Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.355 views

Onderwerpen

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Vandaar dat ik het hele jaar met eenzelfde band rij, geen geknoei om elke week je banden aan het weer/parcours aan te passen. Qua druk kan ik zelfs tot 0,8bar gaan, maar dat is wel weinig. Meestal tussen 1,4 en 1,8bar. In de praktijk kan zo goed als elke velg wel tubeless gelegd worden, kwestie van een goed/speciaal velglint te steken.

Indien geen tubeless is Nobby Nic zeker een goeie optie. Bij Specialized kan je eens kijken naar de Ground Control of The Captain.
Als je nog meer grip wil, kan je eens kijken bij downhill/freeride banden voor het extra groffe werk.

Dat je in de winter af en toe wat grip te kort komt kan geen kwaad, daardoor wordt je techniek wat bijgeschaafd :)

Klik: .joeri. !

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik ga denk ik een Merida Big Seven 300 of een Giant Talon 27.5 2 aanschaffen. Heb een prijsopgave gevraagd bij de LBS, mijn instap budget is rond de €800,- (+/- 10%). Is het gebruikelijk dat hij mij beide kan laten zien want ik kan niet even proefrijden als hij ze niet op voorraad heeft. Lijkt mij voor hem niet gunstig om met 1 van twee te blijven zitten.

Iemand nog een beter alternatief of een motivatie om 1 van de twee absoluut niet te doen. Ik denk dat in mijn prijsklasse de verschillen niet zo heel groot zijn, maar ik kom net kijken :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-11 13:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Pos2007 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:57:
Iemand nog een beter alternatief of een motivatie om 1 van de twee absoluut niet te doen. Ik denk dat in mijn prijsklasse de verschillen niet zo heel groot zijn, maar ik kom net kijken :)
Juist wel, enerzijds heb je een merk als Merida, dat voor 800 euro met Acera shifters, cranks en een stuitervork aan komt sjouwen, terwijl Cube voor 100 euro meer een goede vork levert en alles (afgezien van de remmen) met Deore of beter afmonteert. (Acid 72.5)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:11
Merida kan je een proefrit maken bij Apeldoorn voor bijna niks, dat lijkt me sowieso de moeite waard. Helaas heeft de fiets die je daar kan rijden niets te maken met de fiets die je gaat kopen.

Ik zou je sowieso aanraden om even door te sparen: voor +- 1000 euro kan je een veel fijnere 650B of 29er fiets kopen die makkelijk 2 kilo lichter is. En dat merk je heel goed!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Ik had alleen naar de afmontage van derailleurs gekeken maar begrijp nu dat het geheel een bepaalde kwaliteitsgroep voorstelt. Zal de Cube ook meenemen in de vergelijking. Ik zal ook even kijken of ik het budget wil oprekken maar wil ook nog schoenen kopen (gebruik nu gewoon sportschoenen) en wat extra kleding etc.

Dacht eerst een MP fiets van 400, toen toch maar een nieuwe van ca. 600 maar toen dacht ik dat is allemaal net wat te licht en krijg ik later spijt van. Dus zo op 800 uitgekomen voor de fiets. Woon in Friesland dus de echte mtb routes zijn niet echt in de buurt, behalve Appelscha op ca. 35min met de auto. Zal dus niet heel erg vaak een echte mtb-route rijden. De fiets krijgt dus al wat minder te verduren.

[ Voor 7% gewijzigd door Pos2007 op 15-10-2013 21:52 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:14

Nox

Noxiuz

.joeri. schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:46:
Vandaar dat ik het hele jaar met eenzelfde band rij, geen geknoei om elke week je banden aan het weer/parcours aan te passen. Qua druk kan ik zelfs tot 0,8bar gaan, maar dat is wel weinig. Meestal tussen 1,4 en 1,8bar. In de praktijk kan zo goed als elke velg wel tubeless gelegd worden, kwestie van een goed/speciaal velglint te steken.

Indien geen tubeless is Nobby Nic zeker een goeie optie. Bij Specialized kan je eens kijken naar de Ground Control of The Captain.
Als je nog meer grip wil, kan je eens kijken bij downhill/freeride banden voor het extra groffe werk.

Dat je in de winter af en toe wat grip te kort komt kan geen kwaad, daardoor wordt je techniek wat bijgeschaafd :)
Voor grip verliezen af en toe kan best pijnlijk aflopen. Achter af en toe is goed om het adrenalinegehalte wat op te voeren :Y 8)

Ik heb zelf X-King 2.4 voor, omdat het kan :P Achter Raceking 2.2. Beide banden lopen bij voldoende druk (2.2-2.5 bar) wel vrij soepel. Omdat ik wat zwaarder ben en een 26'er rij kan ik er niet zo weinig druk in doen. Een keer op anderhalve bar gereden en stootlek. Rij gewoon met biba dus dan gaat dat niet zo best. Bovendien rol ik dan teveel over de wangen in de bocht.

[ Voor 16% gewijzigd door Nox op 15-10-2013 23:49 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik ben het op zich helemaal met .joeri. eens dat mijn techniek absoluut beter kan en dat minder grip daar misschien bij zou helpen, maar ik ben een beetje lui en MTB niet heel veel. Daarom kies ik voor de fun en wil ik voorlopig gewoon hard kunnen ondanks mijn matige techniek.
Ik heb daarom toch maar een 2.4" NN besteld voor de voorkant, dan gaat de 2.25" NN achterop. Deze config doe ik dan alleen als het erg blubberig is in de heuvels of als ik bijv. in Schoorl door het zand moet ploegen. De rest vh jaar op mijn homeground (Utrecht e.o.) rij ik dan met RaRa en RoRo.

Maar .joeri., hoe kom jij met RaRa dan door mulle zandstukken heen? Ik schakel licht en op een gegeven moment sta ik gewoon stil met een rondspinnend achterwiel, ingegraven. Zelfde geldt voor steile klimmen in Landgraaf met klei en blubber, daar ben ik aankomend weekend weer en er is regen genoeg gevallen.

