Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.342 views

Onderwerpen

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zo gisteren voor het eerst op de mountainbike een ritje gemaakt. Heb de mtb route in hattem gereden, en het was opzich redelijk te doen, was veelal om me heen aan het kijken :P Iets meer als een uurtje overgedaan en was iets van 22-23 km. Was niet echt super moeilijk, dus wel makkelijk voor een beginner :P

Vond het in iedergeval wel gaaf :) Sommige stukken lag ik wel bijna in de modder, eens kijken of ik van de week nog een ritje er tussen door kan doen :P

[ Voor 8% gewijzigd door SaURoN op 29-07-2013 19:48 ]

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:01
Soms ben ik wel jaloers op degene die in de regio Brabant/Limburg wonen. Zelf woon ik in hartje West-Friesland en daar is dus echt helemaal niets te vinden wat ook maar op een MTB parcours lijkt.

Dichtsbijzijnde:
Lelystad, op ± 50 kilometer > Parcours van 33 kilometer zo goed als vlak
Schoorl, op ± 50 kilometer > Parcours van 12 kilometer met het nodige klimwerk
Dijkgatbos, op ± 40 kilometer > Parcours van 8 kilometer, vooral heel technisch, geen hoogtemeters

En dat is alles..... Ik reken Heerhugowaard even niet mee omdat 2 kilometer, naar mijn mening, geen parcours genoemd mag worden.

Dit heeft niet alleen als gevolg dat ik niet 'even' kan gaan fietsen maar ook dat de parcoursen mij inmiddels wel bekend zijn.

Kunnen jullie mij nog wat aanbevelen zonder dat ik half nederland hoef door te rijden?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-11 13:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Marc Rademaker schreef op maandag 29 juli 2013 @ 08:58:
Bedankt voor de feedback, niks aan de hand dus met het crankstel. Heb inderdaad geen problemen (doortrappen of wat dan ook).

[...]

Heb je plek voor nog een extra fiets ;)
Niet op de heenweg, want de bank moet plat voor de fiets + een bult met kampeerzooi voor m'n vriendin. Maar mocht je op een andere manier daar kunnen komen, dan is er op de terugweg genoeg plek voor een tweede fiets :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34

DjVe

Hatsaflats!

Hoppa! schreef op maandag 29 juli 2013 @ 19:37:
Net een flinke rit gemaakt en voor de gein een gps-track app op mijn telefoon gezet. Kom ik thuis, blijkt die app niets bij te houden behalve de rit....

Wat gebruiken jullie zoal?
Ligt aan je telefoon OS. Strava/Endomondo werken op Android er goed, op W8 Phone is Endomondo erg prettig, maar op iOS heb ik geen flauw idee. Endomondo heeft als voordeel dat er een muziekspeler in zit een audiocoach die je laptimes door geeft :)

Net een klein rondje gedaan: http://www.endomondo.com/workouts/223043974/2651354

Niets speciaals, maar dat stukje vanaf 11 tot halverwege 15 is zo lekker gevarieerd! Veel hoogtemeters, blubber, snelle bochten. Een dele ervan valt ook onder de rode route, maar de zwaarste stukken heb ik zelf gevonden :) ;)

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:49

vanDaal

-ismeereentje

GertjanO schreef op maandag 29 juli 2013 @ 20:42:
Kunnen jullie mij nog wat aanbevelen zonder dat ik half nederland hoef door te rijden?
Volgens mij ligt de nr 1 van MTBRoutes.nl redelijk dichtbij ;)

http://www.mtbroutes.nl/index.php/route/201/Appelscha

• GertjanO
vanDaal schreef op maandag 29 juli 2013 @ 23:12:
[...]
Volgens mij ligt de nr 1 van MTBRoutes.nl redelijk dichtbij ;)

http://www.mtbroutes.nl/index.php/route/201/Appelscha
Dank je wel voor de aanbeveling maar West-Friesland ligt, anders dan je van de naam zou verwachten, in Noord-Holland. Appelscha ligt 'maar' 126 kilometer verderop.

Hoe doen de fanatiekere rijders het hier? Hebben jullie parcour(sen) in de buurt of gaan jullie ook langer op pad om ergens te gaan fietsen?

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
DjVe schreef op maandag 29 juli 2013 @ 22:09:
[...]

Ligt aan je telefoon OS. Strava/Endomondo werken op Android er goed, op W8 Phone is Endomondo erg prettig, maar op iOS heb ik geen flauw idee. Endomondo heeft als voordeel dat er een muziekspeler in zit een audiocoach die je laptimes door geeft :)

Net een klein rondje gedaan: http://www.endomondo.com/workouts/223043974/2651354

Niets speciaals, maar dat stukje vanaf 11 tot halverwege 15 is zo lekker gevarieerd! Veel hoogtemeters, blubber, snelle bochten. Een dele ervan valt ook onder de rode route, maar de zwaarste stukken heb ik zelf gevonden :) ;)
Thanks. Ik zal één van die twee eens proberen.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:17
Demoniac schreef op maandag 29 juli 2013 @ 21:32:
[...]
Niet op de heenweg, want de bank moet plat voor de fiets + een bult met kampeerzooi voor m'n vriendin. Maar mocht je op een andere manier daar kunnen komen, dan is er op de terugweg genoeg plek voor een tweede fiets :)
Lastig, nijmegen is nogal een eind fietsen vanaf utrecht :P Wordt wss een rondje laag vuursche dan :)

• Hoppa!
GertjanO schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 00:06:
[...]

Dank je wel voor de aanbeveling maar West-Friesland ligt, anders dan je van de naam zou verwachten, in Noord-Holland. Appelscha ligt 'maar' 126 kilometer verderop.

Hoe doen de fanatiekere rijders het hier? Hebben jullie parcour(sen) in de buurt of gaan jullie ook langer op pad om ergens te gaan fietsen?
Momenteel ben ik, na twee jaar kwakkelen met mijn knie, weer langzaam aan het opbouwen met de mtb. Betekent voor mij in elk geval dat ik dicht in de buurt van mijn huis blijf en daar zijn de mogelijkheden redelijk beperkt. Ik woon aan de rand van Eindhoven, en daar zijn wel wat korte routes bij Best en in de bossen bij Son en Breugel, soms rijd ik tot aan Nuenen. Op dit moment echter rijd ik vooral heel veel over de weg en af en toe wat zandpaden. Omdat ik op het moment 0,0 conditie heb, ga ik eigenlijk altijd alleen. Ik heb een hekel aan rijden met mensen die op mij moeten wachten of (nog erger) andersom.

Als ik fit ben rijd ik meestal daar waar mijn vrienden wonen waar ik mee fiets. Na een wat vervelende MTB-ervaring in het verleden heb ik met mezelf afgesproken dat ik off the road alleen nog maar doe met een telefoon in mijn zak en een vriend achter of (dichtbij) voor me.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
Marc Rademaker schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 13:42:
[...]

Lastig, nijmegen is nogal een eind fietsen vanaf utrecht :P Wordt wss een rondje laag vuursche dan :)
Vanaf Utrecht pak je toch gewoon de trein naar Nijmegen, als je daar zin in hebt? Uurtje rijden, niet veel langer dan met de auto.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

Nox

Noxiuz

Soms ben ik wel jaloers op degene die in de regio Brabant/Limburg wonen. Zelf woon ik in hartje West-Friesland en daar is dus echt helemaal niets te vinden wat ook maar op een MTB parcours lijkt.

Dichtsbijzijnde:
Dijkgatbos, op ± 40 kilometer > Parcours van 8 kilometer, vooral heel technisch, geen hoogtemeters

En dat is alles..... Ik reken Heerhugowaard even niet mee omdat 2 kilometer, naar mijn mening, geen parcours genoemd mag worden.

Dit heeft niet alleen als gevolg dat ik niet 'even' kan gaan fietsen maar ook dat de parcoursen mij inmiddels wel bekend zijn.

Schoorl is wel langer dan dat en vele malen technischer dan de andere routes. Zeker in deze tijd van het jaar. Wat ik doe is 17km naar Schoorl fietsen (korte weg, iets langer voor een langere weg die ik aan een stuk door kan rijden zowat) en dan twee rondjes fietsen. Of een als het loeizwaar is en warm is. Dan wil ik wel eens bij Duinvermaak zomaar van de route afdwalen voor een goudgele rakker.

Schoorl wordt binnenkort wel langer *O* Dan wordt het meer een verplichting om een dubbele ronde te rijden en nog veel meer hoogtemeters ook. Dan kan je er weer een uitje van maken.

Je kan ook - voor het technische - naar Alkmaar uitwijken, Geestmerambacht. Als het erg droog is buiten redelijk te doen maar wel heel technisch zonder al te veel hoogtemeters. Ze hebben een lompe afdaling daar (rechtdoor is het een eitje maar de haakse bocht ernaast is tricky).

Ik ga helaas - voor degenen die Nijmegen willen fietsen - wel zaterdag of zondag fietsen maar al een dag eerder heen. Ik kan dan wel een fiets meenemen voor de dag erop maar dan moet je fietsend naar huis :+

We kunnen wel met een groepje afspreken om te fietsen? *O* Supersnel ben ik niet, ik doe het voor het avontuur en pas me prima aan naar langzamere fietsers. Naar snellere fietsers aanpassen probeer ik wel maar lukt niet altijd :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Hoppa!
Even mijn Hainbike Edition RX uit 2010 showen. Fiets heeft dus twee jaar nauwelijks een meter gereden en wordt deze zomer voor het eerst intensief gebruikt.

Nu nog leren hoe ik die remmen fatsoenlijk moet afstellen.... :')

Afbeeldingslocatie: http://i1282.photobucket.com/albums/a523/edoveral/_MG_2958b_zps613259de.jpg

Hiervoor had ik een Giant Boulder die ik zonder enige twijfel volledig uit elkaar durfde te halen, maar bij mijn 'nieuwe' aanwinst durf ik dat niet zo goed. Ziet er ook zo ingewikkeld uit, die schijfremmen....

[ Voor 24% gewijzigd door Hoppa! op 30-07-2013 20:43 ]

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 15:13
Zo ingewikkeld zijn schijfremmen toch niet ... alle, denk ik toch.
Ik ga binnenkort schijfremmen monteren op mijn oud ding ... tesamen met nieuwe derailleurs, shifters, ...
Kwestie om het ding nog ff een upgrade te geven naar de laatste deore zodat het nog een 1 - 2 jaar meekan.

