Mij werd ooit een termijn van 30 dagen voorgelegd terwijl de tussenpartij een dag had. Uiteraard ging ik niet akkoord. Beiden gelijk, mag van mij een dag zijn. Uiteindelijk werd het gewoon 30 dagen. Als er echt wat aan de hand is ga je toch in gesprek met elkaar om tot een oplossing te komen toch?!Diepie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:44:
Mijn vriendin is ZZP'er en is bezig met een contractonderhandeling met een belgische tussenpartij en een nederlandse klant. Ze weigeren in het contract een opzegtermijn op te nemen terwijl voor de opdrachtgever een opzegtermijn van 4 weken staat vermeld. Hoort een opzegtermijn voor beide partijen niet gelijk te zijn? Stel nou dat ze de opdracht eerder wil verlaten door wat voor reden ook zonder opzegtermijn, zit ze dan vast aan de einddatum van het contract?
Opzegtermijnen moeten niet hetzelfde zijn. Het is "klantvriendelijker" voor een bedrijf dat "jij", als freelancer niet plots weg kan terwijl je contract loopt maar dat zij dus wel de keuze hebben om het contract na een maand te termineren (bijv als er plots nodig is te besparen door een recessie).Diepie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:44:
Mijn vriendin is ZZP'er en is bezig met een contractonderhandeling met een belgische tussenpartij en een nederlandse klant. Ze weigeren in het contract een opzegtermijn op te nemen terwijl voor de opdrachtgever een opzegtermijn van 4 weken staat vermeld. Hoort een opzegtermijn voor beide partijen niet gelijk te zijn? Stel nou dat ze de opdracht eerder wil verlaten door wat voor reden ook zonder opzegtermijn, zit ze dan vast aan de einddatum van het contract?
Het kan er soms echt te gek voor woorden zijn hoe die contracten eruit zien. Zelf eens een contract gekregen waarbij het zeer moeilijk was om op te zeggen (ook geen opzegtermijn, mininaal x weken voor einde contract aangeven en klant had tot x aantal weken recht om aan te geven te verlengen waarbij ik het recht niet had te weigeren, ...). Het is echt opletten met sommige contracten...
Ik zou persoonlijk onderhandelen om een opzegtermijn op te nemen en anders niet in te gaan op het contract.
I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670
Je vriendin biedt een dienst aan volgens bepaalde voorwaarden, als de klant daar niet mee akkoord gaat moet je of je voorwaarden aanpassen of een andere klant zoeken.Diepie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:44:
Ik zou met zulke voorwaarden nooit akkoord gaan, maar ik zou dan ook nooit via België in Nederland gaan werken. Dan zit je met verschillende wetgeving en wordt het erg moeilijk als er eens iets is.
Gewoon een andere klant zoeken, volgens mij is er overal wel een tekort, dus moet dat op dit moment niet heel moeilijk zijn.
Je mist een derde optie; onderhandelen over wederzijds acceptabele voorwaarden.Ernemmer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:52:
[...]
Je vriendin biedt een dienst aan volgens bepaalde voorwaarden, als de klant daar niet mee akkoord gaat moet je of je voorwaarden aanpassen of een andere klant zoeken.
Ik zou met zulke voorwaarden nooit akkoord gaan, maar ik zou dan ook nooit via België in Nederland gaan werken. Dan zit je met verschillende wetgeving en wordt het erg moeilijk als er eens iets is.
Gewoon een andere klant zoeken, volgens mij is er overal wel een tekort, dus moet dat op dit moment niet heel moeilijk zijn.
Maar dat weigeren ze dus.dr.lowtune schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:59:
[...]
Je mist een derde optie; onderhandelen over wederzijds acceptabele voorwaarden.
Ze weigeren in het contract een opzegtermijn op te nemen terwijl voor de opdrachtgever een opzegtermijn van 4 weken staat vermeld
Ik heb ooit in loondienst een jaarcontract gehad zonder opzegtermijn. Leuk dat je oppert om in gesprek te gaan, maar als de andere partij niet mee beweegt dan zit je er gewoon aanvast. En ik kan je zeggen dat dat geen fijne situatie was.RonaldHeirbaut schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:17:
[...]
Als er echt wat aan de hand is ga je toch in gesprek met elkaar om tot een oplossing te komen toch?!
Als ik er qua opzegtermijn niet uit zou komen, dan zou ik mijn tarief omhoog gooien om het risico af te dekken om het daar mee acceptabel voor mij te maken
Precies wat ik zei dusdr.lowtune schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:10:
[...]
Als ik er qua opzegtermijn niet uit zou komen, dan zou ik mijn tarief omhoog gooien om het risico af te dekken om het daar mee acceptabel voor mij te makener zijn meerdere wegen naar Rome… Als ze ook daarmee niet akkoord gaan, dan inderdaad wat anders zoeken.
Maar persoonlijk zou ik nooit een opdracht doen zonder opzegtermijn, er zou maar iets zijn waardoor je snel weg zou moeten en het dan niet kan.of je voorwaarden aanpassen
Aanraders voor goede boeken over dit onderwerp die je als zakelijke kosten kan boeken
Getting to yes
https://www.bol.com/nl/nl...xLMw.2_13.14.ProductImage
Never split the difference
https://www.bol.com/nl/nl...9NHA.2_13.14.ProductImage
[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 23-08-2022 08:21 ]
Ik snap het niet helemaal. Als je geen opzegtermijn hebt als opdrachtnemer, dan kan je toch JUIST snel weg*? Je hebt immers geen opzegtermijn.
*Als in het contract de mogelijkheid opgenomen is dat het contract tussentijds beëindigd kan worden natuurlijk. Naar mijn idee staat de mogelijkheid om het contract tussentijds op te zeggen los van het wel of niet hebben van een opzegtermijn, als in dat er deze drie opties zijn:
1. contract zonder mogelijkheid om tussentijds op te zeggen
2. contract met mogelijkheid om tussentijds op te zeggen, met opzegtermijn
2. contract met mogelijkheid om tussentijds op te zeggen, zonder opzegtermijn (=je kan direct weg)
*Als in het contract de mogelijkheid opgenomen is dat het contract tussentijds beëindigd kan worden natuurlijk. Naar mijn idee staat de mogelijkheid om het contract tussentijds op te zeggen los van het wel of niet hebben van een opzegtermijn, als in dat er deze drie opties zijn:
1. contract zonder mogelijkheid om tussentijds op te zeggen
2. contract met mogelijkheid om tussentijds op te zeggen, met opzegtermijn
2. contract met mogelijkheid om tussentijds op te zeggen, zonder opzegtermijn (=je kan direct weg)
Je kan altijd nog slecht kan presteren natuurlijk. Eens kijken hoe lang ze je nog willen.
Zijn er tweakers die al jaren actief zijn binnen het security domein. Denk hierbij aan rollen als informatie security officer, vulnerability manager , threat hunter etc.
Ik merk dat er steeds meer rollen beschikbaar zijn maar wil even bezien of het een duurzame carrière optie is.
Ik merk dat er steeds meer rollen beschikbaar zijn maar wil even bezien of het een duurzame carrière optie is.
Never split the difference is een geniaal boek. Maar die man heeft ook wel een gave als het gaat om onderhandelen!Ernemmer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:17:
[...]
Precies wat ik zei dus
[...]
Maar persoonlijk zou ik nooit een opdracht doen zonder opzegtermijn, er zou maar iets zijn waardoor je snel weg zou moeten en het dan niet kan.
Aanraders voor goede boeken over dit onderwerp die je als zakelijke kosten kan boeken![]()
Getting to yes
https://www.bol.com/nl/nl...xLMw.2_13.14.ProductImage
Never split the difference
https://www.bol.com/nl/nl...9NHA.2_13.14.ProductImage
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Dat is steeds meer een duurzame optie.Appelkindi schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:51:
Zijn er tweakers die al jaren actief zijn binnen het security domein. Denk hierbij aan rollen als informatie security officer, vulnerability manager , threat hunter etc.
Er zit wel verschil in rollen.
De technische functies blijven altijd. En ben je daar goed in, is er altijd werk. Dat zal blijven groeien.
De ISO, CISO rol is ook een rol die nodig is, maar beweegt momenteel wat meer mee met de markt. Omdat het een meer sturende, richting gevende rol is. En die is m.i. momenteel booming. Een beetje mode dingetje.
En zoals zo vaak; hier zie ik steeds meer pruts0rs in verschijnen.
| Security Management |
Ze heeft toch een einddatum, dan ben je dus ingezet tot die einddatum.Sefyu schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:35:
Ik snap het niet helemaal. Als je geen opzegtermijn hebt als opdrachtnemer, dan kan je toch JUIST snel weg*? Je hebt immers geen opzegtermijn.
Wat een vreemd advies, die weg wil je echt niet op.chielsen schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:35:
Je kan altijd nog slecht kan presteren natuurlijk. Eens kijken hoe lang ze je nog willen.
Dit, dat is onderdeel in alles in het leven. Zelf heb ik een klant waarbij ik ook dergelijk contract getekend heb, maar wel afgesproken dat de contracten voor 3 maanden zijn. 3 maanden vind ik prima te overbruggen. Ik ga echter niet akkoord met een verlenging die langer is.dr.lowtune schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:59:
[...]
Je mist een derde optie; onderhandelen over wederzijds acceptabele voorwaarden.
Er staat ook niet in het contract hoeveel uur ik inzetbaar ben, dus we kunnen altijd naar een inzet waarbij ik de laatste periode iets minder werk.
[ Voor 13% gewijzigd door init6 op 23-08-2022 09:19 ]
Dat kan je doen, maar dit soort gedrag verspreid zich snel in de wandelgangen en mensen informeren elkaar direct. Heb al een paar namen gehoord van mensen, terwijl ik nog nooit met ze samengewerkt heb staan ze nu al 10-0 achter als ik ze ergens tegenkom. Ik zit ook vaak in het team wat mensen aanneemt, ze zouden niet eens uitgenodigd meer worden want doordat de mensen welke ik respecteer een slechte ervaring met ze hadden zou ik ze nooit meer een kans geven.chielsen schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:35:
[ Voor 9% gewijzigd door init6 op 23-08-2022 09:24 ]
Er is altijd een andere kant van het verhaal natuurlijk.init6 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:23:
[...]
Dat kan je doen, maar dit soort gedrag verspreid zich snel in de wandelgangen en mensen informeren elkaar direct. Heb al een paar namen gehoord van mensen, terwijl ik nog nooit met ze samengewerkt heb staan ze nu al 10-0 achter als ik ze ergens tegenkom. Ik zit ook vaak in het team wat mensen aanneemt, ze zouden niet eens uitgenodigd meer worden want doordat de mensen welke ik respecteer een slechte ervaring met ze hadden zou ik ze nooit meer een kans geven.
Misschien toch die mensen wel een kans geven en gewoon vragen waarom ze iets gedaan hebben.
