Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.356 views

Onderwerpen

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Marsjee schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:52:
Nice hoor Harry64

Ik heb vandaag me 740mm spank spoon stuur gemonteerd.. Wat heerlijk breed is dat zeg :D fiets zo veel beter als 640mm en al helemaal de 580mm waar ik mee begon 3jaar geleden.
dit weekend de toerrit verreden, en daar stonden de boompjes dermate dicht bij elkaar,.... dat iedereen MOEST afstappen....
heb liever breed stuur, hefboomwerking op groot wiel is dan easy en licht sturen :)
nu even een filmpje uploaden van de BRAIN_voorvork, ter beeldvorming

Demo BRAIN-voorvork gereed. Korte demo :)

[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 10-11-2013 20:30 . Reden: 10-nov: extra test/demo toegevoegd (treinrails) ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
NielsTn schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 23:22:
[...]

dit weekend de toerrit verreden, en daar stonden de boompjes dermate dicht bij elkaar,.... dat iedereen MOEST afstappen....
heb liever breed stuur, hefboomwerking op groot wiel is dan easy en licht sturen :)
nu even een filmpje uploaden van de BRAIN_voorvork, ter beeldvorming

Demo BRAIN-voorvork gereed. Korte demo :)
Haha, paste niemands stuur ertussen :+ ? Net even voor het eerst mijn stuur getest in het wild. Toch wel even iets meer wennen als ik had gedacht, drops gingen wel goed, maar de landing was ik niet altijd even tevreden mee.. ging dus niet zo lekker als mijn ouwe 640mm stuur.. Maar ach, pas me 1e rit _/-\o_

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:28
Sorry, ik waardeer de moeite die je neemt met het filmpje, maar ik zie nu nergens meer dan een demo van een treshold-on-lockout-functionaliteit bij één schok?. Dat doet mijn fox rlc ook?

• NielsTn
  • Nu online
@Dnhelle: hoe wil je het anders gefilmd hebben?
Breng eens ideeen aan....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• dnhelle
No Offence natuurlijk! Maar een vork (Brain, Fox, RS) die door een persoon van bovenaf wordt ingeduwd is eigenlijk nietszeggend. Dus niets rondom het filmpje, meer rondom de wijze van testen.

De klap die je met het wiel op de grond geeft, laat wel zien dat de treshold werkt, maar hiermee klap je de brain open, ga je de veerweg in, maar je veert nu eigenlijk in zonder sag. Wat ik juist boeiend vind aan Brain en andersoortige terralogic mechanismes, is dat je op de fiets stapt, sag creert, en dan afhankelijk van het terrein bump-control krijgt. Niet te filmen dus, of je zou een go-pro erbij moeten monteren.

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:46
De brain-functionaliteit kan je inderdaad alleen rijdend testen, door bijvoorbeeld staand een sprint in te zetten op een vlak stuk en dan over 3 stronkjes/wortels heen te rijden. Zonder brain zou je tijdens de sprint flink in de weerweg gaan, met brain niet. Over de stronkjes en wortels zou je ongeveer hetzelfde resultaat moeten hebben. Al verwacht ik dat bij het eerste stronkje, de brain nog even moet inschakelen. Want je kan geen hobbelig terrein detecteren zonder er eerst overheen te hebben gereden.

Ik vind vooral de Lapierre XR een leuke ontwikkeling, met de elektronisch geregelde bump-compliance. Ik vind het wel cool dat ze zoiets op een fiets bouwen. Zou er zelf niet zo snel mee gaan rijden maar vanaf een materialistisch oogpunt vind ik het wel mooi om te zien. Soort Terralogic 2.0.

[ Voor 11% gewijzigd door Roet op 29-10-2013 16:34 ]

• ppFreddy
  • Laatst online: 06-11 22:35

ppFreddy

gewoon Frederik

Marsjee schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:52:
Ik heb vandaag me 740mm spank spoon stuur gemonteerd.. Wat heerlijk breed is dat zeg :D fiets zo veel beter als 640mm en al helemaal de 580mm waar ik mee begon 3jaar geleden.
Onlangs een clinic gereden, de instructeur daar raadde aan om niet te breed te gaan van stuur omdat dat meer stress op de schouders veroorzaakt. Blijkbaar raden ze daar aan "schouderbreedte + iets breder" en hij zei dat mijn standaard stuur op mijn Trek 6300 (720mm als ik het goed heb) zeker 3cm te breed is voor mij... Dat verklaart misschien waarom ik vaak last heb van mijn schouders en nek tijdens en na het fietsen...
Opletten dus met die brede sturen :-)

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• dnhelle
:-)

Dus dat stuur van Syncros van 1000mm is dus overdone? ;)

Afbeeldingslocatie: http://ep1.pinkbike.org/p4pb5662935/p4pb5662935.jpg

• Marsjee
ppFreddy schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:09:
[...]

Onlangs een clinic gereden, de instructeur daar raadde aan om niet te breed te gaan van stuur omdat dat meer stress op de schouders veroorzaakt. Blijkbaar raden ze daar aan "schouderbreedte + iets breder" en hij zei dat mijn standaard stuur op mijn Trek 6300 (720mm als ik het goed heb) zeker 3cm te breed is voor mij... Dat verklaart misschien waarom ik vaak last heb van mijn schouders en nek tijdens en na het fietsen...
Opletten dus met die brede sturen :-)
Hmwah, veel mensen stappen over naar extra breed hoor en zie ik :+ Heb nog geen last van me schouders gehad moet ik zeggen.

• NielsTn
  • Nu online
dnhelle schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:25:
No Offence natuurlijk! Maar een vork (Brain, Fox, RS) die door een persoon van bovenaf wordt ingeduwd is eigenlijk nietszeggend. Dus niets rondom het filmpje, meer rondom de wijze van testen.

De klap die je met het wiel op de grond geeft, laat wel zien dat de treshold werkt, maar hiermee klap je de brain open, ga je de veerweg in, maar je veert nu eigenlijk in zonder sag. Wat ik juist boeiend vind aan Brain en andersoortige terralogic mechanismes, is dat je op de fiets stapt, sag creert, en dan afhankelijk van het terrein bump-control krijgt. Niet te filmen dus, of je zou een go-pro erbij moeten monteren.
Ik heb een Ion Air pro sportscamera dus dat kan geregeld worden. Zal volgend weekend zijn, aangezien dit weekendje op gaat aan een reunie :)

• dnhelle
Top! Ik ben benieuwd ;)

Verwijderd

Mijn gloednieuwe Cube LTD 29' r gat eruit...afgelopen juni gekocht...zware rugblessure...einde MTB'en

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:24
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:39:
Mijn gloednieuwe Cube LTD 29' r gat eruit...afgelopen juni gekocht...zware rugblessure...einde MTB'en
Shoot, dat is zuur.

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-10 23:12
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:39:
Hopelijk niet opgelopen tijdens het mountainbiken? Erg balen overigens :/

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

• Roet
Ik zit hier ook met een Cube 29 GTC SL, gebruik hem ook nog maar zelden vanwege mijn rug. Ik ben nu echt genoodzaakt een fully te kopen inmiddels. Wel goed, want die beslissing ligt al veel te lang op de plank.

Wel een les geleerd: een 29er hardtail is niet zo comfortabel zoals sommige doen geloven :|.

@NielsTn: Je bent niet de eerste die het zal doen! YouTube: Titus Carbon Rockstar shocks in action
Het is wel grappig om te zien hoe de vork en shock in relatie tot elkaar functioneren. Als je puur de vork-brain wilt demonstreren zou ik een ander standpunt nemen en hem op de onderbuis monteren, zodat je vorkpoot + ondergrond ziet.

