Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:39
Niet mee eens en zo'n conclusie zou ik aanvechten. Mijn inkomen komt uit mijn declarabele uren, zonder die declarabele uren heb ik geen inkomen, oftewel 100% beroepsongeschikt.

Ik maak normaliter ook 8 declarabele uren per dag, dat uurtje administratie in de maand telt niet mee, en de reistijd naar een vaste klant is gewoon woon-werk verkeer. De dagen dat ik thuiswerk maak ik net zoveel declarabele uren als wanneer ik bij een klant zit.

Er zullen genoeg verzekeraars zijn die zullen proberen het onderste uit de kan te halen, ik hoop simpelweg dat ik er nooit achter kom wat voor mentaliteit mijn verzekeraar heeft... Maar mocht het zover komen en ze doen moeilijk, dan zal ik dat ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
pirke schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 02:23:
Er zullen genoeg verzekeraars zijn die zullen proberen het onderste uit de kan te halen, ik hoop simpelweg dat ik er nooit achter kom wat voor mentaliteit mijn verzekeraar heeft... Maar mocht het zover komen en ze doen moeilijk, dan zal ik dat ook doen.
Het punt is nou juist dat op het moment dat jij met ze het gevecht aan moet gaan je helemaal niet in staat bent om zo'n slopend proces te voeren.

Als het 'duidelijk' is zullen ze niet zo moeilijk doen: complete dwarslaesie of handen verloren bij een ongeval zal wel 'goed' komen, maar wat bij meer sluimerende ziektebeelden of geestesziekten? Dat is heel lastig hard te maken, dat weten de verzekeraars maar al te goed.

Besef je dat als je dan nog in staat bent het gevecht met je verzekeraar te voeren je waarschijnlijk ook nog had kunnen werken...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat is dan ook de reden dat ik een lage verzekering neem,er moet heel wat gebeuren wil ik mijn werk helemaal niet meer kunnen doen. Als ik nog maar voor 50% kan werken, komt er nog genoeg geld binnen.

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 28-01-2017 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Ernemmer schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 08:20:
Dat is dan ook de reden dat ik een lage verzekering neem,e r moet heel wat gebeuren wil ik mijn werk helemaal niet meer kunnen doen. Als ik nog maar voor 50% kan werken, komt er nog genoeg geld binnen.
Vergis je niet in de effecten van een burnout of zware depressie, dan ben je echt niet meer in staat om te functioneren. Dan is een dagelijkse wandeling naar de supermarkt al een hele opgave, je haalt echt geen 50% meer binnen dan...

Het zijn juist deze 'sluimerende' ziektes die het meest voorkomen, precies in die gevallen gaat de verzekeraar erg moeilijk doen. Schande maar helaas is het zo, voor mij reden om zelf te sparen voor dit soort noodgevallen en niet te vertrouwen op een verzekering.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Een buffer voor de eerste twee jaar heb ik zelf wel opgebouwd. De verzekering is meer voor als mij echt iets gebeurt, dat ik dan iets meer heb dan de bijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:17

JaQ

Ik lees wel veel emoties over hoe "hunnie" zich gaan gedragen als er uitgekeerd moet worden, is dat wel gebaseerd op feiten?

Een AOV is een complex financieel product, veel complexer dan een hypotheek. Handelen op aannames of halve kennis met zo'n groot risico vind ik best link. Natuurlijk is het raadzaam om rationele keuzes te maken (zoals een langere wachttijd omdat je een buffer hebt), maar ik denk dat er maar heel weinig mensen die het risico op arbeidsongeschiktheid echt kunnen dragen.

En als je goed afgewogen keuzes maakt, dan ben je beter verzekerd dan iemand in loondienst bij UWV voor minder (of vergelijkbaar) geld.

In 2013 betaalde ik 6k (=~ wat een werknemer aan het UWV betaald, indirect) voor 80k met 2 maanden wachttijd, geen vervangende arbeid en volledige uitkering vanaf 20% afgekeurd (ook geestesziektes). Nu in 2017 ben ik in loondienst en moet me bijverzekeren om op een vergelijkbare uitkering met voorwaarden te komen. Want het UWV keert maar maximum dagloon uit en dat is veel minder dan 70% van mijn loon. En dan ben ik nog afhankelijk van de grillen van de overheid omtrent WIA ook, iets wat je als ondernemer met AOV niet bent.

Dit vraagstuk, samen met pensioen, is voor mij een van de redenen om op termijn weer te gaan ondernemen. Veel meer dan het eventuele verschil in netto inkomen (dat is er niet of nauwelijks voor mij).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:12
Ernemmer schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 08:20:
Dat is dan ook de reden dat ik een lage verzekering neem,er moet heel wat gebeuren wil ik mijn werk helemaal niet meer kunnen doen. Als ik nog maar voor 50% kan werken, komt er nog genoeg geld binnen.
Maar hoe makkelijk zal het nog zijn om een nieuwe opdracht te scoren als je slechts 50% arbeidsgeschikt bent ? Als opdrachtgever zou ik in ieder geval niet voor zo iemand kiezen, of hij moet wel zeer uitmuntend goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
sverzijl schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:06:
[...]

Maar hoe makkelijk zal het nog zijn om een nieuwe opdracht te scoren als je slechts 50% arbeidsgeschikt bent ? Als opdrachtgever zou ik in ieder geval niet voor zo iemand kiezen, of hij moet wel zeer uitmuntend goed zijn.
Ik werk niet in de ICT en zou een aantal kleinere opdrachten kunnen uitvoeren ipv 40 uur per week één grote opdracht. Ook werk ik vanuit huis, waardoor ik zelf mijn dag kan indelen qua werken en eventuele pauzes tussendoor. Dat ik eventueel 50% arbeidsongeschikt zou zijn hoeft bij een opdrachtgever niet bekend te zijn en zou mij niet in de weg staan om werk te kunnen binnenhalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik zou graag een bijdrage aan dit topic doen. Ik vond deze website met heel veel gratis coupons voor Udemy video trainingen.

Je kunt zoeken op sleutelwoorden: http://udemycoupon.discountsglobal.com/?s=devops

Alle coupons staan ingedeeld in categorieën, bijvoorbeeld:
• IT & Software course coupons
• IT Certification course coupons
• Programming Languages course coupons

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bDFbMoA.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-06 10:28
Ik merk bij Udemy dat als je ingelogd bent en een course een aantal keren bezoekt dat je dan vanzelf aanbiedingen voor die course in je mailbox krijgt. Ik heb nooit meer dan 10 USD voor een course betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chronoz
vortexnl1982 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:32:
Ik merk bij Udemy dat als je ingelogd bent en een course een aantal keren bezoekt dat je dan vanzelf aanbiedingen voor die course in je mailbox krijgt. Ik heb nooit meer dan 10 USD voor een course betaalt.
Ja. Alles staat altijd in de aanbieding inderdaad. Mensen zijn blijkbaar sneller geneigd een cursus te kopen van €195 voor €15, dan 1tje die standaard €15 kost.