Nee natuurlijk wil je dat niet doen, maar ook niet gevangen zitten in een contract. Als jij aangeeft dat je weg wilt en je hebt een goede reden, dan is het net zo netjes dat zij je willen laten gaan. Maar ja als ze kinderachtig zijn en je aan je contract houden kan dat natuurlijk ook van 2 kanten gebeuren. In de praktijk zal daarom dit ook niet zo snel gebeuren / nodig zijn. Zeker in een creatief beroep ga je weinig hebben aan een duur betaalde ongemotiveerde kracht. Je ziet nu hetzelfde gebeuren in de voetbalwereld waar spelers onder contract staan maar weg willen. In de praktijk zal daar bijna altijd aan meegewerkt worden, anders heb je een dure speler die niet vooruit te branden is.init6 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:23:
[...]
Dat kan je doen, maar dit soort gedrag verspreid zich snel in de wandelgangen en mensen informeren elkaar direct. Heb al een paar namen gehoord van mensen, terwijl ik nog nooit met ze samengewerkt heb staan ze nu al 10-0 achter als ik ze ergens tegenkom. Ik zit ook vaak in het team wat mensen aanneemt, ze zouden niet eens uitgenodigd meer worden want doordat de mensen welke ik respecteer een slechte ervaring met ze hadden zou ik ze nooit meer een kans geven.
Als je tegen je zin in een contract zit hoef je waarschijnlijk niet echt je best te doen om minder te gaan presteren.
gotangclan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:53:
Idealiter zie ik dat we iedereen in zijn waarde laten
Iets met een balk en een splinter.gotangclan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 01:52:
Probleem is ook wel dat vele concullega's er nu toch wel weer aan toe geven om naar kantoor te gaan: vaak iemand die het sociale contact op kantoor "leuk" vindt of het type freelancer die zich eigenlijk doet voorkomen als werknemer (alleen krijgt hij/zij meer op de bank gestort).
Helaas stoor ik mij wel is aan deze laatste groep; het ondernemerschap is daar immers ver te zoeken en zitten vaak met een andere mindset in de race. Desondanks waar men in Nederland wel mee te kampen heeft.
https://niels.nu
Ik denk dat we het in grote lijnen gewoon eens zijn hoorDJ Henk schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:59:
Een brainstorm doe je met meer dan een persoon. Een gesprek met meerdere personen gaat beter fysiek. Maar daaruit volgt niet dat het doel dat je met een brainstorm beoogt te bereiken per definitie het beste gediend is met een fysieke setting. Want er zijn ook andere, niet-fysieke methodes waarmee je ook dat doel kunt bereiken, die soms zelfs beter werken.
Mijn punt was eigenlijk vooral dat voor de dingen waar je een brainstorm sessie voor gebruikt, eigenlijk gewoon remote geen goed alternatief is. Je kunt vast een eind komen, maar niet 'all the way'
Als ze daar zo star in zijn, gaan ze in andere dingen ook star zijn. Ik zou mijn heil ergens anders gaan zoeken. Als je meteen bij aanvang al gezeik hebt, gaat het echt niet beter worden.dr.lowtune schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:10:
Als ik er qua opzegtermijn niet uit zou komen, dan zou ik mijn tarief omhoog gooien om het risico af te dekken om het daar mee acceptabel voor mij te maken
COntracten met Belgische partijen had ik ook op deze wijze. Ik heb er niet eens naar gekeken omdat in mijn geval er een clausule in stond dat het contract per direct opgezegd kon worden als de werkzaamheden niet meer voldeden aan de projectomschrijving (deze heb ik ingeroepen btw. )Diepie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:44:
Daarnaast wordt je betaald per gewerkt uur. Je bent niet in dienst voor een aantal ur toch (oftewel, krijg je ook betaald als je niet werkt?). Als jij niet meer op komt dagen loopt het contract vanzelf af.
Beiden geen opzegtermijn in je jaarcontract?! Geweldig! Zeker als je merkt dat de andere partij niet meebeweegt en dus feitelijk jou niet serieus neemt. Dan zeg ik al gauw TOEDELOE, morgen begin ik bij iemand anders.jongetje schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:08:
[...]
Ik heb ooit in loondienst een jaarcontract gehad zonder opzegtermijn. Leuk dat je oppert om in gesprek te gaan, maar als de andere partij niet mee beweegt dan zit je er gewoon aanvast. En ik kan je zeggen dat dat geen fijne situatie was.
En natuurlijk kan dat niet, je moet je jaarcontract uitdienen. Maar dat is al makkelijk op de spits te drijven... Maar goed, dat zeg ik met de kennis van nu. Toen ik 28 was, in de vorige eeuw, had ik misschien ook wat anders gezegd.
In loondienst kun je in tijdelijke contracten ook niet gewoon weg, en hoe dan ook niet de volgende dag (tenzij je in je proefperiode zit). Een werkgever kan schade op je verhalen als je je niet aan je contract houdt.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:21:
Beiden geen opzegtermijn in je jaarcontract?! Geweldig! Zeker als je merkt dat de andere partij niet meebeweegt en dus feitelijk jou niet serieus neemt. Dan zeg ik al gauw TOEDELOE, morgen begin ik bij iemand anders.
Als je een jaarcontract hebt zonder opzegtermijn, als werknemer, dan moeten dus beide partijen deze tijd 'uitzitten'. Natuurlijk is er meestal onderhands wel iets te regelen, maar gewoon weggaan is niet een optie.
Dat snap ik, maar als je werkgever (of opdrachtgever) niet met je om de tafel wil om te kijken of je het contract kan ontbinden op een normale wijze, dan grijp ik gerust terug op 'abnormale' manieren om er vanaf te komen. Acute rugpijn, hoofdpijnen, intense vermoeidheid en spanning...Hydra schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:36:
[...]
In loondienst kun je in tijdelijke contracten ook niet gewoon weg, en hoe dan ook niet de volgende dag (tenzij je in je proefperiode zit). Een werkgever kan schade op je verhalen als je je niet aan je contract houdt.
Als je een jaarcontract hebt zonder opzegtermijn, als werknemer, dan moeten dus beide partijen deze tijd 'uitzitten'. Natuurlijk is er meestal onderhands wel iets te regelen, maar gewoon weggaan is niet een optie.
Een goed opdrachtgever/werkgever kan en wil jou haarfijn uitleggen waarom hij wil dat je je contract 'moet' uitzitten.
[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 23-08-2022 10:40 . Reden: typo ]
Mwa. An sich snap ik wel wat je bedoelt, maar roepen dat je dingen gaat doen die gewoon illegaal zijn, tjaRonaldHeirbaut schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:40:
Dat snap ik, maar als je werkgever (of opdrachtgever) niet met je om de tafel wil om te kijken of je het contract kan ontbinden op een normale wijze, dan grijp ik gerust terug op 'abnormale' manieren om er vanaf te komen. Acute rugpijn, hoofdpijnen, intense vermoeidheid en spanning...
Ik weet niet of het illegaal is. Immoreel wel. Het zou voor mij ook echt de laatste stap zijn. Dan heb ik intussen al aardig wat lopen schelden en vloeken en niet binnensmondsHydra schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:51:
[...]
Mwa. An sich snap ik wel wat je bedoelt, maar roepen dat je dingen gaat doen die gewoon illegaal zijn, tja
Hoezo illegaal. ik ben eigen baas, en bepaal toch zelf wanneer ik ziek ben..Hydra schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:51:
[...]
Mwa. An sich snap ik wel wat je bedoelt, maar roepen dat je dingen gaat doen die gewoon illegaal zijn, tja
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Afhankelijk van het contract kan je best ziek zijn, maar alsnog een leververplichting hebben.Tylen schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:35:
[...]
Hoezo illegaal. ik ben eigen baas, en bepaal toch zelf wanneer ik ziek ben..
Sowieso hebben mijn contracten nooit een leververplichting opgenomen, dus al zou ik het contract niet kunnen ontbinden, kan ik er wel gewoon voor kiezen om 0 uur te maken. Leuk dat het contract dan nog loopt, maar veel hebben ze er niet aan.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Het ging om werknemers.Tylen schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:35:
Hoezo illegaal. ik ben eigen baas, en bepaal toch zelf wanneer ik ziek ben..
Bij de tussenpartij is nogmaals aangegeven wel een opzegtermijn op te nemen. De reactie met wat regels uit het contract :Diepie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:44:
Het lijkt heel vriendelijk, zo van 'daar komen we wel uit', maar ondertussen krijgt de klant volledige vrijheid hier invulling aan te geven op het moment dat het zicht voordoet."11c The Subcontractor's right to terminate this Agreement shall be limited to termination on the date specified in Schedule A or on the termination date specified in any extension of the Agreement."
This clause is actually non-valid because there are some special provisions in the Schedule A regarding the notice periods:
The Consultant's notice period to *tussenpartij*: to be agreed upon with the Consultant's Service Provision's Coordinator at the Client.
In case *de klant* decides to terminate the Consultant's contract, unless for cause or extraordinary reasons, the notice period applicable will be of 4 weeks.
If you decide leave *de klant* earlier than expected, the notice period will have to be negotiated with your Manager. In practice, and most of the time, it’s 4 weeks but it depends on what you and your Manager decide together.
If *de klant* decides to end the mission earlier, the notice period is 4 weeks except if it’s for an extraordinary reason (ex. Not respecting the security policy in place at *de klant*).
Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp
Nee nog maar een jaartje bezig. De genoemde pruts0r.Appelkindi schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:51:
Al een aantal jaren werkzaam als ISO in loondienst. Momenteel bezig met CISSP en daarna van plan om als freelancer te starten. Daarom al een tijdje hier aan het meelezen.Appelkindi schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:51:
Ik verwacht dat er in dit vakgebied nog wel een hele lange tijd vraag is naar 'goede' werknemers. Momenteel is het aanbod veel kleiner dan de vraag.
Heb ik ook eens gehad. Contract van TheNextGen. Gingen ze daarna wel aanpassen. Maar dat vergeten ze echt niet per ongeluk: ze pakken gewoon een template, vullen de afspraken met de klant en jou in, en klaar. Ze hebben echt bewust zo'n paragraaf verwijderd. Ik heb het traject toen afgebroken (ik was er klaar mee, want had al 2 weken op dit concept moeten wachten).Diepie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:34:
[...]
Bij de tussenpartij is nogmaals aangegeven wel een opzegtermijn op te nemen. De reactie met wat regels uit het contract :
[...]
Het lijkt heel vriendelijk, zo van 'daar komen we wel uit', maar ondertussen krijgt de klant volledige vrijheid hier invulling aan te geven op het moment dat het zicht voordoet.
Daarnaast is het zinloos, want iemand die niet op zn plek zit, die gaat je niks opleveren. Waarschijnlijk meldt die persoon zich zelfs ziek (en gaat ondertussen elders aan het werk) en sta je sowieso met lege handen.
