i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Zelf gister ketting erop gelegd, vergeten dat de kooi van mijn achterderrie nog een glider heeft. De ketting moet erboven liggen maar ligt eronder. Moet die powerlink weer los, wat een kutding zeg.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Met een tangetje is zo een powerlink direct los.NoxiuZ schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 20:24:
Mooie prestatie, echt dieselen dus!!
Zelf gister ketting erop gelegd, vergeten dat de kooi van mijn achterderrie nog een glider heeft. De ketting moet erboven liggen maar ligt eronder. Moet die powerlink weer los, wat een kutding zeg.
EDIT:
Is een smartlink van BBB en die mag je niet hergebruiken. Los maken lukt wel maar dan moet je een nieuwe kopen. Dingen kosten vier euro, wtf. Ik breng de fiets wel naar de LBS, die heeft gezegd dat hij weer los kan mag hij/zij het gaan oplossen.
[ Voor 77% gewijzigd door Nox op 20-07-2013 01:59 ]
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik gebruik meestal die dingen van SRAM of KMC en haal ze geregeld los voor onderhoud. Ik weet niet of je de BBB echt niet kan hergebruiken, of dat het een semi-marketing verhaaltje is. Ik zou me overigens niet bedenken en dat ding gewoon hergebruiken, aangezien je er nog geen meter mee gereden hebt.NoxiuZ schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 01:05:
Hoe zet jij hem erop? Beetje schuin of..?
EDIT:
Is een smartlink van BBB en die mag je niet hergebruiken. Los maken lukt wel maar dan moet je een nieuwe kopen. Dingen kosten vier euro, wtf. Ik breng de fiets wel naar de LBS, die heeft gezegd dat hij weer los kan mag hij/zij het gaan oplossen.
http://www.wiggle.nl/kmc-9-speed-verbindingsschakels/
Ze verkopen daar overigens ook tangetjes om de schakel makkelijk te openen en te sluiten:
http://www.wiggle.nl/kmc-kettingschakeltang/
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Nu ben ik echt een beginner op dit gebied, zijn er ook nog echt speciale dingen waar ik rekening mee moet houden in het begin?
Het is trouwens een Koga X-29 Team geworden, incl de standaard spullen (schoenen / helm etc). Hoop er iig behoorlijk wat km's op te maken
Verwijderd
Waarom letten ligt aan jezelf, waar wil je gaan rijden? Is nieuw voor je dus begin lekker met wat rossen in een park in de buurt, bospad, iets anders dan asfalt en wen wat aan je bike. Altijd helm op (die je gelukkig al kocht) en een fietsbroek met zeem. Je bent een loper en afhankelijk van de afstanden die je altijd loopt zit het met je conditie wel goed maar je gaat nu andere spieren gebruiken dus bouw het even op, zorg dat je met een uurtje weer langs je huis komt bijv zodat je zou kunnen stoppen.
Veel plezier!
Ik doe daarvoor een brok elastiek aan mijn derrie. Niet té strak uiteraard maar zodat de spanning nét van de schakels is.Demoniac schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 10:50:
Pak een ijzerdraad, leg een soort van lusje in je ketting met de missing link in het midden en knoop de ketting dan tegen elkaar. Dan is de spanning van de missing link af en gaat ie een heel stuk makkelijker open. Zó irritant als je eindelijk die link los hebt en de derailleur trekt hem weer vast..
In het begin moet je rekening houden dat je wel eens op je bek gaat als je vergeet uit te klikken. En dat een mtb heel snel smerig wordt en dat je die moet schoonmakenSaURoN schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 11:48:
Nou ik heb gisteren ook maar de knoop doorgehakt en me eerste echte mountainbike gekocht. Loop ongeveer 3x-4x per week maar wou het een beetje gaan afwisselen met 1a2 x per week mountainbiken.
Nu ben ik echt een beginner op dit gebied, zijn er ook nog echt speciale dingen waar ik rekening mee moet houden in het begin?
Het is trouwens een Koga X-29 Team geworden, incl de standaard spullen (schoenen / helm etc). Hoop er iig behoorlijk wat km's op te maken
[ Voor 41% gewijzigd door Nox op 20-07-2013 13:11 ]
Thanks, ja kleuren was even wennen maar in het echt vond ik ze toch wel gaver als op de plaatjes die ik gezien had. Vond het ook uitermate aangenaam fietsen, het is inderdaad flink wat geld, maar goed hij moet ook even mee en de onderdelen hebben genoeg te lijden dacht ik zoVerwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 12:41:
van harte, je hebt gelijk flink geld uitgegeven, kleuren vind ik persoonlijk niet mooi (2013 dan) maar is een mooie fiets!
Waarom letten ligt aan jezelf, waar wil je gaan rijden? Is nieuw voor je dus begin lekker met wat rossen in een park in de buurt, bospad, iets anders dan asfalt en wen wat aan je bike. Altijd helm op (die je gelukkig al kocht) en een fietsbroek met zeem. Je bent een loper en afhankelijk van de afstanden die je altijd loopt zit het met je conditie wel goed maar je gaat nu andere spieren gebruiken dus bouw het even op, zorg dat je met een uurtje weer langs je huis komt bijv zodat je zou kunnen stoppen.
Veel plezier!
Wil een beetje hier de veluwe op. Fietsbroekje heb ik er inderdaad ook maar bij gedaan, en de helm achja het is verstandig om iets op je kokosnoot te hebben denk ik dan maar
Haha zal de kniebeschermers om doenNoxiuZ schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 13:06:
[...]
Ik doe daarvoor een brok elastiek aan mijn derrie. Niet té strak uiteraard maar zodat de spanning nét van de schakels is.
[...]
In het begin moet je rekening houden dat je wel eens op je bek gaat als je vergeet uit te klikken. En dat een mtb heel snel smerig wordt en dat je die moet schoonmaken
Nou, it is done. Dé protip:Demoniac schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 10:50:
Pak een ijzerdraad, leg een soort van lusje in je ketting met de missing link in het midden en knoop de ketting dan tegen elkaar. Dan is de spanning van de missing link af en gaat ie een heel stuk makkelijker open. Zó irritant als je eindelijk die link los hebt en de derailleur trekt hem weer vast..
Zet een waterpomptang (of andere tang met ruime bek) schuin op de links. Bovenste deel v.d. bek op de binnenste/buitenste en het onderste gedeelte van de bek op de andere schakel. Spanning van de ketting halen.