[ Voor 56% gewijzigd door Roet op 29-10-2013 23:32 ]

• NielsTn
  • Nu online
Roet, dank voor de input. Ik weet niet of de cam op de onderbuis past...maar kga eens kijken wat ik kan doen :P

Verwijderd

Riqy schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:53:
[...]

Hopelijk niet opgelopen tijdens het mountainbiken? Erg balen overigens :/
Nee arbeids-ongevalletje.
Fiets heeft nog geen 170 knm. gelopen....zuurstok-zuur inderdaad ;)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:01

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb een fiets en wil weten hoe goed ik hiermee hellingen van een bepaalde hoek kan beklimmen en of de huidige set tandwielen toereikend is. Ik woon in Den Haag het enige heuvelachtige terrein hier zijn de duinen maar die zijn zo flauw dat er niet eens staat niet aangegeven wat de hellingshoek is.

Weet iemand waar je in de buurt een beetje gevarieerde hellingen (minimaal van 0% tot 10%) hebt (hoeft geen MTB-trail te zijn) waarvan bekend is hoe steil deze zijn om een beetje een idee te krijgen wat ik kan verwachten in echt heuvelachig terrein?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
in zoetermeer zitten wel wat leuke klimmetjes. Hoe steil ze precies zijn weet ik niet, maar er zit er eentje bij waar je je kleinste voorblad waarschijnlijk wel nodig hebt.

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-10 23:12
Vanmiddag ondanks de wind en de storm van de afgelopen dagen toch de fiets gepakt en een rondje gedaan bij mij in de buurt (zuid-west friesland).

Erg vermaakt: drassige ondergrond, losliggende takken, paden vol met bladeren en soms hele stukken onbegaanbaar omdat er bomen op lagen :P

https://www.runtastic.com.../sport-sessions/137395115

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Voila, vandaag 100km ritje gedaan. Goed op hartslag gereden, met mooie en technische offroad stukjes en ongeveer 2000hm's. Kapot, maar voldaan :)
Een echte crocodile-trophy training... ;)

Klik: .joeri. !

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Johnny schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:28:
Ik heb een fiets en wil weten hoe goed ik hiermee hellingen van een bepaalde hoek kan beklimmen en of de huidige set tandwielen toereikend is. Ik woon in Den Haag het enige heuvelachtige terrein hier zijn de duinen maar die zijn zo flauw dat er niet eens staat niet aangegeven wat de hellingshoek is.

Weet iemand waar je in de buurt een beetje gevarieerde hellingen (minimaal van 0% tot 10%) hebt (hoeft geen MTB-trail te zijn) waarvan bekend is hoe steil deze zijn om een beetje een idee te krijgen wat ik kan verwachten in echt heuvelachig terrein?
Geen idee, maar vergeet niet dat klimmen op een weg is 100X anders als een klim in het bos. Waar je op de verharde klim eigenlijk gewoon op uithoudingsvermogen en kracht kan fietsen, moet je dat op onverharde stukken veel meer op techniek doen. Is het geen idee om eens richting het zuiden van het land te gaan (Nijmegen is vanaf Den Haag een 1,5 uur rijden). Plak er een goedkope overnachting aan en zet er nog een leuk dagje naast en je hebt ook een weekendje weg wat verkoopbaar is bij de vrouw ;)
Riqy schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 16:57:
Vanmiddag ondanks de wind en de storm van de afgelopen dagen toch de fiets gepakt en een rondje gedaan bij mij in de buurt (zuid-west friesland).

Erg vermaakt: drassige ondergrond, losliggende takken, paden vol met bladeren en soms hele stukken onbegaanbaar omdat er bomen op lagen :P

https://www.runtastic.com.../sport-sessions/137395115
Ik ben gisteravond nog even op de mtb gestapt, maar na het eerste paadje heb ik de verharde weg weer opgezocht. Donker, regen, heel veel takken/modder die onder nog veeeeel meer bladeren lagen. Ik vond het toch iets te gevaarlijk om alleen in het donker in het bos te rijden. Dus ik heb er gisteren in de stromende regen maar een verhard tochtje van gemaakt met wat hoogtemeters:

http://www.endomondo.com/workouts/263665887/2651354

• NielsTn
  • Nu online
DjVe schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:52:
[...]

Geen idee, maar vergeet niet dat klimmen op een weg is 100X anders als een klim in het bos. Waar je op de verharde klim eigenlijk gewoon op uithoudingsvermogen en kracht kan fietsen, moet je dat op onverharde stukken veel meer op techniek doen. Is het geen idee om eens richting het zuiden van het land te gaan (Nijmegen is vanaf Den Haag een 1,5 uur rijden). Plak er een goedkope overnachting aan en zet er nog een leuk dagje naast en je hebt ook een weekendje weg wat verkoopbaar is bij de vrouw ;)
..
Of kijk na regio Nijmegen/Groesbeek (ik wil wel e.e.a laten zien daar in mijn 'achtertuin' ;)) ook eens een weekendje La Roche en Ardenne :P
dan relativeer je elke heuvel/klim in Nederland ;P

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Ik zeg toch Nijmegen :p

• dnhelle
Sinds wanneer is Nijmegen het zuiden? :)
Ik heb al een keer een ritje in regio sittard of regio zuid (brunssum 1/2/3 of meerssen-richting) proberen te organiseren, maar animo is vrij laag ivm. verspreidheid in woonplaats.

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Rand van het zuiden (onder de rivieren), maar doelde er meer op dat je niet gigantisch ver hoeft om wat lekkere heuvels te pakken :)

• dnhelle
Gisterenavond mijn Hope X2 remmen gemonteerd. Ze kwamen met braided hoses, en waren 10 tot 15 cm te lang. Inkorten dus, maar ik wil van het weekend nog rijden en naar de fietsenmaker brengen vind ik ook weer zo wat.

Wat blijkt, met een beetje gezond logisch verstand kan dit worden uitgevoerd zonder dat je achteraf hoeft te ontluchten! Het stappenplan vind je via de volgende linktip: http://steveukmtb.wordpress.com/
De truc zit 'm in de volgende zaken:
- Het horizontaal plaatsen van de master cylinder
- Het gebruiken van een scherpe cable-cutter (bijv. voor versnellingskabels)
- Na het verkorten en aansluiten van de remkabel, de remblokken terugzetten in 0-positie waardoor eventuele luchtbubbel bij montage in de master cylinder ontsnapt.

Gisterenavond uitgevoerd, vanochtend gekeken of het nog op druk staat: jawel hoor :)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:11
Ik wil over het algemeen toch wel mijn nieuwe remmen een keer goed ontluchten, al was het maar om te checken of ik snap hoe het werkt ;)

• dnhelle
Klopt, gezien de tijd en tools ervoor gekozen voor de quick-fix.
Ontluchten is trouwens mooi inzichtelijk gemaakt:
http://www.hopetech.com/page.aspx?itemID=SPG138

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hope remmen moet je sowiso elk jaar een keer ontluchten/olie verversen. Die DOT olie trekt zo enorm veel water aan dat na een jaar de olie helemaal 'op' is.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• NielsTn
  • Nu online
afgelopen week de 2014-Epic Expert 29er gewogen.
Daarbij heb ik de SWAT leeg gehaald (geen biba, co2-patroon + kop, bandenlichter)
en gewogen met de 29er Schwalbe Nobby Nic's en Ergon bar-ends/grips.
kom ik op 13 kg uit (gewogen op een digitale weegschaal).

Is dat veel/weinig voor een 29er fully? Geen flauw idee.
Mijn hardtail 26 was 10,5 kg (alu).

