Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.344 views

Onderwerpen

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 13:48:
Zijn er mensen die, net als ik, vooral bij ritten in de ochtend (weekend) zeker zo'n 45 min nodig hebben om op gang te komen? We moeten zo'n 7km rijden voordat we bij de route komen en daar rijden we redelijk rustig (24km/h) over verharde wegen naartoe. Mijn hartslag zit hier tussen de 130bpm en 145bpm. Na ongeveer 15 min zijn we dan bij de route en vaak gaan we rekken om vervolgens te starten. Zodra ik op het onverharde bospad kom schiet mijn hartslag naar 170+ met pieken naar 185, zonder dat ik echt 100% geef. Ik merk dan dat ik flink zweet en af en toe naar adem hap. Na zo'n 30 minuten rijden zakt mijn hartslag dan terug naar 150bpm tot 165bpm en gaat het lekker.

Als ik na het werk ga fietsen (in de avond dus) dan rijd ik dezelfde route en komt mijn hartslag op dat eerste stuk bos niet boven de 165 uit en heb ik nergens last van. Ik rijd dat stuk dan ook echt een aantal minuten sneller met een stuk lagere gemiddelde hartslag. Het lijkt er dus heel erg op dat het met mijn metabolisme/ochtendrituelen te maken heeft. Wat heb ik geprobeerd:
- minimaal 2 uur eerder opstaan dan fietsen
- uitgebreid eten
- dextro energie
- sportdrank op de route er naartoe
- eerste 7km alles geven zodat mijn lichaam eerder gewend is aan 'sporten'

Maar niets lijkt direct te helpen. Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen en tips?
Dat heb ik ook zowel met racen als mtben. Ik moet echt 10/15 (soms wel 20) km opwarmen om in de ochtend goed te presteren. Ik sta bijvoorbeeld om 7:00 op en ga om 07:30 aan het onbijt met 4 boterhammen met chocopasta en een kop koffie en een glas water. Dan even omkleden en wat surfen op het net en ik ben 08:30 weg.

Wat bij mij enorm helpt is een fijne lange weg te zoeken en die op constante snelheid af te rijden zonder al te veel inspanning en let daarbij goed op je ademhaling (muziek helpt). Probeer dat punt te vinden waarop je nog door je neus kan blijven inademen. Na een x aantal km voel je dat je warm bent en dan ga je aan de bak en gooi je het tempo wat hoger en ga je alles geven op een klim of dergelijke. Ik ben daarna over mijn eerste adem heen en het gaat dan beter. Mijn ademhaling stabiliseert zichzelf dan veel sneller en heb dan veel meer energie. In de avond heb je het voordeel dat je lichaam al "warm" is doordat je de op de dag wel iets doet. Het is dan veel makkelijker om in die fiets rush te komen :) Sportvoeding, suiker etc helpen niet, dat is echt voor een stap later :)

Het kan soms wel vervelend zijn, zeker als je met een groepje rijdt die dat totaal niet heeft, maar over het algemeen zijn dan de eerste 20 km afzien en daarna pak ik ze meestal wel in :+

[ Voor 3% gewijzigd door DjVe op 11-08-2013 14:16 ]

Verwijderd

DjVe schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 14:10:
Het kan soms wel vervelend zijn, zeker als je met een groepje rijdt die dat totaal niet heeft, maar over het algemeen zijn dan de eerste 20 km afzien en daarna pak ik ze meestal wel in :+
Dat vaak hier ook maar daarom bedacht ik me dat het helemaal leuk zou zijn als ik daar vanaf het begin al mee kon starten :9

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40
Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 13:48:
Zijn er mensen die, net als ik, vooral bij ritten in de ochtend (weekend) zeker zo'n 45 min nodig hebben om op gang te komen? We moeten zo'n 7km rijden voordat we bij de route komen en daar rijden we redelijk rustig (24km/h) over verharde wegen naartoe. Mijn hartslag zit hier tussen de 130bpm en 145bpm. Na ongeveer 15 min zijn we dan bij de route en vaak gaan we rekken om vervolgens te starten. Zodra ik op het onverharde bospad kom schiet mijn hartslag naar 170+ met pieken naar 185, zonder dat ik echt 100% geef. Ik merk dan dat ik flink zweet en af en toe naar adem hap. Na zo'n 30 minuten rijden zakt mijn hartslag dan terug naar 150bpm tot 165bpm en gaat het lekker.

Als ik na het werk ga fietsen (in de avond dus) dan rijd ik dezelfde route en komt mijn hartslag op dat eerste stuk bos niet boven de 165 uit en heb ik nergens last van. Ik rijd dat stuk dan ook echt een aantal minuten sneller met een stuk lagere gemiddelde hartslag. Het lijkt er dus heel erg op dat het met mijn metabolisme/ochtendrituelen te maken heeft. Wat heb ik geprobeerd:
- minimaal 2 uur eerder opstaan dan fietsen
- uitgebreid eten
- dextro energie
- sportdrank op de route er naartoe
- eerste 7km alles geven zodat mijn lichaam eerder gewend is aan 'sporten'

Maar niets lijkt direct te helpen. Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen en tips?
Ga een sportmedische keuring aan met ademgas-analyse / vermogensmeting. Dan weet je beter welke zones je kan rijden voor korte en langere tijd.

Voorbeeld;
MIjn max. hartslag is (toevallig) 180bpm.
Mijn omslagpunt is vastgesteld op 168 bpm.
alles tot 168 bpm kan ik dus lange tijd vol houden zonder verzuren, daarboven komt de man met de hamer na inspanning toch er in als ik niet iets 'temper' na het pieken ;)

verder is je hartslag beinvloedbaar door rust, stress, etc.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-11 14:34
DjVe schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 14:10:
[...]
Dat heb ik ook zowel met racen als mtben. Ik moet echt 10/15 (soms wel 20) km opwarmen om in de ochtend goed te presteren. Ik sta bijvoorbeeld om 7:00 op en ga om 07:30 aan het onbijt met 4 boterhammen met chocopasta en een kop koffie en een glas water. Dan even omkleden en wat surfen op het net en ik ben 08:30 weg.
Je werkt 4 bammen weg en gaat een uur later al rijden. Je lichaam is dan misschien energie aan het besteden aan het verweken van het voer welke hij heeft binnengekregen. Nu kan het zijn dat je een snelle spijsvertering hebt, twee uur is echter de richtlijn. Misschien moet je eens proberen om eerder te eten en/of later te vertrekken? Wat veel mensen onderschatten is dat je lichaam na het eten even wat tijd nodig heeft. Dat is net als met eten en dan binnen een uur gaan slapen, sommige mensen komen dan slecht in slaap.

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Roet schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 19:42:
[...]

Je werkt 4 bammen weg en gaat een uur later al rijden. Je lichaam is dan misschien energie aan het besteden aan het verweken van het voer welke hij heeft binnengekregen. Nu kan het zijn dat je een snelle spijsvertering hebt, twee uur is echter de richtlijn. Misschien moet je eens proberen om eerder te eten en/of later te vertrekken? Wat veel mensen onderschatten is dat je lichaam na het eten even wat tijd nodig heeft. Dat is net als met eten en dan binnen een uur gaan slapen, sommige mensen komen dan slecht in slaap.
Ik heb een snelle spijsvertering, maar ik zal je tip zeker gaan proberen. Ik rij overigens dan ook nog een stuk rustig om op te warmen, dus uiteindelijk zal er 1,5 uur tussen zitten voor ik ga knallen. Overigens is het in de middag/avond minder, maar ik blijf een rem voelen tot ik warm ben.

[ Voor 5% gewijzigd door DjVe op 11-08-2013 20:33 ]

• Roet
Ja het klinkt namelijk erg herkenbaar. Hoe langer de rit hoe beter, is het bij mij. Soms komt/kwam het pas echt na twee uur los, dan kan ik opeens een uur vol knallen zonder te hoeven stoppen.

