Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.357 views

Onderwerpen

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:42
Afgelopen weekend eindelijk eens de bike goed schoongemaakt met de spullen van juicylubes. Ook de ketting eens onderhanden genomen met the dirty little scrubbler. Hier kwam me een berg troep vanaf niet normaal, vooral zand. Daarna in geolied met Viking Juice en de boel trapt weer heerlijk.

Ik vind de sport nog steeds echt heel erg leuk en kan niet wachten om ook eens een echt parcour te gaan fietsen. Nu alleen nog bij ons in de bossen en heide gefietst.

Fietsen jullie trouwens overal? ook al staat er ergens een bordje 'verboden te fietsen'.

>> Signature?

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

dnhelle schreef op donderdag 07 november 2013 @ 22:49:
[...]

Dat is ook weer even geleden. Speelt al een tijdje een rugblessure die mijn conditie flink de das om heeft gedaan. Soit, zal wel goedkomen.

Tip voor je Trek: houd de bekende fora in de gaten. Het is zonde van je geld om nieuwe onderdelen te kopen, als je kijkt hoeveel best-buys er mogelijk zijn qua onderdelen, is het het zoekwerk waard :)
Oei een rugblessure ja? Wat heb je uitgespookt? :) Ga je nog wel de bossen hier in of ben je meer met de racer op pad?

En idd, ik neem binnenkort een doos spullen van een kennis over voor mijn mountainbike en zo her en der sprokkel ik wel dingen bij elkaar. Ook wel leuk. :) Ik kan altijd nog een duurdere fiets kopen met nieuwer spul erop maar eerst maar eens beetje low budget beginnen. Ik heb wel geleerd van die Decathlon, beter een goeie 2e hands voor het geld wat je wilt uitgeven dan een 'nieuwe'. :+

Iemand ervaring met de Marsh Guards btw?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-11 13:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

ChiLLeR schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:54:
Ik vind de sport nog steeds echt heel erg leuk en kan niet wachten om ook eens een echt parcour te gaan fietsen. Nu alleen nog bij ons in de bossen en heide gefietst.

Fietsen jullie trouwens overal? ook al staat er ergens een bordje 'verboden te fietsen'.
Ik hou me over het algemeen braaf aan de bordjes, als ik buiten de paden ga is het meestal om van/naar een route te komen. Met zo'n route weet je tenminste dat je (meestal) enige variatie en uitdaging krijgt. Waar zijn 'jouw' bossen en heide? Als je een dergelijke omgeving hebt, zijn er meestal ook wel routes.

[ Voor 17% gewijzigd door Demo op 08-11-2013 10:15 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:50

DjVe

Hatsaflats!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bordje "verboden te fietsen" wel eens negeer, maar dat is dan alleen als er echt niemand op de heide/in het bos is. Ik blijf natuurlijk wel op de paden, want kwetsbaar landschap beschadigen wil ik niet

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-11 11:37

McGryphon

Veul vrouwkes!

Zo, ff gemeten, balhoofdbuis van mijn frame is 17 cm lang. Weet ik dat ik voor een stuurbuis van 22+ cm moet gaan kijken, let the hunting begin! :9

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Zeau, mijn klimrek schakelt en remt ook weer, kabels vervangen, gesteld, gesmeerd en gedaan, toch wel fijn. 8) Ondanks dat het geen dure Deore set is die eronder ligt, Alivio, schakelt het verdomd goed en aan die schakelaars kan ik goed aan wennen. Binnenkort eens wat kilometers gaan maken, heb er zin aan. :9

Oja morgen eens foto's maken, is inmiddels donker. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Joopieboy op 08-11-2013 19:48 ]

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:28
Joopieboy schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 10:04:
[...]

Oei een rugblessure ja? Wat heb je uitgespookt? :) Ga je nog wel de bossen hier in of ben je meer met de racer op pad?
Racer heb ik al 1,5jr niet meer. Te weinig tijd om 2 duursporten naast hardlopen etc te doen. Dan maar alleen mtb (en maar goed ook).
Rugblessure is nog de vraag. Sluimert al ca. 2jr, en zit tussen de schouderbladen. Als ik de oorzaak nou eens wist :(

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-11 10:57
Is er iets te doen tegen geknars/gesleep van de remmen na wat modder en plassen? Erg irri. Als ik rem wordt het even minder, maar zodra je lost begint het weer net zo erg. Zelfs na afspuiten met tuinslang is het nog aanwezig. Zal wel een zandkorrel of zo zijn, maar bij ieder ritje? Grrr..

/edit
Elixir 5 trouwens

[ Voor 4% gewijzigd door UltraSub op 08-11-2013 21:01 ]

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
UltraSub schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 21:00:
Is er iets te doen tegen geknars/gesleep van de remmen na wat modder en plassen? Erg irri. Als ik rem wordt het even minder, maar zodra je lost begint het weer net zo erg. Zelfs na afspuiten met tuinslang is het nog aanwezig. Zal wel een zandkorrel of zo zijn, maar bij ieder ritje? Grrr..

/edit
Elixir 5 trouwens
Nope. Vooral bij de avid remmen is dit een veel voorkomend "probleem", het is natuurlijk niet echt een probleem. De blokken zitten erg dicht op de remschijf, dichter als bij bijvoorbeeld: Shimano remmen.

Niks aan te doen, wees blij dat het alleen bij slecht weer/modder is. Hoor vaker van mensen dat de avids ook slepen bij droog weer :+

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

dnhelle schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 20:59:
[...]

Racer heb ik al 1,5jr niet meer. Te weinig tijd om 2 duursporten naast hardlopen etc te doen. Dan maar alleen mtb (en maar goed ook).
Rugblessure is nog de vraag. Sluimert al ca. 2jr, en zit tussen de schouderbladen. Als ik de oorzaak nou eens wist :(
Oei oei, kom het vanuit de wervels dan of iets? Wel bagger. :/
En ook wel apart, ik mocht niet hardlopen vanwege de schokken die mijn knieën en rug te verwerken kreeg, alleen bij mij komt het vanuit mijn onderrug. :P

Heb jij nog pics van je racer trouwens, die heb ik nog nooit gezien denk ik. :)
UltraSub schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 21:00:

/edit
Elixir 5 trouwens
Had ik vandaag ook met mijn Shimano V-Brakes, niks aan te doen. :)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:12
Met V-brakes? Dat kan ik me niet voorstellen, dat maakt alleen herrie als je remt (en ook als je wel wil remmen maar er zoveel bagger tussen zit dat ze niet remmen :P). Schijfremmen kunnen permanent blijven aanlopen. Ik ben i.v.m. nieuwe fiets overgestapt van Hayes Stroker naar Elixer, en ik heb er tot nu toe nog geen ruzie mee.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja ok idd, maar als je schijven blijven aanlopen is er toch iets niet helemaal goed of hoort dat zo dan?
En dat is ook een reden dat ik liever goeie V-Brakes heb als cheape schijfremmen. :+

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-11 10:57
Slepen ook wel bij droog weer hoor, goed te horen als je de fiets uit de garage haalt. Als je rijdt hoor je het eigenlijk niet bij droog weer.