Golang zonder coupon in de aanbieding voor -93%:
https://www.udemy.com/googlego/

Met coupon is hij gratis:
https://www.udemy.com/googlego/?couponCode=GOFREE

Docker in de aanbieding voor -40%:
https://www.udemy.com/doc...ps-run-docker-containers/

Met coupon is hij gratis:
https://www.udemy.com/doc...arn/v4/?couponCode=FR0003

[ Voor 3% gewijzigd door chronoz op 28-01-2017 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:14

_Arthur

blub

Hoe 'transparant' zijn de tussenbureau's die jullie gebruiken doorgaans? Verhogen zij tussentijds (of per 1 januari bv) het tarief naar hun eindklant? Of doen zij dat alleen wanneer jijzelf je tarief verhoogd?

Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

_Arthur schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:27:
Hoe 'transparant' zijn de tussenbureau's die jullie gebruiken doorgaans? Verhogen zij tussentijds (of per 1 januari bv) het tarief naar hun eindklant? Of doen zij dat alleen wanneer jijzelf je tarief verhoogd?

Ik heb 1 bureau gehad die wel zei van '7 euro' op mijn tarief, dat was de enige keer dat ik het te horen kreeg.

Ander bureau zorgde altijd voor smoke and mirrors, en als ik bedrijven als StarApple aan de lijn heb die een GEWELDIGE KANS hebben die ze NOOIT EERDER HEBBEN MEEGEMAAKT! , maandag beginnen (terwijl het donderdag was) en vervolgens over tarief begin, wordt het altijd wel moeilijk (nou, het is 50 euro maar erg mooie kans en kans op verlenging bla bla)...

Ik ben er redelijk klaar mee...of compleet transparant en anders gewoon echt niet...

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:19
Boy schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:19:
[...]

Ik ben er redelijk klaar mee...of compleet transparant en anders gewoon echt niet...
Dat is echt de enige manier als je het freelancen serieus neemt. Ik hoor wel eens ZZP-ers zeggen dat het ze niet interesseert hoeveel marge er tussen hen en de eindklant zit, maar die eindklant betaalt een bepaald bedrag en heeft er daar een verwachting bij. Als jij denkt lekker een simpel dev klusje te doen voor x per uur maar de eindklant denkt een zware senior dev teamleader te pakken te hebben voor 2x per uur heb jij toch een probleem.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:57
RichieB schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:44:
[...]

Dat is echt de enige manier als je het freelancen serieus neemt. Ik hoor wel eens ZZP-ers zeggen dat het ze niet interesseert hoeveel marge er tussen hen en de eindklant zit, maar die eindklant betaalt een bepaald bedrag en heeft er daar een verwachting bij. Als jij denkt lekker een simpel dev klusje te doen voor x per uur maar de eindklant denkt een zware senior dev teamleader te pakken te hebben voor 2x per uur heb jij toch een probleem.
Dit is ook mijn insteek, als ik niet weet wat de tussenpartij opstrijkt, gaat ie helemaal niks opstrijken. Anders kun je net zo goed in loondienst gaan als jij jezelf niet als gelijke ziet met de verschillende handelspartijen. Gelijkwaardigheid creeer je oa door transparantie.

[ Voor 0% gewijzigd door wvdl op 30-01-2017 15:43 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

Iemand iets gedaan met die KvK connect app? Wordt wat reclame over gemaakt en op zich klinkt het wel interessant, om ZZP-ers met elkaar via die app in contact te laten komen. LinkedIn begint wat overvol/recruiters-heaven/Facebookachtig te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Boy schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:42:
Iemand iets gedaan met die KvK connect app? Wordt wat reclame over gemaakt en op zich klinkt het wel interessant, om ZZP-ers met elkaar via die app in contact te laten komen. LinkedIn begint wat overvol/recruiters-heaven/Facebookachtig te worden...
Neu, lijkt me echt zo'n laatste stuiptrekking van de KvK. Om dan toch nog iets als bestaansrecht te creeeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik hou het lekker bij Linkedin, alleen connecten met de mensen die voor jou interessant zijn en je houdt de meeste spam al buiten de deur.

Als ik een webdesigner zoek waarmee ik wil samenwerken dan gebruik ik Google om er een aantal te vinden en kan je direct op hun site kijken wat ze kunnen. Die kvk app geeft vast een stuk minder informatie.

[ Voor 42% gewijzigd door Ernemmer op 30-01-2017 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Boy schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:42:
Linkedin lijkt meer het nieuwe facebook te zijn inderdaad.
Likes, filmpjes, artikelen, vlogs, man man man

Wat moet ik over de KvK zeggen, anders dan.

Nadat je een BV ingeschreven hebt krijg je al direct reclame folders op je adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Wat ze vergeten te vragen bij je inschrijving is of ze je gegevens mogen door verkopen. De allereerste officiële brief van mijn kersverse rechtspersoon was dan ook aan de KVK om ze dat te verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
RichieB, toen ik mij half 2016 inschreef, was er wel een optie (opt-in) of je gegevens wilt publiceren/reclame wilt ontvangen. De Non-mailing-indicator.

Nu is het KVK een openbaar register (tegen betaling) en kan een spammer adresbestanden aankopen. Een afnemer kan die indicator negeren. Ik mag aannemen dat de KVK overeenkomsten heeft met haar afnemers en gebruik van de NMI verplicht. Deze toko's (wie kent Graydon niet?) zouden gewoon afgesloten moeten worden van de feed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-06 11:21

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Vraagje aan de ervaren freelancers hier.

Zit nu in de detachering, ben communicatief vaardig en heb al een parttime onderneming die 30K per jaar omzet doet ongeveer. Dit doe ik naast mijn fulltime baan.

Ik ben 30, getrouwd, koophuis.

Is er iemand die me kan zeggen waarom ik juist wel of juist niet "volledig" voor mezelf zou moeten beginnen?

- Ik heb geen moeite met mensen die geld aan mij verdienen. Als ik ergens voor 90 euro weggezet wordt en zelf 75 krijg, mij best.
- Ik heb geen moeite om een uur te reizen (max)
- Ik leer snel en heb geen problemen nieuwe technieken op te pakken (bv Angular2), of juiste hele oude (Windows forms, Delphi, brakke PHP)

Wat zou een goed argument zijn om het NIET te doen? Ik zit zelf namelijk erg met het gevoel van... wat mijn baas kan, kan ik toch zelf ook?

En als ik even reken:

o.b.v. Inzetbaarheid 80% (vakantie, ff geen opdracht, etc)

173,33 * 12 * 75 = 104000 per jaar = 8666 bruto per maand.

Stel ik neem 1000 per maand autokosten, 500 aan verzekeringen, dan hou ik toch nog bruto 7000 euro over? Af en toe een nieuwe laptop en wat licenties links en rechts maar dan heb je het wel of mis ik ergens iets gigantisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wijnbo schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 10:24:

En als ik even reken:

Stel ik neem 1000 per maand autokosten, 500 aan verzekeringen, dan hou ik toch nog bruto 7000 euro over? Af en toe een nieuwe laptop en wat licenties links en rechts maar dan heb je het wel of mis ik ergens iets gigantisch?
Gewoon doen, ik heb ook veel te lang getwijfeld, maar er is werk genoeg.
Kosten zijn nogal hoog volgens mij, ik zit rond de 800 euro per maand (rij een leaseauto). Verzekeringen zijn geen 500 e/maand.
En met dat uurtarief draai je ongeveer 120.000 omzet per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-05 17:19
Wat zou een goed argument zijn om het NIET te doen? Ik zit zelf namelijk erg met het gevoel van... wat mijn baas kan, kan ik toch zelf ook?
Je kent de standaard redenen waarschijnlijk wel: onzekerheid (hoewel dat in de webdevelopment sector goed meevalt), minder ondersteuning, ...