Eenmaal los gaat het wel wat makkelijker vast maar zo te zien lijkt het mee te vallen, hij schiet niet uit zichzelf weer los en anders heb ik een reserve mee in mijn zadeltas.. Gelijk maar voor de tweede keer squirtlube erop gedaan, lekker dik, binnen- en buitenkant. Vanavond het restje en maandagochtend mijn zus introduceren aan de duinen. Eerste keer dat ze gaat mountainbiken, ik ben benieuwd of ik haar ook het virus kan geven
EDIT:
Had een edit moeten zijn
EDIT:
Saved bij de ninja-post boven mij
Als je een keer goed op je bek gaat (en ja, die kans is aanwezig, het is geen schaken) dan ben je wel zóóó blij met je brok piepschuim en hars op je kokosnoot. Je hoopt dat het nooit nodig is, maar een ongeluk zit in een mul hoekje zandSaURoN schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 16:24:
[...]
Thanks, ja kleuren was even wennen maar in het echt vond ik ze toch wel gaver als op de plaatjes die ik gezien had. Vond het ook uitermate aangenaam fietsen, het is inderdaad flink wat geld, maar goed hij moet ook even mee en de onderdelen hebben genoeg te lijden dacht ik zo
Wil een beetje hier de veluwe op. Fietsbroekje heb ik er inderdaad ook maar bij gedaan, en de helm achja het is verstandig om iets op je kokosnoot te hebben denk ik dan maar
Hogedruk kán wel maar je moet heel voorzichtig zijn. Voor het grove werk kan je je frame en wielen schoon spuiten van een afstandje. Let op dat je niet in de buurt komt van je drivetrain, d.w.z. je derailleurs voor/achter, ketting, naven, trapas, balhoofd. Dat zijn de belangrijkste draaiende onderdelen waar je echt niet het vet uit wilt spuiten want opnieuw smeren kost enorm veel tijd/werk/geld.[...]
Haha zal de kniebeschermers om doen![]()
Kan je de fiets gewoon afspuiten met hogedruk of tuinslang of is dat niet al te best voor de onderdelen?
Wij deden altijd even snel de blubber van de banden en het frame, de rest is fietsje uit elkaar en grondiger schoon maken. Ik zal je gelijk wat tips geven:
Remschijven nooit in contact laten komen met olie/vet/wax. Als je schijven eruit zijn nooit je rem inknijpen en altijd als laatste na je alles gesmeerd hebt ff remmenreiniger erover. Zuur als je blokken naar de klote zijn door een beetje oliedamp.
Verder haal ik met iedere schoonmaakbeurt het achterwiel en voorwiel eruit, dat maakt wat makkelijker schoon. Een oude afwasborstel en evt. voor het fijne poetswerk een tandenborstel of ander klein dun borsteltje is handig om tussen je crankset en je frame schoon te maken.
Als je nog wat grondiger te werk wilt gaan kan je bij de wibra oid een simpele ontvetter halen om bijv. het vet van je derailleurwieltjes te halen. Vergeet niet ernaa weer te smeren. Met een platte schroevendraaier krijg je je wieltjes ook goed schoon, even naar achteren trappen en een schroevendraaier schuin tegen de wieltjes zetten.
Ketting smeren met naar wat je wenst. Als je voor vet gaat is dat goed in de winter in het duin tegen de pekel. Oliebasis droogt wat sneller uit en trekt wat meer vuil aan maar het is simpel smeren. Wax kan je terug lezen, dat is wat meer werk maar het schijnt wat minder vuil aan te trekken, dat moet ik zelf nog ervaren. Als je met olie smeert pak dan een flesje met tuitje en geen spuitbus omdat je dan overal olie krijgt. Gewoon het tubetje erop zetten, beetje met ketting draaien en er komt vanzelf een beetje olie tussen de schakels terecht. Zo beperk je het vuil aantrekken een beetje. Schoonmaken van de ketting doe ik altijd simpel, eerst de fiets met de tuinslang afspuiten, dan mag je gerust op je derailleur spuiten want een tuinslang spuit het vet er niet tussenuit. Dan pak ik de ketting en maak ik die droog, beetje olie erop, beetje heen en weer draaien en de rest eraf vegen. Ketting smeren is erg belangrijk, een schone goed gesmeerde ketting voorkomt een hoop problemen. Zand slijt, je ketting wordt langer en dat zie je terug op je tandwielen. De tandjes worden dan scherp in plaats van blokkig en je kan je cassette vervangen.
Om je cassette schoon te maken kan je een beetje ontvetter pakken of WD-40. Remmenreiniger kan ook maar dat is heel agressief. Je pakt een oude doek en stopt die tussen de bladen, je gaat heen en weer en je wrijft het vuil er tussenuit. Je cassette draait automatisch vanwege je freewheel
Verder kan je de fiets ook goed schoonmaken met een autosopje.
En voor onderweg altijd een binnenband, multitool, plaksetje, pompje en evt. een linkje meenemen voor als je ketting breekt. Maar dan moet je erg sterk zijn om een goede ketting te breken. Tiewraps en ductape zijn ook handig. Laatstgenoemde kan je een paar keer om je pompje plakken, voor als je een scheur hebt in je buitenband. Zo kom je altijd wel thuis, het is best beroerd om een eind weg te zitten en te moeten lopen...
Als je verder nog vragen hebt kan je die hier stellen
[ Voor 77% gewijzigd door Nox op 20-07-2013 17:28 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Nox op 20-07-2013 16:36 ]
Zo, ben uiteraard nog steeds lekker bezig. Vorige weekend met een trainingsmaatje rond de maasplassen (roermond) gefietst, zij op de racefiets en ik op mijn cube ltd 29 race, maar helaas ging zij in een bocht hard onderuit vanwege grind, en ik lag bij de uitwijkactie ook op het asfaltsewer schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 20:39:
Vandaag eens geprobeerd 90+ rpm te rijden, en het ging niet slecht http://connect.garmin.com/activity/340008561. Aangezien het hier nergens echt vlak is, is het wel een beetje een schakelfestijn. In het begin was het wel een beetje vreemd, wilde echt zwaarder gaan fietsen, maar na een tijdje is dat al een stuk minder. Alleen op twee wat zwaardere heuveltjes voelde ik het wel in mijn benen dat 90+ aanhouden een beetje zwaar was
Mijn snelheid was wel zo'n 2% lager dan afgelopen zaterdag toen ik gemiddeld 60 rpm reed, maar soit.