(opties om gewicht te beperken op de fiets: carbon seatpost, carbon stuur/stuurpen, lichtere banden?)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

10 Kg is licht voor een 29er fully. 13 Kg is een beetje porky. De opties om gewicht te besparen zijn imho de verkeerde. Kijk eerst naar lichte wielen (bv Hope Evo met Stans Crest velgen) evt. met latex vloeistof ipv binnenbanden. Lichtere banden dan de Schwalbe's hebben vaak ook minder grip. Maar een setje Fasttrack 2.2 kan ik van harte aanbevelen.

Iets anders, heeft iemand ervaring met het tunen van de voorvork door Push? Ik ben totaal niet tevreden over mijn vork en Push tuning kost iets van 260 euro, dus wat beter te betalen dan een nieuwe vork.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Roet
Je moet het natuurlijk meten naar de veerweg, maar ik vind het vrij veel voor een 100mm fully van die prijs.

Canyon heeft een carbon fully van 11,25kg (exclusief pedalen en nobby nics, dat wel) voor 3000 euro. Hun topmodel weegt 10,25kg, en zit op het prijspeil van jouw fiets ongeveer.
http://www.canyon.com/_en...e.html?b=3235#tab-reiter2

Je moet goed opletten of je wel veel bespaard met een carbon seatpost. Ik gok iets van 80gram maximaal. Je kunt het beste gewicht proberen te winnen op draaiende delen.

Update: Wat Zonoskar zegt dus :P.

Geen ervaringen met pushed vorken overigens. De SID die ik heb, vind ik erg prettig werken. Moet de lockout er nog steeds eens afschroeven want dat ding vind ik nutteloos, de vork doet het prima zonder.

[ Voor 22% gewijzigd door Roet op 01-11-2013 13:18 ]

• MBV
zonoskar schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 12:19:
Hope remmen moet je sowiso elk jaar een keer ontluchten/olie verversen. Die DOT olievloeistof trekt zo enorm veel water aan dat na een jaar de olie helemaal 'op' is.
Specifiek hope, of alles wat niet Magura/Shimano is? Ik doe het meestal wel 1x per jaar, maar waar merk je het aan als je niet elk jaar de vloeistof ververst? Water krijg je toch pas last van als het warmer wordt dan 100 graden, wat bij fietsen niet vaak gebeurt?
NielsTn schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 12:54:
afgelopen week de 2014-Epic Expert 29er gewogen.
Daarbij heb ik de SWAT leeg gehaald (geen biba, co2-patroon + kop, bandenlichter)
en gewogen met de 29er Schwalbe Nobby Nic's en Ergon bar-ends/grips.
kom ik op 13 kg uit (gewogen op een digitale weegschaal).

Is dat veel/weinig voor een 29er fully? Geen flauw idee.
Mijn hardtail 26 was 10,5 kg (alu).
Tja wat is veel. Je Epic heeft een mooi veersysteem wat waarschijnlijk meer weegt dan een gewoon systeem met lockout, dat waarschijnlijk beter werkt dan het veersysteem van Canyon. Als je een licht systeem wilt, pak dan een hardtail...
Ik denk niet dat je veel snelheid gaat winnen door wat carbon onderdelen aan het frame, die paar honderd gram zou ik niet merken. Probeer maar eens met een lege bidon weg te gaan i.p.v. een volle, scheelt 700 gram! :P

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Magura en Shimano gebruiken plantaardige olie die geen water aantrekt. Dus daar heb je het probleem niet/minder. Wat je ervan merkt? Hoe warmer de remmen worden, hoe strakker ze komen te staan. Dus 's morgens voor de rit staan ze perfect, maar tijdens de rit komen de remmen steeds strakker te staan. Water kookt dan pas bij 100 graden, maar het zet ook flink uit al voordat die temp bereikt wordt. Olie niet dus. Als je ziet hoe weinig vloeistof er eigenlijk in je remmen zit, dan is bv. 10 graden verschil tussen 's morgens en 's middags al best veel.

• dnhelle
@zono de push-service van mijn achterdemper was echt fantastisch. Voorvork geen kennis van.
Waar ben je niet tevreden over?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Fox 34 CTD evolution serie (internet staat vol met klachten over deze vork). Ik heb hem laten ombouwen naar een FIT cartridge, maar hij blijft stug. Zo stug dat ie over worteltapijten of kinderkopjes bijna star aanvoelt. En dat voor een vork met 150mm veerweg. Als de vork helemaal uitgeveerd is, voelt ie lekker aan, maar als je op de fiets zit (en dus de vork inzakt door je gewicht) blijft er niet veel over van dat lekker gevoel. In dit segment is tegenwoordig de RS Pike heer een meester, maar dat is weer een uitgave van 800 euro.

• Roet
Ja ik hoor inderdaad ontiegelijk veel goede verhalen over de Pike. Helaas ben ik nog niet toe aan enduro :(.

Welke parcoursen zijn eigenlijk een beetje dichtbij, waar je redelijk het enduro kunt proberen? Waar rijd jij Zonoskar?

• dnhelle
@Zono, in dat geval kun je gebruik maken van de voluntary recall, toch?
http://www.ridefox.com/content.php?c=recall

• Marsjee
dnhelle schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 14:59:
@Zono, in dat geval kun je gebruik maken van de voluntary recall, toch?
http://www.ridefox.com/content.php?c=recall
Oeff... Ja dat zou ik maar doen :+

code:
1
The fork damper cylinder / piston assembly in some of these units may separate and allow the fork to over-extend under certain circumstances, possibly causing the front wheel to detach from the bicycle while in use, creating a fall hazard.

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

zonoskar schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 14:03:
Magura en Shimano gebruiken plantaardige olie die geen water aantrekt. Dus daar heb je het probleem niet/minder. Wat je ervan merkt? Hoe warmer de remmen worden, hoe strakker ze komen te staan. Dus 's morgens voor de rit staan ze perfect, maar tijdens de rit komen de remmen steeds strakker te staan. Water kookt dan pas bij 100 graden, maar het zet ook flink uit al voordat die temp bereikt wordt. Olie niet dus. Als je ziet hoe weinig vloeistof er eigenlijk in je remmen zit, dan is bv. 10 graden verschil tussen 's morgens en 's middags al best veel.
Plus wat nog gevaarlijker is: fading. Als je DOT-vloeistof wat vocht aangtrokken heeft, merk je dat niet direct, water laat zich immers net zo min als olie samenpersen. Maar bij heftig afdaalwerk, wanneer de remvloeistof boven 100 graden komt, wordt het water gas en dus comprimeerbaar en dat voelt sponzig aan.
DOT vloeistof werkt in principe beter op hoge temperaturen dan minerale olie (Shimano, Magura), maar dan moet het wel echt vochtvrij zijn. Ik weet niet wat de aanbevolen verversingsinterval is, maar je kunt het iig beter niet hergebruiken na bleeden. Minerale olie wel, dat 'bederft' niet.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Roet schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 14:55:
Ja ik hoor inderdaad ontiegelijk veel goede verhalen over de Pike. Helaas ben ik nog niet toe aan enduro :(.

Welke parcoursen zijn eigenlijk een beetje dichtbij, waar je redelijk het enduro kunt proberen? Waar rijd jij Zonoskar?
Ik rij vaak in Malmedy (vaak buiten de standaard MTB paden) en hoewel je daar niet perse een Enduro nodig hebt, is het wel verrekte leuk!

Die recall is op mijn vork niet van toepassing, ik heb al een andere demper unit. De recall gaat ook alleen over safety, niet over het waardeloos aanspreken van de vork.