Bijkomende voordeeltjes:
- ik leer sleutelen op mijn oud geval - bij een nieuwe fiets zou ik daar minder snel geneigd voor zijn
- de oude mtb krijgt een update zodat het over een paar jaar niet volledig outdated is.
- thuis ineens een oudere achterderailleur liggen die als backup dienst kan doen, kwestie om bij een accidentje er niet direct paar weekjes uit te liggen - heb momenteel thuis ook een extra derailleurpad liggen bvb O-)

Kan ook zijn dat ik ook de voorvork en het balhoofd dan eveneens es een beurt ga geven ... dat lijkt me wat lastiger :X

• Nox

Nox

Noxiuz

Hoppa! schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 20:40:
Even mijn Hainbike Edition RX uit 2010 showen. Fiets heeft dus twee jaar nauwelijks een meter gereden en wordt deze zomer voor het eerst intensief gebruikt.

Nu nog leren hoe ik die remmen fatsoenlijk moet afstellen.... :')

[afbeelding]

Hiervoor had ik een Giant Boulder die ik zonder enige twijfel volledig uit elkaar durfde te halen, maar bij mijn 'nieuwe' aanwinst durf ik dat niet zo goed. Ziet er ook zo ingewikkeld uit, die schijfremmen....
Heb jij de zwarte versie gekocht? Ik heb exact dezelfde fiets uit hetzelfde bouwjaar. Check de OP voor info/foto's. Ik heb alleen wit/zwart met witte vork en geen bar-ends.

Remmen (als je dezelfde hebt, Magura Julie) zijn vrij makkelijk in onderhoud. Na het schoonmaken haal ik er altijd remmenreiniger overheen als ik een spuitbusje met smeer heb gebruikt. Een keer per ongeluk wat op de schijven gekregen, kon gelijk blokken vervangen. Afstellen is ook eenvoudig, boutjes los draaien zodat de klauw los komt te zitten (niet helemaal, hij moet zichzelf stellen). Paar keer goed knijpen en je rem goed vastzetten met een imbussleuteltje terwijl je je hendel ingeknepen hebt.

Blokjes kan je eruit draaien door het hele kleine pinnetje aan de achterkant eruit te draaien. Bleeden heb ik niet gedaan, dat heeft de LBS gedaan maar het schijnt niet moeilijk te zijn. Dat moet als je te weinig druk hebt, dan kan je je hendel tegen je grips aan drukken. (dat heeft mijn fiets na een paar maanden rust dus ook gehad :( )

Oh, en verder nooit je hendel inknijpen als er geen schijf in je klauw zit. Is mij een keer gebeurd en ik heb toen de blokjes eruit gehaald, met een schroevendraaier de cilinders terug geduwd en toen werkte het weer. Maar het schijnt niet goed te zijn :>

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• GertjanO
NoxiuZ schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 18:49:
[...]

Schoorl is wel langer dan dat en vele malen technischer dan de andere routes. Zeker in deze tijd van het jaar. Wat ik doe is 17km naar Schoorl fietsen (korte weg, iets langer voor een langere weg die ik aan een stuk door kan rijden zowat) en dan twee rondjes fietsen. Of een als het loeizwaar is en warm is. Dan wil ik wel eens bij Duinvermaak zomaar van de route afdwalen voor een goudgele rakker.

Schoorl wordt binnenkort wel langer *O* Dan wordt het meer een verplichting om een dubbele ronde te rijden en nog veel meer hoogtemeters ook. Dan kan je er weer een uitje van maken.

Je kan ook - voor het technische - naar Alkmaar uitwijken, Geestmerambacht. Als het erg droog is buiten redelijk te doen maar wel heel technisch zonder al te veel hoogtemeters. Ze hebben een lompe afdaling daar (rechtdoor is het een eitje maar de haakse bocht ernaast is tricky).
Ik heb Schoorl nu een paar keer gefietst en mijn Garmin geeft elke keer aan dat de afstand tussen 14,5 en 15,0 kilometers ligt. Afgelopen winter met het onderhoud en het afsluiten van het stuifduinen gedeelte kwam de ritafstand maar uit op net 12 kilometer.

Iemand hier enig idee wanneer de nieuwe route gereed is? En welke route er op dit moment gefietst kan worden. Het laatste nieuws op NoordWest9 is van 9 januari met de melding dat zij gaan kappen (wat inmiddels al lang en breed klaar zou moeten zijn).

Geestmerambacht ben ik 1x geweest. Voor mij was dat 1x maar nooit meer. Ongeveer driekwart van de ronde was blubber, blubber en nog eens blubber. Op zich vind ik een beetje blubber niet erg maar wanneer ik meer dan eens tot aan mijn assen/naven in de blubber sta (echt: keulen van meer dan 20cm vol blubber) vind ik het niet leuk meer. Die beruchte afdaling heb ik niet gedaan, ik zag onderaan de afdaling namelijk 50 meter blubberbad liggen..... De paar delen van het parcours die niet onder de blubber lagen (met name de heuvel op gedeeltes) waren zover op gereden dat de sporen zo diep waren geworden dat ik amper nog bodemspeling had bij mijn pedalen. Tel daarbij op dat ik regelmatig meter hoog onkruid tegen kwam op het parcours waarmee ik het niet voor herhaling vatbaar vind.

• Nox

Nox

Noxiuz

Hehe, daarom moet je die in de drogere periodes rijden :P

Ik heb hem ook een keer gedaan in een droge periode. Hij schijnt wel beter te zijn geworden overigens. Enfin, Schoorl kan je nu ook helemaal rijden, ook in het gekapte gebied. Het is daar wat mul en een beetje winderig/saai maar fietsen kan je er.

De nieuwe route is eind 2013 klaar geloof ik. Info:

http://mtb-noordwest.nl/n...e_nieuwe_route_in_schoorl
https://www.facebook.com/mtbnoordwest?fref=ts

Overigens ben ik altijd in om samen een rondje te fietsen :P

• Hoppa!
NoxiuZ schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 23:02:
[...]

Heb jij de zwarte versie gekocht? Ik heb exact dezelfde fiets uit hetzelfde bouwjaar. Check de OP voor info/foto's. Ik heb alleen wit/zwart met witte vork en geen bar-ends.

Remmen (als je dezelfde hebt, Magura Julie) zijn vrij makkelijk in onderhoud. Na het schoonmaken haal ik er altijd remmenreiniger overheen als ik een spuitbusje met smeer heb gebruikt. Een keer per ongeluk wat op de schijven gekregen, kon gelijk blokken vervangen. Afstellen is ook eenvoudig, boutjes los draaien zodat de klauw los komt te zitten (niet helemaal, hij moet zichzelf stellen). Paar keer goed knijpen en je rem goed vastzetten met een imbussleuteltje terwijl je je hendel ingeknepen hebt.

Blokjes kan je eruit draaien door het hele kleine pinnetje aan de achterkant eruit te draaien. Bleeden heb ik niet gedaan, dat heeft de LBS gedaan maar het schijnt niet moeilijk te zijn. Dat moet als je te weinig druk hebt, dan kan je je hendel tegen je grips aan drukken. (dat heeft mijn fiets na een paar maanden rust dus ook gehad :( )

Oh, en verder nooit je hendel inknijpen als er geen schijf in je klauw zit. Is mij een keer gebeurd en ik heb toen de blokjes eruit gehaald, met een schroevendraaier de cilinders terug geduwd en toen werkte het weer. Maar het schijnt niet goed te zijn :>
Kijk, dat zijn nuttige tips. Ik ben normaal niet zo bang om te sleutelen, maar voor mijn gevoel is deze fiets nog 'nieuw' omdat hij nauwelijks 200km heeft gereden. Ik merk wel dat hij na 2 jaar stilstaan niet optimaal remt en dat de blokjes (zeker in de bochten) wat aanlopen. Daar moet ik dus wel snel iets aan doen, waarschijnlijk dit weekend maar eens kijken hoe ver ik kom en anders maar even naar de LBS voor wat tips, al zoek ik dan een andere dealer als waar ik hem gekocht heb, want daar ben ik laatst zo belachelijk behandeld.

Ik heb een aantal jaar terug bij een crash mijn duim gebroken (topje onder andere) wat nooit helemaal goed hersteld is. Het is daarom voor mij echt onmogelijk om zonder bandenlichter een nieuwe band op mijn fiets te leggen, en met bandenlichter is eigenlijk niet zo verstandig. Ik kan de kracht gewoon niet zetten, wat ik ook probeer. Ik dat uitgelegd aan de verkoper bij de LBS met het verzoek of hij even de band er op wilde knallen (ik had mijn wiel gewoon los bij), bleef hij maar zeuren dat het echt heel makkelijk was om een band te wisselen en dat hij vond dat iedere MTB-er toch echt zelf een band moest kunnen plakken..... Alsof ik GVD een kleuter was die bij papa om hulp kwam vragen. Ja. Ik kan wel een band plakken meneer, maar ik krijg de buitenband daarna nooit meer terug. Lekker zo'n service.

En ja, ik heb de zwarte gekocht, of ja, het is eigenlijk een soort mat donkergrijs. De handles heb ik er zelf opgezet, nu alleen nog een klein fietstasje voor onder het zadel met wat gereedschap en ik kan weer echt op weg...

[ Voor 3% gewijzigd door Hoppa! op 31-07-2013 09:43 ]

• MBV
Dan zet je die kracht toch met je andere hand :? Een lekke band onderweg gaat je echt wel overkomen, zelfs met anti-lek vloeistof in je binnenband (die ik in jouw geval zeker zou gebruiken).

• Hoppa!
MBV schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 10:34:
Dan zet je die kracht toch met je andere hand :? Een lekke band onderweg gaat je echt wel overkomen, zelfs met anti-lek vloeistof in je binnenband (die ik in jouw geval zeker zou gebruiken).
Je zult altijd met twee handen kracht moeten zetten, in ieder geval moet ik met die duim meer druk uitoefenen dan lukt. Nou ja, wat zit ik me te verdedigen. Het lukt niet, boeiend.

En lekke band kan inderdaad gebeuren ja, maar dat zien we dan wel weer. Mocht dat gebeuren dan is er altijd wel iemand die kan helpen of ik loop naar een bushalte.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:48
En anders een stel van die plastic bandenlichters, volgens mij moet je behoorlijk lomp doen wil je daar een band mee slopen. Ik gebruik ze zelf nooit, zowel op mijn mountainbike als normale fiets verwissel ik banden zonder bandenlichters maar als het je zonder niet lukt dan moet je die gewoon gebruiken. Daar is een bandenlichter toch voor bedoeld..

