Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
De toko waar ik nu zit is het 1 uur schrijven voor een dag stand-by. Opkomst is minimaal 1 uur en dan 'gewoon' de gewerkte uren schrijven tegen normaal tarief.
Bij een vorige klant was het 125 % voor opkomst in het weekend en feestdagen de rest vergelijkbaar. Ik heb ook wel eens gehoord van 0,2% van je tarief per uur stand-by lopen, en normaal tarief voor opkomsturen.
Bedenk iets en ga er mee naar je klant.
Er is een reden dat ze iemand voor piket willen. Daar mogen ze best voor betalen....
- Spes consilium non est -
Zelf vind ik de standby diensten heel vervelend om dezelfde redenen als die jij aangeeft. Mijn huidige klant heeft ook standby diensten en daar heb ik als volgt geregeld:sjorremans schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:00:
Zitten er hier mensen tussen die standby diensten draaien als ZZPer?
Voor mij zit dat er waarschijnlijk aan te komen en ik ben een beetje op zoek naar wat dan een representatieve vergoeding is. Op dit moment is er namelijk nog niks geregeld voor externe medewerkers.
Gaat om een standby dienst van 1 week die redelijk intensief is, 24x7 omgeving. Volgens mij dient er binnen 30 minuten gehandeld te moeten worden, waardoor je dus redelijk aan huis vast zit (of overal je laptop mee naar toe neemt).
De exacte details weet ik dus nog niet, dat je redelijk aan huis gebonden zit voor 1 week lang vind ik wel een dingetje.
Ik zat zelf te denken aan een X aantal euro per uur vanaf het moment dat de standby dienst in gaat, op zaterdag 150% en zondag 200%. Daarnaast dan het normale uurtarief voor werkzaamheden zelf die binnen de standby dienst vallen.
Kantooruren (Ma t/m Do 08:30 - 18:00): 100% normaal uurtarief
Buiten kantooruren: 200% normaal uurtarief.
Als ik de hele dag thuis moet zitten, omdat ik standby moet staan dan zie ik dat als werkuren. Ik kan deze standby uren immers niet iets leuks/anders doen. Ik ben wel de laatste die ze vragen voor een standby dienst
Per piketuur dat je niet werd ingezet kreeg je 1/3 uur als extra verlof (24 uur piket is 1 verlofdag extra), daarnaast werd inzet gewoon als werkuren gezien.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Ma - vr 18:00 - 08:00 8% van mijn uurtarief per uur standby staan. Dus per dag 14 uur x 8% van mijn uurtarief x 5 dagen.
Za - zo: 24 uur per dag, op zaterdag 10% en zondag 15% even uit mijn hoofd.
In praktijk kwam het neer op +/- 1 dag extra (dus 9 uur x 100% van mijn uurtarief).
Per gewerkte uur werd tegen een hoger tarief gefactureerd.
Gemiddeld had ik 1 call van 15 minuten in 1 week.
EU DNS: 86.54.11.100
Persoonlijk zal ik sowieso nooit structureel stand-by uren willen draaien, maar voor een incidentele deployment o.i.d. valt er wel te praten. Dan zou ik denk inderdaad iets van tussen de 20 en 50% van mijn normale tarief rekenen ( Afhankelijk van hoe snel er response verwacht wordt. Als dat 15 minuten is dan kan je helemaal niks, als het een uur is kun je nog redelijk wat doen ).
Daarnaast natuurlijk gewoon betalen voor de uren dat je opgeroepen bent omhoog afgerond, met eventueel een opslag voor nachtelijke uren.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik heb het heel duur gemaakt. Ik heb eigenlijk 3 'staffels'.sjorremans schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:00:
Ten eerste; als ik daadwerkelijk in actie moet komen, is het 200% op m'n uurtarief buiten kantoortijden. En ik reken altijd incrementen van een uur, dus ook 5 minuten inloggen.
Voor het standbij staan, is het een percentage van m'n uurtarief. "Best effort" is gratis, maar ik neem de telefoon niet op als ik andere dingen te doen heb. 2e staffel is 25% van mijn uurtarief als de SLA tussen 1 uur en 'best effort' inzit. Tenslotte is m'n 3e staffel 50% als ik binnen 1 uur achter m'n PC moet zitten.
Tot nu toe alleen maar gezien dat ze het te duur vinden en dus een interne ervoor op laten draaien. Prima
https://niels.nu
0,2% ? Bij 100 euro/uur krijg je dan dus 0,20 euro/uur per standby uur, of bij 18:00-06:00 een 2,40 euro. Dat doet toch niemand mag ik hopen ?Krystman schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:09:
[...]
De toko waar ik nu zit is het 1 uur schrijven voor een dag stand-by. Opkomst is minimaal 1 uur en dan 'gewoon' de gewerkte uren schrijven tegen normaal tarief.
Bij een vorige klant was het 125 % voor opkomst in het weekend en feestdagen de rest vergelijkbaar. Ik heb ook wel eens gehoord van 0,2% van je tarief per uur stand-by lopen, en normaal tarief voor opkomsturen.
Laatste keer dat ik nog echt standby stond was nog toen ik vanuit loondienst was gedetacheerd zo’n 20 jaar geleden. Per standby uur 15% van het uurtarief (wat toen rond de 150 euro was) en ging volledig naar mijzelf. Voor een standby uur verdiende ik toen meer dan 50% van mijn normale (loondienst) uurloon. Vond het een prima regeling destijds en heb toen veel standby uren gedraaid
Inzet door de week na 19.00-07.00 : uurtarief + 50% opslag in gehele uren doorbelast
Inzet Zaterdag 00.00-19.00: uurtarief + 50% opslag in gehele uren doorbelast
Inzet Zaterdag na 19.00-00.00: uurtarief + 100% opslag in gehele uren doorbelast
Inzet Zondag 00.00-Maandag 07.00: uurtarief + 100% opslag in gehele uren doorbelast
Dat is dus ook het "probleem".Tot nu toe alleen maar gezien dat ze het te duur vinden en dus een interne ervoor op laten draaien. Prima
Als je voor een bedrijf werkt (als interne) medewerker die stanby diensten in hun contracten aanbiedt aan hun klanten (ik heb voor menig van dat soort bedrijven gewerkt) kwamen ze keer op keer met het argument "het hoort er gewoon bij" en kreeg je er een beloning voor dat ik als fooi alleen al een belediging zou vinden.
Ik lees nu mensen die dit doen voor een tientje per uur ?? Ik snap daar echt werkelijk niets van, is de supermarkt buiten kantoortijden ook goedkoper ofzo ? Als ik standby moet staan moet ik een hoop dingen laten om zo direct te kunnen reageren zoals van je wordt verwacht bij een dergelijke dienst. Dat is gewoon impact op je vrije tijd, dus gewoon werk en dient zodoende ook zo beloond te worden.
Bij mijn laatste werkgever heb ik dit eens aanhankelijk gemaakt (via de OR) en gevraagd om inzichtelijk te maken wat dit de werkgever opleverde (in contracten of opdrachten waarin StandBy werd verkocht) en de werkgever kostte.
Ik wist namelijk van een aantal klanten dat ze de volle mep mochten dokken voor een engineer die standby stond met 150% of 200% voor de avonduurtjes en in de weekenden.
De werknemers zagen hier NIETS van.
De werkgever weigerde dit en zijn meer mensen vragen gaan stellen. Toen is goed de pleuris uitgebroken want NIEMAND ging nog in de standby dienst.
Standby staan het hoort er nou eenmaal bij als je in de IT werkt dat is verder prima, echter moet er wel een nette beloning tegenover staan die markt conform is. Dit zie ik amper of nergens gebeuren.
En als ZZP er kun je dit idd netjes aftikken door hier heel duidelijk over te zijn zeker in deze markt.
Helaas blijkt de loonslaaf (ik zeg het wat oneerbiedig maar in dit geval dekt dit volledig de lading) minder mondig vaak en wordt daar stevig gebruik van gemaakt.
Ik werk niet meer bij de desbetreffende werkgever en die heeft het tot op de dag van vandaag moeilijk om mensen te vinden überhaupt.
Karma is a bitch
[ Voor 10% gewijzigd door cyclone op 18-08-2022 13:16 ]
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Ik verbaasde me ook over het getal/percentage, maar ik las het als 0,2 dan wel 20%. Een vijfde van het reguliere uurtarief.sverzijl schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:59:
0,2% ? Bij 100 euro/uur krijg je dan dus 0,20 euro/uur per standby uur, of bij 18:00-06:00 een 2,40 euro. Dat doet toch niemand mag ik hopen ?
Laatste keer dat ik nog echt standby stond was nog toen ik vanuit loondienst was gedetacheerd zo’n 20 jaar geleden. Per standby uur 15% van het uurtarief (wat toen rond de 150 euro was) en ging volledig naar mijzelf. Voor een standby uur verdiende ik toen meer dan 50% van mijn normale (loondienst) uurloon. Vond het een prima regeling destijds en heb toen veel standby uren gedraaid
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Bij mijn opdrachtgever een vrij recente regeling:sjorremans schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:00:
Voor mij zit dat er waarschijnlijk aan te komen en ik ben een beetje op zoek naar wat dan een representatieve vergoeding is. Op dit moment is er namelijk nog niks geregeld voor externe medewerkers.
Gaat om een standby dienst van 1 week die redelijk intensief is, 24x7 omgeving. Volgens mij dient er binnen 30 minuten gehandeld te moeten worden, waardoor je dus redelijk aan huis vast zit (of overal je laptop mee naar toe neemt).
De exacte details weet ik dus nog niet, dat je redelijk aan huis gebonden zit voor 1 week lang vind ik wel een dingetje.
Ik zat zelf te denken aan een X aantal euro per uur vanaf het moment dat de standby dienst in gaat, op zaterdag 150% en zondag 200%. Daarnaast dan het normale uurtarief voor werkzaamheden zelf die binnen de standby dienst vallen.
- 60 minuten response tijd
- Vrijwillige deelname
- Rooster is per week, 24/7.
- Voor 1 week dienst, 8 * uurtarief.
- In geval van incident op weekdagen 150% schrijven ( minimaal 1 uur ), weekend 200% ( minimaal 1 uur )
We hebben heel hard gepushed om héél strak af te bakenen wat voor incident het waard is om over gebeld te worden en autonomie bij het team om zaken op te pakken die de incidenten eventueel terugbrengen.
Week 2 van dienst nu voor mij, 0 incidenten. Ik verwacht ongeveer 1 incident per maand, wat ik redelijk vind.
Deze vind ik wel een mooie en ook redelijk representatief. Mocht de standby dienst concreet gaat worden ga ik zo'n voorstel neerleggen. Ik heb namelijk helemaal geen zin meer om zulke diensten te draaien en een week lang gebonden te zijn in je hele doen en laten.Rem schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:55:
[...]
Bij mijn opdrachtgever een vrij recente regeling:
- 60 minuten response tijd
- Vrijwillige deelname
- Rooster is per week, 24/7.
- Voor 1 week dienst, 8 * uurtarief.
- In geval van incident op weekdagen 150% schrijven ( minimaal 1 uur ), weekend 200% ( minimaal 1 uur )
We hebben heel hard gepushed om héél strak af te bakenen wat voor incident het waard is om over gebeld te worden en autonomie bij het team om zaken op te pakken die de incidenten eventueel terugbrengen.
Week 2 van dienst nu voor mij, 0 incidenten. Ik verwacht ongeveer 1 incident per maand, wat ik redelijk vind.
Die dienst gaat ook namelijk per 4-5 weken terug komen. Het extra geld heb ik ook niet nodig dus hopelijk schrikt zo'n constructie als bovenstaande een beetje af
Dank voor alle antwoorden!
