Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.337 views

Onderwerpen

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40
to be honest: yep... nu alleen ff kijken wat de prijzen doen als in juli de 2014 modellen bekend gemaakt worden/zijn

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:11

DjVe

Hatsaflats!

DrivinUCrazy schreef op maandag 24 juni 2013 @ 13:39:
Ik heb nog niet eens een fiets, dwz, wel besteld maar ik heb hem nog niet in bezit. Toch zou ik graag een beroep op jullie doen om wat informatie in te winnen.

Ik ben nog een complete noob op fietsgebied. Nou ja, ik kan wel fietsen, maar daar heb je dan ook wel alles mee gezegd. :+

Om weer wat aan mijn conditie te doen, wilde ik dus een nieuwe fiets. Ik heb eerst op de tweedehandsmarkt rondgekeken, maar ik besefte dat ik er te weinig verstand van had om zelf een onderbouwde keuze te maken. Ik heb me wat ingelezen, en ben de lokale fietsenwinkel binnengestapt voor wat informatie. Duizelend van alle termen (en prijzen :+) ben ik weer naar huis gegaan met wat leesvoer.

Toen heb ik de knoop doorgehakt, en ik heb bij die winkel een hybrid gekocht. Is voor mij ideaal: ik zal vooral verhard fietsen, maar ook wel eens een veldweggetje willen pakken. In het bos zul je me voorlopig in ieder geval niet snel vinden; misschien als het virus me te pakken krijgt maar eerder niet.
De keus is dus gevallen op een KTM Life Road. Voor zover ik heb begrepen prima voor de beginner, maar kan ook wel tegen een stootje en is goed te upgraden. Ergens de komende 2 weken zal deze waarschijnlijk uitgeleverd worden.

Nu hadden ze het er in de winkel over dat het heel goed mogelijk is dat mijn wensen later veranderen, en dat je er alle soorten accessoires kunt op zetten, maar ook dat je bepaalde onderdelen kunt upgraden. De eerste upgrade die bij me zou opkomen is dat ik toch meer in mul zand zou gaan rijden, of eventueel in de winter in sneeuw. Dan lijken noppenbanden me wel verstandig. Ik ging eens kijken bij bandenfabrikanten zoals Schwalbe wat er allemaal te koop is... En vanaf toen was ik de weg kwijt.

Wat ik weet is dat er onder de KTM Life Road banden zitten van Schwalbe, de Tyrago 37-622. Er zitten velgen op van Remerx, de Dragon Disc 700C. (Die vind ik niet op de site van Remerx terug) Als ik het goed heb begrepen zijn deze 28". Maar, noppenbanden bestaan blijkbaar niet in die maat!? In plaats van banden wisselen lijkt het me handiger om de complete wielen te wisselen. Maar, is dat dan wel zonder meer mogelijk?

- Deze 37-622, is dat nu de maat van de banden?
- Zo ja, wat betekent dit dan?
- De Remerx Dragon Disc 700C, zijn die inderdaad 28"?
- Kan ik deze probleemloos vervangen voor 26" wielen, of gaat dat niet?
- Zo ja, waar moet ik dan op letten?
je zoekt cyclocross bandjes :)

zoiets moet passen: http://www.bikesnparts.nl...ntinental-cyclocross-race

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Aha, dat helpt al een heel stuk! :)

Maar wat betekent dit dan?
Maat: 700x35c (28 inch)
ETRTO: 35-622
700/25,4 = 27,5. Dat lijkt me dan wel ongeveer 28" te zijn. Maar wat betekenen die andere getallen dan allemaal?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:01
DrivinUCrazy schreef op maandag 24 juni 2013 @ 15:03:
Aha, dat helpt al een heel stuk! :)

Maar wat betekent dit dan?

[...]

700/25,4 = 27,5. Dat lijkt me dan wel ongeveer 28" te zijn. Maar wat betekenen die andere getallen dan allemaal?
Je hebt verschillende standaarden om een maat aan te duiden, zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsband

Oftewel: er staat 2x hetzelfde. Je hebt een 28"velg met bijbehorende 28" banden die een diameter van 35mm hebben.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dus, een band van 35-622 past prima om dezelfde velg waar een 37-622 band omheen zit? (Niet tegelijkertijd natuurlijk :P)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ja hoor dat kan prima. De 622 staat voor diameter van de velg (28 inch) en de 35/37 staat voor de breedte van de band. Nu moet je natuurlijk niet te brede banden op dit soort velgen leggen (bovendien gaat dat ten koste van je snelheid door de hogere rolweerstand). Als je af en toe eens een zandpaadje pakt, zou ik niet direct voor een band volledig noppen profiel gaan, maar iets met een normaal rijvak met ondersteunende noppen aan weerszijde. Het rijd gewoon beter en gaat vlotter.

Ik zou er dan zoiets op leggen: http://www.mantel-bikeparts.nl/schwalbe-marathon-mondial

Op mijn hybride had ik deze liggen en die reden echt heerlijk snel met bergen grip in bochten.

http://www.mantel-bikeparts.nl/schwalbe-marathon-supreme

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat die 35/37 voor de breedte van de band staat had ik wel begrepen, maar niet of daar vervolgens ook weer bepaalde typen velgen bij horen.
Maar bedankt voor de suggesties en tips. Eerst wachten op mijn fiets (duurt me nu al te lang :P), dan zie ik wel wat me het beste bevalt. Maar ik kijk er nu al naar uit om me hier in de omgeving helemaal uit te leven!

• MT COOK
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
even een vraagje sta op het punt een mtb te kopen met de volgende spec:

Cube LTD Race 2010 22"
Frame: Alu Superlite AMF 7005 Double Butted, RFR-Geometry
Voorvork: Rock Shox Reba SL 100mm, Motion Control, PopLoc
Balhoofdstel FSA No.10 semi-Integrated
Stuurpen: Easton EA30 Oversized
Stuur: Easton EA30 Lowriser Oversized
Handvatten: CUBE Double Duometer
Derailleur achter: Shimano Deore XT RD-M772 Shadow
Derailleur voor: Shimano Deore XT FD-M770, Top Swing, 34.9mm
Shifters: Shimano SLX SL-M660 Rapidfire-Plus, 9-speed
Remmen: Formula RX hydr. Discbrake (180/160mm)
Crankstel: Shimano Deore FC-M532 2-Piece 44x32x22, 175mm, Integrated BB
Cassette: Shimano CS-HG50 11-32, 9-speed
Ketting Shimano CN-HG53 108 links
Velgen: Sunringlé Ryde XMB Wheelset
Band voor: Schwalbe Rapid Rob 2.25
Band achter: Schwalbe Rapid Rob 2.25
Binnenband: Impac AV14
Velglint: Schwalbe 25-559
Zadel: Selle Italia Q-Blk
Zadelpen: Easton EA30 31,6mm
Zadelpenklem: Scape Varioclose 34.9mm
Gewicht: 11,50 kg

Lijkt jullie dit wat of zeg je ik zou gaan voor .......
misschien ook wel makkelijk om te weten de fiets staat te koop voor rond de 700 euro is dat een goede prijs voor de fiets ?????

Alvast bedankt voor jullie reactie`s

Mvg Mt Cook

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:14
Prima bike zo te zien :)

• MT COOK
Okè _/-\o_ en wat vind je van de prijs ?

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:15
MT COOK schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 14:32:
[...]

Okè _/-\o_ en wat vind je van de prijs ?
Als de fiets nieuw is, dan is het een nette prijs.
Op termijn de cassette en ketting vervangen door minimaal SLX en de fiets wordt er nog beter van.

Verwijderd

Het lijkt me vrij veel.. model is 3 jaar oud. Nu weet ik de originele nieuwprijs niet maar met die afmontage zal dat toch geen 1500 geweest zijn? 1e jaar gaat de helft er namelijk wel af. Daarna is een soort van richtlijn 10% van de restwaarde eraf per jaar. Dat heb ik tenminste eens gelezen. Daarbij is onderhoud wel belangrijk. Een cassette en nieuwe ketting (xt) kosten je een 100 euro.

Toch maar even kijken bij de 1e de beste site (12gobiking) ltd race 2013 voor 1249.. een 29 inch fiets, weet niet wat jij gezien hebt? Is er nog iets van garantie over op het frame. Die 1249 is ook nog eens de brutoprijs.
Affijn, ik ben geen kenner verder maar goed.. my 2 cents

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Is het toevallig deze? http://link.marktplaats.nl/690911273

700 euro is teveel voor een gebruikte, 3 jaar oud model, mtb.
Op marktplaats genoeg andere mtb die een stuk goedkoper zijn.

