Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.340 views

Onderwerpen

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40
TheLemon schreef op maandag 08 juli 2013 @ 09:40:

Mbt cadans-discussie: 60rpm is wel echt laag, maar om dan meteen naar 100rpm te gaan, dat kan gewoon niet. Probeer het rustig op te bouwen, gewoon één seizoen geforceerd één tandje lichter trappen dan je zou willen.
Vandaag eens geprobeerd 90+ rpm te rijden, en het ging niet slecht http://connect.garmin.com/activity/340008561. Aangezien het hier nergens echt vlak is, is het wel een beetje een schakelfestijn. In het begin was het wel een beetje vreemd, wilde echt zwaarder gaan fietsen, maar na een tijdje is dat al een stuk minder. Alleen op twee wat zwaardere heuveltjes voelde ik het wel in mijn benen dat 90+ aanhouden een beetje zwaar was :P

Mijn snelheid was wel zo'n 2% lager dan afgelopen zaterdag toen ik gemiddeld 60 rpm reed, maar soit.

Verwijderd

Je fiets hard op je mtb zeg.. die top is natuurlijk als je ergens naar beneden reed maar max cadans 138? Pittig in mijn ogen!
Dit is mijn terugreis van mijn werk van vanmiddag, redelijk wat wind mee en op de cyclocrosser.
http://connect.garmin.com/activity/340036735

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Bergop is een lagere cadans gangbaar hoor, dat zakt bij mij op korte steile klimmen ook wel naar 60rpm soms. Alleen op lange klimmen in de bergen trap ik dan weer mijn knieën kapot, daarom daar meestal rond de 75-80 rpm is voor mij ideaal. Dit verhaal gaat vooral op voor asfalt en in mijn geval dan op de racefiets, op de mtb rij ik alleen in het terrein en dan leert ik niet echt op de cadans, dat schommelt dan veel meer.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

Nox

Noxiuz

Op de mtb is met bergop altijd de kunst om juist te schakelen. Aanrijden is zorgen dat je niet te laag zit zodat je nog een paar goede trappen kan geven om alvast wat vaart op te bouwen. Vervolgens juist terugschakelen op het juiste tijdstip zodat je met een hoge cadans begint en dat later zakt. Schakelen tijdens klimmen gaat ten slotte niet :P

Over dat slot; ik heb de mijne nooit op slot. Ik kan zo'n miniding in mijn zadeltas doen (is toch lekker ruim :+ ). Dan is in 99% van de gevallen makkelijker om een andere fiets te jatten dan mijn redelijk goedkope fiets te jatten. Ruim voldoende dus :P

Maar ik heb er of zicht op, ik zit erop of hij staat in de schuur. Het is een sportattribuut, geen vervoermiddel. En alleen bij de sportschool is het best tricky; daar is er zeer slecht zicht op en we vertrouwen er eigenlijk maar op. Als je wilt kan je daar in een kwartiertje 20.000 euro 'verdienen' :+ Maar er loopt daar wel altijd iemand rond die de sportschool in gaat en het is een sociale controle. Als iemand fietsen aan het inladen is staan er heel snel minstens zoveel mensen die een slag breder zijn als de dieven.

[ Voor 53% gewijzigd door Nox op 09-07-2013 23:40 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
sewer schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 20:39:
[...]

Vandaag eens geprobeerd 90+ rpm te rijden, en het ging niet slecht http://connect.garmin.com/activity/340008561. Aangezien het hier nergens echt vlak is, is het wel een beetje een schakelfestijn. In het begin was het wel een beetje vreemd, wilde echt zwaarder gaan fietsen, maar na een tijdje is dat al een stuk minder. Alleen op twee wat zwaardere heuveltjes voelde ik het wel in mijn benen dat 90+ aanhouden een beetje zwaar was :P

Mijn snelheid was wel zo'n 2% lager dan afgelopen zaterdag toen ik gemiddeld 60 rpm reed, maar soit.
Ik houd altijd een wat hoge cadans aan, maar de laatste 3 slagen de bult op gaat het toch wel vaak een stukje lager. In de buurt van Valkenburg zijn de heuvels vaak lang genoeg om terug te schakelen, maar in Brabant (zoals de Drunense duinen) pak ik meestal 1 versnelling waar ik 3/4 in kan rijden. Midden voor, midden achter, en terugschakelen als het te stijl gaat. Bij Vaals kwam dat laatste heel vaak voor :X

Zodra ik tijd heb eens kijken wat ik met mijn fiets aan moet. Achterlager (XT naaf) krijg ik met geen mogelijkheid los, trapas-lager loopt voor geen meter sinds een weekendje Limburg, remmen moeten ontlucht worden en mijn voorvork heeft nog altijd een servicebeurt nodig. Lekker dan :(

Verwijderd

Ga dit weekend voor het eerst naar Limburg (Valkenburg of Parkstad is volgens mij de meest leuke route) dus ben erg benieuwd hoe het klimmen en terugschakelen vergaan. Hier in Brabant relatief weinig klims dus ook weinig ervaring. Voor mijn gevoel moet je op tijd terug schakelen zodat je continu in een redelijk hoge cadans kunt blijven rijden (80+). De vraag is of dat gaat lukken bij klims in Limburg maar daar kom ik vanzelf achter :)

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40
De heuvelland route is wel leuk, die is 100 km en heeft zo'n tiental klimmetjes.

Ik zie dat daar de eyserweg ook in zit, lekker lange klim :) Daarnaast ligt nog een andere heuvel, de eyserbosweg, en dat is wel een van de lastigste in zuid-limburg, vooral als je hem niet kent. Dat is omdat hij na 500 meter opeens een heel stuk steiler wordt, je moet hem echt een beetje rustig beginnen.

In ieder geval veel plezier :)

[ Voor 3% gewijzigd door sewer op 10-07-2013 07:25 ]

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 19:25
Heb na 11 jaar afscheid genomen van mijn mountainbike en mezelf getrakteerd op een nieuwe 27,5" Bulls SIX50 - 1.

Ik heb hem (op)gehaald bij 12GOBiking. In eerste instantie erg te spreken over de hulp bij de verkoop maar de uiteindelijk monteurs hebben er uiteindelijk met de pet naar gegooid. De op luchtdruk geveerde voorvork stond uiteindelijk op 2 bar, het zadel stond zo'n 15cm te laag en het stuur stond een tik te scheef. Maar goed! Uiteindelijk allemaal kleine dingetjes die zelf goed op te lossen zijn maar ik vroeg me gewoon af waarom ik daar een uur gezeten heb.

Nu heb ik de fiets een paar rondjes Drunense Duinen rondgeschoten en wat een verademing. Ik ben aanzienlijk sneller dan voorheen, en voor mijn gevoel is dat ook deels door de 27,5". Ik heb sowieso jarenlang gereden zonder voorvering dus dat scheelt ook al een berg. Door de voorvering op lock te zetten bij de mulle stukken zand kom ik er nog steeds prima doorheen.

De route zelf is toevallig een paar weken geleden ook wat 'opgepoetst' op sommige stukken. Diverse gaten zijn gevuld en er zijn wat boomstammen 'in de weg' gelegd.

Al met al dus erg tevreden! Ik ben aan het kijken of ik ergens een GoPro kan lenen om eens een mooi filmpje te maken van de gave stukken. To be continued!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 15:18
Joost.B schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 09:53:

De route zelf is toevallig een paar weken geleden ook wat 'opgepoetst' op sommige stukken. Diverse gaten zijn gevuld ...
Really? Samen met frezen en vlakken van routes is dit wel een mineur als gevolg van de mtb-massaliteit.

• MBV
Ik weet niet wat ze hebben gedaan, maar bij Drunen heb je dat onderhoud wel nodig. Er liggen daar matten op diverse plekken om de ondergrond te beschermen (en om boven te kunnen komen ;)), na verloop van tijd liggen die centimeters hoger dan de omliggende grond. Dat soort gaten moet je gewoon bijhouden, IMHO.

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 19:25
Die matten liggen er nu alweer een paar jaar toch? Op een paar stukken waren die wel echt nodig om uberhaubt boven te komen.

Ze hebben wat dieper in de bossen behoorlijke gaten opgevuld met grof geel zand. Op zich vond ik die gaten niet heel storend maar dat nieuwe zand wordt natuurlijk nooit zo hard als de omliggende grond dus het wordt nu toch al beetje bij beetje omgeploegd.

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 15:18
Ok wellicht wat overtrokken reactie als ik dit lees.
Soit, routeonderhoud is overal nodig, maar voor de vorm boomstammen neerleggen en paden vlakfrezen is voor mij wel een bietje de grens zeg maar.

• MBV
Dus die jumps bij Bergschenhoek en de rock garden bij Zoetermeer moeten ze maar weer weghalen? :+

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-11 19:19
Ik was van plan om morgen de Drunen route maar weer eens te doen. Op de fiets er naar toe en terug maakt t toch een ritje van totaal 55KM+ :)

Verwijderd

Laat die rockgarden maar lekker liggen.. vond ik leuk om te rijden toen ik er was.

