Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.351 views

Onderwerpen

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

@NoxiuZ: de eerste afdaling vanaf de Nok (met die bordjes 'gevaarlijkste afdaling', daar zaten volgens mij ook wat drops in, die ging in één keer goed, die daarna pakte ik linksom (de langste kant) en moest ik helaas afstappen, durfde het niet aan. Probleem was misschien dat ik mijn vering vol open had staan, zoals gebruikelijk bij afdalingen. Alleen heb je daarvoor wel wat snelheid nodig en met dat mulle zand was er geen snelheid bij mij. Hierdoor vol in de vering duiken en vervolgens over de kop gaan leek me een slecht idee. Misschien was ik in dit geval beter af geweest met alles juist zo straf mogelijk gelockt. Ik zag hardtailers met 80mm veerweg veel makkelijker naar beneden gaan.

De klim van de nok ging qua tractie gewoon niet. Ik zat helemaal plat op mijn frame gebukt in de granny gear, maar heb achter Rocket Ron die niet al te breed is (2.1 denk ik?) en de boel spinde gewoon. Mijn maat met 2.4 Fat Albert achter verging het veel beter, die heeft van die grote 'schoepen' overdwars.

• K-Jay
  • Laatst online: 23:24

K-Jay

Klaas Jan

jules schreef op maandag 02 september 2013 @ 09:50:
Zojuist TS weer geupdate. Zat meteen te denken, waarom geen lijstje met apps om te tracken in de TS vermelden? Waar hebben jullie goede ervaringen mee?
[..]
Voor de plattegronden gebruik ik de app van mtbroutes.nl. Nadeel is dat de kaarten dan niet downloadbaar zijn, maar dat heb ik opgelost met MyTracks: Op de website van mtbroutes.nl download ik dan het .gpx-bestand van de route. Dat bestand importeer ik vervolgens in MyTracks.
Voor het tracken gebruik ik runkeeper. Ooit eens mee begonnen, vrienden gebruiken het ook, prima website met statistieken en kaarten.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-10 23:12
Ik maak momenteel geen gebruik van een GPS applicatie waarmee ik routes kan uitzetten, maar wil dit mogelijk wel gaan doen. Hierbij zou het dan ook handig zijn om vanaf de PC routes aan te maken en deze later naar mobiel toe te zetten om te gaan rijden.

Daarbij is het ook wel handig dat de betreffende app de GPX bestanden kan lezen die je op veel route sites tegenkomt.
Mensen die hiervoor tips hebben?

Ik gebruik op het moment Strava voor de tracking van mijn routes, dit gebruiken een paar collega's van me ook. Heb eerder ook wel runtastic gebruikt, samen met hartslagband voor mobiel.

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

• K-Jay

K-Jay

Klaas Jan

Riqy schreef op woensdag 04 september 2013 @ 12:08:
[..]
Mensen die hiervoor tips hebben?
[..]
Het antwoord staat letterlijk 1 post boven jouw post ;)

• Riqy
Ja gedeeltelijk inderdaad, maar ik zou ook graag zelf op de pc routes aan willen maken op een kaart ofzo, zonder dat je de route eerst een keer gereden/gelopen moet hebben...

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

• K-Jay

K-Jay

Klaas Jan

Volgens mij moet zoiets wel kunnen met Google maps, maar ik weet het niet zeker.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:13
Basecamp van Garmin.

Maar ja, ik werk dan wel met een echte GPS ivm geocaching

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-11 21:57
K-Jay schreef op woensdag 04 september 2013 @ 12:25:
Volgens mij moet zoiets wel kunnen met Google maps, maar ik weet het niet zeker.
Volgens mij niet, wel met Google Earth.

• Roet
  • Laatst online: 09:46
Er zijn legio tools om dat te doen. Ik gebruik www.gpsies.com, omdat je daar kan exporteren naar allerlei formaten, waaronder TCX, welke ik graag gebruik voor mijn Garmin. Wat ik vaak doe is dat ik een bestaande route upload (van bijvoorbeeld Mtbroutes.nl) naar GPSies.com en vervolgens het begin en/of einde aanpas naar mijn startplek. Dat werkt erg fijn.

Je hebt ook nog bikeroutetoaster, routeyou, mapmyride, ridewithgps, garmin (website/software), bikely, bikemap, en een legio van andere tools die doen wat jullie volgens mij vragen.

Basecamp werkt ruk vind ik, je kan mijn inziens het beste Bikeroutetoaster of GPSies gebruiken, dat zijn websites waar je al je ritten kan opslaan en belangrijker; je kunt ook routes zoeken van andere mensen. Dat voorkomt dat je een route uit gaat tekenen die iemand anders al (grotendeels) heeft gemaakt.

Je kunt GPSies ook alleen gebruiken om een route te converteren, ze ondersteunen de volgende formaten op dit moment:
Google Earth (KML, KMZ), Google Maps directions (XML, JSON), PCX5 (tracks, waypoints), GPX (tracks, routes, waypoints), GPX Garmin Streetpilot, Garmin Course (CRS, TCX), Garmin FIT, MS Excel, CSV (Comma-Separated-Values), Falk IBEX Tour, CompeGPS, VDO GP7 (TRC), GeoRSS, Logbook, NMEA, OVL (ASCII), Fugawi, KOMPASS Verlag (Alpenverein), TrainingPeaks (PWX), Navigon Route, OziExplorer, qpeGps Track, MagicMaps IKT, TomTom ITN, Suunto SDF, Magellan Track, PathAway.

Lijkt me genoeg?

[ Voor 26% gewijzigd door Roet op 04-09-2013 14:07 ]

• Riqy
Top! Dank voor de berichten :)

Ik ben van plan om wat fietsroutes voor mezelf in de buurt te gaan maken, zodat ik steeds wat dezelfde route kan fietsen om te oefenen. Gister net een stuk bos gevonden in de buurt, wil daar eens verder doorheen gaan fietsen, maar rijdt verder niet met navigatie/gps aan mij stuur, dus weet vaak niet welke kant in dan op zou moeten rijden :P

My iRacing

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 15:18
Nav. GPS discussie: Kennen jullie ook het fenomeen sports-unplugged? (URL: http://www.pinkbike.com/n...plugged-2013.html?trk=rss)

Ik heb namelijk laatst mijn polar rcx5 (met cadans, hrm en speedsensor) verkocht, mijn endomondo gedisconnected en gewoon weer eens wezen fietsen zonder me druk te maken om al die devices die aan het tetteren zijn of er nou wel of niet verbinding is, of ik die km hard of zacht heb gereden.

Natuurlijk heb ik wel een telefoon bij voor noodgevallen, maar alle facebook & social-sharing (incl. belgeluid) is nu uit.

Damn, da's prettig! Vooral dat als je denkt 'hee, dat paadje links ziet er gaaf uit' en je het gewoon rijdt. Met een beetje oriëntatievermogen raak je de weg ook niet meer kwijt. Best lekker!

[ Voor 8% gewijzigd door dnhelle op 04-09-2013 15:27 ]

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-11 16:46
Weet iemand of Trek op Interbike aanwezig is over 2 weken?

• maartend
dnhelle schreef op woensdag 04 september 2013 @ 15:26:
Nav. GPS discussie: Kennen jullie ook het fenomeen sports-unplugged? (URL: http://www.pinkbike.com/n...plugged-2013.html?trk=rss)
Is wat ik ook heb. Geen km. teller, geen horloge, geen andere meter en geen idee hoe ik ben gefietst of hoe ver iets is of hoe ver ik nog moet.

