Een nieuwe telefoon...
Ik mocht al enkele maanden verlengen, maar DE mobiel was er nog steeds niet.. Ik sms redelijk veel, lees m'n email, stuur veel emailtjes en internette me rot op m'n vorige telefoontje. Eigenlijk wilde ik wel eens een device hebben met een fysiek qwerty toetsenbord, maar dat moest het toestel ook weer niet groot en log maken... M'n vorige telefoon was een 'normale', een SonyEricsson W902. Daarvoor heb ik al tientallen telefoontjes / PDA's en smartphones versleten, dus het wel en wee daarvan kende ik wel.
Ik wilde weer gaan voor een PDA / smartphone, met groot touchscreen en vele functies, waarop goed te browsen was en met een goed OS.. Windows Mobile had ik jaren mee gewerkt, beviel ansich goed, maar stond toch niet heel hoog in de OS-lijst. Toch waren er wel enkele mooie alternatieven op de markt met goede hardwarespecificaties zoals de HTC Touch Diamond2 of de HTC Touch Pro2. De HTC Touch Diamond2 vond ik erg mooi, maar draaide toch op Windows Mobile... De Touch Pro2 vond ik erg groot / log en dik, dus dat was het ook niet helemaal.. De iPhone had ik al gehad, weliswaar een 2G versie toen die hier net uit kwam, maar daar was ik ook wel klaar mee.. Leuk allemaal, maar na een half jaartje was de fancyness daar ook wel weer vanaf. Een 3G of 3GS was dus ook geen optie. Nog wel naar gekeken, maar de losse prijzen waren toch immens hoog en niet te verantwoorden, in T-mobile had ik geen zin en zodoende werd het ook geen iPhone. Maar ja wat dan? Android kwam opzetten, een nieuw besturingssysteem van Google met als eerste de G1 en later de HTC Magic. De G1 vond ik vrij apart qua design en het slide-mechanisme vond ik niet lekker functioneren.. Ansich wel een apparaatje om te onthouden. De HTC Magic vond ik lelijk, pianolak finish.. noopz dat was ook niks voor CLB. Samsung kwam de Androidmarkt op met hun Samsung Galaxy I7500, een erg mooi apparaatje qua looks, een AMOLED scherm, maar weer weinig werkgeheugen... Toen kwam DE Androider van HTC, de HTC Hero, een prachtig apparaat, goede tegenstander van de Samsung Galaxy, gaaf design, maar mistte net als de Galaxy weer 'n fysiek toetsenbord... Toch zou het een van deze twee devices worden, ik wist het zeker, ik mocht al lang verlengen, wilde Android een kans geven, had m'n abonnementje alweer uitgezocht en moest alleen nog op 'bestel' drukken. Maar iets hield me tegen. Wat het was weet ik niet, maar ik durfde de stap toch niet te nemen... Zou ik misschien toch nog even wachten? Toen vond ik het topic De Grote Android-nieuwsthread, rond begin September, waar ik de eerste keer de Motorola Milestone zag staan (hij heette toentertijd Motorola Sholes, maar zie daarvoor de TS van Motorola Milestone) Ik besloot de HTC Hero niet aan te schaffen bij een verlenging, maar te wachten op de volgende generatie Androiders. Misschien was die Motorola Sholes wel wat voor mij, de eerste mock-ups bevielen me goed en de uitgelekte specificaties ook. Toen kwam de HTC HD2 weliswaar een Windows Mobile device, maar een beest van een apparaat! Supersnelle CPU, groot scherm, hoge resolutie, goede camera... pff lastig lastig. Maar ik bleef De Grote Android-nieuwsthread gestaag volgen, steeds en steeds meer werd er bekend van de Sholes. Ook kwamen er geruchten over de HTC Dragon, een Android device met een Snapdragon CPU die zou lopen op een snelheid van maar liefst 1GHz, net zoals de HTC HD2... Het werd spannend, de naam werd veranderd van Sholes in 'Moto Droid' en er werd bekend dat hij Android 2.0 Eclair zou hebben, als eerste en enige Androider tot dan toe... Half oktober was het zover, een eigen topic voor de Motorola was een feit, tadaa *Motorola Milestone (Droid)* Er werd flink in gediscussieerd en het topic werd goed bezocht, bekeken en werden er vele reacties in geplaatst. De 'Motorola Droid' was inmiddels gereleased in Amerika, de reviews verschenen, men was voornamelijk zeer lovend over dit apparaat en Motorola's grote comback was een feit!! Tot zover allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar wij Nederlanders hadden helemaal niks aan die Amerikaanse versie aangezien die geen Nederlandse netwerken ondersteunde... De Acer Liquid werd ook nog gepresenteerd maar heeft me geen enkel moment kunnen boeien, ondanks de Snapdragon CPU van 1GHz. Lelijk, log, groot, plasticerig, geen fysiek toetsenbordje, nee de Liquid werd het ook niet. Inmiddels wisten we wel dat de Motorola hier in Europa door het leven zou gaan als Motorola Milestone. Top natuurlijk, de Milestone kwam naar de EU. Hij kwam uit in Duitsland, ik wilde hem importeren, ik had er een uurtje mee gespeeld en dit zou hem worden, mijn telefoontje, mijn pareltje, mijn device.. De Duitse versie had echter een QWERTZ toetsenbord, een heel klein minpuntje aan dit prachtige apparaatje, in Engeland zou die ook uitkomen, nog beter qua import! Maar we lazen: Motorola Milestone komt via grijze import naar Nederland!! Zodoende was het begin december erg spannend, ik had een bestelling geplaatst bij een shop in Engeland, wat later werd geannuleerd.. Toen kwam de 25,- kortingsactie op een Motorola Milestone via Androidworld.nl. Begin December de bestelling geplaatst en enkele dagen later was die hier dan eindelijk! Een prachtige Motorola Milestone, een Engelse versie dus met QWERTY toetsenbord, simlockvrij, gloednieuw, maagdelijk mooi, mijn eigen beauty, mijn nieuwe levenspartner, m'n metgezel, m'n allesje... Dat is inmiddels al een tijdje geleden dus tijd voor een uitgebreide review...
