Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.334 views

Onderwerpen

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-11 14:31

DeFeCt

je wéét toch

Demoniac schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:25:
Volgens mij is die Bad Boy net zo'n soort crosshybride als jouw Trek FX, dus daar schiet je weinig mee op..
Maar is daarmee de Trek FX ook geschikt om er een ATB van te bouwen ...of zijn beide frames niet geschikt?

Flickr

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Een crosshybride:
quote: centralbikes
Een crosshybride is een sportieve fiets met dezelfde componenten als een mountainbike maar dan met 28” inch wielen met smallere banden. Het grote voordeel t.o.v. een mountainbike is dat op de weg de rolweerstand veel lager is waardoor de fiets lichter rijdt en hogere snelheden behaald kunnen worden. Het is best mogelijk eens het bos in te gaan, alleen bij hele losse ondergrond o.a. mul zand e.d. is dit type fiets niet geschikt.
Dus zoals de naam al zegt is ie bedoelt om zowel als op asfalt als op offroad terrein te kunnen fietsen. Maar echt 'zwaar' offroad zou ik er niet mee doen, daar is ie te licht voor gebouwd.
Cannondale heeft goeie MTB's, maar de fatboy is er daar niet eentje van :) Als je echt wil mountainbiken zou ik opteren voor een andere fiets. Allemaal afhankelijk van je budget ofcourse.

Klik: .joeri. !

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
verkoop die hybride en zoek op marktplaats een leuke 26 inch mountainbike. (cube, trek, merida)
Er zijn genoeg mtbers die overstappen naar een 29er. Profiteer daarvan als beginner zijnde.

Of verkoop de hybride fiets in onderdelen. Houd de deore onderdelen en monteer die op een mtb frame en zoek daar nog een leuk stel wielen bij. Dit kost wel enige handigheid en tijd...

[ Voor 33% gewijzigd door willy1986 op 29-04-2013 14:28 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11 21:37

Nox

Noxiuz

citruspers schreef op zondag 28 april 2013 @ 17:38:
[...]

Dat lukt je soms niet eens bij een nieuwe fiets van 800 euro.
Mijn nieuwe fiets was volledig SLX afgemonteerd met een Recon vork ;) Haibike Edition RX en dat voor 750 euro. Moesten er nog wel acc. bij zoals pedalen (zaten normale op) met spd, bidonhoudertje extra, kilometertellertje, tasje met onderhoudszooi enz. enz. enz.

Maar dan heb ik hem wel gekocht bij een goedkope winkel :X

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:32
MBV schreef op zondag 28 april 2013 @ 17:44:

Nu ik er nog een keer bij nadenk: elke fiets van zo'n 800 euro heeft toch wel minimaal deore, ook bij de lokale fietsenboer.
Nope: http://www.specialized.co...crosstrailsportdisc#specs

Acera afgemonteerd en Suntour vork voorop.

I'm a photographer, not a terrorist

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:49
Dat is dan ook geen mountainbike maar een crosshybride ;) . Acera afmontage is nog steeds schraal, maar suntour voorvork is voor die categorie standaard tot 1000 euro. En hij kost maar 700 euro, adviesprijs, geen 800.
Maar goed, ik had de adviesprijzen een beetje onderschat kennelijk. Hier een trek met adviesprijs 800 euro, deore afmontage en suntour vork: http://www.12gobiking.nl/...rek_4700_april_actie_2013
Doet er niks aan af dat ik die fiets nooit zou kopen, voor dat geld koop ik hem dan bij een stunter of een duits voordeelmerk.

• citruspers
Ja okay, 700+100 euro voor zaken als spatborden, verlichting en andere accesoires zoals extra binnenbanden enzo. Nou is mijn fiets vooral een crosshybride in name only (mijn 2012 model in ieder geval), het frame en de afmontage is bijna identiek aan de Hardrock serie. Maar je hebt wel gelijk, Specialized is naar verhouding duur qua afmontage en er zijn zeker goedkopere merken te vinden.

Verwijderd

MBV schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 21:44:
Dat is dan ook geen mountainbike maar een crosshybride ;) . Acera afmontage is nog steeds schraal, maar suntour voorvork is voor die categorie standaard tot 1000 euro. En hij kost maar 700 euro, adviesprijs, geen 800.
Dat hoeft helemaal niet, we hebben hier wat xtrails staan van fietssportief en daar zitten voor 800-1000 euro gewoon rock shox voorvorken op en sram x9 / Shimano XT afmontage op. Tot op heden hebben we geen klagen gehad over de fietsen, ondanks dat ze er af en toe best van langs krijgen :)

• MBV
Nee, het hoeft niet, maar dan heb je wel 'mazzel'. Voor crosshybrides is het ook niet zo'n drama dat het een suntour-vork is.

Verwijderd

Route wollebrand zegt dus niemand hier iets..

Crosshybride kan ik alleen maar afraden, is eigenlijk nergens voor geschikt. Rij je op de weg trap je je helemaal suf om 28km te halen en in het bos blijf je met de smallere wielen zitten en is een klimmetje al lastig mede ook omdat zo'n ding zwaar is.
Ja, ik had er 1, na een jaar opgeruimd, had er al na 6 weken een mtb naast gekocht voor offroad en ik reed ermee naar mijn werk, daar heb ik nu een cyclocrosser voor met 23mm bandjes en daarmee kan ik ook nog het terrein induiken wat ik zeker ga doen.

Lekker inderdaad een 26-er kopen op MP van een overstappen naar 29" let goed op het onderhoud, vraag door en je hebt een prime bike, er staan er zat te koop. Koop voor 30 euro een setje smart sams welke een profiel hebben waar je prima mee uit de voeten kan op asfalt, maken niet zoveel herrie omdat je altijd raakvlak hebt. Ze zijn wel zwaar maar het is nog altijd lichter dan een crosshybride.
Ik ben er niet voor "gewaarschuwd" helaas, kost mij nu 500 verlies binnen een jaar.. daar had ik liever andere dingen mee gedaan :)

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-11 14:31

DeFeCt

je wéét toch

Verwijderd schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 19:09:
Route wollebrand zegt dus niemand hier iets..

Crosshybride kan ik alleen maar afraden, is eigenlijk nergens voor geschikt. Rij je op de weg trap je je helemaal suf om 28km te halen en in het bos blijf je met de smallere wielen zitten en is een klimmetje al lastig mede ook omdat zo'n ding zwaar is.
Ja, ik had er 1, na een jaar opgeruimd, had er al na 6 weken een mtb naast gekocht voor offroad en ik reed ermee naar mijn werk, daar heb ik nu een cyclocrosser voor met 23mm bandjes en daarmee kan ik ook nog het terrein induiken wat ik zeker ga doen.