• .joeri.
Bij zanderige parcours zo weinig mogelijk druk in de banden. Versnelling inderdaad klein, maar niet te klein. Als je jezelf wat vast rijd moet je nog voldoende koppel kunnen draaien om toch weer in gang te schieten. Vooral zo recht mogelijk proberen rijden, en de fiets volgen.
Racing Ralphs 2.1 zijn idd niet ideaal hiervoor, maar het lukt wel. Een supermoto 2.4 op .8bar knalt er natuurlijk zo doorheen, maar dan heb je ook andere stukken in parcours waar die niet meer lekker op rijdt.
Achja, keuzes.. En techniek doet ook al veel!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-10 21:41

Krentenbol

Prutz0r

Ik wil de remblokken van mijn studentenfietsje (wat toevallig een mountainbike is ;) ) vervangen. Ik wist namelijk als dat ze droog weinig voorstelden, maar nat is het helemáál drama ben ik van de week achter gekomen :X Ik heb Shimano-remmen welke onder kunnen scharnieren en als je de rem in knijpt, naar boven worden getrokken en zo tegen de velg aankomen. Zitten 4 "blokjes" op de pads en ze zitten vast met een inbusje. Maakt het veel uit wat voor blokken ik hier in stop? Op Marktplaats zie ik (nieuwe) pads voor €4,- ex. verzenden. Is dat een beetje fatsoenlijk spul en gaat dat werken?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Demo

Demo

Dat zijn remblokken op een stokje, jij hebt ze met een boutje of moertje nodig. Voor mountainbiken zou ik het je niet aanraden, maar op een kroegfiets zou ik gewoon goedkope zetten. Hoogstens gaan ze een beetje piepen en knarsen als je remt :P Ik heb voor mijn zusje roze Jagwire blokjes meebesteld bij een order uit Duitsland, kostte me maar liefst 2,50 voor een setje.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-10 21:41

Krentenbol

Prutz0r

Trust you me, de remmen zijn niet het enige wat deze fiets ongeschikt maken om offroad te gaan ;) Volgens mij hebben mijn remmen ook zo'n stokje en klem je die vast met een boutje. Ik zal zo even dubbelchecken :) Ik wil iig geen totale meuk, omdat ik wel op tempo door de stad wil rijden :)

[ Voor 15% gewijzigd door Krentenbol op 16-10-2013 14:08 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Karwei, Gamma en Praxis hebben ook basic velgremblokjes van 2,50 pp. ;-) Doen het prima! (serieus)

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zeg ik heb een vraagje, hoelang doen jullie gemiddeld met jullie remblokjes? Ik heb schijfremmen op me MTB zitten en heb nu al het gevoel dat ze de kracht eigenlijk al kwijt zijn.

Ben pas net begonnen met mountainbiken 2-3 maand geleden en heb nu denk ik zo'n beetje 500-600km gefietst, ik snap dat ze hard slijten met modder etc er tussen maar zo hard :P Meestal is het 1x per week 1 ritje van 30-35km en daarna maak ik de fiets gewoon schoon.

Zitten volgens mij Tektro Orion remmen op(niet dat mij dat veel zegt :P)(Koga x-team 29" 2013)

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Remblokken slijten. De voering op de blokken wordt hierdoor zichtbaar dunner. Tijdens dit slijten blijft als het goed is de remkracht hetzelfde omdat de remmen zelfstellend zijn. Als de voerting compleet weg is rem je met ijzer op ijzer en dat remt bijna niet. Hoe lang remblokken meegaan licht aan hoe vaak en lang je remt, of je harde of zachte remblokken gebruikt en hoe nat, modderig etc het is. Tijdens de Salzkammergut Trophy waren mijn remblokken (zacht) na 211 km en 7.000 hoogtemeters onder perfecte omstandigheden al zover versleten dat ik bij de volgende marathon nieuwe heb gemonteerd.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:54
Zo, vandaag een modderbad genomen in Lage Vuursche. Waren bijna geen plassen maar complete meren waar je op kan zeilen :P Van voor tot achter van top tot teen helemaal onder de modder, jummie :P

Wel lekker gefietst overigens, bandjes geven echt veel grip in de modder! RaRa achter en NN voor.

• TheLemon

TheLemon

Vandaag erg blij met mijn helm! Ik heb lussen 1 tm 3 in Landgraaf weer eens gereden, 55km en 750hm. Viel me zwaar door een net herstelde verkoudheid en hongerklop. Maar goed, in de halfpipe afdaling bij Snowworld gaf ik een boom een bodycheck en een kopstoot. Dankzij de helm had ik alleen wat oppervlakkige pijn en geen hersenschudding.

Nu al drie keer niet gelukt om die afdaling in één keer te halen, volgende keer pak ik de oude afdaling rechts wel. :'(

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:37
TheLemon schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:28:
Maar goed, in de halfpipe afdaling bij Snowworld gaf ik een boom een bodycheck en een kopstoot. Dankzij de helm had ik alleen wat oppervlakkige pijn en geen hersenschudding.
Mocht je helm geen zichtbare schade hebben, het klinkt misschien overdreven maar het is het absoluut niet: vervang je helm!

Veel mensen hebben de neiging om, wanneer er geen zichtbare schade is, door te blijven rijden met dezelfde helm. Echter het spul wat in de helm zit en de klap opvangt is nu uitgewerkt en doet het niet nog een keer. Dit is dezelfde reden waarom je eigenlijk om de 3 à 5 jaar een helm preventief moet vervangen (het schuim in de helm wordt dan hard en vangt geen klap meer op, maar desintegreerd gewoon).

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
GertjanO schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 21:34:
[...]

Mocht je helm geen zichtbare schade hebben, het klinkt misschien overdreven maar het is het absoluut niet: vervang je helm!

Veel mensen hebben de neiging om, wanneer er geen zichtbare schade is, door te blijven rijden met dezelfde helm. Echter het spul wat in de helm zit en de klap opvangt is nu uitgewerkt en doet het niet nog een keer. Dit is dezelfde reden waarom je eigenlijk om de 3 à 5 jaar een helm preventief moet vervangen (het schuim in de helm wordt dan hard en vangt geen klap meer op, maar desintegreerd gewoon).
Dat klopt niet helemaal; dat betreft alleen motorhelmen met binnenvoering van thermoplastische stoffen. Fietshelmen kunnen jaren mee mits ze niet botsen met een boom, vloer of rotsblok. Alle andere redenen om een helm te vervangen zijn bedacht op de marketingafdeling van de fabrikant :)

• TheLemon

TheLemon

Volgens mij is het gewoon dom schuim idd. Geen zichtbare en ook geen voelbare schade. Ik heb er van alle kanten flink aan gesjord en geduwd, maar hij voelt nog 100% solide.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 15:13
Nee hoor ... net zoals bij een skihelm is de helm nu uitgewerkt.

Dat jaren meegaan klop inderdaad wel - een helm degradeert onder invloed van UV licht.
Veel fabrikanten stellen daarbij de regel om die na 3-5 jaar te vervangen. Maar als je dat ding dus bij niet gebruik niet in de volle zon laat liggen zal dat op zich wel meevallen.
Die 3-5 is eerder een indekking vanuit de kant van de fabrikant, die weten niet of de eigenaar van die helm elke dag 4 uur op de fiets zit of elke week 1 uur. Lees: ze pakken een veilige marge.