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

GH45T schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 10:56:
En anders een stel van die plastic bandenlichters, volgens mij moet je behoorlijk lomp doen wil je daar een band mee slopen. Ik gebruik ze zelf nooit, zowel op mijn mountainbike als normale fiets verwissel ik banden zonder bandenlichters maar als het je zonder niet lukt dan moet je die gewoon gebruiken. Daar is een bandenlichter toch voor bedoeld..
Mee eens. Met bandenlichters hoef je je duim niet te gebruiken en ze zijn vaak toch van zacht kunsstof, dus echt iets slopen is vrij moeilijk >:)

Daarnaast kan je de band er ook op leggen met je handpalmen. Gewoon vanaf de wang de band voor je uit duwen en met de andere hand mee duwen of alles vast houden.

[ Voor 11% gewijzigd door DjVe op 31-07-2013 11:36 ]

• MBV
Probeer dat met een punaise op je duim, en je zal voelen dat dat behoorlijk tegenvalt ;) Met plastic bandenlichters zal het wel lukken, maar ik weet niet of Hoppa! kracht kan zetten met dat onderste botje van z'n duim, want zonder dat wordt het inderdaad lastig.

Daarom: http://magazine.bikeradar...inner-tubes-with-sealant/

• Hoppa!
MBV schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 12:13:
Probeer dat met een punaise op je duim, en je zal voelen dat dat behoorlijk tegenvalt ;) Met plastic bandenlichters zal het wel lukken, maar ik weet niet of Hoppa! kracht kan zetten met dat onderste botje van z'n duim, want zonder dat wordt het inderdaad lastig.

Daarom: http://magazine.bikeradar...inner-tubes-with-sealant/
Precies, het is onvoorstelbaar hoeveel je in het dagelijkse leven met je duim doet, ook als je eigenlijk met je handpalm bezig bent zet je tegendruk of trekkracht met je duim. Natuurlijk heel aardig al die tips, maar buiten kunststof bandenlichters heb ik alles al geprobeerd (en die ga ik toch maar eens testen nu). Tot aan zeepsop, mijn voeten en ander type banden toe. Ik ben niet bepaald iemand die snel opgeeft, maar na een middag proberen om een band op een velg te leggen (en de dag daarna nog enkele pogingen) is het klaar.

Hoe dan ook, ik kan iedereen aanraden om niet het topje van je duim te verbrijzelen. Is tamelijk onhandig bij het mountainbiken.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Als dat niet werkt, ben ik bang dat je moet gaan sparen voor een robotduim of een werkplaats tool :+

• SaURoN
  • Niet online
Zo vandaag mijn 2e rondje gedaan op de mountainbike, mtb route van hattem en een stukje van die van heerde. Kwam neer op rond de 45km. Ben helemaal kapot, maar machtig wat mooi! :P

Zal morgen de benen en me derriere wel goed voelen haha ;-)

• Hoppa!
DjVe schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 14:11:
Als dat niet werkt, ben ik bang dat je moet gaan sparen voor een robotduim of een werkplaats tool :+
Haha, ik red me wel hoor. Het is niet dat je elke week lek rijdt. Beetje investeren in goede banden (binnen en buiten) goede bandenspanning en misschien van die anti-lek vloeistof en je voorkomt al heel wat probleemgevallen. Bovendien rijd ik veel dicht bij huis omdat ik vrij dicht bij de bossen woon. Bovendien, op de meeste MTB-parcoursen kom je regelmatig mensen tegen. En iedereen wil toch wel even helpen met zoiets kleins. Heck, ik zou nog een band plakken voor iemand die dat zelf niet kan onderweg. Heb mijn hele workout wel eens gebruikt om een derailleur weer in elkaar te zetten en af te stellen voor iemand anders.

Als ik niet in de buurt van huis rijd (en echt de bossen in trek) rijd ik sowieso nooit alleen, omdat ik uit persoonlijke ervaring weet wat er kan gebeuren als je dat wel doet en het fout gaat.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Heb je gelijk in. Ik heb een paar weken terug ook een biker een binnenbandje gegeven, omdat hij zelf niets bij had. Nu hopen dat iemand mij ook helpt als ik een keer strand :)

• Marc Rademaker
Demoniac en Noxuiz, gaan jullie zaterdag of zondag fietsen? Als ik met Demoniac mee terug kan rijden, dan pak ik wel de trein naar Nijmegen. Als we een startpunt afspreken dan vind ik dat wel, heb tenslotte een aantal jaar daar gewoond :)

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-11 22:34
regio nijmegen kun je prima fietsen. Twijfel ook om weer een mountainbike aan te schaffen voor de wintermaanden en naast het volleybal. Misschien is er wel een groep actieve GOT-ers die regelmatig willen gaan fietsen in het land?

...

• Demo

Demo

Ik ben er zondag, vriendin moet om een uur of 12 bij het Goffertpark (vlakbij het ziekenhuis) zijn, dus ik zou om 1 uur op een random plek kunnen zijn. Een lift van Nijmegen terug naar Utrecht is geen probleem, tenzij je het heel bezwaarlijk vindt om je wielen uit je fiets te trekken ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Marc Rademaker
Demoniac schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:56:
Ik ben er zondag, vriendin moet om een uur of 12 bij het Goffertpark (vlakbij het ziekenhuis) zijn, dus ik zou om 1 uur op een random plek kunnen zijn. Een lift van Nijmegen terug naar Utrecht is geen probleem, tenzij je het heel bezwaarlijk vindt om je wielen uit je fiets te trekken ;)
1 uur klinkt wat mij betreft goed, wielen eraf is geen enkel probleem :) Ik weet alleen niet wat voor een tempo jij erop nahoudt? Ik kan redelijk doortrappen, denk ik, maar ben echt geen pro ofzo :p

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 13:04
Hoppa! schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 10:48:
[...]

Je zult altijd met twee handen kracht moeten zetten, in ieder geval moet ik met die duim meer druk uitoefenen dan lukt. Nou ja, wat zit ik me te verdedigen. Het lukt niet, boeiend.

En lekke band kan inderdaad gebeuren ja, maar dat zien we dan wel weer. Mocht dat gebeuren dan is er altijd wel iemand die kan helpen of ik loop naar een bushalte.
Ik zou absoluut geen bandenlichters gebruiken om banden terug te leggen. Het risico om je nieuwe binnenband te beschadigen is gewoon te groot. Gebruik dan liever je voet om de band of tegen te houden of op de velg te drukken.
DjVe schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 11:34:
Mee eens. Met bandenlichters hoef je je duim niet te gebruiken en ze zijn vaak toch van zacht kunsstof, dus echt iets slopen is vrij moeilijk >:)
Binnenband tussen je bandenlichter en de velg en het is exit binnenband. Maar de meeste fietsbanden gaan erg makkelijk op de velg. Sommige (smalle) rolstoelbandjes zijn echt een drama. Die zitten extreem diep in het velgbed en zijn erg stug.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• MBV
Mijn nieuwe RaRa 2.25 achterband krijg ik gek genoeg niet om mijn velg heen zonder bandenlichter, vorige was dat niet zo'n probleem. Gewoon zorgen voor genoeg ruimte, en checken dat je binnenband er niet tussen zit :)

• Nox

Nox

Noxiuz

Demoniac schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:56:
Ik ga morgen naar Plasmolen op de camping, zondag fietsen. Echter kan ik niet naar de officiele startlocatie gaan maar ik wil ergens aan het zuiden van de route starten. Dat zal dan plasmolen of mook worden. Ik weet niet of jullie dat ook goed vinden? :P

Er zijn twee routes overigens, de rode en groene. Ik ken ze niet maar volgens mij volgen ze een achtje, klopt dit? Ik wil ze eigenlijk beide wel gaan fietsen en er echt een dagje van maken. Ik ga er iig niet heen om een PR te rijden oid :P Ik heb een tijdje terug de route van Rheden gefietst, daar was ik wel bekaf na een ronde. Heb er dik 2 uur over gedaan excl. pauzes, dit om een beetje aan te geven hoe snel ik fiets :+ Schoorl red ik in 45 minuten ong. mits het geen enorme zandbak is.

Als ik dit zo zie dan krijg ik er vanzelf al zin in :Y Lol op 2:45

[ Voor 16% gewijzigd door Nox op 02-08-2013 19:45 ]

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:17

Dichtsbijzijnde:
Ik woon in Den helder en zie de 50km heen en weer naar het Dijkgatbos en de ruim 65km heen en weer naar Schoorl mooi als een opwarm en cooldown stuk. Meestal rij ik een of meerdere rondjes over het parcour, e.e.a. afhankelijk van het weer en de parcour gesteldheid. Als ik wat verder wil ga ik wel eens naar Appelscha en mik dan mijn fiets in de auto. Maar het leeuwendeel van de kilometers maak ik in Schoorl en het Dijkgatbos.

• Nox

Nox

Noxiuz

Haha, 65km naar Schoorl. En mensen vinden de 17-20 km die ik fiets als opwarmertje al enorm en verklaren me voor gek :D

• Martijn-V4
NoxiuZ schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 19:47:
Haha, 65km naar Schoorl. En mensen vinden de 17-20 km die ik fiets als opwarmertje al enorm en verklaren me voor gek :D
20km vind ik een kippeindje. Dat is het mooie van fietsen, iedereen beleeft het op zijn eigen manier. Maar goed ook anders reden we allemaal even ver, even hard en waren we allemaal de beste ;-)

Ik schuw de kilometers niet. Gisteren zou ik een klein herstelrondje doen dat uiteindelijk resulteerde in een duurtraining van 166km, gewoon omdat de benen toch wel goed voelde.

http://app.strava.com/activities/71385467

Voor de opwarm- en cooldown kilometers naar Schoorl en het Dijkgatbos heb ik natuurlijk wel allemaal offroad doorsteekjes over dijkjes, schelpenpaadjes en andere aanverwante natuurverschijnselen waardoor die kilometers ook nog eens van de gebaande paden zijn. Komt ook nog eens bij dat ik op een 29r rij en dan kun je ook nog stevig doorrijden op de verbindingsstukken.

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn-V4 op 02-08-2013 19:54 ]

• SaURoN
  • Niet online
Pfoej netjes :P Blij dat ik maar aantal km (4-5 km) hoef voor een beginners mtb route ;-)

• Nox

Nox

Noxiuz

Martijn-V4 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 19:53:
[...]

20km vind ik een kippeindje. Dat is het mooie van fietsen, iedereen beleeft het op zijn eigen manier. Maar goed ook anders reden we allemaal even ver, even hard en waren we allemaal de beste ;-)

Ik schuw de kilometers niet. Gisteren zou ik een klein herstelrondje doen dat uiteindelijk resulteerde in een duurtraining van 166km, gewoon omdat de benen toch wel goed voelde.

