Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiemen
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:32
Ok bedankt, dat maakt het een stuk duidelijker. Zijn er hier verder nog mensen die ook werken in een vergelijkbare functie en een inschatting kunnen geven over het aantal opdrachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:42

Crusader

Arc Nature

markiemen schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:26:
Ok bedankt, dat maakt het een stuk duidelijker. Zijn er hier verder nog mensen die ook werken in een vergelijkbare functie en een inschatting kunnen geven over het aantal opdrachten
Zelf al 10 jaar ZZP'er in de ICT en jaar op jaar een opdracht gehad met 1 grote opdrachtgever en wat kleinere ernaast. Ik zie dat sommigen zich blindstaren op die regel dat je minstens 3 opdrachtgevers moet hebben.
Zo zwart/wit ligt het niet. Als je 10 opdrachtgevers hebt, dan zou je theoretisch aan die regel voldoen. Maar als je bij 1 opdrachtgever 99% van je inkomsten binnenhaalt en de resterende 1% vanuit de 9 andere, dan is dat volgens de belastingdienst ook niet in orde.
Verder wordt er gekeken naar je ondernemerschap, loop je risico (hoeveel en welke risico's), gedraag je je als ondernemer (adverteer je, heb je een website, visitekaartjes, etc.), zijn allemaal zaken die ook meespelen.

Lees ook eens https://daanwerkt.nl/blogs/44705-2/.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiemen
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:32
Crusader schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 15:30:
[...]

Zelf al 10 jaar ZZP'er in de ICT en jaar op jaar een opdracht gehad met 1 grote opdrachtgever en wat kleinere ernaast. Ik zie dat sommigen zich blindstaren op die regel dat je minstens 3 opdrachtgevers moet hebben.
Zo zwart/wit ligt het niet. Als je 10 opdrachtgevers hebt, dan zou je theoretisch aan die regel voldoen. Maar als je bij 1 opdrachtgever 99% van je inkomsten binnenhaalt en de resterende 1% vanuit de 9 andere, dan is dat volgens de belastingdienst ook niet in orde.
Verder wordt er gekeken naar je ondernemerschap, loop je risico (hoeveel en welke risico's), gedraag je je als ondernemer (adverteer je, heb je een website, visitekaartjes, etc.), zijn allemaal zaken die ook meespelen.

Lees ook eens https://daanwerkt.nl/blogs/44705-2/.
thx, duidelijke info

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit jaar gaat het zeker lukken. Ik heb al omzet uit 4 klanten gerealiseerd, start volgende week met een nieuwe side gig en heb zojuist de toezegging dat ik op een nieuw project mag starten na mijn huidige project. Dan tel ik al 6 klanten, al blijf ik de rest van het jaar in mijn aankomende project hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
gisteravond eens voor de belastingaangifte gaan zitten: eerste keer dus was wel even wat anders gewend :+
waar ik als werknemer kon volstaan met het controleren van de vooraf ingevulde gegevens en wat vraagjes beantwoorden, moest ik nu toch wel wat meer doen :P

maar met behulp van de jaarrekening en syllabus van Acumulus was het toch niet al te moeilijk.
de schatting van zo'n 30% belastingdruk blijkt bij mij aardig te kloppen (helaas ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De handleiding van Acumulus is inderdaad erg handig.

[ Voor 115% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het hebben van meerdere opdrachtgevers dient twee doelen:

1. het spreiden van risico's

Dit is een valide doelstelling voor een onderneming. Maar het een secundair doel, geen hoofddoel. Het hoofddoel van een onderneming is immers het realiseren van rendement op het eigen vermogen. Afhankelijk van de marktomstandigheden kunnen de doelen samengaan of juist strijdig zijn. In een neergaande markt zal een nieuw project mogelijk meer risiso en minder omzet genereren dan het voortzetten van werk voor een bestaande klant. Dan is het belang van spreiding imho ondergeschikt aan het belang van winstmaximalisatie. Die discussie durf ik wel aan met een belastinginspecteur. In een opgaande markt gaan de twee meer hand in hand.

2. het aantonen van zelfstandigheid (dat je niet al te afhankelijk bent van een opdrachtgever).

Wellicht voor de belastinginspecteur belangrijker dan #1. Hier kan ik ook niet heel veel tegenin brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41

orf

Werken hier mensen als flexibele schil bij bedrijven?

Wij zijn als bedrijf altijd gegroeid met eigen mensen in vaste dienst. Inmiddels werken er zo'n 30 mensen, maar we hebben nu weer een periode van topdrukte. Normaal gesproken zouden we dan weer flink doorgroeien in medewerkers, maar dat zorgt er ook voor dat we een nieuw target hebben voor de toekomst. Daarom denken we nu aan een flexibele schil met ZZP-ers die bij ons op kantoor meedraaien.

Vroeger hebben we wel eens projecten gedaan met ZPP-ers, maar dat liep toen niet heel goed. De kwaliteit was niet altijd even goed, deadlines werden soms niet gehaald en er werd op een andere manier ontwikkeld dan wij doen.

Inmiddels is dat -denk ik- anders. We werken in vaste teams en ZZP-ers zullen bij ons op kantoor mee moeten draaien in een scrumteam. Dan is kwaliteit veel inzichtelijker en planning ligt bij ons.

Dan gaat het alleen nog om het vinden van de juiste pool met ZZP-ers die je gedurende 2-3 maanden kan mee laten draaien in een team. Om nu 3-4 FTE te vullen, zouden we best een flinke pool moeten hebben, omdat die ZZP-ers als het goed is ook andere klussen/projecten/klanten hebben.

Iemand met ervaring van de kant van het bedrijf of de ZZP-er?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:26

sebasd

loopt op espresso

Het is als bedrijf inderdaad wel handig om een pool van 'bekende' ZZP-ers te hebben, waar je eventueel een beroep op kunt doen als je extra capaciteit nodig hebt.

Ik werk als ZZP-er ook regelmatig samen met bedrijven (vaak detacheerders) die ik goed ken, en die ook weten wat ik kan, wat ik kost en waar ik naar op zoek ben. Kunnen zij een klus niet met hun eigen mensen invullen, bellen ze (onder andere) mij. Werkt voor mij in bijna alle gevallen een stuk beter dan recruiters.

Dus ja, als je zo'n pool kunt samenstellen, en (Belastingdienst-technisch) kunt aantonen dat het elke keer om een ander project gaat, prima. Alleen qua beschikbaarheid en afspraken maken wordt het misschien lastig. Geen ZZP-er die de garantie geeft op een bepaald moment in de toekomst voor je beschikbaar te zijn, denk ik. Ik zou die garantie in ieder geval nooit geven.

Maar volgens mij zag je dat zelf ook al wel in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:42

André

Analytics dude

Ik werk ook vaak als flexibele invalkracht bij bedrijven. Ze hebben dan tijdelijk hulp nodig voor een paar maanden totdat de drukte voorbij is of ze nieuw personeel gevonden en ingewerkt hebben. Vaak gaat het dan om 2-3 dagen in de week die we voor x maanden vastleggen. Ideaal voor die bedrijven, ideaal voor mij.

Belangrijk voor grote projecten is wel dat je de freelancers inhouse hebt zitten, dat schakelt makkelijk en zo kun je ook goed bijhouden of ze op schema liggen met hun opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb voor de werkkamer een bureau, laptop (bij klant is ook BYOB), lamp, klok, en wifi-extender gekocht.

Kan ik de lamp en klok ook declareren?

Kent iemand trouwens goede OCR oplossingen? Want steeds alles handmatig importeren vanuit Amazon.de en Coolblue voor elke factuur-regel is ook best wel veel werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:18
chronoz schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:25:
Ik heb voor de werkkamer een bureau, laptop (bij klant is ook BYOB), lamp, klok, en wifi-extender gekocht.

Kan ik de lamp en klok ook declareren?

Kent iemand trouwens goede OCR oplossingen? Want steeds alles handmatig importeren vanuit Amazon.de en Coolblue voor elke factuur-regel is ook best wel veel werk.
Je bureau en ander meubilair mag je maar in beperkte mate aftrekken, zie rekenhulp van de belastingdienst https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

Wat bedoel je met elke factuur-regel handmatig importeren? Je kan gewoon een factuur in 1x invoeren in bijvoorbeeld Acumulus hoor, dat hoeft niet regel voor regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 20:56

_Arthur

blub

Ascension schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 17:42:
Je bureau en ander meubilair mag je maar in beperkte mate aftrekken, zie rekenhulp van de belastingdienst https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/
Dat gaat specifiek om de ruimte; niet om wat er in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
(resultaat is afhankelijk van je antwoorden in de rekenhulp)
U kunt de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken. Tot deze kosten horen: energiekosten, behang- en schilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp).
Inrichting wordt dus wel bij de werkruimte geteld. Apparatuur is een ander verhaal.

