Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
aan de andere kant kun je je afvragen waarom je niet op een later tijdstip je auto van prive naar zakelijk mag omzetten. Of waarom het niet geld als je een andere auto kopen. De regel is nu dus een beetje stom eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
DeveloperNL schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:27:
Tja genoeg cowboys in de markt. Het komt nog steeds veel voor. Voornamelijk de Engelse partijen hebben gigantische marges. Naïeve (buitenlandse) freelancers gaan hier vaak mee akkoord omdat ze niet altijd weten wat hier een redelijk tarief is (Spanjaard of Italiaan vinden 50+ heel redelijk). Als opdrachtgever altijd transparantie eisen, want als een freelancer te weinig krijgt is ie ook zo weer weg.
Engelse partijen heb ik ook ontzettend slechte ervaringen mee. Zitten je continu onder druk te zetten, vage contracten vol met spelfouten, facturatie via het UK. Ik zie sowieso het nut niet van Engelse partijen die voor continentaal Europa bemiddelen, dan ga ik liever met een Nederlandse of Duitse partij in zee. Ik zou alleen nog met een Engelse partij in zee gaan als ik iets in de UK zelf zou zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:51
https://zpzaken.nl/facts/...daalt-onder-druk-wet-dba/

Kende deze cijfers nog niet. Moet wel zeggen dat ik 87,40 _gemiddeld_ nog steeds niet laag vind.
Hoofddorp, 23 mei 2017 – De zelfstandig professional, de hoogopgeleide zzp’er in de zakelijke dienstverlening, wordt nog altijd onverminderd hard getroffen door de Wet DBA. Terwijl de arbeidsmarkt hard groeit, profiteert de zelfstandig professional (zp’er) niet mee. Sinds de invoer van de Wet DBA in mei 2016 vinden zp’ers moeilijker opdrachten, neemt het aantal hoogopgeleide zp’ers af en laat ook het uurtarief een opvallende daling zien, blijkt uit cijfers van ZP Facts.

De tarieven van zp’ers waren aan het opkrabbelen, maar sinds de invoer van de Wet DBA in mei 2016 is daar een einde aan gekomen. In april 2016 was het gemiddelde uurtarief van een zp’er €89,40 en in maart 2017 €87,40, een daling van maar liefst €2,- per uur. De negatieve trend in uurtarieven staat loodrecht op de groeiende economie die zorgt dat de arbeidsmarkt zich in 2017 juist positief ontwikkelt. Een verklaring hiervoor kan zijn dat de uurtarieven worden gedrukt door minder vraag naar zp’ers door onzekerheid bij opdrachtgevers.

Voortdurende onrust zorgt ook voor minder opdrachten
De handhaving op de Wet DBA is uitgesteld tot 1 januari 2018. Desondanks zijn opdrachtgevers nog onverminderd huiverig om zelfstandigen (rechtstreeks) in te huren, zo blijkt uit de derde meting van de Wet DBA Opiniemonitor. Ze maken steeds meer gebruik van uitzendkrachten en payrollconstructies, zo blijkt uit de Landelijke arbeidsmarktprognose van UWV. Dit alles heeft tot gevolg dat de zp’er minder gemakkelijk aan een opdracht komt. In september 2016 gaf al ruim 74 procent van de zp’ers aan dat het moeilijker is een opdracht te vinden, waar dit in februari 2017 gestegen is naar 83 procent. Daarnaast geeft meer dan de helft (55 procent) van de zp’ers aan één of meer opdrachten te zijn misgelopen door toedoen van de Wet DBA, terwijl dit in september 2016 nog 38 procent betrof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
DanTm schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:50:
aan de andere kant kun je je afvragen waarom je niet op een later tijdstip je auto van prive naar zakelijk mag omzetten. Of waarom het niet geld als je een andere auto kopen. De regel is nu dus een beetje stom eigenlijk :)
Het zou imho redelijk zijn als je eens per belastingjaar kon kiezen. Maar binnen de huidige regels zie ik een sale-buyback van dezelfde auto binnen enkele dagen als een schijnconstructie. Je kunt dan volgens de letter in je recht staan, maar de belastinginspecteur heeft mogelijkheden om de transacties van een schijnconstructie te negeren en te oordelen alsof deze niet hebben plaatsgevonden. Als de inspecteur dat besluit, mag je bij de belastingrechter jouw zienswijze verdedigen. Persoonlijk durf ik die strijd niet aan.
gold_dust schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:55:
[...]

Engelse partijen heb ik ook ontzettend slechte ervaringen mee. Zitten je continu onder druk te zetten, vage contracten vol met spelfouten, facturatie via het UK. Ik zie sowieso het nut niet van Engelse partijen die voor continentaal Europa bemiddelen, dan ga ik liever met een Nederlandse of Duitse partij in zee. Ik zou alleen nog met een Engelse partij in zee gaan als ik iets in de UK zelf zou zoeken.
Inderdaad. Een paar aandachtspunten:

* domicilie en rechtskeuze -- moet je bij conflict een Engelse advocaat inhuren? Hoe vorder je betalingsachterstanden? Etc.

* valutarisico -- spreek je een tarief in ponden of euro's af?

* Brexit -- risico op importheffingen over en wee?r; is straks de BTW nog zo goed te verrekenen als binnen de EU? Geeft nieuwe wetgeving Engelse bedrijven het recht om contracten van valuta te veranderen als de wisselkoersen onwelgevalling ontwikkelen?
sverzijl schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:41:
https://zpzaken.nl/facts/...daalt-onder-druk-wet-dba/

Kende deze cijfers nog niet. Moet wel zeggen dat ik 87,40 _gemiddeld_ nog steeds niet laag vind.

[...]
Die cijfers schieten alle kanten op. De ene keer verdient de gemiddelde ZZP-er 90 euro per uur, in een ander artikel ineens nog maar 38 euro per uur. Steekproeven zijn te klein, het is onduidelijk welke sectoren en groepen zijn ondervraagd etc.

De DBA-gevolgen die wordne gepresenteerd zijn vaak cumulatief: "heeft u 1 of meerdere opdrachten misgelopen tgv wet DBA?". Ook als het al enkele maanden geen issue meer is, blijft de teller onverminderd hoog staan op zo'n vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
t_captain schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:12:
[...]
Die cijfers schieten alle kanten op. De ene keer verdient de gemiddelde ZZP-er 90 euro per uur, in een ander artikel ineens nog maar 38 euro per uur. Steekproeven zijn te klein, het is onduidelijk welke sectoren en groepen zijn ondervraagd etc.
Gaat hier om de (door die site zelfverzonnen) 'ZP' : "De zelfstandig professional, de hoogopgeleide zzp’er in de zakelijke dienstverlening,".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Kun je een auto die na 5 jaar voor 90% is afgeschreven wel naar privé halen? Wel BTW over de restwaarde in rekening brengen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Vanuit een BV of vanuit een eenmanszaak?

Antwoord:
(1) ja, mits tegen een zakelijke (soort van marktconforme) waardering. Het kan dat de handelswaarde aanzienlijk boven de boekwaarde ligt, dan moet je een boekwinst nemen in de BV.
(2) nee, er is geen eigendomsoverdracht dus geen manier om de auto ineens tot het privévermogen te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Eenmanszaak, er hoeft toch ook geen fysieke verkoop plaats te vinden? Dit is volgens mij hetzelfde als een geldelijke privé onttrekking waarbij er geen gescheiden bankrekening is: je boekt een privé opname tegen het eigen vermogen, rekening houdend met de BTW.