Voor de opwarm- en cooldown kilometers naar Schoorl en het Dijkgatbos heb ik natuurlijk wel allemaal offroad doorsteekjes over dijkjes, schelpenpaadjes en andere aanverwante natuurverschijnselen waardoor die kilometers ook nog eens van de gebaande paden zijn. Komt ook nog eens bij dat ik op een 29r rij en dan kun je ook nog stevig doorrijden op de verbindingsstukken.
Netjes, kolere he wat een afstanden voor een MTB. Je rijdt zeker ook wedstrijden e.d.?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ja je kan echt lekker biken in omgeving Nijmegen. Als je in plasmolen bent, moet je zeker het fietspad omhoog (Zevendalseweg als ik me niet vergis) pakken richting mookerheide en daar eens van het pad af gaan. Schitterende klimmetjes en afdalingen (vrij pittig ook). Als je dat fietspad blijft en helemaal af rijdt, dan ga je op de grote weg (Groesbeekseweg/Mooksebaan) rechts en dan heb je na 200/300 meter aan de rechterkant het zwaantje zitten en dat is ook een startlocatie voor de rode MTB route. Je kan de rode en groene inderdaad aan elkaar vast knopen om een langere route te krijgen. Rood is lekker pittig en heeft veel hoogtemeters en groen is wat relaxer. Ik kan zondag helaas niet, anders had ik graag een rondje mee gedaan!
Martijn-V4 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 19:53:
[...]

Knappe afstand en die gemiddelde snelheid is behoorlijk hoog! Dat red ik met de racer nog niet eens :P

[ Voor 41% gewijzigd door DjVe op 02-08-2013 20:53 ]

• Martijn-V4
NoxiuZ schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 20:12:
[...]

Netjes, kolere he wat een afstanden voor een MTB. Je rijdt zeker ook wedstrijden e.d.?
Ik rij geen wedstrijden, heb genoeg aan het gevecht met mijn eigen benen en moraal. Ik sta op om te gaan werken, aan het eind van de middag naar huis en de rest van mijn tijd leef ik om te sporten (fietsen op de weg, mtb'n en hardlopen).

Dit was overigens op mijn Cervélo S3. Ik heb dit jaar al eens een keer ruim 160km gereden op mijn Cannondale Flash 2, de avond voor die rit bleek een van mijn speedplay plaatjes kapot te zijn dus had ik weinig keus. Maar het maakt mij geen ruk uit waar ik die kilometers op maak. Probleem is alleen dat wanneer ik op mijn S3 zit er maar een stand is en dat is hard. In mei nog de Elfmeren tocht (150km) afgejakkerd met ruim 33 per uur gemiddeld, heerlijk.

Mooie van de mtb is dat ik links of rechtsaf kan slaan op plekken waar als ik dat zou doen met mijn S3 deze meteen afgeschreven word ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door Martijn-V4 op 02-08-2013 23:02 ]

• Martijn-V4
Dit is mijn mtb:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7418/9151810983_04a3f0775c_c.jpg
IMG_0447 by Martijn-V4, on Flickr

Op die flickr site staat ook mijn wegfiets maar die foto hoort niet in dit topic thuis. Dit is overigens frame nummer 2 dat hier op de foto staat. Inmiddels rij ik rond op frame nummer 3, best wel handig levenslange garantie op het frame van meneer Cannondale. Bij alle andere frames onstond er vrij snel een scheur in de zitbuis. Frame nummer 3 is ook niet helemaal in orde want daar wil mijn achterwiel niet recht in, bij de voorgaande frames ging dit wel goed. In frame nummer 3 zit nu geen aluminium zadel pen meer maar een FSA SL-K carbon pen, die hoop ik het probleem van scheurende zitbuizen oplost. Vooralsnog gaat dat goed, nu het achterwiel nog.

• Marc Rademaker
NoxiuZ schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 19:34:
[...]

Ik ga morgen naar Plasmolen op de camping, zondag fietsen. Echter kan ik niet naar de officiele startlocatie gaan maar ik wil ergens aan het zuiden van de route starten. Dat zal dan plasmolen of mook worden. Ik weet niet of jullie dat ook goed vinden? :P

Er zijn twee routes overigens, de rode en groene. Ik ken ze niet maar volgens mij volgen ze een achtje, klopt dit? Ik wil ze eigenlijk beide wel gaan fietsen en er echt een dagje van maken. Ik ga er iig niet heen om een PR te rijden oid :P Ik heb een tijdje terug de route van Rheden gefietst, daar was ik wel bekaf na een ronde. Heb er dik 2 uur over gedaan excl. pauzes, dit om een beetje aan te geven hoe snel ik fiets :+ Schoorl red ik in 45 minuten ong. mits het geen enorme zandbak is.

[video]
Wat wil Demoniac? Plasmolen / Molenhoek is al snel 10km vanaf het centrum, kan prima natuurlijk, maar weet niet hoe handig het voor Demoniac is. Aangezien ik met hem terug wil rijden :p Wat mij betreft spreken we bij het Zwaantje af, dat is sowieso een officieel beginpunt...

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20
Martijn-V4 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 22:58:

Op die flickr site staat ook mijn wegfiets maar die foto hoort niet in dit topic thuis. Dit is overigens frame nummer 2 dat hier op de foto staat. Inmiddels rij ik rond op frame nummer 3, best wel handig levenslange garantie op het frame van meneer Cannondale. Bij alle andere frames onstond er vrij snel een scheur in de zitbuis. Frame nummer 3 is ook niet helemaal in orde want daar wil mijn achterwiel niet recht in, bij de voorgaande frames ging dit wel goed. In frame nummer 3 zit nu geen aluminium zadel pen meer maar een FSA SL-K carbon pen, die hoop ik het probleem van scheurende zitbuizen oplost. Vooralsnog gaat dat goed, nu het achterwiel nog.
Wow, dat is toch wel jammer man. Zo'n mooie fiets en dan zoveel gezeik ermee. Is de hele achterbrug scheef of wat is er aan de hand? Cannondale krijgt toch wel een klein tikje in m'n kwaliteitsbeleving zo

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40
NoxiuZ schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 19:34:
[...]

[video]
het filmpje is echt niet van route rood of groen. weet ik zeker, ik rij wekelijks rood/groen in aanloop naar duchenne heroes :) zondag denk ik weer vanaf plasmolen :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Nox

Nox

Noxiuz

Martijn-V4 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 22:58:
Dit is mijn mtb:

[afbeelding]
IMG_0447 by Martijn-V4, on Flickr

Hoe lang is je zadelpen? Als die te kort is scheurt je zitbuis vanwege de krachten. Dat ligt niet aan de fiets maar aan jezelf. Nooit verder eruit halen dan het maximum wat erop geschreven staat.

Als je je daaraan houdt heb ik uiteraard niks gezegd :P

Maar of je nou die 160km maakt op je S3 of op je MTB, da's nog wel een verschil :P
NielsTn schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 01:36:
[...]

het filmpje is echt niet van route rood of groen. weet ik zeker, ik rij wekelijks rood/groen in aanloop naar duchenne heroes :) zondag denk ik weer vanaf plasmolen :)
Hehe, dan fietst er misschien ook nog een groep tweakers :P

[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 03-08-2013 02:29 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

NielsTn schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 01:36:
[...]

Klopt, dat is het pad naast klein amerika (groesbeek) :)

• Martijn-V4
MrAngry schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 01:13:
[...]

Wow, dat is toch wel jammer man. Zo'n mooie fiets en dan zoveel gezeik ermee. Is de hele achterbrug scheef of wat is er aan de hand? Cannondale krijgt toch wel een klein tikje in m'n kwaliteitsbeleving zo
Dat zijn ze nu aan het uitzoeken bij de lbs (een hele goede overigens). Ik kan zelf niet beoordelen of het het wiel is of de achterbrug. Maar aangezien het wiel in het vorige frame wel recht zat vermoed ik dat het weer het frame is. De Cannondale beleving is inderdaad minder, eigenlijk vind ik het een draak van een fiets maar aan de andere kant fietst hij heerlijk. Deze fiets van Cannondale heeft twee gezichten, helaas.

• Martijn-V4
NoxiuZ schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 02:27:
[...]

Hoe lang is je zadelpen? Als die te kort is scheurt je zitbuis vanwege de krachten. Dat ligt niet aan de fiets maar aan jezelf. Nooit verder eruit halen dan het maximum wat erop geschreven staat.

Als je je daaraan houdt heb ik uiteraard niks gezegd :P

Maar of je nou die 160km maakt op je S3 of op je MTB, da's nog wel een verschil :P
[...]

Hehe, dan fietst er misschien ook nog een groep tweakers :P
De zadelpen in het vorige frame was er een van Cannondale (een C2 pen), het model dat bij de fiets geleverd word. Volgens Cannondale en de lbs was de zadelpen op de juiste wijze afgesteld. Voor aanschaf van de fiets weer een fit meting ondergaan omdat de pasvorm en houding van deze fiets wel van een andere orde is dan mijn S3 (waar ik vrij diep op zit). Er was dus geen sprake van een te korte zadelpen die te ver uit het frame stak. Volgens Cannondale was dit nog niet voorgekomen. Achteraf na wat zoekwerk op internet bleek dit ook niet helemaal waar te zijn, op Amerikaanse fora trof ik ook eigenaars van dit type fiets aan met dezelfde scheur op zo goed als de zelfde plek.
Ondanks het feit dat Cannondale steeds zonder morren een nieuw frame levert kan ik er wel op fietsen maar minder dan ik zou willen. Daarbij komt natuurlijk ook nog dat Cannondale de ombouw kosten van het oude frame naar het nieuwe frame niet vergoed. Ik hoef ze dan niet zelf te betalen maar het zorgt wel voor een spanningsveld tussen de importeur en de lbs, zou in de toekomst wel eens een probleem kunnen opleveren.

En je hebt gelijk als je zegt dat 160km op een mtb wat anders dan 160km op een wegfiets. Dat heeft natuurlijk allemaal te maken met de banden, het verzet en de houding op de fiets. In mijn geval heb ik er wat minder moeite mee en is het zelfs zo dat op mijn mtb het lichaam iets minder klaagt bij 150km+ dan op mijn wegfiets. Dat heeft alles te maken dat ik op beide fietsen diep zit maar op mijn S3 dieper dan iemand die op een fiets zit die wat meer gemaakt is voor de lange afstanden. De S3 is nou niet echt een endurance fiets.

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Zo, vandaag de Ischgl Ironbike gereden. 48km, 2323hm. Klimmen is toch niet zò mijn ding.. :)
Mooie/technische afdalingen, niet verwacht!
36e ongeveer geeindigd. matig tevreden. We hebben afgezien en ons geamuseerd, da's het belangrijkste!
Nu nog een 6-tal dagen van de omgeving hier genieten op de fiets! Echt prachtig hier. Mountainbikeparadijs.