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Ik kijk hier toch net anders tegenaan. Ik loop eenmaal in de 6 weken standby (escalatie/manager on duty). Ik vang voor beschikbaarheid 10 euro per uur. Die beschikbaarheid levert mij dus 1320 euro extra omzet op. Met die 1320 euro kan ik de week erop vreselijk veel leuke dingen doen in het weekend of avonduren. Omdat het eenmaal in de 6 weken is, kan ik het ook prima plannen. Of hang jij iedere week elke avond en nacht in de touwen en in de kroeg ? Ik doe nog gewoon een hoop dingen in die week, drink alleen geen alcohol en zorg ervoor dat ik binnen 20 minuten actief kan zijn.cyclone schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:13:
[...]
Dat is dus ook het "probleem".
Als je voor een bedrijf werkt (als interne) medewerker die stanby diensten in hun contracten aanbiedt aan hun klanten (ik heb voor menig van dat soort bedrijven gewerkt) kwamen ze keer op keer met het argument "het hoort er gewoon bij" en kreeg je er een beloning voor dat ik als fooi alleen al een belediging zou vinden.
Ik lees nu mensen die dit doen voor een tientje per uur ?? Ik snap daar echt werkelijk niets van, is de supermarkt buiten kantoortijden ook goedkoper ofzo ? Als ik standby moet staan moet ik een hoop dingen laten om zo direct te kunnen reageren zoals van je wordt verwacht bij een dergelijke dienst. Dat is gewoon impact op je vrije tijd, dus gewoon werk en dient zodoende ook zo beloond te worden.
Bij mijn laatste werkgever heb ik dit eens aanhankelijk gemaakt (via de OR) en gevraagd om inzichtelijk te maken wat dit de werkgever opleverde (in contracten of opdrachten waarin StandBy werd verkocht) en de werkgever kostte.
Ik wist namelijk van een aantal klanten dat ze de volle mep mochten dokken voor een engineer die standby stond met 150% of 200% voor de avonduurtjes en in de weekenden.
De werknemers zagen hier NIETS van.
De werkgever weigerde dit en zijn meer mensen vragen gaan stellen. Toen is goed de pleuris uitgebroken want NIEMAND ging nog in de standby dienst.
Standby staan het hoort er nou eenmaal bij als je in de IT werkt dat is verder prima, echter moet er wel een nette beloning tegenover staan die markt conform is. Dit zie ik amper of nergens gebeuren.
En als ZZP er kun je dit idd netjes aftikken door hier heel duidelijk over te zijn zeker in deze markt.
Als ze me bellen (komt 1 a 2 x per week voor) gaat de meter lopen, ik hou daar dan een behoorlijk zakcentje aan over.
Daarnaast ben ik van mening van buiten kantoortijden af en toe wat extra's doen bij het ondernemen hoort en bijdraagt aan klanttevredenheid over mijn inzet. Ik heb dat zelf ook richting medewerkers die ik inhuur. Dat ik daar dan nog behoorlijk extra (naast mn normale uurtarief) voor beloond wordt, is alleen maar fijn.
Maar een intensieve standby dienst in een 24x7 omgeving waarbij er binnen 30 minuten gereageerd moet worden, waarbij gebruikers ook kunnen bellen vind ik wel een iets ander verhaal. Dat heeft gewoon een week lang impact op je sociale leven en zijn het helaas niet maar 1 of 2 telefoontjes. Kan er geld tegenover staan, zo'n dienst heb ik gewoon liever niet meer
Ik laat er bar weinig voor. Wel altijd de laptop bij de hand zodat ik in actie kan komen. Verder tijdens diensten naar de kroeg geweest, naar de bios, uit eten en dergelijke. Alleen weekendjes weg plan ik er omheen. Je kunt een keer pech hebben dat je de bioscoopzaal uit moet lopen of dat ik mijn rondje hardlopen vroegtijdig moet afbreken maar dat heb ik tot nu toe niet meegemaakt. En met een paar biertjes op kan ik ook best wat servers overeind helpen.
Dus het is voor mij grotendeels gratis geld. Prima deal.
Tja
Hele grote +1 - Dat is gewoon werk verhult onder standby dienst.sjorremans schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:14:
Geplande werkzaamheden buiten kantoortijd horen er ook zeker bij. Al is het dan ook uiteraard ook gewoon uurtje factuurtje![]()
Maar een intensieve standby dienst in een 24x7 omgeving waarbij er binnen 30 minuten gereageerd moet worden, waarbij gebruikers ook kunnen bellen vind ik wel een iets ander verhaal. Dat heeft gewoon een week lang impact op je sociale leven en zijn het helaas niet maar 1 of 2 telefoontjes. Kan er geld tegenover staan, zo'n dienst heb ik gewoon liever niet meer

Ik draai ook standby, maar dat is dan wel onderdeel van mijn werk. Het enige verschil is; ik krijg ook daadwerkelijk goed betaald en standby is puur en echt alleen dat de poep de ventilator raakt.
Als er iets is, wat hier al maanden niet zo is want we proberen het zo goed mogelijk te maken, dan ben je vaak ook niet eens de enige die 'checkt' want dan is er echt een probleem. Er zijn ook geen harde regels van "dan moet je checken" en sowieso na 30 minuten wordt er iemand anders gepinged en 30 minuten daarna nog iemand anders.
Als je er eigenlijk vanuit kan gaan dat je wordt gebeld in een week, en/of dingen met 100% zekerheid moet gaan doen, dan pas ik er hard voor. Dan moet je gewoon iets van een 24/7 helpdesk hebben met mensen die dat ook willen/kunnen in shifts of whatever.
Je legt nu uit dat het geld er voor zorgt dat je daarna wat leukere dingen kunt doen. Wat nou als je gewoon al voor je 40 uur/w goed betaald krijgt zodat je niet rare fratsen uit hoeft te halen omdat je al gewoon goed werkt? Misschien gewoon als 'food for thought'.figlio del comm schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:10:
[...]
Ik kijk hier toch net anders tegenaan. Ik loop eenmaal in de 6 weken standby (escalatie/manager on duty). Ik vang voor beschikbaarheid 10 euro per uur. Die beschikbaarheid levert mij dus 1320 euro extra omzet op. Met die 1320 euro kan ik de week erop vreselijk veel leuke dingen doen in het weekend of avonduren. Omdat het eenmaal in de 6 weken is, kan ik het ook prima plannen. Of hang jij iedere week elke avond en nacht in de touwen en in de kroeg ? Ik doe nog gewoon een hoop dingen in die week, drink alleen geen alcohol en zorg ervoor dat ik binnen 20 minuten actief kan zijn.
Als ze me bellen (komt 1 a 2 x per week voor) gaat de meter lopen, ik hou daar dan een behoorlijk zakcentje aan over.
Daarnaast ben ik van mening van buiten kantoortijden af en toe wat extra's doen bij het ondernemen hoort en bijdraagt aan klanttevredenheid over mijn inzet. Ik heb dat zelf ook richting medewerkers die ik inhuur. Dat ik daar dan nog behoorlijk extra (naast mn normale uurtarief) voor beloond wordt, is alleen maar fijn.
[ Voor 32% gewijzigd door Douweegbertje op 18-08-2022 15:29 ]
Dat blijkt en dat is goed want zo kan iedereen lekker doen wat hij wil.figlio del comm schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:10:
[...]
Ik kijk hier toch net anders tegenaan.
En jij bent blijkbaar ZZP er en ik niet, zal je uitleggen op basis van 2 voorbeelden hoe vrijwillig dit is als loonslaaf.
Toen ik bij een grote security club werkte werd het haast opgelegd en keken je collega's je nog moeilijk aan als je het niet "vrijwillig" voor een fooi mee deed. Reden was simpel.
Zei hadden zich wel gedwongen gevoeld en als 1 engineer niet mee deed betekende dat simpel dat de andere engineers dat gat op moesten vangen (aka vaker stanby moesten draaien).
Dat werd dus zo gedraaid dat ik niet colegiaal zou zijn. Toen ik eenmaal zaken kenbaar maakte (via de OR dus) en helder werd wat de werkgever binnen hengelt met het verkopen van een standby engineer (gewoon normaal tarief en dus 150 in de avond uren en 200 in het weekend) maar de werknemers niets werd de sfeer wel anders.
Gezien het "vrijwillig was" maar iedereen zich dus gedwongen voelde bedankte alle engineers voor de standby dienst.
En terecht, toen werd de regeling aangepast maar niemand had er zin meer in.
Die club werd overgenomen en ben ik elders gaan werken, geef ik tijdens de sollicitatie expliciet aan jongens standby doe ik niet aan.
Best effort wil ik best als ik niets te doen heb mijn telefoon opnemen maar als ik niet kan/ wil of wat dan ook wil ik tot niets verplicht zijn.
Dat was akkoord (had ik nota bene zwart op wit in het contract mee laten nemen) maar wat gebeurd er, 2 maanden later begin ik, is de manager die ik sprak vertrokken (wegens conflict met senior management) zit ik maanden zonder manager en gaat het prima.
Totdat we bij een andere afdeling getrokken werden.
En je voelt de bui al hangen, iedereen moet meedraaien in de standby dienst, en ook weer amper een vergoeding.
Heb ik netjes (1:1) mijn nieuwe manager verteld, joh dat gaat dus niet .. want zie contract. Zegt hij" ja daar heb ik niets mee te maken je draait gewoon mee."
Ik had geen zin in een conflict dus ik heb aangegeven als jij denkt dat je dit op deze manier moet doen, prima.
Ik draaide mee maar zette botweg de standby dienst telefoon niet aan, dat is vervolgens geescaleert tot op directie niveau die uiteindelijk mij gelijk gaven, maar goed je snapt dat dan de sfeer ook wel gezet is.
En waarom?
Ik ben enorm gesteld op mijn vrije tijd, doe veel voor verenigingen ben mantel zorger kortom ik zit niet laveloos te wezen op de bank ik besteed mijn vrije tijd aan andere (goede) doelen waar mijn werkgever niets over te zeggen heeft.
Ik heb een contract met hem voor 40 uur, wil hij meer dan moet dat gewoon in overeenstemming, niet "vrijwillig" opgelegd worden voor een rot fooitje.
En dat laatste is de bittere praktijk zoals ik hem tot op heden (en ik werk al ruim 20 jaar) mee heb gemaakt.
Keer op keer.
Wanneer het concreet gaat worden wil ik ook duidelijke afspraken op papier hebben.Douweegbertje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:26:
[...]
Hele grote +1 - Dat is gewoon werk verhult onder standby dienst.![]()
Ik draai ook standby, maar dat is dan wel onderdeel van mijn werk. Het enige verschil is; ik krijg ook daadwerkelijk goed betaald en standby is puur en echt alleen dat de poep de ventilator raakt.
Als er iets is, wat hier al maanden niet zo is want we proberen het zo goed mogelijk te maken, dan ben je vaak ook niet eens de enige die 'checkt' want dan is er echt een probleem. Er zijn ook geen harde regels van "dan moet je checken" en sowieso na 30 minuten wordt er iemand anders gepinged en 30 minuten daarna nog iemand anders.
Als je er eigenlijk vanuit kan gaan dat je wordt gebeld in een week, en/of dingen met 100% zekerheid moet gaan doen, dan pas ik er hard voor. Dan moet je gewoon iets van een 24/7 helpdesk hebben met mensen die dat ook willen/kunnen in shifts of whatever.
Heb vroeger ooit eens een standby dienst gehad in een ziekenhuis, dat er gemiddeld 40-50 telefoontjes per week binnen kwamen. 90% daarvan "oh sorry ik ben mijn wachtwoord vergeten". Alleen gebeurde dit dus ook snachts 2 tot 3x.. een hele week lang. Geloof mij, je partner wordt daar ook niet heel erg blij van..
