Was 1e project, leer ook nog heel veel, had uurloon in gedacht en dat kreeg ik. 15 eu hoger is 110, zou ik ook niet ontevreden zijn.mannowlahn schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:58:
[...]
Het gaat er om als je kan scharen met een veel hoger uurloon je dat nu ook hard kan maken. Persoonlijk dacht ik altijd dat security engineers minimaal 15 euro hoger zaten?
Zou je niet kunnen aansturen op een dekking met uitsluiting van psychische klachten? Niet dat ik daarmee een labeltje op probeer te plakken maar die uitsluiting is enorm breed. RSI en whiplash vallen er bijvoorbeeld ook onder. Met dat in het achterhoofd kan ik me voorstellen dat potentieel vage dingen als vermoeidheid daar ook onder kunnen vallen. En omdat iets beter is dan niets zou die uitsluiting dan mogelijk juist in je voordeel kunnen werken.Loev schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:07:
Ter illustratie, als de ziekte wel de kop op steekt (en daar heb ik veel invloed op) dan ben ik zo moe dat ik niet kan werken.
Ja, maar neeErnemmer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:11:
[...]
Ben je nou al een keer overgestapt naar een andere bank? Ik zie echt alleen maar gepruts van een bank voorbij komen.
Ja ik heb al mijn reserves over gezet naar de SNS Bank, zodat de ABN niet over het leeuwendeel van mijn geld beschikt. Maar helaas, ik kom niet helemaal van ABN af. Mijn G-rekening voor het bedrijf zit bij ABN en de Belastingdienst weigert om een nieuwe G-rekening voor me te openen bij SNS.
Lang verhaal kort: er is al een paar maanden geen loonbelasting geïnd via die G-rekening (omdat ik nu eigenaar ben ipv werknemer), dus dan ziet de Belastingdienst er ook geen baat bij om een nieuwe G-rekening te openen. Ook niet als het alleen ter vervanging van een bestaande rekening is.
Liege, liege, liegebeest!
Dat is juist het probleem, de klachten zijn zo generiek dat je zoveel zaken moet uitsluiten dat er niks overblijft. Exacte woorden van de verzekeringsarts. Wegens privacy hou ik de exacte lichamelijk aandoening achterwege, doet er ook niet toe. Ik ben nu gezond en dat wil ik zo houden.Yucon schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:08:
[...]
Zou je niet kunnen aansturen op een dekking met uitsluiting van psychische klachten? Niet dat ik daarmee een labeltje op probeer te plakken maar die uitsluiting is enorm breed. RSI en whiplash vallen er bijvoorbeeld ook onder. Met dat in het achterhoofd kan ik me voorstellen dat potentieel vage dingen als vermoeidheid daar ook onder kunnen vallen. En omdat iets beter is dan niets zou die uitsluiting dan mogelijk juist in je voordeel kunnen werken.
Hij was zeker kundig en heeft genoeg alternatieven geboden. De UWV AOV kwam ook van hem.Freeaqingme schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:38:
[...]
Oke, als je het idee had dat hij terzake kundig was dan houdt het wellicht op. Ik hield er ergens rekening mee dat je 't zonder adviseur probeerde en wellicht daar op vastliep. Mocht je toch twijfelen kan ik je altijd eventueel het nummer van mijn adviseur geven, die is sowieso kundig
De buffer is niet bij elkaar te sparen, tot je pensioen inkomen bij elkaar sparen is niet haalbaar.
[ Voor 30% gewijzigd door Loev op 09-08-2022 22:37 ]
Vertel ze dat even in dit draadje: Financiële onafhankelijkheid - Deel 5Loev schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:32:
[...]
De buffer is niet bij elkaar te sparen, tot je pensioen inkomen bij elkaar sparen is niet haalbaar.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Verwijderd
Ik zou in de UWV regeling blijven. Bij max dagloon is:Loev schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:32:
[...]
Dat is juist het probleem, de klachten zijn zo generiek dat je zoveel zaken moet uitsluiten dat er niks overblijft. Exacte woorden van de verzekeringsarts. Wegens privacy hou ik de exacte lichamelijk aandoening achterwege, doet er ook niet toe. Ik ben nu gezond en dat wil ik zo houden.
[...]
Hij was zeker kundig en heeft genoeg alternatieven geboden. De UWV AOV kwam ook van hem.
[...]
Ziektewet deel <2 jaar: ~ 350 euro
WIA deel > 2 jaar: ~ 350 euro
Eventueel enkel Ziektewet deel opzeggen als je premie wil besparen?
E 350 bruto voor WIA (kan je aftrekken) is toch niet onoverkomelijk als zelfstandige?
Zover ik weet ben je via UWV hetzelfde verzekerd als een werknemer.
Prima toch.
Lekker gaan midlancen. Next!Loev schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:32:
Waarom niet gewoon bij het UWV verzekerd blijven? In loondienst loop je immers hetzelfde risico qua arbeidsongeschiktheid, want ook dan gewoon UWV dekking.Loev schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:32:
[...]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Kan ook voor 435 EUR bij Markel.GoodspeeD schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:27:
Ik heb een beroeps- én bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering bij Markel. Kost me een kleine € 730,- per jaar.
Ligt er maar net aan hoeveel dekking je wilt hebben.
aangezien ik ook bij Markel zit, wat voor dekking heb je bij deze premie?maxnl schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:28:
[...]
Kan ook voor 435 EUR bij Markel.
Ligt er maar net aan hoeveel dekking je wilt hebben.
Ik betaal dus € 730,- per jaar en heb de volgende dekkingen:Afas schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:49:
[...]
aangezien ik ook bij Markel zit, wat voor dekking heb je bij deze premie?
Beroepsaansprakelijkheid:
- € 1.250.000,- per aanspraak
- € 2.500.000,- per jaar
- € 500,- eigen risico per aanspraak
Bedrijfsaansprakelijkheid:
- € 2.500.000,- per aanspraak
- € 5.000.000,- per jaar
- € 125,- eigen risico per aanspraak
Hoe boeken / betalen jullie de kosten van de AOV? Ze zijn niet zakelijk aftrekbaar van de omzet, maar zijn wel prive aftrekbaar. Nu kan ik het natuurlijk betalen van m'n prive-rekening, en dan het naar mijzelf overboeken - maar heel transparant is het niet en ik hou die zaken liever allemaal bij elkaar in m'n zakelijke rekening.
Volgens mij kan ik dit in Moneybird op de volgende manier verwerken:
Een nieuwe categorie aanmaken op de Balans onder "Eigen vermogen", met de grootboekcode "Prive-aftrekbare kosten", en daaronder de betaling voor de AOV scharen. Klopt dat? Hoe doen anderen het?
Een nieuwe categorie aanmaken op de Balans onder "Eigen vermogen", met de grootboekcode "Prive-aftrekbare kosten", en daaronder de betaling voor de AOV scharen. Klopt dat? Hoe doen anderen het?
