Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hmmbob schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:00:
Zeg, gekke vraag misschien, maar hebben we het nu niet genoeg over vortexnl1982's BTW fuckup gehad? OM daar nu zoveel posts aan te spenderen.....
Waar zullen we het dan eens over hebben?

Recruiters? Tarieven? VAR/DBA? Of je de btw van je internetverbinding thuis wel mag aftrekken? En je mobieletelefoonabonnement dan? En je bureaustoel? Of kilometervergoeding rekenen voor 2,5 km enkele reis per fiets de moeite van het invoeren waard is? Of je aan de slag mag bij je voormalige werkgever? In welk pakket het doen van de boekhouding geen drama is? Dat je helemaal geen boekhouder nodig hebt, maar alles prima zelf kunt doen? Welke bank geen negatieve rente meer rekent? Het nut van een broodfonds, en hoe moeilijk het is om een AOV af te sluiten? Welke koffiebonen het best smaken?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:33
CodeCaster schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

Recruiters? Tarieven? VAR/DBA? Of je de btw van je internetverbinding thuis wel mag aftrekken? En je mobieletelefoonabonnement dan? En je bureaustoel? Of kilometervergoeding rekenen voor 2,5 km enkele reis per fiets de moeite van het invoeren waard is? Of je aan de slag mag bij je voormalige werkgever? In welk pakket het doen van de boekhouding geen drama is? Dat je helemaal geen boekhouder nodig hebt, maar alles prima zelf kunt doen? Welke bank geen negatieve rente meer rekent? Het nut van een broodfonds, en hoe moeilijk het is om een AOV af te sluiten? Welke koffiebonen het best smaken?
Auto's...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:59

_Arthur

blub

Nee, mocht ook al niet de laatste keer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Onnodige, dure, vieze stinkdingen. Iedereen aan de motorfiets.

Next!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:47
CodeCaster schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

Zonnepanelen mist nog in je rijtje. :)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

utbone schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:15:
Ik zou mij er niet aan wagen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:52

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
CodeCaster schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:15:
[...]

Next!
Nu je het daar zo over hebt... ik overweeg wel om een motorfiets te kopen en op de zaak te zetten. Rij er nu eentje prive (maar is 14 jaar oud) en wil eigenlijk nog een keer een dikke BMW kopen. Twijfel een beetje over een nieuwe of eentje waar de kop af is.
Liefst heb ik een eletrieke maar daar kom ik nog niet ver genoeg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

utbone schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:15:
[...]

Oh ja, ik moet m'n Excel nog updaten voor de 9% btw die sinds 1 juli geldt. Wat een gedoe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Beetje patserig, zo'n schuifdak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ligt beetje aan het type klant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
CodeCaster schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:15:
[...]

Next!
Maar misschien weet iemand hier een goede optie. Ik ben van nature lui. Ketting schoonmaken en inspuiten dat doe ik vast wel, maar 3 maanden te laat. Nu heb ik een plastic-fantastic Honda Deauville. Niet om zijn looks maar wel om de cardan. Behalve BMW, wat is een betaalbare/betrouwbare fiets met cardan? Triumph Tiger?
Oke, het heeft verder niks met ZZP zijn te maken. Fik me maar af dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:41
Nou ja, ik heb jaren op een Yamaha Diversion 900 gereden. Maar dat is een redelijk tam apparaat. Veel Guzzi's hebben een cardan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Nu je het daar zo over hebt... ik overweeg wel om een motorfiets te kopen en op de zaak te zetten. Rij er nu eentje prive (maar is 14 jaar oud) en wil eigenlijk nog een keer een dikke BMW kopen. Twijfel een beetje over een nieuwe of eentje waar de kop af is.
Een elektrische motor is wel erg voordelig rijden. Bijna geen energiekosten, praktisch geen onderhouden en naast banden eigenlijk alleen afschrijving. Vervolgens kan je dacht in ook de KIA/MIA toepassen en je privé bijtelling mag je zelf de ratio voor bepalen.

Een collega van mij koopt zijn motoren altijd inclusief de premium garantie van BMW gezien daar geen kilometerbeperking op zit. Na twee jaar en 60k km later ruilt die ze weer in voor een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• staaltje
[...]

Als je een 2de hands koopt, dan moet je opletten dat je geen marge model koopt. Van een nieuwe kan je de BTW aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

staaltje schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:29:
[...]

Als je een 2de hands koopt, dan moet je opletten dat je geen marge model koopt. Van een nieuwe kan je de BTW aftrekken.
Maar dan heb je ook lager percentage eind van het jaar voor de BTW correctie voor prive gebruik. Of geldt dat niet bij motoren? Bij auto's wel in ieder geval.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

Maar misschien weet iemand hier een goede optie. Ik ben van nature lui. Ketting schoonmaken en inspuiten dat doe ik vast wel, maar 3 maanden te laat. Nu heb ik een plastic-fantastic Honda Deauville. Niet om zijn looks maar wel om de cardan. Behalve BMW, wat is een betaalbare/betrouwbare fiets met cardan? Triumph Tiger?
Oke, het heeft verder niks met ZZP zijn te maken. Fik me maar af dan.
Ben zelf ook een luie motorrijder. Al gehoord van: Pro-Oiler of Scott-Oiler ?
Systemen om je ketting automatisch te blijven smeren.

Nieuw en op de zaak gezet,
- KIA is van toepassing (indien van toepassing :-p)
- Bijtelling is gunstiger dan auto

Is mijn hoofdtransport middel voor zakelijk gebruik.. Die youngtimer is er omdat het ook wel eens regent ;-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bwana
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-09 15:54
Iets wat niet over auto's gaat dan, maar wel over vervoer: ik rijd tegenwoordig op mijn prive e-bike naar werk. Je mag daar de normale kosten per km als zakelijke kosten opvoeren (0,19ct/km). Ik rijd 20km per rit, dus 40 kilometer per dag. Dan mag ik dus € 7,60 aan zakelijke kosten opvoeren. Als je dat 200 keer per jaar doet, voer je in totaal 1520 kosten op. Op een belastingtarief van 50% bespaar je per jaar aan IB dus 760 euro. En dat nog afgezien van de benzine- of OV-kosten die je niet hoeft te betalen. Onderhoudskosten en electriciteitskosten voor de e-bike zijn verwaarloosbaar.

Best een goede deal toch? Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Bwana schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:41:
Iets wat niet over auto's gaat dan, maar wel over vervoer: ik rijd tegenwoordig op mijn prive e-bike naar werk. Je mag daar de normale kosten per km als zakelijke kosten opvoeren (0,19ct/km). Ik rijd 20km per rit, dus 40 kilometer per dag. Dan mag ik dus € 7,60 aan zakelijke kosten opvoeren. Als je dat 200 keer per jaar doet, voer je in totaal 1520 kosten op. Op een belastingtarief van 50% bespaar je per jaar aan IB dus 760 euro. En dat nog afgezien van de benzine- of OV-kosten die je niet hoeft te betalen. Onderhoudskosten en electriciteitskosten voor de e-bike zijn verwaarloosbaar.