Dus in de tussentijd nog steeds flink aan mijn cadans aan het werken, probeer een cadans van 100+ aan te houden, maar het is wel goed opletten hier in het heuvelachtige zuid-limburg, bij al die vals-plat weggetjes zit je er zo weer onder. Maar het ging lekker vandaag (http://connect.garmin.com/activity/345449047), zeker gezien ik vanochtend ook nog hardgelopen had
Het is wel een beetje frustrerend, wil hem graag met 30 km/h rijden, maar ik woon op een vrij hoog punt in de route. Dus na 15 km zit ik super op schema (28:xx minuten), maar daarna zie je bij elke 5 km-punt dat je aan het inleveren bent. Na 25 km (van de 35) zat ik nog precies op het schema, maar het laatste stuk gaat gewoon net ietsjes te veel op en neer voor mij om die 30km/uur te kunnen volhouden
@noxiuz hieronder: We hebben ook vlakke routes hoor, bijv. de geuldalroute geloof ik, en van valkenburg naar maastricht is ook bijna vlak te doen. Mijn route met nog geen 300 klimmeters op 35 km is ook aardig vlak, alleen rond km 19-23 zit een @&%$#-heuveltje
[ Voor 13% gewijzigd door sewer op 20-07-2013 21:45 ]
Ja inderdaadNoxiuZ schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 16:29:
[...]
[...]
Als je een keer goed op je bek gaat (en ja, die kans is aanwezig, het is geen schaken) dan ben je wel zóóó blij met je brok piepschuim en hars op je kokosnoot. Je hoopt dat het nooit nodig is, maar een ongeluk zit in een mul hoekje zandLaatst op Schoorl wat idioten gezien die zonder helm reden. Als ze flikkeren zou je ze eigenlijk maar gewoon moeten laten liggen, de mafkezen. Zeker op een parcours als Schoorl.
Thanks voor de uitgebreide info! Hoge druk is dus niet al te verstandig[...]
Hogedruk kán wel maar je moet heel voorzichtig zijn. Voor het grove werk kan je je frame en wielen schoon spuiten van een afstandje. Let op dat je niet in de buurt komt van je drivetrain, d.w.z. je derailleurs voor/achter, ketting, naven, trapas, balhoofd. Dat zijn de belangrijkste draaiende onderdelen waar je echt niet het vet uit wilt spuiten want opnieuw smeren kost enorm veel tijd/werk/geld.
Wij deden altijd even snel de blubber van de banden en het frame, de rest is fietsje uit elkaar en grondiger schoon maken. Ik zal je gelijk wat tips geven:
Remschijven nooit in contact laten komen met olie/vet/wax. Als je schijven eruit zijn nooit je rem inknijpen en altijd als laatste na je alles gesmeerd hebt ff remmenreiniger erover. Zuur als je blokken naar de klote zijn door een beetje oliedamp.
Verder haal ik met iedere schoonmaakbeurt het achterwiel en voorwiel eruit, dat maakt wat makkelijker schoon. Een oude afwasborstel en evt. voor het fijne poetswerk een tandenborstel of ander klein dun borsteltje is handig om tussen je crankset en je frame schoon te maken.
Als je nog wat grondiger te werk wilt gaan kan je bij de wibra oid een simpele ontvetter halen om bijv. het vet van je derailleurwieltjes te halen. Vergeet niet ernaa weer te smeren. Met een platte schroevendraaier krijg je je wieltjes ook goed schoon, even naar achteren trappen en een schroevendraaier schuin tegen de wieltjes zetten.
Ketting smeren met naar wat je wenst. Als je voor vet gaat is dat goed in de winter in het duin tegen de pekel. Oliebasis droogt wat sneller uit en trekt wat meer vuil aan maar het is simpel smeren. Wax kan je terug lezen, dat is wat meer werk maar het schijnt wat minder vuil aan te trekken, dat moet ik zelf nog ervaren. Als je met olie smeert pak dan een flesje met tuitje en geen spuitbus omdat je dan overal olie krijgt. Gewoon het tubetje erop zetten, beetje met ketting draaien en er komt vanzelf een beetje olie tussen de schakels terecht. Zo beperk je het vuil aantrekken een beetje. Schoonmaken van de ketting doe ik altijd simpel, eerst de fiets met de tuinslang afspuiten, dan mag je gerust op je derailleur spuiten want een tuinslang spuit het vet er niet tussenuit. Dan pak ik de ketting en maak ik die droog, beetje olie erop, beetje heen en weer draaien en de rest eraf vegen. Ketting smeren is erg belangrijk, een schone goed gesmeerde ketting voorkomt een hoop problemen. Zand slijt, je ketting wordt langer en dat zie je terug op je tandwielen. De tandjes worden dan scherp in plaats van blokkig en je kan je cassette vervangen.
Om je cassette schoon te maken kan je een beetje ontvetter pakken of WD-40. Remmenreiniger kan ook maar dat is heel agressief. Je pakt een oude doek en stopt die tussen de bladen, je gaat heen en weer en je wrijft het vuil er tussenuit. Je cassette draait automatisch vanwege je freewheel
Verder kan je de fiets ook goed schoonmaken met een autosopje.
En voor onderweg altijd een binnenband, multitool, plaksetje, pompje en evt. een linkje meenemen voor als je ketting breekt. Maar dan moet je erg sterk zijn om een goede ketting te breken. Tiewraps en ductape zijn ook handig. Laatstgenoemde kan je een paar keer om je pompje plakken, voor als je een scheur hebt in je buitenband. Zo kom je altijd wel thuis, het is best beroerd om een eind weg te zitten en te moeten lopen...
Ook nieuwe banden kunnen stuk :P! Zijn er online complete setjes waar alles in zit te koop voor een goed prijsje?
Best een karwei om de fiets schoon te maken zeg! Gelukkig is een maatje van me fietsenmaker dus die kan het af en toe ook even nalopen of alles nog goed zit. Is ook de bedoeling dat ik samen met hem meega (zeker in het begin, altijd fijner om met zijn 2en te gaan lijkt me)
Waar laten jullie de telefoon meestal? Ik hou er meestal niet zo van om dat mee te zeulen, met hardlopen is de afstand van huis nog wel te overzien, maar met fietsen ben je meestal verder weg...
Verwijderd
Je hebt shirtjes waarvan het middelste zakje op je rug een rits heeft.
Ik wou zeggen, als je 20km/u gemiddeld hebt doe je het al heel behoorlijkNoxiuZ schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 21:26:
Volgens mij klopt er iets niet, gemiddeldes van rond de dertig km/h in Z-L?
Wel heb ik regelmatig dat ik loeihard voorbij word gefietst door anderen, maar goed, ik fiets voor mezelf, niet voor iemand anders.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Hier nog mensen die al met zo een ding rijden of gereden hebben ?