Heerlijk

Verwijderd

Pakketje besteld bij rose: Kleine tip, kies gewoon TNT want Rose geeft de voorkeur aan UPS en die zijn ruk met een hoofdetter R...
Ze troffen me niet thuis, dus ik zeg joh dump dat pakketje ergens bij een ophaal punt. Vervolgens gooien ze dat ding naar schiedam (25km afstand, minimaal) en geven ze me 5 werkdagen dat kreng op te halen. :')

• Riqy
gewoon weer eens wezen fietsen zonder me druk te maken om al die devices die aan het tetteren zijn of er nou wel of niet verbinding is, of ik die km hard of zacht heb gereden.
Ik heb mijn spullen ook niet bij me omdat ik specifiek alles in de gaten wil houden. Ik heb het meer bij me om na de tijd terug te zien wat ik gereden heb. Ik sport niet op afstand/snelheid en/of bepaalde hartslag en dergelijke :)

My iRacing

• Roet
Damn, da's prettig! Vooral dat als je denkt 'hee, dat paadje links ziet er gaaf uit' en je het gewoon rijdt. Met een beetje oriëntatievermogen raak je de weg ook niet meer kwijt. Best lekker!
Ik gebruik hem tijdens het wielrennen wel met cadans/hartslag/snelheid, omdat ik gericht wil trainen voor het mountianbiken. Tijdens het mountainbiken heb ik gewoon plezier en als ik een vaste route rijd, staat hij aan om te loggen, maar meer ook niet. Hoewel.. soms kijk ik even naar mijn hartslag en/of tijd van de dag, om te kijken of ik nog een rondje kan :). Strava, Endomondo en dat soort crap doe ik niet aan, dan zit je de hele tijd met dat gedoe in je hoofd. En het mooie van mountainbiken is voor mij juist net dat het enige waar ik aan denk is: Hoe kan ik zo snel mogelijk die volgende bocht nemen?

Wel mooi dat rijden ZONDER elektronica opeens een 'fenomeen' wordt genoemd :+. Maar gezien ik regelmatig tijdens het wielrennen zogenaamde Strava-malloten tegenkom, mag het van mij een grote hit worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Roet op 04-09-2013 20:47 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 22:41

Nox

Noxiuz

oeps shit dubbel :(

[ Voor 90% gewijzigd door Nox op 05-09-2013 01:04 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik heb alleen een tellertje, leuk om achteraf te kijken wat de tijd op het parcour is geweest. In de duinen, daar is het gewoon fietsen, paadje zien is paadje pakken en gaan. Inderdaad, erg lekker! :D
TheLemon schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 11:25:
@NoxiuZ: de eerste afdaling vanaf de Nok (met die bordjes 'gevaarlijkste afdaling', daar zaten volgens mij ook wat drops in, die ging in één keer goed, die daarna pakte ik linksom (de langste kant) en moest ik helaas afstappen, durfde het niet aan. Probleem was misschien dat ik mijn vering vol open had staan, zoals gebruikelijk bij afdalingen. Alleen heb je daarvoor wel wat snelheid nodig en met dat mulle zand was er geen snelheid bij mij. Hierdoor vol in de vering duiken en vervolgens over de kop gaan leek me een slecht idee. Misschien was ik in dit geval beter af geweest met alles juist zo straf mogelijk gelockt. Ik zag hardtailers met 80mm veerweg veel makkelijker naar beneden gaan.

De klim van de nok ging qua tractie gewoon niet. Ik zat helemaal plat op mijn frame gebukt in de granny gear, maar heb achter Rocket Ron die niet al te breed is (2.1 denk ik?) en de boel spinde gewoon. Mijn maat met 2.4 Fat Albert achter verging het veel beter, die heeft van die grote 'schoepen' overdwars.
Jep, maar na de nok heb je een redelijke hoeveelheid keuzes die je kan maken qua links/rechts. Ik had laatst weer een nieuw paadje ontdekt :P Uiterst links kom je bij de kuil uit als het goed is. Ik heb achter Racing Ralph 2.2 dus niet veel anders als jouw Rons. Alleen welke malloot rijdt er met 2.4 FA? :D :D Ik moet misschien op Schoorl ook wat vaker vering locken, wel redelijk vaak gemerkt dat het voorwiel gewoon zegt: "Zo, nu eerst een bavje" ofzo. Ding zakt ff weg en klaar, gebeurt met name bij drops waar je niet keihard gaat maar redelijk voorzichtig fietst. En dan heb ik voor 2.4 x-king en je zou verwachten dat die niet zomaar wegzakt...

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 05-09-2013 01:04 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:30

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

DjVe schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 08:01:
[...]

Ik weet niet heel erg veel af van het wat oudere spul, maar ik zou dan inderdaad de complete groep aanpakken. Weet je wel zeker of het frame wel jou maat is? Anders stop je €150 in een fiets en kan dat vervolgens weer gaan uitgeven, omdat je toch iets anders wilt. Juist rond deze tijd zie je veel fietsen op marktplaats in prijs zakken. Zomer is bijna over en het bleek toch niet een hele leuke hobby te zijn.

Mocht je die cassette los willen hebben, dan mag je best even langs komen (Nijmegen).
Je hebt gelijk qua framehoogte, met mijn net geen 180cm zou ik het beste op een 19" frame passen. Alleen wil ik de fiets niet puur voor mountainbiken gebruiken, maar ook voor een beetje rond touren op asfalt. Dan is 21,5" niet zo'n slechte maat.
Een iets zwaarder verzet zou dan ook een optie zijn voor het asfalt werk.
Ik snap je advies, maar ik wil goedkoop deze fiets weer rijdend krijgen. ;)

Om nog even een beeld te geven van de fiets, op fiets.nl heeft iemand dezelfde fiets omgebouwd tot single speed: Opbouw singlespeed Giant Boulder (MTB)
Maar zo hip ben ik niet. :9

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb gewoon Endomondo aan staan vanwege de logging. Ik fiets hoe ik wil fietsen en dan kan ik later terug zien waar ik gefietst heb en hoeveel kilometer. Tijdens het fietsen zelf maak ik me er totaal niet druk om dus dat fietst gewoon prima.

Ben nu aan het kijken naar een lamp voor in de winter, dan zal ik geregeld in het pikkedonker fietsen aangezien er geen straatverlichting is.
Ik zat te denken aan deze: http://www.led247.nl/moun...-fietslamp-hoofdlamp.html
Deze: http://www.led247.nl/moun...ed-breed-straler-set.html
En deze: http://www.led247.nl/moun...5200-lumen-fietslamp.html
Maar ik vind het lastig in te schatten hoeveel licht het in de praktijk oplevert. Vaak zie je wel foto's van gebruikers maar dat zegt zo weinig, meeste camera's laten al snel iets als donker zien ook al zie je dat met het oog nog meer dan prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 05-09-2013 17:13 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Roet
Het is zo te zien gewoon een doorverkoop handeltje (dropshipping toko) van DealExtreme, Focalprice of Banggood. Ik zou even bij de originele winkel kopen, dan spek je tenminste zo'n tussenhandelaartje niet.

Zie lamp #1 die jij aangeeft:
http://dx.com/p/t6-assaul...th-battery-pack-set-82508

Die lijkt er best veel op! Bij DX heb je veel reviews van gebruikers dus dat helpt.

Je kunt ook kijken naar Cygolite of MagicShine lampen, die hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Wat ook helpt is kijken naar vergelijkingstests zoals deze:
http://www.modernbike.com/light-comparison.asp
Dit soort vergelijkingen vind je meer, probeer een lamp te zoeken die in zo'n vergelijking/test voorkomt, dat geeft een goed beeld van wat voor licht je koopt. De vorm van de bundel is namelijk ook belang. Staar je in ieder geval niet blind op lumen, zéker bij no-name lampen.

[ Voor 4% gewijzigd door Roet op 05-09-2013 17:32 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb slechte ervaringen met DealExtreme, leveringen die niet aankomen of iets totaal anders ontvangen. Dan liever een doorverkoper die hem snel kan leveren.
Die eerste lamp is volgens mij dezelfde als de Xeccon S12, die tweede is dezelfde als de Xeccon S6. Beiden staan, voor zover ik kon vinden, prima aangeschreven.

