Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
sverzijl schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:26:
[...]

Theoretisch wel zoals het er staat. Maar theoretisch kan je ook ineens voor lange tijd ziek zijn, of er met de pet naar gaan gooien omdat je totaal gedemotiveerd raakt. Wat gaan ze dan doen? Je ontslaan? Hee, dat is precies wat je wil:)
In praktijk denk ik dat er altijd wel iets te regelen is in goed overleg.
Ik denk het ook wel. Maar maakt het wel net iets ingewikkelder. En ziek melden of ineens 0,0 inzet gaan tonen zo ben ik niet, dus dat zou ik niet zo snel doen. Ik hoop er gewoon met een goed gesprek samen uit te komen. Al betekend dat misschien dat ik een of twee maanden langer in loondienst moet blijven.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52
miicker schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Ik denk het ook wel. Maar maakt het wel net iets ingewikkelder. En ziek melden of ineens 0,0 inzet gaan tonen zo ben ik niet, dus dat zou ik niet zo snel doen. Ik hoop er gewoon met een goed gesprek samen uit te komen. Al betekend dat misschien dat ik een of twee maanden langer in loondienst moet blijven.
Ik zou inderdaad zelf ook gewoon in overleg gaan. Plan B kan altijd nog. En 2 maanden langer in loondienst zodat ze een vervanger kunnen vinden lijkt me ook nog best redelijk. Al zal het vinden van personeel sowieso lastig zijn in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

sverzijl schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:26:
[...]

Theoretisch wel zoals het er staat. Maar theoretisch kan je ook ineens voor lange tijd ziek zijn, of er met de pet naar gaan gooien omdat je totaal gedemotiveerd raakt. Wat gaan ze dan doen? Je ontslaan? Hee, dat is precies wat je wil:)
In praktijk denk ik dat er altijd wel iets te regelen is in goed overleg.
Dan wordt het "ziektewet wegens arbeidsconflict" en heb je twee weken om het op te lossen, lees ik:
Werkgever en werknemer krijgen nu de tijd (maximaal 2 weken is hierbij de richtlijn) om ‘vanuit de ziektewet’ het conflict op te lossen, daarna ‘vervalt’ de ziekmelding. Na 2 weken zijn er dan 2 mogelijke uitkomsten: het conflict is opgelost en de werknemer gaat weer aan de slag.

Of het conflict is nog niet opgelost en werkgever en werknemer moeten dan op zoek naar een juridische oplossing om van elkaar af te komen.

Dit is mogelijk via wederzijds goedvinden (vaststellingsovereenkomst) of via een gang naar het UWV of de kantonrechter.
Zo ver wil je het inderdaad niet laten komen. Maar goed, da's allemaal offtopic hier. :P

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

sverzijl schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

Ik zou inderdaad zelf ook gewoon in overleg gaan. Plan B kan altijd nog. En 2 maanden langer in loondienst zodat ze een vervanger kunnen vinden lijkt me ook nog best redelijk. Al zal het vinden van personeel sowieso lastig zijn in deze tijd.
Helemaal gemist dat het over loondienst ging...

Succes!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u2loot
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-10-2024
Stefangrp schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:55:
Zitten hier ook juniors (of jr freelancers) die een beetje ervaren zijn in Power BI? Ik kan wel wat ondersteuning gebruiken.
Maarja, als de goede mensen al voor het oprapen zouden liggen, had ik ook geen capaciteitsissue gehad lijkt me. Ingewikkeld..
Hey,

Ik kan je wellicht helpen, heb best wel wat ervaring in Power BI. Zou je me prive kunnen berichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:56
Klaassie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Ik krijg in januari/februari inderdaad altijd een brief "Uw aangiftebrief inkomstenbelasting" over het afgelopen jaar. Aangifte kan pas vanaf 1 maart en moet (bij geen uitstel) voor 1 mei, dus eind april is vroeg genoeg om daarmee aan de slag te gaan... >:) ;)
Even hierop verder gaan.
Ik heb gisteren mijn eerste factuur betaald gekregen! Netjes op tijd door de broker betaald, amper een week na indienen factuur.

Dat wat ik aan BTW moet afdragen zet ik iedere maand opzij naar een aparte rekening (bij dezelfde bank) middels een kruispost of tussenrekening in Moneybird. Dan loopt dat af te dragen geld niet dwars door al het anderen.

Maar hoe doen jullie dat met de inkomstenbelasting en zvw en volksverzekeringen?
Als ik het goed begrijp zit dit in een aangifte (dus geen 3 lossen aangiftes of aanslagen, dat klopt toch?) die voor 1 mei moet worden ingediend.

Maken jullie daar een reservering voor? Zo ja, hoe?
Ik heb @Hmmbob zijn Excel-sheet gebruikt en de verwachte omzet ingevuld. Op basis van die berekeningen kan ik alvast een reservering doen.
Wat zouden jullie een beginnend ondernemer aanraden?

Boekhouder is trouwens op vakantie, ik ga haar de vraag zeker stellen wanneer ze terug is maar ik ben benieuwd naar jullie adviezen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
badkuip schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:09:
[...]
Maar hoe doen jullie dat met de inkomstenbelasting en zvw en volksverzekeringen?
Als ik het goed begrijp zit dit in een aangifte (dus geen 3 lossen aangiftes of aanslagen, dat klopt toch?) die voor 1 mei moet worden ingediend.
Je aangifte moet 1 mei binnen zijn, tenzij je uitstel krijgt. Mijn aangifte doet een accountant en doet het altijd ergens in september of oktober. Uitstel is altijd door hen geregeld. Nooit gedoe mee gehad.

Wat betreft IB etc kan je twee dingen doen:
  • Je betaalt keurig de termijnen van de IB schatting die je krijgt van de Belastingdienst in een voorbelasting. Dan verreken je dat een jaar later; je krijgt wat terug, of je betaalt nog wat toe.
  • Je zegt tegen de Belastingdienst dat je dit jaar niks verdient en je corrigeert dat volgend jaar. Krijg je wel een enorme naheffing. Als je dat netjes gespaard hebt is dat geen probleem.
  • Je berekent zo goed en kwaad als het gaat wat je denkt te gaan verdienen dit jaar, geeft dat door aan de Belastingdienst en dan krijg je netjes een voorbelastingsformulier van hen.
Een ding is zeker... je gaat betalen. Pannenkoek... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:06
Voordat de BD wilde dat ik elke maand vooraf ging betalen zette ik gewoon 35~40% van de inkomsten na BTW op een spaarrekening specifiek voor IB.
Daar stond dan na een jaar meer dan genoeg op om de aanslag te betalen.

Nu betaal ik gewoon een geschat bedrag elke maand en dan volgend jaar moet ik wat bijbetalen of krijg ik wat terug.

[ Voor 9% gewijzigd door hackerhater op 05-08-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Je aangifte moet 1 mei binnen zijn, tenzij je uitstel krijgt. Mijn aangifte doet een accountant en doet het altijd ergens in september of oktober. Uitstel is altijd door hen geregeld. Nooit gedoe mee gehad.