Specificaties
| Motorola Milestone | | Chipset | OMAP3430 – ARM Cortex A8 | | Processor snelheid | 550MHz | | Video Chipset | PowerVR SGX 530 GPU | | Video Processor snelheid | 430MHz | | Intern geheugen | 512MB + 8GB meegeleverde MicroSD | | RAM geheugen | 256MB | | Flash geheugen | MicroSD(HC) | | Scherm | 3,7" / TFT / FWVGA / 854x480 pixels / 16 miljoen kleuren | | Camera's | Fotocapture: 5.0MP / AF /Dual LED-Flash / 4x zoom Videocapture: 720x480 pixels per 24 frames / seconde | | Accu (mAh, standby, spreektijd) | 1400mAh, 350 uur, 6,5 uur | | Afmetingen | 115,8 x 60 x 13,7 mm | | Gewicht | 165 gram | | Prijs | +/- 500,- | |
Overige hardwarespecificaties van de Motorola Milestone zijn:- Android Eclair 2.0 OS
- GSM 850/900/1800/1900, WCDMA/900/2100
- Wifi 802.11b + 802.11g
- HTML5 ondersteuning
- Bluetooth 2.1 + EDR
Ondersteunde profielen: HFP, HSP, A2DP, AVRCP, OPP, PBAP - GPS + a-GPS
- Trilalarm
- Accelerometer
- 3,5 mm audiojack
- Audio: AMR-NB/WB, MP3, WAV, AAC, AAC+, eAAC+, WMA
- Video: MPEG-4, H.263, H.264, WMV
Motorola.com specificaties
Ga terug naar de inhoudsopgave
Aflevering en eerste indrukken
Hij werd 's ochtends gebracht, via Frankrijk, Duitsland en Nederland uiteindelijk bij mij afgeleverd. Met tientallen metgezellen duizenden kilometers gevlogen en rondgereden werd hij 's ochtends rond 11.00 uur afgeleverd. Een klein doosje met een grote roze sticker erop 'afleveren voor 12.00' werd aan me gegeven, snel handtekening gezet en hop naar binnen. Al vanaf het eerste moment dat je de doos binnenkrijgt heb je het gevoel dat je echt iets aparts in je handen hebt. De Milestone die op de doos is afgebeeld is afgewerkt met glimmende lak, niet heel erg opvallend maar toch een klein saillant detail. Dan de doos, je opent hem en je ziet er 'n halve Milestone uit steken, je vouwt de klep weg en daar ligt die dan... De heilige graal onder de Androiders... Je pakt hem vast en hij is nog mooier, dunner en eleganter dan je je had kunnen voorstellen.. Hij voelt zo licht aan en zo mooi afgewerkt.. Dat lichte gevoel klopt, aangezien de batterij er nog niet in zit! Volgens de doos 'moet je hem eerst helemaal opladen' iets wat je uiteraard gelijk doet, je pakt de usb-kabel en sluit de Milestone erop aan, je ziet een logo'tje van Motorola, mooi denk je, hele mooie resolutie.. En dan komt er een batterij-indicator'tje in beeld.. Een soort cyllinderachtige vorm, waarin met een groene vloeistof is aangegeven hoeveel procent de batterij nog is gevuld.. Hij begint bij 50% zie je en je legt hem netjes weg. Je bent toch benieuwd komt even terug en wat valt je op een statusledje aan de rechterbovenkant van het scherm die oranje is.. Een teken dat hij aan het stroom ligt.. Wauw denk je, daar heeft Motorola goed over nagedacht! En dan nog een ledje aan de zijkant, een witte, naast de micro-usb poort.. Zo clean en strak.. mooi in het toestel verwerkt! Indicator'tje is op groen gesprongen.. Zou de batterij vol zijn denk je.. Even kijken en jahoor '100 procent' Dus wat doen we dan? De Milestone aanzetten natuurlijk! Het Motorola logo verschijnt weer, het scherm gaat aan en wat een resolutie zeg, wat een sprankelende kleuren en jammer van het bericht 'please insert simcard' In de gauwigheid dat je hem uitpakte ben je die er vergeten in te doen, dus de Milestone moet weer even uit... Het device zelf voelt echt heel goed, afgewerkt en chique aan. Je hebt iets in je hand waarvan je zegt 'wow'. Geen dinky toy achtige look a la de Magic of de achterkant van een iPhone, maar een mooi afgewerkt geheel. Het gehele toestel is van metaal met enkele elementen van plastic. De achterkant bevat een plastic coating met een matte afwerking. Gelukkig niet zo vingerafdrukgevoelig als vele laptops / telefoontje van hedentendage. Op het scherm komen wel wat smudges van de touchaanrakingen, maar die zijn er met een wipe zo weer af te halen. Ik vraag me af of er zo'n laagje op het scherm zit, wat ook bij de iPhone 3GS gebruikt is.. Enkele