Een AOV is privé en zou ik ook gewoon zo boeken, het heeft namelijk niks met je bedrijf te maken. Dus ik zou het ook niet in de administratie boeken.TheJVH schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:20:
Hoe boeken / betalen jullie de kosten van de AOV? Ze zijn niet zakelijk aftrekbaar van de omzet, maar zijn wel prive aftrekbaar. Nu kan ik het natuurlijk betalen van m'n prive-rekening, en dan het naar mijzelf overboeken - maar heel transparant is het niet en ik hou die zaken liever allemaal bij elkaar in m'n zakelijke rekening.
Ik had het over een twee jaar buffer. De na 2 jaar heb je nu toch afgedekt? Of zie ik nou iets helemaal verkeerds over het hoofdLoev schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:32:
[...]
En ik weet niet hoor maar het hele FIRE principe is gebaseerd op daarop
[ Voor 13% gewijzigd door Rutix op 10-08-2022 15:33 ]
Nothing to see here!
- bedrijfsaansprakelijkheid 1.250.000 EURAfas schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:49:
aangezien ik ook bij Markel zit, wat voor dekking heb je bij deze premie?
- beroepsaansprakelijkheid 100.000 EUR
- aanspraken die betrekking hebben op inbreuk op IE rechten van anderen 50.000 EUR per claim, 100.000 EUR per jaar
En ja, een ton dekking klinkt als een stuk minder dan een miljoen.
Maar de kans dat je als zzp'er voor echt grote bedragen aansprakelijk wordt gesteld, is niet zo heel groot.
Bovendien zijn bij veel verzekeringen met hogere dekking, geschillen m.b.t. IE rechten uitgesloten of alsnog tot een laag bedrag beperkt.
En dat is nou juist het type geschil dat je als software ontwikkelaar juist wel gedekt wilt hebben.
Ik trek ze niet af, daarmee is mijn evt uitkering bij AO belastingvrij. Ja, als het niet tot een uitkering komt, is het 2x zo duur geweest. Maar dat ' risico' neem ik dan maar, ik kan hiermee mezelf ook een lagere uitkering (en dus premie) veroorloven.Hoe boeken / betalen jullie de kosten van de AOV?
Dus van privérekening betalen. Zou is overigens als ik hem wel zou aftrekken, ook doen. Het is per slot van rekening een privé uitgave. Wel zo zuiver.
Alright, misschien inderdaad wel slim om het gewoon zo te doen. Dan moet ik alleen nog voor mijzelf een overzicht maken over de prive aftrekposten voor de inkomstenbelasting, maar dan is een simpel sheetje wel voldoende.
Ik denk dat jij hier een grote denkfout maakt. Of je uitkering belast of niet belast is, heeft niks te maken met of jij het aftrekt of niet maar of het aftrekbaar is of niet. Een AOV met perodieke uitkeringen is aftrekbaar dus ook bij uitkering belast, een AOV met uitkering ineens is niet aftrekbaar en dus niet belast.figlio del comm schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:25:
[...]
Ik trek ze niet af, daarmee is mijn evt uitkering bij AO belastingvrij. Ja, als het niet tot een uitkering komt, is het 2x zo duur geweest. Maar dat ' risico' neem ik dan maar, ik kan hiermee mezelf ook een lagere uitkering (en dus premie) veroorloven.
Dus van privérekening betalen. Zou is overigens als ik hem wel zou aftrekken, ook doen. Het is per slot van rekening een privé uitgave. Wel zo zuiver.
Nothing to see here!
Niet per se. De premie voor mijn AOV (bij TAF) is niet aftrekbaar en de periodieke uitkeringen bij AO zijn netto en onbelast. Staat expliciet op het polisblad en in de voorwaarden en kan niet onjuist geinterpreteerd worden.Rutix schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:32:
[...]
Ik denk dat jij hier een grote denkfout maakt. Of je uitkering belast of niet belast is, heeft niks te maken met of jij het aftrekt of niet maar of het aftrekbaar is of niet. Een AOV met perodieke uitkeringen is aftrekbaar dus ook bij uitkering belast, een AOV met uitkering ineens is niet aftrekbaar en dus niet belast.
Tja
Trek zelf wel mijn AOV af, maar heb bewust een zo minimale dekking genomen dat een eventuele uitkering ook vrijwel onbelast is.
Bij een uitkering van 20k per jaar, is de belastingdruk slechts 6%.
Terwijl de premie wel voor 37% aftrekbaar is...
(En ja, van 19k per jaar zou ik -als dat nodig zou zijn- kunnen leven. Heb een huis vrij van hypotheek, dus lage lasten).
Bij een uitkering van 20k per jaar, is de belastingdruk slechts 6%.
Terwijl de premie wel voor 37% aftrekbaar is...
(En ja, van 19k per jaar zou ik -als dat nodig zou zijn- kunnen leven. Heb een huis vrij van hypotheek, dus lage lasten).
Ik heb dezelfde verzekering ;-)Niet per se. De premie voor mijn AOV (bij TAF) is niet aftrekbaar en de periodieke uitkeringen bij AO zijn netto en onbelast. Staat expliciet op het polisblad en in de voorwaarden en kan niet onjuist geinterpreteerd worden
Je krijgt maandelijks een voorschot, vooruitlopend op de eenmalige uitkering aan het einde van je ziekte periode. Dus ja, een uitkering ineens, in maandelijkse termijnen..
[ Voor 37% gewijzigd door figlio del comm op 10-08-2022 15:50 ]
Ahh ja maar jij mag dus ook helemaal niet aftrekken ookal zou je dat willenfiglio del comm schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:49:
[...]
Ik heb dezelfde verzekering ;-)
Je krijgt maandelijks een voorschot, vooruitlopend op de eenmalige uitkering aan het einde van je ziekte periode. Dus ja, een uitkering ineens, in maandelijkse termijnen..
Nothing to see here!
Dank je. Het verschil zit inderdaad in de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Ik zit in een heel andere branche. En ook in mijn geval is de kans dat ik aansprakelijk gesteld heel klein maar als ik aansprakelijk gesteld zou worden kan het wel om forse bedragen gaan.maxnl schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:23:
[...]
- bedrijfsaansprakelijkheid 1.250.000 EUR
- beroepsaansprakelijkheid 100.000 EUR
- aanspraken die betrekking hebben op inbreuk op IE rechten van anderen 50.000 EUR per claim, 100.000 EUR per jaar
En ja, een ton dekking klinkt als een stuk minder dan een miljoen.
Maar de kans dat je als zzp'er voor echt grote bedragen aansprakelijk wordt gesteld, is niet zo heel groot.
Bovendien zijn bij veel verzekeringen met hogere dekking, geschillen m.b.t. IE rechten uitgesloten of alsnog tot een laag bedrag beperkt.
En dat is nou juist het type geschil dat je als software ontwikkelaar juist wel gedekt wilt hebben.
Weet iemand wat er met dit ballonnetje gebeurt is?
https://www.aov-zzp.nl/ni...verzwijgen-bij-aov-en-orv
https://www.aov-zzp.nl/ni...verzwijgen-bij-aov-en-orv
Ik zit bij hiscox. Hierbij snip uit de polis.GoodspeeD schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:18:
[...]