Voor zo'n dienst ga ik echt passen, het is een wezenlijk verschil of het voor echte calamiteiten is onder de eigen ICT collega's, of dat je ook een week lang veredelde helpdesk gaat spelen buiten de kantoortijden om.
Kan zo'n week standby dienst je een euro of 1000 opleveren, toch ga ik daar dan voor bedanken
We zitten hier ook in het freelance topic, he ;-)En jij bent blijkbaar ZZP er en ik niet, zal je uitleggen op basis van 2 voorbeelden hoe vrijwillig dit is als loonslaaf.
Oh, ik heb zeker begrip dat standby impact heeft op je leven en als dan ook nog de vergoeding erg laag is, het animo nogal daalt. Fair enough, ik ben ook gewoon 'loonslaaf' (vreselijk woord) geweest.
Dit soort dingen is overigens precies de reden dat ik freelance, ik wil zelf beslissen op welke manier ik samenwerk en als het niet bevalt ook zo weer weg kunnen zijn.
Ik val er alleen over dat de teneur hier is dat per definitie er niet buiten kantoortijden extra effort geleverd dient te worden. Als opdrachtgevers/werkgevers geen fatsoenlijke vergoeding wensen te geven, zou ik er ook geen interesse in hebben. Maar mijn ervaring is dat er best over te onderhandelen valt.
Ik laat me ook alleen voor Prio 1's wakker bellen. Bovenstaande is gewoon kwestie van een onvolwassen organisatie. Ik komt dit heel veel tegen bij (semi-)overheid. Als ik uitleg dat de werkelijke kosten van dat belletje voor een nieuw wachtwoord >100 euro per keer kost, is het snel gedaan met dit soort belletjes.Heb vroeger ooit eens een standby dienst gehad in een ziekenhuis, dat er gemiddeld 40-50 telefoontjes per week binnen kwamen. 90% daarvan "oh sorry ik ben mijn wachtwoord vergeten". Alleen gebeurde dit dus ook snachts 2 tot 3x.. een hele week lang.
Klopt ik lees mee en mijn initiële reactie was ook op een opmerking dat het zo onaantrekkelijk werd aangeboden dat men daar geen externe (freelancer) voor wilde inzetten maar het wel met intern personeel ging regelen.figlio del comm schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:36:
[...]
We zitten hier ook in het freelance topic, he ;-)
En loonslaaf is ook een verschrikkelijk woord, maar het denkt (in dit specifieke dossier) wel de lading.
Dan zijn we het toch helemaal eens met elkaar!Ik val er alleen over dat de teneur hier is dat per definitie er niet buiten kantoortijden extra effort geleverd dient te worden. Als opdrachtgevers/werkgevers geen fatsoenlijke vergoeding wensen te geven, zou ik er ook geen interesse in hebben. Maar mijn ervaring is dat er best over te onderhandelen valt.
Echter mijn ervaring strookt niet met de jouw integendeel, bij recruitment speelt men mooi weer maar als je dan een andere manager treft die nota bene zijn reet afveegt met iets wat contractueel is vastgelegd dat geeft toch te vragen.
Ooit, lang geleden toen ik samen met 1 team een complete infra ontwierp / inkocht / installeerde en beheerde deed nooit iemand moeilijk. Systeem draaide immers ook ALTIJD en als dat niet zo was dat was het 9 van de 10 x onze eigen fout.
Dat team draaide 24/7 365 dagen per jaar op best effort, en in de 15 jaar kan ik alle incidenten op 2 handen tellen waarbij iedereen van het team ook buiten werktijd voor elkaar klaar stond.
Dit werkte omdat iedereen zich verantwoordelijk en commited voelde.
Toen moest dat opeens (nieuw management) procedureel vast gelegd worden, werden taken van ons weggenomen en werden keuzes gemaakt door het team i.v.m. budget door management op het laatste moment verandert.
Dat was het einde van 15 jaar zo goed als 100% uptime (en dat was een internationale grote omgeving).
Standby wilde niemand want nu draaide de boel op goedkope / slecht hardware zonder redundantie en ging de SLA drastisch omlaag.
0 commitment meer van de IT club, want had het juiste spul gekocht en het was niet (of in ieder geval drastisch minder) plat gegaan.
Zo ook bij andere werkgevers, men maakt keuzes gebaseerd op budget, niet op kwaliteit en functionele eisen. Dat je dan idd vaker incidenten krijgt .. da's een no brainer.
Maar inmiddels loop ik dus al eventjes mee, ik vind 40 uur werken voldoende, de standby mogen mijn jongere teamleden draaien.
Ik heb wel betere dingen te doen dan werken ;-) en ik heb het geld ook echt niet nodig.
Zoals ooit een wijs man zei (en dit is mijn levens motto) :
The true currency of life is time, not money, and we've all got a limited stock of that.
Ik streef met alles naar meer/beter/groter. Voorsorteren op wat er in de toekomst kan komen is een vorm van continuïteit. Het kan er dus aan bijdragen dat mn buffer groeit, ik eerder kan stoppen met werken, mijn kinderen wat extra's kan toestoppen, etc etc. Ik wil mijn leven en levensstandaard niet afhankelijk maken van externe facturen zoals overheid, marktwerking, economische dipjes etc.Je legt nu uit dat het geld er voor zorgt dat je daarna wat leukere dingen kunt doen. Wat nou als je gewoon al voor je 40 uur/w goed betaald krijgt zodat je niet rare fratsen uit hoeft te halen omdat je al gewoon goed werkt? Misschien gewoon als 'food for thought'.
Misschien wat discutabel wat ik nu ga zeggen, maar als je die groei niet nastreeft ben je denk ik minder geschikt voor het ondernemersschap.
Ik heb maar 1 advies: wegwezen daar. Zorg dat ze om jou verlegen zitten, ipv andersom. De markt is er goed voor en ja, er is overal wel wat. Maar als ze zo met je omgaan, hoef jij je toch niet gebonden voelen met hen. Ik zou het wel weten....Echter mijn ervaring strookt niet met de jouw integendeel, bij recruitment speelt men mooi weer maar als je dan een andere manager treft die nota bene zijn reet afveegt met iets wat contractueel is vastgelegd dat geeft toch te vragen.
Dat zeggen alleen mensen die zelf voldoende geld hebben. Ik denk dat een hoop mensen die nu de energienota bekijken hier een andere mening over hebben.Zoals ooit een wijs man zei (en dit is mijn levens motto) :
The true currency of life is time, not money, and we've all got a limited stock of that.
Geld is maar geld en zeker niet alles. Maar wel verrekte handig soms.. Ik kan met geld veel tijd kopen. Door buiten die 40 (36 in mijn geval) wat extra's te doen, kan ik tijd kopen op momenten dat het mij goed uitkomt.
Maar we dwalen nu wel wat af ;-)
En wanneer ik de telefoon opneem nog een uurtje extra, ook voor 5 minuten. +- 360 uur geschreven en 2 keer de telefoon opnemen... Yes please!
En eens, als ik wekelijks uit bed gebeld zou worden zou ik het niet doen....

[ Voor 13% gewijzigd door sbmuc op 18-08-2022 19:35 ]
Waarom zou je dat doen? Als je je werk goed op orde hebt sta je dus voor niets stand-by. Als je collega het verkloot ben jij voor een vast bedrag een paar uur aan het oplossen?jadjong schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:03:
Je zou het ook kunnen verkopen in een fixed fee per incident.
Alles op voorwaarde dat het team de monitoring/alerting op orde had en er minimaal 1 iemand per dag bezig is met support + afvangen van toekomstige bugs (kwaliteit verbeteren).
Aan het begin van corona op een gegeven moment de support telefoon een aantal weken achter elkaar gehouden en daarmee dus een paar weken de telefoon + laptop overal heen kunnen slepen. Misschien iets van 3 incidenten gehad waar ik echt even een uurtje of twee mee bezig was, en verder 1/week waarbij ik wel een half uur kon schrijven, maar bij lange na niet zoveel hoefde te doen.
Al met al zou ik in loondienst en als ZZP'er alleen akkoord gaan als ik in de week van standby ook overdag tijd mag besteden om te zorgen dat ik in de avond niet gestoord hoef te worden. (naast uiteraard een fatsoenlijke vergoeding).
Zelfs als iemand laveloos op de bank hun vrije tijd besteed dan nog moet die vrije tijd gerespecteert worden. Wie weet is dat wel hoe iemand zichzelf weer op laat. Ik vind uitspraken zoals dit erg vervelend want vroeger werd door de collegas ook gezegd "ja ik heb kinderen dus dat kan niet, kunnen de mensen zonder de kinderen dat niet op pakken" of "die zegt dat hij dit weekend geen plannen heeft kan hij het niet doen" en dat stoorde me altijd enorm.cyclone schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:28:
[...]
En waarom?
Ik ben enorm gesteld op mijn vrije tijd, doe veel voor verenigingen ben mantel zorger kortom ik zit niet laveloos te wezen op de bank ik besteed mijn vrije tijd aan andere (goede) doelen waar mijn werkgever niets over te zeggen heeft.
Ik heb een contract met hem voor 40 uur, wil hij meer dan moet dat gewoon in overeenstemming, niet "vrijwillig" opgelegd worden voor een rot fooitje.
En dat laatste is de bittere praktijk zoals ik hem tot op heden (en ik werk al ruim 20 jaar) mee heb gemaakt.
Keer op keer.
Nothing to see here!
En als het zo belangrijk is, waarom niet 50% van het normale tarief continue betalen?
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Ik denk dat de meeste van ons wel ervaring hebben met hoe werkgevers dit opleggen aan werknemers. Vrijheid hiervan is voor (denk ik) velen ook een belangrijke factor om te gaan ZZPen.cyclone schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:28:
En jij bent blijkbaar ZZP er en ik niet, zal je uitleggen op basis van 2 voorbeelden hoe vrijwillig dit is als loonslaaf.
Het gaat mij niet zozeer om hoe vaak ik gebeld wordt; dan kan ik uren schrijven voor een hoog tarief. Het gaat mij erom dat veel bedrijven verwachten dat je binnen een uur achter je PC zit. En daar moet ik heel veel voor laten. Sommige bedrijven hebben een SLA van 15 minuten! Dan kan je niet eens een rondje gaan hardlopen, laat staan uit eten gaan.sbmuc schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:33:
En eens, als ik wekelijks uit bed gebeld zou worden zou ik het niet doen....
Precies. Kennelijk kost het ze heel veel geld als er iets misgaat. En is er een duidelijke ROI. Als ik kijk naar wat grote bedrijven vragen voor stand-by en 'five-nines' e.d., dan is mijn 200% heel schappelijk. Daar gaat het al snel over 200% van een hoger tarief van 5+ 'consultants'.Jrz schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 04:37:
Wat voor incidenten gaat het überhaupt over? Levend in gevaar? Zo niet, morgen weer een dag..
En als het zo belangrijk is, waarom niet 50% van het normale tarief continue betalen?
'Vrijwillig', maar welke gevolgen had het als je nee zegt tegen een debiel lage vergoeding van 5 euro per uur? En als je in 20 minuten het issue gefixt krijgt, krijg je niks? Ammehoela.Caelorum schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:50:
Zal ik ook nog even meedoen als loonslaaf. Paar jaar geleden voor het laatst een project gehad waarbij de standby nodig was. Regeling was: vrijwillig, 5E per uur standby, 100-200% uitbetaald bij incident met minimum van een half uur.
Dat was ook duidelijk gereflecteerd in het uurtarief + 150% tarief buiten kantooruren en 200% 's nachts.
