Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
Stefangrp schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:05:
[...]
je kunt makkelijk beginnen op 80. En per jaar ervaring 2,50-5,00 er bovenop.
Ik werk in Data Analytics en merk vaak dat opdrachtgevers hun engineering kant niet op orde hebben. Dan kan ik wel lekker adviseren over kpi's, dashboarding en vanalles bouwen, maar garbage in = out. Bottom line; engineering is de smeerolie van Analytics.
En ik reken 120 per uur (wel senior, 12jr ervaring, expert profiel)
Wat doe je precies. Ik heb ook ongeveer 10 jaar ervaring, maar ik heb me recent aangeboden voor 102,50 voor een data engineer rol. Wellicht zit ik te laag?:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:44
Deveon schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:45:
[...]
Dat werkt helaas alleen bij de top engineers. Bedrijven als Google, Alphabet, Tesla en SpaceX kunnen dat maar de gemiddelde Nederlandse organisatie kan nooit het personeel zo gemotiveerd houden om zichzelf te sturen.
Dat zegt IMHO meer over de gemiddelde Nederlandse organisaties dan over de "top bedrijven".
Er is altijd wel een enkeling die alleen voor het salaris zijn bed uit komt en totaal geen (zakelijke) ambitie heeft.
[...]
Je hoeft geen hoge ambities te hebben om in een zelfsturend team te kunnen werken. Ook daar heb je rotklusjes die je aan de kantjes-er-af-lopers kan geven.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Freeaqingme schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:11:
[...]

Daarnaast zijn developers schaars, maar geldt dat niet per se voor managers. Alle tijd die je een developer laat spenderen aan managerwerkzaamheden wordt niet gespendeerd aan het developen. Ook dat kan een reden te zijn door iemand zonder developende discipiline in zo'n team te zetten zodat die de developers kan ontzorgen en zij zich optimaal op het ontwikkelen kunnen focussen.
Als dat het doel is van de manager dan ben ik er helemaal voor. Helaas is die insteek vrij zeldzaam in mijn ervaring..
Is er in sommige organisaties een overdaad aan managers? Zeker. Maar dat betekent niet dat je meteen helemaal zonder kan.
Stel je je huidige werkomgeving voor met alle rollen en verantwoordelijkheden. Denk dan aan diezelfde werkomgeving maar dan zonder een enkele manager. Is de 2e situatie beter of slechter dan de 1e?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Orangelights23 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:55:
[...]

Helaas is het typisch Nederlands dat iedereen zich een manager wilt noemen, maar geen daadwerkelijke manager is. Vaak een veredeld teamlid, niets meer dan dat.
Dat hoeft niet meteen een nadeel te zijn. Als team samen aan doelen werken, samen het werk verdelen en samen verantwoordelijkheid nemen daarvoor werkt meestal beter dan als dat er een manager tussen zit.
Nu is het wel zo dat een gemiddelde engineer, heel zwart wit gezegd uiteraard en van toepassing zijnde op elke gemiddelde medewerker, goed is in programmeren.
Kan elke engineer een programma schrijven? Dat denk ik wel.
Kan elke engineer een goed programma schrijven? Helaas, dat denk ik niet. Maar dat kan je wel ondervangen door eerst een architectuur te maken, patterns uit te werken, code reviews of peer programming in te richten, etc, etc.
Plannen, communiceren, delegeren, nee verkopen, uitstellen, verantwoording afleggen, nieuwe ideeën verkopen; slechts enkele taken die een gemiddeld teamlid niet goed kan. Daar is toch echt iemand voor nodig met die skills.
Volgens mij beschrijf je nu een senior engineer. Iemand die uitvoerend nog prima mee kan draaien maar door zijn/haar ervaring ook bovenstaande zaken toe voegt aan een team. Een manager die zelf alleen maar bovenstaande skills heeft maar uitvoerend niets in kan brengen voegt veel minder toe IMHO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 10:42
TweakerVincent schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:39:
Is het lastig om remote te werken voor een Amerikaans bedrijf? En dan in Curaçao werken (mede ivm tijdzone)? Of is dat erg onpraktisch? Lijkt me interessant.
Remote werken is remote werken. Of je nou op zolder zit of op het strand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:32
RichieB schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:42:

[...]

Stel je je huidige werkomgeving voor met alle rollen en verantwoordelijkheden. Denk dan aan diezelfde werkomgeving maar dan zonder een enkele manager. Is de 2e situatie beter of slechter dan de 1e?
Dat vraag je aan een ondernemer die ook een tijdje gefreelanced heeft en net z'n eerste werknemer heeft aangenomen >:)

Dat gezegd hebbende probeerde ik toen ik als teamlead nog in dienstverband zat wel altijd de mensen in het team te ontlasten en te zorgen dat ze geen last hadden van upper management. Tegelijkertijd kon ik wel de wensen van C-suite vertalen naar het team, en was iedereen blij met die verhouding.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:12
Is het lastig om remote te werken voor een Amerikaans bedrijf? En dan in Curaçao werken (mede ivm tijdzone)? Of is dat erg onpraktisch? Lijkt me interessant.
Gaat prima. Vanaf 2pm hier kun je samen werken totdat je dag eindigt. Dus misschien wel je werkdag tot 6 plannen. Voor de west kust uiteraard wat later. Dat kan lastiger worden.
Ben zelf eigenlijk meer van vroeg beginnen vroeg stoppen. Maar begin nu wat later om iets meer overlap te hebben.

Amerikanen zijn iets wat overdreven aardig. Verder niet erg anders qua wij. Hoewel, functie titel is erg belangrijk dus verbaas je niet als een dba-er de titel officieel als titel Vice Presidents heeft. (Extreme uitzondering maar het speelt wel).

Grz D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Reiziger88 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:44:
[...]
Wat doe je precies. Ik heb ook ongeveer 10 jaar ervaring, maar ik heb me recent aangeboden voor 102,50 voor een data engineer rol. Wellicht zit ik te laag?:)
Wat hij doet, is zorgen dat 'ie 120 per uur krijgt. Het is volgens mij niet zo heel relevant om echt in de details te speuren waar die ~20 euro verschil in zit.

- Personal branding
- Gedegen netwerk
- Ervaring in de markt en hoe je jezelf kunt plaatsen
- Gun factor

Dat is naar mijn mening waar die 20 euro verschil in zit. Als je voor 102,5 kunt werken, dan zit je qua inhoudelijk "kunnen" wel goed namelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Het is idd een stukje gewoon durven vragen, zonder met je ogen te knipperen.
Branding idd, ik ben heel zichtbaar op Linkedin, en dat helpt.
Ik kom van de business kant, dat vinden opdrachtgevers aan die kant prettig. Die willen geen IT-er die niks van de business snapt, wel iemand die met hen kan levelen.

