Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:02

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik gebruik al jaren MoneyMedic voor mijn offertes en facturen en had daar voldoende aan het gratis account waarmee ik 5 facturen per maand kon sturen, onbeperkt offertes, iDEAL-betaling accepteren, en een net btw-overzicht kreeg dat 1:1 overgenomen kon worden in de aangifte omzetbelasting. Ideaal! Nu gaat MoneyMedic echter stoppen... Ze bieden een eenvoudige overstap aan naar DigitaleFactuur, maar daar kan ik met een gratis account zo te zien maar drie offertes of facturen per maand sturen (en daarna €0,40 per extra offerte of factuur - op zich ook nog wel te overzien natuurlijk maar het gaat om het principe), is er geen mogelijkheid om iDEAL-betalingen te accepteren, en kan ik zo snel niet zien of ze een net overzicht leveren voor de aangifte omzetbelasting en ICP. Grmbl... Kent iemand hier misschien een online facturatiedienst die beter in de buurt komt van waar ik bij MoneyMedic aan gewend was?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41

orf

Mx. Alba schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:49:
Ik gebruik al jaren MoneyMedic voor mijn offertes en facturen en had daar voldoende aan het gratis account waarmee ik 5 facturen per maand kon sturen, onbeperkt offertes, iDEAL-betaling accepteren, en een net btw-overzicht kreeg dat 1:1 overgenomen kon worden in de aangifte omzetbelasting. Ideaal! Nu gaat MoneyMedic echter stoppen... Ze bieden een eenvoudige overstap aan naar DigitaleFactuur, maar daar kan ik met een gratis account zo te zien maar drie offertes of facturen per maand sturen (en daarna €0,40 per extra offerte of factuur - op zich ook nog wel te overzien natuurlijk maar het gaat om het principe), is er geen mogelijkheid om iDEAL-betalingen te accepteren, en kan ik zo snel niet zien of ze een net overzicht leveren voor de aangifte omzetbelasting en ICP. Grmbl... Kent iemand hier misschien een online facturatiedienst die beter in de buurt komt van waar ik bij MoneyMedic aan gewend was?
Niet gratis, maar voor €10 per maand heb je Moneybird.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
orf schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:54:
[...]

Niet gratis, maar voor €10 per maand heb je Moneybird.
MoneyBird heeft volgend mij ook een gratis variant.

• freddieleeman
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-07 07:06
Kijk even op http://onlinefactureren.net. Daar kun je meer dan 60 aanbieders vergelijken op functies en prijzen. Er zitten ook tal van gratis alternatieven bij die vergelijkbare functies bieden als MoneyMedic.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Hinotori schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:42:
Dat verhaal over uitbuiting komt op mij over als een decoy. Ook onder de VAR was dit al prima aan te pakken door gewoonweg de VAR in te trekken.
Maar kun jij (of iemand anders) het onderbouwen met cijfers? Want uiteindelijk is het allemaal geld dat rondgepompt wordt in de economie.

https://niels.nu

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

freddieleeman schreef op donderdag 17 november 2016 @ 08:27:
[...]

Kijk even op http://onlinefactureren.net. Daar kun je meer dan 60 aanbieders vergelijken op functies en prijzen. Er zitten ook tal van gratis alternatieven bij die vergelijkbare functies bieden als MoneyMedic.
Uiteindelijk blijkt DF voor overstappers van MM een paar speciale opties te hebben om hun abonnementen gelijk te trekken met dat wat we gewend waren bij MM, dus ik ga toch over naar DF. Scheelt weer alle gegevens handmatig overkloppen want de migratie is nu met één muisklik geregeld. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien moet je ook eens kijken naar Acumulus, ik vind het zelf erg fijn werken en je kan dan ook facturen maken met ideal koppeling.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 17-11-2016 09:30 ]

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:33

Boy

www.byoscoop.nl

Ernemmer schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:29:
[...]

Misschien moet je ook eens kijken naar Acumulus, ik vind het zelf erg fijn werken en je kan dan ook facturen maken met ideal koppeling.
ja, dat kan bij meer plekken. Ik heb Moneybird, ik heb geen idee of andere pakketten beter zijn...Het was wel zo dat een of ander overzicht niet gegenereerd kon worden eruit door m'n accountant, maar wel vanuit onlineboekhouden.nl kon volgens hem. Dus hij wilde dat ik mss een overstap maakte (andere clienten gebruikten dit ook, vandaar). Ik vind MoneyBird wel fijn werken, het importeren van bankdata vind ik het fijnste! Het kost me wel 25 euro per maand (bruto, natuurlijk), maar het is wel een fijn gemak.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De uitdaging is vooral om een gratis pakket ergens te vinden dat doet wat ik van MoneyMedic gewend was. Mijn jaaromzet is zo rond de €5.000 (het is een bedrijfje dat ik erbij doe in mijn vrije tijd) en ik stuur gemiddeld zo'n twee facturen per maand. Qua uitgaven boek ik zo'n 10-20 "bonnetjes" per jaar in - een paar abonnementen en licenties (mijn grootste kostenpost is en softwarelicentie die om de twee jaar vernieuwd moet worden), de bankkosten en af en toe wat uitbesteed werk. Het is dus echt peanuts en daarom wil ik het gewoon gratis kunnen doen en met zo min mogelijk moeite. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Boy schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:38:
[...]

ja, dat kan bij meer plekken. Ik heb Moneybird, ik heb geen idee of andere pakketten beter zijn...Het was wel zo dat een of ander overzicht niet gegenereerd kon worden eruit door m'n accountant, maar wel vanuit onlineboekhouden.nl kon volgens hem. Dus hij wilde dat ik mss een overstap maakte (andere clienten gebruikten dit ook, vandaar). Ik vind MoneyBird wel fijn werken, het importeren van bankdata vind ik het fijnste! Het kost me wel 25 euro per maand (bruto, natuurlijk), maar het is wel een fijn gemak.
In acumulus kan je alle uitdraaien maken die je wilt.
Ook is de eindejaarsopmaak op zo'n manier opgezet dat je de getalletjes zo in je aangifte inkomstenbelasting kan kloppen.

9,95 per maand vind ik een schrijntje voor wat je er voor terugkrijgt.
Je kan alle administratie zelf doen zonder de kosten van een boekhouder.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 17-11-2016 10:35 ]

• Russel88
  • Laatst online: 09:36
idef1x schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:08:
[...]

De eindklant wil mij specifiek op de opdracht, maar zo'n fijn tussenbureautje (=opdrachtgever) wil alleen erin meegaan als ik op de payroll bij ze kom...nou lekker dan..

Hoe dan ook ik denk niet dat die ondernemerscheck van de belastingdienst enig verschil maakt. Men is nu bang gemaakt om zelfstandigen in te huren...
Was/is bij mij ook.
Ik heb aangegeven niet in payroll of iets soortgelijks te willen zitten. Aan de eindklant dit ook duidelijk gemaakt. Eindklant wilt me graag behouden. Tussenbureau is huiverig.
Voor mij zijn er maar 3 opties:
- tussenbureau schikt zich
- tussenbureau wordt door de eindklant uitgekocht. Ik wil dat ook best doen, maar dan gaat m'n tarief uiteraard flink omhoog
- ik vertrek en ga op zoek naar een andere opdracht.

Heb sowieso al iets gevonden voor 1 dag in de week. Geeft me wat lucht om te bekijken wat de wet DBA in de praktijk gaat betekenen.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Russel88 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:00:
[...]

