Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.352 views

Onderwerpen

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:56
Leuk een MTB topic hier.
Ik ben ook een beginnend MTB'er. Morgen mijn (onze) eerste fietsen kopen. Na het enige rondrijken op internet en wat lbs's afgegaan gaan we het volgende aanschaffen:
Cube 29er LTD, Shimano XT + SLX, Rock Shox Reba AIR, voor mijzelf.
Cube Access WLS SL, Shimano XT + SLX, Rock Shox 30 Gold Air, voor de vriendin.

Ook al het ander spul gaan we aanschaffen als helm, kleding, klikpedalen + schoenen dus we gaan het serieus aanpakken :) Heeft iemand tips waar we op moeten letten?

We wonen 5 minuten bij het bos vandaan dus dat lijkt me ideaal, ook zijn we vaak op texel te vinden en volgens mij is het daar ook mooi fietsen. Nu hebben we natuurlijk van de techniek geen kaas gegeten, weet iemand tips hoe je daar het beste wat over kan lezen? Of is het gewoon een kwestie van ga op pad en oefenen en proberen.

>> Signature?

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-11 13:36
ChiLLeR schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:44:
Leuk een MTB topic hier.
Ik ben ook een beginnend MTB'er. Morgen mijn (onze) eerste fietsen kopen. Na het enige rondrijken op internet en wat lbs's afgegaan gaan we het volgende aanschaffen:

Ook al het ander spul gaan we aanschaffen als helm, kleding, klikpedalen + schoenen dus we gaan het serieus aanpakken :) Heeft iemand tips waar we op moeten letten?

We wonen 5 minuten bij het bos vandaan dus dat lijkt me ideaal, ook zijn we vaak op texel te vinden en volgens mij is het daar ook mooi fietsen. Nu hebben we natuurlijk van de techniek geen kaas gegeten, weet iemand tips hoe je daar het beste wat over kan lezen? Of is het gewoon een kwestie van ga op pad en oefenen en proberen.
Gewoon gaan fietsen, je merkt vanzelf wel wat wel en niet goed gaat. Als je je techniek wilt verbeteren kan je een mtb-clinic doen, die worden overal wel gegeven. Op www.mtbroutes.nl staan veel leuke en soms ook uitdagende routes.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-11 14:43

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik wilde die Cube LTD 29 in het groen (komt over 3 weken binnen)
http://www.cube.eu/nl/bik...il/ltd/ltd-29-green-blue/

Maar ik ga toch voor de 200 euro goedkopere Cube 29er Attention.
http://www.cube.eu/nl/bik...ention-sl-29-green-black/
aangezien ik ook beginner ben merk ik het verschil toch niet en kan altijd upgraden.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-11 21:57
Bijna een kilo aan gewicht minder, betere voorvork, beter zadel, en een beter crankstel (o.a. voor gewicht), dat gecombineerd zou ik wel 200 euro waard vinden.

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:28
Idd, wat ApC zegt. Als je het kan hebben, koop dan net ff wat duurders, die Attention kun je na een half jaar serieus rijden gaan upgraden en aanpassen. En dat wordt duurder dan die 200 euro!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Ik denk dat je met de LTD 29 ook na serieus rijden een half jaartje dingen moet gaan vervangen.
Maar als je alleen op de straat rijdt en zoals ik af en toe eens een parcour. dan valt het wel mee denk ik. mijn mountainbike van 200 euro(2ehands Giant ATX 680) houdt et ook vol.
Het is een beetje afwegen. Zadel is persoonlijk en merk je niet na een 10 minuten testfietsen.
Crankstel zal niet meteen kapot gaan. en anders is er altijd nog de middenweg, de Acid 29
http://www.cube.eu/bikes/.../acid/acid-29-blue-green/
Uiteraard ook in andere kleur te krijgen :D

[ Voor 18% gewijzigd door ApC_IcE op 24-09-2013 12:11 ]

• MBV
De Attention heeft geen dingen die niet tegen mountainbiken kunnen. Een XC 28 vork (Tora?) gaat waarschijnlijk een aantal jaar mee, net als de Reba. Deore naven houden het ook wel een paar jaar vol als je ze 2x per jaar invet, net als XT. De crankset ken ik niet, maar dat is niet echt een gevoelig onderdeel.
Het verschil zit hem qua rijden in de kwaliteit van de vork (hoeveelheid flex links/rechts, kwaliteit van demping, gemak van instellen) en het gewicht van de fiets. Juist als beginner helpt het om een comfortabele vork te hebben en minder zwaar te hoeven trappen :)

Als je de LTD te duur vindt zou ik je in elk geval de Acid 29'er aanraden. Daar zit een veel betere vork op dan de XC 28, en dat merk je met rijden. Ook is die al een halve kilo lichter, niet onbelangrijk.
En heb je naar de Bulls Copperhead gekeken?

• ApC_IcE

ApC_IcE

Bedankt voor de info.
Bulls verkopen ze niet in limmen dacht ik.
Ik ga vanmiddag weer effe kijken en testrijden

Verwijderd

Goede tip, probeer een goede deal te maken als je alles in 1 keer koopt! Op de fietsen hebben ze niet zoveel marge wellicht maar op de extra's wel. "kan dat ook nog online kopen, of een andere keer" helpt wel.
Vergeet geen goede fietspomp :)

Succes!

• MBV
Het is eerder andersom, heeft een fietsenmaker mij wijsgemaakt.

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
Ik zag laatst bij een failliete fietsenmaker de inkoop en prijslijst. Inderdaad deftige marges op sommige fietsen. 35% is ongeveer de modale marge, met uitschieters richting 40 tot 45%. Best indrukwekkend, zeker als je richting de duurdere modellen gaat! Maar er wordt dan wel korting gegeven in de winkel natuurlijk, de klanten zijn tenslotte Nederlanders :p. Daarnaast denk ik dat op kleding ook best wel wat marge zit, gezien dat goedkoop geproduceerd kan worden in China en er weinig dure grondstoffen voor nodig zijn.

Verwijderd

Kleding is zeker een keertje over de kop maar 50 euro verdienen op een shirtje is wat anders dan 2000 op een fiets.. toch een berg meer klanten.. de gelletjes van 1,95 kosten rond 65 cent inkoop.
Er zijn natuurlijk best zaken waar veel minder marge op zit en je moet ook maar klanten krijgen die een fiets bij je kopen, ik gun iedereen zijn boterham en zeker ook de bikeshopper! Maar een beetje korting als je 2 bikes koopt en alle spullen die je nodig hebt .. :)

• ChiLLeR
Gisteren de bikes aangeschaft en toch nog voor iets mooiers gekozen haha.De lbs kon een mooie korting geven op deze showroom modellen.