elementen van de telefoon hebben een koperachtige finish. Op alle foto's en in alle reviews werd verteld dat er 'golden accents' op zaten, maar zelf vind ik het meer naar koper neigen. Erg fijne kleur en niet zo dinky toy achtig als op vele foto's te zien was. Deze koperkleurige elementen zijn slechts kleinschalig op de Motorola Milestone aangebracht. Je vind ze op het fysieke toetsenbordje, op de D-pad, op de camerabutton en als laatste op de speakergrill aan de achterkant van het toestel. Wat mij betreft geen doorn in het oog en eigenlijk best wel chique. Ook zitten er een aantal kleine mooie dingetjes in het toestel verwerkt zoals het ledje naast de micro-usb poort dat wit oplicht als de USB-poort in gebruik is. Ook is er boven het scherm een klein ledje geintegreerd die knippert als je een smsje / emailtje binnen krijgt. Voor zover ik het weet, gaat deze niet knipperen bij een gemist gesprek? Ledje is constant oranje als die aan de lader ligt, constant groen als deze aan de lader ligt en opgeladen is. Bij een accu-capaciteit van slechts 5 procent, gaat deze led rood knipperen. Kleine dingetjes, maar o zo fijn en netjes geintegreerd! Eerste indrukken zijn dus zeer goed! En we gaan weer verder...
Wat zit er allemaal in de doos…
| - Batterij
- Driver-CD'tje
- Getting Started Guide
- Headset (bedraad)
- MicroSD(HC) kaartje 8GB
- Motorola Milestone
- USB-kabel (synchronisatie / opladen)
- USB-stopcontact converter
|  |
Rondje om het toestel...
We beginnen natuurlijk aan de voorkant, waar het grote scherm gelijk opvalt. Het scherm heeft een afmeting van maar liefst 3,7", het grootste scherm op een Androiddevice tot nu toe. De resolutie van dit scherm is 854x480 pixels en daarmee een stuk hoger dan de 1e generatie Androiddevices. De aankomende SonyEricsson X10 heeft een iets groter scherm, namelijk 4", maar de resolutie is ietsjes minder, 800x480 pixels, nagenoeg verwaarsloosbaar natuurlijk, maar dat terzijde. Geintegreerd onder het scherm zijn vier touchbuttons, die 'haptic feedback' geven als je erop drukt. Deze knoppen zijn:Later in de review kom ik nog terug op het gebruik van het scherm en deze vier touchbuttons, dus wees gerust. Boven het scherm is ook nog het een en ander in het toestel geintegreerd / te vinden, te weten:- Microfoon
- Motorola logo
- Proximity sensor
- Light sensor
- Statusledje
De microfoon spreekt voor zich, wordt gebruikt voor de stemmen tijdens telefoongesprekken and that's it. Het Motorola logo spreekt ook voor zich, de proximity sensor zorgt ervoor dat het scherm uitgaat als je de
telefoon richting je gezicht brengt. Als het telefoongesprek klaar is, je de telefoon weer weghaalt van je gezicht gaat het scherm weer aan. Erg handig, omdat je zodoende niet ongewenst in menu'tjes komt en dingetjes in je telefoon wijzigt. Ook zit er een light sensor op, waarmee je desgewenst de 'automatische schermhelderheid' aan of uit kan zetten. Als laatste is er een statusledje geintegreerd in de voorkant van de Motorola Milestone. Erg handig, omdat je zodoende een visuele optie hebt om gemiste smsjes / emailtjes in een oogopslag te zien. Wat een beetje vreemd is, is dat het ledje out of the box niet werkt bij gemiste oproepen. Via third party applicaties is dit wel weer in te stellen. Ook geeft dit ledje de status van de batterij aan, als deze bijna leeg is of als deze aan de oplader ligt.
Dan hebben we de rechterzijkant die twee knoppen bevat, een volumeknop om het volume mee te regelen en een camerabutton, om ten eerste de camera-applicatie op te starten en ten tweede ook de foto's / filmpjes daadwerkelijk te maken. De volumeknop bestaat uit twee gedeeltes, om het volume harder te zetten of om hem juist zachter te zetten. In acht stappen ga je van totaal stil, via tril, naar het hardste volume. De camerabutton geeft een lichte haptic feedback als je deze indrukt om de camera-applicatie op te starten, maar niet als er een foto / filmpje wordt afgeklikt. Werken beiden gewoon goed.