• MBV
TheLemon schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 15:24:
[...]

Plus wat nog gevaarlijker is: fading. Als je DOT-vloeistof wat vocht aangtrokken heeft, merk je dat niet direct, water laat zich immers net zo min als olie samenpersen. Maar bij heftig afdaalwerk, wanneer de remvloeistof boven 100 graden komt, wordt het water gas en dus comprimeerbaar en dat voelt sponzig aan.
Fading is oververhitting van de remblokken waardoor je wel remdruk hebt maar geen remkracht, maar ik weet precies wat je bedoelt. Dat was de reden dat ik wat ik mijn Magura's heb vervangen: die dingen waren zo slecht te ontluchten dat je na 10 minuten afdalen nauwelijks nog kon remmen :X
DOT vloeistof werkt in principe beter op hoge temperaturen dan minerale olie (Shimano, Magura), maar dan moet het wel echt vochtvrij zijn. Ik weet niet wat de aanbevolen verversingsinterval is, maar je kunt het iig beter niet hergebruiken na bleeden. Minerale olie wel, dat 'bederft' niet.
Hergebruiken na bleeden lijkt me nogal onzinnig: bij de halfords kost het 10 euro per liter ofzo, ik denk dat je daar normaal minstens 20x mee kan bleeden :)

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
13 kg voor een 2014-Epic Expert 29 lijkt me sterk. Weet je zeker dat je weegschaal goed is? Andere wielen voor deze fiets heeft niet zoveel zin als het om gewicht gaat. Standaard wielset heeft carbon velgen en weegt rond de 1.500 gram. Makkelijkst kun je gewicht besparen door de standaard binnenband te vervangen door een Michelin latex binnenbandje. Ergens tussen 11 en 11,4 kg lijkt me eerder het gewicht van deze fiets.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Volgens Specialized zelf heeft de Expert gewoon alu velgen hoor. Setje wielen zal dan 1800-1900 gram wegen. Setje Hope Pro-II Evo + crest weegt 1600 gram.

http://www.specialized.co...r/epicelitecarbon29#specs

• Roet
zonoskar schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 22:28:
Volgens Specialized zelf heeft de Expert gewoon alu velgen hoor. Setje wielen zal dan 1800-1900 gram wegen. Setje Hope Pro-II Evo + crest weegt 1600 gram.

http://www.specialized.co...r/epicelitecarbon29#specs
We leven al een tijdje in 2014 hè, althans, in de fietswereld :p.

http://www.specialized.co...ic-expert-carbon-29#specs

"Roval Control Carbon 29, carbon disc, hookless bead, 27mm wide, 32h"

Volgens mij 1580 of 1590g.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Oja. :F Trouwens, mijn LBS heeft deze week 3 van die fietsen verkocht, het is net alsof het geen crisis is. 5300 euro en dan 13 Kg, dat geloof ik ook niet. Mijn alu Element is al 11.2 Kg, dan moet zo'n Epic daar toch wel mee kunnen concurreren?

• Roet
De Expert WC (Zonder voorderrie) zit op de 10.4kg. Ik schat dat deze met extra shifter, derrie en voorblad, rond de 11 kg zal zitten, zoals Faxe opmerkt.

Ik snap ergens wel waarom ze goed verkopen, het ontwerp hebben ze toch weer goed geflikt vind ik. Ik blijf ze wel gruwelijk mooi vinden in ieder geval. De S-Works Epic WC zit onder de 9kg zonder pedalen, ook best indrukwekkend. Maar daar leg je dan wel ruim $10.000 voor neer, wat natuurlijk een zeer schappelijke prijs is voor een fiets O-). Diegene die dat weet uit te leggen aan een niet-mountainbikend persoon, krijgt van mij een lintje.

En waarom de Epic moeite heeft met concurreren ligt gewoon aan het prijspeil. Bij de buren betaal je voor ongeveer hetzelfde gewicht, 2300 minder. De Canyon Lux die ik eerder postte, kost 2999 en weegt 11,25.

[ Voor 23% gewijzigd door Roet op 01-11-2013 23:20 ]

• MBV
Als je het aan mij, mountainbikend persoon, uit kan leggen waarom een fiets van 3000 euro niet goed genoeg is krijg je al een lintje :P De WC edition (*flush*) is belachelijk duur, dat is niet anders dan bij auto's: die laatste paar grammen die je helpen een wedstrijd te winnen kosten het meeste. Buiten wedstrijden heeft dat erg weinig nut.

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 02-11-2013 13:22 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vandaag een lekke band gereden. Wat werkt nu het beste om dat te voorkomen? Of is het gewoon een kwestie van goede anti-lek banden en maar hopen dat je hem niet lek rijd?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Marsjee
Tsurany schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 13:29:
Vandaag een lekke band gereden. Wat werkt nu het beste om dat te voorkomen? Of is het gewoon een kwestie van goede anti-lek banden en maar hopen dat je hem niet lek rijd?
Anti lek banden op een mtb.. nee jo.. Vandaag ook weer achterband stoot-lek, de 4e keer in half jaar... Gewoon nieuwe erin en de ouwe thuis plakken :+

Je kunt met latex gaan rijden, die sealt kleine gaatjes vanzelf, maar of je met latex wilt kliederen, en je velgen er geschikt voor zijn weet ik niet.. ( Je kunt trouwens elke veg geschikt maken met Joe's no flats dacht ik )

[ Voor 20% gewijzigd door Marsjee op 02-11-2013 15:47 ]

• MBV
Je hebt binnenbanden van Michelin met een latex tussenlaag, daarmee krijg je echt geen lekke banden meer. Maar dat is dan weer zo zwaar, dat tubeless rijden een beter idee is.

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
knip

[ Voor 96% gewijzigd door willy1986 op 03-11-2013 21:36 ]

• MBV
Ik zou hem ook op mountainbike.nl zetten :) En even netjes schoonmaken voor de foto :X

[ Voor 36% gewijzigd door MBV op 02-11-2013 20:42 . Reden: Daar stond hij dus al een uur... ]

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Die nieuwe Epic is niet veel veranderd of wel? 13kg voor een Epic van €5000 lijkt mij ook wel erg zwaar, ik heb een 2006 alu Epic laaaaaaaaangg geleden net onder de 10kg gekregen, wel een 26-er uiteraard aangezien we toen volgens mij niet eens 29-ers hadden...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• TheLemon

TheLemon

Die 13kg is zelf gewogen, met pedalen en misschien nog wat kleine accessoires? Als het fabrieksspec gewicht is vind ik het ook niet erg licht voor dit segment. Mijn 26" fully met grotere veerweg uit 2010 moet volgens de specs 10,6kg wegen.

• MBV
Dat maakt nogal veel verschil. Ik heb hier de prijslijst van Merida uit 2013, met gewichten zonder pedalen:
- Big Ninety-Nine Pro 3000, 29er fully van 5000 euro: 11.8kg,
- Ninety-nine Carbon 3000, 26er fully van 5000 euro: 10.7kg
- Big Nine Carbon 3000, 29er hardtail van 4500 euro: 10kg
- O.Nine Pro 3000, 26er van 3400 euro: 10kg
- O.Nine Superlite team, 26er van 6500 euro: 8.3kg

13kg vind ik dus niet bizar veel, zeker als je daar een beter veersysteem voor terugkrijgt kan hij alsnog sneller zijn. Sowieso moet je er pedalen vanaf halen, volgens Merida wegen M520 pedalen 380 gram.