Maar wat is eigenljik je motivatie om het WEL te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:37

Zit nu in de detachering, ben communicatief vaardig en heb al een parttime onderneming die 30K per jaar omzet doet ongeveer. Dit doe ik naast mijn fulltime baan.

Is er iemand die me kan zeggen waarom ik juist wel of juist niet "volledig" voor mezelf zou moeten beginnen?

- Ik heb geen moeite met mensen die geld aan mij verdienen. Als ik ergens voor 90 euro weggezet wordt en zelf 75 krijg, mij best.
- Ik leer snel en heb geen problemen nieuwe technieken op te pakken (bv Angular2), of juiste hele oude (Windows forms, Delphi, brakke PHP)

En als ik even reken:

Beetje raar om te zoeken naar beren op de weg. Kijk juist naar de kant om het WEL te doen. Een beetje optimisme en risico durven nemen moet je wel tegen kunnen ;-)

Voor mijzelf is het vooral de flexibiliteit. Zelf je pensioen regelen, zelf bepalen met welke klanten en hardware je werkt. Vakantiedagen? No problem, zo lang mijn buffer het toe laat. Van 5 dagen in de week werken naar 3? Prima. Verzekeringen? Gewoon zelf regelen wat je nodig denkt te hebben. Je moet wel een beetje van aanpakken weten en ondernemend zijn. Dat lijkt mij in jou geval geen enkel probleem.

Wat je baas doet dat kan jij ook. Dus wat biedt jou baas nu wat je zelf niet kunt?

Doe het!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
_Arthur schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:27:

Ga er maar gewoon vanuit dat er weinig echt goede recruitment bedrijven zijn. Aan transparantie hebben zij weinig boodschap, hun doel is namelijk om met zo weinig mogelijk inspanning zo hoog mogelijke marges te maken. Het ligt heel erg aan jezelf of je laat wegzetten voor een te laag tarief.

Ik vraag altijd of de betreffende recruiter mee gaat naar een interview. Daarbij bespreken we de tarieven tijdens het interview, zie ik gelijk wie wat betaald/inhoud en of zij wel echt als "directe eindklant" de opdrachtgever hebben. Tarief verlagingen tussentijds accepteer nooit en geef ook geen kortingen op langlopende opdrachten. Eigenlijk heb daar nooit problemen mee gehad.

Als recruiters dit weigeren, dan doe ik er gewoon geen zaken mee. Genoeg "c.v. schuivers" in de markt waar je niks mee kan. Bedenk voor jezelf onder welke voorwaarde je wilt werken en leg deze gewoon voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

En als ik even reken:

Lekker voltijds gaan freelancen, mijn netto loon is meer dan verdubbeld en kan nu lekker mijn eigen uren, klussen, hardware, werkplek en vakanties bepalen. Ik ga nooit meer vrijwillig in loondienst werken ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
DanTm schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 10:33:
[...]

Gewoon doen, ik heb ook veel te lang getwijfeld, maar er is werk genoeg.
Eensch :)

Bijna 7 jaar onderweg en geen spijt. Werk genoeg, zeker in de technische rollen, en zeker als je jezelf actueel houdt met je skills heb je daarin niets te vrezen.
Verzekeringen zijn geen 500 e/maand.
Ik maak elke kwartaal 1200 euro over voor mijn AOV. Met de kleinere verzekeringen erbij is 500 helemaal niet zo gek. Gezien de leeftijd (30) en de instapkorting kan de AOV de eerste jaren wel veel goedkoper. Ik betaalde in het begin ~550 per kwartaal voor de AOV.

Ik denk dat het uurtarief een beetje optimistisch is. In het begin ben je vaak afhankelijk van agencies die graag 10 a 15 euro uit het tarief eten, en als je geen diepgaande specialisatie hebt dan zul je veel aanbiedingen krijgen voor 60 a 65.

Het aantal uren is echter wel wat conservatief ingeschat. Al met al is een target-omzet van 100 a 110k realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

Reneger

Wie? IK?

60 - 65... Heb ik alleen gehad omdat er een partij met 20% tussen zat.. Maar over t algemeen ga ik echt niet onder de 75 weg. Zit nu op 80 - 85, maar ook omdat het on-call werk is.
Hangt uiteraard ook af van de hoek waar je in zit.

Qua uren ga ik uit van 1600 om mee te rekenen. Mocht je meer werken, mooi meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Een AOV met normale dekking (25k) is er al vanaf 1500 bruto per jaar en als je 70% arbeidsongeschikt bent kan je vaak ook niet veel geld meer uitgeven.
De kans dat je arbeidsongeschikt raakt is natuurlijk ook erg klein met een kantoorbaan als je verder beetje gezond leeft en niet te veel extreme sport doet.

Ik zit zelf nog te twijfelen of ik er überhaupt wel één ga nemen, als het echt zou moeten kan ik ook van een bijstand wel rondkomen.

[ Voor 34% gewijzigd door Ernemmer op 31-01-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ernemmer schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:33:
Een AOV met normale dekking (25k) is er al vanaf 1500 bruto per jaar en als je 70% arbeidsongeschikt bent kan je vaak ook niet veel geld meer uitgeven.
Ik heb een dekking van 50k. 25 is inderdaad meer in lijn met wat je als werknemer bij het UWV hebt, maar die dekking is eigenlijk onvoldoende voor jonge en goedverdienende mensen. Iedereen denkt in de WAO 70% te krijgen, maar dat kan zomaar 50% zijn.

Verder hangt de verzekeringsbehoefte sterk van de gezinssituatie af. Als ik arbeidsongeschikt zou zijn, kan mijn vrouw nog net zo goed winkelen als nu.
De kans dat je arbeidsongeschikt raakt is natuurlijk ook erg klein met een kantoorbaan als je verder beetje gezond leeft en niet te veel extreme sport doet.
Die "kleine kans" zie je al in de premies weerspiegeld. Een metselaar betaalt 800 per maand voor een modale dekking, die een IT-consultant voor 300 koopt.

Het risico scheelt dus meer dan de helft, maar is zeker niet nihil. Iedereen kan een stofwisselingsziekte ontwikkelen, een neurologische ziekte, een oogziekte, of in het algemeen iets dat zo ernstig is dat het werken in de weg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hoe denk jij over de uitkering van die verzekeringen, de afgelopen jaren hebben ze echt een reputatie opgebouwd dat ze maar moeilijk doen en niet willen uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat ze zich gedragen zoals iedere verzekeraar die een grote claim krijgt. Proberen om eronderuit te komen, en anders betalen.

Voor de klant: goed de polisvoorwaarden lezen, vragen stellen aan je adviseur, en geen zaken doen met verzekeraars die een twijfelachtige reputatie hebben op dit gebied. Je kunt beter een verzekeraar hebben die moeilijk accepteert dan een die moeilijk uitkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Emperor_ schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:55:
[...]

Ga er maar gewoon vanuit dat er weinig echt goede recruitment bedrijven zijn. Aan transparantie hebben zij weinig boodschap, hun doel is namelijk om met zo weinig mogelijk inspanning zo hoog mogelijke marges te maken. Het ligt heel erg aan jezelf of je laat wegzetten voor een te laag tarief.