WLS Access GTC 29er (2013)
Reaction GTC pro (2013)
Carbon modellen dus :P

Verder de hele mikmak aangeschaft als helmen, broek, shirt, lampjes, pedalen, schoenen, reperatie kitje etc. Waarschijnlijk is de boel morgen klaar en gaan we zaterdag naar Texel om alles uit te gaan proberen!

Kan ik trouwens die carbon fietsen gewoon op de fietsendrager zetten onder teveel klem te zetten op de grips? Ik lees namelijk wat verschillende berichten daarover.

[ Voor 19% gewijzigd door ChiLLeR op 25-09-2013 12:08 ]

>> Signature?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:22

DjVe

Hatsaflats!

Niet teveel klemmen en zorgen dat er iets zachts tussen zit (tegen krassen). Verder veel plezier ermee :)

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:27
Heel Groningen rondgereden voor schoenen (SPD) in mijn maat. Zonder succes helaas.... Ik heb oa Shimano maat 50 aangepast en die waren aan de achterkant ok maar aan de voorkant net iets te smal. Wie o wie heeft de gouden tip?

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik zet mijn carbon fiets met carbon zadelpen altijd in de Spinder Cross met klembevestiging, geen enkel probleem. De klemmen zelf hebben al een zachte rubber grip en op het punt dat de zadelpen in het frame gaat is het totaal best dik en sterk hoor. Niet te hard vastdraaien idd, als hij de fiets maar op zijn plek houdt.

• MBV
@bszz: Schoenen die zichzelf vormen naar je voet na fohn-behandeling?

• Roet
bszz schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:16:
Heel Groningen rondgereden voor schoenen (SPD) in mijn maat. Zonder succes helaas.... Ik heb oa Shimano maat 50 aangepast en die waren aan de achterkant ok maar aan de voorkant net iets te smal. Wie o wie heeft de gouden tip?
Schoen die breed valt zoals NorthWave of Adidas? SIDI heeft ook breedte-maten maar ik vind de normale variant zo smal dat de brede variant waarschijnlijk net zo breed zal zijn als Shimano.

• bszz
MBV schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:41:
Wellicht, maar ik ken dat alleen van schaatsschoenen. Weet je wellicht een merk?
Roet schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:54:
[...]

Schoen die breed valt zoals NorthWave of Adidas? SIDI heeft ook breedte-maten maar ik vind de normale variant zo smal dat de brede variant waarschijnlijk net zo breed zal zijn als Shimano.
Sidi heb ik aangehad en zat aan de voorkant goed maar was aan de achterkant te groot. Verder vond ik het type dat ik gepast heb nogal slap. NothWave of Adidas in mijn maat heb ik in Groningen niet kunnen vinden. Friesland of Drenthe is wat mij betreft ook een optie maar ik ken de fietsenwinkels daar niet zo goed. Dus als iemand een tip heeft?

• MBV
Het sleutelwoord is "Custom fit", Shimano heeft een aantal types, maar er zijn misschien meer merken:
http://www.shimano.com/pu...ustom-fit_technology.html

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:50
MBV schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:41:
Heb MTB schoenen van Bont besteld, die moet je eerst 'voorverwarmen' op 60-70 graden C en daarna aantrekken.
Had ik eigenlijk voor de Duchenne Heroes willen ontvangen, maar verwacht ze deze of volgende week....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• bszz
MBV schreef op woensdag 25 september 2013 @ 16:21:
Het sleutelwoord is "Custom fit", Shimano heeft een aantal types, maar er zijn misschien meer merken:
http://www.shimano.com/pu...ustom-fit_technology.html
NielsTn schreef op woensdag 25 september 2013 @ 22:01:
[...]

Heb MTB schoenen van Bont besteld, die moet je eerst 'voorverwarmen' op 60-70 graden C en daarna aantrekken.
Had ik eigenlijk voor de Duchenne Heroes willen ontvangen, maar verwacht ze deze of volgende week....
Beiden hetzelfde idee dus..... @NielsTn Ben wel benieuwd hoe ze bevallen. Ik heb altijd het idee dat mijn voeten na een tijdje fietsen wat dikker worden en vraag me af of dat met deze schoenen problemen gaar opleveren. Vandaag maar tijdelijk blokpedalen gemonteerd om rustig te kunnen zoeken. Heb online wel al nav van de reacties hier een paar Northwave maat 50 gevonden die ik wellicht ga bestellen. Heb alleen geen zin om lukraak online te bestellen en een heleboel schoenen terug te moeten sturen voor ik iets gevonden hebt dat past. Thanks voor het meedenken iig.

• MBV
Die custom fit schoenen vormen zich naar je voeten, maar je hebt altijd nog klitteband of veters om te compenseren voor dikkere voeten of sokken, lijkt me. Het is geen blok beton na de behandeling, maar een schoen die gemaakt is naar de vorm van jouw voet.

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Huppah, 4 weken gereden met mijn chainguide. Top dingetje :)

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/4CfAI/a02ed190d5.jpg

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-10 23:12
Ziet er netjes uit :) Heb je je schakel mechanisme er nou nog aanhangen aan de voorkant? Of zie ik dat verkeerd?

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

• MBV
zo te zien alleen maar als chainguide :) Zo te zien ook nog een deore kettingblad, dat kan mooier :P

Niks voor mij, ik wil toch minstens een double voor. Daar heb je ook chainguides voor, maar ik heb het zelden nodig.

• Marsjee
Riqy schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 17:12:
Ziet er netjes uit :) Heb je je schakel mechanisme er nou nog aanhangen aan de voorkant? Of zie ik dat verkeerd?
Klopt. Deze heb ik met een slijptol aangevallen en is nu een chainguide voor de bovenkant :) Ketting ging er via boven nog te vaak af.
MBV schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 20:34:
zo te zien alleen maar als chainguide :) Zo te zien ook nog een deore kettingblad, dat kan mooier :P

Niks voor mij, ik wil toch minstens een double voor. Daar heb je ook chainguides voor, maar ik heb het zelden nodig.
Helemaal gelijk, maar toen ik voor een 1x9 setup ging, was de aandrijving te nieuw om te vervangen, maar net te oud om alleen een voortandwiel te vervangen i.v.m slijtage.