@Joopieboy, Elixir 5 is een cheap set? Is gewoon qua prijsstelling vergelijkbaar met XT? Ze remmen in ieder geval erg goed.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Meh nee niet bedoeld op die remmen iig, meer de keuze voor mijn eigen. Qua budget heb ik liever een goeie set V-Brakes dan dat ik een 'goedkope' simpele set schijfremmen eronder heb. :)

Net even wat foto's genomen van mijn 'dranghek':

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads7/527e0203939ed/527e02038e3d9-2013-11-09_10.04.40_%28Small%29.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads7/527e021861114/527e02185b72a-2013-11-09_10.05.42_%28Small%29.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads7/527e02272ca36/527e02271ff12-2013-11-09_10.06.44_%28Custom%29.jpg
Zie je gelijk de nieuwe kabels lopen. :)

Specs:
Frame: Trek 4500 XL 22,5" Ball Burnished bj. 2000
Balhoofdlager: Aheadset SE-1
Vork: Sync Excel 535 (wordt binnenkort vervangen)
Stuur: Bontrager Crowbar Sport
Stuurpen: Bontrager Sport 130mm
Zadelpen: Bontrager Sport
Wielen: FiR MT232 voor en Weinmann Zac 19 achter met Shimano Parrallax naaf
Crank: Shimano Altus
Shifters: Shimano Alivio Rapidfire
Grips: Richtley True Grip II
Achterderailleur: Shimano Alivio 8 speed
Voorderailleur: Shimano Altus 3 speed
Cassette: Shimano Altus 42/32/22
Remmen: Shimano V-Brakes
Banden: Swable Silento II, Continental Speedking, Continental Mountainking
Fietscomputer: Sigma Sport Targa

Enige wat ik nog zou willen weten welk bouwjaar deze ongeveer is en welk framemaat deze is. :P

Edit: en dat weet ik inmiddels. :)

[ Voor 78% gewijzigd door Joopieboy op 09-11-2013 16:02 ]

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Framemaat? Meet eens van de top van de zadelbuis naar het hart van je bottom bracket ;)

Betreft schijven/V-brakes: Ik ben begonnen ooit met Tektro V-brakes, die later vervangen door Avid Single Digit 5. Dat was al best een verbetering, tussen V-brakes onderling zit best wat verschil. Toen ik echter mijn ouwe Giant frame doormidden reed en alles diezelfde dag op mijn net binnengekomen American Eagle frame monteerde viel me op dat daar schijfremnokken op zaten. Vervolgens zag ik een setje Magura Marta schijfremmen voor 80 euro staan en een geschikte wielset voor 50 euro, en ben toen overgestapt.

NOOIT meer terug naar V-brakes! Goeie hydraulische schijfremmen functioneren beter, brengen een niet onaanzienlijk deel van de roterende massa terug naar het midden van het wiel, en je kan je velgen niet meer kapot remmen. Ook gaan de blokken langer mee en is de remkracht aanzienlijk beter te doseren. Ook met Avid Ball Bearing 5 schijfremmen heb ik wel eens gefietst, en ook deze werkten beter dan alle V-brakes die ik geprobeerd heb. Niet om te zeggen dat slechte schijfremmen niet bestaan, maar naar mijn mening is >90% van de schijfremsetjes beter dan het overgrote deel van de V-brakes.

Al is het maar dat je je rem niet los hoeft te halen als je een deuk in je velg rijdt :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

En dat laatste is voor jouw nog wel van belang. :+ En die maat is 56cm. :)

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Gaat het waarschijnlijk om een 22" dus XL frame ;)

En ik zou liegen als ik zou zeggen nooit velgen kapot te hebben gereden inderdaad :+

Al waren mijn ZTR Olympics na anderhalf jaar wedstrijdgebruik op moment van verkoop nog volledig deukloos, en om die velgen nou lomp te noemen... :+

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Toch wel idd, XL was al te verwachten omdat hij gewoon veel groter is dan die vorige van mij. :P En waar waren die velgen dan van gemaakt, gietstaal? :P

Mja ik moet niks zeggen met een gebroken trap-as. :+

Edit: inmiddels uitgevonden dat het een Trek 4500 uit 2000 is, in de kleur Ball Burnished, framemaat 22,5" oftewel XL. :P

[ Voor 38% gewijzigd door Joopieboy op 09-11-2013 17:49 ]

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

http://www.mtbr.com/cat/t...ic/prd_364987_139crx.aspx
Waren op dat moment ongeveer de lichtste MTB-velgen die te koop waren ;)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

En dat in combinatie met jouw lompigheid en gewicht? :P

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:10
beentjes gloeien na het afleggen van 153km rit... en de Bont schoenen zaten nice, al is t met de koude van vandaag wel raadzaam iets warms te regelen (overschoenen oid).
Rond 1830u was ik thuis... moe en voldaan :P het was een leuke D1/D2 rit....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is met recht een leuke rit geweest ja, nu lekker warm voor de kachel en in slaap vallen zeker. ;)

• NielsTn
Joopieboy schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 19:57:
Dat is met recht een leuke rit geweest ja, nu lekker warm voor de kachel en in slaap vallen zeker. ;)
Nog niet in slaap, maar na een warm ligbad, een frietje en nu op de bank... zal 't niet lang duren ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• MBV
Zo, ook eens een foto dumpen van mijn mountainbike:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vR6LixMoQQpI8vUIoGQi7vuz/full.jpg
[frustratie]
Zoals ik al heb laten doorschemeren heb ik een nieuwe fiets gekocht. Trek Top Fuel 9, vuurrood, dus modeljaar 2011. Die heb ik in Oostenrijk (Zillertal) gekocht toen ik op vakantie was, ik dacht een mooi koopje in een overjarig model te zien. Lekker lichte 26" aluminium fully met remote lockout voor en achter. De ellende begon al vrij snel:
- remote lockout achter werkte niet. Ik dacht dat het een kwestie van afstellen was, maar de kabel gleed door het tonnetje heen. Schroefje opnieuw vastgezet, en dat leek te helpen. Niet dus: na een dag was hij weer weggegleden. Daarbij was de buitenkabel van de lockout-kabel raar weggeschoten bij een landing of zoiets, dus achteraf gezien was de buitenkabel toen al te kort. Ik heb de buitenkabel een paar millimeter korter gemaakt zodat de uiteindes weer recht waren, en de binnenkabel ingekort om de rafels eraf te hebben. Helaas was de kabel toen te kort om de veerweg achter te gebruiken: als de demper omlaag gaat moet de kabel dat opvangen. Ik dacht dat met een ander stuk kabel te hebben gecompenseerd, maar niets bleek minder waar: bij het eerst volgende MTB-rondje ben ik het tonnetje verloren. Inmiddels heb ik die bij Sabma besteld, de lokale Trek-dealer kon dat onderdeel niet zelf krijgen 8)7
- De remkabel voor liep achter de lockout van de Fox-vork langs, waardoor de lak al na 1 ritje mat was. Rem losgehaald en voor de lockout langs was geen probleem. Ik ga dat plekje eens oppoetsen, waarschijnlijk zie je er dan niks meer van. Brengt me bij de volgende:
- De remkabel van de achterrem loopt over de staande achtervork, langs de rechterkant van de zadelpen en weer terug naar links, om de veerweg op te kunnen vangen. De amateurs van die Oostenrijkse fietsenboer hebben de remkabel achter de versnellingskabel van het voorderailleur langs laten lopen. Niet alleen de lak, maar ook het aluminium is weggevreten door de slijtage! :x Van 10 ritjes, in de orde van grootte van 2x Bergschenhoek. Iemand die ze de vriendelijke groeten wil doen in Zillertal? :(
- De fiets geeft me nog steeds weinig vertrouwen als het naar beneden gaat. Met de standaard banden was het dramatisch, maar ook met Nobby Nic voor wil het niet lekker. Ik hoop dat een kortere stuurpen dat oplost, gevoelsmatig zit het gewicht te ver naar voren
- Als je valt zijn er wel erg veel kwetsbare dingen die bij de grond komen. Ik ben onderuit gegaan op asfalt (te hard de bocht om, met te harde banden, te nat asfalt). Stom, kan gebeuren, maar normaal landde mijn fiets dan op de trappers, het stuur, het zadel en mijn quickrelease. Bij deze fiets zit er geen quickrelease maar ABP waar dus een afdekkapje van zoek is.
- Ik wilde met 2 kettingen gaan rijden. Ik denk dat ik sinds de zomervakantie iets van 10 offroad ritjes heb gemaakt, maar mijn gebruikte ketting is al net zo lang als de gebruikte ketting van mijn oude MTB :X Ik hoop maar dat dat goed gaat :X Probleem 2: ik wil missing links gebruiken om de kettingen te wisselen. Daarvoor heb ik dus 10sp KMC missing links gekocht, blijken die niet op de shimano ketting te passen :X
[/frustratie]

Is er een missing link systeem wat past op een Shimano 10sp ketting?