En duidelijk gemaakt dat minimaal 30 minuten geschreven werden. Gewoon de telefoon oppakken had ze dus 60 a 80 euro gekost
Niks geven en nemen. Gewoon goed voor betalen, klaar. Werk is niks anders dat ik mijn tijd verkoop voor geld om leuke shit van te doen.figlio del comm schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:26:
Dat is iedereen z'n goede recht. Maar je geeft nu aan dat als werkgevers het aan medewerkers vragen het een ' probleem' is. Naar mijn mening is het geen probleem, maar moet je er een goede afspraak over maken. En daar hoort een beetje geven en nemen af en toe bij.
Het hele standby verhaal is alleen maar een issue omdat werkgevers vinden dat je er mee weg kan komen om er 5 euro per uur voor te betalen en mensen onder druk te zetten. Het is meestal gewoon misbruik van de machtsverhouding; het is 'vrijwillig' maar je bent 'niet collegiaal' als je nee zegt.
Fuck die shit: als het belangrijk is, is er een ROI. Is die er niet, dan is het niet belangrijk.
Dat sowieso, maar het gaat meer over de standbyvergoeding. Bedrijven denken vaak met 100 euro per week weg te komen. En daar doe ik niet aan mee.hackerhater schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:39:
Bij een eerdere mogelijk klant was dit ook ter sprake gekomen voor prio-1 incidenten.
Dat was ook duidelijk gereflecteerd in het uurtarief + 150% tarief buiten kantooruren en 200% 's nachts.
En duidelijk gemaakt dat minimaal 30 minuten geschreven werden. Gewoon de telefoon oppakken had ze dus 60 a 80 euro gekost
Ik ook niet. Ik zette er 1 a 2 euro per uur op mijn tarief als er geen rotatie is. 400 a 800 per week voor standby-vergoeding zijn andere cijfers.Hydra schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:43:
[...]
Dat sowieso, maar het gaat meer over de standby-vergoeding. Bedrijven denken vaak met 100 euro per week weg te komen. En daar doe ik niet aan mee.
Bij een oud-werkgever was het simpelweg in mijn salaris verwerkt. Nu was de software zo stabiel (

Inclusief 1 keer op het vliegveld voor een bedrijfsfeest naar Ibiza

[ Voor 25% gewijzigd door hackerhater op 19-08-2022 07:56 ]
Het is omdat we zelden gebeld worden, maar als ik elke week 3, 4 keer uit bed gebeld zou worden, was ik er al snel heel erg klaar mee.
1 minuut werken was half uur schrijven tegen 100-200%. En vrijwillig ja. Vaak genoeg gezegd dat ik niet wilde. Mogelijk dat het voor de lead developer anders lag, maar daar had ik geen last van toen. 5E/uur was prima voor het meeslepen van een telefoon+laptop. Meestal gebeurde er toch niets de hele dag, dus dan was het zowat gratis geld. Uitschieten met alcohol of drugs doe ik ook niet, dus heb er niets op gelaten.Hydra schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:36:
[...]
'Vrijwillig', maar welke gevolgen had het als je nee zegt tegen een debiel lage vergoeding van 5 euro per uur? En als je in 20 minuten het issue gefixt krijgt, krijg je niks? Ammehoela.
Ik zou overigens in de 3 projecten daarna en waar ik nu zit ook niet willen doen hoor. Dan had ik zeker de hele avond moeten werken.
[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 19-08-2022 08:05 ]
Vorige werkgever hoorde ik in de wandelgangen al, we kregen meer financiële impact als er een systeem offline ging (was eerst alleen de website en als die tussen 23:00 en 7 offline ging dan waren er 0 misgelopen sales). Idee was dat ons team van drie man dat wel even zou dragen, heb ze meteen uit de droom geholpen dat mijn huidige salaris niet afdoende zou zijn, er opnieuw onderhandeld zou moeten worden en het team van 3 naar 6-7 moest gaan. Toen was het ineens te duur en ging de standby dienst naar een product team van 4 waarin allemaal jonge mensen zaten die kennelijk geen nee konden zeggen.
In mijn huidige contracten staat van 19:00 tot 23:00 is het 150%, vanaf 23:00 tot 8 is het 250%, weekenden zelfde tarief.
Bij opdrachtgever een gehad die wou perse een all in tarief, er zou nooit standby nodig zijn maar de contracten waren nou eenmaal zo en anders kreeg hij niet langs HR. Dus akkoord gegaan met all-in tarief met een toevoeging aan contract dat dit alleen voor incidenteel overwerk was.
Twee maanden erna moesten er standby diensten gedraaid worden en kreeg ik de vraag of tijd voor tijd niet genoeg was, kon je de uren schrijven de dag erna. Heb even smakelijk gelachen en vervolgens aangegeven wat mijn tarieven waren. Hierna werd er een oplossing gezocht met teams in het buitenland.
Probleem wat ik heb is als ik wakker gemaakt wordt ik het eerste half uur tot uur gewoon niet helder ben, maar voel mij vervolgens de hele dag ellendig en kom niet meer in slaap. Dat heb ik altijd al gehad vanaf dat ik tiener was.
[ Voor 6% gewijzigd door init6 op 19-08-2022 08:30 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Tylen op 19-08-2022 08:57 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik heb de mogelijkheid voor een opdracht op 2,5 uur rijden van hier. Aantrekkelijk tarief, waarschijnlijk (als ik de
medewerkers volg) 2 dagen onsite. Verwerken jullie dan een nacht hotel in het tarief, zetten jullie dat in de overeenkomst, wordt de reistijd gefactureerd of pak je dat nachtje in je marge?
K to the KillaZ
Ik heb een all-in tarief, wat ik met €90+ ook wel redelijk normaal vind. De keuze is aan mij om 2x 2 uur te reizen, of een nachtje in een hotel. Reiskosten zitten in het tarief, dus de overnachting ook. Reiskosten zijn 350*€0,19. Van die dikke €65,- kan ik ook overnachten. Hotel is minder vermoeiend en die dagen kan ik wat extra uren maken.KillaZ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:00:
Hoe doen jullie het met opdrachten verder weg?
Ik heb de mogelijkheid voor een opdracht op 2,5 uur rijden van hier. Aantrekkelijk tarief, waarschijnlijk (als ik de
medewerkers volg) 2 dagen onsite. Verwerken jullie dan een nacht hotel in het tarief, zetten jullie dat in de overeenkomst, wordt de reistijd gefactureerd of pak je dat nachtje in je marge?
Alleen wordt hier intussen heel voorzichtig geroepen: di + do op kantoor. Dat ga ik dus niet doen. Ik ben wel gek maar niet goed
Vooralsnog zit ik 2x per 3 weken op kantoor. Iets met hete soep...
Dat heb ik dus: 15 minuten responstijd. En ik ga gewoon uit eten en hardlopen. Ik zorg wel dat ik nooit verder dan 15 minuten van huis ben en de telefoon gaat mee natuurlijk. Kan alsnog mijn rondje van 10 km lopen. Laptop gaat mee uit eten.Hydra schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:32:
[...]
Het gaat mij niet zozeer om hoe vaak ik gebeld wordt; dan kan ik uren schrijven voor een hoog tarief. Het gaat mij erom dat veel bedrijven verwachten dat je binnen een uur achter je PC zit. En daar moet ik heel veel voor laten. Sommige bedrijven hebben een SLA van 15 minuten! Dan kan je niet eens een rondje gaan hardlopen, laat staan uit eten gaan.
Het is ieder zijn goed recht en voor de een weegt het beschikbaar moeten zijn duidelijk zwaarder dan de ander. Wakker gebeld worden doet me niets (en her gebeurt zeer zelden). En ik ben er overdag amper mee bezig - anders dan een dienst-telefoon meenemen. Die 9 uur die ik ervoor kan schrijven is daar voor mij meer dan voldoende over.
Maar het is zeer persoonlijk. Ik ken mensen die al ze ‘s nachts wakker gebeld worden 2 dagen van de kaart zijn - dan snap ik goed dat deze vergoeding niet acceptabel is. Ook heb ik collega’s die alleen al zenuwachtig worden van de wetenschap dat ze potentieel gebeld kunnen worden. Dat lijkt me ook nogal een belasting.
Als ZZP’er heb je de gelegenheid om zelf te bepalen welke vergoeding het voor jou zelf de moeite waard maakt, maar je eigen vergoeding kun je niet zomaar op anderen projecteren dus doe dat dan ook niet.
Tja
Ja zo kijk er ook tegenaan, het tarief zal zo'n 25 euro p/u extra zijn tov huidige opdracht. Daar kan ik heel veel hotelletjes van boeken. Echter wat "lotgenoten" geven aan dat het een gemiste kans is als je niet extra kosten in rekening mag brengen voor een klus die zo ver weg is.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:14:
[...]
Ik heb een all-in tarief, wat ik met €90+ ook wel redelijk normaal vind. De keuze is aan mij om 2x 2 uur te reizen, of een nachtje in een hotel. Reiskosten zitten in het tarief, dus de overnachting ook. Reiskosten zijn 350*€0,19. Van die dikke €65,- kan ik ook overnachten. Hotel is minder vermoeiend en die dagen kan ik wat extra uren maken.
Alleen wordt hier intussen heel voorzichtig geroepen: di + do op kantoor. Dat ga ik dus niet doen. Ik ben wel gek maar niet goed![]()
Vooralsnog zit ik 2x per 3 weken op kantoor. Iets met hete soep...
Die zijn nog in pre-corona blijven hangen denk ik
K to the KillaZ
Altijd een all-in tarief, maar vertaal persoonlijk wel altijd mijn tarief van facturabel naar hoeveel tijd het mij kost (dus incl reistijd) om tussen opdrachtgevers te vergelijken.KillaZ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:00:
Momenteel werk ik in hartje Amsterdam en woon-werkverkeer kost mij ongeveer een facturabel uur per dag op kantoor. Dat kan goedkoper maar ik waardeer mijn privé tijd altijd gelijk aan wat de opdrachtgever bied. Echter denk ik niet dat ik een wekelijkse overnachting in hotel er thuis doorheen zou krijgen.
Een dag op kantoor bij huidige klant is 4 uur reistijd totaal, wel eens 5 als het tegenzit. Er zit 1 dag op kantoor in het all in tarief, alles structureel daarboven gaat tarief door omhoog. Maar zie ik niet gebeuren, een groot deel zit aan de andere kant van de wereld en daar heeft men ook geen moeite met dat men niet op kantoor is. De enige die er last van hebben zijn de werknemers bij klanten zelf (management niet), er zijn van die types die het maar lastig vinden dat iedereen niet 100% op kantoor zijn en zijn van mening dat iedereen op kantoor hoort te zijn. Tja dat mogen ze vinden.KillaZ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:00:
Misschien kort door de bocht, maar de mensen uit Europa welke kiezen voor 100% remote hebben vaak een veel betere skillset is mijn ervaring. Erg fijn om mee samen te werken.
Heb er ooit bij vorige werkgever tegen geprotesteerd dat het tarief naar beneden ging, iedereen zou "Staken" en geen standby meer draaien. Ik stond toen uiteindelijk er alleen voor.
Heerlijk deze post corona tijd, want ik kan ineens klussen in Brabant of Zuid Holland aannemen. Woon zelf in NoordNL. Ik ben altijd vrij makkelijk in verre klussen: 1 dag per week op kantoor is prima en bij 2 dagen moet daar een ontzettend goede reden voor zijn. Goede reden hebben ze vrijwel nooit, want het gaat er altijd om dat het beter voor het team gevoel zou zijn als je een 2e dag komt. En juist daar doe ik niet meer aan mee.KillaZ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:00:
Voor 1 dag op kantoor ga ik ook niet echt heel veel hoger zitten met mijn tarief, want ik zoek nu klussen uit waar ik al een hoog tarief voor kan vragen.