Mooie foto's volgen nog! :)

Klik: .joeri. !

• koentjuh1987
ben benieuwd naar de foto's. Ik moet zeggen bij mij begint het mountainbiken toch wel weer te kriebelen.. mooie verhalen van zeer uitdagende tochten...

...

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-11 13:36
2 dagen op pad geweest met de MTB. 115 km van Den Haag naar Schoorl gereden (waarvan een flink gedeelte offroad: meijendal, noordwijk, veel bossen bij castricum/beverwijk). Daar gekampeerd en de schoorl mtb track gedaan. Volgende dag weer terug gereden met weer flinke stukken offroad (een verlaten spoorlijn een stuk naast gereden, stuk servicepad voor boswachter bij noordwijk, noordwijk parcours). Vandaag wel redelijk kapot, hadden tentje en slaapzak enzo op de MTB gepakt, met een bagagedrager en een stuurtas, was wel enorm tof!

• NielsTn
hoe was de GoT-ride in Nijmegen/Groesbeek? Beviel het gebied/track?
Ik was verhinderd, mijn MTB staat te koop, en een marktplaatsfiguur zou langs komen. juist zou... kwam dus niet en belt niet af, maar stuurt eind van de middag een mailtje dat ie niet gegaan is. :(

trainingsmoment gemist zeg maar. Vandaag maar een nieuw paar Bont Vaypor XC gepast en besteld.

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 05-08-2013 22:22 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Marc Rademaker
Ritje was leuk. Jammer dat die twee andere gasten zo langzaam waren ;) Hehe, nee, was erg leuk, waren denk ik redelijk aan elkaar gewaagd qua tempo dus dat leverde geen enkel probleem op :) Enige nadeel was de slecht aangegeven route. Goed op de bomen letten blijkt dus. Denk dat ik de route nu wel zou weten te vinden, grotendeels. Mooie route, redelijk wat hoogte meters vergeleken met Lage Vuursche, leuke afdalingen, maar ook een stuk minder technisch.

• Demo

Demo

Was inderdaad erg leuk, door de brede paden wel gezelliger voor zo'n gezamenlijke rit dan LV denk ik, daar heb je eigenlijk zelden de gelegenheid om naast elkaar te fietsen. Als ik weer iets meer wil fietsen dan een rondje om de kerk, zet ik het wel weer hier in het topic :)

• koentjuh1987
NielsTn schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 22:21:
hoe was de GoT-ride in Nijmegen/Groesbeek? Beviel het gebied/track?
Ik was verhinderd, mijn MTB staat te koop, en een marktplaatsfiguur zou langs komen. juist zou... kwam dus niet en belt niet af, maar stuurt eind van de middag een mailtje dat ie niet gegaan is. :(

trainingsmoment gemist zeg maar. Vandaag maar een nieuw paar Bont Vaypor XC gepast en besteld.
offtopic:
wat voor iets heb je te koop staan? Stuur anders even een dm met het linkje. Ben namelijk zelf wel opzoek naar een MTB. Wie weet is jouw fiets een optie...

...

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 15:18
Martijn-V4 schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 09:38:
[...]

De zadelpen in het vorige frame was er een van Cannondale (een C2 pen), het model dat bij de fiets geleverd word. Volgens Cannondale en de lbs was de zadelpen op de juiste wijze afgesteld. Voor aanschaf van de fiets weer een fit meting ondergaan omdat de pasvorm en houding van deze fiets wel van een andere orde is dan mijn S3 (waar ik vrij diep op zit). Er was dus geen sprake van een te korte zadelpen die te ver uit het frame stak. Volgens Cannondale was dit nog niet voorgekomen. Achteraf na wat zoekwerk op internet bleek dit ook niet helemaal waar te zijn, op Amerikaanse fora trof ik ook eigenaars van dit type fiets aan met dezelfde scheur op zo goed als de zelfde plek.
Ondanks het feit dat Cannondale steeds zonder morren een nieuw frame levert kan ik er wel op fietsen maar minder dan ik zou willen. Daarbij komt natuurlijk ook nog dat Cannondale de ombouw kosten van het oude frame naar het nieuwe frame niet vergoed. Ik hoef ze dan niet zelf te betalen maar het zorgt wel voor een spanningsveld tussen de importeur en de lbs, zou in de toekomst wel eens een probleem kunnen opleveren.
Nice bike, ondanks anoniem aanzicht toch een beest van een mtb. Kleine opmerking: Waarom geen matchmakers icm. je remmen? Zou je stuur aanzienlijk opruimen.
P.S. Die Cervelo is wel show-waardig. Mooie fietsen!

• .joeri.
Al enkele fotootjes van ons Oostenrijk-weekje:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2q88vv9.jpg

met de skilift naar boven om prachtige downhill stukken te doen:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/suy4g4.jpg
Met ruige rotspartijen:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/5novol.jpg
Steile beklimmingen:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/28n5k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/5lz3uq.jpg
en grensovergangen :)
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/jb7cxs.jpg

Het is hier alleszins genieten, hoogtemeters maken, leuke downhill stukjes en een prachtige omgeving!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
stijnislike schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 21:06:
2 dagen op pad geweest met de MTB. 115 km van Den Haag naar Schoorl gereden (waarvan een flink gedeelte offroad: meijendal, noordwijk, veel bossen bij castricum/beverwijk). Daar gekampeerd en de schoorl mtb track gedaan. Volgende dag weer terug gereden met weer flinke stukken offroad (een verlaten spoorlijn een stuk naast gereden, stuk servicepad voor boswachter bij noordwijk, noordwijk parcours). Vandaag wel redelijk kapot, hadden tentje en slaapzak enzo op de MTB gepakt, met een bagagedrager en een stuurtas, was wel enorm tof!
Klinkt erg gaaf! Hoe lag het parcours in noordwijk er bij? Ik kom er wel regelmatig maar bij lange droogte wordt het wel erg mul allemaal.

• Martijn-V4
dnhelle schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 08:54:
[...]

Nice bike, ondanks anoniem aanzicht toch een beest van een mtb. Kleine opmerking: Waarom geen matchmakers icm. je remmen? Zou je stuur aanzienlijk opruimen.
P.S. Die Cervelo is wel show-waardig. Mooie fietsen!
Staat nog op de to-do list, ik zal laatst gevonden bij Mantel maar toen ik ze wilde bestellen waren ze voor mijn shifters uitverkocht. Sta op dit moment al een tijd te dubben of ik de overstap ga wagen naar XX1 (en dan weer een andere matchmaker moet aanschaffen) of X01. De laatste is zeker een optie alleen is daar de BCD weer veranderd waardoor er geen 28t voortandwiel op kan. Dus ik ga die twee balletjes nog even hooghouden en kijken wat het word, daarna maak ik de keuze voor matchmakers wel.

Hij ziet er een beetje uit als een 1000 in een dozijn fiets, totdat je hem optilt. Hij weegt 9.5kg en dat merk je in alles als je er op fietst. Snel en wendbaar ondanks de 29" wielen, een iets breder stuur lost dat goed op.

De problemen met de Mavic SLR wielset lijkt toch een probleem van de Mavic wielen te zijn, met in het bijzonder de adapter dopjes in het achterwiel (waarmee je er een 142x12 steekas configuratie van kan maken als je ze er uit haalt), deze zitten te los. Andere dopjes uit zo'n zelfde achterwiel lossen het probleem niet op. Zelfs een nieuw achterwiel lost het niet op.
Ik heb nu de keuze gemaakt dat de wielen terug gaan naar Mavic, ondanks dat ze super rijden en er super uit zien, er word nu een nieuwe wielset door de lbs gemaakt. Het worden DT240s naven (32 gats) met DT competition spaken en ZTR ARCH EX velgen. Ik kan gewoon tubeless blijven rijden. Jammer is wel dat ik het UST verhaal van de Mavic velgen dan niet meer heb (tubeless zonder papje) maar aan de andere kant zijn UST compatible banden ook zwaarden, duh ...

De lbs is overigens Beukers Bikecentre in Petten, een kei van een fietsenmaker met veel kennis en ervaring.

• dnhelle
@Joeri: nice pictures!!

@Martijn: Waarom de DT-naven, als ik zo vrij mag zijn? Mijn ervaring tot nog toe met drie wielsets is dat de dt's duur zijn in onderhoud achteraf (body's & lagers, je wilt ze niet vervangen), de mavic's idd slijtagegevoelig zijn (Met een crossroc / crossride wielset 3 body's in 1,5jr tijd).

Wellicht nog hope-naven te overwegen? de Pro-2 (SP) zijn onderhoudsvriendelijk, redelijk licht, voldoende aangrijppunten in de body en last-but-not-least flexibel in as-grootte.

[ Voor 3% gewijzigd door dnhelle op 06-08-2013 10:34 ]

• Martijn-V4
dnhelle schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 10:34:
@Joeri: nice pictures!!

@Martijn: Waarom de DT-naven, als ik zo vrij mag zijn? Mijn ervaring tot nog toe met drie wielsets is dat de dt's duur zijn in onderhoud achteraf (body's & lagers, je wilt ze niet vervangen), de mavic's idd slijtagegevoelig zijn (Met een crossroc / crossride wielset 3 body's in 1,5jr tijd).

Wellicht nog hope-naven te overwegen? de Pro-2 (SP) zijn onderhoudsvriendelijk, redelijk licht, voldoende aangrijppunten in de body en last-but-not-least flexibel in as-grootte.
Volgens de lbs zijn dit bomb-proof naven, hij maakt voor deze wielen (met ztr crest of ax lightess velgen) ook voor die figuren die in de winter als een stel mongolen over het strand scheuren en de naven doen het ondanks de uitdagende omgeving (zout, water) uitstekend. Daarbij komt ook nog eens dat hij geen dealer is van Hope. Ik heb ook Tune naven overwogen maar die werden mij afgeraden om precies die reden die jij aangeeft v.w.b. DT naven. Bij de DT naven is het mogelijk om de ratchet van de body te vervangen door een met meerdere aangrijpings punten, ga ik eerst maar eens wachten tot de wielset klaar is en er mee rijden. Als ik dan vind dat de ratchet aangepast moet worden dan zie ik dat dan wel weer.

De Mavic SLR wielset was in essentie een mooie wielset maar wel luidruchtig (spaken zijn continu bezig zich te zetten) en de body was van aluminium dus al vrij snel bramen op de body. Ik vind het jammer dat ik ze weg doe maar ik heb geen zin om rond te rijden met een achterwiel dat er continu scheef in staat. En eigenlijk gaat er niets boven een handgemaakte wielset.