Voor 799 heb je een spiksplinternieuwe: http://www.mantel-fietsen.nl/cube-ltd-pro

• MT COOK
Bedankt voor de reacties begin nu wel te twijfelen of ik er goed aan doen om de fiets te kopen.de fiets is zo goed als niet gebruikt volgens de verkoper.en met mijn lengte bijna twee meter begin ook te twijfelen of ik er niet beter aan doen om en 29er aan te schaffen. Het is trouwens de fiets waar die links van is geplaatst in de reactie hier voor.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb dezelfde fiets en heb er ook Formula RX remmen op gelegd en was twee maanden terug in totaal €550 kwijt (hij had wat kuren).

[ Voor 7% gewijzigd door DjVe op 26-06-2013 07:54 ]

Verwijderd

Hij is gereserveerd dus die kun je niet meer kopen in elk geval.

Weet eigenlijk niet of je eigen lengte meetelt in je keuze voor de maat van de wielen. Als je niet groot bent ziet het er niet uit als je met een 29-er rijdt naar mijn mening.

• MT COOK
DjVe schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 07:52:
Ik heb dezelfde fiets en heb er ook Formula RX remmen op gelegd en was twee maanden terug in totaal €550 kwijt (hij had wat kuren).
€550 als in reparatie kosten of aanschaf prijs ??

• MT COOK
dat is nog al wat voor € 100,- er bij koop ik de hele fiets.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:49
Ik doelde meer op de prijs van 550 euro, terwijl dezelfde set remmen op internet voor 300 euro staat.

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Vandaag weer eens het voordeel gemerkt van MTB'en in de bossen op een rustige ochtend. In plaats van af te moeten remmen voor wandelaars heb ik even stilgestaan om te kijken naar een hert met jong die vlak voor mijn neus over het pad liepen. Daar onderbreek ik graag mijn snelle rondje voor. :P

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MBV schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:43:
Ik doelde meer op de prijs van 550 euro, terwijl dezelfde set remmen op internet voor 300 euro staat.
550 is voor alles incl de remmen.

325 voor de fiets
140 voor de Formula RX remmen (in absolute nieuwstaat)
30 voor nieuwe GPX trap-as
20 voor Tacx derrie wieltjes
10 voor kogels in wiellagers
10 voor bidonhoudertje
15 voor bleed setje na een klein foutje van mezelf ;)
Dipsausje schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 19:40:
Vandaag weer eens het voordeel gemerkt van MTB'en in de bossen op een rustige ochtend. In plaats van af te moeten remmen voor wandelaars heb ik even stilgestaan om te kijken naar een hert met jong die vlak voor mijn neus over het pad liepen. Daar onderbreek ik graag mijn snelle rondje voor. :P
Dat heb ik een paar weken terug met de racefiets gehad in de buurt van Groesbeek. Erg mooi inderdaad!

[ Voor 34% gewijzigd door DjVe op 26-06-2013 20:03 ]

• MBV
Zo, ik zit in het altijd zonnige Limburg in een B&B om wat dagen te mountainbiken. Vanochtend viel er alleen een onophoudelijke stroom miezer uit de hemel, ik kwam zwart terug :+
Iemand nog tips? Ik zit in Vijlen, vlak bij Vaals, en de route van Epe heb ik vanochtend gedaan. Het schijnt dat je over de grens bij Duitsland ook mooi kan fietsen, maar ik kan nergens een lijst met officiele routes vinden. En om in mijn eentje een willekeurige GPX-track te gaan rijden vind ik ook geen goed idee, vooral omdat ik alleen een telefoon (zonder stuurmontage) en geen GPS-ontvanger heb. Met osmand kan je dat wel volgen, maar dat lijkt me geen groot succes worden.

edit:
Er staat een fietsendrager op het dak, ik wil best een uurtje rijden naar een leuke trail. Oh ja, en mijn conditie is ruk, anders was ik wel naar Oostenrijk gegaan.

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 29-06-2013 22:26 ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Rij dan ff naar Landgraaf, Pinkpop terrein. Daar kun je vier top routes rijden. Routekaartje kun je krijgen in de kantine van de sportclub daar.

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Na met twee frames problemen te hebben gehad een nieuw S-works frame gekregen van Specialized :P

Bij het originele frame en het eerste garantie frame liep de schijf aan bij het bevestigingspunt van de remklauw. Na een tijdje ziet dat er dan zo uit.

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s9/v90/p1533850474-3.jpg

Met het nieuwe S-works frame lijkt dit probleem opgelost te zijn.

Wat foto's van de fiets met het nieuwe frame

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s10/v114/p1805459793-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s8/v83/p1632970554-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s9/v94/p1711759614-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s10/v99/p1730098117-3.jpg

Fiets weegt nu 9,9 kg :winkie: met Rocket ron banden van rond de 550 gram per stuk.

• TheLemon

TheLemon

Wat voor buitenblad heb je erop? Ziet er zo klein uit op deze foto. Verder erg mooie fiets, ziet er heel erg clean uit, maar kan niet precies zeggen hoe dat komt.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:46
TheLemon schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:29:
Wat voor buitenblad heb je erop? Ziet er zo klein uit op deze foto. Verder erg mooie fiets, ziet er heel erg clean uit, maar kan niet precies zeggen hoe dat komt.
Lijk idd alsof voorblad kleiner is dan grootset achterblad. Is dus 2x10. Maar dan?
En ja, natuurlijk oogt hij cleaner. Spetterd gewoon van het scherm af, zo blinkend mooi.

• Roet
  • Laatst online: 14:34
TheLemon schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:29:
Geen kabel voor de lockout, geen (donker/licht) gekleurde schijven, geen km teller, geen dikke chainstay-beschermer en geen zadeltasje/pompje. Tenminste, dat is mijn observatie :)

Ben ik overigens ook een groot voorstander van, het is dat ik te lui ben, maar eigenlijk wil ik mijn lockout demonteren, de nieuwe SID RL vork doet het zo goed, dat ik niet zou weten waarvoor ik het ooit zou willen gebruiken.

• maartend
Roet schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:47:
[...]

Geen kabel voor de lockout, geen (donker/licht) gekleurde schijven, geen km teller, geen dikke chainstay-beschermer en geen zadeltasje/pompje. Tenminste, dat is mijn observatie :)
Zit ook niet op mijn bike. Ben ik nu ook een hype?

• Roet
maartend schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:57:
[...]

Zit ook niet op mijn bike. Ben ik nu ook een hype?
Een hype? Ik observeer alleen waarom de bike er voor TheLemon clean uit zou kunnen zien. Wat iedereen met zijn fiets doet moet hij lekker zelf weten vind ik :+.

• maartend
Roet schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:59:
[...]

Een hype? Ik observeer alleen waarom de bike er voor TheLemon clean uit zou kunnen zien. Wat iedereen met zijn fiets doet moet hij lekker zelf weten vind ik :+.
Ik zat maar te geiten.

Maar hij heeft absoluut een mooie bike. jeez.

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Nette fiets inderdaad!
Alleen vind ik het gewicht wat tegenvallen, had hem 500 grammetjes lichter ingeschat.

Klik: .joeri. !

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Voor zitten tandwielen met 38 en 24 tandjes. Achter heeft het grootste tandwiel 36 tandjes. Voor mij is dit de ideale setup om overal te kunnen mountainbiken. Alleen voor strandrace zou het niet geschikt zijn maar daar doe ik nooit aan mee en zeker niet met deze fiets.

Voorvork heeft geen lockout en daarom ook geen kabeltje. De vork is vork voorzien van Specialized zijn brain technologie. Op de site van Specialized staat beschreven hoe dit werkt:

Brain technologie (in de vork) voelt het verschil tussen echte hobbels en het duwen en trekken aan het stuur door het gebruik van een inertieventiel en een oliestroom om de vering te activeren. Wanneer de rijder gaat staan om te versnellen wordt de vork direct hard, zodat de rijder geen last heeft van de vering. Daarentegen zal de vork direct reageren wanneer er een steen of hobbel op zijn pad komt.

Fox heeft met zijn Terralogic techniek hetzelfde in huis.

Specialized frames zijn naar verhouding niet erg licht. Die van Scott en Cannondale zijn rond de 150-200 gram lichter.

