Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• André
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22-10 14:06

André

Analytics dude

Even een korte vraag waar andere zzp'ers vast een snel antwoord op kunnen geven. Fictieve cijfers:

Je least een auto voor ¤800 inc brandstof enz, cataloguswaarde ¤30.000.
Belastingschijf is 40%, bedrijf maakt winst.

Dan betaal je netto aan lease 60% * 800 = ¤470, en 30.000*0,22*40%/12 = ¤220 bijtelling
Dat maakt samen ¤690 wat dat zal kosten, toch?

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:30
vergeet de btw voor prive-gebruik niet, voor lease is dat 2,7% van de cataloguswaarde inclusief btw en bpm per jaar

• DanTm
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
quote:
Leipo schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:14:
vergeet de btw voor prive-gebruik niet, voor lease is dat 2,7% van de cataloguswaarde inclusief btw en bpm per jaar
maar dat zijn dan weer zakelijke kosten, en daar mag dan dus nog ong. 40% vanaf om het netto te maken.

pvoutput 3600wp

• Boy
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:21

Boy

Android developer

quote:
Leipo schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:14:
Wat?? Dat zit toch gewoon in de bijtelling of hoor ik nu iets wat ik niet ken (ik heb alleen lease gereden toen ik in loondienst was)

• Boy

Boy

Android developer

quote:
Patrick Kicken is daar nr 4. Die had nog een aantal ondersteuningsverklaringen nodig vanuit Limburg maar ik kon 'm helaas niet verder helpen...maar ze hebben het wel gered merkte ik dus het was toch niet nodig geweest.

Wat ik zo op de site lees, is het wel een interessante...

de punten die voorbijkomen op de site (effe gekopiepaste):

Eerlijke concurrentie op de weg en in de bouw!• Het ´leiding geven aan´ is geen criterium binnen ZZP regelgeving• Verplicht beroepscertificaat voor buitenlandse vrachtvervoerders• Soepele regels voor particulieren en ondernemers bij kredietverlening• Stimulering van zonne-energie en einde windmolenindustrie

De beste betaalbare zorg met professionele ZZP-ers!• Weg met neo-liberalisme en Ziekenfonds voor iedereen• Eerder vast contract voor ZZP-ers in de zorg• Weg met de urennorm voor ZZP-ers• Stoppen met de verantwoordingsbureaucratie

Bedrijfsleven en onderwijs gezamenlijk voor een ondernemend Nederland!• Bedrijfsleven krijgt inspraak bij eisen voor stages• Bedrijfsleven betrekken bij de vaststelling van het curriculum• Ondernemerschap verplicht vak binnen voortgezet onderwijs• Structureel partnerschap tussen bedrijfsleven en onderwijs

BTW Verlaging naar 19%Een 'level-playing field' (gelijke handelsmogelijkheden voor iedereen) voor ondernemend Nederland.Een extra stimulans voor de handel en de exportpositie, weg met de omstreden accijnsverhoging!
Brandstofaccijnzen verlagen met 25 cent

Boy wijzigde deze reactie 07-02-2017 09:43 (55%)

• DanTm
  • Niet online
quote:
Boy schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:39:
[...]

Wat?? Dat zit toch gewoon in de bijtelling of hoor ik nu iets wat ik niet ken (ik heb alleen lease gereden toen ik in loondienst was)
in loondienst hoef je dat ook niet te betalen, dat betaald je werkgever (als het goed is).
Als zzp-er ben je zelf de werkgever, en moet je dat wel afdragen.
Maar je mag die kosten dan weer opvoeren als zakelijke kosten.

pvoutput 3600wp

• AJM
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:57
quote:
Boy schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:39:
[...]

Zie ook https://www.belastingdien...egebruik_auto_van_de_zaak

en

https://www.higherlevel.n...uik-zakelijke-auto-454843

• Boy

Boy

Android developer

quote:
Bedankt!
Maar op dit moment doe ik nog niets met leaseauto's. Ik heb eentje van 2007 prive nu. Ik rij veel te weinig om het rendabel te hebben. Ik werk hoofdzakelijk van thuis...

Al zou ik graag een dikke bak willen hebben, ik kan het gewoon niet verantwoorden :P

• LanDi85
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20-10 00:33
Ik heb ook een paar vraagjes aan de ervaren freelancers hier.

Ik werk momenteel fulltime als full stack webdeveloper (microsoft stack, circa 6 jaar ervaring), maar ik wil dit jaar een stap maken richting freelancen.
Is het beter om in de eerste instantie mijn huidige functie te combineren met freelance klussen, of is het aan te raden om in 1x over te gaan, met alle risico's van dien?

Verder weet ik niet zo goed hoe ik precies aan opdrachten moet komen, ik vind het lastig om door de laag aan recruitment bureau's heen te prikken.
Via welke kanalen halen jullie opdrachten binnen?

Bedankt!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 09:52
In 1 keer over. Het meeste werk zijn 5x8 klussen.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:28
Veel bedrijven gebruiken die recruiters nu eenmaal om zo geen risico te lopen.
Voor het bedrijf maakt het niet uit of jij nu ZZP bent of in dienst van een detacheerder. Zij willen gewoon aan het eind van de maand de gewerkte uren betalen en klaar.

Als je net start als ZZP dan is het wel makkelijk om een opdracht via een detacheerder aan te nemen en dan in de eerste maanden je eigen netwerk uitbreiden en contacten maken.
Ik krijg veel vraag via Linkedin en verder heb ik een aantal kennissen in mijn netwerk die mij soms bellen.

Gewoon altijd goed werk afleveren en zorgen dat de bedrijven ook jouw naam weten ipv die van de recruiter.

Fable wijzigde deze reactie 07-02-2017 16:59 (17%)

• t_captain
Ik zou wel een onderscheid maken tussen detacheerders en bemiddelaars. Detacheerders werken hoofdzakelijk met eigen personeel en oefenen nog iets van werkgeversgezag uit. Daarmee moet je uitkijken; zorg dat je tussenpartij netjes volgens wet DBA werkt.

In het begin bestaat je netwerk uit:
- je voormalige werkgevers en klanten
- oud-collega's die ondernemer zijn geworden of in een inhurende positie terecht zijn gekomen voor hun nieuwe baas
- bemiddelingsbureaus.

De kans is groot dat je eerste project uit de bemiddeling komt.

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 08:25
Het is mij nog nog niet gelukt om het voor elkaar te krijgen bij de grotere bedrijven 'parttime' te werken. 32 uur is wel het minimum dat ze je willen hebben.
Eerste keer dat ik het ooit vroeg, 24 uur, waren ze zo beledigd dat ik ook er nog iets naast wou gaan doen dat ik het niet ben geworden... (goede instelling meneer van de HR :D )

oftewel in 1x over door een vliegende start te maken. Ga met recruiters in gesprek, wees transparant, eis dat ook van hun. Weet het eindtarief en wat jij ervan krijgt.
Zodoende zie je snel genoeg welke recruiters prima zijn en welke niet.
Recruiters zijn soms best wel handig, je moet er alleen wel slim mee omgaan.
Zodra je een project gevonden hebt, zeg je je baan op (mits je maar 1 maand opzegtermijn hebt en niet 2) en je kunt vaak rechtstreeks door.

• LanDi85
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20-10 00:33
Top! Bedankt voor de tips.

Ik heb inmiddels een klein lijstje met betrouwbare en transparante recruitmentbureau's in mijn netwerk, ik ga daar wat lijntjes uitzetten.

• t_captain
Die 5x8 mentaliteit snap ik ook niets van. Je huurt toch een leverancier in, geen werknemer?

Deeltijd is ook gunstiger voor de klant. Door kruisbestuiving tussen de gelijktijdige projecten is de kans op slimme ideeën hoger. Omdat je sleur tegengaat en de beschibare tijd in een week beperkt is, zal de effectiviteit van de gespendeerde uren hoger liggen. En tot slot draagt deeltijd bij aan het algehele plaatje van ondernemerschap (en reduceert het fiscale risico's voor de opdrachtgever).

Overigens is het al een teken aan de wand als je met HR moet praten i.p.v. met de afdelingsmanager of groepsleider waar hetbproject ligt. Het wijst erop dat de organisatie externen niet echt anders kan zien dan werknemers.

t_captain wijzigde deze reactie 08-02-2017 09:32 (4%)

• sebasd
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20:17
quote:
t_captain schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:45:
Die 5x8 mentaliteit snap ik ook niets van. Je huurt toch een leverancier in, geen werknemer?