[ Voor 17% gewijzigd door t_captain op 25-04-2017 21:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-07 20:56
t_captain schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:46:
Het hebben van meerdere opdrachtgevers dient twee doelen:

1. het spreiden van risico's

Dit is een valide doelstelling voor een onderneming. Maar het een secundair doel, geen hoofddoel. Het hoofddoel van een onderneming is immers het realiseren van rendement op het eigen vermogen. Afhankelijk van de marktomstandigheden kunnen de doelen samengaan of juist strijdig zijn. In een neergaande markt zal een nieuw project mogelijk meer risiso en minder omzet genereren dan het voortzetten van werk voor een bestaande klant. Dan is het belang van spreiding imho ondergeschikt aan het belang van winstmaximalisatie. Die discussie durf ik wel aan met een belastinginspecteur. In een opgaande markt gaan de twee meer hand in hand.

2. het aantonen van zelfstandigheid (dat je niet al te afhankelijk bent van een opdrachtgever).

Wellicht voor de belastinginspecteur belangrijker dan #1. Hier kan ik ook niet heel veel tegenin brengen.
Ik heb de belastinginspecteur op bezoek gehad (2 opdrachtgevers in 10 jaar), gezegd dat ik migratieprojecten (en andere projecten) doe.

Wat moet hij doen? Zeggen dat ik dat niet mag? Hij snapt het prima, 1 opdrachtgever is ook goed.
Het blijkt in de praktijk een bangmakerij argument die op zich zelf geen enkele waarde heeft.

In de ICT duren projecten soms 2 a 3 jaar. Moet je dan mensen in dienst nemen, inwerken en ontslaan?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:14
t_captain schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:21:
Stel dat je gemiddeld 1 jaar op een project zit. Dan heb je typisch 2 opdrachtgevers per jaar, de aflopende en de nieuwe. Neem een paar side projects aan en je hebt de drie al te pakken :)
Ik probeer mijn contracten elkaar ook te laten overlappen. 1 mei gaat het een in, 1 juli stopt het oude. Ik kan evt partime al bij nieuwe opdracht beginnen en ben nog even beschikbaar voor oude opdrachtgever.

Met als bijkomend voordeel dat ik echt wel meerdere opdrachtgevers op 1 moment heb :)

Overigens is de belastingdienst ook niet meer dan dat, de belastingdienst, dus een uitvoerend orgaan, geen beslissend orgaan. Alles kan naar de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogRider
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-02 10:06
Ik ben sinds deze week ook ZZPer en ik heb wat dingen moeten inkopen. Ik vroeg me alleen af hoe het zit met dingen als investering aanduiden. Ik heb bijvoorbeel 3 schermen en een beugel gekocht. Dit kost natuurlijk meer dan 450 euro, alleen vroeg ik me af of het als geheel bekeken wordt of als losse dingen en ze elk boven de 450e moeten zijn voor ze als investering worden gezien.

Iemand een idee hoe het zit of een goede bron voor zulke vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

HogRider schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:10:
alleen vroeg ik me af of het als geheel bekeken wordt of als losse dingen en ze elk boven de 450e moeten zijn voor ze als investering worden gezien.
Inderdaad los. Alleen items die per stuk meer dan Euro 450,- exclusief BTW zijn, kunnen als investering worden aangemerkt. Zie: https://www.belastingdien...idsinvesteringsaftrek_kia

Als beginnende ondernemer mag je trouwens willekeurig afschrijven indien je dat wenst:

https://www.belastingdien...ving/startende_ondernemer

http://online4mkb.nl/star...or-startende-ondernemers/

[ Voor 12% gewijzigd door _Arthur op 03-05-2017 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:44
Dat is niet helemaal waar, als je die dingen in één bestelling op één factuur hebt staan en ze logischerwijs bij elkaar horen, dan is het verdedigbaar om ze als een geheel te zien en dus wel degelijk als investering op te voeren (mits aan alle eisen voor investering wordt voldaan). Het geijkte voorbeeld is een tafel en een set stoelen, maar ik vind het geval van 3 schermen en een bijbehorende beugel ook valide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samen bestelde en met elkaar gebruikte onderdelen zou ik gewoon als 1 investering zien. Anders krijg je van die vreemde situaties dat de laptop wordt afgeschreven, maar de meebestelde geheugenuitbreiding in 1 jaar als uitgave wordt geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogRider
  • Laatst online: 18-02 10:06
Thanks voor de input, handig voor de volgende keer want ik heb het bij de goedkoopste aanbieders besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
HogRider schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:03:
Thanks voor de input, handig voor de volgende keer want ik heb het bij de goedkoopste aanbieders besteld.
Dat is niet doorslaggevend, je kunt gewoon het totaal als investering boeken.

Zie onderaan deze pagina: https://www.belastingdien...teren_in_bedrijfsmiddelen

[ Voor 25% gewijzigd door Tanooki op 03-05-2017 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Precies, als iets duidelijk bij elkaar hoort kan je het gewoon als 1 investering zien en je hoeft het echt niet bij dezelfde leverancier te kopen. Een computer en een beeldscherm bijvoorbeeld kan je prima als 1 investering zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Een collega van mij gaf vandaag aan dat hij een goede vriend heeft die als ZZP'er werkt in de ICT en er een soort "broker" persoon tussen heeft zitten die alle contracten en facturen voor hem afhandelt. Is dat gebruikelijk? Als ik er op Google kom ik niet bijzonder veel nuttig info tegen!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
DennusB schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:18:
Een collega van mij gaf vandaag aan dat hij een goede vriend heeft die als ZZP'er werkt in de ICT en er een soort "broker" persoon tussen heeft zitten die alle contracten en facturen voor hem afhandelt. Is dat gebruikelijk? Als ik er op Google kom ik niet bijzonder veel nuttig info tegen!
Dat komt vaak voor, zeker grote bedrijven of organisaties werken alleen maar met tussenpartijen. Dat vinden ze handig ivm facturatie en contractafhandeling, voor de ZZP-er is het echter een tussenlaag die weinig toevoegt en wel wat van je uurtarief afsnoept.

De facturen moet je altijd zelf afhandelen, jij factureert de tussenpartij en die factureren vervolgens de eindklant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt zelf kiezen om via een contract broker zaken te doen. Leden van netwerkorganisaties als TFG en 4Synergy gebruiken vaak hun netwerkorganisatie als tussenpartij, ook bij zelf aangedragen projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:42

André

Analytics dude

Ascension schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:27:
[...]

Dat komt vaak voor, zeker grote bedrijven of organisaties werken alleen maar met tussenpartijen. Dat vinden ze handig ivm facturatie en contractafhandeling, voor de ZZP-er is het echter een tussenlaag die weinig toevoegt en wel wat van je uurtarief afsnoept.

De facturen moet je altijd zelf afhandelen, jij factureert de tussenpartij en die factureren vervolgens de eindklant.
Voor TMG moest ik met zo'n partij (samen)werken, prima verder. Het wordt zeker niet van mijn uurtarief afgesnoept, ze doen er maar wat bij op, en ik weet niets eens of ze dat doen. Voordeel was dat alle facturen binnen een week door ze betaald werden en ik niet op TMG hoefde te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
André schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:41:
[...]

Voor TMG moest ik met zo'n partij (samen)werken, prima verder. Het wordt zeker niet van mijn uurtarief afgesnoept, ze doen er maar wat bij op, en ik weet niets eens of ze dat doen. Voordeel was dat alle facturen binnen een week door ze betaald werden en ik niet op TMG hoefde te wachten.
Mijn post was wellicht wat gechargeerd ;-) Een echte 'broker' zit er vaak maar met een paar euro tussen en dat is prima. Ik kom soms ook tussenpartijen tegen die totaal niet transparant zijn en dan blijkt dat ze er voor meer dan 10 euro tot soms wel 20 euro tussen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
Ascension schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:44:
[...]

