Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wet DBA dingetje: stel dat een opdrachtgever geen zzp-ers wil inhuren.

Het "waarom" is wel te snappen. Angst voor aanslagen loonheffing (1), inkomensafhankelijke bijdrage ZVW (2) en premies werknemersverzekeringen (3) indien naar oordeel van de belastinginspecteur sprake is van een dienstbetrekking met de ingeleende zzp-er.

Nummer 1 is in ons arbeidsrecht verhaalbaar op de leverancier werknemer, voor 2 en 3 geldt een verhaalverbod. Dus: risico tot 11k per zzp-er per jaar.

Vrijwaren van opdrachtgever door zzp-er zou strijdig zijn met het verhaalverbod en wordt dus vernietigd. Mogelijk kun je wel middels een derde vrijwaren / verzekeren.

Maar nu het "hoe".

Hoe moet een opdrachtgever weten of een consultant bij een leverancier in dienst is, of als subcontractor optreedt? Zijn daar verklaringen voor? Is het überhaupt controleerbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:30

_Arthur

blub

t_captain schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:44:
Hoe moet een opdrachtgever weten of een consultant bij een leverancier in dienst is, of als subcontractor optreedt? Zijn daar verklaringen voor? Is het überhaupt controleerbaar?
Dat kan toch afgevangen worden in het contract dat de opdrachtgever met de toeleverancier heeft? Zoiets zou al kunnen volstaan: "Punt 1.X Gedetacheerde van Toeleverancier aan Opdrachtgever dient in loondienst te zijn van Toeleverancier"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ten eerste: door het contractueel vast te leggen, heb je alleen je papierwerk afgedekt en niet de realiteit. Met de wetgeving (WAADI, ketenaansprakelijkheid, DBA etc) heeft de wetgever op dit geied heel ruime mogelijkheden om door papieren en juridische constructies heen te prikken.

Leverancier en consultant hebben intussen alle mogelijkheden van afspraken af te wijken. Controleerbaarheid lijkt heel slecht. Opdrachtgever zit dus in een spagaat waarin hij aansprakelijkheid kan drage voor zaken die hem contractueel niet aangaan en daardoor nauwelijke controleerbaar zijn. Personeels- en loonadministratie van een leverancier mag je niet inzien.

De enige handhavingsmogelijkheid die ik zie is een NEN 4400 toetsing. Maar die zegt alleen maar dat je leverancier zijn plichten nakomt en niet of consultant X bij hun op de loonlijst staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

t_captain schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:28:
Ten eerste: door het contractueel vast te leggen, heb je alleen je papierwerk afgedekt en niet de realiteit.
Ah, het ging er jou dus om dat je contractueel vast legt het om loondienst gaat, terwijl de werkelijkheid anders is. Bij controle door de BD ga je dan natuurlijk nat aan beide zijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar lijkt het inderdaad op. En dat lijkt me een probleem voor de onze sector. Een breed probleem, want het werpt een schaduw over de hele IT inhuurmarkt. Vrijwel alle ICT dienstverleners werken immers deels met een flexibele schil.

Iemand een oplossing?

Gevoelsmatig: zo lang de wetgeving niet wordt versoepeld, is de beste oplossing niet om terug te vluchten naar de oude realiteit van de softwarehuizen. Naast de moeizaam controleerbare afspraken rondom sociale premies, moet je inmiddels ook afspreken dat je leveranciers hun personeel tenminste conform jouw CAO betalen. WAS, ketenaansprakelijkheid CAO loon, aanzienlijke risico's voor wie werkt met softwarehuizen.

De betere en minder riskante oplossing is om het inhuurproces te moderniseren tot het punt dat je geen mensen inhuurt maar taken uitbesteedt. Vreemd dat de sector nog niet echt naar die kant lijkt te bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Of door voor de Uniforce of vergelijkbare constructie te kiezen...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat lost vooralsnog wel de DBA problemen op, maar WAADI en WAS niet.

Persoonlijk vind ik DUBV en payroll allebei schijnconstructies.

Feitelijke situatie: consultant is zelfstandig, kiest zelf zijn opdracht en bepaalt zijn eigen tarief. Payrollbedrijf of DUBV voeren loonadministratie en zijn dienstbaar aan de consultant. Er is geen sprake van een werkgever-werknemer gezagsverhouding. Voor zover er een machtsverhouding bestaat, is het een verhouding van economische macht waarin consultant de sterkere partij is.

Juridische situatie: consultant is ondergeschikt aan directie payrollbedrijf of DUBV. Werkgever oefent toezicht en gezag uit over de werkzaamheden van consultant.

Een constructie die slechts wordt opgetuigd om een juridische werkelijkheid te scheppen die afwijkt van de feitelijke werkelijkheid, dat is een schijnconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Maar als de Belastingdienst en UWV het accepteren en goedkeuren zie ik het probleem niet.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Wiebes heeft juist aangegeven dat DUBVs schijnconstructies zijn waar hij doorheen prikt... En dat dat soort constructies expliciet niet de bedoeling vd wet DBA zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

pirke schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 23:24:
Wiebes heeft juist aangegeven dat DUBVs schijnconstructies zijn waar hij doorheen prikt... En dat dat soort constructies expliciet niet de bedoeling vd wet DBA zijn.
Heb je daar een bron van?

Blijft vooralsnog mijn statement staan en indien het niet meer akkoord bevonden gaat worden, waar ik gewoon echt geen reden voor zie, dan heeft Uniforce met de Belastingdienst afgesproken dat er een overgangsperiode zal zijn zodat er geen problemen te verwachten zijn.

Volgens nederlands recht is de DUBV constructie van Uniforce gewoon in orde. Jammer dat Uniforce hier niet zelf zijn gezicht laat zien en hier tekst en uitleg over geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb er principiëel moeite mee. Ik werk als ondernemer. Draag risico, pak alleen projecten aan met een begin en een eind. Voornemen voor 2017: afstand nemen van uur/factuur (hoewel dat in de markt nog wel lastig is, het is net alsof de klanten erg gehecht zijn aan de oude manier van werken).

Daarvoor zou ik geen complexe comstructies nodig hebben. Waarbij payrolling en DUBV mijn ondernemerschap ook nog eens ontkennen.

Als het dan toch nodig is om een complexe constructie op te tuigen, dan wel een die me geen 10k+ van mijn netto inkomen kost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 25 december 2016 @ 09:34:
Ik heb er principiëel moeite mee. Ik werk als ondernemer. Draag risico, pak alleen projecten aan met een begin en een eind. Voornemen voor 2017: afstand nemen van uur/factuur (hoewel dat in de markt nog wel lastig is, het is net alsof de klanten erg gehecht zijn aan de oude manier van werken).

Daarvoor zou ik geen complexe constructies nodig hebben. Waarbij payrolling en DUBV mijn ondernemerschap ook nog eens ontkennen.

Als het dan toch nodig is om een complexe constructie op te tuigen, dan wel een die me geen 10k+ van mijn netto inkomen kost :)
Waarom zou uurtje/factuurtje, direct gefactureerd naar de klant, zonder bemiddeling/detachering niet bij een zelfstandig ondernemer passen?

Ik gebruik de goedgekeurde standaard modelovereenkomst en daarin staat niks over een einddatum.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/uurtjefactuurtje.PNG

[ Voor 188% gewijzigd door Ernemmer op 25-12-2016 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Uur/factuur an sich is niet slecht, maar in het kader van wet DBA wil ik méér afstand nemen van alles wat riekt naar werknemerschap.