Ik betaal dus € 730,- per jaar en heb de volgende dekkingen:
Beroepsaansprakelijkheid:
- € 1.250.000,- per aanspraak
- € 2.500.000,- per jaar
- € 500,- eigen risico per aanspraak
Bedrijfsaansprakelijkheid:
- € 2.500.000,- per aanspraak
- € 5.000.000,- per jaar
- € 125,- eigen risico per aanspraak
:strip_exif()/f/image/qIsImTftGZQuroqA9wsRpPDD.jpg?f=fotoalbum_large)
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Nadeel van Hiscox is dat die schade die geleden wordt in de VS compleet uitsluiten.Tylen schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:03:
Ik zit bij hiscox.
Terwijl andere maatschappijen wel dekking bieden als er Europees recht van toepassing is.
Hi,
Ff een vraag/advies gevraagd.
Ik ben bezig om mijn volgende freelance opdracht binnen te krijgen. Nu ben ik door meerdere tussenpersonen/bedrijven benaderd voor dezelfde freelance klus. Eerste tussenpersoon gaf aan dat de opdrachtgever het budget moeilijk rond kreeg.
Op dit moment heb ik nog geen eerste gesprek gehad met de opdrachtgever.
Is het not-done of te brutaal als ik nu alle tussenpersonen omzeil en direct contact opneem met de opdrachtgever??
Kunnen er juridische gevolgen zijn? Ik heb geen vorm van overeenkomst getekend of iets dergelijks
Ik ben bezig om mijn volgende freelance opdracht binnen te krijgen. Nu ben ik door meerdere tussenpersonen/bedrijven benaderd voor dezelfde freelance klus. Eerste tussenpersoon gaf aan dat de opdrachtgever het budget moeilijk rond kreeg.
Is het not-done of te brutaal als ik nu alle tussenpersonen omzeil en direct contact opneem met de opdrachtgever??
Kunnen er juridische gevolgen zijn? Ik heb geen vorm van overeenkomst getekend of iets dergelijks
Juridische gevolgen, nee. Is het not done: ja natuurlijk.Dwizz schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:57:
Hi,
Nah, veel van die tussenpersonen scrapen ook gewoon de opdrachten van de portalen af. Je kan gewoon zelf zo'n portaal bekijken en zien hoe je kan reageren - daar is niets mis mee.
Goed startpunt voor deze zoektocht is https://inhuurkaart.nl/ --> "ik zoek de kortste route"
Goed startpunt voor deze zoektocht is https://inhuurkaart.nl/ --> "ik zoek de kortste route"
[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 11-08-2022 10:20 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Eens. Ben momenteel ook in de markt voor een nieuwe opdracht, en als iemand me benaderd doe ik altijd de check of ze daadwerkelijk een relatie met de eindklant hebben of dat het gewoon CV schuivers zijn. In het laatste geval werk ik niet met ze samen.Hmmbob schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:18:
Nah, veel van die tussenpersonen scrapen ook gewoon de opdrachten van de portalen af. Je kan gewoon zelf zo'n portaal bekijken en zien hoe je kan reageren - daar is niets mis mee.
Dat is idd anders, maar dat vind ik niet echt een tussenpersoon.Hmmbob schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:18:
Thnx voor de reacties.
Gekeken op inhuurkaart maar ze staan er niet tussen. Goede tool trouwens, thnx!
Overigens heb ik bij de tussenpersonen die mij benaderd hebben wel een goed gevoel qua relatie met de eindklant.
Gekeken op inhuurkaart maar ze staan er niet tussen. Goede tool trouwens, thnx!
Overigens heb ik bij de tussenpersonen die mij benaderd hebben wel een goed gevoel qua relatie met de eindklant.
[ Voor 15% gewijzigd door Dwizz op 11-08-2022 10:39 ]
Tja is het een kleine eenmanspitter die tussenpersoon? Huurt de eindklant ook direct in of via preferred suppliers? Is die tussenpersoon de preferred supl? Etc. Wil je een jarenlange relatie met die tussenpersoon? Wat is hun marge? Etc etc. Dan kan jezelf wel je conclusie trekken.Dwizz schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:57:
Hi,
Is het handig om bij een AOV en aansprakelijkheidsverzekering je privé bank account te gebruiken of juist de zakelijke?
Even aanhaken op @blizzard001 is het überhaupt nodig of handig om een zakelijke bankrekening te openen als ZZP'er? Ik verwacht niet bijzonder veel kosten te maken namelijk, dus kan me ook zo voorstellen dat het alleen maar onhandig is.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Totaal onnodig, maar ik vind het handig. Een afgevinkt afschrift van de afgelopen drie maanden betekend een complete administratie en dan kan de BTW aangifte gedaan worden. Als ik daar eerst alle huishoudelijke rommel tussenuit moet filteren wordt ik ongelukkig. 
Als er ongewenst toch iets vanaf de verkeerde rekening wordt betaald maak ik handmatig een overboeking aan voor hetzelfde bedrag zodat ik die weer kan matchen aan een factuur.
Om die reden zou ik een AOV op de prive rekening zetten en een AVB op de zakelijke rekening.
Als er ongewenst toch iets vanaf de verkeerde rekening wordt betaald maak ik handmatig een overboeking aan voor hetzelfde bedrag zodat ik die weer kan matchen aan een factuur.
Om die reden zou ik een AOV op de prive rekening zetten en een AVB op de zakelijke rekening.
In de voorwaarden van een privé rekening staat dat die niet voor zakelijke doeleinden gebruikt mag worden. Of je je daar wat van aantrekt moet je zelf weten.miicker schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:27:
Even aanhaken op @blizzard001 is het überhaupt nodig of handig om een zakelijke bankrekening te openen als ZZP'er? Ik verwacht niet bijzonder veel kosten te maken namelijk, dus kan me ook zo voorstellen dat het alleen maar onhandig is.
Ah oké, wist ik niet eens.Ernemmer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:47:
[...]
In de voorwaarden van een privé rekening staat dat die niet voor zakelijke doeleinden gebruikt mag worden. Of je je daar wat van aantrekt moet je zelf weten.
Ik kreeg trouwens in de Rabo app nadat ik me had ingeschreven bij de KvK de melding "Dat KvK nummer heb je al! Nu nog een zakelijke rekening" (of iets in die trant). Dat hebben ze dus gebaseerd op het bedrag dat ik bij de KvK heb betaald. Alleen om deze reden ga ik dus sowieso geen zakelijke rekening openen bij de Rabobank.
Rabo is ook poep duur. Wil je cheap (-er dan de anderen); kijk eens naar Knab. Ook niet zalig makend, maar voor een pinpas en wat betalingen prima.
Zakelijk bankieren is ook gewoon een stuk duurder dan privé. Knab heeft daar een soort tussenweg in gevonden voor ZZPers maar ook Rabobank/SNS/ASN hebben een beperkt pakket voor ZZPers.