Wat betreft IB etc kan je twee dingen doen:
  • Je betaalt keurig de termijnen van de IB schatting die je krijgt van de Belastingdienst in een voorbelasting. Dan verreken je dat een jaar later; je krijgt wat terug, of je betaalt nog wat toe.
  • Je zegt tegen de Belastingdienst dat je dit jaar niks verdient en je corrigeert dat volgend jaar. Krijg je wel een enorme naheffing. Als je dat netjes gespaard hebt is dat geen probleem.
  • Je berekent zo goed en kwaad als het gaat wat je denkt te gaan verdienen dit jaar, geeft dat door aan de Belastingdienst en dan krijg je netjes een voorbelastingsformulier van hen.
Een ding is zeker... je gaat betalen. Pannenkoek... :+
Pannenkoek? Die ontgaat me even :?

Ik was nog onbekend met voorbelasting. Op de website van de belastingdienst staat dat je btw kan aftrekken als voorbelasting. Bedoel je misschien een voorlopige aanslag in plaats van voorbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
@badkuip
Je BTW aanslag staat compleet los van je IB.
Wat je aan BTW moet betalen is de ontvangen BTW minus je betaalde BTW (voorbelasting)

Stel jouw gestuurde dit kwartaal hebben totaal 3500 euro aan BTW. Over je facturen dit kwartaal heb je totaal 400 euro BTW betaald. (hosting, benzine, etc)
Afdracht is dan: 3500 - 400 = 3100 euro.

BTW is een consumentenbelasting. Een bedrijf moet het alleen in rekening brengen en het verschil aan de fiscus geven.

Daarnaast is het mogelijk een voorschot aan IB te betalen aan de BD. Dit is puur een voorschot op de verwachte inkomsten-belasting rekening van dat jaar. Net als in loondienst er elke maand geld ingehouden werd.

[ Voor 37% gewijzigd door hackerhater op 05-08-2022 14:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
badkuip schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:23:
[...]
Pannenkoek? Die ontgaat me even :?
Snap ik.

https://www.nporadio1.nl/...d019a8/betalen-pannenkoek

Maar het komt van YouTube: Toren C Pubermeisjes in actie, O wat erg je moet betalen Pannekoek!

Uiteraard is het niet persoonlijk _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 05-08-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
hackerhater schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:24:
@badkuip
Je BTW aanslag staat compleet los van je IB.
Wat je aan BTW moet betalen is de ontvangen BTW minus je betaalde BTW (voorbelasting)

Stel jouw gestuurde dit kwartaal hebben totaal 3500 euro aan BTW. Over je facturen dit kwartaal heb je totaal 400 euro BTW betaald. (hosting, benzine, etc)
Afdracht is dan: 3500 - 400 = 3100 euro.
Inderdaad het staat los van de BTW, BTW gaat over omzet, niet over inkomsten.Maar hoe moet ik @RonaldHeirbaut zijn reactie dan lezen? Mijn vraag ging toch echt over IB...
hackerhater schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

Voordat de BD wilde dat ik elke maand vooraf ging betalen zette ik gewoon 35~40% van de inkomsten na BTW op een spaarrekening specifiek voor IB.
Daar stond dan na een jaar meer dan genoeg op om de aanslag te betalen.

Nu betaal ik gewoon een geschat bedrag elke maand en dan volgend jaar moet ik wat bijbetalen of krijg ik wat terug.
Hoe organiseer je dat, iedere maand een geschat bedrag betalen? Dat ie iets anders dan een voorlopige aanslag van de BD, want die is eenmalig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
badkuip schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:29:
Hoe organiseer je dat, iedere maand een geschat bedrag betalen? Dat ie iets anders dan een voorlopige aanslag van de BD, want die is eenmalig?
Voorlopig aanslag betaald in termijnen ;)
Dat is het effectief. Stel de aanslag is 33K en je betaald 3K per maand in 11 termijnen.
In mijn geval boekt de BD elke maand 3600 euro af als voorschot.

Volgend jaar zie ik wel of ik moet bijbetalen (waarschijnlijk) of geld terug krijg.
Effectief zorgt het er alleen voor dat je niet even 30 a 40K IB reservering op je rekening hebt op 1/1.
Uiteindelijk moet je toch betalen, daar kom je niet onderuit.

[ Voor 29% gewijzigd door hackerhater op 05-08-2022 14:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
[...]

Even hierop verder gaan.
Ik heb gisteren mijn eerste factuur betaald gekregen! Netjes op tijd door de broker betaald, amper een week na indienen factuur.

Dat wat ik aan BTW moet afdragen zet ik iedere maand opzij naar een aparte rekening (bij dezelfde bank) middels een kruispost of tussenrekening in Moneybird. Dan loopt dat af te dragen geld niet dwars door al het anderen.

Maken jullie daar een reservering voor? Zo ja, hoe?
Ik heb @Hmmbob zijn Excel-sheet gebruikt en de verwachte omzet ingevuld. Op basis van die berekeningen kan ik alvast een reservering doen.
Wat zouden jullie een beginnend ondernemer aanraden?

Boekhouder is trouwens op vakantie, ik ga haar de vraag zeker stellen wanneer ze terug is maar ik ben benieuwd naar jullie adviezen..
Van iedere factuur zet ik eerst de ontvangen BTW apart, daarna zet ik 33% van het overgebleven bedrag apart voor de IB en ZVW.
  1. Ik zeg aan het begin van het jaar "ik ga 0 verdienen dit jaar", zodat ik niets maandelijks hoef te betalen.
  2. In oktober doe ik een voorlopige aangifte van mijn omzet tot dan toe. Dan krijg ik al een voorlopige aanslag IB en ZVW waarvoor ik geld apart heb gezet. Dit geld staat dan ook op 31-12 zeker niet meer op mijn rekening ;)
  3. Eind december doe ik een voorlopige aangifte die vrij nauwkeurig is over het afgelopen jaar. Dat betaal ik ook zo snel mogelijk.
  4. In maart doe ik de de gewone aangifte. Normaal is het verschil maar een paar euro's

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 05-08-2022 14:37 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Voorlopig raad ik inderdaad aan om het zoals Hmmbob te doen.
Ik heb genoeg reserves (ben al een paar jaar bezig) en ik heb liever 11 afboekingen die geen grote pieken veroorzaakt in mijn cashflow, dan die driehoek wat je anders krijgt (opbouwend en dan in 1 keer 30+K eraf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Mea culpa. Mijn klok en klepel zijn niet helemaal ying-yang. Voorbelasting... ik bedoelde daarme de voorlopige aanslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Hmmbob schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

Van iedere factuur zet ik eerst de ontvangen BTW apart, daarna zet ik 33% van het overgebleven bedrag apart voor de IB en ZVW.
  1. Ik zeg aan het begin van het jaar "ik ga 0 verdienen dit jaar", zodat ik niets maandelijks hoef te betalen.
  2. In oktober doe ik een voorlopige aangifte van mijn omzet tot dan toe. Dan krijg ik al een voorlopige aanslag IB en ZVW waarvoor ik geld apart heb gezet. Dit geld staat dan ook op 31-12 zeker niet meer op mijn rekening ;)
  3. Eind december doe ik een voorlopige aangifte die vrij nauwkeurig is over het afgelopen jaar. Dat betaal ik ook zo snel mogelijk.
  4. In maart doe ik de de gewone aangifte. Normaal is het verschil maar een paar euro's
Dank voor deze stappen. Klinkt logisch. Is 33% opzij zetten niet wat te veel? jouw Excel-sheet heeft uitgerekend dat ik <15% effectieve belastingdruk heb. Zou 20% (+5% extra) opzij zetten dan niet al veilig zijn? Of heb je er een goede reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
badkuip schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:45:
[...]