Als ik een aanvraag krijg die bestaat uit een beschrijving van bedrijf, product en een lijstje gewenste skills, dan vind ik het teveel op een (permanente) vacature lijken, en daar ben ik niet voor. Dan wil ik van de klant horen wat zijn doelen zijn voor de komende X maanden en vanuit die doelen kijken hoe ik kan bijdragen. Dat wordt dan mijn opdrachtomschrijving. Een stapje verder is om een resultaatverplichting af te spreken.

Dan ben je in feite méér ondernemer dan de meeste softwarehuizen. Voor mij is deze vlucht naar voren de juiste reaktie op het opschroeven van de aanpak van schijnconstructies. Niet om op de oude voet door te gaan en je met juridische contructies in te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 25 december 2016 @ 10:05:
Uur/factuur an sich is niet slecht, maar in het kader van wet DBA wil ik méér afstand nemen van alles wat riekt naar werknemerschap.

Als ik een aanvraag krijg die bestaat uit een beschrijving van bedrijf, product en een lijstje gewenste skills, dan vind ik het teveel op een (permanente) vacature lijken, en daar ben ik niet voor. Dan wil ik van de klant horen wat zijn doelen zijn voor de komende X maanden en vanuit die doelen kijken hoe ik kan bijdragen. Dat wordt dan mijn opdrachtomschrijving. Een stapje verder is om een resultaatverplichting af te spreken.

Dan ben je in feite méér ondernemer dan de meeste softwarehuizen. Voor mij is deze vlucht naar voren de juiste reaktie op het opschroeven van de aanpak van schijnconstructies. Niet om op de oude voet door te gaan en je met juridische contructies in te dekken.
Ik snap dat je jezelf wilt indekken, maar ik denk zelf dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen in de goedbetaalde zakelijke dienstverlening.

De wet is er gekomen om opdrachtgevers aan te pakken die nadrukkelijk misbruik maken van het feit dat sommige mensen moeten werken voor een laag loon.

Er zijn grote groepen ZZP schoonmakers, postbezorger, ramenwassers, verzorgers, tuiniers en bouwvakkers die werken voor 10-15 euro per uur en dus niks kunnen opbouwen voor later of een verzekering kunnen betalen.
Deze ZZP-ers zijn dan ook alleen ZZP-er omdat ze nergens in loondienst aangenomen worden. Te veel risico voor de werkgever en ze werden geholpen vanuit het UWV om als ZZP aan de slag te gaan.

De wet is er niet gekomen voor de 40-150 euro per uur verdienende ICT-er die zelf zijn opdrachten kan uitzoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 25-12-2016 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo was het inderdaad gepresenteerd. Bepaalde opmerkingen van Wiebes in de afgelopen maanden hebben me wel wat doen twijfelen. Zo las ik ergens dat schijnzelfstandigheid "iets meer voorkwam dan hij had voorzien", dat de "publieke omroep zich kennelijk een wederrechttelijke werkzijze had aangemeten" en nog wat meer van die praat. Het bijstellen van de normen om de realiteit van de markt tegemoet te komen was in elk geval niet aan de orde.

Mijn persoonlijke top-4 van wet DBA oplossingen:

1. werkwijze aanpassen om 110% te voldoen aan de eisen en gewoon ondernemer te blijven.
2. gaan werken voor buitenlandse klanten.
3. opzetten van een juridische schijnconstructie samen met HJC of een dergelijke partij.
4. terug in loondienst, waaronder ik ook payrolling beschouw.

Ik ervaar nummers 1 en 2 als reakties binnen het normale spectrum van veranderende marktomstandigheden. Het kan gebeuren dat je markt verandert en je zult soms je dienstverlening of acquisitie moeten aanpassen om niet achterop te raken. Daar ben je ondernemer voor.

Nummer 4 zou ik ervaren als het "afpakken" van mijn bestaan door de wetgever. Als ik een van de "goede zzp-ers" ben, met omzetten ver boven het premieplafond van alle sociale verzekeringen en met voldoende ondernemerschap en onafhankelijkheid, maar desondanks mijn omzet kwijtraak door een weet die niet voor mij is bedoeld, dan ervaar ik dat als genaaid worden door je eigen overheid.

Optie 3 is een laatste redmiddel om mijzelf te verweren tegen wat ik als onrecht ervaar. Op dat moment is de overheid ook niet langer je partner maar je tegenstander en gun ik mijn belastingcenten ook met liefde aan de goede eilandbewoners in het kanaal of de middellandse zee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Daarvoor zou ik geen complexe comstructies nodig hebben. Waarbij payrolling en DUBV mijn ondernemerschap ook nog eens ontkennen.

Ten eerste vind ik je erg 'fundamentalistisch' overkomen. Het is maar waar je de grens legt. Voor jou ligt die ergens anders dan voor iemand anders en jouw waarheid is niet meer waard dan mijn waarheid. Je komt op mij over alsof jouw mening de enige juiste is en alle andere zijn fout. (let op ik zeg niet dat je het zo bedoeld maar zo komt het over op mij)

De Uniforce constructie ontneemt of ontkent in het geheel niet mijn ondernemerschap. Ik ben volledig verantwoordelijk voor mijn eigen opdrachten en adminstratie etc. Ja het kost me wat extra geld maar het geeft me nu ook de vrijheid om opdrachten te doen bij bedrijven die de gewone ZZP'er links laat liggen omdat de regering niet duidelijk is.

Ben ik dan gekke Henkie dat ik op deze manier werk? In mijn ogen geheel niet. Het geeft mij behoorlijk wat minder sores aan mijn hoofd die door de onduidelijkheid van de regering nu speelt.

Voor mij is ondernemen ook op een dusdanige manier zaken doen zodat het mij het minste gedoe geeft. Als dat met Uniforce kan en ik ben bereid om daar wat extra kosten voor te betalen wie ben jij dan om dat af te keuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Uniforce voelt in ieder geval 10x beter dan payroll. Ik begrijp dat het je ontzorgt en ik ben blij dat jij het ervaart als ondernemerschap.

Persoonlijk vind ik het onnodig om een vennoot aan boord te halen als ik niet feitelijk met die vennoot in zaken zit.

Verder is een DUBV een vrij dure oplossing. De kosten an sich vallen wel mee, maar ze verlonen wel erg veel in box 1. 52k is zelfs 8k meer dan het gebruikelijk loon DGA. Gevolg is dat je maximaal meedoet met de werknemersverzekeringen (mijn mening: WIA biedt zo'n zwak vangnet dat je er een aanzienlijke AOV naast moet houden; WW is weggegooid geld en voor de extra inkomensafhankelijke bijdrage ZVW krijg je ook niets retour).

Misschien dat er nog iets aan de pijn valt te verzachten door je fiscale partner ook te verlonen in een DUBV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:25

sebasd

loopt op espresso

Voornemen voor 2017: afstand nemen van uur/factuur (hoewel dat in de markt nog wel lastig is, het is net alsof de klanten erg gehecht zijn aan de oude manier van werken).
Even offtopic van de lopende discussie (maar toch ook weer niet), dit is iets waar ik ook dit jaar mee begonnen ben.

De voordelen die ik zie:
* Minder gedoe waarschijnlijk (hopelijk) met wet DBA, want je levert een vooraf gedefinieerde prestatie binnen een vooraf gedefinieerde periode voor een vooraf gedefinieerde prijs
* Beter schaalbaar (je hebt maar x uren in de week te verstoken en de rek in uurtarief is ook gebonden aan een maximum)
* Eerlijker voor beide partijen (levert meer op wanneer ik efficiënter werk en eerder klaar ben, klant krijgt geen stoelverwarmers)

Het grote nadeel is inderdaad dat het standaard detacheringswerk op klantlocatie in de huidige markt heel erg vastzit aan uurtje factuurtje. Daarom hoop ik dat in 2017 weer een stuk minder te doen dan in 2016, waar ik het alweer minder deed dan in 2015.

