Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.348 views

Onderwerpen

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-10 23:12
wezep schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 08:14:
Als iemand de Shimano XT Trial SPD PD-M785 pedalen zoekt, stuur me dan even een PB.
Heb namelijk nog een nieuw setje liggen (en goedkoper als bij B2B).
DM onderweg :)

Mensen die advies hebben over de aanschaf van MTB schoenen in geval je grote maat nodig hebt (heb van mijn huidige normale schoenen maat 48)

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:52

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Kijk eens op bikester.nl, daar heb ik wel 48 en 49 zien staan.
Wel even op internet zoeken hoe de verschillende merken vallen, sommige wel 1,5 maat kleiner.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:15
DjVe schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 08:57:
Ik zou de 520 verkiezen boven die 785 XT pedalen. Voor de prijs van één 785 heb je twee setjes 520. Ze werken precies hetzelfde en de 520 zijn nog lichter ook. Ik zou dat geld gewoon in een goed paar schoenen stoppen, aangezien je daar veel meer van merkt.
En die 2 setjes zul je dan nodig hebben ook: de lagers en de afdichting is bij de M520 een stuk slechter als bij de M540 en hoger.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:22

DjVe

Hatsaflats!

Oh er zal best verschil in zitten hoor, maar ik betwijfel of een 540 (of hoger echt veel langer mee gaan. Ik heb nu een set pedalen weg gedonderd omdat ze niet lekker meer klikken door wat schade. Het is een setje 540 uit 2010 (geloof ik). Als mijn nieuwe 520 twee jaar mee gaan, ben ik zeer tevreden :) Ik lees op internet veel goede ervaringen over de prijs/kwaliteit van de 520. En dat het enige verschil hem in de kunsstof as zit waarmee je hem vast zet in de cranck en de lagers.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:13
Ik rij al minimaal 10 jaar rond met mijn XT set.

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:54
Die M520's kosten twee tientjes, daar kun je je geen breuk aan vallen ( :*) )

http://www.wiggle.co.uk/shimano-pd-m520-pedals/

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
wezep schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 08:14:
Als iemand de Shimano XT Trial SPD PD-M785 pedalen zoekt, stuur me dan even een PB.
Heb namelijk nog een nieuw setje liggen (en goedkoper als bij B2B).
Oh, goedkoper dan bike2build is niet zo moeilijk. Als iemand ze wil, dan koop ik ze bij bike-components, en verkoop ze voor de prijs van bike2build, deal? :+

Ik zou zelf voor de M540 gaan, die dingen kosten maar 15 euro extra en zien er een stuk eleganter uit. Ik heb zelf XT pedalen, ze hebben ooit soepeler gelopen maar doen het na 5 jaar nog best goed.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:15
MBV schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 12:45:
[...]

Oh, goedkoper dan bike2build is niet zo moeilijk. Als iemand ze wil, dan koop ik ze bij bike-components, en verkoop ze voor de prijs van bike2build, deal? :+

Ik zou zelf voor de M540 gaan, die dingen kosten maar 15 euro extra en zien er een stuk eleganter uit. Ik heb zelf XT pedalen, ze hebben ooit soepeler gelopen maar doen het na 5 jaar nog best goed.
Ik verkoop ze voor minder dan de prijs van Bike-Components :)
Maar als iemand interesse heeft dan graag een PB/mail.

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Deze week mijn derailleur kapotgereden.
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/33natyx.jpg

Past een shimano 105 10speed derailleur op Sram 10sp shifters? dan zou ik dat zo monteren, en dan kan ik morgen toch nog biken...
Anders kan ik nog een X.9 (9sp) monteren, en het bereik zo instellen dat ie de grootste of kleinste niet kan pakken...

Klik: .joeri. !

• MBV
Ik dacht het niet, SRAM had dacht ik andere verhoudingen dan Shimano. Gewoon uitproberen kost waarschijnlijk teveel tijd, dus ik zou de 9-speed pakken.

Nog iets: waarschijnlijk is het bereik van de 105 niet groot genoeg, tenzij je een triple hebt op je racert.

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 24-08-2013 18:50 ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

9sp heeft andere indexering waarschijnlijk, dus ik geef je meer kans met die 105, mits die een lange kooi heeft.
Anders heb je sowieso 32-speed ;)

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Het bereik van de 105 derri was inderdaad niet groot genoeg. Ik heb het toch maar even geprobeerd.
De 9-speed staat op mijn andere bike, maar daar gaat de broer mee rijden morgen dus kon ik niet wisselen.

Ik had van een andere bike nog een oude X7 (9sp), dat werkte bijna. Enkel was de kabel net te kort... En zo eentje heb ik niet meer liggen...

2 speed heb ik dan alleszins ja 8)

Dus geen mtb voor mij morgen.. Dan maar een mooi tochtje met de racer! Helaas, had er zin in... Hopelijk komt de nieuwe X0 snel binnen (direct ook gripshifts bijbesteld :) )

Klik: .joeri. !

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ter voorbereiding op de 24uurs van Assen even lekker in het donker gespeeld gisteravond. Blijft toch geweldig om met een flinke gang in het donker over singletracks te racen. Nightriding = fun!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-11 13:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Net terug van een weekje Luxemburg met mijn vriendin. Uiteraard ook de fiets meegenomen, wat een geweldig gebied zeg! :D Singletracks met aan de ene kant een rotswand en aan de andere kant een diepte van een meter of 10, af en toe een onverhard pad tussen de graan/maisvelden door of een eindje door zo'n bergdorp heen. Alleen jammer dat ze van de 500 hoogtemeters op de route van 25 km, er 200 hadden bewaard voor de allerlaatste anderhalve kilometer :X Ben tot halverwege gekomen, maar heb het laatste stuk met m'n tong op de knieën naar boven gestrompeld.. Desalniettemin heel erg voor herhaling vatbaar!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

Nox

Noxiuz

Zo maar eens kijken hoe Schoorl erbij ligt op dit moment :) Schepje en emmer gaan mee! :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Demo

Demo

NoxiuZ schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 14:35:
Zo maar eens kijken hoe Schoorl erbij ligt op dit moment :) Schepje en emmer gaan mee! :P
Wie weet ga ik deze week ook eens die kant op om Schoorl te fietsen :)
Wat ik nog vergeten was te zeggen, ik zat in Berdorf, in het Müllerthal/Klein-Zwitserland. Camping Martbusch aldaar is prima aan te raden als je in die buurt wil gaan fietsen, de route(s) van Berdorf liggen voor de ingang van de camping langs :) En de andere twee campings in dat dorp zijn smutzig.. :+

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• maartend
Demoniac schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 17:33:
[...]
Wat ik nog vergeten was te zeggen, ik zat in Berdorf, in het Müllerthal/Klein-Zwitserland. Camping Martbusch aldaar is prima aan te raden als je in die buurt wil gaan fietsen, de route(s) van Berdorf liggen voor de ingang van de camping langs :) En de andere twee campings in dat dorp zijn smutzig.. :+
Ik las je eerste bericht en ik dacht al dat je bij Berdorf zou zitten. Kwam nl. door je beschrijving van die klim op het einde.

Martbusch is idd een perfect uitvalsbasis voor allerlei outdoordinegn ; ATB, wandelen, klimmen, geocachen.
Je kunt er zlefs pods huren die als je met 3 bent of meer verschrikkelijk goedkoop zijn.
Maar ze hebben geen gratis wifi meer bij de receptie. Maar er zou dit jaar betaalde dekking over de hele camping moeten komen.

Oja, waarom zo enthousiast? Heb een jaar in dat gebied als outdoormedewerker gewerkt. Ken het dus wel.

• TheLemon

TheLemon

Ik ben ooit lang geleden eens op camping Bon Repos geweest, kan me niet herinneren dat het vies was oid daar, maar misschien is dat nu anders.

Andere vraag: ik woon in Utrecht en bike daarom meestal in Amerongen/Leersum of Lage Vuursche. Als ik eens iets anders wil, wat zijn dan wat jullie betreft routes die de rit er naartoe waard zijn? Ik lees bijv. (op MTBroutes.nl) dat Bergschenhoek een zeer uitdagende en leuke track is, maar ook erg lelijk. Dat lijkt me dan niet echt tof om met de auto heen te rijden. Maar bijv. Schoorl is nog wat verder, maar misschien wel de moeite waard. Nog andere tips in midden NL met routes die niet te kort zijn en een mooie omgeving bieden?

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
't Haagje in Driebergen in en richting Austerlitz of Maarn. In dat gebied lopen wat paden.
Landgoed Bornia is erg leuk en nog niet zo bekend...

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11 16:14

Dentheman

Zie signature

NoxiuZ schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 14:35:
Bereid je inderdaad maar voor op veel los zand, en bijbehorende blootliggende wortels, smeer genoeg cucident onder je gebit want tijdens de afdalingen bibbert die er zo uit :p

Zie ondertitel

• Nox

Nox

Noxiuz

Nou nou dat is wel overdreven he. De kuilen heb je in de winter veel erger omdat ze dan niet gevuld zijn met mul zand :P

Maar het viel tamelijk mee, ik heb inclusief spelen met emmer en schepje (:P) er 57 minuten over gedaan. Dat is voor het eerst sinds mijn blessure 2 maanden terug een redelijke tijd voor een rustig rondje in de zandbak.

Tussendoor nog wel lopen kloten om alles een beetje te ontwijken en mijn techniek wat te trainen. Na de Bleijdestijnsweg lag het er goed bij en daar dan ook even vol gas gegaan.

