Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
chronoz schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:58:
Contract is doorgenomen door jurist, maar werd er ook niet heel blij van de respons:
[...]
Ik denk dat ik het contract gewoon ga tekenen. Het risico valt over het algemeen wel mee of niet? :/
Als je dat risico wilt verkleinen moet je dus met een modelovereenkomst gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik de politieke commentaren lees, was de bedoeling van wet DBA om schijnzelfstandigheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt aan te pakken. Helaas heb je geen garanties, en kan een belastinginspecteur er een andere agenda op nahouden.

Zorg dus dat het contract op het gebied van zelfstandige uitvoering van de opdracht (gezag) en mogelijkheid tot vervanging (persoonlijke arbeid) tenminste voldoet aan de modelovereenkomsten van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Bedankt voor jullie tips. Het gaat vrijwel zeker door, ik werk per woensdag weer in Nederland. :) Ik moet zeggen dat ik het wel fijn vind om terug te zijn in mijn moederland na 2 jaar en bijna 9 maand in Londen.

Ofective is de nieuwe naam van Acumulus neem ik dan aan. Ik weet dat het lastig is om achteraf van boekhoudprogramma te wijzigen. Zijn er mensen die er grote tegenstanders van Acumulus zijn? Ik zoek iets eenvoudigs, ben niet veeleisends en wil best betalen.

Ik zie gelukkig erg veel positieve ervaringen in dit topic over Acumulus. :)

Deze opties lijken me genoeg?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b2BmJZ9l.png

[ Voor 50% gewijzigd door chronoz op 29-11-2016 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
---

[ Voor 108% gewijzigd door chronoz op 29-11-2016 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Nog enkele vragen, volgend mij had ik sommige al gevraagd...
• Investeren via eenmanszaak/bedrijf? Kan dat? Of heb je dan een BV nodig? Omdat je bij investeringen natuurlijk niet eerst inkomstenbelasting wilt betalen. Ik wil namelijk heel graag passief inkomen opbouwen, maar dat schiet niet op als je bij elke laag belasting betaalt.
• Kan ik facturen inboeken met enige flexibiliteit in datums? Dat zou mij voordeel geven dat ik een beetje kan middelen, 30k inkomen dit jaar en volgend jaar 120k, i.p.v. 75k allebei. Mijn eerste werkdag is 1 december namelijk.
• Wat is het Nederlandse woord voor expenseren?
• Kan ik mijn hotel voor 2 dagen expenseren omdat ik mij klant voor mijn werkzaamheden? Lijkt me logisch van wel.
• Ik moet de kvk-registratie nog doen. Kan ik niets expenseren met een factuur datum voor deze datum?
• Zelfde vraag.. Is de datum op de factuur belangrijk? Ik moet veel zakelijke kosten maken voor de verhuizing naar Nederland. Moet de datum van de KVK inschrijving eerder zijn dan de declareerbare kosten?
• Welke kosten kan ik "expenseren"? Het vliegticket? Het hotel de 1e week dat niet bij mijn standplaats is? Het hotel de 2e week bij de standplaats, omdat ik nog geen woonplaats heb?

Ik las dat bij meer dan 150.000 wint een BV voordeliger was, maar dat schijnt tegen te vallen volgens deze berekening. Alsnog meer winst bij een eenmanszaak.

Er is een heel goed artikel over het leren van contractor worden in de VK. Ik heb echt het gevoel dat ik veel basiskennis mis over ZZP-ondernemerschap in Nederland, dus wat lectuur zou zeker welkom zijn. d:)b

[ Voor 16% gewijzigd door chronoz op 29-11-2016 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:22
Als je al dat soort vragen hebt waarom heb je niet een boekhouder genomen ? Kost geen drol en daar kan je ideaal dat soort vragen droppen. Als je alles op rolletjes hebt (na een jaar ofzo) en neem je zo'n online boekhouderpakket en zeg je je boekhouder in de echte wereld gedag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
chronoz schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:09:

Ofective is de nieuwe naam van Acumulus neem ik dan aan.
nee: dat is een ander pakket / aanbieder

acumulus: https://www.siel.nl/acumulus/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Chronoz, lees het handboek ondernemen vd belastingdienst, en de website vd belastingdienst. Al jouw vragen worden daar beantwoord...

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 29-11-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:07
chronoz schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 03:13:

Er is een heel goed artikel over het leren van contractor worden in de VK. Ik heb echt het gevoel dat ik veel basiskennis mis over ZZP-ondernemerschap in Nederland, dus wat lectuur zou zeker welkom zijn. d:)b
Ik vond dit https://www.bol.com/nl/p/leve-de-zzp-er/1001004011285127/ wel een aardig boek. En uiteraard het al eerder genoemde handboek van de Belastingdienst ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Ascension op 29-11-2016 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
chronoz schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 03:13:
Nog enkele vragen, volgend mij had ik sommige al gevraagd...
• Investeren via eenmanszaak/bedrijf? Kan dat? Of heb je dan een BV nodig? Omdat je bij investeringen natuurlijk niet eerst inkomstenbelasting wilt betalen. Ik wil namelijk heel graag passief inkomen opbouwen, maar dat schiet niet op als je bij elke laag belasting betaalt.
Je kan alleen zakelijk investeren, overeenkomstig activiteiten van de onderneming. Alleen zulke investeringen kunnen als zakelijke kosten in mindering worden gebracht op je bedrijfswinst. Je kan dus wel investeren in een computer, maar niet in een vakantiehuis op Bali.
Een uitzondering is de Fiscale Oudedagsreserve (FOR), hiermee kan je een deel van de winst apart zetten. Je betaalt dan geen belasting in het jaar dat de winst is behaald, maar je betaalt later wel belasting als je met pensioen gaat. De belasting wordt dus naar achter geschoven.
• Kan ik facturen inboeken met enige flexibiliteit in datums? Dat zou mij voordeel geven dat ik een beetje kan middelen, 30k inkomen dit jaar en volgend jaar 120k, i.p.v. 75k allebei. Mijn eerste werkdag is 1 december namelijk.
Nee, dat is fraude. Als je zelf facturen stuurt moet de datum ook overeenkomen met de periode dat de diensten en/of producten zijn geleverd.
Wel bestaat er inkomensmiddeling, bedoeld voor mensen met sterk wisselende inkomens. Let wel, dit gaat over het gehele belastbare inkomen.
• Wat is het Nederlandse woord voor expenseren?
Je bedoelt het opvoeren van kosten? Bij bedrijven en werkgevers zeggen we "declareren". Bij belasting zeggen we "aftrekken".
Ik las dat bij meer dan 150.000 wint een BV voordeliger was, maar dat schijnt tegen te vallen volgens deze berekening. Alsnog meer winst bij een eenmanszaak.

Door veranderende wetgevinge verschuift ieder jaar de grens tussen BV en eenmanszaak, de laatste tien jaar lag het tussen 80K en 250K. Ik zou alleen een BV starten als je veel risico's loopt, bijvoorbeeld personeel in dienst neemt.

Tenslotte, zoek een boekhouder in de regio waar je je gaat vestigen. Je moet heel snel beslissingen nemen, hij kan helpen. Inlezen kan later nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ascension schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:33:
[...]