Heb op deze manier win-win situatie door hoog tarief en 80% thuiswerken.
Mochten ze absoluut 2 dagen op locatie eisen, dan stijgt mijn tarief ook. Meestal zeggen ze dan dat 1 dag oke is. Ik ga in ieder geval niet meer werken voor een club die meent dat op locatie werken beter is.
Goede punten. Ook 'leuk' om te lezen. Ben het met je eens dat we volgens de 'media' er altijd aan gaan, terwijl de praktijk altijd meevalt. Media vergroot altijd de amplitude en daarmee de emotie, want dat verkoopt beter.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:49:
[...]
Als dit je angst is als ZZP-er, moet je er vooral NIET aan beginnen. Het rommelt namelijk altijd. Al sinds Kain en Abel...
Ik ben in 2007 begonnen zonder buffer, alleen een opdracht. Toen kwam bij mij het 'gerommel'. Scheiding, 2008-crisis (geen moment last van gehad). En sindsdien heeft het altijd 'gerommeld'. Was het niet de krediet-crisis, dan wel gedoe met de VAR, daarna wet DBA. Dan was het weer dit, dan weer dat. Covid, Oekraine, altijd wat. Dat blijft zo de komende eeuw.
Ben je in loondienst, heb je hetzelfde 'gerommel'. Alleen heb je dan je kop in de zandbak van de werkgever gedrukt.
Ik neig steeds meer naar ook zzp (data science), en de kans is zeer groot dat ik het ga doen. Eigenlijk is de kans wel 1. Blijven bij mijn huidige werkgever is gewoon geen lange termijn optie. Ook te lang blijven in een functie onder je niveau is ook een risico.
Zo te horen heb je best wat meegemaakt, scheiding hakt er erg in. Respect hoe je er mee bent omgegaan. Heb het idee dat het met veel mensen vrij 'goed' gaat. Het aandeel auto's >60k neemt erg toe.
Inderdaad wat offtopic, maar je moet geen puts kopen als je denkt dat het daalt. Dit levert alleen op als realized vola > iv en de in de regel is dat niet zo. Probeer anders een back-ratio, dan profiteer je als de puts langs de skew 'glijden' en proportioneel harder dalen.Deveon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:02:
[...]
In 2010 kon ik geen stage zitten maar daarna nooit een dag zonder werk, al was ik destijds wel in loondienst.
[...]
Offtopic voor hier maar bij het schrijven van puts profiteer je van een stijgende markt. Als je denkt dat het omhoog gaat koop je calls of verkoop je puts, wanneer je denkt dat het daalt koop je puts of verkoop je calls. Al zou ik dit soort complexe producten alleen aanraden als hedge (covered calls/puts) en niet om te speculeren.
Covered calls moet je nooit doen, schijntje upside maar wel huge downside risk. Beste voor retail is een simpele spread.
Goed om te horen dat het goed gaat
Outsourcing naar het buitenland, en de 'developers' die ze hebben zijn absolute shit.zwaanenberg schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:12:
Even algemene vraag hier. Bij wat gegoogle kom ik ook sites als proxify tegen. Belachelijk lage uurtarieven. Bij nadere inspectie lijken het ook 'rommel-profielen'. Iemand enig idee wat dit is? Nepprofielen uit oost-europa o.i.d.?
Dat is het enige nadeel wat ik van die thuiswerk ontwikkeling kan bedenken, dat de concurrentie heftiger kan worden vanuit lage lonen landen, op kennis gebied. Wat nu al een beetje gebeurd met Indiërs, vooral bij banken. Zou wel een erg lange ontwikkeling zijn hoor ( 2 decennia bijv)Hydra schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:21:
[...]
Outsourcing naar het buitenland, en de 'developers' die ze hebben zijn absolute shit.
[ Voor 6% gewijzigd door zwaanenberg op 20-08-2022 19:51 ]
Voor goede Nederlands sprekende IT'ers zal er altijd wel werk zijn in NL.zwaanenberg schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:49:
[...]
Dat is het enige nadeel wat ik van die thuiswerk ontwikkeling kan bedenken, dat de concurrentie heftiger kan worden vanuit lage lonen landen, op kennis gebied. Wat nu al een beetje gebeurd met Indiërs, vooral bij banken. Zou wel een erg lange ontwikkeling zijn hoor ( 2 decennia bijv)
Ik denk dat de concurrentie eerder uit Oost-Europa komt. Polen, Oekraïners en dergelijke. Die sluiten qua cultuur en onderwijs nog redelijk aan, maar zijn toch een stuk goedkoper. Polen kwam ik al veel tegen, maar na de inval van Rusland viel het me op op hoeveel plekken in mijn netwerk wel iemand een verhaal had met een Oekraïnse developer waarbij de werkrelatie nu volledig absurd was geworden.
Dus.. eigenlijk doen die mensen al mee op onze arbeidsmarkt. Misschien valt ook dat wel mee.
Outsourcen bestaat al heel veel langer en het is eigenlijk altijd een drama. Dus ik maak me daar geen zorgen over. Daarbij heb je ook binnen NL gewoon al een streepje voor t.o.v. expats; remote over andere tijdzones, taalbarrieres en andere culturen communiceren, is nog veel lastiger.zwaanenberg schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:49:
Dat is het enige nadeel wat ik van die thuiswerk ontwikkeling kan bedenken, dat de concurrentie heftiger kan worden vanuit lage lonen landen, op kennis gebied. Wat nu al een beetje gebeurd met Indiërs, vooral bij banken. Zou wel een erg lange ontwikkeling zijn hoor ( 2 decennia bijv)
Toen ik vele jaren geleden bij Cap Gemini vertrok was voor mij de druppel het idee dat de Indiërs al ons werk gingen doen. Ik heb daar nooit in geloofd en alhoewel Cap daar zwaar op inzette is daar om verschillende redenen niks van terecht gekomen. Ik heb van dichtbij gezien waaromzwaanenberg schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:49:
[...]
Achteraf is het zo gebleken, meer dan 15 jaar later is outsourcen, offshoren, nearshoren of hoe je het ook wil noemen een redelijke niche gebleven en nooit een bedreiging voor onze werkgelegenheid. Hetzelfde geldt voor 4GL talen, code generation en low-code platforms overigens
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Verwijderd
Ik zie graag jullie perspectieven, en of dit klopt.
Aftrekpercentages bij referentiewinst tussen €80k en €200k
Eenmanszaak, werkelijke kosten (21% BTW) + 49,5% over de rest
* Kosten (incl. BTW): 60% krijg je terug
* Kosten (excl. BTW): 49,50% krijg je terug
BV, werkelijke kosten (21% BTW) + 15% VPB X 26,9% Box 2 over de rest
* Kosten (incl. BTW): 51% krijg je terug
* Kosten (excl. BTW): 38% krijg je terug
Eenmanszaak, fictieve aftrekposten
* 37% krijg je terug (Tarief laagste schrijf 2023)
BV: fictieve aftrekposten
* 15% krijg je terug (Tarief laagste schrijf VPB 2023)
Ik heb zelf ook bij Cap gewerkt, een stuk recenter. Ze hebben inmiddels 340K medewerkers waarvan ongeveer de helft in India, dus echt mislukt en "niche" zou ik het niet willen noemen.page404 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:31:
[...]
Toen ik vele jaren geleden bij Cap Gemini vertrok was voor mij de druppel het idee dat de Indiërs al ons werk gingen doen. Ik heb daar nooit in geloofd en alhoewel Cap daar zwaar op inzette is daar om verschillende redenen niks van terecht gekomen. Ik heb van dichtbij gezien waarom
Achteraf is het zo gebleken, meer dan 15 jaar later is outsourcen, offshoren, nearshoren of hoe je het ook wil noemen een redelijke niche gebleven en nooit een bedreiging voor onze werkgelegenheid. Hetzelfde geldt voor 4GL talen, code generation en low-code platforms overigens
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ik heb er een bloedhekel aan als men doet overkomen alsof (samen)werken beter gaat op kantoor. Als je mensen niet de vrijheid geeft om te werken waar ze willen dan komt het op een van de volgende twee punten neer:RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:12:
Sommige managers omringen zich nu eenmaal graag met bevolking. Nu 'moeten' ze wel toegeven aan hybride maar liever doen ze dat niet en keren ze terug naar de pre-coronatijd. Volgens mij vooral binnen de overheid...
- je wantrouwt anderen
- je bent dom / arrogant
Probleem is ook wel dat vele concullega's er nu toch wel weer aan toe geven om naar kantoor te gaan: vaak iemand die het sociale contact op kantoor "leuk" vindt of het type freelancer die zich eigenlijk doet voorkomen als werknemer (alleen krijgt hij/zij meer op de bank gestort).
Helaas stoor ik mij wel is aan deze laatste groep; het ondernemerschap is daar immers ver te zoeken en zitten vaak met een andere mindset in de race. Desondanks waar men in Nederland wel mee te kampen heeft.
In het buitenland heeft freelancen vaak een hele andere betekenis, waar wat de meeste van ons doen, eerder contracting genoemd kan worden. Ik speel dan ook wel is met het idee om is over de grens te kijken voor opdrachten.
Nou het werd indertijd gewoon gebracht alsof de Nederlandse IT-er een randverschijnsel zou worden want “alles kon naar India” en daar is toch niks van terecht gekomen. En als ik kijk naar wat er door off-shore teams gedaan wordt, het is allemaal zeer beperkt en wat er gedaan is is zelden succesvol, dus om jouw woorden maar te gebruiken: mislukt kan ik het wel noemen.miicker schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:53:
[...]
Ik heb zelf ook bij Cap gewerkt, een stuk recenter. Ze hebben inmiddels 340K medewerkers waarvan ongeveer de helft in India, dus echt mislukt en "niche" zou ik het niet willen noemen.
Het mooiste verhaal is dat ze een project als off-shore verkochten, en nadat ze over budget en bijna over tijd waren hebben ze alles weggeflikkerd en de boel in Nederland alsnog gebouwd. Natuurlijk zonder dat aan de opdrachtgever te vertellen en het project wel als succesverhaal van offshoring naar buiten brengen
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Het verloop was (zeker bij die lui in India) zo enorm hoog dat tegen de tijd dat ze enigszins een idee hadden waar ze mee bezig waren ze er weer vandoor gingen en dan werd er weer een nieuw blik open getrokken.
Needless to say: ik vond het niet zo erg om na 6 maanden weer te vertrekken
Veel werkt helemaal prima. Maar je kunt niet alles afdoen als gewoon maar ouderwets.gotangclan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 01:52:
Ik heb er een bloedhekel aan als men doet overkomen alsof (samen)werken beter gaat op kantoor.
Meetings in groepen werken wel gewoon beter face to face dan via een videoverbinding. Wij als developers helpen onze case ook niet bepaald als we heel hard gaan roepen dat dat net zo goed werkt. Ik ben zelf een groot fan van thuiswerken en werk 80% thuis, en die 1:4 verhouding werkt voor mij het beste.
Jezus. Hebben we weer de 'je bent geen ondernemer'-stok gevonden om mee te slaan? Het is echt altijd raak als iemand iets doet waar je het niet mee eens bent; "je bent geen ondernemer".Helaas stoor ik mij wel is aan deze laatste groep; het ondernemerschap is daar immers ver te zoeken en zitten vaak met een andere mindset in de race. Desondanks waar men in Nederland wel mee te kampen heeft.
Er zijn genoeg mensen voor wie thuiswerken gewoon minder fijn is dan op kantoor. Dat kan allerhande redenen hebben. Huis te warm. Jonge kinderen thuis. Of ze vinden het gewoon gezelliger. Laat ze lekker zeg.