[ Voor 17% gewijzigd door Marsjee op 21-07-2013 17:24 ]
Ik heb voor de iphone een telefoonhouder van topeak. Gaat op het balhoofd. Ideaal om ook je route mee te checken en je snelheid.Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 10:03:
Ik rij altijd met een vaude rugzak waar de foon inzit (samen met gereedschap, reservebandje eten enz.)
Je hebt shirtjes waarvan het middelste zakje op je rug een rits heeft.
Zelf doe ik rond de 20km/h, maar dan wel echt in het bos (laag vuursche). Dat is een route van ongeveer 32 minuten, a 10km dus. Twee rondjes achter elkaar kan ook, maar dan gaat het tweede rondje wel iets minder hard. Op de weg is een snelheid van rond de 25km/h haalbaar, met wind mee iets harder. Moet namelijk vanuit Utrecht helemaal naar lage vuursche fietsen.
Met dit weer als je een droge smering hebt moet het als het goed is heel snel klaar zijn. Tuinslangetje en klaarSaURoN schreef op zondag 21 juli 2013 @ 09:32:
[...]
Ja inderdaadZoiets had ik ook al , en ach je hebt toch al strakke kleren aan
Dan kan dat er ook nog wel bij haha
Veiligheid boven alles, met hardlopen zie ik er ook al uit als een wandelende kerstboom in de winter
[...]
Thanks voor de uitgebreide info! Hoge druk is dus niet al te verstandigJa plaksetje en tasje moet ik dan toch maar er bij nemen
Had zoiets van dat doe ik later wel, maarja dan zul je altijd zien...
Ook nieuwe banden kunnen stuk :P! Zijn er online complete setjes waar alles in zit te koop voor een goed prijsje?
Best een karwei om de fiets schoon te maken zeg! Gelukkig is een maatje van me fietsenmaker dus die kan het af en toe ook even nalopen of alles nog goed zit. Is ook de bedoeling dat ik samen met hem meega (zeker in het begin, altijd fijner om met zijn 2en te gaan lijkt me)
Waar laten jullie de telefoon meestal? Ik hou er meestal niet zo van om dat mee te zeulen, met hardlopen is de afstand van huis nog wel te overzien, maar met fietsen ben je meestal verder weg...
Met modderritten ben je bezig, met droge schone snelle ritten ben je heel snel klaar. De tips die ik gaf waren voor modderritten
Oh en vraag je maatje even om je versnellingen te doen en jou te leren hoe je ze zelf kunt stellen. Dat is erg handig
Telefoon in een plastic zakje doen! Zo'n zipbag is handig. Nieuwe fietsshirt heeft geen rits maar telefoon stuitert er gelukkig nog niet uit. Misschien maar een's zo'n houder kopen die weersbestenig is...
Mijn voorderrie (SLX) gaat nogal zwaar met opschakelen. Iemand een idee wat het kan zijn? Er zit genoeg smering op de draaiende delen maar schakelt fors zwaarder dan mijn achterderrie. Of is dat normaal?
[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 21-07-2013 23:22 ]
Je mag ze niet hergebruiken op een 2e ketting, aangezien ze ook slijten. Loshalen en vastmaken zal vast mogenNoxiuZ schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 01:05:
Hoe zet jij hem erop? Beetje schuin of..?
EDIT:
Nu zie ik handpompjes en pompjes met die patronen. Wat is makkelijker/beter om mee te nemen? Lijkt me dat die dingen met patronen wat kleiner zijn.
Jullie nog aanraders? Rond de 30-40 euro maximaal (en als het kan met barmeter erin)
[ Voor 4% gewijzigd door DjVe op 22-07-2013 11:09 . Reden: type klopte niet ]
l
http://www.futurumshop.nl...-rocket-mt-minipomp.phtml
http://www.futurumshop.nl...-rocket-rx-minipomp.phtml
http://www.futurumshop.nl...d-rocket-hp-minipomp.phtm
Weet alleen niet of ik dan de HP , RK of MT versie nodig heb. Zo ver ik zie is alleen het maximale bar vermogen het verschil?
[ Voor 18% gewijzigd door SaURoN op 22-07-2013 11:01 ]
Klein pompje, werkt geweldig. Geen barmeter helaas.
Voordeel van dat slangetje is dat je minder risico loopt het ventiel te verbuigen. Ook handig is dat je met je schoen erop kan staan.
[ Voor 38% gewijzigd door itsme op 22-07-2013 11:06 ]
Nothing to see here
Zeer licht, komt best degelijk op mij over en redelijk compact. Ze kostten ook niet veel, iets rond de € 7,50. Nadelen zijn dat er nog wel eens wat lucht langs het ventiel wil ontsnappen en dat (mede daardoor) de maximale druk welke je kunt pompen niet al te hoog is. Ik vind dat voor een normale fiets en mountainbike niet erg. Voor de noodgevallen dat ik een pomp nodig heb voldoen ze in ieder geval.
Mijn punt blijft wel staan. Die hybrid ziet er goed uit en hij zal best lekker werken, echter moet je toch weer extra patronen meenemen en het kost amper tijd om de band met de hand op te pompen met de MT (of een vergelijkend model). Het model wat itsme boven mij aankaart ziet er ook goed uit. Pak dus wel een model met een flexibele slang (zoals alle drie die je al aankaartte). Verschil tussen de MB en MT is dat de MT echt alleen voor autoventiel is ontworpen en dat de ander ook op andere ventielen past.SaURoN schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:01:
Hmm dat is wel een goed puntKwam dit ook tegen, dan heb je beiden wat ook wel makkelijk is ?
l
http://www.futurumshop.nl...-rocket-mt-minipomp.phtml
http://www.futurumshop.nl...-rocket-rx-minipomp.phtml
http://www.futurumshop.nl...d-rocket-hp-minipomp.phtm
Weet alleen niet of ik dan de HP , RK of MT versie nodig heb. Zo ver ik zie is alleen het maximale bar vermogen het verschil?
Ja inderdaad je punt klopt ook welDjVe schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:20:
[...]
Mijn punt blijft wel staan. Die hybrid ziet er goed uit en hij zal best lekker werken, echter moet je toch weer extra patronen meenemen en het kost amper tijd om de band met de hand op te pompen met de MT (of een vergelijkend model). Het model wat itsme boven mij aankaart ziet er ook goed uit. Pak dus wel een model met een flexibele slang (zoals alle drie die je al aankaartte). Verschil tussen de MB en MT is dat de MT echt alleen voor autoventiel is ontworpen en dat de ander ook op andere ventielen past.