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mooi fiets om te zien maar zo te horen wil ik niet met je ruilen. :+

• MBV
Als ik jouw fiets had zou ik niet klagen als dat wel mocht, in onderdelen is hij genoeg waard om wat leuks te kopen :P

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Haha ja dat is wel, meer van bij wijze van spreken. Qua specs een leuke fiets maar ik ben zeker niet ontevreden over de mijne. :)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Kmc missing link moet gewoon werken op shimano 10spd. Op mijn racer zat af fabriek een shimano 105(vergelijkbaar met slx) ketting met een kmc missing link.
McGryphon, welk deel van de roterende massa gaat richting het midden van je wiel met schijven t.o.v. velgremmen dan? Dat stukje velgrand weegt toch niet veel? En je bent dat gewicht weer kwijt aan de kruislings gevlochten spaken die langer zijn t.o.v. radiaal, wat met velgremmen wel mag. Ik ben overigens absoluut voor schijfremmen op de mtb hoor, geeft me ook veel meer vertrouwen in afdalingen.

• MBV
Hoe moet je die dan erop krijgen? Ik heb een nieuwe 10spd XT ketting gekocht, en een 10spd KMC missing link, maar ik krijg het ding er niet op. De ketting is een halve millimeter te dik.

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

TheLemon schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 22:32:
McGryphon, welk deel van de roterende massa gaat richting het midden van je wiel met schijven t.o.v. velgremmen dan? Dat stukje velgrand weegt toch niet veel? En je bent dat gewicht weer kwijt aan de kruislings gevlochten spaken die langer zijn t.o.v. radiaal, wat met velgremmen wel mag. Ik ben overigens absoluut voor schijfremmen op de mtb hoor, geeft me ook veel meer vertrouwen in afdalingen.
Toch echt de velgrand ;)
Je zou zeggen dat dat geen significant verschil zou maken, maar het scheelt toch al snel 20 à 25% in gewicht van de velgen, uitgaand van kwaliteits(wedstrijd)velgen. Daarmee zit je al snel aan de 100+ gram gewichtsverschil; dat wil zeggen dat je met zwevende remschijven een netto gewichtswinst kan behalen (op roterende massa), en zelfs al schaaf je 100 gram van de velg en voeg je 200 gram toe als schijf; het zit dusdanig dichter bij de naaf dat het in elk geval, behalve bergop boven een bepaalde (ik ga nu met mijn zatte hoofd niet rekenen), vrij hoge hellingsgraad, voordelig uitpakt voor de energie die de biker in het versnellen zal moeten stoppen.
Overigens zou ik zelfs met velgremmen op een mountainbike nooit voor radiaal spaken kiezen; het ziet er leuk uit en is zijdelings (theoretisch)* stijver, echter worden de trillingen door een radiaal gespaakt wiel dusdanig veel minder gedempt dat je al relatief snel dusdanig vermoeid wordt daardoor dat je prestaties gaan afnemen. Nou heb ik twee keer aan de 24-uurs in Assen meegedaan en heb dus misschien een ander uitgangspunt, maar bij dat uitgangspunt zal ik waarschijnlijk wel blijven ;)

*Theoretisch? Ja. In de praktijk bij gelijke spanning op de spaken ook, echter worden er op radiale wielen vaak vanwege het grote nadeel dat ik eerder noemde minder spanning gezet waardoor dit voordeel wegvalt. Daar ben ik persoonlijk niet bepaald fan van; "hey, techniek X doet variabele A beter ten koste van variabele B. Maar als we nu variabele C verlagen doet A hetzelfde als bij conventionele methoden, laten we schijt hebben aan dat variabele B er significant onder lijdt! Het is iets anders, dus vooruitgang!"

Goed voorbeeld? Mavic Crossmax, iig jaren 2006 t/m 2009. Aluminium spaken, want lichter. Maar dat vertoont metaalmoeheid, en sneller dan staal! Gooien we er wel meer spanning op, want dan rekken de spaken minder dus zullen er minder scheuren optreden. Dat je daardoor de spaken dikker moet uitvoeren waardoor je geen gewicht meer wint, een enorm grote verticale stijfheid en dus ~0 comfort moet aanhouden, en alsnog wielen breekt zodra de belasting ook maar _iets_ te veel wordt zijdelings? Maakt niet uit, aluminium spaken is iets anders, dus geef ons maar 500+ euro voor je wielsetje. Dat je een lichtere, sterkere en beter gelagerde wielset kan krijgen voor 300 euro maakt ze niet uit; dat is niet 1 enkel bekend merk en "hullie is nie innovatief nie!"

...Ja, ik ben enigszins getraumatiseerd door crossmax-evangelisten destijds en sleep het er wellicht wat ongevraagd bij. Toch moet ik het ff kwijt en vind ik het relevant. Zeker aangezien het nooit de schuld was van de wieltjes of fabrikant als het kapotging... Waardeloze service kreeg je :')

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Whaha geniaal voorbeeld idd maar daar had je al eens over geschreven geloof ik he? :P
Maar goeie uitleg hierover zeg, nooit zoveel bij stilgestaan. Hoewel ik dan ook niet echt ervaring heb met schijven en ook niet echt kijk naar gewicht, toch heel interessant. :)

• NielsTn
Zojuist op verzoek de filmopname gemaakt van de Brain met ideetjes van jullie.
nu eerst even afmonteren :) en uploaden

17:00u: Done! nu ook met stukje 'proefrijden' erbij waarbij ik naast een bospad ook een spoorwegmonument de voorvork laat werken.

[ Voor 44% gewijzigd door NielsTn op 10-11-2013 17:07 ]

• Roet
  • Laatst online: 13:46
Baas, je hebt het best netjes gedaan moet ik zeggen! Je ziet ook dat met de brain aan, tijdens de eerste bump de shock maar voor de helft van zijn uiteindelijke veerweg inveert. Maar het valt me nog alles mee hoeveel hij veert, dat doet hij best goed moet ik zeggen!

Zeker op het vlakke is het verschil wel evident trouwens.

Merkte je zelf nog verschill qua gevoel, toen je over dat spoorwegmomnument heenreed?

• NielsTn
Roet schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:02:
Baas, je hebt het best netjes gedaan moet ik zeggen! Je ziet ook dat met de brain aan, tijdens de eerste bump de shock maar voor de helft van zijn uiteindelijke veerweg inveert. Maar het valt me nog alles mee hoeveel hij veert, dat doet hij best goed moet ik zeggen!

Zeker op het vlakke is het verschil wel evident trouwens.

Merkte je zelf nog verschill qua gevoel, toen je over dat spoorwegmomnument heenreed?
zonder brain (dus totale brain uitgeschakeld) kwam ik al snel letterlijk tot stilstand na de 5e klap...
met Brain rolde ik er over. Klappen voel je wel, maar toch anders/zachter. Moeilijk te beschrijven.
Echt veel er over heen durf ik niet (ik wou nog met hogere snelheid doen, kijken wat snelheid op de respons van Brain doet), aangezien die 2 stalen railsbalken ernaast niet zo 'vergevingsgezind' zijn als je plat gaat :)

Maar goed te lezen dat 't idee en resultaat bevalt :D

Je kan de BRAIN ook vol Actief zetten (dus maximaal) maar ik koos voor 5 clicks van max, omdat daar mijn gevoel gaf dat de vork dan al gedempt is om pompen te onderdrukken.