Bij N26 kan je zelfs een gratis zakelijke betaalrekening openen (na de wachtrij) maar mis je wel importeer functies en iDeal. Persoonlijk vind ik de koppeling van Knab met het boekhoudpakket wel erg prettig. De AOV gaat hier van de zakelijke rekening en geboekt als “privé uitgave”.
Bij N26 kan je zelfs een gratis zakelijke betaalrekening openen (na de wachtrij) maar mis je wel importeer functies en iDeal. Persoonlijk vind ik de koppeling van Knab met het boekhoudpakket wel erg prettig. De AOV gaat hier van de zakelijke rekening en geboekt als “privé uitgave”.
Verwijderd
Niet verplicht, maar kan tijd (=geld) besparen.miicker schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:27:
Bij gebruik privé rekening zul je dus zaken handmatig uit elkaar moeten gaan halen/houden.U bent als ondernemer verplicht voor de btw een administratie bij te houden en te bewaren in een voor ons controleerbare boekhouding. Belastingdienst
Dat is goed mogelijk bij een kleine admimistratie, maar tijd = geld. Vanuit een zakelijke rekening kan je het (automatisch) inladen in een boekhoudprogramma of Excel administratie.
Een boekhoudprogramma kan je ook tijdswinst (=geld) opleveren.
Bv dat je de BTW aangifte met 1 druk op de knop kan doen.
https://www.e-boekhouden.nl/belastingdienst/aangifte/btw
Kosten van rekening/boekhoudsoftware zijn ook aftrekbaar van de belasting.
Ik snap je denkwijze vanuit een minimalistische/ geen overhead gedachte. Maar beide gaat je denk ik ondersteunen en tegen lage kosten.
Zijn gewoon zakelijke bedrijfskosten, dus aftrekbaar van je winst.init6 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:30:
Rekening is niet aftrekbaar
Maar je betaald er geen BTW over.Ernemmer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:32:
[...]
Zijn gewoon zakelijke bedrijfskosten, dus aftrekbaar van je winst.
Volstrekt offtopic maar ik hoop dat een aantal van jullie de bedrijfscorrespondentie grammaticaal controleren. Hier kan het me niet heel veel schelen al ben ik een redelijke taalnazi. Maar je wil toch ook geen flater slaan naar je klant?!
https://onzetaal.nl/taalloket/d-t-of-dt
Bedankd voor te dip!RonaldHeirbaut schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:13:
Volstrekt offtopic maar ik hoop dat een aantal van jullie de bedrijfscorrespondentie grammaticaal controleren. Hier kan het me niet heel veel schelen al ben ik een redelijke taalnazi. Maar je wil toch ook geen flater slaan naar je klant?!
Interessant. Dit is waarschijnlijk geautomatiseerde besluitvorming. Zou je een screenshot van de melding hier kunnen plaatsen?miicker schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:49:
[...]
Ik kreeg trouwens in de Rabo app nadat ik me had ingeschreven bij de KvK de melding "Dat KvK nummer heb je al! Nu nog een zakelijke rekening" (of iets in die trant). Dat hebben ze dus gebaseerd op het bedrag dat ik bij de KvK heb betaald. Alleen om deze reden ga ik dus sowieso geen zakelijke rekening openen bij de Rabobank.
Zou je willen overwegen om een inzageverzoek te doen bij de functionaris gegevensbescherming van de Rabobank (dpo@rabobank.nl) om te vragen hoe dit bericht tot stand komt, en op welke grond ze dit menen te mogen doen? Een korte mail van 3 zinnen waarin je vraagt hoe de melding tot stand komt, welke persoonsgegevens daarmee zijn verwerkt, en het noemen van je recht op inzage volgens AVG artikel 15 is voldoende. Ze zijn verplicht te antwoorden binnen 30 dagen (maar negeren je vaak gewoon). Ik wil de mail ook best opstellen als je er weinig werk aan wilt hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 11-08-2022 22:42 ]
@Aftansert ik heb geen screenshot of iets meer van de melding, was volgens mij ook eenmalig. Als ik me niet vergis kwam die bovenaan mijn rekening, of bovenaan het overzicht van mijn rekeningen te staan. Ik denk dat er wel een kruisje was om de melding weg te klikken en dat ik dit meteen heb gedaan.
Thanks voor de tip! Ik ben geen talen ster en ik vind het dus ook altijd lastig om geheel foutloos te zijn. Vooral met die moeilijke (in mijn ogen) grammaticale regels. Ik laat daarom vaak bij belangrijke correspondentie het altijd checken bij iemand die daar wel goed in is.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:13:
Nothing to see here!
Welke tip? Het is niet dat hij een tooltje aanraadt om te gebruiken, enige is een herhaling van zetten wat je tijdens je schooltijd voorgeschoteld krijgt. Denk niet dat iemand die hier moeite mee heeft nu door zijn briljante contributie ineens foutloos dt scenario's kan onderscheiden. Maar zijn ego is weer even gestreeld.Rutix schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:27:
[...]
Thanks voor de tip! Ik ben geen talen ster en ik vind het dus ook altijd lastig om geheel foutloos te zijn. Vooral met die moeilijke (in mijn ogen) grammaticale regels. Ik laat daarom vaak bij belangrijke correspondentie het altijd checken bij iemand die daar wel goed in is.
Om toch iets toe te voegen waar mensen wel iets aan hebben:
Ik gebruik grammarly voor Engelse taal (waar ik zakelijk vrijwel geheel in schrijf)
Goedemorgen Tweakers,
Volgend jaar februari verwachten wij een baby. Nu zit ik al een tijd te denken om te starten als ZZP'er (software development) aangezien ik nu bij een grote detacheerder werk.
In februari krijg ik dus vanuit mijn werkgever/het UWV 6 weken 100% doorbetaald en dan nog 9 weken 70%. Dit lijkt mij een ideaal moment om mijn eerste opdracht binnen te slepen en voor mezelf te starten. Zodra ik dan een opdracht heb kan ik mijn ontslag indienen waardoor ik dus maar een heel klein risico loop (mislukken start opdracht) op het zitten zonder inkomsten. Er is verder een buffer van ongeveer een jaar aanwezig.
Voorzien jullie hier een probleem? Toch wat terughoudend om in het diepe te springen met een jong gezin, maar een veel betere kans als dit gaat zich niet voordoen toch?
Volgend jaar februari verwachten wij een baby. Nu zit ik al een tijd te denken om te starten als ZZP'er (software development) aangezien ik nu bij een grote detacheerder werk.
In februari krijg ik dus vanuit mijn werkgever/het UWV 6 weken 100% doorbetaald en dan nog 9 weken 70%. Dit lijkt mij een ideaal moment om mijn eerste opdracht binnen te slepen en voor mezelf te starten. Zodra ik dan een opdracht heb kan ik mijn ontslag indienen waardoor ik dus maar een heel klein risico loop (mislukken start opdracht) op het zitten zonder inkomsten. Er is verder een buffer van ongeveer een jaar aanwezig.
Voorzien jullie hier een probleem? Toch wat terughoudend om in het diepe te springen met een jong gezin, maar een veel betere kans als dit gaat zich niet voordoen toch?