Het valt me wel op dat er weinig winkels in Nederland zijn die dergelijke lampen verkopen. MagicShine vind ik wel terug maar dan zijn ze alweer een stukje prijziger dan de Xeccon varianten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:22

DjVe

Hatsaflats!

Eergisteren mijn achterwiel naar de knoppen gereden (de lager eigenlijk). Na een jumpje begon het achterwiel te zwabberen en ben met een slakkengangetje gelukkig wel thuis gekomen. Overigens was ik toch wel toe aan een nieuwe set, aangezien deze ook niet helemaal recht meer waren :)

Ik zit een beetje te kijken naar de samengestelde setjes die Rose aanbiedt:

http://www.rose.nl/artike...xt-disc-575525/aid:575527
http://www.rose.nl/artike...-deore-xt-disc/aid:640753
http://www.rose.nl/artike...swiss-370-disc/aid:640749

Ik zoek stevige wielen voor mij 75kg (gewicht van die wielen zelf maakt me verder niet zo uit). Zouden die DTswiss lagers de meerprijs waard zijn? Ik had hiervoor de originele set die onder de Cube LTD team 2010 ligt met Shimano 525 lagers

En nog even een pic van mijn fiets :)

[ Voor 9% gewijzigd door DjVe op 06-09-2013 08:48 ]

• MBV
Tsurany schreef op donderdag 05 september 2013 @ 17:13:
Ik heb gewoon Endomondo aan staan vanwege de logging. Ik fiets hoe ik wil fietsen en dan kan ik later terug zien waar ik gefietst heb en hoeveel kilometer. Tijdens het fietsen zelf maak ik me er totaal niet druk om dus dat fietst gewoon prima.

Ben nu aan het kijken naar een lamp voor in de winter, dan zal ik geregeld in het pikkedonker fietsen aangezien er geen straatverlichting is.
Ik zat te denken aan deze: http://www.led247.nl/moun...-fietslamp-hoofdlamp.html
Deze: http://www.led247.nl/moun...ed-breed-straler-set.html
En deze: http://www.led247.nl/moun...5200-lumen-fietslamp.html
Maar ik vind het lastig in te schatten hoeveel licht het in de praktijk oplevert. Vaak zie je wel foto's van gebruikers maar dat zegt zo weinig, meeste camera's laten al snel iets als donker zien ook al zie je dat met het oog nog meer dan prima.
Waarvoor wil je het gebruiken? De lampen die daar genoemd staan vallen in de categorie magicshine, wat erg leuk is voor op het bospad, maar niet leuk op de weg. Daarvoor kan je beter een van deze 2 gebruiken:

http://www.bike-component...mit-StVZO-Zulassung-.html
http://www.bike-component...hne-StVZO-Zulassung-.html
Die geven een lichtbeeld zoals je dat in een auto ook hebt: op de weg, niet in de ogen van je tegenligger. En de Ixon IQ kan je op een onverlicht asfaltweggetje makkelijk 40km/u mee rijden qua zicht. Philips schijnt beter te zijn.
Ze schijnen trouwens prima te combineren te zijn met een magicshine-achtige hoofdlamp :)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit soort weggetjes: https://maps.google.nl/ma...HUHw&cbp=12,339.03,,0,8.2

Volledig donker en weinig tot geen ander verkeer. Af en toe stukjes door het bos zelf over wat minder goed verharde paden. Die lampen die ik linkte hebben volgens mij ook een modus waardoor ze minder licht geven, dat zou ik gebruiken voor het laatste stukje naar huis. Ik wil ook dat de omgeving goed verlicht is, ook uit een stukje comfort dat ik niet enkel een verlicht pad heb maar verder in het pikkedonker rijd en naast het pad niks meer zie.

• TheLemon

TheLemon

DjVe schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 08:47:
Ik zoek stevige wielen voor mij 75kg (gewicht van die wielen zelf maakt me verder niet zo uit). Zouden die DTswiss lagers de meerprijs waard zijn?
75KG is toch helemaal niet zwaar? Met zo'n gewicht hoef je echt niet de sterkste wielen te hebben hoor. Juist bij MTB vind ik lichte wielen lekker, omdat je heel vaak accelereert en juist daar merk je het verschil goed. Zware wielen zijn veel moeilijker in beweging te krijgen. En bij (langere) klimmen heb je uiteraard voordeel met lichte wielen, maar ik weet niet of je dat veel doet.

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik wou net zeggen, 75kg is niet zwaar. Ik weg nog tien kilo meer en heb ook normale wielen. Is nog niks mee gebeurd en toch redelijk afgebeuld op sommige stukken.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Wat raden jullie dan aan in de prijsklasse €100/175 (disc 6 met gaats montage)? Ik wil gewoon goede sterke wielen hebben, dat ze dan wat zwaarder zijn, maakt me niet uit. Ik klim wel graag ja en ben absoluut niet "voorzichtig" met mijn fiets.

[ Voor 17% gewijzigd door DjVe op 06-09-2013 12:46 ]

• MBV
Koop de lichtste wielen die je je kunt veroorloven, zou mijn advies zijn. Acceleratie, wendbaarheid etc zijn allemaal veel beter bij lichte wielen. En als gewicht je niet interesseert, gewoon de goedkoopste die je kunt vinden. Of de goedkoopste met industrielagers om minder onderhoud te hebben.

Mavic Crossride leek mij wel interessant, loopt wat lichter dan shimano voor dezelfde prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 06-09-2013 12:50 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Die Mavic Crossride schijnen niet erg sterk te zijn. Ik denk dat ik ga voor een setje met XT naven, Mavic 717 velgen met DT swiss champ spaken. Ben ik klaar voor €180 en moet ik wel redelijk bombproof wielen hebben :)

• MBV
Wel eraan denken om regelmatig je lagers te onderhouden bij XT naven, vooral achter loopt die bij mij niet meer erg fraai.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-10 21:24
Na weer conditie te hebben opgebouwd op een elektrische fiets (Sparta B2 - jaja, ik weet, maar inmiddels ben ik dankzij het vele fietsen sinds dit voorjaar 15 kilo afgevallen) ben ik op zoek naar een normale fiets, een sportieve fiets. Vroeger heb ik 2 giant mountianbikes gehad, maar ik had de laatste jaren steeds meer last van mijn nek door de zithouding. Misschien ook door mijn lengte van 1.96, ik weet het niet.

Ik zoek nu een sportieve fiets waar ik toch wat rechter op zit. Nu heb ik zojuist op een crosshybride gefietst (maat 58 cm) en daarbij moest het zadel zo hoog voor mijn lange benen, dat het stuur weer zo laag was dat ik alsnog al na 5 minuten al pijn aan mijn nek had.

Moet ik dan een gewone kale hybride fiets nemen? Zijn die anders qua geometrie/zithouding? De man van de fietsenzaak gaf aan dat de stuurpen nog verhoogd kan worden, ook in verstelbare versies. Helpt dit? Helpt een grotere framemaat, of kom ik dan nog verder van het stuur af te zitten?

Ik heb dit maar in mountainbikes gepost, hybride thread bestaat niet?

• MBV
Nee, je moet een fiets nemen van de juiste maat, en eventueel de fiets aanpassen aan je wensen met een andere stuurpen of riser bar. Bulls heeft cross-hybrides tot 61cm, dat past misschien beter bij jou:
http://www.bulls.de/nl/bikes/show/cross-street-disc/

Een van de richtlijnen is dat als je zadel net zo hoog zit als je zadel, dat je dan een redelijk comfortabele houding hebt. Maar op een sportieve fiets zal je altijd voorover zitten, in tegenstelling tot een stadsfiets als je B2 waar je rechtop kan zitten.
Misschien is dit meer het soort sportieve fiets dat je zoekt? :P

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-10 21:24
Een van de richtlijnen is dat als je zadel net zo hoog zit als je zadel, dat je dan een redelijk comfortabele houding hebt.
:X

Op zo'n bulls heb ik vanochtend gereden, en idd het zadel stond voor mijn benen uiteindelijk veel hoger dan het stuur. En dus deed mijn nek pijn bij het fietsen....

