Younes schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:43:
Ik zou ook graag als freelancer willen beginnen, maar heb er geen haast mee. Sterker nog, ik denk dat ik niet echt interessant ben voor opdrachtgever, omdat ik voornamelijk een beheer achtergrond heb. Ik werk nu fulltime. Ben bezig om certificaten te behalen om ook daarin wat aantrekkelijker te worden.
Ben me al een paar dagen aan 't inlezen, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen? Ik wil 't rustig aanpakken door in 't weekend te beginnen. Het maakt me weinig uit waarmee, want 't gaat me om de ervaring als freelancer. Ik krijg het idee dat er weinig te doen is in het weekend. Klopt dat?
Er is heel veel te doen in een weekend, maar het hangt er van af wat je kan doen natuurlijk. Als je alleen intern bij de helpdesk kan werken bij bedrijven die in het weekend dicht zijn, dan valt het tegen. Maar stel dat je migraties, onderhoud en nieuwe installaties buiten kantoortijden kan doen, dan is er weer van alles te doen voor bedrijven die minder downtime tijdens kantooruren willen.
Hoe je er mee begint: netwerken. Cold calling en flyeren gaat voor geen reet werken, de kans dat vraag en aanbod magisch matchen is zo klein dat het verspilde moeite is.
Een setup om naartoe te werken zou kunnen zijn: een of meerdere IT dienstverleners die soms meer capaciteit nodig hebben dan waar ze zelf over beschikken, die bijvoorbeeld tijdens opleveringen, migraties or andere piek-belastingen extra mensen nodig hebben. Soms gaan die bedrijven naar uitzendbureau's of detacheerders, maar als je een goede relatie opbouwt kan je al vrij snel aantrekkelijker zijn dan zo'n oplossing.
<verhaal-modus>
De daily grind die je normaal als beheerder hebt zal je waarschijnlijk als freelancer niet meer kunnen uitvoeren om dat die nagenoeg altijd in een vast dienstverband plaatsvind. Dat komt door dat zowel qua uren als beschikbaarheid geen ruimte voor andere klanten over is.
Zodra je weet waar je naartoe wil werken kan je terugredeneren en het laagste instappunt opzoeken. Dat kan bijvoorbeeld (afhankelijk van wat je kan) qua beheer betekenen dat je bij een MKB of vereniging waar je al mensen kent wat pijnpunten (bijv. ad logins traag, updates worden geïnstalleerd als de computer wordt aangezet aan het begin van de werkdag ofzo) oppakt en ervaring opdoet met klantcontact.
Met een beetje geluk heeft je eerste klant zelf al een goed netwerk waar je je volgende klus kan scoren. Vier of vijf succesvolle opdrachten later zou de volgende opdracht vanzelf binnen kunnen komen als je eerste set klanten zelf genoeg netwerken en je goed werk geleverd hebt. Zolang bedrijven onderling communiceren en opdrachten heen en weer schuiven en je goed werk geleverd hebt verkoopt je naam zichzelf wel.
Op een gegeven moment kom je op een installatie van een andere beheerder terecht die voornamelijk initiële opleveringen doet, of losse projecten (bijv. tijdelijke installaties, festivals, nieuwbouw) en van nature dus pieken in z'n bezetting heeft. Dan kan het de moeite waard zijn om eens een balletje op te gooien en te kijken of ze niet trek hebben in een vast contact om bij te springen. Soms is het niet eens dat je op het project van iemand anders die geen tijd heeft terecht komt, maar dat je bij een bedrijf komt waar ze al aanwezig zijn voor wat anders (bijv. je zit met VDI te werken en de Unified Coms leverancier komt langs, of er zit een SAP integrator in de kantine naast je, of de buren van je huidige klant zijn een industrieel automatiseerder en heeft zo nu en dan een applicatiebeheerder nodig voor randzaken) en je gaat een praatje aan. Er komt uit dat soort situaties vaak genoeg een vervolg waar weer een losvaste samenwerking uit voort komt, of bijvoorbeeld de andere kant op: wat als jij ziek bent, wie gaat jouw werk dan doen? Zat ZZP'ers maken zich druk over geld, maar de klant maakt zich voornamelijk druk over continuïteit van het bedrijf. Stel dat jij dus vol zit, dan kan je als je je netwerk opgebouwd hebt vaak ook werk uitbesteden of doorschuiven naar een bedrijf waar je bekend mee bent. Op die manier kan je bijvoorbeeld ook een SLA bieden zonder zelf personeel te hebben om je eigen afwezigheid mee af te vangen.
</verhaal-modus>
tl;dr: eigen netwerk of netwerk van klanten gebruiken, klein beginnen, ook als je jezelf te goed vind voor het werk, belangrijkste is toegang tot klanten
[
Voor 59% gewijzigd door
johnkeates op 05-08-2017 22:07
]