Oh, en de nok is nog steeds een bitch. Wel zonder af te stappen gewoon omhoog kunnen peddelen :)
Demoniac schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 17:33:
[...]
Wacht tot het in de herfst hier flink geregend heeft en je bent welkom. In deze staat nodig ik je liever niet uit voor een rondje. Je kan ook wachten tot het nieuwe parcour klaar is :D

Als je desondanks toch deze kant op komt fiets ik wel een rondje met je mee als je het goed vindt :)

[ Voor 38% gewijzigd door Nox op 26-08-2013 20:09 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Net een lekker rondje Nijmegen gedaan. Ze hebben de mtb routes beter aangegeven en de missende paaltjes weer terug gezet.

• MBV
TheLemon schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 18:06:
Ik ben ooit lang geleden eens op camping Bon Repos geweest, kan me niet herinneren dat het vies was oid daar, maar misschien is dat nu anders.

Andere vraag: ik woon in Utrecht en bike daarom meestal in Amerongen/Leersum of Lage Vuursche. Als ik eens iets anders wil, wat zijn dan wat jullie betreft routes die de rit er naartoe waard zijn? Ik lees bijv. (op MTBroutes.nl) dat Bergschenhoek een zeer uitdagende en leuke track is, maar ook erg lelijk. Dat lijkt me dan niet echt tof om met de auto heen te rijden. Maar bijv. Schoorl is nog wat verder, maar misschien wel de moeite waard. Nog andere tips in midden NL met routes die niet te kort zijn en een mooie omgeving bieden?
Toch naar Bergschenhoek rijden. Vanaf Utrecht is dat 45 minuten rijden, en hij wijkt sterk af van wat in Nederland gebruikelijk is (samen met Zoetermeer en Limburg). Voor Nederlandse begrippen veel hoogtemeters, uitdagende jumps, singletracks over rotsen, je komt het allemaal tegen. En ondanks dat alles is hij vrij goed op snelheid te rijden als je hem 1 of 2 keer hebt gereden. En wat is lelijk? Je rijdt voor een groot deel door het bos heen, en tegen een tot skihelling verbouwde vuilnisbelt op. Alleen dat vierkante blok in het midden is echt lelijk. Ze hebben er gelukkig een nog lelijker kunstwerk op gezet zodat de bult zelf minder opvalt 8)7
Amerongen, Lage Vuursche, en de diverse tracks in Brabant lijken IMHO allemaal op elkaar: korte bultjes met veel zand/modder die bij elkaar gehouden wordt door wortels. Bergschenhoek en Zoetermeer zijn redelijk vergelijkbaar, maar Zoetermeer heeft als nadeel dat je het hele stuk door de rest van de MTB route ziet, bij Bergschenhoek ligt dat wat meer verscholen. En IMHO is Zoetermeer net zo mooi/lelijk als Bergschenhoek.

• TheLemon

TheLemon

OK, het klonk een beetje als de Nedereindse berg in Nieuwegein namelijk. Da's ook een afvalberg met steile klimmetjes en afdalinkjes waar je helemaal stuk kunt gaan en je techniek een beetje kunt trainen. Maar verder oersaai en lelijk.

• Nox

Nox

Noxiuz

TheLemon schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 18:06:

Schoorl is wel de moeite waard om heen te rijden. Alleen de route is een beetje gehavend vanwege bosbranden. Daardoor is een gedeelte nu een grote zandbak geworden en heb je verder in de zomer op sommige plekken wel meer last van mul zand. De tekeningen voor de nieuwe route zijn beter gezien dat meer door bosrijk gebied gaat dan door het duinlandschap (zeg maar dat mulle zand met een grassprietje hier en daar).

Als je heen gaat check op fora even hoe de staat van het parcour is, een mul rondje is voor mij nog acceptabel maar als je er voor in de auto moet stappen dan is het toch wel jammer en als je er geen ervaring mee hebt best gevaarlijk. Het is niet echt een beginnersroute in deze staat :9

• Demo

Demo

Best wel wat mtb'ers uit Utrecht hier trouwens.. Marc Rademaker, willy1986, TheLemon en ik zelf. Binnenkort eens een meet doen op LV of Amerongen? Vond het laatst met NoxiuZ en Marc in Nijmegen erg leuk fietsen :)

• pjlgt
  • Niet online
Aankomend weekend in de buurt van Schoorl en ga dan ook even een paar rondjes meepakken. Kan ik in het mulle zand gelijk oefenen voor de Le Mans start op het strand van de 24uurs in Assen.

• Riqy
Gistermiddag nog een setje Shimano MTB schoenen gehaald (van maatje !!50!! :+ )

Vandaag zijn (eindelijk) mijn pedalen gebracht, dus dat wordt vanavond even klussen en natuurlijk uitproberen. Ben erg benieuwd hoe het me bevalt en hoe snel ik eraan gewend ben :9

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Riqy schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:50:
Gistermiddag nog een setje Shimano MTB schoenen gehaald (van maatje !!50!! :+ )

Vandaag zijn (eindelijk) mijn pedalen gebracht, dus dat wordt vanavond even klussen en natuurlijk uitproberen. Ben erg benieuwd hoe het me bevalt en hoe snel ik eraan gewend ben :9
Zo :P dat is een flinke maat :o

Ik heb gisteren een chainguide besteld voor mijn 1x9 setup. ketting gaat er toch zo nu en dan af via de onderkant. Nu een mooi chainguide wieltje besteld, staat ook nog eens kicke vind ik :D :+

Niet mijn fiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.bikeinmotion.eu/images/bikes/bike_frireid_4873.jpg

• maartend
Marsjee schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:55:
[...]

Ik heb gisteren een chainguide besteld voor mijn 1x9 setup. ketting gaat er toch zo nu en dan af via de onderkant. Nu een mooi chainguide wieltje besteld, staat ook nog eens kicke vind ik :D :+

Niet mijn fiets:
[afbeelding]
Heb je dan die plastic FSA plaat nog wel nodig?

• Marsjee
Die heb ik niet.. is niet mijn afbeelding he :P dus ook niet mijn componenten.

• maartend
Marsjee schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:07:
Die heb ik niet.. is niet mijn afbeelding he :P dus ook niet mijn componenten.
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

• dnhelle
  • Laatst online: 12-11 15:18
Marsjee schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:55:
[...]

Niet mijn fiets:
[afbeelding]
Wat voor een mount heb je op je frame voor die chainguide? ISCG? Of bracketmounted?
Kijk anders eens als aanvulling van dat wieltje naar de Hope-integrated bash oplossingen. Ik rijd er nu een tijdje mee en ben er zeer tevreden mee. (http://www.hopetech.com/page.aspx?itemID=SPG424)

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-11 14:43

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Heeft iemand ervaringen met deze site? http://www.aliexpress.com/
Hier kan je namelijk uit china fietsen bestellen.
Ik ken welgeteld 1 iemand die een fiets daar heeft gekocht (alleen het frame en wielen) en vervolgens fietst ie er al 5 jaar op. ik zou graag wat meer reviews vinden. of iemand hier misschien.
Niet alle fietsen zijn er te vinden, maar wel merida,cube en nog een paar

• Riqy
Krijg je dan ook chinese namaak? Of gewoon origineel voor een chinees prijsje? :+

My iRacing

• dnhelle
Kwalitatief kun je nooit controleren wie of wat dit heeft gefabriceerd. Mooi om de gelukstreffers te horen, maar beeld je eens in dat je je Pinarello Dogma namaak frame al door de Douane hebt gekregen zonder naheffing en dat ie dan doorscheurt op een verkeerde lay-up. Pijnlijk.

Helaas heb ik dat frame in handen gehad en meneer de berijder zag er ook redelijk lay-upped uit.

• Marsjee
dnhelle schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:41:
[...]

Wat voor een mount heb je op je frame voor die chainguide? ISCG? Of bracketmounted?
Kijk anders eens als aanvulling van dat wieltje naar de Hope-integrated bash oplossingen. Ik rijd er nu een tijdje mee en ben er zeer tevreden mee. (http://www.hopetech.com/page.aspx?itemID=SPG424)
Bracketmount helaas. Vandaar dat de keuze wat tegenvalt.

• Nox

Nox

Noxiuz

Demoniac schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:49:
Best wel wat mtb'ers uit Utrecht hier trouwens.. Marc Rademaker, willy1986, TheLemon en ik zelf. Binnenkort eens een meet doen op LV of Amerongen? Vond het laatst met NoxiuZ en Marc in Nijmegen erg leuk fietsen :)
Het gekloot met mijn rem is opgelost :P Alles los gehaald, zuigers naar binnen geduwd en opnieuw uitgelijnd. Wat een gek*t was dat zeg. En het ging nog zwaar ook :P

Klimmen ging ook wel weer redelijk op een tandwiel na waar mijn ketting nog overslaat :P

EDIT:

Oh, en voor een mtb-meet ben ik wel in. LV zou ik nog wel eens willen doen, Amerongen lijkt een wat minder technisch parcour en brede paden zo te zien? (heb enkel wat youtube filmpjes door zitten kijken snel :P)

Kunnen we in de winter het nieuwe parcour van Schoorl doen (of anders de oude, die is dan ook in racebaan-staat meestal).

[ Voor 34% gewijzigd door Nox op 28-08-2013 00:34 ]

• ApC_IcE

ApC_IcE

Riqy schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:32:
Krijg je dan ook chinese namaak? Of gewoon origineel voor een chinees prijsje? :+
Weet ik dus niet.
Ik hoor alleen maar verhalen.
en geen feiten.
Hoop dat ik wat meer info kan vergaren.
Mijn zus is al helemaal om die gaat 2 frames bestellen en dan hier zelf monteren.
ik houd jullie op de hoogte

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Heren, het begint weer wat donkerder te worden en ik wil door blijven fietsen. Ik heb wat goede verlichting nodig, maar wil niet direct de hoofdprijs betalen. Ik ben van plan ook gewoon in het donker het bos in te duiken en heb begrepen dat twee lampen dan wel fijn zijn (één op hoofd en één op stuur) om zo wat diepte en om bochten al te bekijken voor je ze daadwerkelijk neemt. Qua helmlamp heb ik nog wel een felle kleine hoogwaardige zaklamp met een 3W cree led (geloof zo'n 240 lumen). Ik kan deze makkelijk op mijn helm maken met wat rubberen bandjes. Wat denken jullie, zal dat voldoende zijn?