Deeltijd is ook gunstiger voor de klant. Door kruisbestuiving tussen de gelijktijdige projecten is de kans op slimme ideeën hoger. Omdat je sleur tegengaat en de beschibare tijd in een week beperkt is, zal de effectiviteit van de gespendeerde uren hoger liggen. En tot slot draagt deeltijd bij aan het algehele plaatje van ondernemetschap.
Dit. Gelukkig is er langzaam, heel langzaam iets aan het verbeteren. Maar dat ligt denk ik vooral aan de klussen die ik zoek, niet aan de mentaliteit van de meeste opdrachtgevers.

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22-10 21:40
In een keer overstappen maar hou wel rekening dat je de eerste 2-3 maanden geen geld je krijgt altijd achteraf betaald meestal met een betalingstermijn van 60-90 dagen.

Het lastige van starten is je eerste klus vinden en de eerste maanden door komen (voor de eerste factuur binnen komt) als die komt heb nu een net pas het conflict opgelost over alle facturen van maart 2016 tot nu er is net pas uitbetaald en nog niet compleet.

Probeer je eerste klus te landen voor dat je breekt met je werkgever. Maar dat kan lastig worden omdat de meeste klussen nu iemand nodig hebben niet over een maand of 2.
- Recruiters wees er mee heel terug houdend zeker met de Engelse die vragen te veel per uur/% weet wat ze kosten per uur voordat je verder gaat.
- Tussen personen zoals bv ATOS (zijn er teveel maar daar heb ik ervaring mee) lastig om mee om te gaan. Ze hebben veel regels en doen niets voor de prijs die ze aan de opdrachtgever vragen.
- Ga nooit een exclusiviteit aan met een tussenpersoon of recruiter het levert jouw nooit wat op alleen hun.
- Zorg dat je tarief helder is en wijk daar niet te veel van af. (is niet geloofwaardig en je heb ook grote risico's)
Ander punten zijn belastingen wet DBA administratie boekhouder facturering en klanten netwerken/recruiters warm houden voor als je klus klaar is.
- neem geen klus aan op basis van payrolling. Dan ben je geen ZZP-er meer eigenlijk gewoon in loondienst met weinig rechten. Je heb geen ondernemers voordelen meer en je haalt niet je minimale uren eis van de belastingdienst.
- zorg dat je goed weggaat bij je huidige werkgever dit is je laatste referentie waar naar gevraagd wordt als je bij grote bedrijven gaat werken.

Er zijn alternatieven voor tussenpersonen en recruiters is het zelf regelen (lastig maar te doen met een groot netwerk) of bij een maatschap aansluiten.

• t_captain
Sommige bemiddelaars bieden factoring aan (enkele procenten van je tarief in ruil voor betaling binnen een week).

Anderen hebben hun eigen betalingstermijn (onafhankelijk van de klant). Computer Futures betaalt bijvoorbeeld netjes in 28 dagen.

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22-10 20:41

Gé Brander

Netuino Plus logged

quote:
MeZZiN schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:07:
In een keer overstappen maar hou wel rekening dat je de eerste 2-3 maanden geen geld je krijgt altijd achteraf betaald meestal met een betalingstermijn van 60-90 dagen.
Dat je rekening moet houden met die 2-3 maanden overbrugging ben ik met je eens, verder zou ik het nooit accepteren dat een leverancier mij later dan 30 dagen betaald. Gelukkig in het eerste jaar maar 2 keer gebeurd dat het langer duurde (35 dagen) maar als je er meteen bovenop zit dan is dat over het algemeen ook snel geregeld.

Ook heb ik een keer toen er niet meteen betaald is gezegd dat ik niet zo gecharmeerd was van te laat betalen en dat mijn bereidheid voor hen te werken niet zo hoog meer was als er niet binnen de termijn betaald zou worden. Die boodschap is gelukkig goed overgekomen en werd er ook snel daarna betaald.

En ik ben eigenwijs genoeg om gewoon op te stappen of niet meer door zo een partij ingehuurd te willen worden als ze zich niet netjes aan de overeenkomst houden. Het moet wel van twee kanten komen.

In Forza 6 and Forza Horizon 3: The Racer Also Known As Aad1970 - http://dalue.codeplex.com - http://www.brander.site

• MeZZiN
Als je dat kan afspreken mooi. Soms zit je gewoon met tussen partijen die langere termijnen hanteren het is een keuze maar ook iets om mee rekening te houden. Zeker als je net begonnen ben dan moet je zeker 2 maanden financieel buffer al hebben. dus 1 maand gewerkt na 30 dagen betaald worden is na 2 maanden pas geld. En niet elke partij heeft die 2% regel of 30 dagen betaal termijn.

Ik heb gelukkig minder last van laat betalingen omdat mijn maatschap dat oplost voor me, maar goed ook de huidige tussenpartij liepen bijna een jaar achter door dwars te zitten. De opdracht zelf is top dus lastig dan weg gaan omdat een tussen partij lastig doet. Alleen omdat die wet DBA lastig was om in januari misschien een klus te vinden heb ik het langer uitgezeten dan ik normaal zou doen. (plus mijn opdracht geven was ook niet happy mee) Voor nu lekker door knutselen.

Met de meeste bedrijven hebben prima betalingstermijnen maar je moet er wel rekening mee houden. Het hoort bij ondernemen. Maar zeker iets om rekening mee te houden.

• tdjager
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 10:51
quote:
MeZZiN schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:17:
Zeker als je net begonnen ben dan moet je zeker 2 maanden financieel buffer al hebben.
Dat lijkt me los van betalingstermijnen sowieso wel een goed idee.. Zonder buffer moet je de eerste de beste opdracht die je tegenkomt eigenlijk wel aannemen en heb je nog geen enkele vrijheid..

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:43
quote:
MeZZiN schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:17:
maar goed ook de huidige tussenpartij liepen bijna een jaar achter door dwars te zitten.
Dus je je hebt een jaar (door)gewerkt zonder een betaling voor je werkzaamheden te verkrijgen?

Daar neem je zelf ook een enorm risico natuurlijk; stel dat ze helemaal niet (meer) betalen door een uiteindelijk faillisement: zit jij mooi met de gebakken peren.

• MeZZiN
Klopt door lange betaal termijnen 60 dagen. Ik liep behoorlijk risico het was wel een grote partij dus het risico was niet super groot maar goed. Ze bleven mijn uren staten afkeuren bij het aflopen van het betalingstermijn nu na veel geduw een een verlies genomen van 14 euro (daar ging het om 8)7 |:( ) is alles betaald. Het bleek dat er nog een tussen partij zat tussen de tussen partij. Dus 2 slagen. Lang leven de Preferred Suppliers bij bedrijven. Dat doen ik niet nog een keer als ik een klus aanneem. De veel plekken waar het mis kan gaan. Geen zin meer in. Volgende keer zeker eerder aan de bel trekken maar goed weer wat geleerd. Al doende leert ik.

Dus daar moet je ook wel rekening mee houden dat dat kan gebeuren. Ik kon het opvangen maar goed handig is anders.

Verder wordt bij andere klussen alles netjes betaald zeker omdat ze je graag te vriend houden omdat je nog dingen doet voor ze. Het gaat mis met tussen partijen die moeten leveren aan bedrijven maar niemand hebben dus maar een ZZP-er aandragen omdat ze aan het contract moeten voldoen.

• t_captain
Preferred suppliers, 60 dagen betaaltermijn, de vreugde van werken voor het grootbedrijf. MKB heeft vaak 30 dagen betaaltermijn en niet zoveel met preferred suppliers.

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 08:00
quote:
sebasd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:06:
[...]

Dit. Gelukkig is er langzaam, heel langzaam iets aan het verbeteren. Maar dat ligt denk ik vooral aan de klussen die ik zoek, niet aan de mentaliteit van de meeste opdrachtgevers.
Ik werk 32u voor 1 klant en 8u voor een ander. Met name de klant van 8u is daar erg blij mee, want ze hebben de beschikking over iemand van senior niveau terwijl ze daar geen fulltime behoefte aan hebben.

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:49
quote:
Gé Brander schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:58:
[...]