Maar bij een zware val - lees je hebt wat pijn - de helm toch best vervangen.

Heb ooit es een testfilmje gezien met een watermeloen en een helm.
Eerste drop van 1 meter ... meloen bleef heel.
Vervolgens nog eens een drop van 1 meter ... meloen werd spijs.

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
SaURoN schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 19:09:
Zeg ik heb een vraagje, hoelang doen jullie gemiddeld met jullie remblokjes? Ik heb schijfremmen op me MTB zitten en heb nu al het gevoel dat ze de kracht eigenlijk al kwijt zijn.
Na 3000km heb ik voor nog steeds de originele blokjes erop zitten (Formula RX remmen). Achter zit het 2e setje erin. Ik heb inmiddels wel al mijn cassette, ketting en middenblad voor al moeten vervangen, maar de remblokjes zijn nog prima. Ik snap het zelf ook niet zo goed.. 8)7

Ik heb genoeg verhalen gelezen waar mensen in 1 ritje door de modder een compleet setje er doorheen jassen.
Het scheelt ook of je wel of geen remmenreiniger gebruikt. Het opnieuw moeten inslijten van je remblokjes scheelt erg in de levensduur.

• MBV
SaURoN schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 19:09:

Ben pas net begonnen met mountainbiken 2-3 maand geleden en heb nu denk ik zo'n beetje 500-600km gefietst, ik snap dat ze hard slijten met modder etc er tussen maar zo hard :P Meestal is het 1x per week 1 ritje van 30-35km en daarna maak ik de fiets gewoon schoon.

Zitten volgens mij Tektro Orion remmen op(niet dat mij dat veel zegt :P)(Koga x-team 29" 2013)
Normaal blijft de remkracht gelijk, zolang je nog remvoering hebt. Als je minder remkracht hebt kan dat aan 2 dingen liggen: lucht in je leidingen of verglaasde remblokken. Dat eerste voel je vrij makkelijk: als je je remhendel met minder kracht naar het handvat kan bewegen dan vroeger zit er lucht in. Het tweede is iets lastiger te herkennen. Wat ik zou doen is de remblokjes opschuren en goed inremmen (10x van 30km/u naar 0) en kijken of het dan beter is.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-11 22:18

fmb

MBV schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 13:32:
[...]
Normaal blijft de remkracht gelijk, zolang je nog remvoering hebt. Als je minder remkracht hebt kan dat aan 2 dingen liggen: lucht in je leidingen of verglaasde remblokken. Dat eerste voel je vrij makkelijk: als je je remhendel met minder kracht naar het handvat kan bewegen dan vroeger zit er lucht in. Het tweede is iets lastiger te herkennen. Wat ik zou doen is de remblokjes opschuren en goed inremmen (10x van 30km/u naar 0) en kijken of het dan beter is.
+1

Naast opschuren van de remblokken kan ontvetten van de remschijven ook helpen.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• MBV
Dat is normaal onderhoud, dus daar had ik niet aan gedacht ;)
Als drastische maatregel kan je ook ontvetter op de remblokken spuiten nadat remschijven ontvetten en remblokken opschuren niet heeft geholpen.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:40
vrijdag a.s. de Epic Expert 29er (2014) ophalen :P
zin in, zondag gelijk een toerrit rijden in de buurt :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:57

DjVe

Hatsaflats!

Baldertt schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 12:57:
[...]

Na 3000km heb ik voor nog steeds de originele blokjes erop zitten (Formula RX remmen). Achter zit het 2e setje erin. Ik heb inmiddels wel al mijn cassette, ketting en middenblad voor al moeten vervangen, maar de remblokjes zijn nog prima. Ik snap het zelf ook niet zo goed.. 8)7

Ik heb genoeg verhalen gelezen waar mensen in 1 ritje door de modder een compleet setje er doorheen jassen.
Het scheelt ook of je wel of geen remmenreiniger gebruikt. Het opnieuw moeten inslijten van je remblokjes scheelt erg in de levensduur.
Zelfde verhaal hier. Ik moet bij mijn RX nu mijn setje achterblokjes bijna vervangen, maar die zitten er dus ook al 2000/3000 km in. Voor remt zit er nog genoeg voering op 8)7

Alleen jammer dat het zo'n pokkeremmen zijn qua afstellen. Je hoort ze altijd wel iets aanlopen (zeker na een flinke rit).

• .joeri.
NielsTn schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 15:41:
vrijdag a.s. de Epic Expert 29er (2014) ophalen :P
zin in, zondag gelijk een toerrit rijden in de buurt :)
Lekker!
Dat vraagt om foto's :)

• NielsTn
die foto's komen zekers :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Roet
  • Laatst online: 13:46
Ja inderdaad, in het zwart is dat echt een laagvliegend stealthvliegtuig. Een van de mooiste fietsen op dit moment, vind ik. Vond hem erg indrukwekkend om te zien op de bikemotion. Wel belachelijk dat je bij 5k(+?) nog steeds geen carbon stays krijgt.

• NielsTn
Roet schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 21:18:
Ja inderdaad, in het zwart is dat echt een laagvliegend stealthvliegtuig. Een van de mooiste fietsen op dit moment, vind ik. Vond hem erg indrukwekkend om te zien op de bikemotion. Wel belachelijk dat je bij 5k(+?) nog steeds geen carbon stays krijgt.
tis iets meer dan 5k idd...
maar goed.... de Specialized store upgrade mijn versie gratis naar Sram X0 derailleurs + shifters :) oh en Nobby Nicks d'r op :)

• Nox

Nox

Noxiuz

MBV schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:10:
Dat is normaal onderhoud, dus daar had ik niet aan gedacht ;)
Als drastische maatregel kan je ook ontvetter op de remblokken spuiten nadat remschijven ontvetten en remblokken opschuren niet heeft geholpen.
Naar mijn ervaring is het een kansloze missie om je remblokken te ontvetten. Been there, done that, failed.

Ik doe altijd ff snel een beetje remmenreiniger op de schijven als ik met mijn spuitbus in de weer ben geweest. Ik weet dat een paar druppels olie op je schijf je blokken om zeep helpen dus tja.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Mooie fiets de nieuwe Epic. Dat de achter driehoek van alu is heeft ook een voordeel. Alu is wat minder kwetsbaar bij chainsuck. De upgrade naar die tractorbanden snap ik niet helemaal.