Is de voorwaarde voor ouderschapsverlof niet dat je een arbeidsovereenkomst hebt ?
Die heb ik nu dus ook, totdat ik eventueel ontslag zou nemen bij het vinden van een opdracht. In dat geval vervalt het recht op die 70% vanwege het ouderschapsverlof, maar dan zit ik gewoon op de opdracht natuurlijk.figlio del comm schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:52:
Is de voorwaarde voor ouderschapsverlof niet dat je een arbeidsovereenkomst hebt ?
Wat is dan het verschil in de situatie dat je gewoon aan het werk bent, ipv je baby te verzorgen ? Gefeliciteerd overigens.
Mij lijkt dat juist een drukke periode in je leven....
Mij lijkt dat juist een drukke periode in je leven....
Het is niet zo zeer herhaling want als het er eenmaal inzit vergeet je dat niet zo maar. Persoonlijk kan ik mij er ook wel aan storen net als mails met elke zin met “ik” beginnen op een nieuwe regel.init6 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:37:
[...]
Welke tip? Het is niet dat hij een tooltje aanraadt om te gebruiken, enige is een herhaling van zetten wat je tijdens je schooltijd voorgeschoteld krijgt. Denk niet dat iemand die hier moeite mee heeft nu door zijn briljante contributie ineens foutloos dt scenario's kan onderscheiden. Maar zijn ego is weer even gestreeld.
Ik gebruik grammarly voor Engelse taal (waar ik zakelijk vrijwel geheel in schrijf)
Overigens niet persoonlijk of als verwijt bedoeld hoor, als je hoofdzakelijk Engels communiceert en daar tooling voor gebruikt dan heeft het waarschijnlijk weinig invloed op je professionele communicatie.
@DelThomasMei Het kan prima met een zwangerschap kan ook met vele complicaties komen. Het is niet voor niets dat je als zwangere minimaal 16 weken ziekteverlof krijgt. Dat staat nog los van ‘s nachts eruit moeten voor het voeden en verzorgen. Je kan dat niet alleen bij je partner neerleggen omdat jij net bij dat nieuwe project gestart bent.
Verder is het vanuit oogpunt van je werkgever ook geen prettig gedachte dat je in opzegtermijn nog 70% betaald moeten worden terwijl je die tijd helemaal niet gebruikt waarvoor het bedoeld is.
[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 12-08-2022 12:01 ]
Kwam onderstaande tegen in een ander topic. De tijd dat de bomen tot in de hemel groeiden lijkt nu langzaamaan voorbij. Ook in tech.DelThomasMei schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:47:
Goedemorgen Tweakers,
Aanbod nogal schraal, of ligt het aan mij?ex87 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:52:
Het is momenteel gigantisch aan het omslaan binnen de tech wereld:
https://www.computerworld...nters-the-big-freeze.html
https://www.washingtonpos...-tech-recession-concerns/
Misschien heb je daar last van?
Niet dat ik je wil afraden om die stap te zetten hoor. Maar het is denk ik wel iets dat je mee moet nemen in je overweging.
Precies, juist hierdoor vind ik het lastig om nu gewoon ontslag te nemen en op zoek te gaan, en daarom leek het geboorte/ouderschapsverlof me een perfect moment om een opdracht te zoeken. Vind ik iets, waarbij ik dan zou zoeken naar een jaaropdracht, kan ik ontslag nemen en een mooie buffer opbouwen. Is er niks te vinden voor mij zit ik goed bij de detacheerder.Brandaris01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:02:
[...]
Kwam onderstaande tegen in een ander topic. De tijd dat de bomen tot in de hemel groeiden lijkt nu langzaamaan voorbij. Ook in tech.
[...]
Aanbod nogal schraal, of ligt het aan mij?
Niet dat ik je wil afraden om die stap te zetten hoor. Maar het is denk ik wel iets dat je mee moet nemen in je overweging
@Deveon Dank voor je zorgen, het is de tweede dus we weten ongeveer hoe het werkt
Dan is je uitgangspositie al een stuk zekerder inderdaadDelThomasMei schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:14:
[...]
Precies, juist hierdoor vind ik het lastig om nu gewoon ontslag te nemen en op zoek te gaan, en daarom leek het geboorte/ouderschapsverlof me een perfect moment om een opdracht te zoeken. Vind ik iets, waarbij ik dan zou zoeken naar een jaaropdracht, kan ik ontslag nemen en een mooie buffer opbouwen. Is er niks te vinden voor mij zit ik goed bij de detacheerder.
Geen expert en baseer hier je toekomst niet op maar de situatie in Amerika is iets anders dan in Nederland. Door de rate hikes, angst voor verdere toenames (en recessie) is het "gratis geld" opgedroogd. De constante toename van aandeelprijzen van big tech is hierdoor flink afgenomen maar ook de "return to normal" na corona zorgt er voor dat mensen meer naar buiten gaan en minder de hele dag tech consumeren. Veel venture capitalists blijven voorlopig op hun geld zitten waardoor gesubsidieerd niet winstgevend zijn, ook steeds lastiger wordt. Toen alles goed ging, hebben de (grote) tech bedrijven hordes mensen aangenomen; alles om resultaten en groei op te blazen (vaak met lucht) zodat de volgende investeringsronde nog groter kan worden. Zelfs zonder winst was groei goed, want ooit komt er een IPO (beursgang) en dan worden alle VCs uitgecashed. Er is een hele wedloop ontstaan op compensatie om het gelimiteerd aantal beschikbare mensen aan te trekken, ongeacht of er daadwerkelijk mensen nodig waren. Grote winstgevende (FAGMAN) bedrijven voorop want die concurreren ook met de werkgevers die gesubsidieerd werden door VC geld.Brandaris01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:02:
[...]
Kwam onderstaande tegen in een ander topic. De tijd dat de bomen tot in de hemel groeiden lijkt nu langzaamaan voorbij. Ook in tech.
[...]
Aanbod nogal schraal, of ligt het aan mij?
Niet dat ik je wil afraden om die stap te zetten hoor. Maar het is denk ik wel iets dat je mee moet nemen in je overweging
Dat die mensen vervolgens direct na de uni met $100K+ op afstand mogen werken en praktisch misschien 4 uur per week werken maakt niet uit. Zolang er maar nieuwe mensen worden aangetrokken om cijfers te inflateren. Het is niet gek dat bij een omslag van de markt er alles aan wordt gedaan om weer te slinken. Minder groei, meer productiviteit. En dan zullen veel mensen in niet-kritische functies of zonder track-record er uit vliegen. In Nederland speelt dit een stuk minder. Als "typische" ZZP'er in software development vis je ook in een andere vijver; vaak (semi-)overheid of gevestigde bedrijven die (ervaren) externen inhuren. Er is nog steeds veel vraag naar software ontwikkelaars (en zal ook zo blijven) maar wanneer de broekriem wordt aangespannen zullen opdrachtgevers een stuk kieskeuriger worden.