Uiteindelijk deed ik iets heel simpels verkeerd: om goed voorbereid te zijn at ik altijd wat meer, terwijl dit eigenlijk meer in mijn nadeel werkte. Ik eet nu minder vooraf, eigenlijk gewoon een normale hoeveelheid, maar wel koolhydraat/vezelrijk. Dit helpt bij mij enorm! Net als alvast wat eten onderweg eerder dan dat ik honger krijg. Ik duw nu na een klein uur fietsen het eerste vaste voedsel naar binnen. Werkt erg goed bij mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Roet op 11-08-2013 21:41 ]

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Lekker op vakantie geweest in de Franse Alpen. Ik heb daar een all-mountain mtb gehuurd en een enduro-route gedaan vanaf Alpe d'Huez, wat is dat vet! Was de eerste keer mtb in de bergen voor mij. Vooral dat afdalen met 160mm veerweg is echt kicken, ik ging op een gegeven moment 55km/u vanaf de Sarenne richting Huez door het bos op zo'n rotsig pad.

Zeker voor herhaling vatbaar. Nu voorlopig maar weer conditie onderhouden op de tracks in plat NL.

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Roet schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:40:
Ja het klinkt namelijk erg herkenbaar. Hoe langer de rit hoe beter, is het bij mij. Soms komt/kwam het pas echt na twee uur los, dan kan ik opeens een uur vol knallen zonder te hoeven stoppen.

Uiteindelijk deed ik iets heel simpels verkeerd: om goed voorbereid te zijn at ik altijd wat meer, terwijl dit eigenlijk meer in mijn nadeel werkte. Ik eet nu minder vooraf, eigenlijk gewoon een normale hoeveelheid, maar wel koolhydraat/vezelrijk. Dit helpt bij mij enorm! Net als alvast wat eten onderweg eerder dan dat ik honger krijg. Ik duw nu na een klein uur fietsen het eerste vaste voedsel naar binnen. Werkt erg goed bij mij.
Ik zal eens proberen wat minder te eten vantevoren, wellicht dat het wat opwarmen daarmee versneld. Ik pak onderweg ook elk uur wel iets (banaan, koekje, peperkoekje). Nog meer tips mbt opwarmen voor een rit? Volgens mij is mijn aanpak voor het opwarmen zelf wel oke toch?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

Nox

Noxiuz

Ik fiets altijd op zaterdag van 9 tot half elf, eet dan vrij weinig voor het fietsen. Een enkele boterham en dan tijdens de rit nog wat. Ik kan echt niet om half zeven mijn bed al uit - op zaterdag.

Overigens eerdaags maar weer naar de huisarts. Paar maanden terug over de kop gegaan en op schouder geland. Na twee maanden naar de fysio gegaan, paar behandelingen later voelde het goed. Nu wat meer gaan sporten > error. Nog steeds in de dagelijkse bezigheden pijn. Ik kan er mee leven, echter fijn is anders :(

Zit nu een beetje in dubio, ik ben niet extra verzekerd dus wil het liefst zo min mogelijk naar de fysio want dat kost je gewoon geld (ik snap niet dat een fysio niet in het standaardpakket zit. wtf) zonder dat je ER op gaat. Het is echt niet zo dat de fysio een alternatieve geneeswijze is ofzo. Stelletje achterlijke verzekeraars, maar dat is voor een andere discussie.

Iemand tips?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:17
NoxiuZ schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 20:52:
Ik fiets altijd op zaterdag van 9 tot half elf, eet dan vrij weinig voor het fietsen. Een enkele boterham en dan tijdens de rit nog wat. Ik kan echt niet om half zeven mijn bed al uit - op zaterdag.

Overigens eerdaags maar weer naar de huisarts. Paar maanden terug over de kop gegaan en op schouder geland. Na twee maanden naar de fysio gegaan, paar behandelingen later voelde het goed. Nu wat meer gaan sporten > error. Nog steeds in de dagelijkse bezigheden pijn. Ik kan er mee leven, echter fijn is anders :(

Zit nu een beetje in dubio, ik ben niet extra verzekerd dus wil het liefst zo min mogelijk naar de fysio want dat kost je gewoon geld (ik snap niet dat een fysio niet in het standaardpakket zit. wtf) zonder dat je ER op gaat. Het is echt niet zo dat de fysio een alternatieve geneeswijze is ofzo. Stelletje achterlijke verzekeraars, maar dat is voor een andere discussie.

Iemand tips?
Voorzichtig doen en niet miepen om een paar euro's. Een bekende heeft last van der schouder, na aanrijding met een auto (zij op de fiets). Alles vergoed dus, maar ze kan waarschijnlijk nooit meer haar schouder echt belasten. Veel moet dus met 1 hand.

Andere tip, oefeningen doen om je schouder 'sterker' te maken. Maar dan ook de stabiliserende spieren, die ondersteuning geven aan je schouder. De fysio kan je daar prima mee helpen. En misschien even niet fietsen. Zuur, maar wat nou als je met je kapotte schouder weer op je bek gaat? En die kans is groot want fietsen kun je niet :+

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

Nox

Noxiuz

Mijn fiets kan dat niet, ik kan dat prima :P (tja je moet iets de schuld geven :P)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een klein vraagje met betrekking tot schoonmaken.

Ik maak nu de fiets meestal schoon met sponsje etc, het vuil krijg ik allemaal wel weg. Maar nu zie ik ook van die chain cleaners, heeft zo'n apparaatje nog nut / erg veel voordeel?

Zie er namelijk 1 van parktool (daar doe je vloeistof in), en 1 van muc off, en daar spuit je het er op via een spuitbus.

Iemand hier ervaring mee?

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 15:18
Advert & crosspost: Boys, iemand die hier nog op zoek is naar een Polar voor gericht trainen? Ik verkoop mn RCX5-bike aangezien ik niet aan die borstband kan wennen tijdens t mountainbiken.
Speciale vaste prijs voor tweakers: €150,- ex verzenden. Meer info:
http://link.marktplaats.nl/707053036
DM of mail me bij interesse!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

SaURoN schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:12:

Ik maak nu de fiets meestal schoon met sponsje etc, het vuil krijg ik allemaal wel weg. Maar nu zie ik ook van die chain cleaners, heeft zo'n apparaatje nog nut / erg veel voordeel?

Zie er namelijk 1 van parktool (daar doe je vloeistof in), en 1 van muc off, en daar spuit je het er op via een spuitbus.

Het is best handig ja! Ik heb gewoon een goedkoop ding zoals deze . Beetje ontvetter in gooien en droog maken met een doekje en insmeren met een lube.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
SaURoN schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:12:

Die van muc off werkt ideaal, met een groot nadeel: de vloer onder je fiets wordt er erg smerig van. De overtollige ontvetter spettert makkelijk van je ketting af. Bij de 'gewone' chain cleaners gaat er behoorlijk wat ontvetter doorheen, maar spettert het minder in het rond.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:34

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

dnhelle schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:36:
Advert & crosspost: Boys, iemand die hier nog op zoek is naar een Polar voor gericht trainen? Ik verkoop mn RCX5-bike aangezien ik niet aan die borstband kan wennen tijdens t mountainbiken.
Speciale vaste prijs voor tweakers: €150,- ex verzenden. Meer info:
http://link.marktplaats.nl/707053036
DM of mail me bij interesse!
Die marktplaats advertentie klopt voor geen kanten! Er zitten niet eens grove spelfouten in en alle zinnen lopen gewoon goed. pff, zo verkoop je toch niks op MP?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Roet
Inderdaad, en dan ook nog eens een duidelijke foto erbij. Geen wonder.