Als ik het goed heb geld dit enkel als je naar een klant toe gaat en niet voor je eigen woon-werk verkeer.
Als jouw kantoor dus bij jou thuis is (wat bij veel ZZP'ers wel het geval zal zijn ;) ) zijn dit inderdaad reiskosten waarbij je de 19ct/km als kosten kan opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 20:06
[...]

200KM range snelweg is niet genoeg?
https://www.energicamotor.com/nl/modellen/energica-experia/
De prijs is er wel naar helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:11
Bwana schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:41:
Nee, je ziet niks over het hoofd maar ik neem aan dat je de fiets dan prive aanschaft. Je kan de fiets ook zakelijk aanschaffen en alle kosten zakelijk aftrekken, maar dan kan je natuurlijk geen 19 cent per km meer opvoeren.

Nog goedkoper is om het op een normale fiets te doen, heb je ook gelijk een goede workout :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 19:56
Voor die Energica kan je een basis uitgeruste BMW GS kopen.
Laat je er dan nog andere veren onder zetten (want dat doet iedereen, kennelijk zijn die dingen standaard te slap) en koop je die stomme stalen kofferset, zit je ook weer tegen de 30k nieuw aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staaltje
Crazy D schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:37:
[...]

Maar dan heb je ook lager percentage eind van het jaar voor de BTW correctie voor prive gebruik. Of geldt dat niet bij motoren? Bij auto's wel in ieder geval.
Soort van ja. Bij motoren werken dingen anders dan met de auto, maar daar heb je een vergelijkbare constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Zitten hier ook juniors (of jr freelancers) die een beetje ervaren zijn in Power BI? Ik kan wel wat ondersteuning gebruiken.
Maarja, als de goede mensen al voor het oprapen zouden liggen, had ik ook geen capaciteitsissue gehad lijkt me. Ingewikkeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
badkuip schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:19:
Voor die Energica kan je een basis uitgeruste BMW GS kopen.
Laat je er dan nog andere veren onder zetten (want dat doet iedereen, kennelijk zijn die dingen standaard te slap) en koop je die stomme stalen kofferset, zit je ook weer tegen de 30k nieuw aan...
Dat is alleen de aanschaf. Je moet het gebruik en onderhoud ook meenemen in je keuze, en niet de vergeten drukt de MIA de aanschaf van de Energica ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Ik heb zelf met de wizzard van de Energica zitten spelen en aardig aangekleed zit je op zo 32.000.
Voor zakelijk dan nog de BTW eraf en de MIA.
En dan heb je een leuke zakelijke motor die heel goedkoop in gebruik is :)

En als je eens verder weg moet: Type 4 lader compatibele (FastNet)

[ Voor 13% gewijzigd door hackerhater op 02-08-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Nee, waar ik nu zit is enkele reis 150km. Uiteraard ga ik daar niet elke dag heen. Maar doorgaans zitten mijn opdrachtgevers in de regio Utrecht/Amsterdam. Dat is ook dik 100km enkele reis (vanuit omgeving Zwolle).
Desondanks de moeite waard om er eens naar te kijken. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:44
hackerhater schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:36:
[…]
En als je eens verder weg moet: Type 4 lader compatibele (FastNet)
Wat is een Type 4 lader? Bedoel je CCS Mode 4?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paradine
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-08-2022
En dan die mooie boxer motor missen van de GS? Ik rijd zakelijk een elektrische auto maar de motor mag van mij toch zo lang als mogelijk op benzine blijven rijden. De techniek en emotie op de motor zou ik niet graag missen. Ik heb ooit een proefrit gemaakt op een elektrische motorfiets, het rijdt prima maar ik vond het wel veel saaier zonder het geluid en de vibraties van een motorblok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 22:03
Paradine schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 03:25:
En dan die mooie boxer motor missen van de GS? Ik rijd zakelijk een elektrische auto maar de motor mag van mij toch zo lang als mogelijk op benzine blijven rijden. De techniek en emotie op de motor zou ik niet graag missen. Ik heb ooit een proefrit gemaakt op een elektrische motorfiets, het rijdt prima maar ik vond het wel veel saaier zonder het geluid en de vibraties van een motorblok.
offtopic:
Hoewel ik nooit op een motor gereden heb denk ik dat ik je gevoel goed snap. Tegelijkertijd woon ik op een paar honderd meter van een snelweg, en zouden ze wat mij betreft al die dode-dino-motoren zsm mogen verbieden, het is maar van welke kant je 't bekijkt :)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Goedemorgen! Ik ben al lange tijd meelezer van dit topic. Mede geïnspireerd door alle verhalen, informatie en tips in dit topic (dank daarvoor!) heb ik ook besloten om te starten als freelancer.

Op 15 augustus start ik met mijn eerste opdracht als SAP Supply Chain-consultant. Ik heb erg veel zin in dit avontuur en jullie gaan hier zeker meer van mij horen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Paradine schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 03:25:
Elektrisch rijden doe je op de kermis.

En zelfs daar gebruiken ze uiteindelijk diesel :P

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badkuip
Als je bij een motor op benzine blijft, dan zou ik iets Japans nemen met een cardan ipv een ketting. Iets van een oude Yamaha XJ of een Honda CB ofzo. Legio onderdelen te krijgen en niet stuk te krijgen.
Misschien ga je er dan ook wat eerder mee door de pekel naar het werk dan dat je met een nieuwe zou doen.
Voor de leuke ritjes in het weekend een andere motor ernaast houden waar je wel zuinig op bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ben ik opeens in het motor draadje beland, oeps :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Haha, ik zat al te wachten tot er een post kwam voor het volgende onderwerp :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
RichieB schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:25:
[...]

Wat is een Type 4 lader? Bedoel je CCS Mode 4?
Jup :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04:03
Deveon schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:17:
Haha, ik zat al te wachten tot er een post kwam voor het volgende onderwerp :+
Het volgende onderwerp is: bureaustoel thuis als zakelijke kosten opvoeren. Go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 19-09 08:37
Zullen we het nog eens over BV's hebben? Als je twijfelt praat eens met je accountant. Je kan nu ook een intentieverklaring tekenen waardoor je dit nog niet uit hoeft te voeren, maar dat met terugwerkende kracht nog kan doen over dit jaar, en dan kan je nog twijfelen tot volgend jaar maart. Zie de data bij de kvk: https://www.kvk.nl/advies...dernemers/#September-2022

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Jogai schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:14:
Zullen we het nog eens over BV's hebben? Als je twijfelt praat eens met je accountant. Je kan nu ook een intentieverklaring tekenen waardoor je dit nog niet uit hoeft te voeren, maar dat met terugwerkende kracht nog kan doen over dit jaar, en dan kan je nog twijfelen tot volgend jaar maart. Zie de data bij de kvk: https://www.kvk.nl/advies...dernemers/#September-2022
Let op dat dit alleen kan als je je balans letterlijk overneemt. Als je activa die je nu zakelijk hebt (een auto bijvoorbeeld) naar prive over wilt brengen, kan dit niet. Zoals ik het begrijp in ieder geval.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
OK, mijn duit in het zakje om weg te blijven van te laat ingediende BTW aangiftes en motoradvies.😜

Wij hebben de wens om ons huis te verkopen en een groter huis weer te kopen. We hebben een paar huizen bezichtigd en we zijn erachter gekomen dat de we sowieso meer geld nodig hebben dan onze huidige hypotheek + overwaarde.