[ Voor 9% gewijzigd door Faxe op 01-07-2013 18:10 ]

Verwijderd

Voor de mensen die met een Garmin device rijden: ben ik de enige die enorm veel last heeft van 'speed spikes'? Oftewel het verspringen van de snelheid per seconde met verschillen van 2-3 km/u? Het betreft een Edge 500 met GSC10 snelheid en cadans meter. Vandaag samen met mijn bike maatje gereden die over dezelfde Edge 500 bundel beschikt. We zijn enorm aan elkaar gewaagd en hebben letterlijk de hele route in elkaars wiel gereden. Zie hier het verschil qua snelheidsregistratie:

Ik
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/47487061/stefan.JPG

Hij
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/47487061/ali.JPG

Hij woont 400m van mijn huis en rijdt dus effectief 2x400m meer dan ik. Echter is mijn totale aantal KM op deze route 25.9 km en bij hem is het 27.7 waardoor ik ongeveer 1 kilometer mis. Dit resulteert ook in een verschil in gemiddelde snelheid met 21.6 km/u tegenover 22.5 km/u.

Heb de Egde al 2x opnieuw gemonteerd en automatisch laten calibreren. De afstand tussen de GSC 10 en de magneet in de spaken is exact identiek met de montage bij mijn fietsmaatje, daar hebben we nu al 3x naar gekeken. Ook een video tutorial bekeken om te zien of ik het dan wel echt goed heb gedaan qua montage en ja dat is het geval.

Het lijkt alsof de snelheidssensor niet alle waarden correct doorgeeft omdat ik soms rijd met 18 km/u en dan ineens terugval naar 8km/u om dan heel langzaam van 8 weer naar 18 te gaan. Wanneer ik enkel met de GPS aan rijd dan zijn de verschillen minder groot maar dan is de hele waarneming sowieso onnauwkeurig.

Edge is 2 maanden oud dus qua batterij en dergelijke zou er geen probleem mogen zijn, ook knipperen het rode en groene lampje op de sensor zoals het hoort. Op het Garmin forum zijn er meerdere mensen met vergelijkbare problemen waarbij zij het gevoel hebben dat wanneer de snelheden droppen het vaak naar exact 50% zakt van wat het moet zijn (mist wellicht 1 ronde van het wiel?). Heb de laatste firmware er op gezet maar zonder resultaat.

Iemand een idee wat dit kan zijn ? Ben tot heden in elk geval teleurgesteld in de prestaties van dit vrij dure apparaat. Bij mijn fietsmaatje springt hij een keer of 10-15 op pauze terwijl we gewoon fietsen en ook andere metingen (hoogte, temperatuur) wijken behoorlijk af tussen beide apparaten. Erg nauwkeurig lijkt het allemaal niet.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 15:13
Als een snelheidssensor soms onnauwkeurig is ... zien of je het magneetje niet dichter bij de sensor kunt krijgen.
Ik had iets vergelijkbaars met mijn simpel cateye dingetje ... met bandje rubber onder de sensor heb ik die dus wat dichter bij de sensor gekregen.

Verwijderd

Garmin houdt ongeveer 5mm afstand aan. Ondertussen 3x 5mm opgemeten en daarmee getest, 1x bewust op 2 mm afstand gezet en 1x op 9mm maar allen met hetzelfde resultaat helaas.

• Roet
Verwijderd schreef op maandag 01 juli 2013 @ 23:17:
Heb de Egde al 2x opnieuw gemonteerd en automatisch laten calibreren.
Wat is de wielomtrek die je hebt ingevuld? Ik vul altijd de omtrek handmatig in, dat lijkt goed te kloppen.

Verwijderd

Dat is wat ik nu ga proberen inderdaad. Had het idee de maat 2078 in te vullen omdat het boekje de volgende waarden geeft:

2070 = 26 x 2.125
2083 = 26 x 2.35

Zelf heb banden met de breedte 2.25 dus dan is het 26 x 2.25. Naar schating kom je dan op 2078 uit. Hopelijk gaat dat helpen.

• Roet
26” maten en omtrek:
35-559 1990 mm
40-559 2030 mm
47-559 2050 mm
50-559 2075 mm (dit is 26x2.25)
54-559 2100 mm
57-559 2120 mm
60-559 2160 mm
37-590 2100 mm

Bron:
http://www.schwalbe.co.uk...iles/Technical%20Info.pdf
Pagina 7

Het is natuurlijk maar een richtlijn, maar ik houd me er altijd maar aan vast :p

Verwijderd

Stom dat ik op de website van Bulls keek ipv bij Schwalbe direct. Zat ik er toch 3mm naast. Thx!

De huidige, automatisch gedetecteerde wheelsize staat op 1938mm 8)7 . Hopelijk lost dat het probleem op! Ik krijg weer een beetje hoop. Lost dit overigens niet alleen het probleem op dat ik minder afstand en gemiddelde snelheid heb dan mijn maatje? Ga morgen weer fietsen maar het lijkt me niet logisch dat hiermee de spikes in waarneming ook verdwijnen.

Edit: vreemd, zodra ik van auto naar manual klikte veranderde de 1938mm direct naar 2096mm zonder dat ik iets deed. Zal wel proactief zijn, die 1938 lijkt me nog steeds fout.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2013 17:17 ]

• Christiaan100
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 14:52
iemand die weet waar je hayes onderdelen (brakepads) kan kopen?

Verwijderd

Tis GoT dus enige moeite moet je eigenlijk zelf doen maar...
https://www.google.nl/sea...0CDMQuAE&biw=1600&bih=775

Google is gewoon je vriend.

• Christiaan100
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:34:
Tis GoT dus enige moeite moet je eigenlijk zelf doen maar...
https://www.google.nl/sea...0CDMQuAE&biw=1600&bih=775

Google is gewoon je vriend.
al gedaan ik heb brakepads nodig voor mn downhill en dat zijn dus deze maar kan ze nergens in nederland vinden

[edit/]

ben ook al bezig geweest via hayes zelf maar kwam op geen enkele goede site uit

[ Voor 8% gewijzigd door Christiaan100 op 02-07-2013 22:43 ]

Verwijderd

AHA, extra info, trek mijn woorden gelijk terug en kan je niet helpen.. geen downhiller.
Ebay wellicht nog een optie?

• Christiaan100
mwah dan heb je gebruikte en dat is wat je juist niet wil

Verwijderd

Op ebay staan ook nieuwe dingen hoor.

• Christiaan100
geprobeerd, komen wel de goede uit maar dan van andere fabrikanten en ik heb toch liever hayes zelf

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:32
http://www.discobrakes.com/ al geprobeerd?
EDIT: gratis shipping!

[ Voor 22% gewijzigd door citruspers op 03-07-2013 00:12 ]

I'm a photographer, not a terrorist

• MBV
http://www.amazon.com/Hay...cycle-Brake/dp/B0051M96S4
https://www.bike-componen...--MAG-.html?xtcr=3&xtmcl=

Ik heb voor mijn Hayes stroker trail trouwens wat willekeurige remblokjes gekocht (ze waren even duur, dus 2 verschillende merken :P), en ik merk niet echt verschil.

[ Voor 32% gewijzigd door MBV op 03-07-2013 00:13 ]

• Christiaan100
oke bedankt voor alle info ik denk dat ik maar bij discobrakes ga bestellen

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11 21:37

Nox

Noxiuz

Zo, na mijn koprollen een paar weken terug de fiets weer even schoon gemaakt en alles nagekeken. Remmen en versnellingen afgesteld enz.

Alleen mijn kleinste tandje achter loopt enorm 'anders' dan de een na grootste. Het lijkt alsof de fiets resoneert op het kleinste blad achter (grootste voor) en er een zoort brom van rond de 5hz door de fiets gaat (hij hing aan het plafond).

Iemand een idee wat dit kan zijn? Het voelt aan de trappers ook nogal zwaar. Gelukkig gebruik ik het tandwieltje niet want meestal rij ik niet zo hard, en op het middenblad zit ik zelden zo zwaar want dan schakel ik wel op.

In ieder geval tijd voor een nieuwe ketting en dit keer ga ik hem wel netjes smeren zodat hij wat minder vuil aantrekt. Iemand tips om het gelijk goed te doen? Ik neem iig zo'n losse schakel erbij zodat ik hem eruit kan halen tijdens schoonmaken en een extra linkje ter reparatie. Mijn LBS heeft ook kettingen van een ander merk dan SLX; lijken me prima en schelen best geld. Do or don't? Ik wil gewoon bang for bucks hebben...