Dank voor deze stappen. Klinkt logisch. Is 33% opzij zetten niet wat te veel? jouw Excel-sheet heeft uitgerekend dat ik <15% effectieve belastingdruk heb. Zou 20% (+5% extra) opzij zetten dan niet al veilig zijn? Of heb je er een goede reden voor?
Dat ligt aan je omzet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Beter te veel reserveren dan te weinig ;)
Hou er wel rekening mee dat je waarschijnlijk dit jaar niet meer aan de 1125 uur komt!
Dus geen zelfstandige aftrek & starters aftrek
https://www.belastingdien...voorwaarden_urencriterium

[ Voor 96% gewijzigd door hackerhater op 05-08-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
hackerhater schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:45:
Kreeg een keer telefoon van mijn accountant. "Heb je goed gespaard?", vraagt ze. Ik voelde al nattigheid. Net het jaar daarvoor was mijn alimentatie gestopt, maar nam ik nog wel mee in de vooraanslag. Moest toch nog even 9k lappen. Ik had goed gespaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Zoiets had ik een jaar geleden toen ik de zakelijke auto verkocht. Eenmalig inkomsten van 9K alla.
Maar ik had er even geen rekening mee gehouden dat een behoorlijke kostenpost (+/- 500 pm) weggevallen was.

Lang leven genoeg reserves
Ik moet meer geld uit gaan geven, mijn winst is te hoog :+

[ Voor 13% gewijzigd door hackerhater op 05-08-2022 14:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb @Hmmbob zijn Excel-sheet gebruikt en de verwachte omzet ingevuld.
Daarover gesproken: @badkuip wees me nog op een klein foutje in de sheets. De "vrije winst" (het verschil tussen wat je maandelijks hebt uitbetaald en je winst) werd niet goed berekend - daar stond een fixed value in (uit een van mijn eigen vroegere proefberekeningen) :+ , die heb ik nu aangepast. Dit had overigens geen invloed op de te betalen belastingen. Betreft veld C34 in tab's 2020 en 2021, en veld C32 in 2022 tab)

Linkje nog een keer: https://drive.google.com/...S-dJbP6pNuD0Dbu-CmSh3ZEfc

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 05-08-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
En ik heb net een afspraak gemaakt met een accountant om me te laten adviseren over de overgang naar een BV-structuur - ik zit ruimschoots voorbij het omslagpunt. Advies is gratis, dus vertel maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:49:
Zoiets had ik een jaar geleden toen ik de zakelijke auto verkocht. Eenmalig inkomsten van 9K alla.
Maar ik had er even geen rekening mee gehouden dat een behoorlijke kostenpost (+/- 500 pm) weggevallen was.

Lang leven genoeg reserves
Ik moet meer geld uit gaan geven, mijn winst is te hoog :+
Haha, ik heb daar niet zo veel last van. Ik ben namelijk sinds ik zelfstandige ben vooral minder gaan werken. Dus niet zo zeer veel meer inkomsten maar iets meer voor minder uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Afas schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:11:
[...]

Haha, ik heb daar niet zo veel last van. Ik ben namelijk sinds ik zelfstandige ben vooral minder gaan werken. Dus niet zo zeer veel meer inkomsten maar iets meer voor minder uren.
Tjah je partner schuldenvrij door het HBO heen trekken kost aardig wat geld ;)
Dit land is niet ingericht op alleen-verdieners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mehmet
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-07 10:04
Even een vraagje m.b.t. handelsnaam/naam van mijn onderneming.

Ik had in de periode van 2018 tot en met 2020 een andere onderneming (ook in de IT, maar geen dienstverlening). Destijds heb ik toen een leuke bedrijfsnaam gekozen en daar ook het domeinnaam voor geregistreerd.

Eind 2020 heb ik mijn bedrijf opgedoekt en ben ik sinds mei dit jaar weer ingeschreven bij de KvK. Ik wou mijn laatste bedrijfsnaam gebruiken maar dan net even wat anders (Consultancy i.p.v. Trading). Nu blijk dat een ander persoon ook een soortgelijke naam gebruik maar dan voor het ontwikkelen van apps.

Nu is het ook zo dat deze betreffende persoon/bedrijf in kwestie heel veel andere namen heeft maar feitelijk onder een andere holding zijn/haar activiteiten uitvoert.

Hoe groot is de kans dat ik in de problemen kom als ik toch besluit om deze naam aan te houden? Zoals gezegd is het domeinnaam al sinds 2017 van mij en heb ik er destijds geen problemen mee gehad. Zover ik kan beoordelen is er ook geen copyright o.i.d. van toepassing op deze benaming (laten checken door een erkend bedrijf die er thuis in is).

Tuurlijk kan ik een andere naam kiezen maar daar waar ik nog heel veel materiaal heb liggen zoals logo's, website e.d. van de laatste keer wat ik amper heb gebruikt destijds vind ik het zonde om het "wiel" opnieuw te gaan uitvinden. Daarnaast kennen mijn klanten uit die tijd mij ook nog onder die naam en mogelijk wil ik ook weer de samenwerking met die klanten hervatten. Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mehmet schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:21:
Even een vraagje m.b.t. handelsnaam/naam van mijn onderneming.

Ik had in de periode van 2018 tot en met 2020 een andere onderneming (ook in de IT, maar geen dienstverlening). Destijds heb ik toen een leuke bedrijfsnaam gekozen en daar ook het domeinnaam voor geregistreerd.

Eind 2020 heb ik mijn bedrijf opgedoekt en ben ik sinds mei dit jaar weer ingeschreven bij de KvK. Ik wou mijn laatste bedrijfsnaam gebruiken maar dan net even wat anders (Consultancy i.p.v. Trading). Nu blijk dat een ander persoon ook een soortgelijke naam gebruik maar dan voor het ontwikkelen van apps.

Nu is het ook zo dat deze betreffende persoon/bedrijf in kwestie heel veel andere namen heeft maar feitelijk onder een andere holding zijn/haar activiteiten uitvoert.

Hoe groot is de kans dat ik in de problemen kom als ik toch besluit om deze naam aan te houden? Zoals gezegd is het domeinnaam al sinds 2017 van mij en heb ik er destijds geen problemen mee gehad. Zover ik kan beoordelen is er ook geen copyright o.i.d. van toepassing op deze benaming (laten checken door een erkend bedrijf die er thuis in is).