Bijvoorbeeld:
Eigen vermogen 6050 euro
Aan activa 5000 euro
Aan te betalen btw 1050 euro

Waarbij het inderdaad een realistische marktwaarde moet zijn, anders kun je het verschil boeken als incidenteel resultaat of zelfs reserveren als herinvesteringsreserve als je zakelijk een andere auto wilt gaan kopen.

Na 5 jaar is de KIA/MIA verlopen en is het fiscaal niet aantrekkelijk meer om die auto zakelijk te blijven rijden, zeker niet als bijtelling van 0% naar 22% gaat...

[ Voor 12% gewijzigd door pirke op 08-06-2017 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:11
Andere noot, ik ben een tijd terug NCIM United tegengekomen. Aangezien hier op GoT en op 't web eigenlijk niets over te vinden is ben ik langsgegaan om meer informatie te krijgen over wat ze nou daadwerkelijk bieden, los van het verhaal op de website. Zoals ik had vermoed gaat het hier om een Uniforce-opzet met een NCIM-sausje.

Hun 'United' opzet is dat je (na acceptatie) samen met NCIM een BV opricht, waarbij NCIM een deel van de aandelen bezig en je kan ontslaan wanneer geen werk is, vergelijkbaar met Uniforce. Hiervoor rekenen ze geen vaste compensatie maar een variabele post van 15% van je omzet voor opdrachten verkregen via hun netwerk en 10% van de omzet van je zelf verkregen opdrachten. In ruil hiervoor regelen ze je administratie, geven ze aan je in opdrachten te voorzien via hun netwerk, onderhandelen over je tarief/voorwaarden voor je en mag je mee op personeelsuitjes (:+).

Zelf heb ik vriendelijk bedankt gezien de vrij hoge kosten, met name voor opdrachten die je al hebt lopen of zelf binnenhaalt. Wellicht dat het voor een startende zelfstandige met lege agenda interessant kan zijn vanwege enkel de variabele kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
pirke schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:17:
Eenmanszaak, er hoeft toch ook geen fysieke verkoop plaats te vinden? Dit is volgens mij hetzelfde als een geldelijke privé onttrekking waarbij er geen gescheiden bankrekening is: je boekt een privé opname tegen het eigen vermogen, rekening houdend met de BTW.
Helaas. Zie ook: http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?p=43829
Leftblank schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:57:
Andere noot, ik ben een tijd terug NCIM United tegengekomen. [...]

Hun 'United' opzet is dat je (na acceptatie) samen met NCIM een BV opricht, waarbij NCIM een deel van de aandelen bezig en je kan ontslaan wanneer geen werk is, vergelijkbaar met Uniforce. Hiervoor rekenen ze geen vaste compensatie maar een variabele post van 15% van je omzet voor opdrachten verkregen via hun netwerk en 10% van de omzet van je zelf verkregen opdrachten. [...]
Ik reken met een omzet van 100 a 120k en het zelf binnenhalen van opdrachten.

* Uniforce kost 2040,- per jaar
* NCIM kost 10 a 12k per jaar.

Los van de verplichte deelname aan de werknemersverzekeringen (8k per jaar) en het verlies vanm je belastingvoordelen (10k per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Laatst online: 10:11
t_captain schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:05:
Ik reken met een omzet van 100 a 120k en het zelf binnenhalen van opdrachten.

* Uniforce kost 2040,- per jaar
* NCIM kost 10 a 12k per jaar.

Los van de verplichte deelname aan de werknemersverzekeringen (8k per jaar) en het verlies vanm je belastingvoordelen (10k per jaar).
Klopt, een behoorlijk verschil. Ik begreep wel dat wanneer je met NCIM als tussenpersoon een opdracht doet, er met 10% opslag gerekend wordt, wat het verschil verkleint - mits je via een tussenpersoon werkt.

De indruk/uitleg die ik kreeg was dat ze met deze United-opzet zijn gekomen nadat 'gewone' zelfstandigen geweigerd zijn bij een aantal (semi)overheidsorganisaties. Of dat als zelfstandige ook gunstig is blijkt wel uit je rekenvoorbeeld natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Leftblank op 08-06-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:03
Klopt.
Ik heb dat NCIM United voorstel vorig jaar ook voorgeschoteld gekregen en afgewezen.
Het is een redelijk opzichtig stukje paniekvoetbal als je het mij vraagt. Hoewel er inderdaad overheidsinstanties waren die vorig jaar sommige contracten niet wilden verlengen in verband met de onzekerheid rondom wet DBA. Althans zo ging het verhaal.
Hoe dan ook, de kosten zijn fors en zeker starters leveren hier gewoon te veel op in. Het is overigens ook nog maar de vraag of je er op de langere termijn iets mee opschiet, want wellicht ziet de belastingdienst dit alsnog als een schijnconstructie. Wanneer ze een keer besluiten te gaan handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als NCIM een opdracht regelt, vragen ze 15%. Dat kan okee zijn, mits ze sterke sales managers en een groot en goed netwerk hebben. Ik ken de organisatie niet dus ik heb daar geen mening over.

Als je je opdrachten je zelf regelt (dat kan zijn via een agency of rechtstreeks bij de klant), betaal je 10%. Die agency gaat niet ineens ertussenuit omdat je via NCIM factureert. De 10% komt dus bovenof de marge in de keten. Pakweg 10 a 12k, waar je bij Uniforce 2k per jaar afdraagt. Dat is veel te veel.

Ik vind Uniforce al te duur, maar dat heeft niet zozeer met de fee van 2k te maken als wel met het feit dat ze tegenover de fiscus op hun rug gaan liggen en pootjes geven. Je probeert met zo'n DUBV constructie het risico van een naheffing uit te sluiten. Dan gaat het om een bedrag ter hoogte van het verschil tussen je belastingaanslag met- en die zonder ondernemersvoordelen. En om dat veilig te stellen, passen ze vrijwillig de afroomregeling toe. Het komt op me over als een inboedelverzekering met een premie gelijk de waarde van je inboedel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Dan mag m'n vrouw m kopen, kromme regel. Ik ga geen 22% bijtelling betalen voor een 5 jaar oude auto met een catalogusprijs van bijna 50k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
t_captain schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:45:
Als NCIM een opdracht regelt, vragen ze 15%. Dat kan okee zijn, mits ze sterke sales managers en een groot en goed netwerk hebben.
Ik ben dan weer van mening dat alles boven 10% redelijk hard richting onacceptabel gaat, toch zeker voor lange termijn opdrachten. Maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
10% vind ik zelf ook extreem hoog voor wat facturen doorschuiven, zelfs als ze initieel de opdracht hebben geregeld vind ik zo'n opslag eigenlijk onacceptabel. Ik wil best een bemiddelingsfee betalen, of dat de opdrachtgever de bemiddelingsfee betaalt, maar verder zijn het gewoon mijn uren en een doorlopende opslag hoger dan 1 a 2 euro/uur voor de facturatie vind ik onredelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kwistnix
Ja, maar je betaalt natuurlijk niet alleen voor facturatie. Die bureau's doen ook hun stinkende best om op andere manieren waarde toe te voegen. Bijvoorbeeld door jouw facturen op het laatst mogelijke moment uit te betalen. Oké, dat is misschien een slecht voorbeeld. Maar ze kunnen zo wel mooie kantoorpanden aanhouden (met of zonder fontein in de lobby). Hm, maar daar koop jij eigenlijk ook niets voor. Ok, maar ze hebben in ieder geval wel altijd hun zaakjes op orde als het gaat om contractverl...weet je, laat maar.