• TheLemon

TheLemon

Iemand ervaring met een 48t als buitenblad in een 3x9 setup? Ik heb die per ongeluk over van een toerfiets projectje, de voorderailleur bleek daarop niet hoog genoeg op het frame te kunnen :-(

Ik vraag me af of de voorderailleur de grote slag kan maken van 48 helemaal naar 24.

• MrAngry
  • Laatst online: 10:52
Zoek de specs van je derailleur op in de techdocs van shimano (als het een shimano is).

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 13:04
TheLemon schreef op zondag 29 september 2013 @ 00:45:
Iemand ervaring met een 48t als buitenblad in een 3x9 setup? Ik heb die per ongeluk over van een toerfiets projectje, de voorderailleur bleek daarop niet hoog genoeg op het frame te kunnen :-(

Ik vraag me af of de voorderailleur de grote slag kan maken van 48 helemaal naar 24.
Ik heb in een 3x8 setup wel 48-38-28 voor. Met m'n el cheapo shimano sis voorderailleur gaat dat prima, die heeft nog ruimte over. Maar bij mij kan de voorderailleur gelukkig wel hoog genoeg op het frame.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• dnhelle
Vandaag bikeboutique tourtocht gereden. Voor 5euro een prachtige route (tegenovergesteld gereden tov vorig jaar) en nu in 51km 850hm gereden. Lekker!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:14

Nox

Noxiuz

ChiLLeR schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:44:
Leuk een MTB topic hier.

Ik ga even niet inhoudelijk in op je fiets; maar wat betreft techniek moet je een hoop dingen zelf leren. Wat tips:
Houdt druk op je banden (niet oppompen) d.w.z. dat als je stuurt je niet naar achteren moet leunen maar zelfs voor bij moet remmen en evt trappen. Klinkt vreemd maar op die manier heb je een hoop druk om snel door de bocht te kunnen. Als je niet trapt zorg dan dat je aan de buitenkant je trapper laag hebt in bochten, kan je extra druk zetten. Tijdens afdalingen horizontaal, kont naar achter (niet over je zadel heen) en licht uit het zadel komen indien het niet vlak is.

Fiets met voldoende toeren; dat maakt de belasting voor je knieën minder maar zorgt er ook voor dat je altijd voldoende power hebt als het even wat zwaarder wordt dan je dacht. Opschakelen kan met voldoende toeren ook nog wel. Tijdens het klimmen (écht klimmen) in licht verzet, kont naar achter en je kin op je stuur leggen (nouja, bijna dan). Op die manier steiger je niet, heb je voldoende druk voor en kan je evengoed al je kracht kwijt zonder controle te verliezen.

Bij mul zand op texel: gang is alles.

En weet je zeker dat je je GF op een 29'er zet? Ik zou voor dames toch niet veel groter gaan dan 650B (27,5) of een 26'er. Uiteraard afhankelijk van hoe groot ze is maar mijn zus zou ik zeker niet op een 29'er zetten als ze nog wat behendigheid wilt hebben en die is met 1,70 redelijk gemiddeld denk ik :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 15:13
Kameraad van mij dit weekend over kop zien gaan ... te snel door een bocht met mul zand, achterwiel slipte weg en vervolgens zorgde een wat verhoogde rand naast het pad voor de rest. :F

Op die plek stonden er gelukkig net niet al te veel doornstruiken :+.

• Marsjee
chime schreef op maandag 30 september 2013 @ 08:38:
Kameraad van mij dit weekend over kop zien gaan ... te snel door een bocht met mul zand, achterwiel slipte weg en vervolgens zorgde een wat verhoogde rand naast het pad voor de rest. :F

Op die plek stonden er gelukkig net niet al te veel doornstruiken :+.
Haha, nooit leuk om te vallen. Ik ben vorige week ook weer is op me plaat gegaan. Net een nieuwe camera binnen met een chestmount ( Was RMA omdat de 1e uit de mount was gevallen en kapot was ) Nou eerste ritje met de nieuwe camera. Huppah, een crash :o Gelukkig alles nog heel. De crash staat wel op camera, maar die durf ik niet te showen :P 8)7

Snap nog steeds niet waarom ik viel, wss vermoeidheid o.i.d want de jump stelde niet veel voor en heb ik daar echt al 100x gereden.

[ Voor 8% gewijzigd door Marsjee op 30-09-2013 11:21 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Heb van het weekend ook een salto gemaakt met de MTB. Jump over een boomstam, maar kom met een wiel in een tak en knijp daarna vol mijn voorrem in. Deed geen pijn, maar was de eerste keer dat ik met een groep reed 8)7

• ChiLLeR
NoxiuZ schreef op zondag 29 september 2013 @ 23:54:
[...]

Ik ga even niet inhoudelijk in op je fiets; maar wat betreft techniek moet je een hoop dingen zelf leren. Wat tips:
Houdt druk op je banden (niet oppompen) d.w.z. dat als je stuurt je niet naar achteren moet leunen maar zelfs voor bij moet remmen en evt trappen. Klinkt vreemd maar op die manier heb je een hoop druk om snel door de bocht te kunnen. Als je niet trapt zorg dan dat je aan de buitenkant je trapper laag hebt in bochten, kan je extra druk zetten. Tijdens afdalingen horizontaal, kont naar achter (niet over je zadel heen) en licht uit het zadel komen indien het niet vlak is.

Fiets met voldoende toeren; dat maakt de belasting voor je knieën minder maar zorgt er ook voor dat je altijd voldoende power hebt als het even wat zwaarder wordt dan je dacht. Opschakelen kan met voldoende toeren ook nog wel. Tijdens het klimmen (écht klimmen) in licht verzet, kont naar achter en je kin op je stuur leggen (nouja, bijna dan). Op die manier steiger je niet, heb je voldoende druk voor en kan je evengoed al je kracht kwijt zonder controle te verliezen.

Bij mul zand op texel: gang is alles.

En weet je zeker dat je je GF op een 29'er zet? Ik zou voor dames toch niet veel groter gaan dan 650B (27,5) of een 26'er. Uiteraard afhankelijk van hoe groot ze is maar mijn zus zou ik zeker niet op een 29'er zetten als ze nog wat behendigheid wilt hebben en die is met 1,70 redelijk gemiddeld denk ik :P
Thx voor de tips! Ze is 1,67 dus zeker aan de kleine kant. Ze vind het grote wel fijn fietsen.