Heb sowieso al iets gevonden voor 1 dag in de week. Geeft me wat lucht om te bekijken wat de wet DBA in de praktijk gaat betekenen.
puur uit nieuwsgierigheid: wat kan je in 1 dag per week doen?

• Ernemmer
  • Niet online
Ik kreeg net een mail van ZZP Nederland die een petitie zijn gestart.

Ik heb hem alvast ondertekend, misschien zijn er hier meer mensen die hem willen ondertekenen.
https://www.petitiewetdba.nl/

• Russel88
  • Laatst online: 09:36
Boy schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:20:
[...]

puur uit nieuwsgierigheid: wat kan je in 1 dag per week doen?
Kennis overdragen. Problemen oplossen. Sparringspartner zijn voor de architect.
Ik kan dit doen, omdat ik het bedrijf en de mensen ken. Ze willen dat ik ook meewerk aan een project, maar dat zie ik niet zo zitten. Want in 1 dag in de week kun je gewoon niet erg productief zijn.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:43:
Ik kreeg net een mail van ZZP Nederland die een petitie zijn gestart.

Ik heb hem alvast ondertekend, misschien zijn er hier meer mensen die hem willen ondertekenen.
https://www.petitiewetdba.nl/
ZZP Nederland, MKB Belangen en Zelfstandigen Bouw slaan de handen ineen. Samen willen we een Petitie Wet DBA aanbieden aan de Tweede Kamer. De bijwerkingen van deze wet zijn dermate verwoestend, dat er heel snel maatregelen moeten komen. Om verdere schade te voorkomen en de slachting die plaatsvindt onder zzp’ers te stoppen. Hoe meer ondernemers onze petitie ondertekenen, hoe sterker onze stem en hoe groter de kans op succes.
Wat grappig, volgens mij zit dit dezelfde partijen die aan de wieg hebben gestaan bij de totstandkoming van de wet DBA.

• Ernemmer
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:57:
[...]

[...]

Wat grappig, volgens mij zit dit dezelfde partijen die aan de wieg hebben gestaan bij de totstandkoming van de wet DBA.
Klopt, maar de BGL was een heel slecht idee.
En op zich is de wet ook niet verkeerd, als ze hem maar eens wat duidelijker maken en VEEL meer informatie verstrekken aan opdrachtgever en opdrachtnemers.

Het grote probleem zit namelijk bij opdrachtgevers die geen risico willen lopen. Werken volgens een modelovereenkomst is niet zo moeilijk, alleen wordt er achteraf pas getoetst of je werkelijke werkt volgens die modelovereenkomst.
Om het probleem en het risico op te vangen voor de opdrachtgever zou je in je contract kunnen opnemen dat de eventuele loonheffing die naderhand betaald moet worden 100% op de opdrachtnemer verhaald kan worden. Dan is het risico op extra kosten voor de opdrachtgever een stuk lager.

[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 17-11-2016 14:10 ]

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:08
Ernemmer schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:07:
Om het probleem en het risico op te vangen voor de opdrachtgever zou je in je contract kunnen opnemen dat de eventuele loonheffing die naderhand betaald moet worden 100% op de opdrachtnemer verhaald kan worden. Dan is het risico op extra kosten voor de opdrachtgever een stuk lager.
Kan mij vergissen, maar volgens mij gaat die vlieger niet op. En los daarvan zou ik er nooit mee akkoord gaan.

Edit:

Deels wel, deels niet, kennelijk:
Welke clausules zijn niet toegestaan? Van Hest: ‘Een opdrachtgever mag de loonheffing (loonbelasting/premie volksverzekering) verhalen, maar de premies werknemersverzekeringen en de bijdrage Zvw niet.’

Bosch: ‘Het verhalen van bij de opdrachtgever nageheven premies voor de werknemersverzekeringen en de bijdrage voor de Zorgverzekeringswet is wettelijk niet mogelijk. Een bepaling in de overeenkomst van opdracht over het verhalen van deze premies/bijdragen is nietig.’

Van Hest: ‘Het verhalen van die premies is zelfs strafbaar gesteld. Heeft een opdrachtgever een dergelijke vrijwaringsclausule opgenomen in de overeenkomst, dan zal deze geschrapt moeten worden. Is de opdrachtgever hier niet toe bereid, dan zal hij er alsnog in een voorkomend geval geen beroep op kunnen doen, nu deze clausule nietig is.’
Bron: http://www.intermediair.n...-zzp-er-om-met-de-Wet-DBA

[ Voor 50% gewijzigd door Kwistnix op 17-11-2016 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kwistnix schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:42:
[...]

Kan mij vergissen, maar volgens mij gaat die vlieger niet op. En los daarvan zou ik er nooit mee akkoord gaan.

Edit:

Deels wel, deels niet, kennelijk:

[...]

Bron: http://www.intermediair.n...-zzp-er-om-met-de-Wet-DBA
Toen je werkte via de VAR ging je daar ook mee akkoord.

• Kwistnix
Ernemmer schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:59:
Toen je werkte via de VAR ging je daar ook mee akkoord.
Dat snap ik. Alleen heb ik dat nooit gedaan (newbie) :)
En ik zag trouwens dat je in jouw post specifiek loonheffing noemde en ik had dat ergens in mijn hoofd onterecht vertaald naar loonheffing en de overige premies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Er zijn grosso modo drie risico's voor de opdrachtgever:

1. naheffing loonheffingen
Dit is een beetje apart thema. Loonheffing is een voorbelasting voor inkomstenbelasting, die de ondernemer zelf betaalt. Als het goed is, worden deze belastingen netjes betaald door de ondernemer en is er dus geen risico voor de opodrachtgever. Of: kan de opdrachtgever (die na controle werkgever is geworden) deze betalen en de afgedragen euro's inhouden op de betaling aan de opdrachtnemer (werknemer).
Hier zit dan ook geen volledig risico, maar wel een gedeeltelijk risico. De hoogte van de loonheffing zal iets hoger uitkomen dan de ondernemersaanslag IB en er zit een stuk indirect debiteurenrisico in versleuteld t.a.v. belastingschulden van de zelfstandige.

2. aanslag werknemersverzekeringen
Dit is een risico van 8k per jaar dat volledig bij de opdrachtgever (werkgever) ligt. Want als werkgever bij jij aansprakelijk voor afdracht van de premies werknemersverzekeringen aan het UWV, en heb je geen verhaalmogelijkheid op je werknemer.

3. boetes
Vooralsnog is besloten om (a) geen boetes op te leggen tot 1-5-2017 en (b) door Wiebes toegezegd dat er tijdens het voortduren van de onzekerheid over wet DBA ook voorbij die datum nog geen boetes worden opgelegd. Hoe lang die vrijstelling duurt is nog onduidelijk.
Boetes zijn vooral bedoeld voor kwaadwillende belastingontduiking en niet voor goedwillende belastingplichtigen die na een meningsverschil met de inspecteur een naheffing krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
Het lijkt erop dan Wiebes vandaag antwoord gaat geven:
Volgens De Boer moet de wet twee jaar lang de ijskast in. "De Belastingdienst moet toezeggen in die periode geen boetes en naheffingen uit te delen."