Tuurlijk kan ik een andere naam kiezen maar daar waar ik nog heel veel materiaal heb liggen zoals logo's, website e.d. van de laatste keer wat ik amper heb gebruikt destijds vind ik het zonde om het "wiel" opnieuw te gaan uitvinden. Daarnaast kennen mijn klanten uit die tijd mij ook nog onder die naam en mogelijk wil ik ook weer de samenwerking met die klanten hervatten. Alvast bedankt voor de reacties!
De KvK en Notaris doen geen harde toets vooraf of jouw naam uniek genoeg is (hoogstens waarschuwing).
Het is je eigen verantwoordelijkheid om de bedrijfsnaam te kiezen.

Je kan in de problemen komen als de andere partij jou gaat aanklagen vanwege overlap, verwarring van de bedrijfsnaam. De bewijslast ligt dan bij die partij waarbij de criteria onder kopje 4 gelden.

https://www.kvk.nl/advies.../een-bedrijfsnaam-kiezen/

Daarnaast kan het nog een merknaam zijn, zie kopje 5 bovenstaand.
Daarvoor geldt het merkenrecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Domeinnaam is geen merkrecht. Ik zou gewoon even contact opnemen met de betreffende ondernemer en even polsen hoe hij/zij erin zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:32
hackerhater schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:45:
Hou er wel rekening mee dat je waarschijnlijk dit jaar niet meer aan de 1125 uur komt!
Dus geen zelfstandige aftrek & starters aftrek
https://www.belastingdien...voorwaarden_urencriterium
Als je in Juli bent gestart dan haal je dat wel denk ik, je moet niet onderschatten hoeveel werk je besteed aan het uitzoeken. Lastig om het allemaal bij te houden, maar ik zit geregeld in de avond op de website van de belastingdienst om zaken uit te zoeken, of te klieren in wat sheets om dingen uit te rekenen. Denk ook aan het indienen van een WBSO aanvraag oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vanaf een half jaar lukt nog wel maar zorg wel dat je een registratie hebt stel dat er over 2 tot 7 jaar nog naar gevraagd wordt. Alle het onderzoek voordat je start telt ook mee zoals hier lurken (netwerken), markt bepalen, tarief bepalen en welke verzekeringen en diensten je nodig hebt, of alleen al wat de mogelijkheden zijn. Eventueel kan je dit onderzoek ook borgen in een eenvoudig businessplan van een paar pagina’s. Waarschijnlijk gaat niemand dat ooit lezen maar creëert wel bewijslijst die het aannemelijk maakt dat je onderzoek gedaan hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

TheJVH schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 00:18:
[...]

Als je in Juli bent gestart dan haal je dat wel denk ik, je moet niet onderschatten hoeveel werk je besteed aan het uitzoeken. Lastig om het allemaal bij te houden, maar ik zit geregeld in de avond op de website van de belastingdienst om zaken uit te zoeken, of te klieren in wat sheets om dingen uit te rekenen. Denk ook aan het indienen van een WBSO aanvraag oid.
WBSO-aanvraag uren zijn denk ik prive. Het is immers een voordeel bij je inkomstenbelasting, en niet een aftrekpost om je winst te verlagen.

Maar je uren kunnen inderdaad hard gaan, paar uur voor het zoeken naar een laptop, paar uur om een accountant uit te zoeken. 2 dagen testen welke boekhoudsoftware je gaat gebruiken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
Crazy D schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

WBSO-aanvraag uren zijn denk ik prive. Het is immers een voordeel bij je inkomstenbelasting, en niet een aftrekpost om je winst te verlagen.

Maar je uren kunnen inderdaad hard gaan, paar uur voor het zoeken naar een laptop, paar uur om een accountant uit te zoeken. 2 dagen testen welke boekhoudsoftware je gaat gebruiken.
WBSO aanvraag is sowieso niet privé. In een BV is het ook zakelijk (want je krijgt simpelweg een zak met geld in dat geval), dus waarom zou het bij een eenmanszaak opeens een prive-aangelegenheid zijn? Alleen omdat de RVO heeft besloten dat zelfstandigen een belastingaftrek krijgen, in plaats van een zak geld?

Wat dat eigenlijk betekend is dat je jezelf bruto minder hoeft uit te keren (want het netto besteedbaar inkomen blijft hetzelfde) zodat je meer kosten kan maken aan R&D. Denk aan een lager uurtarief omdat je met onbekende technieken gaat werken, of 32 uur omdat je dan een dag kan besteden buiten de klant in het onderzoek.

Uiteindelijk is het allemaal werkgerelateerd. Als ik geen eigen bedrijf zou hebben, zou ik ook geen WBSO aanvraag doen ;) .

[ Voor 3% gewijzigd door TheJVH op 06-08-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Crazy D schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Mijn onderneming staat al sinds maart ingeschreven bij het KvK. De uren gemaakt aanloop daarnaar toe, tussen maart en juli (begin 1e opdracht) en de uren sindsdien, zijn allemaal gelogd in Moneybird. Dus ja, ik heb een sluitende urenadministratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

TheJVH schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

WBSO aanvraag is sowieso niet privé. In een BV is het ook zakelijk (want je krijgt simpelweg een zak met geld in dat geval), dus waarom zou het bij een eenmanszaak opeens een prive-aangelegenheid zijn? Alleen omdat de RVO heeft besloten dat zelfstandigen een belastingaftrek krijgen, in plaats van een zak geld?

Wat dat eigenlijk betekend is dat je jezelf bruto minder hoeft uit te keren (want het netto besteedbaar inkomen blijft hetzelfde) zodat je meer kosten kan maken aan R&D. Denk aan een lager uurtarief omdat je met onbekende technieken gaat werken, of 32 uur omdat je dan een dag kan besteden buiten de klant in het onderzoek.
Precies omdat wat je zegt... bij een BV krijgt de BV belastingvoordeel, ze dragen minder belasting af. Bij een eenmanszaak betaal jij zelf IB. Je hebt niet te makan met "minder uitkeren" want je keert jezelf niets uit. Nettowinst van je eenmanszaak = jouw bruto inkomen. Maar goed ik weet het ook niet zeker, ben geen belastinginspecteur. (je krijgt geen zak geld, maar je krijgt een een verlaging van de belastingen).
Uiteindelijk is het allemaal werkgerelateerd. Als ik geen eigen bedrijf zou hebben, zou ik ook geen WBSO aanvraag doen ;) .
Er zijn wel meer dingen die ik niet zou doen als ik geen bedrijf had, maar toch niet mag aftrekken of als bedrijfsactiviteit rekenen dus dat is het slechte argument.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Crazy D schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:22:

[...]

Er zijn wel meer dingen die ik niet zou doen als ik geen bedrijf had, maar toch niet mag aftrekken of als bedrijfsactiviteit rekenen dus dat is het slechte argument.
Ik ben wel benieuwd naar die dingen. Welke activiteiten tellen volgens jou niet mee die je nu doet als zelfstandige, en die je niet zou doen in loondienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Dit is trouwens ook wel interessant, blijkbaar mag je reistijd ook meetellen:
Een ondernemer werkt naast zijn ondernemersactiviteiten als DJ ook nog in loondienst. In 2011 werkt hij 1.316 uur in dienstbetrekking (exclusief 170 uur reistijd) en 1.335 uur (inclusief reistijd) besteedt hij aan zijn onderneming. Volgens Rechtbank Den Haag voldeed de DJ aan het urencriterium. Op grond van een arrest van de Hoge Raad tellen namelijk alle uren besteed aan werkzaamheden verricht met het oog op de zakelijke belangen van de onderneming mee. Dus ook de reistijd. Maar voor de uren woon-werkverkeer in het kader van de dienstbetrekking ligt dat volgens de rechtbank anders. Deze uren maken geen onderdeel uit van de arbeidsovereenkomst met de werkgever, kwalificeren niet als werktijd en worden ook niet betaald.