Als hoofdlamp wil ik op het stuur toch wat sterkers hebben en zit te kijken naar een Xeccon S6, S14 of een Spiker 1206, waarbij mijn lichte voorkeur gaat naar de S6 (hier verkrijgbaar). Of zou ik toch maar een ebay/dx model pakken, omdat het qua fabrikant niet ver naast elkaar ligt?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Die lampen voor op het stuur moeten ruim voldoende zijn, maar ik denk dat je beter wat sterkers kunt nemen voor op je helm. Door de grote helderheid van je lamp op het stuur raken je ogen ook gewend aan het licht. Die paar honderd lumen van de hoofdlamp welke je nu voorstelt stellen dan opeens niet veel meer voor.

Ik denk dan ook dat je het beter een beetje in balans kunt hebben. Tegen de 1000 lumen op het stuur en rond de 1000 lumen op je helm en je kunt echt prima uit de voeten. Ik fiets veel in het donker op de mountainbike en heb dit heel lang gedaan met 2 lampen van rond de 750 lumen.

Nu uitgebreid naar 4 lampen, 2 op het stuur en 2 op de helm voor als het écht donker is. Totaal zit zo rond de 3000 echte lumen. Niet nodig, wel gaaf.

Op dealextreme hebben ze van die nylon houdertjes met klitteband. Werken perfect om normale zaklampen op stuur of helm vast te zetten.

• maartend
Is een chinese ebay. Je moet dus kijken naar de handelaars individueel.
Spark laatst iemand die nog met Raas heeft gereden en die haalt daar ook zijn frames vandaan (niet Raas dus). Is er erg tevreden over.
En veel frames worden daar gemaakt voor de merken.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Net even lopen neuzen op Ebay en heb uiteindelijk deze maar gekocht voor €30 incl verzenden. 5000 lumen is behoorlijk overdreven, maar 2000 moet er zeker uit komen.Met de bijgeleverde 6400mAh accu moet ik zeker 3/4 uur op vol vermogen kunnen rijden. Ik ga het gewoon eerst zo proberen en als ik de hoofdlamp echt te zwak vind, dan haal ik er wel iets bij.

• MBV
If it sounds too good to be true, it most probably is. Als ik jou was zou ik, na een eerste test of alles werkt, het spul uit elkaar schroeven en kijken hoe het met de veiligheid zit. Je wilt geen brandende lithium-accu meemaken, zeker als je hem als hoofdlamp gaat gebruiken.

Op mountainbike.nl is er een lang topic over.

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 28-08-2013 10:12 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Absoluut! De reviews die ik kon vinden over deze lamp waren wel in orde, maar ik zet deze op het stuur en qua hoofdlamp neig ik dan toch naar een wat meer bewezen model als de Xeccon S14 met Samsung accu pack :)

Verwijderd

Het zal je verbazen wat je op ebay kan kopen voor weinig dat gewoon doet wat ze zeggen.
Zat er zelf ook aan te denken maar blijkbaar doen ze er een maand over om dat ding hier te krijgen, vind ik wat lang.

• Demo

Demo

NoxiuZ schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 00:00:

Oh, en voor een mtb-meet ben ik wel in. LV zou ik nog wel eens willen doen, Amerongen lijkt een wat minder technisch parcour en brede paden zo te zien? (heb enkel wat youtube filmpjes door zitten kijken snel :P)

Kunnen we in de winter het nieuwe parcour van Schoorl doen (of anders de oude, die is dan ook in racebaan-staat meestal).
Lage Vuursche is een mooi parcours hoor, behoorlijk technisch, bijna alleen maar bochtjes over heuvels heen. Voor een meet misschien wat minder geschikt, juist omdat je overal alleen maar achter elkaar kan fietsen. Ik ga er vanavond waarschijnlijk even heen, ben al weken niet op LV geweest. En ik denk dat ik vrijdag naar Amerongen rij, als er iemand zin heeft past er nog wel een tweede fiets in de auto :)
Schoorl moet even wachten, wilde dat met m'n zwager doen maar die heeft geen vakantie meer.

• pjlgt
  • Niet online
Gebruik zelf een 1200 lumen Xeccon S14 op m'n stuur. Als helmlamp heb ik een Lezyne Mini Drive XL. Heeft maar 200 lumen, maar is wat mij betreft voor het de bocht in kijken meer dan voldoende.

• maartend
DjVe schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 09:49:
Net even lopen neuzen op Ebay en heb uiteindelijk deze maar gekocht voor €30 incl verzenden. 5000 lumen is behoorlijk overdreven, maar 2000 moet er zeker uit komen.Met de bijgeleverde 6400mAh accu moet ik zeker 3/4 uur op vol vermogen kunnen rijden. Ik ga het gewoon eerst zo proberen en als ik de hoofdlamp echt te zwak vind, dan haal ik er wel iets bij.
DX geeft aan dat er 1200 lumen inzit. Maar geeft nog wel een bom licht.

Pros:
It is really bright! Beam is not very wide and not very narrow, exactly what I need to see where I'm going.

Cons:
- Wire, coming from main unit, could be longer (and wire from battery could be shorter). I will cut and extend mine, as I want to tie it to frame. - Finally removed stupid strobe and SOS modes! (Actually it is "hidden", you have to push button for 2-3 sec to activate strobe)

Other:
Yes, it is waterproof, but after 1.5hr riding under rain I found some minor water drops inside of unit on inner glass side. If you will not planning to open it in future, remove silver plate in front, gently remove silicon rings, apply silicon glue on the edges of glass and reassembly unit. Could be repeated from other side too. Another thing - it become very hot, when running on maximum power! Radiator could be a bit bigger.

• MBV
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:23:
Het zal je verbazen wat je op ebay kan kopen voor weinig dat gewoon doet wat ze zeggen.
Zat er zelf ook aan te denken maar blijkbaar doen ze er een maand over om dat ding hier te krijgen, vind ik wat lang.
Het zal je verbazen wat voor kwaliteitsproblemen er in populaire DX producten zitten. Ik heb een fotoserie gezien van iemand die een MagicShine uit elkaar had getrokken, en daar moest toch aardig wat aan gesoldeerd worden voordat het een duurzaam product werd. En er zijn toch wel wat verhalen van laders die brand hebben veroorzaakt.

• TheLemon

TheLemon

NoxiuZ schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 00:00:
[...]
Dat valt mee hoor, slechte filmpjes gezien denk ik. LV is één grote singletrack met alleen op het einde twee lange, saaie rechte stukken. Veel korte klimmetjes (4m hoogteverschil max), boomwortels en scherpe bochtjes. Ik vind dat zelf niet geweldig.
Amerongen/Leersum biedt meer afwisseling, die heeft ook LV-achtige stukken, maar ook langere klimmen en afdalingen, waardoor je hogere snelheden haalt en dat vind ik juist leuk.

• ApC_IcE

ApC_IcE

MBV schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 11:16:
[...]

Het zal je verbazen wat voor kwaliteitsproblemen er in populaire DX producten zitten. Ik heb een fotoserie gezien van iemand die een MagicShine uit elkaar had getrokken, en daar moest toch aardig wat aan gesoldeerd worden voordat het een duurzaam product werd. En er zijn toch wel wat verhalen van laders die brand hebben veroorzaakt.
Uche, mijn Iphonelader van dx ontplofte gewoon 8)7

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

pjlgt schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:36:
Gebruik zelf een 1200 lumen Xeccon S14 op m'n stuur. Als helmlamp heb ik een Lezyne Mini Drive XL. Heeft maar 200 lumen, maar is wat mij betreft voor het de bocht in kijken meer dan voldoende.
Hoe vind je de bouwkwaliteit en lichtopbrengst? Blijft die ook een beetje goed zitten op je stuur/helm?Welke accu heb jij er bij genomen?
maartend schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:46:
[...]

DX geeft aan dat er 1200 lumen inzit. Maar geeft nog wel een bom licht.

Pros:
It is really bright! Beam is not very wide and not very narrow, exactly what I need to see where I'm going.

Cons:
- Wire, coming from main unit, could be longer (and wire from battery could be shorter). I will cut and extend mine, as I want to tie it to frame. - Finally removed stupid strobe and SOS modes! (Actually it is "hidden", you have to push button for 2-3 sec to activate strobe)

Other:
Yes, it is waterproof, but after 1.5hr riding under rain I found some minor water drops inside of unit on inner glass side. If you will not planning to open it in future, remove silver plate in front, gently remove silicon rings, apply silicon glue on the edges of glass and reassembly unit. Could be repeated from other side too. Another thing - it become very hot, when running on maximum power! Radiator could be a bit bigger.
Ik vind het niet erg om wat te modden! Wellicht dat ik de draad zelf helemaal inkort en de accu onder mijn stuurpen hang. Kan ik ook gelijk ingrijpen als hij in de fik vliegt :+ Qua laders ben ik inderdaad niet heel gerust op die goedkope krengen, maar volgens mij heb ik nog wel een variabele acculader (modelbouw). En desnoods bestel ik een fatsoenlijke sterke Samsung accu en lader na.

• Roet
  • Nu online
dnhelle schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:56:
Kwalitatief kun je nooit controleren wie of wat dit heeft gefabriceerd. Mooi om de gelukstreffers te horen, maar beeld je eens in dat je je Pinarello Dogma namaak frame al door de Douane hebt gekregen zonder naheffing en dat ie dan doorscheurt op een verkeerde lay-up. Pijnlijk.