Mijn post was wellicht wat gechargeerd ;-) Een echte 'broker' zit er vaak maar met een paar euro tussen en dat is prima. Ik kom soms ook tussenpartijen tegen die totaal niet transparant zijn en dan blijkt dat ze er voor meer dan 10 euro tot soms wel 20 euro tussen zitten.
Mwoah, gechargeerd. Het is vaker wel dan niet de bittere realiteit dat een tussenpartij een ridicule marge hanteert. En inderdaad zijn ze daar, in ieder geval op voorhand, niet transparant over. Dit moet je altijd in de onderhandelingen zelf boven tafel zien te krijgen. Hoewel het van sommige partijen wel een soort van publiek geheim is. Om dan gelijk maar man en paard te noemen, een partij als Spilberg hanteert standaard een richtlijn van 20% markup op het tarief. Dat is wat mij betreft niet te verantwoorden, want het staat absoluut niet in verhouding met de "toegevoegde waarde" die zij pretenderen te bieden.
Daarbij kan je de houding aanmeten "boeiend, zolang ik mijn tarief maar betaald krijg", maar dat vind ik erg kortzichtig. De klant betaald namelijk een substantieel hoger tarief dan waar jij werkzaamheden voor verricht en heeft daar wellicht ook verkeerde verwachtingen bij. Als je überhaupt al een klus kan vinden voor jouw tarief + 20%, want niet zelden wordt je dan te duur bevonden, terwijl je dat in feite niet bent/hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Eens, ik vind tot 10 euro acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 13:01

Gé Brander

MS SQL Server

Ascension schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:11:
Eens, ik vind tot 10 euro acceptabel.
Maar niet als er drie partijen met ieder 10 euro tussen zitten.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Voor mij is dat sterk afhankelijk wie ervoor gekozen heeft die tussenpartij te gebruiken. Bij een opdracht die ook direct (of via een broker zoals hierboven beschreven) staat, en die door een bureau weggekaapt wordt, vind ik het niet kunnen. Voor een opdracht die door opdrachtgever juist bij tussenbureaus is neergelegd, omdat ze zelf niet de selectie e.d. willen doen en dat uitbesteden, dan is het hun keuze. Wanneer ik ervoor kies om een tussenbureau een opdracht voor mij te laten zoeken, dan is het mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zit nu bij een groot bedrijf in Amsterdam, eerste week, ik ben als "senior" front-end web developer geplaatst. En ik zit nu op mijn 4e werkdag: geen team, de projecten waar ik op ben geplaatst: geen werk. De lead is er niet en alle projecten krijg ik niet eens aan de praat ondanks de full-time hulp van iemand die deze week de overdracht deed, maar vandaag niet meer aanwezig is.

Nu ben ik relatief nieuw (2e opdracht) in de freelance/consultancy wereld, maar ik ben gewend bij nieuwe opdrachten (vroeger als werknemer) toch minimaal in een team te worden geplaatst. Een project aan de praat krijgen kostte in het verleden misschien hooguit een uur, maar toch niet 3 volledige werkdagen...

Ik begon vanmorgen om 11:00 want er is niks te doen. Dan loop je om 11:00 binnen, niemand die opkijkt, niemand die naar je toekomt. En nu zit ik maar wat te refactoren en wat zelfstudie te doen. Ik leer beter als ik iets "doe" in plaats van rare TODO-tutorials lezen.

Wat is dit ongelooflijk frustrerend, zeg. Ik wil hier weg, maar ben geplaatst door een andere partij. Dus volgens mij zit ik er contractueel minimaal een maand aan vast.

* Blue-eagle is thoroughly confused.

Hoe behoor je om te gaan met iets als dit? Ze betalen veel geld (€110 per uur) voor mij maar zijn schijnbaar niet in staat mij werk te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Gé Brander schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:30:
[...]

Maar niet als er drie partijen met ieder 10 euro tussen zitten.
Nee dat wil je niet uiteraard! Een broker en een tussenpartij is voor mij het maximum, een tussenpartij met een goede accountmanager weet soms de juiste lijntjes binnen de bedrijven en heeft een toegevoegde waarde. Nog een extra partij erbij voegt totaal niks toe.

Het heeft altijd de voorkeur direct proberen zaken te doen. Veel overheiden en semi-overheden besteden opdrachten aan via publieke platformen (bijv. negometrix), zo krijg je de kans direct zaken te doen. Het is dan ook grappig om te zien dat als ik een opdracht via negometrix voorbij zie komen dat ik binnen een paar dagen dezelfde opdracht via allerlei tussenpartijtjes aangeboden zie worden....

[ Voor 62% gewijzigd door Ascension op 05-05-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:17
Blue-eagle schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:57:
Hoe behoor je om te gaan met iets als dit? Ze betalen veel geld (€110 per uur) voor mij maar zijn schijnbaar niet in staat mij werk te geven.
Tjah klant heeft zijn spul niet in orde.
Uurtje-factuurtje lijkt me. Jij kan niet werken a 110 per uur, hun probleem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diogenes
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:41
Wel bizar. Is er helemaal niemand om dit aan te rapporteren?
Anders zou ik zeggen rustig blijven zitten en een beejte de codebase en documentatie leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:32

Boy

www.byoscoop.nl

diogenes schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:36:
[...]

Wel bizar. Is er helemaal niemand om dit aan te rapporteren?
Anders zou ik zeggen rustig blijven zitten en een beejte de codebase en documentatie leren kennen.
Inderdaad. Ik zou het in ieder geval duidelijk (blijven) maken dat je niet verder kan zodat ze je niets kunnen verwijten, eventueel via mail?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb je misschien assistentie nodig? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-07 19:59
t_captain schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 19:17:
Heb je misschien assistentie nodig? :)
:+
Jij komt er gerust bij zitten voor dik honderd per uur :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ybos schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 21:08:
[...]

Voor dat geld kom ik daar ook wel op een stoel zitten, zoals ik het lees is echte ICT kennis niet nodig voor de werkzaamheden die hij nu moet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
[b][message=51128867,noline]

...

Wat is dit ongelooflijk frustrerend, zeg. Ik wil hier weg, maar ben geplaatst door een andere partij. Dus volgens mij zit ik er contractueel minimaal een maand aan vast.

* Blue-eagle is thoroughly confused.

Ik ken het gevoel ook wel dat het nieuwe project of de nieuwe baan tegenvalt, ik ben ook wel eens na 3 weken en 6 weken weggegaan. Waar ik vaak tegen aan loop is niet zozeer dat er geen werk is maar dat de code base een grote ongedocumenteerde legacy puinzooi is en dat er van de nieuwe wel even wordt verwacht dat die daar mee gaat werken of de puinhoop op gaat ruimen.

Hoewel het best lastig is om een interessant goedbetaald project of baan te vinden ben ik inmiddels erg kritisch wat betreft het niveau binnen bedrijven en vraag vooral goed door wat nou precies de werkzaamheden zijn en wat ik aan code base ga erven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ybos schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 21:08:
[...]

Dan gingen we een mooi product bouwen in alle vrije tijd :)

Helaas ontbreekt het me aan tijd, werk al drie projecten tegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Blue-eagle schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:57:
Dus volgens mij zit ik er contractueel minimaal een maand aan vast.
Ik mag aannemen dat je zelf wel weet wat jij in je contract hebt staan met je tussenbureau, toch? Dan weet je ook hoelang je er aan vast zit.

En misschien verwachten ze wel dat jij de projecten start ipv afwacht of iemand anders dat doet; zoek je leidinggevende op aldaar en ga hem met praten.