Heb nog geen idee wat voor ventiel ik heb dus, bestel toch pas als ik de fiets heb
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Deze werkt inderdaad 10x beter dan elke andere kleine handpomp die ik heb gebruikt. Voor op mijn andere fiets heb ik de road morph, dat is nog beter, maar voor op de MTB nogal lomp. De 3 andere pompjes die ik had gingen kapot of kreeg je niet genoeg druk mee.itsme schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:04:
Ik gebruik: http://www.topeak.com/products/Pumps/MiniMorph
Klein pompje, werkt geweldig. Geen barmeter helaas.
Voordeel van dat slangetje is dat je minder risico loopt het ventiel te verbuigen. Ook handig is dat je met je schoen erop kan staan.
Barometer kan je beter een digitale los meenemen: wat op de minipompjes zit is doorgaans zo onnauwkeurig en slecht af te lezen dat je er geen bal aan hebt.
Haibike Edition RX
Verwijderd
Ik heb co2 en pompje altijd bij (2 patronen). Met metertje want als je na 5 minuten lek rijdt en je moet nog 60km is het handig om te weten hoe hoog de druk is toch?
Het overzicht in de OP.....Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:03:
Fietsmaat heeft haibike.. en waar haal je het vandaan? (overzicht)?
OP is wat verouderd. Mijn Cube heb ik verkocht en rij alweer bijna 3 jaar op een Gary Fischer Paragon 2011 (19inch model).
banden, cassette, ketting, middenblad, achterder kabel en stuur zijn al wel vervangen.
Verwijderd
Euh, als je net 5 minuten onderweg bent, en je band gaat serieus stuk, dan kun je toch ook weer het afgelegde stuk (die 5 minuten dus) terug? Hoezo moet je dan nog 60 km?Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:03:
Fietsmaat heeft haibike.. en waar haal je het vandaan? (overzicht)?
Ik heb co2 en pompje altijd bij (2 patronen). Met metertje want als je na 5 minuten lek rijdt en je moet nog 60km is het handig om te weten hoe hoog de druk is toch?
En je kunt ook best eens een keer op een iets afwijkende druk rijden. Het is geen motor die als een dweil reageert als de druk 0,2 bar te laag is. En zelfs daar kun je prima mee rijden.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Verwijderd
En voor de gewone sterveling (waaronder ik) maakt het denk ik niet veel uit maar minder druk is sneller lek (been there) dus ik heb liever wat meer dan wat minder. Dat blaas ik er ook liever in met een co2 pomp dan met de hand, vandaar dat ik die bij me heb (zeker de nobby nic 2.35 die er nu op ligt).
ik (en mijn teamleden) rijden met Air Pro rond. Bevalt goed, maar de echte test komt tijdens Duchenne Heroes in septemberMarsjee schreef op zondag 21 juli 2013 @ 17:24:
Zo, tijdje niks meer gezegd hierHeb gisteren een action cam besteld. Zou over een weekje, misschien 2 binnen moeten zijn. Dan kunnen we eens wat actie vastleggen
Hier nog mensen die al met zo een ding rijden of gereden hebben ?
voorproefje van de Ion Air pro gemaakt tijdens onze training 21 juli j.l. in La Roche
[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 22-07-2013 19:03 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 23-07-2013 09:06 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik ontlucht en ontvet de voorrem minder frequent. Zo remt de voorrem heel smooth, dat vind ik persoonlijk beter doseren. Ik weeg maar 58kg dus heb ook veel minder remkracht nodig dan iemand die 20kg meer meeneemt. Ik heb eigenlijk altijd problemen met teveel remkracht en het doseren daarvan. Te weinig remkracht heb ik geen last van. Ik zou het toch gewoon proberen, om ze licht op te vetten, of ze gewoon niet ontluchten.
Wat je kan doen is gewoon de voorrem licht klemmen voor een paar uur, dan krijg je vanzelf het effect van een niet goed ontluchtte rem, lijkt me?
Remt ze trouwens met 1 of met 2 vingers? Ik ben geswitched naar 1 vinger, onder andere omdat je tegenwoordig genoeg remkracht behaalt met 1 vinger. En je heb meer controle over je stuur natuurlijk.
Jawel hoorHoppa! schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:37:
Ik zit hier eens te bladeren, en kijk in het overzicht met daarin welke fietsen hier worden gebruikt. Kom ik tot mijn verbazing helemaal niemand tegen met een Haibike.
Haibike Edition RX![]()
Dit vond ik wel een interessante vraag. Op dit moment heb ik helemaal niks bij als ik onderweg ben, en een compleet setje zou wel zo makkelijk zijn. Anders moet ik alles los gaan uitzoeken, ook geen heel groot probleem, maar gemak dient de mens enzoSaURoN schreef op zondag 21 juli 2013 @ 09:32:
Ja plaksetje en tasje moet ik dan toch maar er bij nemenHad zoiets van dat doe ik later wel, maarja dan zul je altijd zien...
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Over de setjes voor onderweg, zou ik het zoiets aanschaffen:
Tasje: http://www.mantel-bikeparts.nl/topeak-aero-wedge-pack-clip
Pomp (let op ventiel) http://www.mantel-bikeparts.nl/topeak-race-rocket-mt
Binnenband (let op ventiel): http://www.mantel-bikeparts.nl/schwalbe-av-13
Powerlock http://www.mantel-bikeparts.nl/sram-powerlock-10s
Multitool (met bandenlichter) http://www.mantel-bikeparts.nl/pro-minitool-s-slide
Ik heb het tegenovergestelde probleem op mijn mountainbike, namelijk dat mijn achterrem voor geen meter remt, hoe hard ik ook knijp. Ik heb er recent nieuwe blokjes op laten zetten en ik rem altijd gedoseerd voor/achter echter merk ik dat het toch vaak van de voorrem moet komen wat gevaarlijk is. Ik heb al zitten te denken om de blokjes of de velg wat op te ruwen met een staalborstel ofzo.zonoskar schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:09:
Ze remmen te hard en ze bijten te hard. Iets wat mijn Hope X2's dus niet doen, die zijn super te doseren. Met 1 vinger remmen is natuurlijk een oplossing, maar in paniek grijp je toch harder in de rem. Van olie op je rem gaan ze zo piepen, dus dat is het laatste redmiddel. Anders gaan er V-Brakes op.