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik snap de upgrade wel, als je in NL een fully rolt, rol je niet over een paar onverharde paadjes dus dan zal je ze wel nodig hebben. Alleen zou ik achter toch altijd voor een wat lichter rollend bandje kiezen, puur voor de lol van het af en toe uitbreken :Y)

• Roet
Beetje gorilla tape werkt bij mij erg goed. Mocht ik dan chainsuck hebben gehad, dan is de toplaag vaak kapot, maar die kan ik natuurlijk prima vervangen.

• NielsTn
NoxiuZ schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 22:18:
Ik snap de upgrade wel, als je in NL een fully rolt, rol je niet over een paar onverharde paadjes dus dan zal je ze wel nodig hebben. Alleen zou ik achter toch altijd voor een wat lichter rollend bandje kiezen, puur voor de lol van het af en toe uitbreken :Y)
't is voor mijn revanche op Duchenne Heroes 2013.... 2015 heb ik nu als 'get even' moment gepland.
2014 sla ik ff over om me goed voor te bereiden (ook financieel...)
en rijk van Nijmegen heeft genoeg leuke wegen. de Nobby Nicks zijn vooral om hier door de bagger te geraken, heb ook goede ervaringen met de Speci Fast Track en Ground Control banden :)

• SnowDude
  • Laatst online: 10-11 11:59
Ik ben mijn oude Giant ATX 840 aan het opknappen en mijn voorvork ligt er nu uit vanwege een versleten balhoofd. Nu vraag me af hoe ik de voorvork moet onderhouden, daar is in de afgelopen 13 jaar echt totaal geen onderhoud aan gepleegd dus dat wordt volgens mij wel eens tijd.
Het is een Suntour MX-81 en daar kan ik geen enkele service manual van vinden.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:24
SnowDude schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 22:44:
Ik ben mijn oude Giant ATX 840 aan het opknappen en mijn voorvork ligt er nu uit vanwege een versleten balhoofd. Nu vraag me af hoe ik de voorvork moet onderhouden, daar is in de afgelopen 13 jaar echt totaal geen onderhoud aan gepleegd dus dat wordt volgens mij wel eens tijd.
Het is een Suntour MX-81 en daar kan ik geen enkele service manual van vinden.
13 jaar geen onderhoud? Als je dan mazzel hebt zitber enkel eenveer in. Beetje vet. Is het lucht of olie, dan is de kans grootndattie aan gort is.

• NielsTn
maartend schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 22:55:
[...]

13 jaar geen onderhoud? Als je dan mazzel hebt zitber enkel eenveer in. Beetje vet. Is het lucht of olie, dan is de kans grootndattie aan gort is.
dacht ik ook aan. misschien voor klein bedrag op marktplaats (oid) een tweedehands voorvork vinden en dus upgraden tegelijk?

• SnowDude
Voor zover ik weet zit er inderdaad geen lucht en olie in. Het is een hele simpele vork, volgens mij is alleen de preload instelbaar.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
DjVe schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 16:35:
[...]

Zelfde verhaal hier. Ik moet bij mijn RX nu mijn setje achterblokjes bijna vervangen, maar die zitten er dus ook al 2000/3000 km in. Voor remt zit er nog genoeg voering op 8)7

Alleen jammer dat het zo'n pokkeremmen zijn qua afstellen. Je hoort ze altijd wel iets aanlopen (zeker na een flinke rit).
Zit er geen lucht of water in je systeem dan? Ik heb de remvloeistof van mijn achterrem om die reden vervangen en sindsdien eigenlijk nooit meer problemen. Of misschien ben ik minder kritisch ;)

• MBV
Faxe schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 22:14:
Mooie fiets de nieuwe Epic. Dat de achter driehoek van alu is heeft ook een voordeel. Alu is wat minder kwetsbaar bij chainsuck. De upgrade naar die tractorbanden snap ik niet helemaal.
Ik snap hem ook prima. Ik heb een aantal jaar geleden op een 26" epic gereden, en ook omlaag is dat ding best snel. Met NN banden kan je volgens mij bijna alles met die fiets, behalve misschien de extremere drop-offs op een downhill-parcours.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Baldertt schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 08:37:
[...]

Zit er geen lucht of water in je systeem dan? Ik heb de remvloeistof van mijn achterrem om die reden vervangen en sindsdien eigenlijk nooit meer problemen. Of misschien ben ik minder kritisch ;)
Nope, heb ze al eens voorzien van nieuwe olie, maar het "probleem" blijft.

• NielsTn
@Faxe: keuze voor Nobby Nick was gemaakt bji bestelling begin juli j.l.
Met oog op Duchenne Heroes en mijn ervaring met NN, had ik zoiets : doe zelfde banden maar, dat scheelt gewennen als ie eind aug. uitgeleverd wordt.
inmiddels Duchenne Heroes verreden met een andere beschikbaar gestelde (kosteloos!) Epic 29er,
en ach... tzt andere banden wie weet.

• SnowDude
maartend schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 22:55:
[...]

Ik heb hem net even open gehaald, en het inderdaad een heel simpel vorkje, zit geen olie of lucht in.

Alles ziet er nog uit als nieuw, ik maak alles even schoon en zet hem dan weer in elkaar.Ik vraag me alleen af wat voor vet ik nodig heb, Wat er in zit is is helder en goudkleurig.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Net een heerlijk avondtochtje gemaakt in het donker. Was best tricky met al die modder en de scherpe bochtjes in combi met verminderd zicht, maar toch lekker door kunnen rijden :)

http://www.endomondo.com/workouts/261156734/2651354

En wat een rust....heerlijk. Zelfs een hert gezien :)

Schrok me alleen helemaal de pleuris toen ik ineens links van me 20 rode oogjes zag opdoemen :P

• MBV
SnowDude schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:42:
[...]
Ik heb hem net even open gehaald, en het inderdaad een heel simpel vorkje, zit geen olie of lucht in.

Alles ziet er nog uit als nieuw, ik maak alles even schoon en zet hem dan weer in elkaar.Ik vraag me alleen af wat voor vet ik nodig heb, Wat er in zit is is helder en goudkleurig.
Voor wat suggesties: http://forums.mtbr.com/sh...uid-shock-oil-635637.html

• Tristan
  • Laatst online: 11-11 16:46
DjVe schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:19:
Net een heerlijk avondtochtje gemaakt in het donker. Was best tricky met al die modder en de scherpe bochtjes in combi met verminderd zicht, maar toch lekker door kunnen rijden :)

http://www.endomondo.com/workouts/261156734/2651354

En wat een rust....heerlijk. Zelfs een hert gezien :)

Schrok me alleen helemaal de pleuris toen ik ineens links van me 20 rode oogjes zag opdoemen :P
Wat waren die rode oogjes dan??