De achterkant van het toestel heeft ook enkele dingetjes die opvallen beginnend bij de koperachtige grill die voor het speakertje gemonteerd is, een batterijklepje met een glimmend Motorola logo'tje en als laatste feature de 5MP Autofocus camera met dual-led flash. De achterkant van het toestel bestaat net als de rest van het toestel grotendeels uit metaal en is afgewerkt met een rubberachtige finish. Erg netjes vind ik, aangezien het toestel zodoende wat stroever in de hand ligt en ook niet gevoelig is voor krassen, zoals de HTC Magic, iPod Touch of iPhone 3G / 3GS. Dat was dus de achterkant...
Dan gaan we verder met de linkerzijkant van het toestel, dat is snel klaar, 1 micro-usb poort, that's it..
De bovenkant van het toestel, bevat slechts twee noemenswaardige items.
Dit zijn de 3,5mm aansluiting voor headsets / oordopjes en de powerbutton. Deze laatste dient tevens als knopje om de Motorola Milestone in standby te zetten of om deze juist weer uit standby te halen.
Als laatste schuiven we het scherm omhoog en komt er een fysiek toetsenbord tevoorschijn. Dit toetsenbord bestaat uit vier rijen bestaande uit totaal 40 buttons. Via de 'alt' is op nagenoeg elke button nog een extra leesteken / item te vinden. De knoppen zijn onder elkaar geplaatst en niet zoals een toetsenbordje van een computer / laptop trapsgewijs. Naast het toetsenbord bevindt zich aan de rechterkant een zogenaamde D-pad. Een knop waarmee je vier richtingen op kunt klikken (boven, rechts, onder, links) en in het midden daarvan is een selectieknop aangebracht. Later in de review kom ik uitgebreid terug op het typen mee en het gebruiken van zowel het fysieke toetsenbord als de D-pad..
Schermkwaliteit qua beeld
Het display van de Motorola Milestone is er eentje van 3,7" met een resolutie van 854x480 pixels en geeft ondersteuning aan 16 miljoen kleuren. Deze drie aspecten maken het tot een scherm waar je u tegen zegt. De resolutie is zo onwijs hoog dat alles erg scherp te zien is. De icoontjes in de menu'tjes, tekst op websites, websites zelf zijn allemaal erg fijn en goed te zien. Ook foto's en filmpjes (uiteraard met de goede instellingen en dergelijke zie, Films converteren voor je Android device) zijn echt prachtig om te zien en daadwerkelijk om te kwijlen. Ook het contrast is voor een mobiel apparaat goed te noemen. Je ziet duidelijke contrasten in kleur / grijstinten. Zwart is echt zwart, wit is echt wit en voor de rest is daar niks op aan te merken. Scherm is goed af te lezen in alle omstandigheden en soorten licht (buiten, op de fiets, in het donker) Schermhelderheid is in te stellen in verschillende stappen en ook is er een optie om het scherm automatisch te laten aanpassen naargelang het omgevingslicht. Zelf heb ik de schermhelderheid op de laagste optie ingesteld, ten eerste om (eventueel) wat extra batterijtijd te vergaren en ten tweede, omdat het scherm dan al helder genoeg is voor mijzelf. De kijkhoeken van het scherm zijn goed, helemaal bij normaal gebruik als telefoon Je gaat er natuurlijk geen film op kijken met 3 vrienden net als op je Full HD tv van 50", waar je eventueel goede kijkhoeken voor moet hebben.
Schermkwaliteit qua bediening
Het 3,7" scherm is namelijk een touchscreen en reageert daarmee op 'touches'. In dit geval van touches van de vinger aangezien het een capacitief touchscreen is. Je hebt dus geen stylus meer nodig en kunt het gehele toestel bedienen met slechts enkele vingers. Je kunt deze vingers ook tegelijk gebruiken (bijvoorbeeld met het gebruik van het virtuele toetsenbord / games) aangezien het toestel multitouch ondersteund, oftewel verschillende touches tegelijk herkennen en verwerken. Dat gezegd hebbende, het touchscreen reageert erg goed en er is prima mee te werken. Snelste vergelijking wordt natuurlijk gemaakt met de iPhones / iPod Touches en zodoende heb ik zelf even de iPod Touch van m'n meisje erbij gepakt. Het touchscreen van de iPod Touch is net iets snappier en lijkt iets sneller te werken dan die van de Motorola Milestone. Pluspuntje dus voor Apple met hun touchscreendevices. Dat wetende vind ik het scherm van de Motorola Milestone nog steeds erg lekker werken en lekker goed reageren! Je gebruikt het scherm ook vaak icm het virtuele toetsenbord en elke touch wordt netjes geregistreerd en verwerkt. Zelf gebruik ik een third party keyboard te weten Better Keyboard. Ik vind het erg lekker typen en maak er hedentendage (lees: na enkele weken gebruikt te hebben) niet veel fouten meer mee...
Onder het scherm zijn ook vier touchbuttons aangebracht, zoals ik al eerder in de review vermeldde. Deze buttons doen wat ze moeten doen, werken goed en sommige geven in verschillende schermen, verschillende opties. Ik doel hier eigenlijk grotendeels op de 'menu-knop' die verschillende menu'tjes oproept als je je in verschillende schermen van de Milestone bevind. Een klein pluspuntje is het feit dat de terugknop linksonder is aangebracht, als het toestel dan in landscapemodus wordt gebruikt is deze zeer makkelijk te bereiken met de duim van de rechterhand. Erg handig en gewoon goed uitgedacht.