Ik vond dit https://www.bol.com/nl/p/leve-de-zzp-er/1001004011285127/ wel een aardig boek. En uiteraard het al eerder genoemde handboek van de Belastingdienst ;-)
Bedankt. Dat ziet er uit als een goed boek inderdaad, gelukkig ook niet te dik. Ik hoef niet meteen alle uitzonderingen op de uitzonderingen te weten, maar het lijkt me vrij belangrijk de basiskennis over belasting te hebben als ZZP'er.
Free rider schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:05:
Tenslotte, zoek een boekhouder in de regio waar je je gaat vestigen. Je moet heel snel beslissingen nemen, hij kan helpen. Inlezen kan later nog.
Ik dacht dat in Engeland iedereen ~£100 per maand betaalde voor een accountant als www.sjdaccountancy.com of www.nixonwilliams.com, de echte contractor accountants. Deze hebben veel positieve ervaringen.

Ik dacht dat de meeste ZZP'ers alle zelf deden in Nederland, maar misschien toch eens op zoek. Locatie vind ik niet zo belangrijk. Ik communiceer 2x per maand met mijn Engelse accountant en ik heb hem nog nooit gezien. Tips voor een goede boekhouder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
chronoz schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:32:
...

Ik dacht dat de meeste ZZP'ers alle zelf deden in Nederland, maar misschien toch eens op zoek. Locatie vind ik niet zo belangrijk. Ik communiceer 2x per maand met mijn Engelse accountant en ik heb hem nog nooit gezien. Tips voor een goede boekhouder?
Ikzelf ken een uitmuntende accountant, die kijkt naar de mogelijkheden verder naar de toekomst.
Bij intresse kun je mij altijd een PM sturen. Bespaart mij meer dan de standaard boekhouder.
Wordt met name intressant bij 60+k omzet per jaar.

[ Voor 27% gewijzigd door wvdl op 29-11-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het handboek ondernemen is een stuk actueler dan dat andere boek en je kan 9/10 vragen die je hebt in dit boek heel snel opzoeken, het is echt lekker leesbaar geschreven.
http://download.belasting...emen_2016_aa9701z61fd.pdf

Voorbeeldje
Vraag
• Ik moet de kvk-registratie nog doen. Kan ik niets expenseren met een factuur datum voor deze datum?

Antwoord uit het boek.
Kosten gemaakt in de aanloopfase
Aftrekbaar zijn alle kosten die u voor een onderneming uit zakelijk oogpunt hebt gemaakt. Daaronder
vallen ook kosten die zijn gemaakt met de duidelijke bedoeling een onderneming tot stand te brengen:
kosten dus die u hebt gemaakt voordat de onderneming van start ging. Denk bijvoorbeeld aan een
marktverkenning en ingewonnen adviezen.

De kosten die je gaat maken voor de verhuizing zal je niet kunnen aftrekken aangezien dat persoonlijke kosten zijn.
De kosten van een hotel wat je gebruikt om je werk te kunnen doen zijn wel zakelijke kosten.

De administratie van een eenmanszaak is eenvoudig zelf te doen met Acumulus.
Als je hulp nodig hebt met het opzetten van een administratie dan zijn er diverse boekhouders die je kunnen helpen daarmee.
https://www.siel.nl/acumulus/boekhouders/

Via via heb ik gehoor dat deze goed is.
http://meerovercijfers.nl/

[ Voor 73% gewijzigd door Ernemmer op 29-11-2016 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 14:19
Toch snap ik niet helemaal waarom je als zelfstandige je eigen boekhouding zou doen als je dat prima kan uitbesteden aan een accountant.

Een beetje ICT-er rekent al gauw een uurtarief dat gelijk of hoger is dan dat van een accountant. Ik maak zelf gebruik van een abonnementsconstructie bij een accountant waarvoor ik maandelijks 80 euro excl. betaal. Stel dat ik zelf elke maand een uurtje aan mijn administratie spendeer, dan ben ik evenveel geld kwijt als ik aan mijn accountant besteed en moet ik zelf mijn administratie doen. Even grof ingeschat verwacht ik gemiddeld toch wel meer dan een uur per maand bezig te zijn met inboeken van mijn administratie en doen van zakelijke en particuliere belastingaangifte. Dan heb ik het voor het gemak nog even niet over de tijd die ik zou moeten investeren om onderzoek te doen naar de geldende belastingregels en -voordelen, over de abonnementskosten die ik voor een boekhoudpakket kwijt zou zijn en over dat ik liever mijn tijd in mijn vakgebied dan boekhouden steek.

Naast dat het me waarschijnlijk meer geld en tijd kost om mijn eigen administratie te doen, levert het me mogelijk een stuk meer op aan belastingvoordelen waar ik zelf geen of beperkte kennis van heb. Door het uit te besteden leg ik het bij iemand neer die er verstand van heeft, geef ik het risico uit handen en heb ik er zelf geen omkijken naar.

Wat is jullie reden om toch eigen administratie te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
PeterSelie schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:14:
Ik heb alleen de IB aangifte / jaarrekening uitbesteed. BTW aangiften ed doe ik zelf (stelt echt geen fluit voor en kost ook weinig tijd). Als ik wat vragen heb kan ik gewoon mijn boekhouder bellen/mailen. Kost me 160 euro per jaar ofzo zo'n IB aangifte/jaarrekening. Ik zorg dat ik alles digitaal aanlever en die boekhouder maakt er een mooi verhaal van. Hij gebruikt ook een tool om alles in te voeren maar ik betaal de boekhouder voor een goede controle van de administratie en dat ik zeker weet dat ik me aan de regeltjes houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

En je eigen uren? Hoeveel ben je daar aan kwijt? Want ik ben het met Peterselie wel eens.

Ik heb het eerste jaar zelf de administratie gedaan kwa inboeken, dat kostte mij per kwartaal toch zeker 4 tot 6uur. Puur omdat het niet je 'echte' werk is, dus elke keer moet je er weer induiken op welke grootboekrekening het nu weer thuis hoorde. Deed ik ook alleen om te weten hoe het in elkaar stak.

Tegenwoordig doet mijn boekhouder alles; scheelt mij een boel stress elk kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
_Arthur schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:26:
[...]

En je eigen uren? Hoeveel ben je daar aan kwijt? Want ik ben het met Peterselie wel eens.
BTW aangifte doen ? Kost me een kwartier, MAX half uur ofzo. Ik scan alle bonnen pleur en die ik in mappen. Maak een overzichtje in google sheets en dan log ik even in bij de belastingdienst en vul de boel in (stelt niks voor).

Factuurtje maken en sturen (elke maand) doe ik ook zelf, kost me denk ik vijf minuten.

De rest (IB aangifte van mij + vrouw / controle gegevens) doet de boekhouder.

Ik liet eerst de BTW aangifte ook door mijn boekhouder doen maar die vraagt daar nog best wel wat voor. En dat kan ik 's avonds ook wel in een kwartier/half uurtje doen. Snel verdient :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
- omdat ik het leuk vind om het overzicht te hebben
- omdat die max 5 minuten per werkdag niets voorstellen (ik hou het dus eigenlijk real-time bijgewerkt)
- omdat ik het uitzoeken van allerlei regeltjes en constructies een leuker tijdverdrijf vind dan weer een verloren uur op 9gag/fok/nu.nl rond te hangen

zo heb ik sinds kort een lease-auto: dan is het handig als je zelf van te voren uit kan rekenen welke constructie (prive/zakelijk) het voordeligst is en wat nu de netto kosten per maand zijn per auto op mijn shortlist
+ ik moest een jaarrekening aanleveren aan de leasemaatschappij: dat was in 2 seconde gepiept mbv Acumulus :)

[ Voor 7% gewijzigd door Leipo op 30-11-2016 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik doe de boekhouding zelf zodat ik precies weet wat er aan de hand is. De facturen moet je toch ook zelf sturen, en als je dat online doet zijn ze direct op de goede plek verwerkt in je administratie.