Onderhoud is wel nodig, beetje rechtmaken ook wel. als je Oostvoorne neemt en dan het stuk "the dutch mountains" als daar teveel putten liggen is het gewoon niet lekker meer.
Ben blij dat er zoveel mensen zijn die dat voor hun rekening nemen.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:48
Gisterenavond mijn vaste rondje voor de tweede keer deze week gefietst. Hoewel ik er behoorlijk vaak kom zitten er toch altijd weer leuke uitdagingen in. Ik fiets veel in en rondom de Heldense bossen. Geen mountainbike route maar wel heerlijke singletracks en ook veel hoogtemeters. Hoeveel hoogtemeters weet ik niet, daarvoor zou ik mijn Garmin Etrex een keer mee moeten nemen. Mijn totale rondje zit op ongeveer 25 KM en als ik tijd heb pak ik er vaak wat extra zijpaadjes en omweggetjes bij.

Eigenlijk best fijn, ik begin en eindig praktisch in de achtertuin. Op bepaalde stukken kom ik ook wel vaker andere mountainbikers tegen, vooral op zondagochtend.

Maar nu vraag ik mij af, mijn route is voor een groot gedeelte één richting op en dan weer terug. Weliswaar over verschillende paden dus afwisseling genoeg, maar op het keerpunt zit ik ongeveer 10KM van huis af. Bij sommige omwegen zit dit zo rond de 15KM. Nu heb ik mijn vorige mountainbike zo rond de 8KM van huis af een keer kapotgereden. De freewheel was stuk, onderweg dus absoluut niet te vervangen. Maar wat nemen jullie zoal mee voor de reparaties onderweg? Ik betrap mij er op dat ik echt niets mee neem. Nog geen fietspomp of plaksetje. Geen multitool, schroevendraaier etc. En hoe nemen jullie eventuele spullen dan mee? Ik wil geen overload aan materieel voor reparaties maar van de andere kant zou het vervelend zijn om 15KM naar huis te moeten lopen omdat je een band lek hebt. 's Avonds ergens aanbellen om je band even te plakken werkt in het bos nu ook niet echt.

• TheLemon

TheLemon

Ik heb standaard een binnenbandje + één bandenlichter in een klein etuitje in mijn shirtzak. Daar zit ook een briefje met mijn naam en telnummer van thuis in en een tientje. Dan kun je altijd ff iets eten kopen of een buskaartje oid als je ergens strandt. En uiteraard een klein pompje aan mijn frame, anders heb je niets aan je bandje. Plaksetje vind ik onnodig, ik leg er liever en sneller een nieuwe biba om, dan ben je gelijk klaar en krijg je geen bulten erin. Kost ook maar 3-4 euro ofzo.

Verder geen tools bij me. Het enige wat me wel eens overkomen is, is een gebroken ketting. Toen had een maat gelukkig een minikettingponsje bij zich en wat reserve breekpennetjes van Shimano. Bij die pons zat ook een soort veredelde paperclip om de losse kettingeinden even bij elkaar te houden, handig setje is dat. Zoiets moet ik eigenlijk zelf ook nog aanschaffen, volgens mij was het een mini multitooltje waar dat bij op zat. Dat past nog wel in je shirtzak erbij of anders een klein zadeltasje.

Andere tools lijken me niet erg nodig, freewheels die de geest geven kun je onderweg eigenlijk toch niet fixen en dat komt natuurlijk zeer zelden voor. Andere dingen die stuk gaan zijn niet heel erg meestal, als je niet meer kan schakelen kun je nog wel thuiskomen. Als een rem eraan gaat, heb je de andere nog. Het gaat erom dat je thuis kan komen.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 15:13
Tangetje kan soms handig zijn om het ventiel van een biba open te krijgen - soms gaat dat nogal lastig of thuis je biba al prepareren kan ook natuurlijk - altijd leuker dan ergens te staan met een biba waar je geen lucht in krijgt.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb bij:

Binnenband met lichter, Mesje, Multitool, pompje en een setje missing links om de ketting te repareren.

Ik rij vrijwel altijd alleen en neem dus altijd iets meer mee. Als ik met een groep ga (dat is meestal op de racefiets), dan verdelen we de spulletjes meestal. Niets is zo vervelend dan naar huis moeten lopen :P

Verwijderd

Voor de kenners, wij gaan morgen naar Landgraaf/Brunssum om daar Parkstad route 1 en 2 te rijden. Dit is gecombineerd zo'n 34 kilometer en in theorie zeer goed te doen echter hebben wij amper klim ervaring omdat dit in Brabant bijna niet te trainen is.

Nu zie ik diverse mensen die over deze 2 lussen ongeveer 3 uur doen, dat is 11km/u. Is dit omdat deze route zo enorm zwaar is of zijn deze fietsers uitermate traag? Wij rijden vlakke routes van 40-50km met gemiddeld 22-23km/u dus super traag zijn we niet. Enig idee wat we kunnen verwachten? Wij hopen toch wel in 2 uur deze 34 kilometer te moeten kunnen rijden.

• MBV
GH45T schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 09:56:
De freewheel was stuk, onderweg dus absoluut niet te vervangen. Maar wat nemen jullie zoal mee voor de reparaties onderweg?
Een paar tie-wraps om de grootste versnelling achter aan een paar spaken vast te maken, dan kan je in elk geval thuis komen met een kapot freewheel :) Stukje ducktape om mijn fietspomp, om een gat in mijn buitenband te verhelpen, binnenband + plakkers in mijn zadeltas, multitool, ehbo-setje, liter water, eventueel verlichting + batterijen... travel lightweight? Wat is dat? :+

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:46
MBV schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 13:54:
[...]

Een paar tie-wraps om de grootste versnelling achter aan een paar spaken vast te maken
Lijkt me rottig fietsen.

• GH45T
TheLemon, chime, DjVe, MBV, allen bedankt voor de input!

Aangezien ik geen speciale fietskleding heb en dat van mij ook niet echt hoeft ga ik eens kijken naar een klein zadeltasje of iets dergelijks. Een reserve biba heb ik sowieso thuis dus dan gaat die maar mee. Ook heb ik 2 van die kleine picolo pompjes dus ook 1 daarvan mee. Tie-raps en een stukje ducktape zijn licht, compact en universeel dus dat er ook maar bij. Ik heb verschillende Leatherman multitools, geen fietsgereedschap maar wel zo universeel als maar wat, dus ook handig om mee te nemen.

Briefje met naam en telefoonnummer is ook handig. Ook al staat er een ICE nummer op mijn telefoon welke ik ook bij heb. Geld neem ik sporadisch mee, af en toe wil ik nog wel eens een veerpond tegenkomen en dan heb je toch wat geld nodig :)

Verlichting heb ik als het duister is uiteraard ook bij, in mijn geval een fenix E50 en een Olight M20X Warrior. Klein achterlichtje neem ik dan ook mee. Met rond de 1500 lumen kun je prima door het donker mountainbiken.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:15
maartend schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 13:56:
[...]

Lijkt me rottig fietsen.
Inderdaad, want dan heb je een doortrapper.
En als je dat niet gewend bent....

• maartend
wezep schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 14:44:
[...]

Inderdaad, want dan heb je een doortrapper.
En als je dat niet gewend bent....
Dat bedoel ik dus. Kun je verschrikkelijke klappen krijgen op je knieën. Weet ik nog van mijn eerste keer. Probeer je te freewheelen. Niet echt dus.

• MBV
maartend schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 13:56:
[...]

Lijkt me rottig fietsen.
ja, mij ook. Ik heb het nog nooit nodig gehad, maar als je ergens op 10 kilometer van het dichtstbijzijnde dorp zit is het wel handig.

En als je je derailleur niet bypassed heb je daar nog een klein stukje demping, voor je alles aan gort trekt ;)

Verwijderd

Heb altijd mijn rugzak om. Plaksetje, schroevendraaier, 1 biba, pompje hand en co2, schroevendraaier, missing link en pons. Altijd wat te eten water in de bidon of waterzak

• Nox

Nox

Noxiuz

Na een goede 1500 km ben ik de ketting gaan vervangen. Nu heb ik bij de LBS het volgende - op hun advies - gekocht:

Shimano CN-HG73 - 9 speed ketting, SLX compatible. (voor 30 euro, goede deal? Op het internet zijn ze de helft maar )
Potje Squirtlube (voor 11 euro, weer goedkoper dan internet :D )
Ontvetter - Bionet
2x Smartlink 9speed (van BBB, maar compatible).

Die smartlinks omdat die sterker zouden zijn dan het breekpennetje wat erbij zit.

Maar nu het volgende; ik heb de ketting in een bakje gedaan en ruim ingespoten met ontvetter ivm het waxen later. Ik ga hem later met lauw water afspoelen, hij zal wel goed ontvet zijn :+ .

