Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:55:
[...]

Hoe reageer je dan op een opdracht? Puur je CV droppen met je tarief? Mijn ervaring is dat je (iig met mijn opdrachten als project/implementatie manager) sneller op gesprek komt met een motivatie dan alleen je cv ergens neerleggen.
99% is gebaseerd op persoonlijke vraag, die beantwoord ik simpelweg met: ja! dat kan ik! maar dan met hoofdletters ;)
Uiteraard komt daar nog wel eens een stukje bewijsmateriaal bij kijken, al zit er genoeg tussen wat bij mij komt via een referentie die voor hen meer waarde heeft dan een CV met projecten en diploma's uit het verleden. Een motivatie waarin ik verklaar dat ik al sinds de basisschool voor het bedrijf wil werken en uit kijk naar alle nieuwe technieken die zij willen implementeren heb ik nog nooit geschreven.
Het is eigenlijk eerder andersom, ik probeer altijd zo veel mogelijk informatie in te winnen over het werk wat men van mij verwacht. Hebben ze rekening gehouden met x & y, is er iemand die z kan (want ik kan het niet)
Als daar een bevredigend antwoord op komt mogen ze door naar de 2e ronde. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
@jadjong Ik heb het idee dat iedereen hier vanuit zijn standpunt als developer denkt. Mijn opdrachten zijn juist meer richting functioneel beheer, implementaties en (project)management. Mijn kracht ik juist niet standaard maar bedrijfsspecifieke applicaties snel doorgronden en implementeren. Daarvoor heb je geen ervaring in de applicatie nodig omdat dat bedrijf of zelf iets heeft gemaakt omdat ze de enige in Nederland zijn voor een dergelijke applicatie. Of het bedrijf heeft een specifieke applicatie maar zit het bedrijf op een enorm specifiek terrein en is er daarom (bijna) niemand met die kennis.

Dat kan ik een motivatie brief dit toelichten en aangeven waarom ik de geschikte kandidaat ben. Dat is anders dan iemand die alleen SAP, SharePoint of een bepaalde ontwikkeltaal/tool/rol doet. Dan spreekt een CV idd sneller voor zichzelf.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Orangelights23 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:10:
Grappig dat bij iedereen die iets schrijft over ergernissen minimaal één stijlfout te vinden is. Waarom commentaar leveren als je het zelf ook doet?
Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen? Mag je pas ergens wat van vinden als je het zelf helemaal perfect doet?

Ik krijg me daar een hoop tekst voor m'n kiezen (mails van collega's en klanten, tickets, PR's, documentatie, code, commentaar in code), en het is vrijwel zonder uitzondering huilen met de pet op.

Nederlanders die Engels(talige documentatie) tikken, spannen wat dat betreft de kroon. Tenenkrommend steenkolenengels is eerder regel dan uitzondering. Je zou ze de kost moeten geven die amper weten hoe je een werkwoord vervoegt, laat staan een volzin kunnen schrijven, die dan beweren dat ze zich zooo veel beter in het Engels kunnen uitdrukken, wat ze dan eigenlijk helemaal niet kunnen.

Natuurlijk kun je als schrijver en als lezer over foutjes heen lezen, maar het is gewoon onproductief als je dagelijks documentatie moet lezen waar niet doorheen te komen is en waar niets van klopt, of tickets tegenkomt die onbegrijpelijk zijn, omdat men niet weet hoe je een kop, lijf en staart aan een verhaal breit.

Dus ja, ik vind daar wat van.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:03
CodeCaster schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:45:
[...]

Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen? Mag je pas ergens wat van vinden als je het zelf helemaal perfect doet?

Ik krijg me daar een hoop tekst voor m'n kiezen (mails van collega's en klanten, tickets, PR's, documentatie, code, commentaar in code), en het is vrijwel zonder uitzondering huilen met de pet op.

Nederlanders die Engels(talige documentatie) tikken, spannen wat dat betreft de kroon. Tenenkrommend steenkolenengels is eerder regel dan uitzondering. Je zou ze de kost moeten geven die amper weten hoe je een werkwoord vervoegt, laat staan een volzin kunnen schrijven, die dan beweren dat ze zich zooo veel beter in het Engels kunnen uitdrukken, wat ze dan eigenlijk helemaal niet kunnen.

Natuurlijk kun je als schrijver en als lezer over foutjes heen lezen, maar het is gewoon onproductief als je dagelijks documentatie moet lezen waar niet doorheen te komen is en waar niets van klopt, of tickets tegenkomt die onbegrijpelijk zijn, omdat men niet weet hoe je een kop, lijf en staart aan een verhaal breit.

Dus ja, ik vind daar wat van.
Mooi verhaal van je natuurlijk, maar dit is geen gevalletje ‘ik hoef geen sterrenchef te zijn om te proeven dat jouw gerecht ruk is’ ;) Puur commentaar leveren op iemands schrijfwijze zonder het zelf goed te doen, is natuurlijk hoogstens merkwaardig.

Wat werk betreft zit ik in een internationale omgeving en daar zie je dat het gemiddelde niveau veel hoger is dan menig Nederlander die trots is op zijn of haar Engels. Collega’s die accentloos Engels spreken en zeer netjes schrijven is aardig inspirerend, zeker als zij aan mij en mijn collega’s in het bestuur moeten rapporteren en wij ons niet hoeven te ergeren aan kinderlijke fouten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Orangelights23 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:58:
[...]

Mooi verhaal van je natuurlijk, maar dit is geen gevalletje ‘ik hoef geen sterrenchef te zijn om te proeven dat jouw gerecht ruk is’ ;) Puur commentaar leveren op iemands schrijfwijze zonder het zelf goed te doen, is natuurlijk hoogstens merkwaardig.

Wat werk betreft zit ik in een internationale omgeving en daar zie je dat het gemiddelde niveau veel hoger is dan menig Nederlander die trots is op zijn of haar Engels. Collega’s die accentloos Engels spreken en zeer netjes schrijven is aardig inspirerend, zeker als zij aan mij en mijn collega’s in het bestuur moeten rapporteren en wij ons niet hoeven te ergeren aan kinderlijke fouten.
Hoogstens of hoogst merkwaardig?

Ik vind niet dat mensen foutloos hoeven te schrijven; dat doe ik zelf ook zelden. Al draai ik m'n hand niet om voor de vervoeging van de meest uitzonderlijke werkwoorden en zoek ik bij twijfel de spelling van woorden op, fouten zijn zelfs mij niet voorbehouden. Zinnen met "En" of "Maar" beginnen, komma's waar een puntkomma wenselijker of zelfs verplicht zou zijn, zinnen die sowieso te lang doorlopen, en opsommingen beëindigen met een komma voor het laatste item zijn natuurijk totaal "not done".

Mijn punt was: mensen die de Nederlandse taal slecht beheersen, als in: doen (blijkbaar) geen moeite om te bedenken of een werkwoord op een 't' of 'd' moet eindigen of zelfs allebei, weten niet of er nou wel of geen apostrof voor de 's' moet, schrijven nog geen hele zinnen en zijn niet eens in staat om een leesbaar verhaal van een paar alinea's te schrijven, zijn wel verantwoordelijk voor het schrijven van offertes, instructies, documentatie en zelfs code.

Zeker in het MKB is dit gewoon schering en inslag, zowel tussen als binnen bedrijven.

En ík heb daar last van, als dat zorgt voor een onleesbare brei letters. Dus ik word blij als ik merk dat mensen net als ik op z'n minst hun best doen om iets leesbaars neer te pennen.

Mijn "hot take" is dus het doortrekken van het adagium dat code de communicatie binnen een bedrijf weerspiegelt: je kunt aan iemands code herkennen hoe goed diegene taal als geheel beheerst. Aandacht voor details gaat ook op voor dingen als de naamgeving van variabelen, klassen en functies, consistentie van whitespace en newlines, documentatie in en van code, enzovoorts.

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 14-08-2022 20:24 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:45

Rem

CodeCaster schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:14:
[...]

Hoogstens of hoogst merkwaardig?

Ik vind niet dat mensen foutloos hoeven te schrijven; dat doe ik zelf ook zelden. Al draai ik m'n hand niet om voor de vervoeging van de meest uitzonderlijke werkwoorden en zoek ik bij twijfel de spelling van woorden op, fouten zijn zelfs mij niet voorbehouden. Zinnen met "En" of "Maar" beginnen, komma's waar een puntkomma wenselijker of zelfs verplicht zou zijn, zinnen die sowieso te lang doorlopen, en opsommingen beëindigen met een komma voor het laatste item zijn natuurijk totaal "not done".

Mijn punt was: mensen die de Nederlandse taal slecht beheersen, als in: doen (blijkbaar) geen moeite om te bedenken of een werkwoord op een 't' of 'd' moet eindigen of zelfs allebei, weten niet of er nou wel of geen apostrof voor de 's' moet, schrijven nog geen hele zinnen en zijn niet eens in staat om een leesbaar verhaal van een paar alinea's te schrijven, zijn wel verantwoordelijk voor het schrijven van offertes, instructies, documentatie en zelfs code.

Zeker in het MKB is dit gewoon schering en inslag, zowel tussen als binnen bedrijven.

En ík heb daar last van, als dat zorgt voor een onleesbare brei letters. Dus ik word blij als ik merk dat mensen net als ik op z'n minst hun best doen om iets leesbaars neer te pennen.

Mijn "hot take" is dus het doortrekken van het adagium dat code de communicatie binnen een bedrijf weerspiegelt: je kunt aan iemands code herkennen hoe goed diegene taal als geheel beheerst. Aandacht voor details gaat ook op voor dingen als de naamgeving van variabelen, klassen en functies, consistentie van whitespace en newlines, documentatie in en van code, enzovoorts.
Met oprecht alle respect voor je mening: ik heb het zelf niet zo op mensen die in professionele sfeer meer nadruk leggen op bijzaken dan het werk waar het om draait.

Het is echt super flauw en makkelijk om nu spellingscontrole over zo’n post te halen, dat zou mijn eigen punt ook alleen maar ondermijnen. Maar ik heb een theorie: dit soort discussie leid(t? ;)) alleen maar tot elkaar proberen een loer te draaien en is niet echt productief.

Als voorbeeld jouw 3e alinea. Ik weet niet of je het door hebt, maar die zin is echt heel lang. Ik weet zeker dat als ik die zin foutloos zou willen schrijven ik minimaal 20 minuten bezig zou zijn om zeker te weten dat ik alle correcte leestekens gebruik. Deze discussie leid altijd alleen maar tot opmerkingen zoals deze over en weer.

Ik denk dat ik mijn opdrachtgever meer baat heeft bij een korte zin in een e-mail die de lading dekt en dat ik de rest van de tijd doe waar ik goed in ben: software ontwikkelen.