Helaas heb ik dat frame in handen gehad en meneer de berijder zag er ook redelijk lay-upped uit.
Klopt. Er zijn slechts enkele fabrikanten die hun controle proces enigszins onder controle hebben, waarvan Hong Fu (http://www.hongfu-bikes.com/) de enige fabrikant is die ik (een beetje) vertrouw. En die zou ik dan via www.velobuild.com aanschaffen, daar heb je grote inkoopacties waardoor je vaak nog net wat goedkoper uit bent. Je kunt daar ook veel informatie vinden van mensen die hun bike daar hebben gebouwd. HongFu maakt goede frames die hooguit middelmatig zijn in afwerking, maar ze zullen niet snel breken zoals een chinarello dat wel kan doen.

Overigens als je een goedkope mountainbike zoekt, kan je ook kijken naar frames van Titus, die zijn ook achterlijk goedkoop. 29er carbon fully voor €1000, bijvoorbeeld. Of deze carbon hardtail: http://www.on-one.co.uk/i...arbon_hardtail_29er_frame. Heerlijk frame trouwens, de Lurcher. Ik vind de prijzen van Titus dusdanig laag dat ik liever via hen koop dan via een bedrijf in Azië waarmee de communicatie vaak een stuk stroever verloopt.

• MBV
DjVe schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 13:34:
[...]
Qua laders ben ik inderdaad niet heel gerust op die goedkope krengen, maar volgens mij heb ik nog wel een variabele acculader (modelbouw). En desnoods bestel ik een fatsoenlijke sterke Samsung accu en lader na.
Ik zou niet zelf gaan prutsen met een modelbouwlader, die zal waarschijnlijk voor NiMH zijn gemaakt. Als je daar slechte Lithiumcellen zonder overspanningsbeveiliging en/of kortsluitbeveiliging mee gaat opladen, dan zou ik dat sowieso in een emmer zand doen en het resultaat op youtube zetten.

Oh ja, gooi vooral water over de cellen heen zodra ze ontbranden :+

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
Een accupak met waarschijnlijk 4 onbeschermde Li-Ion cellen opladen met een acculader voor NiMH is op zijn zachtst gezegd een heel slecht idee. Doe maar niet.

Ik heb zelf de Xeccon S12 trouwens, fijn ding! Ik vind zelf fasttech beter dan DX wbt communicatie en beschrijvingen, en de prijzen zijn vaak ook nog eens lager: http://www.fasttech.com/category/1603/bike-lights

I'm a photographer, not a terrorist

• Riqy
Nog mensen tips mbt afstellen van SPD schoenplaatjes? Blijf maar het gevoel houden dat mijn voeten geforceerd in een niet natuurlijke houding gezet worden...

Mag hopen dat je dat door afstellen wel weg kan krijgen, anders zie ik er snel weer vanaf...

My iRacing

• Nox

Nox

Noxiuz

Euhm eigenlijk niet, je kan ze - afaik - afstellen hoe zwaar je ze kan in- en uitklikken.

Ik heb hetzelfde gevoel gehad, gooi ze niet gelijk na een paar uur fietsen weg want het scheelt enorm. Het kan zijn dat je zelf je benen uit elkaar hebt staan, dan heb je pedalen nodig die dus een soort van afwijking hebben, ik heb ze gezien bij SQ-labs.

• MBV
hij bedoelt de plek waar je je plaatje onder je schoen vast zet, denk ik, niet de afstelling van het pedaal. Dat is moeilijk te zeggen: vaak moet je het plaatje de andere kant op schuiven dan je als eerste denkt. Wat bedoel je met 'niet natuurlijk'? Als je niet inklikt, hoe je heb je je voet dan op het pedaal?

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-11 16:46
Riqy schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 23:54:
Nog mensen tips mbt afstellen van SPD schoenplaatjes? Blijf maar het gevoel houden dat mijn voeten geforceerd in een niet natuurlijke houding gezet worden...

Mag hopen dat je dat door afstellen wel weg kan krijgen, anders zie ik er snel weer vanaf...
Hoe heb je ze nu staan dan? Mijn SPD's heb ik centraal, horizontaal volledig bovenin vast staan. Zodat ik met een iets gekantelde voet maar wel net voorbij de bal van mijn voet kan trappen. Het is inderdaad even wennen en wellicht zou ik mn rechter voet nog iets kunnen tweaken maar verder fiets het prima. Welke SPD cleats heb je btw? Je hebt de SH-SM51 en de SH-SM56 waarbij de SM51 een single release cleat is en dus alleen aan 1 kant uit klikt en de SM56 een multi-release en deze kan je uit klikken door je enkel te draaien naar binnen of naar buiten. Ik heb zelf de SM51. Nu ik erover nadenk kan ik volgens mij met de SM51 ook gewoon met mn enkel naar binnen draaiend mn schoen uitklikken..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ln8BHuW.jpg

• GH45T
  • Nu online
Die plaatjes heb ik zover mogelijk naar achteren staan. Vond dat ook zeer vreemd trappen. Je bent gewend dat het pedaal midden onder je voet zit. Bij SPD zitten ze verder naar voren, zelfs als die plaatjes helemaal achteraan staan.

Nu ben ik er na > 1000 km wel aan gewend maar het gevoel wat je beschrijft komt bekend voor.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MBV schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 18:18:
[...]

Ik zou niet zelf gaan prutsen met een modelbouwlader, die zal waarschijnlijk voor NiMH zijn gemaakt. Als je daar slechte Lithiumcellen zonder overspanningsbeveiliging en/of kortsluitbeveiliging mee gaat opladen, dan zou ik dat sowieso in een emmer zand doen en het resultaat op youtube zetten.

Oh ja, gooi vooral water over de cellen heen zodra ze ontbranden :+
Doen we dat niet ;)
Riqy schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 23:54:

Beide benen of slechts één been? Is het niet gewoon gewenning dat je voet nu vast zit als je omhoog trapt (zodat je ook kracht kan zetten)? Heb je na x aantal km ook ergens last van?

• Roet
  • Nu online
GH45T schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 08:32:
Die plaatjes heb ik zover mogelijk naar achteren staan. Vond dat ook zeer vreemd trappen. Je bent gewend dat het pedaal midden onder je voet zit. Bij SPD zitten ze verder naar voren, zelfs als die plaatjes helemaal achteraan staan.

Nu ben ik er na > 1000 km wel aan gewend maar het gevoel wat je beschrijft komt bekend voor.
Het idee is dan ook dat de bal van je voet op de pedalen staat.

http://www.bikefitting.com/dutch/Theory/FootPosition.aspx

Dat is de enige juiste positie wat mij betreft. Als je het gevoel hebt dat je geforceerd ingeklikt staat, roteer het plaatje dan eens tegen de klok in. En als dat niet werkt, simpelweg met de klok mee. Je merkt snel genoeg wanneer je dichterbij je ideale instelling komt. Je kan het beste gewoon even thuis wat dingen proberen en met wat dan het fijnste zit, een ritje proberen. Neem tijdens dat ritje ook een imbus mee zodat je nog wat kan tweaken onderweg.

[ Voor 27% gewijzigd door Roet op 29-08-2013 09:36 ]

• dnhelle
Aansluitend aan 't verhaal van Roet: teken met een ballpen een kruis over de zool, over de lengte hak naar teen en in de breedte over de bal v.d. voet. Het is millimeterwerk maar focus vooral hoe je voet op het pedaal staat. Een meer toe-in (enkel naar buiten) aanpak kan minder kwaad dan dat je enkels naar binnen wijzen wanneer ingeklikt.

• GH45T
  • Nu online
Roet schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 08:43:
[...]

Het idee is dan ook dat de bal van je voet op de pedalen staat.

http://www.bikefitting.com/dutch/Theory/FootPosition.aspx

Dat is de enige juiste positie wat mij betreft. Als je het gevoel hebt dat je geforceerd ingeklikt staat, roteer het plaatje dan eens tegen de klok in. En als dat niet werkt, simpelweg met de klok mee. Je merkt snel genoeg wanneer je dichterbij je ideale instelling komt. Je kan het beste gewoon even thuis wat dingen proberen en wat dan het fijnste zit, een ritje proberen. Neem tijdens dat ritje ook een imbus mee zodat je nog wat kan tweaken onderweg.
Moet ik nog eens proberen. Nu weet ik dat je aan alles moet wennen met dit soort dingen, maar als het na enkele honderden kilometers niet bevalt kan ik ze nog altijd terugzetten hoe ze nu staan.

• Riqy
MBV schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 00:42:
hij bedoelt de plek waar je je plaatje onder je schoen vast zet, denk ik, niet de afstelling van het pedaal. Dat is moeilijk te zeggen: vaak moet je het plaatje de andere kant op schuiven dan je als eerste denkt. Wat bedoel je met 'niet natuurlijk'? Als je niet inklikt, hoe je heb je je voet dan op het pedaal?
Hiermee nog een beetje zoekende, linkervoet heb ik redelijk goed nu, rechter gisteravond nog wat bijgesteld.