Mijzelf aangemeld voor de 29er test van Bikefreak trouwens, ergens eind dit jaar moet toch écht de knoop worden doorgehakt. De 29er hardtail rijdt zeer fijn, maar dat hij net zo comfortabel rijdt als een (26") fully.. lies!

• dnhelle
zonoskar schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 10:15:
[...]

Die marktplaats advertentie klopt voor geen kanten!
You got me there... Thnx ;)
Klopt 't trouwens dat je je rfx weer een nieuw leven aan het schenken bent?

• SaURoN
  • Niet online
MBV schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 09:37:
[...]

Die van muc off werkt ideaal, met een groot nadeel: de vloer onder je fiets wordt er erg smerig van. De overtollige ontvetter spettert makkelijk van je ketting af. Bij de 'gewone' chain cleaners gaat er behoorlijk wat ontvetter doorheen, maar spettert het minder in het rond.
Ahh, dus je raad die muc off aan boven de parktool?

• MBV
Als je er direct een stuk grondzeil bij koopt om onder je fiets (en een stuk ervoor en erachter) te leggen wel.

Ik ga zelf zo'n ding van parktool kopen, ik heb nu een vergelijkbaar ding van de halfords (van 10 jaar oud) wat niet echt goed werkt.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

dnhelle schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 10:39:
Klopt 't trouwens dat je je rfx weer een nieuw leven aan het schenken bent?
Ja, verf er af en weer te koop :) Maar hij hoeft niet weg. Ik zou hem ook kunnen inruilen bij Turner, dat levert $600 op :) Moet ik wel een Turner terug kopen voor $2500 of meer.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Roet
Gelukkig hebben ze de Czar daarvoor in het leven geroepen ;). Een erg mooie 29er. Ik twijfel nu voornamelijk tussen een Element 970 RSL, Jet RDO en Czar. Ik ga in september een Epic, Canyon Nerve en een Cube AMS testen, om een beter beeld te krijgen van wat mogelijk is met 29er XC fullies. De Jet, Czar en Element testen, lijkt een ander verhaal te zijn. Tips mbt testen zijn welkom trouwens. Van Peerkes ben ik overigens op de hoogte, ga ik mogelijk binnekort eens contact mee opnemen :).

Hoe is het trouwens afgelopen met de lagers van je Element, Zonoskar? Zag je posts op zowel mtbr als mountainbike.nl, zag er ook niet al te positief uit. Wat dat betreft is de Czar lekker makkelijk te onderhouden denk ik, met zijn lagers en externe cable routing.

[ Voor 6% gewijzigd door Roet op 14-08-2013 11:58 ]

• dnhelle
@Zono nice! Een raw finish zal idd beter overkomen. Er rust volgens mij wel een vloek op de verkoop van Turners, ik zie bv. al 2 flux's DW in raw maatje medium al een ruim half jaar te koop staan. Slik!

@Roet ik kan je Akkermans in Elsloo (Limburg) van harte aanbevelen. Sterker nog, ik heb vorige week donderdag nog een mat-black Czar in mijn handen gehad en my God, wat een frame.

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

MBV schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 11:28:
Als je er direct een stuk grondzeil bij koopt om onder je fiets (en een stuk ervoor en erachter) te leggen wel.

Ik ga zelf zo'n ding van parktool kopen, ik heb nu een vergelijkbaar ding van de halfords (van 10 jaar oud) wat niet echt goed werkt.
Ik heb toch wel de ervaring dat al die tools je vloer vies maken ;) Ik dacht overigens dat je die Muc-Off toola alleen icm met die spuitbus kon gebruiken, maar je kan e rook gewoon vloeistof in gieten (aldus dit zeer foute filmpje)

• Roet
dnhelle schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:01:
@Zono nice! Een raw finish zal idd beter overkomen. Er rust volgens mij wel een vloek op de verkoop van Turners, ik zie bv. al 2 flux's DW in raw maatje medium al een ruim half jaar te koop staan. Slik!
26ers, en dan met name de boutique en dure frames, zijn echt aan de straatstenen niet meer kwijt te raken. Tenzij je echt een zeer lage prijs vraagt. Mijn 26er staat gewoon nog in de schuur bij mijn ouders, verkopen is erg zonde en het blijft toch mijn eerste echte mountainbike waar ik echt belachelijk veel KM's op heb gereden. Met die flatbar van nipt 50cm O+.
@Roet ik kan je Akkermans in Elsloo (Limburg) van harte aanbevelen. Sterker nog, ik heb vorige week donderdag nog een mat-black Czar in mijn handen gehad en my God, wat een frame.
Oei, waarom had jij die in je handen? ;) Het lijkt erop dat ik echt in Limburg moet zijn voor de Czar. Wel jammer want ik woon in Delft en de kans is groot dat ik sowieso in de randstad blijf wonen. Ik dacht trouwens dat ze daar een oranje hadden opgebouwd? Is hij te testen dat jij weet?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Lagers van mijn Element zijn weer helemaal top. Het lijkt erop dat ik gewoon elk jaar 150 euro moet investeren in nieuwe lagers. Ik haal ze nu elke maand even uit elkaar om te checken en schoon te maken. En tsja, Turners zijn gewoon duur en onbekend. Die Czar is een gaaf frame, maar heeft hetzlefde inzetbereik als mijn Element en die is nog niet toe aan pensioen.

Overigens heb ik ook maar 1400 euro gekregen voor mijn Titus. Dat was ook een boutique fiets van ca 6000 euro nieuwprijs. Doet even pijn, en ik weet zeker dat ik over 10 jaar echt spijt ga krijgen (heb ik nu eigenlijk al). Maar de RFX hoeft niet perse weg, al staat ie wel een beetje in de weg. Er schijnen maar 60 van die frames te zijn gemaakt, dus wel een redelijk uniek frame. En 1 van de weinigen die nog de orginele achterbrug heeft (naar verluidt).

• SaURoN
  • Niet online
MBV schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 11:28:

Ahh dan word het voor mij ook de parktool denk ik, kan je ook gewoon zelf wat spul in gieten ipv dure spuitbussen te halen....
DjVe schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:02:
[...]

Ik heb toch wel de ervaring dat al die tools je vloer vies maken ;) Ik dacht overigens dat je die Muc-Off toola alleen icm met die spuitbus kon gebruiken, maar je kan e rook gewoon vloeistof in gieten (aldus dit zeer foute filmpje)
Dat is een andere als degene die ik bedoelde :P
http://muc-off.com/en/bic...ool.html?category=bicycle
Muc-Off Chain Doc

http://muc-off.com/en/bic...ath.html?category=bicycle
Muc Off X-1

Maar denk dat ik de Park Tools gewoon ophaal, dan kan ik de vloeistof er gewoon in gieten, en dat hoeft niet speciaal van muc off te zijn. Zou me niks verbazen als er weer aparte aansluiting op die Muc Off zit :P

• MBV
SaURoN schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:28:
[...]

Ahh dan word het voor mij ook de parktool denk ik, kan je ook gewoon zelf wat spul in gieten ipv dure spuitbussen te halen....
Zo ongeveer elke bus ontvetter past erop, en je ketting wordt er iets schoner van :) En ontvetter in zo'n parktool gooien gaat ook vrij hard.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Sauron: Wat is er overigens mis met een doek en optioneel wat wasbenzine? Die tools maken de ketting veel te schoon, dat kost alleen maar extra smeermiddel.