Ja, ik ben redelijk cynisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:48

RMX

Ik ben een zzp-er, en wil toch hulp er bij zoeken. Ik wil een vacature plaatsen. Ik heb al contact gehad met 1 bedrijf, en die vragen 25% van het bruto jaarsalaris. Dat gaat hem niet worden natuurlijk! Mensen ervaring hiermee?

[Ps. En ja, dat is ook meteen het einde van een zzp-er ;) ]

[ Voor 12% gewijzigd door RMX op 16-06-2017 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 20:12
RMX schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:09:
Ik ben een zzp-er, en wil toch hulp er bij zoeken. Ik wil een vacature plaatsen. Ik heb al contact gehad met 1 bedrijf, en die vragen 25% van het bruto jaarsalaris. Dat gaat hem niet worden natuurlijk! Mensen ervaring hiermee?

[Ps. En ja, dat is ook meteen het einde van een zzp-er ;) ]
Ligt eraan wat je zoekt. Een goede headhunter kan 25% vragen, maar de eerste goede headhunter in de IT moet ik nog tegenkomen. Het zijn allemaal CV schuivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:48

RMX

QvTzKwCi schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:30:
[...]

Ligt eraan wat je zoekt. Een goede headhunter kan 25% vragen, maar de eerste goede headhunter in de IT moet ik nog tegenkomen. Het zijn allemaal CV schuivers.
Dat is mijn mening ook. Zat ook meer te denken aan een betaalde vacature op Monsterboard / ICT Vacatures / etc. Iemand ervaring met zulk soort websites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 17:55

Reneger

Wie? IK?

Ik heb 2 recruiters die ik "gebruik" als ik iets nieuws zoek... Ze weten wat ik wil, dat maakt het een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Misschien ontzettende "n00b"-vragen, maar ik stel ze toch..

Vraag 1:
Ik oriënteer mij op de mogelijkheden om te gaan freelancen als developer. Er is nog steeds veel vraag naar developers. Als ik echter op sites kijk voor klussen zoals https://freelancer.nl/ dan zie ik best veel reacties bij klussen staan. Is er veel dat gewoon reageert. Zit er veel bij dat eigenlijk niet gekwalificeerd is (het is immers een vrij beroep). Of is er een overschot aan freelance webdevelopers?

Ik heb geen geschikt netwerk en ben toch aangewezen op dit soort sites om een portfolio/cv op te bouwen.

Vraag 2:
De belangrijkste reden om freelancer te willen worden is vrijheid. Ik heb behoefte aan vrijheid. Ik lever uitstekend werk (volgens al mijn werkgevers) maar hou niet van het keurslijf van organisaties en van 9 tot 17. Ik lees echter ook veel verhalen van freelancers die dagelijks naar kantoor gaan en op bepaalde tijden er "moeten" zijn. Dat is toch een gezagsverhouding? Dat is toch meer een soort flexwerk dan freelance werk? Is het mogelijk om als (goede) software developer te freelancen met de nodige vrijheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Freelance.nl staat een beetje bekend als het putje van de markt. Wordpress klussen voor 500 all-in, hobbyisten die erop bieden. Ik zie niet hoe je van dat platform een goede jaaromzet kan halen.

Aanwezigheid:

Als Shell een schildersbedrijf inhuurt om de deuren te schilderen op een of ander bedrijfsterrein, dan moeten de schilders ook aan regels voldoen. Het veiligheidsregelement wordt nageleefd, en er zijn afspraken over toegang tot het complex. De schilder kan ook niet op eigen houtje bepalen dat hij liever 's nachts komt werken.

In het algemeen worden schilders niet gezien als werknemers van de opdrachtgever.

Er is dus wel degelijk een bepaalde ruimte tussen het voldoen aan regels van een oodrachtgever en ontvangen van werkgeversgezag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:46
SvMp schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:31:
Misschien ontzettende "n00b"-vragen, maar ik stel ze toch..

Vraag 1:

Vraag 2:
De belangrijkste reden om freelancer te willen worden is vrijheid. Ik heb behoefte aan vrijheid. Ik lever uitstekend werk (volgens al mijn werkgevers) maar hou niet van het keurslijf van organisaties en van 9 tot 17. Ik lees echter ook veel verhalen van freelancers die dagelijks naar kantoor gaan en op bepaalde tijden er "moeten" zijn. Dat is toch een gezagsverhouding? Dat is toch meer een soort flexwerk dan freelance werk? Is het mogelijk om als (goede) software developer te freelancen met de nodige vrijheid?
Dat je er moet zijn voor vergaderingen, standups en tijdens beschikbaarheid van systemen heeft niets met gezagsverhouding te maken. Want hoe zou je dat zonder gezagsverhouding doen?
Gezagsverhouding, ruwweg, slaat op de manier waarop je je werk uitvoert. Daar moet jij de leidende factor zijn. In jouw geval heeft de opdrachtgever waarschijnlijk geen idee HOE jij de opdracht moet uitvoeren en laat hij of zij zich door jou adviseren, dan wel jou je gang gaan inzake de wijze van implementatie.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
poehee schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:11:
[...]

Dat je er moet zijn voor vergaderingen, standups en tijdens beschikbaarheid van systemen heeft niets met gezagsverhouding te maken. Want hoe zou je dat zonder gezagsverhouding doen?
Gezagsverhouding, ruwweg, slaat op de manier waarop je je werk uitvoert. Daar moet jij de leidende factor zijn. In jouw geval heeft de opdrachtgever waarschijnlijk geen idee HOE jij de opdracht moet uitvoeren en laat hij of zij zich door jou adviseren, dan wel jou je gang gaan inzake de wijze van implementatie.
Dat je voor overleg afspraken maakt met de opdrachtgever lijkt mij logisch. Maar ik zou het zelf een enorm pluspunt vinden als je daarbuiten kunt bepalen waar en wanneer je het werk doet (zolang je maar levert binnen de afgesproken termijnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:46
SvMp schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:36:
[...]