Heel misschien zou jij mij geen toffe collega vinden vanwege m’n spelfouten en wellicht ik jou niet omdat ik niet dezelfde waarde hecht aan de details van de Nederlandse taal als jij. Maar waarschijnlijker zouden we prima door een deur kunnen en komen we wel over onze verschillen heen. ;)

Mijn 2 cents om te proberen de discussie weer richting het BV vs Eenmanszaak fiscale omslagpunt te krijgen. Of moest er nog iemand weten of een youngtimer beter past dan een priveauto rijden misschien? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Orangelights23 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:58:
[...]

De yoghurt in mijn koelkast is ook natuurlijk.

Na het lezen van je reactie voel ik een opleving van musculoskeletale pijnen aankomen, waar ik mij geen raad mee weet.

Als ik het goed begrijp heb je namelijk wel commentaar, weinig tot geen interesse in het (zelf) aanleveren van opbouwende kritiek en ben je blij met het feit dat anderen goed kunnen communiceren naar jou.

Welk praktisch nut heeft een opmerking als "Grappig dat bij iedereen die iets schrijft over ergernissen minimaal één stijlfout te vinden is" dan?

Wellicht heb ik het helemaal verkeerd geïnterpreteerd en in dat geval bied ik bij voorbaat alvast graag mijn excuus aan, maar momenteel komt het een beetje over alsof de neus hoog de lucht in wijst.

Het is of dat, of ik moet op zoek naar een betere fysiotherapeut.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 10:46

page404

Website says no

Gut, wie had gedacht dat ik de discussies over BV vs eenmanszaak bijna zou gaan missen :+

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

page404 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:25:
Gut, wie had gedacht dat ik de discussies over BV vs eenmanszaak bijna zou gaan missen :+
Of het opvoeren van je bureaustoel als aftrekposdt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
page404 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:25:
Nou, daarover: wij hebben vrijdag met een accountant gezeten. Kosten voor de omzetting schatte hij op 4500, en dan een jaarlijkse fee tussen de 1200-1800 (afhankelijk van hoeveel je zelf doet in de boekhouding).

Zijn dit een beetje marktconforme bedragen die de BV'ers onder ons ook zien?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 08:57
Hmmbob schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Nou, daarover: wij hebben vrijdag met een accountant gezeten. Kosten voor de omzetting schatte hij op 4500, en dan een jaarlijkse fee tussen de 1200-1800 (afhankelijk van hoeveel je zelf doet in de boekhouding).

De omzetting voelt iets aan de hoge kant, maar dat is afhankelijk van je situatie natuurlijk.

Voor wat betreft de jaarlijkse kosten, zelf zit ik op 800 per BV (incl. half jaarlijkse controle). Mijn boekhouder (zelfstandige) stelt een micro-jaarrekening op, maar in principe is dat niet nodig (jaarrekening is pas verplicht onder bepaalde eisen). Grotendeels doe ik de boekhouding zelf (facturen inboeken, BTW, loonstrookje via SaaS oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
[...]

Wellicht zit er wat maatwerk in, maar 4500 vind ik in alle opzichten behoorlijk prijzig. Zelf gekozen voor een Activa-passiva omzetting en dat koste me nog geen 500 euro via Firm24. De jaarlijkse kosten voor de boekhouder lijken me marktconform. Zelf ben ik hier 1200 euro per jaar aan kwijt en doe dan zelf niks aan de boekhouding behalve bonnetjes in de digitale schoenendoos gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
[...]

Toevallig vorige week had een vriend dit vraagstuk bij zijn boekhoeder gelegd.
Omzetting kost 1.000,-
(jaarlijkse kosten ongeveer hetzelfde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
DelThomasMei schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:47:
Goedemorgen Tweakers,

Volgend jaar februari verwachten wij een baby. Nu zit ik al een tijd te denken om te starten als ZZP'er (software development) aangezien ik nu bij een grote detacheerder werk.

In februari krijg ik dus vanuit mijn werkgever/het UWV 6 weken 100% doorbetaald en dan nog 9 weken 70%. Dit lijkt mij een ideaal moment om mijn eerste opdracht binnen te slepen en voor mezelf te starten. Zodra ik dan een opdracht heb kan ik mijn ontslag indienen waardoor ik dus maar een heel klein risico loop (mislukken start opdracht) op het zitten zonder inkomsten. Er is verder een buffer van ongeveer een jaar aanwezig.

Voorzien jullie hier een probleem? Toch wat terughoudend om in het diepe te springen met een jong gezin, maar een veel betere kans als dit gaat zich niet voordoen toch?
Als ik nog een duit in het zakje mag doen:
Ik heb (in goed overleg) mijn contract opgezegd toen de kleine geboren werd. Mijn opzegtermijn was 2 maanden en ik heb daarin het geboorteverlof opgenomen. Het betaald ouderschapsverlof bestond toen nog niet dus ik heb nog een periode overbrugd met een buffer die ik zelf heb opgespaard daarvoor.
Uiteindelijk 3 maanden vrij geweest en toen met een opdracht kunnen beginnen. Duurde wel even tot het eerste geld weer binnen kwam vanwege de betaaltermijn dus die buffer was geen overbodige luxe :)

Is het spannend, wetende dat je een kleine hebt en zonder werk en inkomen zit? Zeker, maar in de huidige markt is het bijna moeilijk om geen opdracht te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Misschien een beetje gekke vraag;
- Ik zou wel eens een paar maanden een opdracht in het buitenland willen doen. Scandinavië of bijvoorbeeld Zuid-Europa trekt me wel.

Mijn opdracht loopt Q1 af, dus ik ben alvast voorzichtig aan het oriënteren. Weet iemand hier wat goede bedrijven zijn die bemiddelen in zoiets?

NB: Ik ben IT security auditor en/of Business Security consultant vooral op ISO 27001 / 27002

@sebasd en @all; niet -direct- om te gaan emigreren, maar wel als levenservaring. En om te ervaren hoe andere landen/culturen omgaan met mijn vakgebied. Meer kennis, meer ervaring, andere horizonten

[ Voor 19% gewijzigd door bord4kop op 15-08-2022 15:23 ]

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

sebasd

loopt op espresso

Ik meen te hebben gelezen dat @Orangelights23 in Scandinavie (Zweden?) woont en werkt en in die hoek actief is. Maar ik kan het mis hebben. Zelf heb ik ook wel eens wat klusjes (trainingen) voor bedrijven in Zweden en Noorwegen gedaan, maar dat was incidenteel, in een andere richting en ik ben er niet gaan wonen of zo. Kwam wel allemaal uit mijn directe netwerk.

Wil je trouwens daar gaan wonen of alleen voor een bedrijf uit die landen werken vanuit Nederland? Ik ga uit van het eerste?

Dan zou ik denk ik mijn pijlen vooral op Scandinavie richten. Mijn ervaring is dat mensen uit Zuid-Europa juist hier naar toe trekken, (deels) vanwege de werkgelegenheid.

Ik vind Italie bijvoorbeeld een heerlijk land, spreek de taal een klein beetje en zou er graag een opdracht willen doen, maar er is gewoon weinig vraag en veel aanbod, en dan gaan de locals daar voor, al was het maar omdat ze de taal beter spreken en een stuk goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelThomasMei
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-08-2022
JEightyFive schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Als ik nog een duit in het zakje mag doen:
Ik heb (in goed overleg) mijn contract opgezegd toen de kleine geboren werd. Mijn opzegtermijn was 2 maanden en ik heb daarin het geboorteverlof opgenomen. Het betaald ouderschapsverlof bestond toen nog niet dus ik heb nog een periode overbrugd met een buffer die ik zelf heb opgespaard daarvoor.
Uiteindelijk 3 maanden vrij geweest en toen met een opdracht kunnen beginnen. Duurde wel even tot het eerste geld weer binnen kwam vanwege de betaaltermijn dus die buffer was geen overbodige luxe :)

Is het spannend, wetende dat je een kleine hebt en zonder werk en inkomen zit? Zeker, maar in de huidige markt is het bijna moeilijk om geen opdracht te vinden.
Zeker! En bedankt voor je reactie. Hoe beviel het starten als ondernemer met een pasgeboren baby? Geruststellend ook dat een opdracht vinden redelijk makkelijk gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
DelThomasMei schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:48:
[...]

Zeker! En bedankt voor je reactie. Hoe beviel het starten als ondernemer met een pasgeboren baby? Geruststellend ook dat een opdracht vinden redelijk makkelijk gaat :)
De eerste weken ben ik er helemaal niet mee bezig geweest, aangezien je leven nogal op z'n kop staat dan en je samen zoekende bent naar een nieuw ritme (en je gewoon enorm verrot bent en geleefd wordt ;))
Uiteindelijk wat tijd genomen om een afspraak te plannen bij de KvK om in te schrijven, dingen uit te zoeken qua bankrekening, verzekeringen e.d. en gesprekken te plannen met potentiële opdrachtgevers (kan je nu ook al doen).
Zodra je je KvK nummer dan hebt kan je direct dingen afsluiten.

Na die 3 maanden was ik er ook wel weer aan toe om aan de slag te gaan. Bijzondere tijd om mee te maken maar werk en inkomen waren ook weer welkom. Even wat anders dan constant baby praat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DelThomasMei
JEightyFive schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

De eerste weken ben ik er helemaal niet mee bezig geweest, aangezien je leven nogal op z'n kop staat dan en je samen zoekende bent naar een nieuw ritme (en je gewoon enorm verrot bent en geleefd wordt ;))
Uiteindelijk wat tijd genomen om een afspraak te plannen bij de KvK om in te schrijven, dingen uit te zoeken qua bankrekening, verzekeringen e.d. en gesprekken te plannen met potentiële opdrachtgevers (kan je nu ook al doen).
Zodra je je KvK nummer dan hebt kan je direct dingen afsluiten.

Na die 3 maanden was ik er ook wel weer aan toe om aan de slag te gaan. Bijzondere tijd om mee te maken maar werk en inkomen waren ook weer welkom. Even wat anders dan constant baby praat ;)
Thanks voor het delen van je ervaring, en mooi dat het goed heeft uitgepakt voor jou/jullie!

Mijn plan nu is om alles te regelen voor zover mogelijk. Als de baby er is neem ik 6 weken compleet vrij, dan heb ik nog 9 weken ouderschapsverlof a 70%, in die 9 weken een opdracht zoeken en afhankelijk van hoe het thuis gaat, zsm starten, of starten wanneer het goed voelt. Mocht ik geen opdracht kunnen vinden ga ik gewoon verder bij mijn werkgever :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
[...]

Ik heb begin dit jaar voor 500 euro eenmanszaak naar BV omgezet via geruisloze inbreng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 23:05
[...]