• MBV
Ik denk dat hert, de 0 zit dicht bij de 2 ;)

Verwijderd

Leuk topic! Ik fiets zelf veel in Montferland, nog meer mensen hier? Heb van de week gekeken naar deze fiets ter vervanging van mijn trek 8000 uit 2008. http://www.rijwielshop-el.../cannondale-flash-carbon/ alleen jammer dat het geen lefty is! Die suntour is een simpel voorvorkje trouwens, en met 13 jaar geen onderhoud lijkt het me sterk dat je daar nog veel van verwachten kan ben ik bang...

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MBV schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 11:35:
Ik denk dat hert, de 0 zit dicht bij de 2 ;)
haha nee het waren er echt 20. Zal wel een groep zwijnen zijn geweest, die zitten veel rond Groesbeek. ;)

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-11 10:57
Mijn nieuwe canyon is gisteren afgeleverd. Schrok me kapot toen de MTB de plaats van de racer in nam. Lijkt wel alsof je er ineens een cross motor parkeert. Is echt groot in eerste instantie. :P

Wel voor het eerst SPD, ipv SPD-SL op de racer. Wat me opvalt is de enorme hoeveelheid float? Ik dacht altijd dat SPD veel vaster zat dan SL? SL rij ik met geel, en heb dus float. Maar met SPD (M520) heb ik veel meer. Zoveel dat het lijkt alsof je niet goed bent ingeklikt. Doe ik iets fout? Of is dat normaal?

• Tristan
  • Laatst online: 11-11 16:46
UltraSub schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:49:
Mijn nieuwe canyon is gisteren afgeleverd. Schrok me kapot toen de MTB de plaats van de racer in nam. Lijkt wel alsof je er ineens een cross motor parkeert. Is echt groot in eerste instantie. :P

Wel voor het eerst SPD, ipv SPD-SL op de racer. Wat me opvalt is de enorme hoeveelheid float? Ik dacht altijd dat SPD veel vaster zat dan SL? SL rij ik met geel, en heb dus float. Maar met SPD (M520) heb ik veel meer. Zoveel dat het lijkt alsof je niet goed bent ingeklikt. Doe ik iets fout? Of is dat normaal?
Ik heb geen eigen ervaring met SPD-SL maar mijn vriendin heeft wel SL op haar racer. Ik kan mijn voet idd meer bewegen dan m'n vriendin dus ik denk dat het normaal is.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik ben best tevreden met mijn 520. Je heb je inderdaad meer float, maar je kan veel vlotter uitklikken dan bij mijn 105 en Time xpresso pedalen. Dat is ook de reden dat ik toch met verschillende soorten pedalen rij. Bovendien wil ik mijn mooie witte Shimano raceschoenen niet bemodderen :P

[ Voor 6% gewijzigd door DjVe op 25-10-2013 08:58 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:24
Op racer zit je voet veel vaster. Op mtb moet je kunnen sturen met je frame, maar ook zelf meer bewegen over je fiets heen.

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:53
Precies, het fietsen op een MTB is ook veel actiever qua lichaamsbeweging. Die bewegingsvrijheid van een SPD pedaal ga je dus ook nodig hebben :)

• Demo

Demo

UltraSub schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:49:
Niet zo gek natuurlijk, de velgen zijn even groot, bij een racer zit daar een centimeter omheen en dan meteen het balhoofd, bij een MTB is het rubber een heel stuk dikker en dan nog eens 8 - 10 cm veerweg in je vork. Ik vind het nog steeds een raar gezicht, die 29'ers, maar dat kan ook de jaloezie van een 26" eigenaar zijn ;)
In de pedalen zit een inbusboutje, daarmee kan je de spanning van de veer instellen. Speel daar eens mee, misschien staan ze wel te los. Wel even testen of je nog kan uitklikken, het is zo lullig als je op een spannend moment je pedaal niet los krijgt ;) (en die momenten kom je op een MTB vaker tegen dan op een racer)

• UltraSub
Ok, het is dus normaal. Dat is waar het mij om ging. Ik heb op de een of andere manier ooit het idee gekregen dat SPD echt behoorlijk vast zat. Ik vind het wel fijn, float. Maar ik moest even van het gevoel af dat het niet normaal is.

@Demoniac; had ik al mee gekloot.. maakt geen verschil voor float, wat ik ook wel had verwacht overigens.

• NielsTn
zoals beloofd, de Epic Expert 29er (2014) opgehaald..

en hier foto's te zien: http://www.demaasverbindt...d-gentlemen-weve-got-him/

wijzigingen tov standaard uitrusting:
  • shifters + derailleurs naar SRAM XO (was Shimano XTR achterderrie, SLX shifters);
  • Banden naar Schwalbe Nobby Nick;

[ Voor 37% gewijzigd door NielsTn op 25-10-2013 22:26 ]

• Roet
Mooi ding hoor, daar ga je vast een hoop plezier van hebben. Hoop voor je dat de brain en demper blijven werken, daar hoor ik nogal wat huiliehuilie over helaas.

Overigens kan je ook proberen 710ml bidons te pakken, zijn mogelijk net dat beetje korter?
http://www.kineticshift.c...0/12/CamelBak-Podium1.jpg

De linker, met rechts 750ml voor de referentie. Ik heb er twee in mijn 17" 29er framepje zitten, past goed!

• NielsTn
Roet schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:57:
Mooi ding hoor, daar ga je vast een hoop plezier van hebben. Hoop voor je dat de brain en demper blijven werken, daar hoor ik nogal wat huiliehuilie over helaas.

Overigens kan je ook proberen 710ml bidons te pakken, zijn mogelijk net dat beetje korter?
http://www.kineticshift.c...0/12/CamelBak-Podium1.jpg

De linker, met rechts 750ml voor de referentie. Ik heb er twee in mijn 17" 29er framepje zitten, past goed!
thanks!
in elk geval, in begin jaren waren de brains wel gevoelig (to say the least) voor storing. laatste jaren is eea verbeterd. Ik ga het wel zien, komende dagen eerst de boel inrijden, zondag 50km/700hm in de planning :)

• NielsTn
bszz schreef op donderdag 26 september 2013 @ 22:18:
[...]

[...]