Met niet natuurlijk bedoeld ik geforceerd in een houding die je niet gewend bent.
DjVe schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 08:41:
Beide benen of slechts één been? Is het niet gewoon gewenning dat je voet nu vast zit als je omhoog trapt (zodat je ook kracht kan zetten)? Heb je na x aantal km ook ergens last van?
Heb gister iets van 30 km gefietst over de weg, onderweg nog wat verandert aant de afstelling van de schoenplaatjes, maar heb nu spierpijn op plaatsen waar ik dat met "normale" pedalen niet had. Onder andere een knappe berg last van mijn polsen, vlak boven en vlak onder mijn knie en weer last van mijn kont (doordat mijn positie op het zadel ook anders is nu)

Na 2 weken terug een toertocht van 35 km door de bossen/veld en dergelijke (met normale pedalen) had ik deze "klachten" niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Riqy op 29-08-2013 09:29 . Reden: toevoeging quote ]

My iRacing

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Hmmm klinkt toch als een verkeerde houding. Ik denk dat je met normale pedalen toch anders op je fiets zit, omdat je nergens aan vast zit. Nu zet je je benen vast en moet het allemaal wel kloppen, anders krijg je ergens last van. Ik denk dat het verstandig is om je fiets eens helemaal opnieuw af te stellen. Het zadel een cm horizontaal/verticaal verzetten kan al flinke impact hebben.

Ik had bijvoorbeeld last van de buitenzijde van mijn linker knie (net boven het gewricht). Blijkt dat daar een pees langs een stukje bot loopt, wat kan gaan irriteren. Pedaal paar graden draaien en zadel iets naar voren en boven loste dat op. Als ik het zadel weer te hoog zet, dan krijg ik last van de bovenkant van mijn knie, omdat ik mijn been daardoor te veel strek. Ik ben er best wel lang mee bezig geweest om het lekker afgesteld te krijgen.

Ik heb overigens net mijn 520's eronder gezet en maar gelijk op de meest losse stand gezet. Ik vind ze anders echt te kieskeurig hoe je je voet moet houden met inklikken. Op de losse stand hoe ik alleen mijn voet op het pedaal te duwen en het corrigeert zichzelf wel. Ze blijven daarna wel keurig vast zitten en heb nog geen uitklikker gehad tijdens de rit.

• TheLemon

TheLemon

Je moet geen conclusies trekken op basis van één tochtje van 35km die toevallig zonder pijntjes ging. Pijn aan polsen en zitvlak zal weinig met je klikpedalen te maken hebben denk ik. (kan wel, maar niet waarschijnlijk)

Last van je knieën kan ook komen door de zadelhoogte. Misschien heb je nu in totaal dikkere zolen en moet je zadel dus iets omhoog?

Mbt de stand van je schoenplaatjes: zet je voet eens op je pedaal zonder in te klikken en dan volledig ontspannen, in jouw natuurlijke houding dus. Maak daar evt een foto van bovenaf van en klik daarna in. Als je dan gedraaid (hiel naar binnen of buiten) zit of verder naar voren of achteren, zit je waarschijnlijk niet lekker idd. Je kan daar misschien aan wennen, maar ik zou gewoon je plaatjes draaien tot het lekker zit. Voor-achter afstelling zodat de bal van je voet precies boven de pedaalas zit is wel belangrijk ivm krachtoverbrenging, dus als dat niet klopt, probeer daar maar wel aan te wennen.

Ik zou dit soort afstellingen overigens testen op rustige asfaltwegen, dan heb je een beter vergelijk en minimaliseer je invloeden van het terrein etc. Gewoon een keer (hoe saai je het ook vindt) 1-2 uur over asfalt gaan toeren met een inbussleuteltje op zak.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Ik ben nu aan het kijken voor mijn eerste fietsje.
Heb nu wel een budget Giant ATX 850 maar dat is het natuurlijk net niet.

Ik heb een stuk of 20 fietsen geprobeerd en de keuze is tussen 2 fietsen gekomen

1 Cannondale SL2 Trail met Shimano deore xt en rockshoxx 29er 2013(overjarig)
http://www.bike-fun.nl/pr...annondale-trail-sl2-29er/ <---voorbeeld
RockShox Recon Silver TK 29, 80mm, Solo Air, lockout, rebound, 1.5"
Crank
Shimano M522, 42/33/22
Shifters
Shimano Deore
Front Derailleur
Shimano Deore
Rear Derailleur
Shimano SLX, 10-speed
Brake
Avid Elixir 1, 180/160mm

2 Cube LTD Pro 29er manitzu marvel ts air shimano xt 2013 (overjarig)
http://www.hansstruijkfietsen.nl/cube-ltd-pro-29er-2013 <-- voorbeeld
Voorvork Manitou Marvel TS Air 29, Remote Lockout, 100mm
Gewicht (kg) 12.8
Versnellingssysteem Shimano XT
Shifters Shimano SLX SL-M670, 10-speed
Voorderailleur Shimano SLX FD-M671-D, direct mount, Down Swing
Achterderailleur Shimano XT, RD-M781-SGSL, Shadow 10-speed
Remmen Shimano BR-M395 hydr. disc brake (180/160mm)
Crankstel Shimano FC-M552 Hollowtech II, 42x32x24T, 175mm, 3x10 speed, Innenlager SM-BB51

allebei komen op rond de 950,- (ik heb wat korting weten te krijgen)

Ik vond de Cannondale iets steviger aanvoelen en neig hier meer naar
Vond de service in Alkmaar(cannondale) ook beter dan in Limmen(cube)

[ Voor 44% gewijzigd door ApC_IcE op 31-08-2013 03:21 . Reden: specs aanpassing ]

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:17

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Bij mijn ouders heb ik mijn oude Giant Boulder Alu lite 21,5" uit de garage getrokken om die weer rijdend te krijgen na een gebroken ketting een paar jaar terug. Hier in Nijmegen zijn namelijk genoeg heuvels en ik mag wel wat extra's aan mijn conditie doen. :X

Voor 750 gulden destijds (15 jaar geleden) was het een aardige instapper, maar na zoveel jaar mag er wel een (goedkope) update plaats vinden.
Er zit een allegaartje van onderdelen op:
Shimano cassette met 7 tandwielen 13/28 verhouding.
Cassette

SR Suntour 8 speed PFF XR180 crankstel met een vertanding van 24/34/42.
Crank

De derailleur is van Shimano maar ik kan geen typenummer vinden, de shifters zijn van SRAM en van het draai-type. Er zitten v-brakes op en ik heb een bel. :9

Als ik zo naar de cassette kijk mag die wel vervangen worden en hetzelfde geld voor het crankstel. Zo kijkend bij webshops zie ik niet echt veel onderdelen voor 3x7 versnellingen, dus ik dacht aan een upgrade naar 3x8:
  • Nieuwe cassette + cassetteafnemer
  • derailleur (achter, misschien voor ook?)
  • ketting
  • crankstel
  • shifters (geen draai-type)
  • tube smeer voor de assen
Met de v-brakes ben ik nog wel content, maar dat draaiend schakelen is niet precies genoeg.
Omdat het al een oudere fiets is ga ik er natuurlijk geen Shimano XTR groep op zetten, maar zoiets als Shimano Alivio is altijd beter dan er nu op zit.
Als ik zo naar de losse onderdelen kijk zou ik rond de €150 klaar moeten zijn. Ik heb namelijk zelf fietsgereedschap en geen twee linker handen, alleen de juiste cassetteafnemer ontbreekt.
Wel heb ik geen idee of het uberhaubt wel mogelijk is om er een 8-speed cassette op te leggen, en tips welke onderdelen precies te nemen zijn ook welkom.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• Nox

Nox

Noxiuz

ApC_IcE schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:25:

Ik heb een stuk of 20 fietsen geprobeerd en de keuze is tussen 2 fietsen gekomen

allebei komen op rond de 950,-

Zonder specs kunnen we je daar geen advies over geven. Dat service klopt wel, hoewel het bij Kroone net is wie je treft in de winkel. Maar aangaande op je voorvork: Rock Shoxx zegt mij sowieso wat meer dan Marvel, maar types en afmontage zeggen pas echt wat zinnigs. Een Rock Shoxx Dart is namelijk nog steeds geen goede vork namelijk.

Welke zaak in Alkmaar had je bezocht trouwens? Ik ben ook wel benieuwd hoe je de fietsen hebt getest, 20 is best veel :P

[ Voor 83% gewijzigd door Nox op 31-08-2013 02:57 ]

• ApC_IcE

ApC_IcE

NoxiuZ schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 02:53:
[...]

Zonder specs kunnen we je daar geen advies over geven. Dat service klopt wel, hoewel het bij Kroone net is wie je treft in de winkel. Maar aangaande op je voorvork: Rock Shoxx zegt mij sowieso wat meer dan Marvel, maar types en afmontage zeggen pas echt wat zinnigs. Een Rock Shoxx Dart is namelijk nog steeds geen goede vork namelijk.

Welke zaak in Alkmaar had je bezocht trouwens? Ik ben ook wel benieuwd hoe je de fietsen hebt getest, 20 is best veel :P
Oei, ik als leek dacht hier al een hoop info te kunnen verschaffen haha.
Bij Kroone heb ik gewoon een aantal Cubes, Giants, Treks gepakt en daar een rondje mee gefietst, geremd, aangekloot. Bij de zaak in Alkmaar (bike nogwat) heb ik een cannondale meegekregen om buiten het een en ander mee te testen. Nu blijf ik een leek en test vooral het remmen en schakelen. En doe alles een beetje op gevoel + het inlezen hier en wat info van vrienden.

Ik heb de post aangepast en aangevuld met meer info

• Binz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-12-2024
ApC_IcE schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 03:13:
[...]

Oei, ik als leek dacht hier al een hoop info te kunnen verschaffen haha.
Bij Kroone heb ik gewoon een aantal Cubes, Giants, Treks gepakt en daar een rondje mee gefietst, geremd, aangekloot. Bij de zaak in Alkmaar (bike nogwat) heb ik een cannondale meegekregen om buiten het een en ander mee te testen. Nu blijf ik een leek en test vooral het remmen en schakelen. En doe alles een beetje op gevoel + het inlezen hier en wat info van vrienden.