Nou, daarover: wij hebben vrijdag met een accountant gezeten. Kosten voor de omzetting schatte hij op 4500
Met terugwerkende kracht naar 1 januari, of zonder? Is dat inclusief alles, dus boekhouding/fiscalist, accountant en notaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Aftansert schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:20:
[...]

Met terugwerkende kracht naar 1 januari, of zonder? Is dat inclusief alles, dus boekhouding/fiscalist, accountant en notaris?
Ja op alles, met terugwerkende kracht.

Fiscalist zou er zelf ongeveer 10u aan spenderen (a 175/uur - ik zit in de verkeerde branche) en ook kantoorgenoten (accountant) etc moet eraan werken, gaf hij aan.

[ Voor 26% gewijzigd door Hmmbob op 15-08-2022 20:22 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
Hielko schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:28:
[...]

Ik heb begin dit jaar voor 500 euro eenmanszaak naar BV omgezet via geruisloze inbreng.
Bij een lokale notaris?

In mijn geval vraag ik mij af wat ik moet doen. Aangezien mijn naam op het energiecontract stond (en naam wijzigen betekende dat ik een nieuw contract, met idem prijzen, moest afsluiten) heb ik dit jaar zonnepanelen aangeschaft.

Prive betaalt, maar wel de BTW terug gevraagd. Einde van het jaar gaan zitten voor de BTW correctie op privegebruik. Echter, mijn omzet volgend jaar (later meer) zal >150k gaan liggen. Dus ligt een overstap naar de BV, ook gezien de toekomst plannen, voor de hand.

Maar dan, voor de panelen kan ik beter de eenmanszaak houden en in de KOR gooien. Dan is het gewoon een kwestie van BV(s) oprichten. Enige wat op mijn balans staat is een youngtimer.

Of mag ik niet meer naar de KOR en de eenmanszaak houden voor de panelen?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Hmmbob schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:20:
[...]

Ja op alles, met terugwerkende kracht.
Ik heb voor grofweg hetzelfde € 2800 aan de notaris (oprichtingsakte holding en werkbv + 2 inbrengaktes), en € 1900 aan de boekhouder / fiscalist / accountant betaald (excl. btw), dus komt wel overeen. Was wel inclusief een hoop achterstallige boekhoudcontrole en correcties. Had denk ik wel goedkoper gekund als ik het niet perse in de laatste twee maanden van 2021 had willen laten plaatsvinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Aftansert op 15-08-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Sorry, was niet helemaal volledig. Dat was de rekening van de fiscalist/boekhouder. Notaris was 900.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
Loev schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:07:
[...]
De eerste twee jaar moet door het broodfonds worden afgedekt, daarna neemt het UWV over. Het probleem is de maximale vergoeding van 45k p.j. vanuit het UWV. Dat is niet genoeg voor onze huidige leefwijze.
Ik heb het idee dat je niet genoeg serieuze reacties hebt gehad van de mede tweakers, en er zijn een aantal onzin discussies overheen gegaan, maar ik vind de situatie waar je in zit echt wel vervelend.

Een alternatief wat nog niet genoemd is: Sharepeople tot pensioenleeftijd, dat er binnenkort aankomt, maar dat is ook op minimum loon niveau. Je zou het eventueel kunnen combineren met WIA bij het UWV en op die manier hopelijk aan een inkomen komen wat wel je uitgaven dekt?
Hetzelfde geldt voor de gewone sharepeople/broodfonds en de ziektewet-dekking van het UWV.
Een andere optie is afwachten wat de verplichte AOV plannen gaan worden, maar alles wat je leest hierover wijst op gangbare arbeid, minimum loon niveau, helaas.

Ik vind het lullig om tegen iemand in jouw situatie te roepen 'ga maar midlancen', dat voelt als een knieval waarbij je je moet laten uitbuiten door zo'n partij alleen maar omdat je je niet afdoende kan laten verzekeren. Dat toont toch wel de hiaten in ons systeem in dit land.
Als je het echt ondernemend wil aanpakken, zou je met een aantal mensen een maatschap (of een andere vorm) kunnen oprichten, en dan kan je precies wat zo'n midlance boer kan: een algemene AOV voor al je medewerkers/maten/vennoten/whatever afsluiten, waarbij er niet (of minder? ben geen specialist) wordt gekeken naar individuele medewerkers. Of mogelijk is er al een maatschap waarbij dit goed geregeld is, en die minder afromen dan een midlance boer.

Succes hoe dan ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
bord4kop schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:59:
Misschien een beetje gekke vraag;
- Ik zou wel eens een paar maanden een opdracht in het buitenland willen doen. Scandinavië of bijvoorbeeld Zuid-Europa trekt me wel.

Mijn opdracht loopt Q1 af, dus ik ben alvast voorzichtig aan het oriënteren. Weet iemand hier wat goede bedrijven zijn die bemiddelen in zoiets?
Ik ben ook onwijs benieuwd naar het antwoord op deze vraag, een tijd in Scandinavie bivakkeren met behoud van mijn Nederlandse EMZ lijkt mij echt wel wat. Of een andere vorm, maar geen loondienst hoe dan ook. Een vergelijkende site die ondernemen in Europa/de wereld naast elkaar legt zou helemaal tof zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

DelThomasMei schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:47:
Voorzien jullie hier een probleem? Toch wat terughoudend om in het diepe te springen met een jong gezin, maar een veel betere kans als dit gaat zich niet voordoen toch?
Vraagje; is dit jullie eerste? Zo ja, dan garandeer ik je, dat je geen idee hebt wat je je op de hals haalt.

Belangrijke punten: Hoeveel uur ga je werken? En hoeveel uur gaat zij werken? Hoe is de taakverdeling geregeld, hebben jullie daar afspraken over gemaakt?

Hou rekening met de volgende zaken;
- Na zo'n geboorte zit jij en/of vrouw wellicht niet lekker naar je werk, collega's/manager kan kritisch uitdrukken over je performance, etc.
- De gebruikelijke hoeveelheid uren (24, 32, 40 uur) gaat misschien tegenvallen
- In dat eerste jaar blijkt dat babies niet jouw/haar ding zijn, je wilt je geld terug, dat kan niet en nu ben je boos en chagrijnig
- Zij of jij wil de afspraken/taakverdeling ineens wijzigen, en dat botst met je werk voor je klant
- Je hebt geen tijd meer voor hobby's, laat staan voor netwerken of professionele ontwikkeling, en dat is lastig te accepteren
- Je hebt samen afgesproken om de kleine naar de KDV te brengen, maar dat gaat om 1 of andere reden niet (KDV onbetrouwbaar, de kleine blijkt vaak ziek, je vriendin vindt het daar verschrikkelijk, jij kan geen afscheid nemen van kind), en dat botst wederom met het ZZP'en

Ik ben zelf gaan ZZP'en toen de kleine 1 jaar was, en bovenstaande is een greep van wat ons overkwam. Ik zeg doen, maar: het is het beste om er met open ogen in te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door TucanoItaly op 16-08-2022 03:24 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orangelights23
@bord4kop en @bumble_bee Ik woon en werk in Denemarken en ken aardig wat bedrijven in Noorwegen en Zweden. Stuur gerust een DM met jullie profiel en wat jullie zoeken, misschien kan ik jullie op weg helpen. En @ alle moderators, dit is geen werving :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DelThomasMei
TucanoItaly schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 03:22:
[...]

Vraagje; is dit jullie eerste? Zo ja, dan garandeer ik je, dat je geen idee hebt wat je je op de hals haalt.

Belangrijke punten: Hoeveel uur ga je werken? En hoeveel uur gaat zij werken? Hoe is de taakverdeling geregeld, hebben jullie daar afspraken over gemaakt?

- Na zo'n geboorte zit jij en/of vrouw wellicht niet lekker naar je werk, collega's/manager kan kritisch uitdrukken over je performance, etc.
- In dat eerste jaar blijkt dat babies niet jouw/haar ding zijn, je wilt je geld terug, dat kan niet en nu ben je boos en chagrijnig
- Zij of jij wil de afspraken/taakverdeling ineens wijzigen, en dat botst met je werk voor je klant
- Je hebt geen tijd meer voor hobby's, laat staan voor netwerken of professionele ontwikkeling, en dat is lastig te accepteren
- Je hebt samen afgesproken om de kleine naar de KDV te brengen, maar dat gaat om 1 of andere reden niet (KDV onbetrouwbaar, de kleine blijkt vaak ziek, je vriendin vindt het daar verschrikkelijk, jij kan geen afscheid nemen van kind), en dat botst wederom met het ZZP'en

Ik ben zelf gaan ZZP'en toen de kleine 1 jaar was, en bovenstaande is een greep van wat ons overkwam. Ik zeg doen, maar: het is het beste om er met open ogen in te gaan.
Bedankt voor je reactie!

Het is onze tweede, 2 oma's in de buurt die heel graag willen oppassen en moeder werkt (maar) 2/3 dagen.
Ik heb nog nooit zoveel vrije tijd gehad dan dat ik heb sinds corona. Een opdracht als ZZP'er zou voor mij ook minimaal 4 dagen thuiswerken betekenen. Ik heb een kantoor achter in de tuin. Om de thuissituatie maak ik me dus niet zo'n zorgen, ik was meer benieuwd naar juist de zakelijke kant :)

Werken er nog veel zzp'ers (software developers) thuis?
Geeft het belastingtechnisch een probleem als ik al aan een opdracht ben begonnen tijdens mijn "ouderschapsverlof"?
Het urencriterium zou ik moeten kunnen halen omdat ik redelijk vroeg in het jaar begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:02
TucanoItaly schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 03:22:
[...]

Erg herkenbaar! Eigenlijk staat hier gewoon dat je absoluut niet weet of kunt voorspellen wat er gaat gebeuren in het eerste jaar maar ook de volgende jaren met kinderen. Hoewel het na het eerste echt een stuk behapbaarder wordt en jezelf ook heel anders in de wedstrijd zit.