Ik snap dat dat je een uitgelegen moment lijkt, maar ik vind het wel nogal lullig tegenover je werkgever (en het UWV/de staat), eerst even maximaal profiteren en dan je biezen pakken en voor jezelf beginnen.DelThomasMei schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:47:
Goedemorgen Tweakers,
@DelThomasMei in mijn ogen is het krijgen van een kindje het slechtste moment om te gaan wisselen. Als je nu al een grote buffer hebt kun je het beter nu direct doen of als je kindje iets ouder is. In februari gaat je leven veranderen en moet je juist de tijd nemen om te genieten. Niet druk bezig zijn met alles regelen rondom zzp schap, opdrachten, contracten en ergens nieuw starten.
Bedankt, ik was vooral benieuwd naar fiscale zaken of zaken met klanten enz.
@miicker; mijn werkgever verdient al jaren 60k+ aan mij en volgend jaar zou ik als zzp'er meer belasting betalen in vergelijking met loondienst, ik voel die lulligheid dan ook niet en zie dit als een recht waar ik al die jaren belasting voor heb betaald. Maar zullen we die discussie achterwege laten? Hierin gaan we elkaar toch niet overtuigen.
@jongetje; zoveel verandert er niet, de oudste is nu 2. Nu beginnen zou het mislopen van 15 weken (deels)doorbetaald verlof betekenen. Later beginnen geeft toch meer dat sprong in het diepe gevoel, al is het dan misschien inderdaad wel een stuk rustiger wanneer de kinderen naar school gaan bijvoorbeeld. Weet alleen niet of ik nog 4,5 jaar voor een werkgever wil werken met het gevoel te hebben 50% van je uurloon weg te gooien..
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
@miicker; mijn werkgever verdient al jaren 60k+ aan mij en volgend jaar zou ik als zzp'er meer belasting betalen in vergelijking met loondienst, ik voel die lulligheid dan ook niet en zie dit als een recht waar ik al die jaren belasting voor heb betaald. Maar zullen we die discussie achterwege laten? Hierin gaan we elkaar toch niet overtuigen.
@jongetje; zoveel verandert er niet, de oudste is nu 2. Nu beginnen zou het mislopen van 15 weken (deels)doorbetaald verlof betekenen. Later beginnen geeft toch meer dat sprong in het diepe gevoel, al is het dan misschien inderdaad wel een stuk rustiger wanneer de kinderen naar school gaan bijvoorbeeld. Weet alleen niet of ik nog 4,5 jaar voor een werkgever wil werken met het gevoel te hebben 50% van je uurloon weg te gooien..
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Hmm, ik heb er drie en heb het totaal niet zo ervaren en dan gingen “onze” zwangerschappen nog redelijk soepel. Waarschijnlijk komt het ook wel goed maar wil je alleen het risico wel meegeven en zelf afwegen, uiteindelijk is ZZPen ook ondernemen en ondernemen is (overwogen) risico’s nemenDelThomasMei schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:14:
[...]
@Deveon Dank voor je zorgen, het is de tweede dus we weten ongeveer hoe het werktMocht alles echt heel erg tegen zitten, zit ik natuurlijk prima.
Overigens hoef je niet te wachten tot ze op school zitten hoor, mijn jongste was 9 maanden toen ik voor mijzelf begon. Soms komt er een kans op je pad die je kan laten schieten gezien ik de opdracht al had voordat die uitgeschreven was en vrouwlief stond er ook achter.
init6 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:37:
[...]
Welke tip? Het is niet dat hij een tooltje aanraadt om te gebruiken, enige is een herhaling van zetten wat je tijdens je schooltijd voorgeschoteld krijgt. Denk niet dat iemand die hier moeite mee heeft nu door zijn briljante contributie ineens foutloos dt scenario's kan onderscheiden. Maar zijn ego is weer even gestreeld.
Grammarly is daarnaast best goed maar ook die kan er niet altijd voor zorgen dat je verhaal lekker bekt maar geeft je wel wat handvaten.
Nothing to see here!
Gefeliciteerd!DelThomasMei schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:47:
Goedemorgen Tweakers,
Met een buffer van een jaar zit je (in reguliere omstandigheden) best wel safe. Ik zou persoonlijk niet mikken op starten na het verlof. Waarom niet? Je weet nog helemaal niet of je situatie drastisch veranderd. Zodra de kust weer veilig is kan je ieder moment starten, het profijt van het verlof zie ik als minimaal.
Spreek alvast wat recruiters, pols de markt onder water, dan is je schade straks hooguit een paar weken…
Mijn ego, daar verandert niet veel aan. Net zo min aan het feit dat ook ik weleens fouten maak in mijn taalgebruik. Alleen zie ik zo vaak, en niet alleen hier, dingen als ik wordt, het gebeurd, etc. Ik weet alleen dat als ik een sollicitatie onder ogen krijg met meer dan 1x zo’n fout, ik toch geneigd ben hem aan de kant te leggen. Dit zijn toch niet de moeilijkste regels?! Maar ik snap ook dat hier zzpers zijn in de ICT en niet als leraar Nederlands.init6 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:37:
[...]
Wat ik al schreef, nogal offtopic
Nogal een statement hoor... Voor welke functie krijg jij sollicitatie brieven? Er is nogal een verschil of de sollicitant voor een dev positie of voor een management assistent positie solliciteert lijkt mij? Dus mocht jij sollicitatie krijgen van een devver met dt-fouten en hem aan de kant willen leggen, zou je hem dan naar mij door willen sturen? Ik vind wel een plekje voor diegene 😉RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:28:
[...]
Ik weet alleen dat als ik een sollicitatie onder ogen krijg met meer dan 1x zo’n fout, ik toch geneigd ben hem aan de kant te leggen.
Ook een devver kan gewoon Word spellingscontrole gebruiken - die markeertdt dit gewoon als foudt
Edit: een belangrijke brief vol taalfouten kan ook weggelegd worden omdat je kennelijk niet de moeite hebt genomen om hem door iemand na te laten lezen - zeker als je weet dat je moeite met taal hebt. Oftewel: het is niet nodig om een brief vol taalfouten te versturen met alle opties die je hebt: het zegt iets over je inzet / probleem oplossend vermogen als je wel een sollicitatiebrief vol fouten instuurt. Dát zou zomaar de echte reden kunnen zijn.
Laten we wel wezen: in alle schooljaren die iemand heeft gehad zat het vak Nederlands. Als je dan nog steeds moeite hebt met bepaalde grammatica regels, dan weet je dat echt wel van jezelf en zou je gewoon hulp moeten inschakelen.
(Ik zeg dus expliciet niet dat je dom bent ofzo als je die regels niet beheerst, dat is gewoon niet voor iedereen even simpel. Ik zeg wel expliciet dat je er iets mee kan doen, als je dit van jezelf weet).
Edit: een belangrijke brief vol taalfouten kan ook weggelegd worden omdat je kennelijk niet de moeite hebt genomen om hem door iemand na te laten lezen - zeker als je weet dat je moeite met taal hebt. Oftewel: het is niet nodig om een brief vol taalfouten te versturen met alle opties die je hebt: het zegt iets over je inzet / probleem oplossend vermogen als je wel een sollicitatiebrief vol fouten instuurt. Dát zou zomaar de echte reden kunnen zijn.
