ankhie schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 15:14:
Ik heb de HTC magic zelf nu 4 dagen in gebruik. Ik heb de iPhone voor zakelijk gebruik inmiddels al zo'n 10 maanden in gebruik en gezien mijn prive abonnement afliep heb ik deze bij Vodafone verlengd met de HTC magic omdat ik toch wel nieuwsgierig was geworden naar Android.
Na een aantal dagen in gebruik te hebben gehad moet ik zeggen dat mijn voorkeur als gebruiker eigenlijk meer uitgaat naar Android dan de iPhone zelf, alhoewel beide hun voor- en nadelen hebben uiteraard.
Qua verschil in bereik kan ik er weinig over zeggen gezien mijn iPhone op T-Mobile loopt en mijn Magic uiteraard met Vodafone. Bij de iPhone heb ik de 3G uitgeschakeld omdat de dekking van T-Mobile me niet goed genoeg is en ik zo nu en dan belletjes mis en dat niet de bedoelnig is en bij mijn Magic staat 3G full-time aan en heb ik geen problemen met ontvangst wanneer of waar dan ook [ik woon in Amsterdam].
Iets dat ik wel mis op de Magic was de native Exchange en Office support, zoals deze wel in de iPhone zit. Op dit moment gebruik ik Roadsync van Dataviz op m'n Magic maar deze doet z'n werk niet geheel zoals ik dat zou willen (vaak geen waarschuwing als er nieuwe mail binnenkomt, of ziet deze totaal niet). Nou is dit nog een beta dus wie weet. Ga ook zeker Touchdown nog eens proberen, maar ik probeer uiteraard zoveel mogeljik gratis software te krijgen. Want 20 dollar voor office support en 30 voor touchdown vind ik flinke uitgaven voor 2 applicaties. Mogelijk komen er nog goede gratis alternatieven hiervoor in de loop der tijd.
De batterijduur is bij mij een kleine 2 dagen met 3G ingeschakeld. Hierin zit een uur bellen, 10 smsjes, half uur tot uur android market bekijken, push mail met RoadSync, 2 prive e-mail accounts en push mail van gmail (wat ik voor de rest niet gebruik, alleen moest aanmaken om de market op te kunnen) bij inbegrepen om je een idee te geven. Ter vergelijking, de iPhone heeft bij mij ongeveer dezelfde duur, alleen dan zonder de 3 extra mail accounts en alleen met exchange, bovendien met 3G uitgeschakeld. Wifi gebruik ik zelf eigenlijk heel weinig dus deze staat bij mij standaard uit.
Het syncen van contacten ging eigenlijk heel makkelijk. Ik heb een Gmail account moeten aanmaken voor de android market. Daarna online gegaan naar GMail, mijn contacten in Outlook geexporteerd naar een CSV Windows bestand, geimporteerd in Gmail en klaar is kees. Alles stond meteen goed en wel op z'n plek in m'n Magic. Heel simpel.
Wat ik ook heel leuk vind is de samenwerking met Picasa. Deze gebruikte ik al een tijdje als mijn foto manager en heb deze aan mijn gmailaccount gekoppeld, wat foto's geupload en kan alles prima bekijken vanaf mijn Magic, ook prive omdat ik ze niet vrijgegeven heb, maar m'n google inlog gewoon onthouden is door m'n telefoon. Tevens kan ik de foto's direct in mijn Picasa online photoalbum zetten als ik deze gemaakt heb met mijn telefoon en dan thuis ook makkelijk bekijken. Werkt vlekkeloos samen, in mijn ogen toch nog weer even een paar stapjes beter dan de flickr / vox / e.d. welke ik tot nu toe op andere telefoons wel eens gebruikt heb.
De camera van de Magic steekt met kop en schouders uit boven die van de iPhone 3G. Nou was die van de iPhone de slechtste welke ik de afgelopen 5 jaar op m'n mobiel heb gehad dus dat was verder niet zo lastig. De Magic maakt oke foto's. Leuk genoeg voor een snapshot maar komt in geen velden of wegen in de buurt bij de camera's welke nog best goede kwaliteit leveren zoals de N95 en vergelijkbare toestellen.
Waar je bij de iPhone vastzit aan iTunes voor alles, kon ik bij de Magic de kabel erin pluggen en gaan. Het duurde alleen een minuut of 10 voordat ik doorhad dat ik op mijn toestel ook de 'Data transfer' moest aanzetten wat alleen klein in de linkerbovenhoek zichtbaar was, maar gezien ik naar m'n PC keek, duurde dit even, zeker omdat het boekje uitgaat van Windows XP (volgens mij) en niet van Windows 7 wat ik op mijn PC draai (wat natuurlijk logisch is). Toen ik daarachter was zag ik het gewoon als een externe harde schijf en kon ik gewoon overal bij en m'n muziek neergooien in de folders welke helemaal automagisch door het toestel gevonden werden en van album art werden voorzien, waarschijnlijk omdat ze correct getagged waren. Deze kwamen uit iTunes op mijn PC overigens, DRM vrij uiteraard.