Dat je voor overleg afspraken maakt met de opdrachtgever lijkt mij logisch. Maar ik zou het zelf een enorm pluspunt vinden als je daarbuiten kunt bepalen waar en wanneer je het werk doet (zolang je maar levert binnen de afgesproken termijnen).
Die afspraak heb ik op papier gemaakt met mijn opdrachtgever (de afspraak dat ik zelf bepaal waar en wanneer ik de werkzaamheden uitvoer), maar ik kies zelf om het werk op kantoor te doen omdat ik daar productiever kan zijn (netwerk, directe lijnen, sociaal contact, etc).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Ik wil me ook gaan inlezen over de omschakeling naar- en het leven als freelancer. In de topicstart staat een verwijzing naar een boek van Ger Apeldoorn (http://puppetspecialist.nl/boek/). Het is echter al weer een redelijk oude post. Is dit nog steeds aan te raden of hebben jullie nog andere boeken/artikelen die aan te raden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Greencap schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:11:
Ik wil me ook gaan inlezen over de omschakeling naar- en het leven als freelancer. In de topicstart staat een verwijzing naar een boek van Ger Apeldoorn (http://puppetspecialist.nl/boek/). Het is echter al weer een redelijk oude post. Is dit nog steeds aan te raden of hebben jullie nog andere boeken/artikelen die aan te raden zijn?
Er staan wel leuke tips in maar zaken als VAR en belastingzaken moet je niet uit dit boek halen. Ga er van uit dat alle belastinginformatie etc niet meer up to date is. Ondanks dat blijven er nog genoeg tips over die handig zijn voor beginners. Het is echter ook handig om je eigen methoden te gaan gebruiken als je iets in het boek vind waarvan je denkt, dat kan op een andere manier makkelijker.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ben me een beetje aan het oriënteren om te groeien van ZZP naar MKB. Ik ben goed in mijn werk maar de commerciële kant loopt ver achter bij mij. Op het moment krijg ik veel aanvragen omdat de sector (bouw) erg aantrekt, maar ik zou graag ook mijzelf ontwikkelen zodat ik ook in de wat mindere tijden genoeg werk kan binnenhalen.
Weet iemand een goede cursus of boek waarmee ik mijn commerciële kant kan ontwikkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiraalschaap
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-05-2023
Ik ben van plan om de overstap te gaan maken van vaste dienst naar freelancer. Ik werk momenteel ongeveer 3 jaar als (full stack) web developer voor verschillende bureau's in Amsterdam. Verder ben ik autodidact (met een universitaire opleiding in een heel andere richting). Ik vraag me af of het in mijn positie lastig is om opdrachten te krijgen van wat grotere organisaties? Vereisen die bijvoorbeeld diploma's of certificeringen? Ik heb daar tot nu toe nog nooit last van gehad bij sollicitaties voor vaste functies maar wellicht dat dat anders is als je freelancer bent. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Die bureaus, die nemen opdrachten aan die ze moeten staffen. Voor een manuur van een full stack dev staat een verrekeningstarief.

Vooropgesteld dat:
- de bureaus tevreden over jou zijn
- er voldoende werk is (✅)
- jouw tarief een redelijke marge laat tov het verrekeningstarief

heb je je eerste klanten binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Laatst online: 27-02 23:46
Hoe heet zo'n bureau voluit? Ik ga van de zomer wat extra freelancen en zo'n bureau met opdrachten klinkt een stuk beter dan de diverse sites waar vaak niet de fijnste klanten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je bedoelt "web development bureau" of "digital media agency"?. Bedrijven zoals RedHotMinute, ISAAC, Lukkien?

[ Voor 26% gewijzigd door t_captain op 02-07-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:31

orf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:45:
Als NCIM een opdracht regelt, vragen ze 15%. Dat kan okee zijn, mits ze sterke sales managers en een groot en goed netwerk hebben. Ik ken de organisatie niet dus ik heb daar geen mening over.

Als je je opdrachten je zelf regelt (dat kan zijn via een agency of rechtstreeks bij de klant), betaal je 10%. Die agency gaat niet ineens ertussenuit omdat je via NCIM factureert. De 10% komt dus bovenof de marge in de keten. Pakweg 10 a 12k, waar je bij Uniforce 2k per jaar afdraagt. Dat is veel te veel.

Ik vind Uniforce al te duur, maar dat heeft niet zozeer met de fee van 2k te maken als wel met het feit dat ze tegenover de fiscus op hun rug gaan liggen en pootjes geven. Je probeert met zo'n DUBV constructie het risico van een naheffing uit te sluiten. Dan gaat het om een bedrag ter hoogte van het verschil tussen je belastingaanslag met- en die zonder ondernemersvoordelen. En om dat veilig te stellen, passen ze vrijwillig de afroomregeling toe. Het komt op me over als een inboedelverzekering met een premie gelijk de waarde van je inboedel.
Even hier op inhakend, die DUBV constructie geeft wel weer garantie dat je opdrachtgever geen naheffing zal krijgen. Dit kan natuurlijk ook meewegen bij het verkrijgen van de opdracht.

Ik ben zelf ook aan het oriënteren, want volgens mij is het heel moeilijk om onder de gezagsverhouding uit te komen als je in een team werkt volgens bepaalde opgelegde werkmethoden.

Of er daadwerkelijk in de toekomst op gecontroleerd gaat worden laat ik even buiten beschouwing.

PS. zelf met 2 personen een BV oprichten heeft toch hetzelfde effect als een DUBV via Uniforce?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het was eind vorig jaar echt een thema. Nu is het minder van belang. Ik heb bijvoorbeeld een half jaar geleden een project moeten afwijzen omdat het alleen via payrolling mocht. Een aantal maanden later belde de klant of ik nog/weer beschikbaar was. De payroll regel was van tafel.

Nu nog hopen dat de kabinetsformatie voor eens en altijd afrekent met dit gedrocht en een stuk wetgeving gaat uitwerken waarin je als ondernemer een opt in / opt out van het ondernemerschap hebt en zelf de opdrachtgever zekerheid kunt geven.

Over je PS: helaas. Ook met twee vennoten ben je DGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Laatst online: 27-02 23:46
t_captain schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:25:
Je bedoelt "web development bureau" of "digital media agency"?. Bedrijven zoals RedHotMinute, ISAAC, Lukkien?
Thanks!

Maar ik heb het concept blijkbaar verkeerd geïnterpreteerd. Ik dacht dat ik daar als freelance developer terecht zou kunnen om, na selectie, aan een of meerdere opdrachten te werken. Ik zie op de websites eigenlijk alleen normale dienstverbanden en hier en daar een freelance model / blogger / ietsanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De meeste bedrijven publiceren op hun websites alleen maar vacatures en geen freelance projecten. Als je op vacature-sites zou moeten afgaan, is er vrijwel geen werk voor freelancers; de realiteit is gelukkig heel anders :)

Bij een tekort aan eigen mensen gebruiken agencies net zo lief subco's.

Er zullen toch ook freelancers hebben rondgelopen bij je ex-werkgevers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, ik overweeg te gaan freelancen in de IT en probeer nu te bepalen hoeveel dagen in een jaar ik mezelf kan verhuren. Wat is normaal in deze, want ik hoor van verschillende mensen dat het moeilijk is om een heel jaar aan opdrachten te hebben in mijn functie?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2017 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:45
Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:17:
Hoi, ik overweeg te gaan freelancen in de IT (Product Owner/Product Manager) en probeer nu te bepalen hoeveel dagen in een jaar ik mezelf kan verhuren. Wat is normaal in deze, want ik hoor van verschillende mensen dat het moeilijk is om een heel jaar aan opdrachten te hebben in mijn functie?
Hoe goed ben je, hoe groot is je netwerk, in welke geografische gebied ben je bereid te werken(reistijd), heb je al eventuele mogelijke klanten, hoeveel uur pw wil je werken en zo kan ik allemaal variabelen opnoemen die invloed hebben etc etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dit zijn vaak projecten van meerdere maanden. Als je goed aan het werk weet te blijven, is 1600 a 1700 uur per jaar declarabel wel haalbaar. Als je wat meer ruimte wilt laten voor leegloop, denk dan eerder aan 1500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
@Verwijderd Er zijn genoeg mogelijkheden alleen je moet een voet tussen te deur hebben bij grote bedrijven. Het is wel een functie die meestal soms full time is maar vaak ook partime is dus heb je soms meerdere opdrachten tegelijk. Maar aan goede PO is wel vraag heb genoeg klussen gehad met een externe PO. Maar die hadden wel een groot linkedin netwerk. Maar een PO rol/functie is meestal voor langere tijd dus als je eenmaal zit dan kan je vaak lang blijven.