• SaURoN
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:41:
@Sauron: Wat is er overigens mis met een doek en optioneel wat wasbenzine? Die tools maken de ketting veel te schoon, dat kost alleen maar extra smeermiddel.
Niks, maar zit een beetje te kijken, en het leek me wel handig om er bij te hebben ;) Doe het nu ook met een doek, maar soms blijft er een beetje tussen zitten. Ben ook niet vanplan dit iedere week te gebruiken :P

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-10 23:12
zonoskar schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 13:41:
Of spuitbusje remreiniger, doet zijn werk ook wel ;)

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

• MBV
Dat is ongeveer hetzelfde als Muc-Off chain doc: spuitbus ontvetter die je op je ketting mikt. En het kost domweg een stuk minder tijd t.o.v. met een afwasborstel de modder tussen de schakels uit proberen te krijgen.

• 107mb
  • Laatst online: 13-11 16:51
misschien een hele stomme vraag... maar naast het gewone huis tuin en keuken fietsen op een gazelle heb ik geen ervaring met wielrennen cq. mountainbiken.

Al enkele jaren ga ik op vakantie naar de omgeving Grindelwald. Elk jaar vindt daar de Eiger Bike Challenge plaats. Nu heb ik mij ineens als doel gesteld om binnen afzienbare tijd mee te doen aan deze tocht. Waarom? doelen moet je hebben, en het lijkt mij gewoon geweldig gaaf om hier aan mee te doen. Ik ben inmiddels de 40 gepasseerd, maar het moet wel mogelijk zijn... toch?

Hoe ga ik dit regelen? Ik denk iets zoals:
  • mtb kopen. Welke? geen flauw idee. Moet ik mij in gaan verdiepen
  • gaan fietsen, lekker in het platte Nederland. Conditie opbouwen enzo.
  • gaan fietsen in heuvelachtig gebied. Ik woon in twente, dus kan richting holterberg of teutoburger wald.
  • ivm werk en gezin gaat dat maar een keer per week, op pad naar heuvelachtig gebied. Daarnaast wil ik twee keer per week naar het werk fietsen (+/- 15 km). Dat doe ik nu ook op mijn good-old-gazelle.
  • fiets weekendjes naar iets ruiger gebied...
Is dit een goede opzet, of ben ik vreselijk naief? Hoe leer je afdalen? Zijn er misschien mensen die aan de tocht hebben meegedaan? Zoals jullie zien: vragen vragen vragen....

• Riqy
Je zou ook kunnen oefenen met uitgezette MTB routes in Nederland, hier kun je wel ervaring mee opdoen voor de techniek. Vaak liggen er wel routes bij je in de buurt, zodat je er niet stad en land voor hoeft af te reizen :)

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

• Marc Rademaker
107mb schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:56:
misschien een hele stomme vraag... maar naast het gewone huis tuin en keuken fietsen op een gazelle heb ik geen ervaring met wielrennen cq. mountainbiken.

Al enkele jaren ga ik op vakantie naar de omgeving Grindelwald. Elk jaar vindt daar de Eiger Bike Challenge plaats. Nu heb ik mij ineens als doel gesteld om binnen afzienbare tijd mee te doen aan deze tocht. Waarom? doelen moet je hebben, en het lijkt mij gewoon geweldig gaaf om hier aan mee te doen. Ik ben inmiddels de 40 gepasseerd, maar het moet wel mogelijk zijn... toch?

• gaan fietsen in heuvelachtig gebied. Ik woon in twente, dus kan richting holterberg of teutoburger wald.
  • ivm werk en gezin gaat dat maar een keer per week, op pad naar heuvelachtig gebied. Daarnaast wil ik twee keer per week naar het werk fietsen (+/- 15 km). Dat doe ik nu ook op mijn good-old-gazelle.
Is dit een goede opzet, of ben ik vreselijk naief? Hoe leer je afdalen? Zijn er misschien mensen die aan de tocht hebben meegedaan? Zoals jullie zien: vragen vragen vragen....
Ik denk dat het prima te doen is, mits je je ook houdt aan je voornemens. Je bent de 50 nog niet gepasseerd en 40+ betekent niet dat je fysiek gezien een wrak bent :P Ik stond laatst uit te hijgen na een rondje Lage Vuursche en een man op leeftijd (50+) die reed op het laatste stukje achter mij en een vriend van mij aan. Zegt ie, ja, naar beneden, dat kon nog wel iets harder. Zal wel een beste conditie gehad hebben die vent. Maar goed, leeftijd mag geen enkel probleem zijn.

Welke fiets hangt van je budget af. Minder dan 600 euro zou ik niet naar kijken, meer dan 1000 euro hoeft denk ik ook weer niet. Gewoon een hardtail met deore of beter afmontage.Als je in het begin vooral op verharde wegen gaat fietsen zou ik wel overwegen om er iets minder 'noppigs' onder te leggen. Er zijn hier vast mensen met goede suggesties. Wanneer je dan het bos in gaat, leg je de banden er weer op die eronder zaten toen je de fiets kocht :)

• dnhelle
Roet schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:12:
[...]

26ers, en dan met name de boutique en dure frames, zijn echt aan de straatstenen niet meer kwijt te raken. Tenzij je echt een zeer lage prijs vraagt. Mijn 26er staat gewoon nog in de schuur bij mijn ouders, verkopen is erg zonde en het blijft toch mijn eerste echte mountainbike waar ik echt belachelijk veel KM's op heb gereden. Met die flatbar van nipt 50cm O+.

[...]

Oei, waarom had jij die in je handen? ;) Het lijkt erop dat ik echt in Limburg moet zijn voor de Czar. Wel jammer want ik woon in Delft en de kans is groot dat ik sowieso in de randstad blijf wonen. Ik dacht trouwens dat ze daar een oranje hadden opgebouwd? Is hij te testen dat jij weet?
Eerste statement: True.
Waarom? Omdat ik er was, t is mijn LBS ;) Je kan Rob altijd ff een belletje geven, anders ook goed te combineren met een mtb-tocht met hem. Om je ff lekker te maken: http://reviews.mtbr.com/review-turner-czar-29er

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:44
Ik heb begin dit jaar een nieuwe mtb gekocht , alleen nu keek ik vandaag naar de banden en zag dat deze al begonnen te scheuren.. nu vroeg ik mij af of ik bij kleine scheurtjes gelijk de hele band moet vervangen? en of het normaal is dat een band binnen 9 maanden en +- 1500km begint te scheuren ? Fiets staat binnen in de garage , op vakantie heeft ie echter wel 12 dagen op het balkon gestaan.

• MBV
Nee, wat voor banden zijn het? Ik heb nog wat oude banden van 5 jaar geleden, die het nog prima doen.

[ Voor 54% gewijzigd door MBV op 14-08-2013 17:02 ]

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:44
Betreft het merk CST type caballero.
Was toch al van plan om andere banden te gaan halen , deze rollen niet erg licht op het asfalt waar ik me toch voornamelijk op bevindt.

• Riqy
Nog mensen hier die zaterdag mee gaan doen met de toertocht in Zevenhuizen (Leek) ?

Denk dat ik zelf de 35 km afstand ga doen :)

My iRacing

• SaURoN
  • Niet online
Denk dat ik toch maar eens moet kijken of ik de MTB in de fiat kan krijgen, en dan een keer een middagje vrij neem. Kom er net achter dat Lage Vuursche maar 8km is vanaf me werk :P Denk alleen (zover ik het zie) dat die behoorlijk stukje zwaarder is als de MTB route van hattem/heerde, gelukkig is die niet zolang als die beiden :P

• TheLemon

TheLemon

LV is niet zwaar, alleen enorm stuiteren over de boomwortels en veel draaien en keren, wel goed om bochtentechniek te leren. Grote zandbak vrij aan het begin is wel lastig, als het droog is geweest wordt dat afstappen en stukje lopen.