Zelf heb ik in die eerste periode veel uitgezocht en voorbereid. Denk aan it, boekhouding, mobiliteit, inlezen, certificaten verzilveren, netwerken, etc. Toen alle seinen op groen gingen, toen was onze zoon 14 maanden, was ik er klaar voor. Toen ging het ook vrij snel.
DelThomasMei schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Het is onze tweede, 2 oma's in de buurt die heel graag willen oppassen en moeder werkt (maar) 2/3 dagen.
Ik heb nog nooit zoveel vrije tijd gehad dan dat ik heb sinds corona. Een opdracht als ZZP'er zou voor mij ook minimaal 4 dagen thuiswerken betekenen. Ik heb een kantoor achter in de tuin. Om de thuissituatie maak ik me dus niet zo'n zorgen, ik was meer benieuwd naar juist de zakelijke kant :)

Geeft het belastingtechnisch een probleem als ik al aan een opdracht ben begonnen tijdens mijn "ouderschapsverlof"?
Het urencriterium zou ik moeten kunnen halen omdat ik redelijk vroeg in het jaar begin.
Ben niet echt software dev maar deels doe ik wel dev werk. Ander deel is analytics.
Ik werk 3 dagen thuis, 1 dag op kantoor als het uitkomt. Vaste dag tenzij een andere dag beter past. Past het niet, ga ik niet. Dat is een kleine afwijking van het 50/50 beleid dat ze eigenlijk voeren.
1 dag werk ik dus niet omdat ik papa ben ofwel gewoon ook een privé leven heb dat ook buiten het weekend bestaat. Dat is bij sommige bedrijven wel een dingetje. Enkele willen het gewoon niet. Bij andere kan het wel maar merk je vervolgens dat je de enige bent met een werk/prive balans en wordt je vrije dag gewoon volgepland met afspraken(die weiger ik). De cultuur is dus anders dan het gecommuniceerde verhaal. Bij veel bedrijven is het echter goed bespreekbaar en zelfs normaal.
Als ergens staat full-time of een platte 40 uur, is dat meestal geen harde eis.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Dat lijkt me stug, toch? Er zitten nog 18 weken in dit jaar, dan zou je 68 uur per week moeten werken.
Ik begrijp je verkeerd, je begint niet dit jaar 8)7
Zelf begon ik ergens in oktober, maar da's geen probleem want dat is "inkomsten uit overige werkzaamheden", waarbij je de kosten gewoon kunt aftrekken.

[ Voor 25% gewijzigd door TucanoItaly op 16-08-2022 09:48 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 17:18
Hoi allen.

Ik had een vraag over het zoeken naar nieuwe opdrachten. Waarschijnlijk is deze vraag hier al eens voorbij gekomen. Maar met de zoekfunctie heb ik hem nog niet kunnen vinden.

Bovendien is het ook helemaal niet erg als dezelfde vraag van tijd opnieuw gesteld wordt. Anders krijg je dat er steeds maar weer verwezen wordt naar antwoorden op een vraag die ooit in 2008 gesteld is. ;)

Dus bij deze.

Als je weet dat je opdracht op een bepaald moment afloopt, wanneer begin je dan met het zoeken van een nieuwe opdracht? Als in, wanneer maak je bekend op linkedin dat je op zoek gaat, wanneer ga je actief netwerken?

Ik doe opdrachten voor een freelance developer. Zijn hoofdopdracht loopt af in januari/februari. Op dit moment is werk vinden nog geen issue. Maar ik hoor allemaal niet zulke fijne berichten over de tech wereld. Wellicht is de arbeidsmarkt tegen die tijd behoorlijk omgeslagen. Dus denk ik: zorg dat je zo snel mogelijk een volgende opdracht binnenhaalt.

Maar hij zelf wil pas gaan zoeken in november. Daarvoor heeft hij het naar eigen zeggen veel te druk om op alle voorstellen van recruiters en dergelijke in te gaan. Valt ook wel iets voor te zeggen.

Dus, wat is wijsheid hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
[...]
Sinds Corona kom ik niet meer naar kantoor eigenlijk. Heb nu twee contracten, ééntje met een partij waarbij ik eens in de twee á vier weken naar kantoor moet, de andere is volledig remote maar daar ben ik wel één keer in twee jaar naar een fysieke meeting geweest.
Ik accepteer een lager uur bedrag als ik volledig remote mag werken, het geeft gewoon zoveel vrijheid. Nadeel is wel dat ik geneigd ben meer te werken (eerder beginnen, later stoppen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Brandaris01 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:03:
Hoi allen.

Ik had een vraag over het zoeken naar nieuwe opdrachten. Waarschijnlijk is deze vraag hier al eens voorbij gekomen. Maar met de zoekfunctie heb ik hem nog niet kunnen vinden.

Bovendien is het ook helemaal niet erg als dezelfde vraag van tijd opnieuw gesteld wordt. Anders krijg je dat er steeds maar weer verwezen wordt naar antwoorden op een vraag die ooit in 2008 gesteld is. ;)

Dus bij deze.

Als je weet dat je opdracht op een bepaald moment afloopt, wanneer begin je dan met het zoeken van een nieuwe opdracht? Als in, wanneer maak je bekend op linkedin dat je op zoek gaat, wanneer ga je actief netwerken?

Ik doe opdrachten voor een freelance developer. Zijn hoofdopdracht loopt af in januari/februari. Op dit moment is werk vinden nog geen issue. Maar ik hoor allemaal niet zulke fijne berichten over de tech wereld. Wellicht is de arbeidsmarkt tegen die tijd behoorlijk omgeslagen. Dus denk ik: zorg dat je zo snel mogelijk een volgende opdracht binnenhaalt.

Maar hij zelf wil pas gaan zoeken in november. Daarvoor heeft hij het naar eigen zeggen veel te druk om op alle voorstellen van recruiters en dergelijke in te gaan. Valt ook wel iets voor te zeggen.

De dag erna :) Maar gooi wel alvast wat lijntjes uit vooraf. Eigenlijk onderhoud je altijd je contacten wel. Maar in de laatste maanden ben ik wat duidelijker in mijn beschikbaarheid.

Je hoeft niet op alle recruiters in te gaan. Je weet welke waarde leveren en welke met hagel rond het schieten zijn.

De berichten uit de tech wereld zie ik ook maar maak me (nog) niet druk. Tenzij je actief bent in US startups. Los daarvan is mijn ervaring dat bij ramp scenarios de "zzp-er" toch als eerste eruit vliegt dus dan heb je alsnog niks.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
DomiGijzen schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:47:
[...]

De dag erna :) Maar gooi wel alvast wat lijntjes uit vooraf. Eigenlijk onderhoud je altijd je contacten wel. Maar in de laatste maanden ben ik wat duidelijker in mijn beschikbaarheid.
Thanks voor je antwoord!

Contact onderhouden. Bedoel je daarmee: oud-collega’s/werkgevers/klanten af en toe opbellen, even bom wat bij te kletsen? Of dat je ze volgt op linkedin en al hun posts een duimpje omhoog geef?

Het eerste doen we wel. Het tweede eigenlijk niet. Ik vraag me ook af of dat echt veel brengt, dat hele linkedin dansje. Maar ik kan het natuurlijk altijd verkeerd hebben.
DomiGijzen schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:47:

Je hoeft niet op alle recruiters in te gaan. Je weet welke waarde leveren en welke met hagel rond het schieten zijn.
Kun je dat in een oogopslag zien?

Hier vooral huiverig voor elke ochtend een volle inbox. Met 25+ nieuwe uitnodigingen om ‘eens koffie te gaan drinken’. En dat we voor elk afzonderlijke uitnodiging weer een inschatting moeten maken hoe relevant het is.

Maar daar kun je dus wel snel een schifting in maken dus. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 16:13
Hoi allen.

Dus bij deze.

Als het echt mis gaat in de tech wereld, heeft nu al zoeken voor een opdracht in januari ook geen enkele zin. Opdrachtgevers zullen dan toch eerst de contracten van mensen die nog moeten beginnen annuleren. Dus ik zou, net als hij, pas ergens in november of december beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
GoodspeeD schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Als het echt mis gaat in de tech wereld, heeft nu al zoeken voor een opdracht in januari ook geen enkele zin. Opdrachtgevers zullen dan toch eerst de contracten van mensen die nog moeten beginnen annuleren. Dus ik zou, net als hij, pas ergens in november of december beginnen.
OK, dus nog even wachten dus. En een beetje duimen dat de crisis hier niet al te hard in hakt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DomiGijzen
Brandaris01 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:08:
[...]
Thanks voor je antwoord!

Contact onderhouden. Bedoel je daarmee: oud-collega’s/werkgevers/klanten af en toe opbellen, even bom wat bij te kletsen? Of dat je ze volgt op linkedin en al hun posts een duimpje omhoog geef?

Het eerste doen we wel. Het tweede eigenlijk niet. Ik vraag me ook af of dat echt veel brengt, dat hele linkedin dansje. Maar ik kan het natuurlijk altijd verkeerd hebben.
Inderdaad. Contacten onderhouden. Dat kan telefonisch. Maar ook via alle andere kanalen en in real life. LinkedIn dansje doe je niet alleen om het dansje. Ook daar kun je contact onderhouden. Likes en reacties op berichten doe ik zelf niet vaak maar het zorgt er wel voor dat je gezien wordt. Maar een DM is een prima manier om contact te hebben. Je merkt vanzelf waar interactie ontstaat en waar het koud blijft.

Los daarvan zie ik daar toch ook geregeld leuke wel en niet relevante content. Maar ook een groeiend aantal klagers. Die zijn erg slecht voor het platform.
[...]

Kun je dat in een oogopslag zien?

Hier vooral huiverig voor elke ochtend een volle inbox. Met 25+ nieuwe uitnodigingen om ‘eens koffie te gaan drinken’. En dat we voor elk afzonderlijke uitnodiging weer een inschatting moeten maken hoe relevant het is.

Maar daar kun je dus wel snel een schifting in maken dus. :)
Soms wel. Locatie: UK, India is bijna zeker niks waard. Negeer ik eigenlijk altijd. Automatisch mailtjes herken je ook (staat in de footer) vaak maar hoeven niet perse slecht te zijn. Het moet toch ergens beginnen zo een relatie. Ik probeer altijd wel te reageren met een kort "dankje maar ben bezet".
Maar met sommige heb je al contact en bij een deel van die merk je dat het niet iedere keer een koud belletje is maar ze ook nog weten wat je vorige keer besproken hebt (of ze hebben een goed CRM, wat dan ook weer een uitzondering lijkt).
Daar liggen de kansen. Daar is een kop koffie of lunch wellicht de moeite waarde als de gelegenheid zich voordoet. Maar, dat is uiteindelijk maar een beperkt aantal.
Koffie drinken met onbekenden zonder relevant doel/onderwerp doe ik niet.

Mocht een daadwerkelijke klant opeens ergens in mail/dm hangen, moet je natuurlijk meteen in de actie.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandaris01
DomiGijzen schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:04:

Soms wel. Locatie: UK, India is bijna zeker niks waard. Negeer ik eigenlijk altijd. Automatisch mailtjes herken je ook (staat in de footer) vaak maar hoeven niet perse slecht te zijn. Het moet toch ergens beginnen zo een relatie. Ik probeer altijd wel te reageren met een kort "dankje maar ben bezet".
Maar met sommige heb je al contact en bij een deel van die merk je dat het niet iedere keer een koud belletje is maar ze ook nog weten wat je vorige keer besproken hebt (of ze hebben een goed CRM, wat dan ook weer een uitzondering lijkt).
Daar liggen de kansen. Daar is een kop koffie of lunch wellicht de moeite waarde als de gelegenheid zich voordoet. Maar, dat is uiteindelijk maar een beperkt aantal.
Koffie drinken met onbekenden zonder relevant doel/onderwerp doe ik niet.