Hoeveel tijd heb je tussen opdrachten gezetten op de bank (even vanuitgaande dat je nu consultant bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank! In mijn berekening ging ik uit van 1800 uur declarabel, maar dat is dus minder waarschijnlijk als ik de reactie van t_captain lees?

Ik hoorde laatst trouwens dat er vaak een 'assessment' wordt afgenomen. Hoe gaan jullie daarmee om, zijn jullie dit vaak tegen gekomen? Ik vind het een vreemde werkwijze. Je beoordeeld iemand immers niet meer op zijn (praktijk) ervaring maar op een kennistoets met onderdelen die vaak niet relevant zijn voor de job.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2017 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Doe je schatting op basis van 1500 uur, alles daarboven is dan mooi meegenomen. Vergeet niet dat feestdagen en ziekte ook niet doorbetaald worden, net als de tijd tussen twee opdrachten. Als je een maandje op zoek bent naar wat anders zijn dat al ruim 150 declarabele uren die je door het putje spoelt.

Ook de 12 weken vakantie hakken er natuurlijk in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Assesments doen mij denken aan sollicitaties voor (langdurige) dienstbetrekking. Doe je toch ook niet als je een schildersbedrijf inhuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Verwijderd schreef op zondag 9 juli 2017 @ 19:48:
Dank! Ik ben nu geen consultant, dus de wereld is echt compleet nieuw voor me. In mijn berekening ging ik uit van 1800 uur declarabel, maar dat is dus minder waarschijnlijk als ik de reactie van t_captain lees?

Ik hoorde laatst trouwens dat er vaak een 'assessment' wordt afgenomen. Hoe gaan jullie daarmee om, zijn jullie dit vaak tegen gekomen? Ik vind het een vreemde werkwijze. Je beoordeeld iemand immers niet meer op zijn (praktijk) ervaring maar op een kennistoets met onderdelen die vaak niet relevant zijn voor de job.
Nog nooit een assessment gehad en ook nog nooit gehoord dat collega ZZP-ers dit ooit gehad hebben. Kost allemaal veel te veel tijd/moeite, zeker gezien je een ZZP-er na een maand ook weer gewoon kan laten gaan als het niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:17:
Hoi, ik overweeg te gaan freelancen in de IT (Product Owner/Product Manager) en probeer nu te bepalen hoeveel dagen in een jaar ik mezelf kan verhuren. Wat is normaal in deze, want ik hoor van verschillende mensen dat het moeilijk is om een heel jaar aan opdrachten te hebben in mijn functie?
Mijn PO is een ZZPer en die heeft gewoon full-time werk aan waar ik nu zit. Het project loopt nu zo'n 1.5 jaar en gaat voorlopig niet afgerond zijn. In zo'n setting is het dus makkelijk aan je uren te komen.
Dank! Ik ben nu geen consultant, dus de wereld is echt compleet nieuw voor me. In mijn berekening ging ik uit van 1800 uur declarabel, maar dat is dus minder waarschijnlijk als ik de reactie van t_captain lees?
FYI: Ik werk 36 uur en ik had vorig jaar 1483 declarabele uren en het jaar daarvoor 1521 (even opgezocht).

[ Voor 26% gewijzigd door Hydra op 10-07-2017 07:55 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
t_captain schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:48:
Freelance.nl staat een beetje bekend als het putje van de markt. Wordpress klussen voor 500 all-in, hobbyisten die erop bieden. Ik zie niet hoe je van dat platform een goede jaaromzet kan halen.
Ik heb hier prima klussen kunnen vinden met een ok uurtarief voor > 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dan is de site kennelijk veranderd sinds ik er voor het laatst keek (paar jaar geleden). Zijn het klanten of agencies die deze klussen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
Ik merk dat de betaalde TOP-opdrachten vooral agencies zijn voor oke opdrachten.
De BASIC opdrachten zijn ook direct klanten. Hier heb je ook wel wat troep tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
t_captain schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:33:
Dan is de site kennelijk veranderd sinds ik er voor het laatst keek (paar jaar geleden). Zijn het klanten of agencies die deze klussen plaatsen?
Ze zijn vrij hard aan het adverteren over een rework van de site dus misschien dat ze dit zelf ook ingezien hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 17:55

Reneger

Wie? IK?

-knip
Ik heb een paar keer een assesment moeten doen. Was juist gericht op de technieken gebruikt binnen dat bedrijf, en is vaak ook om te kijken hoe je met, in mijn geval, architecturen etc om gaat. (Was een senior software development functie).
Ik vind het niet meer dan logisch om te doen, want je krijgt erg snel inzicht in de werkwijze van iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-06 20:12
Ik heb een hoop posts gelezen in deze topic maar de vraag waar ik mee zit zag ik nog niet beantwoord, misschien dat iemand mij kan helpen:
Ik begin binnenkort met freelancen voor 1 dag in de week naast een reguliere baan. Allemaal afgekaart met de werkgever maar ik verwacht geen 3 of meer klanten dit jaar en het uren criterium ga ik totaal niet halen. Ik loop dan het risico om niet als ondernemer gezien te worden door de belastingdienst, right? Sterker nog, de belastingdienst zou het best kunnen zien als verkapt dienstverband en een naheffing sturen + boete.
Ik twijfel daarom of ik mezelf via een payroll partij zou moeten verhuren, dan heb ik die risico's niet. Maar dan betaal ik wel 2x voor de werknemersverzekeringen en volksverzekeringen, namelijk mijn werkgever voor mij en ik zelf ook via de payroll partij. Dat lijkt me daarom een erg dure oplossing. Maak ik me onnodig zorgen?

Wie weet hier meer van en kan me vertellen hoe het zit, wat wijsheid is?

[ Voor 6% gewijzigd door itris op 11-07-2017 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor alle reacties. Klinkt positief! Ik maak me wel zorgen over het aantal declarabele uren, 1500 vind ik wel echt heel weinig als ik het terug reken. Is dat realistisch? Hoeveel uur per jaar halen jullie gemiddeld?
Hydra schreef op maandag 10 juli 2017 @ 07:49:
[...]

Mijn PO is een ZZPer en die heeft gewoon full-time werk aan waar ik nu zit. Het project loopt nu zo'n 1.5 jaar en gaat voorlopig niet afgerond zijn. In zo'n setting is het dus makkelijk aan je uren te komen.

[...]

FYI: Ik werk 36 uur en ik had vorig jaar 1483 declarabele uren en het jaar daarvoor 1521 (even opgezocht).
Thanks voor dit inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 22:14

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:29:
Dank voor alle reacties. Klinkt positief! Ik maak me wel zorgen over het aantal declarabele uren, 1500 vind ik wel echt heel weinig als ik het terug reken. Is dat realistisch? Hoeveel uur per jaar halen jullie gemiddeld?
Ik werk ook 36/u week. Zat vorig jaar op 1580uur. Verwacht voor dit jaar ook rond de 1600u te zitten. Hoger is altijd mogelijk natuurlijk ;) Maar ik ben tevreden met die 36u/week en genoeg vakantie dagen. Ben niet voor niets eigenbaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:36

[...]

Thanks voor dit inzicht!
Als 1500 uur te weinig is dan is je uurtarief te laag. 1500 uur is een redelijk conservatief getal maar ook niet heel erg weinig. 1800 is haalbaar als je het hele jaar een opdracht hebt, de 7 weken die dan nog over blijven ben je wel kwijt aan vakantie, feestdagen, ziekte etc.