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 10-11-2013 20:11 ]

• dnhelle
Kijk! Dat ziet goed uit. Dit geeft duidelijk de functie van brain aan tov voorgaand filmpje. Netjes hoor!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:14

Nox

Noxiuz

Ik heb linkjes van BBB, die werken prima. Even een tang schuin erop zetten om ze los te krijgen en klaar. Zijn niet bedoeld om onderweg los te halen maar thuis kan dat wel.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• TheLemon

TheLemon

@mbv geen idee, misschien heb je dan toch een verkeerde ML te pakken.
@mcgryphon goed verhaal, alu spaken, bizar. Alu nippels kende ik wel.
Zelf gisteren een spaak gebroken, in de nippel, wel apart. Hoe zou dat kunnen komen? Zijn wel goede wielen volgens mij, DT Swiss XR20. Ik denk zelf omdat ik laatst een slag eruit gedraaid heb, misschien de spaak getordeerd, doordat deze niet vrij kon draaien in de nippel.

• Vos
  • Laatst online: 17:33

Vos

AFCA

Weer bezig om de Epic klaar te maken voor de winter. Al tijd niet op gezeten i.v.m. aanschaf van racefiets. Juni vorig jaar naar de Harz was laatste ritje...

Heb o.a. nieuwe (good old) octalink trapas er in gezet, had een v1 maar een v2 kon er wel in zei de LBS. Niet dus kwam ik achter toen ik de crank er op wilde zetten :p.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/579904_10151854665760497_58860566_n.jpg

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Poser! :P Mooie bike heb je daar. :)

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

TheLemon schreef op maandag 11 november 2013 @ 08:42:
@mbv geen idee, misschien heb je dan toch een verkeerde ML te pakken.
@mcgryphon goed verhaal, alu spaken, bizar. Alu nippels kende ik wel.
Zelf gisteren een spaak gebroken, in de nippel, wel apart. Hoe zou dat kunnen komen? Zijn wel goede wielen volgens mij, DT Swiss XR20. Ik denk zelf omdat ik laatst een slag eruit gedraaid heb, misschien de spaak getordeerd, doordat deze niet vrij kon draaien in de nippel.
Ik kan de XR20 zo niet vinden, heeft die ook aluminium spaaknippels? If so, dan is de kans vrij groot dat het geheel inderdaad getordeerd is. Het grootste nadeel van aluminium nippels is namelijk dat, als je ze bij montage niet goed invet, ze zich chemisch gaan binden aan de spaak.
Is me ook met messing nippels wel eens overkomen trouwens, maar dan gaat het over wielen van meer dan 10 jaar oud. Messing is namelijk min of meer zelfsmerend, waar aluminium dat absoluut niet is.

Ik heb zelf overigens op het vlak van wielen spaken geleerd dat je altijd wat vet op de spaken doet voor je de nippels er op draait, helaas lijken in ieder geval verschillende fietsenmakers dat niet te doen, en bij machinaal gespaakte wielen is het in mijn ervaring nogal een crapshoot. Mavic doet het op sommige modellen bijvoorbeeld wel, en op anderen niet. Crossrides heb ik toen ik nog bij een fietsenmaker werkte vaak met vastgerotte nippels terug zien komt, terwijl dat zo'n beetje het enige was dat wel goed ging met crossmaxen.

Over wielen gesproken: bij de komende heropbouw van mijn mountainbike komen er mijn oude Deore/ZAC2000 wieltjes weer in, maar ik realiseer me net dat ik in het geval dat ik wil upgraden tegenwoordig nog maar een paar kilometer bij Ernie Frieke vandaan woon. Zo'n beetje de enige in NL die wielen spaakt waar ik nooit gezeik mee heb gehad of over heb gehoord; enige nadeel is de prijs. Maar ja, om de illustere Keith Bontrager aan te halen: "Strong, light, cheap. Pick two."
Áls ik voor een nieuwe wielset ga weet ik vrij zeker dat ik wederom voor Hope naven zou gaan; de enige naven die in mijn ervaring nog beter zijn zijn Chris King, en die zijn ècht duur. Ook XTR naven zijn goed, maar ook die zijn duurder dan Hope. En ik ben niet de enige die deze naven hoog heeft zitten; de bikers die ik ken(de) in Schotland en Wales geven er best hoog over op. En als het èrgens vaak 1 grote baggerzooi is... :+

[ Voor 23% gewijzigd door McGryphon op 11-11-2013 15:39 ]

• ChiLLeR
  • Laatst online: 14:42
Demoniac schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 10:15:
[...]
Ik hou me over het algemeen braaf aan de bordjes, als ik buiten de paden ga is het meestal om van/naar een route te komen. Met zo'n route weet je tenminste dat je (meestal) enige variatie en uitdaging krijgt. Waar zijn 'jouw' bossen en heide? Als je een dergelijke omgeving hebt, zijn er meestal ook wel routes.
'Mijn' bossen en heide zijn in 't Gooi rondom Huizen. Hier is geen echt parcour, dichtbijzijnde is de lage vuursche. Bijvoorbeeld deze rit: http://goo.gl/iqvnJp (Runtastic)

>> Signature?

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

offtopic:
Zeil je ook daar misschien? Heb daar nooit gefietst, maar wel in zo'n bootje geprutst :+

Binnenkort Joopieboy maar eens met wat oude mid-level onderdelen verblijden die ik nog heb liggen, ze liggen mij alleen maar in de weg :+

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Haha dat komt mij alleen maar ten goede. Hoewel het spul nu ook niet slecht is. :D Maar altijd handig, zo haal ik binnenkort een set wielen ergens op (simpel en degelijk 26 inch voor V-Brakes) en een doos spullen en waarschijnlijk heb ik een voorvork gescoord. Kunnen we weer hobby'en! *O*

• MBV
16"? Ga je BMX-en :+

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Joopieboy schreef op maandag 11 november 2013 @ 17:23:
Haha dat komt mij alleen maar ten goede. Hoewel het spul nu ook niet slecht is. :D Maar altijd handig, zo haal ik binnenkort een set wielen ergens op (simpel en degelijk 16 inch voor V-Brakes) en een doos spullen en waarschijnlijk heb ik een voorvork gescoord. Kunnen we weer hobby'en! *O*
Mwoah, denk wel dat het spul wat je nu hebt het niet zo lang bij mij in wedstrijden uitgehouden zou hebben als wat ik nu nog heb liggen... maar dan heb je het ook over iemand hè :+

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dus ik kan er nog best 2-3 jaar mee doen? ;) En het scheelt dat het een low budget fiets is. :+
Damn you :+

• TheLemon

TheLemon

McGryphon schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:52:
[...]
Ik kan de XR20 zo niet vinden, heeft die ook aluminium spaaknippels?...
Blijkt een Scott specifieke wielset te zijn, maar ik ben erachter dat er DT Swiss Super Comp spaken in zitten en die zijn verrot slecht te krijgen. Die Ernie Frieke kan ze ook niet leveren en raadt ze om 1 of andere reden af, maar ja daar heb ik weinig aan want ik heb weinig zin (lees: geld) om dat wiel helemaal opnieuw op te bouwen. Spaaknippels zijn geanodiseerd rood, en de spaakgaten in de velg hebben zo'n ringetje, dus zal wel alu zijn idd.
Ik heb ook de gewoonte om netjes alle draad van spaken in te vetten als ik een wiel bouw, valt me wel tegen van zo'n dure fiets dat dat dan niet in orde is.

Een ander type spaak ertussen lijkt me niet zo'n goed idee toch? Hoewel het misschien helemaal niet zo'n probleem is zolang je wiel recht is.