Mocht een daadwerkelijke klant opeens ergens in mail/dm hangen, moet je natuurlijk meteen in de actie.
De meesten hoef je dus niks mee. Fijn om te weten. :)

Algemene vraag, voor alle lezers hier. Gebeurt het wel eens dat een klant direct in je DM hangt? Of gaat 99.9% toch via een recruiter?

En als je onverhoopt toch direct benaderd wordt door een klant, dan neem ik aan dat je dat ook meteen doorhebt. Doordat die persoon aan een tech bedrijf verbonden is en niet aan een recruiter.

Misschien domme vragen, maar we hebben echt heel weinig ervaring met Linkedin en netwerken. De eerste paar opdrachten gingen via-via, vandaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:01

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Brandaris01 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

De meesten hoef je dus niks mee. Fijn om te weten. :)

Algemene vraag, voor alle lezers hier. Gebeurt het wel eens dat een klant direct in je DM hangt? Of gaat 99.9% toch via een recruiter?

En als je onverhoopt toch direct benaderd wordt door een klant, dan neem ik aan dat je dat ook meteen doorhebt. Doordat die persoon aan een tech bedrijf verbonden is en niet aan een recruiter.

Directe klanten bijna nooit. Niet in vaste maar ook niet met freelance gehad. Snap niet waarom voor vaste medewerkers.
Freelance wel wat begrijpelijk dit wordt meestal door IT management zelf gedaan ipv via HR.

Zou namelijk zelf altijd veel positiever reagaren als er iemand direct vanuit een bedrijf opzoek is. Moeten ze wel minimaal mijn profiel bekeken hebben.

Misschien domme vragen, maar we hebben echt heel weinig ervaring met Linkedin en netwerken. De eerste paar opdrachten gingen via-via, vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

sebasd

loopt op espresso

Brandaris01 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:15:
[...]
Zeker, met enige regelmaat zelfs. Maar dan moet ik er wel meteen bij zeggen dat ik inmiddels een redelijke naam heb opgebouwd in ‘mijn’ hoekje van de IT.

Kan gaan om een training, een presentatie / keynote op een conferentie, maar ook voor een langduriger opdracht. Sterker nog, bijna al mijn recente opdrachten en andere gigs zijn op die manier (of via mail) bij mij terecht gekomen.

Overigens ben ik momenteel wel een beetje klaar met LinkedIn, waar ik er vrij actief was beperk ik het nu tot eens per week invites en DMs checken, en (via een externe service) af en toe een link naar een nieuwe blogpost of zo posten. Ben alle bagger op LinkedIn en het ‘kijk mij’ gehalte wel een beetje zat. En ja, daar heb ik zelf ook aan mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
sebasd schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Zeker, met enige regelmaat zelfs. Maar dan moet ik er wel meteen bij zeggen dat ik inmiddels een redelijke naam heb opgebouwd in ‘mijn’ hoekje van de IT.

Kan gaan om een training, een presentatie / keynote op een conferentie, maar ook voor een langduriger opdracht. Sterker nog, bijna al mijn recente opdrachten en andere gigs zijn op die manier (of via mail) bij mij terecht gekomen.

Overigens ben ik momenteel wel een beetje klaar met LinkedIn, waar ik er vrij actief was beperk ik het nu tot eens per week invites en DMs checken, en (via een externe service) af en toe een link naar een nieuwe blogpost of zo posten. Ben alle bagger op LinkedIn en het ‘kijk mij’ gehalte wel een beetje zat. En ja, daar heb ik zelf ook aan mee gedaan.
Dank voor je antwoord. :)

Voor ons is LinkedIn ook een circus van waarbij men elkaar constant wederzijds op de borst staat te kloppen. Maar ook wel nuttig om oude bekenden en dergelijke te volgen, waar die nu zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
TucanoItaly schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

Dat lijkt me stug, toch? Er zitten nog 18 weken in dit jaar, dan zou je 68 uur per week moeten werken.
Ik begrijp je verkeerd, je begint niet dit jaar 8)7
Zelf begon ik ergens in oktober, maar da's geen probleem want dat is "inkomsten uit overige werkzaamheden", waarbij je de kosten gewoon kunt aftrekken.
Dat is niet correct. Of je ondernemer bent voor de IB hangt niet af van het startmoment van je bedrijf. Je kan dan gewoon aangifte doen als ondernemer, en dan gewoon de vraag of je 1225 uren hebt besteed aan je onderneming met nee beantwoorden waardoor je een klein beetje belastingkorting mis loopt (maar alsnog gunstiger dan het (foutief) aan te merken als inkomsten uit overige werkzaamheden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
Ik heb weleens 3 maanden voor aflopen van een opdracht iets proberen te zoeken maar dat werkt niet. Er wordt vaak iemand gezocht om zo snel mogelijk te starten. Ik heb zelf nog weinig voorbij zien komen waarbij je over 3 a 4 maanden gaat starten. De enige waarbij dat was, was de overheid waar een screening van 2 maanden aanvast zat.
Als je ruim een maand van te voren kenbaar maakt is dat vroeg genoeg. En dat van crisis snap ik niet zo, als ze van je af willen zeggen ze toch gewoon op? Ik heb altijd een wederzijdse opzegtermijn van 1 kalendermaand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandaris01
jongetje schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:35:
[...]
Als je ruim een maand van te voren kenbaar maakt is dat vroeg genoeg. En dat van crisis snap ik niet zo, als ze van je af willen zeggen ze toch gewoon op? Ik heb altijd een wederzijdse opzegtermijn van 1 kalendermaand.
Over de (eventuele) crisis.

De huidige klus loopt af in januari. Stel, de crisis is dan net in alle hevigheid losgebarsten. Precies de verkeerde tijd om juist dan op zoek te moeten naar een nieuwe opdracht.

Mijn gedachte was: dan is het zaak om ervoor te zorgen dat we tegen die tijd alweer een volgende opdracht klaar hebben staan. Een toezegging om mee te kunnen werken aan een bepaald project.

En dat zouden we dat het liefst zo snel mogelijk moeten regelen. Nu het economisch gezien nog zomer is en bedrijven nog vol vertrouwen aan allerlei externe projecten beginnen.

Maar zo werkt het dus niet, zo had ik al begrepen. Zo ver kijkt men niet vooruit. En als de klad erin komt ben je ook niet veilig als je al wel in een project zit.

Denk dat het nog een beetje de werknemers mentaliteit is die hier bij mij meespeelt. ‘Ooh, als ik tegen die tijd maar een contract heb, dan zit ik weer gebakken voor een jaar’. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
Bij welke AOV-aanbieder zitten jullie en welke premie betalen jullie op lange termijn? Globaal je leeftijd, verzekerd bedrag, looptijd tot welk levensjaar, en uitkeringsvrije periode zouden daarbij helpen. Ik ben vooral geïnteresseerd in een AOV tot pensioenleeftijd. Heb je dat met een adviseur afgesloten, of zonder?

Ik heb online de premies vergeleken, maar er zitten een hoop dark patterns in alle website. Bijvoorbeeld bij Centraal Beheer kan je de premie berekenen, en die komt dan uit op ~€ 163 bruto p.m. uit (voor een leeftijd van 38 jaar, €50.000, tot 68 jaar, 6 maanden wachten). Dat is al met het addertje van een aanvangskorting van 35% (staat eronder). Maar ga je een paar stappen verder, dan blijkt het na 5 jaar ineens ~€ 368 bruto p.m. te kosten, stabiel tot de pensioenleeftijd, dus dat is óók een soort aanvangskorting.

Werkt dat met een adviseur beter / transparanter / goedkoper?

[ Voor 9% gewijzigd door Aftansert op 16-08-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 09:10
Iemand tips om op goede wijze te vertrekken bij je klant? Ik verwacht binnenkort een mooi project aanbod te ontvangen tegen een stevig uurtarief. Dat betekend in mijn geval wel vrij last minute bij mijn huidige klant vertrekken.

Ondanks dat er niets is afgesproken (in feite heeft de klant te lang gewacht met een nieuwe contract opstellen) en er bij een e.v.t. verlenging ook nog een tarief onderhandeling plaats moet vinden, weet ik wel dat de klant niet zal staan te springen om mijn vertrek (op korte termijn).

Zelf denk ik aan het bijvoorbeeld aanbieden om nog een x aantal uur per week beschikbaar te zijn voor e.v.t. overdracht.

Heeft ergens ook wel betrekking op dit:
jongetje schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:35:
[...]

Ik heb weleens 3 maanden voor aflopen van een opdracht iets proberen te zoeken maar dat werkt niet. Er wordt vaak iemand gezocht om zo snel mogelijk te starten.
Ik merk dat veel opdrachtgevers het liefste iemand hebben die vandaag kan starten dan morgen. Dat betekend vervolgens wel dat je dit soort situaties vaak krijgt (als in: op het laatste moment switchen); ze maken het er collectief dan misschien ook wel een beetje zelf naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:51
gotangclan schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:18:
Iemand tips om op goede wijze te vertrekken bij je klant? Ik verwacht binnenkort een mooi project aanbod te ontvangen tegen een stevig uurtarief. Dat betekend in mijn geval wel vrij last minute bij mijn huidige klant vertrekken.

Ondanks dat er niets is afgesproken (in feite heeft de klant te lang gewacht met een nieuwe contract opstellen) en er bij een e.v.t. verlenging ook nog een tarief onderhandeling plaats moet vinden, weet ik wel dat de klant niet zal staan te springen om mijn vertrek (op korte termijn).

Zelf denk ik aan het bijvoorbeeld aanbieden om nog een x aantal uur per week beschikbaar te zijn voor e.v.t. overdracht.

Heeft ergens ook wel betrekking op dit:

[...]

Ik merk dat veel opdrachtgevers het liefste iemand hebben die vandaag kan starten dan morgen. Dat betekend vervolgens wel dat je dit soort situaties vaak krijgt (als in: op het laatste moment switchen); ze maken het er collectief dan misschien ook wel een beetje zelf naar.
Hoelang loopt je huidige contract nog en wat is er afgesproken betreft opzegging? En hoelang zit je er al?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:54
KillaZ schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:22:
[...]

Bij een lokale notaris?

In mijn geval vraag ik mij af wat ik moet doen. Aangezien mijn naam op het energiecontract stond (en naam wijzigen betekende dat ik een nieuw contract, met idem prijzen, moest afsluiten) heb ik dit jaar zonnepanelen aangeschaft.