Contact gezocht met de Hypotheker en die geven aan omdat ik pas in juli 2022 (net een maand dus) ben gaan ZZP-en, om pas in januari 2023 (nadat ik een half jaar cijfers heb gedraaid) met hen om tafel te gaan. Op internet, onder andere wordt door de Rabobank en NN geadverteerd dat het als startend ZZP-er (dus nu?) ook al mogelijk is.
Uiteraard moet je wel in gesprek met de Rabobank of NN voor een op maat advies.

Ik geloof mijn Hypotheker eerder de Rabobank of NN simpelweg omdat ik ervaring met die kerel heb en hij zijn werk goed doet.

Maar heeft er iemand onder ons hier ook mee te maken gehad? Stel dat ik in januari met de Hypotheker om tafel ga, wat zou ik dan kunnen verwachten? Wordt dat een dure hypotheek met een risico-opslag? Zijn er na een half jaar ZZP-en maar een beperkt aantal aanbieders waardoor je eigenlijk haast niets te kiezen hebt?

Iemand eerder hiermee te maken gehad? Wat kreeg jij te horen en hoe lang werkte je dan al als zelfstandige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@badkuip interessant, iedereen die ik sprak gaf juist aan dat ik meerdere jaren gedraaid moest hebben.

De Rabobank was daarin de enige (van horen zeggen...) die al genoegen nam met 1 jaar.

1 maand / half jaar is m.i. wel heel erg kort, verbaast me enigszins.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
@badkuip De Rabobank is een van de weinige banken die je aanvraag echt beoordeelt op basis van de cijfers ipv interne regeltjes. Verder raad ik je aan om een onafhankelijke hypotheekadviseur te gebruiken (als je er echt een nodig hebt). De Hypotheker verkoopt vooral hypotheken die goed zijn voor hunzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:27
badkuip schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:38:
OK, mijn duit in het zakje om weg te blijven van te laat ingediende BTW aangiftes en motoradvies.😜

Wij hebben de wens om ons huis te verkopen en een groter huis weer te kopen. We hebben een paar huizen bezichtigd en we zijn erachter gekomen dat de we sowieso meer geld nodig hebben dan onze huidige hypotheek + overwaarde.

Contact gezocht met de Hypotheker en die geven aan omdat ik pas in juli 2022 (net een maand dus) ben gaan ZZP-en, om pas in januari 2023 (nadat ik een half jaar cijfers heb gedraaid) met hen om tafel te gaan. Op internet, onder andere wordt door de Rabobank en NN geadverteerd dat het als startend ZZP-er (dus nu?) ook al mogelijk is.

Ik geloof mijn Hypotheker eerder de Rabobank of NN simpelweg omdat ik ervaring met die kerel heb en hij zijn werk goed doet.

Maar heeft er iemand onder ons hier ook mee te maken gehad? Stel dat ik in januari met de Hypotheker om tafel ga, wat zou ik dan kunnen verwachten? Wordt dat een dure hypotheek met een risico-opslag? Zijn er na een half jaar ZZP-en maar een beperkt aantal aanbieders waardoor je eigenlijk haast niets te kiezen hebt?

Iemand eerder hiermee te maken gehad? Wat kreeg jij te horen en hoe lang werkte je dan al als zelfstandige?
Ik zou een andere adviseur zoeken.
Wat ze moeten doen is gaan kijken naar je verdien capaciteit, als jij dus de afgelopen 10 jaar in de IT gewerkt hebt en steady 4000,- burto heb verdient dan kan je aannemelijk maken dat je dat kan verdienen, ook als zzp-er.

Recent ook een huis gekocht, en daar was het andersom, mijn vrouw was recent in vaste dienst gegaan, maar te kort voor de bank om de gegevens mee te nemen. Toen gaf de adviseur aan dat ze 2 opties hadden:
- een brekening te maken van de verdiencapaciteit van mijn vrouw met de afgelopen jaren etc.
- of de hypotheek op alleen mijn (zzp) inkomen te zetten, wat meer dan voldoende was voor de benodigde hypotheek 8)
dus voor die laatste gekozen, maar er zijn dus zeker opties als je recent gewisseld bent.

dit was overigens via een semi-onafhankelijke adviseur van de volksbank (ze verkopen meer dan alleen eigen hypotheken). Wellicht dat niet alle adviseurs zo begaan/medenkend zijn natuurlijk....

[ Voor 4% gewijzigd door -Jaap-io op 03-08-2022 11:51 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Sinds 1 augustus heb ik dus mijn KvK nummer en kan ik beginnen als ZZP'er :)
Nu heb ik al eens een eigen bedrijfje gehad, echter was ik toen nog student. Ik hoop nu toch wel in een maand te verdienen wat ik daar per jaar verdiende, anders zou ik iets behoorlijk fout doen :P

Toen had ik zelf een systeempje gemaakt in MS Access waarmee ik facturen kon maken en in dat systeem had ik ook een functie om van een bepaalde fiscale periode alle inkomsten uit te draaien. Daar kon ik dan uitgaven etc. bijzetten en dat was dan voor de boekhouder (mijn moeder had toen een eigen bedrijf en die deed mijn boekhouding er bij) voldoende. Ik deed de belasting aangifte elk kwartaal wel zelf.

Nu ben ik geneigd om het iets anders aan te pakken en zoek ik meer een pakket waar ik het zelf kan doen. Welk pakket gebruiken jullie voor het opmaken en sturen van facturen? En kun je in dat pakket ook bijv. gemaakte zakelijke kosten registreren zodat je 1 keer per kwartaal een overzicht uit kan draaien wat je dan weer voor de aangifte gebruikt?

Daarnaast nog een vraagje, hoe belangrijk vinden jullie het om als ZZP'er een website te hebben? Ik ga niet aan de slag als (web) developer, persoonlijk denk ik dat het voor mij niet heel belangrijk zal zijn. Mijn cv heb ik gewoon als PDF en is te vinden op LinkedIn, het enige wat ik me namelijk kan bedenken om aan content op mijn website te zetten is mijn cv. Lijkt me dus overbodig. Ik heb overigens uiteraard wel mijn bedrijf als domeinnaam vastgelegd.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hier met bijna 2 jaar als ondernemer de hypotheek afgesloten via ikbenfrits.nl en ging probleemloos. Enkel voor het tweede (lopende) jaar had ik uiteindelijk een rapport van Raelthuys, maar als tijd niet krap is lukt het mogelijk ook zonder.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 09:30
miicker schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:33:

Daarnaast nog een vraagje, hoe belangrijk vinden jullie het om als ZZP'er een website te hebben? Ik ga niet aan de slag als (web) developer, persoonlijk denk ik dat het voor mij niet heel belangrijk zal zijn. Mijn cv heb ik gewoon als PDF en is te vinden op LinkedIn, het enige wat ik me namelijk kan bedenken om aan content op mijn website te zetten is mijn cv. Lijkt me dus overbodig. Ik heb overigens uiteraard wel mijn bedrijf als domeinnaam vastgelegd.
Website heeft voor mij weinig toegevoegde waarde. Ik heb mijn zakelijk domein geforwarded naar mijn linkedin profiel. Dan heb ik toch een soort van website, met minimale moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flo12392
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:07
miicker schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:33:
Sinds 1 augustus heb ik dus mijn KvK nummer en kan ik beginnen als ZZP'er :)
Nu heb ik al eens een eigen bedrijfje gehad, echter was ik toen nog student. Ik hoop nu toch wel in een maand te verdienen wat ik daar per jaar verdiende, anders zou ik iets behoorlijk fout doen :P

Toen had ik zelf een systeempje gemaakt in MS Access waarmee ik facturen kon maken en in dat systeem had ik ook een functie om van een bepaalde fiscale periode alle inkomsten uit te draaien. Daar kon ik dan uitgaven etc. bijzetten en dat was dan voor de boekhouder (mijn moeder had toen een eigen bedrijf en die deed mijn boekhouding er bij) voldoende. Ik deed de belasting aangifte elk kwartaal wel zelf.

Nu ben ik geneigd om het iets anders aan te pakken en zoek ik meer een pakket waar ik het zelf kan doen. Welk pakket gebruiken jullie voor het opmaken en sturen van facturen? En kun je in dat pakket ook bijv. gemaakte zakelijke kosten registreren zodat je 1 keer per kwartaal een overzicht uit kan draaien wat je dan weer voor de aangifte gebruikt?

Boekhoudprogramma's die ik hier veel voorbij zie komen zijn Moneybird, Moneymonk en e-boekhouden. Volgens mij hebben die allemaal de functies die je zoekt. Wat betreft een website; ik heb zelf wel een website, maar heb niet het idee dat die veel waarde toevoegt.

Trouwens, heb jij misschien zin om een PC voor mij in elkaar te zetten?

Sorry, ik zag je profiel en ik kon het niet laten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:36
Stefangrp schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:55:
Zitten hier ook juniors (of jr freelancers) die een beetje ervaren zijn in Power BI? Ik kan wel wat ondersteuning gebruiken.
Maarja, als de goede mensen al voor het oprapen zouden liggen, had ik ook geen capaciteitsissue gehad lijkt me. Ingewikkeld..
#Junior = beetje ervaren
#Senior = beetje boel ervaren?

Als de seniors niet voor het oprapen liggen dan waarschijnlijk de juniors ook niet...

Ik schaar mezelf onder de categorie #2☺️

Ik heb nog 8u/wk "over"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
flo12392 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

Boekhoudprogramma's die ik hier veel voorbij zie komen zijn Moneybird, Moneymonk en e-boekhouden. Volgens mij hebben die allemaal de functies die je zoekt. Wat betreft een website; ik heb zelf wel een website, maar heb niet het idee dat die veel waarde toevoegt.

Trouwens, heb jij misschien zin om een PC voor mij in elkaar te zetten?

Sorry, ik zag je profiel en ik kon het niet laten..
Thanks voor de opties qua boekhoudpaketten.

offtopic:
Lol, was ik alweer bijna vergeten, maar dat was wel echt enorm random. Geen idee hoe hij bij mij terecht kwam :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
RichieB schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:47:
@badkuip De Rabobank is een van de weinige banken die je aanvraag echt beoordeelt op basis van de cijfers ipv interne regeltjes. Verder raad ik je aan om een onafhankelijke hypotheekadviseur te gebruiken (als je er echt een nodig hebt). De Hypotheker verkoopt vooral hypotheken die goed zijn voor hunzelf.
Waar heb je deze kennis vandaan? Als de Hypotheker graag hypotheken verkoopt die goed zijn voor hunzelf (welke hypotheekverstrekker doet dat niet?!), dan zouden ze mij ook wel willen hebben als klant toch? (als het mogelijk was).
Dat wat je over de Rabobank schrijft kan ik moeilijk voor waar aannemen. Ik heb geen enkele reden om dat te geloven omdat ik daar niet werk en en onvoldoende kennis/ervaring heb om het te geloven. De Rabobank staat er juist bij mij op als een bank met rare fratsen (Libor-schandaal, boeren volstoppen met leningen)
Tenslotte is het wel goed advies van je om een onafhankelijke adviseur te raadplegen. Ga ik zeker doen.
-Jaap-io schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:49:
[...]

Ik zou een andere adviseur zoeken.
Wat ze moeten doen is gaan kijken naar je verdien capaciteit, als jij dus de afgelopen 10 jaar in de IT gewerkt hebt en steady 4000,- burto heb verdient dan kan je aannemelijk maken dat je dat kan verdienen, ook als zzp-er.

Recent ook een huis gekocht, en daar was het andersom, mijn vrouw was recent in vaste dienst gegaan, maar te kort voor de bank om de gegevens mee te nemen. Toen gaf de adviseur aan dat ze 2 opties hadden:
- een brekening te maken van de verdiencapaciteit van mijn vrouw met de afgelopen jaren etc.
- of de hypotheek op alleen mijn (zzp) inkomen te zetten, wat meer dan voldoende was voor de benodigde hypotheek 8)
dus voor die laatste gekozen, maar er zijn dus zeker opties als je recent gewisseld bent.

dit was overigens via een semi-onafhankelijke adviseur van de volksbank (ze verkopen meer dan alleen eigen hypotheken). Wellicht dat niet alle adviseurs zo begaan/medenkend zijn natuurlijk....
Goede tip, om naar die verdiencapaciteit te vragen/dat te onthouden. Zal ik zeker meenemen in het gesprek met een tweede adviseur.
Deveon schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Hier met bijna 2 jaar als ondernemer de hypotheek afgesloten via ikbenfrits.nl en ging probleemloos. Enkel voor het tweede (lopende) jaar had ik uiteindelijk een rapport van Raelthuys, maar als tijd niet krap is lukt het mogelijk ook zonder.
Ik ken Frits nog niet :P . Ik ga eens lezen en rondvragen.

Bedankt voor de adviezen tot zover, meer advies is altijd welkom. Zelf vond ik de suggestie om eerst 2022 af te maken niet heel gek. Ik ben net begonnen en de huidige opdracht ik ben hier heel gemakkelijk ingerold. Ik wil eerst meer overtuigd zijn van mijn eigen kunnen om zelfstandig een volgende opdracht te scoren. Staat voor het vierde kwartaal op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
tony-stark schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Website heeft voor mij weinig toegevoegde waarde. Ik heb mijn zakelijk domein geforwarded naar mijn linkedin profiel. Dan heb ik toch een soort van website, met minimale moeite.
Dit inderdaad :) Het moeten onderhouden van een website kost imo meer werk dan wat je er uiteindelijk uit haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
badkuip schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:38:
[...]