Hardware / fysieke toetsenbord
Als een van de weinige Android devices - alleen de eerste Androiddevice, de G1 heeft er ook eentje- bevat deze Motorola Milestone ook een fysiek toetsenbordje, wat bestaat uit 4 rijen met bij elkaar 40 toetsen. In de vele reviews van dit apparaat werd het toetsenbord vaak als minpunt genoemd, omdat het erg vlak is, geen lekkere feedback zou geven en de toetsen recht onder elkaar zitten in plaats van dakpansgewijs zijn geplaatst. Aan de ene kant kan ik hier wel inkomen, aan de andere kant: 'Het is een device van slechts 13,7mm dik met een fysiek toetsenbord, je kan natuurlijk blijven zeiken'. Ik neem aan dat er wel betere hardware toetsenbordjes op de markt zijn zoals in de HTC Touch Pro2, maar dat kan ik niet beamen. Dit is namelijk m'n eerste device met een fysiek toetsenbordje en ik vind 'm wel prettig werken. Typen is in het begin even wennen, maar nu na een aantal weken gaat het vrij snel. Vind het erg fijn dat er een fysiek toetsenbord op zit, aangezien dat bijvoorbeeld erg handig is voor op de fiets / tijdens het lopen en dergelijke. De D-pad die aan de rechterkant van het toetsenbord is geplaatst vind ikzelf ook een verwelkome feature. Veel mensen vind het 'een dom en lomp ding, die je toch nergens voor gebruikt en die veel te groot is' Gebruik 'm eigenlijk dagelijks met het browsen over websites, tijdens het gamen of tijdens het aanmaken / editten van Word- / Exceldocumentjes. Als die weg was gelaten had men wat ruimte over in de breedte en hadden de toetsjes wat groter geweest kunnen zijn.. Uhm ja, so be it, jammer.. Toetsenbord en D-pad werken voor mij lekker, case closed! Tevens is het device zo dun (13,7mm) dat het zelfs zonder gebruik van het fysieke toetsenbord nog een prachtig apparaat is die qua dikte niks afdoet voor de concurrentie: HTC Hero: 14,4mm / SonyEricsson X10: 13,0mm / Nexus One: 11,5mm. Dit zijn allen devices zonder fysiek toetsenbordje, keep that in mind!
Standaard voorgeinstalleerde applicaties
Standaard staan er op de Motorola Milestone enkele applicaties van Motorola zelf geinstalleerd:Navigatie software, waarvan een 60 dagen trial is meegeleverd met de Motorola Milestone.Met My Sign kun je de vingerbewegingen definiëren waarmee je snel bepaalde acties kunt uitvoeren. Je kunt hiermee niet alleen applicaties starten, maar ook commando’s uitvoeren zoals het in- en uitschakelen van Airplane Mode door het tekenen van een A. Motorola geeft een aantal suggesties: A voor airplane mode, B voor Blutooth, G voor gps en W voor wifi. Je zit trouwens niet aan letters van het alfabet vast; je kunt ook een muzieknootje tekenen om de muziek te starten. Via het menu voeg je zelf een aantal vingerbewegingen toe. Wat wel weer jammer is, is dat je niet vanuit elk scherm deze commando’s kunt geven. Je zult de applicatie eerst moeten starten, waarna je de letter / het symbool pas kunt tekenen. Motorola biedt ook de Moto Phone Portal, een applicatie op de telefoon waarmee je via een browser kunt rondbladeren op je telefoon. Dit werkt via Wi-Fi. Je moet hiervoor eerst zorgen dat beide apparaten op hetzelfde netwerk zijn aangesloten. Daarna start je de applicatie Phone Portal op, voer je in de desktopbrowser de getoonde URL in en kun je beginnen met het veranderen van je ringtone, het beheren van je SMS-berichten of het bladeren op je geheugenkaartje. Bij het opstarten van de Phone Portal applicatie kun je trouwens aangeven of je via Wi-Fi of via een USB-kabel verbinding wilt maken.
* Is me niet helemaal duidelijk of dit Motorola software is, of een Android 2.0 feature
En natuurlijk ook een scala aan Google applicaties:- Google Maps
- Google Mail
- Google Talk
- Google Voice Search*
- Youtube (c'est from Google)
* Niet elke versie van de Motorola Milestone heeft deze app aan boord, de Engelse Milestone versie wel!
En voor de rest zijn er standaard geinstalleerd op de Motorola Milestone:- Alarm
- Browser
- Calculator
- Camera
- Contacten
- Email
- Kalender
- Market
- Media Gallery
- Messaging
- Music
- Phone
Zoals op te maken is, een vrij breed scala aan mogelijkheden, maar er ontbreken in mijn ogen ook wel essentiele applicaties, zoals een filemanager en / of een multimedia-applicatie voor het afspelen van films. Gelukkig zijn er in de Market meer dan zat alternatieven voor deze applicaties te vinden plus nog tienduizenden andere applicaties / games / onzinprogsels. Hierover zal ik het straks uitgebreider hebben in Androidmarket gebruikerservaringen. De My Sign en Motonav software heb ik nog nooit gebruikt (in deze review zal het onderdeel 'Navigatie met de Motorola Milestone' in eerste instantie dan ook ontbreken) De Phone Portal software werkt leuk en goed, maar ik hang m'n Milestone liever aan een draadje om hem zodoende als 'mass storage device' te gebruiken en al m'n content heen en weer te slepen, but that's me. De meegeleverde Google applicaties werken allemaal naar behoren en ook op de andere meegeleverde applicaties is niet erg veel aan te merken. Vind je iets toch niet goed werken, kijk je even op de Market voor een (in jouw ogen) beter alternatief en ces't ca.. Ga ik dus ook niet verder op in.