Ik vraag altijd of de betreffende recruiter mee gaat naar een interview. Daarbij bespreken we de tarieven tijdens het interview, zie ik gelijk wie wat betaald/inhoud en of zij wel echt als "directe eindklant" de opdrachtgever hebben. Tarief verlagingen tussentijds accepteer nooit en geef ook geen kortingen op langlopende opdrachten. Eigenlijk heb daar nooit problemen mee gehad.

Als recruiters dit weigeren, dan doe ik er gewoon geen zaken mee. Genoeg "c.v. schuivers" in de markt waar je niks mee kan. Bedenk voor jezelf onder welke voorwaarde je wilt werken en leg deze gewoon voor.
Ik ben sinds 2008 freelancer. Dus weet wel hoe het wereldje een beetje werkt :)

Maar recent een keer dat de tussentoko het tarief richting de klant heeft verhoogd: zonder mij er maar van op de hoogte te stellen. En het ging dus om verhoging, zeker niet om verlagingen :)

En dat niet op de hoogte stellen steekt mij; toko maakt al genoeg marge op mijn uurtarief, maar kennelijk is/was dat nog niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Kan iemand een applicatie aanraden die het beheren van bonnetjes makkelijker maakt? Ik haal vaak even wat bij de Kiosk, dus dan heb ik heel veel bonnetjes.

Klippa en Declaree zijn applicaties die helpen met beheren, maar ik had gehoopt dat ze zelf de foto zouden nemen, bedrag + btw-percentage detecteren, etc. Het lijkt erop dat ze niet veel doen.

Ik kan het natuurlijk ook gewoon 1x per maand handmatig blijven doen.

+ Tips voor applicatie die declaraties van hotel-boekingen en reiskosten makkelijker maken, zijn ook welkom.
+ Generieke applicaties voor ZZP'ers. Ik heb net KvK Connect geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Wat doe je nou toch moeilijk, chronoz? Gewoon die bonnetjes met de hand inboeken. Of als je daar geen zin in hebt dan stuur je de hele schoenendoos elk kwartaal naar je boekhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:09
En het BTW-percentage boeit niet aangezien het gemengde kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 18:51
Haha, een app per type declaratie? Daar zal het makkelijk van worden.. gewoon een foto maken en naar je boekhouder sturen of bijvoorbeeld met de app van Exact Online direct in je administratie uploaden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

RichieB schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 20:41:
Wat doe je nou toch moeilijk, chronoz?
Doet ie toch altijd. Of volg je dit topic niet zoveel? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
chronoz schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 20:27:
Kan iemand een applicatie aanraden die het beheren van bonnetjes makkelijker maakt? Ik haal vaak even wat bij de Kiosk, dus dan heb ik heel veel bonnetjes.

Klippa en Declaree zijn applicaties die helpen met beheren, maar ik had gehoopt dat ze zelf de foto zouden nemen, bedrag + btw-percentage detecteren, etc. Het lijkt erop dat ze niet veel doen.

Ik kan het natuurlijk ook gewoon 1x per maand handmatig blijven doen.

+ Tips voor applicatie die declaraties van hotel-boekingen en reiskosten makkelijker maken, zijn ook welkom.
+ Generieke applicaties voor ZZP'ers. Ik heb net KvK Connect geïnstalleerd.
Moneybird kan volgens mij bonnetje inscannen via een app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

Emperor_ schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:22:
[...]

Moneybird kan volgens mij bonnetje inscannen via een app.
Dat doe ik inderdaad ook, via de Moneybird app foto maken van bonnetje en kan ik later de info bij invullen via m'n computer (of in de app, maar dat vind ik minder handig...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:05
RichieB schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 20:41:
Wat doe je nou toch moeilijk, chronoz? Gewoon die bonnetjes met de hand inboeken. Of als je daar geen zin in hebt dan stuur je de hele schoenendoos elk kwartaal naar je boekhouder.
Dat doe ik dus...op de vraag of ze het eigenlijk niet op een andere manier aangeleverd wilden, daar ik me er toch wat voor schaam (over de schutting gooien gevoel), kreeg ik als antwoord dat het normaal is, dus lekker zo doorgaan zeiden ze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
In 2016 had ik 190 bonnetjes, dus nog geen 50 per kwartaal. Die zet ik in een xls die ik naar mijn boekhouder stuur. De bonnetjes bewaar ik zelf (tegenwoordig digitaal) voor eventuele controle. De xls bijwerken kost me elk kwartaal zo'n 2 uur. Ik heb niet echt de behoefte om dat te optimaliseren met een app of cloud based dienst ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

RichieB schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:17:
In 2016 had ik 190 bonnetjes, dus nog geen 50 per kwartaal. Die zet ik in een xls die ik naar mijn boekhouder stuur. De bonnetjes bewaar ik zelf (tegenwoordig digitaal) voor eventuele controle. De xls bijwerken kost me elk kwartaal zo'n 2 uur. Ik heb niet echt de behoefte om dat te optimaliseren met een app of cloud based dienst ofzo.
Met Moneybird (ik heb nooit een ander boekhoudprogramma gebruikt, dus geen ervaring) is het wel erg handig. Ik heb dan gelijk een digitale versie en kan het gelijk in m'n boekhouding pleuren...is voor mij sneller dan excel sheet...

ik had wel geen rekening gehouden met de 73% regel, ga ervan uit dat de applicatie of m'n boekhouder dat we gefixt heeft dan...ik doe gewoon alles 100% als kosten (incl btw dan wel) boeken onder verteer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

idef1x schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:33:
[...]

Dat doe ik dus...op de vraag of ze het eigenlijk niet op een andere manier aangeleverd wilden, daar ik me er toch wat voor schaam (over de schutting gooien gevoel), kreeg ik als antwoord dat het normaal is, dus lekker zo doorgaan zeiden ze. :)
Ik doe hetzelfde: alleen de bonnetjes zijn dan wel netjes gesorteerd naar maand & opvolgend in een ordner. Daarna gaat die naar mn boekhouder die het inboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:55

orf

Ik heb een medewerker die inboekt en dat gaat gewoon handmatig. Verkoopfacturen is wel geautomatiseerd, omdat ik dat vrij eenvoudig kan doen (en we doen >1000 facturen per jaar).

Werkkostenregeling is één van de wat vervelendere regelingen omdat je daar rekening moet houden met de eindheffing van 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
Ah check! :)

Als je een goede relatie hebt met je (eind)opdrachtgever kan je de tussenpartij onder druk zetten zodat jouw uurtarief omhoog kan. Dat is mij een keer gelukt, na een telefoontje was het zo gepiept. Het feit dat zij weinig meerwaarde leveren op de langere termijn voor de eindklant en de freelancer kreeg ik snel mijn gelijk.

Wat heb je nu gedaan met de tussenpartij?

[ Voor 47% gewijzigd door Emperor_ op 01-02-2017 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

orf schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:08:
Werkkostenregeling is één van de wat vervelendere regelingen omdat je daar rekening moet houden met de eindheffing van 80%.
Je zou daar mee gedurende het jaar aan de 'safe side' kunnen gaan zitten en als de gehele loonsom bekend is, eind december het eventueel meerdere kunnen uitkeren (aan jezelf of je medewerkers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

_Arthur schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:24:
[...]