En ik kan ook prima een slechtnieuwsgesprek voeren met de klant, hem vertellen dat het een zooitje is en hoe ze dat zouden kunnen oplossen.
En ohja ik kan het ook nog voor ze regelen.

En ik doe alleen parttime klussen. 20x120 per week doet toch minder pijn dan 40x120. Ik heb 2 van dat soort klussen paralel lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:33
Bero schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:27:
[...]

Een broodfonds is wel gestoeld op onderling vertrouwen. Hoe ga je dat opbouwen in een online community? En slechts 1 type activiteit binnen het fonds is misschien ook niet handig.
Onderling vertrouwen start ergens. Dat kan online zijn. Op een datingsite begint het ook met elkaars vertrouwen te winnen voordat je een volgende stap zet. Dat hoeft hier niet anders te zijn. Na het voornemen om met 30 man te beginnen, kom je eerst een keer samen. Je zal sowieso regelmatig (tenminste 2x per jaar) fysiek samen moeten komen.
Wat zou er niet handig zijn aan 1 type activiteit in een broodfonds? Daar zie ik het punt niet zo van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 19-09 08:37
Fysiek samenkomen doe je nu eenmaal makkelijker met het broodfonds om de hoek, dan met een broodfonds dat landelijk verspreid is.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Jogai schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:31:
Fysiek samenkomen doe je nu eenmaal makkelijker met het broodfonds om de hoek, dan met een broodfonds dat landelijk verspreid is.
Zeer waar, daarom verhuis ik binnenkort van Broodfonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik kreeg van de week een interessante freelance opdracht via LinkedIn (ik ben nu in dienst) en heb toen weer eens de OP bekeken. Ik zie daar een verschil tussen de brokers/aanbieders en de tussenpersonen. Ik heb eens de opdrachten bekeken op sites als Between, maar ik zie eigenlijk maar heel weinig relevante opdrachten in mijn kennisgebied. De opdracht die ik aangeboden kreeg (een tussenpartij met marge) zegt dat zij de first supplier zijn voor de opdrachtgever. Is dat plausibel? Ik hoopte eigenlijk de opdracht op een openbare site te vinden, maar helaas. Zijn de sites in de OP nu dé sites? Of mis ik misschien nog openbare informatie? N.a.v. de vacature heb ik de opdrachtgever kunnen achterhalen, maar op de site van het bedrijf zie ik ook niets over een opdracht.

Is de partij die mij benadert waarschijnlijk de enige weg naar die opdracht?

Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EV89
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 18:47
Yordi- schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:25:
Ik kreeg van de week een interessante freelance opdracht via LinkedIn (ik ben nu in dienst) en heb toen weer eens de OP bekeken. Ik zie daar een verschil tussen de brokers/aanbieders en de tussenpersonen. Ik heb eens de opdrachten bekeken op sites als Between, maar ik zie eigenlijk maar heel weinig relevante opdrachten in mijn kennisgebied. De opdracht die ik aangeboden kreeg (een tussenpartij met marge) zegt dat zij de first supplier zijn voor de opdrachtgever. Is dat plausibel? Ik hoopte eigenlijk de opdracht op een openbare site te vinden, maar helaas. Zijn de sites in de OP nu dé sites? Of mis ik misschien nog openbare informatie? N.a.v. de vacature heb ik de opdrachtgever kunnen achterhalen, maar op de site van het bedrijf zie ik ook niets over een opdracht.

Is de partij die mij benadert waarschijnlijk de enige weg naar die opdracht?

Bedankt!
First supplier? Die term is nieuw voor mij, bedoel je niet preferred supplier?
Het kan zo zijn dat de tussenpersoon een preferred supplier is. Zo veel is dat niet waard. Het betekend dat ze een opdracht als eerste krijgen en een korte tijd als enige partij mogen zoeken.
Als de preferred supplier niks kan vinden dan zet een opdrachtgever het meestal uit bij meerdere partijen.

Via https://inhuurkaart.nl kan je kijken of er misschien een portaal is, dan kan je ook rechtstreeks gaan.

Je geeft aan dat je al de opdrachtgever hebt weten te achterhalen uit de vacaturetekst. In dat geval kan je ook zelf contact opnemen en de tussenpersoon negeren (kan voor wat rommel zorgen later).

Een hoop opdrachten staan op websites zoals headfirst, freelancer.nl, brainnet en de DAS van de overheid. Uiteindelijk denk ik dat de meeste opdrachten informeel uit worden gezet. Die moet je dan vinden via jouw netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 21:49
EV89 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Het kan zo zijn dat de tussenpersoon een preferred supplier is. Zo veel is dat niet waard. Het betekend dat ze een opdracht als eerste krijgen en een korte tijd als enige partij mogen zoeken.
....
Spijtig genoeg betekend dat soms ook dat er weer iets moet blijven plakken bij de preferred supplier.
Dus altijd beter via de preferred supplier te gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
Ja wees er voorzichtig mee. Ik heb het 1x gedaan, conform algehele tendens qua advies van hier :7
Bericht van preferred supplier, opdrachtgever gegoogled en benaderd of het ook direct kon. Antwoord was nee.
Dus ik preferred supplier dan maar geantwoord. Die bleek inmiddels te zijn geïnformeerd door de opdrachtgever en was behoorlijk over de zeik. Ik werd meteen geblacklist.

Je kunt vooraf niet inschatten hoe hecht de persoonlijke relatie tussen die 2 is, en daarmee ligt het gevaar op de loer dat je ruzie met ze krijgt.

Heeft verder geen gevolgen gehad ofzo, ik kreeg "geen slechte naam in de markt" ofzo. De supplier was wel een klein clubje, denk 2-3 man.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefangrp op 01-08-2022 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:23
@Yordi- Is die ene opdracht die je mogelijk kunt krijgen het wel waard voor je om je huidige vaste baan op te zeggen en ZZPer te worden? Komt wel wat meer bij kijken dan je nu gewend bent en als de opdracht is afgelopen kom je in de situatie dat je iets nieuws moet gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
EV89 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

First supplier? Die term is nieuw voor mij, bedoel je niet preferred supplier?
Bedankt voor je bericht, ik ken ook alleen preferred, ik denk dat de recuiter dat ook zo bedoelt.