Hier een CISO (niet in Nederland, wel Europa), heb ook een aantal jaar als freelancer gewerkt in wen paar landen. Er is veel vraag naar expertise. Goede GRC mensen, procesbeheerders, implementaties en beheer van een ISMS is iets wat nog jaren doorgaat. Ook met NIS2 komt er veel werk aan. Maar zoals ik schreef is er vraag naar expertise, dit is een vakgebied waar het lastiger is om (goede/leuke) opdrachten te vinden als je maar een paar jaar ervaring hebt. Ik zoek bijvoorbeeld nog een goede risk analyst, maar goede zijn gewoon niet te vinden, ondanks dat we een stuk of 12 cv’s hebben ontvangen (zowel via externe als interne recruiters).Appelkindi schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:51:
Ook het vinden van opdrachten kan lastig zijn. Veel organisaties stoeien met informatiebeveiliging, of zijn er al jaren mee bezig en zoeken echte professionals. ISO spelen bij een kleine club kan leuk zijn, maar uitdagend is het niet als zij het doen ‘omdat het moet’, iets wat je bij veel bedrijven ziet.
Ik weet niet wat je ambities zijn, maar je kunt altijd een DM sturen om te kijken of ik nog wat organisaties in mijn netwerk heb waar eventueel een match is.
De optie 'ziek melden' heb je niet, dat is iets voor werknemers die vervolgens gevrijwaard zijn van enige verplichting.kwaazaar schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:03:
Daarnaast is het zinloos, want iemand die niet op zn plek zit, die gaat je niks opleveren. Waarschijnlijk meldt die persoon zich zelfs ziek (en gaat ondertussen elders aan het werk) en sta je sowieso met lege handen.
Bij iemand die bewust moeilijk gaat doen, en ondertussen zelfs ergens anders werkt, verwacht ik alles behalve een coulante houding van de klant.
Wat nog wel eens kan helpen in dit soort gevallen is om niet de originele overeenkomst letterlijk aan te passen, maar een aparte schriftelijke afspraak te maken die de overeenkomst op één punt overruled. Zeker als ze je proberen af te schepen met 'het komt wel goed', dan kan je zeggen: "prima, dan zetten we dit even op de mail, dan is het duidelijk". Bijvoorbeeld: "in afwijking van artikel x.x van overeenkomst y geldt er voor beide partijen een opzegtermijn van 1 maand".Diepie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:34:
[...]
Het lijkt heel vriendelijk, zo van 'daar komen we wel uit', maar ondertussen krijgt de klant volledige vrijheid hier invulling aan te geven op het moment dat het zicht voordoet.
Meer een psychologisch ding dat mensen bestaande (standaard)overeenkomsten niet willen aanpassen, maar het soms prima vinden om een extra afspraak te maken.
[ Voor 9% gewijzigd door Aftansert op 23-08-2022 16:57 ]
Zijn er hier trouwens mensen die werkzaam zijn in de 'data science'? Zit er aan te denken op termijn (<6 maanden) ook te kijken voor free lance opdrachten in dit 'vakgebied', en ben benieuwd welk nivo voldoende is om hier aan de slag te kunnen, en of de markt uberhaupt gezond is.
Ik heb overigens ook het gevoel dat de markt de laatste jaren overspoeld is met 'coursera-junioren' op dit gebied, maar kan het mis hebben natuurlijk.
Ik heb overigens ook het gevoel dat de markt de laatste jaren overspoeld is met 'coursera-junioren' op dit gebied, maar kan het mis hebben natuurlijk.
Het feit dat al die coursera-junioren ook gewoon aan de bak komen geeft aan dat er werk zat is.zwaanenberg schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:25:
Zijn er hier trouwens mensen die werkzaam zijn in de 'data science'? Zit er aan te denken op termijn (<6 maanden) ook te kijken voor free lance opdrachten in dit 'vakgebied', en ben benieuwd welk nivo voldoende is om hier aan de slag te kunnen, en of de markt uberhaupt gezond is.
Vaak is een paar jaar ervaring al wel genoeg om als freelancer ergens een goedbetaalde opdracht te vinden.
Een detacheerder vraagt 50+ euro voor een starter, dan kan iemand met 2-3 jaar ervaring makkelijk 70+ gaan vragen. Wel onder voorwaarde dat je een kunstje kan natuurlijk, je moet wel productief kunnen zijn voor de klant.
Ik ben recent gestart als freelance data analist met o.a. python ervaring. Voor data analisten en data scientisten is er genoeg werk. Zeker als je data science op freelance doet kan je hele nette uurtarieven halen van €100-€120. Dit moet makkelijk lukken. Mocht je ooit informatie willen kan je altijd pm sturenzwaanenberg schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:25:
Zat werk. Niveau is soms bedroevend laag. Maar dat geldt voor zowel de vragende als aanbiedende kant.zwaanenberg schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:25:
Dat overspoelen valt wel mee. Het gros van de personen in deze rollen heeft een master in de technische hoek of econometrie. Wat niks wil zeggen over de kwaliteit. De enkele self-learners die ik ken, zijn best goed in hun werk. Niet perse door een Coursera course maar door hun intrinsieke motivatie.
Wat is je achtergrond en ambitie? Los van je technische competentie is materie kennis een sterk selling point. Als je ook nog communicatief bent, zit je goed.
Grz D.
Eens. Wat ook vaak zo is dat het beste antwoord op de vraag van de klant niet is dat je een heel ML model moet gaan trainen. Het echte probleem begrijpen en een eventueel antwoord communiceren is het grootste deel van het werk.DomiGijzen schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:18:
[...]
Zat werk. Niveau is soms bedroevend laag. Maar dat geldt voor zowel de vragende als aanbiedende kant.
Dat overspoelen valt wel mee. Het gros van de personen in deze rollen heeft een master in de technische hoek of econometrie. Wat niks wil zeggen over de kwaliteit. De enkele self-learners die ik ken, zijn best goed in hun werk. Niet perse door een Coursera course maar door hun intrinsieke motivatie.
Wat is je achtergrond en ambitie? Los van je technische competentie is materie kennis een sterk selling point. Als je ook nog communicatief bent, zit je goed.
In mijn ervaring ligt de complexiteit vaak veel meer bij stroomlijnen van het proces (hoe wordt het model gebruikt zodanig dat je het waarde biedt?) en de tools (hoe verbind je de tools en databronnen) en niet zozeer bij het maken van een wiskundig perfect model. Om die dingen effectief te kunnen doorgronden is communicatie belangrijk idd.chielsen schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:00:
[...]
Eens. Wat ook vaak zo is dat het beste antwoord op de vraag van de klant niet is dat je een heel ML model moet gaan trainen. Het echte probleem begrijpen en een eventueel antwoord communiceren is het grootste deel van het werk.
Een opdracht waarbij je kant en klare data krijgt en waarbij je enkel een model oplevert bestaat niet.
[ Voor 12% gewijzigd door TMC op 24-08-2022 10:14 ]
Dat zeker. En daarom is het belangrijk het echte probleem te snappen. Hier zit ook een (flink) stuk domeinkennis aan vast.TMC schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:11:
[...]
In mijn ervaring ligt de complexiteit vaak veel meer bij stroomlijnen van het proces (hoe wordt het model gebruikt zodanig dat je het structureel waarde biedt?) en (...)
En over die tools. Dat kan een oplossing zijn inderdaad, maar vaak eentje waar men niet meteen aan gedacht heeft. Het stuk communiceren / verandermanagement is hierbij net zo uitdagend als uitvogelen wat de technische oplossing moet zijn. Althans dat is mijn ervaring en wat ik om me heen zie.
Volledig mee eens.chielsen schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:16:
[...]
Dat zeker. En daarom is het belangrijk het echte probleem te snappen. Hier zit ook een (flink) stuk domeinkennis aan vast.
En over die tools. Dat kan een oplossing zijn inderdaad, maar vaak eentje waar men niet meteen aan gedacht heeft. Het stuk communiceren / verandermanagement is hierbij net zo uitdagend als uitvogelen wat de technische oplossing moet zijn. Althans dat is mijn ervaring en wat ik om me heen zie.
Inderdaad. Maar een beetje tech savvy persoon werkt daar makkelijk omheen. De can do mentaliteit wordt sterk gewaardeerd door de stakeholder. Eindelijk iemand die wel meters maakt. Helemaal fantastisch.
En als er dan na een paar jaar knutselen een bevinding is door de toezichthouder, heb ik ook weer werk
En als er dan na een paar jaar knutselen een bevinding is door de toezichthouder, heb ik ook weer werk
Grz D.
Klopt, ik kom vanuit een technische rol (purple team) geswitch naar een ISO rol om toch te kunnen verbreden en mijzelf klaar te stomen voor de volgende stap. Merk inderdaad ook op dat er inderdaad veel pruts0rs rondlopen. Wat ze meestal wel heel goed kunnen is zichzelf marketen en zelfverzekerd overkomen. In het land van blinden ..bord4kop schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:56:
[...]
Dat is steeds meer een duurzame optie.
Er zit wel verschil in rollen.
De technische functies blijven altijd. En ben je daar goed in, is er altijd werk. Dat zal blijven groeien.
De ISO, CISO rol is ook een rol die nodig is, maar beweegt momenteel wat meer mee met de markt. Omdat het een meer sturende, richting gevende rol is. En die is m.i. momenteel booming. Een beetje mode dingetje.
En zoals zo vaak; hier zie ik steeds meer pruts0rs in verschijnen.
Ook heel herkenbaar, zat voorheen ook tijdelijk bij een "omdat het moet club" uitdagend is het zeker niet. Veelal verleggen van risico's naar derden. Ik stuur je een DM.Orangelights23 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:51:
[...]
Hier een CISO (niet in Nederland, wel Europa), heb ook een aantal jaar als freelancer gewerkt in wen paar landen. Er is veel vraag naar expertise. Goede GRC mensen, procesbeheerders, implementaties en beheer van een ISMS is iets wat nog jaren doorgaat. Ook met NIS2 komt er veel werk aan. Maar zoals ik schreef is er vraag naar expertise, dit is een vakgebied waar het lastiger is om (goede/leuke) opdrachten te vinden als je maar een paar jaar ervaring hebt. Ik zoek bijvoorbeeld nog een goede risk analyst, maar goede zijn gewoon niet te vinden, ondanks dat we een stuk of 12 cv’s hebben ontvangen (zowel via externe als interne recruiters).
Ook het vinden van opdrachten kan lastig zijn. Veel organisaties stoeien met informatiebeveiliging, of zijn er al jaren mee bezig en zoeken echte professionals. ISO spelen bij een kleine club kan leuk zijn, maar uitdagend is het niet als zij het doen ‘omdat het moet’, iets wat je bij veel bedrijven ziet.