Ik ga het allemaal mee maken, de lbs begrijpt heel goed dat het wielprobleem aangepakt moet worden anders sta ik elke twee weken in de werkplaats. Het kost hem een hoop geld en manuren en ik kan niet fietsen en daar word ik nukkig van.
Ik ben eigenlijk ook een beetje verpest met de wielen die ik in mijn Cervélo heb zitten, die Zipp 808 fcc wielen zijn superstijf, kraken en piepen niet ook niet na een paar duizend km rond gereden te hebben. Ik ben er niet voorzichtig mee en toch zit er nog geen slag in. Nou weet ik wel dat voor een mtb wielset licht, stijf en duurzaam bijna niet samengaan tenzij je er een godsvermogen aan wilt en kunt uitgeven, maar toch.

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-11 13:36
shoombak schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 08:58:
[...]

Klinkt erg gaaf! Hoe lag het parcours in noordwijk er bij? Ik kom er wel regelmatig maar bij lange droogte wordt het wel erg mul allemaal.
Was ook erg leuk, maar wel zwaar, vooral door het vele offroad rijden. Noordwijk ligt er redelijk bij, door het remmen bij bochten ontstaan er kuiltjes met mul zand, wat sommige stukken lastiger maakt. Het is nog wel goed te doen. De singletrack van Schoorl was ook erg mul op sommige plaatsen.

Als er erg veel mul zand ergens ligt kan je door heel licht te trappen er doorheen trappen. Je voorband stuitert en dan wel overheen, maar als je maar hard genoeg blijft trappen stuwt je achterwiel je er wel doorheen. Als je snelheid verliest is het over, dan kan je afstappen en verder 'klunnen'.

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-11 14:27

ricardo246

Life's what you make it!

stijnislike schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 12:53:
[...]

Was ook erg leuk, maar wel zwaar, vooral door het vele offroad rijden. Noordwijk ligt er redelijk bij, door het remmen bij bochten ontstaan er kuiltjes met mul zand, wat sommige stukken lastiger maakt. Het is nog wel goed te doen. De singletrack van Schoorl was ook erg mul op sommige plaatsen.

Als er erg veel mul zand ergens ligt kan je door heel licht te trappen er doorheen trappen. Je voorband stuitert en dan wel overheen, maar als je maar hard genoeg blijft trappen stuwt je achterwiel je er wel doorheen. Als je snelheid verliest is het over, dan kan je afstappen en verder 'klunnen'.
Mij is bij een MTB clinic juist geleerd dat je in een zwaardere versnelling door moet trappen (en dus niet te vroeg naar een lichtere versnelling) als je mul zand tegen komt. Te vroeg naar een lichtere versnelling zorgt schijnbaar voor tractie verlies aan de achterzijde. tevens werd de tip gegeven je gewicht zoveel mogelijk op de achterkant te verplaatsen, zodat je voorkant niet zijn eigen weg gaat opzoeken.
Als ik bij de Roestelberg arriveer (loonse drunense duinen) en ik hanteer deze regels kom ik toch net wat verder (en bij droogte moet ik heel regelmatig klunen ;-) ). Verders hangt het ook erg af van je type band achter...ik heb nu racing ralphs achter en rocket rons voor, maar ik ga ze deze week omleggen voor hans dampf voor en achter. Het was vorige week glibberen en glijen voor en achter op Dorst..........
Geen controle = angst = is snelheid minderen ( in mijn geval dan).

I have no special talent. I am only passionately curious.

Verwijderd

Zo ga ik ook door het zand.. als je te licht staat slip je zeker. Je moet wel je kracht kennen.. en vooral de vaart erin houden! (NN voor en achter)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik rij meestal op middelste blad, maar kom ik in mul zand, dan schakel ik terug naar klein voor en een paar tikjes zwaarder achter. Gewoon met ene hogere trapfrequentie door gaan, niet teveel sturen en inderdaad iets naar achter hangen (laat het voorwiel maar de weg zoeken). Ik merk dat ik de met teveel lucht in de banden heb gereden. Nadat ik gisteren voor een steile klim bij plasmolen (bij het Romeinse fort) de achterband stukken leeg liet lopen kwam ik zonder enkele slip naar boven.

Overigens net wat nieuwe onderdelen besteld:

Deore crankstel Hollowtech II FC-M590-L met cups voor €66 8)7 . Ik heb de keuze voor Deore bewust gemaakt en geen SLX genomen omdat ik nog niet zo ervaren ben en dus waarde hecht aan stalen bladen. Ook direct een nieuwe ketting en cassette mee besteld. Dit moet overigens een verbetering zijn voor die ellendige Truvativ met GPX cups.

Voor diegene die ook geregeld ook sportvoeding gebruiken, heeft Rose een hele aardige aanbieding:

Squeezy Super Gel voor €0,51 per stuk (kost bij meeste shops €1,20 per stuk) Link!

Ik vind de Multipower Multicarbo Boost ook een zeer fijne oppepper die ook lang blijft werken. Ik gebruik het wel eens als ik langere afstanden ga rijden (ook met de racer) en na 50/60 km even een oppepper moet hebben. Af en toe een sipje en ik ga als de banaan daarna :Y)

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
.joeri. schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 16:34:
Zo, vandaag de Ischgl Ironbike gereden. 48km, 2323hm. Klimmen is toch niet zò mijn ding.. :)
Mooie/technische afdalingen, niet verwacht!
36e ongeveer geeindigd. matig tevreden. We hebben afgezien en ons geamuseerd, da's het belangrijkste!
Nu nog een 6-tal dagen van de omgeving hier genieten op de fiets! Echt prachtig hier. Mountainbikeparadijs.

Mooie foto's volgen nog! :)
Ben ook een week in Ischgl geweest. Heb aan de lange ronde (79 km, 3.800 hm) van de Ironbike meegedaan. Weer was echt perfect 8). Was inmiddels mijn vijfde deelname.

Leuk filmpje van de Ironbike.

[YouTube: http://youtu.be/FBR-K58AuU8]

• Faxe
dubbel post, mag wel weg.

[ Voor 96% gewijzigd door Faxe op 07-08-2013 10:25 ]

• dnhelle
Respect, Faxe. No words to add.

[ Voor 16% gewijzigd door dnhelle op 07-08-2013 10:52 ]

Verwijderd

+1, wat een rit moet dat zijn!

• SaURoN
  • Niet online
Nice, ik zie me zelf al na 1km op de kant liggen uithijgen :P Heb je miss ook een garmin/strava linkje van de route? Ben wel benieuwd!

• Faxe
Vooral de laatste klim vanuit Samnaun naar de Palinkopf is zwaar. Sommige stukken moet je daar lopen tenzij je tot de wereldtop behoort. Ook de hoogte en vermoeidheid spelen dan een grote rol.

Mijn Strava registratie staat hier: http://www.strava.com/activities/71892839

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

pffff van 1300 meter naar 2800 in 10km is best pittig ja! En dan denk je het gehad te hebben...komt de volgende :P

Wat een patser op 1:08 in dat filmpje :P

[ Voor 16% gewijzigd door DjVe op 07-08-2013 16:29 ]

• NielsTn
Ben je in strava wel lang King of mountain , weinig die t even verbeteren.

Nu ff uithuilen nu ik vernam dat mn Speci epic 2014 pas half sept wordt...
Laat ik dan ook Duchenne Heroes moeten rijden :'(

• .joeri.
leuk filmpje idd!
Uitslag gisteren gezien, 17e dus!
Strava-linkje

Vandaag nog even de idalpe omhoog, en downhill richting samnaun. Pittige klim daar inderdaad! Machtig parcours!

[ Voor 16% gewijzigd door .joeri. op 07-08-2013 18:16 ]

• SaURoN
  • Niet online
Vraagje, waar kopen jullie meestal repen/gels/sportdrank voor onderweg? Ben een beetje aan het kijken naar een redelijk geprijsde webshop hiervoor.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Rose.nl omdat die toch wel het grootste assortiment hebben qua voeding. Check mijn bericht eerder op deze pagina voor een aanbieding van rose :)

[ Voor 51% gewijzigd door DjVe op 07-08-2013 21:41 ]

• SaURoN
  • Niet online
DjVe schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 21:39:
Rose.nl omdat die toch wel het grootste assortiment hebben qua voeding. Check mijn bericht eerder op deze pagina voor een aanbieding van rose :)
Thanks, had nog even zelf verder gezocht.

Heb deze maar bestelt, kan ik het allemaal een keer proberen voor een redelijke prijs ;)
http://www.duursport.nl/amacx/energy-deal-436

• Nox

Nox

Noxiuz

Mijn idee van die isotone sportdranken is dat je minder last hebt van een suikerbehoefte. Normaal kreeg je na een kilometertje of 40/50 toch wel last van een enorme vreetkick naar zoetigheid, nu heb ik daar niet zoveel last van en is 80km met een bidonnetje van dat spul prima te doen. Voor onderweg heb ik meestal een mueslireep ofzo. Wel eens van die repen gehad, zijn wel lekker maar vaak met chocola en dat is met dit weer beroerd. Verder merk ik niet heel veel van die repen maar heb ze ook niet echt vaak mee. Toen ik in Rheden (58km offroad, +650hm, hier en daar wat extra gefietst vanwege spoorzoeken) ging fietsen twee repen gegeten en had daarna ook echt geen honger meer. Hoewel een pannenkoek er wel goed in ging :P

Oh en als mensen zich afvroegen hoe de parcours aan de duinen eruit zien... zandbak.

Nijmegen rood was wel gaaf, alleen een beetje geklooi met de fiets. Aanlopende rem achter. Nog maar even kijken wat het probleem was. Klimmen ging verrot :+ Oh en kijk goed naar de bomen.

Wel vervelend als je tweede of derde naar beneden gaat en een of ander persoon sleept even zijn achterband kaal over het stof, je ziet echt niks meer. Een wonder dat ik geen boom ben tegengekomen :D

Voor de mensen die Schoorl eerdaags aan willen doen, 25mm regen doet wonderen daar. Ik ga er eerdaags ook even een rondje doen. Vandaag en morgen nog regenachtig, daarna racen denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/geografische_overzichten/actueel/prec/prec20130806.png

[ Voor 34% gewijzigd door Nox op 08-08-2013 00:47 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

NoxiuZ schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 00:03:
Mijn idee van die isotone sportdranken is dat je minder last hebt van een suikerbehoefte. Normaal kreeg je na een kilometertje of 40/50 toch wel last van een enorme vreetkick naar zoetigheid, nu heb ik daar niet zoveel last van en is 80km met een bidonnetje van dat spul prima te doen. Voor onderweg heb ik meestal een mueslireep ofzo. Wel eens van die repen gehad, zijn wel lekker maar vaak met chocola en dat is met dit weer beroerd. Verder merk ik niet heel veel van die repen maar heb ze ook niet echt vaak mee. Toen ik in Rheden (58km offroad, +650hm, hier en daar wat extra gefietst vanwege spoorzoeken) ging fietsen twee repen gegeten en had daarna ook echt geen honger meer. Hoewel een pannenkoek er wel goed in ging :P

Oh en als mensen zich afvroegen hoe de parcours aan de duinen eruit zien... zandbak.