Ze hebben van Merida zelfs een fiets van meer dan 5000 euro die 14.1kg weegt! Een 26er!
spoiler:
One-Sixty 3000, 160mm veerweg :P

[ Voor 20% gewijzigd door MBV op 02-11-2013 21:19 ]

• Marsjee
MBV schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 21:15:
Ze hebben van Merida zelfs een fiets van meer dan 5000 euro die 14.1kg weegt! Een 26er!
spoiler:
One-Sixty 3000, 160mm veerweg :P
Niet iedereen is gewichtsgeil ;) Een mooi DH/Freeride bak mag best wat zwaarder zijn.

• MBV
De downhill-fietsen zijn om die reden ook relatief goedkoop: 2700 euro, 16kg... voor freeride-fietsen is het wel lekker als ze wat lichter zijn, toch? Dan kan je ook eens naar boven fietsen als dat nodig is.

Ik zou zelf trouwens eerder voor een Genius gaan: 150mm veerweg en maar 12kg :Y)

• Marsjee
Heb je ook wel gelijk in hoor :) Maargoed, persoonlijk hou ik me helemaal niet bezig met gewicht, en ik fiets ook omhoog :P heb ook geen idee hoeveel mijn bike weegt.. zou geen 14 kilo zijn, maar zeker niet onder de 10kg.

EDIT: Nou voor et eerst in 4jaar een fiets op de weegschaal gezet...Ze is 11.4 kilo :P valt mee dus

[ Voor 18% gewijzigd door Marsjee op 03-11-2013 12:12 ]

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Inmiddels weer een beetje rust voor mijn eigen, en mede daarom ben ik weer bezig mijn hobby's op te pakken. Ik ga van de week een oudere trek 4500 ophalen om weer rijdend te maken en dan weer wat aan mijn conditie te gaan werken. Leuk winter projectje. :)
Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/v/1420419_553046431440656_517440301_n.jpg?oh=68d800b73321dcba6682b7c3615f76af&oe=5277F680
Voorvork is sowieso gaar, glijbussen zijn versleten en er komt roest onderuit, dus ik weet niet of ik die wegbreng of een 2e hands voorvork scoor.
Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/v/1414719_553045101440789_399589460_n.jpg?oh=9f8930ed91a495022c5ceba17ce11767&oe=5277DEC1
Schakelmateriaal goed schoonmaken en invetten en laten afstellen. Eventueel een keer een nieuw zadel, verder is die op wat kleiner spul na wel goed. Ik ben nu nog bij mijn moeder in mijn ouderlijk huis en ik weet dat hier nog ergens een set banden van dnhelle hier liggen, die gaan er sowieso op (huidige banden zijn echt goed gaar) of dat er tijdelijk semi's onderkomen. Remblokken is ook iets wat gedaan moet worden, handvaten moeten misschien het best vervangen worden, voor de rest moet ik nog kijken.

Conditie is nog een heikel punt, laatst een uur of 2 op een gewone herenfiets en dat ging dan nog wel, maar in het terrein zal het wel tegenvallen. Vandaar ook de reden dat ik mss eerst semi's eronder gooi om vooral op bospaden edg de conditie op te krikken. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 03-11-2013 12:53 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• MBV
Waarom zou je de versnellingen laten afstellen? Gewoon zelf doen, IMHO veel simpeler dan de rest wat er aan die fiets moet gebeuren. Gezien de staat van de voorvork vermoed ik dat je daarbij moet beginnen met een setje nieuwe versnellingskabels en remkabels, anders gaat het nooit fatsoenlijk werken.

Wat voor vork is het? Er staat vast wel iets leuks op het forum van mountainbike.nl, maar de uitdaging wordt om iets te vinden dat bij dat frame past. Zo'n lang balhoofd komt tegenwoordig niet meer voor, en dan weet ik nog niet eens of het een gangbare diameter is.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Versnellingen afstellen heb ik mij al vaker ingelezen en met proberen het wel redelijk gekregen, maar echt goed ben ik hierin niet. Misschien scheelt het dat hier goed Shimano spul opzit en dit beter te stellen is, dat kan ik wel proberen als ik toch ga smeren. Kabels is idd ook een punt, dan moet ik met een touwtje opmeten hoe lang ze moeten zijn, maar hier heb ik verder niks van gereedschap oud voor, dus mijn voorkeur gaat dan ook uit om dit te laten doen. Of is dit goed zelf te doen? Ik neem aan dat er ook geperst moet worden?

Voorvork is idd een oudere serie Rock Shox voor zover ik het goed onthouden heb, diameter edg moet ik even opzoeken, dat weet ik zo ook niet. Wel een goeie tip idd.

• MBV
Niks persen. Je koopt voor minder dan 2 tientjes een setje versnellingskabels (liever niet de goedkoopste zooi van de fietsenmaker, maar shimano deore of een beter merk), en als je dat nog niet hebt een goede zijsnijtang of kabeltang. Vervolgens haal je de oude kabels van je fiets af, schuif de eind-stukjes van de buitenkabel af, en knip de nieuwe buitenkabel op stukjes van dezelfde lengte. Met een zijsnijtang van knippex kost me dat erg veel kracht, een voet is soms nodig :P De kabel is nu waarschijnlijk een beetje plat, met voorzichtig erop drukken met de tang kan je hem weer rond maken. Vervolgens schuif je de nieuwe eindjes die bij de kabels zitten erop, en doe je de stukjes buitenkabel op de plek waar ze komen moeten.

En als het goed is kost het dan ook erg weinig moeite om de versnellingen in te stellen. Breng de kabels een beetje op spanning: zorg dat (bij versnellingskabels) de kleinste bladen voor en achter geselecteerd zijn bij de shifters, en de binnenkabels strak staan zonder dat je de derailleurs beweegt. Bij remmen gewoon de kabel aantrekken zonder de v-brakes te bewegen. Vervolgens knip je de kabel af met 2 cm binnenkabel over, en maak je er zo'n afsluitplug op vast met de zijsnijtang (niet te hard, dan knip je hem door :P). Dat was een hele lap tekst, maar is in een half uurtje te doen. Verder verwijs ik je door naar het hoekje 'versnellingen afstellen' van mountainbike.nl

[ Voor 33% gewijzigd door MBV op 03-11-2013 15:03 ]

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
handige info: http://www.bikeboosting.nl/index.php?perfkabel

Buitenkabels kan je het beste met een zaagje of dremel op lengte maken. Nieuwe binnenkabel erdoor schuiven en dan pas op maat knippen. Einddopje erop schuiven en dan samendrukken met een tang.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mm dat is wel heel erg handige info, dankjewel. :) Dat moet zeker wel gaan lukken, leuke klus voor binnenkort! Nu eens opzoeken wat voor maat ik nodig heb voor de voorvork en kijken of ik ergens wat kan scoren. Beetje low budget zelf opknappen en lekker hobbyen. :)

• TheLemon

TheLemon

Dremel werkt goed idd, alleen smelt de binnenste coating soms een beetje. Daarna een smal boortje erin verhelpt dat probleem, zodat het lekker gangbaar blijft voor de binnenkabel.
De hele dag jeukte het om een stukkie te biken, maar met die onweer en hagel de hele dag was het tricky. Toch om 1500u nog ff een rondje Soest gedaan, daar zit een erg lekker rondje singletrack in. Wel veeeeel modder en zelfs sneeuw gezien, maar voldaan.

• ppFreddy
  • Laatst online: 06-11 22:35

ppFreddy

gewoon Frederik

Wat een gewichthoeren zijn jullie :p
Ik rij met een Trek 6300 uit 2010, vergeleken met de budgetten waar hier mee gegooid wordt was die met z'n 800 EUR een goedkope fiets. Weegt iets meer dan 13kg. Tel daarbij dan nog eens 2 drinkbussen (1 a 1,5kg) hoop sleutelspul en extra binnenband in de grote zadeltas (zal ook wel meer dan 0,5kg zijn) En een bestuurder erop (die schommelt tussen de 73 en 79kg afhankelijk van gebruik van de fiets :p) Ik geloof dat de grootste winst kan gehaald worden bij de bestuurder :D

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• NielsTn
  • Nu online
Roet schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 22:35:
[...]