Je zou daar mee gedurende het jaar aan de 'safe side' kunnen gaan zitten en als de gehele loonsom bekend is, eind december het eventueel meerdere kunnen uitkeren (aan jezelf of je medewerkers).
Dat doen we ook, maar we komen altijd tekort en dan moet je het van te voren al als loon(?) aanmerken. Ik vind 1,2% ook wel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Haha, ja. Als je het gaat terugrekenen is dat een paar tientjes netto per maand bij een modaal salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Boy schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:42:
[...]

ik had wel geen rekening gehouden met de 73% regel, ga ervan uit dat de applicatie of m'n boekhouder dat we gefixt heeft dan...ik doe gewoon alles 100% als kosten (incl btw dan wel) boeken onder verteer
Ik boek zelf helemaal niets, maar noteer gewoon hoeveel geld ik wanneer waar waaraan heb uitgegeven en hoeveel btw er op de bon staat. De boekhouder boekt het in en past de regelingen etc toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

RichieB schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:40:
[...]

Ik boek zelf helemaal niets, maar noteer gewoon hoeveel geld ik wanneer waar waaraan heb uitgegeven en hoeveel btw er op de bon staat. De boekhouder boekt het in en past de regelingen etc toe.
Da's wel relaxt. Ik doe via ABN AMRO site de rekeningmutaties in mt940 formaat downloaden, die uploaden in Moneybird en vervolgens allemaal aangeven waar ze onder vallen. Wordt dit dan ook door jouw boekhouder gedaan?

Doe ik te veel? Ik denk dat ik zo'n 1500 euro kwijt ben aan m'n boekhouder per jaar...voor balans opmaken en zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik boek al mijn 30-40 bonnetje per jaar zelf in, klein werkje en kost eigenlijk niks.

Ik heb er bewust voor gekozen om mijn administratie makkelijk te houden. Ik zou mijn telefoonrekening kunnen opsplitsen en 120 euro per jaar besparen, zelfde met internetaansluiting en gas en licht, dit zou mij ook zoiets besparen.
De tijd en uitzoekwerk die dat gaat kosten is die +- 250 euro niet waard. Ook is het bij een eventuele controle over een aantal jaar lekker makkelijk controleren en hoef ik niet moeilijk te doen met aantonen wat zakelijk gebruikt is en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Ik maak eigenlijk alleen mijn bonnen staat voor de maatschap op orde + ritten administratie en die gooi ik over de muur naar mijn boekhouder die maakt jaar rekening + alles met de belastingen + mijn IB voor 500 euro exclusief. En alle regelingen KIA etc doet hij ook. Verder vind ik het wel handig om mijn bonnetjes te doen de rest snap ik te kort van dus daar is mijn boekhouder voor. Kan ik weer lekker verder met ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Boy schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:45:
[...]

Da's wel relaxt. Ik doe via ABN AMRO site de rekeningmutaties in mt940 formaat downloaden, die uploaden in Moneybird en vervolgens allemaal aangeven waar ze onder vallen. Wordt dit dan ook door jouw boekhouder gedaan?
Rekeningmutaties downloaden doe ik 1 keer per jaar. De boekhouder controleert of die dan allemaal al in de administratie staan. Meestal klopt het wel, maar soms ben ik 1 of 2 uitgaven vergeten die hij dan alsnog in Q4 opvoert.

Ik heb geen idee wat een boekhouder kost, het is een familielid die een eigen boekhoudkantoor heeft... fix z'n computer af en toe als wederdienst. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

RichieB schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:30:
[...]

Rekeningmutaties downloaden doe ik 1 keer per jaar. De boekhouder controleert of die dan allemaal al in de administratie staan. Meestal klopt het wel, maar soms ben ik 1 of 2 uitgaven vergeten die hij dan alsnog in Q4 opvoert.

Ik heb geen idee wat een boekhouder kost, het is een familielid die een eigen boekhoudkantoor heeft... fix z'n computer af en toe als wederdienst. :*)
maar er zijn dingen (zoals te betalen verzekeringkosten en zo) waar ik geen rekening van krijg of zo. Hoe moet de boekhouder dit dan weten zodat het allemaal klopt voor de kwartaalaangifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Boy schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:45:
[...]

maar er zijn dingen (zoals te betalen verzekeringkosten en zo) waar ik geen rekening van krijg of zo. Hoe moet de boekhouder dit dan weten zodat het allemaal klopt voor de kwartaalaangifte?
Verzekeringen betaal ik per jaar en daar krijg ik netjes een factuur van. Van al mijn periodieke uitgaven krijg ik netjes facturen. En anders zou ik ze handmatig elk kwartaal in mijn xls zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Nu online

Boy

www.byoscoop.nl

RichieB schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:49:
[...]

Verzekeringen betaal ik per jaar en daar krijg ik netjes een factuur van. Van al mijn periodieke uitgaven krijg ik netjes facturen. En anders zou ik ze handmatig elk kwartaal in mijn xls zetten.
Ok, en alle facturen stuur je door naar je boekhouder en die regelt het allemaal...

damn, ik doe echt te veel volgens mij...maar eens gaan kijken wat ik hier aan kan doen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Boy schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:05:
[...]

Ok, en alle facturen stuur je door naar je boekhouder en die regelt het allemaal...
Nee, de bonnetjes houd ik zelf. Alleen de xls stuur ik op. Ik heb een keer een collega ZZP-er gehad waarvan de hele schoenendoos kwijt is geraakt in de post. Dan ben je echt niet blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
Gezien de grote sloddervos ik ben met papier digitaliseer ik gelijk elk bonnetje.
Kan ik ze gelijk als attachment bij de boeking toevoegen in mijn boekhoudpakket.
Papier bewaar ik ook niet zodra ik het heb gedigitaliseerd.
Grootste deel van de facturen zijn tegenwoordig toch PDF-formaat via email.

Boekhouder loopt het altijd even na bij kwartaal aangifte.
Jaarraport op laten stellen is nog minder werk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Lunch e.d. betaal ik van mn prive rekening, eens per maand download ik CSV file van de bank en filter ik alle zakelijke kosten eruit en voor het totaalbedrag in Acumulus in. Bonnetjes bewaar ik los, te lui om alles te scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
Ascension schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:00:
Lunch e.d. betaal ik van mn prive rekening, eens per maand download ik CSV file van de bank en filter ik alle zakelijke kosten eruit en voor het totaalbedrag in Acumulus in. Bonnetjes bewaar ik los, te lui om alles te scannen.
jij voert je gewone lunch op als zakelijke kosten?
https://www.moneymonk.nl/aftrek-btw-zakenlunches-zzp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Als gemengde kosten, zoals het hoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
Ascension schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:03:
[...]

Mjah ok, dan wil je het ook niet per lunch gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Pw2eXqQ.png

Want ik verzamelde altijd bakjes in een bonnetje en deed dit dan elke 4-6 weken. Vervolgens een Linux een grep + awk commando op per maand de laatste kolom op te tellen. Vervolgens inboeken als declaratie genaamd "Subway - November 2016"

Maar als ik het niet verder kan automatiseren vind ik het ook niet meer de moeite waard om zulke bonnetjes bij te houden.