Wat ik mij afvraag is of de cross hybrides nog een andere / lagere houding hebben dan de hybrides met smalle banden (fitness hybride?).

[ Voor 18% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 06-09-2013 14:51 ]

• MBV
nauwelijks, dat kan je nakijken op de bulls website: alle maten van de frames staan erbij*. Zoals ik al zei: voor jouw lengte benen is een 61cm frame waarschijnlijk beter. En je kan een centimeter of 5 winnen met een andere stuurpen i.c.m. riser bar. Maar hoe groot is het probleem, hoeveel lager stond je stuur dan je zadel?

*) vergelijking is wel lastig: inbouwhoogte van een geveerde voorvork is veel groter dan die van een racefiets, waardoor een langere balhoofdlengte weinig effect heeft.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MBV schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 13:21:
Wel eraan denken om regelmatig je lagers te onderhouden bij XT naven, vooral achter loopt die bij mij niet meer erg fraai.
Natuurlijk. Die DTSwiss 370 naven zijn ook niet onderhoudsvrij (afdichting schijnt niet geweldig te zijn). Maar het onderhouden van cup systemen heb ik al vaker gedaan en is redelijk éénvoudig :) Het zal sowieso een verbetering zijn tegenover de oude 525 Deore naven

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-11 13:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Het viel mij wel op dat de XT-naven in die setjes van Rose een model van 10 jaar oud is, de M756...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• dnhelle
Roet schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:27:
[...]
Wel mooi dat rijden ZONDER elektronica opeens een 'fenomeen' wordt genoemd :+. Maar gezien ik regelmatig tijdens het wielrennen zogenaamde Strava-malloten tegenkom, mag het van mij een grote hit worden.
Alsof het idd zo is... Prachtig artikel rondom strava en de mentaliteitsverandering die veel sporters doormaken: http://www.pinkbike.com/n...-Strava-Unbound-2013.html

Twee quotes:
While I love what Strava has given to our sport and our riders, I worry about what it is taking away. If you get lost in a world full of climbing elevation and downhill segments stats, you’ll have created what Ken Wilber calls, a ‘flatland’ world for yourself. This is ‘scientific materialism’, and it’s an easy world to get sucked in to based on what our society values, measurable results.

"...Gone was mind and soul and spirit, and in their place, as far as the eye could see, the unending dreariness of a world of its: "a dull affair, soundless, scentless, colourless; merely the hurrying of material, endlessly, meaninglessly. "- Ken Wilber - Integral Psychology p.64
So what lengths are you willing to go to in your solo strava moments? What would your friends say if they saw how you secretly use Strava and mull over the details, searching for KOM’s to nab? Is puking at the top of a climb worth it? (almost guilty). Is breaking your body on a DH segment worth it? What are you worth? What are you capable of beyond this ‘flatland’ world?

• Roet
Kotsen na een beklimming heb ik ook al enkele keren gedaan, maar dat was zelfs zonder km teller toen. En één klim in de Ardennen waarbij ik echt iedereen zoek reed, inclusief mijn eigen lichaam :p.
Probleem bij mij is dat ik niet goed kan inschatten hoe ver ik kan gaan, de kots-grens is bij mij niet heel duidelijk voelbaar tijdens de klim.

Wat ik merk is dat door Strava mensen heel competitief worden en het eigenlijk altijd beter/meer moet, maar dat gaat simpelweg niet. Vandaar dat je nu al die Strava-cheats hebben en mensen die met extreme wind er op uit trekken om bepaalde KOMs te pakken. Het lijkt erop alsof je geen goed ritje hebt gehad als je geen KOM hebt gepakt.

Als analyse-tool voor persoonlijk gebruik vind ik Strava overigens wel erg sterk.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-11 16:46
Demoniac schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 16:26:
Het viel mij wel op dat de XT-naven in die setjes van Rose een model van 10 jaar oud is, de M756...
wow, dat is smerig...

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Demoniac schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 16:26:
Volgens mij heeft dat meer te maken met duurzaamheid. De nieuwere modellen hebben onder andere aluminium onderdelen, terwijl deze nog echt van staal is (ook de as). Wat ik zie op internet is dat men over de M756A het meest positief is.

edit: Ik ben er trouwens uit. Ik ga toch voor een Fulcrum Red Power SL :P

[ Voor 7% gewijzigd door DjVe op 07-09-2013 09:41 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 13:04
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 14:47:
Op zo'n bulls heb ik vanochtend gereden, en idd het zadel stond voor mijn benen uiteindelijk veel hoger dan het stuur. En dus deed mijn nek pijn bij het fietsen....

Wat ik mij afvraag is of de cross hybrides nog een andere / lagere houding hebben dan de hybrides met smalle banden (fitness hybride?).
Veel op sportief gebruik gerichtte fietsen hebben een redelijk diepe zithouding. De grootste vermindering van luchtwerstand kan je immers bereiken door verandering van zithouding. Ik vrees dat je dan toch tussen de stadsfietsen moet zoeken.

Op m'n race hybride (deore afgemonteerd dus mountenbike spul :P) heb ik de zelfde houding als op m'n racefiets. Na aanpassing zelfs iets dieper da de bovengreep van de racefiets. Het zadel staat dan bijna 10cm hoger da het stuur.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Riqy
Vanmiddag weer eens de route van Appelscha gereden.

Werd op gegeven moment helemaal gestoord van de complete stukken van de route met mul zand. Het lijkt erop dat dit nog vele malen erger is geworden als een paar maanden geleden. Denk dat er ongeveer 20% van de hele route eruit bestond.

Zou het nut hebben om te mailen naar de beheerder/onderhoudende partij hierover?
Het motiveert me nou niet bepaald om daar de volgende keer weer heen te gaan, terwijl het buiten dat mul zand verder een erg leuke route is...

My iRacing

• dnhelle
Riqy schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 22:57:
Zou het nut hebben om te mailen naar de beheerder/onderhoudende partij hierover?
Het motiveert me nou niet bepaald om daar de volgende keer weer heen te gaan, terwijl het buiten dat mul zand verder een erg leuke route is...
Wat wil je daarmee bereiken, vraag ik me af? Aangelegde paden?

• Roet
De route van Noordwijk, door de duinen, wordt keurig meerdere keren per jaar onderhouden door vrijwilligers, houtsnippers gooien op bepaalde mulle stukken etc. Dat zorgt ervoor dat er niet nog meer beschadiging optreed aan de ondergrond zodat deze beter kan herstellen. Het zijn dus in zekere zin aangelegde paden, maar dan wel het hele jaar door te fietsen.

Ik mijd zelf de mulle routes als Schoorl en Noordwijk in de twee drukste/warmste maanden van het jaar. Noordwijk is de rest van het jaar meer dan prima te rijden. Schoorl durf ik minder stellig te zeggen, ik kom daar niet regelmatig omdat het in een uithoek ligt :p.

Het regent de komende paar dagen wel defitg hard dus ik denk dat de mulle parcoursen er straks weer goed bijliggen. Ik ga aankomend weekend in ieder geval Noordwijk weer een kans geven denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Roet op 08-09-2013 13:13 ]

• Demo

Demo

Ik pas mijn planning ook een beetje aan op de tijd van het jaar. In de zomer is Loonse/Drunense Duinen meer een strandwandeling dan een mtb-route, in het najaar kan je op Lage Vuursche en Amerongen beter een boot meenemen dan een fiets :+ Dorst ligt er volgens mij het hele jaar mooi bij, maar dat is dan weer zo'n strak bijgehouden parcours (vloeiende hobbels, kombochten) dat het meer een BMX-baan is :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Zo de Fulcrum Red Power SL wielset is besteld! Uiteindelijk bij Math Salden besteld voor €129, wat naar mijn idee een hele mooie prijs is :)

• MBV
Drunense duinen is toch niet zo erg? Toen ik daar nog in de buurt werkte heb ik die het halve jaar (de periode dat het tot half 8 licht was) na het werk heel vaak gereden. Je hebt een aantal beklimmingen die soms niet gaan, en 1 stuk strand waar naar beneden rijden al een gevecht is (vlak bij een restaurant), maar er blijft verder genoeg leuks over dacht ik :)

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:54
Nou, na een weekje in de ardeche gezeten te hebben, ben ik er achter gekomen dat je single tracks rijden in je eentje, zonder fatsoenlijke gps, wel kunt vergeten. Je vind ze niet, en vind je ze wel, dan is het bijna sadistisch om er in je eentje op uit te trekken. Want als er iets gebeurt, dan vind niemand je.