We leven al een tijdje in 2014 hè, althans, in de fietswereld :p.

http://www.specialized.co...ic-expert-carbon-29#specs

"Roval Control Carbon 29, carbon disc, hookless bead, 27mm wide, 32h"

Volgens mij 1580 of 1590g.
klopt, 2014 Epic Expert heeft Roval carbon velgen.
gewogen is met een personenweegschaal (digitaal).
en ja er zaten Shimano XT SPD-pedalen op (ca 350 gram als set volgens specs).

gewicht rijder is in een weekje Duchenne Heroes met ca 5 kg afgenomen (and still counting ;))

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

ppFreddy schreef op zondag 03 november 2013 @ 20:38:
Wat een gewichthoeren zijn jullie :p
Ik rij met een Trek 6300 uit 2010, vergeleken met de budgetten waar hier mee gegooid wordt was die met z'n 800 EUR een goedkope fiets. Weegt iets meer dan 13kg. Tel daarbij dan nog eens 2 drinkbussen (1 a 1,5kg) hoop sleutelspul en extra binnenband in de grote zadeltas (zal ook wel meer dan 0,5kg zijn) En een bestuurder erop (die schommelt tussen de 73 en 79kg afhankelijk van gebruik van de fiets :p) Ik geloof dat de grootste winst kan gehaald worden bij de bestuurder :D
Daarom snap ik ook niet dat er mensen zijn die een fiets hebben onder de 10kg, las net iets van een van 6,6kg. Daar kun je toch als niet anorexia patiënt gewoon niet op fietsen? :X

• Roet
* Roet meldt zich weer.

Ben 177cm bij 58kg momenteel. Voor iemand zoals ik (of marathonrijders die veel weg- en boskilometers maken), valt er op een gegeven moment weinig meer af te vallen. Bij mij gaat het een lastig verhaal worden in ieder geval, zonder mijn hartslag te verliezen. :+

Ik vind het dus wel fijn om een lichte fiets te hebben, want dan klopt de verhouding ook beter. Ik heb als racefietsen respectievelijk staal, aluminium en carbon en ik kan je vertellen dat je dat toch wel merkt tijdens het accelereren en klimmen. Op het vlak merk je er al een stuk minder van. En laat je nu net met het mountainbiken veel accelereren vanwege de bochten en obstakels.

Tijdens deze discussie wordt altijd gegooid met de standaard kreten als:
  • Ik val eerst wel wat af, daar win ik meer mee
  • Ik ga wel flink poepen voordat ik ga rijden
  • Meer gewicht is een goede training
  • Het scheelt maar het gewicht van een volle bidon
En ze zij vast ook wel waar, maar wat nou als je gaat poepen, afvalt én een lichte fiets hebt, dan ga je toch nog harder? En dat is wel één van de dingen die ik leuk vind aan mountainbiken, met een beetje snelheid technische singetracks afleggen.

• NielsTn
  • Nu online
Roet schreef op zondag 03 november 2013 @ 22:32:
* NielsTn meldt zich weer.

Ben 177cm bij 58kg momenteel. Voor iemand zoals ik (of marathonrijders die veel weg- en boskilometers maken), valt er op een gegeven moment weinig meer af te vallen. Bij mij gaat het een lastig verhaal worden in ieder geval, zonder mijn hartslag te verliezen. :+

Ik vind het dus wel fijn om een lichte fiets te hebben, want dan klopt de verhouding ook beter. Ik heb als racefietsen respectievelijk staal, aluminium en carbon en ik kan je vertellen dat je dat toch wel merkt tijdens het accelereren en klimmen. Op het vlak merk je er al een stuk minder van. En laat je nu net met het mountainbiken veel accelereren vanwege de bochten en obstakels.

Tijdens deze discussie wordt altijd gegooid met de standaard kreten als:
  • Ik val eerst wel wat af, daar win ik meer mee
  • Ik ga wel flink poepen voordat ik ga rijden
  • Meer gewicht is een goede training
  • Het scheelt maar het gewicht van een volle bidon
En ze zij vast ook wel waar, maar wat nou als je gaat poepen, afvalt én een lichte fiets hebt, dan ga je toch nog harder? En dat is wel één van de dingen die ik leuk vind aan mountainbiken, met een beetje snelheid technische singetracks afleggen.
ben vooral benieuwd naar t gewicht vd fiets. Weet dat ikzelf nog wel ff kan 'afslanken', maar goed... het plezier van MTB-en blijft :) (en dat is het belangrijkste, vind ik dan).

• Roet
Met een personenweegschaal gaat het sowieso niet zo goed werken, gezien die niet zo nauwkeurig zijn in de regel. Mogelijk als je je fietsenmaker lief aankijkt, dat hij hem voor je weegt?

En ik wil vooral duidelijk maken dat gewicht wel degelijk een rol speelt. Het is niet zaligmakend, maar onbelangrijk is het ook niet.

Ik neem in ieder geval aan dat je niet alleen voor het kleurtje een expert hebt gekocht met carbon wielen. Grappig feitje: De zwarte is ook 80 tot 90g lichter omdat er minder paint nodig is.

[ Voor 8% gewijzigd door Roet op 03-11-2013 22:43 ]

• NielsTn
  • Nu online
Roet schreef op zondag 03 november 2013 @ 22:38:
...
Ik neem in ieder geval aan dat je niet alleen voor het kleurtje een expert hebt gekocht met carbon wielen. Grappig feitje: De zwarte is ook 80 tot 90g lichter omdat er minder paint nodig is.
zeker niet... 't was de enige kleurstelling in NL die voor 2014 model leverbaar is ten tijde van bestelling (begin juli dit jaar....) (oh... en mijn budget was gewoon op...)
maar zelf 2-5 kg verliezen is goedkoper en veeel effectiever, daar ben ik me van bewust

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MBV schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 17:26:
Je hebt binnenbanden van Michelin met een latex tussenlaag, daarmee krijg je echt geen lekke banden meer. Maar dat is dan weer zo zwaar, dat tubeless rijden een beter idee is.
Wat is zwaar? Ik zit voornamelijk op de weg te fietsen dus als het dan mee valt is dat wel een idee.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• MBV
alstu: http://www.bikeandtrekkin...max-%28test-binnenband%29

@ppFreddy: ik pak even de topmodellen als vergelijking. Zoals ik al zei, ik snap niet waarom je een fiets van meer dan 3000 euro zou kopen, dat zou ik met de loterij nog niet doen. De eerste paar stappen merk je wel (een fiets van 15kg heeft vaak zware wielen, dat maakt het meeste uit), maar vanaf 12kg merk je weinig van het mindere gewicht. Alhoewel die Big Nine carbon wel erg lekker reed bij een proefrit :P

• NielsTn
  • Nu online
[b][message=41159520,noline]MBV schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:13[/message...
@ppFreddy: ik pak even de topmodellen als vergelijking. Zoals ik al zei, ik snap niet waarom je een fiets van meer dan 3000 euro zou kopen, dat zou ik met de loterij nog niet doen. De eerste paar stappen merk je wel (een fiets van 15kg heeft vaak zware wielen, dat maakt het meeste uit), maar vanaf 12kg merk je weinig van het mindere gewicht. Alhoewel die Big Nine carbon wel erg lekker reed bij een proefrit :P
da's voor iedereen verschillend en hoeft niet verantwoord te worden toch?
Da's hetzelfde uiten als 'iemand koopt een 2.8liter TDi terwijl ie met een 1.0 3cilinder auto ook vooruit komt'.
...maar dan gaan we bij velen de heilige koe/gevoelig onderwerp aanraken.
FYI: ben al 3 jaar bewust autoloos, heeeeeerlijk (en ja ik reis 2 uur enkele-reis met OV voor woon-werkverkeer). :9

• Roet
Maar hoe verplaats je je dan, als je in het weekend ergens in het land wilt gaan mountainbiken? De trein in met al de blubber lijkt me niet echt handig?