@xmen en @Stefangrp bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
jongetje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:25:
@Yordi- Is die ene opdracht die je mogelijk kunt krijgen het wel waard voor je om je huidige vaste baan op te zeggen en ZZPer te worden? Komt wel wat meer bij kijken dan je nu gewend bent en als de opdracht is afgelopen kom je in de situatie dat je iets nieuws moet gaan zoeken.
Ja, ik snap wat je zegt. Ook direct mijn "angst" als ZZP-er. Ik overweeg het al een hele tijd en er is nog niets opgezegd :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:23
Yordi- schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:38:
[...]
Ja, ik snap wat je zegt. Ook direct mijn "angst" als ZZP-er. Ik overweeg het al een hele tijd en er is nog niets opgezegd :-).
Wat is je angst? Als je meer variatie wilt en bij meerdere werkgevers opdrachten wilt doen kun je ook de detachering ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zojuist even gekeken naar een broodfonds maar zijn die niet enorm duur? Op Broodfonds.nl kom ik op €125 per maand uit voor 2 jaar lang €2500 netto, echter betaal ik ongeveer hetzelfde voor mijn huidige AOV (€220 p/m, 50k p/j, 60 dagen en geen vervangende arbeid). Natuurlijk zal leeftijd een rol spelen maar betekent dat niet dat je met name de risico groepen in een broodfonds tegen komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:57
Geen ervaring. Maar waar ik rekening mee zou houden:
* Wat maakt je nog onderscheidend van anderen (India, Balkan, etc) die remote werken? Taal? Cultuur? Opleiding? Misschien geen NL tarief verwachten (maar misschien ook niet nodig dan).
* Je bent nooit op kantoor. Dus je moet op een andere manier in contact kunnen blijven en feeling kunnen houden. In the picture blijven. Watercooler talks. Etc.
* Niet alleen jezelf maar misschien ook gezinsleden moeten naar Curaçao. Maar geen idee of dat speelt.

Verder lijkt het me niet anders dan überhaupt remote en überhaupt voor een Amerikaans bedrijf werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:57
Deveon schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:52:
Zojuist even gekeken naar een broodfonds maar zijn die niet enorm duur? Op Broodfonds.nl kom ik op €125 per maand uit voor 2 jaar lang €2500 netto, echter betaal ik ongeveer hetzelfde voor mijn huidige AOV (€220 p/m, 50k p/j, 60 dagen en geen vervangende arbeid). Natuurlijk zal leeftijd een rol spelen maar betekent dat niet dat je met name de risico groepen in een broodfonds tegen komt?
Ik zit bij SharePeople (DM voor introductie, haha). N.a.v. meerdere ervaringen hier in dit topic. Geen broodfonds per se, maar zelfde onder de streep. Ik doneer geloof ik zo'n 50 per maand (prive) gemiddeld, als het niet minder is. En 10 euro (zakelijk) deelname. Voor 3000 per maand voor 2 jaar na 2 maanden ziekte. (Daarnaast heb ik een AOV die pas vanaf 2 jaar uitkeert.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Deveon schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:52:
Die 125 die je per maand 'betaalt', betaal je aan jezelf. De broodfondsmakers openen bij Triodos een broodfondsrekening op jouw naam. Het is jouw rekening, maar zij zijn gemachtigd er geld vanaf te halen (voor de giften). Het saldo op die rekening groeit dus elke maand met 125 euro (minus de kosten). Op een zeker moment staat er voor 3 of 4 jaar geld (iets van 4000 euro) en dat is de max. Dan gaan ze het geld van het jaar dat ongebruikt is weer terugstorten.
Stop je bij het broodfonds, dan is het nog gewoon jouw rekening, dus jouw geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
cosmo_roel schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

Ik zit bij SharePeople (DM voor introductie, haha). N.a.v. meerdere ervaringen hier in dit topic. Geen broodfonds per se, maar zelfde onder de streep. Ik doneer geloof ik zo'n 50 per maand (prive) gemiddeld, als het niet minder is. En 10 euro (zakelijk) deelname. Voor 3000 per maand voor 2 jaar na 2 maanden ziekte. (Daarnaast heb ik een AOV die pas vanaf 2 jaar uitkeert.)
Bij een broodfonds doneer je niks aan de Broodfondsmakers. Alleen de administratiekosten van een paar euro per maand. Geld op jouw broodfondsrekening is gewoon van jou.
Bij een AOV en SharePeople ben je je inleg gewoon kwijt. Foetsie, toedeloe. Tot je ziek wordt, dan zie jet het weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

cosmo_roel schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

Ik zit op gemiddeld € 36.38, maar let op hoor;
Het bedrag dat je maandelijks doneert is nooit meer dan 6% van het door jou gekozen inkomensniveau.
6% van 3k = 180 euro wat je potentieel maandelijks kwijt kan zijn aan donaties.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Bij een broodfonds doneer je niks aan de Broodfondsmakers. Alleen de administratiekosten van een paar euro per maand. Geld op jouw broodfondsrekening is gewoon van jou.
Bij een AOV en SharePeople ben je je inleg gewoon kwijt. Foetsie, toedeloe. Tot je ziek wordt, dan zie jet het weer terug.
Nu bij sharepeople in 4 mnd tijd slechts 1 keer 36 euro moeten betalen voor een donatie van iemand die ziek was. Valt allemaal wel wat mee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:13

Crazy D

I think we should take a look.

RonaldHeirbaut schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Bij sharepeople betaal je alleen als er een betalingsverzoek is. Dat ben je kwijt, net als dat geld van je broodfonds wat gedoneerd wordt aan zieken 'kwijt' is. Bij SamSamKring is trouwens de werking volgens mij redelijk gelijk aan broodfonds: elke maand wordt er geld apart gezet gaan wat admin kosten en ziekte uitkeringen vanaf, de rest is jouw (prive)spaarpot en krijg je ook gewoon zodra je stopt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 19:56
Deze startende ZZP-er heeft gisteren zijn eerste factuur gestuurd voor de eerste maand werken.
Facturatie en urenschrijven gedaan met Moneybird, wat moeilijker lijkt dan het daadwerkelijk is :-)

Tijd om de kinderopvangtoeslag goed in te stellen. Ben op 1 juli begonnen als ZZP-er (eenmanszaak dus geen BV) en vanaf dan komen mijn inkomsten enkel uit de onderneming.

Ik kan het antwoord niet goed vinden, maar klopt het dat voor het toetsingsinkomen van de toeslag wordt gekeken naar de bruto omzet voor aftrek van alle kosten (behalve BTW-afdracht)?
Dat is het idee wat ik bij de rekenhulp krijg..

Dat zou zuur zijn, heb namelijk ook nog inkomstenbelasting af te dragen en verzekeringen kosten ook geld...
Mijn besteedbaar inkomen (dus winst) ligt dus lager dan mijn omzet...

Of zit ik er helemaal naast?

Edit: ik zit er zelf naast. toetsingsinkomen is ook bij loondienst ongeveer gelijk aan brutoloon in plaats van nettoloon.
Zou dus geen verschil moeten maken, mits je als ondernemer onder de streep niet meer kosten maakt als dat je in loondienst doet...