Ik spendeer maximaal 5 minuten per week aan de administratie, als je 1 factuur moet maken en 1 inkoopfactuur moet boeken.
BTW aangifte is ook ongeveer 5 minuten werk en dat is inclusief overschrijven naar de belastingdienst.
Jaarrekening is ook in 5 minuten opgemaakt en dan weet je meteen wat je verdient hebt. En kan je heel snel zelf belastingaangifte doen.

En uitzoeken van de regeltjes is alleen maar beter voor je bedrijfsvoering aangezien je dan precies kan bepalen of een idee een slimme zet is, zoals bijvoorbeeld de leaseauto hierboven.

Als je een webshop hebt en veel inkoopt en verkoopt dan is het misschien wel meer werk maar ik stuur 60 facturen per jaar en moet er ongeveer 30 betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 30-11-2016 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 21:28
Toch snap ik niet helemaal waarom je als zelfstandige je eigen boekhouding zou doen als je dat prima kan uitbesteden aan een accountant.

[.....]

Eigenlijk 2 redenen:
- Ik vind het erg leuk en interessant om bij te houden
- Administratie doe ik in de 'dode' uurtjes, op momenten dat ik toch niet declarabel voor een klant zou kunnen werken.
Overigens ook een zeer tevreden Acumulus gebruiker!

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[rant modus]
Zucht, gisteren weer een half uur aan de telefoon gezeten met mijn tussenpartij.

De klant wil een verlenging van het contract maar na 2.5 jaar vind ik het persoonlijk onzin dat er nog een tussenpartij tussen zit welke marge rekent voor inmiddels weinig tot geen meerwaarde.

Misschien dat het mijn scheve mening is, maar ik vergelijk het met een datingsite, je betaalt voor het gebruik van een dienst totdat je deze niet meer nodig hebt.

Inmiddels zit ik constant in overleg met de klant en dan weer met de tussenpartij, beide hebben al een zeer moeilijke verhouding onderling. Wie zit hier nou serieus op te wachten.

Ik sta op het punt om gewoon te zeggen fuck it en ik ga een ander project doen, ik zie aanvragen genoeg voorbij komen. Maar ik wil de klant niet benadelen want die zit vrij hoog op dit moment.

Hoe staan mensen er hier tegenover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
in gesprek gaan met je klant en samen kijken wat je mogelijkheden zijn
het een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat er in de huidige contracten staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Leipo schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:41:
in gesprek gaan met je klant en samen kijken wat je mogelijkheden zijn
het een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat er in de huidige contracten staat
Ja dat heb ik dus al gedaan.
relatiebeding van een jaar voor zowel mij als de klant.

Klant wil er ook liever vanaf, die had ze al een email gestuurd.
Zitten met beide partijen tegelijk lukt al niet omdat de sfeer dermate slecht is door dingen uit het verleden.

Ik twijfel tussen een laatste verlenging van 6 maanden en daarna het vervallen van het relatiebeding of gewoon nu al hakken in het zand.
Gezien wat ze al verdiend hebben op mijn diensten ga ik mogelijk voor het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Viper® schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:49:
[...]
Ik twijfel tussen een laatste verlenging van 6 maanden en daarna het vervallen van het relatiebeding
Dat en duidelijk aangeven dat het daarna gedaan is met die klant of dat het relatiebeding afgekocht wordt door de klant als ze jou zo belangrijk vinden.

De toegevoegde waarde van tussenpartijen is nul komma nul en zeker gevaarlijk met relatie en concurrentie bedingen. Ik doe er niet aan mee tenzij ik van te voren weet dat ik of niet lang voor die klant zou willen werken of als ik weet dat ik toch niet snel voor andere klanten van de tussenpartij zal komen te werken.

In een van mijn gevallen stond er in een contract leuk dat ik voor geen enkele andere klant van die partij zou mogen werken. Ja dank je de koekoek. Ik wil prima (beperkt) tekenen voor de klanten waar ik via hen zit maar niet voor andere klanten van hen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gé Brander schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:55:
[...]

In een van mijn gevallen stond er in een contract leuk dat ik voor geen enkele andere klant van die partij zou mogen werken. Ja dank je de koekoek. Ik wil prima (beperkt) tekenen voor de klanten waar ik via hen zit maar niet voor andere klanten van hen.
Sterker nog, als je dat had getekend, had je je ondernemerschap ter discussie gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek om over te stappen voor mijn boekhouden. Nu excel, straks iets webbased. Er zijn echter nogal wat alternatieven. Ik zit nu te kijken naar:
a) E-boekhouden.nl
b) Visma
c) Exact Online (wat duurder)
d) Wave Accounting (gratis)

Bij Exact Online heb ik het beste gevoel. Van oudsher bekende aanbieder. Maar ja, vroeger gebruikte ik ook Altavista om iets op te zoeken.

Ik zoek iets waarmee ik inkoopfacturen kan invoeren (ook via een app kan fotograferen), verkoop facturen kan opmaken, koppeling met internet bankieren.

Maar het lijkt me ook wel handig om bijvoorbeeld inkoopfacturen automatisch als investering te laten afboeken wanneer het om een investering gaat.

Ik zou mijn boekhouder graag willen laten inloggen met een gescheiden login.

Ik ben verder een beetje bang dat als ik iets kies dat je er gelijk aan vast zit. Zo heeft exact maar een beperkt lijstje aan leveranciers waar ze vandaan importeren.

Welk pakket gebruiken jullie en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik gebruik zelf exact online, maar dat is meer omdat mijn boekhouder van Twinfield naar Exact over is gegaan. Boekhouding heb ik uitbesteed, via exact wel een bankkoppeling met ING voor 2 rekeningen (2 bv's).

Kan je verder weinig vertellen over de invoer van gegevens en facturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik doe de administratie zelf (of laat het m'n vrouw doen). Ik wil graag snappen wat er gebeurd en hoe ik er voor sta, hoe ik dingen kan optimaliseren, etc. Plus dat ik ik die 1000 euro die een boekhouder kost snel terugverdiend hebt door het zelf te doen. M'n excel sheet rekent zelf de resultatenrekening en balans uit, het enige dat ik hoef te doen is per bonnetje / factuur 1 regel toe te voegen aan het betreffende tabblad. Kost echt geen moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:55

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:19:
Ik ben op zoek om over te stappen voor mijn boekhouden. Nu excel, straks iets webbased. Er zijn echter nogal wat alternatieven. Ik zit nu te kijken naar:
a) E-boekhouden.nl
b) Visma
c) Exact Online (wat duurder)
d) Wave Accounting (gratis)

Bij Exact Online heb ik het beste gevoel. Van oudsher bekende aanbieder. Maar ja, vroeger gebruikte ik ook Altavista om iets op te zoeken.

Ik zoek iets waarmee ik inkoopfacturen kan invoeren (ook via een app kan fotograferen), verkoop facturen kan opmaken, koppeling met internet bankieren.