Dan moet ik hem monteren maar die smartlinks passen er niet zomaar op. Voordat ik hem monteer moet ik dan het pinnetje met de twee buitenste plaatjes eruit draaien? Ik heb het idee dat ze bij de LBS wel heel goed weten wat goed is maar hoe het gebruikt moet worden... :( De ketting zal er dan zo uit zien maar langer:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/mQg89nvUS90f0hQTq3L_pFSqKNLLyJjtpQyER5K2ZM0/mtime:1372788211/sites/default/files/images/products/chains/2012-pc_951_chain-no_desc-en.jpg

Het lijkt mij heel logisch, maar voordat ik zo'n grap doe heb ik geen zin in een ketting weggooien en weer 30 euro voor een ketting uitgeven...

Dus kan ik gewoon met mijn multitooltje die twee laatste buitenste plaatjes en het busje los halen of moet het anders? :P

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• TheLemon

TheLemon

Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 13:47:
Voor de kenners, wij gaan morgen naar Landgraaf/Brunssum om daar Parkstad route 1 en 2 te rijden. Dit is gecombineerd zo'n 34 kilometer en in theorie zeer goed te doen echter hebben wij amper klim ervaring omdat dit in Brabant bijna niet te trainen is.

Nu zie ik diverse mensen die over deze 2 lussen ongeveer 3 uur doen, dat is 11km/u. Is dit omdat deze route zo enorm zwaar is of zijn deze fietsers uitermate traag? Wij rijden vlakke routes van 40-50km met gemiddeld 22-23km/u dus super traag zijn we niet. Enig idee wat we kunnen verwachten? Wij hopen toch wel in 2 uur deze 34 kilometer te moeten kunnen rijden.
Ik zou rekening houden met een wat langere tijd. Ter indicatie: Mijn conditie is ok en ik noem mezelf een aardige klimmer (6x Alpe d'Huez op één dag vorig jaar). Op de Veluwe/Posbank route reed ik laatst ongeveer 22p/u gemiddeld, in Landgraaf reed ik afgelopen winter slechts 15 gemiddeld. Conditie is 's winters wel een stuk minder, maar toch...

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 13:47:

recent voor t eerst gereden, in modderige omstandigheden met twee Specialized demo fietsen. De tegenvallende banden en het onderling wisselen (fully vs hardtail 29ers) haalt t tempo bij mij ook naar beneden en dus niet rerpresentatief. maar je gaat t wel leuk vinden daar op de route! dacht dat we ca 3 uur bezig waren. tip: neem gps met route mee, niet alles stond soms helder aangegeven.

maandag as bij de Speci dealer dan alvast proefzitten en model 2014 bestellen :) #zinan #duchenneheroes

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 13-07-2013 01:45 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

NoxiuZ schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 22:49:
Na een goede 1500 km ben ik de ketting gaan vervangen. Nu heb ik bij de LBS het volgende - op hun advies - gekocht:

Shimano CN-HG73 - 9 speed ketting, SLX compatible. (voor 30 euro, goede deal? Op het internet zijn ze de helft maar )
Potje Squirtlube (voor 11 euro, weer goedkoper dan internet :D )
Ontvetter - Bionet
2x Smartlink 9speed (van BBB, maar compatible).

Die smartlinks omdat die sterker zouden zijn dan het breekpennetje wat erbij zit.

Maar nu het volgende; ik heb de ketting in een bakje gedaan en ruim ingespoten met ontvetter ivm het waxen later. Ik ga hem later met lauw water afspoelen, hij zal wel goed ontvet zijn :+ .

Dan moet ik hem monteren maar die smartlinks passen er niet zomaar op. Voordat ik hem monteer moet ik dan het pinnetje met de twee buitenste plaatjes eruit draaien? Ik heb het idee dat ze bij de LBS wel heel goed weten wat goed is maar hoe het gebruikt moet worden... :( De ketting zal er dan zo uit zien maar langer:

[afbeelding]

Het lijkt mij heel logisch, maar voordat ik zo'n grap doe heb ik geen zin in een ketting weggooien en weer 30 euro voor een ketting uitgeven...

Dus kan ik gewoon met mijn multitooltje die twee laatste buitenste plaatjes en het busje los halen of moet het anders? :P
Ketting inderdaad met je multitool op maat maken (net zo lang als je vorige) en de missing link er tussen zetten.

• MBV
Voor de duidelijkheid: de missing link vervangt 1 schelm (uiteraard beide kanten) van je ketting. De reden dat ze dat ding missing link hebben genoemd is volgens mij dat je hem never-nooit terug vindt als je hem nodig hebt, omdat hij dezelfde vorm heeft als de andere schelmen van je ketting.

• Nox

Nox

Noxiuz

Als ik mijn schoonmaakwerk goed genoeg doe heb ik daar geen last van. Zilver vs. grijs :P

Maar ik denk dat het later toch wel ff zoeken wordt ja.. :)

EDIT:

Wtf, na een nacht weken in de bionet zie ik nog steeds gelig vet in de schakels.

* Nox wasbenzine halen doet

Oh, cassette kan nog wel even mee toch? >:) Net zo oud als de ketting. Blijkbaar is wd40+een oude doek tussen de bladen door raggen nog best een goede techniek.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24834079/2013-07-13%2014.15.50.jpg Rest van de zooi zie je niet, camera focusde op de bladen. Iets te veel bling denk ik :+

Dit resultaat is bionet+smalle borstel maar ik kom daar niet ver genoeg tussen de bladen mee denk ik, een oude doek kan je helemaal tussen de bladen tot op de as mee komen. Voor schoonmaakwerk is dat bionet dus wel een prima ontvettertje. Niet voor een nieuwe ketting ontvetten.

En nu we toch bezig zijn even een ander zadel (kwam van mijn 2e hands hybride) erop gezet. Met geultje, hopelijk voelt het zaakje dan niet alsof er een Griekse sexslavin hem heeft vastgeknoopt aan het plafond :+
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24834079/2013-07-13%2013.48.59.jpg

Vorige fietste ik al een tijdje mee maar voor een uurtje kan dat geen kwaad, de vorige was ook helemaal verbogen en stond te ver naar achteren.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24834079/2013-07-13%2013.51.01.jpg Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24834079/2013-07-13%2013.49.16.jpg

[ Voor 82% gewijzigd door Nox op 13-07-2013 15:30 ]

Verwijderd

NielsTn schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 01:37:
[...]

recent voor t eerst gereden, in modderige omstandigheden met twee Specialized demo fietsen. De tegenvallende banden en het onderling wisselen (fully vs hardtail 29ers) haalt t tempo bij mij ook naar beneden en dus niet rerpresentatief. maar je gaat t wel leuk vinden daar op de route! dacht dat we ca 3 uur bezig waren. tip: neem gps met route mee, niet alles stond soms helder aangegeven.
We hebben het overleefd :D Erg brute route met in het eerst deel vooral afdalen en daarna wat klimmetjes. Net toen we op 2/3e dachten 'het valt allemaal reuze mee hier' kwam we in het gebied rondom de Wilhelminaberg en Snowworld. Daar dropte de gemiddelde snelheid van 21 toch wel vrij snel naar 18 :+ . Uiteindelijk dikke 2 uur op gereden en vooral de klim naar top toch ook wat gewandeld. Benen waren leeg en de klims zelf gingen wel, maar die haarspeldbochten bleken toch lastig.

Net voordat we bij de berg klim aankwamen was er trouwens een afdaling over een rotsig gedeelte. Dat was echt levensgevaarlijk, niet normaal.

In elk geval wel erg mooi deze route en zeker de autorit waard.

• Nox

Nox

Noxiuz

Verdomme, gisteravond ketting in de bionet gelegd want dat was goed volgens de LBS.

Haalde hem er vanmiddag uit, nog steeds vettig. Afgespoeld met dreftsopje en water en maar in de wasbenzine gelegd. Nu roestig :(

* Nox dacht een mooie ketting te krijgen

Iemand een tip om zonder smeermiddelen roest te verwijderen? WD40 kan volgens mij niet want dan hecht mijn wax niet.

• TheLemon

TheLemon

Beetje oppervlakkige roest kan geen kwaad volgens mij, staat ook in de gebruiksaanwijzing van Squirt lube. Maar ik heb wel eens gehoord dat cola roest kan verwijderen.

Vanmiddag zelf mijn dochtertje van 8 de vuurdoop gegeven op een mtb-route (Soest). Erg leuk, ik heb haar een Focus Raven Rookie van mp voor haar verjaardag gegeven, prima 24" mtb. Ze vond het fantastisch en was echt niet bang tijdens wat afdalinkjes en drops, gaan we vaker doen!

