Graag wil ik mijn frustraties over Tweak Fiber delen met jullie.
Over mijzelf; ik ben al sinds begin 2007 klant bij Tweak Fiber. Ik zeg dit omdat er bij de introductie van dit topic wordt gemeld dat Tweak relatief nieuw is op het gebied van Fiber. In mijn ogen hebben zij inmiddels genoeg tijd gehad om hier kennis in op te doen. Afgezien daarvan gaan mijn frustraties over de manier waarop ze met de klant omgaan en dit staat los van de techniek. Al in 2007 heb ik veel problemen gehad rondom dit onderwerp. Afgezien van de vele telefoongesprekken die ik destijds heb gevoerd heb ik ook uitgebreide mails verzonden waar ik nooit, hoewel het mij wel was toegezegd, officieel een reactie op heb mogen ontvangen.
Daarnaast ben ik zelf verantwoordelijk geweest voor de customer service van zo'n 150.000 klanten bij een bank. Wij scoorden altijd in de klantonderzoeken als hoogste vergeleken met de andere banken en kregen, afhankelijk van het onderzoek, altijd achten en negens voor onze service. Wachttijden bij ons zijn op jaarbasis gemiddeld lager dan 9 seconden. Vandaar mijn verbazing over de procedures (let op, ik heb het niet over de persoon die ik aan de lijn krijg!) bij TweakHD.
Tweak Fiber is even weggeweest van het toneel maar sinds januari dit jaar gaan zij opnieuw producten aanbieden. Waaronder ook HD Televisie. Heel interessant want mijn huidige signaal is niet om over naar huis te schrijven... Helaas kan ik niet zomaar upgraden. Ik zit nu nog bij Tweak via BBNed en ik ga naar Tweak Glashart/KPN (weet niet of ik de juiste namen noem maar het principe is hetzelfde). Dit zal voor mij betekenen dat ik een tijd zonder Internet/TV/Telefoon kom te zitten. Jammer dat hier geen andere oplossing voor is maar ik begrijp de situatie en ik kies er zelf voor om het te doen.
Keurig heb ik alles ingevuld en ondertekend verzonden naar Tweak. Vervolgens werd ik gebeld om een afspraak te maken om bij mij thuis een en ander te installeren. Dit gaat snel dacht ik!!

Tot nu toe was ik ook nog heel blij met de service.... Echter vanaf dit punt begint het te rommelen. Omdat men pas met de installatie kan beginnen wanneer mijn vorige lijn volledig was opgezegd was men iets te voorbarig geweest om een afspraak in te plannen. Jammer genoeg waren er een aantal tegenstrijdige berichten (telefonisch, via de mail en fysiek) of de afspraak nou wel of niet doorging. Ik zie dit als een schoonheidsfoutje, men weet namelijk wat mijn situatie is echter toch wordt er een afspraak gemaakt. Kan ik mee leven!
Wat wel (heel mooi) werd geregeld zijn mijn facturen. Keurig kreeg ik voor twee(!) abonnementen alles in rekening gebracht. Twee tegelijk ja! Dat is helemaal niet mogelijk want het nieuwe abonnement kan pas in werking treden wanneer de oude echt is stopgezet. Maar volgens Tweak heb ik half januari en geheel februari een 20/20 en een 100/100 plus twee telefoonlijnen en twee televisiepakketen. Deze bedragen zijn ook 'keurig' van mijn rekening afgehaald.
Bij ontvangst van deze factuur heb ik de helpdesk op de hoogte gesteld van wat ik op dat moment dacht dat het om een fout betrof. Als antwoord kreeg ik dat het om de borg ging. Dit is onjuist en heb daarom maar telefonisch contact opgenomen met de desk.
Daar kon de persoon (ik noem zijn naam niet want dat doet er niet toe, Hate The Game Not The Player!) mij vertellen dat er inderdaad geld in rekening was gebracht voor een abonnement dat nog niet geactiveerd was. Ook dat er twee abonnementen tegelijk lopen, wat theoretisch al helemaal niet mogelijk is. Met in het achterhoofd houdende dat ik dit jaar eigenlijk een bepaalde periode helemaal niets zou moeten betalen aangezien de verhuisservice nog niet bestaat (voor personen in mijn situatie).
Op zich is er nog niks aan de hand wat niet alsnog netjes kan worden opgelost. Abonnementsgelden kunnen worden teruggestort en opnieuw in rekening worden gebracht op het moment dat men daadwerkelijk de diensten gaan leveren.
Dit is NIET mogelijk volgens Tweak. Ik zou ZELF in de gaten moeten houden wanneer mijn nieuwe lijn wordt opgeleverd om vervolgens een verzoek in te dienen om het teveel betaalde te laten crediteren. Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld. Dit was de enige oplossing die de beste man, na overleg, mij kon aanbieden.
Het is dus duidelijk dat de 1e lijn niet met een keurige oplossing kan/mag komen. Hier ben ik toch naar op zoek. Voor mij is dit een principe kwestie. Ik ga niet voor iets betalen wat ik nog niet afneem, je weet immers niet wat er de komende tijd gaat gebeuren en hoe lang het nog gaat duren. Dan maar vragen naar de 2e lijn/leidinggevende. Helaas was deze persoon op dat moment niet aanwezig. Het verzoek of de leidinggevende mij kon bellen was niet mogelijk. Ik stelde voor om zelf later op de dag te bellen. Dit mocht ik proberen!!! Bij doorvragen bleek dat ik dan alsnog niet de persoon te spreken zou kunnen krijgen. Bij nog verder doorvragen blijkt dat hij/zij nooit iemand te woord staat.
BELACHELIJK!!!
Op dit moment zit ik dus in een impasse. De enige 'oplossing' die zij mij kunnen bieden is dat ik het zelf in de gaten houd..... Mail sturen hierover had geen zin werd mij verteld want dan zou ik hetzelfde antwoord krijgen. Naast het feit dat ik op mijn vorige klacht per post ook geen reactie heb gekregen heb ik niet veel vertrouwen in dat die wel op de juiste plek zou aankomen.
Tip voor de gebruiker: Bezint eer ge begint.
Mocht iemand van Tweak meelezen en het niet eens zijn met mijn verhaal dan hoor ik dat graag. Overigens wil ik wel melden dat de gesprekken volledig zijn opgenomen en in mijn bezit. Zoals ik in het begin al zei, ik werk bij een bank....
Ook sta ik open voor het compenseren van dit ongemak en zal ik bovenstaand als een incident beschouwen. (NB volgens de medewerker werd ik al gecompenseerd omdat ik teveel betaalde geld, na aangeven, terug zou krijgen!!! Een compensatie uit eigen doos noem ik dat maar!)
Grt
Joost