Zou graag ideeën van anderen hierover horen en delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:14
t_captain schreef op zondag 25 december 2016 @ 14:47:
[...]
Verder is een DUBV een vrij dure oplossing. De kosten an sich vallen wel mee, maar ze verlonen wel erg veel in box 1. 52k is zelfs 8k meer dan het gebruikelijk loon DGA. [...]
Voor eenmanszaken waarbij de DGA met uurtje factuurtje de omzet maakt moet je niet kijken naar het minimale wettelijk gebruikelijk loon maar naar het marktconforme loon min 20%. Als je dat niet doet loop je het risico dat bij controle van de belastingdienst de afroommethode wordt toegepast. Zelf verloon ik als DGA veel meer dan 52k omdat een vergelijkbare functie in loondienst ook veel beter betaalt dan 65k.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Marktconform: vergelijkbare functie in loondienst. En daar 75% van. Voor een software engineer zal dat vergelijkbare loon ergens tussen de 40.000 en 65.000 liggen. Minus een kwart, dan kom je niet of nauwelijks boven de 44k. Bij andere rollen zoals een product manager of interim manager wordt het een ander verhaal.

Background: https://www.onlineflexbvo...en-vennootschap/dga-loon/

Die 52k van de DUBV is onderdeel van het convenant met de belastinginspecteur. Het komt niet geheel toevallig overeen met de premiegrenzen van de sociale verzekeringen. Je moet je dus maximaal inkopen voor de WIA en WW en ZVW).

Dat je daarboven via box 2 kunt uitkeren tegen een belastingdruk van ongeveer 40% i.p.v. de gebruikelijke 52% in box 1, dat is je voordeel. Minus de juridische kosten. Per saldo begint het voordeel t.o.v. loondienst pas bij 85k winst. Deze eigenschap, plus de maximale deelname aan de sociale verzekeringen, doet me vermoeden dat er geen prioriteit zal worden gegeven aan het aanpakken van DUBV-constructies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik verwacht geen prioriteit bij het aanpakken van goed betaalde ITers, freelance of welke constructie dan ook. Wij zijn niet de beoogde doelgroep vd wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

pirke schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 03:06:
Ik verwacht geen prioriteit bij het aanpakken van goed betaalde ITers, freelance of welke constructie dan ook. Wij zijn niet de beoogde doelgroep vd wet.
Ik denk dat je gelijk hebt maar het zijn en blijven aannames omdat de overheid er niet duidelijk over is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik ben niet bang voor de handhaving, maar voor de reaktie van klanten op de angst voor handhaving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

t_captain schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:24:
Ik ben niet bang voor de handhaving, maar voor de reaktie van klanten op de angst voor handhaving.
Dat is inderdaad waar de angst zit die voor ons nadelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:10
Ik gooi hem er gewoon even in:

25 jaar, HBO, 7 jaar werk ervaring met C# .NET en het maken van schaalbare backends in Azure. Woonachtig in hartje Amsterdam en al een tijdje aan het spelen met het idee om voor mezelf te starten.

Hoe haalbaar is dit überhaupt? Raden jullie aan via een bemiddelaar te starten? Of gewoon nog een jaar of wat ervaring op te doen. Ik ben zeker niet op mijn mond gevallen en heb wat mooie projecten op mijn naam staan, maar vind het een behoorlijke stap om te maken. Met welke boeken zou ik me wegwijs kunnen maken?

Alvast bedankt. Mocht dit een te erge beginnersvraag zijn laat ik me graag naar de juiste thread wijzen. :)

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Laatst online: 18-09 03:48
KirovAir schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:37:
25 jaar, HBO, 7 jaar werk ervaring met C# .NET en het maken van schaalbare backends in Azure. Woonachtig in hartje Amsterdam en al een tijdje aan het spelen met het idee om voor mezelf te starten.

Hoe haalbaar is dit überhaupt?
Best haalbaar.

Uitstekend moment om te starten ook! *O* Zodat je zeker in 2017 aan het 1225 urencriterium komt (die je minimaal voor je bedrijf moet maken incl opleiding ed).

Je bent wel een 'jonkie' met slechts 25jr gaan zzp'en, maargoed dat vind ik van mezelf met mijn 27 begonnen (1.5jr geleden).

Wat voor uurtarief ambieer je? 55-70€ lijkt me goed haalbaar? (gezien c#, werkervaring, geen wo) mogelijk hoger/lager. Hartje Amsterdam is wel erg handig.

Advies: ga alvast praten met enkele interim recruiters, gespecialiseerd op jouw gebied. Dit kan geen kwaad, let op, er is veel verschil per agency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 17:55

Reneger

Wie? IK?

Gewoon doen. Ik ben op mijn 30e begonnen, en had het geluk dat ik uit mijn detachingstijd een leuk netwerk had opgebouwd. Ik heb tot nu toe geen tussenpersoon of recruiter nodig gehad.
AMS en omgeving is werk zat te vinden op dit vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Sorry voor weer een basisboekhoudvraag. Kan ik aankoop van een nieuwe muis zakelijk inboeken zonder dat de bedrijfsnaam op de factuur staat?

Ik heb een keer problemen gehad met de "Wet Koop of Afstand" met een dead-on-arrival die niet geldig zou zijn voor zakelijke aankoop. Daarom zou ik het liefst particulier kopen en later declareren als zakelijke onkosten. In Engeland kan dat gewoon, maar ik weet niet of hier wettelijke verplichting is om bedrijfsnaam op de facturen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
met je zakelijke rekening betaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
chronoz schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:15:
Sorry voor weer een basisboekhoudvraag. Kan ik aankoop van een nieuwe muis zakelijk inboeken zonder dat de bedrijfsnaam op de factuur staat?

Ik heb een keer problemen gehad met de "Wet Koop of Afstand" met een dead-on-arrival die niet geldig zou zijn voor zakelijke aankoop. Daarom zou ik het liefst particulier kopen en later declareren als zakelijke onkosten. In Engeland kan dat gewoon, maar ik weet niet of hier wettelijke verplichting is om bedrijfsnaam op de facturen te hebben.
Als ZZP-er zijn alle aankopen die je persoonlijk doet ook zakelijk af te trekken als de aankoop voor de zaak is.
Naam van bedrijf op factuur is niet nodig en ook het betalen met zakelijke rekening is niet nodig.
Wel bonnetje in de administratie opnemen.

Ik koop zelf ook altijd op privé naam i.v.m. wet koop op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Dankje, dat ga ik dan ook doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:20:
[...]

Als ZZP-er zijn alle aankopen die je persoonlijk doet ook zakelijk af te trekken als de aankoop voor de zaak is.
Naam van bedrijf op factuur is niet nodig en ook het betalen met zakelijke rekening is niet nodig.
Wel bonnetje in de administratie opnemen.

Ik koop zelf ook altijd op privé naam i.v.m. wet koop op afstand.
Als je een aparte zakelijke rekening voor je bedrijf hebt is het wel handig om vanuit je privé rekening het bedrag over te boeken. Op die manier komt de betaling terug in je boekhouding en kan je hem boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Viper® schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:50:
[...]

Als je een aparte zakelijke rekening voor je bedrijf hebt is het wel handig om vanuit je privé rekening het bedrag over te boeken. Op die manier komt de betaling terug in je boekhouding en kan je hem boeken.
Als je dat doet moet je elke keer balans posten aanmaken in je administratie. Ik doe dat niet aangezien mij dat te veel tijd gaat kosten.