Mijn ervaring is dat je met een 'schoonmaken' van een fiets meer sloopt dan goed maakt. Door het spuiten van water komt het vuil op plekken waar je het niet wil hebben. Ik maak mijn fiets dan ook niet schoon, alleen als ik een revisie doe en meestal tape ik dan de metalen onderdelen in die ik schoon wil houden/beschermen. Dan kan je de volgende keer heel makkelijk de type eraf trekken en nieuwe plaatsen, kost veel minder tijd dan elke week je fiets wassen.NoxiuZ schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 16:29:
Hogedruk kán wel maar je moet heel voorzichtig zijn. Voor het grove werk kan je je frame en wielen schoon spuiten van een afstandje. Let op dat je niet in de buurt komt van je drivetrain, d.w.z. je derailleurs voor/achter, ketting, naven, trapas, balhoofd. Dat zijn de belangrijkste draaiende onderdelen waar je echt niet het vet uit wilt spuiten want opnieuw smeren kost enorm veel tijd/werk/geld.
[..]
Ik zie het een beetje hetzelfde als met treinen, die maken ze ook niet schoon (onderstellen) omdat je dan niet meer kan zien of er iets los is geraakt. Wel regelmatig de ketting smeren met derailleur.
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Overigens dacht ik dat mijn cassette nog redelijk in goede staat was. Not, bij echt flink aanzetten wil hij wel eens slippen. Volgende keer ketting en cassette helemaal oprijden tot bloedens aan toe dus maar... Ik rij dit setje op en de volgende keer gewoon goed schoonhouden dan maar. Zelfs 'op tijd' je ketting vervangen werkt blijkbaar niet voor mij. Voor genoeg anderen weer wel en net zoveel weer niet. Misschien net aan hoeveel en hoe je fietst. Overigens valt het nog redelijk mee, met klimmen zit ik toch niet in de zwaarste verzetten en dan zet ik juist de meeste krachten op de pedalen dus zo'n ramp is het niet. Slecht resultaat is ook resultaat in de vorm van ervaring
Mijn ketting wordt vanzelf wel schoon als het regentNoxiuZ schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:06:
Ketting mag je gerust schoonmaken hoor, en je cassette ook. Zand in je drivetrain is killing voor levensduur. Voor de rest valt wat te zeggen, mijn trapas krijg (en maak) ik ook niet schoon. Dat is goed afgesloten en je krijgt daar niet zomaar vuil tussen. Maar je drivetrain is volledig open dus daar haal ik zand e.d. wel tussenuit.
Je kan wel met vet smeren, dat is enorm goed tegen water maar trekt meer vuil aan.
Wat je dan kan doen is een ketting ontvetten (wasbenzine ftw) en vervolgens 5 minuten op 170 graden in de frituurpan (wel met oud vet
[ Voor 39% gewijzigd door Nox op 23-07-2013 13:07 ]
Dat klinkt als te weinig olie of lucht in je leidingen. Je set even bleeden zal dat op moeten lossen. Geen idee of deze website al een keer naar voren is gekomen, maar www.epicbleedsolutions.com levert erg goede bl;eed kits voor ene heel klein bedragLauPro schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 11:13:
[...]
Ik heb het tegenovergestelde probleem op mijn mountainbike, namelijk dat mijn achterrem voor geen meter remt, hoe hard ik ook knijp. Ik heb er recent nieuwe blokjes op laten zetten en ik rem altijd gedoseerd voor/achter echter merk ik dat het toch vaak van de voorrem moet komen wat gevaarlijk is. Ik heb al zitten te denken om de blokjes of de velg wat op te ruwen met een staalborstel ofzo.
Hij heeft het over blokjes en velgen, dus dat klinkt naar V-brakesDjVe schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:10:
[...]
Dat klinkt als te weinig olie of lucht in je leidingen. Je set even bleeden zal dat op moeten lossen. Geen idee of deze website al een keer naar voren is gekomen, maar www.epicbleedsolutions.com levert erg goede bl;eed kits voor ene heel klein bedrag
Hoe hard kan je je rem inknijpen voor je helemaal dicht zit? Je moet na ong. 40-50 procent travel op maximaal zitten, na 10-20 procent moet je beginnen te remmen.zonoskar schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:09:
Ze remmen te hard en ze bijten te hard. Iets wat mijn Hope X2's dus niet doen, die zijn super te doseren. Met 1 vinger remmen is natuurlijk een oplossing, maar in paniek grijp je toch harder in de rem. Van olie op je rem gaan ze zo piepen, dus dat is het laatste redmiddel. Anders gaan er V-Brakes op.
Olie moet je _nooit_ doen. Gewoon nu niet, never niet nooit niet. Iedere aap die je dat uitlegt snapt het niet. Dan gaan ze niet alleen piepen maar verliezen ze ook al hun kracht...
Ik doe veel onderhoud aan racefietsen en mountainbikes.NoxiuZ schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:06:
Voor de rest valt wat te zeggen, mijn trapas krijg (en maak) ik ook niet schoon. Dat is goed afgesloten en je krijgt daar niet zomaar vuil tussen.
Je moet eens weten hoeveel water er in een bracket kan komen via balhoofd/bidonhoudergaatjes/zadelpen etc
Dit verschilt heel erg per frame (carbon frames hebben vaak een afgesloten bracket).
Vervolgens maakt het type trapas uit hoe snel je hier last van hebt.
De ouderwetse trapassen (dus lagers en as) zijn hier minder gevoelig voor.
De nieuwe 'buitenboord' lagers (dus zonder as) veel meer.
Laat haar anders eens met jouw fiets rijden om de remmen uit te proberen?zonoskar schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:09:
Doseerbaarheid is domweg een eigenschap van het type remmen. Betere remmen zijn vaak beter te doseren, ook (of juist) bij grotere diameters. Maar ja, als je ze helemaal inknijpt ga je over de kop, net zoals bij V-brakes. Kan je haar niet laten oefenen met stoppies, dus gecontroleerd het achterwiel de lucht in krijgen tijdens remmen?
Dat is precies de bedoeling (behalve het piepen dan). De remmen zijn goed en goed ontlucht en goed afgesteld. Ze remmen gewoon te hard om in een paniek reaktie niet over de kop te gaan. Mijn virendin is gewend aan trommelremmen, dus zoiets moet het ook remmen. En ze fietst alleen over de weg, dus in het bos komt ze nooit. Ik weet dat dit niet logisch is en dat ze er aan moet wennen, maar voor nu wil ik even voorkomen dat ze nog een keer valt omdat ze te hard in de hendels knijpt. Je kan het niet 100% voorkomen zonder dat het helemaal niet meer remt, ze moet wel nog tot stilstand komen he? Ik heb er ook over gedacht gewoon de voorrem eraf te halen, dan remt ze maar alleen met achter. Dan kan je bijna niet vallen door te hard remmen. Je mist dan wel 70% van de remkracht. Ik wil haar ook niet met een onveilige fiets op pad sturen.NoxiuZ schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:14:
Dan gaan ze niet alleen piepen maar verliezen ze ook al hun kracht...