Betreft techniek gaat het al goed, houd meer rekening met gewicht naar voren en achter bij klimmen en dalen.
Mijn eerste val in mul zand is al een feit haha, direct toen ik het mulle zand in reed, viel ik om :P Ketting onder het zand natuurlijk.... Meteen spullen besteld om alles goed te kunnen schoonmaken want alleen met water gaat lang niet al het zand eraf wat vast geplakt zit op het smeermiddel. Ik heb hele set van Juice Lubes besteld inclusief ketting degreaser met the dirty little scrobbler ;). Helaas viel mijn fiets om tijdens het schoonmaken en is de hendel om de voorvork te locken omgebogen :(, vandaag even proberen terug te buigen.

Daarom meteen maar 2 fiets standaards besteld van "Rose" zodat ze netjes in de schuur kunnen staan en met schoonmaken niet zomaar om vallen. En een pomp met manometer.

Verder is het echt prachtig om lekker door de natuur te fietsen en niemand tegen te komen! Afgezien van wat pijn in mijn onderrug (Ik houd dat nog even op training en spierpijn) ben ik verkocht aan deze nieuwe sport _/-\o_

>> Signature?

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nou niemand tegenkomen :P Afgelopen zondag, was de hattemse mtb route ook weer helemaal vol met mensen en honden die niet aan de lijn zaten... Heel erg fijn als zo'n beest ineens op je af komt rennen als je er langs wil, niet echt fijn als je net gang hebt om door het mulle zand heen te beuken :P

Hoop dat het weer snel wat minder is zodat die mensen iig thuis & binnen blijven :P

• chime
En dan krijg je weer van die waterplassen op het parcours.

Altijd toch weer spannend ... al verschillende keren overkop gevlogen doordat onder een plas een toch vrij diepe geul/put blijkt te zitten O-)

Ach - het hoort erbij zullen we maar zeggen >:)

• dnhelle
Iets voor in de OP? Duidelijk overzicht van Shimano-groepen (stand anno nu...)
http://www.chainreactionh...oupsets-from-deore-to-xtr

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:04
dnhelle schreef op maandag 30 september 2013 @ 13:23:
Iets voor in de OP? Duidelijk overzicht van Shimano-groepen (stand anno nu...)
http://www.chainreactionh...oupsets-from-deore-to-xtr
Zo duidelijk vind ik het niet, had meer een tabel verwacht.

• Marsjee
Wil ook eens overstappen naar een short cage derailleur. Weet alleen niet of de shimano ZEE derailleur op een XT M770 9 speed shifter kan :/ kan nog niet zoveel vinden erover.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:15
Marsjee schreef op maandag 30 september 2013 @ 15:15:
Wil ook eens overstappen naar een short cage derailleur. Weet alleen niet of de shimano ZEE derailleur op een XT M770 9 speed shifter kan :/ kan nog niet zoveel vinden erover.
Welke achterderailleur heb je nu?
Heb nog een RD-M770 GS thuis liggen, nieuw.

• Marsjee
RD-M770 Long cage.. Heb jij een medium? of ook long.

[ Voor 117% gewijzigd door Marsjee op 30-09-2013 16:18 ]

• dnhelle
KhaZ schreef op maandag 30 september 2013 @ 13:57:
[...]

Zo duidelijk vind ik het niet, had meer een tabel verwacht.
Wat zou je dan in die tabel willen zien?

• wezep
Marsjee schreef op maandag 30 september 2013 @ 16:16:
RD-M770 Long cage.. Heb jij een medium? of ook long.
Als jij een long cage hebt, dan heb je de SGS uitvoering.
Ik heb thuis (voor 99% zeker) nog een nieuwe GS ligge, dus medium kooi.
Stuur me even een mail als je interesse hebt.

• Roet
dnhelle schreef op maandag 30 september 2013 @ 20:14:
[...]

Wat zou je dan in die tabel willen zien?
Een tabel met daarin per groep het gewicht, de prijs, inzetbereik (van XC/Race tot DH), opties mbt casettes en cranks?

• dnhelle
OK, op die fiets. Ik vrees dat een soort pricewatch-achtige aanpak hier niet op gaat werken. Standaardisatie is lastig uit te werken, ook gezien de samenwerking met bv. derailleur-pads, bottom brackets, voorderaiilleur montage etc.

• Roet
Dat hoeft ook niet zo specifiek. Voor de startpost is een tabel met daarin gewoon een simpele 5-sterren rating genoeg.

XT krijgt bijvoorbeeld 5 sterren voor duurzaamheid, en 4 sterren voor gewicht, waar XTR bijvoorbeeld 5 sterren zou krijgen. Zo kan een beginner goed zien waar het verschil in prijs tot uiting komt. SLX krijgt bijvoorbeeld wat minder sterren voor gewicht, maar is wel een stuk goedkoper.

Voor inzet bereik kan je gewoon 5 sterren geven aan de categorie waarvoor deze bedoeld is. XTR krijgt 5 sterren voor (XC) race en alweer wat minder voor AM. Zo zie je ook waar de groep voor bedoeld is.

Helpt ook weer bij de keuze van een fiets denk ik?

Gaan er nog mensen naar de BikeMotion trouwens? Ik wel in ieder geval, kan ik me weer wat verder oriënteren en kijken naar al het moois van 2014! Nu ik aan wat testdagen heb meegedaan heb ik tenminste ook een beter gevoel bij de merken.

• Nox

Nox

Noxiuz

ChiLLeR schreef op maandag 30 september 2013 @ 11:59:
[...]
Thx voor de tips! Ze is 1,67 dus zeker aan de kleine kant. Ze vind het grote wel fijn fietsen.

Betreft techniek gaat het al goed, houd meer rekening met gewicht naar voren en achter bij klimmen en dalen.
Mijn eerste val in mul zand is al een feit haha, direct toen ik het mulle zand in reed, viel ik om :P Ketting onder het zand natuurlijk.... Meteen spullen besteld om alles goed te kunnen schoonmaken want alleen met water gaat lang niet al het zand eraf wat vast geplakt zit op het smeermiddel. Ik heb hele set van Juice Lubes besteld inclusief ketting degreaser met the dirty little scrobbler ;). Helaas viel mijn fiets om tijdens het schoonmaken en is de hendel om de voorvork te locken omgebogen :(, vandaag even proberen terug te buigen.

