Dat heb ik ook zowel met racen als mtben. Ik moet echt 10/15 (soms wel 20) km opwarmen om in de ochtend goed te presteren. Ik sta bijvoorbeeld om 7:00 op en ga om 07:30 aan het onbijt met 4 boterhammen met chocopasta en een kop koffie en een glas water. Dan even omkleden en wat surfen op het net en ik ben 08:30 weg.Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 13:48:
Zijn er mensen die, net als ik, vooral bij ritten in de ochtend (weekend) zeker zo'n 45 min nodig hebben om op gang te komen? We moeten zo'n 7km rijden voordat we bij de route komen en daar rijden we redelijk rustig (24km/h) over verharde wegen naartoe. Mijn hartslag zit hier tussen de 130bpm en 145bpm. Na ongeveer 15 min zijn we dan bij de route en vaak gaan we rekken om vervolgens te starten. Zodra ik op het onverharde bospad kom schiet mijn hartslag naar 170+ met pieken naar 185, zonder dat ik echt 100% geef. Ik merk dan dat ik flink zweet en af en toe naar adem hap. Na zo'n 30 minuten rijden zakt mijn hartslag dan terug naar 150bpm tot 165bpm en gaat het lekker.
Als ik na het werk ga fietsen (in de avond dus) dan rijd ik dezelfde route en komt mijn hartslag op dat eerste stuk bos niet boven de 165 uit en heb ik nergens last van. Ik rijd dat stuk dan ook echt een aantal minuten sneller met een stuk lagere gemiddelde hartslag. Het lijkt er dus heel erg op dat het met mijn metabolisme/ochtendrituelen te maken heeft. Wat heb ik geprobeerd:
- minimaal 2 uur eerder opstaan dan fietsen
- uitgebreid eten
- dextro energie
- sportdrank op de route er naartoe
- eerste 7km alles geven zodat mijn lichaam eerder gewend is aan 'sporten'
Maar niets lijkt direct te helpen. Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen en tips?
Wat bij mij enorm helpt is een fijne lange weg te zoeken en die op constante snelheid af te rijden zonder al te veel inspanning en let daarbij goed op je ademhaling (muziek helpt). Probeer dat punt te vinden waarop je nog door je neus kan blijven inademen. Na een x aantal km voel je dat je warm bent en dan ga je aan de bak en gooi je het tempo wat hoger en ga je alles geven op een klim of dergelijke. Ik ben daarna over mijn eerste adem heen en het gaat dan beter. Mijn ademhaling stabiliseert zichzelf dan veel sneller en heb dan veel meer energie. In de avond heb je het voordeel dat je lichaam al "warm" is doordat je de op de dag wel iets doet. Het is dan veel makkelijker om in die fiets rush te komen
Het kan soms wel vervelend zijn, zeker als je met een groepje rijdt die dat totaal niet heeft, maar over het algemeen zijn dan de eerste 20 km afzien en daarna pak ik ze meestal wel in
[ Voor 3% gewijzigd door DjVe op 11-08-2013 14:16 ]