...
Beetje off-topic misschien, maar ik heb vorig jaar gebeld met Vattenfall en zonder problemen werd mijn vaste contract op naam van mijn vrouw gezet.
Vervelend dat je energieleverancier niet meewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 16:13
Iemand tips om op goede wijze te vertrekken bij je klant?
Ik neig ernaar om zo transparant mogelijk te zijn. Op die manier kunnen klanten ook nog met je meedenken. Misschien wil die klant jou wel houden als hij weet dat je voor een hoger uurtarief naar een andere klant gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Enige tip die ik kan geven is: Bouw je buffers op.

We horen allemaal dat er iets aan zit te komen, of het doorzet of niet weten we niet. Zelf aim ik op 2 jaar buffer op de bank.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Door werkzaamheden bij mij thuis (paar weken) heb ik per morgen een kantoor gehuurd, dusseeeeh....

Kan ik nu voor mijn bureaustoel de belasting aftrekken?

:P

[ Voor 6% gewijzigd door init6 op 16-08-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Mijn officiële opzegtermijn was 2 weken maar vond een kalandermaand toch erg kort. Direct aangeboden dat ik nog één dag in de week beschikbaar zou zijn, waarschijnlijk zit ik daar eind van het jaar nog steeds terwijl ik eigenlijk minder wilde werken,

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

init6 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:10:
Kan ik nu voor mijn bureaustoel de belasting aftrekken?
Zekers! En je bureau en je hele inrichting, tot en met de koffiemachine en voorraad voor 3 jaar aan koffiebonen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
init6 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:59:
[...]

Enige tip die ik kan geven is: Bouw je buffers op.

We horen allemaal dat er iets aan zit te komen, of het doorzet of niet weten we niet. Zelf aim ik op 2 jaar buffer op de bank.
We zijn nog niet zo lang bezig, dus we hebben nog niet al te veel buffer kunnen opbouwen. Maar die tip onthouden we voor de volgende keer.

Voor nu, we hope for the best :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
Brandaris01 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:14:
[...]

Over de (eventuele) crisis.

De huidige klus loopt af in januari. Stel, de crisis is dan net in alle hevigheid losgebarsten. [...]
Welke crisis komt er dan dat het personeels te kort in 1 klap is opgelost. Dan kun je beter put opties daarvan kopen, dan hoef je geen opdracht meer te zoeken maar kun je beter in de beleggingen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 09:10
c-nan schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:20:
[...]

Hoelang loopt je huidige contract nog en wat is er afgesproken betreft opzegging? En hoelang zit je er al?
Huidig contract loopt deze maand af, qua opzegging standaard termijn van één maand (maar dat is slechts geldig binnen de looptijd van het contract). Ik zit er nu meer dan 6 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandaris01
jongetje schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:48:
[...]

Welke crisis komt er dan dat het personeels te kort in 1 klap is opgelost. Dan kun je beter put opties daarvan kopen, dan hoef je geen opdracht meer te zoeken maar kun je beter in de beleggingen gaan.
Sja, misschien ben ik wel teveel een doemdenker. (Laten we het hopen)
Wat ik wel weet: in 2007 begon het precies zo.

Hier in de EU leek er nog geen vuiltje aan de lucht. Maar langzaamaan steeds meer berichten over gerommel aan de andere kant van de plas.. Grote bedrijven die ineens pas op de plaats deden…

En toen zaten we na anderhalf jaar hier ook dik in de crisis.

Laten we hopen dat de geschiedenis zich niet herhaalt en dat het inderdaad bij een kleine dip blijft. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Brandaris01 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:59:
[...]

Hier in de EU leek er nog geen vuiltje aan de lucht.
De euro is gelijk aan de dollar, oorlog in Europa (met gevolgen voor energie, voedseldistributie en daardoor zelfs migratie) en de economie rammelt.

Nu zeg ik niet zet je geld op rood dat het mis gaat, maar er hangt een flinke smog laag over de economie, wereldwijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
_Arthur schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:47:
[...]

Zekers! En je bureau en je hele inrichting, tot en met de koffiemachine en voorraad voor 3 jaar aan koffiebonen :+
Ja dat is balen, want ik heb net een cafelat Robot gekocht en een goede handmolen prive, die bonen schijnen maar 6-8 weken goed te zijn.

Maar die stoel stond nog op de planning :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:19:
[...]

De euro is gelijk aan de dollar, oorlog in Europa (met gevolgen voor energie, voedseldistributie en daardoor zelfs migratie) en de economie rammelt.

Nu zeg ik niet zet je geld op rood dat het mis gaat, maar er hangt een flinke smog laag over de economie, wereldwijd.
De vastgoedcrisis die er aan gaat komen in China zal ook niet echt meehelpen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandaris01
Deveon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:19:
[...]

Ernemmer schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:36:
[...]

De vastgoedcrisis die er aan gaat komen in China zal ook niet echt meehelpen denk ik.
Ik vind het best verontrustend allemaal.

Zo lang als ik leef waarschuwen deskundigen ons al dat we niet langer zo door kunnen gaan want klimaat, draagkracht ecosysteem, eindige resources enzovoort.

En zo lang als ik leef gaan worden die mensen gewoon genegeerd. En gaan we lekker toch gewoon op de oude voet door.

Maar heb nu het gevoel dat we nu toch eindelijk keihard tegen die grenzen aan aan het lopen zijn. Stikstofcrisis, hittegolven, pandemieen, oorlogen om energie, er is allemaal al eens voor gewaarschuwd. And it’s happening right now.

Op een meer optimistische(?) noot: We zitten nu wel op een demografisch omslagpunt. De babyboomgeneratie gaat nu massaal met pensioen (ook weer zo’n ding waar deskundigen ons al jaaaren voor waarschuwen. En waar vervolgens weinig mee gedaan wordt)

Dus wellicht is de krapte op de arbeidsmarkt wel blijvend, ook als het economisch minder gaat?

Dat we een crisis gaan zien die niet per se met massale werkloosheid gepaard gaat. Dat zou wel weer bijzonder zijn. Vraag me af wat dat dan weer voor gevolgen zal hebben.

Maar goed, dit is allemaal pure speculatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Massale werkloosheid verwacht ik niet snel binnen de IT, misschien bepaalde niches maak vaak zetten kostenbesparingen juist druk op organisaties om meer te automatiseren.

Echter ondanks de enorme vraag tijdens de Covid lockdowns zag ik wel de tarieven flink dalen in de hoop dat werkzoekende wanhopig genoeg waren. Afgelopen jaar toen alles weer op/bij kwam en geld lenen zeer voordelig was explodeerde de tarieven weer.

Ieder zal dus voor zichzelf moeten bepalen hoe robust zijn werk en de opdracht is. Flinke kostenbesparing zijn lang niet altijd rationeel en soms noodzakelijk voor de core business of de continuïteit van de opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Deveon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:43:
Massale werkloosheid verwacht ik niet snel binnen de IT, misschien bepaalde niches maak vaak zetten kostenbesparingen juist druk op organisaties om meer te automatiseren.
Jij hebt niet als zelfstandige gewerkt of te maken gehad met zelfstandigen en/of detacheerders tussen 2008 en 2014? Zelfs in de IT was het lastig om opdrachten te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
Orangelights23 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:22:
[...]

Jij hebt niet als zelfstandige gewerkt of te maken gehad met zelfstandigen en/of detacheerders tussen 2008 en 2014? Zelfs in de IT was het lastiger om opdrachten te vinden.
FTFY. Ik heb in februari 2008 mijn baan opgezegd en ben in maart begonnen als ZZP-er. Tot nu toe heb ik nog geen enkele dag zonder opdracht gezeten. In die eerste periode was het zeker lastiger dan nu om een leuke klus te vinden en de tarieven stonden soms onder druk. Maar het was goed door te komen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
RichieB schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:46:
[...]

FTFY. Ik heb in februari 2008 mijn baan opgezegd en ben in maart begonnen als ZZP-er. Tot nu toe heb ik nog geen enkele dag zonder opdracht gegeven. In die eerste periode was het zeker lastiger dan nu om een leuke klus te vinden en de tarieven stonden soms onder druk. Maar het was goed door te komen.
Ik denk dat het voor ervaren krachten wel los zal lopen, er is een groot tekort aan capable IT'ers, banken, overheid, energiebedrijven enzovoort zijn nog volop bezig met digitaliseren, en gaan daar denk ik niet mee stoppen vanwege een crisis, al zal er wel gesneden worden.
init6 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:59:
[...]
Dat is ook mijn streven, helaas ben ik daar met 1 jaar als ZZPer nog niet. Gelukkig heeft mijn vrouw een stabiele baan en ben ik best wel krenterig dus zou ik ook rond kunnen komen van een lager tarief als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:28
jongetje schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:48:
[...]

Niet doen. Puts kopen ( spy,spx) gaat je geld kosten als het gaat dalen. Je kan ze beter schrijven als het gaat dalen.

Zit zelf ook te denken te gaan zzpen, maar heb inderdaad ook twijfels. Dat er gerommel aan gaat komen is een feit. De economie moet minder hard gaan draaien. Lees: men wil dit dus, om de inflatie te beteugelen. Het is wachten tot financieringen van projecten aflopen en er opeens een hogere rente betaald moet worden, dan worden veel projecten opeens minder interessant. Tel daar bij op de EU minder competitief wordt door de hogere energieprijzen.

Wat ik trouwens denk te zien is dat de uurlonen al een tijdje stil staan. Heb het idee dat 5 jaar geleden de tarieven gelijk waren ( of heb ik dit mis?), en dat is dus achteruitgang.

[ Voor 5% gewijzigd door zwaanenberg op 17-08-2022 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik ben meer bang voor de gevolgen van de gestegen kosten. Ook als je het kan betalen is elke euro die naar Essent of Jumbo gaat er eentje die niet naar het pretbudget kan. Die verschuiving van uitgaven, en daarmee inkomsten, kan wel eens een grote puinhoop veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
RichieB schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:46:
[...]

FTFY. Ik heb in februari 2008 mijn baan opgezegd en ben in maart begonnen als ZZP-er. Tot nu toe heb ik nog geen enkele dag zonder opdracht gegeven. In die eerste periode was het zeker lastiger dan nu om een leuke klus te vinden en de tarieven stonden soms onder druk. Maar het was goed door te komen.
N=1 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:06
Ik zie het wel aan. Ik heb een redelijke buffer en mijn maandelijkse lasten zijn niet zo veel gestegen sinds like 2008. Een koophuis helpt flink :)
Sterker nog: gisteren even een paar duizend van mijn buffer uitgegeven om het dak vol te leggen met panelen.
Buffer vs maandelijkse energie-rekening.

Though gezien dit land steeds meer onbetaalbaar wordt zitten mijn partner en ik steeds meer na te denken om te emigreren over een paar jaar. Een van de landen op de short-list: Zwitserland.