[ Voor 19% gewijzigd door _Arthur op 07-05-2017 08:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 12:03
Iemand zal je timesheet tekenen. Die kun je ook erbij roepen. Zomaar wat zelfstudie gaan lopen doen vind ik niet kunnen (evenals om 11 uur binnen komen, aannemen dat je ook om 5 uur weer naar huis gaat). Het is jouw verantwoordelijkheid om te rapporteren dat je vastloopt. Als er echt niemand wil luisteren, dan moet je dit overleggen met de tussenpartij. Klant blijft ten allen tijden koning, hoe laks ze ook zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:59
Ah leuk! Ik heb dit ook al twee keer meegemaakt bij enorm grote bedrijven. Het lijkt er dan vaak op dat de inhuur er sneller is dan de rest van het project en het team. Het kan onwijs vervelend zijn als je gewoon niks te doen hebt op je werk en je "een stoel moet warm houden". Gewoon alle uren factureren en aangeven dat je niks te doen hebt. Ondertussen gewoon kijken naar een andere opdracht. Vele contracten hebben een opzegtermijn van een maand en kijk eens of je bij wat kleinere afdelingen of bedrijven aan de slag kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
kwaazaar schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:41:
Iemand zal je timesheet tekenen. Die kun je ook erbij roepen. Zomaar wat zelfstudie gaan lopen doen vind ik niet kunnen (evenals om 11 uur binnen komen, aannemen dat je ook om 5 uur weer naar huis gaat). Het is jouw verantwoordelijkheid om te rapporteren dat je vastloopt. Als er echt niemand wil luisteren, dan moet je dit overleggen met de tussenpartij. Klant blijft ten allen tijden koning, hoe laks ze ook zijn.
Op zich is er niks mis mee om je eigen werktijden te bepalen als de klant dat toe laat. Je werkt tenslotte uurtje factuurtje, dus wanneer je een keer uitslaapt loop je wat omzet mis :+ . Daarbij, als de klant geen werk voor je heeft maar verwacht wordt wel elke dag fysiek aanwezig te zijn, dan is er niks mis mee om wat voor jezelf te gaan doen (overleg dit natuurlijk wel even met de klant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een situatie waarin je proactiviteit op de proef word gesteld.

Breng de code base in kaart, zoek op wat je kunt vinden t.a.v. de requirements, spreek met mensen om je bevindingen te toetsen.

En als er inderdaad te weinig werk is, maak het bespreekbaar. Misschien vinden ze het fijn als je nog wat uren aan andere taken kan besteden of wat vrije tijd nemen. Misschien zijn ze zo blij dat je er bent vanaf de start, dat ze het niet erg vinden om je leegloop te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-07 18:11
Hoi,

Een vriend van mij is recent begonnen als freelancer met .NET als specialisatie. Het ging hem eigenlijk vrij makkelijk af met een lange termijn opdracht na 3 dagen beschikbaarheid. Ik zit zelf in de Microsoft bi hoek (Ssis,ssas,sets,t-Sql). Hoe verhouden deze 2 markten met elkaar? Als ik de freelance websitebezoek bekijk heb ik het gevoel dat er enorme vraag is naar .net programmeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reiziger88 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:23:
[...]Ik zit zelf in de Microsoft bi hoek (Ssis,ssas,sets,t-Sql). Hoe verhouden deze 2 markten met elkaar? [...]
Bump :)

Developer is een generiek profiel. Je ziet veel vraag, maar er is ook wel veel aanbod. Het zijn gewoon grote vijvers. De meest voorkomende developers zijn .NET, Java en python.

MSBI is een iets kleinere, meer gespecialiseerde markt. Er zijn mjnder aanvragen, maar ook minder concurrenten dan voor een C# development klus. Voor je inzetbaarheid is het goed om ook wat SQL Server dba en data warehouse skills mee te nemen.

Als je plannen hebt om zelf het ondernemen in de MSBI hoek te gaan verkennen, stuur me een DM. Ik kan je in contact brengen met iemand die precies in die hoek actief is en misschien wel leuke projecten voor je heeft.

---

Ander onderwerp. ZZP en hypotheek. Ik kan op eigen ervaring wat internet mythes debunken.

Ik heb deze week een hypotheekofferte gekregen. De aanvraagwas voor volledige financiering van een woning (100% LTV, naar mijn voorkeur deels in te lossen wanneer de spaarhypotheek van het oude huis uitkeert) en gebaseerd op alleen mijn ondernemingswinst.

Het proces van aanvraag was eigenlijk niet moeilijker dan in loondienst. Alleen moet je iets meer papierwerk aanleveren. Uittreksel KvK, verkorte jaarrekeningen en winst/verliesrekeningen van 3 jaar, nog een belastingaangifte van 2012 (iets met de fiscale waardering van het huidige huis op een bepaalde peildatum), en verder de gebruikelijke documenten (identiteitsbewijzen, taxatierapporten etc). Rentevoorstel kwam binnen een week, bevatte geen toeslagen vanwege het onvaste inkomen, en na acceptatie van dit aanbod was de offerte ook in ongeveer een week rond.

Aanvraag was overigens bij BLG bank met Inter'Opus als adviseur.

[ Voor 48% gewijzigd door t_captain op 19-05-2017 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:26

sebasd

loopt op espresso

t_captain schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:33:
[...]
Ander onderwerp. ZZP en hypotheek. Ik kan op eigen ervaring wat internet mythes debunken.
Goed om te horen. Om mijn ervaring er dan maar even aan toe te voegen:

Als je minder dan 3 jaar zelfstandig bent kan het ook. Is wel lastiger, duurt ook langer (al kan dat natuurlijk ook aan de bank liggen, in mijn geval ABN), maar het is prima gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn steeds meer banken die op 1 of 2 boekjaren willen financieren, maar vaak krijg je dan wel een afslag over je winst. Die telt dan voor bv 75% of 90% mee, waardoor je financieringsmogelijkheden dalen. Dat zou overigens vaak geen probleem moeten zijn, want je hele jaarwinst geeft wel heel ruime financieringsmogelijkheden. De gemiddelde zelfstandige software engineer zou 5 ton kunnen lenen.

Linkje: https://blog.eyeopen.nl/h...zijn-soepeler-voor-zzpers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
t_captain schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:17:
Er zijn steeds meer banken die op 1 of 2 boekjaren willen financieren, maar vaak krijg je dan wel een afslag over je winst. Die telt dan voor bv 75% of 90% mee, waardoor je financieringsmogelijkheden dalen. Dat zou overigens vaak geen probleem moeten zijn, want je hele jaarwinst geeft wel heel ruime financieringsmogelijkheden. De gemiddelde zelfstandige software engineer zou 5 ton kunnen lenen.

Linkje: https://blog.eyeopen.nl/h...zijn-soepeler-voor-zzpers
In mijn geval keken ze naar de laatste 3 jaren (de Hypotheker) en pakken ze het jaar met de laagste belastbare winst uit onderneming om daarover je hypotheek te berekenen. Dit heb ik eind 2016 laten berekenen met de regelgeving van 2017. Het Artikel is waarschijnlijk niet meer helemaal up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij werd het inkomen vastgesteld als de gemiddelde winst van 3 jaar (2014, 2015, 2016), gemaximeerd op de winst van 2016. Omdat ik een stijgende lijn had, was dat dus gewoon het gemiddelde van 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
[...]

Het proces van aanvraag was eigenlijk niet moeilijker dan in loondienst. Alleen moet je iets meer papierwerk aanleveren. Uittreksel KvK, verkorte jaarrekeningen en winst/verliesrekeningen van 3 jaar, nog een belastingaangifte van 2012 (iets met de fiscale waardering van het huidige huis op een bepaalde peildatum),
Werden er nog speciale eisen aan de jaarrekening gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]
Ik heb ook mijn onderzoek gedaan voor ik daaraan begon, en de meeste klachten die ik kon vinden, leken te komen van mensen met hun eigen nagelstudio en Otto-TV op afbetaling die klaagden dat ze geen drie ton konden lenen.

Ondertussen woon ik alweer bijna een jaar in mijn huisje. *O* Wel gewoon na drie jaar zzp'en aan begonnen, want met minder dan drie jaar krijg je als starter op de woningmarkt gewoon niet genoeg geleend (toegegeven, afhankelijk van je wensen - het kan genoeg zijn).

[ Voor 23% gewijzigd door CodeCaster op 19-05-2017 13:42 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ascension schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:36:
[...]

Werden er nog speciale eisen aan de jaarrekening gesteld?
Mijn financiëel adviseur doet niet alleen hypotheken, verzekeringen, pensioenen. Ze hebben ook een zusterbedrijf dat administraties etc doet.

Bij mij werden de jaarrekeningen opgesteld vanuit mijn belastingaangiften (en de bijbehorende aanslagen, voor zover voorhanden). Kennelijk is het dus niet zo heel diepgaand. Winstberekening en een paar balansverhoudingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Ik heb inmiddels weer een project in Nederland gevonden en zal me (voorlopig) om praktische redenen ook weer in Nederland moeten vestigen. Het project loopt helaas via een tussenpartij en deze heeft een boekwerk van een contract opgestuurd waarin ze zich tegen alles indekken, geen risico lopen, en waarin ik voor praktisch alles aansprakelijk ben; wel de lusten maar niet de lasten dus.