Daarom meteen maar 2 fiets standaards besteld van "Rose" zodat ze netjes in de schuur kunnen staan en met schoonmaken niet zomaar om vallen. En een pomp met manometer.

Verder is het echt prachtig om lekker door de natuur te fietsen en niemand tegen te komen! Afgezien van wat pijn in mijn onderrug (Ik houd dat nog even op training en spierpijn) ben ik verkocht aan deze nieuwe sport _/-\o_
Hopelijk heb je die meid niet op een 29'er gedaan :P Leuk voor rechtdoor enzo, maar om een beetje wendbaar te zijn en lekker te kunnen sturen is een 26'er of 650b toch beter me dunkt. Maargoed, is een tip. Als je de fiets echt voor touren hebt en dus niet zoveel met bochten te maken krijgt dan kan het nog wel :P

Pijn in je onderrug kan zijn van het stoempen, dan zit je in een te zwaar verzet. Even terug schakelen dan. Ik heb er ook wel last van gehad, maar een lagere versnelling deed wonderen. Zet je zadel anders even iets verder naar voren (centimeter of 1 á 2 kan al schelen) als dat nog kan.

En wat betreft je ketting: na het smeren doekje erover om overtollig vet/olie kwijt te raken. Nieuwe kettingen hebben vet, vet kleeft enorm goed.

Ontvetten kán maar houd er rekening mee dat je hem daarna weer zeer goed moet smeren met iets anders, wees er niet te zuinig mee en haal daarna met een doek het restje weg. Smeer moet in je ketting zitten, alles wat erbuiten zit heeft geen nut en trekt alleen maar vuil aan.

En mul zand is een bitch. Mul zand overruled jouw stuurgedrag. Als mul zand zegt dat je naar links gaat, heb je maar naar links te gaan. Tegensturen resulteert in een bitchslap (zal je wel gemerkt hebben :P).

Wat wel werkt is héél lichtjes tegensturen en dat met kleine tikjes doen en een klein beetje je gewicht gebruiken. Het moet echt heel subtiel en vooral niet grof, pak een spoor. Kont naar achteren om te voorkomen dat je voorwiel zich ingraaft.

[ Voor 19% gewijzigd door Nox op 01-10-2013 23:31 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• ppFreddy
  • Laatst online: 06-11 22:35

ppFreddy

gewoon Frederik

Over die ketting die na een val vol zand hing: ik gebruik in de zomer droge smering op teflon basis, trekt geen vuil aan. In de winter gebruik ik waterproof kettingolie, smeert goed, maar met de modder waar ik dan door rij spoel ik na elke rit wel de ketting goed af en smeer ik heel licht bij.

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

NoxiuZ schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 23:26:
[...]

Pijn in je onderrug kan zijn van het stoempen, dan zit je in een te zwaar verzet. Even terug schakelen dan. Ik heb er ook wel last van gehad, maar een lagere versnelling deed wonderen. Zet je zadel anders even iets verder naar voren (centimeter of 1 á 2 kan al schelen) als dat nog kan.
Ik had hier vooral last van door op wat hobbelige stukken niet genoeg uit het zadel te komen en te krampachtig te blijven zitten. Door op hobbelige stukken een beetje de rug te ontspannen en wat te gaan staan, had ik er geen last meer van.

• Marsjee
Vorige week een super mooie singletrack gevonden bij Nijmegen/Groesbeek. Groene -> rode route.
Flinke kramp in me handen. Misschien toch te hard aan het knijpen ? Nog geen idee.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je bedoeld het stuk tussen de groene en rode route? Gebruik je wel handschoenen?

• Roet
Marsjee schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 09:57:
Vorige week een super mooie singletrack gevonden bij Nijmegen/Groesbeek. Groene -> rode route.
Flinke kramp in me handen. Misschien toch te hard aan het knijpen ? Nog geen idee.
Wat voor grips heb je? Ik kan de ESI grips aanbevelen.

• TheLemon

TheLemon

martijn_tje schreef op zondag 29 september 2013 @ 09:18:
[...]

Ik heb in een 3x8 setup wel 48-38-28 voor. Met m'n el cheapo shimano sis voorderailleur gaat dat prima, die heeft nog ruimte over. Maar bij mij kan de voorderailleur gelukkig wel hoog genoeg op het frame.
Toch maar even geprobeerd op de toerfiets waar ik het voor had gekocht, met 3x8 en het past net. Er zit nu 48-36-24 (11-30 achter) op en ook met een cheape SIS-derailleur schakelt het ook nog prima. Mazzel dus.

Over grips, ik heb die Ergon dingen op de mtb, met kleine bar-ends geïntegreerd en dat voelt super, aanrader. Ik had altijd snel last van mijn polsen.

Trouwens zondag een paar rondjes bij de Hoenderloo Groep gedaan, erg kort, maar superleuk rondje! Aanrader als je toevallig in de buurt bent. Op 2sec na de Strava KOM gemist, volgende keer beter, want ik had nog wel een paar seconden in de reserves.

[ Voor 15% gewijzigd door TheLemon op 02-10-2013 13:22 ]

• Marsjee
DjVe schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 12:48:
Je bedoeld het stuk tussen de groene en rode route? Gebruik je wel handschoenen?
Ja ik gebruik zeker handschoenen. Ik weet niet of het die is die jij bedoeld. Denk het wel, hij is aardig lang.
en over het traumapad? Zeg ik dat goed? ben echt totaal niet bekend daar :D

Iemand zin om keer mee te gaan naar die track? Heb hem vorige week 5keer gereden, met een aardige snelheid ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Marsjee op 02-10-2013 15:03 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Marsjee schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:02:
[...]

Ja ik gebruik zeker handschoenen. Ik weet niet of het die is die jij bedoeld. Denk het wel, hij is aardig lang.
en over het traumapad? Zeg ik dat goed? ben echt totaal niet bekend daar :D

Iemand zin om keer mee te gaan naar die track? Heb hem vorige week 5keer gereden, met een aardige snelheid ;)
Bedoel je dit pad: YouTube: Traumapad MTB Nijmegen

Ik heb eventueel voor de liefhebber nog een setje ergo grips liggen met bar-end voor weinig. Ongebruikt in het zwart (men had de verkeerde kleur verzonden). Ik geloof dat ik er 8 euro voor betaald heb. Ze zijn identiek aan deze

Enne ik vind het wel leuk om een keer mee te gaan. Ik rij momenteel veel in de avond, omdat ik overdag echt geen tijd meer heb wegens een nieuwe baan.