[ Voor 45% gewijzigd door TheLemon op 13-07-2013 23:27 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Kwaad kan het vast niet; maar mooi is anders :P

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik begrijp ook niet helemaal waarom je dat ding aan het ontvetten bent.... Een ketting heeft fabriek af gewoon de beste smering. Gewoon een doekje erlangs en wat lube erop is voldoende hoor. Na het rijden wederom goed schoonmaken en na een tweede ritje eventueel de kettingreiniger erdoorheen halen en opnieuw smeren. Blinken doen ze altijd bij mij :)

Verwijderd

1 plas en hij ziet er ook niet meer uit, ga je je fiets ten toon stellen?
Natuurlijk een geintje maar als je gewoon zorgt dat hij schoon is en gesmeerd als je gaat rijden is het toch goed?

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
NoxiuZ schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 22:49:
Na een goede 1500 km ben ik de ketting gaan vervangen.
Ik heb er inmiddels 2000km opzitten (~1/3e op de weg) en ik wil ook mijn ketting gaan vervangen. Ik heb een SRAM PG1050 cassette waarop staat "SRAM chain only". Is dat een marketing opmerking of is een andere ketting dan van SRAM echt af te raden? Ik heb nog een Shimano CN-7900 ketting liggen namelijk..

Verwijderd

Omdat ik gewoon nieuwsgierig was.. google:
De PG 1050 is een sterke en veelzijdige cassette van SRAM. Dit is de eerste ... Compatibel met SRAM PC1031 en 10-speed Shimano kettingen.

Dus markering/koppelverkoop maar ik denk dat de sram ongeveer dezelfde prijs heeft.. maar ja, je hebt een ketting dus ..

Maar waarom wil je hem vervangen? Slipt hij door?
Kans is groot dat je ook een nieuwe cassette moet hebben als je de ketting vervangt.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:15
Bij 2000km heb je grote kans dat de ketting op bepaalde veelgebruikte kransjes gaat overslaan.
Maar je kunt het gewoon proberen, je komt er snel genoeg achter.
Je kunt elke 10speed ATB ketting van Shimano/Sram/KMC gebruiken.

• Baldertt
De ketting werkt op zich nog prima, maar ik wil hem alvast vervangen zodat ik mijn cassette spaar. Dit wilde ik eigenlijk al een tijdje terug doen maar het kwam er niet van.

De nieuwe Shimano ketting zit er nu op en het ziet er naar uit dat ie goed loopt. Zo ff uittesten op een parcours. Als het niet lekker werkt leg ik de Sram ketting gewoon weer terug en rij ik wel door tot ie begint te slippen :)
Tnx voor de snelle reacties!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Wat zijn in Twente winkels met een redelijk voorraad Camelbakrugzakken, zodat ik eens op mijn gemak kan kijken?

Verwijderd

Veel plezier!

• MBV
Mei schreef op zondag 14 juli 2013 @ 12:14:
Wat zijn in Twente winkels met een redelijk voorraad Camelbakrugzakken, zodat ik eens op mijn gemak kan kijken?
Volgens mij zit er daar over de grens in Duitsland een grote fietsenzaak, maar ik weet niet meer welke. Zit er een Bever in de buurt?

Ik zou me trouwens niet focussen op Camelbak, Deuter e.a. hebben ook goede tassen :P

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ondanks een slechte nachtrust vanochtend toch op de fiets gestapt en een rondje gedaan. Begin was k*t, weinig adem en geen energie, maar na 10km kwam ik wel lekker op gang :) Geprobeerd zoveel mogelijk te klimmen om te wennen aan het schakelen. het viel me op dat mijn voorwiel continue grip verloor bij scherpe bochten en dalingen....bleek dan ik na 15 km de poplock er nog op had staan :+ Verder erg druk met andere bostractoren en loslopende honden, dus volgende keer weer lekker vroeg gaan (normaal ga ik rond de klok van 7/7:30)

http://www.endomondo.com/workouts/215863402/2651354

[ Voor 19% gewijzigd door DjVe op 14-07-2013 13:48 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MBV schreef op zondag 14 juli 2013 @ 13:35:
[...]

Volgens mij zit er daar over de grens in Duitsland een grote fietsenzaak, maar ik weet niet meer welke. Zit er een Bever in de buurt?

Ik zou me trouwens niet focussen op Camelbak, Deuter e.a. hebben ook goede tassen :P
Rose bij Bochelt. Zeer fijne winkel waar je echt alles kan passen/proberen.

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

MBV schreef op zondag 14 juli 2013 @ 13:35:
[...]

DjVe schreef op zondag 14 juli 2013 @ 13:49:
[...]

Rose bij Bochelt. Zeer fijne winkel waar je echt alles kan passen/proberen.
Ik ben afhankelijk van het OV, of ik moet er naartoe kunnen fietsen. Bocholt is dus iets te ver. Er zit hier inderdaad een Bever, maar omdat die niet zozeer op fietsen gericht is, was dat niet mijn eerste keuze om eens een kijkje te nemen voor dit soort dingen.
Fair enough. De reden dat ik voornamelijk naar Camelbak kijk is mijn goede ervaring met een Camelbak Eddy-fles, en dat ik de Antidotereservoirs érg degelijk en flexibel vind. Ik wil het reservoir namelijk ook gebruiken voor in mijn backpack.

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10 09:10
Anders kan je bestellen via internet bij Futurumshop. Een van de weinige winkels die ik ken zonder verzendkosten en waar retourneren via een antwoordnummer gaat (en dus ook gratis).

Als je met CC betaald heb je het geld alweer terug voordat je CC provider het van je rekening afschrijft.

Kan je er dus ook meerdere tegelijk of achter elkaar proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door Jwlb op 14-07-2013 14:18 ]

• MBV
Of bij bike-components, de prijzen zijn daar laag genoeg dat de verzendkosten niet uitmaken. Maar bij een rugzak moet je het ding toch even passen en kijken hoe handig de indeling is, in tegenstelling tot kettingen en dat soort zooi.

Je kan trouwens prima een camelbak-reservoir in een Deuter rugzak stoppen, behalve bij Camelbak moet je het reservoir vaak los kopen. Ik zou sowieso even bij Bever binnenlopen om eens te kijken wat er verder te koop is :)

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:19
Met welke fietscomputers hebben jullie goede of slechte ervaringen?

Gaat om simpel computertje speed afstand enz.

Bontrager 4w of 5w met backlight
Of
Cateye vt210w

Of andere suggesties?

• Baldertt
Het was helaas vrij snel duidelijk dat de nieuwe ketting op m'n oude cassette niet ging werken. De boel slipte met de ketting op een van de kleinste 3 (of 4) bladen. De oude ketting heb ik er meteen weer opgezet en heb toch een lekker rondje kunnen fietsen. De nieuwe cassette ga ik maar alvast bestellen, want ik zag dat ze ze verkopen bij Futurmshop voor een schappelijke prijs.

Over camel backs trouwens, ik heb vorig jaar een rugzak van Osprey gekocht (Osprey Syncro 15), met een 3L waterzak. Ideaal voor de langere tochten, want er past ook lunch in :)

• NielsTn
zin in :) vanavond de Specialized Epic uitzoeken :)
#cantwait!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

NielsTn schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:45:
#cantwait!
Gaaf :)

Vandaag op Ebay voor weinig een stel ergonomische grips met bars gekocht. link!!!!!!!. Ik krijg na 40km toch wel last van mijn polsen/handen en hoop dat dit verbetering geeft. Als het goed rijdt kan ik altijd nog een duurder variant kopen van een A merk :)

• Nox

Nox

Noxiuz

DjVe schreef op zondag 14 juli 2013 @ 08:03:
Ik begrijp ook niet helemaal waarom je dat ding aan het ontvetten bent.... Een ketting heeft fabriek af gewoon de beste smering. Gewoon een doekje erlangs en wat lube erop is voldoende hoor. Na het rijden wederom goed schoonmaken en na een tweede ritje eventueel de kettingreiniger erdoorheen halen en opnieuw smeren. Blinken doen ze altijd bij mij :)
Klopt, fabrieksaf is de smering erg goed. Je zou hem in de frituurpan moeten doen om hem weer net zo goed gesmeerd te krijgen ongeveer. (als je toch je vet weg gaat doen en je moet je ketting smeren kan je dat gelijk doen).

Echter ga ik over op een smeermiddel op waxbasis. Dat hecht niet aan het vet, dan heb je dus alle voordelen van wax... niet meer.

Dit is ook wat de fabrikant zegt:
Een paar goede gebruikerstips
De 1e keer aanbrengen

Ontvet je ketting** , cassette, voortandwielen en derailleurwieltjes zo grondig mogelijk zodat alle olie verwijderd wordt. Liefst 2x met ontvetter en daarna met zeepwater. [**Indien je een nieuwe ketting hebt die al met Squirt lube is voorgesmeerd hoef je NIET te ontvetten!]
Daarna de ketting laten drogen en de eerste keer met intervallen van 3 uur een drietal laagjes aanbrengen die je telkens laat drogen alvorens je de volgende aanbrengt.
En een ketting met vet smeert enorm goed maar trekt zoveel vuil aan. Op oliebasis gesmeerde kettingen doen dat ook wel maar die lopen wat sneller droog. In de winter is vet het beste maar dat trekt zoveel vuil aan dat ik de vorige keer loeiveel chainsuck had en de hele teringzooi zo vast kwam te zitten met strandzand...