[ Voor 26% gewijzigd door Nox op 04-07-2013 01:47 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik gebruik gewoon een Shimano SLX ketting (€18) met een SRAM powerlink (€3). Officieel zou dat niet mogen werken, maar het werkt prima (check google maar eens). Ik reinig mij ketting met een ketteingreiniger en ontvetter van Cyclon en smeer hem daarna met Cyclon all weather MTB lube.

• MBV
Kijk eens op internet naar de prijzen voor kettingen etc. Waarschijnlijk is alleen een ketting laten bezorgen vanuit Duitsland goedkoper dan ophalen bij de fietsenboer.

En er zit wel wat verschil tussen kettingen, in gewicht en duurzaamheid. Ik dacht dat SLX minder snel ging roesten dan Deore.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb een Deore-ketting, dat roesten valt best mee. Echter heb ik als tweede ketting de goedkoopste 10-speed van KMC gekocht en daar zaten na één ritje in het bos flinke roestvlekken op :/ Over KMC's met RustBuster coating lees ik wel hele goede verhalen, heb er daar zelf één van gekocht voor mijn singlespeed fietsje, maar die heeft nog te weinig geleden om er uitspraken over te kunnen doen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MBV schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 10:13:
Kijk eens op internet naar de prijzen voor kettingen etc. Waarschijnlijk is alleen een ketting laten bezorgen vanuit Duitsland goedkoper dan ophalen bij de fietsenboer.

En er zit wel wat verschil tussen kettingen, in gewicht en duurzaamheid. Ik dacht dat SLX minder snel ging roesten dan Deore.
Ik merk na een paar ritjes weinig verschil tussen een deore en slx, maar wellicht dat het nog wat te vroeg is voor uitspraken. Het geld investeren in goed onderhoudsgereedschap en de bijbehorende vloeistoffen, is naar mijn weten een betere investering dan een "betere" ketting die zo nu en dan wat olie en een doekje krijgt.
NoxiuZ schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 01:46:
Zo, na mijn koprollen een paar weken terug de fiets weer even schoon gemaakt en alles nagekeken. Remmen en versnellingen afgesteld enz.

Alleen mijn kleinste tandje achter loopt enorm 'anders' dan de een na grootste. Het lijkt alsof de fiets resoneert op het kleinste blad achter (grootste voor) en er een zoort brom van rond de 5hz door de fiets gaat (hij hing aan het plafond).

Iemand een idee wat dit kan zijn? Het voelt aan de trappers ook nogal zwaar. Gelukkig gebruik ik het tandwieltje niet want meestal rij ik niet zo hard, en op het middenblad zit ik zelden zo zwaar want dan schakel ik wel op.
Probeer eens de schroeven die de bladen verbinden aan te draaien? Als dit goed zitten ben ik bang dat je blad kom is. Gelukkig is een vervangend blad niet zo duur en ook goed zelf te doen :)

[ Voor 38% gewijzigd door DjVe op 04-07-2013 11:18 ]

• MBV
@Noxiuz: ik heb weleens gezien dat bij het kleinste blad de ketting tegen het 'binnenwerk' van mijn cassette aan kwam, waardoor hij ook anders aanvoelt dan de andere bladen. Misschien is dat wat je merkt?

@DjVe: bij Bike-components zat er maar zo weinig verschil tussen XT en Deore dat ik voor XT heb gekozen, bij LBS-prijzen geef ik je grood gelijk om Deore te kopen :) En onderhoud doe ik niet beter of slechter afhankelijk van wat voor ketting erop zit.

• TheLemon

TheLemon

XT is toch hetzelfde als Ultegra qua kettingen? Die breken relatief vaak als je de geluiden op internet mag geloven. 105(SLX) schijnt veel minder problemen te geven op dat vlak.

• MBV
Het zou kunnen, maar ik heb er nog nooit wat van gemerkt. Ik heb nog nooit een ketting gebroken, maar ik rijd altijd in een relatief lichte versnelling om mijn knieen te ontzien.

Verwijderd

Heb er in een jaar 2 gebroken.. waarvan de laatste breuk vorige week.. en dat was een nieuwe kmc.. geen idee waarom hij brak overigens.

• Nox

Nox

Noxiuz

Thanks voor de tips; zometeen langs de fietsenboer voor een nieuwe SLX-ketting. Hopelijk krijg ik die zonder apart gereedschap erop :P (is de eerste keer dat ik dat ding vervang lol) en gelijk even goede olie en een smeerspray voor de bewegende delen halen.

Ik spoot trouwens alles (behalve remmen lol) in met dit spul, dus ook de ketting:
Afbeeldingslocatie: http://www.fietsvakshop.nl/14948-69958-thickbox/cyclon-mtb-spray-500-ml.jpg

Voor de ketting haal ik wel een druppelflesje olie, iets wat makkelijker doseert. Want zo'n spuitbus knalt snel je hele fiets onder met spray en dat trekt vuil aan. Voor de lagertjes in mijn derrie en de hubs e.d. prima, maar je pakt ook dampen op met je schijfremmen (na een keer remblokken verkloot te hebben dus als allerlaatste ff de remmenreiniger over de schijven, werkt al een jaar perfect).

Zal ook wel ff kijken naar dat kleinste blad op de cassette wat daar aan de hand is. Als hij over het binnenwerk loopt hoop ik met een schone ketting al iets verder te komen :P

EDIT:

Ik kwam net bij de LBS. Maar de LBS niet :/ Was ie gesloten 8)7

Maar ik ben er achter gekomen dat het euvel met brommen/resoneren alleen in het allergrootste verzet zich voordoet, voor groot en achter klein dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 04-07-2013 22:58 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40
Ik heb gisteren mijn eerste mountain bike ooit opgehaald (een cube ltd 29 race), en zit me te orienteren op een navigatiesysteem.

Ik heb zelf al een garmin forerunner 610 (hardloophorloge met gps en hartslagmonitor), en die garmin gsc-10 cadans/snelheidmeter op de mountainbike zitten, dus ik kan achteraf al een heleboel leuke grafiekjes bekijken in garmin connect, dus die functionaliteit hoeft niet per se nog eens in de routeplanner te zitten.

Waar ik op zoek ben is een goed navigatiesysteem met leuke routes voor op de weg, maar ook echte mountainbike routes. Dus een systeem met een kaart waar ook de offroute paden opstaan, en waar je dus een aantal leuke voorgedefinieerde fietsroutes kunt inladen (liefst waar ook een actieve community is die (gratis) routes deelt). Zal trouwens voornamelijk in Limburg, de ardennen en de eifel gaan fietsen.

Zelf kom ik uit op de garmin edge 800, of een eTrex/Oregon/Dakota/GPSMap, maar heb niet echt goed zicht welke alternatieven er allemaal zijn. Dus ben op zoek naar ervaringen :)

• Roet
Heb zelf al tijden een Edge 800. Doet het perfect, nooit problemen mee gehad. Van de merken die je opnoemt zou ik dan eerder naar Bryton kijken. Gezien de Garmin devices erg veel gebruikt worden en de ervaringen over het algemeen goed zijn, ben ik daar voor gegaan. Nog geen seconde spijt :).

• sewer
OK thanks, heb ook het idee dat de edge 800 de beste keuze voor mij is. En gebruik je dan die map die erbij zitten, of opencyclemap/openstreetmap of iets anders? En nog tips waar je je routes vandaan haalt?

[ Voor 3% gewijzigd door sewer op 04-07-2013 23:12 ]

• MBV
OpenCycleMaps vind ik geniaal, daar staan ook veel MTB-routes in aangegeven. Ik heb nog geen garmin-achtige, alleen OSMand op mijn telefoon. Daar gaat ook verandering in komen, eerst nog eens zo'n ding huren om te kijken wat nou echt belangrijk is.

@NoxiuZ: je zal sowieso een kettingpons nodig hebben. Tip: koop een multitool met goede kettingpons (die ook door shimano heen komt, dat is niet bepaald standaard), als je dan een keer je ketting breekt onderweg kan je nog thuis komen.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

sewer schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 21:32:
Ik heb gisteren mijn eerste mountain bike ooit opgehaald (een cube ltd 29 race), en zit me te orienteren op een navigatiesysteem.