Maar het lijkt me ook wel handig om bijvoorbeeld inkoopfacturen automatisch als investering te laten afboeken wanneer het om een investering gaat.

Ik zou mijn boekhouder graag willen laten inloggen met een gescheiden login.

Ik ben verder een beetje bang dat als ik iets kies dat je er gelijk aan vast zit. Zo heeft exact maar een beperkt lijstje aan leveranciers waar ze vandaan importeren.

Welk pakket gebruiken jullie en waarom?
Ik gebruik voor mijn BV ook Exact Online (Premium) omdat je daar inderdaad alles mee kunt. Plus dat het zoals je zegt een bekende en vertrouwde aanbieder is. En ook natuurlijk dat mijn accountant (MTH.nl) er op in kan loggen om alle gegevens er uit te halen die ze nodig hebben voor jaarrekeningen, BTW aangiftes etc. etc.

Nadeel is inderdaad wel dat het niet bepaalt het goedkoopste pakket is, maar je weet wel waar je aan toe bent en het werkt prima.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Beetje drama gebeurd, heb wel het gevoel de laatste tijd dat het altijd mij overkomt. Vandaag zou mijn eerste dag in Nederland aan de slag zijn.

Ik had namelijk een aanbod in Engeland en vertelde iedereen per e-mail dat ik niet meer op zoek ben, maar deze Nederlandse partij stuurde me een e-mail dat ze me echt supergraag wilden hebben en ergens wilde ik ook wel terug naar Nederland.

Ze konden supersnel afronden, alle contracten waren snel binnen en alle e-mail communicatie afgerond. Ik vroeg nog wel 3x of alles rond was, voor de huur op te zeggen, vliegtickets gekocht e.d. Vandaag zou mijn eerste werkdag zijn, maar dan kom ik aan... en blijkt het alsnog een 2e sollicitatiegesprek te zijn.

En heb ik een telefoongespek op de Nederlandse locatie met iemand die me niet goed genoeg vond.

Best wel duur grapje en ik heb nog wel 10x gevraagd of het allemaal afgerond was. Nu blijkt het miscommunicatie binnen het grote bedrijf te zijn. :| Voel me best wel rot nu.

[ Voor 3% gewijzigd door chronoz op 30-11-2016 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 20:12
chronoz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:41:
Beetje drama gebeurd, heb wel het gevoel de laatste tijd dat het altijd mij overkomt. Vandaag zou mijn eerste dag in Nederland aan de slag zijn.
....
Klote, maar met enkel mondelinge zekerheden is het altijd lastig. Ik denk dat je het moet meenemen als wijze les voor de toekomst, want nu heb je er verdomd weinig aan, of kun je er weinig aan doen.

Zo snel mogelijk verder kijken lijkt me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
chronoz schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:41:
alle contracten waren snel binnen en alle e-mail communicatie afgerond.
Hoezo, je hebt een getekend contract binnen ? Dan kun je toch gewoon aan de slag ? Of heb je een concept contract ofzo gekregen ?

Wijze les voor de volgende keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik had ze e-mail dat ik voor een andere partij zou gaan, komen ze hiermee terug:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/45sThx9l.png

Omdat ik al een sollicitatie bij ze gehad hebben, konden ze het ook snel afronden.

Echt in zoveel e-mails...
...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yK69OW2l.png
...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8gcxGMWl.png
...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SzD96rvl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de laatste mail geven ze aan een concept-overeenkomst op te maken zodra je gegevens aanlevert... Dat is dus nog verre van afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ze hebben me heel duidelijk gezegd dat vandaag de 1e startdag zou zijn en dat de enige reden dat er geen definitieve overeenkomst was, dat ik nog geen KVK-registratie kon doen als buitenlander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Huur opzeggen en naar een ander land gaan zonder dat er iets getekend is? Serieus? We hebben het over zaken doen, geen spelletje oid... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik heb tot 10x toe per e-mail gevraagd of alles rond was, omdat ik het ook eng vond.

Ik kon nog geen KVK-registratie doen totdat ik hier woon, met onderstaande logica, maar alle papierwerk was gewoon binnen en helemaal ingevuld:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rf66HWJl.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wD7WK9Rl.png
André schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:45:
Huur opzeggen en naar een ander land gaan zonder dat er iets getekend is? Serieus? We hebben het over zaken doen, geen spelletje oid... :|
De huur is trouwens €2100 per maand. Als het €500 geweest was, had ik mijn huur nog even aangehouden. Maar nu misschien verhuizen terug naar mijn ouders tussendoor.

[ Voor 72% gewijzigd door chronoz op 04-12-2016 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet je in NL wonen om hier een onderneming te bezitten?

Huur desnoods een werkplek voor een Nederlands postadres, of teken het contract vanuit je LtD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Klinkt als een flut tussenpersoon, helaas zijn er daar veel te veel van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk moet je ook het andere contract zien, dat tussen klant en bureau. Daaruit moet blijken in hoeverre de klant al vast zat aan de overeenkomst.

Wilde gok; klant was al akkoord, maar bij een interne controle kwam je omhoog. Uurtarief, Balkenende-norm etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Misschien een beetje offtopic vraag, maar wat doet een devops engineer eigenlijk? Google was er redelijk vaag over. Is dat iets wat voornamelijk in de financiële sector gebruikelijk is? In een hightech context ken ik ze namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
pirke schreef op donderdag 1 december 2016 @ 08:44:
Misschien een beetje offtopic vraag, maar wat doet een devops engineer eigenlijk? Google was er redelijk vaag over. Is dat iets wat voornamelijk in de financiële sector gebruikelijk is? In een hightech context ken ik ze namelijk niet.
Devops engineer is eiglijk gewoon een IT'er die de applicatie schrijft tot en met infra kan inrichten waar het op draait. Soort van totaal plaatje. Op papier een heel mooi concept, iedereen kan alles. In de praktijk valt het nog wel eens wat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59

Boy

www.byoscoop.nl

wvdl schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:28:
[...]

Devops engineer is eiglijk gewoon een IT'er die de applicatie schrijft tot en met infra kan inrichten waar het op draait. Soort van totaal plaatje. Op papier een heel mooi concept, iedereen kan alles. In de praktijk valt het nog wel eens wat tegen.
Is dat net zoiets als 'full stack'? Klinkt ook als een modewoord voor mij

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
Boy schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:36:
[...]

Is dat net zoiets als 'full stack'? Klinkt ook als een modewoord voor mij
Op basis van mijn ervaring bij ING wel. Waarbij de hele stack het volgende is:
- (ontwerp) -> ontwikeling -> (automatische) testen -> inrichten/onderhouden develop/stage/productie -> beheer /incident management

kortom, jouw team is verantwoordelijk voor alles mbt jouw product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
wvdl schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:39:
[...]

Op basis van mijn ervaring bij ING wel. Waarbij de hele stack het volgende is:
- (ontwerp) -> ontwikeling -> (automatische) testen -> inrichten/onderhouden develop/stage/productie -> beheer /incident management

kortom, jouw team is verantwoordelijk voor alles mbt jouw product.
Haha wat een bullshit, dat deed ik tien jaar geleden al bij mijn eerste (vaste) baan. Maar dat moest wel want we waren maar met drie ontwikkelaars (en wat aanhang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Waarschijnlijk dat het toch wel een functie is waar je extra expertise hebt.