Er zijn nog steeds managers, vooral bij de overheid, die erin stinken. Vergeet niet dat bedrijven geen collectief geheugen hebben. De geschiedenis is een cirkel: "Developers zijn duur, dus we outsourcen" -> "outsourcen levert communicatieproblemen op, en dus slechte software" -> "we huren zelf developers" -> "Goh, onze developers zijn best duur, laten we outsourcen".miicker schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:53:
Ik heb zelf ook bij Cap gewerkt, een stuk recenter. Ze hebben inmiddels 340K medewerkers waarvan ongeveer de helft in India, dus echt mislukt en "niche" zou ik het niet willen noemen.
Ik zal het waarschijnlijk verkeerd interpreteren, maar dit klinkt voor mij vooral als "iedereen moet mijn manier van freelancen hebben anders ben je een neppert"gotangclan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 01:52:
[...]
Ik heb er een bloedhekel aan als men doet overkomen alsof (samen)werken beter gaat op kantoor. Als je mensen niet de vrijheid geeft om te werken waar ze willen dan komt het op een van de volgende twee punten neer:Dit laatste omdat je dan denkt te weten wat beter is voor een ander. Ik zeg altijd maar zo, het feit dat iemand beter op kantoor kan werken wilt niet zeggen dat dit ook voor mij van toepassing is.
- je wantrouwt anderen
- je bent dom / arrogant
Probleem is ook wel dat vele concullega's er nu toch wel weer aan toe geven om naar kantoor te gaan: vaak iemand die het sociale contact op kantoor "leuk" vindt of het type freelancer die zich eigenlijk doet voorkomen als werknemer (alleen krijgt hij/zij meer op de bank gestort).
Helaas stoor ik mij wel is aan deze laatste groep; het ondernemerschap is daar immers ver te zoeken en zitten vaak met een andere mindset in de race. Desondanks waar men in Nederland wel mee te kampen heeft.
In het buitenland heeft freelancen vaak een hele andere betekenis, waar wat de meeste van ons doen, eerder contracting genoemd kan worden. Ik speel dan ook wel is met het idee om is over de grens te kijken voor opdrachten.
Meetings, sparren, dingen op bord uit werken, coachen of gewoon meekrijgen wat er om je heen gebeurt (als tech lead wel handig)
Allemaal facetten die mij beter afgaan face2face. Freelance opdrachten is meer dan alleen zo efficient mogelijk zoveel mogelijk meters maken. Iedereen mag daar eigen draai aan geven.
Ik zou gewoon vooral doen waar je zelf blij van wordt, je klinkt nogal zuur. Hopelijk was dat niet je bedoeling :-)
Ik heb niet veel tegen naar kantoor gaan 1 of 2 dagen in de week. Dat was wat ik voor corona ook al deed, al kost het nu minder discussie. De reden dat ik nu niet meer naar kantoor ga is: ik kom daar aan, en kan meteen in een teams meeting aansluiten omdat er een paar thuis zitten, een paar op een andere verdieping etc etc etc. Kantoor heeft dan echt geen toegevoegde waarde meer. Voor creatieve sessies spreek ik wel met een paar man ergens af.
Precies dit. Voor dit soort meetings kun je het beste 'ergens' samen gaan zitten, maar dat kan prima een zaaltje ergens midden in het land zijn. Gewoon een overleg ruimte huren voor een halve dag. Heb je geen kantoor voor nodig.fry77 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:22:
Voor creatieve sessies spreek ik wel met een paar man ergens af.
Het sociale aspect kun je ook prima invullen door gewoon vaste 'samen' momenten te prikken. Mensen moeten daar alleen nu wel initiatief in gaan nemen omdat het niet meer ad-hoc gebeurt. Ik plan ook 'koffie' momenten met teamgenoten. Wat je ook ziet is dat de dagelijkste stand-up vaak overloopt in een beetje keuvelen over persoonlijke dingen.
En dan heb je tenslotte nog 'events'; maar samen iets doen heb je ook weer geen kantoor voor nodig. Even buiten de deur lunchen bijvoorbeeld als team.
Ik vind dat echt een rare conclusie. Eigenlijk zeg je "ondernemers die naar kantoor van de klant gaan zijn geen ondernemers". Er zijn echt een tal van redenen te bedenken waarom je elkaar face2face op kantoor zou ontmoeten. Zelfs grote CEO's of founders van grote bedrijven zien regelmatig hun klanten face-to-face op kantoor en werken samen. Zou je die ook allemaal geen ondernemers noemen dan? Locatie waar je werkt zegt werkelijk niks over of je ondernemer bent of niet.gotangclan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 01:52:
[...]
Nothing to see here!
Om een nog sterker verhaal te vertellen: de eerste werkdag van mijn laatste vaste baan was precies na de start van de eerste lockdown. Voor de sollicitatie ben ik een keer op kantoor geweest en heb twee mensen "in het echt" ontmoet, daarna was het verplicht thuis aan de slag. Niemand was er echt op voorbereid, maar... het ging allemaal prima. Ik heb in het begin wat extra moeite gedaan om iedereen te leren kennen. Gewoon wat extra virtuele koffiedates ingepland, verder niks bijzonders. Het liep gewoon goed. Ik was overigens de enige Nederlander in het technische team.fry77 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:22:
Ik doe nu een project met een paar man waar iedereen ergens anders in Europa zit. Wel allemaal Nederlanders. Ben nog nooit op kantoor geweest. Werkt prima.
Ik denk dat mensen verschillend zijn en een persoon beter functioneert in de ene situatie dan de andere, maar dat je op afstand niet creatief zou kunnen zijn is flauwekul. Dat kan prima. Het vereist wat andere vaardigheden en vormen misschien, maar er is geen natuurwet die maakt dat een idee verdampt als het meer dan tien meter tussen twee personen moet reizen.
Om een voorbeeld te noemen: sparren met een collega gaat voor mij echt tien keer beter als we allebei met een headset op naar hetzelfde gedeelde scherm zitten te kijken en we vrij heen en weer kunnen springen in de codebase, vrij kunnen googlen en eventueel met een app om dingen te schetsen ernaast. Vergelijk dat met heen en weer lopen voor een whiteboard waarbij iemand af en toe iets op z'n laptop probeert op te zoeken.
Ander voorbeeld: ik verbaasde me er altijd over dat mensen zo'n moeite hebben met videoconferenties omdat "ze niet goed de emotie van de ander kunnen zien", terwijl ik daar helemaal geen moeite mee had. Totdat ik me realiseerde dat ik altijd al meer gefocused ben op de stem van de spreker dan op z'n gezicht of gebaren, ook in "gewone" vergaderingen. En vaak komt bij een virtueel overleg de stem goed genoeg door om de emotie te kunnen voelen.
We zijn het allemaal gewoon nog niet zo gewend, dat werken op afstand. Ik ben er van overtuigd dat het nog veel beter kan dan men zich nu realiseert.
Wat ik zo jammer vind van de trend om toch een paar dagen per week naar kantoor te gaan is dat je niet van de echte voordelen gebruik kunt maken. Het scheelt je wel een paar keer in de file staan, en dat is erg fijn, maar je kan nog steeds niet naar een ander deel van het land verhuizen en goedkoper gaan wonen. Je kan wel thuis af en toe een wasje in de machine doen, maar je kan nog steeds niet je werkdag radicaal anders indelen omdat men er toch min of meer vanuit gaat dat synchrone communicatie de standaard is. Dus blijft iedereen toch min of meer hangen in hetzelfde, inefficiente model. Het is alleen iets opgeleukt.
[ Voor 3% gewijzigd door DJ Henk op 22-08-2022 11:41 ]
Dat is afhankelijk van zowel jou als de functie natuurlijk. In mijn vorige project voor een klant in Amersfoort hadden we iemand in Groningen zitten. Het plan was daar om 1 dag per 2 weken 'samen' te gaan zitten. Da's dus 4 uur verkeer per 2 weken. Da's best prima te doen.DJ Henk schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:09:
Wat ik zo jammer vind van de trend om toch een paar dagen per week naar kantoor te gaan is dat je niet van de echte voordelen gebruik kunt maken. Het scheelt je wel een paar keer in de file staan, en dat is erg fijn, maar je kan nog steeds niet naar een ander deel van het land verhuizen en goedkoper gaan wonen.
Ik ben het echt niet met je eens dat alles 'beter' online te doen is. Brainstorm sessies e.d. werken echt beter face to face. En dit komt van iemand die gewoon hard gezegd heeft tegen een klant dat 2 dagen per week naar kantoor de absolute max is. Ik neem zelf gewoon het initiatief als ik zie dat sommige dingen beter face to face gaan. Ik ga waarschijnlijk volgende week naar Gent om met een clubje daar aan iets te werken.
Ik hoor veel mensen dit soort dingen zeggen maar ik geloof gewoon niet dat dit objectief is. En dat maakt het dus gevaarlijk; als developers gaan roepen dat alles beter remote is, gaan managers die prima inzien hoe de vork echt in de steel zit dus regels opleggen.
Ik was met veel van je stukjes eens maar deze nietDJ Henk schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:09:
[...]
Ander voorbeeld: ik verbaasde me er altijd over dat mensen zo'n moeite hebben met videoconferenties omdat "ze niet goed de emotie van de ander kunnen zien", terwijl ik daar helemaal geen moeite mee had. Totdat ik me realiseerde dat ik altijd al meer gefocused ben op de stem van de spreker dan op z'n gezicht of gebaren, ook in "gewone" vergaderingen. En vaak komt bij een virtueel overleg de stem goed genoeg door om de emotie te kunnen voelen.
Nothing to see here!
Komt bij dat mensen zich in een videocall gewoon anders gedragen. Vooral gesprekken waar je input van 3-5 mensen tegelijkertijd nodig hebt. Je moet via videobellen veel explicieter het woord geven aan een ander, en je ziet gewoon dat veel mensen dan meer naar de achtergrond treden. Daarbij zie je ook gewoon vaak dat mensen een beetje uitzonen of zelfs andere dingen gaan doen. Ook bij meetings waar hun input wel belangrijk is.Rutix schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:46:
Ik was met veel van je stukjes eens maar deze niet. Er is gewoon echt heel veel onderzoek naar dat iemand best makkelijk zijn emotie uit zijn stem kan houden maar dat dat moeilijker is met non-verbale communicatie. Je ziet vaak maar een klein deel van een persoon op de webcam en kunt dus echt wel moeilijker de emotie lezen van een persoon. Ik heb ook tijdens mijn opdrachten in corona in veel moeilijke conversaties gezeten over een project wat flink onder druk stond en via de video is toch veel minder prettig om de voorgaande reden. Een gesprek verloopt ook veel minder natuurlijk omdat je ook niet snel door heeft dat iemand iets wilt zeggen etc.
Heel veel meetings hadden prima een e-mail kunnen zijn. En heel veel meetings hebben veel minder mensen nodig dan er uitgenodigd zijn. Dus an sich is het een goede ontwikkeling dat we er veel bewuster mee omgaan nu. Maar dat neemt niet weg dat gewoon face to face communicatie vaak efficienter werkt.
Ik zit overigens elke dag in een stand-up met indiers die uberhaupt hun camera niet aan hebben staan en ik vind dat echt enorm vervelend. Vooral omdat je die non-verbale communicatie mist in een situatie waar communicatie al erg lastig is.
Even voor de goede orde: ik zeg niet dat dat alle activiteiten beter online te doen zijn. Sommige zijn dat zeker niet. Ik zeg dat het simpelweg niet klopt dat je online niet kunt brainstormen of nieuwe ideeen kunt vormen. Of de extra vaardigheden die je (jij en/of je organisatie) ervoor moet aanleren het waard zijn om de reistijd te vermijden is natuurlijk een afweging. Maar wat mij betreft wordt die afweging doorgaans wat te kort door de bocht gemaakt.Hydra schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:46:
[...]