Wax trekt geen vuil aan en gezien ik best wel een mooiweerfietser ben en geen wedstrijden rij in de regen oid (doe het voor de lol, in de stromende regen rijden is niet leuk) zou dit ideaal zijn. En een fiets mag best een beetje knap eruitzien, toch?

• NielsTn
NielsTn schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:45:
#cantwait!
...en besteld : Specialized Epic Expert Carbon 29er :) model 2014

nu nog maar een week of 3-4 geduldig wachten O+

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

NoxiuZ schreef op maandag 15 juli 2013 @ 22:35:
Wax trekt geen vuil aan en gezien ik best wel een mooiweerfietser ben en geen wedstrijden rij in de regen oid (doe het voor de lol, in de stromende regen rijden is niet leuk) zou dit ideaal zijn. En een fiets mag best een beetje knap eruitzien, toch?
Wat een anaal gedoe om wat vuil aan je ketting te besparen zeg. Als je geen wedstrijden rijdt en je rijdt alleen in mooi weer kun je je al die moeite besparen en gewoon wat olie op je ketting doen ipv moeilijk te gaan doen met wax en ontvetten.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

NoxiuZ schreef op maandag 15 juli 2013 @ 22:35:
[...]

Klopt, fabrieksaf is de smering erg goed. Je zou hem in de frituurpan moeten doen om hem weer net zo goed gesmeerd te krijgen ongeveer. (als je toch je vet weg gaat doen en je moet je ketting smeren kan je dat gelijk doen).

Echter ga ik over op een smeermiddel op waxbasis. Dat hecht niet aan het vet, dan heb je dus alle voordelen van wax... niet meer.

Dit is ook wat de fabrikant zegt:

[...]

En een ketting met vet smeert enorm goed maar trekt zoveel vuil aan. Op oliebasis gesmeerde kettingen doen dat ook wel maar die lopen wat sneller droog. In de winter is vet het beste maar dat trekt zoveel vuil aan dat ik de vorige keer loeiveel chainsuck had en de hele teringzooi zo vast kwam te zitten met strandzand...

Dat snap ik, maar als je je ketting in de wasbenzine gaat leggen, dan trek je ook echt alle smering uit de schakels (je had dan beter lampenolie kunnen gebruiken). Naar mijn weten moet je alleen de oppervlakkige smering verwijderen met een kettingreiniger en ontvetter en dan kan je hem direct smeren met lube. Als je dat blijft herhalen na elke twee/drie ritjes, dan heb je een prima lopende ketting die je makkelijk kan afspuiten. Vergeet niet dat een ketting best wel wat te verduren heeft in het bos en dat je hem dus regelmatig moet vervangen.

Natuurlijk is het fijn als je je fiets er lekker schoon uit ziet, maar na een goed ritje is het weg en ben je weer veel tijd kwijt om hem weer helemaal schoon te krijgen. Ik spoel hem even af, droog en reinig de ketting (en smeer hem), haal een borstel langs de cassette/bladen/derriewieltjes en zet hem weer weg.

Overigens heb ik bij de action een velgenborstel gehaald voor de auto en die is echt ideaal om zand van je fiets te verwijderen! Aanrader voor €1,30!

[ Voor 3% gewijzigd door DjVe op 16-07-2013 08:45 ]

Verwijderd

Ikzelf ben niet zo'n drekmonster dus je zou kunnen stellen dat mijn ketting het niet zo zwaar heeft, fiets wel 160 ~ 200 km per week en heb in het verleden regelmatig door baggerweer (incl sneeuw en regen) gefietst.
Zelfs met groot onderhoud als ik mijn fiets "helemaal" uit elkaar haal voor een schoonmaak doe ik geen rare dingen met mijn ketting, gewoon afnemen en opnieuw insmeren/spuiten. Als hij heel erg kraakt ontvet-ish ik hem met wat huis tuin en keuken ontvetter van de Wibra. Hij zit er nu 10.000km op en moet nou wel vervangen worden maar dat lijkt me geen lelijke km stand voor een ketting.

My 2 cents.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2013 11:03 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

10K met een ketting is wel erg veel hoor! Ook al hou je hem goed schoon en kraakt hij niet, dan moet je hem toch regelmatig vervangen om onnodig slijtage aan je kettingbladen en cassette te voorkomen. Ik dnek dat ik zelf zo'n 2 tot 3K met een ketting doe, maar ik mishandel mijn fiets ook behoorlijk in het bos ;)

Verwijderd

Ik zit met een raar iets. Sinds een aantal maanden blijkt dat mijn ogen niet meer zo goed zijn. Mijn linkeroog is 120% van een normaal oog maar mijn rechteroog nog maar 55% volgens een recente meting. Dit betekent dat ik in theorie een bril nodig heb omdat ik aan het eind van de dag hoofdpijn heb vanwege het enorme compenseren van mijn goede oog. Dit compenseren lukt op zich prima waardoor ik met bril op niet direct beter zie dan zonder bril, behalve als ik mijn goede oog dicht doe. Dan is het verschil erg groot.

Nu valt me sinds een aantal maanden op dat als ik aan het mountainbiken ben op technische stukken die snel gaan (hoge snelheid, veel korte bochten en wortels) ik vaker dan de voorgaande jaren net niet lekker uit kom, uit de bocht vlieg of te vroeg/laat rem. Dit zou wellicht kunnen komen doordat ik minder goed zie en gecombineerd met snelheid en veel optische veranderingen, niet optimaal kan focussen wat dus tot fouten leidt.

Zijn er mensen die een bril dragen/vergelijkbare ervaringen hebben of is bovenstaande ver gezocht? En hoe fietsen bril dragende mensen? Gewoon met bril op of lenzen?

Verwijderd

DjVe schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 11:27:
10K met een ketting is wel erg veel hoor! Ook al hou je hem goed schoon en kraakt hij niet, dan moet je hem toch regelmatig vervangen om onnodig slijtage aan je kettingbladen en cassette te voorkomen. Ik dnek dat ik zelf zo'n 2 tot 3K met een ketting doe, maar ik mishandel mijn fiets ook behoorlijk in het bos ;)
Kettingbladen op casette zijn nog wel oke, die aan het trapas is inderdaad een ninjaster aan het worden maar daar gebruik ik er ook maar een van in de praktijk.
Vervangen van dat ding is 30 euro, ketting ook. Als ik de ketting vervangen had om de 3000km was ik 90 euro verder, straks slechts 60. ;)
Gekkigheid terzij het is wat veel ja maar het ging me er meer om dat ik vind dat mensen het onderhoud van een ketting moeilijker maken dan het hoeft te zijn. Vooral als ze dat ding toch om de 250 meter vervangen. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 11:30:

Zijn er mensen die een bril dragen/vergelijkbare ervaringen hebben of is bovenstaande ver gezocht? En hoe fietsen bril dragende mensen? Gewoon met bril op of lenzen?
Ik fiets met bril, als ik de helm opzet dan zit de bril gewoon lekker vast, daar koop ik geen sport bril voor. Maar als je vaak valt, dan is het een ander verhaal. Gewoon crossen met af en toe een duikeling, daar zou ik geen aparte (en duurdere) sportbril voor aanschaffen. Lenzen heb ik nooit gehad.

Verwijderd

De enige bril die ik op een fiets op heb is een zonnebril maar zo'n helmpie laat, afhankelijk van je hoofd, opzich nog wel clearance over voor een brilletje.
Lenzen zou ik zelf gevoelsmatig niet doen, die kan je kwijt raken als je op je giechel gaat en als die fout gaan zitten tijdens een rit kan je die niet zomaar eventjes corrigeren, een bril kan je wel recht "tikken" in een halve seconde. :) Voor zover lekeninzicht.

• MBV
Niet ver gezocht, ik zie zonder bril best goed maar mis toch veel details. En juist bij het 'lezen' van het pad voor je, op snelheid, kan je alle zicht gebruiken. Ik heb een BBB bril met correctieglazen, werkt best goed :) Een volgende bril zal wel fotochromatisch zijn, zeker omdat ik mijn zonnebril nu niet even snel af wil zetten i.v.m. sterkte.
DjVe schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 11:27:
Dan kan je beter met 2 kettingen rijden en zodra die vervangen moeten worden je cassette vervangen. Ik heb wel eens geprobeerd na 2K een ketting te vervangen, dat was direct feest met doortrappen etc.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 12:16:
Lenzen zou ik zelf gevoelsmatig niet doen, die kan je kwijt raken als je op je giechel gaat en als die fout gaan zitten tijdens een rit kan je die niet zomaar eventjes corrigeren, een bril kan je wel recht "tikken" in een halve seconde. :) Voor zover lekeninzicht.
Lenzen vallen niet zomaar uit hoor, ik heb in 20 jaar nog niet 1 keer een lens verloren door een val. Maar kunnen wel fout gaan zitten en modder of stof in komen. Dan ben je niet zomaar weer aan het fietsen.