Dat je rekening moet houden met die 2-3 maanden overbrugging ben ik met je eens, verder zou ik het nooit accepteren dat een leverancier mij later dan 30 dagen betaald. Gelukkig in het eerste jaar maar 2 keer gebeurd dat het langer duurde (35 dagen) maar als je er meteen bovenop zit dan is dat over het algemeen ook snel geregeld.
Ik zou er eerlijk gezegd niet zo heel veel problemen mee hebben als ze me pas na 60 dagen betalen. Als ik maar zekerheid heb dat er betaald wordt en het tarief maar goed is. In praktijk heb ik tot nu toe in de afgelopen 8 jaar alleen maar contracten met betalingstermijn van 30-35 dagen gehad.

Waar ik wel een broertje dood aan heb is bedrijven die eisen dat je de eerste 1-2 weken tegen nultarief gaat 'inwerken'. Of bedrijven die zichzelf 'een korting van 2%'geven op het uurtarief bij betaling binnen 1 week na facturatie' (zonder dat je daar een keuze in hebt). Daar zal ik dan weer nooit mee akkoord gaan.

• t_captain
Dat nultarief is een kans om te winnen. Als het contract 3 maanden is, en je hebt 1 week nultarief, verhoog je je tarief met 1/14e deel om effectief quitte te spelen. Bij verlenging maak je winst. Nultarief zonder dat er een bijzondere reden voor is, is gewoon een poging om je tarief te drukken en moet je als zodanig counteren.

• sverzijl
Dat snap ik, maar het is voor mij een principe-kwestie. Ik ga simpelweg niet akkoord met dit soort constructies. Ik weiger om 'gratis' te werken. Ik ben geen stagiair.

• Boy

Boy

Android developer

quote:
Ascension schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:22:
[...]

Ik werk 32u voor 1 klant en 8u voor een ander. Met name de klant van 8u is daar erg blij mee, want ze hebben de beschikking over iemand van senior niveau terwijl ze daar geen fulltime behoefte aan hebben.
Ik heb nu een opdracht waar ik 16 uur p/w voor heb afgesproken, daarnaast werk ik aan een eigen product en doe ik 4 tot 12 uur per week werken aan een startup waar ik aandelen in heb. Het uurtarief is hier ook zeer laag (waar ik nu een beetje de angst heb of ik al m'n harde werk wat ik in de startup heb gestopt echt ooit wel terug krijg, m'n aandeel is iets minder dan 5%)

Met die 16 uur kan ik goed m'n hypotheek en zo betalen zodat ik voor de rest dus die andere dingen een kans kan geven. Maar het gaat wel ten koste van het opbouwen van een goede buffer. Daar heb ik wel een beetje moeite mee...

Boy wijzigde deze reactie 09-02-2017 08:35 (13%)

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11:53
quote:
sverzijl schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 08:01:
Dat snap ik, maar het is voor mij een principe-kwestie. Ik ga simpelweg niet akkoord met dit soort constructies. Ik weiger om 'gratis' te werken. Ik ben geen stagiair.
Met de constructie die t_captain aangeeft ben je ook niet gratis aan het werk, alleen denkt de klant dat dat het geval is.

Van de week een mooi filmpje van Jos Burgers gezien die over bovenstaande gaat: YouTube: Geef Nooit Korting! door Jos Burgers

RuudvandeBeeten wijzigde deze reactie 09-02-2017 08:56 (0%)
Reden: tiepvaut

• sverzijl
quote:
RuudvandeBeeten schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 08:35:
[...]

Met de constructie die t_captain aangeeft ben je ook niet gratis aan het werk, alleen denkt de klant dat dat het geval is.
Je zag toch dat ik 'gratis' tussen aanhalingstekens schreef? Het gaat mij puur om het principe, dat stuit me tegen de borst. Simple as that. Ik wil ook niet dat de klant _denkt_ dat ze mij gratis laten werken.
Noem me koppig, maar dat gaat niet gebeuren ;)

sverzijl wijzigde deze reactie 09-02-2017 08:50 (13%)

• t_captain
Een tijdelijke korting is voor mij wel weer redelijk als je een project oppakt met bv een technologie waarin je nog niet de gevraagde ervaring hebt (maar wel graag wil leren). Bijvoorbeeld als senior Java dev een opdracht aannemen voor een senior Scala dev.

• sverzijl
Agree, in dat geval heb je ook andere belangen die meespelen.

• MeZZiN
quote:
t_captain schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:22:
Preferred suppliers, 60 dagen betaaltermijn, de vreugde van werken voor het grootbedrijf. MKB heeft vaak 30 dagen betaaltermijn en niet zoveel met preferred suppliers.
Dat is ook weer zo maar bij de grotere bedrijven is het tarief soms wat beter.... Plus sommige opdrachten zijn het gepruts met tussen personen meuk wel waard. Maar ik vrij makkelijk praten die tussen personen issues wordt meestal netjes opgelost door de maatschap.
quote:
t_captain schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 07:46:
Dat nultarief is een kans om te winnen. Als het contract 3 maanden is, en je hebt 1 week nultarief, verhoog je je tarief met 1/14e deel om effectief quitte te spelen. Bij verlenging maak je winst. Nultarief zonder dat er een bijzondere reden voor is, is gewoon een poging om je tarief te drukken en moet je als zodanig counteren.
Dat is iets wat ik ook zag bij een klus die langs kwam van een of andere bank ben even kwijt welke. Bij de ING had ik wel 15 dagen proef periode waarbij geen kosten aan verbonden was als ze het contract beëindigden binnen die tijd eindigde. Dat is nog te begrijpen maar een paar weken of een paar dagen zelf voor een nultarief mij niet gezien of jouw oplossing gewoon je tarief verhogen als ze dat willen. ....
quote:
Boy schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 08:34:
[...]

Met die 16 uur kan ik goed m'n hypotheek en zo betalen zodat ik voor de rest dus die andere dingen een kans kan geven. Maar het gaat wel ten koste van het opbouwen van een goede buffer. Daar heb ik wel een beetje moeite mee...
Heb ik ook last van mijn buffer gevuld te houden op dit moment heb mijn buffer aardig er doorheen gejaagd met het aankopen van de woning omdat ze hypotheek verstrekker 75% maar van mijn inkomsten mee namen in de berekening waardoor ik net aan de woning maar kon kopen (met nog een paar extra afslagen om het nog moeilijker te maken) en de rest schuld zelf betalen niet mee te financieren. Ben blij dat het uiteindelijk allemaal gelukt is maar de geplande verbouwing + extra's zijn op de lange baan geschoven dat moet allemaal nu uit lopende gelden ipv in een keer klaar. Maar goed het is wel gelukt en daar gaat het om en helaas als ZZP-er heb je een extreem goede tussen persoon nodig die alles regelt ander lukt het gewoonweg niet. De eerste aanvraag was afgewezen omdat ik per maand 40 euro te kort zou komen. Gek als je maar 60-75% van mijn inkomsten meeneemt in de berekening. Zo kan ik het ook wel.

MeZZiN wijzigde deze reactie 09-02-2017 10:11 (30%)

• sebasd
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20:17
quote:
Ascension schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:22:
[...]

Same here, alleen de urenverhoudingen zijn wat anders. Ik vind het zelf ook erg prettig werken.

• t_captain
Ik vind die inkomenstoets waarin 70% van je ondernemingswinst wordt geteld heel logisch.

Ondernemers betalen zelf een aantal zaken die bij werknemers buiten hun brutoloon vallen. AOV, inkomensafhankelijke bijdrage ZVW etc. Winst is meer vergelijkbaar met werkgeverslasten dan met brutoloon.

• MeZZiN
Klopt hoor als het om winst gaat niet om wat je inkomen met alles al netjes berekend dan is 70% mee laten wegen wel erg mager plus alles wat ook maar kan mee laten rekenen waardoor het zo nog minder dan 70% wordt. Helemaal dat alleen complete boekjaren mee genomen werden en geen gebroken jaren ook al mist er maar een maand of 2 en meer dan genoeg om de hypotheek te kunnen betalen.

Ben wel eens dat je inkomsten niet 100% mee genomen mogen worden. Maar het is zo extreem dat al zou ik volgend jaar een hypotheek zou aanvragen (dus met compleet 3 jaren ipv 1 jaar met een gebroken jaar + een halfjaar behaald resultaat) ik 2+ ton extra kan lenen. Niet dat dat gezond is maar goed de regels zijn erg krom en lastig voor ZZP-ers ben ook blij dat er nu eindelijk een nieuwe beweging komt met o.a. https://jungo.nl en ook normale verstrekkers die flexibel met ZZPers omgaan . Voor was dat helaas te laat waardoor we nu een prima deal hebben op de klassieke manier maar had graag de alternatieven gewild die er nu zijn.