Zou fijn zijn als dat bijvoorbeeld met een digitaal systeem automatisch gedaan zou worden voor alle betalingen, zodat iedereen altijd zijn bonnetjes heeft en niet zoveel moeite hoeft te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
chronoz schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 17:26:
[afbeelding]

Want ik verzamelde altijd bakjes in een bonnetje en deed dit dan elke 4-6 weken. Vervolgens een Linux een grep + awk commando op per maand de laatste kolom op te tellen. Vervolgens inboeken als declaratie genaamd "Subway - November 2016"

Maar als ik het niet verder kan automatiseren vind ik het ook niet meer de moeite waard om zulke bonnetjes bij te houden.

Zou fijn zijn als dat bijvoorbeeld met een digitaal systeem automatisch gedaan zou worden voor alle betalingen, zodat iedereen altijd zijn bonnetjes heeft en niet zoveel moeite hoeft te doen. :)
Ik weet niet of je nu nog je broodjes van de Subway als zakelijke kosten registreert, maar dat mag in NL niet. Je mag alleen lunchkosten met een zakelijk karakter aftrekken.

http://online4mkb.nl/consumpties-onderweg/
Ascension schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:03:
[...]

Dat mag dus alleen als er een echt zakelijk karakter aan zit en niet je dagelijkse lunch die je ook van huis mee kan nemen.

[ Voor 79% gewijzigd door Ernemmer op 01-02-2017 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Ernemmer schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:43:

Dat mag dus alleen als er een echt zakelijk karakter aan zit en niet je dagelijkse lunch die je ook van huis mee kan nemen.
Je moest eens weten hoe zakelijk mijn lunches zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:20
Hallo, lees al een tijdje mee hier en gisteren geregistreerd om wat zaken uit te zoeken mbt Uniforce. 1 van mijn opdrachtgevers wil alleen zo nog werken met zzp'rs. Nu heb ik dus vrijdag een afspraak Uniforce, krijg ik vanmiddag het bericht dat deze constructie niet meer geaccepteerd word door de belastingdienst.

Iemand hier al meer over gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Elke constructie die bedacht is om schijnzelfstandigheid te verbergen mag niet meer.
De belastingdienst wilt daar gewoon van af, maar wanneer er echt gecontroleerd gaat worden weet niemand.

Je zou via payrolling kunnen gaan werken, maar dan ben je geen ondernemer meer. Dan is er voor je opdrachtgever ook geen onzekerheid in de toekomst.

Je zou nu ook gewoon kunnen beginnen als freelancer, dus niet een dubv of zo en dan wachten wat de uiteindelijke regels gaan worden met het nieuwe kabinet.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 01-02-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
fry77 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:19:
Nu heb ik dus vrijdag een afspraak Uniforce, krijg ik vanmiddag het bericht dat deze constructie niet meer geaccepteerd word door de belastingdienst.
Van wie kreeg je dat bericht? Van Uniforce zelf? Op zich verbaasd het me niet. De belastingdienst kan hebben aangegeven aan Uniforce dat de dubv niet meer als acceptabele constructie zal worden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

RichieB schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:21:
[...]

Van wie kreeg je dat bericht? Van Uniforce zelf? Op zich verbaasd het me niet. De belastingdienst kan hebben aangegeven aan Uniforce dat de dubv niet meer als acceptabele constructie zal worden gezien.
Daar geloof ik niets van. Van Uniforce niets gehoord en zij zouden dat wel gecommuniceerd hebben. Ik vermoed dat deze oplossing niet meer door deze opdrachtgever geaccepteerd wordt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:12
fry77 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:19:
Hallo, lees al een tijdje mee hier en gisteren geregistreerd om wat zaken uit te zoeken mbt Uniforce. 1 van mijn opdrachtgevers wil alleen zo nog werken met zzp'rs. Nu heb ik dus vrijdag een afspraak Uniforce, krijg ik vanmiddag het bericht dat deze constructie niet meer geaccepteerd word door de belastingdienst.

Iemand hier al meer over gehoord?
Heb al wel een tijdje terug via collega ZZP-er gehoord dat een aantal klanten de DUBV constructie niet meer accepteren, maar niet dat het door belastingdienst niet meer geaccepteerd wordt (of bedoel je dat belastingdienst als opdrachtgever dit niet meer accepteert?)
Ascension schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:22:
[...]
Je moest eens weten hoe zakelijk mijn lunches zijn! :)
Ah, jij hebt ook iedere dag werkoverleg tijdens je lunch? ;)

[ Voor 14% gewijzigd door sverzijl op 02-02-2017 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ernemmer schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:43:
De lunch die ik van thuis mee neem, kost mij (prive) 1 euro. Terwijl een standaard lunch in een bedrijsrestaurant toch al snel 4 a 5 euro is (zonder iets erg bijzonders te nemen). Dan is dus 4-1 euro gewoon zakelijk.

En dus gaan al mijn lunch bonnetjes gewoon de boekhouding in, met toepassing van de 73.5% regeling. Mijn boekhouder heb ik er nog niet/nooit over gehoord.

Pas als jij dagelijkse lunches inbrengt van 50piek/stuk en je bent metselaar, gaat er iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Als een werknemer ook deze kosten maakt en die dus niet kan opgeven als onkosten aan zijn baas, dan zijn het geen zakelijke kosten.
Of de belasting hier op gaat zitten controleren is een tweede vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ernemmer schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:17:
Als een werknemer ook deze kosten maakt en die dus niet kan opgeven als onkosten aan zijn baas, dan zijn het geen zakelijke kosten.
Uit je eigen link:

Wat geldt voor werknemers behoeft niet te gelden voor zelfstandigen,

Zo, klaar. En er zijn richtlijnen etc. Het is een groot grijs gebied. Zoals mijn boekhouder zegt over dit soort dingen; het mag best ruiken, maar niet stinken.

Je hoeft niet roomser dan de paus te zijn met dit soort dingen 8)

[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 02-02-2017 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wat geldt voor werknemers behoeft niet te gelden voor zelfstandigen, maar je kunt er wel richtlijnen uit af leiden.

Wel de hele zin quoten dan hé.

Maar wij verschillen dus van mening en daar is niks mis mee, dat gebeurt wel vaker als je de vage regeltjes van de belastingdienst wilt interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ernemmer schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:30:
Wat geldt voor werknemers behoeft niet te gelden voor zelfstandigen, maar je kunt er wel richtlijnen uit af leiden.
Maar wij verschillen dus van mening en daar is niks mis mee
Mijn boekhouder verschilt dus ook van mening met jou ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:35:
[...]

Mijn boekhouder verschilt dus ook van mening met jou ;)
Klopt, er zijn meer mensen die over dingen verschillend denken.

http://boekhouderzzp.com/zakenlunches-aftrekbaar/
http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=11513 post nummer 4
http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=12607 post nummer 7 en 9

100 zielen, 100 meningen.

PS, als je het wel toepast kan je nu 80% nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 02-02-2017 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ernemmer schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:43:
PS, als je het wel toepast kan je nu 80% nemen.
Dat zal mn boekhouder wel weten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:20
Gé Brander schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 23:52:
[...]