Eerder deze week zei de FNV dat de wet DBA beter moest. Staatssecretaris Wiebes kondigt later vandaag aanpassingen aan, maar het is de vraag of dat genoeg is voor de werkgevers. "Wij vrezen een surrogaatoplossing", aldus De Boer.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De angel:
[...] en naheffingen
Vooralsnog geen boetes, dat was makkelijk toegezegd. Maar de naheffing is iets anders. Dat betekent de facto geen handhaving van de wet (jegens de opdrcachtgevers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 21:02
hoevenpe schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:44:

[...]
Het eerste nieuwsitem van het RTL nieuws ging over de daling van ZZP'ers door de nieuwe wet
http://www.rtlnieuws.nl/uitzendingen/rtl-nieuws-0700-uur-753

Wellicht snijden ze het niet voor niets aan.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Vandaag zegt ook VNO-NCW de steun op in de wet, alleen de FNV blijft deze steunen (logisch).

Onderzoek geeft aan dat de gevolgen echt desastreus zijn:
Over wat deze teneur tot gevolg heeft, is men klip-en-klaar:

- Een kwart heeft het besluit al genomen om te stoppen met zelfstandigen, bij meer dan de helft wordt hier momenteel over gesproken. Slechts 22% geeft aan zelfstandigen zeker te blijven inzetten.

- 67% van de bedrijven die deelname aan de enquête verwacht dat ze na 1 mei 2017 – wanneer de overgangsperiode naar de nieuwe wet DBA eindigt – minder zp’ers inhuren.

- 60% van de bedrijven geeft aan dat ze door de veranderende wetgeving moeite hebben om de juiste expertise te vinden en/of te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:22

AJM

hoevenpe schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:44:

[...]
FD meldt hetzelfde:
Staatssecretaris Eric Wiebes wil vandaag de onzekerheid in de markt over de status van ruim een miljoen zzp'ers voor de Belastingdienst proberen weg te nemen. 'Een ding is duidelijk: onzekerheid voor ondernemers mag gewoon niet en het is de taak van het kabinet om dat gewoon op te lossen', zegt hij.
https://fd.nl/economie-po...heid-over-zzp-er-wegnemen

[ Voor 15% gewijzigd door AJM op 18-11-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 20:21
idef1x schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:11:
[...]

Voor die link moet je een account hebben..
Is gratis.

Maar belangrijkste:
Opschorting van de wet is volgens Wiebes een van de vele oplossingen die worden genoemd. Op het verwijt van De Boer dat hijzelf een 'chaos' heeft laten ontstaan, zegt hij alleen maar dat het 'duidelijk is dat we er nog niet zijn'. Maar de vrijwaringsverklaring voor werkgevers (VAR), die aan de dereguleringswet vooraf ging, was volgens hem 'een gedrocht'.

'Het eindstation is een situatie waarin ondernemers zekerheid hebben. Ook omdat het bij de opdrachtnemers gaat om werk, inkomen en bestaanszekerheid. Dat is heel ingrijpend'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Wiebes weet het mooi te vertellen, maar de duidelijkheid waar hij over spreekt kan natuurlijk evengoed op heel veel verschillende manieren geinterpreteerd worden. Hij kan ook duidelijk maken, bijvoorbeeld, dat langer dan x-weken bij één opdrachtgever werken niet meer mag omdat het vanaf dat moment om verkapte loondienst gaat. Of als je op één opdracht zit bij een opdrachtgever, je al aan verkapte loondienst doet.

Het zijn maar uit de lucht gegrepen voorbeelden natuurlijk, maar Wiebes komt bij mij niet over dat hij écht een fatsoenlijke oplossing gaat verzinnen voor ZZP'ers en opdrachtgevers zoals in de ICT, de bouw en de creatieve sector... allemaal overduidelijk sectoren waar je als ZZP'er nu eenmaal niet ergens "een dagje" kan gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Wordt eerst weer minimaal een jaar uitgesteld schat ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
sverzijl schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:28:
Wordt eerst weer minimaal een jaar uitgesteld schat ik zo.
Maar wat voor 'zekerheid' komt er in dat 'jaar'?
Is dat impliciet de situatie van met de VAR, waarbij dit dossier dus over de verkiezingen heen getild wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
Sowieso, duidelijkheid kan ook zijn: Sorry jongens, jullie mogen vanaf nu geen ondernemer meer 'spelen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
joramoudenaarde schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:26:
Wiebes weet het mooi te vertellen, maar de duidelijkheid waar hij over spreekt kan natuurlijk evengoed op heel veel verschillende manieren geinterpreteerd worden. Hij kan ook duidelijk maken, bijvoorbeeld, dat langer dan x-weken bij één opdrachtgever werken niet meer mag omdat het vanaf dat moment om verkapte loondienst gaat. Of als je op één opdracht zit bij een opdrachtgever, je al aan verkapte loondienst doet.

Het zijn maar uit de lucht gegrepen voorbeelden natuurlijk, maar Wiebes komt bij mij niet over dat hij écht een fatsoenlijke oplossing gaat verzinnen voor ZZP'ers en opdrachtgevers zoals in de ICT, de bouw en de creatieve sector... allemaal overduidelijk sectoren waar je als ZZP'er nu eenmaal niet ergens "een dagje" kan gaan zitten.
De lengte van een opdracht heeft niks te maken met loondienst of niet. Je kan jaar in jaar uit hetzelfde werk doen voor dezelfde opdrachtgever zonder dat je in (verkapt) loondienst bent.

Van de site van het ondernemersplein.
http://www.ondernemersple...ij-zzpers-en-freelancers/

Voor een arbeidsovereenkomst gelden de volgende voorwaarden:

U krijgt betaald voor uw werkzaamheden (ook bij ziekte). Er is dus sprake van loon.
U bent altijd degene die de werkzaamheden uitvoert. De Belastingdienst noemt dit 'verplichte persoonlijke arbeid'. U kunt zonder toestemming van de werkgever niet zomaar iemand anders in uw plaats sturen.
Er is een gezagsverhouding. Uw werkgever bepaalt waar, wanneer en hoe u uw werk doet.

Je moet dus zorgen dat je 1 van deze dingen niet hebt in je opdracht.
De eerste twee zijn voor kennis specialisten niet echt realistisch, dus blijft over de gezagsverhouding.
En daar gaat het mis aangezien die nergens precies gedefinieerd staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 18-11-2016 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik ben bekend met de 3 belangrijkste voorwaarden, maar in zekere zin voldoen de meeste ZZP'ers hier wel aan:
- Je komt ten slotte in dienst van een bedrijf die zegt wat en wanneer je iets moet doen (gezagsverhouding)
- Je krijgt altijd betaald voor je werkzaamheden (behalve bij ziekte).
- Je bent altijd degene die de werkzaamheden uitvoert: daar wordt je ten slotte voor ingehuurd.

Alledrie de punten zijn altijd dusdanig te interpreteren dat je als verkapt loondienster gezien kan worden. En dat zie ik Wiebes niet oplossen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28
Staatssecretaris Wiebes komt later vandaag met een brief over de Wet DBA.
https://www.bnr.nl/nieuws...205/wet-dba-is-desastreus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het gaat om de grens van gezagsverhouding, even drie voorbeeldjes.

Een werknemer krijgt het te horen van de baas als hij elke keer laat binnenkomt.
Een ZZP-er kan gewoon een ochtend vrij nemen om dan die uren die week niet te schrijven of op een zaterdag in te halen.

Een werknemer moet meestal op kantoor werken met de spullen van de opdrachtgever.
Een ZZP-er heeft een eigen kantoor en eigen spullen om mee te werken.