Wel erg jammer, maar ook een goede les voor de volgende keer. Ik heb geprobeerd een Franse organisatie te mailen, die dagtrips aanbieden, maar daar kreeg ik geen reactie van. Ik heb het dus maar op geasfalteerde wegen gehouden, en dat was uiteindelijk nog best leuk. Met 60kmh naar beneden is best hard :p En genoeg hoogtemeters gemaakt ook.

• maartend
Marc Rademaker schreef op zondag 08 september 2013 @ 15:56:
Nou, na een weekje in de ardeche gezeten te hebben, ben ik er achter gekomen dat je single tracks rijden in je eentje, zonder fatsoenlijke gps, wel kunt vergeten. Je vind ze niet, en vind je ze wel, dan is het bijna sadistisch om er in je eentje op uit te trekken. Want als er iets gebeurt, dan vind niemand je.

Wel erg jammer, maar ook een goede les voor de volgende keer. Ik heb geprobeerd een Franse organisatie te mailen, die dagtrips aanbieden, maar daar kreeg ik geen reactie van. Ik heb het dus maar op geasfalteerde wegen gehouden, en dat was uiteindelijk nog best leuk. Met 60kmh naar beneden is best hard :p En genoeg hoogtemeters gemaakt ook.
Gps in je rugzak. Heerlijk rondkarren en als iets gebeurd even bellen en je coordinaten doorgen.

Zo doe ik het al jaren

Verwijderd

Voldoende bereik daar?

Ik zou niet alleen gaan..

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:55
Even een heel andere vraag. Aangezien ik tegen het bos en in een bosrijke omgeving woon moet ik ook wel eens met mijn normale fiets door het bos. Aangezien de banden op mijn normale fiets zo goed als op zijn en ik het verschil in grip enorm merk tussen normale fiets en mountainbike ben ik aan het kijken of er banden voor op mijn normale fiets bestaan waarmee ik ook beter door het bos kan fietsen. Tegelijkertijd wil ik niet te veel inleveren aan rolweerstand op de weg. Slijtage is niet zo'n punt. Belangrijk voor mij zijn in volgorde van belangrijk tot minder belangrijk grip, rolweerstand op de weg, lekbestendigheid.

Nu heb ik natuurlijk zelf al wat zitten zoeken en ik kwam op de Schwalbe CX Comp banden uit. Dit zijn cyclocross banden met een redelijk vlak middenstuk en noppen op de zijkanten. Heeft iemand ervaring met dit soort banden of eventueel een ander voorstel?

Op mijn mountainbike heb ik Schwalbe Smart Sam's en die bevallen eigenlijk prima. Zijn ook in 28 inch cyclocross te krijgen maar die hebben me net wat te veel rolweerstand voor op de verharde wegen.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-11 22:24
Wat het belangrijkste is: ga je over droge hardpack rijden of ligt jouw dagelijkse route door modder en andersoortige blubber?

Bij blubber: grote noppen met veel ruimte
Bij harde grond: kleinere noppen met minder ruimte er tussen (wat volgens mij weer goed is voor je rolweerstand)

I'm a photographer, not a terrorist

• Roet
Gaan er toevallig nog meer mensen naar de BikeFreak test-dag in Noordwijk?

Ben heel blij dat ik erbij zit, kan ik in ieder geval weer (minimaal) 3 29er fullies aan de tand voelen, goed voor het referentiekader :).

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
24uurs van Assen met ons team van 8 man volbracht. Zaterdag heerlijk weer, mooie valpartij bij de start en (voor mij) snelle tijden ondanks het mulle zand hier een daar. 's Avonds begon het wat begon te regenen. Het zachtjes regenen stopte om een uur of 6 op zondagochtend en de hemelsluisen gingen echt open. Wat een blubber. Paden veranderen in rivieren en modderstromen. Klimmen is enkel nog mogelijk met de fiets aan de hand en afdalen gaat op goed geluk. Van tijden onder de 20 minuten, naar rondjes van 30+. In totaal iets van 8 rondjes gefietst gok ik. Toch enorm genoten. 2 uurtjes slaap in de nacht gehad, dus gisteren gelijk met m'n oudste zoon op bed. Geslapen als een blok. Nu wel gruwelijk last van de benen.

• MBV
GH45T schreef op zondag 08 september 2013 @ 22:55:
Op mijn mountainbike heb ik Schwalbe Smart Sam's en die bevallen eigenlijk prima. Zijn ook in 28 inch cyclocross te krijgen maar die hebben me net wat te veel rolweerstand voor op de verharde wegen.
Je zou eens naar de Schwalbe Marathon XC kunnen kijken.

Wie heeft er ervaring met Smart Sam in vergelijking met de 'standaard' combinatie NN/RR (racing ralph/rocket ron)? Ik heb in het Zillertal met een huurfiets rondgereden waar die banden onder lagen, en ik moet zeggen dat ze me niet tegenvielen, ook qua grip (de maat 29x2.2 helpt natuurlijk ;)). En de rolweerstand op de weg lijkt een stuk lager dan Rocket Ron.

• TheLemon

TheLemon

Ik heb een tijdje voor woon-werk gereden met Marathon Cross banden in 38 of 42mm, die hadden prima grip in bermen en door mul zand (in de stad, dat wel) en waren aardig snel. Alleen een beetje zoemgeluid als ik ze boven de 5 bar gaf.

• Demo

Demo

MBV schreef op maandag 09 september 2013 @ 10:53:
Wie heeft er ervaring met Smart Sam in vergelijking met de 'standaard' combinatie NN/RR (racing ralph/rocket ron)? Ik heb in het Zillertal met een huurfiets rondgereden waar die banden onder lagen, en ik moet zeggen dat ze me niet tegenvielen, ook qua grip (de maat 29x2.2 helpt natuurlijk ;)). En de rolweerstand op de weg lijkt een stuk lager dan Rocket Ron.
Ik, al was dat wel de draadversie van de Smart Sam die anderhalf keer zo zwaar is als een NN of RR. Nobby Nic voor geeft wat meer zekerheid in bochten, maar je komt er de Nederlandse mtb-routes prima mee rond en door het dichte middenprofiel rollen ze inderdaad lichter op asfalt dan een RR. (om over een NN op asfalt maar te zwijgen :P)

• GH45T
citruspers schreef op zondag 08 september 2013 @ 23:29:
Wat het belangrijkste is: ga je over droge hardpack rijden of ligt jouw dagelijkse route door modder en andersoortige blubber?

Bij blubber: grote noppen met veel ruimte
Bij harde grond: kleinere noppen met minder ruimte er tussen (wat volgens mij weer goed is voor je rolweerstand)
Ik woon in een oude maas-arm. Dat betekend omgeven door moerassen, veel zware klei grond en een berg modder. Daarnaast wat hogere gebieden waar ik vaak doorheen fiets, ook met de normale fiets, welke dan weer juist extreem droog zijn met veel mul zand.

Nu lukt het met de normale banden ook allemaal wel maar het is verre van optimaal.
MBV schreef op maandag 09 september 2013 @ 10:53:
[...]

Je zou eens naar de Schwalbe Marathon XC kunnen kijken.

Die Schwalbe Marathon XR is inderdaad ook een optie. Ik zal die vanavond eens verder bekijken.