Ik boek het in als zakelijke kosten, betaald met ''andere rekening'', en dan staat het ook goed in mijn administratie.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 04-01-2017 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:10
Harm_H schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 01:50:
[...]

Best haalbaar.

Uitstekend moment om te starten ook! *O* Zodat je zeker in 2017 aan het 1225 urencriterium komt (die je minimaal voor je bedrijf moet maken incl opleiding ed).

Je bent wel een 'jonkie' met slechts 25jr gaan zzp'en, maargoed dat vind ik van mezelf met mijn 27 begonnen (1.5jr geleden).

Wat voor uurtarief ambieer je? 55-70€ lijkt me goed haalbaar? (gezien c#, werkervaring, geen wo) mogelijk hoger/lager. Hartje Amsterdam is wel erg handig.

Advies: ga alvast praten met enkele interim recruiters, gespecialiseerd op jouw gebied. Dit kan geen kwaad, let op, er is veel verschil per agency.
Dank voor de reactie! Rond dat uurtarief hoop ik wel te zitten. Ik werk soms ZZP'ers in die hoger zitten en waar ik me prima mee kan meten.
Ik ga eens wat balletjes opgooien.
Reneger schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:44:
Gewoon doen. Ik ben op mijn 30e begonnen, en had het geluk dat ik uit mijn detachingstijd een leuk netwerk had opgebouwd. Ik heb tot nu toe geen tussenpersoon of recruiter nodig gehad.
AMS en omgeving is werk zat te vinden op dit vlak.
Goed om te horen. Ik ga dit topic de komende dagen eens goed doornemen.

Is dit boek een goed startpunt? https://www.bol.com/nl/p/leve-de-zzp-er/1001004011285127/
Ik heb gister gesproken met een oom die al zelfstandig aan de gang is in de IT en me graag op weg wilt helpen. Hopelijk rapporteer ik hier snel terug over mijn eerste opdrachtgever. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door KirovAir op 05-01-2017 09:04 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mag ik nog een keer ranten op de gevolgen van wet DBA? ;)

Ik heb laatst nee gezegd tegen een heel leuk project voor een groot bedrijf, omdat van hogerhand geen toestemming was om zelfstandigen in te huren op nieuwe inzetten. Er moest een payroller tussenin.

Het project was vrij specialistisch en ik zou precies de juiste skills hebben.

Maar een keuze die ik (in beginsel) voor de rest van mijn loopbaan heb gemaakt, ga ik niet omdraaien voor een project van 6 a 12 maanden. Nu ga ik voor een buitenlandse klant aan de slag. Ik ken persoonlijk al 4 zelfstandige consultants die inmiddels voor buitenlandse opdrachtgevers werken, plus nog twee die compleet uit NL zijn vertrokken.

Het beeld begint zich af te tekenen dat wet DBA de meest gevraagde specialisten onttrekt aan het Nederlandse bedrijfsleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:42

Boy

www.byoscoop.nl

Dat mag je zeker :)

Zodra ik daar (te veel) gezeik mee ga krijgen, ga ik ook lekker hier over de grens opdrachten doen in Belgie...

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Je kan ook op een andere manier naar het buitenland kijken.
Overweeg om in het buitenland een onderneming op te zetten, en via die onderneming te factureren. Ik hoorde (jaren geleden, dat wel) dat je in Ierland een onderneming kan opzetten met een niet-Iers adres.

Of zoek een tussenpersoon in het buitenland. Er zijn zat Engelse tussenpersonen die jou willen aanbieden.

Nu werkt dit alleen als de eindklant wel wenst mee te werken aan dergelijke constructies, dat blijft natuurlijk de keuze van die klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eindklanten die payrolling eisen, zullen NEN4400(-2) eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik werk zelf voor twee grote opdrachtgevers en 1 is er inderdaad gezwicht voor de wet DBA en die huurt alleen nog maar in via payroll.
Nu heb ik dus nog maar 1 grote klant, gelukkig wel uitzicht op werk tot 2020, tegen die tijd loopt het project af waar ik nu aan werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik heb een aanbod voor een contract via Jenrick om woensdag te beginnen. Ik ga het contract dit weekend doornemen. Het is een volwaardige ZZP-opdracht.

Weet iemand of er nog rare dingen in hun contracten staan waar ik aanpassing van zou moeten vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

chronoz schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:26:
Weet iemand of er nog rare dingen in hun contracten staan waar ik aanpassing van zou moeten vragen?
Mijn glazenbol is stuk, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ze werken op basis van standaardcontracten. Misschien heeft iemand hem professioneel laten doornemen en staan er dingen in die niet gunstig zijn voor de freelancer die ze op verzoek wel willen aanpassen. Dat kan toch?

Ik liet mijn contracten in de VK altijd controleren door Qdos en toen zei de recruiter al gedaan. Oh ja, zij willen altijd aanpassing van 2 clausules, dat kunnen we wel op hun verzoek doen.

Als je geen freelance-werk via Jenrick hebt gedaan, dan kun je inderdaad geen idee hebben hoe hun contracten eruit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Je zou het contract hier even kunnen plaatsen, dan zouden we even kunnen kijken of er rare dingen in staan.
Ik gebruik zelf een goedgekeurde overeenkomst van de belastingdienst met een geheimhoudingsclausule toegevoegd.

http://download.belasting...geversgez_dv10311z1ed.pdf

Zolang je een goedgekeurde overeenkomst gebruikt én volgens die overeenkomst je werkzaamheden uitvoert heb je weinig kans dat je door de wet DBA als schijnzelfstandige wordt aangezien.

Vergeet ook niet naar je algemene voorwaarden te verwijzen, daarin kan je mooi alle dingen opnemen die niet in het contract staan.

[ Voor 33% gewijzigd door Ernemmer op 07-01-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Dankje Fable. Link naar contract.

Ik had verwacht dat de opdrachtgever/tussenpartij met het contract komt en dat de freelancer om aanpassingen vraagt. Niet dat de freelancer zelf met een contractvoorstel komt die de eindklant dan tekent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
chronoz schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:04:
Dankje Fable. Link naar contract.

Ik had verwacht dat de opdrachtgever/tussenpartij met het contract komt en dat de freelancer om aanpassingen vraagt. Niet dat de freelancer zelf met een contractvoorstel komt die de eindklant dan tekent.
Met tussenpersonen zorgt de tussenpersoon vaak voor een contract.
Ik werk zonder tussenpersoon en dan bied ik liever mijn eigen contract aan dan dat ik iets van de klant moet gaan tekenen.

En nu over het contract.

Bij artikel 5-a en d staat iets over, vergoeding schuldig zijn van opdrachtgever naar opdrachtnemer. Hier moet ook bij staan dat opdrachtnemer geen vergoeding schuldig is aan opdrachtgever bij voortijdig beëindigen van de overeenkomst.

Bij artikel 7-g en j moet een clausule komen met een maximaal bedrag wat er geclaimd mag worden.
Als ze dat er niet in willen hebben zou ik het persoonlijk niet ondertekenen.

8-e, ik zou altijd wekelijks factureren met een betalingstermijn van 30 dagen.
Zoals er nu betaald wordt, wordt dat ook naar een normale werknemer in NL gedaan.