Duurzaamheid van het toestel
Het toestel is grotendeels opgebouwd uit metaal met hier en daar wat elementen van plastic. Toestel voelt dan ook robuust aan en met z'n 165 gram is die op papier aan de zware kant. In de praktijk vind ik het eerlijk gezegd erg meevallen. Toestel is echt een blok als het gaat om robuustheid, zijn nergens kiertjes te bekennen en het toestel is stevig in elkaar gemonteerd. De achterkant is wederom van metaal gemaakt, maar bevat een rubberen finish, wat ten eerste functioneert als anti slip materiaal en ten tweede erg krasvast is. Dan zou je denken dat het scherm een grote *kijk uit* factor heeft, maar ook dit is eigenlijk niet waar. Als je dit filmpje bekijkt, zie je gelijk waarom. Het scherm van de Motorola Milestone is beschermd door zogenaamd 'Gorilla Glass' en dus uitermate sterk en duurzaam. Een erg mooi apparaatje dus qua gekozen materialen / montage. Natuurlijk moet je er voorzichtig mee zijn, want de body en dergelijke kunnen altijd beschadigen. Maar als je de Milestone gewoon normaal gebruikt is er niks aan de hand en hoef je hem niet te behandelen als het mooie Delfts-Blauwe porceleinen servies van de overgrootmoeder van je vaders schoonmoeder. Groot pluspunt voor Motorola in dit geval!!!
Snelheid van het toestel
De Milestone bezit een processor die tot nu toe in nog geen één ander Android mobieltje is gebruikt, de OMAP3430, een CPU die geclocked is op een snelheid van 550MHz. Niet de snelste processor in een Android mobieltje, die behoort momenteel nog toe tot de Acer Liquid en de aankomende SonyEricsson X10 en de Nexus One , maar wel een stuk sneller dan alle voorgaande Android devices met hun Qualcomm 528MHz CPU. Maak niet de simpele fout door te denken, o die nieuwe generatie SnapDragon CPU's lopen op 1GHz snelheid, de Motorola Milestone op 550MHz, dus die zijn 2x zo snel of de snelheid van de Milestone is maar 22MHz sneller dan de vorige Androiders... Kijk voor een goede en zeer uitgebreide uitleg van de CPU-snelheden / architectuur en de effecten hiervan even hier of verder.
M'n eigen ervaringen zeggen dat de Milestone gewoon goed is qua snelheid. Alles werkt smooth en goed en moet soms even laden. Een 'media-gallery' voor de eerste keer opstarten met 1500 foto's duurt een paar minuutjes, maar daarna is deze elke keer opgestart in enkele seconden en kan je met het grootste gemak door alle content scrollen. Ook het switchen van verschillende homescreens of het scrollen door 200 contacten gaat vrij rap. De nieuwe generatie 3D games van Polarbit werken ook allemaal probleemloos op de Milestone. Erg gaaf aangezien het en lekker speelt en er goed uitziet op het hoge resolutie scherm, toppers dus! Dit komt waarschijnlijk ook door het gebruik van een [url="[jump=Specificaties]Milestonespecificaties[/jump]"]aparte GPU[/url] die in de Milestone is geintegreerd. Natuurlijk zullen de 1GHz CPU's een stuk sneller zijn, maar ja zo gaat het in de hardwarewereld. De nieuwere en nog snellere generaties Snapdragon CPU's zijn ook alweer aangekondigd, nieuws: CES: Qualcomm komt dit jaar met 1,5GHz dualcore-snapdragon, en zo blijven we lekker upgraden en upgraden... De snelheid van de Milestone is voor een mobiel apparaat heel, heel redelijk te noemen en genoeg voor wat je ermee wilt! Of je bent echt 'n ubernerdTweaker...
Batterijduur / accukwaliteit van het toestel
De batterij in de Milestone is er eentje met een capaciteit van 1400mAh wat ervoor zou moeten zorgen dat hij 350 uur standby kan blijven en je er achter elkaar maar liefst 6,5 uur mee zou kunnen bellen op slechts één acculading. Natuurlijk marketingbullshit die we ook bij elk ander merk zien terugkomen... Maar wat kun je dan wel verwachten.. Nou, hele mooie resultaten van een device met zo'n scherm en zulke hardware. Ik kan er zo'n 1,5 a 2 dagen mee vooruit als ik 'm normaal gebruik, oftewel is een belletje pleeg en wat surf of een filmpje kijk. Wi-Fi staat hierbij nagenoeg constant aan, ik browse dan veel en ben ook vaak op de Androidmarket te vinden. Ik kijk er veel filmpjes mee en email en sms redelijk vaak.. Als ik 'm gebruik als in de laatste beschrijving kan de Milestone 's nachts mooi de lader weer in om daarna weer een volle dag te gebruiken. Een dag intensief gebruik kan de Milestone dan ook makkelijk aan en met iets minder gebruik moeten 2 of zelfs 3 dagen ook wel te redden zijn. Zelf heb ik een instelling: 'Elke nacht aan de lader' en zodoende doe ik dat dan ook, nooit problemen gehad met de batterijduur van het toestel, aangezien ik wist dat hij na enkele laadcycles beter zou gaan presteren.