• t_captain
Als je goede omzetten draait, kan het lonen om die 10 maanden als "heel jaar" te laten meetellen. Je gemiddelde omzet komt wat lager uit, maar je hebt wel een extra jaar historie.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:41
Toen ik als ZZP-ers een huis wilde kopen ben ik eerst met mijn cijfers langs 3 banken gegaan om te zien wat ik kon lenen. Pas daarna ben ik huizen gaan zoeken waarvan ik wist dat ik ze kon betalen. Als bij die 1e stap was gebleken dat ik een jaar later 2 ton meer zou kunnen lenen had ik gewoon dat jaar gewacht. Soms moet je anticiperen en soms moet je geduld hebben.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 17:43
Ik ben inmiddels ook eindelijk een project gestart. Ik krijg tot nu toe een beetje de indruk dat ik er als externe medewerker vooral zit om hier en daar wat bug fixing en maintenance te doen. Mijn interesse ligt juist bij nieuwe dingen ontwikkelen en prototypes implementeren. Het salaris (payrolling) is met rond de 11k netto per maand zodanig goed dat ik hiervoor wel 'dom werk' wil doen maar echt lang ga ik dit niet volhouden.

Ik krijg bij andere freelance opdrachten ook vaak het gevoel dat het vooral gaat om maintenance en brandjes blussen voor interne medewerkers. Hoe kijken andere freelancers hier tegen aan?

Iets proberen te vinden als interne medewerker in loondienst heb ik ook geprobeerd maar de salarissen voor ontwikkelaars zijn zo laag dat het niet meer realistisch is om in loondienst te gaan werken.

• Kwistnix
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17:42
De aard van de klus moet duidelijk gemaakt worden in het intakegesprek. Je hebt daarbij vind ik zelf de verplichting om niet genoegen te nemen met een vaag verhaal over waar het bedrijf zich op hoofdlijnen allemaal mee bezig houdt op het gebied van softwareontwikkeling. Je moet weten hoe ze van plan zijn concreet invulling te geven aan jouw inzet. Dan kan je weloverwogen een keuze maken om de klus wel of niet aan te nemen. Als dan later blijkt dat de werkzaamheden toch niet in overeenstemming zijn met wat voorgespiegeld is, ben je in ieder geval gerechtvaardigd om daar eens een kritisch gesprek over aan te gaan. Of om op te zeggen :)

Er zijn echt wel leuke klussen te vinden, waarbij je als externe green field ontwikkeling kan doen. Ik denk dat het niet realistisch is om te verwachten dat je dat soort projecten altijd kan doen. Vaak zal je ook aan bestaande "meuk" te moeten sleutelen. Dat kan ook interessant en leerzaam zijn, zeker als je de vrijheid krijgt/pakt om substantiële verbeteringen door te voeren in de code of het ontwikkelproces.

• t_captain
11k netto met payrolling? Dan zet je 2 ton om ofzo :)

Maar de opdracht, ik heb juist veel nieuwbouw gedaan. Ligt misschien aan het vakgebied.

In het algemeen zijn er twee soorten opdrachten: kan-niemand-vinden en inherent tijdelijk project.

Bij die eerste soort zullen de minder aantrekkelijke rollen relatief vaak voorkomen.

Maar als je enorm gevraagde en schaarse skills hebt, heb je wat meer keuze en zijn er ook genoeg leuke projecten.

• Boy

Boy

Android developer

quote:
t_captain schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 07:44:
11k netto met payrolling? Dan zet je 2 ton om ofzo :)

Maar de opdracht, ik heb juist veel nieuwbouw gedaan. Ligt misschien aan het vakgebied.

In het algemeen zijn er twee soorten opdrachten: kan-niemand-vinden en inherent tijdelijk project.

Bij die eerste soort zullen de minder aantrekkelijke rollen relatief vaak voorkomen.

Maar als je enorm gevraagde en schaarse skills hebt, heb je wat meer keuze en zijn er ook genoeg leuke projecten.
Als Android developer kan ik me ook niet vinden in het verhaal dat ik als externe vervelende klussen krijg. Ik ben gewoon onderdeel van het team als ik me ergens plaats (op dit moment zit ik nergens).

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 08:25
quote:
Boy schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 08:29:
[...]

Als Android developer kan ik me ook niet vinden in het verhaal dat ik als externe vervelende klussen krijg. Ik ben gewoon onderdeel van het team als ik me ergens plaats (op dit moment zit ik nergens).
Vandaag net nieuwe klus aangenomen, mag helpen met opzetten van het gehele auto testen binnen bedrijf. Als devver vind ik dit wel intressant om eens wat breder te kijken dan puur bouwen. Zulke projecten houden voor mij het IT-vakgebied juist leuk.. ipv dan die 2 extra handen te zijn in een team. Dit is dan ook al de 3e gesprek die ik had, 1 die ik niet 'won' en 1 die ik niks aan mij niet wat leuk. In loondienst bij een detachering was nee zeggen tegen een klus bijna onmogelijk.. heerlijk die vrijheid :D

Oja, het is ook nog een een semi overheid die mij minimaal voor een jaar wil, mooie plek om DBA ellende te overwinteren.. (vind ik persoonlijk ook handig)

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 17:43
quote:
Kwistnix schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:22:
De aard van de klus moet duidelijk gemaakt worden in het intakegesprek. Je hebt daarbij vind ik zelf de verplichting om niet genoegen te nemen met een vaag verhaal over waar het bedrijf zich op hoofdlijnen allemaal mee bezig houdt op het gebied van softwareontwikkeling. Je moet weten hoe ze van plan zijn concreet invulling te geven aan jouw inzet. Dan kan je weloverwogen een keuze maken om de klus wel of niet aan te nemen. Als dan later blijkt dat de werkzaamheden toch niet in overeenstemming zijn met wat voorgespiegeld is, ben je in ieder geval gerechtvaardigd om daar eens een kritisch gesprek over aan te gaan. Of om op te zeggen :)

Er zijn echt wel leuke klussen te vinden, waarbij je als externe green field ontwikkeling kan doen. Ik denk dat het niet realistisch is om te verwachten dat je dat soort projecten altijd kan doen. Vaak zal je ook aan bestaande "meuk" te moeten sleutelen. Dat kan ook interessant en leerzaam zijn, zeker als je de vrijheid krijgt/pakt om substantiële verbeteringen door te voeren in de code of het ontwikkelproces.
Ja inderdaad, ze hebben in dit geval wat verkeerde verwachtingen geschept. Ik hoop/verwacht wel dat het wat interessanter gaat worden de komende weken anders ga ik uiteindelijk wat anders zoeken. Het was eigenlijk ook vooral de projectlocatie die doorslaggevend was voor mij dus iets minder interessant werk wil ik een tijd lang wel accepteren.

@t_captain, 11k netto per maand is (natuurlijk) niet in Nederland. Dat zou zo goed als onmogelijk zijn, netto ligt hier vrij dicht bij bruto.

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22-10 19:06
Hebben jullie toevallig Arbeidsongeschiktheidsverzekeraars die jullie kunnen aanraden toevallig? Ik begrijp dat het ook een persoonlijke keuze is, maar heb graag wat meer zicht op de breedte... er zijn er vast bij die ik niet op m'n netvlies heb zitten namelijk :)

Of misschien een goede vergelijkingssite die in jullie ogen betrouwbaar is en niet gelijk om je email vraagt om je "passend advies" te kunnen geven?

www.joramoudenaarde.com

• tdjager
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 10:51
Het punt is een beetje dat je een AOV toch niet zonder adviseur kan afsluiten. (Het kan wel, dmv een execution only polis, maar dan moet je wel zeker weten dat je het allemaal snapt.) Je kan dus beter op zoek gaan naar een goede adviseur. Die kan je dan meer vertellen over de mogelijke AOV's.

Ik heb eind vorig jaar het traject doorlopen, dus ik kan je vertellen via wie ik het gedaan heb, maar weet niet of je daar naar opzoek bent.. Top 3 aanbieders voor mij was in ieder geval: Movir, de Amersfoortse en Reaal. Maar dit verschilt wel sterk per situatie volgens mij.