[ Voor 25% gewijzigd door badkuip op 01-08-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

badkuip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:42:
Dat zou zuur zijn, heb namelijk ook nog inkomstenbelasting af te dragen en verzekeringen kosten ook geld...
Dat is toch altijd zo :?
Zou dus geen verschil moeten maken, mits je als ondernemer onder de streep niet meer kosten maakt als dat je in loondienst doet...
Welke kosten bedoel je dan, want als ZZP'er maak je volgens mij wel degelijk veel meer kosten dan in loondienst.

Wellicht met een boekhouder/adviseur checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:13

Crazy D

I think we should take a look.

badkuip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:42:
Deze startende ZZP-er heeft gisteren zijn eerste factuur gestuurd voor de eerste maand werken.
Facturatie en urenschrijven gedaan met Moneybird, wat moeilijker lijkt dan het daadwerkelijk is :-)

Tijd om de kinderopvangtoeslag goed in te stellen. Ben op 1 juli begonnen als ZZP-er (eenmanszaak dus geen BV) en vanaf dan komen mijn inkomsten enkel uit de onderneming.

Ik kan het antwoord niet goed vinden, maar klopt het dat voor het toetsingsinkomen van de toeslag wordt gekeken naar de bruto omzet voor aftrek van alle kosten (behalve BTW-afdracht)?
Dat is het idee wat ik bij de rekenhulp krijg..

Of zit ik er helemaal naast?

Edit: ik zit er zelf naast. toetsingsinkomen is ook bij loondienst ongeveer gelijk aan brutoloon in plaats van nettoloon.
Behalve de tip om met een boekhouder/acocuntant te gaan praten... De netto winst uit je bedrijf is jouw bruto loon (als eenmanszaak dan). Dus totale omzet minus kosten, minus belastingvoordelen, is wat voor jou als bruto inkomen wordt gezien.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
TommyGun schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:02:
[...]

Dat is toch altijd zo :?

[...]

Welke kosten bedoel je dan, want als ZZP'er maak je volgens mij wel degelijk veel meer kosten dan in loondienst.

Wellicht met een boekhouder/adviseur checken?
Ik had het over kosten onder de streep, aan het einde van het jaar, dus na aftrek van alle belastingen en vrijstellingen/kortingen.
Ik zou niet weten welke kosten ik wezenlijk meer maak dan in loondienst. Gebruik nog steeds dezelfde laptop en mijn zakelijke kilometers strepen weg tegen de leaseauto die ik eerst had....
Enige wat ik kan verzinnen is de AOV maar die vind ik nog wel meevallen...
Crazy D schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:07:
[...]

Behalve de tip om met een boekhouder/acocuntant te gaan praten... De netto winst uit je bedrijf is jouw bruto loon (als eenmanszaak dan). Dus totale omzet minus kosten, minus belastingvoordelen, is wat voor jou als bruto inkomen wordt gezien.
Ik geloof je meteen maar de rekenhulp voor het berekenen van het toetsingsinkomen vraagt toch echt naar de inkomsten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmsmuB2ROEMn6jzAAAFX8BaLtUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6wYltRABsgYcQFEEwXShFTt.jpg?f=fotoalbum_large

Jij legt inkomsten uit als bruto-loon, ik las het als inkomsten/omzet van de onderneming.
Ik kan je uitleg goed volgen hoor en bestrijdt dat helemaal niet, maar dan is de rekenhulp op zijn minst onduidelijk...

Toevoeging: dit nog gevonden.
Wat telt als mijn inkomen?
Voor de toeslagen kijken we naar uw ‘toetsingsinkomen’. Het toetsingsinkomen is niet uw winst, maar uw verzamelinkomen voor de belasting. In het kort is dat uw brutowinst, min de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en mkb-vrijstelling. Hebt u een toeslagpartner? Dan telt het gezamenlijke verzamelinkomen van u en uw partner.
Ik plan even een gesprek met de boekhouder... :)

[ Voor 15% gewijzigd door badkuip op 01-08-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik ben benaderd door een oud manager, die zoekt nu 2 freelancers (een tester en een C# dev), alleen hij weet dus niet hoe hij die kan vinden.

Ik heb vooral gezegd om te proberen niet meteen naar de (dure, gladde) recruiters te grijpen, maar de vraag is dan toch een beetje: Hoe vind je ze zonder hun.

Dus nu eens een vraag vanuit de opdrachtgever gezien: Hoe vind je goede freelancers (zonder recruiters)?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39

_Arthur

blub

ConQuestador schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:38:
Ik ben benaderd door een oud manager, die zoekt nu 2 freelancers (een tester en een C# dev), alleen hij weet dus niet hoe hij die kan vinden.

Ik heb vooral gezegd om te proberen niet meteen naar de (dure, gladde) recruiters te grijpen, maar de vraag is dan toch een beetje: Hoe vind je ze zonder hun.

Dus nu eens een vraag vanuit de opdrachtgever gezien: Hoe vind je goede freelancers (zonder recruiters)?
Gewoon die vraag op LinkedIn knallen zou ik zeggen. Met een duidelijke omschrijving wat je zoekt en biedt en uurtarief range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 21:01

sebasd

loopt op espresso

Via via, of via LinkedIn. Tenminste, zo kom ik (nu zo’n 8 jaar freelancer in testautomatisering) aan de leukste klussen. Dat werkt twee kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
_Arthur schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

Gewoon die vraag op LinkedIn knallen zou ik zeggen. Met een duidelijke omschrijving wat je zoekt en biedt en uurtarief range.
Heb je dan niet hetzelfde probleem als wanneer je als ZZPer op linkedin zegt dat je beschikbaar bent, namelijk dat alle recruiters er als aasgieren bovenop duiken waardoor je 2 weken lang je telefoon niet meer aan durft te zetten.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De professionele zoekfunctie van Linkedin is best goed voor het vinden van mensen. Je zou kunnen beginnen met recruiter lite, dan kan je al heel veel mensen vinden.

[ Voor 33% gewijzigd door Ernemmer op 01-08-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
badkuip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

Ik had het over kosten onder de streep, aan het einde van het jaar, dus na aftrek van alle belastingen en vrijstellingen/kortingen.
Ik zou niet weten welke kosten ik wezenlijk meer maak dan in loondienst. Gebruik nog steeds dezelfde laptop en mijn zakelijke kilometers strepen weg tegen de leaseauto die ik eerst had....
Enige wat ik kan verzinnen is de AOV maar die vind ik nog wel meevallen...

[...]

Ik geloof je meteen maar de rekenhulp voor het berekenen van het toetsingsinkomen vraagt toch echt naar de inkomsten.
[Afbeelding]

Jij legt inkomsten uit als bruto-loon, ik las het als inkomsten/omzet van de onderneming.
Ik kan je uitleg goed volgen hoor en bestrijdt dat helemaal niet, maar dan is de rekenhulp op zijn minst onduidelijk...