• Marc Rademaker
TheLemon schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 21:29:
LV is niet zwaar, alleen enorm stuiteren over de boomwortels en veel draaien en keren, wel goed om bochtentechniek te leren. Grote zandbak vrij aan het begin is wel lastig, als het droog is geweest wordt dat afstappen en stukje lopen.
Zwaar is misschien niet de juiste term, maar als je de route in 31-33 minuten wilt rijden, moet je stevig doortrappen. Er zitten wat dat betreft net genoeg klimmetjes om je hartslag aardig omhoog te krijgen, als je vervolgens meteen flink doorstampt. De laatste keer ook maar 1x af hoeven stappen, de andere stukken met zand konden we met veel moeite doorheen fietsen. Dat hakt er ook aardig in.

Maar aangezien het een korte route is, is het inderdaad niet echt zwaar. Na max 40 minuten ben je immers klaar.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik wil m'n mountainbike gaan verkopen omdat ik er gewoonweg veel te weinig op fiets.
De fiets is eigenlijk net wat te klein voor me (ik ben 1.91m) en dat resulteert in blessures....
Het is een Rock Machine Adrenaline 2000 model 2005, maat L (20,5") uit m'n hoofd.
Er is hoogstens 1500km mee gefietst sinds ik de fiets heb gekocht in 2006.
Hier wat specs volgens de fabrikant:

- double butted alu frame.
- Rock Shox 90 demper.
- Suntour XCP 75 vork.
- Shimano LX voor- en achterderailleur.
- Shimano Deore shifters.
- Avid digit 5 V-brakes.
- Ritchey headset, stuurpen, stuur en zadelpen.
- Truvativ Firex SX cranckset.
- Rock Machine naven, Ritchey Girder XC/OCR velgen.
- WTB banden en zadel.

Wat zou zoiets nog waard zijn volgens jullie? De fiets ziet er nog prima uit met wat minimale kleine krasjes her en der.

Afbeeldingslocatie: http://i1230.photobucket.com/albums/ee499/SpongeRob/Vanalles/IMG_0459_zpsfeb18294.jpg
Hier was de fiets net nieuw, recente foto's kan ik op verzoek nog maken.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:52
Ik denk zo'n 400 euro. Nu ben ik niet zo thuis in de full-suspension fietsen, maar bijvoorbeeld een paar jaar oude LX hardtail kun je oppikken voor dat bedrag. Deze is echter best wel wat jaren ouder, en dat drukt de prijs bij dit soort fietsen behoorlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyclonist op 17-08-2013 12:24 ]

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Ik denk eerder aan 200 als hij er nog net zo netjes uit ziet als op de foto hierboven. Voor 400 had ik toch zeker wel hydraulische remmen en een fatsoenlijke vork verwacht.

• Cyclonist
Goede punten, daar had ik niet goed op gelet. Er staan op marktplaats ook recentere fietsen met betere afmontage op marktplaats voor ~400 euro. Dat hij weinig gebruikt is maakt voor de prijs weinig uit helaas, misschien is 200 euro inderdaad een realistischer bedrag.

Ik heb mijn fiets ook nieuw aangeschaft, 2008 full XT. Maar toch denk ik een volgende keer tweedehands ga shoppen, je krijgt gewoon meer waarde voor je geld. Goed zoeken kan volgens mij echt een koopje opleveren.

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Dan moet je wel weten waar je op moet letten. Ik had een koopje voor een 2010 Cube LTD voor €250, maar de remmen en alle lagers waren verrot. Als je dat zelf niet kan fixen, gaat het een duur geintje worden.

• MBV
Wat doe je tegen verrotte lagers? De lagers van mijn achterwiel zijn nogal versleten. Wielset is uit 2008, dus dat ik in mijn voorwiel een klein versleten streepje zie bij de cups en cones van mijn XT lager vind ik logisch. Maar achter is het (door o.a. achterstallig onderhoud, guilty as charged) dramatisch: de helft van de cups en cones is ingesleten. Kan je daar nog iets mee, behalve een nieuwe naaf inspaken? Gezien de staat van de velg is dat niet de moeite waard, dus dat wordt een nieuw wiel zoeken.

Sowieso was het verschil tussen voor en achter absurd: voor kwam het vet er als nieuw uit, dezelfde kleur als dat ik er 2 jaar geleden ( :X ) in heb gestopt, terwijl achter zo ongeveer modderkleurig was. En bij mijn weten heeft mijn fiets nooit zwemles gekregen.

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 17-08-2013 14:36 ]

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

De vorige eigenaar had de fiets grondig afgespoten met de hoge druk. Er zat nog amper vet in de cups van de Deore 525 lagers. Ik heb de kogeltjes vervangen en nieuw vet in de lager gestopt en hij loopt nu weer lekker. Er zat ook water in de remklauwen en (waarschijnlijk) door vorst is dat gaan uitzetten en heeft de das om gedaan voor de cilinders. Reviseren was duurder dan een tweedehands FormulaRX van €150 (ongebruikt). Zelfde verhaal over de GPX trapas, wat sowieso gewoon krengen zijn qua duurzaamheid. Overigens ben ik aankomend jaar toch wel toe aan een nieuwe set wielen :)

• MBV
Dat is knap :X Sowieso worden shimano naven standaard met te weinig vet afgeleverd, dus als je ze niet na korte tijd opnieuw invet gaat het hard. Dat heb ik tenminste begrepen op wat sites met tips over onderhoud.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:04
Zometeen voor het eerst sinds afgelopen winter weer op de singlespeed op pad, naar de MTB route Amerongen. Het regent nu weer behoorlijk, dus zal wel een modderige bende zijn.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
MBV schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 14:34:
Wat doe je tegen verrotte lagers? De lagers van mijn achterwiel zijn nogal versleten. Wielset is uit 2008, dus dat ik in mijn voorwiel een klein versleten streepje zie bij de cups en cones van mijn XT lager vind ik logisch. Maar achter is het (door o.a. achterstallig onderhoud, guilty as charged) dramatisch: de helft van de cups en cones is ingesleten. Kan je daar nog iets mee, behalve een nieuwe naaf inspaken? Gezien de staat van de velg is dat niet de moeite waard, dus dat wordt een nieuw wiel zoeken.

Sowieso was het verschil tussen voor en achter absurd: voor kwam het vet er als nieuw uit, dezelfde kleur als dat ik er 2 jaar geleden ( :X ) in heb gestopt, terwijl achter zo ongeveer modderkleurig was. En bij mijn weten heeft mijn fiets nooit zwemles gekregen.
Hier het zelfde verhaal. Conusjes beetje ingesleten, maar daarvoor ga ik nog niks vervangen, heb de lagers opnieuw ingevet en losjes afgesteld ( Net geen speling als het wiel in de fiets zit ) Dus kan er nog wel ff mee voorruit. Is het stuk, dan is het stuk ;)

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Ik denk ook niet dat ik de naven zou vervangen. Een nieuwe wielset met XT naven kost je €130 (met Mavic XM 319 velgen en DT champ spaken). Als ik de naven los zou bestellen en die er door een FM er in zou laten zetten ben ik zeker €100 kwijt.

• MBV
Nou ja, beetje versleten dekt de lading niet helemaal. Ik heb het nu losjes afgesteld (dus een minimale speling) en hoor de kogeltjes ronddraaien en kan dat in het stuur voelen als hij op een standaard hangt...