Ik heb zelf al een garmin forerunner 610 (hardloophorloge met gps en hartslagmonitor), en die garmin gsc-10 cadans/snelheidmeter op de mountainbike zitten, dus ik kan achteraf al een heleboel leuke grafiekjes bekijken in garmin connect, dus die functionaliteit hoeft niet per se nog eens in de routeplanner te zitten.

Waar ik op zoek ben is een goed navigatiesysteem met leuke routes voor op de weg, maar ook echte mountainbike routes. Dus een systeem met een kaart waar ook de offroute paden opstaan, en waar je dus een aantal leuke voorgedefinieerde fietsroutes kunt inladen (liefst waar ook een actieve community is die (gratis) routes deelt). Zal trouwens voornamelijk in Limburg, de ardennen en de eifel gaan fietsen.

Zelf kom ik uit op de garmin edge 800, of een eTrex/Oregon/Dakota/GPSMap, maar heb niet echt goed zicht welke alternatieven er allemaal zijn. Dus ben op zoek naar ervaringen :)
Het is juist zo leuk om blind het bos in te duiken en te ontdekken waar alles een beetje zit je omgeving. Daarnaast is het ook erg leuk om dat gevoel te hebben als je ineens een dorpje binnen crost, "oh verrek zit ik nu al hier". Leer eerst je fiets kennen en ga eerst eens kijken hoe je je techniek wat kan verbeteren voor je veel geld uit gaat geven aan computers ;) Ik rij nog steeds met een fietscomputer van 20 euro (alleen tijd/snelheid/afstand) en heb mijn telefoon mee waar ik Endomondo op draai (die logt mijn rit).

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

NoxiuZ schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 19:54:
Maar ik ben er achter gekomen dat het euvel met brommen/resoneren alleen in het allergrootste verzet zich voordoet, voor groot en achter klein dus.
Je moet ook zoveel mogelijk met een rechte ketting proberen te rijden. Met het middelste blad mag je alle kransjes achter gebruiken. Met de grote en kleine voor, mag je maar een deel van je cransjes gebruiken, om het simpele feit dat het anders te scheef staat. En ja dan krijg je vreemde geluiden! Lees hier maar eens: http://www.fietsenkunjeze...12/13/optimaal-schakelen/

Maar als je voor groot en achter klein hebt, dan is dat in orde. Als je voor groot en achter klein +1 pakt? Wordt het dan minder/is het dan weg? En als je klein +2 pakt?

[ Voor 14% gewijzigd door DjVe op 05-07-2013 08:26 ]

• chime
In plaats van te investeren in een navigatiesysteem zou ik eerder opteren voor een hartslaghorloge met gps functie in.

Kan je tegen hartslag trainen + je hebt vaak een home-coming functie zodat je niet nodeloos verdwaalt O-)

Voor de rest: doe mee met lokale toertochten of ga naar een afgepijlde route in de buurt.
Zowel nederland als belgie hebben sites waar de vast afgepijlde routes op terug te vinden zijn + wat feedback van gebruikers.

• MBV
De eenvoudige navigatiesystemen (zonder kaart, met pijl om de waypoints te volgen) zijn niet veel duurder dan horloges met GPS, dacht ik. En ook op navigatiesystemen kan je magneetsensoren en hartslagmeters aansluiten :) Voordeel is dat je makkelijker routes kan volgen die niet uitgepijld zijn, denk bijvoorbeeld aan Oostenrijk en Sud-Tirol waar 'alle' VVV-routes minstens 3 meter brede grindpaden zijn. Of aan de Voerstreek, waar de GPS-track van de oude Voerstreekroute een stuk leuker is dan de officiele nieuwe.

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 05-07-2013 10:32 ]

• chime
MBV schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 10:23:
De eenvoudige navigatiesystemen (zonder kaart, met pijl om de waypoints te volgen) zijn niet veel duurder dan horloges met GPS, dacht ik. En ook op navigatiesystemen kan je magneetsensoren en hartslagmeters aansluiten :) Voordeel is dat je makkelijker routes kan volgen die niet uitgepijld zijn, denk bijvoorbeeld aan Oostenrijk en Sud-Tirol waar 'alle' VVV-routes minstens 3 meter brede grindpaden zijn. Of aan de Voerstreek, waar de GPS-track van de oude Voerstreekroute een stuk leuker is dan de officiele nieuwe.
Bij een navigatiesysteem wil je toch wel iets hebben van kaart ... door een bos knotsen met enkel zo een pijltje gaat nog wel es fout.
Je kan op GPS systemen ook van die sensoren toevoegen, maar die zijn in totaal toch vaak wat kostelijker.

Als je net begint met mountainbiken zou ik niet direct mijn geld daar aan uitgeven, maar gewoon lokaal beginnen fietsen, toertochtjes doen en standaard afgepijlde routes.

Op een GPS is inderdaad wel wat leuker, maar voor een beginner zie ik dan niet direct als meerwaarde.
Om bij iemand die net zijn eerste MTB heeft gekocht al te beginnen over Oostenrijjk en sud-Tirol 8)7
Laat die dan maar eerst wat in de Belgische ardennen komen knotsen, daar zijn ook leuke afgepijlde roetes en leuke toertochten in de zomer.
Of doe in nederland de mountainbike-routes in de buurt van landgraaf, dan heb je ook al wat hoogtemetertjes.

• MBV
Toen ik mijn eerste mountainbike kocht had ik al een weekje bij het Gardameer gefietst, en een paar keer 's zomers een fiets gehuurd voor een dagje of 2 in de alpen. Ik ben in Nederland gaan fietsen om wat conditie te krijgen, zodat ik de volgende keer 's zomers wat langer door kon gaan :)

Ik denk dat je beter het GPS-horloge van 150 euro kunt overslaan, als je toch van plan bent volgend jaar een ding met kaart van 300 euro te gaan kopen. Er zijn zat fietscomputers met hartslagband voor minder dan 50 euro, en op je telefoon kan je loggen waar je geweest bent (en de weg naar huis vinden ;)).

GPS-horloges werken vaak ook met ANT+, net zoals GPS navigatiesystemen. Dan zijn hartslagmeters etc dus precies even duur.

[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 05-07-2013 12:11 ]

• TheLemon

TheLemon

FF goed lezen jongens, hij heeft al een Garmin Forerunner watch en blijkbaar ook al een GSC-10 sensor op de fiets (vreemd, maar goed).

@sewer: welke routes en welke kaarten je gebruikt staat los van welk apparaat je gebruikt bij Garmin iig. Laat je keuze van het toestel daar dus niet van afhangen. Ik heb een e-Trex Vista en nu sinds 1,5 jaar een Edge 800 en die laatste is vele malen relaxter voor fietsen. De niet-dedicated fietssystemen (dakota, e-trex, etc) zijn enorm lomp en zwaar en qua functies veel te uitgebreid (viskalender, geocaching, etc etc).
Ik kan je de Edge 800 echt aanraden en zo te lezen heb jij alleen het apparaat zelf nodig en geen bundel, dus dat scheelt weer knaken. Je kan ontelbare soorten maps gratis downloaden die gebaseerd zijn op OpenStreetMap, dus je vindt altijd wel een kaart met alle paadjes erop. OpenMtbMap werkt erg goed.
Goede routes kun je overal vinden, bijv. op www.bikemap.net, www.gpsies.com, www.routeyou.com. Vanuit die sites kun je de route direct op je Garmin zetten (als .tcx file werkt het beste), dan gewoon het lijntje volgen op de kaart, simpeler kan niet.

• sewer
Thanks voor alle advies, waarom zou het trouwens raar zijn om een GSC-10 sensor te gebruiken? De forerunner 610 is daar gewoon compatibel mee hoor en werkt perfect :) Even voor de duidelijkheid, die sensor heb ik dus zelf gekocht en ook zelf op de fiets gemonteerd ;)

Ik heb ook een garmin zumo 660 (motornavigatie), dus ben gelukkig wel bekend met dat mapsource/basecamp-gebeuren en hoe je routes moet maken, neem aan dat dat bij de edge hetzelfde werkt aangezien daar ook die citynavigator op zit. Maar bedankt voor alle tips, ik ben er nu wel uit dat de edge 800 de beste keuze is, en handig om te weten dat de alternatieve kaarten goed zijn en er ook veel routes voor te vinden zijn :)

Maar misschien dat ik inderdaad beter even kan afwachten en kijken hoeveel ik over een half/heel jaar nog fiets, en ook hoe vaak op onbekende routes. Dat heb ik met mijn motor en hardlopen ook gedaan, eerst eens even kijken hoe veel je het na een tijdje nog doet.