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Hmm, supercomp hadden ze vroeger bij Rose Versand maar tegenwoordig niet meer zie ik. Ik zou in jouw geval er een enkele DT Comp spaak tussen gooien, die is marginaal dikker, maar een minder groot verschil met de Supercomp dan de Revolution heeft. Comp is 2.0/1.8/2.0, supercomp 1.8/1.7/2.0, en Revolution is 2.0/1.5/2.0. Wel ga je dan ook een andere nippel moeten hebben, of je nou voor comp of revo gaat, want je zit met 2.0 aan velgzijde in plaats van 1.8.

En ja, het valt tegen dat dat niet altijd gebeurt, het slaat ook eigenlijk nergens op, maar wat kapot gaat moet nieuw gekocht worden hè. Een wielset die eeuwig mee gaat, daar verdienen ze maar 1 keer geld aan...

Overigens had ik zelf zeker van DT wel beter verwacht, ik heb dat merk redelijk hoog zitten. Ik ga altijd voor DT spaken in plaats van Sapim, en waren ze iets goedkoper geweest zou ik waarschijnlijk voor DT 240s naven gegaan zijn destijds in plaats van Hope Pro II. Ook hun velgen heb ik, met uitzondering van een paar slechte batches van de XR4.2 in 2007-8, nooit gedoe mee gehad.

[ Voor 22% gewijzigd door McGryphon op 12-11-2013 11:05 ]

• TheLemon

TheLemon

Ik heb een grote webshop in Duitsland gevonden (bike24) die ze los verkoopt, zelfs mijn rode nippeltjes! En ook voor een heel vriendelijke prijs.
En ik heb antwoord van Scott over de specs van de DT Swiss XR20 wielen. Ik zet dat hier even neer zodat Googlende Scott bezitters er nog iets aan kunnen hebben later (verder is deze info nergens te vinden namelijk):
Het model van naven zijn de dt-swiss 370 naven en de velg is een dt-swiss 445d. Handig, dan kan ik ff de lengte dubbelchecken met de DT Spoke Calculator.

Dank voor het meedenken! Nu genoeg over spaken, laten we weer gaan fietsen :)

• NielsTn
zojuist een kameraad die zijn Epic Marathon 29er (2014) in ontvangst heeft genomen. En zelf nog eens naar de bidon-houders gekeken. Met het lossen van de imbus-boutjes, kon ik beide houders laten zakken en passen er toch 2x 750ml bidons in mijn Epic Exper 29er (2014) :)

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 14-11-2013 21:29 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Vos schreef op maandag 11 november 2013 @ 09:52:
Weer bezig om de Epic klaar te maken voor de winter. Al tijd niet op gezeten i.v.m. aanschaf van racefiets. Juni vorig jaar naar de Harz was laatste ritje...

Heb o.a. nieuwe (good old) octalink trapas er in gezet, had een v1 maar een v2 kon er wel in zei de LBS. Niet dus kwam ik achter toen ik de crank er op wilde zetten :p.

[afbeelding]
Mooie fiets hoor maar... hij lijkt een paar maten te klein? :P Of ben ik de enige die het opvalt?

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Specialized heeft vrij lange frames tov de hoogte, daarnaast zie ik een best lange stuurpen, dus heel onrealistisch lijkt het me niet. Ik reed zelf altijd op een fiets die (vooral op foto's) juist groter leek dan ik nodig zou hebben ;)

• MBV
TheLemon schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 22:32:
Kmc missing link moet gewoon werken op shimano 10spd. Op mijn racer zat af fabriek een shimano 105(vergelijkbaar met slx) ketting met een kmc missing link.
Ik heb inmiddels een SRAM missing link, ook dat werkt voor geen meter. Op een 9-speed ketting kan je met minimale kracht een missing link ertussen zetten, samendrukken (zijdelings), en uit elkaar trekken. Vervolgens druk je het samen, duw de ze naar elkaar, en je ketting is weer los. Ik kreeg het niet voor elkaar op de nieuwe ketting die op mijn MTB zit, dus heb ik het geprobeerd op de ketting die aan de spijker hangt. Daar kreeg ik uiteindelijk de KMC missing link op mijn 10 speed ketting, en had een waterpomptang nodig om hem weer los te krijgen 8)7 Op de nieuwe ketting heb ik nu maar even een oude 9 speed missing link gezet als placeholder, maar dat is natuurlijk geen oplossing. Wat doe ik verkeerd? Als het zoveel moeite kost om een nieuwe ketting erop te zetten, dan bestel ik wel vast de nieuwe cassette, want dan ga ik echt niet elke rit wisselen :X

• NielsTn
MBV schreef op zondag 17 november 2013 @ 17:38:
[...]

Ik heb inmiddels een SRAM missing link, ook dat werkt voor geen meter. Op een 9-speed ketting kan je met minimale kracht een missing link ertussen zetten, samendrukken (zijdelings), en uit elkaar trekken. Vervolgens druk je het samen, duw de ze naar elkaar, en je ketting is weer los. Ik kreeg het niet voor elkaar op de nieuwe ketting die op mijn MTB zit, dus heb ik het geprobeerd op de ketting die aan de spijker hangt. Daar kreeg ik uiteindelijk de KMC missing link op mijn 10 speed ketting, en had een waterpomptang nodig om hem weer los te krijgen 8)7 Op de nieuwe ketting heb ik nu maar even een oude 9 speed missing link gezet als placeholder, maar dat is natuurlijk geen oplossing. Wat doe ik verkeerd? Als het zoveel moeite kost om een nieuwe ketting erop te zetten, dan bestel ik wel vast de nieuwe cassette, want dan ga ik echt niet elke rit wisselen :X
d'r zijn voor ca. 10 euro mooie tangetjes te verkrijgen om de quiclink in een ogenblik te openen. Anders kun je nog met een waterpomptang de quicklink diagonaal vastgrijpen en voorzichtig kracht er op zetten. Gaat ie ook los.

Vandaag heerlijke MTB clinic gehad in omgeving Tegelen/Reuver/Witte Stein. Weinig aanmeldingen dus ik was de enige die in de 'gevorderden/expert' clinic deelnaam. Wel veel geleerd van de 2 instructeurs en ook wat tips gekregen en toegepast rondom klimmen van wortelpaden :D

[ Voor 1% gewijzigd door NielsTn op 17-11-2013 19:49 . Reden: juiste link toegevoegd voor geinteresseerden. Heb er geen commercieel belang bij FYI ]

• MBV
Ja, maar dan moet ik ze dus wel eerst erin krijgen. Bij een versleten ketting gaat dat net, bij een nieuwe ketting net niet.

• TheLemon

TheLemon

Geen idee wat daar mis gaat. Het losmaken kost mij overigens ook vaak veel moeite hoor.
Vanmorgen sinds een jaar weer eens Loonde/Drunense duinen gedaan, track ligt er perfect bij momenteel. Geen modder en mul zand is lekker stevig nu. Echt lekker hard doorheen geknald dus. Ik vind het wel een heerlijke route om hard te gaan, nergens zwaar of technisch moeilijk.
Daarna met een omweg naar huis en de route in Dorst ook ff meegepakt. Ook erg tof, maar wel eentoniger doordat het echt alleen maar slingert. Goed aangelegde kuipjes, dat wel.

• Nox

Nox

Noxiuz

MBV schreef op zondag 17 november 2013 @ 20:35:
Ja, maar dan moet ik ze dus wel eerst erin krijgen. Bij een versleten ketting gaat dat net, bij een nieuwe ketting net niet.
BBB linkjes gingen hier zonder problemen in mijn nieuwe ketting, die volgende keer overwegen? Ze zijn niet voor hergebruik maar dat kan met een waterpomptang zo opgelost worden. Inderdaad diagonaal erop zetten. Spanning even van je ketting halen ;)

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Mag ik jullie mening over de volgende fiets click.