Met dit oordeel is het hof het dus niet eens. Volgens het hof is het niet van belang of de uren woon-werkverkeer op grond van de arbeidsovereenkomst kwalificeren als werktijd waarvoor een arbeidsbeloning wordt betaald. Het oogmerk van dit woon-werkverkeer is het verrichten van werkzaamheden in dienstbetrekking, zodat de reistijd meetelt bij de toetsing aan het grotendeelscriterium. Hierdoor voldoet de DJ dus niet aan het urencriterium.

Bron: Hof Den Haag 8-07-2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
WBSO is altijd korting op je belasting. Dat kan inkomstenbelasting zijn als ZZP’er en dan is het (was en volgens mij is dat nog steeds zo) een vast bedrag, of korting op de loonbelasting en dan is het een percentage. Maar dat staat vast ergens op de site van de WBSO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
TheJVH schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:20:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar die dingen. Welke activiteiten tellen volgens jou niet mee die je nu doet als zelfstandige, en die je niet zou doen in loondienst?
dingen != activiteiten. Buro(stoel) thuis, airco in je thuiskantoor, je gezin meenemen naar efteling/disneyland omdat je nogal eens overwerkt/vaker naar een netwerk borrel gaat/extra tijd in kennis investeert.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-09 15:03
Ik heb een bv in Denemarken en vennootschapsbelasting is hier hoog in sommige gevallen. Om die reden zoek ik wat dingen die ik kan aanschaffen om wat minder winst te hebben. Iemand nog tips? ;) Zit in de cybersecurity als CISO. Zaken als een auto van de zaak worden anders belast, dus ben met name op zoek naar producten/gebruiksvoorwerpen/online trainingen/zaken voor mijn kantoor, enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

@Orangelights23
Indien je het nog niet hebt; ISACA lidmaatschap?

Dat is nuttig en prijzig ($750 p/jr) ineen. Af en toe een certificaat halen ($500,-)
en/of ISC2 lidmaatschap.

Een extra (LVT) tablet/laptop 'om security te testen'?

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 22:03
Orangelights23 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:37:
Ik heb een bv in Denemarken en vennootschapsbelasting is hier hoog in sommige gevallen.
Kan je daar iets meer over vertellen? Volgens je profiel zit je in de randstad. Nou is mijn Deense topografie niet zo goed, dus kan zijn dat ze in Denemarken ook een randstad hebben, maar het lijkt me bij uitstek iets Nederlands.

Hoe kom je dan uit bij een Deense BV, en hoe zit het belastingregime er daar uit? Pro's/cons?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 04:03
Freeaqingme schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:55:
[...]

Kan je daar iets meer over vertellen? Volgens je profiel zit je in de randstad.
Profielupdate in 3... (hij woonde "in Zweden en nu in Denemarken")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 21-09 15:03
@bord4kop Lidmaatschap heb ik inderdaad, zit te denken om nog een QAE aan te schaffen. Laptop ook nog recentelijk gekocht, ik voer af en toe pentesten uit als side hustle, dus deze gebruik ik daadwerkelijk ook.

@Freeaqingme Helaas is je speurwerk niet zo goed ;) Vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat dat je enige comment is en je niet ingaat op mijn vraag. Wel goede constatering dat er geen randstad is in Denemarken :) Ik woon inderdaad in Denemarken en heb daar het Nederlandse equivalent van een bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Orangelights23 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:54:
@bord4kop Lidmaatschap heb ik inderdaad, zit te denken om nog een QAE aan te schaffen....

....
Zeker goede investering,. Bevalt mij iig goed :9

[ Voor 18% gewijzigd door bord4kop op 08-08-2022 13:27 ]

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Wel goede constatering dat er geen randstad is in Denemarken :) Ik woon inderdaad in Denemarken en heb daar het Nederlandse equivalent van een bv.
Er zijn genoeg Amerikanen die denken dat Nederland de hoofdstad is van Kopenhagen... (filmpje kan ik helaas niet meer vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dopje123
  • Laatst online: 07-11-2022
*snip* Zoals Rens-br al aangaf in je vorige topic: werving is hier niet de bedoeling.

[ Voor 84% gewijzigd door RobIII op 08-08-2022 14:05 ]

https://www.meetup.com/nl-NL/pro-test-the-test-meetup-group/events/286892805/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dopje123
  • Laatst online: 07-11-2022
ik zag net een gebruiker die bepaalde school richting heeft afgerond maar geen baan kan vinden mag ik hem
wel benaderen ?

https://www.meetup.com/nl-NL/pro-test-the-test-meetup-group/events/286892805/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mehmet
Inmiddels al weer de tweede maand dat ik begonnen ben met freelancen en vanochtend een gesprek gehad voor een extra klus (8u p.week) voor zeker tot maart volgend jaar. Altijd goed om nog een opdrachtgever erbij te hebben mits het kan en past. In dit geval past het prima en beiden opdrachten zijn 20 minuten met de auto en met mogelijkheden om vanuit huis te werken (ik ben nog niet eens op kantoor geweest sinds ik ben gestart bij mijn eerste klus)

Vorige week ook mijn eerste factuur uitbetaald gekregen nadat ik nog even onzeker was of ik de uren wel uitgekeerd kon krijgen omdat ik weinig heb kunnen doen afgelopen maand. Mijn teamleider deed totaal niet moeilijk en 10 minuten nadat ik mijn factuur had opgestuurd werd deze al gelijk betaald door de tussenpartij. Zeer netjes! Ben benieuwd hoe het deze maand gaat lopen.

Binnen nu een een paar maanden ben ik van plan om een youngtimer aan te schaffen. Dit omdat ik dan met een gunstige bijtelling toch een redelijke auto kan rijden waarbij ik alle kosten van de winst kan aftrekken. Een auto leasen heeft me op een of andere manier persoonlijk nooit getrokken maar kan mogelijk later toch wel interessant zijn. De auto ga ik gecombineerd gebruiken (zakelijk en privé).

Al met al na een stroeve start bevalt het prima om op deze manier lekker bezig te zijn en ik zal ongetwijfeld niet de eerste freelancer zijn die denkt: Had ik dit maar eerder gedaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Leuk hè die eerste betaalde factuur😃

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ik zal ongetwijfeld niet de eerste freelancer zijn die denkt: Had ik dit maar eerder gedaan!
Je bent de eerste. Echt!! O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ernemmer schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:19:
Toch blijft de laatste de leukste ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mehmet
Ernemmer schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:19:
Zeker weten! :P Voelt heel goed, niet zo zeer vanwege het geld want al voor ik begon met freelancen had ik het zeker niet slecht. De vrijheid en het feit dat je niet meer afhankelijk bent van een "baas" en lekker je eigen opdrachten heb, is onbetaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
RonaldHeirbaut schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

Toch blijft de laatste de leukste ;)
Me laatste zal wss zijn als ik dood ben :p. Ik doe altijd wel wat waar ik een factuur kan sturen dus vermoed dat ik later ook gewoon nog een dagje werk ofzo.