Ik heb de post aangepast en aangevuld met meer info
Bike-action in Alkmaar kan ik je aanraden. Goede ervaring.. Kom daar al jaren met veel plezier.
Vorig jaar daar een Cannondale Flash 29 gekocht.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Grubeater schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 02:52:
Bij mijn ouders heb ik mijn oude Giant Boulder Alu lite 21,5" uit de garage getrokken om die weer rijdend te krijgen na een gebroken ketting een paar jaar terug. Hier in Nijmegen zijn namelijk genoeg heuvels en ik mag wel wat extra's aan mijn conditie doen. :X

Voor 750 gulden destijds (15 jaar geleden) was het een aardige instapper, maar na zoveel jaar mag er wel een (goedkope) update plaats vinden.
Er zit een allegaartje van onderdelen op:
Shimano cassette met 7 tandwielen 13/28 verhouding.
[afbeelding]

SR Suntour 8 speed PFF XR180 crankstel met een vertanding van 24/34/42.
[afbeelding]

De derailleur is van Shimano maar ik kan geen typenummer vinden, de shifters zijn van SRAM en van het draai-type. Er zitten v-brakes op en ik heb een bel. :9

Als ik zo naar de cassette kijk mag die wel vervangen worden en hetzelfde geld voor het crankstel. Zo kijkend bij webshops zie ik niet echt veel onderdelen voor 3x7 versnellingen, dus ik dacht aan een upgrade naar 3x8:
  • Nieuwe cassette + cassetteafnemer
  • derailleur (achter, misschien voor ook?)
  • ketting
  • crankstel
  • shifters (geen draai-type)
  • tube smeer voor de assen
Met de v-brakes ben ik nog wel content, maar dat draaiend schakelen is niet precies genoeg.
Omdat het al een oudere fiets is ga ik er natuurlijk geen Shimano XTR groep op zetten, maar zoiets als Shimano Alivio is altijd beter dan er nu op zit.
Als ik zo naar de losse onderdelen kijk zou ik rond de €150 klaar moeten zijn. Ik heb namelijk zelf fietsgereedschap en geen twee linker handen, alleen de juiste cassetteafnemer ontbreekt.
Wel heb ik geen idee of het uberhaubt wel mogelijk is om er een 8-speed cassette op te leggen, en tips welke onderdelen precies te nemen zijn ook welkom.
Ik weet niet heel erg veel af van het wat oudere spul, maar ik zou dan inderdaad de complete groep aanpakken. Weet je wel zeker of het frame wel jou maat is? Anders stop je €150 in een fiets en kan dat vervolgens weer gaan uitgeven, omdat je toch iets anders wilt. Juist rond deze tijd zie je veel fietsen op marktplaats in prijs zakken. Zomer is bijna over en het bleek toch niet een hele leuke hobby te zijn.

Mocht je die cassette los willen hebben, dan mag je best even langs komen (Nijmegen).

Crank
Shimano M522, 42/33/22
Shifters
Shimano Deore
Front Derailleur
Shimano Deore
Rear Derailleur
Shimano SLX, 10-speed
Brake
Avid Elixir 1, 180/160mm

http://www.hansstruijkfietsen.nl/cube-ltd-pro-29er-2013 <-- voorbeeld
Voorvork Manitou Marvel TS Air 29, Remote Lockout, 100mm
Gewicht (kg) 12.8
Versnellingssysteem Shimano XT
Shifters Shimano SLX SL-M670, 10-speed
Voorderailleur Shimano SLX FD-M671-D, direct mount, Down Swing
Achterderailleur Shimano XT, RD-M781-SGSL, Shadow 10-speed
Remmen Shimano BR-M395 hydr. disc brake (180/160mm)
Crankstel Shimano FC-M552 Hollowtech II, 42x32x24T, 175mm, 3x10 speed, Innenlager SM-BB51

allebei komen op rond de 950,- (ik heb wat korting weten te krijgen)

Vind het beide wel erg mooie fietsen voor het geld! Ik zou persoonlijk voor de Can gaan, maar echt onderbouwen kan ik het niet ;)

Overigens gaan die 29ers wel hard zeg..... Ik was van de week aan het rijden met de racer en heb met pijn en moeite voor kunnen blijven. Over 10 km meer dan 37 gemiddeld :+ Met mijn mtb kan ik in een dolle bui net de 32 aan, maar dat kan ik geen 10 km vol houden :'(

[ Voor 27% gewijzigd door DjVe op 31-08-2013 08:06 ]

• Demo

Demo

NoxiuZ schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 02:53:
[...]

Marvel is een type van Manitou ;) En mijn zwager heeft die LTD Pro 29 (bij Kroone gekocht ook) en dat is een ontzettend strakke fiets. XT naven, SLX crankstel, XT derries met SLX shifters, alleen de remmen (Shimano M395, Acera-kwaliteit) zijn ondermaats. En ik ben ook niet zo thuis in de Manitou vorken, maar voor zover ik gelezen heb is die Marvel een prima vork.

• dnhelle
Ik zou qua bang-for-bucks zeker voor die cube gaan. Aansluitend aan het verhaal van demoniac hier wat achtergrond rondom Manitou: http://www.velozine.nl/20...in-bange-dagen-de-mattoc/

Jammer van zo'n prachtig merk, tot aan de Sherman en Minute vorken aan toe heel leuke vorkjes gemaakt, waaronder toendertijd superlichte Skareb's en Mars vorken.

• Nox

Nox

Noxiuz

Nu je de specs erbij ge-edit hebt, zou ik voor de cube gaan. Echter, dit is alleen op basis van de specs. Je shifters, derailleurs e.d. zijn namelijk allemaal wat beter. Verwacht je echt enorm veel te gaan fietsen kan je het groepje van de can oprijden en daarna een xt-groepje monteren voor een leuke prijs. Beide fietsen zijn niet slecht, alleen heeft je cube fabrieks-af betere spulletjes erop zitten.

Die Marvel vork lijkt inderdaad wel een mooi ding, nog een iets diepere veerweg ook :)

Alleen snap ik een ding niet:

Crank
Shimano M522, 42/33/22
Shifters
Shimano Deore
Front Derailleur
Shimano Deore
Rear Derailleur
Shimano SLX, 10-speed

Brake
Avid Elixir 1, 180/160mm
Maar ik zie nergens XT staan? Weet je zeker dat je de juiste spekkies hebt gehad?

• ApC_IcE

ApC_IcE

Sorry ik zie al waar het mis is gegaan.
De fiets (cannondale) heeft shimano deore xt en verder SLX (ze hebben het 2013 model iets geupgrade vergeleken fabrieks af)

Ik merk hier dat het dus niet heel veel uitmaakt qua fiets.
Nu moet ik echt overwegen wat beter voelt (en de service bij bike action is letterlijk om de hoek)

[ Voor 33% gewijzigd door ApC_IcE op 31-08-2013 16:26 ]

• Riqy
Vanmiddag nog eens wat aan het afstellen geweest tbv de SPD pedalen/schoenen:

- schoenplaatjes stuk verder naar achteren gezet onder beide schoenen
- Zadel stuk meer naar voren gezet (ivm veranderde houding op de fiets)

Fietst nu een heel stuk beter :D Voor de rest zal het toch vooral erg wennen zijn

Iedereen die van de week gereageerd heeft nog erg bedankt voor het advies :) _/-\o_

Morgen ga ik samen met mijn vriendin de toertocht van Appelscha rijden, dus dan kan ik altijd nog dingen fine-tunen mocht ik ergens niet helemaal tevreden over zijn :+
ApC_IcE schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 16:23:
Nu moet ik echt overwegen wat beter voelt (en de service bij bike action is letterlijk om de hoek)
Ik heb zelf een Trial SL3 26'er van Cannondale en ben daar erg over te spreken. Rijdt voor mijn gevoel erg goed en het frame lijkt (in verhouding tot vorige MTB) erg stug te zijn.

Voordeel wat de Cube wel heeft, zijn de remote lockouts op de vering. Het is niet iets dat je erg veel zult gebruiken naar mijn idee, maar toch leuk meegenomen.

Uiteraard moet je op je eigen gevoel afgaan, en als die je zegt dat je voor de Cannondale moet gaan, dan zou ik dat zeker doen :)

[ Voor 40% gewijzigd door Riqy op 31-08-2013 17:28 ]

My iRacing

• Nox

Nox

Noxiuz

ApC_IcE schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 16:23:
Sorry ik zie al waar het mis is gegaan.
De fiets (cannondale) heeft shimano deore xt en verder SLX (ze hebben het 2013 model iets geupgrade vergeleken fabrieks af)

Tja, als je een 29'er volledig SLX afgemonteerd (met een XT achterderrie, ik snap dat nooit zo) kan krijgen voor 950 euro doe je dat redelijk goed. Mijn 26'er heb ik twee jaar voor 750 euro gekocht, maar dat was iets verderop in Limmen bij een soort halve webshop :P

Ik denk dat het qua service niet zo enorm verschilt, bij Kroone doen ze meestal ook niet zo heel vervelend als er iets met je fiets is dus het is echt om het even. Als Bike Action bij jou om de hoek zit is het prima toch?

Je kan ook even kijken naar het uiterlijk, bedenk dat je zelf op die fiets zit met een bijbehorend fietskloffie. Oh, en banden kunnen ook nog wel handig zijn, die vervang je mogelijk nog wel eens. Als je veel op Schoorl gaat fietsen zou ik kijken naar een setje dikke ballonbanden voor in de zomermaanden :P

Ik ben nu weer aan het kutten met mijn achterderailleur, ik krijg hem maar niet lekker afgesteld. Ik heb hem voor op middenblad staan en zit wat doelloos aan het boutje bij de shifter te draaien. Soms lijk ik de sweet spot gevonden te hebben maar dan schakelt hij niet door ergens in het midden van het bereik. Onding.