Ik weet niet wat je ambities zijn, maar je kunt altijd een DM sturen om te kijken of ik nog wat organisaties in mijn netwerk heb waar eventueel een match is.
Zeer interessant om de reacties hier te lezen! 😊DomiGijzen schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:18:
[...]
Zat werk. Niveau is soms bedroevend laag. Maar dat geldt voor zowel de vragende als aanbiedende kant.
Ik zal mijn casus hier even neerpennen:
Mijn achtergrond:
Studies: Econometrie (50% afgerond, voortijdig overgestapt), daarna MSC Quantitative Economics (wel behaald).
Werkverleden: eerst 5 jaar in de finance hoek gewerkt in financiële rollen (bank, verzekeringen).
Vervolgens 6 jaar geleden ‘overgestapt’ richting de data. De eerste 2 jaar in de rol als ‘BI consultant’ (contact met business, dashboards bouwen, simpele datamodellen uitdenken) en de laatste (2) jaren meer DS projecten gedaan, want hier ligt ook meer mijn interesse en ik heb de uitdaging ook nodig. Overigens ‘lees/experimenteer’ ik al langer met (simpele) DS projecten op internet maar laatste 2 jaar dus in projecten op werk.
Ik denk dat mijn werkervaring eerder ‘breed’ dan diep is: business analist/informatie analist achtige taken, data dictionairies opzetten, dashboards bouwen, feedbacksessie houden etc. Daarnaast wat meer technisch richting de DS:
Belangrijkste kennis / ervaring software/tools:
R, Python, matlab, SQL, Azure, complete oracle Stack, Dataiku, Power BI
Veel hiervan kan ik ‘redelijk’, ben nergens een ‘expert’ in.
Verder ben ik wel benieuwd wat mijn ‘level’ in python is. Ik vermoed iets van ‘medium’ of ‘ervaren beginner ‘maar hoor graag hoe hier tegenaan wordt gekeken. Heb veel scripts gebouwd dus wel wat ‘snelheid’ ontwikkeld maar mijn nivo is wellicht wat blijven steken. Ter illustratie: dit soort scriptjes kan ik wel redelijk makkelijk maken: https://www.ritchieng.com/python-useful-scripts/ en dan meer toegepast op DS en vrij veel ETL/EDA er in. Zwaardere scripts nog niet. Wel ook bijv wat scriptjes gebouwd met Selenium en API's opgezet.
Ben overigens bezig dit verder door te ontwikkelen met udemy/cousera 😉 voor Python, Tensorflow en ook wat Spark staat op het menu ( tip hier gelezen)
En wat zou het ‘level’ in DS zijn? Als ik naar de piramide kijk https://towardsai.net/p/d.../3-levels-of-data-science dan zou dat intermediate zijn ( meeste zaken daarin heb ik een enkele keer gedaan, maar geen uitgebreide ervaring er mee). Als ik 2-3 maanden ‘knal’ zou ik de ‘intermediate’ zaken wel aardig in de vingers kunnen hebben ( op een meer gestructureerde manier). Is dit een reëele benchmark?
Dan het verhaal er achter: bij mijn huidige werkgever kom ik de laatste tijd met DS in aanraking. Heb ook een aantal CV’s gezien en 'beoordeeld' van zzp’ers en zag dat iemand die was afgestudeerd met 3 jaar ervaring 100-110 kan vragen (wel via detachering overigens). Toen begon ik wel erg te twijfelen of ik hier niet een kans laat liggen. Dit zou ik zonde vinden.
Belangrijk punt is dat ik denk dat het bij mijn werkgever echter wel een beetje einde verhaal is. Ik zit er makkelijk met een goed contract, maar een echte rol als DS zit er denk ik te weinig in en ik zal te veel in een data analist rol blijven hangen. De afgelopen tijd ‘vervelen’ de data analist klussen mij en begin ik ook slechter te presteren (door te weinig uitdaging). Om het hard te stellen: nog 5 jaar ga ik niet volhouden in de huidige rol (oke alles kan ik nood maar dan wordt ik een geranium).
Ander punt is dat een belangrijk voordeel als ‘een groep leuke collega’s ‘eigenlijk behoorlijk is weggevallen sinds de covid. Het team is wat uiteen gevallen en de binding is zoek. Ik mis hier weinig van.
Het doen van klussen ligt in mijn persoonlijkheid. Ik ben niet van de office politiek en strategie is altijd leuk, maar gewoon niet echt mijn ding. Geef mij een project om wat concreets neer te zetten. Verder wel klein beetje cowboy mentaliteit ( maar wil me behoeden voor een domme fout). Bel wel wat ouder dan gemiddeld om te starten (40-41)
Het enige wat me echt tegen houdt is dat ik mijn ervaring verkeerd inschat en dus niet aan een klus kom, en mijn op zich comfortabele maar saaie schoenen te vroeg weg doe.
Top! Zal zeker even doen binnenkort, ben wel benieuwd naar je verhaalSho1993 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:53:
[...]
Ik ben recent gestart als freelance data analist met o.a. python ervaring. Voor data analisten en data scientisten is er genoeg werk. Zeker als je data science op freelance doet kan je hele nette uurtarieven halen van €100-€120. Dit moet makkelijk lukken. Mocht je ooit informatie willen kan je altijd pm sturen
Haha, ik had 6 maanden stage ervaring (en was er al hobbymatig langer mee bezig) en ben als ZZP-er begonnen. Volgens mij moet jij zo aan een leuke goedbetalende klus kunnen komen.
Als ik het goed begrijp dus materie kennis in de financiële wereld? Daar liggen zeker kansen. Ligt daar ook je ambitie?
Technisch lijk je sowieso voldoende bagage te hebben. Zoals je, denk ik, terecht zegt, een breed profiel. Ligt aan jezelf wat je daarmee gaat doen. Je kunt bijna onmogelijk op al die gebieden specialist worden. Het brede maakt wel dat je een verbindende rol kunt invullen. Maar aangezien je specifiek een DS rol wilt invullen zul je toch ook de diepte in moeten op een aantal vlakken. Keuzes maken. Maar dat hoef geen belemmering te zijn om nu al de stap naar het zzp schap te maken.
Verbaas me wel dat je na een jaar of 5 lijkt te vervelen in de data hoek. Hoe komt dat? En hoezo denk je dat DS klussen niet gaan vervelen? ZZP worden gaat het vak namelijk niet veranderen en een DS klus is uiteindelijk alleen technisch een extra component in de uitvoering...
Grz D.
Ik ben afgestudeerd in Commerciele Economie, toen aantal jaar werkervaring daarin opgedaan. Toen overgestapt naar IT wereld, leek me veel leuker en had er natuurlijk ook affiniteit mee uit mijn jeugd.zwaanenberg schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:10:
[...]
[..]
Het enige wat me echt tegen houdt is dat ik mijn ervaring verkeerd inschat en dus niet aan een klus kom, en mijn op zich comfortabele maar saaie schoenen te vroeg weg doe.
Na 5 jaar (detachering) stap gemaakt naar freelancer. Als ik jouw profiel had, was ik gelijk na zo'n studie al gaan oriënteren om te gaan freelancen
Ik ben nu toch wel nieuwsgierg, wat is de volgende stap voor jou vanuit de ISO rol, en waaraan zie jij dat het prusters zijn?Appelkindi schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:24:
[...]
Klopt, ik kom vanuit een technische rol (purple team) geswitch naar een ISO rol om toch te kunnen verbreden en mijzelf klaar te stomen voor de volgende stap. Merk inderdaad ook op dat er inderdaad veel pruts0rs rondlopen. Wat ze meestal wel heel goed kunnen is zichzelf marketen en zelfverzekerd overkomen. In het land van blinden ..
[...]
Ook heel herkenbaar, zat voorheen ook tijdelijk bij een "omdat het moet club" uitdagend is het zeker niet. Veelal verleggen van risico's naar derden. Ik stuur je een DM.
Vanuit mijn eigen ervaring zie ik zelf ook erg veel consultants in de informatiebeveiliging en de kwaliteit kan erg wisselend zijn momenteel. Soms zijn er consultants die vanuit een simpel truukje een 'papieren' ISMS op kunnen zetten voor een certificering, maar vervolgens zichzelf stuk slaan op het implementeren van technische maatregelen bijvoorbeeld.

[ Voor 19% gewijzigd door Panini op 25-08-2022 09:40 ]
Even een keer een ander onderwerp. Hoe doen jullie de communicatie met het team op afstand?
Ik werk 100% thuis en merk dat sommige bedrijven echt heel moeilijk zijn met online communicatie. Ik zit nu op een project waar ik info krijg via telefoon, mail, whatsapp, planner, onenote, word en pdf docs die ergens op een schijf staan (doolhof).
Vaak worden dingen door verschillende personen gedaan of aangepast waarna ik het een dag later weer kan terugzetten, of de één doet A en de ander doet B, maar het had C moeten zijn volgens de bespreking vorige week, waar geen info over te vinden is.
Hoe doen jullie dat? want zoals dit project gaat kost het erg veel extra tijd en frustratie en ik wil dat bij een volgens project van dezelfde klant eens echt goed oppakken en daar de leidende rol in gaan vervullen.
Ik werk 100% thuis en merk dat sommige bedrijven echt heel moeilijk zijn met online communicatie. Ik zit nu op een project waar ik info krijg via telefoon, mail, whatsapp, planner, onenote, word en pdf docs die ergens op een schijf staan (doolhof).
Vaak worden dingen door verschillende personen gedaan of aangepast waarna ik het een dag later weer kan terugzetten, of de één doet A en de ander doet B, maar het had C moeten zijn volgens de bespreking vorige week, waar geen info over te vinden is.
Hoe doen jullie dat? want zoals dit project gaat kost het erg veel extra tijd en frustratie en ik wil dat bij een volgens project van dezelfde klant eens echt goed oppakken en daar de leidende rol in gaan vervullen.
Zonder een Unified Communications strategie bij de opdrachtgever wordt het al lastig. Ik zou zeggen begin met het opzetten van een Slack / MS Teams omgeving en het hele team verplichten enkel via daar te communiceren. Documenten enkel delen via SharePoint of andere cloud based oplossing met versiebeheer en je bent al een heel eind.Ernemmer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:59:
Even een keer een ander onderwerp. Hoe doen jullie de communicatie met het team op afstand?
HD4Life @ Full-HD
Alles wat niet in een git past, staat in teams. Per team een groep en dan wat mapjes. Dat zijn veelal office documenten. Excel en Powerpoint. Word sporadisch. PDF alleen als het zo binnen komt.Ernemmer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:59:
Communicatie via teams (altijd beeld!) en als het a-synchroon is (VS <-> EU <-> India) via mail.
Werkt prima. Ben zelf 1 dag op kantoor in NL maar daar zit mijn directe team niet. Daar ben ik vooral om de lijnen met andere projecten te borgen.