Ik wil weer eens gaan mtb'en en ik had mijn zinnen gezet op een Kona Unit. Deze KTM is dan ook van een hele andere orde. Maar het lijkt me zelf wel een mooie deal.

• Vos
  • Laatst online: 17:33

Vos

AFCA

NoxiuZ schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 00:53:
[...]

Mooie fiets hoor maar... hij lijkt een paar maten te klein? :P Of ben ik de enige die het opvalt?
McGryphon schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 01:01:
Specialized heeft vrij lange frames tov de hoogte, daarnaast zie ik een best lange stuurpen, dus heel onrealistisch lijkt het me niet. Ik reed zelf altijd op een fiets die (vooral op foto's) juist groter leek dan ik nodig zou hebben ;)
Klopt :). Heb een vrij lange stuurpen en ook zadelpen. Ik kan er prima uren op zitten :). Moet zeggen dat de foto ook wel wat vertekend.

• dnhelle
FMS schreef op maandag 18 november 2013 @ 10:29:
Mag ik jullie mening over de volgende fiets click.

Ik wil weer eens gaan mtb'en en ik had mijn zinnen gezet op een Kona Unit. Deze KTM is dan ook van een hele andere orde. Maar het lijkt me zelf wel een mooie deal.
KTM maakt sinds een paar jaar prima mtb's, daar niets mis mee.
Afmontage ziet er ook prima uit, enige opmerking is de enigszins hoge vraagprijs voor een 26"fully van een niet-premium merk.

Besides: je zegt het zelf al: het verschil tussen een Unit en deze bike is wel heel groot. Ben je zeker voor welk terrein je hem gaat gebruiken?

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

dnhelle schreef op maandag 18 november 2013 @ 11:44:
[...]

KTM maakt sinds een paar jaar prima mtb's, daar niets mis mee.
Afmontage ziet er ook prima uit, enige opmerking is de enigszins hoge vraagprijs voor een 26"fully van een niet-premium merk.

Besides: je zegt het zelf al: het verschil tussen een Unit en deze bike is wel heel groot. Ben je zeker voor welk terrein je hem gaat gebruiken?
Ik heb vroeger op een starre fiets gereden. Die werd voornamelijk ingezet op de Heuvelrug, Lage Vuursche, Den Treek enzovoort. Ik ben ook altijd van mening geweest dat een starre fiets in Nederland bijna altijd voldoende is. Vandaar dat de keuze eerst viel op de Kona.

De verkoper is wel bereid om in prijs te zakken. Wat zou volgens jou een redelijke prijs zijn?

Weten jullie ook of naast Singlespeed.nl andere verkooppunten in de omgeving van Utrecht zijn die Kona verkopen?

• dnhelle
FMS schreef op maandag 18 november 2013 @ 12:55:
[...]

De verkoper is wel bereid om in prijs te zakken. Wat zou volgens jou een redelijke prijs zijn?
850 lijkt me een heel faire prijs (aan beide zijden ;))

• NielsTn
Hoe train je jezelf in overwinnen van angst bij steile hellingen (afdalingen dus)?
Ondanks dat ik vaak en veel fiets door bossen en dus eigenlijk uren genoeg maak, 'verkramp' ik vaak toch (onverwacht) als het te diep /steil afwaarts gaat....
tips anyone?

• zonoskar
  • Laatst online: 18:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dat is en blijft moeilijk. Het helpt soms als iemand het voordoet, maar vaak ook niet. Ik heb het meegemaakt bij een vriend van me. Ik die afdaling al 10x voor gedaan en hij bleef maar steken net voor het randje.

Je bent niet alleen:
http://www.mountainbike.n...viewtopic.php?f=1&t=99247

http://www.mountainbike.n...viewtopic.php?f=1&t=89927

http://www.mountainbike.n...viewtopic.php?f=8&t=87185

http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=17&t=29083

[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 18-11-2013 15:47 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• dnhelle
NielsTn schreef op maandag 18 november 2013 @ 15:22:
Hoe train je jezelf in overwinnen van angst bij steile hellingen (afdalingen dus)?
Ondanks dat ik vaak en veel fiets door bossen en dus eigenlijk uren genoeg maak, 'verkramp' ik vaak toch (onverwacht) als het te diep /steil afwaarts gaat....
tips anyone?
Wat Zono zegt, dat verschilt per persoon. Ik heb twee aanvliegroutes:
1. Houding & gevoel: gelijk!
Je buik zegt remmen en je hoofd zegt doen. Dát verschil maakt mij altijd krampachtig of ik iets rijd of niet. Laat je hoofd luisteren naar je buik (soms kan het gewoon ook ff niet) of andersom, laat je buik luisteren naar je hoofd. Dat laatste is alleen aan te raden als je weet dat je bepaalde technieken hebt, je uitgerust bent, en je adequaat snel kan reageren. Wat mij dan altijd helpt is om af te stappen en ook gewoon tegen mezelf te zeggen dat dit gewoon spannend is. Zorgt ervoor dat je hoofd- en buik het met elkaar eens is. /zweverig.
2. Trapjes rijden
Ga trapjes rijden! Zoals al in 1 v.d. mtb.nl tips staat, is voor veel mensen al een stoeprandje afrijden vervelend. Doe er dan eens 2 achter elkaar, of 3, of 2x 3 achter elkaar. Je zal zien dat je op een gegeven moment een flinke staircase kan rijden. Hetzelfde geldt ook voor natuurlijke obstakels. Rijd eerst eens over een boomstammetje voordat je al bunny-hoppend mr. Bender nadoet (voor de leken: YouTube: josh bender drop( gonzalo))

• Nox

Nox

Noxiuz

Gang is alles, je moet een beetje vertrouwen hebben in je fiets. Daarnaast geldt gewoon dat rustig aan doen soms gevaarlijker is dan gang is alles. Oefen eens in wat mul zand, daar krijg je hetzelfde, gang is alles. Zolang jij relaxt op je fiets zit gaat dat goed. Ik heb er zelf ook last van, ik doe de nok in Schoorl ook niet graag bij heel mul zand, maar in de route zitten een paar drops verborgen en ik heb een keer een drop met loopsnelheid genomen, nou dat deet pijn aan mijn ballen terwijl drops en jumps die ik onverwacht nam een stuk beter gingen (is ook goed voor de adrenaline) omdat je niet duikt maar gewoon een stukje zwevend zijn.

Er zijn grenzen maar die bereik je niet snel, daar kom je wel achter :P

• TheLemon

TheLemon

Ik ben ook echt geen held en een paar keer vallen is niet goed voor je zelfvertrouwen, maar toch werkt herhaling voor mij het best. Zoek zoveel mogelijk spannende stukken op. Vaak heb je in de buurt wel één of andere zandbult of regenwaterreservoir (kuil) met een helling van tegen de 45°. Of trappen idd.

Vraagje van mij: de laatste twee ritten piept mijn voorvork (Fox f-series) bij de rebound een beetje, met name bij herhalend pompen, dus als hij 'warm' is. Wat kan dat zijn?

• NielsTn
gewoon dus mijn angst overwinnen door doen... huiswerk voor mijn 2014 29er Epic (ca3 weken jong)... nu nog langere dagen want ik vertrek naar mn werk in t donker en keer terug in t donker ...

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zo vandaag voor het eerst 2x Lage Vuursche gereden, zo dat is wel even wennen met wat ik normaal rij (Route Hattem/Heerde), mijn rug en schouders hebben genoeg te voorduren gehad! Verneem ze nu gewoon nog hehe... Wel een mooie route, wel een gigantisch verschil maar wel leuk om eens te doen! :P Nadeel is dat we wel ongeveer 8km moesten fietsen voordat we er waren, gingen vanuit mijn werk er heen. Volgende keer gewoon de auto er parkeren. Denk dat we er ongeveer 40 munten over gedaan hebben per ronde. Geen idee of het snel is maar voor mijn idee kon het sneller, alleen ben ik nog niet zo'n held in de tochtjes, wel fijn dat er geen gigantische plassen waren. Maar 2x een plasje tegengekomen.