Lekker inderdaad een 26-er kopen op MP van een overstappen naar 29" let goed op het onderhoud, vraag door en je hebt een prime bike, er staan er zat te koop. Koop voor 30 euro een setje smart sams welke een profiel hebben waar je prima mee uit de voeten kan op asfalt, maken niet zoveel herrie omdat je altijd raakvlak hebt. Ze zijn wel zwaar maar het is nog altijd lichter dan een crosshybride.
Ik ben er niet voor "gewaarschuwd" helaas, kost mij nu 500 verlies binnen een jaar.. daar had ik liever andere dingen mee gedaan :)
Zoals ik al schreef, ik heb een Bianchi racefiets gekocht, dus voor het asfalt ben ik voorzien. Waar ik voornamelijk benieuwd naar ben is of het frame van de Cannondale dienst kan doen als ATB en als dat niet kan, waarom dan niet... Ik lees wel iets over dat het niet stevig genoeg zou zijn, maar kan bijna niet geloven dat mijn LBS het risico zou nemen dat ik binnen no-time met een gebroken frame bij hem sta. Is het gegeven dat het frame niet stevig genoeg zou zijn gebaseerd op een gevoel of kun je dat ergens opzoeken?

Daarnaast ben ik uiteraard benieuwd of mijn Trek ook dienst kan doen als basis voor een ATB. De remmen van de Trek gaan volgens mij sowieso niet lukken met dikke banden, die staan daar m.i. veel te dicht voor op de (dunne) velgen. De Cannondale heeft schijfremmen, maar zijn dit schijfremmen die vergelijkbaar zijn met wat er doorgaans op een ATB zit of is dit meer voor de looks?

Flickr

Verwijderd

Ik heb de helft gelezen.. dat schiet niet op en dus is het een wat raar verhaal als antwoord geworden (maar niet minder waar :) )

Die trek vind ik persoonlijk er mooi uitzien.. de cannondale ook.. wat ik zou doen is de trek te koop zetten op MP. Het lekkere weer komt eraan even voor het geld dat je krijgt + nog wat extra misschien een mtb kopen op MP. Waarom zo je een fiets die niet geschikt is om gaan bouwen met onderdelen die komen van een fiets die niet geschikt is voor wat je wilt? Koop wat je nodig hebt en verkoop wat je niet nodig hebt! Superbelangrijk is naar mijn bescheiden mening de vork, die moet gewoon goed zijn. Als beginnen (ik fiets ook pas een jaartje trouwens) zijn hele lichte wielen niet zo van belang, gewoon basic met goed rubber.

Toch?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

DeFeCt schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 21:50:
Daarnaast ben ik uiteraard benieuwd of mijn Trek ook dienst kan doen als basis voor een ATB. De remmen van de Trek gaan volgens mij sowieso niet lukken met dikke banden, die staan daar m.i. veel te dicht voor op de (dunne) velgen. De Cannondale heeft schijfremmen, maar zijn dit schijfremmen die vergelijkbaar zijn met wat er doorgaans op een ATB zit of is dit meer voor de looks?
De schijfremmen zullen ongeveer hetzelfde zijn, misschien een heel goedkoop setje maar dat krijg je bij nieuwe MTB's tot 800 euro ook. De voornaamste reden dat je van een hybride-frame geen MTB kan maken, is dat die frames gebouwd zijn voor 28" wielen. Bij velgremmen zou je er dan sowieso 29'er wielen in moeten steken (of 29'er banden op je huidige wielen leggen) maar die zijn een stuk hoger en breder dan waar je frame voor bedoeld is, dus dat gaat niet passen. Met schijfremmen zou je nog 26" wielen kunnen overwegen (er rijden ook mensen met 28" wielen met racebandjes in 26" frames) maar dan nog loop je de kans dat de banden te breed zijn en is het behelpen qua geometrie.
Alles bij elkaar: je zou je Trek in kunnen ruilen voor de Bad Boy, maar dan zal je alsnog een set 26" wielen erbij moeten kopen en dan nog zit je met een soort van Frankenstein-fiets. Luister naar de adviezen hier, verkoop je huidige fiets en schaf een mooie tweedehandse 26" MTB aan.
Verwijderd schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 23:09:
Superbelangrijk is naar mijn bescheiden mening de vork, die moet gewoon goed zijn. Als beginnen (ik fiets ook pas een jaartje trouwens) zijn hele lichte wielen niet zo van belang, gewoon basic met goed rubber.

Toch?
Ik heb na een half jaar mijn standaard Cube wielen (900 en 1200 gram) + Smart Sam draadbanden (750 g per stuk + biba's) ingeruild voor een setje wat bij elkaar 1750 weegt + banden van 500 g met latexvloeistof en dat merk ik toch wel heel erg goed.. Vergeet niet dat wielen roterende massa zijn, een zwaarder wiel komt moeilijker op gang, remt minder snel af, werkt sterker als een gyroscoop (wil daardoor je fiets rechtop duwen als je schuin door een bocht gaat) en heeft ook effect op de werking van je vering. (daar hangt immers ook meer massa aan)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• MBV
Maar als je 800 euro uitgeeft aan een fiets koop je geen setje wielen dat maar 1750 gram weegt en heel blijft. light/strong/cheap, pick 2 ;) De grootste klapper is een setje lichte vouwbanden, dat kan op elke velg.

En vziw zorgt de gyroscoopwerking er niet voor dat je fiets rechtop geduwd wordt, maar dat je wielen moeilijk van hoek veranderen. Je komt dus als je eenmaal schuin in de bocht ligt moeilijker rechtop ;)
Verder ben ik het 100% eens met je overwegingen waarom hij een andere fiets moet kopen.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-11 19:19
Is Fietssportief iets? Zit zelf nu naar een http://www.fietssportief....tainbike-2012-mud-6-0/762 te kijken

Of kan ik beter deze kopen voor de zelfde prijs? http://www.fietssportief....il-mountainbike-2013/1038

[ Voor 32% gewijzigd door GrooV op 02-05-2013 11:59 ]

• MBV
Die uit 2012 heeft denk ik iets beter wielen (kan iemand daar meer over zeggen?), en de 2e link heeft een SLX crankstel i.p.v. deore. Verder heeft die uit de 2e link 10 versnellingen i.p.v. 9.

Als de wielen gelijkwaardig zijn zou ik voor de 2e gaan, crankstel is vrij duur.

Verwijderd

Wielen zijn belangrijk voor iemand die verder wil maar een echte beginner zou ik geen andere wielen adviseren. Smart sam is een slechte keuze als je het terrein in wil gaan, profiel is meer combi weg / bos, ze kosten ook maar 15 euro en zijn inderdaad zwaar. Dus nobby en ralph erop, daar win je al veel gewicht mee (kosten niet voor niets een 3-voud van de sams).

Latex gebruikt ook niet iedereen natuurlijk en wil ook niet iedereen..

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:40
Heb ook nog smart sam's op mijn fiets en zo slecht zijn ze nu ook weer niet hoor. Kom toch overal goed doorheen en heb behoorlijk grip in het bos. Mijn achterband begint nu toch aardig te slijten. Als die versleten is haal ik denk ik een nobby nic voor het voorwiel en gooi ik de smart sam welke nu voor ligt achterop. Vind het ook zo zonde om nog goede banden weg te gooien.

Verwijderd

Zo slecht zijn ze niet maar zo goed zijn ze ook weer niet.. nic voor en ralph achter..kost je 100 euro.. ik zou geen sam rijden voor mtb paden. Ik heb ze voor als ik de mtb naar de zaak gebruik, dat is alleen asfalt.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:40
De mijne zaten ook standaard op mijn Xtrail save 5.0. Zijn Schwalbe smart sam evolution, vouwband van 495 gram dus echt zwaar kan ik die banden ook niet noemen. Druk niet te hoog en je hebt best wat grip hoor. Tevens kosten deze banden, voor zover dat iets zegt, ook geen 15 euro maar eerder rond de 40/45 euro.