Laten we wel wezen: in alle schooljaren die iemand heeft gehad zat het vak Nederlands. Als je dan nog steeds moeite hebt met bepaalde grammatica regels, dan weet je dat echt wel van jezelf en zou je gewoon hulp moeten inschakelen.
(Ik zeg dus expliciet niet dat je dom bent ofzo als je die regels niet beheerst, dat is gewoon niet voor iedereen even simpel. Ik zeg wel expliciet dat je er iets mee kan doen, als je dit van jezelf weet).
[ Voor 102% gewijzigd door Hmmbob op 13-08-2022 11:20 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Als je als devver niet eens je motivatiebrief kan debuggen dan wil @gem-p je wel inhuren.
Ik zou in deze krappe markt in ieder geval een brief van een devver niet opzij leggen op basis van een paar d-t fouten.RichieB schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:17:
Als je als devver niet eens je motivatiebrief kan debuggen dan wil @gem-p je wel inhuren.
Spatiefouten vind ik dan weer erg storend in tekst.Hmmbob schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:10:
Ook een devver kan gewoon Word spellingscontrole gebruiken - die markeertdt dit gewoon als foudt
''probleemoplossend''
Sinds een tijdje komt ''opzoek'' HEEL vaak langs, terwijl ze dan ''op zoek'' bedoelen.
hehe, eindelijk eens een nieuw onderwerp in dit topic
[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 13-08-2022 17:07 ]
Oh, als we dan toch de taalnazi gaan uithangen: gebruik “die” ipv “welke” waar mogelijk.
Ik vind het dan wel weer jammer dat juist het woord “spatiefouten” zonder spatie moet worden geschreven. Kon daar dan niet een uitzondering op gemaakt worden ?Ernemmer schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:05:
[...]
Spatiefouten vind ik dan weer erg storend in
Ik ga er vanuit dat SOS het altijd goed doet en dan is het toch echt spatiefout.sverzijl schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:43:
[...]
Ik vind het dan wel weer jammer dat juist het woord “spatiefouten” zonder spatie moet worden geschreven. Kon daar dan niet een uitzondering op gemaakt worden ?
https://www.spatiegebruik...g/de-spatie-van-2020.html
Klopt, dat zeg ik. En dat vind ik jammer voor juist dit woordErnemmer schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:06:
[...]
Ik ga er vanuit dat SOS het altijd goed doet en dan is het toch echt spatiefout.
Ik heb weer is wat aangeslingert 🤪
Inderdaad, in mijn ervaring zijn veel devvers (waaronder hele goede) nogal dyslectisch, die zien dit soort fouten gewoon niet. Als je voor een paar d-t foutjes een CV opzij legt, snijdt je jezelf in de vingers.gem-p schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:45:
[...]
Ik zou in deze krappe markt in ieder geval een brief van een devver niet opzij leggen op basis van een paar d-t fouten.
Verwijderd
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:14:
Ik heb weer eens wat aangeslingert 🤪
Edit: Ik heb inderdaad over de andere fout heen gelezen. Dat is één van de redenen dat het mij stoort, omdat ik het zo vaak zie valt het me steeds minder op.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2022 23:01 . Reden: Fixed ]
...
[ Voor 96% gewijzigd door Ernemmer op 13-08-2022 22:56 ]
Dat was niet de enige, bewuste, fout…
Dan hebben we het nog niet over hun, hen en zij gehad. Maar goed…
Nederlandse taal is nog wel vergevingsgezind. Maar
if a = 1
is echt wat anders dan
if a == 1
NB. Ik ben me bewust dat er mensen zijn met dyslexie. Het is geen moment de bedoeling hen in diskrediet te brengen vanwege hun eventuele taalfouten
En dan nog een D op het eind van aangeslingerd…
Maar ja, dyslectie kom ik ook vaker tegen. Is niet erg maar zeker in CV, motivatiebrieven, presentaties en dergelijke leidt het erg af van de inhoud. En er zijn prima tools om dat af te vangen, dus gebruik die ook. Op een sollicitatiebrief levert het bij mij ook zeker minpunten op, helemaal als het niet incidenteel is.
Een persoonlijke ergenis van mij zijn type- of spelfouten in variabele- of functienamen. Ik kom ze ook wel tegen in bestaande code in een repository. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om een functie/klasse met een incorrect gespelde naam aan te roepen dus dat wordt opeens scope creep in de MR: spelfout fiksen en elk stuk code dat de functie aanroept daardoor ook.

Tja
Het gaat voor mij veel verder dan dat. Iemand die veel aandacht besteedt aan diens taalgebruik, kan in mijn ervaring ook efficiënter communiceren, beter documenteren, en, durf ik het te zeggen, beter code schrijven.Lisper schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:28:
[...]
Inderdaad, in mijn ervaring zijn veel devvers (waaronder hele goede) nogal dyslectisch, die zien dit soort fouten gewoon niet. Als je voor een paar d-t foutjes een CV opzij legt, snijdt je jezelf in de vingers.
De vaardigheden die je benut om een leesbaar stuk tekst te produceren, gebruik je ook om lappen code in paragrafen, functies en klassen te organiseren.
Het geeft voor mij een stukje aandacht voor tekst aan, en laat tekst nou net zijn waarmee je met je collega's communiceert. De machine voert álles wel uit; juist de manier waarop je het noteert, bepaalt of jij en anderen het later nog goed kunnen teruglezen.
Dyslexie daargelaten natuurlijk.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Uiteindelijk is programmeren ook gestructureerd een verhaal opschrijven. Ze noemen het ook niet voor niets een programmeerTAAL. Naamgeving en formattering is erg belangrijk in het begrijpelijk houden van je code. Dat hier niet zo zwaar aan wordt getild vind ik eigenlijk best opvallend en zegt misschien wel iets over hoe professioneel de branche eigenlijk is.CodeCaster schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:02:
[...]
Het gaat voor mij veel verder dan dat. Iemand die veel aandacht besteedt aan diens taalgebruik, kan in mijn ervaring ook efficiënter communiceren, beter documenteren, en, durf ik het te zeggen, beter code schrijven.
De vaardigheden die je benut om een leesbaar stuk tekst te produceren, gebruik je ook om lappen code in paragrafen, functies en klassen te organiseren.
Het geeft voor mij een stukje aandacht voor tekst aan, en laat tekst nou net zijn waarmee je met je collega's communiceert. De machine voert álles wel uit; juist de manier waarop je het noteert, bepaalt of jij en anderen het later nog goed kunnen teruglezen.
Dyslexie daargelaten natuurlijk.
Veel erger dan de zoveelste repeat over “auto’s” kon het dan ook niet wordenRonaldHeirbaut schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:14:
Ik heb weer is wat aangeslingert 🤪
@chielsen formatting heb je gewoon tools voor die het eenduidig afdwingen voor iedereen. Naamgeving heeft meer te maken met hoe je het noemt dan een d/t fout. Nog even los van dat de Engelse taal doorgaans de voertaal is in code en daar geen d/t fout gemaakt kan worden. Wel een hoop andere fouten die ik helaas maar wat te vaak ook nog zie bij Nederlandse taalnazis.