Toevoeging: dit nog gevonden.

[...]

Ik plan even een gesprek met de boekhouder... :)
Zowel in loondienst als inkomsten uit onderneming kijkt de Belastingdienst voor toeslagen naar (hoofdzakelijk) je belastbaar inkomen. Dit is dus na aftrekpost als ondernemersaftrek, MKB vrijstelling maar ook HRA en je AOV.

Zelf schat ik het ongeveer in rond de verwachte winst. Ik wil ontvang liever wat extra terug dan dat ik opeens moet bijbetalen. Aangezien box 2 buiten het toetsingsinkomen valt kan dit misschien de stap naar BV ook interessanter maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 01-08-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:30
Ik heb het binnenkort met mijn boekhouder over toetsingsinkomen voor 2023 voor de toeslagen. Dit jaar ben ik een BV gestart. Ik verwacht dat dat zeer gunstig is voor de berekening van het toetsingsinkomen. Ik verwacht dat het mijn DGA loon is minus aftrekposten zoals AOV en HRA.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 19-09 08:37

Gooi het in de freelance linkedin groep! Als het goed is geen recruiters aanwezig en vorige week verdubbelt in leden ;)

Of werkenmet.net van @Verwijderd

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

ConQuestador schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:12:
Heb je dan niet hetzelfde probleem als wanneer je als ZZPer op linkedin zegt dat je beschikbaar bent, namelijk dat alle recruiters er als aasgieren bovenop duiken waardoor je 2 weken lang je telefoon niet meer aan durft te zetten.
Zet je er geen telefoonnummer bij + dat alle recruiters niet hoeven te reageren 8)

Of dat werkt is een tweede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:25
_Arthur schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

Zet je er geen telefoonnummer bij + dat alle recruiters niet hoeven te reageren 8)

Of dat werkt is een tweede...
Uit ervaring kan ik zeggen dat recruiters ook reageren als je zegt dat ze niet moeten reageren. Het maakt het afwimpelen wel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Iets oosten op freelance.nl of freelancedev.nl ? Daar kijk ik zelf altijd, tot voor kort ook een c# developer. Helaas vaak veel recruiters ertussen waar ik geen zaken meer mee wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hier dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Daarom vragen die recruiters zoveel marge. Het is erg lastig om de geschikte en beschikbare persoon te vinden. Iets wordt pas duur wanneer iemand er veel geld voor over heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 13:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Nou het is officieel. Vandaag ingeschreven bij de KvK om het avontuur als ZZP'er meer vorm te kunnen geven.
Voor nu nog in loondienst, mijn werkgever weet ook nog niet van mijn plannen. Ik zou eigenlijk het liefst eerst een opdracht in het vooruitzicht hebben voordat ik mijn ontslag indien.

Nu is de vraag, waar zoeken jullie naar een opdracht? Ik zat al te kijken op freelance.nl en in de topic start worden ook een aantal sites genoemd, maar zijn er wellicht nog sites die niet vernoemd staan, maar die wel goed zijn om in de gaten te houden? Ik wil aan de slag als Functioneel Beheerder of in een rol als scrum master, dus misschien vallen bepaalde sites waar vooral development opdrachten staan ook al af.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badkuip
Ben sinds vorige maand ook begonnen als functioneel beheerder.
Kon uiteindelijk verder bij de klant waar ik ook in loondienst zat. Doe dat ter overbrugging naar een eerste eigen klant.
Ik sta nog steeds ingeschreven op de mailinglijst van de NS en bij Headfirst. Bij beiden komen af en toe FB opdrachten voorbij.
Verder kreeg ik een heleboel recruiters op de lijn toen ik een LinkedIn bericht postte dat ik voor mezelf ga beginnen. Maar ja, dat ziet je werkgever dan ook…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 16:50
miicker schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:59:
Nou het is officieel. Vandaag ingeschreven bij de KvK om het avontuur als ZZP'er meer vorm te kunnen geven.
Voor nu nog in loondienst, mijn werkgever weet ook nog niet van mijn plannen. Ik zou eigenlijk het liefst eerst een opdracht in het vooruitzicht hebben voordat ik mijn ontslag indien.

Nu is de vraag, waar zoeken jullie naar een opdracht? Ik zat al te kijken op freelance.nl en in de topic start worden ook een aantal sites genoemd, maar zijn er wellicht nog sites die niet vernoemd staan, maar die wel goed zijn om in de gaten te houden? Ik wil aan de slag als Functioneel Beheerder of in een rol als scrum master, dus misschien vallen bepaalde sites waar vooral development opdrachten staan ook al af.
Ik zou het bekend maken op LinkedIn maar ja, dat ziet je huidige werkgever het ook. Dus dan zou je naar andere sites moeten kijken maar afhankelijk van de grote van je huidige werkgever zitten ze ook daar te kijken…

PSN: PcDCch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 21:01

sebasd

loopt op espresso

Wat is je opzegtermijn? Er zijn maar weinig opdrachtgevers die graag twee maanden willen wachten tot je kunt beginnen, dus de volgorde van eerst een opdracht zoeken en daarna je baan opzeggen werkt vaak niet.

Je zult toch een keer in het diepe moeten springen.. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:40

Yucon

*broem*

sebasd schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 07:36:
[...]

Wat is je opzegtermijn? Er zijn maar weinig opdrachtgevers die graag twee maanden willen wachten tot je kunt beginnen, dus de volgorde van eerst een opdracht zoeken en daarna je baan opzeggen werkt vaak niet.

Je zult toch een keer in het diepe moeten springen.. Succes!
Daarnaast is dat ook gewoon de situatie waar je in zit als je eenmaal begonnen bent. Het voelt misschien wat enger, maar de situatie voor je eerste opdracht is in wezen niet anders dan die voor je tweede opdracht. En je derde etc. Het hoort erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacketti
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 02:38

Wat voor tester zoekt hij?
Ik ben zelf gespecialiseerd in geautomatiseerd mobile testen, iOS en Android native apps, en kom november beschikbaar. Als dat niet matcht heb ik nog een slack groep met andere testers waar ik wat zou kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
Heeft iemand ervaring met het te laat betalen van de omzetbelasting ?

Ik moest voor het 1e kwartaal omzetbelasting betalen voor 1 mei. Ik was het echter vergeten en daardoor stond het pas 16 mei op de rekening van de belastingdienst.

Ik krijg een boete van 233 euro die ik ook direct heb betaald. Tegen de boete heb ik bezwaar gemaakt maar dat bezwaar is gewoon afgewezen.

De belastingtelefoon zegt : je kan tegen die uitslag in bezwaar gaan maar dan moet je naar de rechter en dat kost je meer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Yucon schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 07:43:
[...]