De smart sam is er ook als draadband. Haal je die niet door elkaar?

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Derailleurtechnici hier?

Veel verder dan aan de kabeltjes draaien rijkt mijn kennis niet. Maar mijn 7-traps achterderailleur gaat keurig van 1 naar 6, en als ik naar 7 schakel blijft ie ook op 6. Ookal maak ik de buitenkabel wat losser. ~ twee maand geleden was het een nieuwe fiets.

Zelfs als de buitenkabel zo lang/los is (hoe zeg je dat) dat hij bij 2 begint, gaat ie van 2 naar 6 en als ik naar 7 schakel blijft ie op 6 staan.

Is dat ding na zo'n korte tijd al zo gaar dat er niet genoeg vering in zit? Of valt er nog aan geheime schroefjes te draaien?

:/

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Sando schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 20:13:
Derailleurtechnici hier?

Veel verder dan aan de kabeltjes draaien rijkt mijn kennis niet. Maar mijn 7-traps achterderailleur gaat keurig van 1 naar 6, en als ik naar 7 schakel blijft ie ook op 6. Ookal maak ik de buitenkabel wat losser. ~ twee maand geleden was het een nieuwe fiets.

Zelfs als de buitenkabel zo lang/los is (hoe zeg je dat) dat hij bij 2 begint, gaat ie van 2 naar 6 en als ik naar 7 schakel blijft ie op 6 staan.

Is dat ding na zo'n korte tijd al zo gaar dat er niet genoeg vering in zit? Of valt er nog aan geheime schroefjes te draaien?

Je geeft aan dat wanneer de kabel helemaal los is hij dan bij twee begint. Dat zou 1 (kleinste kransje) moeten zijn. Of je moet de Derailleur wat meer ruimte geven zodat wat verder richting de 1 gaat. Derailleurwieltje zou in de losse kabel stand recht onder het kleinste kransje moeten staan. Misschien is de hele boel verbogen door een val o.i.d.
Of begrijp ik je verkeerd en komt hij juist wel op de kleinste en niet op de grootste krans? In dat geval de kabel wat strakker of ook de slag in deze richting wat meer ruimte geven.

• MBV
Er zitten 2 schroefjes om de eindstanden aan te geven: 1 voor het laagste en 1 voor het hoogste tandblad.

Zet je versnelling op de hoogste/laagste stand, en draai aan het schroefje wat beweging oplevert. Zorg dat hij net op het blad schakelt, maar niet er voorbij gaat als je kracht op het hendeltje van het derailleur zet :)

[edit]
Deze schroefjes:
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/_UDKqV9h-R5g/TIBfNPP74NI/AAAAAAAAA5Y/HLJw2bCxKfA/s1600/1locatescrewszz.jpg
Als je ze niet kan vinden moet je even het exacte type van je derailleur, of eventueel je fiets geven.

[ Voor 27% gewijzigd door MBV op 03-05-2013 20:25 ]

Verwijderd

Ik heb draadband sams, die zijn 15 euro.

• willy1986
  • Niet online
Iemand nog een goed advies voor nieuwe buitenbanden? Ik heb nu een setje Bontrager Jones XR voor en achter maar deze raken versleten na 4200km. Ook lossen ze de modder niet goed. Schwalbe RaRa en NN is mij bekend op 26 inch formaat. Raceking of X king schijnt ook wel goed te zijn. Iemand ervaring hiermee?

Verwijderd

Sinds een week of 3 weer aan het biken en tot nu toe gaat het nog niet super. Ben mezelf al een aantal keren goed tegen gekomen omdat ik blijkbaar nog steeds denk dat ik na 3 weken rijden wel direct dezelfde tijden zal rijden als aan het einde van het seizoen :)

Op de route in Waalre die ik 3x per week rijd is er direct een beginstuk waar je zo'n 1:30 minuten op je max hardslag kan rijden als je wilt. Dat gaat best goed als je getrained bent, en ook zonder training zoals ik nu, maar daarna is het ook direct over. Hartslag komt dan niet meer onder de 170 gedurende de hele route of ik krijg enorme steken.

Toch maar weer wat rustiger beginnen. Heb ik altijd een hekel aan. Wel weer heerlijk rijden met dit mooie weer :)

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 18:36:
Wielen zijn belangrijk voor iemand die verder wil maar een echte beginner zou ik geen andere wielen adviseren. Smart sam is een slechte keuze als je het terrein in wil gaan, profiel is meer combi weg / bos, ze kosten ook maar 15 euro en zijn inderdaad zwaar. Dus nobby en ralph erop, daar win je al veel gewicht mee (kosten niet voor niets een 3-voud van de sams).

Latex gebruikt ook niet iedereen natuurlijk en wil ook niet iedereen..
Je vergelijkt nu appels met peren, Smart Sam draadbanden met Evo vouwbanden. Ik heb zelf de Smart Sam draad vervangen door RaRa/NN Performance, die kosten 20 - 25 euro per stuk maar zijn toch een stuk lichter dan draadbanden. Zoals GH45T zegt, Smart Sam's zijn er ook in Evo uitvoering en dan prima geschikt voor hard, droog terrein. Zeker niet per definitie een slechte keuze.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

Mee eens, basis voor mijn opmerking zijn mijn eigen sss..
Blijft wel zo dat als je niet voor iedere rit wilt wisselen nn voor en rr achter een veel gekozen setup is.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:17
Zo mijn kniepijn-probleem van de vorige keer is opgelost. Er mag gezucht worden. Mijn zadel zat niet strak genoeg aangedraaid, dus die zakte elke keer stiekem een beetje naar beneden en dan zit je niet goed meer. Nu strakker aangedraaid en dat fietst een stuk beter :p

• Nox

Nox

Noxiuz

willy1986 schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 11:11:
Iemand nog een goed advies voor nieuwe buitenbanden? Ik heb nu een setje Bontrager Jones XR voor en achter maar deze raken versleten na 4200km. Ook lossen ze de modder niet goed. Schwalbe RaRa en NN is mij bekend op 26 inch formaat. Raceking of X king schijnt ook wel goed te zijn. Iemand ervaring hiermee?
Oh Yes :*)

Megacombo, ik heb dan wel de premiumversies.

X-king 2.4 RaceSport voor
Raceking 2.2 Supersonic achter.

Achter wilde ik ook RS maar die was helaas niet leverbaar. De SS is iets lichter en de RS ietsje meer lekbestendiger. Gezien ik zelden lek rijdt en niet in de stenen rijdt geen protection-versie gekocht. Ook met Hoge-Veluwe nergens last van gehad maar ik rij redelijk harde banden.

Echt een supercombi, voor glij ik eigenlijk echt nooit maar achter af en toe wel eens. Het fijne is dat ik achter snel weer grip pak, in de bochten hier ligt soms een beetje vettige klei ofzo dan glijdt hij heel even weg en pakt weer grip.

