t_captain schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 10:30:
[...]
***members only***
Freelancers worden ingehuurd om wat ze al kunnen, niet omdat ze graag iets nieuws leren voor rekening van de klant. Het leren is een factor die je zelf erbij moet pakken. Meestal in aanpalende technologieen (bv back-end web naar database; of systeemintegratie naar cloud services). Je koopt een MOOC, investeert wat eigen studietijd, en pakt je werkzaamheden op het project iets breder op. Een jaar later heb je een nieuwe skill toegevoegd met throretische kennis en praktijkervaring.
Als je altijd webapplicaties bouwt in PHP, zijn dat ook de opdrachten die je zult krijgen. Je moet echter met de tijd mee, dus begin met het maken van een ontwikkelingsplan.
Helemaal mee eens!
Ik kon SharePoint dus daar ben ik mee begonnen, vandaag precies drie jaar geleden. Ik wist toen eigenlijk al dat ik iets anders wilde leren, maar voor SharePoint-opdrachten werd ik gevraagd. De tijd daarnaast heb ik besteed aan zelfstudie: Node, Angular, Photoshop/Illustrator/InDesign, javascript workflows en design patterns, css, html etc. Ik bracht echt heel veel tijd door op Udemy, Team Treehouse, Safaribooksonline, Pluralsight en dat soort sites. Nog steeds overigens.
Bij klanten begon ik langzaam ook andere projecten te kiezen. Meestal kwam ik binnen als SharePointer, met een focus op de cms-kant, maar dan liet ik heel geleidelijk merken dat ik ook andere skills had, of ik keek eens mee met andere medewerkers.
Zo rolde ik min of meer richting de webkant. Inmiddels kan ik ook opdrachten aannemen met andere cms'en en fullstack webdevelopment omdat ik daar ook werkervaring in heb.