Daarnaast is dat ook gewoon de situatie waar je in zit als je eenmaal begonnen bent. Het voelt misschien wat enger, maar de situatie voor je eerste opdracht is in wezen niet anders dan die voor je tweede opdracht. En je derde etc. Het hoort erbij.
Dat heet geloven in jezelf, erop vertrouwen dat je wat kan, jij iets kan bieden wat een ander niet kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
vortexnl1982 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:57:

Ik moest voor het 1e kwartaal omzetbelasting betalen voor 1 mei. Ik was het echter vergeten en daardoor stond het pas 16 mei op de rekening van de belastingdienst.

Ik krijg een boete van 233 euro die ik ook direct heb betaald. Tegen de boete heb ik bezwaar gemaakt maar dat bezwaar is gewoon afgewezen.

De belastingtelefoon zegt : je kan tegen die uitslag in bezwaar gaan maar dan moet je naar de rechter en dat kost je meer geld.
Overkwam mij 1x. Slikken, en door. Van de boete kom je niet af. Je kan hooguit bezwaar maken tegen het OB bedrag.

[ Voor 4% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 02-08-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:59:
[...]

Slikken, en door. Van de boete kom je niet af.
Het is echt gestoord dat de belastingdienst zo te werk gaat. Een bedrijf mag op zo'n manier geen incasso doen, alleen de belastingdienst.

En ze rekenen er natuurlijk op dat mensen zo'n boete laten zitten omdat het toch de moeite waard niet is. Dan heb ik het nog niet over de ambtelijke en onduidelijke taal (voor een NIET belastinginspecteur).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Tja, je kan met veel bedrijven/instellingen onderhandelen, behalve met de belastingdienst. Is al veelvuldig in dit topic aanbod gekomen. Volgende keer op tijd aangifte doen & op tijd betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Het is echt gestoord dat de belastingdienst zo te werk gaat. Een bedrijf mag op zo'n manier geen incasso doen, alleen de belastingdienst.

En ze rekenen er natuurlijk op dat mensen zo'n boete laten zitten omdat het toch de moeite waard niet is. Dan heb ik het nog niet over de ambtelijke en onduidelijke taal (voor een NIET belastinginspecteur).
Zo zijn er veel dingen krom in NL, neem dit mee bij de volgende verkiezing, dat is het enige wat je er aan kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 08:41

Duur leergeld, verder niets aan te doen. Volgende keer beter opletten, is 't enige wat je kan doen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ik pak die boete wel terug van de belastingdienst op een andere manier haha. Ben acht jaar zzp-er, 1 keer eerder te laat omzetbelasting betaald. Toen wilden ze nog over hun hart strijken nu blijkbaar niet meer :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 15:06
Tja, als je dit al 8 jaar doet en toch zo een fout maakt.... Maakt het verhaal natuurlijk niet beter ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
sbmuc schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:28:
Tja, als je dit al 8 jaar doet en toch zo een fout maakt.... Maakt het verhaal natuurlijk niet beter ;).
Je bedoelt een keer wat vergeten in acht jaar tijd ? pffffffffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

vortexnl1982 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:25:
Ik pak die boete wel terug van de belastingdienst op een andere manier haha. Ben acht jaar zzp-er, 1 keer eerder te laat omzetbelasting betaald. Toen wilden ze nog over hun hart strijken nu blijkbaar niet meer :|
Gewoon wat vaker zakelijk lunchen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
TommyGun schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:29:
[...]

Gewoon wat vaker zakelijk lunchen ;)
Haha oh ja ik heb een hele creatieve boekhouder. Zolang een factuurtje maar aannemelijk / te verdedigen is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 15:06
vortexnl1982 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:28:
[...]

Je bedoelt een keer wat vergeten in acht jaar tijd ? pffffffffff
Blijkbaar de 2e keer toch? Het is toch geen verassing dat je het moet betalen? Klanten moeten toch ook op tijd betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vortexnl1982
sbmuc schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:31:
[...]

Blijkbaar de 2e keer toch? Het is toch geen verassing dat je het moet betalen? Klanten moeten toch ook op tijd betalen?
Als ik acht jaar lang een goed betalende klant heb en die vergeet een keer een factuur te betalen dan ga ik geen aanmaning sturen met 3% boete. Ik weet niet hoe jij met je klanten om gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:51
vortexnl1982 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:33:
[...]

Als ik acht jaar lang een goed betalende klant heb en die vergeet een keer een factuur te betalen dan ga ik geen aanmaning sturen met 3% boete. Ik weet niet hoe jij met je klanten om gaat ?
Wel als je miljoenen klanten hebt, dan ga je geen uitzondering meer maken. Dat kost je dan enorm veel tijd en geld.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Alleen de belastingdienst heeft een iets andere "relatie" met zijn/haar 'klanten' 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
[...]

Alleen ben jij geen klant bij de belastingdienst maar wettelijk verplicht binnen 1 maand na de belastingperiode aangifte BTW gedaan te hebben en die ook voldaan te hebben.

Ik begrijp dat je er niet gelukkig van wordt en persoonlijk vind ik dat de belastingdienst als het geld 2 weken later al op de rekening staat en het een incident is best iets coulanter kan zijn. Dat neemt niet weg dat belastingdienst in haar recht staat en het enige wat je kunt doen is zorgen dat je volgende kwartaalaangifte op tijd binnen en betaald is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bij mij één keer een werkdag te laat omdat Knab er automatisch een acceptgiro van maakt ipv SEPA. Hiervoor wel een waarschuwing gekregen maar geen boete. Vanaf nu betaal ik de OB zodra ik de aanslag binnen krijg. Het is nog geen 5 minuten werk en het geld is toch niet van mij. Overigens doe ik dat ook voor alle facturen die handmatig betaald moeten worden, liever 2 weken te vroeg dan 1 dag te laat.

Misschien geen populaire mening maar de Belastingdienst zal zonder deze boetes waarschijnlijk onderaan de betaallijstjes staan bij ondernemers in problemen. Het is dan maar hopen dan na faillissement er nog iets over is waar ze wel vooraan staan. Uiteindelijk moet de gemeenschap toch blijven draaien..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vortexnl1982
Haha ik weet het allemaal en normaal betaal ik ook altijd direct. Waar is de menselijke maat waar Rutte het over had :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

vortexnl1982 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:42:
Haha ik weet het allemaal en normaal betaal ik ook altijd direct. Waar is de menselijke maat waar Rutte het over had :P
Medeleven moet je in dit topic niet verwachten :P

Veel strikte mensen hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02

Ik ben 1x een aantal dagen te laat geweest met betalen OZB, maar ik kreeg toen nog geen boete, slechts een waarschuwing dat als het nog een keer zou gebeuren ik wel een boete kon verwachten. Dit was echter wel een paar jaar geleden. Dit was ook je 1e keer?
vortexnl1982 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:25:
Ah, dus het mag echt maar 1x zo te zien. De waarschuwings-counter wordt blijkbaar nooit meer gereset.