Eerlijk gezegd vind ik dat best wel kicken, het gevoel dat je fiets wegglijdt en voor je 'brace for impact' kan denken heb je weer grip.

En het is ook wel fijn in mul zand zo'n enorme band voor. Hij valt wel iets smaller uit dan je verwacht overigens. Hier wat foto's:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yZxje6cOJ3KjvSD2cbhNKYZs/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gwTq2Oje3g5NItDLjthZXY0d/full.jpg

offtopic:
Ja ik ben er erg mee in mijn nopjes, letterlijk

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 15:18
Nice Noxiuz, 2.4 up-front geeft je mentaal ook een behoorlijke zekerheid :)

• Nox

Nox

Noxiuz

Ja ik twijfel zelden of ik voor genoeg grip heb :P

Die banden verbazen me nog steeds, ook in de duinen met verraderlijke stukken mul zand. Redelijk vaak met 40+ km/h na een afdaling in een zandbak beland en het handeltje geeft geen krimp, graaft zich niet in of wat dan ook. En dan ben ik eerlijk gezegd geen heel kundige en ervaren fietser maar nog nooit op mijn smoel gegaan. met uitzondering van het niet uitklikken en toch afstappen :+ en tijdens de winter in de sneeuw vast komen te zitten

• MBV
Ik gisteren 2x op Bergschenhoek :( Kennelijk niet helemaal met mijn kop erbij, de vorige 20 rondjes in het afgelopen half jaar heb ik geen problemen gehad. 1x had zeker te maken met mijn compleet versleten RaRa achterband, bestelling is al geplaatst.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@Switek

Ik zei het inderdaad verkeerd, met 1 bedoelde ik het grootste tandwiel en met 7 het kleinste tandwiel. En dat vallen zou goed kunnen, hij is wel een paar keer omgevallen toen het hier in friesland zo keihard waaide steeds aan het eind van de winter (wanneer eigenlijk niet). Hij komt dus steeds niet op het kleinste wiel (AKA de zwaarste versnelling).

@MBV Super, ik ga dat proberen!

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• MBV
Als hij is gevallen moet je checken of de verbinding tussen je frame en je derailleur nog recht is. Als dat verbogen is moet je hem terugbuigen en opnieuw afstellen.

• .joeri.
Mensen aanwezig die ook de Cimes de Waimes gaan rijden komende donderdag?
Ik alvast wel. de middenafstand, 65km!

• Nox

Nox

Noxiuz

Zeker ook wat hoogtemeters?

Ik vond de 50km van Rheden al pittig, succes :)

• .joeri.
1352hm op de 65, valt wel mee dus.
en iets meer dan 1800hm op de 85k :)

Maar is vooral vrij technisch heb ik me laten vertellen :) Hopelijk zit het weer wat mee, dan is het sowieso lots of fun!

• Nox

Nox

Noxiuz

Valt mee? Je bent klimmen wel gewend blijkbaar :P Maarja, ik zie dat het in België is, daar heeft men sowieso al meer heuvels dan hier op de meeste plaatsen.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:46

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

.joeri. schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 21:39:
Mensen aanwezig die ook de Cimes de Waimes gaan rijden komende donderdag?
Ik alvast wel. de middenafstand, 65km!
Ik rij de 80 Km hoop ik. De laatste 20 Km gaan zwaar worden.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een vraagje, de bandjes op mijn trek zijn aan vervanging toe.

Al zoekende kom ik tot de volgende bandjes:

Achter: Schwalbe Racing Ralph Dual Compound 2013
Voor: Schwalbe Nobby Nic Dual Compound 2013

Maarrrr, ik lees op mtbr.com niet zo heel goeie reviews over die RR, komt dan nog eens bij dat Schwalbe zelf schrijft:
This is an out and out competition tire! Puncture protection and durability are limited!
Het is niet mijn bedoeling elke tocht mijn band te plakken ;)

Ik rij redelijk veel op de weg met af en toe een modderpad / bosweggetje.
(Ik woon overigens in zuid-limburg, met echte heulveltjes ;) )
Iemand ideeën over alternatieven?

Nothing to see here

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Dan moet je de Performance versie of Double Defense pakken van diezelfde bandjes. Ietsje minder grip qua compound en iets zwaarder, maar veel betere lekbescherming.
Ikzelf vind overigens de Racing Ralph achter te weinig grip hebben in de blubber in Zuid-Limburg op klimmen van 25-35% en in snelle bochten. Ik denk erover om achter ook NN te monteren als de ondergrond nat is daar. RaRa is op zich goed genoeg als het een tijd niet geregend heeft daar.

Maar als jij voornamelijk op asfalt rijdt en af en toe eens een bospaadje pakt, zou ik überhaupt geen NN pakken, maar voor bijv. Rocket Ron en achter nog iets minder profiel zelfs, anders voel je je echt een tank op de weg.

• dnhelle
  • Laatst online: 12-11 15:18
Eens met TheLemon, als je schwalbe gewend bent (rijd zelf ook Z-limburg) dan is een Nobby-nic front en rocket-ron achter een leuke bandenset. Racing Ralph is een leuke zomer/voorjaarsband.

• itsme
  • Niet online
Meestal rijden we op de weg met af en toe een bosweggetje.
Een enkele keer doen we wat grover werk en inderdaad de limburgse blubber door.
Ik voel er weinig voor om 4 banden te halen, maar als ik het goed begrijp ontkom ik daar eigenlijk niet aan.

Gewend ben ik niets ik rij nog met de standaard bandjes :$ Bondager Jones Ac 26 x 2.1
Dat zijn zo een beetje de ergste banden die ik er onder kan hebben weet ik nu :+

Goeie tips btw :)

Nothing to see here

• Demo

Demo

Schwalbe Smart Sam, die rollen soepel op asfalt, maar hebben genoeg noppen om niet voor l*l te staan op een mtb-route.

• itsme
  • Niet online
Demoniac vat t mooi samen :P

Als ik het goed begrijp is die Racing Ralph achter prima (en mocht blijken dat ik toch achter wat meer grip wil in de blubber zal ik dan een extra band moeten halen)

Voor gaat het dan tussen de Smart Sam en de Rocket Ron, de Nobby Nic lijkt me inderdaad overdreven.
Ik denk dat t voor een Smart Sam gaat worden.

Nothing to see here

• .joeri.
Ik zou voor juist evenveel of meer grip willen hebben dan achter (je stuurt er immers mee).
Ik rijd al een hele winter op RaRa's, werkt prima (29r/Tubeless). RocketRon is nog een iets betere allrounder (mss wat duur).

• itsme
  • Niet online
.joeri. schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 16:47:
Ik zou voor juist evenveel of meer grip willen hebben dan achter (je stuurt er immers mee).
Ik rijd al een hele winter op RaRa's, werkt prima (29r/Tubeless). RocketRon is nog een iets betere allrounder (mss wat duur).
Als ik het goed begrijp hebben zowel de Rocket Ron als de Smart Sam meer grip dan de Racing Ralph.
In de blubber zou ik er dan 2x de zelfde band van maken. 2x Smart Sam.

Nothing to see here

• .joeri.
Whoeps, ja sorry. Ik zat met een andere band in mijn hoofd.
Smart Sam is inderdaad een goede optie!