En een hobby mag geld kosten vind ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Roet op 04-11-2013 11:07 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:21
Vanavond maar weer eens proberen te gaan mountainbiken. 2 Weken geleden heb ik mijn schouder uit de kom gehad. Dit is me al vaker gebeurd, maar het heeft altijd even nodig om goed te helen, anders schiet hij er bij het minste of geringste er al uit.

Eerste keer na het klok verzetten dit jaar dat ik 's avonds ga fietsen. Volle bak aan zaklampen maar meenemen. Altijd leuk!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-11 10:57
Ik word gek van mijn Edge 800 op de mtb. Zodra ik het bos in ga zie ik sterk afwijkende snelheden (meestal stuk lager), en regelmatig tot extreem vaak autopause/resume. Dus ik dacht, laat ik maar een extra cadans/speedsensor bestellen, puur voor de speedsensor. Wat schetst mijn verbazing, het leek de rit daarna nog wel erger te zijn geworden. Hoe is jullie ervaring hier mee als je met een Edge rijdt, collega's hier hoor ik ook klagen.

• maartend
UltraSub schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:56:
Ik word gek van mijn Edge 800 op de mtb. Zodra ik het bos in ga zie ik sterk afwijkende snelheden (meestal stuk lager), en regelmatig tot extreem vaak autopause/resume. Dus ik dacht, laat ik maar een extra cadans/speedsensor bestellen, puur voor de speedsensor. Wat schetst mijn verbazing, het leek de rit daarna nog wel erger te zijn geworden. Hoe is jullie ervaring hier mee als je met een Edge rijdt, collega's hier hoor ik ook klagen.
Niet denigrerend bedoeld.

Je weet toch dat onder de bomen er een veel slechter ontvangst is van de satelieten? En dat merk je vooral als je sneller gaat dan wandelen, jou snelheid is dan hoger dan dat de gps de slechte ontvangst kan bijbenen. En zeker in dit jaargetijde. Bomen vol vocht, bladerdek nog dikker.
Voor de snelheid op mijn fiets begruik ik een speedometer, voor de route de gps.

• Roet
Hij geeft toch aan dat hij vanwege de gebrekkige snelheidsregistratie, een speedsenor heeft gekocht? Exact wat jij dus hebt. Alleen bij hem is het dus nog steeds slecht, en dat verbaasd hem.

Heb je wel gecontroleerd of de speedsensor is gepaired en wordt gebruikt/gedetecteerd? En detecteert hij ook iedere omwenteling? De wielsensor, als je de standaard Garmin unit hebt gekocht, luistert vrij nauw namelijk, heb ik al ervaren. Mijn spaakmagneet had een keer een tik gehad van een tak, vervolgens daalde mijn snelheid af en toe met grote sprongen.

[ Voor 32% gewijzigd door Roet op 04-11-2013 12:25 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MBV schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:13:
ik snap niet waarom je een fiets van meer dan 3000 euro zou kopen, dat zou ik met de loterij nog niet doen.
Hmm, ik heb nog nooit een fiets gehad van onder de 3000 euro :X

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-11 10:57
@Maartend, ook niet denigrerend opgevat :)
Wel beter lezen in het vervolg :+ :P
Roet schreef op maandag 04 november 2013 @ 12:23:
Hij geeft toch aan dat hij vanwege de gebrekkige snelheidsregistratie, een speedsenor heeft gekocht? Exact wat jij dus hebt. Alleen bij hem is het dus nog steeds slecht, en dat verbaasd hem.
Precies dat dus inderdaad.
Heb je wel gecontroleerd of de speedsensor is gepaired en wordt gebruikt/gedetecteerd?
Hij is gepaired, en staat in de lijst met sensors op de Edge.
Toen ik een halve kilometer onderweg was, kreeg ik de bekende melding dat de sensor gecalibreerd was. Dan denk ik, ok, hij is nu in gebruik en overruled vanaf nu de GPS.
En detecteert hij ook iedere omwenteling? De wielsensor, als je de standaard Garmin unit hebt gekocht, luistert vrij nauw namelijk, heb ik al ervaren. Mijn spaakmagneet had een keer een tik gehad van een tak, vervolgens daalde mijn snelheid af en toe met grote sprongen.
Dat is dus wat ik ook dacht, ik denk dat ding staat niet meer goed zuiver door een tak of zo. Maar toen we vervolgens weer verhard reden was het weer een heel rustige weergave van snelheid, niet zoals als je zonder sensor rijdt, maar puur met GPS data. Wat veel onrustiger is. En dat is natuurlijk raar. Het lijkt dan alsof je in het bos op GPS data rijdt, en buiten het bos weer op de sensor, wat natuurlijk niet kan.

Ik ga zodra ik ff tijd heb eens wat sleutelen aan de plaatsing van de sensor. Ik laat wel even weten wat er uit is gekomen, want dit zou toch echt beter moeten werken dan het nu doet. (Rij al een paar jaar met een 800 op de racer en ken de werking wel goed denk ik.)

• Roet
Als je de fiets stil laat staan en het wiel roteert, detecteert hij dus wel een verandering in snelheid? Ik gebruik ook al jaren mijn 800 op mijn racer en vind hem inderdaad altijd goed werken.

Gebruik je trouwens wel het juiste profiel op de Garmin? Ik weet eigenlijk niet of dit uitmaakt, maar toch. En probeer anders eens de GPS uit te zetten en een rondje te rijden, dan weet je in ieder geval of de speedsensor zelf goed is, of dat het in de configuratie zit. En kijk even wat de omtrek is van je banden, makkelijk op te zoeken en zelf in te vullen. Beter dan een calibratie op basis van GPS, vind ik.
zonoskar schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:44:
[...]

Hmm, ik heb nog nooit een fiets gehad van onder de 3000 euro :X
Achja, ik vind het wel mooi, fietsen van liefhebbers. De opbouw van je Titus Racer X heb ik met veel interesse gevolgd, mede omdat de foto's ook de kwaliteit van het materiaal eer aan deden. De Ventana heb ik gemist helaas, de Element niet. De Enduro volg ik niet, ik heb (nog) weinig met Enduro.

[ Voor 28% gewijzigd door Roet op 04-11-2013 14:01 ]

• maartend
Roet schreef op maandag 04 november 2013 @ 12:23:
Aha. Had ik wel gelezen, wist niet dat dit dan echt als speedometer werkte. Dacht dat hij dan toch via gps snelheid bleef meten.
Dan is het een maf iets.
Nieuwe fw erop?

• NielsTn
  • Nu online
Roet schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:06:
Maar hoe verplaats je je dan, als je in het weekend ergens in het land wilt gaan mountainbiken? De trein in met al de blubber lijkt me niet echt handig?