Dit moet volgende keer echt anders, ik wil zelf leveringsvoorwaarden gaan stellen en ben na te zoeken gekomen op de voorwaarden van ICT Office (ze schijnen nu Nederland ICT te heten). Gebruikt iemand deze en is het wat? Hebben jullie überhaupt leveringsvoorwaarden?

En iemand ervaring met dikke nee zeggen tegen de voorwaarden van een tussenpartij en met eigen voorwaarden komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb AV, maar in relatie tot een klant (bemiddelaar) die heel erg veel zzp-ers inhuurt zul je toch gevraagd worden op hun voorwaarden te werken. Anders is het voor hun niet meer werkbaar.

Ik heb al een tijdje niet meer via agencies gewerkt. Maar in het algemeen: scan hun voorwaarden op alles wat "raar" is en laat de onacceptabele artikelen schrappen. Bijvoorbeeld artikelen die jouw mogelijkheid om achterstallige betalingen op te eisen blokkeren. Of artikelen waaruit werkgeversgezag blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
t_captain schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:52:
Ik heb AV, maar in relatie tot een klant (bemiddelaar) die heel erg veel zzp-ers inhuurt zul je toch gevraagd worden op hun voorwaarden te werken. Anders is het voor hun niet meer werkbaar.

Ik heb al een tijdje niet meer via agencies gewerkt. Maar in het algemeen: scan hun voorwaarden op alles wat "raar" is en laat de onacceptabele artikelen schrappen. Bijvoorbeeld artikelen die jouw mogelijkheid om achterstallige betalingen op te eisen blokkeren. Of artikelen waaruit werkgeversgezag blijkt.
Daar was ik al bang voor, het is inderdaad een grote partij. Toch blijft het vreemd, als ik een product of een dienst bestel heb ik altijd de voorwaarden van de leverancier te accepteren. Dat is bij het kopen via een webshop, de licentie van software (al dan niet betaald), of het huren van een server zo. Maar als freelancer is het juist de omgekeerde wereld. Ik vind de dwang ook lijken op een gezagsverhouding en snap eerlijk gezegd ook wel waarom de belastingdienst hier achter aan zit.

Ik probeer er wat dingen uit te laten schrappen maar als het voor de tussenpartij 'alles of niets' is dan zal ik toch moeten accepteren. Zo dik gezaaid zijn de realistisch betaalde projecten of banen in mijn richting (C++ ontwikkeling) echt niet dat ik zo even wat anders vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou het niet zien als een kwestie van leverancier vs klant, maar als een kwestie van kleine vs grote contractpartij. Makkelijk, prettig en gelijkwaardig zaken doen begint vaak met het kiezen van handelspartners die niet veel kleiner of groter zijn.

C++ development? Meer dan genoeg werk. Ik weet niet welk uurtarief je "realistisch" noemt want de tarieven in de technische software engineering liggen wat lager dan in bv. SAP en big data. Wel vaak lange projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Ik vraag 80 euro maar 70 euro zou ik uiteindelijk ook wel akkoord mee gaan. Ik moet het nog steeds hebben van recruiters en tussenpartijen voor het vinden van projecten. Websites zoals freelance.nl is bij mij nooit wat uitgekomen en LinkedIn heb ik letterlijk één keer een aanbod gehad voor loondienst. Ik heb de indruk dat veel bedrijven ook niet direct werken met freelancers maar bijna altijd met tussenpartijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
80 met een agency ertussen, betekent een klanttarief van 95. Dat is moeilijk in deze sector. 70 plus agency kan wel, vooropgesteld dat je ruimschoots aan het "senior" profiel voldoet.

Kleinere bemiddelaars nemen vaak genoegen met een wat dunnere marge, daarmee kun je het gat van 70 richting de 80 een beetje dichten.

Overigens is een langdurig project tegen 70 euro ook best een leuke omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:48
Ik zit op langdurige projecten tegen 75-80 euro, gewoon 36-40 uur/week met op jaarbasis 10-12 weken niet declarabel (vakantie, ziekte, etc) en daar kun je zeer prima van leven als freelancer.

Zelfs op een uurtarief van 50 euro is het prima vertoeven hoor, dan hou je nog steeds netto veel meer over gaan de gemiddelde loondienst ITer, zeker als je ook een leuke WBSO subsidie kan meepikken. In de technische software op een R&D moet dat meestal geen probleem zijn, en dat compenseert de lagere tarieven een beetje. Plus dat het natuurlijk veel leuker werk is op een R&D :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:39:
80 met een agency ertussen, betekent een klanttarief van 95.
Dat is een belachelijke marge waar ik nooit akkoord mee zou gaan. 10% marge is mijn max voor die factuurschuivers (meer doen ze niet).
Mijn huidige tussenpartij vangt nog net geen 2% van mijn tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor 2% hebben ze niet jouw project gevonden, dat is puur contract broker werk neem ik aan. Nemen ze ook debiteurenrisico over?

Als je (nog) geen netwerk hebt om je projecten zelf te scoren, ben je afhankelijk van partijen die ook de commerciële bemiddeling doen (en niet alleen de administratieve). Dat begint bij een euro of 5 a 7 per uur, maar sommigen vragen aanzienlijk meer. Een bedrijf als CF richt op 15 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door t_captain op 20-05-2017 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
pirke schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 22:47:
Ik zit op langdurige projecten tegen 75-80 euro, gewoon 36-40 uur/week met op jaarbasis 10-12 weken niet declarabel (vakantie, ziekte, etc) en daar kun je zeer prima van leven als freelancer.

Zelfs op een uurtarief van 50 euro is het prima vertoeven hoor, dan hou je nog steeds netto veel meer over gaan de gemiddelde loondienst ITer, zeker als je ook een leuke WBSO subsidie kan meepikken. In de technische software op een R&D moet dat meestal geen probleem zijn, en dat compenseert de lagere tarieven een beetje. Plus dat het natuurlijk veel leuker werk is op een R&D :)
Loondienst is dan ook zo ver uitgekleed in Nederland, zowel qua bruto beloning als belastingdruk dat het eigenlijk niet meer serieus te nemen is.

Ik doe m'n hele carrière ook al R&D projecten maar als freelancer vind ik dat toch wel riskant omdat er een reële kans is dat het technisch niet haalbaar is wat de klant wil.

Wat ik in mijn richting (C++ ontwikkeling) ook veel meemaak is dat je ergens komt en dat je moet starten in een hopeloos legacy systeem waar geen touw aan vast te knopen is, elke documentatie ontbreekt en waar totaal geen OOP toegepast is. Ik pas inmiddels voor dat soort projecten vooral ook omdat er vaak van de nieuwe wordt verwacht dat die de problemen wel even oplost. Ik zie in ieder geval nog steeds een lastige markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:32

Boy

www.byoscoop.nl

gold_dust schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 19:47:
[...]

Loondienst is dan ook zo ver uitgekleed in Nederland, zowel qua bruto beloning als belastingdruk dat het eigenlijk niet meer serieus te nemen is.

Ik doe m'n hele carrière ook al R&D projecten maar als freelancer vind ik dat toch wel riskant omdat er een reële kans is dat het technisch niet haalbaar is wat de klant wil.

Wat ik in mijn richting (C++ ontwikkeling) ook veel meemaak is dat je ergens komt en dat je moet starten in een hopeloos legacy systeem waar geen touw aan vast te knopen is, elke documentatie ontbreekt en waar totaal geen OOP toegepast is. Ik pas inmiddels voor dat soort projecten vooral ook omdat er vaak van de nieuwe wordt verwacht dat die de problemen wel even oplost. Ik zie in ieder geval nog steeds een lastige markt.
Ik heb in het verleden genoeg projectjes kunnen doen in C / C++, hoofdzakelijk bij TomTom. Op dit moment doe ik Android en nog prive project in C++ (Qt). Erg leuk, maar ik denk niet dat ik terug zou willen naar 100% C++ programmeur...

Mss kennis opdoen op een ander gebied? Of ligt je hart bij C++?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
gold_dust schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 19:47:
[...]

Ik werk uurtje factuurtje, een onbegrijpelijk legacy systeem maakt het voor de klant duurder, ik loop daar geen risico.