• itsme
  • Niet online
.joeri. schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 17:06:
Whoeps, ja sorry. Ik zat met een andere band in mijn hoofd.
Smart Sam is inderdaad een goede optie!
Gelukkig, ik begon al weer aan me zelf te twijfelen ;)

En hoeveel typen kan je maken van een band 8)7

Schwalbe Rocket Ron Performance ORC
Schwalbe Rocket Ron Performance Dual
Schwalbe Rocket Ron Evo PaceStar
Schwalbe Racing Ralph Evo DD PaceStar
Schwalbe Racing Ralph Evo PaceStar
Schwalbe Racing Ralph Performance ORC
Schwalbe Smart Sam Evo PaceStar
Schwalbe Smart Sam Performance ORC

En dan heb ik de bandenmaten en folding / wire nog buiten beschouwing gelaten. , ik geloof dat ze er zelfs niet allemaal tussen staat, ik mis de Double Defense versies van de Ron en Sam nog :P
Double Defence is niet in 2.1 te krijgen in Smart Sam

[ Voor 3% gewijzigd door itsme op 08-05-2013 17:21 ]

Nothing to see here

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Wie gebruikt er hier nog meer een smartphone app tijdens het fietsen? Ben zelf erg enthousiast over Road Bike Pro van Runtastic.

Je ziet er een mooi overzicht van je gereden route in Maps, inclusief splittijden tussen elk meetpunt, aantal geklommen hoogtemeters en afdalingen, gemiddelde snelheid, calorieen, topsnelheid. Je kunt zelfs live tracking aanzetten zodat iemand op z'n pc/smartphone live kan zien hoe jij je route aflegt :P

Heb een iPhone 4S houder voor aan m'n stuur, werkt echt perfect en maakt het fietsen ook extra leuk vind ik :)

• itsme
  • Niet online
kazuka schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 17:29:
Wie gebruikt er hier nog meer een smartphone app tijdens het fietsen? Ben zelf erg enthousiast over Road Bike Pro van Runtastic.

Je ziet er een mooi overzicht van je gereden route in Maps, inclusief splittijden tussen elk meetpunt, aantal geklommen hoogtemeters en afdalingen, gemiddelde snelheid, calorieen, topsnelheid. Je kunt zelfs live tracking aanzetten zodat iemand op z'n pc/smartphone live kan zien hoe jij je route aflegt :P

Heb een iPhone 4S houder voor aan m'n stuur, werkt echt perfect en maakt het fietsen ook extra leuk vind ik :)
Ik kan deze erg aanbevelen:
Kinetic GPS-sporttracker

Gratis versie (enige verschil is audiable alerts): https://itunes.apple.com/...lite-gps/id390946616?mt=8

Helemaal naar je hand te zetten

[ Voor 6% gewijzigd door itsme op 08-05-2013 18:27 ]

Nothing to see here

• Nox

Nox

Noxiuz

Die zijn praktisch niet te meten via de GPS van een smartphone. Veel te veel foutmarge.

Ikzelf gebruik mytracks, werkt ook prima. Krijg je mooi grafiekje enzo alleen calorieen niet maar die kan je toch niet berekenen.
itsme schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 17:08:
[...]

Gelukkig, ik begon al weer aan me zelf te twijfelen ;)

En hoeveel typen kan je maken van een band 8)7

Schwalbe Rocket Ron Performance ORC
Schwalbe Rocket Ron Performance Dual
Schwalbe Rocket Ron Evo PaceStar
Schwalbe Racing Ralph Evo DD PaceStar
Schwalbe Racing Ralph Evo PaceStar
Schwalbe Racing Ralph Performance ORC
Schwalbe Smart Sam Evo PaceStar
Schwalbe Smart Sam Performance ORC

En dan heb ik de bandenmaten en folding / wire nog buiten beschouwing gelaten. , ik geloof dat ze er zelfs niet allemaal tussen staat, ik mis de Double Defense versies van de Ron en Sam nog :P
Double Defence is niet in 2.1 te krijgen in Smart Sam
Dat zijn dus:

Draadband, vouwband, vouwband premium lekbescherming, vouwband extra licht en dat maal twee voor tubeless ;)

Overigens loont het ook om eens bij Continental te kijken voor lichtrollende bandjes, zeker de raceking loopt op asfalt érg licht. De x-king relatief gezien ook wel maar die blijft toch wat breed.

Zeker als je je niet beperkt tot Schwalbe heeft continental erg mooie bandjes.

[ Voor 39% gewijzigd door Nox op 09-05-2013 01:49 ]

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:43

The_Scarabial

MTB for life!

Geax maakt ook zeer goede banden, bv de saguaro.
Vredestein blackpanther, zeer goede band, rolt licht.
Maxxis Ikon ook zeer goede ervaringen mee, licht en goede lekbestendigheid.

Iedereen blijft altijd hangen in de schwalbe hoek, omdat Jantje en Pietje het ook gebruiken, maar als je eens bij de andere bandenboeren kijkt, kom je erachter dat er meer en beter is dan schwalbe.

• Roet
  • Laatst online: 14:34
En dan noemt je Specialized ook nog niet eens. Maar het is Cube, Shimano en Schwalbe wat bij de mainstream erg bekend is.

• citruspers
En Kenda niet te vergeten :) Al rol ik nu nog steeds op Specialized The Captains, de Kenda Karma's waren op zich prettig op hardpack maar verder ook niet...

• Nox

Nox

Noxiuz

Hier wat reviews:

http://www.singletracks.c...reviews/pro.php?cat=Tires

Schwalbe's zijn daarentegen wel weer beter verkrijgbaar, continental is dan van de minder bekende merken wel een van de grootste maar zelfs ik kreeg het niet voor elkaar om bij dezelfde winkel een X-King én RaceKing van dezelfde uitvoering - racesport - te bestellen. Daarom maar Supersonic racekings, tot nu toe geen lekken gehad...

• Nox

Nox

Noxiuz

Zo, ik fiets de komende weken niet denk...

Vanmiddag met de fiets over de kop geslagen in Schoorl.

Ik snap er écht geen ene moer van. Van het een op het andere moment ga ik. Nog even gekeken of er een wortel stronk of whatever lag maar niks van dat alles. Behalve een zooitje mul zand, allicht dat het zand op een kuil lag ofzo?

Gelukkig behalve een enorme klap (ging tegen de 30 aan) niks ernstigs behalve een AC gewricht dat niet blij is. En enorm veel pijn want ik kan de arm niet bewegen :P

Nog wel 20km van de route af naar huis gefietst, arm half in het shirt gestopt en achter de bretels van de fietsbroek, gaat prima alleen je wordt nogal stijf van het fietsen met een arm :+

Ik had overigens geluk dat er een arts op het parcour reed die me even heeft nagekeken en gelijk concludeerde dat hij niet uit de kom of gebroken was, erg fijn! :)

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-11 22:18

fmb

Sando schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 20:13:
Derailleurtechnici hier?

