Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.362 views

Onderwerpen

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:12
Alle keukenreinigers zullen best goed werken, en Dasty is de goedkoopste.

@Riqy: is dat goed voor je lak? En je lagers?

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ingeschreven voor de 6 uurs solo race tijdens de MTB World 6 & 24 uurs wedstrijd begin september. Dat word trainen :D

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe wielset: 29 inch, 6 bouts remschijfmontage en snelspanners. Iemand tips? Ik heb nu een set Hope Pro 2 Met Crest velg op het oog; https://www.mantel-bikeparts.nl/hope-pro-2-evo-crest-29 Iemand ervaring hiermee?
Huidige Bontrager wielset gaat al 3 jaar mee (+5K gereden) en achterwiel heeft nu zijn eerste gebroken spaak.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:10
Terug van de 3e clinic-sessie rond Venlo e.o.
Goed 'aangepakt' qua conditie, en zaken uit eerdere sessies herhaald in /tijdens de rit. Jammer dat mul zand niet zo mul was door de regenval, maar goed.. het idee is de moeite waard.
ofwel flink geploeterd in de heerlijke zon!

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 01-12-2013 15:00 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-11 10:57
Morgen voor het eerst in het donker. Heb 2 SolarStorm X2's. Een gaat op het stuur, de andere zet ik op mijn helm. Tips om die op de helm te bevestigen? Ja klitteband natuurlijk, snap ik, maar hoe regelen jullie dat die kabel niet de hele tijd aan je lamp of helm trekt. Daar nog trucjes voor?

• willy1986
  • Niet online
UltraSub schreef op maandag 02 december 2013 @ 11:23:
Morgen voor het eerst in het donker. Heb 2 SolarStorm X2's. Een gaat op het stuur, de andere zet ik op mijn helm. Tips om die op de helm te bevestigen? Ja klitteband natuurlijk, snap ik, maar hoe regelen jullie dat die kabel niet de hele tijd aan je lamp of helm trekt. Daar nog trucjes voor?
Lamp met tyrips op helm. kabeltje door helm in jas langs rug. Accupack in zakje van shirt.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-11 22:24
Precies wat Willy zegt. Lamp op helm -> pakje in je shirt langs je rug en dan in de back pocket van je shirt.
Lampje op stuur -> klittenband/neopreen in het midden van je stuur.

Meestal laat ik de helmkabel eerst een loopje maken door de air vents van m'n helm, dan zit het helemaal goed vast. Of anders een stuk PVC tape er over heen.

I'm a photographer, not a terrorist

• NielsTn
Vandaag (4dec) mijn mountainbike laten fijn-afstellen middels Retul 3D motion capture technieken etc.
Erg interessant, bij eerdere mountainbike (26inch) waren er drastischere wijzigingen, nu betrof het fijnafstelling zadelpositie-en hoogte, en tips rondom het stuur.
de cleats stonden goed, en de hoeken van de gewrichten was na de fijn afstelling spot-on :)
Hier een kort verslagje :) http://www.demaasverbindt...ul-door-cycleperformance/

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-11 11:37

McGryphon

Veul vrouwkes!

pjlgt schreef op zondag 01 december 2013 @ 13:04:
Ingeschreven voor de 6 uurs solo race tijdens de MTB World 6 & 24 uurs wedstrijd begin september. Dat word trainen :D
Oeh, die in Assen? Leuke wedstrijd, 2 keer aan meegedaan :)
Allebei de keren zonder echte extra training, al was het misschien beter geweest als ik meer op duur had getraind... 6 uur is best veel, of dat nu aan een stuk is of over 24 uur verdeeld :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• UltraSub
willy1986 schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:36:
[...]

Lamp met tyrips op helm. kabeltje door helm in jas langs rug. Accupack in zakje van shirt.
citruspers schreef op maandag 02 december 2013 @ 22:06:
Precies wat Willy zegt. Lamp op helm -> pakje in je shirt langs je rug en dan in de back pocket van je shirt.
Lampje op stuur -> klittenband/neopreen in het midden van je stuur.

Meestal laat ik de helmkabel eerst een loopje maken door de air vents van m'n helm, dan zit het helemaal goed vast. Of anders een stuk PVC tape er over heen.
Sorry, vergeten dat ik had gepost :)

Heb dubbelzijdig klitteband gebruikt. Kabel op 2 plaatsen netjes op de helm vast gezet met 2 tie-wraps. Toen bleek de kabel naar de accu net te kort. Heb uiteindelijk een ipod armband (voor rennen) gebruikt om de accu in te doen. Totaal niet gevoeld, behalve dat je thermoshirt daar achteraf zeiknat blijkt omdat niet kan ademen.