Waar heb je deze kennis vandaan?
Het is mijn persoonlijke ervaring met de Hypotheker bij het afsluiten van 5 hypotheken in de afgelopen 25 jaar.
[…]
Dat wat je over de Rabobank schrijft kan ik moeilijk voor waar aannemen.
[...]
In 2009 werkte ik 1,5 jaar als ZZP-er. Bij mijn huisbank ABN-Amro ging mijn private banker intern voor me uitzoeken wat ik kon lenen: 80% van de WOZ. De ING kon mijn aanvraag niet in behandeling nemen omdat in geen 3 jaarrekeningen had. Alleen de Rabobank keek naar mijn omzet en prognoses en daar kon ik wel gewoon een hypotheek afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
badkuip schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:38:
[...]

Waar heb je deze kennis vandaan? Als de Hypotheker graag hypotheken verkoopt die goed zijn voor hunzelf (welke hypotheekverstrekker doet dat niet?!), dan zouden ze mij ook wel willen hebben als klant toch? (als het mogelijk was).
Dat wat je over de Rabobank schrijft kan ik moeilijk voor waar aannemen. Ik heb geen enkele reden om dat te geloven omdat ik daar niet werk en en onvoldoende kennis/ervaring heb om het te geloven. De Rabobank staat er juist bij mij op als een bank met rare fratsen (Libor-schandaal, boeren volstoppen met leningen)
Tenslotte is het wel goed advies van je om een onafhankelijke adviseur te raadplegen. Ga ik zeker doen.

[...]

Goede tip, om naar die verdiencapaciteit te vragen/dat te onthouden. Zal ik zeker meenemen in het gesprek met een tweede adviseur.

[...]

Ik ken Frits nog niet :P . Ik ga eens lezen en rondvragen.

Bedankt voor de adviezen tot zover, meer advies is altijd welkom. Zelf vond ik de suggestie om eerst 2022 af te maken niet heel gek. Ik ben net begonnen en de huidige opdracht ik ben hier heel gemakkelijk ingerold. Ik wil eerst meer overtuigd zijn van mijn eigen kunnen om zelfstandig een volgende opdracht te scoren. Staat voor het vierde kwartaal op de planning.
Houd er rekening mee dat veel geldverstrekkers een inkomensverklaring willen van bijvoorbeeld Raadhuys. Zonder een jaar ZZP-er te zijn geweest word het lastig om een hypotheek te krijgen (het ligt er een beetje aan hoeveel hypotheek je wilt, hoeveel % van de het huis, hoeveel je inlegt etc). Ik zou naar een onafhankelijk adviseur gaan die ervaren is in het helpen van ondernemers aan een hypotheek. Ik kan je namelijk vertellen dat niet alle adviseurs dat kunnen.

Over de Rabobank, die doen inderdaad wat minder moeilijk als je maar een 1 jaar ZZP-er bent in bijvoorbeeld de ICT sector. Ze weten dat dat toch wel goed komt :).

Dit is precies de reden dat ik altijd aan een potentiele ZZP-er aanraad om eerst nog even de hypotheek te regelen voordat je zzp-er word, anders moet je toch wel een poosje wachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Rutix op 03-08-2022 16:33 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
bekkerm schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:07:
[...]

#Junior = beetje ervaren
#Senior = beetje boel ervaren?

Als de seniors niet voor het oprapen liggen dan waarschijnlijk de juniors ook niet...
Daar ben ik ook bang voor..
Maar ik zoek toch wel een uur of 16 per week.
Dus een dag of 2, maar prima als dat verspreid over de week is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
JEightyFive schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

Dit inderdaad :) Het moeten onderhouden van een website kost imo meer werk dan wat je er uiteindelijk uit haalt.
Enkel een statische pagina op Github Pages is ook al een website he. Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn.

Ikzelf heb er nog geen, maar ga wel een keer zoiets simpels knutselen. Er zijn verschillende redenen voor. Allereerst heb ik al een site met hobbyprojecten waarvan sommige heel goed kunnen helpen bij het scoren van een opdracht en sommige juist niet. Ik vind het fijn als ik mezelf op twee verschillende manieren digitaal kan presenteren. Mijn huidige opdracht heb ik te danken aan twee van die projecten.

Verder leek het me een makkelijk puntje om te scoren als de belastingdienst een vraag stelt over schijnzelfstandigheid. Een van de criteria is immers of en hoe je jezelf verkoopt. Ik weet dat er niet gehandhaafd wordt en dat het anders vast ook wel aan te tonen is. Maar he, de bal ligt op een centimeter van de doellijn en de keeper is buiten westen. Dan tik ik hem er toch even in. Je weet maar nooit.

Tot slot weiger ik afhankelijk te zijn van commerciele kutplatforms als LinkedIn, Github, etc. De wereld heeft nu eenmaal gekozen voor dit soort treurnissen, dus ik doe er wel aan mee. Maar het zal mij niet overkomen dat een of andere door dronken apen getrainde AI besluit dat ik een spammer ben en me daarom van mijn complete netwerk berooft. Dat is een principedingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Rutix schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:31:
[...]
Over de Rabobank, die doen inderdaad wat minder moeilijk als je maar een 1 jaar ZZP-er bent in bijvoorbeeld de ICT sector. Ze weten dat dat toch wel goed komt :).
Leuk en aardig maar de Rabobank kan je pas vertellen wat je kan lenen nadat je ze opdracht tot advies verleend. Die manier van zaken doen durfde ik als starter niet aan. Uiteindelijk werkte mijn eerste keus om de hypotheek aan te verstrekken niet mee en kon gelukkig binnen een week bij een ander terecht omdat ik een onafhankelijke adviseur had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
Deveon schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

Leuk en aardig maar de Rabobank kan je pas vertellen wat je kan lenen nadat je ze opdracht tot advies verleend. Die manier van zaken doen durfde ik als starter niet aan. Uiteindelijk werkte mijn eerste keus om de hypotheek aan te verstrekken niet mee en kon gelukkig binnen een week bij een ander terecht omdat ik een onafhankelijke adviseur had.
Oh ja ik bedoelde ook niet perse dat je naar de rabobank moet voor advies. Dat kan ook via een onafhankelijke adviseur ;). Daarom raadde ik ook eentje aan die weet hoe die met ondernemers moet omgaan :)

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:20
Deveon schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

Ik ben in januari begonnen als freelancer en heb in juni met de Rabobank gesproken over hypotheek mogelijkheden. Omdat ik al geruime tijd in de IT werkzaam ben geweest was het geen probleem om mijn inkomen vanuit loondienst mee te nemen in de berekening. Wel gaven ze aan dat ik pas bij ze kon aankloppen voor een hypotheek nadat ik 6 maanden als ZZP-er bezig ben.

Ik had alle cijfers zo voor het opnoemen en hij heeft mij ook wel een indicatie gegeven van mijn leencapaciteit op basis van die cijfers.

Definitieve berekening doen ze idd pas als je een concrete aanvraag doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Robsta86 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:44:
[...]

