• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Faust1946 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:08:
[...]

Die opdracht van 24 uur doe je in verloning, dus je bent daar geen zzp'er en de Wet DBA kan daar per definitie niet spelen. Dat is dus geen probleem. En voor je ondernemerschap zelf bestaat geen urennorm: er is geen minimum aantal uren of omzet waaraan je moet voldoen om ondernemer te zijn. Die 1225 uur waar het hier eerder over ging is iets anders, dat gaat (zoals reeds gezegd) over de zelfstandigenaftrek. Voor je auto en de andere kosten op de zaak is dat niet de toets.

Wat wel kan gebeuren is dat de fiscus op een gegeven moment vragen gaat stellen als je over meerdere jaren vooral in loondienst of verloning werkt en ondertussen met klusjes van 60 uur per jaar wel forse kosten wegschrijft op je bedrijf. Dan riekt het naar belastingvoordelen pakken tegenover nauwelijks omzet en dan is de vraag of er nog een echte onderneming is. Dat kost je dan meer dan een lastig gesprek: als het ondernemerschap wegvalt moet je afrekenen over wat er op de balans staat, die auto dus. Maar één jaartje met minder zzp-omzet is geen enkel punt, het gaat om het patroon over meerdere jaren.

In jouw geval is dat totaal niet aan de orde: je hebt dit jaar meerdere opdrachtgevers gehad, ruim 800 uur gedraaid en gewoon omzet. Verlengen kan prima. Zorg alleen dat je er een tweede opdrachtgever naast houdt als die 8 uur wegvalt en plan grote investeringen wellicht even in een jaar waarin je zzp-kant stevig staat.

Eén ding wat ik me nog afvraag: die 8 uur als zzp'er, doe je die bij dezelfde eindklant of bij een andere klant via dezelfde tussenpartij? Bij dezelfde eindklant zou ik daar toch even scherp op zijn, want als zij vinden dat het leidinggevende deel niet als zzp kan dan ligt de vraag voor de hand of dat losse stukje echt totaal los staat. Verder wat mij betreft 0 reden om je zorgen te maken.
Top! Dit is een duidelijk antwoord.

Alle voorgaande 10 jaren heb ik 1600+ uren gedraaid dus ja dit is mijn eerste jaar dat het wat minder wordt.

Die andere klus die ik heb van 8 uur per week is dezelfde eind klant maar wel totaal iets anders. Dat wordt ook echt op een lang lopend project geschreven en de taak omschrijving is ook wel duidelijk hoor. Daar maak ik mij geen zorgen om

Maar goed ik hoop dat ik dit dan nog een half jaartje in het nieuwe jaar zo door kan zetten en inderdaad wat je zegt misschien nog een andere klus er bij zoeken is zeker geen slecht idee.

Grote investeringen staan niet echt op stapel hoor. De auto gaat nog vele jaren mee en dit jaar wel wat dingen gedaan al. Hoogstens nog een laptop maar die doe ik dan nog wel net voor het einde van het jaar mocht het nodig zijn.

Blijft wel lastig want ik heb vaker klussen gehad in het verleden waar je deels in projecten draait maar vaak ook een stukje productie. Merk dat veel non-profit organisaties dan al snel huiverig gaan worden van dit kan echt niet als freelance.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:08

Crazy D

I think we should take a look.

Faust1946 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:08:
Die opdracht van 24 uur doe je in verloning, dus je bent daar geen zzp'er en de Wet DBA kan daar per definitie niet spelen. Dat is dus geen probleem. En voor je ondernemerschap zelf bestaat geen urennorm: er is geen minimum aantal uren of omzet waaraan je moet voldoen om ondernemer te zijn. Die 1225 uur waar het hier eerder over ging is iets anders, dat gaat (zoals reeds gezegd) over de zelfstandigenaftrek. Voor je auto en de andere kosten op de zaak is dat niet de toets.
Hoewel ik het nu natuurlijk even niet kan vinden, heb ik wel gelezen dat ze een limiet hebben voor aantal uur zzp. Als je 24 uur per week in loondienst bent, is het niet geloofwaardig als je daarnaast nog 80 uur per week zzp't. Maar als je het binnen het normale en geloofwaardige houdt (24 uur zzp naast 24 uur loondienst vind ik bv wel zo ongeveer het maximale wat nog geloofwaardig is) is dat geen enkel probleem.

Exact expert nodig?

Pagina: 1 ... 674 675 Laatste