Grz D.
Alle relevante documentatie voor een project op één Sharepoint site, communicatie via bijbehorende Teams voor het project indien het niet voor een mail geschikt is, en planning van taken via MS Planner.Ernemmer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:59:
Besprekingen kunnen in de Onenote van MS Teams worden bijgehouden, maar actiepunten die daarin genoteerd worden moeten in MS Planner of een andere tool worden bijgewerkt indien nodig.
Het beste is dat toch (minimaal 2 dagen in de week) op kantoor te doen. Je mist anders echt enorm veel sociaal contact om een goed team te bouwen.Ernemmer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:59:
ik wil dat bij een volgens project van dezelfde klant eens echt goed oppakken en daar de leidende rol in gaan vervullen.
Face to face werkt soms wel fijner maar is bij het aankomende project geen optie.jongetje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:40:
[...]
Het beste is dat toch (minimaal 2 dagen in de week) op kantoor te doen. Je mist anders echt enorm veel sociaal contact om een goed team te bouwen.
Zoals anderen al aangeven is het heel belangrijk dat er op zijn minst wat richtlijnen zijn voor welke apps waarvoor gebruikt worden. Dus iets als: "Realtime chat doen we in Slack" en "Video conferencing in Google Meet".Ernemmer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:59:
Maar er zijn nog wat aspecten om afspraken over te maken. Zoals: wanneer gebruik je de synchrone (realtime) communicatiemiddelen (chat, video calls, enz) en wanneer de asynchrone (e-mail, wiki, enz). In het algemeen kun je zeggen dat overleg waarbij weinig context bij het onderwerp aanwezig is synchrone communicatie het beste werkt. Denk aan een incident: niemand weet wat er aan de hand is, behalve dat iets stuk is. Dan kun je het beste chat of videocalls doen zodat allerhande info die misschien relevant is meteen met de groep gedeeld wordt en daarop gereageerd kan worden. Het andere uiterste is een standaard taak in een standaard proces. Denk het implementeren van een feature waarbij het gewone proces gevolgd is. Dus specs en ontwerp staan als het goed is allemaal klaar in Jira/Confluence/whatever en daar hoeft niet een vergadering voor belegd te worden. Dat moet zo volledig gedaan zijn dat er meteen iemand mee aan de slag kan. Dit is iets waar iedereen zich van bewust moet zijn en op ongeveer dezelfde manier in praktijk brengt,
Een ander ding is dat je een soort van publicatiestrategie moet hebben. Je kunt iets ergens op een wiki zetten, maar als niemand dat weet of op het idee komt om ernaar te zoeken, dan heb je er nog niks aan. Dus dan krijg je regels als: managementbesluiten die iedereen aangaan worden ook altijd naar alle medewerkers gemaild, ongeacht waar ze verder nog vermeld worden. Aankondigingen over dat gaan in dit Slack channel, enzovoort.
Ook kan het helpen om voor sommige kanalen iemand aan te wijzen die verantwoordelijk is voor het beantwoorden van vragen. Stel je hebt een Slack channel waar mensen vragen kunnen stellen over het product (hoe werkt dit? ondersteunen we dat? enz.) Het is nogal demotiverend als die vragen verdwijnen in een zwart gat, dus stel (bijvoorbeeld) een support engineer aan die in eerste instantie daarop reageert.
Persoonlijk hecht ik meer aan één op één contact daarmee en maakt de locatie niet zoveel uit. Op kantoor vormt dit echter wel wat natuurlijker aan het begin/eind van de dag, rond lunchtijd en/of bij een rondje wandelen. Remote zou je dat wat meer moeten forceren.jongetje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:40:
[...]
Het beste is dat toch (minimaal 2 dagen in de week) op kantoor te doen. Je mist anders echt enorm veel sociaal contact om een goed team te bouwen.
Qua communicatie is voor mij chat leidend. Ieder kan zelf bepalen of die wil/kan reageren, de meeste vragen kunnen prima wachten of wanneer meer inhoud benodigd even inplannen (forceert direct 1-op-1) en vooraf aangeven waarover het gaat zodat de ander zich kan voorbereiden. Bij miscommunicatie via chat is direct escaleren naar videobellen, beide partijen zijn dan toch al in gesprek c.q. beschikbaar.
Helaas moet ik alleen nog wel naar kantoor waar ik regelmatig gestoord wordt in mijn flow. Het liefst ben ik alleen fysiek aanwezig dat echt nodig is.
Misschien is prutsers niet het juiste woord. Ik herken veel papieren beloftes weinig implementatie van beloftes. Selectie op basis van leeftijd != maturiteit etc. Dat ligt niet altijd aan de persoon zelf vaak zit je gedetacheerd vanuit een grotere consultancy partij waarbij de partner/business developer/manager hemel belooft om zo de endyear revenue goals te halen. Uitvoerend consultant mag het waar maken wat dan vaak niet lukt.Panini schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:37:
[...]
Ik ben nu toch wel nieuwsgierg, wat is de volgende stap voor jou vanuit de ISO rol, en waaraan zie jij dat het prusters zijn?
Vanuit mijn eigen ervaring zie ik zelf ook erg veel consultants in de informatiebeveiliging en de kwaliteit kan erg wisselend zijn momenteel. Soms zijn er consultants die vanuit een simpel truukje een 'papieren' ISMS op kunnen zetten voor een certificering, maar vervolgens zichzelf stuk slaan op het implementeren van technische maatregelen bijvoorbeeld.
Op je vraag wat is de volgende stap vanuit de ISO rol, nog geen idee
Twee weken later: "U heeft een verzoek ingediend voor het wijzigen van het bestuur voor <Bedrijf>. Om uw opdracht af te ronden, verzoeken wij de handelend bestuurders het volgende document te ondertekenen. "Liegebeest schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:49:
[...]
"Hartelijk dank voor het doorgeven van een of meer nieuwe bestuurders van <Bedrijf>. We starten met de verwerking van uw bestuurswijziging. ... ... De aangemelde personen ontvangen na maximaal vijf werkdagen hun betaalpas per post."
Navraag bij de afdeling: "Wij begrijpen niet waarom dit bericht is verzonden, beschouwt u'm als niet verzonden aub."
... bijgegaan door een link voor de formulieren en de code die nodig is...
Ik word gek van die lui

[ Voor 3% gewijzigd door Liegebeest op 25-08-2022 17:11 ]
Liege, liege, liegebeest!
Geplande 1-op-1 doe ik altijd met video bellen. Uitzonderingen daargelaten. Als je dan toch iets inplant, kun je elkaar meteen weer eens in de ogen kijken (of scherm delen).Deveon schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:04:
[...]
Persoonlijk hecht ik meer aan één op één contact daarmee en maakt de locatie niet zoveel uit. Op kantoor vormt dit echter wel wat natuurlijker aan het begin/eind van de dag, rond lunchtijd en/of bij een rondje wandelen. Remote zou je dat wat meer moeten forceren.
Qua communicatie is voor mij chat leidend. Ieder kan zelf bepalen of die wil/kan reageren, de meeste vragen kunnen prima wachten of wanneer meer inhoud benodigd even inplannen (forceert direct 1-op-1) en vooraf aangeven waarover het gaat zodat de ander zich kan voorbereiden. Bij miscommunicatie via chat is direct escaleren naar videobellen, beide partijen zijn dan toch al in gesprek c.q. beschikbaar.
Helaas moet ik alleen nog wel naar kantoor waar ik regelmatig gestoord wordt in mijn flow. Het liefst ben ik alleen fysiek aanwezig dat echt nodig is.
Stoornissen op kantoor merk ik nu nog erger dan vroeger. Maar het is ook zo, als ik er dan ben, ik ook niet met noise cancelling op ga zitten. Dan wil ik toch even wat meepakken van wat speelt.
Hier prive idem. Persoonlijke gegevens bevestigd. Twee weken later een mail over die gegevens. Het verband is snel gelegd maar je schrikt toch even.Liegebeest schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:01:
[...]
Twee weken later: "U heeft een verzoek ingediend voor het wijzigen van het bestuur voor <Bedrijf>. Om uw opdracht af te ronden, verzoeken wij de handelend bestuurders het volgende document te ondertekenen. "
... bijgegaan door een link voor de formulieren en de code die nodig is...
Ik word gek van die luiMaar zoals eerder gezegd: ik kom voorlopig ook niet van ze af.
Grz D.
Ik zit in het bestuur van een fintech dat al jaren remote werkt. Waarom? Het bedrijf zit over de wereld verspreid. In de ochtend heb ik calls met Australië, overdag met Europa en in de middag met de VS. door deze verspreiding hebben we wel kantoren, maar het beleid dat mensen mogen werken waar ze willen in het land waar ze aangenomen zijn. Het past heel erg goed bij onze bedrijfscultuur en mensen die hier solliciteren, weten dat we zo werken. Ook bieden we relocation packages aan, als iemand nu geen huis heeft waar ruimte beschikbaar is om te werken, kunnen we daar ook iets voor betekenen.
En wat gebruiken jullie om te communiceren en te zorgen dat iedereen altijd dezelfde laatste informatie heeft.Orangelights23 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:06:
Ik zit in het bestuur van een fintech dat al jaren remote werkt. Waarom? Het bedrijf zit over de wereld verspreid. In de ochtend heb ik calls met Australië, overdag met Europa en in de middag met de VS. door deze verspreiding hebben we wel kantoren, maar het beleid dat mensen mogen werken waar ze willen in het land waar ze aangenomen zijn. Het past heel erg goed bij onze bedrijfscultuur en mensen die hier solliciteren, weten dat we zo werken. Ook bieden we relocation packages aan, als iemand nu geen huis heeft waar ruimte beschikbaar is om te werken, kunnen we daar ook iets voor betekenen.
Slack, Google. Mails doen we bijna niet. Door onze organisatiestructuur zijn er veel verschillende communicatielagen aanwezig, waardoor belangrijke informatie eenvoudig in de organisatie beweegt. Zie het als een ouderwets belschema.Ernemmer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:10:
[...]
En wat gebruiken jullie om te communiceren en te zorgen dat iedereen altijd dezelfde laatste informatie heeft.
Ik denk dat het ook afhankelijk is van je functie/rol. In dit topic zitten enorm veel developers en daarmee wordt dat ook vaak als uitgangspunt genomen. Maar mijn rollen zijn vaak projectleider, teamleider, implementatie manager e.d. en dan vind ik dat contact wel fijn. Maar ik snap dat je als developer er minder behoefte aan hebt.Deveon schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:04:
[...]
Het liefst ben ik alleen fysiek aanwezig dat echt nodig is.