Ik handel ook complete projecten zelf af (van implementatie, testen, deployen), maar ik zou me niet zo willen noemen, omdat ik ook niet weet wat er dan van me verwacht wordt. Dat weet een DevOps engineer waarschijnlijk wel. Het moet toch een zekere meerwaarde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
Mjah het is meer dat je het kan vergelijken met hoe het 'vroeger' was.
Elke omgeving van de OTAP was een nieuwe 'heg' waarover het pakketje werd gegooid. Als ontwikkelaar had je ook nooit toegang tot productie data.
Het hele principe van over de heg gooien en geen omkijken meer naar is verdwenen.
Dit was met name zo bij de enterprice omgevingen.

Maar ook de teamcompositie is verandert. Geen 2 FO, 2 Testers, 3 devvers, 2 beheerders en 1 manager meer maar:
7 devopsers(in praktijk vaak bv 5 devvers en 2 opsers) en 1 product owner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
wvdl schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:28:
[...]

In theorie fantastisch (prima verkoopbaar want iedereen vindt dit logisch), in de praktijk een drama.
Mensen voelen snel geen verantwoordelijkheid (meer). Codebases, repositories gaan out-of-sync. Problemen blijven terugkomen. Niemand weet wie wat wanneer gedaan heeft. En als je verstand van alles hebt, heb je eigenlijk nergens verstand van (maar ja, dat vinden ze zelf natuurlijk niet...)

Mensen hebben structuur (in hun werk en procesmatig) nodig om tegen zichzelf in bescherming genomen te worden.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Zit zelf een beetje met een dilemma. Ik zit nu bij een opdrachtgever en daar is de werkdruk wel laag maar het werk niet zo heel interessant (ook oude techniek). Ik krijg bij deze opdrachtgever welk elk jaar een jaarcontract. Uurtarief is OK.

Nu heb ik van een vorige klant van mij een vraag gekregen of ik daar aan de slag wil. Voordeel is dat ik met de nieuwste technieken werk (dus mijn cv is dan na die klus weer helemaal opgeknapt) en ik ook meer leidinggevende taken op me neem. Uurtarief ligt hoger, alleen weten ze niet zeker of ik er jaren kan blijven (maar dat hoeft ook niet voor mij).

Nu heb ik van mijn huidige opdrachtgever nog steeds niks gehoord over mijn contract voor volgend jaar. Ik zit nu wel een beetje in een kritieke fase van het project en nu de huidige klus opzeggen is niet zo handig. Echter de nieuwe klus laten schieten is voor mij weer niet handig want het is een mooie kans.

Ik zit er aan te denken om het balletje toch op te gooien bij de huidige opdrachtgever en kijken of er iets van een overgangsperiode is waarbij ik ze even door de kritieke fase heen help.

Wat zouden jullie doen ? Blijven bij huidige opdrachtgever en die tevreden houden of je niks aantrekken van die opdrachtgever en je huidige contract gewoon niet verlengen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:38
vortexnl1982 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:45:
Zit zelf een beetje met een dilemma.
Ik hoor je termen als 'jaarcontract' en 'uurtarief' door elkaar heen gebruiken, hoe zit het precies?
Ben je in loondienst op tijdelijke basis, en wordt dat steeds verlengd of ben je ZZP'er?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
hoevenpe schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:50:
[...]

Ik hoor je termen als 'jaarcontract' en 'uurtarief' door elkaar heen gebruiken, hoe zit het precies?
Ben je in loondienst op tijdelijke basis, en wordt dat steeds verlengd of ben je ZZP'er?
Ben ZZPer en ik krijg een contract voor x aantal uur (ongeveer een jaar werk). En als je je werk goed doet wordt er aan het einde van het jaar weer een contractverlenging aangeboden. Best wel luxe dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:53:
[...]

Ben ZZPer en ik krijg een contract voor x aantal uur (ongeveer een jaar werk). En als je je werk goed doet wordt er aan het einde van het jaar weer een contractverlenging aangeboden. Best wel luxe dus.
Volgens mij op/over het randje van verkapt loondienst.

Misschien wel slim om voor je onderneming eens ergens anders te gaan werken. Misschien kan je iemand inhuren op ZZP basis om het werk bij je huidige opdrachtgever af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Alleen al vanwege je zelfstandigheid zou je nu die andere opdracht moeten willen, in hoeverre kan je coulant zijn qua overgang zodat je huidige opdrachtgever niet in de knel komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Deze opdrachtgever is ook wel klaar met ZZPers, je ziet het in nieuwe aanvragen van ze. Of payrol, detachering of uniforce oid maar geen eenmanszaakjes meer. Grote kans dat dit ook meteen mijn laatste "jaarcontract" is en dat ik in 2018 sowieso weg moet of moet gaan payrollen (doe ik niet aan mee).
hoevenpe schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:09:
Alleen al vanwege je zelfstandigheid zou je nu die andere opdracht moeten willen, in hoeverre kan je coulant zijn qua overgang zodat je huidige opdrachtgever niet in de knel komt?
Mjah de nieuwe opdrachtgever wil graag dat ik januari al begin. Misschien dat ik nog en dag voor de huidige opdrachtgever kan werken om wat af te maken.

Ik denk dat ik toch maar het balletje opgooi met de kans dat ze gaan flippen :) Ik merk gewoon dat (ondanks dat het makkelijk verdienen is) ik mijn cv steeds onaantrekkelijker maak als ik hier nog langer blijf. Ik zie ook geen ander werk aankomen wat het interessanter maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door vortexnl1982 op 01-12-2016 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
vortexnl1982 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:45:

Wat zouden jullie doen ? Blijven bij huidige opdrachtgever en die tevreden houden of je niks aantrekken van die opdrachtgever en je huidige contract gewoon niet verlengen ?
Ik zou gewoon melden dat je voornemens bent niet te verlengen en eventueel aanbieden dat je 1-3 maanden parttime beschikbaar bent voor ze. En uiteraard met je nieuwe opdrachtgever afspreken dat je initieel parttime beschikbaar bent. Zo kan je iedereen te vriend houden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ascension schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:15:
[...]

Ik zou gewoon melden dat je voornemens bent niet te verlengen en eventueel aanbieden dat je 1-3 maanden parttime beschikbaar bent voor ze. En uiteraard met je nieuwe opdrachtgever afspreken dat je initieel parttime beschikbaar bent. Zo kan je iedereen te vriend houden ;-)
Ja daar zat ik ook al aan te denken. Ik wil toch wel met een goed gevoel weggaan en niet de bal uit m'n handen laten vallen. Er is ook een dingetje dat de nieuwe opdrachtgever mijn huidige opdrachtgever als klant heeft. Dus daar spelen ook wel wat belangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
Je hebt de loyaliteit van een werknemer. Hoe snel was je contract opgezegd/niet verlengd als de Wet DBA vertraging er niet was geweest? Er is zit meestal gewoon een opzeg termijn in je contract, die is er juist zodat jij of de andere partij voor vervanging kan zorgen.

Wil je ze te vriend houden, prima, maar hoe hoe groot zijn de kansen dat je er weer binnenkomt, gezien het payroll verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Waar ik nieuwsgierig naar ben: heeft deze opdrachtgever zijn beleid veranderd nu de wet DBA op de lange baan geschoven is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
wvdl schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:01:
Je hebt de loyaliteit van een werknemer. Hoe snel was je contract opgezegd/niet verlengd als de Wet DBA vertraging er niet was geweest? Er is zit meestal gewoon een opzeg termijn in je contract, die is er juist zodat jij of de andere partij voor vervanging kan zorgen.