Nothing to see here!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sverzijl
Mehmet schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:38:
en ik zal ongetwijfeld niet de eerste freelancer zijn die denkt: Had ik dit maar eerder gedaan!
Ik sla me nog steeds voor m’n kop dat ik niet 20 jaar geleden ben begonnen met ZZP-en ipv 14 jaar geleden. Maar goed, beter laat dan nooit hè :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:06
sverzijl schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:21:
[...]

Ik sla me nog steeds voor m’n kop dat ik niet 20 jaar geleden ben begonnen met ZZP-en ipv 14 jaar geleden. Maar goed, beter laat dan nooit hè :)
Ach ja, ik denk dat alles relatief is.
Zeker:zzp heeft zijn voordelen. Maar ik heb ook veel geleerd en plezier gehad in vorige banen toen ik bij consultancy organisaties en in interne IT afdelingen werkte. Je ziet je werkomgeving zo vanuit verschillende perspectieven en alles heeft zijn voor en nadelen.
Ik zelf ben erg laat als zzp begonnen maar heb er nog geen moment spijt van dat ik dat niet eerder gedaan heb :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sverzijl
yulunga schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

Ach ja, ik denk dat alles relatief is.
Zeker:zzp heeft zijn voordelen. Maar ik heb ook veel geleerd en plezier gehad in vorige banen toen ik bij consultancy organisaties en in interne IT afdelingen werkte. Je ziet je werkomgeving zo vanuit verschillende perspectieven en alles heeft zijn voor en nadelen.
Ik zelf ben erg laat als zzp begonnen maar heb er nog geen moment spijt van dat ik dat niet eerder gedaan heb :D
Ik mis de verplichte bijeenkomsten en “kennissessies” en POP/PDF gesprekken en “360 degrees feedback” en al die shit toch echt voor geen moment hoor. En toen ik nog voor grote consultatiebureau’s werkte zat ik net zoals nu toch 99,8% van de tijd bij een klant.
Maar goed, ook toen heb ik me wel vermaakt hoor. Zou alleen nooit meer terug willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 19-09 16:50
sverzijl schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:52:
[...]

Ik mis de verplichte bijeenkomsten en “kennissessies” en POP/PDF gesprekken en “360 degrees feedback” en al die shit toch echt voor geen moment hoor.
Dat inderdaad… 😀

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
badkuip schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:45:
[...]

Is 33% opzij zetten niet wat te veel?
Ligt aan je tarief en wat je binnen haalt, kreeg na 3 maanden de opmerking van mijn accountant om vanaf die maand 50% op een IB rekening te zetten.

Luxe problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
[...]

Had dat gevoel vooral in de begin maanden, maar als ik terug kijk op wat ik in loondienst gedaan heb dan zijn dat allemaal coole dingen tot het laatste jaar. Slecht betaald, maar wel leuke dingen. Nu krijg ik goed betaald voor veel meetings. :D :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

“360 degrees feedback” en al die shit
Wat mij vooral stoorde is dat zulke feedback binnen 360 seconden na de feedback de prullenbak in ging.

Gelukkig kan ik als freelancer feedback geven en met 360 km p/u wegfietsen als ze er niets mee doen, dus dat is inderdaad een verbetering :+

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mehmet
[...]

Ik begrijp wat je bedoeld. Voor mij is een tijdje detachering goed geweest voor mijn leercurve maar ben er te lang in blijven hangen. Voor mijn gevoel had ik deze stap al zeker een jaar geleden al kunnen maken maar wat je zegt beter te laat dan nooit. Ervaring opdoen is ook belangrijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Mehmet op 08-08-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mehmet
[...]

Ik mis de verplichte bijeenkomsten en “kennissessies” en POP/PDF gesprekken en “360 degrees feedback” en al die shit toch echt voor geen moment hoor. En toen ik nog voor grote consultatiebureau’s werkte zat ik net zoals nu toch 99,8% van de tijd bij een klant.
Maar goed, ook toen heb ik me wel vermaakt hoor. Zou alleen nooit meer terug willen :)
Idem dito. Ik heb in 9 jaar tijd dat ik voor een detacheerder werkte eigenlijk alleen maar bij de klant gezeten, uitzondering was in 2017 maar toen heb ik maar 2 weken geen klus gehad. Altijd wel leuke dingen te doen gehad maar nee ik zou ook niet meer terug willen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:01

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

40% zet ik opzij voor IB volgens mij 2.5% teveel maar zie dat als eventuele extra kosten.

Iemand trouwens al is een onderhandelin voor nieuw tarief met tergos/vibe gehad. Ze pakken 20 eu bovenop de 75 die ik krijg. Nieuwe jaar wil ik minimaal 10tje erbij. Weet niet hoe star ze zijn in hun marge ? Zit dan al jaar op project dus zo'n 30k winst voor ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

sebasd

loopt op espresso

NLKornolio schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:18:
Iemand trouwens al is een onderhandelin voor nieuw tarief met tergos/vibe gehad. Ze pakken 20 eu bovenop de 75 die ik krijg. Nieuwe jaar wil ik minimaal 10tje erbij. Weet niet hoe star ze zijn in hun marge ? Zit dan al jaar op project dus zo'n 30k winst voor ze.
In hoeverre ben je bereid een andere klus te gaan zoeken? En hoe veel moeite zou het zijn iets anders te vinden?

Als je genoeg opties hebt is het een stuk makkelijker om het hard te spelen. Houd in gedachten dat zij je ook liever graag op deze opdracht houden. Het zal voor hun een stuk moeilijker zijn een vervanger voor jou te vinden dan dat het voor jou is om een nieuwe opdracht binnen te halen. Gebruik dat ;)

Het is voor je tussenpartij ook een keuze tussen wat minder omzet en het risico op geen omzet.

En voor een volgende opdracht leren om niet met zo’n belachelijke marge akkoord te gaan :+

[ Voor 5% gewijzigd door sebasd op 08-08-2022 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 15:22
40% zet ik opzij voor IB volgens mij 2.5% teveel maar zie dat als eventuele extra kosten.

Grote kans dat ze bij de klant tariefverhoging gaan voorstellen Vibe kennende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024

Altijd vooraf de marge transparant maken en elke verlenging hun marge opeten tot 5-7,50 per uur. Zeker als ze alleen CV schuivers zijn.

Bij verlenging is het vaak bijna niet te doen om je tarief op te hogen. Bij grote organisaties lukt het de inhuur manager niet al zou hij willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

waanzinnige marge.

Inhuur contract zal niet opengebroken -kunnen?- worden, maar de mantelpartij kan prima met €10 minder marge doen.
:(

En inderdaad hard spelen en bereid zijn om weg te lopen. Hou je nu je poot stijf, dan weten ze dat meteen voor de volgende keer ;)

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:39

MadEgg

Tux is lievvv

Ik zit bij Spilberg/Vibe voor 8€ per uur marge bovenop €90 per uur. Met voldoende druk van beide zijden (freelancer en klant) zit daar dus best wat rek in.