Daar geloof ik niets van. Van Uniforce niets gehoord en zij zouden dat wel gecommuniceerd hebben. Ik vermoed dat deze oplossing niet meer door deze opdrachtgever geaccepteerd wordt.
Net mijn belrondje gehad. Ben er nog niet helemaal achter maar de opdrachtgever accepteerd dit nog wel. Het werd aangegeven door en andere aanbieder die ook gebruik maakt van zelfstandigen. Vooralsnog zitten alle mensen in mijn netwerk dus ik hoop vandaag meer te weten.

Nu Uniforce nog bellen, heb daar morgen een afspraak maar als de hele constructie niet werkt hoeft dat ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ernemmer schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:56:
Elke constructie die bedacht is om schijnzelfstandigheid te verbergen mag niet meer.
De belastingdienst wilt daar gewoon van af, maar wanneer er echt gecontroleerd gaat worden weet niemand.

Je zou via payrolling kunnen gaan werken, maar dan ben je geen ondernemer meer. Dan is er voor je opdrachtgever ook geen onzekerheid in de toekomst.

Je zou nu ook gewoon kunnen beginnen als freelancer, dus niet een dubv of zo en dan wachten wat de uiteindelijke regels gaan worden met het nieuwe kabinet.
De afdrachten van loonheffing, inkomensafhankelijke bijdrage ZVW en premies werknemersverzekeringen in een Uniforce constructie zijn zo hoog, dat er geen enkel belang is om te handhaven.

Dat is meteen de paradox: uit angst voor een mogelijke naheffing betaal je het hele bedrag maar meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

fry77 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:27:
[...]

Net mijn belrondje gehad. Ben er nog niet helemaal achter maar de opdrachtgever accepteerd dit nog wel. Het werd aangegeven door en andere aanbieder die ook gebruik maakt van zelfstandigen. Vooralsnog zitten alle mensen in mijn netwerk dus ik hoop vandaag meer te weten.

Nu Uniforce nog bellen, heb daar morgen een afspraak maar als de hele constructie niet werkt hoeft dat ook niet meer.
Kijk, daar komt de aap uit de mouw. Bang voor het verliezen van klandizie en dus maar onzin verkondigen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:46:
[...]

De afdrachten van loonheffing, inkomensafhankelijke bijdrage ZVW en premies werknemersverzekeringen in een Uniforce constructie zijn zo hoog, dat er geen enkel belang is om te handhaven.

Dat is meteen de paradox: uit angst voor een mogelijke naheffing betaal je het hele bedrag maar meteen.
Volgens mij is die wet er gekomen zodat er geen verplichte ZZP-ers meer bij de post en in de zorg werken onder het minimumloon, zo'n DUBV constructie gaat dat niet tegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 02-02-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ernemmer schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 10:25:
Volgens mij is die wet er gekomen zodat er geen verplichte ZZP-ers meer bij de post en in de zorg werken onder het minimumloon, zo'n DUBV constructie gaat dat niet tegen.
Je gaat ook echt een DUBV opzetten om dan als postbezorger te gaan werken zeker :+

(Of begrijp ik je nu verkeerd?)

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 02-02-2017 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:10:
[...]

Je gaat ook echt een DUBV opzetten om dan als postbezorger te gaan werken zeker :+

(Of begrijp ik je nu verkeerd?)
Om de schijnzelfstandigheid te ontwijken is dat een oplossing. Die DUBV is dan ook alleen bedacht om dus onder die schijnzelfstandigheid uit te komen.

Bij het maken van de wet is er ook gezegd dat er door constructies heen gekeken gaat worden om de schijnzelfstandigheid vast te stellen.
Voordeel is wel dat als het tot een uitspraak komt dat je schijnzelfstandige bent dat je de meeste lasten al betaald hebt.

[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 02-02-2017 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ernemmer schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:12:
Om de schijnzelfstandigheid te ontwijken is dat een oplossing. Die DUBV is dan ook alleen bedacht om dus onder die schijnzelfstandigheid uit te komen.
Kom op nou, als postbezorger of medewerker in de verzorging ga je echt never nooit niet een DUBV opzetten met alle kosten die daar bij komen.

Dan verdien je inderdaad niets meer na zo'n constructie. Nog maar te zwijgen over het feit of Uniforce deze constructie uberhaupt wel met jou zou willen opzetten als postbezorger of medewerker in de verzorging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:20:
[...]

Kom op nou, als postbezorger of medewerker in de verzorging ga je echt never nooit niet een DUBV opzetten met alle kosten die daar bij komen.

Dan verdien je inderdaad niets meer na zo'n constructie. Nog maar te zwijgen over het feit of Uniforce deze constructie uberhaupt wel met jou zou willen opzetten als postbezorger of medewerker in de verzorging.
Zoals ik het zie is de wet er gekomen om schijnconstructies tegen te gaan en de opdrachtnemer beter te beschermen. Een DUBV constructie wordt alleen gebruikt om de schijnzelfstandigheid te ontwijken. De regering heeft dan ook gezegd dat ze hier doorheen gaan kijken. Dit doen ze nu ook al bij payrolling en zo gaan ze al dat soort constructies aanpakken, of je nu premies betaald of niet.

http://www.croondavidovic...is-schijnconstructie/1767
https://www.accountant.nl...uitzendconstructie-heen/#

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 02-02-2017 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
_Arthur schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:20:
[...]

Wat jij aanhaalt zijn alleen de finaciële gevolgen van de DUBV keuze.. Niet waar het om draait.
Is jouw werk relatie/inhoud anders dan een payroller, ZZP'er, medewerker.
Wat maakt DUBV dat jij jouw werk als zelfstandige helemaal anders uitvoert? gewoon niet, alleen jouw financiele administratie en afhandeling is anders.

Dat noemt men dus (terecht) een schijnconstructie. DUBV is enkel op dit moment een juridisch correct (schijn)jasje om een ZZP'er heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

wvdl schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:50:
Dat noemt men dus (terecht) een schijnconstructie. DUBV is enkel op dit moment een juridisch correct (schijn)jasje om een ZZP'er heen.
Even voor de duidelijkheid; ik ben dat geheel met je eens (over de DUBV en ik heb er dan ook zeker geen).

Maar waar het mij om ging is dat Fable suggereert dat postbezorgers mogelijk een DUBV zouden gaan opzetten; dat specifiek iets zie ik never nooit gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
_Arthur schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:58:
[...]

Even voor de duidelijkheid; ik ben dat geheel met je eens (over de DUBV en ik heb er dan ook zeker geen).

Maar waar het mij om ging is dat Fable suggereert dat postbezorgers mogelijk een DUBV zouden gaan opzetten; dat specifiek iets zie ik never nooit gebeuren.
Dan zijn we het met elkaar eens. Ik zie het anders wel gebeuren dat zoiets collectiefs gaat worden ogpezet om de bouwmedewerkers in het ZZP hokje te houden (onvrijwillig). Want als de goedbetaalde het kan, dan kan het aan de 'onderkant' ook.
Daarom moeten ze DUBV uiteindelijk wel aanpakken willen ze schijnzelfstandigheid aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Als ik mij niet aan de regels houdt van Uniforce dan wordt ik als medewerker van mijn DUBV ontslagen door de aandeelhouder(s). Daar is dus een gezagsverhouding met duidelijke consequenties.
Idem voor de gemiddelde gedetacheerde. Als die zijn doelen niet haalt wordt hij/zij ook uiteindelijk ontslagen.
In beide gevallen kan de opdrachtgever waar werk uitgevoerd wordt gezag uitoefenen. (wens van de opdrachtgever)
Ik als DUBVer kan wel zelf mijn opdrachten en tarieven kiezen en uitvoeren zonder bemoeienis van de aandeelhouder.