Als je de stappen op deze site volgt dan moet je het probleem op kunnen lossen: http://www.parktool.com/b...er-adjustments-derailleur

Werkt dit niet dan kunnen daar een aantal redenen voor zijn, zoals:
* derailleur-pad (of als je die niet hebt: bevestigingsoog van het frame) verbogen; kijk dan of je de derailleur-pad kun vervangen of (laten) rechtbuigen
* oude buiten- en binnenkabels; die kun je (voor +- 20 euro) vervangen

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• fmb

fmb

Ik gebruik nu bijna een jaar Strava. Gratis app met een erg leuk competitie element met andere Strava gebruikers.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• citruspers
Ik ben van strava naar endomondo gegaan. ouders kunnen live meekijken of ik niet dood in een bosje lig of ontmaagd ben door een boomwortel, en hij post automatisch je rit naar facebook :)

• Dentheman
  • Laatst online: 16:14

Dentheman

Zie signature

Welke houder heb je? Ik wil eigenlijk ook een houder op m'n stuur maar ik wil wel iets hebben wat een beetje robuust vastzit :p

Zie ondertitel

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:17
Dentheman schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 09:02:
[...]

Welke houder heb je? Ik wil eigenlijk ook een houder op m'n stuur maar ik wil wel iets hebben wat een beetje robuust vastzit :p
Ik heb deze: http://www.12gobiking.nl/p/topeak_ridecase_ii

Veel robuuster wordt het niet, als je het mij vraagt.

• fmb

fmb

citruspers schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 06:05:
Ik ben van strava naar endomondo gegaan. ouders kunnen live meekijken of ik niet dood in een bosje lig of ontmaagd ben door een boomwortel, en hij post automatisch je rit naar facebook :)
Strava kan ook posten naar facebook. Vanaf de website van Strava is echter mooier dan via de app; via de website wordt er een kaartje van de route bij geplaatst.

Verwijderd

Vandaag in Bergen op Zoom geweest, daar zitten leuke stukken in!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:58
Ik sta op het punt een Cube Attention te kopen. Nu heeft de winkel ook een Cube Acid staan voor 100 euro meer met het grootste verschil dus de luchtgedempte voorvork. Nu begrijp ik dat dit minder onderhoudsintensief is, maar is het de 100 euro waard?

• Roet
Ik vind het wel erg fijn fietsen. Maar dat is met iedere fiets van €100 meer.

• citruspers
Luchtgedempt kan je ook beter instellen, maar daar heb je wel weer een goeie pomp voor nodig. Ik zou het doen, want als je achteraf naar precies dezelfde vork wil upgraden ben je meer dan 300 kwijt....

• MBV
with ^^. En zo'n pompje kost maar 30 euro, en bij een goede fietsenmaker krijg je hem er gratis bij.
Vergeet ook niet dat zo'n vork vaak een halve kilo lichter is.

• Roet
Inderdaad, ik ben blij dat ik van mijn oude fiets met zo'n vork af ben! Als ik voor de keuze stond zou ik het doen, ook omdat zoals citruspers het zegt, het best een dure upgrade is.

• MBV
Is de RockShox XC28 zo slecht?

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 11-11 10:14

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

morgen fiets weer helemaal in orde maken en dan zaterdag vertrekken naar Alpe D'Huzes

Heb de Nobby Nick / Racing Ralph bandjes hiervoor vervangen door continental sportcontacts (26/1.6") die ik tegen de 6bar op pomp.

Wish me luck

¯\_(ツ)_/¯

• Demo

Demo

citruspers schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 13:43:
Luchtgedempt kan je ook beter instellen, maar daar heb je wel weer een goeie pomp voor nodig. Ik zou het doen, want als je achteraf naar precies dezelfde vork wil upgraden ben je meer dan 300 kwijt....
Als het om het 2013-model van de Acid gaat valt dat tegen, daar zit tegenwoordig geen Recon meer in, maar een XC32 solo air. Die kost bij Bike Components 160 euro, 2 tientjes extra voor een poploc.
Ik heb zelf zo'n XC28 (want ook een Cube Attention) en het zal geen geweldige vork zijn, maar ik kom er de mtb-tracks van Nederland prima mee rond..

• willy1986
  • Niet online
Succes beschuitfluiter! Ik ga ook de ad6 rijden, dus misschien zien we elkaar wel.

Heb laatst nieuwe mtb banden gekocht. Het karkas kwam er achter door. Nu voor Continental MountainKing 29 inch 2.2 (racesport) en achter Xking (racesport) Nog geen idee hoe ze bevallen.

Wat betreft die voorvork; neem de upgrade naar luchtgeveerde vork! Eigenlijk kom je met elke vork de een mtb route wel rond maar rij eigenschappen maken het verschil. En als je veel verschillende vorken geprobeerd heb pik je ze de luchtgeveerde er tussen uit.

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:58
Dank voor jullie advies! Nu ben ik geen echte mountainbiker, ik heb op dit moment nog eentje van matrabike waarmee ik ben begonnen om te kijken wat ik er van vond. Ik woon in Zeeland en mountainbike eigenlijk vooral in de duinen. In oktober doe ik mee aan de kustmarathon hier.

Maar zoals jullie het zo zeggen is het die 100eu extra wel waard.

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:05

Tacoos

i am i

Sinds een dikke maand ben ik ook aan t MTB-en geslagen en tot nog toe bevalt t me prima!

Doel is om conditie op te bouwen en een uitlaatklep te hebben. En hopelijk wordt t een hobby!
De insteek was: een redelijke fiets voor niet teveel geld van MP halen, kijken of t bevalt en aanslaat en op termijn overstappen op iets beters of upgraden.

Ik rijd nu op een BeOne Team Replic, Deore afgemonteerd en Magura HS33 hydraulische velgremmen.
Sinds twee weken met Shimano PD-M530 SPD's en shimano schoenen.

Een vraagje heb ik wel: de voorvork is vlgs de sticker een Manitou, maar ik heb geen idee welke.
Is dat aan de hand van deze fotoos te achterhalen?
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2ugl2q8.jpg Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/67jfog.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Tacoos op 29-05-2013 15:28 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:15

DjVe

Hatsaflats!

Gisteren een hobbyprojectje gekocht om van de zomer lekker aan te sleutelen, maar ik krijg die verdomde cassette er maar niet af!

De lockring gaat er niet diep genoeg in, waardoor ik geen kracht kan zetten. Echt heel vast zit hij niet, want ik voel de kransjes bewegen. Iemand een idee?

Plaatje!

Verder nogal balen dat de vorige eigenaar de hele fiets heeft weten te vernachelen met een hoge druk reiniger :( Er zaten zelfs sporen van water in de remklauwen en door de strenge winter zit ik nu met twee lekkende remmen :'( (+ nieuwe trapas, derriewieltjes, ketting)

edit:/fixed plaatje

[ Voor 14% gewijzigd door DjVe op 01-06-2013 14:49 ]

• MBV
Plaatje doet het niet zonder live-account

• Demo

Demo

Wat een heerlijk MTB-weer was het vandaag! :D Lekker 2 rondjes Lage Vuursche gedaan, daarna helemaal kapot en onder het zweet en de bagger, maar met een grijns van oor tot oor.