Artikel 9
Specifieker bepalen welke kosten er niet vergoed worden.
Bijvoorbeeld alleen de kosten naar (plaats) werkplek.
Als je dan eens geplaatst wordt op een plek 100km verderop kan je wel km vergoeding krijgen á .... cent per gereden km.

artikel 11-b zorgt er voor dat je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering moet afsluiten met een uitkeringsbedrag van 1.000.000.

Ik heb deze zelf niet (redelijk duur) en heb in mijn algemene voorwaarden staan dat er maximaal 2500 euro geclaimd kan worden als ik een fout maak.

11-e is ook niet echt fijn aangezien het uitkeren van de verzekering vaak wel een tijd duurt en je dan dus geen inkomen hebt, omdat het ingehouden wordt van de nog te betalen facturen.

18-e stelt jouw eigen algemene voorwaarden teniet.

In het Addendum staan een boel dingen voor een gewone werkgever, hier moet nog het één en ander aangepast worden.

Artikel A08-b beter specificeren.

[ Voor 58% gewijzigd door Ernemmer op 07-01-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ernemmer schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:06:
8-e, ik zou altijd wekelijks factureren met een betalingstermijn van 30 dagen.
Zoals er nu betaald wordt, wordt dat ook naar een normale werknemer in NL gedaan.
Ik ben nog niet/nooit tegengekomen dat wekelijks factureren een mogelijkheid is. Doorgaans te veel administratief werk voor de opdrachtgever cq tussenpersoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
_Arthur schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:00:
[...]

Ik ben nog niet/nooit tegengekomen dat wekelijks factureren een mogelijkheid is. Doorgaans te veel administratief werk voor de opdrachtgever cq tussenpersoon.
Andere branche misschien, maar ik heb nog nooit anders gefactureerd dan per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ernemmer schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:02:
Andere branche misschien, maar ik heb nog nooit anders gefactureerd dan per week.
In de IT komt het bijna nooit voor. Maar wel lekker voor de cashflow als het kan.

[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 07-01-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik schrijf altijd per maand op langere projecten, of per project als het kleintjes zijn. Laatst samengewerkt met een ondernemer die het voor elkaar kreeg om een factuur van 1000 uur aan het begin van het project in te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
update: ik zit verkeerd

[ Voor 92% gewijzigd door chronoz op 07-01-2017 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

chronoz schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:11:
Enige tips? Telefonisch navragen?
Ja, dat je in het verkeerde topic zit -> Ervaringen met creditcards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

t_captain schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:25:
Ik schrijf altijd per maand op langere projecten, of per project als het kleintjes zijn. Laatst samengewerkt met een ondernemer die het voor elkaar kreeg om een factuur van 1000 uur aan het begin van het project in te dienen.
Ik zag aan het eind van 2016 een enorme stijging van bedrijven die vroegen om vooruit te factureren. Dat heeft natuurlijk met het boekjaar te maken, maar ik merk ook dat bedrijven het geen probleem vinden als we een deel vooraf factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Wow, held, heel erg bedankt. _/-\o_

Iemand nog tips voor een boekhouder?

In Engeland zijn de grootsten http://www.sjdaccountancy.com/ en http://www.nixonwilliams.com/ voor ~£100 per maand. Zij hadden ook prijzen gewonnen op http://www.contractoruk.c..._awards_2015_winners.html (populariteitswedstrijd). In Nederland werken ZZP'ers vaak met de kleinere boekhouders?

Dan regel ik dat ook gelijk en kan ik hem de simpele boekhoudvraagjes stellen i.p.v. jullie. Ik was al van plan https://www.siel.nl/acumulus/ te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

orf schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:14:
Ik zag aan het eind van 2016 een enorme stijging van bedrijven die vroegen om vooruit te factureren.
Je bedoelt zaken nog in rekening brengen voor eind 2016 die in 2017 geleverd/uitgevoerd gaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

_Arthur schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:36:
[...]

Je bedoelt zaken nog in rekening brengen voor eind 2016 die in 2017 geleverd/uitgevoerd gaan worden?
Ja, bij overheid en bedrijfsleven. In mijn administratie wordt daarvoor gecorrigeerd met onderhanden werk (dat doe ik maandelijks), maar het is wel lekker voor de cashflow en een beetje voor debiteurenrisico, al heb ik van dat laatste weinig last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weer een vreemd geluid vanuit de vakbond: artikel
Zzp’ers moeten zo snel mogelijk de beschikking krijgen over een zelfstandigenrekening, waarbij ze fiscaal gestimuleerd worden.

Op die manier kunnen zij hun eigen sociale voorzieningen regelen. Daarvoor pleit Zelfstandigen Bouw, de belangenorganisatie voor zzp’ers in de bouw. Het is de bedoeling dat een zelfstandige het geld kan gebruiken om zich te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid, voor pensioen of scholing en reïntegratie. Bovendien dient de rekening als buffer als de zzp’er tijdelijk geen opdrachten heeft.
Dat komt toch min of meer overeen met je zakelijke rekening?

(behalve dat je je AOV en pensioenpremies momenteel prive betaalt, maar wel belastingaftrekbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
moet je dit er ook wel bij plaatsen:
De zelfstandigenrekening is een eerste stap. ,,En daar ligt een belangrijke taak voor de overheid. Zzp’ers die een dergelijke rekening hebben moeten worden gevrijwaard van de vermogensrendementsheffing. Bovendien moet een zzp’er een hogere zelfstandigenaftrek krijgen naarmate zijn vermogen groeit”, aldus Verhoef.
kan aantrekkelijk zijn voor mensen die (zoals ik) pensioen in eigen beheer regelen

[ Voor 9% gewijzigd door Leipo op 11-01-2017 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De zakelijke rekening van een IB-ondernemer (eenmanszaak, VOF) valt al buiten VRH. Hij wordt namelijk belast in box 1 (ontvangen rente telt bij aan bedrijfsresultaat).

Iets soortgelijks geldt voor de zakelijke rekening van een BV. Geen heffing in box 3, ontvangen rente draagt bij aan bedrijfsresultaat (te belasten middels VPB en in box 2).

Ik heb het gevoel dat FNV Bouw geen inzicht heeft in hoe ondernemers dingen regelen. Ook niet verwonderlijk, het is een vakbond en geen ondernemersclub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
maar dan moet die hoeveelheid geld wel aannemelijk zakelijk zijn: dus voor bijvoorbeeld een investering of het opvangen van mogelijke kosten. Niet als appeltje voor de dorst (en om zo de VRH te omzeilen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een buffer ter hoogte van enkele maanden omzet om de continuiteit van de onderneming te waarborgen, dat lijkt me zakelijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik heb nu een aanbod voor payrolling, heeft iemand daar al ervaring mee en bevalt het? Ik snap dat het in Nederland niet aantrekkelijk is maar dit aanbod is in Zwitserland, het salaris is vrij hoog en belastingen zijn laag dus in dit geval zou het wel de moeite waard kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Zou jij het contract weigeren te tekenen met deze termen? Ik zou maandag al moeten beginnen, maar heb nog geen contract behalve het conceptcontract toegestuurd gekregen.

Ik heb jouw opmerking ook aan hun doorgestuurd eergisteren, maar nog niets gehoord en net een herinnering gestuurd. De inkooporder kwam ook vandaag pas binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
chronoz schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:10:
[...]
Zou jij het contract weigeren te tekenen met deze termen? Ik zou maandag al moeten beginnen, maar heb nog geen contract behalve het conceptcontract toegestuurd gekregen.

