Als zij iets fixed price, of in ieder geval op basis van een offerte, aanbieden en jou uurtje-factuurtje het werk laten doen dan is 30% of meer niet heel raar. Zij lopen hier risico wanneer er vele uren extra in gestoken moeten worden als de initiële kostenraming er compleet naast zit of wanneer jij het niet helemaal naar wens van de klant uitvoert. Daarnaast kan het zijn dat een gedeelte van de interne werkzaamheden (bij nieuwe klanten op bezoek gaan, offertes maken, de koffieautomaat) gedekt worden door het tarief wat zij aan de klant in rekening brengen als ze een poppetje op pad sturen. Wil je zelf die marge pakken dan zal je ook garant moeten staan voor het werk wat je aflevert. Ik zou akkoord gaan met 10% marge wanneer de onderaannemer de hele klus uit handen neemt en garantie biedt, 30-50% marge wanneer de onderaannemer alleen het uitvoerende werk doet en de hoofdaannemer aansprakelijk blijft.Yucon schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:49:
Ik heb vanochtend een gesprek met iemand uit mijn netwerk. Die werkt bij een bedrijf dat implementaties vrijwel volledig met eigen intern personeel doet, maar nu willen ze me vanwege een open plek die ze niet gevuld krijgen tijdelijk voor een klus inhuren.
Wat is in dat soort situaties gangbaar wat betreft marge? Iets vergelijkbaars als wanneer er een normale recruiter tussen zit (zeg 10%) of gaat men in dit soort situaties uit van veel meer?
Ze kunnen zelf standaard al 30 euro per uur meer factureren dan ik als freelancer aan een eindklant kan factureren als ik direct ingehuurd wordt. Op zich leek me dat al wel netjes.
[mo]
Die mo-tags staan goed, het is de kansloze editor die het niet snapt[/mo]