Zelf vind ik 1500-1600 genoeg, maar ik hou van vrije tijd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dank voor alle reacties. Klinkt positief! Ik maak me wel zorgen over het aantal declarabele uren, 1500 vind ik wel echt heel weinig als ik het terug reken.
Dat was op basis van 36 uur he. Op basis van 40 uur zou dat 1660 zijn. Heb je wel eens uitgerekend hoeveel werkbare uren er in een jaar zitten? :)

Ten eerste gaan er van de 52 weken zo'n 5 weken af voor vakantie. Dan hou je dus 47 weken over. Daar gaat minimaal nog een week aan vakantiedagen vanaf, dan hou je 46 over. Op basis van 46 weken, 40 uur is dat 1840 uur, het maximaal haalbare. Maar je gaat altijd wel een paar dagen ziek zijn of om andere redenen niet billable zijn. Vergeet niet dat een keer naar de dokter of je auto ophalen bij de garage nu ook betekent dat je niet billable bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
Ja
itris schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:11:
Ik loop dan het risico om niet als ondernemer gezien te worden door de belastingdienst, right?
Ja, maar niet om de redenen waarom jij denkt. 3 opdrachtgevers is oud. Meerdere opdrachten helpt wel natuurlijk. Lees je beter in.
itris schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:11:
Sterker nog, de belastingdienst zou het best kunnen zien als verkapt dienstverband en een naheffing sturen + boete.
Na naheffing en boete verdien je ongeveer t zelfde als in loondienst. Zonder naheffing verdien je een bak meer. En als je de opdracht helemaal niet aanneemt verdien je 0 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
365 dagen per jaar * 5/7 = 261 werkdagen per jaar - 6 feestdagen = 255.

Minus:
* 30 vakantiedagen
* 10 dagen voor cursussen en unbillable werkzaamheden
* 10 dagen ziekte
* 15 dagen leegloop

Komt neer op 190 dagen (1520 uur).

Je kunt nog iets terugwinnen door cursussen, ziekte, leegloop deels te compenseren vanuit je vakantiedagen. Heb je bijvoorbeeld 30 dagen nodig als je ook al een week op de bank hebt gezeten, of is 25 dan genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Er zijn altijd dagen die je niet kan werken of je tussen 2 klussen zit. Ik zit gemiddeld op ongeveer 1500-1600 uur per jaar ik werk gemiddeld 36 uur en nu rond de 40 uur maar goed heb wel 1.5 tussen klussen niet kunnen doen.

@itris ten eerste je werk al voor een baas je heb al een gezagsverhouding. Dus je lasten zijn al betaald deels. Je heb ook nog 3 losse klanten als je een nette model overeenkomst sluit met ze zit je aardig goed plus tot juli 2018 doet de belastingdienst niet dus je hoeft geen echte zorgen te maken. Tevens gok ik dat je meer verdiend dat het minimum loon dus de wet is niet echt voor jouw bedoelt. Maar zorg voor de juiste model overeenkomst en investeer in je bedrijf. Dus koop een laptop op bedrijfsnaam gebruik geen computers bijvoorbeeld bij de werk gevers. En neem bijvoorbeeld geen kerst pakket aan hoe meer je al medewerker gedraagt hoe meer je dat ook bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Met 1500 uur moet je nog steeds 100k kunnen omzetten, daar blijft dan 75k netto van over. Erg karig inderdaad ;)

Ik heb liever 10 weken vakantie en zo'n karig inkomen dan nog meer pegels en geen vrije tijd. Ieder z'n eigen keuze.

Heel veel meer werken is ook niet handig, anders kom je straks nog in de 52% terecht... Dat is funest voor je gemiddelde belastingdruk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
pirke schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:12:

Heel veel meer werken is ook niet handig, anders kom je straks nog in de 52% terecht... Dat is funest voor je gemiddelde belastingdruk ;)
Gelukkig betaal je dat als ZZP-er (eenmanszaak) nooit dankzij de 14% MKB-vrijstelling ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:35

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ascension schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:20:
[...]

Gelukkig betaal je dat als ZZP-er (eenmanszaak) nooit dankzij de 14% MKB-vrijstelling ;)
Want ZZP-ers zijn altijd IB-ondernemers? :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ascension schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:20:
[...]

Dat is een deel van je winst, maar als je gewoon veel verdiend zal je echt met een deel van je inkomen in de 52% komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Jazzy schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:22:
[...]
Want ZZP-ers zijn altijd IB-ondernemers? :)
Als je in aanmerking komt voor 52% dan verwacht ik van wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Het ging inderdaad over de belastingschijf zonder rekening te houden met alle fiscale ondernemersvoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
effectief betaal je rond de 1/3 belasting als je wat meer verdient dan de vrijstelling. En dat hoop ik wel anders verdien je niet heel veel. Vind het nog steeds niet leuk om belastingen te betalen maar goed het is altijd beter dan in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Mijn punt was dat veel ZZP-ers als GDA vanuit een BV werken dus niet te maken hebben met die vrijstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Precies. IB ondernemer ben je alleen met een eenmanszaak, CV, VOF o.i.d. (en het oordeel "ondernemer voor de inkomstenbelasting"). Niet van toepassing op DGA's die met een BV (of NV, fwiw) werken.

Ik denk dat 25% belastingdruk bij een ondernemingswinst van een ton iets te optimistisch is. Zonder bijzondere belastingvoordelen zit je aan een belastbaar inkomen van (100 - 7.3) * 0.86 = 79.800.

Ik kom op 33k aan belasing, minus heffingskortingen, plus 3k aan inkomensafhankelijke bijdrage ZVW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
t_captain schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:15:
Het was eind vorig jaar echt een thema. Nu is het minder van belang. Ik heb bijvoorbeeld een half jaar geleden een project moeten afwijzen omdat het alleen via payrolling mocht. Een aantal maanden later belde de klant of ik nog/weer beschikbaar was. De payroll regel was van tafel.

Nu nog hopen dat de kabinetsformatie voor eens en altijd afrekent met dit gedrocht en een stuk wetgeving gaat uitwerken waarin je als ondernemer een opt in / opt out van het ondernemerschap hebt en zelf de opdrachtgever zekerheid kunt geven.

Over je PS: helaas. Ook met twee vennoten ben je DGA.
Ik ervaar dit duidelijk anders. Overal om mij heen zie ik steeds meer afvloeing van Freelancers/ZZP en geen nieuwe (willen) inhuren. De bedrijven krijgen vooral meer tijd om van ZZP'ers af te komen door de verlenging van het niksdoen @Wet DBA.

--------------------------

Zelf zit ik op een belasting druk van ~20% op een omzet van 120k, hoop dan ook dat ik nog even een paar jaar kan door freelancen met de huidige belastingconstructies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Die wet is echt een blok aan het ZZP been. Wat een draak en gedoe. Maar het klopt wel dat sommige bedrijven actief van hun ZZP-er af proberen te komen maar andere gaan nu gewoon door als of er niet veel veranderd is. Zit nu zelf bij een bank die heeft het netjes af getimmerd dus prima. Zat daarvoor bij de bank die kan niet vanwege de weet ZZP-er omdat ze risico mijdend gedrag moeten doen. Maar goed de andere banken hebben daar geen last van of minder last van. We gaan het zin met het is wel slecht dat we nu in limbo zitten met deze draak van een wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@wvdl Welke sector?

Ik zit in de high tech & industrie sectoren, zuid NL plus over de grens in beide buurlanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
In de high tech in zuid NL merk ik er zelf nog vrij weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
t_captain schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 18:17:
@wvdl Welke sector?