Ik heb jouw opmerking ook aan hun doorgestuurd eergisteren, maar nog niets gehoord en net een herinnering gestuurd. De inkooporder kwam ook vandaag pas binnen.
Als je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heb kan je het wel ondertekenen. Ik zou het persoonlijk niet doen, er is overal werk zal te krijgen.
Ik heb dit boek afgelopen week gelezen en er staan wel enkele tips in die handig kunnen zijn voor de echte beginner. De schrijfstijl van het boek bevalt mij dan weer helemaal niet, maar het leest wel erg makkelijk.

Mijn tip zou zijn, denk eerst even goed na waarom je ondernemer wilt worden.

Wil je een bedrijf opbouwen en uitgroeien tot iets groots?
Wil je lekker als zzp-er elk halfjaar bij een andere opdrachtgever zitten om je kunstje te doen?
Wil je op je eigen kantoor werken aan software om dit vervolgens te verkopen?
Of wil je even snel in 2-3 jaar een 100.000 euro spaargeld op je bank?

Elk motief om ondernemer te worden zal een andere strategie vragen bij de start van je bedrijf.

[ Voor 122% gewijzigd door Ernemmer op 12-01-2017 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yl0o65Cl.png
Ik heb het boek ook gekocht, ik hou wel van makkelijk leesbare boeken en ik kan alle basis-kennis gebruiken die er is.

Nu nog een betrouwbare boekhouder vinden in de Randstad. Dan hoef ik voortaan niet zoveel basis- en beginnersvragen te stellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb een voorlopige aanslag gekregen, zodat ik nu al een geschatte inkomstenbelasting moet gaan aftikken over hetgeen wat ze denken dat ik in 217 ga verdienen. Is dit normaal? Is het vreemd dat ik dit niet eerder heb moeten doen?

ik heb dus nog niet eens 2016 moeten betalen, beginnen ze al over 2017. Ik heb het ook bij de boekhouder neergelegd (gemaild zojuist) maar vroeg me af of meerderen hier dit hebben ontvangen of wellicht gewoon al langer doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kennelijk kun je dat gewoon aanpassen, lees ik op http://www.zzpservicedesk...oraf-betalen-achteraf.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Boy schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 08:05:
Ik heb een voorlopige aanslag gekregen, zodat ik nu al een geschatte inkomstenbelasting moet gaan aftikken over hetgeen wat ze denken dat ik in 217 ga verdienen. Is dit normaal? Is het vreemd dat ik dit niet eerder heb moeten doen?

ik heb dus nog niet eens 2016 moeten betalen, beginnen ze al over 2017. Ik heb het ook bij de boekhouder neergelegd (gemaild zojuist) maar vroeg me af of meerderen hier dit hebben ontvangen of wellicht gewoon al langer doen
Ja, dat is vrij normaal, ik betaal ook elke maand alvast vooruit. Vaak schatten ze dat in januari, en dan mag je in 11 termijnen gaan betalen. Blijkbaar vertrouwd de belastingdienst je bij voorbaat niet en moet je het al voor gaan schieten en durven ze niet een jaar te wachten tot de eindberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

André schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:09:
[...]

Ja, dat is vrij normaal, ik betaal ook elke maand alvast vooruit. Vaak schatten ze dat in januari, en dan mag je in 11 termijnen gaan betalen. Blijkbaar vertrouwd de belastingdienst je bij voorbaat niet en moet je het al voor gaan schieten en durven ze niet een jaar te wachten tot de eindberekening.
En dit bevalt je meer omdat het overzichtelijker is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Boy schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:41:
[...]

En dit bevalt je meer omdat het overzichtelijker is?
Het maakt mij niet zoveel uit. Stel dat ik elke maand €5000 binnen haal reserveer ik standaard 50% in mijn boekhouding, dat is een bedrag waar ik dan ook niet aan kom. Van die €2500 moet ik dan bijvoorbeeld €2000 alvast overmaken naar de BD. Maar of ik het nou direct over maak of aan het einde van het jaar is mij om het even. Het netto saldo is uiteindelijk echt mijn eigen geld.

Voordeel van dit systeem is dat ik 50% reserveer, maar de belastingdruk na alle aftrekposten vaak maar 35% is en er dus 15% vrij komt in de reservering. Dat is vaak rond mei en zie ik als vakantiegeld :P

[ Voor 20% gewijzigd door André op 13-01-2017 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:23
Heb dit vorig jaar ook gehad maar toen een voorlopige aanslag ingediend met verwachte inkomsten 0 euro. Vind het zelf niet fijn om vooruit te betalen, kan het makkelijk maar hou het liever zelf in de hand. Misschien heb ik wel zin om een paar maanden niks te doen.... ;)

Standaard reserveer ik 35% van alle inkomende facturen en zet deze op een aparte rekening. In de praktijk is dit te veel.

[ Voor 18% gewijzigd door Ascension op 13-01-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ascension schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:27:
Heb dit vorig jaar ook gehad maar toen een voorlopige aanslag ingediend met verwachte inkomsten 0 euro. Vind het zelf niet fijn om vooruit te betalen, kan het makkelijk maar hou het liever zelf in de hand. Misschien heb ik wel zin om een paar maanden niks te doen.... ;)

Standaard reserveer ik 35% van alle inkomende facturen en zet deze op een aparte rekening. In de praktijk is dit te veel.
Yep, zo doe ik het momenteel ook, BTW + 1/3 van de inkomsten ongeveer, altijd wel voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik heb vorig jaar een voorlopig aanslag 2016 ingediend om zo onder de VRH uit te komen.
Die is halverwege december betaald en nu kreeg ik ook direct een voorlopige aanslag 2017, of ik even 35.000 over wil maken. Ik krijg dan wel iets van 450 euro korting maar ik denk dat ik het ook maar in 11 termijnen ga betalen.

Andere optie is om de voorlopig aanslag 2017 nu te laten vervallen en dan dus zelf sparen en aan het eind van 2017 zelf weer 1 invullen.

En om te bepalen wat je eventueel, aan het eind van het jaar, gereserveerd moet hebben kan je even als proef je geschatte inkomsten invullen in een voorlopig aanslag. Dan krijg je een goed beeld van het bedrag dat je zou moeten reserveren.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 13-01-2017 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02
Vandaag toevallig ook op de mat gekregen. Ik betaalde hem de afgelopen 2 jaar in 1 keer. Kleine korting en alles wat je teveel betaalt krijg je toch weer terug met rente.
Minder gedoe, toen ik het nog maandelijks betaalde zat ik continu met geld te schuiven als er weer eens een factuur niet op tijd betaald werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

@chronoz: Ik zie dat je een tijd in Engeland hebt gewerkt. Werkte hier als contractor/freelancer? Zo ja, zou ik je dan wat vragen mogen stellen? Ik zit er over na te denken over het switchen van medewerker naar freelancer/contractor de moeite waard is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
alienfruit schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:34:
@chronoz: Ik zie dat je een tijd in Engeland hebt gewerkt. Werkte hier als contractor/freelancer? Zo ja, zou ik je dan wat vragen mogen stellen? Ik zit er over na te denken over het switchen van medewerker naar freelancer/contractor de moeite waard is
Ja, ik heb 2 jaar als freelancer/contractor gewerkt in Engeland en daarvoor 1 jaar in vast dienstverband. Post al je vragen maar in een lange post, ik help je graag! :)

Take-home als contractor is sowieso aanzienlijk hoger dan een permanent employee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ach, als je nu in 1 keer vooruit betaald is wat je de rest van het jaar verdient netto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik huur de eerste 2 weken een Airbnb voor mijn nieuwe opdracht en woon officieel nog bij mijn ouders. Dan kan ik dat declareren totdat ik verhuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Als jij kan aantonen dat je dat zakelijk gebruikt wel.
Ik huur zelf wel eens doordeweeks een huisje op een vakantiepark om zo dichter bij een opdrachtgever te kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Afgelopen jaar begonnen als freelancer en dus nog nooit in 1 keer inkomensbelasting betaald: wanneer moet je dat overmaken? Direct na het indienen van je aangifte? Of krijg je later bericht van de Belastingdienst waarna je een betalingstermijn hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik ga per maandag met een nieuwe opdracht beginnen. Ik ga met moderne technologie als CoreOS, Docker, Nomad een oplossing bouwen. Zou ik daarvoor in aanmerking komen voor de WBSO?