[ Voor 10% gewijzigd door DjVe op 02-10-2013 16:08 ]

• MBV
Lol, het hoefde ook niet een beetje op de Ergon grips te lijken :P

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MBV schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:40:
Lol, het hoefde ook niet een beetje op de Ergon grips te lijken :P
haha ja klopt. Ik wilde het eerst even proberen voor ik €50 ging uitgeven. Ze bevallen goed en zodra ze op zijn, schuif ik er echte op.

• Marsjee
DjVe schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:06:
[...]

Bedoel je dit pad: YouTube: Traumapad MTB Nijmegen

Ik heb eventueel voor de liefhebber nog een setje ergo grips liggen met bar-end voor weinig. Ongebruikt in het zwart (men had de verkeerde kleur verzonden). Ik geloof dat ik er 8 euro voor betaald heb. Ze zijn identiek aan deze

Enne ik vind het wel leuk om een keer mee te gaan. Ik rij momenteel veel in de avond, omdat ik overdag echt geen tijd meer heb wegens een nieuwe baan.
Ja dat is hem, al is hij nu wel veranderd, bijv een flinke drop in het begin van de route. Volgende week ga ik hem ook rijden met me camera, als het filmpje me bevalt zet ik hem wel ff hier neer :+

Ik rij daar zaterdag of zondag. Doordeweeks kan ook wel een keer, weet alleen nog niet precies wanneer :9

• Nox

Nox

Noxiuz

DjVe schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 08:29:
[...]

Ik had hier vooral last van door op wat hobbelige stukken niet genoeg uit het zadel te komen en te krampachtig te blijven zitten. Door op hobbelige stukken een beetje de rug te ontspannen en wat te gaan staan, had ik er geen last meer van.
Dat zou ook nog kunnen inderdaad, je moet veel uit het zadel komen om klappen op te vangen. Doe dat ontspannen met je benen en ontspan ook je armen. In Schoorl heb je veel remkuilen, daar schommel ik altijd een beetje mee zodat de klappen niet al te hard aan komen.

p.s. je hebt DM voor grips :)

E:

Stelletje geschifte klootzakken.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1186297_597703513621940_988825143_n.jpg

:r :r

[ Voor 10% gewijzigd door Nox op 03-10-2013 23:32 ]

• rickhansen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-11 17:18
Ik heb het altijd bij een racefiets gehouden waarmee ik ook de winter doorrij, maar ik zou graag voor deze winter een mountainbike willen kopen.

Nou kwam ik deze fiets tegen en vroeg mij af of dit wel een goede fiets is om mee te beginnen. Alle schakeldelen zijn xt.

Kent iemand deze fiets en weet je misschien van welk jaar deze fiets is?

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

• MBV
WTF is er met dat zadel gebeurd? Ik denk dat het afgezien daarvan een prima fiets is, van voor 2005 (gokje op basis van de remmen en de kleurstelling van het frame, in 2007/2008 waren schijfremmen en saaiere kleuren standaard). Controleer wel de vork, als die niet goed werkt is de fiets te duur.

Oh ja, en vergeet niet de maat te controleren ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 04-10-2013 21:05 ]

• wezep
MBV schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 21:05:
WTF is er met dat zadel gebeurd? Ik denk dat het afgezien daarvan een prima fiets is, van voor 2005 (gokje op basis van de remmen en de kleurstelling van het frame, in 2007/2008 waren schijfremmen en saaiere kleuren standaard). Controleer wel de vork, als die niet goed werkt is de fiets te duur.

Oh ja, en vergeet niet de maat te controleren ;)
Nog nooit gehoord van SMP zadels?
Afbeeldingslocatie: http://www.futurumshop.nl/img/6152-0029-N1212.jpg

Verwijderd

Staat van onderhoud is belangrijk, 250 lijkt mij duur overigens.
En ik zou voor schijfremmen gaan, dus niet deze.

• rickhansen
En wat zou de reden zijn dat 250 te duur is? Verkoper zegt dat hij de fiets 4 jaar geleden heeft gekocht. Deze was toen overjarig.

[ Voor 15% gewijzigd door rickhansen op 04-10-2013 22:40 ]

• MBV
@wezep: nee.

@Patrik91: ik dacht dat er nog altijd tevreden gebruikers van die HS11's zijn, dus ik zou daar niet direct de fiets op afschrijven.

@rickhansen: Het ontwerp was toen al een aantal jaar oud, dus er zit een vork op zoals ze die 7 jaar geleden maken. Ook xt-onderdelen die niet zijn vervangen zijn niet te vergelijken met nieuwe XT onderdelen. Denk aan 2-way release shifters wat nu standaard is vanaf Deore, is ingevoerd in 200 in de XT lijn. Idem dito voor het shadow derailleur wat minder snel beschadigd raakt en beter schakelt: nu standaard bij Deore, in 2007 nieuw ingevoerd. Waarschijnlijk is de wielset zwaarder dan nieuwe wielsets uit dezelfde prijsklasse met vergelijkbare stijfheid.

Dus als je deze fiets niet koopt omdat je graag op een retro-fiets rijdt, maar als goedkope mountainbike, is 250 een vrij hoge prijs. Het lijkt me veilig om te zeggen dat je evengoed fietst op een nieuwe van 500 euro: http://www.fietssportief....ainbike-2013-save-6-0/955

• rickhansen
Ok, duidelijk. Bedankt voor de reacties.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-11 13:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

NoxiuZ schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 01:32:
E:

[afbeelding]

WTF?! Ik vond het vernielen van de route-paaltjes al raar, maar dit is gewoon misdadig.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

NoxiuZ schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 01:32:
[...]

[afbeelding]

Oei.... :|

Hoe kom je aan dat artikel dan? Het enige wat ik kan vinden is een nieuwsartikel van 13-9 over die kraaienpoten.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-11 10:57
Ik kan me ook melden hier. Na twee jaar mezelf voor houden dat ik niet wil MTB'en (alleen racert), knoop doorgehakt en net een Canyon besteld:
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3208

Benieuwd hoe dat gaat bevallen.