Wat betreft de Smart Sam's, daar fiets ik ook op. Ze bevallen eigenlijk best goed en slijten ook niet al te hard. Vanwege de vele positieve verhalen over de Nobby Nic/Racing Ralph combinatie was ik van plan om die op mijn fiets te leggen als de Smart Sam's op zijn. Vooralsnog kan ik de vergelijking eigenlijk niet maken. Gezien het gewicht zul je met de Smart Sam's geen records breken maar ik denk niet dat je snel grip te kort komt en ze rollen nog redelijk goed over asfalt ook.

• Riqy
Nu we het toch nog over banden hebben:

In hoeverre heb je eigenlijk profijt van bredere banden? Buiten het feit dat het gewoon vet staat :P

My iRacing

• maartend
Riqy schreef op maandag 09 september 2013 @ 12:03:

In hoeverre heb je eigenlijk profijt van bredere banden? Buiten het feit dat het gewoon vet staat :P
Betere grip in rul gebied.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:18

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

pjlgt schreef op maandag 09 september 2013 @ 09:34:
24uurs van Assen met ons team van 8 man volbracht. Zaterdag heerlijk weer, mooie valpartij bij de start en (voor mij) snelle tijden ondanks het mulle zand hier een daar. 's Avonds begon het wat begon te regenen. Het zachtjes regenen stopte om een uur of 6 op zondagochtend en de hemelsluisen gingen echt open. Wat een blubber. Paden veranderen in rivieren en modderstromen. Klimmen is enkel nog mogelijk met de fiets aan de hand en afdalen gaat op goed geluk. Van tijden onder de 20 minuten, naar rondjes van 30+. In totaal iets van 8 rondjes gefietst gok ik. Toch enorm genoten. 2 uurtjes slaap in de nacht gehad, dus gisteren gelijk met m'n oudste zoon op bed. Geslapen als een blok. Nu wel gruwelijk last van de benen.
Top! Het schijnt vanavond op TV Drenthe te komen, rond 18:30 heb ik vernomen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• MBV
Riqy schreef op maandag 09 september 2013 @ 12:03:

ontzettend veel. Bredere banden zorgen voor meer schokdemping, kunnen zich beter om kleine hobbels heen vormen en hebben daardoor meer grip, enzovoort.

• TheLemon

TheLemon

Los van het oppervlak zoals hierboven ook genoemd kun je ze met lagere spanning rijden, wat nog meer grip oplevert. Gaat wel ten koste van rolweerstand op gladdere ondergrond. Iedere ondergrond heeft een optimale bandbreedte, dus je moet zoeken naar een compromis en afstemmen op je rijstijl.
Wil je vooral snel gaan op niet al te lastige ondergrond dan zoek je het beste naar smallere banden op relatief hoge spanning, rij je veel op losse ondergrond en wil je je zeker voel in bochten of heb je tractie nodig op steile klimmen, dan heb je baat bij brede banden met lage spanning (niet té laag aan de voorkant, dan gaat de band rollen over zijn eigen breedterichting en dus zwabberen in een bocht).

• Riqy
Moet je als je dikkere/bredere buitenbanden aanschaft ook andere binnenbanden hebben?

My iRacing

• maartend
Riqy schreef op maandag 09 september 2013 @ 13:50:
Moet je als je dikkere/bredere buitenbanden aanschaft ook andere binnenbanden hebben?
Wel als je er eerst racebandjes op had liggen

Max maten van binnenband staan er op.

• MBV
TheLemon schreef op maandag 09 september 2013 @ 13:31:
Los van het oppervlak zoals hierboven ook genoemd kun je ze met lagere spanning rijden, wat nog meer grip oplevert. Gaat wel ten koste van rolweerstand op gladdere ondergrond. Iedere ondergrond heeft een optimale bandbreedte, dus je moet zoeken naar een compromis en afstemmen op je rijstijl.
Wil je vooral snel gaan op niet al te lastige ondergrond dan zoek je het beste naar smallere banden op relatief hoge spanning, rij je veel op losse ondergrond en wil je je zeker voel in bochten of heb je tractie nodig op steile klimmen, dan heb je baat bij brede banden met lage spanning (niet té laag aan de voorkant, dan gaat de band rollen over zijn eigen breedterichting en dus zwabberen in een bocht).
Het levert niet alleen meer grip op, de rolweerstand van brede banden met lage druk (hoe breder de band, hoe lager je druk kan zijn zonder snakebite) op rotsig of blubberig terrein, of zelfs gras, is een stuk lager dan harde banden :) En dan heb ik het maar niet over mul zand, waar smalle bandjes veel makkelijker zichzelf ingraven dan brede banden.

• GH45T
GH45T schreef op maandag 09 september 2013 @ 11:55:
[...]

Die Schwalbe Marathon XR is inderdaad ook een optie. Ik zal die vanavond eens verder bekijken.
Toen ik aan het kijken was voor de Marathon XR kwam ik ook nog de Schwalbe Landcruiser tegen. Dat is exact wat ik aan het zoeken was, vlak in het midden en noppen aan de buitenkant.

Ik denk dat het dan maar een set van deze bandjes gaat worden voor op mijn "stadsfiets". Bedankt voor het meedenken!

• Riqy
Bij het kijken naar bredere banden, scheelt een upgrade van 2.1 naar 2.25 dan al heel veel? Aangezien er vrij weinig banden in 2.35 te koop zijn (en deze waarschijnlijk niet gaan passen)

En zijn er bepaalde banden juist wel of niet aan te raden om te nemen?
Heb nu Schwalbe Rapid Rob bandjes, die zijn kwa profiel volgens mij wel redelijk...

My iRacing

• MBV
2.25" is meestal het breedste wat je op XC fietsen ziet, en vaak ruim voldoende. Ik heb nu (tot ik op mijn nieuwe fiets nieuwe banden zet) 2.1" banden van Bontrager, met een snel profiel, maar daar gaat z.s.m. weer 2.25" NN/RR op. Dat heeft vast meer met het profiel dan met de breedte te maken, maar vertrouwen geeft het niet.

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Ben inmiddels op onderzoek uit gegaan vanwege de chain suck waar ik last van heb. Ik heb nog een setje liggen, maar vraag mij af of deze compatible is. En heb geen zin om mijn nieuwe XT ketting aan gort te rijden. Iemand een idee?
Versleten setje:
Codes op het tandwiel Shimano SG-X M9 S-32
Ik zie ook dat zijn grote broer bijna aan vervanging toe is. Hierop staan de codes Shimano SG-X S-44.

Het setje dat ik nog heb liggen:
Shimano M9 W-32 FG1 en op de verpakking: fc-m510 32T
De grote broer heeft op de verpakking staan: FC-M510 L 44T zwart

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:15
Heb je misschien een foto van de crank/kettingbladen?

• Nox

Nox

Noxiuz

Riqy schreef op maandag 09 september 2013 @ 13:50:
Ben van 2.25 naar 2.35 (eigenlijk 2.4 maar ze vallen smal) gegaan, voor. Heb daar X-King 2.4 liggen en dat is zeker in de wat kleiige gebieden en als het wat gladder wordt van de modder wel erg goed te merken. Achter glij ik weg maar voor behoud ik grip. Precies zoals ik het wil.

De binnenbandjes gaan tot 2.25 of 2.15 zelfs (geen idee, ze zijn iig te klein). Maar als je snel lek rijdt kan je kijken voor een andere maat. De binnenband moet gewoon wat meer vullen hier en daardoor is hij wat dunner. Als je een biba oppompt zet hij namelijk erg snel uit dus je zal niet snel last krijgen van lucht tussen je biba en buba.

Die Land Cruisers zijn wel tof maar volgens mij toch wat veel van het goede. Ik weet niet hoe breed ze zijn? Veel dingen kan je gewoon prima met stadsbandjes met voldoende profiel, maar ik weet niet hoe het is bij jou. Als ik moeras lees raad ik je toch Fredjes of Apple's aan of Smart Sam's :P Als het een gewoon bosritje is kan je nog kijken naar racekings 2.15 voor, achter wat glads, ook erg weinig rolweerstand.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

NoxiuZ schreef op woensdag 11 september 2013 @ 00:06:
[...]