Begrijp ik trouwens het goed dat als ik een laptop voor €2000 koop op kosten van de zaak, dat ik vanwege de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek ook nog eens €560 (28%) uit het bedrijf mag halen zonder hier inkomstenbelasting over te betalen? Zo interpreteer ik de aftrekposten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Leipo: medio juli betalen.

@chronoz: http://www.belastingdiens...dsinvesteringsaftrek_2017

2300 excl BTW. 28% van je investering aftrekken van de winst voor belasting, daardoor iets minder belasting betalen over 2017. (aftrekken is iets anders dan onttrekken).

Hou de laptop 5 jaar in de zaak, anders krijg je bij voortijdige verkoop / afschrijving een pro rato desinvesteringsbijtelling.

WBSO quickscan: http://www.rvo.nl/sites/d...ik%20WBSO%20aanvragen.pdf

Iemand hier die de WBSO regeling gebruikt? De quickscan lijkt voor velen wel van toepassing.

[ Voor 15% gewijzigd door t_captain op 15-01-2017 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Kennen jullie nog boeiende events voor beginnend ICT ZZP'ers?

Ik zit te denken "Introductie-cursus Boekhouden Acumulus" op maandag 23 januari te nemen in Voorschoten, daar kan ik hopelijk ook wat meer leren over hoe boekhouden in Nederland werkt.

De Rabobank begint maandag met 5x maandagavond de MONDAY BOOST. al zien sommige talks er toch wat sales-achtig uit.

Misschien dan toch maar dat saaie boek 150-pagina tellende boek "Handboek Ondernemen 2016" gaan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
André schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:09:
[...]

heeft weinig met vertrouwen te maken, meer met zelfbescherming van hoop kleine ondernemers. Vaak diegenen die erg goed met de handen zijn en wat minder met cijfers. aan van het jaar staat er mooi bedrag op de bedrijfsrekening, alle rekeningen zijn betaald: he, kunnen nog wel ff mooie nieuwe bus kopen. En toen kwam de aanslag nog even binnen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik begin morgen met mijn ZZP-opdracht. De WBSO website wekt de indruk dat er haast geboden is bij het aanvragen hiervan, omdat je het niet meer achteraf kunt afvragen. Klopt dit?

Is het lastig om na 1 jaar een boekhouder te hebben gehad het weer zelf in de hand nemen? Dat is in Engeland vrijwel onmogelijk, omdat alle administratie via hun systemen ingevoerd. Gelukkig gebruik ik hier een onafhankelijk systeem, Acumulus. Dus het is makkelijk om alsnog in de toekomst later de boekhouding weer zelf over te nemen, correct? :)

Ik zit bij http://zzp-nederland.nl/, klonk wel officieel. Heeft http://www.ondernemerscollectief.nl/ zin?

[ Voor 9% gewijzigd door chronoz op 15-01-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:06
Ik was 2 weken terug bij de KvK om me in te schrijven, en daar vroeg ik uit nieuwschierigheid eens wat de plannen nu zijn met die hele Wet DBA. Ik lees daar zelf ook wel het een en ander over, maar omdat de Belastingdienst me letterlijk zei dat als ik een x-aantal maanden per jaar bij één klant zit (en daarnaast wel gewoon kortere projecten heb), dat ik dan tóch in verkapt loonsdienst zou zijn.

Die dame van de KvK vertelde me het tegenovergestelde. In haar woorden:
Als ik een organisator ben die gevraagd wordt om de KvK te herorganiseren, dan is dat een opdracht waar je makkelijk een jaar mee bezig kan zijn. Terwijl ik (zei de dame) daar tussendoor ook nog kleinere opdrachten kan hebben, én als ik klaar ben gewoon weer andere opdrachten moet zoeken. De Belastingdienst neemt de Wet DBA veel te zwart-wit, waardoor een hoop sectoren die vaak gebruik maken van langdurige projecten, óók in de knel komen te zitten. Dat is ook exact de reden waarom die controle en beboeting van verkapte loondienst is uitgesteld.
Zoals zij het uitlegde, zo sta ik er ook een beetje in. Er zijn inderdaad sectoren en bedrijven waar mensen worden ontslagen omvervolgens als ZZP'er weer in te worden gehuurd. De post-sector en bouw-sector zijn daar goede voorbeelden van denk ik.

Maar hoe staan jullie daar in eigenlijk? Ik ben "gewoon" van plan een x-aantal klanten per jaar te hebben, maar het kán wel eens voor komen dat ik aan een langdurig project moet gaan werken van enkele maanden :)

p.s.: hoe lang moesten jullie trouwens wachten op de bevestiging van je BTW-nummer bij de Belastingdienst? Ik wacht nu 2 weken (10 werkdagen), en toen ik de Belastingdienst belde met die vraag werd me verteld dat ze eigenlijk altijd binnen 10 werkdagen die bevestiging hadden uitgestuurd. Ik heb die bevestiging namelijk nodig om een kopietje hiervan te kunnen doorsturen aan de boekhouder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 02:03

JaQ

chronoz schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:45:
Ik ga per maandag met een nieuwe opdracht beginnen. Ik ga met moderne technologie als CoreOS, Docker, Nomad een oplossing bouwen. Zou ik daarvoor in aanmerking komen voor de WBSO?
Nee. Je opdrachtgever misschien wel.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JaQ schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:27:
[...]

Nee. Je opdrachtgever misschien wel.
Is dat zo?

Als je als zzp'er ingehuurd wordt moet je zelf de aanvraag doen, niet de opdrachtgever. Behalve als je in loondienst bent. Althans zo heb ik het destijds begrepen.
Een vriend van me is bezig met een prototype i.c.m. het LoRa netwerk en maakt hier ook gebruik van.
http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/wbso

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WBSO voor de opdrachtgever: alleen over de uren van zijn werknemers.

Ik zie nog geen reden waarom een zelfstandige software developer geen S&O aftrek kan krijgen. Het feit dat de software bij de klant wordt gebruikt i.p.v. in de eigen onderneming? Dat geldt even goed als je SaaS diensten ontwikkelt of ouderwets software in a box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 22:33
Ik heb vaak zat WBSO gekregen voor projecten die ik voor klanten deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 02:03

JaQ

Ik riep uiteraard iets op basis van een onderbuikgevoel. Gevoelsmatig is het vreemd dat je enerzijds betaald wordt door een club die iets wil laten uitzoeken en anderzijds daar subsidie over zou krijgen. Het zou logischer zijn dat de club die je inhuurt ook de subsidie krijgt in mijn optiek.

Echter als ik de handleiding wbso 2016 lees dan staat daar:
4.2 Randvoorwaarden
...
U moet de S&O-werkzaamheden zelf organiseren en uitvoeren. Dit betekent dat als u de werkzaamheden
in opdracht of in een samenwerkingsverband uitvoert, u moet kunnen aantonen dat u zelf de S&O-werkzaamheden verricht en de aansturing van het werk bepaalt
Dat suggereert dat je als freelancer WBSO kan aanvragen. Verder in een voorbeeld op pagina 18 lees ik zelfs dat je kosten van inhuur niet kan declareren.