Het beste is je ogen laten laseren. Geen last van bril en geen lenzen. Ik begin er alleen niet aan.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 15:13
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 12:16:
[...]

De enige bril die ik op een fiets op heb is een zonnebril maar zo'n helmpie laat, afhankelijk van je hoofd, opzich nog wel clearance over voor een brilletje.
Met zachte lenzen kan je zelfs gaan zwemmen - hoewel ik dat niet doe.
Bij harde lenzen kunnen ze inderdaad wel eens verschuiven of ze makkelijker verliezen.

Een bril recht tikken is leuk ... maar een boomtakje kan diezelfde bril ook een tik geven.

Verwijderd

chime schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 14:45:
[...]
maar een boomtakje kan diezelfde bril ook een tik geven.
Als je met die kans rekening moet houden....

En daarbij, als je denkt dat het gaat gebeuren, gebeurd het vanzelf een keer!

Ik heb mijn mtb toch zeker 2 jaar, en toch zeker 1x in de 3 weken de posbank op. Nog steeds dezelfde bril als 3 jaar terug en nog nooit iets recht hoeven tikken. (maar wel een paar keer een duikeling gemaakt)

• MBV
Een bril is ook handig om te zorgen dat je geen beesten of kleine takjes in je ogen krijgt B)
Met mijn gewone zonnebril heb ik veel last van de rijwind. Standaard Ray Ban ding, maar dan op sterkte, en bij 30km/u vliegen de tranen in mijn ogen. Met mijn sportbril heb ik nergens last van. Oh, en een bril had ook wel geholpen die ene keer dat ik met 50km/u een vlieg of zoiets in mijn oog kreeg, zonder bril op :X

[ Voor 19% gewijzigd door MBV op 16-07-2013 16:54 ]

• TheLemon

TheLemon

Ik draag al jaren zachte lenzen en die vallen echt onmogelijk vanzelf uit. Gaan ook niet scheef zitten of vies worden of wat dan ook. Net zo betrouwbaar als je eigen ogen wat dat betreft, gewoon even knipperen en het is opgelost. Er zit een verzwaring onderin als je een cylindrische afwijking hebt, zodat het altijd goed op je ogen drijft.
Daar overheen heb ik altijd een sportbril en die heeft mijn ogen toch al vaak beschermd tegen takken, vliegjes en opspattende ellende van een voorganger. Ook helpt die mij tegen tranende ogen door rijwind.

Ik zou gewoon een keer maand- of daglenzen proberen en kijken of dat bevalt, kost niet veel. Als je ze echt niet kan verdragen zou ik zoeken naar zo'n sportbril met extra inzetlenzen oid. Een dure bril op sterkte durf ik met MTB-en niet aan, de kans op schade is mij te groot en bovendien heb je dan geen oranje lenzen voor bij slecht weer in het bos ofzo.

• GH45T
Toevallig is gisterenavond mijn Sinner fietsbril doormidden gebroken. Niet omdat ik crashte of iets dergelijks maar ik denk door de takken en dergelijke welke er tegenaan zijn gevlogen. Geregeld zit ik ook onder de schrammen, ik ga niet aan de kant voor wat struikjes ;)

Een van mijn doorzichtige glazen ben ik hierbij ook verloren. Helaas pindakaas. Binnenkort maar kijken voor een vervanger.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:17
Dubbel...

[ Voor 98% gewijzigd door Marc Rademaker op 17-07-2013 17:06 ]

• Marc Rademaker
TheLemon schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 17:53:
Ik draag al jaren zachte lenzen en die vallen echt onmogelijk vanzelf uit. Gaan ook niet scheef zitten of vies worden of wat dan ook. Net zo betrouwbaar als je eigen ogen wat dat betreft, gewoon even knipperen en het is opgelost. Er zit een verzwaring onderin als je een cylindrische afwijking hebt, zodat het altijd goed op je ogen drijft.
Daar overheen heb ik altijd een sportbril en die heeft mijn ogen toch al vaak beschermd tegen takken, vliegjes en opspattende ellende van een voorganger. Ook helpt die mij tegen tranende ogen door rijwind.

Ik zou gewoon een keer maand- of daglenzen proberen en kijken of dat bevalt, kost niet veel. Als je ze echt niet kan verdragen zou ik zoeken naar zo'n sportbril met extra inzetlenzen oid. Een dure bril op sterkte durf ik met MTB-en niet aan, de kans op schade is mij te groot en bovendien heb je dan geen oranje lenzen voor bij slecht weer in het bos ofzo.
Helemaal mee eens, draag zelf ook zachte lenzen en dat gaat prima tijdens het mountainbiken (of eender welke activiteit). Tijdens het fietsen sowieso een sportbril op, aangezien er regelmatig laaghangende takken 'gekopt' worden.

Voor een tientje ofzo koop je een stel lenzen bij de Etos. Die zullen overigens niet zo lekker zitten als de wat duurdere lenzen, maar voor een uurtje of 2-3 moet dat meer dan prima zijn.

En ik ben gisteren mijn bril of lenzen niet verloren, wel het plastic deel van mijn spd-trapper :P Ergens iets geraakt, maar kwam er pas later achter :p

• MBV
plastic deel van een SPD trapper? Waar zit dat dan? Volgens mij heeft zelfs Deore alleen maar metaal erop zitten.

• Marc Rademaker
MBV schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 17:26:
plastic deel van een SPD trapper? Waar zit dat dan? Volgens mij heeft zelfs Deore alleen maar metaal erop zitten.
Ja het was zo'n duo trapper, met een 'normale' kant en een spd kant. Nu is dus nog alleen het spd-deel over. Niet zo'n ramp, ziet er alleen beetje gek uit hehe :p

• MBV
Die zijn niet van plastic maar van metaal. Bedoel je de reflector die meegeleverd wordt bij de deore-pedalen? Die klik je er inderdaad zo uit, en dat is ook de enige manier waarop je daarmee kan rijden in het terrein. Snel die andere ook eruit klikken, zodat je in het vervolg altijd kan inklikken :)

• maartend
MBV schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 18:26:
Die zijn niet van plastic maar van metaal.
Nee hoor, zijn plastic opklikstukken. Ondingen.

• Marc Rademaker
MBV schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 18:26:
Die zijn niet van plastic maar van metaal. Bedoel je de reflector die meegeleverd wordt bij de deore-pedalen? Die klik je er inderdaad zo uit, en dat is ook de enige manier waarop je daarmee kan rijden in het terrein. Snel die andere ook eruit klikken, zodat je in het vervolg altijd kan inklikken :)
Ja maar dat inklikken, bij mulle stukken word ik er een beetje moe van :P Nu een keer mee gemaakt dat ik niet snel genoeg uitklikte. Val ik net zoals in een tekenfilm heel langzaam om :P

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Marc Rademaker schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 17:05:
[...]
En ik ben gisteren mijn bril of lenzen niet verloren, wel het plastic deel van mijn spd-trapper :P Ergens iets geraakt, maar kwam er pas later achter :p
Toch niet op Lage Vuursche he? Ik dacht zo'n ding te zien liggen daar, gisteravond :P
Bij mulle stukken ben ik ook nog steeds blij met mijn half-om-half pedalen, nadat ik ook een keer heel cartoonesk met fiets en al omviel in het zand :+

[ Voor 17% gewijzigd door Demo op 17-07-2013 21:26 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Marc Rademaker
Demoniac schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 21:24:
[...]
Toch niet op Lage Vuursche he? Ik dacht zo'n ding te zien liggen daar, gisteravond :P
Bij mulle stukken ben ik ook nog steeds blij met mijn half-om-half pedalen, nadat ik ook een keer heel cartoonesk met fiets en al omviel in het zand :+
Toevallig wel! Gisteravond zelfs gebeurt, rond 20.00. Hoe snel fiets jij dat rondje? Ik was met een vriend van me, en we hadden ons snelste rondje tot dan toe gedaan, in 31.45. Kan nog sneller, want hij fietst zonder klikschoenen en is dus af en toe zn pedalen kwijt :p Tweede deel ging daarom iets langzamer, erg hobbelig op dit moment.

• Nox

Nox

Noxiuz

DjVe schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 08:42:
[...]

Dat snap ik, maar als je je ketting in de wasbenzine gaat leggen, dan trek je ook echt alle smering uit de schakels (je had dan beter lampenolie kunnen gebruiken). Naar mijn weten moet je alleen de oppervlakkige smering verwijderen met een kettingreiniger en ontvetter en dan kan je hem direct smeren met lube. Als je dat blijft herhalen na elke twee/drie ritjes, dan heb je een prima lopende ketting die je makkelijk kan afspuiten. Vergeet niet dat een ketting best wel wat te verduren heeft in het bos en dat je hem dus regelmatig moet vervangen.

