badkuip schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:38:
OK, mijn duit in het zakje om weg te blijven van te laat ingediende BTW aangiftes en motoradvies.😜
Wij hebben de wens om ons huis te verkopen en een groter huis weer te kopen. We hebben een paar huizen bezichtigd en we zijn erachter gekomen dat de we sowieso meer geld nodig hebben dan onze huidige hypotheek + overwaarde.
Contact gezocht met de Hypotheker en die geven aan omdat ik pas in juli 2022 (net een maand dus) ben gaan ZZP-en, om pas in januari 2023 (nadat ik een half jaar cijfers heb gedraaid) met hen om tafel te gaan. Op internet, onder andere wordt door de Rabobank en NN geadverteerd dat het als startend ZZP-er (dus nu?) ook al mogelijk is.
Uiteraard moet je wel in gesprek met de Rabobank of NN voor een op maat advies.
Ik geloof mijn Hypotheker eerder de Rabobank of NN simpelweg omdat ik ervaring met die kerel heb en hij zijn werk goed doet.
Maar heeft er iemand onder ons hier ook mee te maken gehad? Stel dat ik in januari met de Hypotheker om tafel ga, wat zou ik dan kunnen verwachten? Wordt dat een dure hypotheek met een risico-opslag? Zijn er na een half jaar ZZP-en maar een beperkt aantal aanbieders waardoor je eigenlijk haast niets te kiezen hebt?
Iemand eerder hiermee te maken gehad? Wat kreeg jij te horen en hoe lang werkte je dan al als zelfstandige?
Ik zou een andere adviseur zoeken.
Wat ze moeten doen is gaan kijken naar je verdien capaciteit, als jij dus de afgelopen 10 jaar in de IT gewerkt hebt en steady 4000,- burto heb verdient dan kan je aannemelijk maken dat je dat kan verdienen, ook als zzp-er.
Recent ook een huis gekocht, en daar was het andersom, mijn vrouw was recent in vaste dienst gegaan, maar te kort voor de bank om de gegevens mee te nemen. Toen gaf de adviseur aan dat ze 2 opties hadden:
- een brekening te maken van de verdiencapaciteit van mijn vrouw met de afgelopen jaren etc.
- of de hypotheek op alleen mijn (zzp) inkomen te zetten, wat meer dan voldoende was voor de benodigde hypotheek
dus voor die laatste gekozen, maar er zijn dus zeker opties als je recent gewisseld bent.
dit was overigens via een semi-onafhankelijke adviseur van de volksbank (ze verkopen meer dan alleen eigen hypotheken). Wellicht dat niet alle adviseurs zo begaan/medenkend zijn natuurlijk....
[
Voor 4% gewijzigd door
-Jaap-io op 03-08-2022 11:51
]