D/t fouten zijn slordig, maar ik maak ze ook wel eens in een mailtje. Een werkgever/opdrachtgever die je daar op laat afzwaaien zou ik niet eens voor willen werken. Documentatie vind ik een ander verhaal, maar vooral omdat dat peer reviewed zou moeten zijn.
D/t fouten zijn slordig, maar ik maak ze ook wel eens in een mailtje. Een werkgever/opdrachtgever die je daar op laat afzwaaien zou ik niet eens voor willen werken. Documentatie vind ik een ander verhaal, maar vooral omdat dat peer reviewed zou moeten zijn.
Een goede naamgeving vereist dat je in staat bent om na te denken over de dingen die je opschrijft. De eerstvolgende persoon die zichzelf senior durft te noemen en een variabele declareert met generieke termen als "data", "object" of "array" vliegt na meerdere pogingen zonder spatie de deur uitCaelorum schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 07:50:
Naamgeving heeft meer te maken met hoe je het noemt dan een d/t fout.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar zoals ik al vaker op dit forum heb geschreven vind ik het zelf vooral vervelend omdat je het op een gegeven moment (per ongeluk) gaat overnemen.D/t fouten zijn slordig, maar ik maak ze ook wel eens in een mailtje. Een werkgever/opdrachtgever die je daar op laat afzwaaien zou ik niet eens voor willen werken. Documentatie vind ik een ander verhaal, maar vooral omdat dat peer reviewed zou moeten zijn.
Gisteren schreef ik daardoor ergens "als" ipv "dan". De bijbehorende schaamte is zeer aanwezig
Dat zit wel Schnorr.
Maar als je dat doet en van vrije avonden houdt dan leer je het vanzelf afRonaldHeirbaut schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:56:
[...]
Nederlandse taal is nog wel vergevingsgezind. Maar
if a = 1
is echt wat anders dan
if a == 1
Dat zit wel Schnorr.
Dat is juist ook de grote reden waarom steeds meer mensen het fout doen, de taal leren van online media in plaats van kranten en boeken.Stukfruit schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:21:
Ik kan niet voor anderen spreken, maar zoals ik al vaker op dit forum heb geschreven vind ik het zelf vooral vervelend omdat je het op een gegeven moment (per ongeluk) gaat overnemen.
Maar als je er een keer iets van zegt valt het halve forum over je heen en is ineens iedereen dyslectisch. Terwijl mensen met dyslexie ook gewoon een woord kunnen opzoeken in de Dikke van Dale en leren hoe je het schrijft.
Grappig dat bij iedereen die iets schrijft over ergernissen minimaal één stijlfout te vinden is. Waarom commentaar leveren als je het zelf ook doet?
En waarom hebben we het überhaupt over motivatiebrieven? Het is 2022.
Motivatie-appje!Orangelights23 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:10:
Grappig dat bij iedereen die iets schrijft over ergernissen minimaal één stijlfout te vinden is. Waarom commentaar leveren als je het zelf ook doet?
Hahah daarom tik ik maar nietsOrangelights23 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:10:
Motivatiebrieven/appjes/gesprekken/mails doe ik sowieso niet aan. Onzin.
De eerste twee jaar moet door het broodfonds worden afgedekt, daarna neemt het UWV over. Het probleem is de maximale vergoeding van 45k p.j. vanuit het UWV. Dat is niet genoeg voor onze huidige leefwijze.Rutix schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:23:
[...]
Ik had het over een twee jaar buffer. De na 2 jaar heb je nu toch afgedekt? Of zie ik nou iets helemaal verkeerds over het hoofd?
En ik weet niet hoor maar het hele FIRE principe is gebaseerd op daaropdus het is zeker wel mogelijk.
Dan zorgen door aflossen/investeren dat dit zo snel mogelijk wel past.Loev schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:07:
[...]
Dat is niet genoeg voor onze huidige leefwijze.
Ik heb ook "maar" een AOV van 40K per jaar. Als ik stop met mijn hobby (wat ik dan waarschijnlijk toch niet meer kan), en de tering naar de nering zet, gaan wij het wel redden. En downsizen qua woning zou ook nog kunnen
Ga uit van het positieve en neem als uitgangspunt dat je het nooit nodig gaat hebben.
Als je de eerste 3 jaar zonder kleerscheuren door komt heb je als het goed is een beste buffer, dat samen met AOV, moet je een heel eind komen.
Ik heb het zo ingeregeld dat na nee half jaar zowel broodfonds als AOV betalen. Op die manier heb ik anderhalf jaar lang dubbele uitkering, en zelfs daarvan zou ik kunnen sparen om het vol te kunnen houden wanneer het broodfonds stopt.
[ Voor 14% gewijzigd door ybos op 14-08-2022 11:20 ]
Gisteren een AOV (Compleet) bij Centraal Beheer afgesloten.
Wel iets duurder dan bij andere aanbieders, maar gaf me op het totaalplaatje toch een beter gevoel.
Nu maar hopen dat ik er nooit achter hoef te komen of ik een juiste inschatting heb gemaakt
Wel iets duurder dan bij andere aanbieders, maar gaf me op het totaalplaatje toch een beter gevoel.
Nu maar hopen dat ik er nooit achter hoef te komen of ik een juiste inschatting heb gemaakt
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Hoe reageer je dan op een opdracht? Puur je CV droppen met je tarief? Mijn ervaring is dat je (iig met mijn opdrachten als project/implementatie manager) sneller op gesprek komt met een motivatie dan alleen je cv ergens neerleggen.Tylen schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:52:
[...]
Motivatiebrieven/appjes/gesprekken/mails doe ik sowieso niet aan. Onzin.
Ligt aan de specialisatie en branche, maar de meeste IT’ers krijgen genoeg opdrachten via LinkedIn. Ik werk zelf in de infosec en kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst een brief of cv ergens heb aangeleverd.jongetje schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:55:
[...]
Hoe reageer je dan op een opdracht? Puur je CV droppen met je tarief? Mijn ervaring is dat je (iig met mijn opdrachten als project/implementatie manager) sneller op gesprek komt met een motivatie dan alleen je cv ergens neerleggen.
Help de wereld, help met inzicht!Orangelights23 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:10:
Oftewel: zeg wát er fout is en wellicht wordt het ter harte genomen

Want eigenlijk zou het zeker op een technisch forum best mogelijk moeten zijn om elkaar te verbeteren. Als mensen daar niet tegen kunnen dan vraag ik me af hoe ze door bijvoorbeeld hun code reviews heen komen.
Dat zit wel Schnorr.
Ik zit in een niche markt. Dus hoef eigenlijk niet op opdrachten te reageren.jongetje schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:55:
[...]
Hoe reageer je dan op een opdracht? Puur je CV droppen met je tarief? Mijn ervaring is dat je (iig met mijn opdrachten als project/implementatie manager) sneller op gesprek komt met een motivatie dan alleen je cv ergens neerleggen.