Ik ben het echt niet met je eens dat alles 'beter' online te doen is.
Om door te gaan op het voorbeeld dat ik gaf: toen het weer mocht ben ik zeker wel een paar keer fysiek naar kantoor gegaan: om samen met de mensen die in Nederland zaten op een terras wat bier te drinken. Was uitstekend bestede tijd!
Niet om het een of ander, maar stellen dat face-to-face brainstormen wel effectief is, is net zo subjectief. Genoeg onderzoek dat aangetoond heeft dat de resultaten van brainstormsessies niet beter zijn dan wanneer mensen alleen oplossingen bedenken, dat mensen hun eigen aandeel in het resultaat van een brainstormsessie flink overschatten, enzovoort. Het is heel moeilijk om op dit vlak absolute uitspraken te doen en dat geldt twee kanten op. Ik probeer dat zelf dus ook niet te doen en vooral mijn ervaring te delen.Hydra schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:46:
Ik hoor veel mensen dit soort dingen zeggen maar ik geloof gewoon niet dat dit objectief is.
Edit: Om hier nog even op door te gaan. Bij dat bedrijf was men gewend om alle architectuurbeslissingen te nemen in een meeting waarbij iedereen voor een whiteboard ging zitten en maar wat riep. Dit werkte goed toen het nog klein was, maar tegen de tijd dat ik er kwam was die groep al uitgegroeid tot meer dan tien deelnemers (waarvan een aantal niet technisch) en moest alles vanwege die lockdown dus online. Zoals je kunt indenken: dat werkte echt voor geen meter.
Toen heb ik na overleg dit proces opnieuw ingericht naar voorbeeld van hoe op internet RFC's opgesteld worden. Dus een klein groepje (1 opsteller, 2 reviewers/primaire klankboarden) komt tot een voorstel, publiceert dat, belanghebbenden kunnen vragen stellen binnen een bepaalde termijn, voorstel wordt wel/niet aangepast. Eventueel nog een ronde, maar aan het eind van de sprint wordt er een klap op gegeven tijdens de grooming.
Dit was een groot succes. Mensen kregen namelijk de tijd om na te denken en te reflecteren, plannen waren veel beter doordacht, veel beter gemotiveerd en uitgewerkt. Kortom, iedereen was blij. Het werkte niet alleen beter dan die lange videovergadering, het werkte ook veel beter dan de fysieke brainstormsessies die ze voor de lockdown deden.
[ Voor 27% gewijzigd door DJ Henk op 22-08-2022 13:26 ]
Daarover zijn we het eens. Maar ik ken ook echt niemand die dat beweert.DJ Henk schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:14:
Even voor de goede orde: ik zeg niet dat dat alle activiteiten beter online te doen zijn. Sommige zijn dat zeker niet. Ik zeg dat het simpelweg niet klopt dat je online niet kunt brainstormen of nieuwe ideeen kunt vormen. Of de extra vaardigheden die je (jij en/of je organisatie) ervoor moet aanleren het waard zijn om de reistijd te vermijden is natuurlijk een afweging. Maar wat mij betreft wordt die afweging doorgaans wat te kort door de bocht gemaakt.
En dat geldt ook voor mijNiet om het een of ander, maar stellen dat face-to-face brainstormen wel effectief is, is net zo subjectief. Genoeg onderzoek dat aangetoond heeft dat de resultaten van brainstormsessies niet beter zijn dan wanneer mensen alleen oplossingen bedenken, dat mensen hun eigen aandeel in het resultaat van een brainstormsessie flink overschatten, enzovoort. Het is heel moeilijk om op dit vlak absolute uitspraken te doen en dat geldt twee kanten op. Ik probeer dat zelf dus ook niet te doen en vooral mijn ervaring te delen.
Maar je haalt er nu een heel ander ding bij; dat je ook dingen alleen kunt bedenken. Daar ben ik het helemaal mee eens. Wat ik zelf graag doe is om bijvoorbeeld een architectuur voor mezelf al eens uit te tekenen en het dan, aan de hand van het plaatje, met het team te bespreken. Ik heb dat ook vaak online gedaan.
Waar het me specifiek omgaat is dat een meeting waarin je een discussie moet voeren, dus een gesprek met meer dan 1 partner, beter werken in person dan via videobellen. Als je research hebt die specifiek dat tegenspreekt, dan hoor ik het graag.
Ik denk ook dat iedereen het er wel over eens is dat kleine meetings met focus een stuk beter werken dan meetings met veel mensen zonder duidelin input en outputDit was een groot succes.
Waar het mij dus gaat is dat specifieke meetings beter face to face werken. Ik ben het er 200% mee eens dat heel veel meetings slecht opgezet zijn. Een slechte meeting face to face blijft net zo goed een slechte meeting.
Dit heb ik nu ook meegemaakt bij mijn huidige project.Rutix schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:46:
[...]
Ik was met veel van je stukjes eens maar deze niet. Er is gewoon echt heel veel onderzoek naar dat iemand best makkelijk zijn emotie uit zijn stem kan houden maar dat dat moeilijker is met non-verbale communicatie. Je ziet vaak maar een klein deel van een persoon op de webcam en het is dus echt wel moeilijker de emotie lezen van een persoon. Ik heb ook tijdens mijn opdrachten in corona in veel moeilijke conversaties gezeten over een project wat flink onder druk stond en via de video is toch veel minder prettig om de voorgaande reden. Een gesprek verloopt ook veel minder natuurlijk omdat je ook niet snel door heeft dat iemand iets wilt zeggen etc.
Ben er begonnen tijdens Corona en nu voor het eerst iedereen "in het echt" gezien.
Naast dat ik veel mensen eigenlijk alleen herkende aan de stem viel me ook wat anders op.
Binnen mijn team zijn er twee waar "het niet goed mee gaat". Door alleen de webcam kreeg ik het idee dat het wel weer beter ging. Maar nu ik "de rest" van het plaatje zag, dus lichaamstaal, houding etc. was het direct "Oh, met jou gaat het helemaal niet zo goed".
Ja, je kunt dat, alleen dingen bedenken, zien als een nieuw element, maar voor mij is het dat niet. Remote werken betekent volgens mij namelijk twee dingen: niet op dezelfde fysieke plek werken, maar ook niet per se op hetzelfde moment werken. Wat ik hierboven (zonder introductie) steeds synchroon en asynchroon heb genoemd. Dan kom je al snel bij dat dingen in je eentje doen/bedenken een optie is.Hydra schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:27:
Maar je haalt er nu een heel ander ding bij; dat je ook dingen alleen kunt bedenken. Daar ben ik het helemaal mee eens. Wat ik zelf graag doe is om bijvoorbeeld een architectuur voor mezelf al eens uit te tekenen en het dan, aan de hand van het plaatje, met het team te bespreken. Ik heb dat ook vaak online gedaan.
Daar heb ik geen research over. Ik denk zelfs dat in veruit de meeste gevallen een fysieke bijeenkomst inderdaad beter werkt. Een gesprek/discussie is voor mij wat anders dan een brainstorm.Waar het me specifiek omgaat is dat een meeting waarin je een discussie moet voeren, dus een gesprek met meer dan 1 partner, beter werken in person dan via videobellen. Als je research hebt die specifiek dat tegenspreekt, dan hoor ik het graag.
De crux zit er voor mij niet in of het beter werkt, maar hoeveel van die meetings je overhoudt als je al die overbodige varianten die we benoemden wegstreept. En daarna of het nadeel van niet-fysiek opweegt tegen de voordelen. Kortgezegd: als je toevallig nu niet op kantoor bent is het fysieke aspect van die meeting zo belangrijk dat je meteen in de auto stapt om erheen te rijden? Soms wel. Vaak ook niet. Dan kan je bijvoorbeeld tot de conclusie komen dat wat je in een eerdere post noemde:
gewoon voldoende is. En misschien is het het zelfs waard om die ene dag te skippen als je daarmee een hoop andere voordelen kunt halen (mensen uit andere landen inhuren waar ze wel beschikbaar zijn, mensen verder weg in een veel goedkoper huis laten wonen, enz.).Hydra schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:46:
Dat is afhankelijk van zowel jou als de functie natuurlijk. In mijn vorige project voor een klant in Amersfoort hadden we iemand in Groningen zitten. Het plan was daar om 1 dag per 2 weken 'samen' te gaan zitten. Da's dus 4 uur verkeer per 2 weken. Da's best prima te doen.
Volgens mij zijn we het best met elkaar eens over dit onderwerp. Die hindernissen die je noemt zijn er echt, dat zie ik ook. Maar volgens mij hebben mensen over het algemeen te weinig oog voor de voordelen die je kan behalen als je die nadelen erbij neemt. Of dat ze te weinig fantasie hebben om zich voor te stellen hoe die nadelen te minimaliseren zijn. Of misschien is het wel gewoon zo simpel dat roepen dat face-to-face communicatie echt, echt essentieel is makkelijker is dan nadenken over je organisatie en echt iets te veranderen.
Ik denk niet dat iemand een probleem heeft met de notie dat heel veel van ons werk async is. Het gaat er vooral om als mensen in extremen gaan denken; dat al het development (bijvoorbeeld) werk prima async gedaan kan worden. En daar ben ik het niet mee eens; software engineering is echt een commmunicatie probleem. Informatie verplaatsen is eigenlijk het enige wat we doen. En als dat in de hoofden van iemand anders zit, kan je moeilijk stellen dat die persoon dan maar om 3 uur 's nachts een call moet accepterenDJ Henk schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:17:
Ja, je kunt dat, alleen dingen bedenken, zien als een nieuw element, maar voor mij is het dat niet. Remote werken betekent volgens mij namelijk twee dingen: niet op dezelfde fysieke plek werken, maar ook niet per se op hetzelfde moment werken. Wat ik hierboven (zonder introductie) steeds synchroon en asynchroon heb genoemd. Dan kom je al snel bij dat dingen in je eentje doen/bedenken een optie is.
Een brainstorm is per definitie met meer dan 1 persoon. Tenzij je een heel eigen definitie van de term hebtDaar heb ik geen research over. Ik denk zelfs dat in veruit de meeste gevallen een fysieke bijeenkomst inderdaad beter werkt. Een gesprek/discussie is voor mij wat anders dan een brainstorm.
Dat denk ik ookVolgens mij zijn we het best met elkaar eens over dit onderwerp.
Mijn punt is (denk ik) vooral dat extreme posities hierin schadelijk zijn. Een claim dat alles remote net zo goed kan is m.i. onzin. Een claim dat je minimaal X dagen per week op kantoor moet zijn m.i. net zo goed. Ik denk dat het ook belangrijk is dat we als ITers niet alleen maar naar ons eigen belang kijken (het liefst sta ik nooit meer in de file), maar ook begrijpen dat als we ons onflexibel opstellen, werkgevers / klanten dat ook gaan doen.Die hindernissen die je noemt zijn er echt, dat zie ik ook. Maar volgens mij hebben mensen over het algemeen te weinig oog voor de voordelen die je kan behalen als je die nadelen erbij neemt. Of dat ze te weinig fantasie hebben om zich voor te stellen hoe die nadelen te minimaliseren zijn. Of misschien is het wel gewoon zo simpel dat roepen dat face-to-face communicatie echt, echt essentieel is makkelijker is dan nadenken over je organisatie en echt iets te veranderen.
"Huh, jij bent lang!"Sandburd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:47:
Ben er begonnen tijdens Corona en nu voor het eerst iedereen "in het echt" gezien.