Nog maar een paar maandjes aan het mtb'en , maar tot nu toe bevalt het me goed :P

[ Voor 5% gewijzigd door SaURoN op 20-11-2013 18:35 ]

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 15:13
SaURoN schreef op woensdag 20 november 2013 @ 18:34:
Zo vandaag voor het eerst 2x Lage Vuursche gereden, zo dat is wel even wennen met wat ik normaal rij (Route Hattem/Heerde), mijn rug en schouders hebben genoeg te voorduren gehad! Verneem ze nu gewoon nog hehe... Wel een mooie route, wel een gigantisch verschil maar wel leuk om eens te doen! :P Nadeel is dat we wel ongeveer 8km moesten fietsen voordat we er waren, gingen vanuit mijn werk er heen. Volgende keer gewoon de auto er parkeren. Denk dat we er ongeveer 40 munten over gedaan hebben per ronde. Geen idee of het snel is maar voor mijn idee kon het sneller, alleen ben ik nog niet zo'n held in de tochtjes, wel fijn dat er geen gigantische plassen waren. Maar 2x een plasje tegengekomen.

Nog maar een paar maandjes aan het mtb'en , maar tot nu toe bevalt het me goed :P
8km ... toch ideaal om op te warmen / af te koelen.
Dus goed om blessures te voorkomen + je helpt je uithouding er ook nog es wat bij.

• MBV
Dat is het voordeel, maar het nadeel is dat veel mensen maar beperkte tijd (en conditie :P) hebben en dat liever gebruiken om door het terrein te raggen :)

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MBV schreef op woensdag 20 november 2013 @ 18:50:
Dat is het voordeel, maar het nadeel is dat veel mensen maar beperkte tijd (en conditie :P) hebben en dat liever gebruiken om door het terrein te raggen :)
Vooral de beperkte tijd, tis nu snel donker en moet gewoon werken door de weeks dus eigenlijk weinig te fietsen naast het weekend. Nu een half dagje opgenomen, fiets liever niet in het donker op onbekend terrein :P Sowieso fiets ik liever met donker niet in het bos, dan ga ik liever hardlopen hehe ;)

Het is wel fijn om even op te warmen, maar vind op de weg fietsen totaal niks aan dus dat helpt ook al niet erg hehe :P

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Lage Vuursche is ook heel leuk met lampjes hoor ;-) Rij alleen niet langs de camera's van Drakenstein...

Ik fietste voorheen vanuit Utrecht naar LV (15 km) en ging dan via Groenekan door de bossen naar de route.

• NielsTn
vandaag maar zo'n tangetje om de quicklink te ontkoppelen in de ketting. werkt toch lekkerderder dan een waterpomptang ;)
de Edge810 is onder garantie geruild door nieuw exemplaar, de eerste viel spontaan willekeurig uit tijdens het rijden ondanks diverse updates aan software, SD-kaartjes wisselen etc.
dus de route door de omgeving ligt hier al in, 900 hoogtemeters en ca 46km :)

• Marsjee
NielsTn schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 21:39:
vandaag maar zo'n tangetje om de quicklink te ontkoppelen in de ketting. werkt toch lekkerderder dan een waterpomptang ;)
de Edge810 is onder garantie geruild door nieuw exemplaar, de eerste viel spontaan willekeurig uit tijdens het rijden ondanks diverse updates aan software, SD-kaartjes wisselen etc.
dus de route door de omgeving ligt hier al in, 900 hoogtemeters en ca 46km :)
Tangetje ja? Gebruik nu 2jaar zo een linkje, nog nooit problemen gehad met openen.. Nou oke, soms is het 2 keer prutsen i.p.v 1 keer :P

Zelf al 2 weken niet meer gebiked... mijn linkerhand ligt nog steeds in puin door een val, waardoor ik 1 hele week niks met mijn linker hand heb kunnen doen.... zeeeeeeeeeeer frustrerend kan ik je vertellen ;w
En het is nog niet helemaal over... kan geen vuist maken, dus ook niet echt me stuur stevig genoeg vasthouden. :(

[ Voor 6% gewijzigd door Marsjee op 22-11-2013 22:16 ]

• NielsTn
Marsjee schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 22:15:
[...]

Tangetje ja? Gebruik nu 2jaar zo een linkje, nog nooit problemen gehad met openen.. Nou oke, soms is het 2 keer prutsen i.p.v 1 keer :P
...
Dat linkje blijft een taaie, dus dan is een tangetje goud waard en in een ogenblik ligt de ketting te spoelen in kettingreiniger :)
Beterschap met de hand!
Net ook nog gekeken naar de Specialized Turbo... elektrische fiets tot 45km/u en slicks er op.
Mag d'r binnnenkort eens meenemen voor een 'spin around the block' :)

[ Voor 19% gewijzigd door NielsTn op 22-11-2013 22:26 ]

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:54
willy1986 schreef op donderdag 21 november 2013 @ 15:32:
Lage Vuursche is ook heel leuk met lampjes hoor ;-) Rij alleen niet langs de camera's van Drakenstein...

Ik fietste voorheen vanuit Utrecht naar LV (15 km) en ging dan via Groenekan door de bossen naar de route.
Eh hoezo niet?

Rondje LV zou overigens te doen moeten zijn in 32-35 minuten. De laatste keer deed ik 33.5 minuten over toen het behoorlijk modderig was.

Ik moet er alleen ook 40m heen fietsen, waardoor 1 rondje vaak de max is.

• MBV
Marsjee schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 22:15:
[...]

Ik ook, voor 9 speed kettingen...

• Marsjee
MBV schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 23:21:
[...]

Ik ook, voor 9 speed kettingen...
Haha, oke...... :P hebben we het dan wel over de zelfde linkjes? die je moet schuiven zegmaar.... 1 naar voor de andere na achter ? die gaan... mits er niet teveel vuil tussen zit, toch gewoon met de hand los ?

Met teveel vuil kan het lastig zijn, dat klopt...

[ Voor 6% gewijzigd door Marsjee op 23-11-2013 11:17 ]

• MBV
Met 9 speed kettingen gaan ze zonder problemen open, als je je ketting een beetje schoon houdt. Met 10 speed missing links is het me nog niet gelukt.

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Marc Rademaker schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 22:32:
[...]

Eh hoezo niet?

Rondje LV zou overigens te doen moeten zijn in 32-35 minuten. De laatste keer deed ik 33.5 minuten over toen het behoorlijk modderig was.

Ik moet er alleen ook 40m heen fietsen, waardoor 1 rondje vaak de max is.
's Avonds mag je officieel niet in dat gebied fietsen...

Gisteren nieuwe bottombracket pressfitlager in mijn frame geperst. Ging erg makkelijk met een draadeind en wat ringen en 2 moeren van de Praxis. 9 Euro totaal ipv 50 euro voor een TL-BB12 of 35 euro bij BC. Ook de Fox voorvork voor een servicebeurt afgeleverd bij de LBS.