Ik zit in de high tech & industrie sectoren, zuid NL plus over de grens in beide buurlanden.
Philips en ASML hebben hun inhuur beleid toch wel aangepast. Zelf voor een detacheerder wordt het ondertussen lastig.

P Lighting wil helemaal niet meer inhuren. ASML moet je na een jaar in dienst. P Research zijn bijna alle aanvragen voor normaal developement werk stop gezet. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Allemaal vanwege de wet DBA, klopt. Maar als die wet steeds uitgesteld blijft worden, zullen de bedrijfsmaatregelen ook steeds aangepast worden. Pas als de kogel door de kerk is wat er met die wet gaat gebeuren zullen de definitieve gevolgen bekend worden.

Het wordt tijd dat het nieuwe kabinet gevormd gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
@t_captain IT in het noorden, fullstack java developer.

Zit nu bij de overheid, bewust, omdat die meestal traag en laks zijn met eigen wetgeving. Hoop hier te kunnen blijven plakken tot Wet DBA overwaait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

interessant, een aantal merken dus nog niks van DBA, terwijl anderen er al last van hebben. Spannend.

Andere vraag; ik woon in de randstad en zal opdrachten krijgen in de regio (max 1 uur rijden). Hoe doen jullie dat met doorbelasting reiskosten? In het uurtarief of 19 cent per km? Ik reis nu best veel als PO, dus ben benieuwd hoe ik daarmee moet omgaan als freelancer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels-vknit
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-03-2021
Bij mij zitten de reiskosten altijd verwerkt in het uurtarief. Lijkt mij voor de opdrachtgever ook fijner omdat die dan ook niet nog eens jouw km-administratie of OV-bonnetjes hoeft te accorderen.

PSN: bakbao-boer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:27:
interessant, een aantal merken dus nog niks van DBA, terwijl anderen er al last van hebben. Spannend.

Andere vraag; ik woon in de randstad en zal opdrachten krijgen in de regio (max 1 uur rijden). Hoe doen jullie dat met doorbelasting reiskosten? In het uurtarief of 19 cent per km? Ik reis nu best veel als PO, dus ben benieuwd hoe ik daarmee moet omgaan als freelancer.
Ik rij ongeveer 4000 zakelijke kilometers per jaar en die factureer ik voor 33 cent per km.
De uren die ik kwijt ben aan reizen worden voor de helft ook gefactureerd.

Als je altijd op eenzelfde locatie werkt kan je de kilometervergoeding ook in het uurtarief opnemen, aangezien het dan wel uit te rekenen is hoeveel je per uur extra zou moeten factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 22:14

_Arthur

blub

In de IT-wereld zitten reiskosten 99 van de 100x in het uurtatief dat jij hanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Ik woon in Assen maar 50% van mijn opdrachten zijn in de randstad. Ik verwerk het in het uurtarief, ik vind niet dat klanten moeten opdraaien voor mijn keuze hier te blijven wonen. Ook is het commercieel niet interessant, zodra je het apart gaat vermelden krijg je discussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duidelijk. Thanks. Werken jullie ook vaak via een tussenpartij die het contractbeheer en accountmanagement doet? Die hebben al bestaande connecties, dus het schijnt dat je makkelijker aan een opdracht komt. In ruil betaal je dan een fixed fee of percentage over je tarief. Ik heb geen netwerk dus dit lijkt me de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:15

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Vanwege wat pieken in drukte wil ik een student inhuren om mij te ondersteunen in het ontwikkelen. Ik ben er met de student uit, maar nu komt het probleem van betaling. Hoe zouden jullie dat aanpakken?
Ik zou bijvoorbeeld een 0-uren contract kunnen opstellen, maar de komende periode is vakantie, dus zal hij wat meer uren maken. Dat houdt in dat na 3 maanden hij een hoog gemiddelde heeft en rechtsvermoeden zou kunnen claimen. Ik wil juist erg flexibel zijn en op het moment dat de piek over is, er ook geen kosten aan hebben (uiteraard meld ik dat tijdig aan de student zodat hij evt ook iets anders ernaast of als vervanging kan zoeken). Is de beste optie dan payrolling of zijn er andere/betere opties?

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Niet zit altijd in mijn tarief. Ze betalen 1 tarief voor alles alleen als ik naar een andere locatie ga wil ik nog wel een kosten berekenen maar meestal laat ik het als het een enkele keer is omdat het meer kost (tijd) dan het me oplevert. Als het regelmatig is dan kan ik het overwegen maar die 19 cent per kilometer is vaak niet de moeite vs wat het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

MeZZiN schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:53:
[...]

Niet zit altijd in mijn tarief. Ze betalen 1 tarief voor alles alleen als ik naar een andere locatie ga wil ik nog wel een kosten berekenen maar meestal laat ik het als het een enkele keer is omdat het meer kost (tijd) dan het me oplevert. Als het regelmatig is dan kan ik het overwegen maar die 19 cent per kilometer is vaak niet de moeite vs wat het oplevert.
Datzelfde doe ik ook, onlangs een keer naar Berlijn en een keer naar Wolfsburg geweest. Dan reken ik voor de reistijd een bepaald bedrag (hotel was door de klant geboekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Vaak is het veel makkelijker om niet met aparte declaraties te werken maar me je gewone urenlijst. Dan spreek je een bepaald aantal uren af wat je mag schrijven voor de reistijd + reiskosten. gaat gewoon mee in de maandfactuur en geen aparte processen bij de klant nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
devino schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:14:
Vanwege wat pieken in drukte wil ik een student inhuren om mij te ondersteunen in het ontwikkelen. Ik ben er met de student uit, maar nu komt het probleem van betaling. Hoe zouden jullie dat aanpakken?
Ik zou bijvoorbeeld een 0-uren contract kunnen opstellen, maar de komende periode is vakantie, dus zal hij wat meer uren maken. Dat houdt in dat na 3 maanden hij een hoog gemiddelde heeft en rechtsvermoeden zou kunnen claimen. Ik wil juist erg flexibel zijn en op het moment dat de piek over is, er ook geen kosten aan hebben (uiteraard meld ik dat tijdig aan de student zodat hij evt ook iets anders ernaast of als vervanging kan zoeken). Is de beste optie dan payrolling of zijn er andere/betere opties?
De inhuur via een uitzendbureau laten lopen is ook een optie.

https://www.fnv.nl/mijn-v...-of-bij-een-uitzendbureau

Of een tijdelijk contract tot het eind van de vakantie en dan omzetten in een 0-uren contract.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 13-07-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
devino schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:14:
Kan je hem niet al freelancer in huren is goedkoper voor hem en voor jouw....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Ernemmer schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:14:
[...]

De inhuur via een uitzendbureau laten lopen is ook een optie en is volgens mij iets goedkoper.
Volgens mij is Payroll goedkoper, die pakken veel minder marge omdat ze alleen de administratie en betaling regelen. Een uitzendbureau heeft ook vaak een wervingstaak en rekent daarom meer marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:15

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

MeZZiN schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:29:
[...]

Kan je hem niet al freelancer in huren is goedkoper voor hem en voor jouw....
Nadeel is natuurlijk de wet DGA die er aan zit te komen, maar voor hem ook om 3 OG's te vinden

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Wet DGA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
André schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:31:
[...]