En toch werkt het prima voor bedrijven als GitLab en Automattic. Allebei tussen de 1000 en 2000 werknemers, volledig remote en verspreid over de wereld. Dat betekent niet dat het geen moeite kost, of dat alles bij hen beter is, maar dat betekent wel dat er best een oplossing te bedenken is waarbij die call om drie uur 's nachts niet komt.Hydra schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:51:
Ik denk niet dat iemand een probleem heeft met de notie dat heel veel van ons werk async is. Het gaat er vooral om als mensen in extremen gaan denken; dat al het development (bijvoorbeeld) werk prima async gedaan kan worden. En daar ben ik het niet mee eens; software engineering is echt een commmunicatie probleem. Informatie verplaatsen is eigenlijk het enige wat we doen. En als dat in de hoofden van iemand anders zit, kan je moeilijk stellen dat die persoon dan maar om 3 uur 's nachts een call moet accepteren
Volgens mij is de mijne de gangbare. Gebruik jij bij elk serieus gesprek de regel dat alles mag, iedereen random post-its mag plakken, niks te gek is en waardeoordelen alleen helemaal aan het eind aan bod mogen komen? Dan wil ik weleens een feed zien van het gesprek waarin jij met meerdere partijen aan tafel uit gaat vogelen welke van hen allemaal aan het falen zijnEen brainstorm is per definitie met meer dan 1 persoon. Tenzij je een heel eigen definitie van de term hebt
Maar denk je ook dat hun manager dat toen pas doorhad? Dat zou echt niet goed zijn.Sandburd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:47:
Binnen mijn team zijn er twee waar "het niet goed mee gaat". Door alleen de webcam kreeg ik het idee dat het wel weer beter ging. Maar nu ik "de rest" van het plaatje zag, dus lichaamstaal, houding etc. was het direct "Oh, met jou gaat het helemaal niet zo goed".
In een remote setting heb je minder vaak spontaan informeel contact. Maar dat betekent niet dat het onmogelijk is informeel contact te hebben, of te zorgen dat het toch ontstaat. Hierboven noemde ik bijvoorbeeld GitLab en die hebben een bewuste strategie om informeel contact te stimuleren en zelfs te plannen. Zie hier voor een uitgebreide uitleg over hoe ze dat doen: https://about.gitlab.com/...e/informal-communication/
Het is niet een zwart / wit dat het sowieso niet kan werken natuurlijk. Het is minder efficient in mijn ervaring. Maarja; als het twee keer zo lang duurt, maar je devs drie keer zo goedkoop zijn, dan heb je nog steeds winstDJ Henk schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:30:
En toch werkt het prima voor bedrijven als GitLab en Automattic. Allebei tussen de 1000 en 2000 werknemers, volledig remote en verspreid over de wereld. Dat betekent niet dat het geen moeite kost, of dat alles bij hen beter is, maar dat betekent wel dat er best een oplossing te bedenken is waarbij die call om drie uur 's nachts niet komt.
Euh? Een brainstorm is niet 'in je eentje'. In je eentje heet het gewoon nadenkenVolgens mij is de mijne de gangbare. Gebruik jij bij elk serieus gesprek de regel dat alles mag, iedereen random post-its mag plakken, niks te gek is en waardeoordelen alleen helemaal aan het eind aan bod mogen komen? Dan wil ik weleens een feed zien van het gesprek waarin jij met meerdere partijen aan tafel uit gaat vogelen welke van hen allemaal aan het falen zijn
Het is heel goed om, voor een brainstorm sessie, alvast goed na te denken over het onderwerp. En dat is waar het vaak misgaat; mensen die te blanco een sessie ingaan (of je het nu brainstorm noemt of whatever). En dat is zeker iets om te tacklen. Maar dat was 'vroeger' net zo goed een probleem
Mee eens. Het moet alleen expliciet gebeuren. En dat blijkt vaak lastig voor veel mensen.Maar dat betekent niet dat het onmogelijk is informeel contact te hebben, of te zorgen dat het toch ontstaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 22-08-2022 15:45 ]
Depends on the company. Quite a few in (for example) the Amsterdam area are okay with you not speaking Dutch. For a lot of other companies it's a deal breaker.Tmunforever schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:24:
My question is given my Dutch speaking level is not at the level where I could it use professionally, how big of an issue is it to become a ZZP ?
Unfortunately, you're going to compete with quite a few expats who want to get into freelancing. Being able to speak the language will help you a lot.
Een brainstorm doe je met meer dan een persoon. Een gesprek met meerdere personen gaat beter fysiek. Maar daaruit volgt niet dat het doel dat je met een brainstorm beoogt te bereiken per definitie het beste gediend is met een fysieke setting. Want er zijn ook andere, niet-fysieke methodes waarmee je ook dat doel kunt bereiken, die soms zelfs beter werken.Hydra schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:44:
[...]
Euh? Een brainstorm is niet 'in je eentje'. In je eentje heet het gewoon nadenkenEn je valt hier een stroman aan; ik heb niets van dat alles gezegd.
Daarnaast zijn er andere soorten gesprekken met meerdere personen, met andere doelen, waarvoor ook geldt dat ze beter fysiek gedaan kunnen worden, maar waarvoor ik niet zo een-twee-drie een betere online oplossing weet.
Tenminste, zo zat het verhaal in mijn hoofd en dat is wat ik probeerde te beargumenteren. Excuus als ik je ergens onderweg verkeerd geinterpreteerd heb.
Phew. bedankt voor het tegengas mensen. Ik moet er even van bijkomen. Terug naar het topic. Heeft iemand misschien nog een vraag over een bureaustoel?
[ Voor 10% gewijzigd door DJ Henk op 22-08-2022 16:06 ]
Should be no problem, I freelanced a couple of years in Sweden and Denmark without being fluent in borh languages, colleagues of mine worked in the Netherlands without basic knowledge. You should focus on the more international companies, such as fintechs or large manufacturers, usually the main language is English.Tmunforever schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:24:
Hi folks, first of all my apologize for asking this question in English, but it would probably be easier to explain my situtation. As an expat working in NL for ~ 7 years, I'm currently looking to get started as a freelancer (partially encouraged by a fellow freelancer regarding personal/technical capabilities I've met in my current job). My question is given my Dutch speaking level is not at the level where I could it use professionally, how big of an issue is it to become a ZZP ? For what it worth, my background is ICT Software Engineer, currently working as DevOps Engineer specialized in Infrastructure and Cloud.
One minor detail, describe yourself as an immigrant instead of an expat, a lot of people in general think calling yourself an expat means giving yourself a higher rank hierarchy wise. Been there, done that.
You'll have no issues at all with especially the larger companies. My last three projects were all at very Dutch companies but with English as main language (Rabobank, Philips, ASML). So I'd say it'll largely depend on the client / company you'll be supporting.Tmunforever schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:24:
Hi folks, first of all my apologize for asking this question in English, but it would probably be easier to explain my situtation. As an expat working in NL for ~ 7 years, I'm currently looking to get started as a freelancer (partially encouraged by a fellow freelancer regarding personal/technical capabilities I've met in my current job). My question is given my Dutch speaking level is not at the level where I could it use professionally, how big of an issue is it to become a ZZP ? For what it worth, my background is ICT Software Engineer, currently working as DevOps Engineer specialized in Infrastructure and Cloud.
Rabo and ASML are still hiring for your type of roles, afaik. Philips is offshoring like crazy, so not sure if there are opportunities there.
Sometimes you need to plan for coincidence
Grappig, klinkt als een van mijn huidige klanten. In begin was het even wennen, maar nu we een paar maanden verder zijn heb ik een beetje door hoe het werkt intern.JEightyFive schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:49:
Vorig jaar als externe op een project gezeten met Accenture voor een grote Amerikaanse retailer, waarbij een groot deel van het dev en support team in India en omstreken zat, de lead devs in Bulgarije, ik in Nederland, de PM in de UK en "de business" in Chicago. Wat een succesverhaal was dat
Het verloop was (zeker bij die lui in India) zo enorm hoog dat tegen de tijd dat ze enigszins een idee hadden waar ze mee bezig waren ze er weer vandoor gingen en dan werd er weer een nieuw blik open getrokken.
Needless to say: ik vond het niet zo erg om na 6 maanden weer te vertrekkendit soort projecten begin ik niet meer aan.
Not much of a problem, most of the time. But it helps if you understand Dutch en als je het een beetje kan lezen. It even helps more if you are willing to understand the Dutch language.Tmunforever schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:24:
Just start talking in Dutch. You will make mistakes, but so does my 4-year old granddaughter. She is learning too...
Do NOT try to understand the Dutch. We even do not understand ourselves
Jij hebt mijn post niet goed gelezen / begrepen.Hydra schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:57:
[...]
Meetings in groepen werken wel gewoon beter face to face dan via een videoverbinding.
[...]
Het feit dat het voor jou "gewoon" beter werkt is niet het geval voor mij. Ik heb dan ook helemaal niets tegen zij die liever f2f communiceren; sterker nog, ik kan mij dat in veel situaties zelfs goed voorstellen (kinderen in huis, gehorige buren etc.).
Waar ik het hier over heb is dat, de groep voor wie f2f beter werkt, dit doet overkomen als zijnde feit en daarmee ervanuit gaat dat dit voor iedereen het geval is. En dat is natuurlijk gewoon een flinke inschattingsfout.
Dat is natuurlijk niet het geval. Wat ik wel zorgelijk vind is dat ik collega's spreek die inderdaad liever volledig thuis werken maar er "toch maar aan toe geven". Dat gooit, indirect, ook roet in het eten voor mij (en overtuigt mijn inziens daarnaast ook weinig ondernemerschap).wvdl schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:05:
[...]
Ik zal het waarschijnlijk verkeerd interpreteren, maar dit klinkt voor mij vooral als "iedereen moet mijn manier van freelancen hebben anders ben je een neppert"
Idealiter zie ik dat we iedereen in zijn waarde laten en daarmee dus ook de kans geven om thuis / op locatie / hybride te werken. Ons gewoon neerleggen bij het feit dat er mensen ook remote kunnen aansluiten (overigens sowieso vaak het geval aangezien met grotere groepen, de kans beperkt is dat iedereen op locatie aanwezig is). Iedereen blij
Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp
JaDiepie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:44:
Mijn vriendin is ZZP'er en is bezig met een contractonderhandeling met een belgische tussenpartij en een nederlandse klant. Ze weigeren in het contract een opzegtermijn op te nemen terwijl voor de opdrachtgever een opzegtermijn van 4 weken staat vermeld. Hoort een opzegtermijn voor beide partijen niet gelijk te zijn? Stel nou dat ze de opdracht eerder wil verlaten door wat voor reden ook zonder opzegtermijn, zit ze dan vast aan de einddatum van het contract?
Heb een tijd terug voor het eerst ook te maken gehad met een contract waar voor tussenpartij/opdrachtgever een opzegtermijn stond, en voor mij opzeggen expliciet uitgesloten was. Het contract liep een maand of 9 tot eind van dat jaar. Dan zit je er ook echt aan vast ja, dingen als wettelijke opzegtermijnen voor loondienst gelden dan niet.Diepie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:44:
Mijn vriendin is ZZP'er en is bezig met een contractonderhandeling met een belgische tussenpartij en een nederlandse klant. Ze weigeren in het contract een opzegtermijn op te nemen terwijl voor de opdrachtgever een opzegtermijn van 4 weken staat vermeld. Hoort een opzegtermijn voor beide partijen niet gelijk te zijn? Stel nou dat ze de opdracht eerder wil verlaten door wat voor reden ook zonder opzegtermijn, zit ze dan vast aan de einddatum van het contract?
Mogelijk is dit anders mocht in het contract staan dat het onder Belgisch recht valt, en Belgisch recht anders is?
Je wil het hoe dan ook niet. Ik heb het er uit onderhandeld, en gewoon een opzegtermijn voor mezelf laten opnemen. Maar ik werk uurtje factuurtje, mogelijk is dat anders voor je vriendin.