En elk bedrijf zit met bakken legacy, ook jouw code is straks legacy hoor ;) Omgevingen en wensen/eisen veranderen, bestaande code wordt daar minimaal op aangepast om het werkend te houden. Die legacy code is geschreven om hele andere problemen op te lossen dan wat er nu speelt. Ooit was dat ook superspul, alleen de buitenwereld is compleet veranderd, daardoor lijkt het nu allemaal rampzalig, zeker met de lagen pleisters erop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Code is een taal die makkelijker is om te schrijven dan om te lezen :)

Oude systemen zijn vaak juist heel goed, tenminste ze waren heel goed in de context van toen. Als ze niet goed waren, waren ze al eerder herschreven.

Tot enkele jaren geleden zaten de medewerkers van de bloedbank keuringsrapporten en afspraken in te voeren in een MS-DOS applicatie (in een DOS BOX op een verder moderne PC). Ze werkten snel en efficiënt met het systeem, al was het langzaam maar zeker een beetje lachwekkende verschijning.

De business case om het uiteindelijk te vervangen had waarschijnlijk meer te maken met het verdwijnen van DOS boxen dan met het niet meer voldoen van de app.

Ik zie één goede reden tegen 100% C++, namelijk het feit dat je op veel onderdelen de performance van native code niet nodig hebt, terwijl in in andere talen (python, C#, ...) metbde bijbehorende fameworks veel sneller kunt ontwikkelen.
Het wordt dan lastig om je development budget te verantwoorden, not to mention de "time to market" factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieMenn
  • Laatst online: 13-02-2021
De handhaving van de nieuwe zzp-wet, de Wet DBA, wordt in ieder geval uitgesteld tot 1 juli 2018. Vanwege de aanhoudende onduidelijkheid en onzekerheid was de wet al opgeschort tot januari 2018.
Dat betekent dat opdrachtgevers en opdrachtnemers tot die tijd geen boetes of naheffingen krijgen als achteraf geconstateerd wordt dat er sprake is van een dienstbetrekking.

Dat geldt niet voor zogenoemde kwaadwillenden, laat staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes donderdag aan de Tweede Kamer weten.

De nieuwe zzp-wet moest vooraf helderheid verschaffen over de arbeidsrelatie tussen de zelfstandigen en opdrachtgevers. Met behulp van de modelovereenkomsten, waarin de arbeidsrelatie staat geformuleerd, weten de partijen waar zij aan toe zijn.

Maar opdrachtgevers bleken in de praktijk onzeker over de gevolgen en waren minder snel bereid zzp'ers aan te nemen. Ook de arbeidswetgeving sluit niet meer aan bij de huidige praktijk.

Nieuw kabinet
Het inmiddels afgeronde onderzoek naar de herijking van de arbeidswetgeving wordt meegenomen in het formatieproces, zodat een nieuw kabinet op dat terrein zijn eigen keuzes kan maken.

Om opdrachtgevers en -nemers voldoende tijd te geven om hun werkwijze aan te passen, wordt de handhaving van de nieuwe zzp-wet nu met een half jaar uitgesteld.

Werkgevers en -nemers kunnen in de tussentijd gebruik blijven maken van de modelovereenkomst, benadrukt de Belastingdienst.

VAR-verklaring
Met de VAR-verklaring, de voorloper van de Wet DBA, lag alle verantwoordelijkheid bij de opdrachtnemer. Zo wist iedereen waar hij aan toe was, maar dat betekende ook dat de risico's eenzijdig bij de zelfstandige ondernemer kwamen te liggen.

Ook was schijnzelfstandigheid, waarbij iemand op freelancevoorwaarden een verkapt dienstverband heeft, met een VAR-verklaring eenvoudiger te verbloemen.

[ Voor 66% gewijzigd door MarkieMenn op 02-06-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:00
Goed nieuws. Zo kan het nog wel even doorgaan:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Van uitstel komt afstel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-07 18:11
Ik heb inderdaad plannen om dit te doen. Ik zal in Maart 2018 beginnen, verwacht aan het begin van het jaar wat meer opdrachten ook heb ik dan wat meer ervaring met de msbi stack (3 jaar). Ik zal je even een berichtje sturen:)
[...]

Bump :)

Developer is een generiek profiel. Je ziet veel vraag, maar er is ook wel veel aanbod. Het zijn gewoon grote vijvers. De meest voorkomende developers zijn .NET, Java en python.

MSBI is een iets kleinere, meer gespecialiseerde markt. Er zijn mjnder aanvragen, maar ook minder concurrenten dan voor een C# development klus. Voor je inzetbaarheid is het goed om ook wat SQL Server dba en data warehouse skills mee te nemen.

Als je plannen hebt om zelf het ondernemen in de MSBI hoek te gaan verkennen, stuur me een DM. Ik kan je in contact brengen met iemand die precies in die hoek actief is en misschien wel leuke projecten voor je heeft.

---

Ik heb deze week een hypotheekofferte gekregen. De aanvraagwas voor volledige financiering van een woning (100% LTV, naar mijn voorkeur deels in te lossen wanneer de spaarhypotheek van het oude huis uitkeert) en gebaseerd op alleen mijn ondernemingswinst.

Het proces van aanvraag was eigenlijk niet moeilijker dan in loondienst. Alleen moet je iets meer papierwerk aanleveren. Uittreksel KvK, verkorte jaarrekeningen en winst/verliesrekeningen van 3 jaar, nog een belastingaangifte van 2012 (iets met de fiscale waardering van het huidige huis op een bepaalde peildatum), en verder de gebruikelijke documenten (identiteitsbewijzen, taxatierapporten etc). Rentevoorstel kwam binnen een week, bevatte geen toeslagen vanwege het onvaste inkomen, en na acceptatie van dit aanbod was de offerte ook in ongeveer een week rond.

Aanvraag was overigens bij BLG bank met Inter'Opus als adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 07:38
Ik ben nu bijna 3 jaar bezig. En ik begin steeds meer te programmeren om infra in te richten / aan te sturen.

Ik ben bezig met het bouwen van een applicatie omgeving die het netwerk in het datacenter (eventueel later ook storage + compute) kan gaan aansturen met Gitlab / Ansible / API's. Kan ik deze tijd dan inboeken en laten scharen onder WBSO ?

[ Voor 9% gewijzigd door FireStarter op 02-06-2017 23:48 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
pirke schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 22:18:
En elk bedrijf zit met bakken legacy, ook jouw code is straks legacy hoor ;) Omgevingen en wensen/eisen veranderen, bestaande code wordt daar minimaal op aangepast om het werkend te houden. Die legacy code is geschreven om hele andere problemen op te lossen dan wat er nu speelt. Ooit was dat ook superspul, alleen de buitenwereld is compleet veranderd, daardoor lijkt het nu allemaal rampzalig, zeker met de lagen pleisters erop...
Oude code is niet altijd slecht tenminste als er een goed ontwerp achter zit, het goed gedocumenteerd en onderhouden is. Dat is vaak niet het geval en dat is wat ik legacy code noem, code waar eigenlijk niemand zich meer de vingers aan durft/wil branden. Ik heb systemen gezien met een totaal gebrek aan OOP, met memory leaks, zonder enige documentatie, alles extreem inefficiënt geïmplementeerd en zonder enig onderliggend ontwerp. Voor dat soort systemen pas ik inmiddels, inmiddels te veel slechte ervaringen mee gehad.

Wat mij sowieso opvalt is dat ik vaak de enige ben met een software achtergrond en dat 'iedereen' tegenwoordig wordt aangenomen om te programmeren. Ook niet zo vreemd dat het dan zo vaak fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:19
FireStarter schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 23:47:
Ik ben nu bijna 3 jaar bezig. En ik begin steeds meer te programmeren om infra in te richten / aan te sturen.

Ik ben bezig met het bouwen van een applicatie omgeving die het netwerk in het datacenter (eventueel later ook storage + compute) kan gaan aansturen met Gitlab / Ansible / API's. Kan ik deze tijd dan inboeken en laten scharen onder WBSO ?
Als ik kijk naar wat mijn werkgever allemaal onder de term 'WBSO' kan flikkeren, zal het mij niets verbazen als je alles onder de noemer wbso kan zetten als er maar een 'onderzoek' kopje onder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-07 20:56
gold_dust schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:47:
[...]