[ Voor 30% gewijzigd door hackerhater op 17-08-2022 08:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
zwaanenberg schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:00:
[...]
Dat er gerommel aan gaat komen is een feit.
Als dit je angst is als ZZP-er, moet je er vooral NIET aan beginnen. Het rommelt namelijk altijd. Al sinds Kain en Abel...

Ik ben in 2007 begonnen zonder buffer, alleen een opdracht. Toen kwam bij mij het 'gerommel'. Scheiding, 2008-crisis (geen moment last van gehad). En sindsdien heeft het altijd 'gerommeld'. Was het niet de krediet-crisis, dan wel gedoe met de VAR, daarna wet DBA. Dan was het weer dit, dan weer dat. Covid, Oekraine, altijd wat. Dat blijft zo de komende eeuw.

Ben je in loondienst, heb je hetzelfde 'gerommel'. Alleen heb je dan je kop in de zandbak van de werkgever gedrukt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
hackerhater schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:34:
Though gezien dit land steeds meer onbetaalbaar wordt zitten mijn partner en ik steeds meer na te denken om te emigreren over een paar jaar. Een van de landen op de short-list: Zwitserland.
Want Zwitserland is lekker betaalbaar?!

Ooit de kans gekregen om in dienst te komen van een bedrijf in Zwitserland. Blij dat ik het niet gedaan heb. Ben je geen Zwitser, zal je nooit deel worden van de gemeenschap daar. Het schijnt echt heel moeilijk te zijn.

Overigens leeft dat idee ook wel bij mij, maar dan met Italië.

[ Voor 5% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 17-08-2022 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
hackerhater schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:34:
Ik zie het wel aan. Ik heb een redelijke buffer en mijn maandelijkse lasten zijn niet zo veel gestegen sinds like 2008. Een koophuis helpt flink :)
Sterker nog: gisteren even een paar duizend van mijn buffer uitgegeven om het dak vol te leggen met panelen.
Buffer vs maandelijkse energie-rekening.

Mijn vrouw is de reden dat ik nog niet weg ben, zou zelf of richting Zweden (ook duur, maar daar kan je nog een huis kopen onder de 100k) of richting Zuid Amerika willen vertrekken, heb bij Zwitserland nou niet het idee dat het daar zo veel goedkoper is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 20:06
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:51:
[...]

Ooit de kans gekregen om in dienst te komen van een bedrijf in Zwitserland. Blij dat ik het niet gedaan heb. Ben je geen Zwitser, zal je nooit deel worden van de gemeenschap daar. Het schijnt echt heel moeilijk te zijn.

Het gaat niet om de absolute kosten ;)
Maar kosten vs wat je ervoor terug krijgt.

Maar het zijn niet alleen de kosten. Ook de mentaliteit in de maatschappij wat ons steeds meer tegen staat.
init6 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:55:
[...]

Mijn vrouw is de reden dat ik nog niet weg ben, zou zelf of richting Zweden (ook duur, maar daar kan je nog een huis kopen onder de 100k) of richting Zuid Amerika willen vertrekken, heb bij Zwitserland nou niet het idee dat het daar zo veel goedkoper is.
Wat ik heb begrepen zijn de absolute prijzen in Zwitserland inderdaad hoog, maar niet relatief tot de salarissen. En gezien het hele goede OV is de kans dat je überhaupt een auto nodig hebt een stuk lager.

[ Voor 40% gewijzigd door hackerhater op 17-08-2022 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 11:44
Brandaris01 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:59:
[...]

Sja, misschien ben ik wel teveel een doemdenker. (Laten we het hopen)

Hier in de EU leek er nog geen vuiltje aan de lucht. Maar langzaamaan steeds meer berichten over gerommel aan de andere kant van de plas.. Grote bedrijven die ineens pas op de plaats deden…

En toen zaten we na anderhalf jaar hier ook dik in de crisis.

Laten we hopen dat de geschiedenis zich niet herhaalt en dat het inderdaad bij een kleine dip blijft. :)
Ik denk ook dat er mindere tijden aankomen maar economisch is het wel een andere situatie dan 2008. Eigenlijk is het al dik crisis voor lagere inkomens die niet met de inflatie meestijgen.
De economie moet afgeremd worden wat zal leiden tot minder banen maar niet perse met een harde klap. Eigenlijk ben ik eerder bang dat de ECB niet hard genoeg ingrijpt en dat de inflatie nog verder de pan uit rijst of langdurig aanhoudt. Het feit is dat we na een jaar van dikke inflatie alsnog een rente van 0% hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Orangelights23 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:22:
[...]

Jij hebt niet als zelfstandige gewerkt of te maken gehad met zelfstandigen en/of detacheerders tussen 2008 en 2014? Zelfs in de IT was het lastig om opdrachten te vinden.
In 2010 kon ik geen stage zitten maar daarna nooit een dag zonder werk, al was ik destijds wel in loondienst.
zwaanenberg schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:00:
[...]

Niet doen. Puts kopen ( spy,spx) gaat je geld kosten als het gaat dalen. Je kan ze beter schrijven als het gaat dalen.
Offtopic voor hier maar bij het schrijven van puts profiteer je van een stijgende markt. Als je denkt dat het omhoog gaat koop je calls of verkoop je puts, wanneer je denkt dat het daalt koop je puts of verkoop je calls. Al zou ik dit soort complexe producten alleen aanraden als hedge (covered calls/puts) en niet om te speculeren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 14:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
retoohs schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

De economie moet afgeremd worden wat zal leiden tot minder banen maar niet perse met een harde klap. Eigenlijk ben ik eerder bang dat de ECB niet hard genoeg ingrijpt en dat de inflatie nog verder de pan uit rijst of langdurig aanhoudt. Het feit is dat we na een jaar van dikke inflatie alsnog een rente van 0% hebben.
Probleem is dat er miljarden naar Italie gegaan is vanuit de EU om huizen te verduurzamen. Allemaal gratis geld in de economie waardoor grondstofprijzen drastisch zijn verhoogd, heel Italie is aan het verbouwen. Ze werken nu aan mijn tuin en de offerte is in een jaar tijd x2 gegaan puur op grondstofprijzen.

Grappige is dat als de ECB de rente verhoogd datzelfde Italie om zal vallen, of Griekenland, of onze andere zuiderlijke vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Aandelen gaan inderdaad weer als een rechte streep omhoog de laatste weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 06:53:
Ik ben meer bang voor de gevolgen van de gestegen kosten. Ook als je het kan betalen is elke euro die naar Essent of Jumbo gaat er eentje die niet naar het pretbudget kan. Die verschuiving van uitgaven, en daarmee inkomsten, kan wel eens een grote puinhoop veroorzaken.
Precies, dat is ook waarom inkomensafhankelijke energietoeslagen immoreel zijn. Door alleen lage en middeninkomens te compenseren wordt de relatieve afstand tussen inkomens steeds kleiner. Uiteindelijk zal het leiden tot significante tariefstijgingen of vertrek uit Nederland van mensen met verdiencapacteit.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 14:16
Ernemmer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Aandelen gaan inderdaad weer als een rechte streep omhoog de laatste weken.
Klopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDKtQaakX9XncI1F9YaR0qQZNyk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bBJ0jWzAx01JLxEGK2Q1CwHu.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:51:
[...]

Italie is ook lastig als je daar klussen wilt krijgen. Er is daar veel minder werk dan de rest van de landen en ze kiezen dan liever een echte italiaan dan niet is mijn ervaring :)

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ari3 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:19:
[...]
Precies, dat is ook waarom inkomensafhankelijke energietoeslagen immoreel zijn.
Het gaat aan dit forum voorbij maar ik deel je mening niet. Er is wmb een inkomensonafhankelijk deel, dat wat we nodig hebben om te kunnen leven (x KWh, y m3 gas en z m3 water) en een inkomensafhankelijk deel. Dat laatste is wat je als luxe gebruikt. Het is namelijk wat zot dat je 40 cent betaalt voor 1000 liter drinkwater en je met datzelfde water en dezelfde prijs (als luxe) ook je zwembad van 100.000 liter vult. Niemand hoeft in de kou te zitten, dus stookkosten tot 19gr in huis is inkomensonafhankelijk, maar iemand die permanent de tent op 25gr houdt is luxe. Hoe dat ooit vastgesteld moet worden weet ik niet, maar ik vind het juist immoreel dat de rijken net zoveel betalen voor luxe als de armen voor een levensminimum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Rutix schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:38:
[...]

Italie is ook lastig als je daar klussen wilt krijgen. Er is daar veel minder werk dan de rest van de landen en ze kiezen dan liever een echte italiaan dan niet is mijn ervaring :)
Ik zou daar willen wonen en blijven werken in Nederland. Remote...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik gooi het onderwerp BV er weer even in, alleen dan vanuit een wat andere context. Mijn situatie is dat ik niet heel veel omzet draai (voor dit topic) maar ook niet heel veel uren maak. Ik heb daar al eerder iets over gezegd hier, ik zie ZZP'en ook als een manier om meer tijd voor andere dingen te hebben in plaats van vooral meer inkomen te hebben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Lang verhaal om tot de vraag te komen voor de ervaringsdeskundigen hier: Is het in deze situatie zinnig om door een deskundige uit te laten rekenen of omzetting interessant kan zijn of zeggen jullie op basis van jullie ervaring al direct dat de (gemiddelde) omzet daar te laag voor gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 22:03
Afas schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:40:

Lang verhaal om tot de vraag te komen voor de ervaringsdeskundigen hier: Is het in deze situatie zinnig om door een deskundige uit te laten rekenen of omzetting interessant kan zijn of zeggen jullie op basis van jullie ervaring al direct dat de (gemiddelde) omzet daar te laag voor gaat zijn.
Het lijkt me dat er zat online calculatoren zijn om dit zelf uit te rekenen. Overigens gaan de meeste van die calculators er van uit dat je alles uitkeert naar prive. Als je ook een deel wil oppotten in je onderneming dan denk ik dat een BV sowieso al snel voordeliger is.

Overigens zijn de genoemde omzetten wat mij betreft geenszins laag ofzo. Na je intro gelezen te hebben dacht ik dat je iets van 30K ofzo ging roepen, maar de bedragen die je noemt zijn sowieso netjes, zeker voor iemand die er niet fulltime mee bezig is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Freeaqingme schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:03:
[...]

Het lijkt me dat er zat online calculatoren zijn om dit zelf uit te rekenen. Overigens gaan de meeste van die calculators er van uit dat je alles uitkeert naar prive. Als je ook een deel wil oppotten in je onderneming dan denk ik dat een BV sowieso al snel voordeliger is.

