Zo, ook eens een foto dumpen van mijn mountainbike:

[frustratie]
Zoals ik al heb laten doorschemeren heb ik een nieuwe fiets gekocht. Trek Top Fuel 9, vuurrood, dus modeljaar 2011. Die heb ik in Oostenrijk (Zillertal) gekocht toen ik op vakantie was, ik dacht een mooi koopje in een overjarig model te zien. Lekker lichte 26" aluminium fully met remote lockout voor en achter. De ellende begon al vrij snel:
- remote lockout achter werkte niet. Ik dacht dat het een kwestie van afstellen was, maar de kabel gleed door het tonnetje heen. Schroefje opnieuw vastgezet, en dat leek te helpen. Niet dus: na een dag was hij weer weggegleden. Daarbij was de buitenkabel van de lockout-kabel raar weggeschoten bij een landing of zoiets, dus achteraf gezien was de buitenkabel toen al te kort. Ik heb de buitenkabel een paar millimeter korter gemaakt zodat de uiteindes weer recht waren, en de binnenkabel ingekort om de rafels eraf te hebben. Helaas was de kabel toen te kort om de veerweg achter te gebruiken: als de demper omlaag gaat moet de kabel dat opvangen. Ik dacht dat met een ander stuk kabel te hebben gecompenseerd, maar niets bleek minder waar: bij het eerst volgende MTB-rondje ben ik het tonnetje verloren. Inmiddels heb ik die bij Sabma besteld, de lokale Trek-dealer kon dat onderdeel niet zelf krijgen

- De remkabel voor liep achter de lockout van de Fox-vork langs, waardoor de lak al na 1 ritje mat was. Rem losgehaald en voor de lockout langs was geen probleem. Ik ga dat plekje eens oppoetsen, waarschijnlijk zie je er dan niks meer van. Brengt me bij de volgende:
- De remkabel van de achterrem loopt over de staande achtervork, langs de rechterkant van de zadelpen en weer terug naar links, om de veerweg op te kunnen vangen. De amateurs van die Oostenrijkse fietsenboer hebben de remkabel achter de versnellingskabel van het voorderailleur langs laten lopen. Niet alleen de lak, maar ook het aluminium is weggevreten door de slijtage! :x Van 10 ritjes, in de orde van grootte van 2x Bergschenhoek. Iemand die ze de vriendelijke groeten wil doen in Zillertal?

- De fiets geeft me nog steeds weinig vertrouwen als het naar beneden gaat. Met de standaard banden was het dramatisch, maar ook met Nobby Nic voor wil het niet lekker. Ik hoop dat een kortere stuurpen dat oplost, gevoelsmatig zit het gewicht te ver naar voren
- Als je valt zijn er wel erg veel kwetsbare dingen die bij de grond komen. Ik ben onderuit gegaan op asfalt (te hard de bocht om, met te harde banden, te nat asfalt). Stom, kan gebeuren, maar normaal landde mijn fiets dan op de trappers, het stuur, het zadel en mijn quickrelease. Bij deze fiets zit er geen quickrelease maar ABP waar dus een afdekkapje van zoek is.
- Ik wilde met 2 kettingen gaan rijden. Ik denk dat ik sinds de zomervakantie iets van 10 offroad ritjes heb gemaakt, maar mijn gebruikte ketting is al net zo lang als de gebruikte ketting van mijn oude MTB

Ik hoop maar dat dat goed gaat

Probleem 2: ik wil missing links gebruiken om de kettingen te wisselen. Daarvoor heb ik dus 10sp KMC missing links gekocht, blijken die niet op de shimano ketting te passen

[/frustratie]
Is er een missing link systeem wat past op een Shimano 10sp ketting?