Ben van 2.25 naar 2.35 (eigenlijk 2.4 maar ze vallen smal) gegaan, voor. Heb daar X-King 2.4 liggen en dat is zeker in de wat kleiige gebieden en als het wat gladder wordt van de modder wel erg goed te merken. Achter glij ik weg maar voor behoud ik grip. Precies zoals ik het wil.

De binnenbandjes gaan tot 2.25 of 2.15 zelfs (geen idee, ze zijn iig te klein). Maar als je snel lek rijdt kan je kijken voor een andere maat. De binnenband moet gewoon wat meer vullen hier en daardoor is hij wat dunner. Als je een biba oppompt zet hij namelijk erg snel uit dus je zal niet snel last krijgen van lucht tussen je biba en buba.

Die Land Cruisers zijn wel tof maar volgens mij toch wat veel van het goede. Ik weet niet hoe breed ze zijn? Veel dingen kan je gewoon prima met stadsbandjes met voldoende profiel, maar ik weet niet hoe het is bij jou. Als ik moeras lees raad ik je toch Fredjes of Apple's aan of Smart Sam's :P Als het een gewoon bosritje is kan je nog kijken naar racekings 2.15 voor, achter wat glads, ook erg weinig rolweerstand.
Dat heb ik nu dus ook. Mijn nieuwe wielen eten alleen frans ventiel en die binnenbandjes die ik nog had liggen zijn net te klein voor 225, maar als je ze net iets harder op pompt gaat het prima. Vervangen doen we wel als ze lek zijn :) Ik rij overigens gewoon op een combinatie van 2.25 Racing Ralph voor en een 2.25 Nobby Nic achter (die in de prijsklasse €20) en ik vind het prima rubber. Veel grip en vind ze op een harde ondergrond niet eens zo slecht (alleen wat lawaaiig). Vind ze verder wel hard slijten en de wang is niet bepaald erg sterk.

Overigens verbaasd over de bouwkwaliteit van de Fulcrum wielen! Ze zien er echt goed uit. Enige nadeel wat ik kan vinden zijn de wat zware snelspanners.

• MBV
Waarom RR voor met NN achter? Ik heb 1x mijn banden verkeerd erop gelegd, en toen direct de klei in gedoken. Ik gleed alle kanten op met mijn voorwiel, wat nauwelijks te corrigeren is. Als je achter wegglijdt kan je dat makkelijk compenseren, maar als je voorwiel als eerste gaat dan lig je. Ik kan wel rijden met 2 'gladde' banden, maar niet met een gladdere band voor dan achter.

Oh ja, meestal moet je harder kunnen remmen dan wegrijden, nog een argument voor NN voor i.p.v. achter.

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 11-09-2013 09:06 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Inderdaad, remmen doe ik veel voor om druk te houden in de bochten. Laatst eens uitgelegd aan een paar leken en toen vonden ze me allemaal maar dom want een week ervoor was een van die personen over het stuur gedaan omdat die voor te hard remde. Njah zeker met een vaste vork en geen remskills kan je dat ook wel vergeten.

Enne, NN voor erop leggen! Net wat MBV zegt, voor is belangrijk, de rest volgt wel. Maar volgens mij maak jij gewoon een foutje.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik kom er later op terug :P

• dnhelle
NoxiuZ schreef op donderdag 12 september 2013 @ 02:00:
Enne, NN voor erop leggen! Net wat MBV zegt, voor is belangrijk, de rest volgt wel. Maar volgens mij maak jij gewoon een foutje.
With ^^
Nobby Nic is óf een voorband met heel veel grip of een winterband tbv. zware omstandigheden.
NN met Racing Ralph of Rocket Ron achter is dé combi. Voor de zomer zou je nog Racing Ralph / Fast Fred kunnen overwegen.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40
Zijn er hier ook nog Tweakers die komende week meerijden met Duchenne Heroes?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Beetje laat, maar ik heb gewoon een RRNN voor en een NN RR achter. Zag overigens wel dat ik de NN achter in de verkeerde richting had gemonteerd, dus die heb ik wel even omgedraaid (niet dat ik verwacht dat het veel impact heeft bij een NN). Maandagavond maar eens kijken hoeveel blup er in het bos te vinden is :Y)

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik vrees dat als er veel blub is we niets meer van je gaan horen, hetzij een bericht dat je in het ziekenhuis ligt.

:+

• MBV
DjVe schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 19:42:
Beetje laat, maar ik heb gewoon een RR voor en een NN achter. Zag overigens wel dat ik de NN achter in de verkeerde richting had gemonteerd, dus die heb ik wel even omgedraaid (niet dat ik verwacht dat het veel impact heeft bij een NN). Maandagavond maar eens kijken hoeveel blup er in het bos te vinden is :Y)
Je zou voor de grap eens moeten uitproberen hoe het bevalt als je dat omdraait ;) Ik weet niet wel bos je naartoe gaat, maar ik denk dat er vandaag nog wel een paar routes zijn waar je een boot mee moet nemen :+ Aquabest zal al wel een aardig stuk springen zijn over dat riviertje heen.

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 15-09-2013 11:47 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

NoxiuZ schreef op zondag 15 september 2013 @ 01:25:
Ik vrees dat als er veel blub is we niets meer van je gaan horen, hetzij een bericht dat je in het ziekenhuis ligt.

:+
Heb het overleefd! :P Wat was het heerlijk net in het bos. Slechts twee andere fietsers gezien en de stevige bui halverwege maakte het helemaal af. Zeikesnat en compleet onder de blup thuis :9

Had voor de grap even een oudere NN RR voorop gelegd (achter de NN RR laten zitten). Het gaat lekker snel, maar ook alleen maar rechtdoor. Je voelt gewoon dat die voorband in de bocht naar buiten wil, dus echt scherpe bochten zijn niet te doen. Hij is wel lekker vlot op hardere bospaden en asfalt. Ik hou het toch op een RR NN voorop.

[ Voor 1% gewijzigd door DjVe op 18-09-2013 08:49 . Reden: NN en RR omgedraaid ]

• Demo

Demo

Afbeeldingslocatie: http://www.nwkite.com/forums/files/fry-not-sure-if-trolling_191.jpg
Nobby Nic is een soort van trekkerband, voor tractie in zompige bosgrond en dan roep jij dat het lekker vlot gaat over harde paden en asfalt? Hele volksstammen rijden met een NN voor en RR achter, waarmee ik niet wil zeggen dat je zomaar de kudde moet volgen maar het is niet helemaal zonder reden ;)
Zelf heb ik voor de overbekende combi gereden met Smart Sam voor en achter, wat qua profiel tussen die twee in zit en ik heb nu juist het gevoel dat ik veel harder door bochten kan (met mijn voorwiel) terwijl achter op modderige stukken juist wat meer glijdt - wat met een grover profiel minder zou kunnen zijn maar ik vind het wel leuk :)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Och ik loop weer te zwetsen. Ik haal NN en RR door elkaar. Ik heb dus vandaag met twee maal een RR gereden ;)

• Demo

Demo

Betekent dat dan ook dat je normaal ook de Nobby Nic voor hebt?

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:48
2x RR is ook mijn favoriete keus in de zomer. Als je echt in dikke blubber gaat rijden is 2x NN ook beter dan een combi van beide lijkt me.