Nijmegen rood was wel gaaf, alleen een beetje geklooi met de fiets. Aanlopende rem achter. Nog maar even kijken wat het probleem was. Klimmen ging verrot :+ Oh en kijk goed naar de bomen.

Wel vervelend als je tweede of derde naar beneden gaat en een of ander persoon sleept even zijn achterband kaal over het stof, je ziet echt niks meer. Een wonder dat ik geen boom ben tegengekomen :D

Voor de mensen die Schoorl eerdaags aan willen doen, 25mm regen doet wonderen daar. Ik ga er eerdaags ook even een rondje doen. Vandaag en morgen nog regenachtig, daarna racen denk ik.

[afbeelding]
Ik neem meestal een banaan mee en een AH fruitreep (superzoet en lekker klein). Muslie repen (met smaak) zijn vaak wegens warmte geen goed idee. Voor je dat ding als een holbewoner naar binnen hebt gewerkt, zitten je hele handen onder :+ Qua drinken maak ik vaak wel een isotone sportdrank, maar ik pak geregeld ook gewoon aanmaaklimonade. Pas als ik wat langere ritten ga doen en er een dagdeel voor uit trek, gaat er een gelletje en een extra banaan/fruitreep mee.

Ik was eregisteren wat nieuwe paden aan het verkennen rond de rode route. Rij je om een omgevallen boom heen (lag een vers spoor van mensen die dat ook gedaan hadden). Rij je vol een struik met brandnetels in :'(

• Nox

Nox

Noxiuz

Ja er waren enkele enorme gaten te vinden rond de route. Bomen die ontworteld waren?

Heb je ook de aanrijdroute gevonden richting de camping in Plasmolen? Hij moet ergens langs de 'bosweg langs sint-jansberg' heten. Als je die route afrijdt richting de rode route kom je een afdaling tegen met wat leuke jumps :P

• Demo

Demo

NoxiuZ schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 00:03:
Sorry :P Marc reed voor mij en die maakte (volgens mij zonder echt hard te remmen) een stofwolk, ik had gezien dat er wat geulen en hobbels in het pad zaten en paniekte een beetje dat mijn wiel in een gat zou schieten en kneep daarom behoorlijk mijn achterrem in.. Dat moet inderdaat wel een flinke wolk gemaakt hebben.
Vandaag Amerongen + Leersum gereden, Nijmegen was wel iets spectaculairder maar ook een stuk verder weg dan Amerongen. Wel een hoop nattigheid op de route, leek Lage Vuursche wel! :+

• Martijn-V4
Vanmorgen mijn nieuwe wielen opgehaald. Het zijn handgemaakte Stan's notubes ZTR ARCH EX 29er velgen met 32 gas DT240s naven (voorwiel de Lefty uitvoering van de DT240s), DT competition spaken met rode aluminium spaaknippels. Qua gewicht scheelt het 38 gram per wiel, dat ga ik niet merken.
Wel tubeless configuratie, vanmiddag ook even goed aan de tand gevoeld met 1.8bar in de banden en geen velg die over de band rolt in een bocht of burping, perfect.

Na twee rondjes over jet parcours in het Dijkgatbos te hebben gescheurd durf ik toch wel te zeggen dat deze wielen een stuk beter rijden dan de Mavic SLR wielen die ik tot vanmorgen in mijn fiets had zitten.

Toch weer een paar PR's verbeterd en ergens een suf offroad KOM'tje gescoord. Natuurlijk van en naar het parcour geredem op de fiets om op te warmen en uit te rijden. Ondanks het feit dat het vanwege een vakantiekamp voor kinderen druk was in het bos heb ik probleemloos door kunnen rijden.

http://app.strava.com/activities/73132580

• Nox

Nox

Noxiuz

Demoniac schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 18:43:
[...]
Sorry :P Marc reed voor mij en die maakte (volgens mij zonder echt hard te remmen) een stofwolk, ik had gezien dat er wat geulen en hobbels in het pad zaten en paniekte een beetje dat mijn wiel in een gat zou schieten en kneep daarom behoorlijk mijn achterrem in.. Dat moet inderdaat wel een flinke wolk gemaakt hebben.
Vandaag Amerongen + Leersum gereden, Nijmegen was wel iets spectaculairder maar ook een stuk verder weg dan Amerongen. Wel een hoop nattigheid op de route, leek Lage Vuursche wel! :+
Daar geen gaten gezien door het stof denk :P Wel een drop, maar ik ging dan ook gewoon van: gang is alles en immer gerade aus! Werkt best goed eigenlijk :+

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-11 14:21
Ongelooflijke n00b vraag: ik heb een mountainbike gekocht, maar ik snap nog niks van het schakelen :? Voor heb je 1-2-3 en achter 1-2-3-4-5-6-7-8-9. Nou zei de verkoper dat je er voor moet zorgen dat je de ketting niet te "scheef" schakelt omdat die anders te veel slijt. Dus 1 voor 1-2-3 achter, 2 voor 4-5-6 achter en 3 voor 7-8-9 achter. Maar als ik van licht naar zwaar wil opschakelen, dan zou ik zeggen: begin op 1-1, dan 1-2 ... 1-9, dan 2-1 ... 2-9 en dan 3-1 ... 3-9. Oftewel hoe schakel je het beste van licht naar zwaar?

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
DutchAddick schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 08:13:
Ongelooflijke n00b vraag: ik heb een mountainbike gekocht, maar ik snap nog niks van het schakelen :? Voor heb je 1-2-3 en achter 1-2-3-4-5-6-7-8-9. Nou zei de verkoper dat je er voor moet zorgen dat je de ketting niet te "scheef" schakelt omdat die anders te veel slijt. Dus 1 voor 1-2-3 achter, 2 voor 4-5-6 achter en 3 voor 7-8-9 achter. Maar als ik van licht naar zwaar wil opschakelen, dan zou ik zeggen: begin op 1-1, dan 1-2 ... 1-9, dan 2-1 ... 2-9 en dan 3-1 ... 3-9. Oftewel hoe schakel je het beste van licht naar zwaar?
1-1 t/m 1-3, 2-3 t/m 2-6, 3-6 t/m 3-9
Overigens rij ik zelf het meest op het middenblad voor en kan ik eigenlijk alle achterbladen prima gebruiken. Het schakelt natuurlijk net iets sneller op achterblad dan op het voorblad :)

[ Voor 12% gewijzigd door shoombak op 09-08-2013 09:12 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:48
Hoewel dat schakelen wel klopt ga ik er niet zo letterlijk mee om eigenlijk. Ik heb voor ook 3 bladen en achter 9.

Voorste blad 1 gebruik ik met achterste 1 t/m 5 ongeveer
Voorste blad 2 gebruik ik met alle achterste bladen
Voorste blad 3 gebruik ik met achterste 5 t/m 9 ongeveer

En dan kan het best voorkomen dat ik alsnog een keer in voorste 1 en achterste 6 of 7 terecht kom, of voorste 3 en achterste 3 of 4 maar dan zorg je er daarna gewoon voor dat je dit weer corrigeert. Soms moet je snel terug schakelen en weet je niet precies in welke versnelling je zit. Dan vind ik het belangrijker of ik dat heuveltje op kom dan of mijn ketting wat scheef staat.

• dnhelle
Naast de scheve ketting is het vaak juist de reach van je derailleur & kettinglengte die er voor zorgt dat wanneer je 44-front & 32-rear rijdt je je ketting overbreekt.

Ik rijd nu 2x9 en zou niet meer terugwillen. Die 44 mis ik echt niet meer.
Tijdje ook met KCNC derrie-wieltjes gereden, nooit meer. Leuk zo'n gekleurd wieltje, maar na één keer tijdens een tourtocht 3 (!) keer een ketting overtrappen gelijk er vanaf.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

De 44 gebruik ik ook echt nooit. Als ik al zo hard ga dat ik hem kan gebruiken, dan gaat het al zo hard dat ik me meer aan het concentreren ben op het pad dan op snelheid. Volgens mijn GPS tracker zit ik dan op snelheden van 40/43 km/u.

Geen idee of het zo hoort, maar ik rij normaal op middenblad en gebruik daar alles. Als ik snel een slijl heuveltje op moet, dan klik hem net voor de klim terug op eeste blad en tik twee/drie tandjes zwaarder achter. Over het algemeen kan ik dan vrijwel met zelfde trapfrequentie naar boven en kan ik altijd nog snel corrigeren door hem wat lichter te zetten. Op kleinste blad kan ik de de linker 6 kransjes zonder problemen gebruiken, daarna vind ik het te scheef staan en zit ik eigenlijk al op middenblad.

Die KCNC wieltjes heb ik ook, maar dan op de racer en ze draaien perfect. Wellicht dat ze voor het ruigere werk minder geschikt zijn.
NoxiuZ schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 18:12:
Ja er waren enkele enorme gaten te vinden rond de route. Bomen die ontworteld waren?

Heb je ook de aanrijdroute gevonden richting de camping in Plasmolen? Hij moet ergens langs de 'bosweg langs sint-jansberg' heten. Als je die route afrijdt richting de rode route kom je een afdaling tegen met wat leuke jumps :P
Ja die ken ik. Gaat lekker hard en er zitten een paar drops in ja. Volgens mij is dat de Avilaweg. Als je het pad af bent kom je in de bebouwde kom van Mook terrecht en rechtdoor de weg over is de weg naar de camping. :9~

Ow nee, jij bedoeld een andere! Die ken ik nog niet, maar ik kom er met de racefiets wel vaak langs (Holleweg). Langs de grans loopt ook een fietspad en daar zag ik ook al wat leuke onverharde klimmetjes zitten. Die gaan we van het weekend dan maar eens proberen! Thnx!

[ Voor 35% gewijzigd door DjVe op 09-08-2013 10:19 ]

• MBV
dnhelle schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:47:
Naast de scheve ketting is het vaak juist de reach van je derailleur & kettinglengte die er voor zorgt dat wanneer je 44-front & 32-rear rijdt je je ketting overbreekt.
Dan moet je je ketting op de goede lengte maken. Als het goed is kan je derailleur alle combinaties overbruggen, dus klein tegen klein zonder slappe ketting en groot tegen groot zonder dat hij breekt.