Werk al 8 jaar met mensen die over de gehele wereld werken, van een Architect die in Azie zit, de CEO in singapore, Developers over echt elk europees land en ver daar buiten.Ernemmer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:59:
Het is belangrijk goede afspraken te maken, voor inspiratie kan je het gitlab guideline manifest lezen: https://about.gitlab.com/company/culture/all-remote/guide/
Het is vaak aan beleidsmakers om de rekening op te pakken en het gauw moeilijk word als je meerdere producten van verschillende partijen moet kopen... Daardoor heeft Slack geen voorsprong, maar mijn mening is dat Slack het beste product levert voor chat en communicatie.Het heeft ongelovelijk veel integraties, van google hangouts tot giphy. Even een reminder in een channel aanmaken is zo gedaan. Snel even een Jira card delen, een notificatie krijgen als Github PR binnen is... Het is zo gepiept.
Het is belangrijk vind ik een open cultuur te hebben waar je van channel naar channel kan hoppen om even een vraag te stellen.
Persoonlijk haat ik Teams, ik mis geregeld notificaties van mensen die mij proberen te bellen, spontaan onderbreekt het calls en zit ik geregeld tegen bevroren gezichten aan te kijken en de Teams channels zijn in de setups waar ik rond gelopen heb vaak invite only waardoor er geen onderlinge communicatie in publieke kanalen gepromoot wordt. Het is gewoon niet stabiel. Ik snap niet dat bedrijven in 2022 nog voor Microsoft producten kiezen (github terzijde) en Teams is een heel goed voorbeeld hoe slecht hun producten zijn.
Er zijn weinig features en weinig externe integraties. Het is een typisch Microsoft product, qua UI een ramp en qua integratie zo flexibel als een bar staal. Om bijvoorbeeld Teams te installeren op je telefoon ga je akkoord dat je direct ook Bing als search optie op je telefoon krijgt waar ik echt een schijt hekel aan heb dat bedrijven dit 2022 nog steeds uithalen qua fratsen.
Een heel groot probleem naast de vele vastlopers op Teams chats, is dat het een open cultuur tegen werkt. Je moet in een teams channel invited worden, in de organisaties waarin ik gezeten heb met teams gingen discussies eerder via direct messages dan via teams. Elke eigen afdeling had zijn eigen teams channel, als je 1 organisatie joined kan je niet direct zien: ow er zijn x honderd teams channels en ik kan zelf uitzoeken welke channels ik nodig heb. Je word direct lid van een teams omgeving met x aantal kanalen. Als je die kanelen vervolgens mute en er wordt alsnog een @vul-kanaal-hier-in bericht verzonden dan krijg je alsnog dit bericht gepushed of je mute of niet. Het resultaat is dat ik soms 50 berichten op een dag krijg van kanalen waar ik helemaal niets mee te maken heb.
Daarnaast je moet uitgenodigd worden waardoor een snel berichtje naar HR of sales gewoon maar op 1 manier kan: Je kent Joepie en die stuur je een direct bericht. Dan kan je Joepie vragen om toegevoegd te worden, of je stuurt Joepie de vraag meteen. Drie maal raden wat iedereen doet? Als Joep morgen onder een trein loopt weet niemand wat je besproken hebt.
Het enige nadeel aan Slack is dat je er vaak nog een document/mail omgeving bij nodig hebt wat Microsoft out of the box zelf levert, zelf zie ik dat de koppeling met Google Suite redelijk goed is, het samen editten en werken in een google doc is superieur aan Microsoft Word. Je calender integreert goed.
Zoom levert helaas niet genoeg. Google Hangouts is niet genoeg om een open bedrijf cultuur te hebben. Maar mijn laatste ervaring met Google Hangouts is ook weer van een jaar geleden.
Je zal daarnaast de cultuur moeten gaan opbouwen om standups te doen zodat je van elkaar weet wie waar mee bezig is, een beetje een ticket systeem gebruiken om taken te volgen (jira of trello). En dan ben je er denk ik redelijk?
@init6 teams kan ook open gezet worden en slack kan ook helemaal dicht gezet worden met allemaal besloten kanalen. Dat is echt afhankelijk van hoe bedrijven het hebben ingestoken en heb helaas beide al eens gezien

2 vd bedrijven waar ik nu voor werk hebben slack inderdaad ook grotendeels dicht (invite-only channels). Maar toch vind ik slack vele malen prettiger werken dan Teams (die ik voor een 3e bedrijf moet gebruiken. Wordt vooral 'gestoord' van al die company-wide berichten die je niet kan muten en de instabiele Teams app op MacOs.). Voor een klein bedrijfje gebruik ik zelfs nog Skype. Maar dat werkt prima eigenlijkCaelorum schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:52:
@init6 teams kan ook open gezet worden en slack kan ook helemaal dicht gezet worden met allemaal besloten kanalen. Dat is echt afhankelijk van hoe bedrijven het hebben ingestoken en heb helaas beide al eens gezien
[ Voor 6% gewijzigd door sverzijl op 25-08-2022 20:16 ]
Hier ook geen developer maar als *leider of *manager zou je toch ook de mensen thuis moeten kunnen bereiken. Niets zo vervelend als vanaf kantoor iemand thuis te moeten bellen gezien de meeste externe geen eigen kantoor zullen hebben.jongetje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:30:
[...]
Ik denk dat het ook afhankelijk is van je functie/rol. In dit topic zitten enorm veel developers en daarmee wordt dat ook vaak als uitgangspunt genomen. Maar mijn rollen zijn vaak projectleider, teamleider, implementatie manager e.d. en dan vind ik dat contact wel fijn. Maar ik snap dat je als developer er minder behoefte aan hebt.
Hier werkt Teams overigens als een trein, maar ik weet dat veel conculega’s de boel amper in beheer hebben of nog erger de business de inrichting verpest met hun functionele eisen. Microsoft’s producten werken eigenlijk alleen goed wanneer je het volgens Microsoft’s richtlijnen neer zet.
Vrij logisch toch…Deveon schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:08:
[...]
BedrijfA’s producten werken eigenlijk alleen goed wanneer je het volgens BedrijfA’s richtlijnen neer zet.
PSN: PcDCch
Na allemaal organisaties met Slack moet ik nu ook met Teams werken en ik onderschrijf het bovenstaande volledig. Teams is een ramp. Over honderd jaar zullen digitale archeologen zich erover verbazen dat iets wat zo overduidelijk inferieur is toch zo lang heeft kunnen overleven.init6 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:39:
Ik snap niet dat bedrijven in 2022 nog voor Microsoft producten kiezen (github terzijde) en Teams is een heel goed voorbeeld hoe slecht hun producten zijn.
Voorbeeldje: als Linux-gebruiker moet ik voor een videocall wat losse commando's geven zodat het beeld van mijn webcam flink wordt teruggeschaald in resolutie. Anders snapt Teams het niet en is er geen beeld. Is al jaren bekend. Elke concurrent doet het goed. Toch wordt het niet gefikst.
Dat is natuurlijk zo. Maar los van dat lijkt het zo te zijn dat Microsoft nog niet zo gewend is om producten te maken die ook buiten hun monocultuur goed kunnen werken. Was vroeger ook niet nodig, maar tegenwoordig wel. Overigens runnen ze de cloud-versies vaak ook zelf, zoals Office365, maar dan gaat het verder niet beter of zo.Deveon schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:08:
Hier werkt Teams overigens als een trein, maar ik weet dat veel conculega’s de boel amper in beheer hebben of nog erger de business de inrichting verpest met hun functionele eisen. Microsoft’s producten werken eigenlijk alleen goed wanneer je het volgens Microsoft’s richtlijnen neer zet.
Ze kunnen het wel, VS Code is een goede uitzondering, maar in de businesshoek is die nieuwe houding nog niet zo doorgedrongen, denk ik.
[ Voor 34% gewijzigd door DJ Henk op 26-08-2022 08:26 ]
Mijn oude ervaring met slack is juist wat jij omschrijft over Teams. Traaaaag. Teams is niet perfect maar herken de issues met gesprekken die niet doorkomen of afgebroken ook niet. Maar ook teams is tergend traag met de channels. Eigenlijk zijn al die pakketten gewoon kut en bizar dat dit zo slecht werkt in deze tijd.init6 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:39:
[...]
Werk al 8 jaar met mensen die over de gehele wereld werken, van een Architect die in Azie zit, de CEO in singapore, Developers over echt elk europees land en ver daar buiten.
Het is belangrijk goede afspraken te maken, voor inspiratie kan je het gitlab guideline manifest lezen: https://about.gitlab.com/company/culture/all-remote/guide/
Het is vaak aan beleidsmakers om de rekening op te pakken en het gauw moeilijk word als je meerdere producten van verschillende partijen moet kopen... Daardoor heeft Slack geen voorsprong, maar mijn mening is dat Slack het beste product levert voor chat en communicatie.Het heeft ongelovelijk veel integraties, van google hangouts tot giphy. Even een reminder in een channel aanmaken is zo gedaan. Snel even een Jira card delen, een notificatie krijgen als Github PR binnen is... Het is zo gepiept.
Het is belangrijk vind ik een open cultuur te hebben waar je van channel naar channel kan hoppen om even een vraag te stellen.
Persoonlijk haat ik Teams, ik mis geregeld notificaties van mensen die mij proberen te bellen, spontaan onderbreekt het calls en zit ik geregeld tegen bevroren gezichten aan te kijken en de Teams channels zijn in de setups waar ik rond gelopen heb vaak invite only waardoor er geen onderlinge communicatie in publieke kanalen gepromoot wordt. Het is gewoon niet stabiel. Ik snap niet dat bedrijven in 2022 nog voor Microsoft producten kiezen (github terzijde) en Teams is een heel goed voorbeeld hoe slecht hun producten zijn.
Er zijn weinig features en weinig externe integraties. Het is een typisch Microsoft product, qua UI een ramp en qua integratie zo flexibel als een bar staal. Om bijvoorbeeld Teams te installeren op je telefoon ga je akkoord dat je direct ook Bing als search optie op je telefoon krijgt waar ik echt een schijt hekel aan heb dat bedrijven dit 2022 nog steeds uithalen qua fratsen.
Een heel groot probleem naast de vele vastlopers op Teams chats, is dat het een open cultuur tegen werkt. Je moet in een teams channel invited worden, in de organisaties waarin ik gezeten heb met teams gingen discussies eerder via direct messages dan via teams. Elke eigen afdeling had zijn eigen teams channel, als je 1 organisatie joined kan je niet direct zien: ow er zijn x honderd teams channels en ik kan zelf uitzoeken welke channels ik nodig heb. Je word direct lid van een teams omgeving met x aantal kanalen. Als je die kanelen vervolgens mute en er wordt alsnog een @vul-kanaal-hier-in bericht verzonden dan krijg je alsnog dit bericht gepushed of je mute of niet. Het resultaat is dat ik soms 50 berichten op een dag krijg van kanalen waar ik helemaal niets mee te maken heb.