Iemand tips? Aan de derailleur zelf heb ik nog nooit gezeten, enkel alleen het plastic boutje bij de kabel zodat je hem ietsje strakker en losser kan zetten.

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-11 15:56

KoffieNT

banaan

Je hebt als het goed is 2 schroefjes op je deraileur zitten. Als je die een beetje verzet, kan het een hele boel schelen.

Ik ben aan het kijken voor een setje remschijven en ik heb deze op het oog.

Ik heb vroeger een keer een matige mechanische remschijf gehad en verder alleen V-brakes. Als ik bovenstaand setje koop, heb ik dan nog meer tools nodig? Olie? Dingetje om de lucht uit de leidingen te krijgen? Is een torque wrench verplicht? (kost nogal wat). Ik heb werkelijk geen idee :9.

Mocht iemand een goede aanrader hebben voor andere remmen in die prijsklasse, dan hoor ik het ook graag. Ook als het geen center locks zijn (ik heb m'n nieuwe wielen namelijk ook nog niet helemaal uitgekozen, maar als ik dat setje koop, worden het waarschijnlijk bijbehorende M785-wielen).

[ Voor 88% gewijzigd door KoffieNT op 31-08-2013 21:46 ]

:D

• Nox

Nox

Noxiuz

KoffieNT schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 21:36:
Je hebt als het goed is 2 schroefjes op je deraileur zitten. Als je die een beetje verzet, kan het een hele boel schelen.

Ik ben aan het kijken voor een setje remschijven en ik heb deze op het oog.

Ik heb vroeger een keer een matige mechanische remschijf gehad en verder alleen V-brakes. Als ik bovenstaand setje koop, heb ik dan nog meer tools nodig? Olie? Dingetje om de lucht uit de leidingen te krijgen? Is een torque wrench verplicht? (kost nogal wat). Ik heb werkelijk geen idee :9.

Mocht iemand een goede aanrader hebben voor andere remmen in die prijsklasse, dan hoor ik het ook graag. Ook als het geen center locks zijn (ik heb m'n nieuwe wielen namelijk ook nog niet helemaal uitgekozen, maar als ik dat setje koop, worden het waarschijnlijk bijbehorende M785-wielen).
Mjah ik heb daar juist nooit aan gezeten, kan het zijn dat je die moet stellen na het vervangen van je ketting? Wat ik veel merk is dat als ik het volgens het boekje doe, d.w.z. kleinste blad, kabel laten vieren, 1x opschakelen bij de shifter, vervolgens kabel aandraaien met de hand totdat de derrie schakelt dit redelijk goed gaat voor de kleinste 5/6 bladen en dat 8 en 9 met name moeizaam verlopen. De ketting valt er soms tussen. ALs ik de ketting dan weer aandraai tot 8 en 9 goed schakelen dan heb ik bij het een na kleinste blad een probleem dat hij niet lekker afschakelt naar het kleinste. Mijn kabels zijn niet vuil ofzo.

Als je hiervoor v-brake had kijk dan wel eventjes of je frame en vork schijfremmen ondersteunen. Geen idee of je met nieuwbouw bezig bent of renovatie, maar voor je het nog niet gedaan hebt... :+

Volgens mij komen ze al gevuld met olie, te zien aan de oranje spacers die ertussen zitten.

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-11 15:56

KoffieNT

banaan

Oeh, ik zou je niet kunnen vertellen hoe je het volgens de officiele manier moet doen. Ik doe het ook op een zelfveronnen 'beetje aanvoelen' manier, maar ik begin altijd met het middelste blad voor en de zwaarste aan de achterkant.
Als ik dan opschakel naar de eennazwaarste aan de achterkant moet ie meteen goed gaan, anders stel ik 'm bij. Als ie uiteindelijk doorschakeld met 1 klik, staat ie goed. En tot nu toe gaat het dan in, zo goed als, alle versnellingen goed. Al heb ik soms/vaak wel, dat het lichtste blad aan de achterkant wordt overgeslagen en de ketting er aan de achterkant af valt. Aangezien ik de lichtste versnellingen zo goed als nooit gebruik, laat ik het altijd zo zitten. Maar volgens mij zou ik dat kunnen oplossen door met de 2 schroefjes op de deraileur te friemelen.

Mijn frame en vork (Rockshox Recon) ondersteunen schijven. Het is inderdaad een renovatie. Enige wat ik er na 5 jaar nog origineel op heb zitten zijn de wielen en de remmen.
Ah, mooi als er al olie in zit :).

:D

• MBV
Als hij niet lekker op de grootste bladen achter schakelt, kan het (bij SRAM en nieuw shimano) aan het instelschroefje aan de achterkant, waarmee je de afstand tussen je derrie-wieltje en je cassette instelt, liggen.

De twee schroefjes voor low en high werken alleen voor de zwaarste en de lichtste versnelling, verder niet.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Thanx voor alle tips mannen!
Ik ben weer wat wijzer.
Nu met mijn baas het fietsplan doornemen en toch gaan voor de cannondale.
(met misschien een lekker breed cube stuur haha)

• Nox

Nox

Noxiuz

MBV schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:10:
Als hij niet lekker op de grootste bladen achter schakelt, kan het (bij SRAM en nieuw shimano) aan het instelschroefje aan de achterkant, waarmee je de afstand tussen je derrie-wieltje en je cassette instelt, liggen.

De twee schroefjes voor low en high werken alleen voor de zwaarste en de lichtste versnelling, verder niet.
Ik had dat in Nijmegen gezien bij Demoniac of Marc (? :P) gezien, zijn bovenste derriewieltje kwam icm de ketting tegen zijn grootste blad aan achter. Bedoel je dat schroefje? Dat is bij mij niet het geval namelijk.

Njah, mijn zus kan morgen fietsen op mijn fiets (met haar all stars op mijn spd pedalen :z ). Als dank mag ze de derrie laten afstellen door mijn zwager. Die is nog iets slimmer dan ik met derrie's :P

Ductape, loctite erop en nooit meer aankomen :P Normaal in de duinen gebruik ik de grote bladen niet echt, alleen in Schoorl fiets ik bijna alles op het middelste blad. Dat is zo mooi aan het parcour in deze tijd, je kan weinig echt hard en je hebt zat klimmetjes die je wat lager moet pakken. Misschien maar eens 1x10 doen :P Hoewel ik op de nok laatst toch het kleine blad voor nodig had om zonder af te stappen boven te komen met een fatsoenlijke cadans...

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Onlangs ketting en casette vervangen, van een Deore 9 speed naar een XT 9 speed, maar nu neemt het middelste blad voor de ketting mee als ik kracht op de pedalen zet. Iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn?

Ik heb er geen last van op het kleinste en grootste blad. Het is een Deore Hollow crankstel.

Waar ik zelf aan zit te denken:
-vervangen derailleur wieltjes
-vervangen middelste blad van crankstel.
-werkt een XT ketting wel op een Deore crankstel? (had er overigens voorheen nooit problemen mee, iig niet op 8 speed)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:52

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Middelste blad vervangen, chainsuck komt of door uitgerekte ketting of versleten tandwiel.
Sowieso wanneer ik de cassette vervang gaan ook het middelste blad, ketting en derailleurwieltjes mee.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Zojuist TS weer geupdate. Zat meteen te denken, waarom geen lijstje met apps om te tracken in de TS vermelden? Waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Mijn top 3 op het moment:

Runtastic Mountainbike (pro)
+Downloadable plattegrond, vooral handig voor als je ook wel eens in het buitenland actief bent (of op een plek bent waar je geen (snel) internet hebt) en de plattegrond van de omgeving nodig hebt.
+Mooie statistieken
-Alleen via de app te tracken sporten zijn zichtbaar in de app. Online worden wel alle sporten samengevoegd die met de andere apps van Runtastic zijn getrackt. Tot aan push- en pullups aan toe.
-Heel veel schermpjes waar je na afloop doorheen moet klikken. Even een training stoppen en een nieuwe starten ben je al snel 10-20s verder.
-En als je niet uitkijkt staat de track ongewenst op Facebook of Twitter. Eerst in de settings alle standaard share opties uitzetten voordat je gaat tracken.

Endomondo (pro)
+Mooi (online) platform waar je meerdere sporten kunt tracken in 1 app.
+Geen bloatware
+Trainingsschema's instelbaar
-Geen downloadable plattegrond

MyTracks
+Gratis
+Route vooraf uploadbaar
-Geen downloadable plattegrond
-Geen mooi design en net iets meer handwerk

Wat ik belangrijk vind in een app zijn eigenlijk 3 dingen:
1 kunnen tracken
2 een plattegrond van de omgeving kunnen tonen, liefst eentje die (vooraf) te downloaden is
3 route vooraf instelbaar

Bij allemaal is eigenlijk wel iets op en aan te merken. Wat zijn jullie eisen, waar tracken jullie mee en wat vinden jullie plus- en minpunten van de diverse apps?
blitzkrieg schreef op maandag 02 september 2013 @ 09:25:
Middelste blad vervangen, chainsuck komt of door uitgerekte ketting of versleten tandwiel.
Sowieso wanneer ik de cassette vervang gaan ook het middelste blad, ketting en derailleurwieltjes mee.
Thanks voor je snelle antwoord. Middelste blad kun je ook los kopen ipv in set? En wat raad je dan aan. Ook XT of nog steeds een Deore variant?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• TheLemon

TheLemon

Gisteren voor het eerst de route in Schoorl gereden. Ik ben er wisselend enthousiast over. Vanaf de officiële start vlakbij Aagtdorp het eerste stuk door het bos is ok, maar niet veel spannender dan de routes op de Utrechtse heuvelrug. Daarna door de duinen, één grote zandbak, blijven zoeken naar grip en af en toe ingegraven waardoor ik noodgedwongen stukjes moest afstappen.
Daarna weer door het bos met redelijke ondergrond, dit is wel leuk op zich. Wel jammer dat één klim bergop goed vaste ondergrond heeft en juist als je lekker downhill wilt, weer vreselijk mul zand. Dag leuke afdaling!
Het stuk hierna maakt echter bijna alles van de duinen goed: lekker snelle flowtrail met kuipbochtjes en echt goede ondergrond. Hier heb ik echt genoten en kreeg ik erg veel vertrouwen in mijn fully, waardoor ik er echt volle bak doorheen geknald ben. Dan op het einde de klim (Schoorlse Nok) die ik helaas net niet gered heb zonder één keer afstappen, hier ook weer het mulle zand dat me de das omdeed. Op zich niet vreselijk steil, ik ben wel zwaarder gewend in Limburg. De afdaling op het eind heb ik ook net niet gered. Eerste deel wel, tweede deel gingen we (gokje) linksom en daar viel ik heel ff stil, rechtsom bleek makkelijker achteraf. Ik denk met grote wielen en misschien minder veerweg dat je op dit soort terrein wel in het voordeel bent.
Rond in ongeveer 55min volgens mij, geen idee of dat snel is. Ik denk het niet, gezien het gortdroge parcours.