Maar gezien mijn voorliefde voor Garmin en gadgets in het algemeen, gok ik dat die 800 (of 810 als die een beetje in prijs gaat zakken) er wel gaat komen :P

• maartend
Heya.

Weet iemand een aanbioeding voor een complete drivetrain?
Is voor mijn oude MTB (gebruik ik op werk) Merida.
24 speed, vierkante as, zonder spie.
Dus ketting, actersetje en voorset.

• TheLemon

TheLemon

sewer schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 23:06:
Thanks voor alle advies, waarom zou het trouwens raar zijn om een GSC-10 sensor te gebruiken? De forerunner 610 is daar gewoon compatibel mee hoor en werkt perfect :) Even voor de duidelijkheid, die sensor heb ik dus zelf gekocht en ook zelf op de fiets gemonteerd ;)...
Aha, dat verklaart. Ik bedoelde vreemd als iemand zo'n ding op z'n fiets laat zitten terwijl hij de fiets verkoopt en nog vreemder als hij er nieuw al op zat. Het leek in je post of hij er al op zat, vandaar.
De Edge 810 zou ik niet te snel doen, los van de prijs. Ik lees daar wat problemen over qua software, er zijn mensen die hem al ingeruild hebben voor een 800.

Verwijderd

Vandaag voor de tweede keer gefietst nadat ik mijn Garmin Edge handmatig gecalibreerd heb op basis van tips hierboven. Tot heden geen speeddrops meer gezien tijdens het rijden en ook mijn grafieken zien er weer als normaal uit :D Top!

Nu alleen nog zien te kijken hoe ik op los dat de Edge continu op pause/unpause schiet tijdens een rit wanneer je een klein heuveltje pakt.

Verwijderd

Pauze kan te maken hebben met een instelling dat hij beneden een bepaalde snelheid moet pauzeren. Ik heb er ook last van trouwens .. opnieuw calibreren zou moeten helpen maar dat heb jij al gedaan.
(edge 800).
Mijn hartslagband pakt niet lekker trouwens.. nieuwe batterij helpt niet.

Verwijderd

Ik vind de band zelf ook niet fijn zitten, ondanks dat deze erg strak om mijn lijf zit heb ik het gevoel alsof deze afzakt. Gebeurt niet echt maar zo voelt het wel.

Auto pause staat inderdaad ingesteld op een bepaalde snelheid, te weten 5km/u maar in 9 van de 10 gevallen rijd ik gewoon 15-25 km/u wanneer de pauze er op vliegt. Het lijkt vooral te zijn bij kleine bultjes, misschien omdat je dan in de hoogte stijgt en niet 'vooruit'.

Overigens gisteren voor het eerst na lange tijd (beetje laat begonnen dit jaar ivm blessure) 60km gereden met 22.5km/u gemiddeld. Merkte toch wel dat een banaan en Liga te weinig was en bij het naar huis rijden bleef mijn hartslag rond de 145-150 terwijl ik met 20 km/u op een normaal fietspad reed. Toch maar eens een sportdrank overwegen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2013 09:49 ]

Verwijderd

Band op zich zit bij mij wel oke, nooit het gevoel dat je beschrijft maar dat heeft ook wel te maken met lichaamsbouw denk ik?

Zal de pads eens heel voorzichtig proberen schoon te maken met wat schoonmaakmiddel en opnieuw instellen.

Genoeg water zou voldoende moeten zijn in combi met banaan en liga bij die snelheid, met welke cadans heb je gereden? Probeer naar de 90 te gaan in zone D1, dan zou het zeker moeten lukken lijkt me. 145-150 bij 20 km lijkt hoog.

Hieronder de beschrijving om mijn pauzeprobleem te verhelpen zoals ik het kreeg van de leverancier.. vooralsnog zelf nog niet gedaan.. ga ik wel doen natuurlijk.

Zie gebruiksaanwijzing, http://static.garmincdn.com/pumac/Edge_800_OM_NL.pdf, bladzijde 12.

Daarna een masterreset en een software update.

Masterreset:

Zorg ervoor dat het apparaat is uitgeschakeld. Houd nu de linker bovenhoek van uw touchscreen vast en druk ondertussen kort de Power knop in. Houd de linker bovenhoek van uw scherm vast totdat het apparaat vraagt of u alle gebruikersdata wilt verwijderen. Kies voor Ja. Het apparaat zal nu gereset worden.

Mogelijk kunnen de problemen die u ervaart met uw Garmin-apparaat verholpen worden door het uitvoeren van een software-update. Hiermee wordt de meest recente versie van het besturingssysteem op het apparaat geplaatst. Deze updates komen regelmatig uit en zullen de werking van het navigatiesysteem verbeteren.

De beste manier om de software te updaten is met behulp van ‘WebUpdater’.

WebUpdater is een gratis applicatie die kan worden gedownload en geïnstalleerd op uw computer. Het programma begeleidt u door het updateproces. WebUpdater kan worden uitgevoerd op elk gewenst moment om de software van uw Garmin-apparaat te controleren en bij te werken.

U gaat allereerst naar de WebUpdater pagina:

http://www8.garmin.com/products/webupdater/howtoinstall.jsp

1. Sluit uw apparaat aan op de computer met behulp van de USB-kabel

2. Klik op‘Download’ bij Stap 1

3. Selecteer de juiste versie van de WebUpdater, gebaseerd op het besturingssysteem van uw computer

4. Klik op de eerste optie onderaan. Hier staat: “Ik ga akkoord met de bovenstaande voorwaarden en wil door gaan naar de download pagina”

5. Klik op ‘Download’

6. Selecteer ‘Uitvoeren’ als de pop-up box verschijnt

7. Selecteer ‘Uitvoeren’ als een bericht verschijnt met de vraag "Wilt u deze software uitvoeren?"

8. Klik op ‘Volgende’ wanneer de WebUpdater installatiepagina verschijnt

9. Vink het vakje aan om de licentievoorwaarden te accepteren en selecteer ‘Next’

10. Selecteer ‘Gereed’ om het downloaden van de WebUpdater te voltooie.

Zodra de WebUpdater is geïnstalleerd op uw computer zal het programma automatisch openen. Indien dit niet het geval is (of als het programma reeds op uw PC geïnstalleerd is), open het dan via Start -> Alle Programma’s ->Garmin -> WebUpdater

1. Selecteer ‘Volgende’ bij de WebUpdater Wizard

2. Selecteer ‘Zoeken naar apparaat’ (of wacht tot het apparaat gevonden is) enklik dan op ‘Volgende’

3. Selecteer ‘Volgende’ om de software op uw apparaat bij te werken en volg de aanwijzingen op het scherm Zodra de software van uw apparaat is bijgewerkt, of als het toestel al de laatste softwareversie bevat, wordt u gevraagd om te zoeken naar aanvullende updates. Voor het binnenhalen vinkt u de vakjes naast de relevante updates aan. Klik nu op ‘Volgende’ en vink het vakje overeenkomst aan. De updates worden nu direct geladen op uw Garmin-apparaat. Zodra de update voltooid is, verschijnt er een box waarin aangegeven wordt dat de downloads succesvol zijn uitgevoerd. Klik op ‘Voltooien’ en ontkoppel het apparaat om de updates te laden. Zodra de updates zijn geladen, zal uw toestel terugkeren naar het startscherm en zal het klaar zijn om te bedienen.

• sewer
Gisteren mijn eerste ritje ooit gedaan op een mountainbike (en eigenlijk ook op een fiets met een derailleur), en ben op zich niet ontevreden: http://connect.garmin.com/activity/338219830

Ik heb alleen de neiging om heel zwaar te fietsen, zit op rechte stukken altijd in de zwaarste versnelling en wil dan eigenlijk nog opschakelen. Na wat googlen zie ik dat een cadans van 90-110 'ideaal' is, ik zat op mijn ritje op 60 :+ Toch maar eens een andere fietsstijl gaan aanwennen...

• MBV
@patrick, over de problemen met hartslagbanden: zo'n duur apparaat als de Edge 800 werkt toch meestal met Ant+ accessoires? Dan zou je een ander merk hartslagband kunnen pakken wat wel goed zit. Ik neem aan dat je weet dat je het beste met speeksel of speciale contact-gel de contactpunten kan insmeren?