Neem verder ook een exitstrategie mee in het contract! Helemaal geen relatiebeding of in ieder geval een die verloopt na 6-12 maanden. Daar heb ik een fout gemaakt. Ik hoorde via de klant dat Brainnet die er nog tussen zit dat maximeert op 12 maanden tussen de recruiter en Brainnet maar ze proberen dat aan beide kanten dicht te timmeren. Ik zou graag van Vibe af zijn na 18 maanden maar dat zit er niet in.

Tja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 16:13
[...]

Ik mis de verplichte bijeenkomsten en “kennissessies” en POP/PDF gesprekken en “360 degrees feedback” en al die shit toch echt voor geen moment hoor.
Dat is juist hetgeen dat ik het meeste mis sinds ik zzp'er ben. Bij opdrachtgevers plan ik nu maar zelf elke maand feedback sessies in met leidinggevenden. Ik vind het toch waardevol om regelmatig te horen of en hoe ik kan verbeteren en om regelmatig te sparren met collega's over verdere ontwikkeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rutix
GoodspeeD schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:24:
[...]

Dat is juist hetgeen dat ik het meeste mis sinds ik zzp'er ben. Bij opdrachtgevers plan ik nu maar zelf elke maand feedback sessies in met leidinggevenden. Ik vind het toch waardevol om regelmatig te horen of en hoe ik kan verbeteren en om regelmatig te sparren met collega's over verdere ontwikkeling.
Maar dan is het geen verplichting, die verplichting maakte het vaak ook helemaal geen nuttige feedback. Ik heb ook met de klant om de zoveel tijd een feedback momentje om te kijken of we het aan beide kanten nog goed vinden gaan en of ze nog verbeterpunten hebben.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 15:21
MadEgg schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

Neem verder ook een exitstrategie mee in het contract! Helemaal geen relatiebeding of in ieder geval een die verloopt na 6-12 maanden. Daar heb ik een fout gemaakt. Ik hoorde via de klant dat Brainnet die er nog tussen zit dat maximeert op 12 maanden tussen de recruiter en Brainnet maar ze proberen dat aan beide kanten dicht te timmeren. Ik zou graag van Vibe af zijn na 18 maanden maar dat zit er niet in.
Zeker, Soms staat er een relatiebeding in voor al hun huidige en potentiele toekomstige klanten.
Als werknemer ben je daar wel tegen beschermd maar als ZZPer niet zomaar.
Dan kan je mooi vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
agraaff schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:37:
[...]

Zeker, Soms staat er een relatiebeding in voor al hun huidige en potentiele toekomstige klanten.
Als werknemer ben je daar wel tegen beschermd maar als ZZPer niet zomaar.
Dan kan je mooi vast zitten.
Sowieso relatiebedingen weiger ik pertinent, dat stemmen ze maar met hun klant af. Als ze daar niet in mee willen gaan neem ik zelf wel contact op met de klant ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

MadEgg schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

Ik zit bij Spilberg/Vibe voor 8€ per uur marge bovenop €90 per uur. Met voldoende druk van beide zijden (freelancer en klant) zit daar dus best wat rek in.

Thanks ! Goed om te weten.
Klant heeft helaas geen budget om eind van het jaar te overbruggen dus ga in deze gesprekken ook de verhoging wat eerder kenbaar maken aan tussenpartij.

Verder eerste klant waardoor veel geleerd over contract mbt relatiebeding en marge.

[ Voor 4% gewijzigd door NLKornolio op 09-08-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sho1993
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-07 20:04
Iemand tips waar je voor scherp tarief bedrijfaansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheid voor ict’ers kan afsluiten? Bij rabobank kost het €219 per maand (beroepsaansprakelijkheid).

En hoe verplicht/nodig is de beroepsaansprakelijkheid binnen ict sector als zzp’er?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 09-08-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 16:13
Sho1993 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:22:
Iemand tips waar je voor scherp tarief bedrijfaansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheid voor ict’ers kan afsluiten? Bij rabobank kost het €219 per maand (beroepsaansprakelijkheid).

En hoe verplicht/nodig is de beroepsaansprakelijkheid binnen ict sector als zzp’er?
Ik heb een beroeps- én bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering bij Markel. Kost me een kleine € 730,- per jaar.

In alle eerlijkheid heb ik me daar destijds niet heel erg in verdiept en me simpelweg laten adviseren door mijn vaste tussenpersoon.

[ Voor 11% gewijzigd door GoodspeeD op 09-08-2022 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50

Wat doe je precies? Ik zit zelf ook via tergos en ze komen overal mensen te kort, dus je kan prima rond shoppen en nagaan of je er meer in zit.

Afhankelijk wat je doet is 10 euro prima te doen mits je ook bereid bent ook echt weg te gaan als het geweigerd wordt. Uiteindelijk zal tergos proberen dit bij de klant te gooien en anders gaat hun eigen tarief omlaag. Dit is nu de tijd dat jij als freelancer echt van alles kan eisen(binnen alle redelijkheid natuurlijk)

.Net devver? 90
DevOps cloud Engineer 90 - 100
Architect 100 -120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacketti
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 02:38

Beroepsaansprakelijkheid is in principe voor het geval je grote verantwoordelijkheid draagt voor financiele risico's van de klant. Ik werk zelf als tester en heb alleen de bedrijfsaansprakelijkheid omdat niet de verantwoordelijkheid draag dat bijvoorbeeld de systemen blijven werken.
Maar of jij dezelfde afweging maakt, of misschien wel bepaalde verantwoordelijkheid draagt kan anders zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn

219 per maand?????

https://sfz.nl/verzekerin...prakelijkheidsverzekering

ik betaal volgens mij 500 per jaar en ben tot 1.5 miljoen verzekerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 14:16

Ik betaal maandelijks 48 euro voor beide verzekeringen bij Insify. Als ik je uitnodig krijgen we beiden 50 euro (heb verder geen belangen daar ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mehmet
figlio del comm schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:43:
[...]

Ik betaal maandelijks 48 euro voor beide verzekeringen bij Insify. Als ik je uitnodig krijgen we beiden 50 euro (heb verder geen belangen daar ;-) )
Idem dito! Ook ik heb het gedaan middels een uitnodiging van een mede-tweaker. €50,- korting = toch een maand gratis. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 23:38
Liegebeest schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:26:
[...]

Pffft, de bevalling is rond. Ik heb toegang.

De pas was inderdaad ook naar het adres van de vorige eigenaar gestuurd en niemand bij ABN snapt waarom. Ze hebben genoteerd dat ik er een officiële klacht van wil maken, incl melding van datalek... maar ik moet nog maar zien of er iets van komt.

Maar goed, ik kan nu beter slapen: ik kan mezelf en mijn crediteuren nu zelfstandig betalen.
Zo, dat is pas eng! Vijf maanden later krijg ik een mail van de ABN: "Hartelijk dank voor het doorgeven van een of meer nieuwe bestuurders van uw B.V.. We starten met de verwerking van uw bestuurswijziging. ... ... De aangemelde personen ontvangen na maximaal vijf werkdagen hun betaalpas per post."