Oude code is niet altijd slecht tenminste als er een goed ontwerp achter zit, het goed gedocumenteerd en onderhouden is. Dat is vaak niet het geval en dat is wat ik legacy code noem, code waar eigenlijk niemand zich meer de vingers aan durft/wil branden. Ik heb systemen gezien met een totaal gebrek aan OOP, met memory leaks, zonder enige documentatie, alles extreem inefficiënt geïmplementeerd en zonder enig onderliggend ontwerp. Voor dat soort systemen pas ik inmiddels, inmiddels te veel slechte ervaringen mee gehad.

Wat mij sowieso opvalt is dat ik vaak de enige ben met een software achtergrond en dat 'iedereen' tegenwoordig wordt aangenomen om te programmeren. Ook niet zo vreemd dat het dan zo vaak fout gaat.
Ik geloof het niet.
Ik heb nooit oude code meegemaakt die (om verschillende redenen, van urgentie tot incompetentie tot onwetendheid) er nog spik en span uitziet. Ik heb het dan over administratieve maatwerk applicaties die voortdurend worden aangepast. Maar ik denk dat het daar niet bij blijft.

Uitzoeken hoe iets precies werkt en het in de basis aanpassen kan dagen, weken of maanden kosten (afgezien van regressie-testwerk). Het risico is groot.
Dus grijpen we terug op hacken, defensieve afslagen of kopiëren.

Als je met OOP bedoelt: modulair en enigszins goed verdeelde verantwoordelijkheden, dan ben ik het ermee eens, maar OOP op zich zelf lost niets op (en is wat ik tot nu toe gezien heb totaal ongeschikt voor administratieve strict-transactionele applicaties). Mensen zijn nou eenmaal niet zo goed in simpele vragen stellen over hoe, wat waar moet komen. En het wordt niet beter...

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-07 22:57
Hai tweakers,

een vraagje met betrekking tot de kinderopvangtoeslag. Mijn vriendin is werkzoekend en ZZP-er tegelijk. Het ZZP schap is praktisch slapend. Omdat ze niet werkt hebben we geen recht op kinderopvangtoeslag, ze zit daarom thuis om voor onze zoon te zorgen en daardoor is het voor haar lastig tijd te vinden om te solliciteren. Als hij wel naar de opvang zou gaan zou ze tenminste wel tijd hebben om te solliciteren naar werk, maar dat kunnen we qua kosten zonder toeslag niet dragen.

Is het een legale constructie om nu één maand 4 x 8 uur te besteden aan haar onderneming en voor deze maand een kinderopvang toeslag aan te vragen, om vervolgens de maand erna deze onderneming stop te zetten. Volgens de wet hou je namelijk na het stop zetten van de onderneming 6 maanden recht op kinderopvangtoeslag (Of stopt u met uw onderneming en bent u niet meer ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Gaat uw kind nog naar de kinderopvang? Dan hebt u nog 6 maanden recht op kinderopvangtoeslag. U moet daarbij uitgaan van het aantal contracturen dat u werkte in de maand voordat u stopte of minder uren bent gaan werken.) zie https://www.belastingdien...oeslag/ik-stop-met-werken

Het lijkt er een beetje op dat mensen die werkeloos worden wel de kans krijgen om weer aan het werk te raken dankzij behoud van kinderopvangtoeslag, maar in ons geval waarbij mijn vriendin voor de zwangerschap werkeloos werd lijkt er niks bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-07 14:34
t_captain schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:39:
80 met een agency ertussen, betekent een klanttarief van 95. Dat is moeilijk in deze sector. 70 plus agency kan wel, vooropgesteld dat je ruimschoots aan het "senior" profiel voldoet.

Kleinere bemiddelaars nemen vaak genoegen met een wat dunnere marge, daarmee kun je het gat van 70 richting de 80 een beetje dichten.

Overigens is een langdurig project tegen 70 euro ook best een leuke omzet.
Wij hebben iemand nu via een bureau lopen. Bureau krijgt 80 euro per uur en heb gehoord dat hij 48 euro per uur krijgt. 32 euro per uur om iemand aan ons te introduceren. We moesten zelfs sollicitatiegesprekken voeren. Zij doen niets anders dan maandelijks een factuur sturen 8)7
Leipo schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 09:42:
[...]

Dat is een belachelijke marge waar ik nooit akkoord mee zou gaan. 10% marge is mijn max voor die factuurschuivers (meer doen ze niet).
Mijn huidige tussenpartij vangt nog net geen 2% van mijn tarief
Je kunt niet altijd weten wat een bureau vraagt. Wij hebben nu iemand voor een project van 3 maanden x 40 uur p/w. Wij betalen 80 euro per uur aan een bureau. Nu dat hij bij ons werkt krijgt ik te horen dat hij 48 euro krijgt.

[ Voor 25% gewijzigd door Lisadr op 05-06-2017 22:01 ]

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Lisadr schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:52:
Wij hebben iemand nu via een bureau lopen. Bureau krijgt 80 euro per uur en heb gehoord dat hij 48 euro per uur krijgt. 32 euro per uur om iemand aan ons te introduceren. We moesten zelfs sollicitatiegesprekken voeren. Zij doen niets anders dan maandelijks een factuur sturen 8)7
Dat zijn extremen ja. Jaar of 6 geleden op een project waarbij een freelancer een uurtarief had van 80, waarbij IBM maarliefst 120 ving. Dacht dat deze extremen niet meer voor zouden komen, maar blijkbaar nog wel.
Je kunt niet altijd weten wat een bureau vraagt. Wij hebben nu iemand voor een project van 3 maanden x 40 uur p/w. Wij betalen 80 euro per uur aan een bureau. Nu dat hij bij ons werkt krijgt ik te horen dat hij 48 euro krijgt.
Als opdrachtgever mag je wel transparantie eisen natuurlijk. Zo niet, dan tig andere tussenbureaus waar je wel goed zaken mee kunt doen.
Bij zulke exorbitante marges ga je niet de beste opdrachtnemers krijgen terwijl je er wel voor denkt te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
sverzijl schreef op maandag 5 juni 2017 @ 22:31:
[...]

Dat zijn extremen ja. Jaar of 6 geleden op een project waarbij een freelancer een uurtarief had van 80, waarbij IBM maarliefst 120 ving. Dacht dat deze extremen niet meer voor zouden komen, maar blijkbaar nog wel.

[...]

Als opdrachtgever mag je wel transparantie eisen natuurlijk. Zo niet, dan tig andere tussenbureaus waar je wel goed zaken mee kunt doen.
Bij zulke exorbitante marges ga je niet de beste opdrachtnemers krijgen terwijl je er wel voor denkt te betalen.
Persoon die wij hebben is zeker 80 euro p/u waard. Maar het is wel vervelend dat je denkt dat hij minstens 70 krijgt en uiteindelijk krijgt hij 48. Bureau heeft ons verteld dat zij nauwelijks iets verdienen aan ons opdracht. Remruitcent en transparantie gaan niet samen, maar dat is een andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom heeft hij 48 geaccepteerd? Starter zonder vet op de botten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
t_captain schreef op maandag 5 juni 2017 @ 23:14:
Waarom heeft hij 48 geaccepteerd? Starter zonder vet op de botten?
Hij is geen starter, maar iemand met 6 jaar werkervaring. Heb het gevraagd, samengevat. Bureau heeft een groot netwerk en ziet dit als een pilot opdracht en heeft aangeven dat toekomstige projecten meer betalen. Ik weet niet hoe makkelijk iemand zonder een bureau aan een opdracht komt, maar als wij 80 euro per uur betalen, zou hij minimaal 65 moeten krijgen i.p.v. 48.