Natuurlijk is het fijn als je je fiets er lekker schoon uit ziet, maar na een goed ritje is het weg en ben je weer veel tijd kwijt om hem weer helemaal schoon te krijgen. Ik spoel hem even af, droog en reinig de ketting (en smeer hem), haal een borstel langs de cassette/bladen/derriewieltjes en zet hem weer weg.

Overigens heb ik bij de action een velgenborstel gehaald voor de auto en die is echt ideaal om zand van je fiets te verwijderen! Aanrader voor €1,30!
Nu wil ik niet zeikerig overkomen maar:
Ontvet je ketting** , cassette, voortandwielen en derailleurwieltjes zo grondig mogelijk zodat alle olie verwijderd wordt.
Als er 'zo grondig mogelijk' wordt gevraagd moeten zij niet gaan zeggen: 'Oh maar we bedoelden maar een beetje'.

Spul is retedun, vloeit redelijk goed dus het moet wel binnen in de schakels komen.
zonoskar schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 08:41:
[...]

Wat een anaal gedoe om wat vuil aan je ketting te besparen zeg. Als je geen wedstrijden rijdt en je rijdt alleen in mooi weer kun je je al die moeite besparen en gewoon wat olie op je ketting doen ipv moeilijk te gaan doen met wax en ontvetten.
:')

Ik doe wel enorm veel moeite hé, ik moet de ketting een avond lang in wasbenzine leggen en ik moet hem drie keer smeren in het begin. Wat is er tegen om een beetje te hobby'en? We zijn allemaal tweakers. Ik ga toch ook niet zeuren dat jij avonden bezig bent de juiste OC-instelling te vinden voor je mobo? :?

Dat ik overigens alleen met mooi weer rijd houdt niet in dat ik geen blubber tegenkom :+

@Brillen;

Ik heb zelf een bril met een opzetstukje, voor twee tientjes van DX geloof ik. Ik heb er (nog) geen glazen in maar een kennis van me fietst wel met glazen erin. Volledige sterkte plus alle voordelen van een fietsbril. Lenzen zou ik niet aan beginnen...

[ Voor 25% gewijzigd door Nox op 18-07-2013 00:33 ]

• MBV
maartend schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 19:05:
[...]

Nee hoor, zijn plastic opklikstukken. Ondingen.
half-om-half pedalen van plastic? Zoals de M324? http://www.rei.com/skuimage/668198
Of de A530? http://media1.roseversand.de/product/370/6/5/657143_2.jpg
Hij bedoelt volgens mij het plastic stukje dat je krijgt bij de M520 om aan de verkeerswet te voldoen dat je reflectors op je pedalen moet hebben.

En weet je wat nog veel lulliger eruit ziet dan langzaam omvallen in het mulle zand? Keihard op je kruis landen omdat je voet van het pedaal schiet tijdens de landing :+

• Marc Rademaker
MBV schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 09:24:
[...]

half-om-half pedalen van plastic? Zoals de M324? http://www.rei.com/skuimage/668198
Of de A530? http://media1.roseversand.de/product/370/6/5/657143_2.jpg
Hij bedoelt volgens mij het plastic stukje dat je krijgt bij de M520 om aan de verkeerswet te voldoen dat je reflectors op je pedalen moet hebben.

En weet je wat nog veel lulliger eruit ziet dan langzaam omvallen in het mulle zand? Keihard op je kruis landen omdat je voet van het pedaal schiet tijdens de landing :+
Zien eruit als de M520 idd, maar zijn volgens mij niet dezelfde. Ik kreeg ze bij de Copperhead 3, Nu heb ik dus nog alleen het spd-deel over aan de rechterkant :p

En dat voelt vooral lullig, dat ga ik hopelijk dus niet meemaken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Marc Rademaker op 18-07-2013 09:48 ]

• TheLemon

TheLemon

Ik heb op de racert ook voor het eerst Squirt uitgeprobeerd en je moet idd echt alle smering uit je ketting proberen te verwijderen, anders hecht die Squirt niet goed. Ik heb de ketting laten weken in lampolie, met tandborstel geschrobt en lekker geschud. Daarna afgespoten met een harde waterstraal. Daarna nog met afwasmiddel twee keer soppen en weer afspoelen en droogslingeren. Dan een nacht laten drogen en vervolgens 3-4 lagen Squirt met steeds minstens 4 uur ertussen.
Dat is gewoon ff wat werk voor de 1e keer, daarna is het gewoon af en toe een beetje smeren, meer niet.

Ik ben er nog niet onverdeeld positief over verder, na een paar ritten (wel af en toe nieuwe Squirt erop) voelt de ketting niet heel soepel, hij wringt/resoneert een beetje zeg maar. De ketting piept op zich niet, maar ik heb toch het idee dat het niet super soepel loopt allemaal. Wel altijd brandschoon en dus geen vieze handen en benen meer, dat is echt ideaal.
Lenzen zou ik niet aan beginnen...
Waarom niet? Heb je (recente) ervaring ermee? Ik merk dat de meeste mensen die ze zelf niet gebruiken er huiverig voor zijn, maar dat is echt totaal onnodig. Het is gewoon extreem praktisch, vooral bij sporten. Gewoon een keer daglenzen proberen, kost je weinig en kan geen kwaad, dan weet je meteen of het iets voor je is.

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Afgelopen zaterdag was het dan zover. Om 05.00 uur ging ik in Bad Goisern van start bij de meest waanzinnige MTB wedstrijd die er is. De A strecke van de Salzkammergut Trophy. Deze wordt ook wel met recht de Extremstrecke genoemd. Met 211,3 km en 7049 hoogtemeters is dat ook wel een toepasselijk naam.

Samen met iets meer dan 640 andere "idioten" fietsten we nog in het schemerdonker Bad Goisern uit voor de eerste lange klim naar de top van de Raschberg. Na iets meer dan een uur fietsen was de top (1.350) meter bereikt en begon de eerste afdaling over een mooi lopend schotterpad. Na een paar kilometer mochten we opnieuw klimmen naar de Hütteneckalm. Op zich een niet al te lastige klim met aan het eind een klein stukje singletrack.

Vlak onder de top de eerste fotograaf van Sportograf
Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s10/v110/p1866992609-6.jpg

Vervolgens een klein stukje steil over schotter naar beneden voordat we rechts een smal pad op werden gestuurd. Dit stuk had ik maandag van te voren al verkend en had besloten dat ik dit stukje zou gaan lopen. Voor mijn doen iets te veel wortels die ook nat en glad waren.

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s8/v81/p1870251774-6.jpg

Daarna weer gauw op de fiets voor de verdere afdaling richting de Ewige wand. Deze afdaling is niet al te lastig. Wel constant een vrij diepe afgrond aan de linkerkant waar je liever niet inrijdt.

Het fietsen langs de Ewige wand zelf is prachtig!

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s9/v86/p1767505523-4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s9/v87/p1786206655-4.jpg

Mooie van de Extremstrecke is dat je hier 2 keer langs mag fietsen.

Na de afdaling van de Ewige wand weer terug naar Bad Goisern om de startklim nog een keer te nemen. Dit keer alleen halverwege rechtsaf. Na twee kortere klimmetjes gaat de route via een skipiste naar beneden. Dit stuk heb ik weer lekker gelopen. Op dat moment heb ik zo’n 60 km gefietst in iets meer dan 4,5 uur. Het gemiddelde wat ik op dat moment heb moet het mogelijk maken om op tijd te zijn bij de punten waar tijdlimieten zijn.

Vervolgens volgt een klim en afdaling bij de Tauern/Taurenwand die ik dinsdag al had gefietst. De klim is prima te doen voor mij. De afdaling is op het randje van wat ik nog leuk vind om te fietsen. Grootste gedeelte leg ik daarom maar te voet af.

Begin van de afdaling bij de Tauernwand die nog goed te fietsen is
Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s10/v113/p1748151781-6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s8/v74/p1638785659-5.jpg

Aan het einde van deze afdeling ging de route via Bad Ischl weer terug naar de Hütteneck Alm. Deze klim bestaat uit een aantal steilere stukken waar je niet kunt fietsen. Na ongeveer 7,5 uur ben ik weer bij de top van Hütteneck Alm en heb ik er 95 km op zitten. Op de Hütteneck Alm is het op dat moment gezellig druk

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s9/v87/p1705925591-4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s9/v88/p1762811223-4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s8/v83/p1834986822-4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s8/v74/p1785460455-4.jpg

Bij de Ewige wand wordt ik achterop gereden door de koploper en uiteindelijke winnaar van de E-strecke. Heb deze maar even laten passeren.

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s8/v74/p1869258837-4.jpg

Eenmaal terug in het dal volgt er een lusje van 25 km met niet al te veel hoogtemeters. Op het moment dat ik daar ben is het nog gezellig druk met de mindere goden van de F-strecke.(37 km) Altijd goed voor de moraal om mensen in te kunnen halen en vermaak me dan ook prima. De afdaling aan het einde van dit lusje is het lastigste stuk van het hele parcours. Loop dit stuk dan ook helemaal. Zit op dat moment iets meer dan 9 uur op de fiets en heb 130 km afgelegd. Het lastigste stuk zit er voor mij dan op.