Lamp op stuur op standje 1, daarna lamp op helm erbij op standje 1 gedurende 25 minuten en toen weer uit, en lamp op stuur daarna een half uurtje op standje twee. Hadden allebei nog 3 ledjes op de lamp staan. Zegt natuurlijk niet veel, maar op die manier rij je makkelijk meer dan twee uur, das zeker.
Maat van me heeft alleen lampje op stuur, heeft half uur op standje 3 gereden, maar dat hakt er erg in.

Beviel érg goed. Was gaaf, en was zat licht.

• willy1986
  • Niet online
Ik raad ook een wide angle lens aan: http://www.amazon.com/Ang...s-Headlight/dp/B004WLCLQY In plaats van een spot nu een brede bundel.

• UltraSub
Past zo'n lens ook in een SX2?

• pjlgt
  • Niet online
McGryphon schreef op donderdag 05 december 2013 @ 06:10:
[...]

Oeh, die in Assen? Leuke wedstrijd, 2 keer aan meegedaan :)
Allebei de keren zonder echte extra training, al was het misschien beter geweest als ik meer op duur had getraind... 6 uur is best veel, of dat nu aan een stuk is of over 24 uur verdeeld :+
Assen inderdaad. Afgelopen 2 jaar 24 uur gedaan in teamverband. Helaas van de week flink met de racefiets onderuit en donderdag operatie dus kleine tegenslag in de voorbereiding

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-11 11:37

McGryphon

Veul vrouwkes!

pjlgt schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 17:07:
[...]

Assen inderdaad. Afgelopen 2 jaar 24 uur gedaan in teamverband. Helaas van de week flink met de racefiets onderuit en donderdag operatie dus kleine tegenslag in de voorbereiding
Oeh, succes ermee :/
Hatelijk altijd, blessures. En ik kan het weten :X hopelijk valt het uiteindelijk mee!
Maar, er vanuit gaand dat het goed komt: in welke klasse ga je meerijden, en hoe veel licht heb jij tijdens die wedstrijd eigenlijk gebruikt? Mijn team reed met lampen die we konden lenen van een ander lid van het mountainbike.nl forum: een hoofdlamp met 3 3W Cree LEDs, en een stuurlamp met 5 van die schatjes. Was 's nachts wel leuk om te zien aan de overkant van een van die meertjes: zag je een voor een van die lichtstraaltjes langskomen, en plotseling werd de gehele oever verlicht. "Hey, daar rijdt Luke!" :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Gisteren nog iemand meegefietst met de tour toch van De Jonge Renners ( belkin opleidingsploeg ) in oosterhout? Was een aardige rit!

www.degroot-it.nl

• pjlgt
  • Niet online
McGryphon schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 07:29:
[...]

Oeh, succes ermee :/
Hatelijk altijd, blessures. En ik kan het weten :X hopelijk valt het uiteindelijk mee!
Maar, er vanuit gaand dat het goed komt: in welke klasse ga je meerijden, en hoe veel licht heb jij tijdens die wedstrijd eigenlijk gebruikt? Mijn team reed met lampen die we konden lenen van een ander lid van het mountainbike.nl forum: een hoofdlamp met 3 3W Cree LEDs, en een stuurlamp met 5 van die schatjes. Was 's nachts wel leuk om te zien aan de overkant van een van die meertjes: zag je een voor een van die lichtstraaltjes langskomen, en plotseling werd de gehele oever verlicht. "Hey, daar rijdt Luke!" :+
Magic shine met 1200 lumen op het stuur en Lezyne Micro drive op de helm. Ging prima.

Gruwelijk zin om te fietsen trouwens, maar woensdag eerst verband eraf en dan fysio. Kijken of we straks nog gewoon met 1 vinger kunnen remmen

• NielsTn
vandaag op de Epic 29 de Magura MT-S voorrem vervangen door Hope Tech3 X2 remklauw en remhandel en 183mm 'gezaagd' floating remschijf.

Resultaat...Remmen krijgt een nieuwe dimensie... dit is gewoon het anker uitwerpen. Voorband graaft gretig vast in het asfalt.... morgen vuurdoop in het Reichswald!

foto's

[ Voor 17% gewijzigd door NielsTn op 21-12-2013 23:39 ]

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-11 22:21
Nieuwe strandfiets zo goed als af, alleen nog het middenblad voor vervangen (chainsuck). Inmiddels de stem wel lager geplaatst en omgekeerd gemonteerd voor een lagere zit, de vork valt erg hoog.