Ik snap niet zo goed dat veel mensen dat mulle zand (of modder) zo leuk vinden, ik begrijp wel dat het technisch uitdagend is, maar je gaat er zo enorm traag door. Van mij mag zo'n route echt één grote flowtrail zijn, af en toe een flinke klim om weer hoogtemeters te winnen en dan lekker snelheid maken, daar gaat het voor mij toch wel om merk ik.

• Roet
  • Nu online
TheLemon schreef op maandag 02 september 2013 @ 09:52:
Ik snap niet zo goed dat veel mensen dat mulle zand (of modder) zo leuk vinden, ik begrijp wel dat het technisch uitdagend is, maar je gaat er zo enorm traag door. Van mij mag zo'n route echt één grote flowtrail zijn, af en toe een flinke klim om weer hoogtemeters te winnen en dan lekker snelheid maken, daar gaat het voor mij toch wel om merk ik.
Ben jij ook wel eens op mountainbike-vakantie geweest, en zo ja naar welke locaties? Je hebt zo ongeveer dezelfde 'smaak' als ik qua trails :)

• TheLemon

TheLemon

Helaas nog niet echt op pure MTB vakantie. Dat is lastig combineren met gezin met drie kids. Wel deze zomer een enduro trail bij Alpe d'Huez gedaan op een gehuurde all-mountain fiets. Dat vond ik ook briljant, eerst lekker klimmen, niet technisch maar het mag wel zwaar zijn van mij. En daarna een kilometer of 8-10 alleen maar naar beneden knallen.
Ik ben wel van plan om eens een lang weekend ofzo naar Winterberg te gaan, daar schijn je ook veel snelle trails te hebben die ook wel geschikt moeten zijn voor mijn Scott Spark.

Heb je nog andere tips?

• MBV
@Roet: dat soort tracks heb je overal in de alpen wel, je hebt alleen een gids nodig die ze weet te vinden. www.mtbverbier.com, www.bike-holidays.com, www.mtbclinic.nl ...
Het probleem van de (vooral Duitstalige) alpen is dat ze alleen schotterpaden van 1,5 meter breed als MTB route durven aan te merken. Behalve qua conditie kom je dus in Nederland moeilijkere routes tegen. Daar heb je dus zo'n gids voor nodig. Ik ben 2x in Verbier, 1x in Zugspitz Arena, en 1x in Zillertal Arena geweest en leuke trails zijn overal te vinden.
@TheLemon: bij sommige hotels gaat dat prima (als je je dat kan veroorloven, het is namelijk nogal wat duurder dan een vakantiehuisje). In Gerlos was een kinderhotel, waar de papa's af en toe een dagje met de gids meegingen en de kinderen met het entertainment-groepje. Kids waren daarna ook lekker rustig ;) http://kinderhotel-almhof.at/ Ik zat in een ander hotel, bij gebrek aan kinderen.
@jules: ik gebruik in de bergen OSMAND. Daar kan je, met wat handwerk, ook alles mee, inclusief turn-by-turn navigatie om een GPX track te volgen. Met af en toe captain obvious opmerkingen als "after 50 meters, turn right" bij een afgrond. Maar ja, hij kan offroad alleen zien waar de GPX track een draai maakt, niet waar er kruisingen zijn

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 02-09-2013 10:45 ]

• pjlgt
  • Niet online
Gisteren voor het eerst de route in Schoorl gereden. Ik ben er wisselend enthousiast over. Vanaf de officiële start vlakbij Aagtdorp het eerste stuk door het bos is ok, maar niet veel spannender dan de routes op de Utrechtse heuvelrug. Daarna door de duinen, één grote zandbak, blijven zoeken naar grip en af en toe ingegraven waardoor ik noodgedwongen stukjes moest afstappen.
Daarna weer door het bos met redelijke ondergrond, dit is wel leuk op zich. Wel jammer dat één klim bergop goed vaste ondergrond heeft en juist als je lekker downhill wilt, weer vreselijk mul zand. Dag leuke afdaling!
Het stuk hierna maakt echter bijna alles van de duinen goed: lekker snelle flowtrail met kuipbochtjes en echt goede ondergrond. Hier heb ik echt genoten en kreeg ik erg veel vertrouwen in mijn fully, waardoor ik er echt volle bak doorheen geknald ben. Dan op het einde de klim (Schoorlse Nok) die ik helaas net niet gered heb zonder één keer afstappen, hier ook weer het mulle zand dat me de das omdeed. Op zich niet vreselijk steil, ik ben wel zwaarder gewend in Limburg. De afdaling op het eind heb ik ook net niet gered. Eerste deel wel, tweede deel gingen we (gokje) linksom en daar viel ik heel ff stil, rechtsom bleek makkelijker achteraf. Ik denk met grote wielen en misschien minder veerweg dat je op dit soort terrein wel in het voordeel bent.
Rond in ongeveer 55min volgens mij, geen idee of dat snel is. Ik denk het niet, gezien het gortdroge parcours.

Ik ben toevallig zondag ook daar voor het eerst geweest. 2x een rondje gedaan. Stuk in de duinen was waardeloos. Voor de rest was het toch wel aardig te doen. Klim naar de Nok alleen het allerlaatste stuk niet gered ivm mulle zand. Vond de zeer mulle afdaling daarna eigenlijk wel prima te doen. Wel een 29er dus misschien dat dat inderdaad wel voordeel heeft.

• maartend
Heb ik dus ook. Dat gemier in dat zand vind ik dus echt geen donder aan. Lekker over berg/heuvelpaden of single-trax door de bossen, dat is pas fun.

• dnhelle
Dus een rondje limburg / ardennen / alpen draagt eenieders voorkeur? Wellicht iets voor een poll in de OP.

• Nox

Nox

Noxiuz

Voor degenen die Schoorl waardeloos vonden qua ondergrond, ik kan jullie een hoop gelijk geven. Echter was het parcour een paar jaar terug in veel betere staat. Door de bosbranden is er een hoop bos dat weggekapt moest worden, daar groeit nu mul zand. Dat stuk wordt niet opgenomen maar de delen in het bos wel. Dus doei mul zand, hallo bosgrond.

En wat wil je met enorme pokkedroogte in de duinen, dit had iedereen je wel kunnen vertellen hé.

@TheLemon; ik heb het - kalmpjes aan - gedaan in 57 minuten. De nok heb ik wel in een keer gedaan, hoge cadans is belangrijk in dat mulle zand dus lekker makkelijk in zo'n beetje de laagste versnelling die ik had :P

Ik zou het in deze staat wel sneller moeten kunnen, als ik wat meer mulle afdalingen gewoon vol gas pak in plaats van er omheen sturen, echter is het voor mij geen wedstrijd. En de nok pak ik altijd rechtsaf, linksom kom je door de kuil. Daar heb je een enorm snelle kombocht die je in een wedstrijd goed snel moet pakken omdat je anders de klim erna niet haalt. Daar is het gewoon enorm snel afschakelen en klimmen, lastig stuk.

Hadden jullie nog moeite met de drops na de nok? Ik heb die vorige keer overgeslagen, ze waren diep en niet op fatsoenlijke snelheid te nemen. Anders kon ik weer over mijn stuur vliegen. (vervolgens liep ik eraf en ben ik daar alsnog uitgegleden op de gladde ondergrond, lol. Ging vol op mijn plaat _o-) Als het zand wat beter is neem ik ze gewoon, maar nu vond ik ze toch echt ff te diep.

• pjlgt
  • Niet online
Vond de afdaling van de Nok prima te doen eigenlijk. Blik op oneindig en gaan. Ben normaal wel wat voorzichtig met dit soort afdalingen, maar deze beviel me wel zelfs met deze omstandigheden.

Trouwens nog mensen van hier die dit weekend in Assen de 6 of 24 uurs doen? Zelf weer met een groepje de 24 uurs. Ook aangewezen om de Le Mans start op het strand te doen :D

• MBV
dnhelle schreef op maandag 02 september 2013 @ 22:24:
Dus een rondje limburg / ardennen / alpen draagt eenieders voorkeur? Wellicht iets voor een poll in de OP.
Vergeet Winterberg niet, schijnt erg mooi te zijn op maar een paar uur rijden :)

• Riqy
Dat ga ik over een paar weken bekijken, ga daar een weekje op vakantie begin oktober :)
MTB mee uiteraard :D

My iRacing

Pagina: 1 ... 54 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.