Excuus voor de misinformatie. Forfait declareren levert 10 piek per uur op voor de eerste 1800 uur (er vanuit gaande dat de werkelijke kosten onder die € 10 per uur blijven). Dat klinkt bijna als gratis geld.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
joramoudenaarde schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:20:
Ik was 2 weken terug bij de KvK om me in te schrijven, en daar vroeg ik uit nieuwschierigheid eens wat de plannen nu zijn met die hele Wet DBA. Ik lees daar zelf ook wel het een en ander over, maar omdat de Belastingdienst me letterlijk zei dat als ik een x-aantal maanden per jaar bij één klant zit (en daarnaast wel gewoon kortere projecten heb), dat ik dan tóch in verkapt loonsdienst zou zijn.

Die dame van de KvK vertelde me het tegenovergestelde. In haar woorden:

[...]

Zoals zij het uitlegde, zo sta ik er ook een beetje in. Er zijn inderdaad sectoren en bedrijven waar mensen worden ontslagen omvervolgens als ZZP'er weer in te worden gehuurd. De post-sector en bouw-sector zijn daar goede voorbeelden van denk ik.

Maar hoe staan jullie daar in eigenlijk? Ik ben "gewoon" van plan een x-aantal klanten per jaar te hebben, maar het kán wel eens voor komen dat ik aan een langdurig project moet gaan werken van enkele maanden :)

p.s.: hoe lang moesten jullie trouwens wachten op de bevestiging van je BTW-nummer bij de Belastingdienst? Ik wacht nu 2 weken (10 werkdagen), en toen ik de Belastingdienst belde met die vraag werd me verteld dat ze eigenlijk altijd binnen 10 werkdagen die bevestiging hadden uitgestuurd. Ik heb die bevestiging namelijk nodig om een kopietje hiervan te kunnen doorsturen aan de boekhouder. :)
Ik heb vorig jaar een klus aangenomen die waarschijnlijk wel lang door loopt. Dit heb ik overlegd met de belastingdienst en die zeiden, dat het niet uitmaakt hoe lang je met een project bezig bent voor de wet DBA. Wel moet je niet elke keer van project op project springen bij één opdrachtgever, zoals dat met een werknemer vaak wordt gedaan.
Als je ook kijkt in de goedgekeurde algemene modelovereenkomst dan is er geen eis van een einddatum.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 17-01-2017 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo lijkt inderdaad de verdeling. Opdrachtgever besteedt een stuk R&D uit aan een freelancer, en doet een stuk R&D zelf.

- voor het eerste deel zou de freelancer WBSO (S&O aftrek) kunnen genieten. mits hij zelf de inhoudelijke regie heeft over dat deel.

- voor het tweede deel (het deel dat door opdrachtgever zelf wordt gedaan), geldt de WBSO, maar alleen over de uren van zijn eigen werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:06
@Fable: Dat is dus ook iets waar ik met argusogen naar kijk. Ik denk dat de Belastingdienst teveel dingen op één grote hoop gooit, en dus ook de ZZP'ers die in sectoren zitten waar het normaal is om langdurige projecten bij één opdrachtgever te hebben, in het vakje "verkapt loondienst" te zetten... ook al heb je daarnaast gewoon een x-aantal andere klanten. Dat zowel de Belastingdienst als de KvK als de diverse andere partijen het daar nog steeds niet over eens zijn, zegt denk ik genoeg over het probleem dat er met die Wet DBA is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Of je ondernemer bent voor de belastingdienst heeft niks met de wet DBA te maken.

[ Voor 58% gewijzigd door Ernemmer op 17-01-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Wat is de achtergrond van de zzpers die tester zijn in dit topic? Ben momenteel functioneel beheerder en ga richting het test vak. Begin van de week met Tmap, natuurlijk niks bijzonders maar je moet ergens beginnen. Wordt binnen 3 maanden fulltime tester. Super veel zin in omdat ik dan echt met de programmers ga werken. Verder leert ik de Agile/Scrum werkwijze goed kennen.

Nu ben ik benieuwd of jullie specifieke programmeer kennis hebben van enkele talen? Dat heb ik namelijk niet. Ik werk voor een groot software pakket voor het onderwijs. Hier door is op termijn de markt erg klein op ZZP gebied. Enkele leveranciers en natuurlijk scholen. Vraag me af hoe dat bij jullie zit? Testen jullie bij meerdere klanten altijd het software pakket of het gaat het meer om een taal?

Als je bijvoorbeeld met het pakket SAP werkt zijn de mogelijkheden veel groter, lijkt mij. Dit pakket is zo breed over de gehele zakenmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Laatst online: 12:25

sebasd

loopt op espresso

Ik zit nu een jaar of tien in het testvak, waarvan de laatste twee jaar als freelancer. Wat ik je mee kan geven is dat het me niet verstandig lijkt om je te richten op een specifiek pakket (misschien met SAP als uitzondering omdat dat zo ontzettend breed is) en al helemaal niet op een specifieke programmeertaal.

Tester zijn binnen een specifiek domein (pensioenen, verzekeringen, onderwijs, noem maar op) lijkt me ook wat beperkt en daarmee zal je je denk ik op een gegeven moment ook wel in de vingers snijden, gewoon omdat er soms te weinig opdrachten zijn met een goed tarief, binnen acceptabele reisafstand en die ook inhoudelijk interessant zijn. Juist als tester is het heel goed mogelijk om nu eens in de energiemarkt, dan weer in de telecom en vervolgens bij de overheid aan de slag te gaan. Een goede tester kan met zijn (haar) kritische blik, analytisch- en communicatievermogen overal van grote toegevoegde waarde zijn. Dat zijn juist de skills die je m.i. het best kan ontwikkelen

Ik zit zelf dan weer in de technische hoek (testautomatisering voornamelijk) en heb wel een voorkeur voor bepaalde programmeertalen als ik zelf ga automatiseren (Java en C#), maar ook hier geldt weer: de concepten en principes zijn onafhankelijk van een programmeertaal. Daarnaast merk ik ook dat ik qua tools, talen en frameworks links en rechts word ingehaald door developers die steeds meer van de testautomatisering naar zich toe trekken.

Wat mij betreft prima, ik vind programmeren ondanks mijn WO Informatica toch niet leuk genoeg om de hele dag te doen. Ik houd me nu voornamelijk bezig met wat consultancy, trainingen en hier en daar een praatje of artikel. Maar goed, dan heb je het wel over een shift die ik na 8-9 jaar in het vak heb gemaakt.

TMap is een leuk begin, maar ga daarna vooral eens een tijdje aan de slag als tester in een (Agile) development team. Liefst in een team met een paar meer ervaren testers, daar leer je veel meer van dan uit een boekje. En kijk na een paar klussen wat je het meest interessant lijkt qua richting om je verder in te ontwikkelen.

Ik sta trouwens altijd open voor vragen, hier of via DM, mag allebei..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Heb WBSO verhaal snap ik nog niet helemaal. Ik werk bijvoorbeeld aan een domotica project, samen met iemand. Kan je voor zoiets dan je eigen uren gedeeltelijk terugkrijgen via WBSO, of werkt dat niet zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat samenwerkingsverband, hoe is het vormgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

t_captain schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:01:
Dat samenwerkingsverband, hoe is het vormgegeven?
We moeten nog iets opzetten, maar wss gaan we een VOF of iets dergelijks starten hiervoor

Pagina: 1 ... 41 ... 643 Laatste