Beiden hetzelfde idee dus..... @NielsTn Ben wel benieuwd hoe ze bevallen. Ik heb altijd het idee dat mijn voeten na een tijdje fietsen wat dikker worden en vraag me af of dat met deze schoenen problemen gaar opleveren. Vandaag maar tijdelijk blokpedalen gemonteerd om rustig te kunnen zoeken. Heb online wel al nav van de reacties hier een paar Northwave maat 50 gevonden die ik wellicht ga bestellen. Heb alleen geen zin om lukraak online te bestellen en een heleboel schoenen terug te moeten sturen voor ik iets gevonden hebt dat past. Thanks voor het meedenken iig.
Morgen dus ook de BONT MTB schoenen (met hard-carbon zool/voetbed) op de bikefitting, dus.....
keep you posted!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:15
NielsTn schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:20:
zoals beloofd, de Epic Expert 29er (2014) opgehaald..

en hier foto's te zien: http://www.demaasverbindt...d-gentlemen-weve-got-him/

wijzigingen tov standaard uitrusting:
  • shifters + derailleurs naar SRAM XO (was Shimano XTR achterderrie, SLX shifters);
  • Banden naar Schwalbe Nobby Nick;
Mooie fiets, maar kijk eens goed op je banden.... Nobby N......

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:38

Cheezus

Luiaard

Lees het nog eens: 'wijzigingen tov standaard uitrusting -> banden naar Nobby Nick'..

• Roet
Hint: Wezep doelt op de spelfout, Cheezus ;)

• NielsTn
Hier de BONT MTB schoenen:

Afbeeldingslocatie: http://www.demaasverbindt.nl/foto%202.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.demaasverbindt.nl/foto%203.JPG

zojuist na een aantal uren dragen toch even op ca 60-70 graden Celslius in de oven en daarna gepast conform instructies.

enne..bedankt voor het zoeken naar typo's :9

[ Voor 91% gewijzigd door NielsTn op 26-10-2013 18:57 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:38

Cheezus

Luiaard

Roet schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:09:
Hint: Wezep doelt op de spelfout, Cheezus ;)
D'oh! Ik moet eerst maar eens daadwerkelijk een fiets aanschaffen voor ik me hier ga bemoeien :P

• TheLemon

TheLemon

Fantastisch fietsweer vandaag. Rondje Veluwe gedaan, 50km. Blijft toch wel een leuk parcours, maar wel echt te lange stukken erin die saai zijn (noordelijke deel). Ik had nu Rocket Ron voor en Racing Ralph achter, lekker snelle combi n dit parcours is niet al te technisch, dus goed te doen.

• UltraSub
Ik wil een lamp. Maar ga echt niet de hoofdprijs betalen. Meer als in, indien kapot/versleten nieuwe kopen. Dus DX :) Iemand ervaringen of tips mbt lampen op DX/eBay?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Lees wat verder terug. We hebben het er recent over gehad. Ik heb zelf een Solarstorm 5000lm lamp (beetje overdreven specs), maar top lampje voor €30. Geeft echt enorm veel licht en gaat op gemiddelde stand zeker 4 uur mee :)

• MBV
Gisteren de nieuwe route bij Vlaardingen gereden. Best een leuke route, al is het wel erg vlak. En voor dat bike park moet ik nog even oefenen, vooral op m'n balans. Ik kom amper over de qualifier heen :X Alles wat een beetje breder is lukt best, maar zodra ik moet balanceren over zo'n balkje van een paar centimeter breed gaat het mis.

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
MBV schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 11:52:
Gisteren de nieuwe route bij Vlaardingen gereden. Best een leuke route, al is het wel erg vlak. En voor dat bike park moet ik nog even oefenen, vooral op m'n balans. Ik kom amper over de qualifier heen :X Alles wat een beetje breder is lukt best, maar zodra ik moet balanceren over zo'n balkje van een paar centimeter breed gaat het mis.
He, bikepark? :o Ikke wil ook naar een bikepark !!!!!

Trouwens, morgen komt mijn spank spoon stuur binnen _/-\o_ 740mm
Afbeeldingslocatie: http://bikemarkt-images.mtb-news.net/8/5/9/0/8/3/_/large_IMGP2993.jpg
*Niet mijn foto ;) *

• Demo

Demo

Gisteren met m'n zwager weer Schoorl gefietst, twee keer op m'n smoel gevallen 8)7 De eerste keer in een bocht, was een beetje aan het ouwehoeren, wiel schoot ineens weg, had het stuur blijkbaar niet goed vast dus die schoot dwars, met een leuke duik tot gevolg. Daarna bijna de nok op gekomen, werd ingehaald door een snellere fietser die in m'n wiel bleef hangen, in de laatste 10 meter kijk ik eens achterom en blijf vervolgens met de bar-end achter een boom haken :/ Desalniettemin een hoop lol gehad en beide grote klimmen (op dat boompje na) fietsend op gekomen.

• MBV
Marsjee schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 14:39:
[...]

Don't get your hopes up. Er is geen kabelbaan nodig, hoogteverschil is 10 meter of zoiets, gewoon wat technische oefeningetjes. Qualifier is een balk van een een paar meter lang, er liggen wat vlakke rock gardens, wat vlakke north shores, een bult van iets van 10 meter hoog met een rock garden naar beneden, en aansluitend een lange north shore door het water heen. Aangezien die net zo breed was als de qualifier, en ik daar al voor het einde vanaf moest springen, heb ik die lekker links laten liggen :z Overal chicken runs, behalve voor de qualifier dus.

Ook leuk: een vlakke north shore zag er best breed uit, dus ik erop. blijkt dat ding halverwege te splitsen in links een evenwichtsbalk en rechts een halve meter omhoog en 20 cm breed. Even schrikken, en de rechterkant gekozen. Gelukkig werd die niet smaller, want daar half gecontroleerd vanaf springen is vast niet goed voor mijn fiets :P

Topic op mtb.nl: http://www.mountainbike.n...d3fc4f865acc531&start=720

Oh ja, let op de bordjes 'omleiding i.v.m. wateroverlast'. Tenzij je een 29er met 2.8" brede Muddy Mary hebt ga je daar niet doorheen komen, en zodra je vastloopt is het al een aardig eind terugfietsen.

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Marsjee schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 14:39:
[...]

Trouwens, morgen komt mijn spank spoon stuur binnen _/-\o_ 740mm
[afbeelding]
*Niet mijn foto ;) *
Geheel niks met het stuur te maken, maar ik zie wel vaker foto's met zo'n ringetje bij de vering vooraan :P

Waar dient dat ringetje voor? :P

• NielsTn
SaURoN schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 16:42:
[...]