En een hobby mag geld kosten vind ik.
ehm gewoon : fietsen (met MTB, warming up :) ),
of met trein & dagkaart fiets ;)
of met bus :) gaat prima hoor.... :)

voor klimwerk hoef ik gelukkig niet ver te reizen: Reichswald, regio nijmegen/groesbeek doet al veel.
en beetje zuidelijker (swalmen/roermond/meinweg) is ook goed met trein te doen :)

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 04-11-2013 15:55 ]

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-11 11:37

McGryphon

Veul vrouwkes!

Joopieboy schreef op zondag 03 november 2013 @ 21:41:
[...]

Daarom snap ik ook niet dat er mensen zijn die een fiets hebben onder de 10kg, las net iets van een van 6,6kg. Daar kun je toch als niet anorexia patiënt gewoon niet op fietsen? :X
Ik kon destijds op mijn fully van minder dan 10 kg prima de heuvels af stuiteren in het Schwarzwald hoor, en ik ben toch geen anorexiapatient te noemen :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Roet
Was dat die ene met die.. aparte zadelbuis op een gegeven moment?

[ Voor 80% gewijzigd door Roet op 04-11-2013 19:41 ]

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Nee, dat was de Giant BoxShock :+ en dat was een hardtail.
Veel lol gehad met dat ding. Nee, het gaat om een American Eagle Lightning ;)

[ Voor 10% gewijzigd door McGryphon op 04-11-2013 16:55 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

McGryphon schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:38:
[...]

Ik kon destijds op mijn fully van minder dan 10 kg prima de heuvels af stuiteren in het Schwarzwald hoor, en ik ben toch geen anorexiapatient te noemen :+
Whehe en een gevalletje apart qua lompheid. :+ Maar dat was wel een prachtige fiets zeg. _O_ Die Giant heb je ook wel lol mee gehad trouwens. :D

Als we het toch over gewicht hebben, ik ben inmiddels een gezondere 78 kilo met 1.97m. 8)

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Joopieboy schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:35:
[...]

Whehe en een gevalletje apart qua lompheid. :+ Maar dat was wel een prachtige fiets zeg. _O_ Die Giant heb je ook wel lol mee gehad trouwens. :D

Als we het toch over gewicht hebben, ik ben inmiddels een gezondere 78 kilo met 1.97m. 8)
88 bij 1,82 *O*

Heb het frame nog steeds hangen. Toch blijft het wel jeuken dat ding toch weer eens op te bouwen, maar ja, geld hè... En enkele jaren niet hard kunnen fietsen door kapotte knietjes :(
Ah well, ik ben inmiddels al weer dik een half jaar aan het skaten en schaatsen, denk dat mijn dijen het wel aan moeten kunnen... Eens kijken waar ik parts vandaan ga halen :D

• dnhelle
Knieproblemen? Laat je voetzolen checken. Bij overmatige platte of hoge voetzolen is de kans op knie-blessures groot. Zelf aan eigen lijf ondervonden en met een setje zooltjes ben ik weer 't mannetje. Nu mijn conditie nog ;-)

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

dnhelle schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 08:19:
Knieproblemen? Laat je voetzolen checken. Bij overmatige platte of hoge voetzolen is de kans op knie-blessures groot. Zelf aan eigen lijf ondervonden en met een setje zooltjes ben ik weer 't mannetje. Nu mijn conditie nog ;-)
Dat helpt helaas niet tegen de schade die overblijft na osgood-schlatter en blatant disregard daarvoor, met als gevolg een bijna losgescheurde kniepees een paar jaar terug ;)

Is wel helemaal mijn eigen schuld overigens. Maar, in other news, ik moet een voorvork hebben, voor de rest heb ik genoeg parts liggen om een complete fiets op te bouwen :D
80mm lucht met postmount moet ik hebben. Moet te vinden zijn :Y)

• dnhelle
Hmm nee, daar is weinig tegenaan te zolen ;)
Niet onbelangrijk: hoe lang moet je vorkbuis zijn?

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Hmm, dat check ik als ik terug in Heeswijk ben overmorgen, weet ik zo niet uit mijn hoofd na die paar jaar. In ieder geval een maat XL American Eagle Lightning :P

Overigens heb ik tegenwoordig eigenlijk geen last meer van mijn knieën, de spieren er omheen zijn inmiddels allemaal ook fatsoenlijk getraind voor de stabiliteit. Anders was schaatsen ook een stom plan geweest :+

Overigens, wat ik als het goed is nog heb liggen:
2003 American Eagle Lightning frame met Manitou Swinger 3-way
2006 Magura Marta remmen
2006 Shimano Deore naven, 6-gaats, met ZAC2000 velgen
2005 Easton EC70 stuur
2005 Easton EA70 stuurpen
wat bandjes ( speedkings, mountainkings, racekings, fast freds, barro marathon, ritchey speedmax iirc :P )
2007 Selle Italia SLR XP
Merkloze zadelpen, 350mm 27,2
2008 Shimano Deore XT crankstel
2008 Shimano Deore 11-34 cassette
KMC ketting
SRAM X.O shifters en anniversary achterderailleur
SRAM X-gen voorderailleur
Pro carbon barends
Look Quartz pedalen

Valt eigenlijk nog niks tegen, al heb ik wat goeie componenten verkocht toen ik door blessures moest stoppen.
en dat alles zo uit mijn hoofd, na al die jaren _O-

[ Voor 91% gewijzigd door McGryphon op 05-11-2013 09:10 ]

• NielsTn
  • Nu online
Gisteren de Bont Vaypor XC schoenen 'afgebakken' in de oven.
Ging goed, en conform instructies gepast.Voelt goed, maar ook vreemd (zooldikte is max 4 mm...) Dit weekend (met de brain opname) lekker peddelen (letterlijk, in de regen... 150km...).

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

dnhelle schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 08:19:
Jij en geen conditie? :P Man toen wij nog fietsen was ik na 30km helemaal leeg en jij stond nog vrolijk te stampen op de pedalen. :P Maar in de tijd dat ik nog veel fietste ging het met mijn rug en knieën ook een stuk beter, nog een motivatie om weer te gaan fietsen. Goeie schoenen edg helpt ook enorm.

Vandaag voor het eerst 'echt' gefietst op de Trek, geometrie is even wennen, dit omdat ik altijd op een (eigenlijk achteraf te klein) L frame heb gereden op aanraden van. Welke maat het nu was ben ik alweer vergeten maar de bovenbuis is qua lengte nu heel goed. De zadelpen is een +/- 300mm en die hoeft er niet volledig uit, stuur is voor mijn gevoel wel wat verder weg. Maar opzich niet onprettig. Moeten wel snel nieuwe grips op. :P

Nu bezig met alle kabels te vervangen, wat een puinzooi was dat. :P Van het weekend eens poetsen en foto's maken. Frame is buiten wat krassen en plekken erg netjes en niet geroest of wat dan ook, stukken betere basis als wat ik ooit gehad heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Joopieboy op 07-11-2013 20:20 ]

• dnhelle
Joopieboy schreef op donderdag 07 november 2013 @ 20:19:
[...]

Jij en geen conditie? :P Man toen wij nog fietsen was ik na 30km helemaal leeg en jij stond nog vrolijk te stampen op de pedalen. :P Maar in de tijd dat ik nog veel fietste ging het met mijn rug en knieën ook een stuk beter, nog een motivatie om weer te gaan fietsen. Goeie schoenen edg helpt ook enorm.
Dat is ook weer even geleden. Speelt al een tijdje een rugblessure die mijn conditie flink de das om heeft gedaan. Soit, zal wel goedkomen.

Tip voor je Trek: houd de bekende fora in de gaten. Het is zonde van je geld om nieuwe onderdelen te kopen, als je kijkt hoeveel best-buys er mogelijk zijn qua onderdelen, is het het zoekwerk waard :)
Pagina: 1 ... 58 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.