Daarnaast je moet uitgenodigd worden waardoor een snel berichtje naar HR of sales gewoon maar op 1 manier kan: Je kent Joepie en die stuur je een direct bericht. Dan kan je Joepie vragen om toegevoegd te worden, of je stuurt Joepie de vraag meteen. Drie maal raden wat iedereen doet? Als Joep morgen onder een trein loopt weet niemand wat je besproken hebt.
Het enige nadeel aan Slack is dat je er vaak nog een document/mail omgeving bij nodig hebt wat Microsoft out of the box zelf levert, zelf zie ik dat de koppeling met Google Suite redelijk goed is, het samen editten en werken in een google doc is superieur aan Microsoft Word. Je calender integreert goed.
Zoom levert helaas niet genoeg. Google Hangouts is niet genoeg om een open bedrijf cultuur te hebben. Maar mijn laatste ervaring met Google Hangouts is ook weer van een jaar geleden.
Je zal daarnaast de cultuur moeten gaan opbouwen om standups te doen zodat je van elkaar weet wie waar mee bezig is, een beetje een ticket systeem gebruiken om taken te volgen (jira of trello). En dan ben je er denk ik redelijk?
Ik heb lang getracht geen ma producten te gebruiken voor Office zaken maar dan kreeg ik niet de juiste formats in word terug na opslaan.
Hebben we beide een oude indruk van zo’n chat programma?
Ik blijf het bijzonder vinden hoe microsoft het iedere keer voor elkaar krijgt shit te kopieren maar dan op een manier dat het gewoon een stuk meer 'meh' is dan wat ze kopieren.init6 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:39:
Persoonlijk haat ik Teams
Wat is teams een fucking drama zeg. Kopieer dan gewoon de functionaliteiten van Slack 1-op-1 als je niet zelf in staat bent goede producten te maken.
Zo te zien zijn de meningen aardig verdeeld en hebben ze beiden hun voor en nadelen.
Er is al Office 365, dus ik zal dat gaan gebruiken, nu nog even een ''handleiding'' vinden over hoe we dat het beste kunnen gaan opzetten icm Sharepoint.
Er is al Office 365, dus ik zal dat gaan gebruiken, nu nog even een ''handleiding'' vinden over hoe we dat het beste kunnen gaan opzetten icm Sharepoint.
MS heeft nooit begrepen wat UX is en ze zullen het nooit gaan snappen ook. Bijna elk product wat ze hebben is een functionele hindernisbaan, of het nu Outlook of Excel of Windows zelf is. Ik vraag me wel eens af hoeveel productiviteit in het bedrijfsleven verloren gaat alleen al door die inherent slechte software waar we mee (moeten) werken.Hydra schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:55:
[...]
Ik blijf het bijzonder vinden hoe microsoft het iedere keer voor elkaar krijgt shit te kopieren maar dan op een manier dat het gewoon een stuk meer 'meh' is dan wat ze kopieren.
Wat is teams een fucking drama zeg. Kopieer dan gewoon de functionaliteiten van Slack 1-op-1 als je niet zelf in staat bent goede producten te maken.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ik doe sowieso niet aan Windows overigens. Mijn god wat is dat een frustrerende bende geworden. Vroegah rond de Windows 2000 tijd enzo was het best okay. Maar nu? Het is een OS dat doet alsof je een IQ van rond de gemiddelde kamertemperatuur hebt.page404 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:20:
MS heeft nooit begrepen wat UX is en ze zullen het nooit gaan snappen ook. Bijna elk product wat ze hebben is een functionele hindernisbaan, of het nu Outlook of Excel of Windows zelf is. Ik vraag me wel eens af hoeveel productiviteit in het bedrijfsleven verloren gaat alleen al door die inherent slechte software waar we mee (moeten) werken.
Die grap werkt beter in Fahrenheit..
Zullen we de Windows vs Linux strijd maar begraven? Deze kwam op mijn vorige project ook voorbij en was weinig productief aan. Het is vrij zinloos om te discussiëren over technieken of diensten waar je zelf alleen expertise in hebt in de concurrentie.
Tot heden kom je met vele diensten gewoon niet om Windows heen en Microsoft zet haar ecosysteem enorm scherp in de markt. Je hoeft niet de beste te zijn als je bang-for-buck biedt, uiteindelijk stuurt elke organisatie op kosten.
Zullen we de Windows vs Linux strijd maar begraven? Deze kwam op mijn vorige project ook voorbij en was weinig productief aan. Het is vrij zinloos om te discussiëren over technieken of diensten waar je zelf alleen expertise in hebt in de concurrentie.
Tot heden kom je met vele diensten gewoon niet om Windows heen en Microsoft zet haar ecosysteem enorm scherp in de markt. Je hoeft niet de beste te zijn als je bang-for-buck biedt, uiteindelijk stuurt elke organisatie op kosten.
Het is misschien wat offtopic inderdaad, maar voor mijn gevoel is het niet alleen dat Microsoft het zo goed doet dat ze nog steeds zo prominent aanwezig zijn in het Nederlandse bedrijfsleven, maar ook dat Nederlandse organisaties erg conservatief zijn en snel voor "veilig" kiezen.
Het is een gevoel, ik kan het niet bewijzen, maar het is wel een van de redenen waarom ik het in het buitenland zoek.
Het is een gevoel, ik kan het niet bewijzen, maar het is wel een van de redenen waarom ik het in het buitenland zoek.
Marketing zijn ze ook gewoon goed in. Ik heb meerdere organisaties gehoord waar vanuit de engineers een voorkeur voor AWS was als cloud oplossing maar dat er top-down alsnog Azure doorgedrukt werd. Ik ga er dan vanuit dat dat niet op technische gronden besloten is. De lokale omgeving draaide als op MS tooling en met het nodige lobby-werk wordt dan dan ook als cloud-oplossing geselecteerd.DJ Henk schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:29:
Het is misschien wat offtopic inderdaad, maar voor mijn gevoel is het niet alleen dat Microsoft het zo goed doet dat ze nog steeds zo prominent aanwezig zijn in het Nederlandse bedrijfsleven, maar ook dat Nederlandse organisaties erg conservatief zijn en snel voor "veilig" kiezen.
Tja
In dr gemiddelde organisatie sowieso een t****zooi.. Een deel in teams, deel in slack, deel in je mail, deel in sharepoint. Ik zoek mijzelf soms echt een slag in de rondte.. wat is het anno 2022 toch ingewikkeld om nog iets terug te vinden. Ze blinken er allemaal niet in uit maar het feit dat het ook nog op 4 plekken kan staan helpt verre van..
Ik merk dat zeker de grote corporates erg graag inzetten op Microsoft. Zelfs als dat betekent dat de functionaliteit wat minder is dan dat van concurrenten. En daar zijn allerlei redenen voor. Ze vertrouwen het grote Microsoft meer dan 'kleinere' organisaties. Ze hebben vaak al contracten met Microsoft. Ze gebruiken overige diensten van Microsoft die fijn integreren met het nieuw aan te schaffen pakket. De gebruikers gebruiken overwegend Windows. Etc.DJ Henk schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:29:
Voorbeeld is de organisatie waar ik nu zit. Ooit TFSVC voor versiebeheer. Overgegaan op Git, maar dan wel met Azure DevOps. Office 365. Sharepoint. En dan tijdens corona ontstaat er de behoefte voor een fatsoenlijke chatapplicatie zoals Slack. En dan kiest men voor Teams. Ik begrijp het wel.
Overigens deel ik de frustratie over Teams niet. Ik vind het een prima applicatie. In mijn huidige project is het wat dichtgetimmerd, zijn er veel verschillende teams, elk met hun eigen channels, en kost het soms wat moeite om toegang te krijgen tot zo'n team. Maar dat ligt niet aan Teams, maar aan hoe het ingericht is.
Microsoft strooit graag met gratis Azure credits bij bestaande klanten en eenmaal onboard is dat aantrekkelijker om uit te breiden dan uit te wijken naar AWS. De voorkeur voor AWS of Azure is net als Windows of Linux vaak maar net waar de expertise van je engineers liggen. De meeste zullen het efficiëntst zijn met wat bekend is. Je brengt een Volvo ook niet snel bij een BMW dealer voor onderhoud.MadEgg schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:44:
[...]
Marketing zijn ze ook gewoon goed in. Ik heb meerdere organisaties gehoord waar vanuit de engineers een voorkeur voor AWS was als cloud oplossing maar dat er top-down alsnog Azure doorgedrukt werd. Ik ga er dan vanuit dat dat niet op technische gronden besloten is. De lokale omgeving draaide als op MS tooling en met het nodige lobby-werk wordt dan dan ook als cloud-oplossing geselecteerd.
Tja, ik heb inmiddels ruime ervaring met zowel Azure, AWS en GCP en ik merk wel duidelijk verschillen in functionaliteit en gebruikersvriendelijkheid. Azure komt daar voor mij zeker niet als beste uit de bus. Maar dat is een geheel andere discussie, dus laten we die hier niet voerenDeveon schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:53:
[...]
Microsoft strooit graag met gratis Azure credits bij bestaande klanten en eenmaal onboard is dat aantrekkelijker om uit te breiden dan uit te wijken naar AWS. De voorkeur voor AWS of Azure is net als Windows of Linux vaak maar net waar de expertise van je engineers liggen. De meeste zullen het efficiëntst zijn met wat bekend is. Je brengt een Volvo ook niet snel bij een BMW dealer voor onderhoud.
Azure credits zijn wel een mooi lokkertje. Uitbreiding van bestaande contracten met Microsoft zijn dat vanzelfsprekend ook. Helaas geeft ze dat wel een beetje een (unfair?) advantage.
Ook ik zit op mijn huidige plek met een gedeelte van het bedrijf dat halsstarrig vasthoudt aan Teams terwijl dat voor de engineers echt belabberd werkt, niet in de laatste plaats door een grondig gebrek aan integraties. Er werd enige tijd gezocht naar een chat-oplossing die voor zowel business als engineers werkt, maar inmiddels is dat opgegeven en is er geaccepteerd dat er 2 chatoplossingen blijven bestaan. Team doet wel elke keer weer pijn als ik dat moet gebruiken. Ik kan er de vinger niet op drukken maar bijna alles in de interface werkt anders dan ik zou verwachten.
Tja
Als niet ICT'er vermoed ik dat er ook een andere reden is. Het grootste deel van de bevolking is de afgelopen 20 jaar gewend geraakt om met Microsoft producten te werken en ik zie in mijn omgeving (overheid) dat elke keer als er een nieuwe applicatie komt het veel tijd en moeite kost om een deel van de werknemers daar mee te laten werken. Tel daarbij op dat het sowieso lastig is om personeel te vinden en dan blijf je snel bij wat je had en bekend is.DJ Henk schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:29:
Overigens valt het mij op dat veel van de applicaties - mede door regelgeving - niet altijd even logisch werken en daardoor als erg complex ervaren worden. Vaak denk ik, dat zou je op deze manier moeten doen of daar kunnen vinden om er achter te komen dat er een heel ander en vaak in mijn ogen niet zo logisch proces doorlopen moet worden.