Feit is wel dat mijn baas hem niet had aangenomen als hij niet via een gerenommeerd bureau kwam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kwistnix
Lisadr schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:49:
Feit is wel dat mijn baas hem niet had aangenomen als hij niet via een gerenommeerd bureau kwam.
En daar leg je nou precies de vinger op de zere plek.
Voor managers met dat standpunt kan ik echt geen begrip meer opbrengen. Evenmin enige compassie als ze door hun "gerenommeerde bureau" weer 'ns opgezadeld worden met brandhout. Die bureau's gaan namelijk ook gewoon met om het even welke zelfstandige in zee. Goh. Who knew.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 13:01

Gé Brander

MS SQL Server

Hij is uiteindelijk er mee akkoord gegaan. Niet zo slim als je het mij vraagt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Tja genoeg cowboys in de markt. Het komt nog steeds veel voor. Voornamelijk de Engelse partijen hebben gigantische marges. Naïeve (buitenlandse) freelancers gaan hier vaak mee akkoord omdat ze niet altijd weten wat hier een redelijk tarief is (Spanjaard of Italiaan vinden 50+ heel redelijk). Als opdrachtgever altijd transparantie eisen, want als een freelancer te weinig krijgt is ie ook zo weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Volgende keer gaan we transparantie eisen. Voor ons een leermoment. Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat het niet slim is. Wij hebben geen ervaring met freelancers, wel met detachering en daar is het gebruikelijk dat tarieven 2,5x over de kop gaan. Maar een bureau moet daar zelf allerlei loonkosten over betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Laatst online: 09:15
Wat doen jullie trouwens met de reis declaraties? Ik reis op 't moment met het OV en declareer 1 op 1 de weekkosten, maar vanaf volgende week moet ik met de auto naar een andere klant, en ik zie er nogal tegenop om met m'n privé auto de zakelijke kilometers te gaan rijden... niet omdat het een privé auto is, maar wel vanwege de kilometerregistratie die ik dan zou moeten bijhouden voor elke scheet die ik afleg.

Nu las ik iets over een youngtimer die je op de zaak kunt zetten (die ik toevalligerwijs al heb), waarmee je 30% bijtelling op de dágwaarde hebt i.p.v. de nieuwwaarde... iets wat voor zover ik kan zien kosten- en belastingtechnisch erg interessant is. Je hoeft dan namelijk én geen kilometterregistraite bij te houden voor je privé en zakelijke kilometers, én de kosten zijn aftrekbaar ook (op 1,5% na geloof ik).

Mag ik vragen hoe jullie dat hebben gedaan en wat jullie mening daar over is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Als je met prive-auto rijdt hoef je alleen de zakelijke ritten te administreren. Tenzij dat iedere dag naar een andere klant is, valt dat toch wel mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Laatst online: 09:15
Dus je hoeft echt alleen de zakelijke kilometers te administreren? Dan heb ik dat verkeerd begrepen... valt me inderdaad nog wel mee. De belastingdienst had het over een sluitende kilometerregistratie, dus ik begreep dat ik alle kilometers moest kunnen herleiden.

Maar een youngtimer op de zaak zetten levert dan alsnog meer op dan alleen het niet hoeven doen van een kilometerregistratie toch? De kosten van onderhoud, benzine, wegenbelasting, verzekering etc... alles kun je op de zaak zetten. Je moet 't natuurlijk nog steeds betalen, maar de BTW krijg je terug, en de kosten an zich drukken op je winst waardoor je minder belasting hoeft te betalen als ik het goed gelezen heb. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Laatst online: 14:12

JaQ

joramoudenaarde schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 07:18:
Dus je hoeft echt alleen de zakelijke kilometers te administreren? Dan heb ik dat verkeerd begrepen... valt me inderdaad nog wel mee. De belastingdienst had het over een sluitende kilometerregistratie, dus ik begreep dat ik alle kilometers moest kunnen herleiden.

Maar een youngtimer op de zaak zetten levert dan alsnog meer op dan alleen het niet hoeven doen van een kilometerregistratie toch? De kosten van onderhoud, benzine, wegenbelasting, verzekering etc... alles kun je op de zaak zetten. Je moet 't natuurlijk nog steeds betalen, maar de BTW krijg je terug, en de kosten an zich drukken op je winst waardoor je minder belasting hoeft te betalen als ik het goed gelezen heb. :)
Heb je een boekhouder of accountant? Die kan in detail met je doorrekenen wat voor jou situatie het beste uitpakt. In veel gevallen is dat een youngtimer en laat je niet verrassen door de btw correctie.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
joramoudenaarde schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 07:18:
Zeker. Kwestie van je prive auto laten taxeren en aan je bedrijf verkopen. Je hoeft dan jaarlijks slechts 35% van de dagwaarde bij je inkomsten optellen en daarnaast 1,5% van de _cataloguswaarde_ als BTW correctie. Je kan dan alle BTW terugvorderen op alle gemaakt auto-kosten.
(Of je kiest ervoor om de werkelijke verhouding prive/zakelijk bij te houden middels een sluitende km-administratie. Je kan dan de BTW terugvorderen naar rato)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
joramoudenaarde schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 06:48:
Mag ik vragen hoe jullie dat hebben gedaan en wat jullie mening daar over is? :)
Ik heb de auto (van nu net 2 jaar) op de zaak gezet. Dus bijtelling van 14%. Kan veel kosten aftrekken en scheelt weer gedoe. Zo heb ik er veel minder omkijken naar. Dat is voor mij belangrijk. Zo kan ik me weer focussen op mijn inkomen. Ik gooi de bonnetjes in de boekhouding en de administratie wordt verder afgewikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Lisadr Die 2.5x is een beetje verouderd getal, hoort bij de periode tussen de .com bubble en de bankencrash.

Tegenwoordig is een tarief rond de 1.8 a 2.0 maal de integrale loonkosten gangbaar. Een consultant in loondienst die 3500 bruto + auto verdient, kost zijn baas al met al zo'n 40 a 44 euro all-in per declarabel uur. Bijbehorend detacheringstarief 75 a 85.

De onderste helft betaalt alle loonkosten (dus ook premies en secundaire arbeidsvoorwaarden), de bovenste helft dekt de overheadkosten van de detacheerder en de bedrijfsrisico's.

Met bettekking tot "gerenommeerd bureau": tegenwoordig blijken juist de kleine onbekende partijen vaak met prima mensen te komen, terwijl de grote partijen lang niet altijd kwaliteit kunnen leveren. Dat geldt vooral in de detacherings-sector (ervaren consultants gaan vaak weg bij de grote toko's naar kleinere en leukere partijen). Maar ook in de contracting speelt dit effect. De meeste goede developers accepteren geen uurtarief van 32 euro onder hun marktwaarde.

@joramoudenaarde youngtimer moet absoluug in de zaak. Kilometerregistratie is met een zakelijke auto alleen nodig als je niet wilt bijtellen (500km prive). Maar juist de lage bijtellng 35% dagwaarde maakt het aantrekkelijk.

Overigens zou ik de kilometerstanden gewoon voor jezelf bijhouden. Mocht er duscussie ontstaan over bv je BTW aangifte en de toepasselijke BTW-correctie privégebruik, kun je die gegevens gebruiken om je verdeling te onderbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
sverzijl schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 07:46:
[...]
Zeker. Kwestie van je prive auto laten taxeren en aan je bedrijf verkopen.
Zo simpel is het helaas niet. Je kunt je privé auto niet van de ene op de andere dag als zakelijk aanmerken, dit moet direct bij aanschaf gebeuren. (Uitgaande van een eenmanszaak)

[ Voor 4% gewijzigd door Tanooki op 07-06-2017 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een BV kan dat wel, met een eenmanszaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Tanooki schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:44:
[...]

Zo simpel is het helaas niet. Je kunt je privé auto niet van de ene op de andere dag als zakelijk aanmerken, dit moet direct bij aanschaf gebeuren. (Uitgaande van een eenmanszaak)
Oh, altijd gedacht dat dit geen probleem was. Alleen dat je geen BTW aftrek meer hebt dan. Dat is spijtig.
DanTm schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:31:
je kunt je auto natuurlijk wel aan een partner/vriend(in) verkopen en daarna zakelijk terugkopen :)
Denk niet dat de fiscus dat waardeert, dat trucje zullen ze vast al kennen :)

[ Voor 26% gewijzigd door sverzijl op 07-06-2017 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
je kunt je auto natuurlijk wel aan een partner/vriend(in) verkopen en daarna zakelijk terugkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
N.B. ik heb het over IB-ondernemers zonder rechtspersoon (eenmanszaak / VOF)

Op papier is verkopen/terugkopen een mogelijkheid. Je verkrijgt de auto opnieuw in eigendom. Bij het verkrijgen van de auto heb je de keuze om deze in het zakelijk of prive vermogen te tellen.

De vraag is: dient deze dubbele transactie enig ander doel dan hnet voorspiegelen van een fiscale situatie? Zo niet, dan kan het als schijnconstructie worden afgedaan en de consequenties door de belastinginspecteur worden geweigerd. Als de twee transacties op vrijwel dezelfde datum plaatsvinden, is veel te zeggen voor die zienswijze.
Pagina: 1 ... 46 ... 634 Laatste