Dus als DUBV een schijnconstructie is dan is de gemiddelde gedetacheerde dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Gé Brander schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:31:
Als ik mij niet aan de regels houdt van Uniforce dan wordt ik als medewerker van mijn DUBV ontslagen door de aandeelhouder(s). Daar is dus een gezagsverhouding met duidelijke consequenties.
Idem voor de gemiddelde gedetacheerde. Als die zijn doelen niet haalt wordt hij/zij ook uiteindelijk ontslagen.
In beide gevallen kan de opdrachtgever waar werk uitgevoerd wordt gezag uitoefenen. (wens van de opdrachtgever)
Ik als DUBVer kan wel zelf mijn opdrachten en tarieven kiezen en uitvoeren zonder bemoeienis van de aandeelhouder.

Dus als DUBV een schijnconstructie is dan is de gemiddelde gedetacheerde dat ook?
Als er geen regels zaten aan de maximale contracttijden van detachering, met gevolg dat iemand in vaste dienst genomen moet worden na een bepaalde tijd, zou het inderdaad hetzelfde zijn.
https://www.rijksoverheid...ract-in-een-vast-contract

De DUBV constructie bestaat alleen om onder de regels van schijnzelfstandigheid uit te komen en daar wilt de regering iets aan doen, wanneer ze hier concreet op gaan controleren is niet duidelijk. De echte problemen zitten meer aan de onderkant van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:37:
[...]

Als er geen regels zaten aan de maximale contracttijden van detachering, met gevolg dat iemand in vaste dienst genomen moet worden na een bepaalde tijd, zou het inderdaad hetzelfde zijn.
https://www.rijksoverheid...ract-in-een-vast-contract
Dat heeft niets met de inzet van een gedetacheerde bij een klant te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ernemmer schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:37:
[...]

Zoals ik het zie is de wet er gekomen om schijnconstructies tegen te gaan en de opdrachtnemer beter te beschermen. Een DUBV constructie wordt alleen gebruikt om de schijnzelfstandigheid te ontwijken. De regering heeft dan ook gezegd dat ze hier doorheen gaan kijken. Dit doen ze nu ook al bij payrolling en zo gaan ze al dat soort constructies aanpakken, of je nu premies betaald of niet.

http://www.croondavidovic...is-schijnconstructie/1767
https://www.accountant.nl...uitzendconstructie-heen/#
Als ik heel eerlijk ben, een DUBV dient geen ander doel dan het veranderen van de juridische voorstelling van zaken. Een ander nut lijken ze niet te dienen.
Of de feitelijke arbeidsverhoudingen anders liggen dan bij een gewone DGA, valt te betwisten. De 20%-vennoot (Uniforce c.s.) mag dan een beslissend stemrecht hebben, de hele constructie wordt gefinancierd door de 80%-vennoot. Er is geen feitelijk werkgeversgezag (beoordelingen, voortgangsgespreken, persoonlijke ontwikkelingsplannen etc). Idem voor payrolling.

Dit is heel krom. Ik pak twee voorbeelden om dat te schetsen:

Stel dat je in een arbeidsrelatie van feitelijke dienstbetrekking (persoonlijke arbeid, werkgeversgezag en beloning) voor een opdrachtgever werkt;

(a) middels een eenmanszaak of als DGA.
In deze constructie suggereer je dat er geen dienstbetrekking bestaat. Als de feiten en omstandigheden wijzen op dienstbetrekking, is er sprake van schijzelfstandigheid.

(b) middels een DUBV of payrolling.
In deze constructies suggereer je dat er juist wel een dienstbetrekking bestaat, maar dan met een andere partij. Je stapelt als het ware twee tegengestelde misrepresentaties op elkaar: de schijn van niet in dienst te zijn bij de klant en de schijn van wel in dienst zijn bij de payroller of DUBV.

Als je echt streng gaat handhaven, dan houdt een payroll- of DUBV constructie geen stand. Sterker nog, de ZZP-er die op deze wijze werkt, onderwerpt zich aan extern gezag en gedraagt zich daardoor minder zelfstandig dan de gemiddelde ondernemer met eenmanszaak of BV. Er is dus iets voor te zeggen om dit juist met prioriteit aan te pakken.

De reden dat dergelijke handhaving niet valt te verwachten, is dan ook niet juridisch maar financieel. Payroll of DUBV betekent dat er geen / weinig gebruik wordt gemaakt van de fiscale ondernemersvoordelen en maximaal wordt geparticipeerd aan de werknemersverzkeringen. Als je deze constructies gaat doorprikken, kun je een naheffing bij de opdrachtgever neerleggen, maar een +- even groot bedrag terugbetalen aan ten onrechte geincasseerde heffingen bij de tussenpartij. Dat zal een belastinginspecteur vermoedelijk als verspilde moeite zien.

Overigens zijn er veel gedetacheerde werknemers waar bij strikte handhaving iets soortgelijks kan gebeuren. In de toetsing van een arbeidsreelatie tussen klant en werknemer is het bestaan van een arbeidsrelatie tussen detacheerder en werknemer namelijk geen factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:05
_Arthur schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:59:
[...]

Dat zal mn boekhouder wel weten :+
Een boekhouder weet ook niet alles heb ik gemerkt. Die meende dat mijn prive auto (2e handsje) goekoper zou zijn als ik hem op de zaak zette dan in prive houden. Na enige discussie en mijn berekeningen ging ie toch overstag. Hij was even de kilometeraftrek "vergeten" mee te nemen :D

[ Voor 0% gewijzigd door idef1x op 03-02-2017 14:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Ik lees net in een artikel op ondernemersplein een artikel waarin deze zin me opvalt:

Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft 18 november jl. aangekondigd de handhaving van de Wet DBA uit te stellen tot 2018. bron: http://www.ondernemersple...pers-veelgestelde-vragen/

Heeft iemand een idee of er met terugwerkende kracht alsnog nu met een modelovereenkomst gewerkt dient te worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
RuudvandeBeeten schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:35:
Heeft iemand een idee of er met terugwerkende kracht alsnog nu met een modelovereenkomst gewerkt dient te worden?
Nee is niet verplicht. Toevallig vorige week een brief over gehad van de Belastingdienst. Je mag uiteraard wel met een modelovereenkomst werken, en je mag ze ook nog steeds ter beoordeling aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 07:57
De verkiezingen staan voor de deur. Maar je hoort helemaal niets over het dossier DGA/ZZP. Valt het jullie ook al op?
Op welke partij moet je stemmen of maakt het geen donder uit?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

FireStarter schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:48:
De verkiezingen staan voor de deur. Maar je hoort helemaal niets over het dossier DGA/ZZP. Valt het jullie ook al op?
Op welke partij moet je stemmen of maakt het geen donder uit?
De ondernemerspartij :+
Geeft nu een mooie database error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
VVD was altijd de ondernemerskeuze, maar die hebben het in hun huidige coalitie aardig uit handen laten glijden.
Pagina: 1 ... 43 ... 629 Laatste