Overigens zijn de genoemde omzetten wat mij betreft geenszins laag ofzo. Na je intro gelezen te hebben dacht ik dat je iets van 30K ofzo ging roepen, maar de bedragen die je noemt zijn sowieso netjes, zeker voor iemand die er niet fulltime mee bezig is.
Dat heb ik al gedaan :) en het hangt er om. Is vooral afhankelijk van de hoogte van het salaris DGA en wel of geen urencriterium en daarmee of ik een veel werk of weinig werk jaar neem.
Waarom ik het hier vraag is ook omdat ik uit de reacties hier begrepen heb dat zo'n calculator niet altijd het hele verhaal verteld. En een grote variatie in omzet maakt het ook lastiger een goede keuze te maken.

Over mijn omzet: Ik bedoelde dat vooral afgezet tegen de omzetten die je hier vaker tegen komt als het over een BV gaat. Afgezet tegen de uren die ik maak ben ik tevreden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Afas op 17-08-2022 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:32

TMC

Afas schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Dat heb ik al gedaan :) en het hangt er om. Is vooral afhankelijk van de hoogte van het salaris DGA en wel of geen urencriterium en daarmee of ik een veel werk of weinig werk jaar neem.
Waarom ik het hier vraag is ook omdat ik uit de reacties hier begrepen heb dat zo'n calculator niet altijd het hele verhaal verteld. En een grote variatie in omzet maakt het ook lastiger een goede keuze te maken.

Over mijn omzet: Ik bedoelde dat vooral afgezet tegen de omzetten die je hier vaker tegen komt als het over een BV gaat. Afgezet tegen de uren die ik maak ben ik tevreden :)
Calculators doen vaak als aanname dat je je volledige winst wilt uitkeren als loon of dividend. Terwijl er ook de optie is om jezelf een lening te verschaffen, bijvoorbeeld voor je huis, of om gewoon er even niks mee te doen om zo een buffer op te bouwen. Naar mijn mening zijn dat de grote voordelen van een bv die ik nooit echt goed meegenomen zie worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TMC schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:24:
[...]
Calculators doen vaak als aanname dat je je volledige winst wilt uitkeren als loon of dividend. Terwijl er ook de optie is om jezelf een lening te verschaffen, bijvoorbeeld voor je huis, of om gewoon er even niks mee te doen om zo een buffer op te bouwen. Naar mijn mening zijn dat de grote voordelen van een bv die ik nooit echt goed meegenomen zie worden.
Een calculatie is natuurlijk enkel een indicator maar tenzij je duizenden euro’s gaat besparen zou het niet de doorslag moeten zijn.

Daarnaast worden er wel meer zaken niet meegenomen in de calculatie. Bij mij was het juist de kinderopvangtoeslag die als indicator de doorslag gaf dat de simpliciteit van een EMZ niet meer waard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Laatst online: 30-07 15:31
bumble_bee schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 02:42:
[...]

Ik heb het idee dat je niet genoeg serieuze reacties hebt gehad van de mede tweakers, en er zijn een aantal onzin discussies overheen gegaan, maar ik vind de situatie waar je in zit echt wel vervelend.

Een alternatief wat nog niet genoemd is: Sharepeople tot pensioenleeftijd, dat er binnenkort aankomt, maar dat is ook op minimum loon niveau. Je zou het eventueel kunnen combineren met WIA bij het UWV en op die manier hopelijk aan een inkomen komen wat wel je uitgaven dekt?
Hetzelfde geldt voor de gewone sharepeople/broodfonds en de ziektewet-dekking van het UWV.
Een andere optie is afwachten wat de verplichte AOV plannen gaan worden, maar alles wat je leest hierover wijst op gangbare arbeid, minimum loon niveau, helaas.

Ik vind het lullig om tegen iemand in jouw situatie te roepen 'ga maar midlancen', dat voelt als een knieval waarbij je je moet laten uitbuiten door zo'n partij alleen maar omdat je je niet afdoende kan laten verzekeren. Dat toont toch wel de hiaten in ons systeem in dit land.
Als je het echt ondernemend wil aanpakken, zou je met een aantal mensen een maatschap (of een andere vorm) kunnen oprichten, en dan kan je precies wat zo'n midlance boer kan: een algemene AOV voor al je medewerkers/maten/vennoten/whatever afsluiten, waarbij er niet (of minder? ben geen specialist) wordt gekeken naar individuele medewerkers. Of mogelijk is er al een maatschap waarbij dit goed geregeld is, en die minder afromen dan een midlance boer.

Succes hoe dan ook!
Dank voor de extra opties, ik heb serieus overwogen om naar midlance over te stappen alleen reageren ze niet op mijn DM via LinkedIn :') Ik zit nu al bij een maatschap en om geen schijn werkgeverschap te hebben moet je eigen AOV afsluiten.

Ik neig er naar om de broodfonds in combinatie met UWV te behouden en een flinke buffer op te bouwen (met extra hypotheek aflossingen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hebben ze ook uitgelegd waarom het ontbreken van een eventuele AOV iets met schijnzelfstandigheid te maken heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 10:46

page404

Website says no

Ernemmer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:05:
Hebben ze ook uitgelegd waarom het ontbreken van een eventuele AOV iets met schijnzelfstandigheid te maken heeft?
Ik zie die link ook niet zo @Loev . En als we toch aan het mopperen zijn, hypotheek aflossen als buffer? Je bedoelt dat je je huis mag verkopen als je geld nodig hebt, omdat je je liquide middelen in stenen hebt gestopt? ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Laatst online: 30-07 15:31
page404 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

Ik zie die link ook niet zo @Loev . En als we toch aan het mopperen zijn, hypotheek aflossen als buffer? Je bedoelt dat je je huis mag verkopen als je geld nodig hebt, omdat je je liquide middelen in stenen hebt gestopt? ;)
Als de buffer te hoog is in box3 dan extra aflossen zodat de maandelijkse kosten omlaag gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Loev schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Dank voor de extra opties, ik heb serieus overwogen om naar midlance over te stappen alleen reageren ze niet op mijn DM via LinkedIn :') Ik zit nu al bij een maatschap en om geen schijn werkgeverschap te hebben moet je eigen AOV afsluiten.

Ik neig er naar om de broodfonds in combinatie met UWV te behouden en een flinke buffer op te bouwen (met extra hypotheek aflossingen)
Buiten dat het natuurlijk een vervelende situatie is, zie ik nog steeds niet helemaal welk risico je nu extra loopt die je niet hebt als je in loondienst bent? Ik snap verder prima dat je liever een AOV van een commerciele partij hebt wegens de dekking, maar de UWV AOV is niet iets met meer risico dan dat je in loondienst/midlance zou hebben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jealgu
  • Laatst online: 15:54
Woy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:33:
[...]

Buiten dat het natuurlijk een vervelende situatie is, zie ik nog steeds niet helemaal welk risico je nu extra loopt die je niet hebt als je in loondienst bent? Ik snap verder prima dat je liever een AOV van een commerciele partij hebt wegens de dekking, maar de UWV AOV is niet iets met meer risico dan dat je in loondienst/midlance zou hebben.
Niet helemaal waar. Een goede werkgever sluit een WIA excedent en -hiaat verzekering af. Hierdoor heb je een hogere dekking dan de alleen de regeling van het UWV. Naar mijn weten zijn deze verzekeringen niet toegankelijk voor zelfstandigen.

Daarnaast heeft een goede pensioenregeling een (gedeeltelijke) voortzetting van opbouw bij arbeidsongeschiktheid. Iets wat, volgensmij, ook niet beschikbaar is voor zelfstandigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:24
Afas schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:40:
Ik gooi het onderwerp BV er weer even in, alleen dan vanuit een wat andere context. Mijn situatie is dat ik niet heel veel omzet draai (voor dit topic) maar ook niet heel veel uren maak. Ik heb daar al eerder iets over gezegd hier, ik zie ZZP'en ook als een manier om meer tijd voor andere dingen te hebben in plaats van vooral meer inkomen te hebben.

***members only***

Zijn een beetje mijn oude winstcijfers (nou ja, met 120 onzet kom ik op 110 winst uit na zoeken en schrapen van kosten) en mijn accountant vind het fiscaal wel verantwoord om over te gaan. Scheelt ietsje in het voordeel van de BV. Maar dan komen er een hoop zaken bij, inkomen partner, hypotheek etc etc etc en die zijn veel lastiger mee te nemen. Fiscaal zou iok nu eiogenlijk over moeten, echter, hoop gedoe voor relatief weinig voordeel. Waar ik wel erg goed naar kijk zijn het verdwijden van EMZ voordelen komende jaren en zaken als kapitaalbelasting. Die spreken nu toch wat meer in het voordeel van de bv.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:03
Zitten er hier mensen tussen die standby diensten draaien als ZZPer?

Voor mij zit dat er waarschijnlijk aan te komen en ik ben een beetje op zoek naar wat dan een representatieve vergoeding is. Op dit moment is er namelijk nog niks geregeld voor externe medewerkers.

Gaat om een standby dienst van 1 week die redelijk intensief is, 24x7 omgeving. Volgens mij dient er binnen 30 minuten gehandeld te moeten worden, waardoor je dus redelijk aan huis vast zit (of overal je laptop mee naar toe neemt).

De exacte details weet ik dus nog niet, dat je redelijk aan huis gebonden zit voor 1 week lang vind ik wel een dingetje.

Ik zat zelf te denken aan een X aantal euro per uur vanaf het moment dat de standby dienst in gaat, op zaterdag 150% en zondag 200%. Daarnaast dan het normale uurtarief voor werkzaamheden zelf die binnen de standby dienst vallen.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Jacketti
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 02:38
sjorremans schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:00:
Zitten er hier mensen tussen die standby diensten draaien als ZZPer?

Voor mij zit dat er waarschijnlijk aan te komen en ik ben een beetje op zoek naar wat dan een representatieve vergoeding is. Op dit moment is er namelijk nog niks geregeld voor externe medewerkers.

Gaat om een standby dienst van 1 week die redelijk intensief is, 24x7 omgeving. Volgens mij dient er binnen 30 minuten gehandeld te moeten worden, waardoor je dus redelijk aan huis vast zit (of overal je laptop mee naar toe neemt).

De exacte details weet ik dus nog niet, dat je redelijk aan huis gebonden zit voor 1 week lang vind ik wel een dingetje.

Ik zat zelf te denken aan een X aantal euro per uur vanaf het moment dat de standby dienst in gaat, op zaterdag 150% en zondag 200%. Daarnaast dan het normale uurtarief voor werkzaamheden zelf die binnen de standby dienst vallen.
Het is mij wel eens gevraagd, en dat ging om piket diensten tot een uur of 23h en dan drie dagen achtereen ook in het weekend. En in ruil daarvoor mocht je dan een halve dag vrij ofzo. Ik zag het persoonlijk niet zo zitten, en zei dat ik de piket uren dan volledig als werkuren wilde schrijven, dat wilden zij dan weer niet, dus uiteindelijk deed ik niet mee aan de piket diensten.
Pagina: 1 ... 331 ... 643 Laatste