Ik ben in januari begonnen als freelancer en heb in juni met de Rabobank gesproken over hypotheek mogelijkheden. Omdat ik al geruime tijd in de IT werkzaam ben geweest was het geen probleem om mijn inkomen vanuit loondienst mee te nemen in de berekening. Wel gaven ze aan dat ik pas bij ze kon aankloppen voor een hypotheek nadat ik 6 maanden als ZZP-er bezig ben.

Ik had alle cijfers zo voor het opnoemen en hij heeft mij ook wel een indicatie gegeven van mijn leencapaciteit op basis van die cijfers.

Definitieve berekening doen ze idd pas als je een concrete aanvraag doet.
Toevallig maakt mijn opdrachtgever de software die ze gebruiken om dat te berekenen en dat is idd beetje veel werk om exact uit te rekenen zonder er geld voor te vragen :P

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:36
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 04-08-2022 09:07 . Reden: Geen vraag / aanbod hier aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
DJ Henk schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:02:
[...]

Enkel een statische pagina op Github Pages is ook al een website he. Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn.

Tot slot weiger ik afhankelijk te zijn van commerciele kutplatforms als LinkedIn, Github, etc.
Wat is dan het verschil tussen een statische pagina op LinkedIn of Github Pages? Niks toch?
Tenzij je je hosting ook zelf doet (en daar gaan we al: dat is mij de moeite niet waard) ben je sowieso afhankelijk van een commerciële partij.

Ik lever een bepaalde dienst, geen producten dus ik zou niet weten waarom in mijn geval een LinkedIn pagina niet voldoende is.
Mocht de BD moeilijk doen dan flans ik wel een html pagina in elkaar maar op LinkedIn staat een prima visitekaartje van mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacketti
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 02:38
DJ Henk schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:02:
[...]

Dit heeft me aangezet om te beginnen aan een kleine pagina, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik ging eens kijken in mijn contract hoe lang mijn opzegtermijn is. Nu kom ik er dus achter dat ik niet tussentijds mijn contact kan beëindigen en ik een contract heb van 2 jaar.. Binnenkort dus maar eens met m'n baas om de tafel zitten, want dat zou betekenen dat ik pas over 1 jaar uit dienst kan. Zijn er mensen met deze ervaring? En hoe moeilijk werd er in dat geval gedaan over vroegtijdig beëindigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

miicker schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:52:
Ik ging eens kijken in mijn contract hoe lang mijn opzegtermijn is. Nu kom ik er dus achter dat ik niet tussentijds mijn contact kan beëindigen en ik een contract heb van 2 jaar.. Binnenkort dus maar eens met m'n baas om de tafel zitten, want dat zou betekenen dat ik pas over 1 jaar uit dienst kan. Zijn er mensen met deze ervaring? En hoe moeilijk werd er in dat geval gedaan over vroegtijdig beëindigen?
Ja... overheid doet dat ook. Maar dan veelal voor 1 jaar (met optie tot verlenging).

Maar heb je een urenverplichting? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 04-08-2022 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Rutix schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:51:
[...]

Toevallig maakt mijn opdrachtgever de software die ze gebruiken om dat te berekenen en dat is idd beetje veel werk om exact uit te rekenen zonder er geld voor te vragen :P
De hypotheek adviseur van de Rabobank wilde eerst een handtekening voordat hij een indicatie kon geven of kon aangeven hoe de berekening tot stand kwam. Via ikbenfrits.nl’s online tool kwam de Rabobank er heel hoog uit en ik was benieuwd waarom. Uiteindelijk klopte de indicatie van de andere banken via ikbenfrits trouwens wel prima.

Overigens wilde Triodos ook niet echt meewerken met de NHG richtlijnen maar die hadden het eind vorig jaar ook ontzettend druk omdat de rente toen rond de 1% zat. Waarschijnlijk liever een gemakkelijke oversluiter in loondienst dan een ondernemer met nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Laatst online: 19-09 14:16
Je bent in dienst bij een werkgever (aangezien je het hebt over 'baas' en ' uit dienst') ? Dan loopt je contract in principe zolang als je afgesproken hebt, tenzij je iets afgesproken hebt rondom opzeg termijn. Als je dat niet hebt, zit je vast aan die 2 jaar. Maar bespreek het met je baas. Wellicht kun je met wederzijds goedkeuring eerder van elkaar af.

[ Voor 3% gewijzigd door figlio del comm op 04-08-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
TommyGun schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Ja... overheid doet dat ook. Maar dan veelal voor 1 jaar (met optie tot verlenging).

Maar heb je een urenverplichting? ;)
Ik ben op dit moment in dienst (bij de overheid inderdaad). Ik heb een 36-uurs contract, dus dat lijkt me wel een urenverplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Laatst online: 19-09 14:16
miicker schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Ik ben op dit moment in dienst (bij de overheid inderdaad). Ik heb een 36-uurs contract, dus dat lijkt me wel een urenverplichting.
Kijk ook even in de CAO die van toepassing is. Daar staat soms ook wat over opzegtermijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
JEightyFive schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:57:
[...]

Wat is dan het verschil tussen een statische pagina op LinkedIn of Github Pages? Niks toch?
Tenzij je je hosting ook zelf doet (en daar gaan we al: dat is mij de moeite niet waard) ben je sowieso afhankelijk van een commerciële partij.
Nee, dan is er geen verschil. Mijn reactie was een beetje kort door de bocht en wat ranterig. Excuses daarvoor. Ik bedoelde eigenlijk twee dingen te zeggen:

1: Reageren op de opmerking dat een website onderhouden "meer werk is dan het oplevert", terwijl het echt heel simpel kan zijn. Kan natuurlijk nog steeds meer zijn dan het oplevert, maar de suggestie dat het onderhouden van een website altijd veel werk is klopt volgens mij niet.

2: Mijn eigen situatie beschrijven, die een wat uitgebreidere setup vraagt en die door velen waarschijnlijk wel als veel werk wordt gezien. Voor mij is het dat waard om genoemde redenen.

Overigens ben ik niet tegen commercie (wat zou ik anders te zoeken hebben in dit topic :P ), maar tegen dominante platforms van het type "de gebruiker is het product en echte mensen aannemen voor de helpdesk vinden we te duur, zoek het lekker uit verder". Of beter: het mag van mij bestaan, maar ik vind het gewoon dom om jezelf daarvan afhankelijk te maken.

Maar als je een eigen domein hebt en een ruime keuze aan gratis providers waar je die ene pagina neer kan zetten ben je al aardig baas over je eigen spullen, dus voor verreweg de meesten zal dat al genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

miicker schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Maar hoe staat het er?

"Voor deze werkzaamheden geldt een inzet van maximaal 36 uur per week."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 09:30
Das dan niet zo handig. Altijd contractueel (proberen) vast te leggen dat je zelf de opdracht ook tussentijds kan beëindigen :) (met maand opzegtermijn). Maar goed daar heb je nu niets aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
TommyGun schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Maar hoe staat het er?