• Marsjee
UltraSub schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 15:58:
Ik kan me ook melden hier. Na twee jaar mezelf voor houden dat ik niet wil MTB'en (alleen racert), knoop doorgehakt en net een Canyon besteld:

iig gelijk een goede fiets gekocht. Daar ga je geen spijt van krijgen ;)
Mooi ding ! Veel plezier ermee 8)

• maartend
  • Laatst online: 08:13
Mensen

Iemand die uit praktijd verschil weet tussen de shimano BL-M785 en de BR-M785?
En wat zou zo'n BL-setje nieuw nog waard zijn?

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-11 10:57
Marsjee schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 19:55:
[...]

iig gelijk een goede fiets gekocht. Daar ga je geen spijt van krijgen ;)
Mooi ding ! Veel plezier ermee 8)

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:17
maartend schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 20:37:
Mensen

Iemand die uit praktijd verschil weet tussen de shimano BL-M785 en de BR-M785?
En wat zou zo'n BL-setje nieuw nog waard zijn?
Geen idee wat ze waard zijn, maar volgens mij zijn het gewoon de voor en achter rem van dezelfde set.

• zonoskar
  • Laatst online: 08:18

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

BL is de remhendel, BR is de remklauw volgens mij.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

@Patrick91: ik dacht dat er nog altijd tevreden gebruikers van die HS11's zijn, dus ik zou daar niet direct de fiets op afschrijven.

Natuurlijk zijn er tevreden gebruikers.. maar om de reden die je zelf aan het einde noemt vind ik het teveel.. maar het blijft een mening.

• maartend
  • Laatst online: 08:13
zonoskar schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 23:04:
BL is de remhendel, BR is de remklauw volgens mij.
Klopt. Ook net gevonden.

Thnx

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:27
Na maanden van niet mountainbiken (o.a. door aanschaf racefiets) heb ik gIsteren voor het eerst de route van Appelscha gereden. Erg leuke route. Het is niet lang, maar wel afwisselend genoeg om dan de route een paar keer te rijden. Gisteren hebben we hem 2x gedaan, maar toen ging het licht van mijn zwager uit. De volgende keer staat al weer gepland.

• Nox

Nox

Noxiuz

UltraSub schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 15:58:

Sowieso zal het een licht ding worden. Omdat:
During the production of the black version of the model 5.0, the aluminium frame gets its final appearance through a chemical process without paint application and thus additional weight can be saved.
Mooi fietsje, have fun ermee.

• dnhelle
Iemand interesse in een hope mono mini remset zonder schijven, in goede staat, tegen een zachte prijs? Zou graag willen upgraden naar tech-remmen.

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Vandaag de route in Appelscha gereden. Route is niet al te lang maar dit was voor mij de 2e keer op een mtb-route en 1 ronde was eerst voldoende voor mij. Vond het een leuke route met voldoende afwisseling. Om te kijken of het fietsen/mtb'en iets voor me is heb ik een oude Giant World Cup mtb geleend. De laatste maanden ca. 50 km per week gereden maar voornamelijk op asfalt. Ook 1x de mtb-route in Holten gereden.

Ik was van plan een hybride fiets aan te schaffen (bv. Merida Crossway) maar denk nu dat die fietsen te licht zijn voor de mtb-routes. Was eerst van plan veel op asfalt te rijden met zo nu en dan een zandpad, maar de mtb-routes zijn ook heel leuk om te rijden.

Iemand ervaring met rijden van mtb-routes op een hybride fiets?

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vanmorgen een stukje wezen fietsen, kreeg de ketting steeds niet echt lekker in een verzet, ketting bleef ratelen en tikken. Thuis even goed gekeken, de achterderailleur lijkt scheef.

Nu lees ik dat het kan liggen aan de achterderailleur zelf maar ook aan de "derailleur hanger".
Alleen ... welke van de twee is het? Iemand een idee hoe de hanger uit de sluiten?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HMAgZm6I4jCHLaKgfnroV76b/full.jpg

Nothing to see here

• Marsjee
itsme schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 21:36:
Vanmorgen een stukje wezen fietsen, kreeg de ketting steeds niet echt lekker in een verzet, ketting bleef ratelen en tikken. Thuis even goed gekeken, de achterderailleur lijkt scheef.

Nu lees ik dat het kan liggen aan de achterderailleur zelf maar ook aan de "derailleur hanger".
Alleen ... welke van de twee is het? Iemand een idee hoe de hanger uit de sluiten?

[afbeelding]
90% zeker dat het de pad is. Die zijn ervoor gemaakt dat die eerder krom gaan als een achterderri. 8)

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-10 23:12
Pos2007 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 21:14:

Als je echt technische routes wilt gaan rijden (denk dan aan veel singletracks, losse ondergrond en dergelijke) ga je niet ver komen met een hybride fiets IMHO. Je mist hiermee een stuk grip vanwege de smallere banden, je hebt vaak een andere overbrenging (tandwielverhouding) die niet gemaakt is voor offroad rijden en de fietsen opzich zijn gewoon een stuk groter/hoger kwa frame.

Als je echt voor de technische routes gaat zou ik zeker weten een (Cross Country/XC) Mountainbike aanschaffen ;)

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

• itsme
  • Niet online
Marsjee schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 21:53:
[...]
90% zeker dat het de pad is. Die zijn ervoor gemaakt dat die eerder krom gaan als een achterderri. 8)
Ja zoiets dacht ik ook al, ben bang dat ik even langs de fietsenmaker moet dus want de tool daarvoor heb ik niet ;(

Nothing to see here

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Bij de meeste fietsen is dat een kwestie van de derri losmaken en een schroefje op het frame los halen. Pad vervangen en derrie weer terug zetten. Kan weinig tot niets fout gaan en geeft je gelijk de mogelijkheid om derrie eens goed te poetsen ;)
Pos2007 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 21:14:
Vandaag de route in Appelscha gereden. Route is niet al te lang maar dit was voor mij de 2e keer op een mtb-route en 1 ronde was eerst voldoende voor mij. Vond het een leuke route met voldoende afwisseling. Om te kijken of het fietsen/mtb'en iets voor me is heb ik een oude Giant World Cup mtb geleend. De laatste maanden ca. 50 km per week gereden maar voornamelijk op asfalt. Ook 1x de mtb-route in Holten gereden.

Ik was van plan een hybride fiets aan te schaffen (bv. Merida Crossway) maar denk nu dat die fietsen te licht zijn voor de mtb-routes. Was eerst van plan veel op asfalt te rijden met zo nu en dan een zandpad, maar de mtb-routes zijn ook heel leuk om te rijden.