• Kapotlood
Moveer en De Goudse komen bij mij vaak naar voren. Ik wilde eigenlijk een Execution Only afsluiten, omdat ik het bij Hypotheken ook liever zelf had gedaan. Ik vertelde de adviseur vorig jaar exact wat ik wilde, die me vervolgens een beetje waterig aankeek om daarna toch toe te geven dat alles wat ik wilde goed mogelijk was én prima gedekt was.

Niet dat ik overigens zo'n kenner ben hoor, maar ik ben zelf van mening dat je bij verzekeringen en hypotheken 't best zelf kan afsluiten zolang je maar goed leest en ook begrijpt wát er gezegd wordt. En lukt dat niet, dan kun je altijd nog de verzekeraar opbellen, en anders alsnog naar een adviseur gaan. Maar goed... da's mijn mening. :)

Reaal heb ik zelf overigens niet zoveel mee, mede omdat die al kantjeboort onderuit gingen bij de bankencrisis destijds, maar de andere twee die je opnoemt kwamen me niet als slecht over in ieder geval. Ik wil me alleen nog even wat verder inlezen in een AOV Sommenverzekering, omdat die op het eerste gezicht wat concreter lijkt dan een AOV Schadeverzekering, en wat het me zou kosten om een premie-vrijstelling mee te nemen in de polis.

p.s.: nog een vraagje over iets wat ik las over hoe je zo'n AOV betaald
Ik las een stukje op de onderstaande website waar het aangeraden wordt om de AOV vanut je privé rekening te betalen. Ik vroeg me af wat jullie mening hierover is, en of dat echt zo'n verschil maakt als ZZP'er? :)
https://www.aovspecialist.nl/aov/fiscaal-aftrekbaar

Kapotlood wijzigde deze reactie 14-02-2017 07:54 (13%)

www.joramoudenaarde.com

• Boy

Boy

Android developer

quote:
joramoudenaarde schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:02:
Moveer en De Goudse komen bij mij vaak naar voren. Ik wilde eigenlijk een Execution Only afsluiten, omdat ik het bij Hypotheken ook liever zelf had gedaan. Ik vertelde de adviseur vorig jaar exact wat ik wilde, die me vervolgens een beetje waterig aankeek om daarna toch toe te geven dat alles wat ik wilde goed mogelijk was én prima gedekt was.

Niet dat ik overigens zo'n kenner ben hoor, maar ik ben zelf van mening dat je bij verzekeringen en hypotheken 't best zelf kan afsluiten zolang je maar goed leest en ook begrijpt wát er gezegd wordt. En lukt dat niet, dan kun je altijd nog de verzekeraar opbellen, en anders alsnog naar een adviseur gaan. Maar goed... da's mijn mening. :)

Reaal heb ik zelf overigens niet zoveel mee, mede omdat die al kantjeboort onderuit gingen bij de bankencrisis destijds, maar de andere twee die je opnoemt kwamen me niet als slecht over in ieder geval. Ik wil me alleen nog even wat verder inlezen in een AOV Sommenverzekering, omdat die op het eerste gezicht wat concreter lijkt dan een AOV Schadeverzekering, en wat het me zou kosten om een premie-vrijstelling mee te nemen in de polis.

Ik las een stukje op de onderstaande website waar het aangeraden wordt om de AOV vanut je privé rekening te betalen. Ik vroeg me af wat jullie mening hierover is, en of dat echt zo'n verschil maakt als ZZP'er? :)
ZZP is al je geld op je rekeningen gelijk, afaik. Ik heb gewoon een zakelijke rekeningen om voor mezelf overzicht te bewaren. Ik heb ook de AOV van die rekening betaald en boek het als prive-opnamen.

M'n boekhouder vond dat wel handig, omdat het dan ook duidelijk in de boekhouding terug komt

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:10
Privé aftrekbare kosten vallen buiten de MKB winstvrijstelling, wat een kleine besparing oplevert.

Of je hem van je privé of zakelijke rekening betaald maakt niet uit, het blijft een privé betaling.

• t_captain
quote:
joramoudenaarde schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:02:
AOV betaal je prive, komt niet terug in je winstcijfers en geef je op in het prive-gedeelte van je aangifte als kosten voor inkomensvoorzieningen. Volledig aftrekbaar in box 1 tegen 52%.

• Kapotlood
Oh, fijn om te weten :)

Ik heb natuurlijk ook gewoon een zakelijke rekening voor alle zakelijke uitgaven en inkomsten, maar vroeg me af waarom men zou kiezen om een AOV van je zakelijke ofwel privé rekening te betalen. Ik was in de veronderstelling dat zo'n AOV júist een zakelijke investering/verzekering was als ZZP'er namelijk.

www.joramoudenaarde.com

• JaQ
  • Laatst online: 16:10
Voor zover ik weet is er geen verplichting om je AOV privé te betalen, maar het is wel raadzaam.

Als je een eenmanszaak hebt, wil je de AOV privé betalen zodat je niet je MKB winstvrijstelling onnodig verlaagd. De kosten mag je vervolgens van je inkomstenbelasting aftrekken (zoals t_captain inderdaad terecht stelt).

Bij een BV zou je deze AOV theoretisch door je bedrijf kunnen laten betalen. Naast het fiscale nadeel dat je hebt, vloeit een uitkering van de AOV dan ook in je bedrijf. Dit geeft uitdagingen op het moment dat je deze BV zou willen beëindigen omdat je niet meer kan werken.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• t_captain
Je hebt inderdaad ,met een AOV twee mogelijkheden: (1) prive je inkomen te verzekeren, of (2) je onderneming te verzekeren tegen ziekteverzuim.

Ik weet niet of optie 2 ook mogelijk is bij een eenmanszaak, maar 1 is gunstiger. Je wilt dan de schijn van optie 2 vermijden door je premies van je priverekening te betalen.

Goed punt van JaQ dat een doorlopende uitkering van verzekeraar aan (lege, werkloze) BV een blokkade vormt om de BV echt af te sluiten.

• Kapotlood
Nu raak ik toch even in de war. Als ik een Eenmanszaak heb, en mezelf een inkomen uitbetaal door geld over te maken van m'n zakelijke naar m'n privé rekening, dan is dat geld toch netto? Via de zaak betaal ik alle inkomstenbelasting, waarna ik aan mezelf een stukje inkomen uitkeer. Dan betaal ik via de privérekening niet óók nog eens inkomstenbelasting?

www.joramoudenaarde.com

• Boy

Boy

Android developer

quote:
joramoudenaarde schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:41:
Nu raak ik toch even in de war. Als ik een Eenmanszaak heb, en mezelf een inkomen uitbetaal door geld over te maken van m'n zakelijke naar m'n privé rekening, dan is dat geld toch netto? Via de zaak betaal ik alle inkomstenbelasting, waarna ik aan mezelf een stukje inkomen uitkeer. Dan betaal ik via de privérekening niet óók nog eens inkomstenbelasting?
Offtopic: je website spreekt in de toekomst over oprichting "Opgericht in maart 2017", maar je zal vanaf maart van start gaan wss :)

• Kapotlood
Klopt Boy :) Ik schreef 'm een beetje "in de toekomst", maar omdat ik bezig ben met een iets vriendelijkere / betere site wilde ik dat met die nieuwe site toch gelijk meenemen :)

www.joramoudenaarde.com

• Emperor_
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22-10 08:47
quote:
joramoudenaarde schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:41:
Je betaald maar een keer inkomstenbelasting. Van welke rekening je dit doet, maakt voor de belastingdienst niet uit. Het geld wat je overmaakt tussen zakelijk en prive kun je als netto zien.

• Kapotlood
@Emperor_Precies wat ik inderdaad ook begreep.

Vandaar dat ik in de war raakte van @JaQ's opmerking:
quote:
Als je een eenmanszaak hebt, wil je de AOV privé betalen zodat je niet je MKB winstvrijstelling onnodig verlaagd. De kosten mag je vervolgens van je inkomstenbelasting aftrekken (zoals t_captain inderdaad terecht stelt).
Ik was, wellicht abuis, in de veronderstelling dat als ik IB betaal, dat het juist handiger was om de zakelijke kosten vanuit je zakelijke rekening te betalen. Als je dan toch IB betaalt maakt het toch niet uit van welke rekening je dat doet, dus dan is een (zakelijke) verzekering toch beter af op je zakelijke rekening? :)

www.joramoudenaarde.com

• Emperor_
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22-10 08:47
quote:
joramoudenaarde schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:33:
@Emperor_Precies wat ik inderdaad ook begreep.