Nu alleen een ander probleem erbij: de remmen voelden een beetje zompig, duidelijk wat lucht erin. Dus wiel eruit, blokken eruit, ontluchten, blokken erin, wiel erin, klaar. En nu heb ik, ondanks 85x de rem indrukken voor het zelfstel-mechanisme, nog 0,0 remdruk. Dus nog een keer ontluchten, en nog een keer, en nu zelfs met nieuwe DOT-vloeistof. Pas zodra de remhendel de handvaten raakt begint het een beetje te remmen :@ En dat terwijl ik, liefst voor de kabelbanen sluiten (is vaak eind deze maand) nog even een bike-hotel wil boeken in Oostenrijk :@
Vorig jaar mijn frame gescheurd de week voor mijn vakantie, dit jaar een poging om even wat achterstallig onderhoud in te halen... Altijd wat vlak voor mijn vakantie :(

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 18-08-2013 17:18 ]

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Heb je ze dan wel goed ontlucht? ben je toevallig niet de stap vergeten om de remhendels in te knijpen tijdens het ontluchten (en vast te zetten) en ze onder druk weer terug te laten veren?

Edit: Ik heb de eerste keer deze howto's gevolgd. Materiaal wat ze hebben is ook erg degelijk en goedkoop.

[ Voor 31% gewijzigd door DjVe op 18-08-2013 17:55 ]

• MBV
Hayes stroker trail, bijna exact het filmpje van hayes op youtube gevolgd. Ik heb alleen niet de calipers losgehaald* om daarmee rond te zwaaien, nog nooit nodig geweest. Een half jaar geleden heb ik het ook gedaan, toen geen centje pijn. Oh ja, ook zo leuk: op dat youtube filmpje van Hayes zeggen ze dat 'als je dat en dat ringetje gebruikt, je een heel solide verbinding hebt'. Doe *%&$%*&$% dat ***ringetje dan bij je bleedkit van 30 euro! |:(

* ter compensatie heb ik de pistons wat naar buiten laten komen na de eerste keer ontluchten, en teruggeduwd met de bleed-nipple open

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 18-08-2013 19:03 ]

• dnhelle
Hoe lang heb je die Hayes MBV? Ook al weet je ze nog te repararen, wellicht beter om ze vaarwel te wensen, je wilt niet op je fietsvakantie eenzelfde probleem ervaren (Note: ervaringsdeskundige..)

• MBV
4 jaar, en tot een paar maanden geleden werkten ze prima. Ik kan je verzekeren dat als ze nog te repareren zijn, ik eerder een nieuwe fiets koop dan nieuwe remmen ;) Ook mijn voorvork ga ik proberen te servicen zodra ik terug ben van vakantie, op een oude fiets moet je het leren, en dan verkoop ik hem als beginnersfiets. Met uiteraard de eerlijke vermelding dat de koper maar beter kan gaan sparen voor een nieuwe wielset.

Maar wat was er dan met jouw remmen aan de hand? Rubbers kapot of zoiets? Ik vind het vooral zo gestoord dat voor en achter tegelijk stuk zijn, dat suggereert IMHO dat ik zelf iets fout doe. Ik zou trouwens ook nooit mijn remmen gaan ontluchten op vakantie, dat doe ik ervoor, nog nooit gehad dat ik binnen een paar maanden opnieuw moest ontluchten (mits ze het goed deden op een eerste testrit natuurlijk).

[ Voor 44% gewijzigd door MBV op 18-08-2013 21:17 ]

• TheLemon

TheLemon

Ik lees in je eerste post: wielen eruit, remblokken eruit, ...
Bij mijn weten moet je je remmen altijd bleeden met alles erin, moet dat bij Hayes anders? Ik heb versleten (of kapot gedraaide) rubbertjes gehad in mijn Formula Oro remmen, maar dat moet je kunnen zien als dat aan de hand is. Olie erin betekent lucht eruit en als er zoals in jouw geval lucht ingekomen is, moet er dus ergens olie uitgekomen zijn (onderin). Je zou dus druppels olie moeten zien tijdens het bleeden denk ik.

Of de zuigers lopen niet lekker, maken ze wel een soepele (zij het niet volledige) slag?

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb bij het bleeden van mijn formula remmen ook alles verwijderd en wat blokken gemaakt van plastic pasjes om de cilinders op de plaats te houden. Cilinders iets terug duwen met platte schroevendraaier en dan die blokken erin. Kan je overal makkelijk bij en door het terugduwen zijn de remmen veel beter te doseren (bij mijn remmen dan he ;))

• MBV
TheLemon schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:55:
Ik lees in je eerste post: wielen eruit, remblokken eruit, ...
Bij mijn weten moet je je remmen altijd bleeden met alles erin, moet dat bij Hayes anders?
Dat is om te voorkomen dat er remvloeistof bij de blokken komt als het slangetje losschiet of zoiets. En om te zorgen dat je de pistons terug kan duwen zonder je remblokken te beschadigen.
Ik heb versleten (of kapot gedraaide) rubbertjes gehad in mijn Formula Oro remmen, maar dat moet je kunnen zien als dat aan de hand is. Olie erin betekent lucht eruit en als er zoals in jouw geval lucht ingekomen is, moet er dus ergens olie uitgekomen zijn (onderin). Je zou dus druppels olie moeten zien tijdens het bleeden denk ik.
Het lekt wat langs het vulnippeltje, via de schroefdraad of doordat het slangetje niet goed afdicht. Geen idee wat ik daartegen zou moeten doen, dat mag een fietsenmaker uitzoeken. 12gobiking of bike2build, ik weet geen andere mountainbike-specialisten in de buurt van Rotterdam.

[edit]
Zou het helpen om wat van die dunne tape ertussen te doen zoals loodgieters dat gebruiken bij leidingen? Of moet je daar een loctite oplossing gebruiken?
Of de zuigers lopen niet lekker, maken ze wel een soepele (zij het niet volledige) slag?
Voor bleef 1 piston zitten, die heb ik ingesmeerd met dot-vloeistof en teruggeduwd. Nu komen ze allebei even ver naar buiten.

[ Voor 21% gewijzigd door MBV op 19-08-2013 13:15 ]

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
MBV schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:00:
[edit]
Zou het helpen om wat van die dunne tape ertussen te doen zoals loodgieters dat gebruiken bij leidingen? Of moet je daar een loctite oplossing gebruiken?
Ik zou het een kansje geven iig :) :o Teflon tape kost geen.........je weet wel :+

[ Voor 6% gewijzigd door Marsjee op 19-08-2013 18:52 ]

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-11 14:27

ricardo246

Life's what you make it!

Voor de mensen in de buurt van Breda:
Op een steenworp afstand van Dorst is een nieuwe route aangelegd: de cadettenkamp route (bron: http://forum.mountainbike.nl/). Die is 7km lang, en ligt op een paar minuten van de route Dorst (als je halverwege instapt bij "de boom" aan de A27, bij het viaduct langs het spoor. Ga ik van de week eens ontdekken :-)

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
107mb schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:56:

Heb redelijk wat ervaring met het fietsen van marathons. De Eiger Bike Challenge ken ik niet maar de langste afstand fiets je niet zo maar even. Mooiste zou zijn om zo snel mogelijk een MTB te kopen en dan zo vaak mogelijk gaan fietsen. Zo wel verhard als in het bos. Teutoburger wald is perfecte omgeving om je voor te bereiden op een marathon.

Als je slim bent ga je als voorbereiding een paar marathons in het Sauerland fietsen. Die zijn lekker dichtbij en technisch in de regel niet al te lastig. Als je op korte termijn begint met fietsen en het volhoudt moet je volgend jaar in april in staat zijn om mee te doen een de SKS Bike Marathon ( www.mega-sports.de). Je kunt dan tijden kiezen tussen de hele of halve marathon (keuze te maken tijdens de wedstrijd). Als dit goed gaat kun je wat later in het jaar nog een marathon doen in het Sauerland. Bij voorkeur dan de hele marathon. Als dit relatief makkelijk gaat kun je gaan nadenken over de Eiger Bike Challenge. Valt het allemaal tegen wordt het een jaar later.