• NielsTn
vandaag clinic deel 2 gehad, trappen rijden...
mijn angst greep veelvuldig in: zodra de trap begon: HAP rem/stil.... :(
iets te vaak gevallen... dan grijpt 't lichaam vanzelf in.....

maar wel genoten!!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ha dat herken ik, maar dat leer je vanzelf wel af. :D

Wel veel van geleerd :)

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Trappen afrijden stelt eigenlijk maar heel weinig voor, da's het leuke eraan :+

Omhoog rijden geeft altijd leuke blikken van omstanders trouwens :+

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Moet je wel goeie vering hebben, ik heb met naar beneden rijden op een hardtail toch wel wat ongemakken gehad. :X Je leert wel losjes maar toch stevig op de fiets te zitten zonder alles kapot te rammelen, maar dat gaat mij nu een stuk beter af met de voorvork veering. :D Opfietsen heb ik alleen nog niet geprobeerd. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 24-11-2013 20:21 ]

• TheLemon

TheLemon

Vandaag de route Zeddam gedaan. Op zich wel leuk en redelijk afwisselend, zitten ook wat langere en steilere klimmetjes in dan op de heuvelrug of op de Veluwe. Het was leuk, maar niet leuk genoeg om er nog eens 80km enkele reis voor te rijden.

Wel weer een probleempje vandaag: mijn rebound-stelschroef achter zit ineens muurvast. Ik wil die achterdemper dus loshalen, maar waar moet ik dan op letten? Ik neem aan eerst de lucht uit de positieve kamer? Er hangt een 'piggyback' oliedemper onder die luchtkamer, maar die kan ik hopelijk helemaal dicht laten? Het is trouwens een DT Swiss Nude demper.

• NielsTn
TheLemon schreef op zondag 24 november 2013 @ 21:50:
Vandaag de route Zeddam gedaan. Op zich wel leuk en redelijk afwisselend, zitten ook wat langere en steilere klimmetjes in dan op de heuvelrug of op de Veluwe. Het was leuk, maar niet leuk genoeg om er nog eens 80km enkele reis voor te rijden.

Wel weer een probleempje vandaag: mijn rebound-stelschroef achter zit ineens muurvast. Ik wil die achterdemper dus loshalen, maar waar moet ik dan op letten? Ik neem aan eerst de lucht uit de positieve kamer? Er hangt een 'piggyback' oliedemper onder die luchtkamer, maar die kan ik hopelijk helemaal dicht laten? Het is trouwens een DT Swiss Nude demper.
misschien dat zand eea wat 'gelocked' heeft. Kun je misschien voorzichtig een doekje op de knop(rand) plaatsen en met een waterpomptang voorzichtig kracht zetten? Wellicht dat ie dan weer soepel draait daarna? (zo ook gedaan toen de Brain (blauwe knop) bij een beschikbaar gestelde specialized epic muurvast zat. Na die kleine forcering: alles weer normaal en met klikjes instelbaar. Zandkorrel issue i guess

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Joopieboy schreef op zondag 24 november 2013 @ 20:21:
Moet je wel goeie vering hebben, ik heb met naar beneden rijden op een hardtail toch wel wat ongemakken gehad. :X Je leert wel losjes maar toch stevig op de fiets te zitten zonder alles kapot te rammelen, maar dat gaat mij nu een stuk beter af met de voorvork veering. :D Opfietsen heb ik alleen nog niet geprobeerd. :P
Vering is fijn, maar niet nodig. En omhoog fietsen is tricky, gelukkig val je meestal met weinig snelheid :+

• MBV
NielsTn schreef op zondag 24 november 2013 @ 23:33:
[...]

misschien dat zand eea wat 'gelocked' heeft. Kun je misschien voorzichtig een doekje op de knop(rand) plaatsen en met een waterpomptang voorzichtig kracht zetten? Wellicht dat ie dan weer soepel draait daarna? (zo ook gedaan toen de Brain (blauwe knop) bij een beschikbaar gestelde specialized epic muurvast zat. Na die kleine forcering: alles weer normaal en met klikjes instelbaar. Zandkorrel issue i guess
Ik had een vergelijkbare ervaring met een gehuurde fiets: Fox Talas was niet instelbaar, na 5x met brute kracht heen-en-weer ging het wel goed.

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:22

Totaalgeflipt

De enige echte

Een teamgenoot had nog een simpel mountainbike van Giant in de schuur staan waar hij vanaf moest.
Overgenomen voor €20,- en fiets nog prima.

Afbeeldingslocatie: http://imgdump.nl/hosted/b03278d3160a20fefefc22ba8595368b.jpg

Alleen de remkabels en versnellingskabels zijn versleten doordat hij enige tijd heeft stil gestaan. Ook de buitenkabels zijn grotendeels vergaan.
Kan ik online middels een bepaalde zoekterm een setje complete kabels bestellen of moet ik hiervoor langs de FM. Installeren lukt me zelf wel denk ik, en zo kan ik de kosten nog enigzins beperken.

[ Voor 4% gewijzigd door Totaalgeflipt op 25-11-2013 22:55 ]

• NielsTn
@totaalgeflipt: gewoon rem-en versnellingskabels er op zetten. gebruik een goede tang om de buitenmantel netjes op lengte te maken, en ook 'hoedjes' er op te schuiven (deze vertragen de inwerking v vuil).
vergeet ook niet netjes de metalen rem/versnellingskabel zelf met een hoedje af te nijpen dan rafelt die niet af. op youtube staan wel films hoe te vervangen :)

• Demo

Demo

Kijk ook even naar de staat van de banden en de remblokken. Bij de Duitsers van Bike Components kost een set Shimano remkabelmeuk 14 euro, dat is inclusief hoedjes voor binnen- en buitenkabel. Voor versnellingskabels hebben ze ongetwijfeld een zelfde soort set voor een vergelijkbare prijs.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:22

Totaalgeflipt

De enige echte

Demoniac schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 07:54:
Kijk ook even naar de staat van de banden en de remblokken. Bij de Duitsers van Bike Components kost een set Shimano remkabelmeuk 14 euro, dat is inclusief hoedjes voor binnen- en buitenkabel. Voor versnellingskabels hebben ze ongetwijfeld een zelfde soort set voor een vergelijkbare prijs.
Je bedoelt dit setje?
http://www.bike-component...tml?xtcr=11&xtmcl=shimano

en dan denk ik nog wat extra eindstukken nodig te hebben:
http://www.bike-component...tml?xtcr=18&xtmcl=shimano

En dan voor de versnellingen:
http://www.bike-component...tml?xtcr=22&xtmcl=shimano

Zit ik dan een beetje op de goede weg? Mijn Duits is niet zo goed, pagina staat wel in Engels, maar alle info blijft in Duits (8>

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:15
Mocht je in de buurt van Apeldoorn wonen..ik heb deze kabels allemaal op een grote rol liggen.
Stukje goedkoper als bij Bike-Components.

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-11 22:21
Eindelijk mijn frame binnen voor men 29er strandfiets, heeft "de post" weer lekker zijn best gedaan. De balhoofdbuis is aan de bovenzijde zelfs ovaal. Precies te zien aan de buitenkant van de doos hoe het kon beschadigen. Moet wel zeggen dat ik beter verpakte spullen heb binnen gekregen, maar dit moet toch niet zomaar kunnen gebeuren. Nu weer wachten op een nieuw frame....

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/1h8379.jpg

• NielsTn
Heeft iemand tips voor poets-borstels bij de mountainbike en het wassen ervan? Zijn die van Parktool iets, of juist die van Muc Off?
Of andere oplossingen?

• MBV
afwasborstel van de AH, eventueel te combineren met je favoriete ontvetter?

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-11 22:21
MBV schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 21:00:
afwasborstel van de AH, eventueel te combineren met je favoriete ontvetter?
Mee eens, dit jaar deze wedstrijd gereden en kreeg mijn fiets alleen schoon met ontvetter en een standaard afwasborstel.

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-10 23:12
Remreiniger doet et kwa ontvetten/schoonmaken ook erg goed, en kost ook nog eens geen drol ;)

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

• Demo

Demo

Dasty ontvetter van de Wibra, kost niks en lost echt de meest ranzige vetmeuk op :P (ook aan te raden voor fornuis, oven en barbecue)

Pagina: 1 ... 59 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.