Wil je ze te vriend houden, prima, maar hoe hoe groot zijn de kansen dat je er weer binnenkomt, gezien het payroll verhaal.
Er is een maand opzegtermijn. Ze gaan nogal strikt om met de wet DBA.

Ik wil ze te vriend houden omdat ze een klant zijn van de nieuew opdrachtgever :) Mijn nieuwe opdrachtgever wil graag die klant tevreden houden. Ik wil ook wel graag netjes vertrekken, je weet nooit of je mensen / referenties / weet-ik-wat nodig hebt.
hoevenpe schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:05:
Waar ik nieuwsgierig naar ben: heeft deze opdrachtgever zijn beleid veranderd nu de wet DBA op de lange baan geschoven is?
Nee, nieuwe aanvragen staat nog steeds in dat ze liever niet met eenmanszaken werken ivm wet dba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
zucht, email van een recruiter, had contact gehad en mijn cv opgestuurd voor een klus in eindhoven.

krijg ik een email of ik ook een word versie heb :')

Ik stuur altijd een pdf door, word versie heb ik wel maar krijg je niet. Beetje plakken en knippen en zaken aanpassen zit ik niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Viper® schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:15:
Ik stuur altijd een pdf door, word versie heb ik wel maar krijg je niet. Beetje plakken en knippen en zaken aanpassen zit ik niet op te wachten.
Docx-jes kunnen ze door hun CV-verneuk-applicatie halen. En de output-bagger bij de klant neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:18:
[...]

Docx-jes kunnen ze door hun CV-verneuk-applicatie halen. En de output-bagger bij de klant neerleggen.
Klopt, ze kunnen hem ook overtypen of onder het kopieer apparaat leggen, but that's not really the point.

Ze willen natuurlijk mijn persoonlijke informatie weghalen en mijn bedrijfslogo/huisstijl eruit wieberen.

Maar goed, ik ben niet in vaste dienst bij ze, dus dat mogen ze lekker zelf doen, the perks of being a recruiter zeg ik dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Viper® schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:25:
Ze willen natuurlijk mijn persoonlijke informatie weghalen en mijn bedrijfslogo/huisstijl eruit wieberen.
Of course willen ze dat :+ Nu de vraag hoe graag jij daar aan mee wilt werken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:44:
[...]

Of course willen ze dat :+ Nu de vraag hoe graag jij daar aan mee wilt werken 8)
Denk dat we daar kort en bondig in kunnen zijn, niet.

Ik begin steeds meer irritatie te krijgen van recruitment, misschien word ik oud ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Viper® schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:46:
[...]

Denk dat we daar kort en bondig in kunnen zijn, niet.

Ik begin steeds meer irritatie te krijgen van recruitment, misschien word ik oud ;(
haha, nee hoor, is best wel algemeen bekend dat we er geirriteerd door raken. Voegen niets toe, voor eigen gewin alleen (generaliseer dan ook wel, maar nog geen andere echt tegengekomen) en liegen eigenlijk, want ze bieden je aan voordat je het weet, willen ook niet zeggen welke klant, etc etc...totaal geen vertrouwen willen ze geven...

Ik denk niet dat ik snel nog via een recruiter zal werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit je op payroll of als zzp?
Viper® schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:49:
[...]

Ja dat heb ik dus al gedaan.
relatiebeding van een jaar voor zowel mij als de klant.

Klant wil er ook liever vanaf, die had ze al een email gestuurd.
Zitten met beide partijen tegelijk lukt al niet omdat de sfeer dermate slecht is door dingen uit het verleden.

Ik twijfel tussen een laatste verlenging van 6 maanden en daarna het vervallen van het relatiebeding of gewoon nu al hakken in het zand.
Gezien wat ze al verdiend hebben op mijn diensten ga ik mogelijk voor het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Laatst online: 13:04
Ik vind het pleidooi van Terlouw bij DWDD ook wel een beetje slaan op de DBA wet.

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/367395
Door de DBA wet verlies ik ook het vertrouwen in de politiek.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:51
FireStarter schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 09:18:
Ik vind het pleidooi van Terlouw bij DWDD ook wel een beetje slaan op de DBA wet.

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/367395
Door de DBA wet verlies ik ook het vertrouwen in de politiek.
en wat dacht je van de wet werk en zekerheid? wat een gedrochten zijn dat, de laatste stuiptrekkingen van een systeem

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
http://www.rtlz.nl/busine...gek-van-die-clusterbommen

"We benaderen dan vaak tweehonderd mensen, om drie of vier kandidaten te vinden. Dan ga ik echt geen tweehonderd persoonlijkheidsanalyses doen. Dan wil ik gewoon een ja of een nee."

Das gewoon toegeven dat je een zinloze dozenschuiver bent!

[ Voor 56% gewijzigd door kwaazaar op 03-12-2016 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Belangrijke vraag... kan ik expenses/declaraties maken voor de datum van mijn KVK-registratie?

Ik moet mijn her-immigratie nog regelen en het duurt allemaal even. In de tussentijd moet ik soms reizen naar klanten en wilde ik me aanmelden voor Acumulus boekhouden.

Maar ik ben bang dat dat allemaal op persoonlijke kosten gaat worden, omdat ik mijn KVK-registratie nog niet heb kunnen regelen. Ik moet eerst officieel ingeschreven staan op een Nederlands woonadres.

[ Voor 66% gewijzigd door chronoz op 04-12-2016 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:56

orf

chronoz schreef op zondag 4 december 2016 @ 18:51:
Belangrijke vraag... kan ik expenses/declaraties maken voor de datum van mijn KVK-registratie?

Ik moet mijn her-immigratie nog regelen en het duurt allemaal even. In de tussentijd moet ik soms reizen naar klanten en wilde ik me aanmelden voor Acumulus boekhouden.

Maar ik ben bang dat dat allemaal op persoonlijke kosten gaat worden, omdat ik mijn KVK-registratie nog niet heb kunnen regelen. Ik moet eerst officieel ingeschreven staan op een Nederlands woonadres.
Die vraag heb je al gesteld en is al beantwoord:
Ernemmer schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:04:
Het handboek ondernemen is een stuk actueler dan dat andere boek en je kan 9/10 vragen die je hebt in dit boek heel snel opzoeken, het is echt lekker leesbaar geschreven.

Voorbeeldje
Vraag

Antwoord uit het boek.
Aftrekbaar zijn alle kosten die u voor een onderneming uit zakelijk oogpunt hebt gemaakt. Daaronder
vallen ook kosten die zijn gemaakt met de duidelijke bedoeling een onderneming tot stand te brengen:
kosten dus die u hebt gemaakt voordat de onderneming van start ging. Denk bijvoorbeeld aan een

De kosten die je gaat maken voor de verhuizing zal je niet kunnen aftrekken aangezien dat persoonlijke kosten zijn.
De kosten van een hotel wat je gebruikt om je werk te kunnen doen zijn wel zakelijke kosten.

Als je hulp nodig hebt met het opzetten van een administratie dan zijn er diverse boekhouders die je kunnen helpen daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:04:

Voorbeeldje
Vraag

Antwoord uit het boek.