Volgens mij is Payroll goedkoper, die pakken veel minder marge omdat ze alleen de administratie en betaling regelen. Een uitzendbureau heeft ook vaak een wervingstaak en rekent daarom meer marge.
Als je de werving door het uitzendbureau laat doen is het inderdaad duurder.
Maar als je zelf een kandidaat hebt dan vallen die kosten weer weg.

Een payroll contract is vaak voor langere termijn en uitzenden vaak voor tijdelijke baantjes en bijbaantjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 13-07-2017 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Ernemmer schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:39:
[...]

Een payroll contract is vaak voor langere termijn en uitzenden vaak voor tijdelijke baantjes en bijbaantjes.
Payroll is net zo tijdelijk als uitzenden. Mijn broertje heeft een eigen payroll bedrijf, volledig gericht op het automatiseren van de gehele administratie. Uit mijn hoofd rekent hij iets van 4% marge. En volgens mij zitten de uitzendbureau's al minimaal op 10%. Maar wellicht ligt het ook aan de afspraken die je maakt, en met welke partij je dat doet. Een grote multinational is minder flexibel dan een lokaal kantoortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
devino schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:34:
[...]

Nadeel is natuurlijk de wet DGA die er aan zit te komen, maar voor hem ook om 3 OG's te vinden
Wet DGA? (DBA misschien)

Maar goed payroling is niet super duur ik zou het zelf niet willen maar als nette oplossing is het niet verkeerd. Maar als je netjes een model overeenkomst maakt dan loop je weinig tot geen risico en zeker met de wet in de ijskast ben jij niet degene die op het vizier staat van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

t_captain schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:07:
Vaak is het veel makkelijker om niet met aparte declaraties te werken maar me je gewone urenlijst. Dan spreek je een bepaald aantal uren af wat je mag schrijven voor de reistijd + reiskosten. gaat gewoon mee in de maandfactuur en geen aparte processen bij de klant nodig.
Ik probeer dat soort constructies eigenlijk te voorkomen om elke schijn van 'rommelen' met de uren te voorkomen. Zul je net zien dat je contactpersoon op de hoogte is van de afspraak maar iemand verderop in de keten denkt dat er gefraudeerd wordt met de uren. Dan maar iets meer werk in declareren maar de boel is wel lekker transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 01:28:
Allemaal vanwege de wet DBA, klopt. Maar als die wet steeds uitgesteld blijft worden, zullen de bedrijfsmaatregelen ook steeds aangepast worden. Pas als de kogel door de kerk is wat er met die wet gaat gebeuren zullen de definitieve gevolgen bekend worden.

Het wordt tijd dat het nieuwe kabinet gevormd gaat worden...
Zonder de PvdA is er wellicht ruimte voor verbetering... PvdA (en de nog linksere partijen) hebben duidelijk een afkeer tegen alles wat niet in loondienst werkt.

Oplossing is zo simpel: Onder een bepaald laag uurloon hard aanpakken (want schijnconstructies, portbezorgers en andere nep-zzp-ers). Boven een bepaalde grens lekker vrij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
SvMp schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:57:
[...]

Zonder de PvdA is er wellicht ruimte voor verbetering... PvdA (en de nog linksere partijen) hebben duidelijk een afkeer tegen alles wat niet in loondienst werkt.

Oplossing is zo simpel: Onder een bepaald laag uurloon hard aanpakken (want schijnconstructies, portbezorgers en andere nep-zzp-ers). Boven een bepaalde grens lekker vrij laten.
Om die grens te ontwijken kan je natuurlijk je zzp-werknemers verplichten dat ze maar de helft van de uren mogen factureren. Krijgen ze ook nog eens problemen met het urencriterium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ernemmer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:00:
[...]

Om die grens te ontwijken kan je natuurlijk je zzp-werknemers verplichten dat ze maar de helft van de uren mogen factureren. Krijgen ze ook nog eens problemen met het urencriterium.
Verplichten als in vastleggen in een contract? Dat houd geen stand voor de rechter.

Anders is aantonen dat je meer uren hebt gemaakt als uitbetaald eenvoudig aangetoond, ook voor de Belastingdienst.

Edit: Waarschijnlijk ga je meer zien dat de ZZP'er geen vergoeding krijgt voor reizen, slijtage van apparatuur en/of zelf materialen moet leveren, maar in principe kan je dit conform een wet eenvoudig voor zijn

[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 14-07-2017 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Ernemmer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:00:
[...]

Ja dat kan allemaal. Maar volgens mij maakt men die discussie veel te ingewikkeld: De probleem-gevallen (schijnconstructies, uitbuiting) bevinden zich allemaal in het lage segment. In het hoge segment waar ook de ict-ers zich bevinden, is niets aan de hand. Die hoef je ook niet aan zo'n gedrocht als de DBA te onderwerpen.

Enige reden die ik mij kan bedenken is dat er partijen zijn die iedereen het liefst in loondienst zien (PvdA). Dat is een dubbele agenda. Maar in de ICT is niets aan de hand. Wij kunnen prima zelf de keuze maken tussen een gezagsverhouding+cao+vastigheid of vrijheid+onzekerheid.

In de zorg, transport en postbezorging is het een ander verhaal, maar die zijn er gemakkelijk uit te pikken doordat de uurlonen heel laag liggen (wat aantoont dat het niet om vrij ondernemerschap maar om uitbuiting gaat). En dat kun je gewoon verbieden (=verplicht in loondienst).

EDIT: Ik begrijp nu wat je bedoelt...de helft van de uren factureren, maar wel dubbel tarief. Ik denk dat dit meevalt. Ten eerste omdat het fraude is, kan strafrechtelijk aangepakt worden. Ten tweede omdat zelfs het dubbele tarief van een postbezorger nog ver onder het tarief van een echte zzp-er zit.

[ Voor 11% gewijzigd door SvMp op 14-07-2017 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Vanaf september werk ik 4 dagen. De vijfde dag wil ik gebruiken voor freelancen.

Het wordt dus deeltijd freelancen. Mijn grootste talent en kennis ligt bij webdevelopment.
Die ene dag kan ik soms oprekken tot 1,5 dag of 2 dagen, maar het blijft een klein deel van de week. Ik heb dit topic doorzocht. Er zijn enkele parttime freelancers, heb ook gelezen dat het best mogelijk is om kleine klussen op te pakken. Het is echter wel een beperking.

Aan jullie de vraag: Hoe kan ik het beste aan de eerste klanten komen? Bemiddelingsbureaus? Of toch de freelance werkplaatsen? (met vele reacties van mede-freelancers, in dit topic lees ik er niet zoveel positiefs over, en hoge kosten).

Mijn ambitie is wel uitbouwen. Wat mij betreft blijft het niet bij die ene dag in de week. Maar van de een op andere dag freelancen kan niet, en vanuit de WW heeft ook veel complicaties (nog los van het feit dat ik dan ook eerst ontslagen moet worden zonder er zelf om te vragen). Het is geen probleem om later het contract tot 3 dagen terug te brengen bij mijn werk, en zelfs 2 dagen zal misschien nog wel geaccepteerd worden, dus de mogelijkheid om er in te groeien is er. Maar eerst moet er een begin worden gemaakt.

Mijn wens is volledig zelfstandig worden. Ik lever altijd prima werk af (men is altijd erg tevreden), maar gezagsverhoudingen en het keurslijf van organisaties vind ik niet fijn. De weg er naartoe is nu de uitdaging.

[ Voor 10% gewijzigd door SvMp op 14-07-2017 16:38 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 643 Laatste