Ik denk niet dat een ketting snel doorroest, ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. Smeren doe ik gewoon met een lichte olie, vet is idd niet zo'n goed idee...NoxiuZ schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:06:
Als je veel in mul zand fietst (wat makkelijk los komt en opstuift) komt dat tegen je ketting en blijft plakken met de meeste smeringen. Dat gaat er met regen niet echt makkelijk af. Bovendien zorgt regen voor roest
Ik ben er niet zo van... en hoe krijg je je frituurpan dan weer schoonWat je dan kan doen is een ketting ontvetten (wasbenzine ftw) en vervolgens 5 minuten op 170 graden in de frituurpan (wel met oud vet)
Ik heb gewoon remblokjes met kabels. Aan het kabelsysteem ligt het niet, ik kan voldoende druk uitoefenen op de velg. Echter glijdt het blokje gewoon door. Voor was ik de vorige keer iets te lang doorgereden met mijn blokje waardoor er een klein groefje in mijn velg zit. Maar hierdoor hebben mijn blokjes voor wel veel meer grip dan achter.DjVe schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:10:
Dat klinkt als te weinig olie of lucht in je leidingen. Je set even bleeden zal dat op moeten lossen. Geen idee of deze website al een keer naar voren is gekomen, maar www.epicbleedsolutions.com levert erg goede bl;eed kits voor ene heel klein bedrag
[ Voor 31% gewijzigd door LauPro op 23-07-2013 13:55 ]
Errhmmm... Nee. Dat kan niet je bedoeling zijn. Ik heb het ook gehad en zelfs bij vol gas (zonoskar schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:28:
[...]
Dat is precies de bedoeling (behalve het piepen dan). De remmen zijn goed en goed ontlucht en goed afgesteld. Ze remmen gewoon te hard om in een paniek reaktie niet over de kop te gaan. Mijn virendin is gewend aan trommelremmen, dus zoiets moet het ook remmen. En ze fietst alleen over de weg, dus in het bos komt ze nooit. Ik weet dat dit niet logisch is en dat ze er aan moet wennen, maar voor nu wil ik even voorkomen dat ze nog een keer valt omdat ze te hard in de hendels knijpt. Je kan het niet 100% voorkomen zonder dat het helemaal niet meer remt, ze moet wel nog tot stilstand komen he? Ik heb er ook over gedacht gewoon de voorrem eraf te halen, dan remt ze maar alleen met achter. Dan kan je bijna niet vallen door te hard remmen. Je mist dan wel 70% van de remkracht. Ik wil haar ook niet met een onveilige fiets op pad sturen.
Als je vriendin ze te krachtig vindt is een optie om er wat lucht in te doen, maar eigenlijk wil je dat niet. Het probleem ligt bij de techniek van je vriendin (hoe lastig je dit ook kan uitleggen
-remhendel dichter bij het stuur zetten (mits dat kan)
-160mm remschijf voor gebruiken
-andere remblokken gebruiken
Verder in de bochten even wennen, wil steeds corrigeren door me voet van de pedalen af te halen, maar dat gaat niet echt. Gelukkig nog niet gevallen maar dat komt vast nog wel
De eerste ervaringen zijn tot nu toe goed! Helm merk je ook bijna niks van onderweg dus dat scheelt. Nu moet ik wel een paar km over de wegfietsen om op de route in hattem te komen, en daar kom je ook wel mensen tegen.. Hebben jullie er allemaal een bel op zitten of schreeuwen jullie? Lijkt me dat zo'n bel behoorlijk wat lawaai maakt als je door de bossen gaat, niet echt fijn..
Zelf voor bel spelen (PING PING) (TRING TRING) (MWOOOAAAAAP)SaURoN schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 17:31:
Vanmiddag me fietsje opgehaald, en man dat is weer even wennen zeg.. Heeel anders als hardlopen, de conditie die ik daar van heb, helpt wel maar toch ga je snel te hard van stapel
Verder in de bochten even wennen, wil steeds corrigeren door me voet van de pedalen af te halen, maar dat gaat niet echt. Gelukkig nog niet gevallen maar dat komt vast nog wel
De eerste ervaringen zijn tot nu toe goed! Helm merk je ook bijna niks van onderweg dus dat scheelt. Nu moet ik wel een paar km over de wegfietsen om op de route in hattem te komen, en daar kom je ook wel mensen tegen.. Hebben jullie er allemaal een bel op zitten of schreeuwen jullie? Lijkt me dat zo'n bel behoorlijk wat lawaai maakt als je door de bossen gaat, niet echt fijn..
Of een combinatie, mag ook
Gisterenavond wat vreemds, ik had mijn achterband kapot en dacht sneller klaar te zijn door mijn reserveband er op te gooien. Mijn buitenbanden zijn 26x2.1. Vredesteijn mtb binnenband bruikbaar tussen 26x1.7 en 26x2.35. Zou je denken dat dit zo moet passen. Niet dus. Na opblazen nog ruimte tussen buiten- en binnenband. Band was gewoon te dun. Toen maar de andere band weer geplakt en gaan fietsen.
Zelfde hier, paar keer gehad dat ik de volgende dag ineens een lek bandje hadMBV schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 09:04:
Hoe hard had je hem opgeblazen? In de 'natuurlijke' stand van de binnenband, dus zonder extra weerstand, zal de band een doorsnede van 1.7" hebben, als je daarna doorpompt moet hij helemaal vullen. De Continental binnenbanden die ik nu heb, hebben dat effect ook. Bandjes zijn iets lichter dan Schwalbe, met als gevolg dat ik nu al 2x een lekke band heb gehad. Minuscuul gaatje, dus tijdens het fietsen niks gemerkt, maar als je de volgende dag terugkomt bij je fiets is de achterband leeg
[ Voor 3% gewijzigd door Marsjee op 27-07-2013 14:36 ]
Heb wel meteen mijn zelfgemaakte imitatie Bender Fender aan een geslaagde praktijktest kunnen onderwerpen:
Verwijderd
En smerig was ik! En de MTB ook! Kon thuis de modder er al weer af borstelen, was helemaal opgedroogd. Ook nog even goed afgespoeld, ketting in t vet gezet en fiets weer netjes en schoon weggezet.Demoniac schreef op zondag 28 juli 2013 @ 12:01:
Marc, het is nog geen moeras zoals meestal in de herfst, ik heb gisteren 2 minuten langzamer gereden dan mijn snelste rondje daar. En als je, zoals Patrick zegt, gewoon door de eerste plas knalt en accepteert dat je smerig gaat worden, dan is het prima te doen.