Vandaar dat ik in de war raakte van @JaQ's opmerking:

[...]

Ik was, wellicht abuis, in de veronderstelling dat als ik IB betaal, dat het juist handiger was om de zakelijke kosten vanuit je zakelijke rekening te betalen. Als je dan toch IB betaalt maakt het toch niet uit van welke rekening je dat doet, dus dan is een (zakelijke) verzekering toch beter af op je zakelijke rekening? :)
De rekening maakt niet uit (wat je zelf handig lijkt), het gaat er meer om waar jij deze verzekering opvoert in je administratie en belastingaangiftes.

• Kapotlood
Het leek me, ook kijkende naar andere investeringen die je doet voor je bedrijf zoals software, hardware, mobiele abonnementen etc, dat een verzekering ook vanuit je zakelijke rekening wordt bekostigd, toch? :)

www.joramoudenaarde.com

• Fable
Volgens mij gaat het op een aantal puntjes even mis in je vorige posts.

Wat jij overmaakt naar je privérekening is niet een netto bedrag, zo kan je dat echt niet zien.
Als jij dit jaar 80.000 verdient dan moet je met dat bedrag je aangifte inkomstenbelasting gaan doen.
Of jij dat naar je privérekening hebt gestort of op je zakelijke rekening laat staat maakt niks uit.
quote:
joramoudenaarde schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:22:
Het leek me, ook kijkende naar andere investeringen die je doet voor je bedrijf zoals software, hardware, mobiele abonnementen etc, dat een verzekering ook vanuit je zakelijke rekening wordt bekostigd, toch? :)
Een AOV is een persoonlijke verzekering en heeft niks met een bedrijfsinvestering te maken. Het zijn dan ook nooit zakelijke kosten maar privé kosten.

Ook maakt het voor een ZZP-er niet uit of iets voor het bedrijf van de zakelijke of privé rekening betaald wordt, als je de bonnetjes maar bewaard voor in je administratie.

• Kapotlood
Excuus, ik zat met m'n hoofd al 't een en ander te be-/verrekenen. Als ik een bruto omzet heb van bijvoorbeeld ¤50.000, dan is dat na alle belastingen e.d. grofweg ¤26.500 netto winst. Als ik van dát geld mezelf een bedrag uitkeer op m'n privé-rekening, dan is dat geld "netto" toch? Daar hoef ik geen kosten meer vanaf te trekken. Waar ik inderdaad even verkeerd in ging, is dat ik vooraf al een berekening maakte van hoeveel er van m'n bruto omzet overblijft na alle belastingen etc. :)

Ik heb een zakelijke rekening om zakelijke en privé uitgaven/inkomsten zoveel mogelijk gescheiden te houden, puur voor het overzicht en de transparantie (ook voor mezelf). Maar dat het AOV een puur persoonlijke verzekering was dat wist ik niet. Als ik op diverse sites kijk die AOV's aanbieden, dan kan ik die alleen vinden onder het tabje "Zakelijk". Ik denk dat ik daar ook op 't verkeerde been mee ben gezet. Maar ik zie nu ook op www.higherlevel.nl een uitleg die het kwartje bij me deed vallen :)

Bedankt voor de uitleg!

www.joramoudenaarde.com

• Fable
quote:
joramoudenaarde schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:41:
Excuus, ik zat met m'n hoofd al 't een en ander te be-/verrekenen. Als ik een bruto omzet heb van bijvoorbeeld ¤50.000, dan is dat na alle belastingen e.d. grofweg ¤26.500 netto winst. Als ik van dát geld mezelf een bedrag uitkeer op m'n privé-rekening, dan is dat geld "netto" toch? Daar hoef ik geen kosten meer vanaf te trekken. Waar ik inderdaad even verkeerd in ging, is dat ik vooraf al een berekening maakte van hoeveel er van m'n bruto omzet overblijft na alle belastingen etc. :)

Ik heb een zakelijke rekening om zakelijke en privé uitgaven/inkomsten zoveel mogelijk gescheiden te houden, puur voor het overzicht en de transparantie (ook voor mezelf). Maar dat het AOV een puur persoonlijke verzekering was dat wist ik niet. Als ik op diverse sites kijk die AOV's aanbieden, dan kan ik die alleen vinden onder het tabje "Zakelijk". Ik denk dat ik daar ook op 't verkeerde been mee ben gezet. Maar ik zie nu ook op www.higherlevel.nl een uitleg die het kwartje bij me deed vallen :)

Bedankt voor de uitleg!
Of jij van 50.000 omzet, 26.500 overhoudt ligt natuurlijk aan je kosten.

Snel voorbeeldje
Omzet 100.000
Kosten 15.000
Winst als ondernemer 85.000
Dan volgen allemaal leuke ondernemers aftrekposten waardoor je winst uit onderneming Box1 op 65.000 komt.

Over die 65.000 moet je belasting en premies betalen, ongeveer 28.000 euro.

Dus als je omzet 100.000 is en je kosten 15.000, dan hou je over op je rekening 85.000.
Van die 85.000 moet je de belasting en premies betalen á 28.000.

Netto hou je dus 57.000 euro over.

Fable wijzigde deze reactie 14-02-2017 15:52 (55%)

• Kapotlood
Ik had na het zien van een aantal berekeningen, rekening gehouden met ongeveer 53-57% wat er overblijft na alle belastingen, premies etc. Dus dan kom je inderdaad uit op wat jij in jouw berekening ook netto over houdt :)

www.joramoudenaarde.com

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 08:00
quote:
joramoudenaarde schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:56:
Ik had na het zien van een aantal berekeningen, rekening gehouden met ongeveer 53-57% wat er overblijft na alle belastingen, premies etc. Dus dan kom je inderdaad uit op wat jij in jouw berekening ook netto over houdt :)
Er blijft wel meer over hoor, van je netto-winst althans. Zelf reserveer ik ongeveer 35% van de bruto winst bij een omzet van rond de 150K en 10K zakelijke kosten, meestal hou ik geld over van de reservering.(ook wel een beetje dankzij flinke storting in pensioen).

• joeyjoey
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 27-06 14:48
Heeft iemand ervaring met hetvolgende:

- 3-6 maanden ZZP (uurtarief )EUR70 (via externe payroll evt)
- Vervolgens willen ze je in vaste dienst.

Wat zou het salaris ongeveer moeten zijn voor de eerste 3-6 maanden via payroll (extern) en vervolgens vanaf maand 7 intern bij klant.

Is hier een standaard/indicatieve berekening voor?

• t_captain
Ik zie dit soort constructies als wanhopige pogingen van bedrijven om aan personeel te komen.

Kennelijk lukt het niet om de juiste kandidaat uit de vijver van werknemers te vissen. Misschien omdat de gevraagde vissen vaak in de ZZP-vijver zitten en misschien omdat de werkgever of vacature niet aantrekkelijk genoeg is. Omdat de vacature al een tijdje openstaat en wel begint te dringen, mag er tijdelijk worden ingehuurd. En dan komt er zoiets uit de koker.

Je kunt je afvragen: waarom niet gewoon blijven inhuren?

En dan blijkt het vaak om geld te gaan. Die 70 per uur wordt dan ineens een aanbod van 55 of 60k per jaar. Met de rest van de werkgeverslasten erbij, 75k. Met andere woorden, of je je ondernemerschap en 35 a 40% van je inkomen wilt inleveren.

• MeZZiN
Zou het niet doen blij lekker ZZP-er zijn levert meer op dezelfde risico's en als je in dienst gaat zal het salaris ook niet laag uit pakken en ik denk dat de werkgever daar geen trek in heeft.

• joeyjoey
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 27-06 14:48
quote:
t_captain schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 16:46:
Je kunt je afvragen: waarom niet gewoon blijven inhuren?

En dan blijkt het vaak om geld te gaan. Die 70 per uur wordt dan ineens een aanbod van 55 of 60k per jaar. Met de rest van de werkgeverslasten erbij, 75k. Met andere woorden, of je je ondernemerschap en 35 a 40% van je inkomen wilt inleveren.
Wellicht wil ik weer terug naar vast dienstverband ivm prive situatie, ben er nog niet helemaal over uit eerlijk gezegd.
Daarnaast de vraag, waar basseer jij 55k-60k op? Of is het een wilde gok?

Benieuwd of er "tools" voor zijn om eea te berekenen....