Belkwaliteit van het toestel
De belkwaliteit van de Milestone valt me helemaal mee.. Had al gerekend op een 'blikken en schel' geluid zoals bij de Qtek S200 die ik heb gehad, maar het geluid is vol en niet schel. Ook bellen via de speaker geeft geen enkele problemen en werkt goed (getest tot een metertje of 7 a 8 van het toestel af) Ik hoor m'n tegensprekers zeer duidelijk, zij mij ook en ik heb er eigenlijk niks op aan te merken in alle gesprekken die ik tot nu toe gevoerd heb. Moet wel zeggen dat ik misschien een uurtje in de week bel en dus geen fervente gebruiker ben van de belfunctie van de Milestone (maar meer sms / email en surf)
Nog even doorgaand op de speaker die aan de achterkant van het device is geplaatst, is echt heel goed. Je hoort geen enkel kraakje / piepje bij het afspelen van een muziekje / filmpje, ook niet op het hardste geluidsvolume. Erg relaxed natuurlijk, aangezien een muziekje natuurlijk nooit weg is om te draaien..
Webbrowsing op het toestel
Web-brow-sing op de Milestone )#*$_)*(@#$_(#_)@(_)#( Ik wilde eigenlijk twintig blije smileys posten, maar dat screwt de layout van m'n (te lange) review, dus dat doe ik maar niet, maar wat een genot is dat zeg. Ik werk met de standaard browser, aangezien ik nog geen minpunten heb ontdekt om zodoende is een third party browser te gebruiken. Maar het grote scherm icm de hoge resolutie laten webbrowsing echt een genot worden. Ik gebruik het erg vaak, in het OV, als ik me verveel, in bed, en met de Milestone is het weer een stapje verder gegaan qua chillness. Out of the box worden sites goed gescaled en als je het toch te klein vind om te lezen / zien kun je even inzoomen om de content beter te kunnen bekijken. Standaard wordt er multitouchzoom ondersteund en anders kun je met een dubbelklikje even inzoomen op de content. Ik kan er niets meer dan maken dan check de screenshots! Ja, de Milestone is een perfect apparaatje om te webbrowsen! Wat niet echt onder webbrowsing valt, maar ook weer wel is het gebruiken van een RDP client, waarmee je een computer op afstand kunt besturen. Zelf maak ik gebruik van PhoneMyPC en dat is ook een genot om te gebruiken!
Camerakwaliteit van het toestel
De Milestone bevat een 5MP camera met dual led flash, autofocus en 4x zoom. Een leek zou denken dat je het over een professionele camera hebt, ikzelf zie een camera in een mobieltje als een leuke snapshooter. Iets waar de Milestone goed in is. Geen hoge kwaliteit foto's voor in fotoalbums, maar af en toe is een foto'tje schieten gaat helemaal zo slecht nog niet. Hiervoor had ik een SonyEricsson W902 die misschien iets betere foto's schoot (qua scherpte) maarja dat zal wel een beter lensje geweest zijn... De filmpjes die de Milestone maakt zijn wel erg lekker qua resultaat hoor, dit komt oa door het filmen met 720x480 pixels qua resolutie en in 24 frames / seconde. Zelf heb ik nog nooit zo'n 'goede' videocamera in een telefoontje gehad en ik vind het dan ook een aangename verwelkoming. Camera had wel beter gekund, maar voor mijn doeleinden vind ik zijn kunnen wel genoeg... Samples:
Android 2.0 gebruikerservaring
Het OS wat op de Milestone te vinden is, is Android. En als kleine verassing bevat de Milestone de laatste versie, 2.0 Eclair. Het is mijn eerste goede ervaring met Android en ik vind het een mooi en goed werkend OS. Heb enkele jaren lang Windows Mobile PDA'tjes gebruikt en vond ik ook altijd leuk om te tweaken. Maar dit tweaken werd ook vaak gedaan, omdat de performance niet helemaal was wat het moest zijn. Bij Android heb ik hier geen last van en werkt alles zeer innovatief en simpel. Voor de rest ga ik er hier niet op in, aangezien dit geen review is van Android 2.0 Eclair en ik ook niet van plan ben om die te gaan schrijven.. Vanaf 09-02-10 draait er een nieuwe Androidversie op m'n Milestone, namelijk 2.0.1, ik zal deze review over enkele weken uitbreiden met enkele 2.0.1 features en dergelijke! Waar ik wel iets dieper op in wil gaan is de Android Market, dus zodoende:
Android Market gebruikerservaringen