Een werknemer moet het werk uitvoeren zoals hem is opgedragen door de manager.
Een ZZP-er moet zijn werk doen volgens richtlijnen van de opdrachtgever maar is vrij om zijn manier van werken in te delen.

Als jij dus als ZZP-er elke dag braaf (verplicht) op kantoor moet werken op dezelfde manier als de werknemers dan is het inderdaad verkapt loondienst.
De onduidelijkheid gaat hier dus over de grens van gezag.

VEEL zzp-ers werken precies zoals een werknemer en dan is het imo verkapt loondienst. Hier moet dan ook een oplossing voor komen omdat de meeste van die ZZP-ers wel graag zelfstandig zijn en als ze een ander project willen doen snel weg willen kunnen van de ene opdracht naar de andere opdracht. Of gewoon eens een half jaar lekker niks doen.

Een kennis van mij is barvrouw en ze geeft ook bijles aan basisschoolkinderen.
Zij hanteert een uurloon van 15-20 euro en kan daarmee zichzelf niet verzekeren en verdient eigenlijk net het minimum. De wet is gekomen om dit soort situaties op te lossen. Misschien dat er een minimaal uurloon moet komen als eis voor zelfstandigen. Maar dat zal vast weer andere nadelen hebben. (zzp-ers die maar de helft van de uren mogen schrijven)

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 18-11-2016 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
Als je een opdracht hebt, waarbij je in (agile) teamverband werkt, waarin je vrij gelaten wordt om zelf technisch invulling te geven aan een functionele vraag (in lijn met een doel architectuur als dat relevant is), waarbij je werkt met je eigen hardware en waarbij je vrij bent om flexibel te werken wat betreft tijden en locatie, dan heb je volgens mij een verhaal. Ik ben deze situatie genoeg tegen gekomen bij verschillende klanten (huidig ook) en de looptijd van de opdracht is dan volgens mij niet eens zo relevant. Maar goed, zo zie ik het.

[ Voor 11% gewijzigd door Kwistnix op 18-11-2016 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Fable: Maar dat is precies wat ik bedoel: in de grafische sector is het juist heel gewoon om als freelancer met de apparatuur van het bedrijf dat je inhuurt te moeten werken. En als je voor een week wordt ingehuurd dien je ook op vaste tijden aanwezig te zijn. Het enige waar een ZZP'er inderdaad direct in verschilt is dat hij zelf kan/mag bepalen hoe hij z'n werk doet (binnen de marge van wat normaal is binnen een bedrijf)... 9 van de 10x is dit namelijk toch gewoon exact hetzelfde als een werknemer van dat bedrijf.

In de grafische sector, en ik dácht ook in de ICT en development sector, is het dus nog best lastig om aan te tonen dat je echt niet in loondienst bent. Ik wordt namelijk tijdens piekdrukte bij een bedrijf voor een x-aantal dagen of weken ingehuurd, en daarna mag ik weer op zoek naar een volgende klus. Het is natuurlijk wel zo dat ik ook gewoon meerdere opdrachtgevers per jaar heb, en (hopelijk) binnen afzienbare tijd ook m'n eigen klanten heb. Maar wat betreft de voorbeelden die jij noemt als verschil tussen een werknemer en een ZZP'er, die is puur naar het werk en werktijden gekeken, altijd heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
WET DBA OP DE LANGE BAAN

Het kabinet neemt meer tijd voor de invoering van de wet DBA. Vóór 2018 zal de wet sowieso niet gaan gelden.

Daarmee wordt het dus een opdracht voor het nieuwe kabinet, zegt staatssecretaris Wiebes van Financiën. De wet was bedoeld om schijnzelfstandigheid bij zzp'ers tegen te gaan, maar zorgt tot nu toe vooral voor onrust, zowel bij zzp'ers als bij werkgevers. Er wordt gewacht op een nieuwe definitie in het arbeidsrecht over wat nou precies een zelfstandige is.
Goed nieuws volgens mij, is nu de VAR terug tot Sint-Juttemis? _/-\o_

[ Voor 83% gewijzigd door hoevenpe op 18-11-2016 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
en jahoor, gewoon weer uitstellen. Maar wat geldt er dan tot die tijd? terug naar de VAR ? Of gewoon geen controles/naheffingen/boetes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
hoevenpe schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 16:31:
[...]

Als je van korte termijn denken houdt wel ja ;)
Alleen is mij niet helemaal duidelijk wat de status in 2017 gaat zijn. We zitten een jaar lang tussen VAR en DBA in of zo? Doe wat je wil?

[ Voor 34% gewijzigd door Kwistnix op 18-11-2016 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Wiebes zet zzp-wet voorlopig in de ijskast

Allereerst wordt er niet gehandhaafd tot tenminste 1 januari 2018. Eerder liep die periode van vrijwaring tot 1 januari 2017, daarna zouden er boetes en naheffingen worden geheven bij overtreding van de nieuwe regels. Door de nieuwe maatregel hoeven werkgevers die altijd volgens een oude zzp-constructie hebben gewerkt, zich voorlopig geen zorgen te maken over boetes. Als het nodig is, wordt die periode verlengd.

Daarnaast vindt Wiebes het belangrijk om bepaalde termen aan te passen in de Wet DBA, waaronder termen als 'gezagsverhouding' en 'vervangbaarheid', die nog komen uit de arbeidswet van 1907.
Het gaat over de verkiezingen heen, defacto 'vrij' ondernemen totdat de nieuwe regering een mening heeft gevormd over de toekomst van flexwerk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
http://nos.nl/artikel/214...zzp-ers-uit-tot-2018.html
Geen boetes

Wiebes zegt dat het komende jaar, of langer als dat nodig is, de knelpunten van de wet worden opgelost. Intussen wordt de handhaving van de wet uitgesteld en dat betekent dat de Belastingdienst geen boetes uitdeelt of naheffingen oplegt.

"Met een uitzondering voor de echte kwaadwilligen", zegt Wiebes. Dat zijn zzp'ers en opdrachtgevers die duidelijk een werkgevers-werknemersrelatie hebben, en er dus duidelijk geen sprake is van een zelfstandige ondernemer.
'die duidelijk een werkgevers-werknemersrelatie hebben'.. Was dat nu niet het hele probleem, dat hier geen duidelijke/eenduidige regels voor bestaan ? Dit blijft dus nog steeds in het vage.

[ Voor 17% gewijzigd door sverzijl op 18-11-2016 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Dit is goed voor ons?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CheapTweak
We kunnen onze emigratieplannen uitstellen tot volgend jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 18-09 00:33
hoevenpe schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 16:31:
[...]

Deze quote vind ik mooier:
Fractievoorzitter van de PvdA Diederik Samsom denkt dat van uitstel geen afstel komt: 'Het principe klopt wel: het bestrijden van schijnzelfstandigheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt. De contouren van die wet staan wel, maar de uitwerking klopte niet. En dan moet je er wat aan doen. We gaan in de tussentijd werken aan de juiste oplossing.'
Zoals ik al vermoedde zitten hoog opgeleide ITers wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat was ook mijn gevoel. De insteek was om de groei van zelfstandigen aan de onderkant van de arbeidsmarkt een halt toe te roepen.

Want daar spelen de problemen: werk met verhoogd risico op arbeidsongeschiktheid, geen AOV verzekering, onvoldoende buffers, de samenleving die voor de risico's opdraait. Nauwelijks opbrengst uit inkomstenbelasting van deze groep. Zaken waar een minister van financiën bezorgd van wordt.