"Voor deze werkzaamheden geldt een inzet van maximaal 36 uur per week."
Dit staat er in mijn arbeidsovereenkomst:
Artikel 3 Arbeidsduur
De arbeidsduur van de werknemer bedraagt gemiddeld 36,00 uur per week.
En:
Artikel 2 Tussentijdse beëindiging
De werkgever en de werknemer kunnen de arbeidsovereenkomst niet tussentijds beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
tony-stark schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Das dan niet zo handig. Altijd contractueel (proberen) vast te leggen dat je zelf de opdracht ook tussentijds kan beëindigen :) (met maand opzegtermijn). Maar goed daar heb je nu niets aan :)
Klopt, alleen was ik toen ik in dienst ging nog niet van plan om binnen 2 jaar voor mezelf te beginnen. Achteraf had ik hier toch beter iets over in op kunnen laten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 09:40
Is een vast tarief voor opdracht voor gehele looptijd inclusief verlengingen gebruikelijk? Opdracht begint met looptijd tot eind van het jaar, met optie op verlenging. Dus stel je zit er 2 jaar, zit je vast aan het tarief waar je mee begon.

[ Voor 5% gewijzigd door Eliaz op 04-08-2022 13:16 . Reden: m-o weg ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rec0n
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-09 12:45
Nee, bij verlengen wordt het een nieuw contract dus opnieuw onderhandelen als je dit wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 19-09 08:37
JEightyFive schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:57:
[...]

Ik lever een bepaalde dienst, geen producten dus ik zou niet weten waarom in mijn geval een LinkedIn pagina niet voldoende is.
Mocht de BD moeilijk doen dan flans ik wel een html pagina in elkaar maar op LinkedIn staat een prima visitekaartje van mezelf.
Ook al staat het bij github kan je het nog wel achter je eigen domeinnaam zetten he, en dan is het net 'echt'. Ik gebruik zelf netlify, maar dat is hetzelfde principe. Als je niet afhankelijk wil zijn van 1 commerciele partij dan kan je altijd zorgen dat het bij meerdere te deployen is.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:04
Ik accepteer dat alleen als het tarief tenminste 50% hoger ligt dan mijn huidige tarief. Tot nu toe haalt de tegenpartij dit soort dingen dan uit het contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 22:03
Waarom moet zo'n algemene vraag nou weer members-only zijn?

Anyways, ik zou er voor nu gewoon mee akkoord gaan. Tegen de tijd dat het op verlenging aankomt kan niemand je verplichten het ook daadwerkelijk te verlengen. As such, nu zeg je gewoon 'ja joh, prima', kom je lekker flexibel over. Tzt geef je dan aan dat je niet wilt verlengen tenzij het tarief X omhoog gaat.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 09:40
Bedankt voor de antwoorden. Voor nu aangegeven dat ik er niet mee akkoord ga wat betreft verlengingen. Er achteraf op terug krabbelen zou ik zelf ook niet fijn vinden qua verwachtingen.
Freeaqingme schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:46:
Waarom moet zo'n algemene vraag nou weer members-only zijn?
Fixed. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-09 20:00
Iemand ervaring met het transitioneren van een developer-type rol naar een PO/(T)PM/EM-type rol, als freelancer? Vaak wordt je toch ingehuurd voor een specifieke klus/skills en heb je weinig tot geen mogelijkheid om die stap te maken naar andere soort verantwoordelijkheden.

Hoe denken jullie hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Eliaz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:44:
Is een vast tarief voor opdracht voor gehele looptijd inclusief verlengingen gebruikelijk? Opdracht begint met looptijd tot eind van het jaar, met optie op verlenging. Dus stel je zit er 2 jaar, zit je vast aan het tarief waar je mee begon.
Afhankelijk van de opdrachtgever, maar persoonlijk heb ik ervaren dat “niet mogelijk” vaak opeens wel mogelijk is zodra je bereid bent om weg te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacketti
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 02:38
Daan schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:25:
Iemand ervaring met het transitioneren van een developer-type rol naar een PO/(T)PM/EM-type rol, als freelancer? Vaak wordt je toch ingehuurd voor een specifieke klus/skills en heb je weinig tot geen mogelijkheid om die stap te maken naar andere soort verantwoordelijkheden.

Meestal word je als externe voor een specifieke rol ingehuurd. En voor een nieuwe rol verlangen mensen toch wel ervaring. Als je wel de certificaten hebt zou je mogelijk op een opdracht kunnen doorgroeien naar een andere rol, daarmee ervaring opdoen en zo'n rol in een nieuwe opdracht starten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
Eliaz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:44:
Ik heb in het recente verleden voor een van de grootste werkgevers van Nederland een opdracht gedaan. Daar was het beleid dat het tarief de eerste twee jaar gelijk blijft. Daarmee voorkom je dat tussenpartijen iemand goedkoop aanbieden en bij de eerste verlenging een (grote) verhoging afdwingen. Je kunt dan onderhandelen wat je wil maar als een inhurend manager vanwege bedrijfsbeleid geen handtekening mag zetten, ben je klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:40

Yucon

*broem*

Daan schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:25:

Ik, maar ik moet zeggen dat ik in de praktijk ook al een deel van het inhoudelijke werk van die nieuwe rol erbij pakte. Toen formeel een vervanger voor die nieuwe rol gezocht werd ging het vrij snel. Ergens was het ook wel een stapje zijwaarts
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 04-08-2022 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dat heb ik ook gehad, want ik had het er na drie maanden helemaal gehad, en moest ik van die werkgever toch mijn jaarcontract uitzitten. Bleek dat ik m'n contact niet goed had gelezen (of beter gezegd: niet gerealiseerd dat dat kon) en dat er geen opzegtermijn in stond, nou, dan heb je die dus ook niet.

Die bescherming die de werknemers op die manier hebben, kan dus ook tegen hen werken.

Dat was dus ook meteen mijn laatste werkgever ooit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:57
@CodeCaster Ik heb precies hetzelfde gehad. Was echt een enorm vervelende situatie, die je in mijn ogen als werkgever ook niet wilt. Ik lees sindsdien elke letter van dergelijke contracten en heb weleens een opdracht laten schieten hierdoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
CodeCaster schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Dat heb ik ook gehad, want ik had het er na drie maanden helemaal gehad, en moest ik van die werkgever toch mijn jaarcontract uitzitten. Bleek dat ik m'n contact niet goed had gelezen (of beter gezegd: niet gerealiseerd dat dat kon) en dat er geen opzegtermijn in stond, nou, dan heb je die dus ook niet.

Die bescherming die de werknemers op die manier hebben, kan dus ook tegen hen werken.

Hmm, lastig. Ik was al opzoek naar een opdracht omdat ik eigenlijk dacht dat ik een opzegtermijn had van 1 maand (stom, niet eerst gekeken). Dus ik heb al op een opdracht gereageerd die op 1 oktober start, dat zou (zo dacht ik) de eerste komende optie zijn.

Mijn plan was om een opdracht te vinden en dan mijn contract op te zeggen, nu ben ik wel genoodzaakt om eerst het gesprek aan te gaan met mijn werkgever om te kijken of ik er überhaupt onderuit kan komen en dan pas een opdracht te gaan zoeken.

Overigens verbaast het me wel dat je bij een contact van 2 jaar (wat ik toch behoorlijk lang vindt) blijkbaar geen mogelijkheid hebt om onder het contract uit te komen.