Als je al een sport verleden hebt is dat natuurlijk een voordeel. Als je te zwaar bent is dat ook punt van aandacht. Dat maakt het namelijk nog veel zwaarder dan het fietsen van een MTB marathon toch al is.

Om te leren afdalen kun je eventueel een clinic volgen. Fietsen in heuvelachtig gebied is een mooie voorbereiding maar naar mijn idee niet eens noodzakelijk.

Voor het fietsen van de Eiger Bike Challenge is een beetje fatsoenlijke MTB wel handig. Dat betekent naar mijn idee in ieder geval een goed aluminium frame, goede voorvork en schijfremmen. Voor tussen de 1.600 en 2.000 euro kun je een prima fiets kopen.

Als je weinig tijd hebt is het zaak om slim te trainen. Je kunt eventueel overwegen om hierbij hulp te zoeken.

Ben zelf in het voorjaar van 2007 begonnen met MTB'en. Was toen rond de 120 kg bij 1.98 en 38 jaar. Heb sindsdien stuk of 50 marathons gefietst en dit jaar zelfs de Extrem Strecke van de Salzkammergut volbracht (211 km en 7.000 hoogtemeters, goed voor 15 uur fietsplezier). Als je wil kan er dus een heleboel :)

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Geen idee of het al een keer voorbij is gekomen....maar man ik krijg hier de bibbers van:

YouTube: Alpine Gravity Megavalanche Start 2013

• Cyclonist
DjVe schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 12:29:
Geen idee of het al een keer voorbij is gekomen....maar man ik krijg hier de bibbers van:

YouTube: Alpine Gravity Megavalanche Start 2013
Supergaaf haha, maar het begin is voor de meeste meer glijden dan fietsen (als je al kunt blijven zitten). Als je eenmaal op de aangestampte pistes komt lijkt het me wel heel mooi en gaat het volgens mij al snel _heel_ hard.

• Riqy
Die Megavalance tocht is echt supervet, lijkt me wel wat om er aan mee te doen over een tijdje :P

Ben voor mijn Mountainbike aan het kijken naar andere pedalen, omdat de standaard pedalen eigenlijk totaal geen grip geven, zeker als je schoenen wat vochtig/nat zijn.
Denk dat ik van die pedalen met uitstekende pinnetjes wil, heb zelf de volgende al gevonden:

http://www.futurumshop.nl...-mx80-saint-pedalen.phtml

Zijn er nog mensen die hier tips voor hebben?

My iRacing

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Dat zijn pedalen die vooral in de downhill-wereld gebruikt worden. Maar als gewone toertocht'er kan je ze uiteraard ook gebruiken. Die saints zijn alleszins prima pedalen!
Maar overweeg ook de klikpedalen. In het begin is het wennen, maar na een tijdje haal je er veel voordeel uit!

Klik: .joeri. !

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-11 17:46
Als toertochter gewone SPD of Egg's of de combi downhill/spd (die heb ik en bevallen verschrikkelijk goed)

• Riqy
.joeri. schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:23:
Dat zijn pedalen die vooral in de downhill-wereld gebruikt worden. Maar als gewone toertocht'er kan je ze uiteraard ook gebruiken. Die saints zijn alleszins prima pedalen!
Maar overweeg ook de klikpedalen. In het begin is het wennen, maar na een tijdje haal je er veel voordeel uit!
Bij klikpedalen moet ik weer meer gaan investeren, dat heb ik er nu (nog) niet voor over.
Heb op een eerdere MTB ook ditsoort pedalen met pinnetjes gehad, en kan me niet herrineren dat ik daar van me pedalen af gleed :)

My iRacing

• dnhelle
Die investering in klikpedalen is ruim gerechtvaardigd tov. scheenbeschermers voor je Saint-pedalen.

• Riqy
In hoeverre zijn scheenbeschermers echt nodig samen met die pedalen dan? Heb daar eigenlijk nooit eerder problemen mee gehad...

My iRacing

• maartend
Riqy schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:12:
In hoeverre zijn scheenbeschermers echt nodig samen met die pedalen dan? Heb daar eigenlijk nooit eerder problemen mee gehad...
Als jij die rit wilt rijden die je wilt gaan rijden dan schiet je geheid een keer (vaak door vermoeidheid en even niet opletten) van je pedalen af.

En je zet daar mee wel een neiuwe trend na het tatooeren, branding en scraving ; MTB-pedalling.
Zet hele mooie putten in je scheenbeen al die punten

• MBV
Ik kan je vertellen dat dat met SPD pedalen er ook fraai uitziet :P

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 21-08-2013 12:00 ]

Verwijderd

Ik ben een beetje door mijn binnenbandjes aan het raken en ga/moet een partijtje nieuwen bestellen.
Nog mensen tips? Ik rij nogal eens lek dus prijs is een ding.

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou gewoon SPD pedalen (Shimano PD-M520 ofzo) halen van €30 (zitten de schoenplaatjes al bij). Heb je alleen een paar fietsschoenen nodig.
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 12:30:
Ik ben een beetje door mijn binnenbandjes aan het raken en ga/moet een partijtje nieuwen bestellen.
Nog mensen tips? Ik rij nogal eens lek dus prijs is een ding.
Ik heb deze en kan er niets negatiefs over zeggen. Sterk, cheap en een compleet zwart ventiel :)

[ Voor 62% gewijzigd door DjVe op 21-08-2013 13:09 ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40
Continental biba's vind ik niet luchtdicht genoeg, heb meerdere geprobeerd, maar na een week (rustig in garage) mag je ze weeeeeer op spanning brengen.
de Schwalbes zijn wat dat betreft stabieler: pas na weken een keer bijpompen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

DjVe schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:07:
Ik zou gewoon SPD pedalen (Shimano PD-M520 ofzo) halen van €30 (zitten de schoenplaatjes al bij). Heb je alleen een paar fietsschoenen nodig.

[...]

Ik heb deze en kan er niets negatiefs over zeggen. Sterk, cheap en een compleet zwart ventiel :)
Thanks, zal er eens naar kijken. :)
NielsTn schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:09:
Continental biba's vind ik niet luchtdicht genoeg, heb meerdere geprobeerd, maar na een week (rustig in garage) mag je ze weeeeeer op spanning brengen.
Ik heb mijn fiets sowieso elke week in onderhoud beetje bijbompen vind ik niet zo'n issue. Schwalbe blijft inderdaad wel tamelijk mooi gevuld voor lange tijd.

• Riqy
DjVe schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:07:
Gaat alleen een probleem worden met mijn schoenmaat denk ik (maat 47-48). Op de een of andere manier blijven die kliksystemen een beetje tegen mijn principes, weet niet waarom...

Wat zijn de reden om het juist wel te doen?

My iRacing

• maartend
Riqy schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:54:
[...]

Gaat alleen een probleem worden met mijn schoenmaat denk ik (maat 47-48). Op de een of andere manier blijven die kliksystemen een beetje tegen mijn principes, weet niet waarom...

Wat zijn de reden om het juist wel te doen?
Betere controle over je bike op lastige stukken, betere energei overdracht (je trekt nl. je pedaal omhoog als je de andere kant naar beneden trapt), je kunt er niet zo echt vanaf donderen.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
NielsTn schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:09:
Je wilt toch sowieso voordat je gaat rijden wel even controleren of er genoeg druk in de banden zit? Dan is bijpompen een kleine moeite lijkt me. Rij zelf met de latex biba's van Michelin en die verliezen vrij vlot hun druk, dus dan moet er wel even bijgepompt worden.

• Riqy
maartend schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:55:
[...]