Na een vlak stuk van rond de 25 km om de Hallstätter See komt de leukste klim van de dag, de Salzberg. Eerste stuk is nog prima fietsend te doen. Ergens halverwege moet ik lopend verder. Dit geldt overigens voor de meeste deelnemers ook Bart Brentjens die 11e wordt moet hier een vrij groot stuk lopen. In de beklimming haal ik al lopend 8 andere deelnemers in. Deze hebben het zichtbaar moeilijk. Begin zelf wel wat moe te worden maar heb eigenlijk nog helemaal nergens last van.

De uiteindelijke winnaar Luis Leão Pinto op weg naar de top van de Salzberg
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7455/9285305094_ec481fd4fb_b.jpg

Na de Salzberg volgt nog een klim naar de Rossalm, met 1.500 meter het hoogste punt van de Trophy. De klim van 800 naar 1.500 meter doe ik in iets minder dan een uur. Daarna volgt als beloning een mooie snelle afdaling richting de Gosausee. Hier is ook de voorlaatste tijdlimiet. Heb nog meer als een uur over dus lig nog mooi op schema.

Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s10/v109/p1792526080-4.jpg

Na de Gosausee volgt de laatste klim van de dag. Deze gaat in 5 km van 800 meter naar 1.250 meter. Met een gemiddelde hartslag van 135 doe ik er 35 minuten over. Vanaf hier is het eigenlijk alleen nog maar naar beneden fietsen met hier en daar nog wat korte klimmetjes.

Bij de laatste tijdlimiet op 195 km heb ik meer als een uur over.

Vlak voor Bad Goisern nog even de mogelijkheid om de voeten wat af te laten koelen
Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s9/v96/p1804029948-4.jpg

Bij het binnenrijden van Bad Goisern wordt ik nog door 4 anderen ingehaald. Na nog wat draai en keer werk weet ik deze in de laatste 2 km nog weer in te halen.

Na 15 uur, 3 minuten en 29 seconden rol ik voldaan over de finish.
Afbeeldingslocatie: http://erbiemold.zenfolio.com/img/s9/v96/p1740872879-4.jpg

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Respect!
Mooi parcours ook wel!

Van 1-9aug zit ik zelf ook in Oostenrijk, weekje biken + Ironbike Ischgl meeknallen.
Komende zondag een toertochtje in omgeving Lierneux (Luik), na de marathons daar gereden te hebben in de regen/modder, nu eens genieten van de omgeving in droge/zonnige toestand! :)

Klik: .joeri. !

• maartend
Echt respect. En een mooi verslag. Hulde

• Faxe
Ben ook van de partij bij de Ironbike in Ischgl. Welke afstand ben je van plan te gaan rijden?

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Awesome verslag en foto's _O_ respect hoor.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mooi verslag en gave foto's. Doet me denken aan de tijd dat ik de Salzammer gereden heb. Ik was wel watje en deed de 110 Km in 2002. Maareh.... afdalingen lopen? Misschien wat werken aan je techniek? Ik ben daar geen enkele afdaling tegen gekomen die niet te fietsen is.

• Marc Rademaker
Mooi verslag inderdaad! Zijn sommige afdalingen echt zo lomp dat je wel moet lopen als je niet levensmoe bent? Dat eerste stuk met die wortels zou ik never nooit niet hard naar beneden gaan, maar is dat niet te doen met wat flink remwerk?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Oh man wat gaaf zeg! Goede foto's ook!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mooi verslag, beetje te extreem voor mij ;)

Vraagje, mijn voorvork lekt olie, nu zitten er ook wat krassen op waarmee even oplappen niet echt een optie lijkt. (Betreft een oudere Rock Shock Dart 2, waarvan ik er nog een heb zien sneuvelen deze week)

Tijd voor een nieuwe dus.

Na even browsen kom ik tot de conclusie dat Rock Shock prima vorken maakt die niet al te prijzig uitvallen (Fox is wat duurder als ik heb goed begrijp). Rock Shock heeft ook net de 2014 serie vorken uitgebracht daar zit wel wat interessants tussen.

Een Reba 2014: http://www.sram.com/rockshox/products/reba-rl +/- 400 euro
Een 30 Gold TK: http://www.sram.com/rockshox/products/2014/30-gold-tk +/- 250 euro

Een Reba 2013 zou ook kunnen als ik die goedkoop ergens uit kan halen, verschil met de 2014 is dat de 2014 100gram minder weegt.

Nu vraag ik me werkelijk af waarom er zo een groot prijsverschil zit tussen de 30 Gold en de Reba ... iemand die mij kan uitleggen wat de meerwaarde is van die Reba?

Kijk ik in de productmatrix van sram zie ik dat er nog een vork tussen zit, de Recon, verbazend wat zover ik zie is er bijna geen verschil tussen de 30 Gold en Reba: http://www.sram.com/sites...ices/RS_ProductMatrix.pdf

(Ik moet een QR, 26er, Disk Brake vork hebben overigens)

Nothing to see here

• MBV
400 euro? Ik dacht dat die veel goedkoper was, bike-components heeft hem voor 350.
https://www.bike-componen...-2014-.html?xtcr=7&xtmcl=
Ik gok op het gewicht, en natuurlijk motion control: als je lockout aanstaat dempt een Reba altijd de korte trillingen en bij grote klappen zal hij altijd inveren (flood gate).

• Roet
  • Laatst online: 14:34
http://www.12gobiking.nl/...ock_shox_sid_rlt_dual_air

Werkt prima? Heb een 29er SID, heerlijk apparaat. Remote lockout heb ik verwijderd, is gewoon echt niet nodig naar mijn mening.

Oops, was met steekas..

[ Voor 7% gewijzigd door Roet op 19-07-2013 12:13 ]

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:46:
400 euro? Ik dacht dat die veel goedkoper was, bike-components heeft hem voor 350.
https://www.bike-componen...-2014-.html?xtcr=7&xtmcl=
Ik gok op het gewicht, en natuurlijk motion control: als je lockout aanstaat dempt een Reba altijd de korte trillingen en bij grote klappen zal hij altijd inveren (flood gate).
Dat had ik nog niet gezien inderdaad, bij de andere vork zat daar maar 20 euro in, 50 euro is wat veel voor dat knopje.

@Roet wel een mooi vorkje, helaas gaat die niet lukken

Misschien is dit wel een leuke:
http://www.futurumshop.nl...IGl_4mvu7gCFQKWtAoddHQAGw

Alleen wit ... :X

[ Voor 14% gewijzigd door itsme op 19-07-2013 12:54 ]

Nothing to see here

• MBV
Wat me sowieso opvalt is dat alle RS voorvorken nu solo air zijn, waar vroeger alles vanaf Reba ook negative air had.

• Faxe
zonoskar schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:21:
Mooi verslag en gave foto's. Doet me denken aan de tijd dat ik de Salzammer gereden heb. Ik was wel watje en deed de 110 Km in 2002. Maareh.... afdalingen lopen? Misschien wat werken aan je techniek? Ik ben daar geen enkele afdaling tegen gekomen die niet te fietsen is.
In de A-strecke zitten de leukere afdalingen. Een aantal daarvan zijn zo lastig dat het meerendeel deze loopt. Ben zelf te motorisch gestoord om deze te kunnen fietsen zonder veel risico's te nemen. Aan techniek zonder goede motoriek heb je niks. Dus werken aan techniek is niet zinvol voor mij. Hoe alles moet in theorie weet ik wel, kan het alleen niet. Als kind bijvoorbeeld kon ik niet op een autoped rijden omdat ik omviel. Hinkelen kon ik ook niet. Als ik nu langer dan 2 seconden op één been sta begin ik al om te vallen. Gelukkig heb ik wel talent om hard een berg op te fietsen en heb daardoor ondanks regelmatig te moeten lopen de A-strecke volbracht zonder in tijdnood te komen. Als ik meer had kunnen fietsen was ik alleen denk ik tussen de 30 en 60 minuten eerder bij de finish geweest. Als ik de B-strecke had gefietst was ik alleen bij die wortels even afgestapt en had ik verder alles kunnen fietsen.
Marc Rademaker schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:23:Dat eerste stuk met die wortels zou ik never nooit niet hard naar beneden gaan, maar is dat niet te doen met wat flink remwerk?
Remmen op wortels lijkt me niet zo verstandig. Stuk is wel te fietsen. De twee keer dat ik er langs ben gekomen was de verdeling lopen/fietsen 50/50. Heb er alleen ook één persoon mooi door de lucht zien vliegen 8)7

• MBV
Niet remmen is vaak minder verstandig :P Momenten kiezen om te remmen, gedoseerd remmen, goede banden, dat verhaal :)
Pagina: 1 ... 50 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.