En ook: flexwerkers die onder de streep goedkoper zijn dan loonwerkers. Uitholling van CAO's, race to the bottom. Dingen waarover een vakbond zich zorgen maakt.

Die twee blokken hebben elkaar gevonden en een gedrocht geproduceerd. Omdat er kennelijk een taboe is ontstaan op het koppelen van verplichte sociale vangnetten met inkomens. (remember ziekenfonds <2006?)

Nu dus fase 2. DBA tijdelijk on hold. Straks de conclusie dat het aantal ZZP-ers niet afneemt.

Dan fase 3, een aanpak over een andere boeg. Ik verwacht einde zelfstandigenaftrek. En voor de overhebleven zelfstandigen, hopelijk einde bemoeienis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ja. Ik vind het goed dat ze de onderkant van de arbeidsmarkt beschermen, zolang het niet ten koste gaat van de hoog opgeleide ITers.

Ik snap inderdaad dat het geen pretje is voor heel weinig € te moeten werken als ZZP'er, omdat een bedrijf je geen vast dienstverband wilt aanbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Laatst had ik een artikel van zipconomy gelinkt. Daar hadden ze een vrij eenvoudig idee om de werkingssfeer van wet DBA te koppelen aan het uurtarief.

Als we iets willen ondernemen tegen schijnzelfstandigheid en gedwongen zelfstandigheid, is dat wel de richting. Laagbetaalde zelfstandige? Verplichte AOV, anders UWV.
Inkomen in de 4e schijf (=ondernemingswinst vanaf ongeveer 80k)? Vrijgesteld.

Net zoals de zorgverzekering in het oude stelsel werkte. Verder een fiscale hervorming die het (relatief erg grote) belastingvoordeel voor laagbetaalde zelfstandigen vermindert, want dat is de echte driver geweest voor tal van schijnconstructies.
Dan heb je het systeem houdbaar gemaakt.

Maar goed, zover zijn we nog niet. Eerst zitten we nog met een wet DBA in de ijskast. Ik vraag me af, hoe sterk de markt nu opveert. Aan de ene kant is de autonome vraag erg sterk en moeten opdrachtgevers blij zijn dat ze nu weer een aanvraag voor een zelfstandige kunnen uitzetten. Maar aan de andere kant, sommige bedrijven hebben al een implementatiebesluit genomen naar aanleiding van wet DBA, en dan vraag ik me af of een jaartje ijskast wel voldoende aanleiding is om het roer om te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Dat vraag ik me dus ook af. Van de andere kant, iedereen is nu wakker geschud. Zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers.
We weten ook dat we volgend jaar op dezelfde voet verder kunnen. We hoeven niet krampachtig een uitzendkracht worden of reserves aan te spreken.

Tenminste dat hoop ik. Want opdrachtgevers willen de beste man op de juiste plek. En als die beste man een ZZPer is, dan heeft die een mooie opdracht binnen.
Al wil ik me wel komend jaar conformeren aan de belasting check die ik laatst postte.

Ook ga ik volgend jaar verder met een bepaalde dienst opzetten. Soms jaren bij dezelfde opdrachtgever zitten heeft zijn voordelen. Maar ik wil er wel een dienst naast hebben staan die me ook werk opleverd. Eventueel dat ik het zelf niet meer aan kan en werk op de plank heb liggen.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Mijn gevoel zegt me dat we weinig zijn opgeschoten: 1 mei 2017 is 1 januari 2018 geworden maar verder lees ik weinig concreets.

Komt er nog een debat met moties? Om zo dingen nog wat aan te scherpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
  • Laatst online: 05-08 14:36
Precies, dit vraag ik mij ook af. Want wat is er nu echt toegezegd. Zover ik het begrijp niet veel meer dan de transitieperiode, die aanvankelijk zou lopen tot 1 mei 2017, nu verlengd wordt tot 1 januari 2018 of nog later. We zaten al in de transitieperiode en dat was al genoeg om bedrijven te laten besluiten om geen ZZPers in te huren in plaats van bijvoorbeeld contracten tot uiterlijk 1 mei 2017. Dus er lijkt weinig veranderd behalve dan dat de periode van onzekerheid nog langer is geworden.

Wat Wiebes wel succesvol gedaan heeft is om het probleem naar het volgende kabinet te verschuiven. De feestperiode in december komt eraan, dus voordat duidelijk wordt dat de aanpassing mogelijk niet het gewenste resultaat oplevert zitten we alweer diep in januari of februari volgend jaar. Dan staan de verkiezingen voor de deur en gebeurt er ook niets. En voordat een volgend kabinet aan dit probleem toekomt zijn we ook weer een paar maanden verder. En al die tijd zit een groep ZZPers met minder of geen inkomsten. Een bijkomend probleem is mogelijk een overaanbod van ZZPers op de opdrachten waardoor de tarieven onder druk kunnen komen te staan.
Maar goed, zover zijn we nog niet. Eerst zitten we nog met een wet DBA in de ijskast. Ik vraag me af, hoe sterk de markt nu opveert. Aan de ene kant is de autonome vraag erg sterk en moeten opdrachtgevers blij zijn dat ze nu weer een aanvraag voor een zelfstandige kunnen uitzetten. Maar aan de andere kant, sommige bedrijven hebben al een implementatiebesluit genomen naar aanleiding van wet DBA, en dan vraag ik me af of een jaartje ijskast wel voldoende aanleiding is om het roer om te gooien.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ambtelijke molens malen traag. Het bevriezen van de wet is het enige dat dr minister op deze korte termijn kon regelen. Verwacht meer debatten en hopelijk een betere oplossing in de loop van 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
t_captain schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 12:10:
Ambtelijke molens malen traag. Het bevriezen van de wet is het enige dat dr minister op deze korte termijn kon regelen. Verwacht meer debatten en hopelijk een betere oplossing in de loop van 2017.
Maar gaat dit de situatie veranderen? Gaan klanten nu weer projecten uitzetten of schieten we er weinig mee op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Bij ondernemen hoort risico en onzekerheid. Dat kan komen door een gebrek aan of onzekerheid in opdrachten, maar veranderende wetgeving hoort daar ook bij. De huidige politieke discussie is echt niet uniek. Als je niet tegen onzekerheid of onduidelijkheid kan is het misschien een idee om weer in loondienst te gaan? Dan ben je ook niks zeker, maar heb je in ieder geval de illusie van zekerheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
De onzekerheid vind ik echt niet erg, maar probeer wel vooruit te kijken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hinotori
  • Laatst online: 05-08 14:36
Alsof loondienst tegenwoordig nog zekerheid biedt... :+

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Bij al mijn 4 vorige vaste werkgevers zijn ontslagen gevallen inderdaad: Getronics, Ziggo, Rackspace, nog 1.

Mijn ZZP-opdrachtgevers waren stabieler wat dat bereft en de contracten zijn altijd nog verlengd, dus inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
Ik vroeg me af wie nou voor de Wet DBA waren. Blijkbaar de FNV die de nieuws weer zo weet te draaien alsof het een overwinning voor ze is. :r
=============================================
FNV: aanpak schijnzelfstandigheid met wet DBA kan doorgaan

18-11-2016
De FNV is blij dat het kabinet heeft besloten om de Wet DBA overeind te houden en door te gaan met het aanpakken van schijnzelfstandigheid. De grootste vakbond heeft er begrip voor dat in de handhaving op een aantal plekken pas op de plaats wordt gemaakt.