Verder inderdaad wat hierboven gezegd wordt: je kan sowieso de helft van je cassette gebruiken, dus voor klein tegen de 5 of 6 lichtste versnellingen achter, en voor groot tegen de 5 of 6 zwaarste versnellingen achter, met het middenblad mag je alles gebruiken. Nog een kleine tip: 1 versnelling voor zwaarder (kleine naar middenblad of midden naar grote blad) is meestal 3 versnellingen achter.

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-11 14:21
Bedankt voor de tips! Ik had vorige week tijdens de eerste trip meteen een gebroken ketting, is dat vanwege verkeerd schakelen of gewoon botte pech door een zwakke schakel?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Laten we het op pech houden. Een MTB ketting kan best wel wat hebben en te schuin rijden zorgt voor een te snelle uitrekking van de ketting (dat is slijtage). De kans op breken zal ook best wel wat toenemen, maar dan zijn we zeker 2k km verder. Dan zijn onderhoud aan je ketting en bladen in de vorm van schoonhouden en smering eigenlijk een net zo grote factor voor breken/kraken/piepen. Normaal gezien vervang je je ketting als hij 0.75/1% is uitgerekt voor een nieuw exemplaar. De reden hiervoor is simpel: Zo blijven je kettingbladen en cassette (in zekere mate) veel langer goed. Want een te uitgerekte ketting loopt dus niet over de bladen en kransjes zoals het ontworpen is en zorgt voor een slijtage aan de randen van de tanden. Een ketting kost afhankelijk welk model €15/30, terwijl je voor een cassette €20/50 kwijt bent. Voorbladen kunnen wel wat meer hebben omdat je in principe die wat minder intensief gebruikt (je schakelt minder en ze zijn groter, dus minder omwentelingen).

En het is altijd kl*te om vast te komen staan met een gebroken ketting. Ik neem voor de zekerheid altijd een kettingsluiter mee. Je ketting breekt altijd wel op een schakel en de kant is groot dat beide pinnetjes dan al "foetsie" zijn. Een dergelijke kettingsluiter is net zo sterk als een normale schakel en je kan er prima je rit mee afmaken. Zorg wel dat ej iets van wegwerphandschoentjes/doekjes bij hebt, want het is wel een messy werkje ;)

[ Voor 19% gewijzigd door DjVe op 10-08-2013 08:53 ]

• Demo

Demo

DutchAddick, als het echt je eerste rit was, dan zou ik met die ketting terug gaan naar de fietsenmaker waar je je fiets gehaald hebt. Dat kan haast niet anders betekenen dan een gare schakel in je ketting.
DjVe: je tip klopt niet helemaal, volgens de experts slijten ketting en tandwielen op elkaar in, als je een nieuwe ketting om oude tandwielen hangt, dan schijnt dat het perfecte recept te zijn voor ontzettende chainsuck. Je 'hoort' je tandwielen tegelijk met je ketting te wisselen, veel mensen fietsen daarom met twee kettingen die ze om de zoveel km omwisselen, zodat beide kettingen ongeveer gelijk slijten.

• MBV
Ik heb een keer na zo'n 500-1000km mijn ketting vervangen. Dat was direct feest met doortrappen, niet goed schakelen enzovoort. Oude ketting er weer opgelegd, en nu inderdaad 2 kettingen aan het wisselen.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik MTB nog niet zo lang, dus daar heb ik net mijn eerste ketting vervangen. Toevallig merkte ik van de week dat mijn voorbladen niet helemaal recht staan, dus heb ook nieuwe set voor en cassette + ketting besteld. Die tip met twee kettingen lijkt me een goede en dat ga ik zeker doen. Overigens rij ik met wat goedkoper spul (Alles Deore muv de XT derrie) en dus stalen bladen, dus last van chainsuck heb ik vrijwel geen last. We zullen wel zien hoe duur het onderhoud van de MTB over meerdere jaren zal uitvallen. Ik kan me goed voorstellen dat het wat duurder is als een wegfiets, aangezien het natuurlijk veel meer te lijden heeft.

Op mijn racefiets check ik gewoon na elke x aantal ritjes of de ketting nog onder 0,7% speling is. Zit hij daar over dan gaat er een nieuwe ketting op en ik heb na 3 kettingen recentelijk pas de cassette vervangen. Geen enkel probleem gehad met overtappen/slecht schakelen. Dus wellicht dat ik het wel vrij snel vervang, zodat inslijten niet echt plaats kan vinden. Normaal doe ik zeker 7k met een cassette (105) en zeker 2K tot 3K met een ketting (ultegra). Voorbladen weet ik niet 100% zeker, maar daar heb ik zeker 9K mee gedaan (ultegra)
MBV schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 10:39:
Ik heb een keer na zo'n 500-1000km mijn ketting vervangen. Dat was direct feest met doortrappen, niet goed schakelen enzovoort. Oude ketting er weer opgelegd, en nu inderdaad 2 kettingen aan het wisselen.
500-1000 is wel heel weinig! :o

[ Voor 13% gewijzigd door DjVe op 10-08-2013 11:16 ]

• MBV
Op een racert slijt het spul over het algemeen minder hard. Die 500km was 10-20x een rit van 30km in de buurt van Eindhoven, en het onderhoud had iets zorgvuldiger gekund. Het verbaasde mij ook, maar toen had ik geen tijd om uit te zoeken waar het van kwam.

Chainsuck heb ik met mijn XT bladen ook nog nooit last van gehad. Ik heb ook alleen het kleinste blad vervangen omdat die ninja-ster af en toe doortrapte.

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Weet iemand van een dealer in de omgeving van Utrecht waar ik een Kona Unit kan testen en eventueel kopen?

• NielsTn
Vandaag de tijdelijke Epic 29er Comp (uit 2013, testbike)) mogen ontvangen, om daarmee tot (of na) Duchenne Heroes te mogen trainen :)
wel wat kleine zaken eerst gedaan: de blauwe Brain-knop zat vast (modder van de voorgangers?), dus schoon poetsen, likje vet en weer super-smooth!
Ook de SPD-pedalen strakker afgesteld (stonden helemaal los...) en de AutoSag uitgeprobeerd (werkt ook erg mooi). Voorvorkje afstellen en gaan. Man man wat veegt zo'n vering de hobbels weg :P Ook GPS en sensoren overgezet :)

Nu maar geduldig wachten, ik (en een kameraad) zitten wel bij eerste uitlevering van 2014 epics....
Nou moet ik nog wennen aan het rij/klimgedrag en schakelen met de 29er :) En die Specialized banden, daar moet ik ook vertrouwen in krijgen. Morgen maar naar Route Rood in Nijmegen/Groesbeek koersen :P
Ben benieuwd hoe 1,8-1,9 bar in de banden gaat rijden op 't parcours daar

Verwijderd

Zijn er mensen die, net als ik, vooral bij ritten in de ochtend (weekend) zeker zo'n 45 min nodig hebben om op gang te komen? We moeten zo'n 7km rijden voordat we bij de route komen en daar rijden we redelijk rustig (24km/h) over verharde wegen naartoe. Mijn hartslag zit hier tussen de 130bpm en 145bpm. Na ongeveer 15 min zijn we dan bij de route en vaak gaan we rekken om vervolgens te starten. Zodra ik op het onverharde bospad kom schiet mijn hartslag naar 170+ met pieken naar 185, zonder dat ik echt 100% geef. Ik merk dan dat ik flink zweet en af en toe naar adem hap. Na zo'n 30 minuten rijden zakt mijn hartslag dan terug naar 150bpm tot 165bpm en gaat het lekker.

Als ik na het werk ga fietsen (in de avond dus) dan rijd ik dezelfde route en komt mijn hartslag op dat eerste stuk bos niet boven de 165 uit en heb ik nergens last van. Ik rijd dat stuk dan ook echt een aantal minuten sneller met een stuk lagere gemiddelde hartslag. Het lijkt er dus heel erg op dat het met mijn metabolisme/ochtendrituelen te maken heeft. Wat heb ik geprobeerd:
- minimaal 2 uur eerder opstaan dan fietsen
- uitgebreid eten
- dextro energie
- sportdrank op de route er naartoe
- eerste 7km alles geven zodat mijn lichaam eerder gewend is aan 'sporten'

Maar niets lijkt direct te helpen. Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen en tips?

• Marc Rademaker
Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 13:48:
Zijn er mensen die, net als ik, vooral bij ritten in de ochtend (weekend) zeker zo'n 45 min nodig hebben om op gang te komen? We moeten zo'n 7km rijden voordat we bij de route komen en daar rijden we redelijk rustig (24km/h) over verharde wegen naartoe. Mijn hartslag zit hier tussen de 130bpm en 145bpm. Na ongeveer 15 min zijn we dan bij de route en vaak gaan we rekken om vervolgens te starten. Zodra ik op het onverharde bospad kom schiet mijn hartslag naar 170+ met pieken naar 185, zonder dat ik echt 100% geef. Ik merk dan dat ik flink zweet en af en toe naar adem hap. Na zo'n 30 minuten rijden zakt mijn hartslag dan terug naar 150bpm tot 165bpm en gaat het lekker.

Als ik na het werk ga fietsen (in de avond dus) dan rijd ik dezelfde route en komt mijn hartslag op dat eerste stuk bos niet boven de 165 uit en heb ik nergens last van. Ik rijd dat stuk dan ook echt een aantal minuten sneller met een stuk lagere gemiddelde hartslag. Het lijkt er dus heel erg op dat het met mijn metabolisme/ochtendrituelen te maken heeft. Wat heb ik geprobeerd:
- minimaal 2 uur eerder opstaan dan fietsen
- uitgebreid eten
- dextro energie
- sportdrank op de route er naartoe
- eerste 7km alles geven zodat mijn lichaam eerder gewend is aan 'sporten'

Maar niets lijkt direct te helpen. Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen en tips?
Ik heb het niet bijgehouden met een hartslag-meter, maar 's ochtends zijn mijn prestaties abominabel vergeleken met later in de middag. 's Avonds lijkt mijn lichaam het allerbeste te presteren, maar laten we zeggen dat het dan 102% is, na 14.00 zit ik op 98%, en 's ochtends echt op 80%.

Wat betreft op gang komen, daar heb ik sowieso bijna 20 tot 30 minuten voor nodig. Met hardlopen merk ik dat nog het beste. Dan ploeter ik in het begin om 12km/h te doen terwijl ik na 20-30 minuten dat vrij gemakkelijk volhoud. Het kan ook met je lichaam te maken hebben, dat bijvoorbeeld je bloedstroom zich pas langzaam aanpast, van veel bloed naar de kern / organen, naar je extremiteiten (armen/benen), maar wetenschappelijk kan ik dat niet onderbouwen.
Pagina: 1 ... 52 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.