Vraagje, ik heb dus een Copperhead 3, waarvan alles deore XT is (volgens mij). Nu viel mij op dat bij de tandwielen voor, heel wat tanden al BEHOORLIJK afgesloten zijn van het middelste en grootste blad. Sommige tanden lijken afgebroken, terwijl andere iets egaler afgesleten zijn. Is dfit normaal? Hoe lang / hoeveel kilometers kan ik maken met een set tandwielen / ketting. Inmiddels heb ik er ruwweg 600km opzitten? Waarvan 400 op de weg 15km heen, 15km terug naar laag vuursche, en 200 in het bos.
Ik heb er een foto van, met mijn iPhone, mocht iemand die willen zien.
[ Voor 10% gewijzigd door Marc Rademaker op 28-07-2013 17:06 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Ik neem aan dat je geen problemen hebt?
Onjuist, dat is geen afgebroken tand maar gewoon fabriekontwerp.Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2013 @ 21:02:
Op je kleine blad is wel een tandje gebroken maar voor de rest niets aan de hand hoor.
Ik neem aan dat je geen problemen hebt?
Jouw cranckstel ziet er prima uit. Wat jij ziet zijn gewoon wat aanpassingen aan de tandjes zodat de ketting goed af of juist erop loopt bij schakelen. Maak je geen zorgen.
nieuw shimano 22 tands blad ziet er zo uit. Let op de twee afgebroken tandjes.

32 tands:

Hoeveel kilometer je met een chainring kan doen hangt af van hoevaak jij de ketting wisselt. Mijn mtb heeft nu 4500km en crankstel is nog prima. (uiteraard wel wat visuele schade) kettingbladen zijn ook goedkoop te vervangen mocht je twijfelen. Bikecomponents levert ze goedkoop. Ik heb bij het vervangen van mijn ketting en casette (na 4000km) het middenblad voor de vorm ook vervangen.
[ Voor 29% gewijzigd door willy1986 op 28-07-2013 22:17 ]
Mwah, valt zo te zien nog wel mee. Als je geen problemen hebt is er niks aan de hand.Marc Rademaker schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:04:
[...]
En smerig was ik! En de MTB ook! Kon thuis de modder er al weer af borstelen, was helemaal opgedroogd. Ook nog even goed afgespoeld, ketting in t vet gezet en fiets weer netjes en schoon weggezet.
Vraagje, ik heb dus een Copperhead 3, waarvan alles deore XT is (volgens mij). Nu viel mij op dat bij de tandwielen voor, heel wat tanden al BEHOORLIJK afgesloten zijn van het middelste en grootste blad. Sommige tanden lijken afgebroken, terwijl andere iets egaler afgesleten zijn. Is dfit normaal? Hoe lang / hoeveel kilometers kan ik maken met een set tandwielen / ketting. Inmiddels heb ik er ruwweg 600km opzitten? Waarvan 400 op de weg 15km heen, 15km terug naar laag vuursche, en 200 in het bos.
Ik heb er een foto van, met mijn iPhone, mocht iemand die willen zien.
Is dat overigens deze route die je gefietst hebt?
http://www.mtbroutes.nl/route/503/Nijmegen
Die ga ik aankomend weekend ook doen, gaat wel modderig worden denk. Maar genoeg schone kleren meenemen
het is maar net hoe modderig je het zelf maakt. Om plassen heen of er vol doorheen
[ Voor 22% gewijzigd door DjVe op 29-07-2013 08:13 ]
Heb je plek voor nog een extra fietsDemoniac schreef op maandag 29 juli 2013 @ 08:00:
Ik ga die waarschijnlijk zondag fietsen, moet dan toch heen en weer van Utrecht naar Nijmegen om mijn vriendin daar te brengen..
[ Voor 18% gewijzigd door Marc Rademaker op 29-07-2013 08:58 ]
Je kleine blad is zo te zien wel wat versleten, je middenblad ook iets. Als ze nieuw zijn, zijn de 'halve' tanden net zo hoog, maar zijn de tanden symmetrisch. Zeker bij jouw granny zijn de tanden aardig asymetrisch geworden. Niet dat je daar last van hebt, maargoed.
Ik ben wel benieuwd hoe je die ene tand van je granny hebt afgebroken
[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 29-07-2013 10:28 ]
FSA ALPHA DRIVE
Teeth combination: 44/32/22, 9 speed
Product pagina: http://www.fullspeedahead.com/products/159/Alpha-Drive

Kan ik elk willekeurig blad erop leggen ? Zoals deze van FSA: http://www.mantel-bikeparts.nl/fsa-mtb-triple
Hoi
Maar als dat al versleten is - wat is dan de staat van je casette/ketting?
De opmerking voor wat betreft staat van de cassette en ketting is wel een goede: die zullen dan ook aan vervanging toe zijn (die slijten sneller dan een crankblad). Een blik op je derailleurwieltjes werpen is dan ook een goede investering.
Bij fietssportief heb je een nieuwe Deore voor 70 euro, SLX voor 115 euro of XT voor 130 euro. Nu kan ik mij voorstellen, vooral als de rest van de fiets niet veel bijzonders is, dat je 130 euro wat veel van het goede vindt. Ook een Deore is al goed bruikbaar in de bossen en dergelijke. Gaat niet zo snel stuk als veel mensen verwachten
Cassette en ketting zou ik ook vervangen inderdaad. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Bij mijn vorige mountainbike heb ik ooit het crankstel voor een goedkoop ding vervangen en die sleet echt hard. Kostte toen ook iets van 30 euro maar wat mij betreft is goedkoop in dat geval duurkoop. Een crankstel waarvan de kettingbladen na minder dan 1000KM op zijn zie ik niet echt zitten.
De vierkante trapas zelf is erg onderhoudsvriendelijk alleen om aan goede onderdelen te komen wordt steeds moeilijker. Shimano levert alleen de lagere serie's zoals alivio en altus nog in het vierkant.
Als je nu dus als nog naar Deore (XT) wil komt er dus ook nog een trapas setje en gereedschap bij (het tooltje voor het vlakken van de kanten van het lagerhuis is best prijzig)
[ Voor 31% gewijzigd door martijn_tje op 29-07-2013 18:50 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Dat zal dan te maken hebben met het schakelen neem ik aan.. zal bij mezelf eens kijken.willy1986 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 22:08:
[...]
Onjuist, dat is geen afgebroken tand maar gewoon fabriekontwerp.
Wat gebruiken jullie zoal?
Dit topic is gesloten.
![]()