Ik heb een hybride gehad. Leuke fiets, maar het is op de weg niet snel genoeg en in het bos te onhandig. Ik denk dat je tegenwoordig dan beter voor een 29/27,7-er kan gaan. Heb je toch wat meer snelheid op de weg dan een traditionele 26 inch en toch een fatsoenlijke fiets voor in het bos.

[ Voor 70% gewijzigd door DjVe op 14-10-2013 08:21 ]

• chime
Derailleurpad vervangen is werkje van niets.
Kijk daarna ook nog eens goed na of je derailleur goed is afgestelt - want dat kan ook veel doen.

Nu, als je de pad eraf haalt kan je wel goed zien of die verbogen is of niet.
Indien verbogen dus een nieuwe gaan halen.
Ik heb indertijd ook ineens een 2e aangekocht - want bij de laatste moest ik dikke week wachten voor die binnen was - en ik wilde voorkomen dat ik dan nog eens te lang moest wachten.

Ook kan een extra pad interessant zijn mocht je sommige clinics of reisjes overwegen met een MTB - vaak vragen die ook of je een reserve pad meeneemt.

• wezep
chime schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 08:41:
Kijk daarna ook nog eens goed na of je derailleur goed is afgestelt - want dat kan ook veel doen.

Ik heb indertijd ook ineens een 2e aangekocht - want bij de laatste moest ik dikke week wachten voor die binnen was - en ik wilde voorkomen dat ik dan nog eens te lang moest wachten.

Ook kan een extra pad interessant zijn mocht je sommige clinics of reisjes overwegen met een MTB - vaak vragen die ook of je een reserve pad meeneemt.
Derailleurpadjes kun je ook richten, wel met beleid en de juiste tools.

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Bedankt voor de tips en het advies! Ik ga dan denk ik toch maar een mtb aanschaffen. Al zal ik meer op de weg en het asfalt fietsen om mijn conditie bij te spijkeren. Het gaat mij daarbij meer om de beweging/ontspanning (vetverbanding/anaërobe zone) dan om een goed gemiddelde te halen. Daar is een mtb dan ook wel geschikt voor, al zal dat iets zwaarder fietsen.

Ik heb nu Sammy Slicks eronder omdat ik meer op asfalt fiets en zo nu en dan een zandpad. Ik heb nog een set Smart Sam's met meer noppen profiel. Ik neem aan dat banden met veel noppen veel sneller slijten op asfalt, dan zou ik 1x per maand voor een echte mtb route de banden even moeten wisselen.

• itsme
  • Niet online
chime schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 08:41:

Eraf halen is geen issues, afstellen ook niet.
Alleen is de vraag hoe groot een knik moet zijn voordat t een issue is. Ook is mij onduidelijk of de pad altijd wel plat moet zijn. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat een dergelijke pad na vervanging eigenlijk even recht gezet moet worden.

Ik zal m er eens afhalen, dan zie ik wel ;)

Nothing to see here

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-11 16:46
Iemand interesse in een Garmin Edge 800 met 4GB microSD?

• Roet
Heb ik al :P. Ik wil de carbon 29er fully erbij hebben, maar ik moet nog even geduld hebben, heb ik op de BikeMotion gehoord.

Waarom doe je hem weg trouwens?

[ Voor 12% gewijzigd door Roet op 14-10-2013 15:48 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Tristan schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:38:
Iemand interesse in een Garmin Edge 800 met 4GB microSD?
Kost dat?

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-11 16:46
Roet schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:48:
Heb ik al :P. Ik wil de carbon 29er fully erbij hebben, maar ik moet nog even geduld hebben, heb ik op de BikeMotion gehoord.

Waarom doe je hem weg trouwens?
Ik gebruik hem helaas amper omdat ik minder ben gaan fietsen.
EUR 225,- lijkt me redelijk.

• TheLemon

TheLemon

Heeft iemand nog tips voor mijn bandenconfiguratie? Ik heb momenteel achter een Rocket Ron 2.1" en voor een Nobby Nic 2.25". Rijdt an sich perfect op de meeste routes, maar kom soms achter tractie tekort. Dit is met name in mul zand en in de modder op de Limburgse heuvels. Ik zoek dus een bandje met iets meer grip op losse ondergrond dan doe RoRo. Volgens mij kom je dan (bij Schwalbe) direct uit bij Nobby Nic.
Ik denk er zelf over om een 2.4" Nobby Nic erbij te kopen voor de voorkant en dan die smallere NN achterop te leggen, maar andere tips zijn welkom.

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
@TheLemon: Rijd je al tubeless? Doen zou ik zeggen. Dan druk verlagen, et voila: meer grip!
Ik rijd zomer en winter op Racing Ralphes 2.1. Oke, in de winter mag het soms iets meer grip zijn, maar echt last heb ik er niet van :)

Klik: .joeri. !

• dnhelle
Verwissel anders die rocketron eens voor een racing ralph achter?
Fijne combi!

• wezep
dnhelle schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 08:26:
Verwissel anders die rocketron eens voor een racing ralph achter?
Fijne combi!
Volgens mij zoekt de TS een band met meer grip.
En de RaRa heeft minder grip dan een RoRo.

Je kunt beter kijken naar de volgende zaken:
-lagere bandenspanning
-bredere band
-andere band, bij NoNi

• TheLemon

TheLemon

Racing Ralph 2.25 heb ik nog liggen, maar die geeft idd juist iets minder grip. Ik rij op de RoRo volgens mij al met de minimale spanning die hij mag, 2 bar (omdat hij slechts 2.1" is). Tubeless kan een optie zijn, maar ik weet niet of mijn velgen (dt swiss xr20) dat kunnen?

Overigens zit ik niet te wachten op een heel lage bandenspanning, ik reed laatst met iets te lage spanning achter en toen voelde ik de velg van links naar rechts over de wang van de band rollen in bochten, dat vind ik niet prettig. Ik zou een groter oppervlak dan liever zoeken in bredere banden en diepere noppen, vandaar dat ik bij Nobby Nic uitkwam, ik vind dat sowieso een briljante band om mijn voorwiel. Ik rij nooit op asfalt, dus die hoge rolweerstand boeit me minder.
Voor de meeste tracks in NL en in het droge seizoen zou ik overigens met RaRa en/of RoRo rijden hoor, dan wissel ik af en toe gewoon van band, is niet veel werk. Met tubeless is dat weer lastiger denk ik?
Pagina: 1 ... 56 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.