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Ik wilde zojuist op de mtb een rondje maken en halverwege de route afstappen en wat anders doen en besefte me dat mijn el cheapo kettingslot kapot is en ik dus geen slot voor de mtb meer heb. Nu wil ik graag een betere kopen, maar wat zijn de kenmerken waarop ik moet letten?

• MBV
hoe lichter hoe makkelijker mee te nemen voor jou en voor een dief, hoe zwaarder... Vraag aan de LBS wat zwaar genoeg is om te zorgen dat je fiets blijft staan. Bij een MTB is een heel zwaar kettingslot nogal nutteloos lijkt mij: in 10 minuten kan je hem met alleen een inbussleutel zover strippen dat je alleen nog een frame (en waarschijnlijk 1 wiel) aan de lantarenpaal hebt staan. Ik heb zelf een yellow chain, dat was toen ik het 5 jaar geleden vroeg zwaar genoeg. Ik gebruik die op mijn 'stadsfiets', die sowieso minder opvalt dan mijn MTB.

[ Voor 26% gewijzigd door MBV op 07-07-2013 16:20 ]

Verwijderd

Ik spuug me rot.. dus dat is bekend hoor :)
ANT+ inderdaad. Hij zit bij mij prima, daar geen probleem mee! Het gaat om de registratie, valt weg of geeft foutieve info weer.

Wat slot betreft.. beetje mtb-er heeft geen slot, ik zit op de mijne of hij staat in de schuur. Als ik een bakkie doe heb ik er zicht op (op de auto of in de buurt).
Moet er niet aan denken dat mee te moeten nemen.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

sewer schreef op zondag 07 juli 2013 @ 12:09:
Gisteren mijn eerste ritje ooit gedaan op een mountainbike (en eigenlijk ook op een fiets met een derailleur), en ben op zich niet ontevreden: http://connect.garmin.com/activity/338219830

Ik heb alleen de neiging om heel zwaar te fietsen, zit op rechte stukken altijd in de zwaarste versnelling en wil dan eigenlijk nog opschakelen. Na wat googlen zie ik dat een cadans van 90-110 'ideaal' is, ik zat op mijn ritje op 60 :+ Toch maar eens een andere fietsstijl gaan aanwennen...
Ik heb gisteren mijn fiets (KTM Life Road) ontvangen. Enthousiast ben ik direct gisteren gaan fietsen, en vanmorgen weer. Maar ook mijn stijl is zo veel mogelijk in de zwaarste versnelling te zitten en puur op kracht te fietsen. Ik heb ook het gevoel dat mijn benen bij een hogere cadans veel meer verzuren, waardoor ik automatisch op wil schakelen. Dat zal vast wel een mentale knop zijn die ik nog moet omzetten. :P

De fiets bevalt overigens prima. :) Mocht ik wat meer door het zand of modder willen rijden, dan zullen er wel wat bredere noppenbanden op moeten dan nu, maar dat is voorlopig niet aan de orde. Op dit moment pak ik wel een paar veldweggetjes tussen de verharde stukken door, maar die wegen zijn op zich keihard dus dat is verder geen probleem.

Is het trouwens normaal dat een schijfrem een beetje aanloopt? Op de motor wel, maar ik weet niet of dat bij een fiets ook normaal is. :P

Verwijderd

Dat is geen mentale knop hoor, hoge cadans is gewoon lastiger omdat je het gevoel krijgt jezelf voorbij te fietsen, dat heb ik tenminste.. 90 vind ik dan ook behoorlijk lastig maar in D1 (lees eens over hartslagzone's) is dat wel heel goed om te doen omdat je uithoudingsvermogen daardoor omhoog gaat.

Aanlopen moet niet, dan zit er iets niet goed. Fiets is nieuw dus terug (of kwam hij via de post? Dan moet jezelf aan de bak.. of naar de fietsboer in de buurt).

Verwijderd

@sewer, weet niet of het met opzet is maar je kunt ook het metrische systeem gebruiken in je garmin overzicht.

• Nox

Nox

Noxiuz

DjVe schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 08:24:
[...]

Je moet ook zoveel mogelijk met een rechte ketting proberen te rijden. Met het middelste blad mag je alle kransjes achter gebruiken. Met de grote en kleine voor, mag je maar een deel van je cransjes gebruiken, om het simpele feit dat het anders te scheef staat. En ja dan krijg je vreemde geluiden! Lees hier maar eens: http://www.fietsenkunjeze...12/13/optimaal-schakelen/
I know, ben ik altijd vrij voorzichtig in. Ik heb zelf als stelregel de helft van de cassette te gebruiken. En dan zit ik volgens mij vrij veilig. Regelmatig zit ik toch in het midden, is voor Schoorl wel handig :+
Maar als je voor groot en achter klein hebt, dan is dat in orde. Als je voor groot en achter klein +1 pakt? Wordt het dan minder/is het dan weg? En als je klein +2 pakt?
Bij het 9e (kleinste blad, uiterst rechts) heb ik er last van, 8e blad (op-een-na-rechter) is er nergens meer last van. Valt wel op, als ik fiets dan wordt het behoorlijk gedempt maar omdat ik weet dat ik er last van heb als de fiets hangt dan wil ik het dus niet gebruiken :P
MBV schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:17:
OpenCycleMaps vind ik geniaal, daar staan ook veel MTB-routes in aangegeven. Ik heb nog geen garmin-achtige, alleen OSMand op mijn telefoon. Daar gaat ook verandering in komen, eerst nog eens zo'n ding huren om te kijken wat nou echt belangrijk is.

@NoxiuZ: je zal sowieso een kettingpons nodig hebben. Tip: koop een multitool met goede kettingpons (die ook door shimano heen komt, dat is niet bepaald standaard), als je dan een keer je ketting breekt onderweg kan je nog thuis komen.
Ik heb zo'n kettingpons:
Afbeeldingslocatie: http://www.allesvoorderacefiets.nl/shop/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/B/T/BTL-41L_MaxiFold_L_2977454103.jpg

Alleen hier en daar een beetje roestig aan het worden. Ben er niet zo heel tevreden over maar voor de imbus doet het zijn werk. Spul zit een beetje loosy in elkaar.

Maar als mijn ketting breekt weet ik alleen hoe het uit elkaar moet. Niet weer in elkaar :? Like, ik duw het palletje uit de ketting, en dan? :P Moet je dan zo'n powerlinkje gebruiken?

• sewer
Verwijderd schreef op zondag 07 juli 2013 @ 17:26:
@sewer, weet niet of het met opzet is maar je kunt ook het metrische systeem gebruiken in je garmin overzicht.
Volgens mij is dat een bug van die site. Ik heb ook alles in metisch staan, maar de link die je krijgt bij een activiteit bevat geen informatie hierover. Als iemand die bekijkt zonder ingelogd te zijn, dan is het volgens mij altijd in imperial :( Uiteraard kan dat dan rechtsboven in het blauwe gedeelte wel omgezet worden.

Trouwens, welke HRM gebruik je, die nieuwe 'premium soft belt'?
Afbeeldingslocatie: http://www.runningfree.com/images/products/31/Garmin-HRM2-Premium-Soft-Strap-N33247_XL.jpg

of die oudere?
Afbeeldingslocatie: http://i2.expansys.com/img/b/164095/garmin-heart-rate-monitor-strap.jpg

Bij die nieuwe is het misschien de moeite waard om de riem te vervangen, al is die een stuk duurder dan ik verwacht had.

[ Voor 33% gewijzigd door sewer op 07-07-2013 19:01 ]

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:14

Dentheman

Zie signature

Ik heb vandaag voor het eerst m'n GOPRO uitgeprobeerd op de mountainbike, door deze aan m'n helm te bevestigen en toen wat foto's te maken middels de timelapse functie.

langs het strand
Afbeeldingslocatie: http://www.dentheman.nl/Fotos/gopro1.jpg

door de duinen
Afbeeldingslocatie: http://www.dentheman.nl/Fotos/gopro2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.dentheman.nl/Fotos/gopro3.jpg

En door de bush
Afbeeldingslocatie: http://www.dentheman.nl/Fotos/gopro5.jpg

Het was heerlijk weer, ik denk dat ik iets van 20 kilometer gedraaid heb, niet bijster veel, maar tussen de bedrijven door een lekkere aanvulling, wel veel gedronken

Wel jammer dat je nu wat beperkt bent in routes nu alles zo vol in bloei staat, ik heb nu nog jeuk aan m'n been van een struikje wat ik anderhalve week geleden aangetikt heb ...