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-11 22:35

ppFreddy

gewoon Frederik

Ik ben nog leek (omdat ik de afgelopen 2 jaar nauwelijks gefietst heb) maar vind de NN voor en RaRa achter best wel een prettige combinatie die veel vertrouwen geeft.
Eind oktober wordt er in (rond) mijn dorp elk jaar een VTT georganiseerd, 45km, 75% onverhard. Vorig jaar deelgenomen, was best leuk, maar in zo'n georganiseerde tocht loop je als leek best snel tegen je eigen beperkingen aan qua techniek.... Nu kom ik er deze week achter dat men, in aanloop naar deze toertocht, een MTB clinic organiseert. Elke woensdag namiddag in oktober 2u theorie en praktijk. Kostprijs: 10 EUR incl deelname aan de toertocht op zaterdagmorgen.
Lijkt me wel leuk, nu nog hopen dat ik een paar woensdagen vrijaf krijg op het werk :)

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Demoniac schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 23:05:
Betekent dat dan ook dat je normaal ook de Nobby Nic voor hebt?
Ja normaliter NN voor en een RR achter. Gisteren dus gereden met RR voor en achter ;)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Gisteren kwam mijn Ebay MTB lamp eindelijk binnen. Gelijk aan de lader gehangen en na een paar uurtjes het bos in gedoken. Hij geeft echt een flinke berg licht, zelf op medium is er goed mee te rijden in een compleet duistere omgeving. Bouwkwaliteit lijkt me na het eerste ritje dik voor elkaar. Het lampje zit stevig in elkaar en de bevestiging op het stuur is goed. Ik heb er gisteravond bijna 3 uur mee gereden (medium en high mode) en toen ik thuis kwam had ik nog 2/3 van de accucapaciteit over.

Het was overigens ook de eerste keer dat ik in het donker het bos in dook, dus ik moest er wel even wennen aan het beperkte zichtveld. Als je de rode route van Nijmegen/Groesbeek gaat rijden heb je net voor die klim met die paar haarspeldbochten naar boven, een stuk met heel veel kuilen, bochten en modder. Ik zag een modderpoel met water erin over het hoofd en dacht in een split second "gewoon kont naar achter en laat maar komen". Helaas was die modderpoel toch iets dieper dan ik kon inschatten. Vervolgens werd ik gelanceerd, maar heb ik op de één of andere manier wel mijn schoenen uit weten te klikken en heb ik een soort instinctieve judo rol door de modder gemaakt :+

Fiets had gelukkig niks en afgezien van een modderlaagje, ik ook niet. Het lampje is gelijk getest op modderproofness and it passed! Op mijn helm had ik een 200 lumen (als ik me niet vergis) zaklampje gemonteerd en dat was eigenlijk wel voldoende om snel even om rond te kijken (of om je fiets te inspecteren). Bovendien is het altijd wel slim om iets van een backup verlichting te hebben onderweg.

Nu nog een keer een wat sterkere hoofdlamp en een goede achterlamp (gebruik nu twee van die rode action led dingen van een euro).

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
DjVe schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 08:35:
Gisteren kwam mijn Ebay MTB lamp eindelijk binnen. Gelijk aan de lader gehangen en na een paar uurtjes het bos in gedoken. Hij geeft echt een flinke berg licht, zelf op medium is er goed mee te rijden in een compleet duistere omgeving. Bouwkwaliteit lijkt me na het eerste ritje dik voor elkaar. Het lampje zit stevig in elkaar en de bevestiging op het stuur is goed. Ik heb er gisteravond bijna 3 uur mee gereden (medium en high mode) en toen ik thuis kwam had ik nog 2/3 van de accucapaciteit over.

Het was overigens ook de eerste keer dat ik in het donker het bos in dook, dus ik moest er wel even wennen aan het beperkte zichtveld. Als je de rode route van Nijmegen/Groesbeek gaat rijden heb je net voor die klim met die paar haarspeldbochten naar boven, een stuk met heel veel kuilen, bochten en modder. Ik zag een modderpoel met water erin over het hoofd en dacht in een split second "gewoon kont naar achter en laat maar komen". Helaas was die modderpoel toch iets dieper dan ik kon inschatten. Vervolgens werd ik gelanceerd, maar heb ik op de één of andere manier wel mijn schoenen uit weten te klikken en heb ik een soort instinctieve judo rol door de modder gemaakt :+

Fiets had gelukkig niks en afgezien van een modderlaagje, ik ook niet. Het lampje is gelijk getest op modderproofness and it passed! Op mijn helm had ik een 200 lumen (als ik me niet vergis) zaklampje gemonteerd en dat was eigenlijk wel voldoende om snel even om rond te kijken (of om je fiets te inspecteren). Bovendien is het altijd wel slim om iets van een backup verlichting te hebben onderweg.

Nu nog een keer een wat sterkere hoofdlamp en een goede achterlamp (gebruik nu twee van die rode action led dingen van een euro).
Wow dat ziet er goed uit voor die 29 euro :o Ik heb zelf zo een action camera van ebay geplukt, en die beviel super ! Mooi full-hd voor een eurotje of 60. Helaas is hij retour gegaan omdat ik hem zelf heb laten stuiteren. Als het goed is hebben ze hem gerepareerd en is hij alweer onderweg naar mij.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:18

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dat is inderdaad geen geld. Ik heb hem ook maar gelijk besteld :) Ik heb een Philips lamp, en hoewel die best veel licht geeft, is de bundel voor in het bos niet handig, hij is teveel afgekapt aan de bovenkant. Het is dan ook eigenlijk een lamp voor op een stadsfiets. Nu nog een betaalbare voor op de helm.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik moet zeggen dat hij een mooie overlap heeft in het midden wat een mooie spot geeft. De rest straalt best goed af naar de zijkant. Ik schat dat je wel werkbare hoek van 160 graden hebt.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40
weer terug van Duchenne Heroes 2013 editie. man man man, wat een ervaring. Veel uitval van mensen tgv griep/verkoudheid en buikloop...zelf fikse verkoudheid na 2e dag, dus geen lucht en kracht meer.
mechanisch heeft de bike alleen een lekke band gehad in de etappe nabij Reuver. En de binnentocht.... priceless!!!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Nox

Nox

Noxiuz

DjVe schreef op woensdag 18 september 2013 @ 08:47:
[...]

Ja normaliter NN voor en een RR achter. Gisteren dus gereden met RR voor en achter ;)
DjVe schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 19:42:
Beetje laat, maar ik heb gewoon een RR voor en een NN achter.
Maak eens een foto want we snappen er helemaal niks meer van nu :P

• maartend
NoxiuZ schreef op zondag 22 september 2013 @ 19:36:
[...]

[...]

4-wieler?
Zij-wieltjes?

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 22-09-2013 20:09 ]

• dnhelle
Vandaag 50km mh-2d gereden. Kwam uiteindelijk uit op 60km/860hm, gemiddeld 17,5km-pu gereden.

Lekker ritje, alleen op 35km opeens t licht uit: te warm aangekleed icm klam benauwd weer. Ff omgekleed en flink gebunkerd icm een gelletje en wat druivensuiker en toen goed door kunnen rijden.

Volgend jaar beide dagen! Oh nee, dat zeg ik al 3j aar... :F

[ Voor 25% gewijzigd door dnhelle op 22-09-2013 20:36 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

NoxiuZ schreef op zondag 22 september 2013 @ 19:36:
[...]

[...]

Jaja ik maak het er niet gemakkelijker op >:) NN voor RR achter! :+

• Nox

Nox

Noxiuz

Vandaag Schoorl gedaan. Het is voor het grote deel werkelijk waar een racebaan :)

Wel een technische racebaan want overal liggen wel kuilen. En de nok is nog steeds een bitch :P

Echter kwam ik erachter dat mijn achterwiel een beetje los zit, zit wat speling in en staat iets naar links. Misschien dat het daarom zo tegenviel; 52 minuten. Anders moet ik de schuld aan de drank geven :+

Eerdaags gaat die fiets maar naar de LBS; ik ben het gesleutel even zat :X :P

• Riqy
Iemand hier de route van Lelystad wel eens gefietst? Ben er benieuwd hoe die is, van plan om vanmiddag misschien die kant op te gaan...

My iRacing

Pagina: 1 ... 55 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.