[ Voor 22% gewijzigd door sverzijl op 02-08-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 10:42
Pas maar op. Ik denk dat je nu op een van de "niet-bestaande lijstjes" staat bij de belastingdienst... >:) :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

Bouw eerst een goede portfolio op. Je hoeft niet gelijk jezelf 40 uur per week te verhuren. Bouw vooral ook connecties en je kan in het begin kiezen om samen te werken met meerdere bureau's. Op die manier kan je vaak sneller aan de slag, al zullen ze wel wat van je inkomsten afsnoepen.

Verder is het ook voorgekomen dat je oude werkgever je voorlopig nog even wil inhuren om opdrachten af te maken. Dat kan ook een interessante overbrugging zijn totdat je echte klanten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme

Bezwaar maken kan altijd, maar dat moet je dan wel op _een_ (juridische) grond doen. Nu klinkt het alsof je door rood rijdt, en bezwaar maakt enkel omdat je de boete te hoog vindt, of vindt dat je best incidenteel door rood mag rijden.

Strict genomen heb je door het te laat betalen van de aangifte een economisch voordeel; immers, jij kan BTW die je op 1 januari inde 4.5 maanden lang aan andere dingen besteden, terwijl andere ondernemers - die wel op tijd de BTW afdragen - dat maximaal 4 kunnen doen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Freeaqingme schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Bezwaar maken kan altijd, maar dat moet je dan wel op _een_ (juridische) grond doen. Nu klinkt het alsof je door rood rijdt, en bezwaar maakt enkel omdat je de boete te hoog vindt, of vindt dat je best incidenteel door rood mag rijden.

Strict genomen heb je door het te laat betalen van de aangifte een economisch voordeel; immers, jij kan BTW die je op 1 januari inde 4.5 maanden lang aan andere dingen besteden, terwijl andere ondernemers - die wel op tijd de BTW afdragen - dat maximaal 4 kunnen doen.
Nee ik ga geen bezwaar maken want juridisch gezien ga ik het toch niet winnen. Ze hebben helemaal gelijk bij de belastingdienst en staan helemaal in hun recht.

Ik begin wel steeds beter te begrijpen hoe zo'n toeslagen affaire kan plaatsvinden O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Rutte zegt veel, maar meent niks.

Eigenlijk doet ie ALTIJD precies het tegenovergestelde van wat ie zegt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ernemmer schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:02:
[...]

Rutte zegt veel, maar meent niks.

Eigenlijk doet ie ALTIJD precies het tegenovergestelde van wat ie zegt.
Hij lacht er tenminste nog smerig bij >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
vortexnl1982 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:00:
[...]

Nee ik ga geen bezwaar maken want juridisch gezien ga ik het toch niet winnen. Ze hebben helemaal gelijk bij de belastingdienst en staan helemaal in hun recht.

Ik begin wel steeds beter te begrijpen hoe zo'n toeslagen affaire kan plaatsvinden O-)
Sorry hoor, je weet dus dat het juridisch helemaal klopt en de Belastingdienst in hun recht staat dus de enige op wie je boos kan zijn is jezelf omdat je te laat hebt betaald. Dat is toch totaal niet te vergelijken met een toeslagenaffaire waar mensen echt onrecht is aangedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
[...]

Ik moet zeggen dat ik de zakelijke kant van de belastingdienst altijd bijzonder redelijk vind. Maar dat betekent niet dat als jij iets fout doet zij het dan maar door de vingers moeten zien als daar verder geen reden toe is.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
[...]
Totaal misplaatste grap. Pak je verlies en hou op met bedelen om medelijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ascension schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Sorry hoor, je weet dus dat het juridisch helemaal klopt en de Belastingdienst in hun recht staat dus de enige op wie je boos kan zijn is jezelf omdat je te laat hebt betaald. Dat is toch totaal niet te vergelijken met een toeslagenaffaire waar mensen echt onrecht is aangedaan.
Mij is geen onrecht aan gedaan en ik betaal die boete gewoon. Ik bedoel meer de harde en starre houding van de belastingdienst.

Het hele idee dat je direct een dikke boete krijgt als je een keer een factuur iets te laat betaalt. En dan de onduidelijke ambtelijke taal in brieven die je opgestuurd krijgt. Vervolgens de inspecteur die een uitspraak doet niet kijkt of de aanmaning betaald is en dus alsnog aangeeft dat je de aanmaning moet betalen met nog extra 8 euro aan "Openstaande kosten", super onduidelijk !

En dan probeer je meerdere malen contact op te nemen met de belastingdienst middels een onbereikbare belastingtelefoon. Soms wordt er opgehangen en soms moet je maar een half uur wachten.

Leuker kunnen we het niet maken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ascension schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Met het risico om totaal of topic te gaan. De belastingdienst heeft van de rechter in eerste instantie ook gelijk gekregen bij het terugvorderen van alle kinderopvangtoeslag bij een licht vergrijp. Het probleem zat in de basis in de wetgeving die als gevolg van de Bulgarenfraude extreem streng opgesteld is. En daar heeft de tweede kamer zelfs op aangedrongen dus de politiek heeft ook veel boter op het hoofd.

Terug naar de BTW: Dat is echt een totaal onvergelijkbare grootheid. Het gaat om een - in principe - gesloten systeem waarbij alle schakels samen zorgen dat er BTW over alle in Nederland toegevoegde waarde in het totstandkomingsproces van zaken betaald wordt. Het gaat hier dus niet om een inkomensinstrument maar om een generieke belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
vortexnl1982 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Het hele idee dat je direct een dikke boete krijgt als je een keer een factuur iets te laat betaalt. En dan de onduidelijke ambtelijke taal in brieven die je opgestuurd krijgt. Vervolgens de inspecteur die een uitspraak doet niet kijkt of de aanmaning betaald is en dus alsnog aangeeft dat je de aanmaning moet betalen met nog extra 8 euro aan "Openstaande kosten", super onduidelijk !
Ze hebben zelfs nog coulance als je maar een week te laat bent ;)

https://www.belastingdien...niet_te_laat_of_te_weinig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:36

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

vortexnl1982 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

??? als jou klant niet binnen de betaaltermijn betaald mag jij ook direct een extra factuur sturen hoor met gemaakt kosten. Belastingdienst doet nu precies hetzelfde. Gewoon optijd betalen, dat wat jij ook wilt van je klanten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 17:33
Hm, begrijp hieruit dat je 1 keer een waarschuwing krijgt bij te laat betalen en daarna direct een boete.
Ik heb ook een keer zo een waarschuwing gehad, omdat betalingen bij KNAB naar ING in het weekend blijkbaar pas op de eerstvolgende werkdag verwerkt worden. Was daardoor op de 1e van de volgende maand bij de belastingdienst aangekomen.