• Fable
70 euro uurloon geeft jou ongeveer 65000 netto per jaar als je zzper bent.
Als je dat in een bruto-netto calculator gooit komt er uit dat je ongeveer 10.000 bruto per maand zou moeten verdienen als je er niet op achteruit wilt gaan.
Ik ken niet veel werkgevers die dat gaan betalen, je zal al blij moeten zijn met de helft en dan hou je netto per jaar iets van 40.000 over.

Fable wijzigde deze reactie 14-02-2017 17:23 (24%)

• sverzijl
quote:
joeyjoey schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 17:14:
[...]

Wellicht wil ik weer terug naar vast dienstverband ivm prive situatie, ben er nog niet helemaal over uit eerlijk gezegd.
Daarnaast de vraag, waar basseer jij 55k-60k op? Of is het een wilde gok?

Benieuwd of er "tools" voor zijn om eea te berekenen....
Die zijn er niet echt. Ja je kan omrekenen welk bruto salaris tegenover een uurtarief van 70 euro/uur staat, rekening houdend met gemiddelde kosten, billable hours etc. Maar daar komt dan een (veel) te hoog bruto salaris uit wat je nooit gaat krijgen in loondienst. In die 70 euro/uur zit een stuk opslag die je opdrachtgever betaalt om snel aan iemand te kunnen komen en in de wetenschap dat het 'tijdelijk' is/kan zijn.

Maar hebben ze je zelf niet wat meer verteld over deze soort van(?) 'deta-vast' constructie ?

• t_captain
Heel simpel, als ze 80 a 100k per jaar hadden betaald (het equivalent van een zzp-omzet bij 70 euro per uur, rekening houdend met verzekeringen en arbeidsvoorwaarden) hadden ze geen zijstap hoeven maken naar de inhuurmarkt.

De meeste developer vacatures zitten tussen de 40k en 70k.

• pirke
Met 75 euro/uur en 120k omzet kom ik op 90k netto uit, oftewel vergelijkbaar met 165k bruto jaarsalaris in loondienst. In de praktijk is netto inkomen zelfs nog hoger omdat ik de voordelen van auto/pc/telefoon/diners etc op kosten vd zaak ipv privé nog niet heb meegenomen. Ze moeten met een heel goed bod gaan komen wil ik overwegen om weer in loondienst te gaan...

• fry77
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 22-10 17:00
quote:
joeyjoey schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 16:14:

Wat zou het salaris ongeveer moeten zijn voor de eerste 3-6 maanden via payroll (extern) en vervolgens vanaf maand 7 intern bij klant.

Ja die is er. Dat noemen ze de CAO richtlijn. Je moet helemaal het ondernemers/zelfstandige verhaal los laten.je krijgt gewoon een loon en daar zijn een paar regels voor. Maar dat staat compleet los van je uurtarief als zzp-er.

In december kwam dit vaak voor als alternatief voor het DBA gebeuren.

• t_captain
@pirke ik vergelijk niet netto-netto want dat vind ik niet fair tegenover de werkgever. Belasting- en premiezaken liggen buiten hun controle.

Ik vergelijk ondernemingswinst met total package (loon, secundaire AV en werknemersverzekeringen). Die vergelijking is wel fair.

Een werkgever die erop staat dat je na X maanden inhuur in dienst moet komen, beoogt waarschijnlijk om 30-50% minder te gaan uitgeven. Hun goed recht, maar ik heb nog geen zelfstandige tegengekomen die de vaste baan zó graag wil dat hij de helft van zijn inkomen ervoor over heeft.

Heb zelf ook eens een dergelijke onderhandeling meegemaakt. Superleuk bedrijf, genoeg perspectief ook. Ik had waarschijnlijk 20% willen zakken (bovenop de ondernemersvoordelen) om er lang te mogen blijven. Helaas had de opdrachtgever meer dan 40% in zijn hoofd.

• Jazzy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 20:26

Jazzy

Moooooh!

quote:
Fable schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:33:
Een AOV is een persoonlijke verzekering en heeft niks met een bedrijfsinvestering te maken. Het zijn dan ook nooit zakelijke kosten maar privé kosten.
Hangt wel van je bedrijfsvorm af, voor IB-ondernemers klopt dit maar als DGA heb je hierin een keuze. Zowel privé als zakelijk zijn de kosten aftrekbaar maar privé tegen een hoger belastingtarief dus zet meer zoden aan de dijk. Nadeel is dat je de rest dan wel privé moet betalen.

Edit: Sorry, zie dat dit hierboven al besproken is.

Jazzy wijzigde deze reactie 15-02-2017 19:45 (4%)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• pirke
@t_captain Een netto-netto vergelijking is wel degelijk relevant als de opdrachtgever mij zo graag wil houden dat hij me benadert voor een dienstverband aanbod. Dan wil ik er onder de streep niet op achteruit gaan. Daarnaast krijg ik nu WBSO voor mijn werkzaamheden, als ik in loondienst ga krijgt hij die ;)

Maar in loondienst zit ik vast aan een normale 40 urige werkweek met slechts 8 weken vakantie... Nu als freelancer heb ik ook wel de afspraak dat ik ongeveer 40 uur maak, in de praktijk is dat toch snel maar 36-38. En daar bovenop neem ik een weekje vrij wanneer ik wil, zonder vakantiedagen limiet. Hoe kan ik nu al weten hoeveel vakantie ik de komende jaren wil hebben? Onmogelijk :) Die vrijheid is heerlijk, en in loondienst zou ik dat op moeten geven voor netto minder salaris? Ik denk het niet...

• t_captain
Ik zie dan ook nauwelijks ICT specialisten die van ondernemer terug in loondienst willen.

Alleen bij de jongste groep (0-5 jaar werkervaring) zie ik het soms. Als ik op die paar mensen inzoom, rijst de vraag in hoeverre hun zzp-praktijk al tot bloei was gekomen. Dan zie je bijvoorbeeld een parttime naast-de-studie periode, gevolgd door een of twee lastige klanten (het type met grootse plannen, onrealistische verwachtingen tav development projecten en geen budget om het goed te doen). In vergelijking met dat bestaan is een vaste baan wel aantrekkelijk. Van alle ZZP'ers boven de 30 heb ik er slechts twee in dienst zien treden, beiden buiten Nederland (en een daarvan in een CxO positie, die is dus redelijk zelfstandig gebleven met zijn functie).

• t_captain
Over de handhaving van wet DBA in 2017:

http://nu.nl/zzp/4441458/...misbruik-van-wet-dba.html

Slechts zeven "kwaadwillende opdrachtgevers" in het vizier. De staatssecretaris is dus wél eerlijk geweest met de berichtgeving dat de sector in 2017 niet hoeft te vrezen.

Het lage aantal suggereert dat de handhaving niet verder reikt dan de categorie "malafide uitzendbureau", en zelfs niet voorbij de top van die ijsberg. Het zou mij niet verbazen als deze 7 al onderwerp van onderzoek waren voordat wet DBA werd aangenomen.

Op een zijspoor: wat zegt dit over de handhavingscacaciteit?

• pirke
Handhaven was bij de VAR al een probleem, nu wordt het met de wet DBA meer werk om contracten te beoordelen, zijn veel medewerkers met een mooie handdruk opgestapt en zit je met het gedoe met beveiligingslekken. Ik denk dat de belastingdienst het druk genoeg heeft...

Ach, op korte termijn gaat hun handhavingscapaciteit wellicht omhoog omdat al die ZZPers toch niet gecontroleerd hoeven te worden. Momenteel wordt de VAR nog steeds gedoogd en DBA niet gecontroleerd, dus hebben ze tijd over voor die 7 slechterikken.

Zullen we die 7 eens raden? Ik kies PostNL.

• JaQ
  • Laatst online: 16:10
quote:
t_captain schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:29:
Ik zie dan ook nauwelijks ICT specialisten die van ondernemer terug in loondienst willen.