Maar waar duidelijk sprake is van werknemerschap geldt het uitstel niet. Daar blijft de wet volop van kracht als instrument tegen schijnzelfstandigheid, zegt Mariette Patijn, coördinator arbeidsvoorwaarden van de FNV.

`Tot nu toe kreeg iedereen die erom vroeg een VAR, en dan was hij of zij zelfstandige. Daar werd op grote schaal misbruik van gemaakt door opdrachtgevers. Die huurden mensen in zogenaamd als zelfstandige, terwijl het gewoon om werknemers gaat. Het belang van de wet DBA is dat we dat soort misbruik bestrijden. Want het is niet normaal dat werkgevers in de post en de slachterijen werknemers inhuren als zzpers. Deze race naar beneden moeten we stoppen!’

https://www.fnv.nl/over-f...met-wet-DBA-kan-doorgaan/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@t_captain kun jij die link vab zipconomy nog een keer delen? Dat lijkt nou precies opwat ik ook al een tijdje in mijn hoofd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CheapTweak schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 16:49:
Ik vroeg me af wie nou voor de Wet DBA waren. Blijkbaar de FNV die de nieuws weer zo weet te draaien alsof het een overwinning voor ze is. :r
Dat is het ook, de schijnzeflstandigheid moet je zien te voorkomen. Dat zijn vaak de mensen die niet inzien dat ze met zulke constructies een groot risico lopen bij ziekte, arbeidsongeschiktheid en laat ik nog maar niet beginnen over een pensioengat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:30

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 17:45:
@t_captain kun jij die link vab zipconomy nog een keer delen? Dat lijkt nou precies opwat ik ook al een tijdje in mijn hoofd heb.
Het freelance ICT-ers discussie topic

;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 17:45:
Een eis aan het uurloon gaat denk ik niet werken aangezien dan iedereen voor minimaal 40 euro per uur gaat werken en dan maar de helft aan uren mag schrijven.

Ik denk dat de wet DBA op zich niet zo slecht is, ze moeten alleen de criteria van gezag en vrije vervanging duidelijker omschrijven.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 19-11-2016 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor t delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Interessant voorstel, maar ik mis het inzicht dat er een fundamenteel verschil zit tussen ondernemersrisico lopen en de voorgestelde vrijwillige schijnzelfstandigheid.

Het ondernemersrisico, waaronder geen inkomen bij geen werk (geen opdracht, ziekte, vakantie, etc) en een grote (contractuele) aansprakelijkheid is een duidelijke indicatie van ondernemerschap. Daarom liggen de tarieven vaak hoger dan bij loondienst, want daar loopt de opdrachtgever zelf dit risico. Naar mijn mening staat dit helemaal los van het feit of de werkzaamheden wel of niet hetzelfde zijn als van mensen in loondienst. Ook de duur vd opdracht zou hier geen rol moeten spelen. In feite is de freelance ITer zowel een detacheringsbureau als de gedetacheerde.

In het artikel spelen twee vragen: zijn de fiscale voordelen terecht en moeten er sociale premies worden betaald?

Puur op basis van het ondernemersrisico zijn de fiscale voordelen terecht. De politiek kan altijd beslissen om deze fiscale voordelen te schrappen, maar dat zou dan voor alle ondernemers moeten gelden en niet alleen voor de freelancers. De afschaffing van zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling zal waarschijnlijk redelijk wat IT freelancers over de drempel heen helpen om naar een BV constructie te gaan, die wordt dan opeens wel heel erg interessant.

Premies voor WW zijn niet van toepassing, want het is onmogelijk om een goede WW uitkering te bepalen als iemand even geen opdracht heeft. Misbruik is hier te makkelijk. Om het risico op bijstand voor de samenleving te verminderen in geval van arbeidsongeschiktheid kun je een AOV verplicht stellen met een vrije keuze of je het via UWV doet of via een zelf afgesloten verzekering met een bepaalde minimumdekking en duur, al snij je daar de vermogende freelancer mee in de vingers die financieel onafhankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
WW is inderdaad een onverzekerbaar risico voor alles wat geen werknemer is. Zelfs flexwerkers in loondienst zijn al een luis in de pels van het systeem. Verdere uitbreiding van het werkingsgebied zou de doodsteek voor het systeem zijn.

Arbeidsongeschiktheid is een andere zaak. Afhankelijk van je politieke voorkeur zou je kunnen kijken naar verplichte dekking via UWV, verplichte dekking via een leverancier van je keuze, vrijstelling van de verzekeringsplicht boven een bepaald inkomen, eigenrisico dragen in de BV, afschaffing van de verzekeringsplicht of zelfs afschaffing van het UWV.

Maar, zoals je al aangeeft, is het dossier veel dikker dan alleen de werknemersverzekeringen. Zelfstandigen zijn zo'n diverse groep, van de taartenbakkende bijverdiener tot de uitgeknepen alfahulp die een uurtarief verdient minder dan een normaal uurloon, tot de timmerman die uit een bestelbusje een bouwbedrijf wil laten groeien, tot de medisch specialist in maatschap. En tussen de rangen door zitten een flink aantal professionals van verschillende soort en aard.

Het hele idee van een "one size fits all" aanpak is gedoemd te mislukken.

Meest realistische idee: definiëer een maatschappelijke norm voor de minimale behandeling van iedere werkende. Zolang daar aan voldaan is, ben je vrij in je doen en laten.

De implicatie is dat de overheid haar norm (die van het sociale minimum) kan handhaven, maar de vakbeweging haar norm (historisch opgebouwde CAO-rechten) zal zien vervliegen in die sectoren waar een overaanbod is van arbeid.

Daarbij wel de kanttekening, hoe houdbaar is een situatie waarin je boven de evenwichtsprijs betaalt, gegeven een globaliserende economie? Imho is loslaten van dure CAO's sowieso noodzaak om werkgelegenheid te behouden in bepaalde beroepen en sectoren.

Het heeft ook wel iets zuivers: de overheid als hoeder van de normen, en binnen die normen alle vrijheid.

[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 20-11-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ZZP Nederland heeft ook even een idee ingestuurd.

https://www.zzp-nederland...tspositie-op-arbeidsmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Computer Futures springt ook op de payroll trein:

http://www.computerfuture...lternatief-voor-de-zzp-er?

Timing had beter gekund, net nu de wet DBA in de ijskast is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Wat een onzin om de categorieën zelfstandigen (1) en zelfstandigen (2) te definiëren... waarom moeilijk onderscheid maken wat er niet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Inderdaad. Niet echt aandachtig gelezen, maar klonk als uurtje-factuurtje vs fixed price. Dat is niet meer als een invulling van hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
t_captain schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 18:22:
Computer Futures springt ook op de payroll trein:

http://www.computerfuture...lternatief-voor-de-zzp-er?

Timing had beter gekund, net nu de wet DBA in de ijskast is gezet.
Hah. Maar die toko moet je sowieso vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
In het algemeen ben ik niet van de agencies. Ze hebben de neiging om kandidaten / leveranciers af te vlakken van unieke personen met unieke vaardigheden tot een kort lijstje van keywords. Met als onderliggend concept dat je ze meer generiek probeert te maken dan ze werkelijk zijn (wat niet goed is voor de tarieven). Daarin zijn je belangen als freelancer tegengesteld met die van de agencies.