Het antwoord was hierboven al genoemd.

[ Voor 193% gewijzigd door Ernemmer op 04-12-2016 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Dankje, mijn fout. Dan kan ik in ieder geval de treinkosten en het hotel bij bezoek aan de klant declareren, ondanks de vertraging bij de KVK-registratie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 15:41:
Zit je op payroll of als zzp?

[...]
zzp'er, maar inmiddels een BV.
Zojuist een email gestuurd met als voorstel een eenmalige verlenging en daarna het komen te vervallen van het relatiebeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:18
Mbt relatiebeding: je moet hier eigenlijk vantevoren over onderhandelen. De enige reden voor een tussenpersoon om bij een lopend contract alsnog van het relatiebeding af te zien is het tevreden houden van de eindklant. De ZZP-er zijn ze sowieso kwijt als ze hier tijdens de looptijd vanaf zien.

Bij mijn huidige opdracht werd ik initieel ingehuurd voor 3 maanden met een relatiebeding van een jaar. Daar heb ik bezwaar tegen gemaakt (mijn stelregel is: het relatiebeding mag niet langer duren dan de inhuur periode). De intermediair deed daar niet moeilijk over en schrapte het artikel geheel uit de overeenkomst.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:33:
Mbt relatiebeding: je moet hier eigenlijk vantevoren over onderhandelen. De enige reden voor een tussenpersoon om bij een lopend contract alsnog van het relatiebeding af te zien is het tevreden houden van de eindklant. De ZZP-er zijn ze sowieso kwijt als ze hier tijdens de looptijd vanaf zien.

Bij mijn huidige opdracht werd ik initieel ingehuurd voor 3 maanden met een relatiebeding van een jaar. Daar heb ik bezwaar tegen gemaakt (mijn stelregel is: het relatiebeding mag niet langer duren dan de inhuur periode). De intermediair deed daar niet moeilijk over en schrapte het artikel geheel uit de overeenkomst.
Heb je gelijk in, bij volgende contracten wil ik deze er ook niet meer in hebben in deze vorm. Bij het eerste gesprek gaan we direct een limiet en termijn afstemmen.

Klopt, maar zo werkt het nou eenmaal, leverage. Ze kunnen er nu voor kiezen om nog 6 maanden inkomsten te krijgen en daarna op goede basis uit elkaar te gaan met de klant en zzp'er. Of het contract loopt af en daarna hebben ze niks meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Viper® op 05-12-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Offtopic, maar @Chronoz -> jij heet vrijwel zeker Dennis met de voornaam... ? Volgens mij zag ik je voorbij komen in m'n stream op LinkedIn :P

[ Voor 30% gewijzigd door Boy op 06-12-2016 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
Boy schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:00:
Offtopic, maar @Chronoz -> jij heet vrijwel zeker Dennis met de voornaam... ? Volgens mij zag ik je voorbij komen in m'n stream op LinkedIn :P
Die zag ik ook voorbij komen op mijn linkedin, moest er ook gelijk aan denken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

wvdl schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:46:
[...]

Die zag ik ook voorbij komen op mijn linkedin, moest er ook gelijk aan denken :D
Grappig, hoe we met elkaar verbonden zijn zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Iemand ervaring met Adeco of Headfirst en hun tarieven ? Ik zie wat uiteenlopende bedrag op hun websites. Ben benieuwd wat ze willen hebben als ik zelf met een opdracht kom. Ze moeten dus wat administratie doen. Opdrachtgever werkt alleen met die brokers helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:41
Ligt tussen 1-1,5 euro/uur als het goed is. Wordt normaliter ook door opdrachtgever betaald is mijn ervaring (bovenop je afgesproken tarief dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
sverzijl schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:04:
Ligt tussen 1-1,5 euro/uur als het goed is. Wordt normaliter ook door opdrachtgever betaald is mijn ervaring (bovenop je afgesproken tarief dus).
Dat klinkt beter dan de 10 euro die mijn huidige broker pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Maar daar heb je dan vast niet zelf de opdracht aangebracht mag ik hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Kan ik onkosten inboeken zonder dat de bedrijfsnaam en het btw-nummer erop staan? Ik zat gisteren in een hotel, maar heb alleen de algemene e-mail bevestiging van booking.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
BTW kun je niet terugkrijgen, kosten kun je denk ik wel verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
sverzijl schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:52:
Maar daar heb je dan vast niet zelf de opdracht aangebracht mag ik hopen.
Voor dat tientje ben ik inderdaad niet zelf met de opdracht gekomen.
chronoz schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:10:
Kan ik onkosten inboeken zonder dat de bedrijfsnaam en het btw-nummer erop staan? Ik zat gisteren in een hotel, maar heb alleen de algemene e-mail bevestiging van booking.com.
Echt neem een boekhouder voor het eerste jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Als het goed is betaal je niks aan booking.com maar aan het hotel bij het uitchecken. Daar moet je dus een factuur voor krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Begint een beetje te lijken of dit topic jouw persoonlijke helpdesk aan het worden is met al je perikelen.

Een beetje ondernemer zoekt ook zelf dingen uit. En met wat je allemaal reeds aan informatie is verschaft, zou je ook deze vraag zelf moeten kunnen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
_Arthur schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:36:
[...]

Begint een beetje te lijken of dit topic jouw persoonlijke helpdesk aan het worden is met al je perikelen.

Een beetje ondernemer zoekt ook zelf dingen uit. En met wat je allemaal reeds aan informatie is verschaft, zou je ook dze vraag zelf moeten kunnen beantwoorden.
Ja dat vind ik ook. Daarom: neem een goede boekhouder die je kan helpen bij dit soort dingen. Als je eenmaal door hebt hoe alles werkt doe het allemaal zelf. Zo heb ik het ook gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chronoz
Ja, sorry, jullie hebben wel gelijk. Allemaal basisvragen van mijn kant, zal bij jullie wel allemaal bekende informatie zijn, mijn excuses.

Vond het wel heel vriendelijk en behulpzaam dat jullie zoveel hebben geholpen al.

Ik zal inderdaad de genoemde boeken doornemen en de boekhouder direct nemen vanaf het moment dat ik mijn eerste inkomen binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Je kan die boekhouder ook nu nemen en vragen of hij wat later wilt factureren. De meeste doen dat niet mogelijk over bij starters en kunnen je dan goed helpen bij de start en je vragen direct beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:51
Mogelijk interessant stuk:

https://www.rijksoverheid...ering-arbeidsrelaties-dba
De definitie die gehanteerd wordt, is die zoals verwoord in de antwoorden op de
Kamervragen van de leden van Omtzigt en Van Weyenberg (1 december jl.). Deze
is ook opgenomen in het Handboek Loonheffingen (onderdeel 1.1.6). De tekst
aldaar luidt als volgt:

“De Belastingdienst schort zijn repressieve handhaving van de Wet DBA op tot in
ieder geval 1 januari 2018, tenzij u als kwaadwillend wordt gezien. Dat betekent
dat u tot in ieder geval 1 januari 2018 géén correctieverplichtingen of
naheffingsaanslagen loonheffingen krijgt opgelegd, indien u een opdrachtnemer
heeft ingehuurd en de Belastingdienst achteraf constateert dat er feitelijk sprake is
van een dienstbetrekking. Ook kunt u daarvoor tot die tijd geen boetes van ons
krijgen.