De Android Market.. Een plaats vol applicaties / games en andere softwareprogsels voor Android.. Wat moest ik me daar bij voorstellen? Een paar leuke en handige applicaties die daar voor grof geld werden verkocht of een kindersnoepwinkelparadijs.. Het is zeker dat laatste! Ik ken de Appstore van Apple, prachtig wat daar allemaal te vinden is, wel veel copycats natuurlijk, maar ansich een erg leuke bezigheid als je niks te doen hebt. De Android Market is niets anders, behalve dan in het aantal aangeboden Androidapplicaties / games, wat nu al meer dan 20.000 stuks bevat. Grofweg is de indeling gemaakt in applicaties en games die beiden ook weer tig subcategorieen bevatten, waar genoeg leuks in te vinden is. Prijzen varieren van gratis tot enkele euro's per applicatie / game, wat mij betreft goed te doen, al zijn er hier en daar natuurlijk uitzonderingen te vinden. Wat wel jammer is, is dat er nog niet op op alfabetische volgorde gecategoriseerd kan worden, nu staat alles kriskras door elkaar in een categorie. Tevens kun je niet zien of opslaan waar je precies gebleven bent met het checken van de markt. En aangzien sommige categorieen misschien wel honderden applicaties / games bevatten is het soms lastig om alles goed in de Market te kunnen bekijken.. De Milestone is een nieuwe generatie Androider met een hoog resolutie scherm. In het begin van Android was er een standaard resolutie, te weten 480x320 pixels, en werden alleen daarvoor applicaties / games geschreven. Sinds Android 1.6 Cupcake, werd er ondersteuning gegeven aan meerdere resoluties. De Milestone draait zelfs op Android 2.0 en voor de Milestone is ook genoeg software te vinden. Nagenoeg 99% van de door mij geteste software werkte vlekkeloos op de Milestone. En als het niet werkte was het ook nog maar de vraag of het door de resolutie kwam dat het niet werkte. In Amerika is de versie van de Milestone, de Droid, erg populair wat natuurlijk ook in het voordeel werkt voor het aanbod van software voor dit apparaatje!
Verwante en andere interessante topicsGa terug naar de inhoudsopgave
Conclusie, round-up en eindcijfer
Vandeweek lazen we reviews: Shootout: vier recente Androids tegenover elkaar, waarin de Motorola Milestone een nette tweede plek kreeg, onder de Nexus One. Voor mij toch liever een Milestone, omdat het uiterlijk van de Nexus One mij niet kan bekoren en deze geen fysiek hardwaretoetsenbordje heeft..
Een lange review, een review die nog niet helemaal af is en waar zeer zeker nog updates voor zullen verschijnen. Zo is er nog geen sectie voor 'Navigeren met de Milestone' geplaatst aangezien ik daar te weinig tijd voor heb gehad en wel de review alvast wilde plaatsen en alle foto's filmpjes moeten nog worden geplaats. Vandaag iets geks gedaan met m'n camera, waardoor ik zeer waarschijnlijk al m'n geschoten content kwijt ben. Niet heel erg, maar wel veel werk om weer te maken, te linken en dergelijke, dus dat volgt ook nog... Tevens moet deze review zeer waarschijnlijk in twee posts worden geplaatst aangezien de lengte van de code. Als ik dan ook nog is tientallen linkjes naar foto's / filmpjes / screenshots ga toevoegen, is het hek helemaal van de dam haha. Komt er binnenkort allemaal aan!
Er is veel te doen geweest om de Motorola Milestone en in de aankomende maanden is er in Androidwereld weer genoeg te melden. Met de komst van de nieuwe toestellen a la de SE X10 en de Nexus One, de komst van een 1,5GHz dualcore-snapdragon CPU en nog meer baanbrekend nieuws. Al met al ben ik zeer blij dat ik nu al een tijdje in het bezit ben van dit device, vind hem mooier dan de (aankomende) concurrentie en het fysieke toetsenbord zie ik als een groot pluspunt. Dat in de aankomende Androiddevices een nog snellere CPU zit, so be it, jammer voor mij, maar dat zal zich blijven vernieuwen en vernieuwen. Momenteel kan geen een andere Androider me meer bekoren dan deze Milestone en tot nu toe is het een goede keuze geweest om er voor te gaan.
Tenslotte nog een opsomming van m'n persoonlijke plus- en minpunten whatabout meiner Steen:
Afwerking van het apparaat, robuust, netjes, clean
Snelheid van het toestel is goed en genoeg te noemen
Scherm, groot, hoge resolutie, goede kleuren, werkt erg goed
Fysieke toetsenbord is een erg aangename verwelkoming
Belkwaliteit is boven mijn verwachtingen
Speaker functioneert zeer goed, tijdens muziekjes, telefoongesprekken
Web-brow-sing +++++++++++, werkelijk waar een groot genot!
Filmkwaliteit is zeer aangenaam door de hoge resolutie / fps
Android Market is een zeer welkome plek voor nieuwe / extra software
Batterijduur is goed voor een device met zo'n scherm / zulke hardware, maar mag altijd beter
Fotokwaliteit is van snapshotgehalte, mag natuurlijk altijd beter
Out of the box geen ledje voor 'gemiste gesprekken'
MicroSD(HC) kaartje is niet hot swappable en er dus even in en uit te doen / halen
|