Ook foto's kan je er zo opzetten en afhalen wat gewoon zeer gemakkelijk gaat voor iemand die enigzins met de windows explorer overweg kan
Een van de grote voordelen van Android vind ik dat je je hoofdscherm kan customizen. Natuurlijk kon dit ook met de iPhone maar veel beperkter. Persoonlijk vind ik de Widgets geweldig omdat ik dit nu naar eigen smaak kan inrichten MET agenda en volgende afspraken, iets dat bijvoorbeeld ik erg miste op mijn iPhone. Je hebt 3 schermen op een rij (ipv 4 bij de iphone) waar je in principe 16 icons kan neerzetten of widgets welke vaak meer ruimte innemen (grote klok bijvoorbeeld).
De app-store werkt heel gemakkelijk op beiden en ik vind geen van beiden eigenlijk een voordeel hebben boven de ander. Beide hebben ratings, comments. Bij de iPhone heb je een summary met screenshot en bij Android kan je direct door naar website van de maker van de applicatie mocht je meer informatie willen.
Downloaden en installeren is een fluitje van een cent. Heb voor mijn Android een mooier phonebook (zo heet de app ook) gedownload en deze bevalt mij net wat beter en is wat uitgebreider dan de standaard, overigens weer een ander voorbeeld van de customizing welke veel verder gaat dan de iPhone.
Dan uiteraard het scherm en dan vooral: hoe goed is de touch?
Ik kan niet anders zeggen dat HTC hier een zeer goede kwaliteit heeft neergezet. Als je het toestel in je hand hebt registreert hij praktisch alles zonder enig probleem en werkt heel soepel en je hoeft ook niet hard te drukken of veel moeite te doen. Leg je het toestel plat op tafel en wil je zo gaan werken dan werkt het op de een of andere manier toch iets minder en moet je wat vaker drukken voordat hij het doorheeft. Misschien is dit iets specifiek van mij of mijn toestel of is dit algemeen, dat weet ik niet. Daarnaast is de spatiebalk af en toe lastig te raken of registreert hij mijn aanslag niet, iets waar ik op de iPhone minder last van heb (maar misschien ook wel gewenning na 10 maanden). Overigens maakt de landscape mode het toetsenbord een stukje groter en dan is dit probleem vrijwel niet meer aanwezig.
Wat beteft de look and feel van het OS, ik denk dat dit deels ook een kwestie van smaak is, maar beiden zijn zeer intuitief te noemen en zien er goed uit. De HTC Magic is dan ook de eerste telefoon voor mij welke qua systeem gelijk is aan de iPhone en op een bepaalde manier een aantal dingen zelfs heeft verbeterd. Nou ben ik over beide systemen zeer te spreken, maar het open karakter van Android en de customizable desktop en eigenlijk heel systeem geeft toch de doorslag voor mij.
Minpuntje is de usb-mini aansluiting voor de headphones, iets dat bij de iPhone gewoon een 3.5mm jack is, daar wint de iPhone het wel weer ruim van de Magic. Alhoewel, er zijn genoeg converterstukjes en de Android kan ik met mijn autoradio met USBingang laten werken, iets dat met de iPhone weer niet kon, dus voor mij is het niet echt een gemist, alhoewel dit voor anderen natuurlijk wel meer het geval kan zijn.
Uiteraard valt er voor mij nog heel veel te ontdekken en heb ik nog geen iPhone OS 3 om te vergelijken met eigen ervaring. Mijn persoonlijke voorkeur gaat lichtelijk uit naar de Android, ondanks dat de iPhone nog steeds een schitterend platform is.
Voor zwaar zakelijk gebruik moet Android nog de laatste stap richting volwassenheid zetten in mijn ogen (exchange support native of een perfect werkende gratis app daarvoor en hetzelfde voor office documents) om op dezelfde grote schaal te kunnen werken als RIM of Apple hiermee (gezien je voor Android dan toch $50 x aantal telefoons extra kwijt bent vanwege de extra aan te schaffen software) maar dit is iets waar 1 ontwikkelaar al verandering in zou kunnen brengen door iets aan te bieden voor minder of gratis.
Uiteraard legt android het wel af op multi-media gebied en dan voornamelijk MP3 omdat de iPod natuurlijk gewoon #1 is qua bekendheid en een prima besturing heeft. Android doet het hier overigens meer dan prima en dankzij het opene karakter is het slecht een kwestie van tijd voordat er eenzelfde, dan al niet nog betere mediaplayer komt voor Android.
Al met al ben ik zeer tevreden met mijn Magic en vind ik het
persoonlijk de eerste iPhone killer welke ik gezien heb, als ze de laatste kleine puntjes voor mij uit de weg ruimen. Uiteraard ben ik wel benieuwd wat iPhone OS 3 brengt, maar wat ik tot nu toe heb gehoord en gelezen is voor mij geen rede om de Magic minder te gaan vinden. Voor mij zijn het 2 toptoestellen met beiden hun sterkere en zwakke kanten maar heeft Android de potentie om heel, heel groot te worden omdat het een schitterend stukje werk is.