Let op! Het opschorten van de hiervoor genoemde repressieve handhaving geldt
niet als u door de Belastingdienst als kwaadwillende wordt gezien. U bent
kwaadwillend als u opzettelijk een situatie van evidente schijnzelfstandigheid laat
ontstaan of voortbestaan, omdat u weet – of had kunnen weten - dat er feitelijk
sprake is van een dienstbetrekking (en daarmee een oneigenlijk financieel
voordeel behaalt en/of het speelveld op een oneerlijke manier aantast). De
handhaving richt zich nu eerst op de ernstigste gevallen: situaties waarin partijen
evident buiten het wettelijk kader treden. Het gaat daarbij dus niet om een
zelfstandige professional bij wie er ruis is over de gezagsrelatie. Het gaat wel om
gevallen waarin opdrachtgevers opereren in een context van opzet, fraude of
zwendel. Daarbij kan worden gedacht aan situaties waarin sprake is van listigheid,
valsheid of samenspanning en situaties die leiden tot ernstige
concurrentievervalsing, economische of maatschappelijke ontwrichting of waarin
het risico aanwezig is van uitbuiting. Indien u als kwaadwillend wordt gezien, zal
de Belastingdienst met ingang van 1 mei 2017 handhavend optreden. Dit betekent
dat de Belastingdienst in geval van kwaadwillendheid correctieverplichtingen of
naheffingsaanslagen kan opleggen.”

Het Handboek Loonheffingen heeft de rechtskracht van een beleidsbesluit1. Deze
definitie is voor de handhaving geformuleerd en wordt daarbij gebruikt de
Belastingdienst.
Wellicht handig om een concrete verwijzing te kunnen aanbieden wanneer je nog last hebt van een werkgever of tussenpartij die op dit moment nog moeilijk doet over ketenaansprakelijkheid. Zoals aangegeven in bovenstaande is dit ook de definitie die de Belastingdienst moet hanteren bij handhaving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 14:21
Ik zat voor de grap even te kijken wat het verschil is tussen nederland en belgie:

http://www.fiscaleplannin...=taxtools&submenu=Brutto2

http://www.ikwordzzper.nl...ar-inkomen-calculator-zzp

Als je 100K inkomsten hebt en 20 K kosten scheelt dit NETTO ongeveer 2500 per maand in het voordeel van Nederland.
Bizar eigenlijk.

Ter info: Ik woon in Belgie en ben in NL in loondienst dus gelukkig nog niet op mij van toepassing, maar als ik ooit de stap zou maken zou ik toch zorgen dat ik voor een klein bedrag een kantoortje huur in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Belastingschijf Inkomensschijf Tarief belasting
Schijf 1 € 0 tot €8 710 25%
Schijf 2 € 8 710,01 t/m € 12 400 30%
Schijf 3 € 12 400,01 t/m € 20 660 40%
Schijf 4 € 20 660,01 t/m € 37 870 45%
Schijf 5 Meer dan 37 870,01 euro 50%

Dat is een stuk forser dan hier in Nederland. En waarschijnlijk ook geen zelfstandigenaftrek of winstvrijstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 14:21
Plus tel je daar ook nog eens de sociale bijdragen bij op. Dat is bij omzet van 100K 13,7k.

Uw beroepsinkomen :
100000

Uw beroepskosten :
20000

Geraamde sociale bijdragen op jaarbasis: € 13737.36

Belastbaar inkomen na aftrek sociale bijdragen : € 66262.64
Geraamde belasting : € 28784.54

Uw netto jaarinkomen bedraagt ongeveer: € 37478.1
Uw netto maandinkomen bedraagt ongeveer: € 3123.18

[ Voor 64% gewijzigd door sNielz123 op 09-12-2016 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Zozo, Aftrekpercentage gemengde kosten gaat omhoog van 73,5% naar 80% EN bijdrage ZVW daalt van 5,5% naar 5,4%.
Het moet niet gekker worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
0,1 procent premie is 50 euro op jaarbasis, niet echt denderend, maar goed, elke 50 euro is weer welkom.

De zakendiners voor 80% aftrekken gaat me meer opleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
sNielz123 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 20:07:
Ik zat voor de grap even te kijken wat het verschil is tussen nederland en belgie:

http://www.fiscaleplannin...=taxtools&submenu=Brutto2

http://www.ikwordzzper.nl...ar-inkomen-calculator-zzp

Als je 100K inkomsten hebt en 20 K kosten scheelt dit NETTO ongeveer 2500 per maand in het voordeel van Nederland.
Bizar eigenlijk.

Ter info: Ik woon in Belgie en ben in NL in loondienst dus gelukkig nog niet op mij van toepassing, maar als ik ooit de stap zou maken zou ik toch zorgen dat ik voor een klein bedrag een kantoortje huur in NL.
Niet verwonderlijk dat in Poppel net over de grens alleen maar Nederlanders wonen :+
Vervolgens bedrijf in Den bosch of Tilburg.

Een collega hier woont ook in België, net over de grens. Volgens mij gaat hij volgend jaar weer terug verhuizen naar Tilburg. Denk dat het wonen in Belgie toch tegenvalt.
Ook klaagt hij veel over reistijd (trein/auto)

Ik zou het er niet voor over hebben. Hoe ouder je wordt hoe meer vrije tijd en vrijheid gaat meewegen.

Overigens doe ik dat ook te weinig volgens mij, etentjes en zakelijke gesprekken declareren.

Veel vrienden van mij zijn of ook zelfstandig of werken bij grote bedrijven.
Vaak zijn het privé afspraken, maar we bespreken ook werk gerelateerde zaken, opdrachten en werk. In principe zou je het dan kunnen kwalificeren als zakelijk.
Het is maar net hoe je er naar kijkt. Ik heb altijd het idee dat al die directeuren van bedrijven en de politiek ook flexibel om gaan met dat soort zaken :P

[ Voor 27% gewijzigd door Viper® op 13-12-2016 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Viper® schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 13:51:
[...]

Niet verwonderlijk dat in Poppel net over de grens alleen maar Nederlanders wonen :+
Vervolgens bedrijf in Den bosch of Tilburg.

Een collega hier woont ook in België, net over de grens. Volgens mij gaat hij volgend jaar weer terug verhuizen naar Tilburg. Denk dat het wonen in Belgie toch tegenvalt.
Ook klaagt hij veel over reistijd (trein/auto)

Ik zou het er niet voor over hebben. Hoe ouder je wordt hoe meer vrije tijd en vrijheid gaat meewegen.

Overigens doe ik dat ook te weinig volgens mij, etentjes en zakelijke gesprekken declareren.

Veel vrienden van mij zijn of ook zelfstandig of werken bij grote bedrijven.
Vaak zijn het privé afspraken, maar we bespreken ook werk gerelateerde zaken, opdrachten en werk. In principe zou je het dan kunnen kwalificeren als zakelijk.
Het is maar net hoe je er naar kijkt. Ik heb altijd het idee dat al die directeuren van bedrijven en de politiek ook flexibel om gaan met dat soort zaken :P
Ik ga ook 1 x in de zoveel weken uit eten met collega zzp'ers, bespreken we dingen vooral over werk. 1'tje betaalt en boekt het als kosten.

Ik wist niet dat je niet alles kon boeken als kosten btw xD maar ik denk dat m'n boekhouder dat wel weet...

Pagina: 1 ... 40 ... 643 Laatste