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Na als jochie en puber met mountainbikes bezig te zijn geweest, zijn we nu ruim 16 jaar later en is het tijd om terug op te stappen. En daar heb ik wat hulp bij nodig. Wel heb ik een aantal topics gelezen al op mountainbike.nl/forum

Ik woon op de grens Nederland/Belgie/Duitsland, ik wil dan ook alle gebieden eens gaan bekijken op de mountainbike met de bij behorende routes. Ik heb al een survival Iphone houder voor op het stuur, nu de fiets nog :+
Voor naar het station te fietsen ben ik aan het kijken naar een aparte Hybride. Wilde dit eerst met de mountainbike doen maar is eigenlijk niet handig.

Ik ben een aantal fietsen tegen gekomen, en ben benieuwd wat men er hier van denkt.

Ik ben overigens 1.90, 105kg ( krachttraining, weinig vet. Sterke benen dus assen moeten niet van waaibomenplaatstaal zijn) , been lengte van 86cm ongeveer.
Vanmiddag op een 54cm frame gezeten en dat leuk prima te zijn. Ook met het optillen van de fiets tot aan mijn kruis had ik toch een cm of 10/15 om het voorwiel op te tillen van de grond voordat ik met een piep stem begon te praten ;)

De Merida en Trek hebben mijn voorkeur op dit moment vanwege de vervangen onderdelen en garantie ?

De Scott G-zero is natuurlijk prachtig met full suspension maar de fiets is goed gebruikt ( is die ook voor ) en volgens mij is de voorvork en de schokdemper geupgrade. Misschien is de fiets wel toe aan duur onderhoud. De maat is 50cm, terwijl ik toch richting een 54 cm wil. Maar schijnbaar mag een full suspension lager zijn ?

De cannondale, niet direct een voorkeur. Ik weet niet of de voorvork sterk genoeg is ?

http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl...zero-full-suspension.html

[ Voor 10% gewijzigd door Capo op 02-06-2013 07:54 . Reden: Hybride fiets voor woon-werk. Update scott ivm maat. ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• MBV
Die laatste (scott) moet je sowieso laten staan, niet vanwege de voorvork, maar vanwege de achtervering. Dat is voor zover ik weet de beroemde wipkip-opstelling, waarbij je je helemaal suf trapt.
De eerste ('dale) heeft waarschijnlijk de beste voorvork (al ben ik niet helemaal thuis in de verschillende generaties headshock, iemand die weet of deze problemen gaat geven?), Judy en Dart zijn niet heel best namelijk.

Sterkte is zeker niet het probleem, meer dat je op een gegeven moment lekkage in de demper zou kunnen krijgen.

• Capo
  • Niet online
Thanks.

Enkel de cannondale zou dus een optie zijn.

Heb nog een cannondale gevonden, betere afmontage volgens mij :

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• MBV
Met die kleuren moet dat ook wel, of nog wat extra korting :X

Ik zou even opletten met het crankstel, zo te zien is dat een double. Als beginner is een triple veiliger. Misschien is dat een kwestie van 2 tandbladen verwisselen, maar een goed nieuw crankstel is duur.

Let ook op de geometrie: het stuur lijkt een stuk lager dan het zadel. Dat gaat wel snel, maar is niet comfortabel.

• Capo
  • Niet online
Ja dat vond ik ook, die kleuren....

Wat betreft stuur lager als zadel, ik wil sowieso een wat meer gebogen stuur halen en zo'n verstelbaar kop stuk zodat het stuur wat omhoog kan.

Heb de eigenaar van de zwart/gele een mail gestuurd. Vanmiddag, misschien vanavond eens bellen want dat mail is ook zoiets. Daar staat zadel ook erg hoog, maar hij gebruikt hem schijnbaar om op de weg te trainen, dan kan ik me daar wel wat bij voorstellen.

Zonder te kijken word het sowieso niks, dus eens gaan kijken of het wat is.
Het heeft geen haast.

Mocht iemand iets weten tot 400/450 euro dan hoor ik het graag.

Verwijderd

Weg of offroad heeft geen invloed op de hoogte van je zadel.. veel rijders zetten hem lager om er makkelijk achter te kunnen gaan hangen maar het is dan niet meer de goede hoogte voor de rest van het lichaam.

Laat je eens meten bij een bikeshop om te achterhalen welke hoogte je nodig hebt.. voor je het weet gooi je er nog een keer dit bedrag tegenaan voor allerlei aanpassingen.

• Capo
  • Niet online
Had een guideline van http://www.wielersportinfo.nl/mtbfietsafstelling.htm. Binnenlengte been en als je over het frame heen staat optillen tot je kruis, zou dan 10/15cm vrij moeten komen van de grond.

Ik zat daarmee op 54cm frame. Maar volgens hun guide kom ik dan op 49cm.

Maar zal eens een bike shop binnen lopen. Even een goede zoeken hier in de buurt. Misschien hebben ze nog wel wat staan ook.
Wil stiekem komend weekend toch in de ochtend een uurtje gaan fietsen hier in de buurt.

[ Voor 28% gewijzigd door Capo op 02-06-2013 19:48 ]

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06:22

vanDaal

-ismeereentje

Ik ben in de markt voor een 29er, waarschijnlijk de Cube LTD 29, en probeer (ook) te achterhalen voor welke maat ik moet gaan, 19" of 21".

Lengte: 185cm
Binnenbeenlengte: 83.8cm

Via de link hierboven kom ik op 19" uit, maar gevoelsmatig lijkt me dat wat klein. Ik heb het ook via Competitive Cyclist geprobeerd. Daar kwam het volgende uit:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/fepc36.jpg

Maar ik heb een beetje moeite om hier uit te halen welke maat wordt geadviseerd. Iemand die kan helpen? :)

• MBV
Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 18:52:
Weg of offroad heeft geen invloed op de hoogte van je zadel.. veel rijders zetten hem lager om er makkelijk achter te kunnen gaan hangen maar het is dan niet meer de goede hoogte voor de rest van het lichaam.
Ik zet hem voor off-road 3cm lager dan op de weg. Dan heb ik iets meer ruimte om hobbels op te vangen, ook als een van mijn trappers laag staat. Kijk, voor Amerongen is dat niet nodig, maar met die drop-offs bij Bergschenhoek (of diepere kuilen voor/na wortels in de buurt van Eindhoven) vind ik dat fijner rijden :)

• Capo
  • Niet online
mbv :Heb je geen last van je knieen met een lager zadel ?
omdat daar dan anders druk op komt te staan.

• Nox

Nox

Noxiuz

Capo schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 20:33:
Na als jochie en puber met mountainbikes bezig te zijn geweest, zijn we nu ruim 16 jaar later en is het tijd om terug op te stappen. En daar heb ik wat hulp bij nodig. Wel heb ik een aantal topics gelezen al op mountainbike.nl/forum

Ik woon op de grens Nederland/Belgie/Duitsland, ik wil dan ook alle gebieden eens gaan bekijken op de mountainbike met de bij behorende routes. Ik heb al een survival Iphone houder voor op het stuur, nu de fiets nog :+
Voor naar het station te fietsen ben ik aan het kijken naar een aparte Hybride. Wilde dit eerst met de mountainbike doen maar is eigenlijk niet handig.

Ik ben een aantal fietsen tegen gekomen, en ben benieuwd wat men er hier van denkt.