Met die kanttekening, heb ik wel goede ervaring met CF. Prettig contact met de intercedent, en ze waren netjes van betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
  • Laatst online: 03-03 16:30
t_captain schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 21:36:
In het algemeen ben ik niet van de agencies. Ze hebben de neiging om kandidaten / leveranciers af te vlakken van unieke personen met unieke vaardigheden tot een kort lijstje van keywords. Met als onderliggend concept dat je ze meer generiek probeert te maken dan ze werkelijk zijn (wat niet goed is voor de tarieven). Daarin zijn je belangen als freelancer tegengesteld met die van de agencies.

Met die kanttekening, heb ik wel goede ervaring met CF. Prettig contact met de intercedent, en ze waren netjes van betalen.
Hoe kom jij dan aan werk ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
Vanuit je eigen netwerk. Zeker als je al geruime tijd aan het werk bent als ZZP-er of vanuit de detachering heb je overal en nergens mensen zitten die je kent en waar je eens een balletje kan opgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Laten jullie alle contracten doornemen door een jurist of gewoon zelf doorlezen?

Zou iemand tips kunnen geven qua boekhoudsoftware? Ik weet dat dit vast een veel voorkomend onderwerp is en las ook al wat in de geschiedenis. Reeleezee ziet er goed uit, tenzij iemand me echt aanraadt ergens anders voor te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:23
Ik lees mijn contracten altijd zelf door, zo ingewikkeld zijn ze niet en als ze dat wel zijn moet je je afvragen waarom ;-)

Boekhoudsoftware; https://www.siel.nl/acumulus/, eenvoudig in gebruik, niet duur en zit eigenlijk alles in wat een freelance IT-er nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ascension schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:49:
Ik lees mijn contracten altijd zelf door, zo ingewikkeld zijn ze niet en als ze dat wel zijn moet je je afvragen waarom ;-)

Boekhoudsoftware; https://www.siel.nl/acumulus/, eenvoudig in gebruik, niet duur en zit eigenlijk alles in wat een freelance IT-er nodig heeft.
+1

en

+1

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Daar hebben we tegenwoordig een duimpje linksboven voor :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Boy schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:49:
[...]

Daar hebben we tegenwoordig een duimpje linksboven voor :p
klopt, maar wie kijkt daar nu naar tijdens het lezen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:16

Crusader

Arc Nature

Rechtsboven, daar waar de duim links zit bedoel je :)

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ybox schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:17:
[...]

Hoe kom jij dan aan werk ?
Een keer mijn klant zelf benaderd, een andere keer direct door een klant benaderd, een projectje toegestopt gekregen door mijn ex-werkgever. Twee keer via kleinschalige bemiddelaars en dus een via CF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Ik heb geprobeerd andere bronnen te vinden maar kan het alleen lezen op NU.nl en Telegraaf.
http://www.nu.nl/ondernem...zonderlijke-gevallen.html
Alleen in uitzonderlijke gevallen handhaaft de Belastingdienst de omstreden nieuwe regels voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers).
Zzp'ers waarvan de werkverhouding met de opdrachtgever niet geheel duidelijk is, hebben niet te vrezen voor boetes en naheffingen.

Dat benadrukt verantwoordelijk staatssecretaris Eric Wiebes vrijdag na vragen uit de Tweede Kamer. Hij sprak eerder over ''kwaadwillenden'' en ''echte valsspelers''. Het gaat om zo'n tien frauduleuze opdrachtgevers in sectoren met laagbetaalde banen. Wat zij doen, kan leiden tot bijvoorbeeld ernstige concurrentievervalsing of uitbuiting. De Belastingdienst mag dat niet laten lopen, aldus Wiebes.

Door felle kritiek op de nieuwe zogenoemde wet DBA zag Wiebes zich vorige week genoodzaakt de handhaving tot zeker 1 januari 2018 op te schorten. Veel opdrachtgevers vonden de regels onduidelijk waardoor zzp'ers opdrachten verloren.
Dit zou wel vertrouwen in onze branche moeten geven.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zo'n uitzonderlijk geval is als je een werknemer ontslaat en direct terughuurt voor zijn oude baan, met ongewijzigde arbeidsverhoudingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Bedankt voor jullie reacties, Leipo en Ascension. Ik ga kijken naar Acumulus.

Ik heb een aanbieding als echte ZZP'er in Amsterdam en 1tje in Londen. Contracten liggen helemaal klaar. Ik mis Nederland wel en zou wel graag terug willen.

Engelse contracten zijn wat complex en bevallen veel clausules. Vrijwel alle Engelse ZZP'ers laten hun contracten ook analyseren op IR35-status, omdat als je binnen IR35 valt, verplicht op de payrolling moet. Dit is de analyse van mijn Londense-contract. http://i.imgur.com/f2UM2UN.png.

Misschien zal dat in de toekomst in Nederland ook wel zo gaan. De agency zegt dat het geen payrolling is en dat het een echte ZZP-opdracht is. Het Nederlandse contract ziet er inderdaad erg eenvoudig uit. Dan hoef ik het contract dus niet te laten analyseren en kan ik er vanuit gaan dat het goedgekeurd is door de belastingdienst als echt ZZP-contract?

Misschien per deze woensdag na 2 jaar en 9 maanden weer in Nederland aan het werk. 8)7 :)

Ik heb ook zoveel kleine vraagjes steeds. Ik moet de eerste week zijn op een locatie buiten mijn standplaats. Ik neem aan dat ik het hotel kan expenseren (Nederlands woord?), maar de vlucht ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Check in je contract dat het voldoet aan de normen van de modelovereenkomsten (www.belastingdienst.nl). je moet met name kijken naar de onderstaande factoren:

- vrijheid in het uitvoeren van je werk
- mate waarin je persoonlijk verplicht ent om het werk uit te voeren

Check je contract tegen een of meerdere modelovereenkomsten om te zien dat het op die punten tenminste evenveel vrijheid biedt.

Dienstreizen zijn gewoon als zakelijke kosten te boeken, zowel de reis als het verblijf. Alleen voor horeca is het iets complexer: geen BTW-aftrek en niet 100 maar slechts 73.5% van de kosten ten laste van de winst te pakken.

[ Voor 22% gewijzigd door t_captain op 26-11-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Misschien is de vraag of hij de kosten op de klant kan verhalen?

Mocht je in het hotel dineren, vraag een aparte rekening voor het eten en voor de kamer: voor de overnachting krijg je btw terug, en de kosten zijn 100% zakelijk. Diner (horeca) kosten zijn zoals t_captain aangeeft slechts 73,5% (incl btw) zakelijk, en 16,5% (incl btw) prive. Twee facturen maakt het allemaal een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:23
En het mooie van Acumulus is dat die horeca kosten automatisch goed worden verrekend als je ze op de juiste kostengroep in boekt.

Zat net even naar Reeleezee te kijken, ziet er mooi uit maar voor mijn gebruik, ongeveer 30 uitgaande facturen en ongeveer 50 boekingen zou ik 49 euro per maand kwijt zijn ipv 10 euro bij Acumulus.

Die scan module van Reeleezee ziet er wel netjes uit, hopelijk komt Acumulus ook met zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Laatst online: 16:59

JaQ

chronoz schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 14:46:
Dan hoef ik het contract dus niet te laten analyseren en kan ik er vanuit gaan dat het goedgekeurd is door de belastingdienst als echt ZZP-contract?
Als je geen risico's neemt met een Engels contract, waarom dan wel met een Nederlands contract?