Vergeet niet dat er ook gewoon meer MS gespecialiseerd personeel te vinden is. Ga je naar een andere supplier is de vijver waar je uit kan vissen een stuk kleiner.
Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben: waarom vonden die business-types Slack niet goed? Integreerde het niet met de applicaties die zij gebruiken? Of zitten zij in zo'n ander interface paradigma dat ze niks konden vinden en zij bij Slack hetzelfde voelden als wat wij bij Teams ervaren?MadEgg schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:07:
Ook ik zit op mijn huidige plek met een gedeelte van het bedrijf dat halsstarrig vasthoudt aan Teams terwijl dat voor de engineers echt belabberd werkt, niet in de laatste plaats door een grondig gebrek aan integraties. Er werd enige tijd gezocht naar een chat-oplossing die voor zowel business als engineers werkt, maar inmiddels is dat opgegeven en is er geaccepteerd dat er 2 chatoplossingen blijven bestaan. Team doet wel elke keer weer pijn als ik dat moet gebruiken. Ik kan er de vinger niet op drukken maar bijna alles in de interface werkt anders dan ik zou verwachten.
Volgens mij met name dat laatste: ze snappen de interface niet. Verder is de integratie van Teams met bijvoorbeeld Powerpoint wel beter, en zijn er betere functionaliteiten met betrekking tot opnemen en transcriberen van meetings. En het werkt beter voor video calls met heel veel deelnemers: presentaties aan hele afdelingen of het hele bedrijf.DJ Henk schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:40:
[...]
Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben: waarom vonden die business-types Slack niet goed? Integreerde het niet met de applicaties die zij gebruiken? Of zitten zij in zo'n ander interface paradigma dat ze niks konden vinden en zij bij Slack hetzelfde voelden als wat wij bij Teams ervaren?
Tja
Wat heeft chat functionaliteit te maken met een MS specialisatie?NLKornolio schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:32:
Vergeet niet dat er ook gewoon meer MS gespecialiseerd personeel te vinden is. Ga je naar een andere supplier is de vijver waar je uit kan vissen een stuk kleiner.
Ik heb drie partijen meegemaakt die volledig Microsoft-loos wilden opereren. Soms vanwege geld, soms uit ideologie. Alle drie zijn ze er uiteindelijk in gefaald door commentaar van klanten, leveranciers of medewerkers.
Dat was wel vijf jaar gelden toen web-based (dus cross-platform) iets minder populair was.
Dat was wel vijf jaar gelden toen web-based (dus cross-platform) iets minder populair was.
Omdat Teams niet werkt?GoodspeeD schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:51:
[...]
Ik merk dat zeker de grote corporates erg graag inzetten op Microsoft. Zelfs als dat betekent dat de functionaliteit wat minder is dan dat van concurrenten. En daar zijn allerlei redenen voor. Ze vertrouwen het grote Microsoft meer dan 'kleinere' organisaties. Ze hebben vaak al contracten met Microsoft. Ze gebruiken overige diensten van Microsoft die fijn integreren met het nieuw aan te schaffen pakket. De gebruikers gebruiken overwegend Windows. Etc.
Voorbeeld is de organisatie waar ik nu zit. Ooit TFSVC voor versiebeheer. Overgegaan op Git, maar dan wel met Azure DevOps. Office 365. Sharepoint. En dan tijdens corona ontstaat er de behoefte voor een fatsoenlijke chatapplicatie zoals Slack. En dan kiest men voor Teams. Ik begrijp het wel.
Overigens deel ik de frustratie over Teams niet. Ik vind het een prima applicatie. In mijn huidige project is het wat dichtgetimmerd, zijn er veel verschillende teams, elk met hun eigen channels, en kost het soms wat moeite om toegang te krijgen tot zo'n team. Maar dat ligt niet aan Teams, maar aan hoe het ingericht is.
Vandaag had ik een moment dat mijn wifi eruit klapte, probeer terug te joinen en dat is via de webinterface (MacBook cliënt heb ik al opgegeven) niet meer mogelijk zonder al mijn cookies weg te gooien uit Chrome (best een standaard browser). Dus per telefoon inbellen, waarbij na een minuut de presentatie bevriest en ik gewoon voor Jan lul in de meeting zit. Dit is niet 1 moment in de week maar echt constant, en ik niet alleen maar iedereen ervaart het op die 2-3 Windows gebruikers na.
De keuze van corporates is: we hebben 1 partij en daar gaan we een partnership mee aan. De realiteit is gewoon dat je voor een inferieur product kiest en niet best in class, maar als je daardoor nog 1 partij hebt, 1 missie, 1 interface, 1 gezicht... Voila. De realiteit is echter dat je contactpersonen ook steeds wisselen in deze markt en bedrijven als Microsoft niet 1 geheel zijn, het zijn namelijk 100 verschillende bedrijfjes achter 1 logo. Niet mee eens? Open eens de Azure DevOps pagina in Azure en klik eens door tot je repos. Open vervolgens de Azure data Factory, click door tot de repo setup. Je zit gewoon in totaal andere interfaces te werken. Er is 0 unity, 0 algemeen design, 0 cohesie qua support, je bouwt geen partnership op. Het enige wat alles deelt is 1 logo. Hoop echt dat bedrijven dit gaan inzien.
Heb ook gewerkt bij een bedrijf met dat doel, enige wat er nog draaide was de Azure AD en de MSSQL servers. Werkte echt heel, heel erg goed.jadjong schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:26:
Ik heb drie partijen meegemaakt die volledig Microsoft-loos wilden opereren. Soms vanwege geld, soms uit ideologie. Alle drie zijn ze er uiteindelijk in gefaald door commentaar van klanten, leveranciers of medewerkers.
Mijn mening is niet om Microsoftloos te gaan, maar 1 vendor voor alles heeft echt 0 toegevoegde waarde en gaat je juist langzamer maken. Kies de best in class en zorg ervoor dat het 1 ecosysteem kan zijn. Zodra de creditcard getrokken moet worden zijn er een hoop features ineens mogelijk. Qua kosten maakt het vaak echt 0 uit om alles bij Microsoft te stallen.
Dat is het vaak. MS applicaties zijn vaak kut, maar ze praten wel allemaal met elkaar. Slack 'snapt' niet op automagische wijze wat 'ie met een Word doc op een Sharepoint site aanmoet. Dat het kwa useability verder allemaal compleet ruk is, is minder belangrijk voor types die Excel al echt enorm technisch vinden.DJ Henk schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:40:
Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben: waarom vonden die business-types Slack niet goed? Integreerde het niet met de applicaties die zij gebruiken?
De keuze voor Azure is simpel; het is (ogenschijnlijk) goedkoper. Later merk je dat er veel verborgen kosten zijn (bijvoorbeeld Docker image hosting is veel duurder omdat je betaalt voor de hele image enzo), maarja, dan is de hele IT zooi al over.MadEgg schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:07:
Tja, ik heb inmiddels ruime ervaring met zowel Azure, AWS en GCP en ik merk wel duidelijk verschillen in functionaliteit en gebruikersvriendelijkheid. Azure komt daar voor mij zeker niet als beste uit de bus. Maar dat is een geheel andere discussie, dus laten we die hier niet voeren
Kwa features komt het niet in de buurt van AWS.
Goed geregeld van jeErnemmer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:07:
Haha, ik had 6 maanden stage ervaring (en was er al hobbymatig langer mee bezig) en ben als ZZP-er begonnen. Volgens mij moet jij zo aan een leuke goedbetalende klus kunnen komen.
Ja wel aardige financiële achtergrond. Heb inderdaad ook wel gedacht dat zo'n combinatie handig kan zijn. Voor opdrachten in die sector dan dus.DomiGijzen schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:19:
[...]
Als ik het goed begrijp dus materie kennis in de financiële wereld? Daar liggen zeker kansen. Ligt daar ook je ambitie?
Technisch lijk je sowieso voldoende bagage te hebben. Zoals je, denk ik, terecht zegt, een breed profiel. Ligt aan jezelf wat je daarmee gaat doen. Je kunt bijna onmogelijk op al die gebieden specialist worden. Het brede maakt wel dat je een verbindende rol kunt invullen. Maar aangezien je specifiek een DS rol wilt invullen zul je toch ook de diepte in moeten op een aantal vlakken. Keuzes maken. Maar dat hoef geen belemmering te zijn om nu al de stap naar het zzp schap te maken.
Verbaas me wel dat je na een jaar of 5 lijkt te vervelen in de data hoek. Hoe komt dat? En hoezo denk je dat DS klussen niet gaan vervelen? ZZP worden gaat het vak namelijk niet veranderen en een DS klus is uiteindelijk alleen technisch een extra component in de uitvoering...
Dank voor je duidelijkheid omtrent de 'bagage'. Ik denk dat het bredere profiel komt enerzijds door gebrek aan focus in mijn beginjaren, anderzijds door omstandigheden. Met DS wil ik nu de diepte in, dit is wel echt "mijn ding" om het zomaar te noemen
Ik zal het wat verkeerd verwoord hebben, het is niet zo dat ik mij verveel. Integendeel, er zijn nog heel veel interessante dingen te leren, vooral in de deeplearning kant. Pyton naar een advanced level trekken is ook een mooie uitdaging waar je wel even zoet mee kan zijn. Ik bedoelde dat mijn functie nu te weinig uitdaging kent. Ik zit wel in een paar ML/AI groepen, maar de hoofdmodus is data anlist. Dashboardjes bouwen in dezelfde applicatie is wel leuk, maar na een paar jaar gaat daar de uitdaging wel van af.
Mijn 'pad' is uiteindelijk anders geweest. Heb hierdoor wel een aardige 'zijverdienste ' op kunnen zetten. Weet nog wel dat ik toen ik startte ook zzper wilde worden, kon ook vaak beter ze opschieten dan mijn eigen collega's, denk dat het ondernemende aspect wel aantrekt in persoonlijkheden.Pepernoot schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:21:
[...]
Ik ben afgestudeerd in Commerciele Economie, toen aantal jaar werkervaring daarin opgedaan. Toen overgestapt naar IT wereld, leek me veel leuker en had er natuurlijk ook affiniteit mee uit mijn jeugd.
Na 5 jaar (detachering) stap gemaakt naar freelancer. Als ik jouw profiel had, was ik gelijk na zo'n studie al gaan oriënteren om te gaan freelancen
Heb hier trouwens wel eens gelezen dat zzpers iets 'minder' worden behandeld dan vast personeel. Grappig, want mijn ervaring is precies andersom. Zzpers, mits goed in hun vak uiteraard, werden /worden altijd op handen gedragen. Terwijl jij als 'meubilair' (na 3 jaar werken) dat minder hebt. Mijn n=1 ervaring hoor.