Geheel niks met het stuur te maken, maar ik zie wel vaker foto's met zo'n ringetje bij de vering vooraan :P

Waar dient dat ringetje voor? :P
voor het afstellen van de vering.
Bv de 'sag' (als je er op zit, afhankelijk van het doel van je MTB (XC bv) 15-25% van de maximale veerweg.
En na het rijden kun je zien hoe heftig de voorvork heeft gewerkt

* NielsTn met BRAIN-voorvork is wel dan handig eea terug te zien aangezien deze globaal altijd locked tenzij de klap komt :)

• MBV
Voor een achterdemper vind ik Brain ideaal (een keer een Epic gehuurd in de alpen), met een voorvork weet ik dat niet zo zeker. Rammel je niet helemaal weg op een rotsig paadje? En in welke stand wordt je voorvork gelocked, met de normale sag (dus 20% ingeveerd) of helemaal uitgeveerd?

• NielsTn
MBV schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:38:
Voor een achterdemper vind ik Brain ideaal (een keer een Epic gehuurd in de alpen), met een voorvork weet ik dat niet zo zeker. Rammel je niet helemaal weg op een rotsig paadje? En in welke stand wordt je voorvork gelocked, met de normale sag (dus 20% ingeveerd) of helemaal uitgeveerd?
Ik heb nog te weinig ervaring met de BRAIN-voorvork.
Als ik BRAIN-voorvork full active zet, dan kan ik met hele gewicht er op hangen: geen sag.
Zet ik BRAIN-voorvork uit (laagste stand) dan heb je gewoon de normale sag (die met luchtdruk bepaald wordt in de linker voorvorkpoot).
Moet zeggen dat ik vandaag heel wat gehobbel heb gehad, maar dat de voorvork toch goed filtert!
Het schakelen van de BRAIN gaat dus supersnel. Je hebt dus ook geen lock-out hendel op je stuur, de BRAIN regelt het wel ;)

ik zal wel een filmpje maken zodat zichtbaar is hoe/wat 't doet :)

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 27-10-2013 18:49 ]

• Marsjee
NielsTn schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:47:
[...]

Ik heb nog te weinig ervaring met de BRAIN-voorvork.
Als ik BRAIN-voorvork full active zet, dan kan ik met hele gewicht er op hangen: geen sag.
Zet ik BRAIN-voorvork uit (laagste stand) dan heb je gewoon de normale sag (die met luchtdruk bepaald wordt in de linker voorvorkpoot).
Moet zeggen dat ik vandaag heel wat gehobbel heb gehad, maar dat de voorvork toch goed filtert!
Het schakelen van de BRAIN gaat dus supersnel. Je hebt dus ook geen lock-out hendel op je stuur, de BRAIN regelt het wel ;)

ik zal wel een filmpje maken zodat zichtbaar is hoe/wat 't doet :)
Leuke benaming.. THE BRAIN :P Ik heb op mijn bike de lock er helemaal afgehaald, gebruik het echt nooit. :/

• NielsTn
Marsjee schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 19:00:
[...]

Leuke benaming.. THE BRAIN :P Ik heb op mijn bike de lock er helemaal afgehaald, gebruik het echt nooit. :/
....dan klim je te weinig heuvels/bergen :P ;)
vandaag in een toerrit in mijn buurt 752 hoogtemeters erbij getrapt 8)

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 27-10-2013 19:40 ]

• Marsjee
Nou was dat maar waar, ga idd liever na beneden maar dan moet je eerst omhoog. :)

Heb liever een clean stuur.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-11 14:43

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

UltraSub schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 09:36:
Ik wil een lamp. Maar ga echt niet de hoofdprijs betalen. Meer als in, indien kapot/versleten nieuwe kopen. Dus DX :) Iemand ervaringen of tips mbt lampen op DX/eBay?
Action! Ik heb (geen grap) voor 4 euro een hele hele felle 3xled lamp voor en achter een rode.. super

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:18

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

http://forums.mtbr.com/li...-fandyfire-x2-844802.html

Deze heb ik ook en zeer tevreden mee na een tip van iemand hier.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nou, vorige week een gebogen derailleur hanger, deze door de fietsenmaker weer recht laten zetten.
Vandaag weer blijven haken in een tak, resultaat, gebroken derailleur hanger ... zucht ...

Nothing to see here

• UltraSub
Thanks guys, Solarstorm X2 besteld. Ben benieuwd :)

[ Voor 18% gewijzigd door UltraSub op 27-10-2013 21:28 ]

• .joeri.
Valt nog goed mee van prijs!

Deze week trainen in Zuid-Frankrijk, meer bepaald in Joucas, Luberon.
Onder andere de hoogste col hier in de buurt, Mourre Nègre staat op het programma sowieso.
Misschien nog enkele mensen suggesties?
Op GPSies vind ik ook al heel wat offroad tracks die ik zal rijden!

• MBV
NielsTn schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 19:40:
[...]

....dan klim je te weinig heuvels/bergen :P ;)
vandaag in een toerrit in mijn buurt 752 hoogtemeters erbij getrapt 8)
Zelfs met achtervering gebruik ik de lockout nauwelijks. Ik trap in een lichte versnelling op souplesse, en zeker mijn voorvork beweegt normaal niet door het trappen. Dus om even een vergelijkbare reactie te geven: ... dan moet je eens aan je techniek werken :P ;)
NielsTn schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 18:47:
[...]

Het is dat ik net een nieuwe fiets heb, anders zou ik het graag eens uitproberen! Top Fuel heeft remote lockout voor en achter, die achter werkt alleen momenteel niet :(

[ Voor 33% gewijzigd door MBV op 27-10-2013 23:52 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

UltraSub schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 21:26:
Thanks guys, Solarstorm X2 besteld. Ben benieuwd :)
Fijne lamp inderdaad 8)

• TheLemon

TheLemon

Ik heb een Twin loc hendel op het stuur, dat heeft alleen Scott volgens mij en lockt de achter- en voorkant tegelijk, in drie standen. Op zich een perfect systeem, alleen de achterdemper krijg ik niet 100% dicht, waardoor ik op asfalt, met een regelmatige cadans behoorlijk zit te wippen. Dat is wel jammer, maar ik vermijd asfalt en rechte paden toch zoveel mogelijk, dus in de praktijk niet heel lastig. Met de meeste klimmetjes offroad rij ik in de medium-stand (traction), alleen bij erg steil werk of uit het zadel lock ik maximaal, dat scheelt toch wel energie.
Ben ook wel benieuwd naar zo'n Brain-systeem, klinkt iig mooi.