Je kan een fiscalist vast niet ophangen aan zijn mening (net zoals zo'n agency in UK vast ook een verlaat-de-gevangenis-zonder-te-betalen-clausule heeft over een advies), maar als je zelf de kennis mist is de investering van een honderd of twee niet zo gek....
chronoz schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 14:46:
Ik heb ook zoveel kleine vraagjes steeds. Ik moet de eerste week zijn op een locatie buiten mijn standplaats. Ik neem aan dat ik het hotel kan expenseren (Nederlands woord?), maar de vlucht ook?
Wat heb je hier over vastgelegd in je contract?

Ik wil je niet afbranden, maar zakelijk kom je nogal amateuristisch over. Als je weet dat je voor een klant gaat reizen, dan is het handig om vooraf daar afspraken over te maken. Dat scheelt gedoe. En je weet dat ook wel (anders zou je hier geen vraag stellen). Waarom ontloop je die discussie?

Toevoeging: ik bedoel het echt niet zo bot als dit misschien klinkt. Iemand inhuren voor al je administratie is niet zo duur en scheelt heel veel gedoe. Zo iemand kan ook helpen met contracten en je voldoet dan iig aan de regels qua belastingen en zo (niet alles wat je leest op een forum ergens is waar :+ )

[ Voor 10% gewijzigd door JaQ op 26-11-2016 19:55 ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Bedankt voor de opmerking amateuristisch. :|

Mijn huidige woonplaats is Londen.
Mijn nieuwe standplaats in Amsterdam.
Ik moet soms werken in Zuid-Nederland, de hotels+treintickets van standplaats tot daar zijn vergoed ja.

Ze zullen een ZZP'er heus geen gratis huisvestiging in Amsterdam aanbieden, omdat dat mijn standplaats is.

Ik vraag me daarom af of andere kosten als hotel/airbnbs (sommige in Amterdam) en de vliegtickets van Engeland naar Nederland legitieme kostenpotten zijn.

Alle ZZP-regelgeving en belastingregeling voor ZZP'ers is sowieso allemaal wat anders in Engeland en Nederland, dus ik heb nog best wat te leren en lezen.

Ik kan trouwens voor hetzelfde geld standplaats Amsterdam of ergens in Zuid-Nederland klein dorpje kiezen, maar lijkt me een beetje saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Aangezien je al redelijk besloten hebt om in NL als ZZP'er te gaan werken zou je eens het handboek ondernemen kunnen doorlezen. Daar staan echt een heleboel antwoorden in op de vragen die je hier nu stelt.
http://www.belastingdiens...aties/handboek_ondernemen

Ook zou je even moeten kijken of je met een modelovereenkomst kan werken. Dan ben je er redelijk zeker van dat je niet voor verkapt loondienst in aanmerking komt.
http://www.belastingdiens.../modelovereenkomst-zoeken

Als je in NL nog wat leuke belastingvoordelen wilt hebben moet je ook door de belastingdienst als ondernemer aangemerkt worden.
http://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 27-11-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Een hele andere vraag: kan ik ook gewoon apparaten verkopen aan consument? Stel ik wil wat dingen importeren vanuit het buitenland en hier verkopen met wat winst, mag ik dit dan gewoon doen? Of moet ik me 'beperken' tot wat m'n intentie was en SW development doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
Boy schreef op maandag 28 november 2016 @ 07:53:
Een hele andere vraag: kan ik ook gewoon apparaten verkopen aan consument? Stel ik wil wat dingen importeren vanuit het buitenland en hier verkopen met wat winst, mag ik dit dan gewoon doen? Of moet ik me 'beperken' tot wat m'n intentie was en SW development doen?
Je mag alles doen wat je wil, zolang het maar in de grenzen van de wet ligt ;)

Als jij dus wilt verkopen aan condumenten dan mag dat. Vergeet niet om aan consumenten altijd prijs inc BTW te noemen en te rekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Neal schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:27:
[...]

Je mag alles doen wat je wil, zolang het maar in de grenzen van de wet ligt ;)

Als jij dus wilt verkopen aan condumenten dan mag dat. Vergeet niet om aan consumenten altijd prijs inc BTW te noemen en te rekenen...
Mooi, bedankt! Het enige waar ik dan rekening mee moet houden, is dat ik garantie moet geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
Boy schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:33:
[...]

Mooi, bedankt! Het enige waar ik dan rekening mee moet houden, is dat ik garantie moet geven...
Hoeft niet perse, is maar net wat je afspreekt met je klant. Je kunt ook aangeven dat ze direct de leverancier moeten benaderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Neal schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:36:
[...]

Hoeft niet perse, is maar net wat je afspreekt met je klant. Je kunt ook aangeven dat ze direct de leverancier moeten benaderen ;)
Ik ben toch zelf de leverancier? Volgens mij ben ik dat gewoon verplicht dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Neal schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:36:
Je weet er kennelijk niet veel vanaf.

@Boy: ik zou voor die paar keer dat je een euro winst maakt, hier lekker weg van blijven. Verkoop aan particulieren is echt hele andere koek dan zakelijke dienstverlening. Bij verkoop aan particulieren komt een hele waslijst aan eisen om de hoek kijken waar jij aan moet voldoen. Waaronder bv de Wet Koop op afstand als je het online aanbied. Etc.

Ook je KvK inschrijving moet vermelden dat je verkoop aan particulieren (detailhandel) als bedrijfsomschrijving hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

_Arthur schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:50:
[...]

Je weet er kennelijk niet veel vanaf.

@Boy: ik zou voor die paar keer dat je een euro winst maakt, hier lekker weg van blijven. Verkoop aan particulieren is echt hele andere koek dan zakelijke dienstverlening. Bij verkoop aan particulieren komt een hele waslijst aan eisen om de hoek kijken waar jij aan moet voldoen. Waaronder bv de Wet Koop op afstand als je het online aanbied. Etc.

Ook je KvK inschrijving moet vermelden dat je verkoop aan particulieren (detailhandel) als bedrijfsomschrijving hebt.
Ok, bedankt!
Hiervoor verzekerde iemand me ook al van dat je gewoon kon verkopen, maar die had baat bij de afname dus niet helemaal objectief ;)

Dit klinkt logischer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Onmogelijk is het natuurlijk niet. Maar je moet er wel iets meer voor dan doen alleen het spuel leveren, factuurtje sturen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Contract is doorgenomen door jurist, maar werd er ook niet heel blij van de respons:
Op zich geen bijzonderheden in de overeenkomsten. Let er wel op dat een verkapt dienstverband op de loer ligt. Je neemt de opdracht weliswaar als zelfstandige aan, maar dat garandeert niet dat de fiscus daar hetzelfde over denkt.

Een dienstverband is aanwezig als jij de arbeid persoonlijk verricht, ervoor betaald krijgt en onder gezag werkt van je (uiteindelijke) opdrachtgever.

In hoeverre ben jij zelfstandig werkzaam voor *werkgevernaam* straks?
Ik denk dat ik het contract gewoon ga tekenen. Het risico valt over het algemeen wel mee of niet? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
chronoz schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:58:
Het risico valt over het algemeen wel mee of niet? :/
dat weet niemand op dit moment (lees anders de berichtgeving over de wet DGA van de afgelopen maanden )

maar persoonlijk denk ik dat het wel meevalt

[ Voor 8% gewijzigd door Leipo op 28-11-2016 16:19 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 643 Laatste