Alleen bij de jongste groep (0-5 jaar werkervaring) zie ik het soms. Als ik op die paar mensen inzoom, rijst de vraag in hoeverre hun zzp-praktijk al tot bloei was gekomen. Dan zie je bijvoorbeeld een parttime naast-de-studie periode, gevolgd door een of twee lastige klanten (het type met grootse plannen, onrealistische verwachtingen tav development projecten en geen budget om het goed te doen). In vergelijking met dat bestaan is een vaste baan wel aantrekkelijk. Van alle ZZP'ers boven de 30 heb ik er slechts twee in dienst zien treden, beiden buiten Nederland (en een daarvan in een CxO positie, die is dus redelijk zelfstandig gebleven met zijn functie).
Hier nog eentje. Loopbaan:
  • 3 jaar in loondiens, detacheerder
  • 2 jaar zelfstandig met personeel, narrowcasting bedrijf
  • 7 jaar loondienst, detacheerder
  • 3 jaar zelfstandig zonder personeel, freelance consultant
  • 2.5 jaar loondienst, technical director bij een vendor
  • nu 14 maanden loondienst in een staffunctie vlak onder de CIO van een financiële instelling
Behalve de hoeveelheid vakantiedagen ben ik nu net zo vrij als toen ik zelfstandig was (baas over eigen agenda). Zonder die vrijheid zou ik gek worden. Nu in mijn laatste functie maakt het financieel niet heel veel meer uit, als ik tenminste eerlijk vergelijk (dus inclusief pensioen, auto, telefoon, trainingen, etc). Heb me wel moeten bijverzekeren voor arbeidsongeschiktheid (UWV is toch wel heel matig)
quote:
pirke schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 23:25:
Zullen we die 7 eens raden? Ik kies PostNL.
De kans dat PostNL gecontroleerd wordt ligt erg voor de hand. Net zoals de grotere thuiszorgaanbieders.

JaQ wijzigde deze reactie 15-02-2017 23:41 (7%)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• t_captain
Zou me verbazen als er zulke high profile zaken bij zitten. Ik denk een aantal uitzendbureaus in bouw, transport en logistiek. Misschien een in de thuiszorg, ze hadden er afgelopen jaar al een gediskwalificeerd.

• DeveloperNL
  • Registratie: augustus 2014
  • Nu online
quote:
joeyjoey schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 16:14:

Ja kennis van mij had 1 grote opdrachtgever (een van de grootste bedrijven van Nederland) voor een paar jaar (50 euro per uur, geen IT er). Ze vroegen of hij in dienst kwam (andere rol met meer doorgroei mogelijkheden). Hij is na een jaar gedesillusioneerd weggaan (hij kreeg niet gelijk een vast contract, doorgroei mogelijkheden bleken stuk minder dan gedacht/afgesproken en netto ging hij er een stuk op achteruit en was andere bestaande opdrachtgevers kwijt). Het enige voordeel dat hij had was meer vakantie (maar moest ie nu ver van tevoren aanvragen).

• t_captain
Zelfstandige: onzekerheid over je inkomen omdat alles met tijdelijke contracten gaat.

Als je dan in dienst gaat met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, wat win je dan ook weer? :)

• idef1x
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:32
quote:
t_captain schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 07:37:
Zelfstandige: onzekerheid over je inkomen omdat alles met tijdelijke contracten gaat.

Als je dan in dienst gaat met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, wat win je dan ook weer? :)
Dat je dan weer ontslagen kunt worden? :P

• Praetorian
  • Laatst online: 16-10 11:00
Ik heb sinds begin dit jaar de grote sprong genomen met 15 jaar ervaring in mijn broekzak met de laatste 5 jaar gewerkt te mogen hebben voor een leverancier.

Meerdere malen heb ik mensen om diverse redenen ontslagen zien worden, terecht en onterecht. Het hebben van een vast contract is best wel een schijnzekerheid. Ik hou van afwisseling en vrijheid, waar ik dan niet van hou is van onzekerheid.

Toch went het wel als ZZPer, als je kwaliteit in je werk laat zien en goed gebruik maakt van je sociale skills en netwerk, komt het vast wel goed, als is de onzekere factor voor mijn gevoel veel groter.

Overigens lees ik hierboven dat je een AOV privé afsluit, dat klopt, maar je kunt hem zakelijk laten afschrijven en de premie is aftrekbaar van de winst!

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:43
quote:
Praetorian schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:33:
Overigens lees ik hierboven dat je een AOV privé afsluit, dat klopt, maar je kunt hem zakelijk laten afschrijven en de premie is aftrekbaar van de winst!
Hou er dan wel rekening mee dat de periodieke uitkeringen dan belast zijn.

• pirke
quote:
_Arthur schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:38:
[...]

En dat het duurder is omdat er nog MKB winstvrijstelling afgaat...

Een prive aftrekpost is altijd voordeliger dan een zakelijke aftrekpost!

• DanTm
  • Niet online
quote:
_Arthur schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:38:
[...]

De uitkeringen van een AOV zijn sowieso belast.

pvoutput 3600wp

• Fable
quote:
Praetorian schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:33:

Je wilt de premie niet zakelijk aftrekken, je wilt hem van je privé inkomen aftrekken, omdat je dan netto minder betaald.

• Greyfox
  • Laatst online: 19:01

Greyfox

MSX rulez

quote:
pirke schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:35:
[...]

Een prive aftrekpost is altijd voordeliger dan een zakelijke aftrekpost!
Kun je die toelichten?

MSX 2 rulez more

• pirke
quote:
Zakelijke kosten a 1000 euro. Na aftrek vd MKB winstvrijstelling (14%) blijft er 860 euro over waar je geen belasting over betaald.

Privé aftrekpost a 1000 euro. Je betaald geen belasting over die 1000 euro.

1000 > 860, oftewel een privé aftrekpost is voordeliger. Hoeveel vraag je dan? (1000-860)/1000 = 14%, oftewel precies de MKB winstvrijstelling.

Mensen lees alstublieft het handboek ondernemen en de website vd belastingdienst, het is echt geen rocket science... Met basisschool wiskunde kom je al best ver ;)

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22-10 20:41

Gé Brander

Netuino Plus logged

quote:
pirke schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:29:
[...]
Mensen lees alstublieft het handboek ondernemen en de website vd belastingdienst, het is echt geen rocket science... Met basisschool wiskunde kom je al best ver ;)
Tja, wat moet ik hiervan zeggen. De teksten kunnen voor veel mensen redelijk verwarrend zijn. Je kan niet vanuit je eigen kennis en ervaring zeggen dat iedereen het maar makkelijk moet kunnen begrijpen.

Maar inderdaad, veelal wordt er niet goed zelf onderzocht...

In Forza 6 and Forza Horizon 3: The Racer Also Known As Aad1970 - http://dalue.codeplex.com - http://www.brander.site

• Fable
Het handboek ondernemen vind ik zelf wel erg goed geschreven, dat moet toch door (bijna) iedereen wel te begrijpen zijn.

• Kapotlood
quote:
Mensen kunnen in theorie ook allemaal html en css leren, of goed Photoshop leren, of Chinees. Maar je moet er ook gewoon gevoel voor hebben. Sommige mensen zijn heel goed in zaken doen of in het beoefenen van hun vak, maar snappen totáál niets van iets wat voor anderen heel makkelijk tot ze komt.

Handboeken lezen en de website van de Belastingdienst doornemen kan allemaal leerzaam zijn, maar ik vind niet dat iedereen het dan ook gelijk kan/wil/moet begrijpen. Ieder z'n vak, en ieder z'n sterke kanten (en minder sterke) denk ik :)

www.joramoudenaarde.com

• Greyfox
  • Laatst online: 19:01

Greyfox

MSX rulez

quote:
[...]

Zakelijke kosten a 1000 euro. Na aftrek vd MKB winstvrijstelling (14%) blijft er 860 euro over waar je geen belasting over betaald.

Privé aftrekpost a 1000 euro. Je betaald geen belasting over die 1000 euro.

1000 > 860, oftewel een privé aftrekpost is voordeliger. Hoeveel vraag je dan? (1000-860)/1000 = 14%, oftewel precies de MKB winstvrijstelling.

Juist, dan heb je het dus specifiek over een AOV aftrekpost of in ieder geval een aftrekpost waarbij geen BTW verschuldigd is.

Niet te snel conclusies trekken over je publiek.

MSX 2 rulez more

• protected_mode
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 19-09 17:14
Zouden jullie je licht willen laten schijnen over mijn casus?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Fable
quote:
protected_mode schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:50:
Zouden jullie je licht willen laten schijnen over mijn casus?

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Fable wijzigde deze reactie 18-02-2017 08:09 (26%)

• kwaazaar
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-10 11:30
Iemand hier die gebruik maakt van FastSpring voor digitale product verkoop?
Pagina: 1 ... 44 ... 52 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*