[ Voor 20% gewijzigd door miicker op 04-08-2022 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
miicker schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

Hmm, lastig. Ik was al opzoek naar een opdracht omdat ik eigenlijk dacht dat ik een opzegtermijn had van 1 maand (stom, niet eerst gekeken). Dus ik heb al op een opdracht gereageerd die op 1 oktober start, dat zou (zo dacht ik) de eerste komende optie zijn.

Mijn plan was om een opdracht te vinden en dan mijn contract op te zeggen, nu ben ik wel genoodzaakt om eerst het gesprek aan te gaan met mijn werkgever om te kijken of ik er überhaupt onderuit kan komen en dan pas een opdracht te gaan zoeken.

Overigens verbaast het me wel dat je bij een contact van 2 jaar (wat ik toch behoorlijk lang vindt) blijkbaar geen mogelijkheid hebt om onder het contract uit te komen.
Praten kan altijd, je werkgever zit ook niet op een ongemotiveerde werknemer te wachten.

En je kan natuurlijk ook gewoon je werk slecht gaan doen, dan zien ze je liever gaan dan komen. Niet helemaal netjes, maar om nu nog 1-1,5 jaar werk te doen wat je niet leuk vind is helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:52

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

CodeCaster schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Die snap ik niet. Als het er niet instaat, dan heb je toch gewoon 30 dagen?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Tylen schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Tijdelijke contracten mogen geen opzegtermijn meer hebben tegenwoordig.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 04-08-2022 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Bij onbepaalde tijd ja. Anders:
Opzegtermijn met tijdelijk contract
Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract vanzelf op de afgesproken einddatum. U heeft in dit geval geen opzegtermijn.

Eerder opzeggen
U mag met uw werkgever afspreken dat u uw contract eerder kunt opzeggen. Deze afspraak moet u dan in uw contract laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:57
[...]

Als er niets instaat is het er niet. Dus is het een jaar of in dit geval een 2 jaar contract.
Ernemmer schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Tijdelijke contracten mogen geen opzegtermijn meer hebben tegenwoordig.
Waarom niet, in alle contracten waarmee ik op opdrachten zit is een opzegtermijn van 1 maand, anders wordt er niet getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:57
Het mag niet meer bij contracten van 6 maanden of minder lang. Vanaf 6 tot 24 maanden mag het maximaal 1 maand, maar moet het wel afgesproken zijn anders is er geen opzegtermijn. Vanaf 24 maanden of onbepaalde tijd is het maximaal 2 maanden. Voor een tijdelijk contract tot 24 maanden geld dan wel dat het moet zijn opgenomen anders geen opzegtermijn. Voor onbepaalde tijd geld de uitzondering dat als het niet is opgenomen de wettelijke maand opzegtermijn geldt.

Dit alles onder voorbehoud dat een CAO of bestuursorgaan niet anders heeft geoordeeld voor die typen contracten. Een gemeente mag bijv. afwijken van deze regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

Als er niets instaat is het er niet. Dus is het een jaar of in dit geval een 2 jaar contract.

[...]

Waarom niet, in alle contracten waarmee ik op opdrachten zit is een opzegtermijn van 1 maand, anders wordt er niet getekend.
Opdrachten zijn iets ander dan werknemers contracten. (klopt, beetje offtopic, maar daar ging het nu wel over :D )

En het is alleen tot 6 maanden zonder opzegtermijn, zie post hierboven van @Caelorum

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 04-08-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:33
Ernemmer schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:42:
[...]

Opdrachten zijn iets ander dan werknemers contracten. (klopt, beetje offtopic, maar daar ging het nu wel over :D )

En het is alleen tot 6 maanden zonder opzegtermijn, zie post hierboven van @Caelorum
Nu vallen ze toch door de mand, dat je eigenlijk werknemer bent he O-)
Je zou ook gewoon vervanging moeten kunnen regelen, want ze huren je niet als persoon in maar als bedrijf :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
chielsen schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

Nu vallen ze toch door de mand, dat je eigenlijk werknemer bent he O-)
Je zou ook gewoon vervanging moeten kunnen regelen, want ze huren je niet als persoon in maar als bedrijf :+
Volgens mij snap je het nog niet helemaal.

Het ging om iemand in loondienst, die ZZP-er wilt worden en dus nog een werknemerscontract heeft (zonder opzegtermijn). Dit heeft imo niks met verkapt loondienst te maken, zoals je suggereert hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de meeste hypotheekverstrekkers geldt dat je min 12 maanden ondernemer moet zijn.
Proces is dat je een inkomensverklaring laat opstellen bij een van de 4 reken bureaus (ook voor niet NHG hypotheek) -> https://www.nhg.nl/het-kr...ensverklaring-ondernemer/

Op basis daarvan kan de hypotheekverstrekkers jou accepteren. Voor het inkomen van 2, 3 jaar terug gebruiken ze dan je loondienst inkomst gegevens om een totaalbeeld te krijgen.

Rabobank en Volksbank (en andere grootbanken?) verstrekken ook al na 6 maanden zelfstandig zijn een hypotheek. Voorwaarde is wel dat je je werkgebied als zzp doorzet vanuit loondienst (bv arts die toetreedt tot maatschap).
En ze rekenen de advieskosten omdat alle inkomens berekening etc in house gedaan wordt (X duizend euro).

Na 12 maanden heb je dus meer opties om zelf je hypotheekverstrekkers te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

CodeCaster schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Bij onbepaalde tijd ja. Anders:

[...]
Waar ik in dit geval benieuwd naar ben is de boete clausule?

Wat gebeurt er als je zegt:”per 1 oktober kom ik niet meer”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Cai schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Waar ik in dit geval benieuwd naar ben is de boete clausule?

Wat gebeurt er als je zegt:”per 1 oktober kom ik niet meer”.
Bron: Juridisch Loket:
Schadevergoeding
Kunt u volgens uw contract niet eerder stoppen? Dan mag uw werkgever eisen dat u tot de einddatum van uw contract blijft doorwerken. Doet u dat niet? Dan kan hij u om een schadevergoeding vragen. Deze vergoeding is net zo hoog als het loon dat u kon krijgen tot het einde van uw contract.
Ik ben nu ongeveer 1 jaar in dienst, dat zou dus betekenen dat ik theoretisch een vol jaar als boete zou kunnen krijgen als ik nu gewoon "ok doei" zou zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52
miicker schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:57:
[...]

Ik ben nu ongeveer 1 jaar in dienst, dat zou dus betekenen dat ik theoretisch een vol jaar als boete zou kunnen krijgen als ik nu gewoon "ok doei" zou zeggen.
Theoretisch wel zoals het er staat. Maar theoretisch kan je ook ineens voor lange tijd ziek zijn, of er met de pet naar gaan gooien omdat je totaal gedemotiveerd raakt. Wat gaan ze dan doen? Je ontslaan? Hee, dat is precies wat je wil:)
In praktijk denk ik dat er altijd wel iets te regelen is in goed overleg.
Pagina: 1 ... 328 ... 643 Laatste