Ik ben overigens 1.90, 105kg ( krachttraining, weinig vet. Sterke benen dus assen moeten niet van waaibomenplaatstaal zijn) , been lengte van 86cm ongeveer.
Vanmiddag op een 54cm frame gezeten en dat leuk prima te zijn. Ook met het optillen van de fiets tot aan mijn kruis had ik toch een cm of 10/15 om het voorwiel op te tillen van de grond voordat ik met een piep stem begon te praten ;)

De Merida en Trek hebben mijn voorkeur op dit moment vanwege de vervangen onderdelen en garantie ?

De Scott G-zero is natuurlijk prachtig met full suspension maar de fiets is goed gebruikt ( is die ook voor ) en volgens mij is de voorvork en de schokdemper geupgrade. Misschien is de fiets wel toe aan duur onderhoud. De maat is 50cm, terwijl ik toch richting een 54 cm wil. Maar schijnbaar mag een full suspension lager zijn ?

De cannondale, niet direct een voorkeur. Ik weet niet of de voorvork sterk genoeg is ?

http://www.marktplaats.nl...zero-full-suspension.html
Op het eerste oog de Merida of Trek, de rest heeft een starre voorvork of zo'n gummyvering. Die achtervering wil je inderdaad niet, te veel gebruikt, trapt zwaar en onderhoudsgevoelig.

Je kan het best in jouw gebied een fully nemen maar let's face it; is niet te doen voor jouw budget. Een goede hardtail is wat er over blijft. Zo'n Dart-voorvork is overigens ook niet alles maar van die Trek ken ik de vering ook helemaal niet.

• MBV
Capo schreef op zondag 02 juni 2013 @ 21:18:
mbv :Heb je geen last van je knieen met een lager zadel ?
omdat daar dan anders druk op komt te staan.
Anders krijg ik last van m'n zitvlak en edele delen :)
NoxiuZ schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 00:55:
[...]
Op het eerste oog de Merida of Trek, de rest heeft een starre voorvork of zo'n gummyvering. Die achtervering wil je inderdaad niet, te veel gebruikt, trapt zwaar en onderhoudsgevoelig.
Kijk nog eens goed naar de cannondale, dat is zelfs luchtvering ;)

• Nox

Nox

Noxiuz

My bad :P

Eerdaags maar eens een rondje parcours doen en kijken hoe het met schouder gaat. Tossy 2...

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40
Ik ben benieuwd naar ervaring met carbon (frames) op MTB.
Ik wil tzt mijn 26 inch hardtail naar 29inch fully 'upgraden' (andere fiets kopen dus),
en veel is vaak carbon frame (van wat ik op het oog heb).
Hoe groot is risico op frame breuk/scheuren (mn de schuine buis achter het voorwiel)?
Ervaringen, tips?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Roet
De schuine buis is de downtube, zie http://www.instructables.com/file/FS6E4B1FZQ1G1ZF, mogelijk ook handig voor de startpost?

De downtube is denk ik het probleem niet zo, behalve als je veel in rotsachtig gebied fietst of gebieden met veel kiezelsteentjes, dan kan je er een protector op doen om 'steenslag' en dergelijke te voorkomen. Maar in de regel is dat één van de meest stevige buizen in een frame.

Daarnaast is carbon tegenwoordig stevig genoeg om gewoon mee te gaan rijden vind ik. Let wel op de fabrikant waar je je fiets koopt, goede garantieregelingen heeft, al is het maar voor je gemoedsrust.

Mijn carbon 29er frame doet het in ieder geval alweer meer dan een jaar, uitstekend.

• NielsTn
thanks, komend weekend met een 29-er Epic carbon rijden in/op Brunssumerheide....
vrees dat ik dan wel verkocht ben ;)
maar goed.... nu ook onze mijlpaal behaald met vaderdag en kunnen we met ons drieen aan de start verschijnen in september (Duchenne Heroes).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-11 19:19
Poeh van 't weekend even een dikke boom tak gekopt met m'n helm.

Dacht dat het wat losse blaadjes waren waar ik onderdoor kon maar dat bleek toch niet :P

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:46
GrooV schreef op maandag 17 juni 2013 @ 17:22:
Poeh van 't weekend even een dikke boom tak gekopt met m'n helm.
Dat doe ik enkel met het geocachen.

• NielsTn
veel plezier gehad met de dag rijden op een Epic & Stumpjumper.... man man man wat een mooi spul :P
Klimmen is nog steeds niet mijn sterke kant, maar met de 29ers kwam ik relatief mooi/easy naar boven :D

• Roet
Maar wordt het de Epic?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb nog niet eens een fiets, dwz, wel besteld maar ik heb hem nog niet in bezit. Toch zou ik graag een beroep op jullie doen om wat informatie in te winnen.

Ik ben nog een complete noob op fietsgebied. Nou ja, ik kan wel fietsen, maar daar heb je dan ook wel alles mee gezegd. :+

Om weer wat aan mijn conditie te doen, wilde ik dus een nieuwe fiets. Ik heb eerst op de tweedehandsmarkt rondgekeken, maar ik besefte dat ik er te weinig verstand van had om zelf een onderbouwde keuze te maken. Ik heb me wat ingelezen, en ben de lokale fietsenwinkel binnengestapt voor wat informatie. Duizelend van alle termen (en prijzen :+) ben ik weer naar huis gegaan met wat leesvoer.

Toen heb ik de knoop doorgehakt, en ik heb bij die winkel een hybrid gekocht. Is voor mij ideaal: ik zal vooral verhard fietsen, maar ook wel eens een veldweggetje willen pakken. In het bos zul je me voorlopig in ieder geval niet snel vinden; misschien als het virus me te pakken krijgt maar eerder niet.
De keus is dus gevallen op een KTM Life Road. Voor zover ik heb begrepen prima voor de beginner, maar kan ook wel tegen een stootje en is goed te upgraden. Ergens de komende 2 weken zal deze waarschijnlijk uitgeleverd worden.

Nu hadden ze het er in de winkel over dat het heel goed mogelijk is dat mijn wensen later veranderen, en dat je er alle soorten accessoires kunt op zetten, maar ook dat je bepaalde onderdelen kunt upgraden. De eerste upgrade die bij me zou opkomen is dat ik toch meer in mul zand zou gaan rijden, of eventueel in de winter in sneeuw. Dan lijken noppenbanden me wel verstandig. Ik ging eens kijken bij bandenfabrikanten zoals Schwalbe wat er allemaal te koop is... En vanaf toen was ik de weg kwijt.

Wat ik weet is dat er onder de KTM Life Road banden zitten van Schwalbe, de Tyrago 37-622. Er zitten velgen op van Remerx, de Dragon Disc 700C. (Die vind ik niet op de site van Remerx terug) Als ik het goed heb begrepen zijn deze 28". Maar, noppenbanden bestaan blijkbaar niet in die maat!? In plaats van banden wisselen lijkt het me handiger om de complete wielen te wisselen. Maar, is dat dan wel zonder meer mogelijk?

- Deze 37-622, is dat nu de maat van de banden?
- Zo ja, wat betekent dit dan?
- De Remerx Dragon Disc 700C, zijn die inderdaad 28"?
- Kan ik deze probleemloos vervangen voor 26" wielen, of gaat dat niet?
- Zo ja, waar moet ik dan op letten?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1 ... 48 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.