Had hier niet meer aan gedacht, maar heb nu afgelopen vrijdagavond (29-07) de aangifte van het 2e kwartaal ingediend en betaald, en zie net op mijn rekening van KNAB dat de valutadatum op 01-08 staat... :(
Dat wordt ook een boete dus waarschijnlijk. |:(

Vind dit wel slecht hoor van KNAB, als ik vanaf mijn privé ING rekening betaal is de valutadatum ook in het weekend gewoon van de dag waarop je de betaling doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Waarom zo lang wachten? Voor de rente? :+

[ Voor 29% gewijzigd door TommyGun op 02-08-2022 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaassie
Druk, druk, eerst op vakantie, aangifte komt nog wel want heb toch nog een paar weken...

Tsja, nog steeds niks wijzer geworden sinds mijn middelbare schooltijd blijkbaar, waarbij repetities de avond ervoor nog geleerd moesten worden "maar de volgende keer begin ik echt eerder!" :X :+

lol, ja die rente... >:) ...die ik moet betalen bij KNAB!
Gelukkig is dat per 01-08 weer afgeschaft, want dat doorschuiven naar andere rekening houdt op een gegeven moment ook op. :P

[ Voor 24% gewijzigd door Klaassie op 02-08-2022 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
Klaassie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:10:
Dat wordt ook een boete dus waarschijnlijk. |:(
Terechte boete, de belastingdienst staat in hun recht, moet je maar op tijd betalen ! Als jij te laat betaalt krijgt van je opdrachtgever(s) krijgt stuur je toch ook meteen een deurwaarder op ze af !

Het is wel gemeenschapsgeld !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Helemaal mee eens! :P

Ach, beter niet te druk maken om zaken waar je toch geen invloed op hebt. Er zijn erger dingen.
Vind het alleen extra zuur als je de betaalopdracht in principe nog ruim binnen de gestelde termijn gedaan hebt en dus denkt op tijd te zijn, maar toch te laat bent doordat de bank het nog een paar dagen laat staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Klaassie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:08:
Helemaal mee eens! :P

Ach, beter niet te druk maken om zaken waar je toch geen invloed op hebt. Er zijn erger dingen.
Vind het alleen extra zuur als je de betaalopdracht in principe nog ruim binnen de gestelde termijn gedaan hebt en dus denkt op tijd te zijn, maar toch te laat bent doordat de bank het nog een paar dagen laat staan...
Ja je moet gewoon direct na de aangifte het bedrag overmaken. Zo doe ik het ook (bijna) altijd :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hm, begrijp hieruit dat je 1 keer een waarschuwing krijgt bij te laat betalen en daarna direct een boete.
Mijn eerste aangifte had ik direct een boete te pakken. De accountant had in kleine letters onderaan in de webpagina waarop ik mijn acodering moet geven staan dat het bedrag voor datum x overgemaakt moest worden (geen betaallink, geen reminder niets).

Gezien ik voor het eerst een eigen bedrijf gestart heb wist ik niet beter dan dat er een blauwe envelop zou komen. Nou die kwam er, of ik even het bedrag plus boete wou overmaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vind dit wel slecht hoor van KNAB, als ik vanaf mijn privé ING rekening betaal is de valutadatum ook in het weekend gewoon van de dag waarop je de betaling doet.
Knab herkent een betaalkenmerk en maakt een acceptgiro van die de volgende werkdag verwerkt wordt. Zet een letter in de omschrijving en het geld staat direct bij de BD.

Maar ja, alles voorkom je door gewoon gelijk te betalen. OB is vanaf moment van opstellen van de factuur een reservering voor de Belastingdienst, gewoon afdragen zodra je kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
init6 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:15:
[...]

Mijn eerste aangifte had ik direct een boete te pakken. De accountant had in kleine letters onderaan in de webpagina waarop ik mijn acodering moet geven staan dat het bedrag voor datum x overgemaakt moest worden (geen betaallink, geen reminder niets).

Gezien ik voor het eerst een eigen bedrijf gestart heb wist ik niet beter dan dat er een blauwe envelop zou komen. Nou die kwam er, of ik even het bedrag plus boete wou overmaken.
Je moet toch zelf aanmelden voor het betalen van OB en daarna krijg je een brief met betaalkenmerken voor het jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Deveon schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Je moet toch zelf aanmelden voor het betalen van OB en daarna krijg je een brief met betaalkenmerken voor het jaar?
Nee dat gebeurt automatisch bij inschrijving in het KvK (maart 2022). Je krijgt een paar weken later (bij afloop van het kwartaal) een papieren aangifte toegestuurd voor de allereerste keer aangifte. Daarna krijg je een brief met alle te gebruiken aangiftekenmerken voor 2022.

Ben wel benieuwd naar de IB aangifte einde van dit jaar. Krijg je een brief om je helpen te herinneren of moet je zelf aan de slag in december/januari?

[ Voor 39% gewijzigd door badkuip op 02-08-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaassie
badkuip schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:33:
[...]
Ben wel benieuwd naar de IB aangifte einde van dit jaar. Krijg je een brief om je helpen te herinneren of moet je zelf aan de slag in december/januari?
Ik krijg in januari/februari inderdaad altijd een brief "Uw aangiftebrief inkomstenbelasting" over het afgelopen jaar. Aangifte kan pas vanaf 1 maart en moet (bij geen uitstel) voor 1 mei, dus eind april is vroeg genoeg om daarmee aan de slag te gaan... >:) ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Tjonge.. maar je weet nu al wanneer je je OB moet betalen voor 2022, 2023, 2024, ... Hoe kan je dat dan vergeten? Je hebt er nb een maand de tijd voor! Tja, als je dan besluit op de laatste dag te betalen, dan kan je de Belastingdienst niks verwijten. Er staat duidelijk dat het op die datum 'op hun rekening' moet staan.
Ooit betaalde ik op de 26e en was toch te laat (voor de flitsbetalingen). Weekend en een feestdag; even niet aan gedacht. Het bleef bij een waarschuwing.

En als je om wat voor reden het niet kan betalen voor die datum, bel dan met de BD. Niet dat ze het dan meteen oke vinden, maar ze noteren het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]

Sorry, maar jij bent geen klant van de Belastingdienst. Het is een uitvoeringsorgaan wat er zit om de penningen te innen. Dat doen ze oa namens mij en miljoenen andere belastingplichtigen. Wij zijn geen klanten van elkaar.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 08:41
Zeg, gekke vraag misschien, maar hebben we het nu niet genoeg over vortexnl1982's BTW fuckup gehad? OM daar nu zoveel posts aan te spenderen.....

Sometimes you need to plan for coincidence

Pagina: 1 ... 327 ... 643 Laatste