Betere controle over je bike op lastige stukken, betere energei overdracht (je trekt nl. je pedaal omhoog als je de andere kant naar beneden trapt), je kunt er niet zo echt vanaf donderen.
Ben je niet iedere keer als je wilt afstappen geneigd dat op de normale manier te doen, waardoor je kans maakt op je plaat te gaan? Daar ben ik bij mezelf nogal bang voor :P

My iRacing

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Dat is even wennen in het begin inderdaad. Je stelt ze dan zo in dat je er heel gemakkelijk kan uitklikken, en dan lukt dat wel aardig snel.

Mijn vader was er eerst ook wat bang voor, maar sinds ie er mee rijdt wilt hij niets anders meer :)
pjlgt schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 14:06:
[...]

Je wilt toch sowieso voordat je gaat rijden wel even controleren of er genoeg druk in de banden zit? Dan is bijpompen een kleine moeite lijkt me. Rij zelf met de latex biba's van Michelin en die verliezen vrij vlot hun druk, dus dan moet er wel even bijgepompt worden.
Zonder binnenbandjes rijden? aka Tubeless.
Bandendruk moet je idd wel regelmatig chekken, maar voordeel is vooral tegen lekrijden.

Klik: .joeri. !

• SaURoN
  • Niet online
Riqy schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 14:23:
[...]

Ben je niet iedere keer als je wilt afstappen geneigd dat op de normale manier te doen, waardoor je kans maakt op je plaat te gaan? Daar ben ik bij mezelf nogal bang voor :P
Valt op zich wel mee, heb nu een kleine 250km er op zitten, nog nooit met klik pedalen gewerkt hiervoor, maar heb ze op de mountainbike toch wel genomen. Tot nu toe nog geen 1 keer op me plaat gegaan :)
Trapt echt een stuk relaxter!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

MTB pedalen zijn ook iets vergevingsgezind dan race pedalen. Ze klikken namelijk veel makkelijk uit, zodat je ook als beginnend gebruiker nog "actie" kan ondernemen als dreigt om te vallen. Het is de eerste ritjes een beetje eng, maar daarna weet je het echt te waarderen en je gaat er ook nog eens sneller door :)

• MBV
[...]

Na 4 jaar sowieso niet meer, ik vermoed dat ik op mijn stadsfiets ook met een draaibeweging in mijn enkels afstap :+

Ik had al besloten om vrijdag op vakantie te gaan, en een hotel geboekt in Zillertal, dus na recente pech met mijn remmen heb ik besloten een fiets te huren. Blijkt dat van de 3 verhuurders in Gerlos er 2 geen XC fully en 29er hebben, en 1 na 2 dagen nog niet heeft gereageerd |:( Nou ja, dan niet toch? Desnoods rijd ik op de heenweg wel via Zugspitz Arena, en neem ik daar een fiets mee. Maar ik wil wel graag van tevoren weten waar ik aan toe ben, ook qua geld...

Ja, ik zou kunnen bellen, maar die zaakjes hebben geeneens een Engelse website. Duits brabbelen in een winkel lukt wel, maar via de telefoon vind ik toch echt een beetje te moeilijk :/

[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 21-08-2013 16:04 ]

• TheLemon

TheLemon

[...]
Na een tijdje wordt het andersom hoor. Ik vind het nu altijd een beetje eng/onzeker aanvoelen als ik zonder SPD moet rijden. Ik stel de veerspanning ook altijd het slapst in, dan heb je met een beetje kracht, zonder geforceerde bewegingen zo een voetje uit je pedaal, net alsof je zonder klik zou rijden.
Grote voordeel is idd de controle over de achterkant van je fiets in bochten, tijdens ruwe hobbels en veel beter kunnen klimmen en accelereren met name, door het trekken en duwen over de gehele pedaalslag.

Doe jezelf een groot plezier...

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:01
[...]

De oplossing die ik gehanteerd heb: Shimano Click'r.

Zelf heb ik nooit kunnen wennen aan SPD, ook niet op mijn wegfiets. Mijn probleem was vooral dat wanneer ik niet bewust nadacht bij het uitklikken, ik gewoon vast bleef zitten...

Shimano Click'r pedalen zijn SPD pedalen maar dan met 60% minder veerspanning. Gecombineerd met schoenplaatjes die in alle richtingen uitklikken (i.p.v. enkel recht naar buiten). Gevolg wanneer je deze pedalen op de meest losse stand zet: je voeten zitten vast tijdens het fietsen maar bij elke andere beweging zijn ze los. Je hoeft alleen maar aan uitklikken te denken en ze zijn al los. Sterker nog: wanneer je onbewust probeert af te stappen zal de pedaal al losklikken (eigen ervaring).

Ik heb de pedalen zelf niet meer op de meest losse stand staan omdat de voeten wel heel erg makkelijk losklikten. Echter voor de beginner zijn ze perfect.

• Cyclonist
Normale PD-M520's op de laagste veerspanning zijn ook prima voor beginners hoor.

• Riqy
Hoe zit dat bijvoorbeeld met de Shimano XT Trial SPD pedalen dan?

http://www.bike2build.nl/...-paar-incl-schoenplaatjes

Wil het liefste meteen goed spul aanschaffen als ik het doe ;)

Eerst binnenkort eens op zoek naar schoenen, en dat kan nog een hele opgave worden aangezien ik maat 47-48 heb... :+

[ Voor 34% gewijzigd door Riqy op 21-08-2013 20:15 ]

My iRacing

• maartend
Riqy schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 20:09:
Hoe zit dat bijvoorbeeld met de Shimano XT Trial SPD pedalen dan?

http://www.bike2build.nl/...-paar-incl-schoenplaatjes

Wil het liefste meteen goed spul aanschaffen als ik het doe ;)
Zulke heb ik ook op mijn ATB. Geweldig.

• MBV
Kan je daarbij aan allebei de kanten inklikken? Op de weg werken M324 pedalen wel aardig, maar op een trail heb je altijd de verkeerde kant boven. De meeste instructeurs vinden dat soort pedalen levensgevaarlijk.

• maartend
MBV schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 22:11:
Kan je daarbij aan allebei de kanten inklikken?
Tuurlijk.

• TheLemon

TheLemon

Nog lichter dan de lichtste stand op een PD-M520 lijkt mij niet wenselijk. Ik heb nu al soms bij een klim uit het zadel ofzo dat ik per ongeluk losklik. Ik ben al uitgeklikt wanneer ik nies, bij wijze van spreken. Misschien is dat bij XT ofzo strakker, dat weet ik niet.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:48
Ik heb ook PD-M520's en die bevallen prima. In het begin wel eens meegemaakt dat ik onbewust af wilde stappen en dat ze al losklikten.

Ook enkele keren gevallen door de klikpedalen en daar moet je je even overheen zetten maar daarna fietst het zoveel fijner.. De extra kracht en controle zou ik niet meer willen missen.

• maartend
Ben in het begin 1 maal omgevallen, daarna nooit meer. Zo aangeleerd en heb nu dus op mijn racefiets ook spd.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:15
Als iemand de Shimano XT Trial SPD PD-M785 pedalen zoekt, stuur me dan even een PB.
Heb namelijk nog een nieuw setje liggen (en goedkoper als bij B2B).

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:46
TheLemon schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 22:45:
Nog lichter dan de lichtste stand op een PD-M520 lijkt mij niet wenselijk. Ik heb nu al soms bij een klim uit het zadel ofzo dat ik per ongeluk losklik. Ik ben al uitgeklikt wanneer ik nies, bij wijze van spreken. Misschien is dat bij XT ofzo strakker, dat weet ik niet.
je weet dat je ze kan afstellen ?

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou de 520 verkiezen boven die 785 XT pedalen. Voor de prijs van één 785 heb je twee setjes 520. Ze werken precies hetzelfde en de 520 zijn nog lichter ook. Ik zou dat geld gewoon in een goed paar schoenen stoppen, aangezien je daar veel meer van merkt.
Pagina: 1 ... 53 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.