Excusez moi?! Echt niet! :/

Navraag bij de afdeling: "Wij begrijpen niet waarom dit bericht is verzonden, beschouwt u'm als niet verzonden aub." Is toch schrikken, als ze zeggen iemand toe te voegen aan jouw rekening, zonder dat je er zelf om vraagt.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien handig dat ze bij zo'n bericht ook even de namen van de nieuwe bestuurders er bij plaatsen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 23:38
jadjong schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:58:
Misschien handig dat ze bij zo'n bericht ook even de namen van de nieuwe bestuurders er bij plaatsen....
Nou nee, dat dan weer niet... maar toen ik ze belde, gaven ze aan dat er geen lopende wijzigingen zijn.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Vandaag voor de tweede keer een afwijzing voor de AOV. Ik heb een erfelijk ziekte, prima mee te leven, letten op voeding en dan je er makkelijk oud mee worden. Verzekeraars vinden van niet, onverzekerbaar. Ter illustratie, als de ziekte wel de kop op steekt (en daar heb ik veel invloed op) dan ben ik zo moe dat ik niet kan werken.

Zit nu wel te tobben of ik door moet gaan, ik wil mijn vrouw en dochter niet in de problemen brengen als ik bijv. een auto ongeluk krijg. Volgende maand kan ik als het goed is bij het broodfonds, dan ben ik 2 jaar gedekt, daarna heb ik dus een probleem. Op dit moment ben ik al verzekerd via het UWV voor veel te veel geld, het is een tijdelijk dekking. Althans tot ik bij het broodfonds ben aangesloten. Ik heb een aantal opties. Doorgaan en het risico nemen, in loondienst gaan (midlance constructie, verzekering via WG laten), wellicht andere opties om het inkomens verlies op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Liegebeest schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:49:
[...]

Zo, dat is pas eng! Vijf maanden later krijg ik een mail van de ABN: "Hartelijk dank voor het doorgeven van een of meer nieuwe bestuurders van uw B.V.. We starten met de verwerking van uw bestuurswijziging. ... ... De aangemelde personen ontvangen na maximaal vijf werkdagen hun betaalpas per post."

Excusez moi?! Echt niet! :/

Navraag bij de afdeling: "Wij begrijpen niet waarom dit bericht is verzonden, beschouwt u'm als niet verzonden aub." Is toch schrikken, als ze zeggen iemand toe te voegen aan jouw rekening, zonder dat je er zelf om vraagt.
Ben je nou al een keer overgestapt naar een andere bank? Ik zie echt alleen maar gepruts van een bank voorbij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Loev schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:07:
Vandaag voor de tweede keer een afwijzing voor de AOV. Ik heb een erfelijk ziekte, prima mee te leven, letten op voeding en dan je er makkelijk oud mee worden. Verzekeraars vinden van niet, onverzekerbaar. Ter illustratie, als de ziekte wel de kop op steekt (en daar heb ik veel invloed op) dan ben ik zo moe dat ik niet kan werken.

Zit nu wel te tobben of ik door moet gaan, ik wil mijn vrouw en dochter niet in de problemen brengen als ik bijv. een auto ongeluk krijg. Volgende maand kan ik als het goed is bij het broodfonds, dan ben ik 2 jaar gedekt, daarna heb ik dus een probleem. Op dit moment ben ik al verzekerd via het UWV voor veel te veel geld, het is een tijdelijk dekking. Althans tot ik bij het broodfonds ben aangesloten. Ik heb een aantal opties. Doorgaan en het risico nemen, in loondienst gaan (midlance constructie, verzekering via WG laten), wellicht andere opties om het inkomens verlies op te vangen.
Je kunt gewoon bij het UWV verzekerd blijven, is wel duur en heeft beperkingen. Ik dacht dat er ook een vangnet bij verzekeraars was als je nergens een verzekering af kunt sluiten.

Edit: informatie over vangnetconstructie https://www.aov-zzp.nl/pr...g/1165-vangnetverzekering

[ Voor 4% gewijzigd door Afas op 09-08-2022 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Afas schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Je kunt gewoon bij het UWV verzekerd blijven, is wel duur en heeft beperkingen. Ik dacht dat er ook een vangnet bij verzekeraars was als je nergens een verzekering af kunt sluiten.

Edit: informatie over vangnetconstructie https://www.aov-zzp.nl/pr...g/1165-vangnetverzekering
Dank voor het meedenken, de vangnet AOV is een klucht om de politiek tevreden te houden. Torenhoge premie en 70% van het minimum loon als uitkering. En je moet elk werk aanpakken als je ook maar iets kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Wat adviseert je adviseur?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Wat betreft de marges, de namen die voorbijkomen zijn idd bedrijven die 20-25 euro marge pakken. Logisch, duur pandje moet ook betaald worden. In ieder geval werk ik daar per se niet meer aan mee. Het is wat mij betreft wel klaar met die absurde marges van 25%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Members only:

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door TommyGun op 09-08-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

mannowlahn schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Wat doe je precies? Ik zit zelf ook via tergos en ze komen overal mensen te kort, dus je kan prima rond shoppen en nagaan of je er meer in zit.

Afhankelijk wat je doet is 10 euro prima te doen mits je ook bereid bent ook echt weg te gaan als het geweigerd wordt. Uiteindelijk zal tergos proberen dit bij de klant te gooien en anders gaat hun eigen tarief omlaag. Dit is nu de tijd dat jij als freelancer echt van alles kan eisen(binnen alle redelijkheid natuurlijk)

.Net devver? 90
DevOps cloud Engineer 90 - 100
Architect 100 -120
Security engineer, weet dat ik vast snel iets nieuws kan vinden maar wil voor mijn ervaring 1e project met compliance afmaken. T zal alleen wel moeten inleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 09-08-2022 20:36 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loev
Adviseur betaald voor 2 aanvragen, hij heeft zijn uren zeker wel gemaakt met alle belletjes naar de verzekeraar om te vragen of er toch nog opties waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Loev schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:35:
[...]

Adviseur betaald voor 2 aanvragen, hij heeft zijn uren zeker wel gemaakt met alle belletjes naar de verzekeraar om te vragen of er toch nog opties waren.
Oke, als je het idee had dat hij terzake kundig was dan houdt het wellicht op. Ik hield er ergens rekening mee dat je 't zonder adviseur probeerde en wellicht daar op vastliep. Mocht je toch twijfelen kan ik je altijd eventueel het nummer van mijn adviseur geven, die is sowieso kundig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
NLKornolio schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:00:
[...]

Security engineer, weet dat ik vast snel iets nieuws kan vinden maar wil voor mijn ervaring 1e project met compliance afmaken. T zal alleen wel moeten inleveren.
Het gaat er om als je kan scharen met een veel hoger uurloon je dat nu ook hard kan maken. Persoonlijk dacht ik altijd dat security engineers minimaal 15 euro hoger zaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix

Members only:

Nothing to see here!

Pagina: 1 ... 329 ... 643 Laatste