• Roet
Nee, een soortgelijk systeem heeft/had onder andere Canyon ook met zijn Nerve en Lux, en vroeger had de Trek Top Fuel het ook. Het is ook een feature van Fox veringen, genaamd CTD (Climb, Trail, Descend).

Het is wel vreemd dat je zelfs pedalbob hebt als de dempers zijn gelockt, hoe heb je de andere mogelijkheden van je shock ingesteld? En wat is de sag?

• TheLemon

TheLemon

Ik heb de sag en de rebound voor en achter ingesteld volgens de manuals van resp. Fox en Scott zelf, maar het schijnt een bekende zwakke plek te zijn van de geometrie van de Scott Spark, vorige generatie. Ik heb met full lock achter (Climb) eigenlijk nog meer/irritantere bob dan op de Trail stand, omdat de demping dan meer opvangt. Heb er al meerdere fora over doogelezen. Sommige mensen hebben de DT Nude achterdemper vervangen voor een Fox, dat helpt iets, maar dan geef je wel die Twinloc feature op en dat kost natuurlijk wel wat.
Maar als je nog tips hebt hoe ik het zou kunnen verminderen...

• NielsTn
Overigens de voorvork met BRAIN (Rockshox/SPecialized) kun je gewoon als losse componenten bij de Specialized dealer ;) bestellen.
Balhoofd/maatvoering lijkt mij redelijk standaard, maar check de specs anyway.
Prijzen? geen idee, maar t zal duurder zijn dan een no-Brainer-voorvork 8)

In de handleiding staat dat voorkeur heeft de BRAIN in voorvork zo af te stellen dat het bobbing-effect ('pompen') geheel onderdrukt wordt. Dus maximaal BRAIN effect is mogeiljk overkill. Daar moet ik nog mee spelen qua setting

[ Voor 28% gewijzigd door NielsTn op 28-10-2013 13:11 ]

• Roet
Als je een losse vork met 'brain' wilt, kan je toch net zo goed een Terralogic vork kopen?

• MBV
TheLemon schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 12:01:
Ik heb de sag en de rebound voor en achter ingesteld volgens de manuals van resp. Fox en Scott zelf, maar het schijnt een bekende zwakke plek te zijn van de geometrie van de Scott Spark, vorige generatie. Ik heb met full lock achter (Climb) eigenlijk nog meer/irritantere bob dan op de Trail stand, omdat de demping dan meer opvangt. Heb er al meerdere fora over doogelezen. Sommige mensen hebben de DT Nude achterdemper vervangen voor een Fox, dat helpt iets, maar dan geef je wel die Twinloc feature op en dat kost natuurlijk wel wat.
Maar als je nog tips hebt hoe ik het zou kunnen verminderen...
Ik heb op mijn top fuel zonder pro-pedal al nauwelijks last van pedal bob :) Remote 'lockout' = pro-pedal bij de top fuel is trouwens wel een raar ding: omdat de pro-pedal knop op en neer beweegt met inveren van de achtervork moet de buitenkabel naar dat ding toe lang genoeg zijn om die beweging op te vangen. Mag je raden wat er gebeurt als die kabel te kort is... tonnetje om de kabel vast te zetten is eraf geschoten :/

• Roet
Je hebt dan ook een andere shock, eentje die beter functioneert dan een (imho) matige DT Swiss shock.

ps: hebben toch wel nut, meedoen aan van die testdagen :p

• UltraSub
Hoe maken jullie die accupacks van die lampjes trouwens vast zodat je frame niet beschadigd?

• TheLemon

TheLemon

Roet schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:35:
Je hebt dan ook een andere shock, eentje die beter functioneert dan een (imho) matige DT Swiss shock.

ps: hebben toch wel nut, meedoen aan van die testdagen :p
Dat die DT Swiss demper niet de beste is, weet ik, maar ik dacht eigenlijk dat pedal bob met name ontstaat door de geometrie van de triangles. Denk je dat ik met een betere Fox demper de pedal bob kan elimineren? Los van of ik dat de investering waard vind, zou ik dan wel die handige Twinloc opofferen. Nogmaals, in de praktijk heb ik er weinig last van, omdat ik deze fiets specifiek heb om niet op rechte stukken en asfalt te rijden, maar juist voor technischere trails. Die bob ontstaat alleen bij gelockte achterdemper en wanneer ik een regelmatige cadans heb.

• MBV
Dan moet je kijken of je een RP2 uit een top fuel kan krijgen, of een verbouw-setje naar zo'n remote lockout. Die kan je vast wel op je twinloc aansluiten :)

• harry64
  • Laatst online: 07-11 22:21
Crosspost uit het "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen-topic"
Ter vervanging van mijn vorige vork (SID team) waarbij de vorkpoten wat beschadigd zijn en deze niet lang meer meegaan. Rock Shox SID rlt

Afbeeldingslocatie: http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/n-CSMJ8Gqj9TToQ7u3MlrZFvSnjWkpCf_mFquewONY4/mtime:1372788194/sites/default/files/images/products/forks/fs_sid_rlt_26q_sa_100_dfblk_rmt.a25w.jpg

En om de oude vork nog 1 maal nieuw leven in te blazen. 2 x 1 liter

Afbeeldingslocatie: http://static.bike-components.de/cache/Rock-Shox-Gabeloel-5WT-Viskositaet-universal-1-Lit-f3b39b8cb8e626bb21fb22871cbc0576.jpegAfbeeldingslocatie: http://static.bike-components.de/cache/Rock-Shox-Gabeloel-15WT-Viskositaet-universal-1-Li-7be732fc746145bd611a8aebaee2537e.jpeg

Tevens nog onderweg een nieuw frame, vaste vork en een set DT 350 naven.

• Marsjee
Nice hoor Harry64

Ik heb vandaag me 740mm spank spoon stuur gemonteerd.. Wat heerlijk breed is dat zeg :D fiets zo veel beter als 640mm en al helemaal de 580mm waar ik mee begon 3jaar geleden.

• harry64
  • Laatst online: 07-11 22:21
Marsjee schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:52:
Nice hoor Harry64

Ik heb vandaag me 740mm spank spoon stuur gemonteerd.. Wat heerlijk breed is dat zeg :D fiets zo veel beter als 640mm en al helemaal de 580mm waar ik mee begon 3jaar geleden.
Ik heb een aantal keer op een 29-er gereden met een vrij breed stuur, maar voor mijn gevoel rijdt dit niet zo lekker als een smal stuur. Ik denk dat je wel veel preciezer stuurt. Ziet er trouwens goed uit dat stuur. (je eerdere foto)
Pagina: 1 ... 57 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.