En ik moet een nieuwe fiets :P Eerst maar op vakantie ....

Zie ondertitel

• Nox

Nox

Noxiuz

Aan je wiel zo te zien rij je met 2.0?

Als ik je een tip mag geven, koop een paar simpele handschoenen :) Kosten weinig maar leveren wel lekker wat comfort en grip op :)

Verwijderd

Ik heb die softband, de nieuwere dus (vorig jaar de bundle gekocht).

• TheLemon

TheLemon

Ik heb ook die premium (soft-)strap en ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad tot nu toe. Ik denk inmiddels zo'n 5500km mee gefietst. Als er veel zout (zweet) in komt schijnt dat problemen te kunnen geven, af en toe ff laten weken in lauw water dus (sensor eraf klikken!).
Ikzelf heb alleen te hoge waarden gehad door een klapperend shirt in een afdaling rond de 80km/u (racefiets :P ). Dat zou je ook nog kunnen hebben.

Mbt cadans-discussie: 60rpm is wel echt laag, maar om dan meteen naar 100rpm te gaan, dat kan gewoon niet. Probeer het rustig op te bouwen, gewoon één seizoen geforceerd één tandje lichter trappen dan je zou willen. 90+ rpm (op een vlak stuk) is uiteindelijk veel beter voor je knieën en je komt er beter mee over steile klimmetjes en door mul zand. Als ik volle bak tempo maak op een recht stuk asfalt kom ik soms wel tegen de 110rpm.
Af en toe heel zwaar rijden of uit het zadel is ook juist goed om te blijven doen, voor de spierkracht.

• Mei

Mei

MBV schreef op zondag 07 juli 2013 @ 16:19:
Bij een MTB is een heel zwaar kettingslot nogal nutteloos lijkt mij: in 10 minuten kan je hem met alleen een inbussleutel zover strippen dat je alleen nog een frame (en waarschijnlijk 1 wiel) aan de lantarenpaal hebt staan.
Goed punt.
Verwijderd schreef op zondag 07 juli 2013 @ 16:25:
Wat slot betreft.. beetje mtb-er heeft geen slot, ik zit op de mijne of hij staat in de schuur. Als ik een bakkie doe heb ik er zicht op (op de auto of in de buurt).
Moet er niet aan denken dat mee te moeten nemen.
Als ik ergens tussendoor een boodschap wil doen, of een duik wil nemen, dan is een slot wel handig. Daarnaast heb ik toch nog een extra slot voor mijn stadsfiets nodig, dus dat komt mooi uit.

• MBV
NoxiuZ schreef op zondag 07 juli 2013 @ 17:32:

Ik heb zo'n kettingpons:
[afbeelding]

Alleen hier en daar een beetje roestig aan het worden. Ben er niet zo heel tevreden over maar voor de imbus doet het zijn werk. Spul zit een beetje loosy in elkaar.
Beetje wd-40 erop spuiten helpt vaak :) Maar ik denk niet dat je daarmee een Shimano ketting open krijgt. Mijn vorige multitool kon dat niet, mijn huidige topeak wel.
Maar als mijn ketting breekt weet ik alleen hoe het uit elkaar moet. Niet weer in elkaar :? Like, ik duw het palletje uit de ketting, en dan? :P Moet je dan zo'n powerlinkje gebruiken?
2 opties: powerlink uit je rugzak halen en gebruiken, of het palletje dat je er net bijna (in de laatste schelm laten hangen) uit hebt geduwd gebruiken om je ketting weer vast te maken.
DrivinUCrazy schreef op zondag 07 juli 2013 @ 17:06:
[...]

Is het trouwens normaal dat een schijfrem een beetje aanloopt? Op de motor wel, maar ik weet niet of dat bij een fiets ook normaal is. :P
Niet echt. Je kan proberen je schijfremmen even opnieuw uit te lijnen: 2 inbusboutjes waarmee je calipers vast zitten losdraaien tot ze heen en weer kunnen bewegen, rem inknijpen, en dan om en om de boutjes een slag aandraaien. Als dat niet helpt moeten je remmen waarschijnlijk ontlucht worden, waarschijnlijk lucht achter de zuiger. En als het een nieuwe fiets is zou ik dat lekker door de verkoper laten oplossen, had hij z'n werk maar moeten doen.

[ Voor 25% gewijzigd door MBV op 08-07-2013 11:20 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ok, dan moet ik morgen dus nog even langs de fietsenwinkel. Duidelijk :)

Verwijderd

Boodschappen doen of zwemmen doe ik niet als ik aan het mtb-en ben, denk dat we beide op een andere manier ermee bezig zijn!

Ik zit op 5700 km met de hartslagband. Zal hem eens laten weken, doe ik eigenlijk nooit.

Palletje terug erin duwen zou ik niet vertrouwen, als je los draait hoor je echt een tik en voor mij is dat een teken dat het niet meer goed vast komt als je het terugdraait. Maar daar kan ik naast zitten. Beste is toch wel gewoon die missing link, ik heb er altijd een paar bij me in elk geval.

• Mei

Mei

Verwijderd schreef op maandag 08 juli 2013 @ 19:51:
Boodschappen doen of zwemmen doe ik niet als ik aan het mtb-en ben, denk dat we beide op een andere manier ermee bezig zijn!
Moh, als ik toch door Duitsland fiets, kan ik net zo goed even langs de slijter gaan :+ Vandaag trouwens tussendoor een duik genomen. Was met dit weer ook zeker een welkome afwisseling.

Verwijderd

Ik betaal liever 3 euro meer voor fles alcohol dan dat ik ermee door het terrein in mijn rugzak moet rijden, we doen het beide anders :)
Drink overigens bijna helemaal geen alcohol.

Maar; lekker doen, plezier hebben en je eigen weg volgen is belangrijk!
Dus slot erop (neem er 1 met kunststof bescherming zodat je frame niet teveel beschadigd tijdens het fietsen.

Verwijderd

Ik moet binnenkort mijn tandwielen en ketting vervangen. Momenteel heb ik XT afmontage die bij mijn MTB zat (TREK 6300) maar mensen met tips over andere sets die ik zou kunnen overwegen?
Ik heb een 10-speed momenteel welke ik opzich absoluut niet perse hoef, ik zit voor 99% van de tijd met die fiets op asfalt namelijk en een set wat meer gericht op dit type gebruik lijkt me geen slecht plan. Af en toe als ik op snelheid ben mis ik zwaardere versnellingsopties. (eigen zou ik een race-fiets moeten halen hiervoor maar dat zit er voorlopig niet in)

• MBV
Verwijderd schreef op maandag 08 juli 2013 @ 19:51:
Nou ja, ik heb bij Nuenen wel eens gekeken naar die plas, bij 25+ graden lijkt me het heerlijk om na een rondje MTB'en in de plas te duiken :) En een boodschap doen? Vaak is de enige plek waar je op een raar tijdstip wat te eten kunt scoren in de supermarkt, maar ik zou nooit in mijn spandex outfit in de rij bij de kassa willen staan :X
Palletje terug erin duwen zou ik niet vertrouwen, als je los draait hoor je echt een tik en voor mij is dat een teken dat het niet meer goed vast komt als je het terugdraait. Maar daar kan ik naast zitten. Beste is toch wel gewoon die missing link, ik heb er altijd een paar bij me in elk geval.
Ik heb het over een noodgeval. Je zit ergens in de middle of f*cking nowhere, op een half uur lopen van de weg. Dan is het toch verdraaid handig als je iets kunt doen om fietsend thuis te komen :)
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 10:40:
Ik moet binnenkort mijn tandwielen en ketting vervangen. Momenteel heb ik XT afmontage die bij mijn MTB zat (TREK 6300) maar mensen met tips over andere sets die ik zou kunnen overwegen?
Ik heb een 10-speed momenteel welke ik opzich absoluut niet perse hoef, ik zit voor 99% van de tijd met die fiets op asfalt namelijk en een set wat meer gericht op dit type gebruik lijkt me geen slecht plan. Af en toe als ik op snelheid ben mis ik zwaardere versnellingsopties. (eigen zou ik een race-fiets moeten halen hiervoor maar dat zit er voorlopig niet in)
Zwaarder kan alleen met een groter voorblad. Een wegcassette (Ultegra) heeft wel als voordeel dat je versnellingen dichter bij elkaar zitten.
Pagina: 1 ... 49 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.