Specs:
Thompson xc-980 alu frame
Thompson xc-980 carbon voorvork
DT Swiss 350 naven met DT velgen en spaken en Schwalbe supermoto's
De verdere afmontage had ik nog liggen:
Deore XT m-760 groep
Concept stuur en zadelpen
WCS barends
Elvedes rem en versnellingskabels
Leren Koga zadel (werkt voor mij beter dan een Fízik zadel e.d.)

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/339lp3l.jpg

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Vette fiets! Die vork is idd wel vrij lomp. Kun je sowieso niet die hoge spacertoren een stuk lager maken? Wat ga je er vooral mee doen? Ik neem aan dat je niet wekelijks op het strand komt? En vanwaar de v-brakes, vanwege gewicht en onderhoud? Op het strand heb je natuurlijk nauwelijks remmen nodig.

Over remmen gesproken, ik heb een splinternieuwe set Avid Elixir 5 over, mocht iemand interesse hebben -> pb of zoek ff op MP.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:14

Nox

Noxiuz

Ik denk dat schijfremmen gewoon te overdreven zijn, ze zijn ook wat duurder natuurlijk. En op het strand kan je prima met v-brakes uit de voeten me dunkt. Mooi fietsje, stem omdraaien en die spacertoren lekker erboven monteren ipv erop :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• TheLemon

TheLemon

Ik ben bezig met een singlespeed voor op de weg op basis van een stalen Specialized frame en moet remmen erbij zoeken. Ik vind cantilevers eigenlijk misschien wel mooier staan, cleaner, maar ik heb het idee dat die veel slechter remmen dan V-brakes. Iemand ervaring met canti's die wel goed remmen, en misschien nog andere overwegingen? Schijven worden het sowieso niet.

• MBV
Cantilevers zijn vooral een bitch om goed af te stellen. Als je de remschoentjes iets te ver of niet ver genoeg laat uitsteken heb je nagenoeg geen remkracht. Bij V-brakes hoef je dat stuk niet af te stellen.

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-10 23:12
V-Brakes oefenen de kracht op de velg anders uit, waardoor ze mijns inziens wel beter zijn dan cantilevers.

Een optie om nog naar te kijken zijn magura's (de hydro velgremmen variant). Deze zijn wel duurder, maar remmen ook best hard en zijn goed te doseren. (en ik vindt het uiterlijk daarvan ook erg netjes)

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

• MBV
Of V-brakes die altijd horizontaal blijven staan dankzij een parallelogram-constructie, dan hoef je ze niet te verstellen als je blokje versleten is :)

• TheLemon

TheLemon

Ja die Magura's had ik op mijn hybride, HS11. Maar dat vind ik toch niet heel handig, ik vond ze wat stroperig aanvoelen bij vorst en toch wat kwetsbaarder in het stadsverkeer, ik heb wel eens een leiding gebroken. Bovendien behoorlijk zwaar. Die V-brakes met parallellogram, is dat van de XT-serie of waren die er ook goedkoper?

• MBV
maakt niet uit, als je ze ergens 2e hands vindt kosten ze niks meer dan gewone :) Ik heb ze trouwens uit de LX-reeks op mijn 'stadsfiets', BR-M600. Die staan op ebay voor iets van 20 euro per set.

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-11 22:21
NoxiuZ schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 00:16:
Ik denk dat schijfremmen gewoon te overdreven zijn, ze zijn ook wat duurder natuurlijk. En op het strand kan je prima met v-brakes uit de voeten me dunkt. Mooi fietsje, stem omdraaien en die spacertoren lekker erboven monteren ipv erop :P
Ik was je voor, heb de stem de volgende dag omgedraaid en op de laagst mogelijke stand gemonteerd. Straks maar even uitproberen op strand, zo te zien heb ik wind tegen ;)

(Reden van de hoge toren is dat ik de vork nog niet tekort af wil zagen... Langer maken is lastiger dan korter. Dus eerst maar een keer proeffietsen.)
TheLemon schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:36:
Ja die Magura's had ik op mijn hybride, HS11. Maar dat vind ik toch niet heel handig, ik vond ze wat stroperig aanvoelen bij vorst en toch wat kwetsbaarder in het stadsverkeer, ik heb wel eens een leiding gebroken. Bovendien behoorlijk zwaar. Die V-brakes met parallellogram, is dat van de XT-serie of waren die er ook goedkoper?
Ik heb ze van de XT-serie, maar zoals MBV al zegt zijn ze er ook in de LX-serie. Heb deze v-brakes compleet met shifters en voorderrailleur overgekocht van iemand. 2dehands zijn ze erg voordelig te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door harry64 op 25-12-2013 12:00 ]

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Hoi mede-MTB-tweakers,

graag eens jullie mening over de aanschaf van een nieuwe MTB. Ik raak er zelf niet uit (en àlle opties kopen is budget-gezien geen optie ;-) )

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe MTB. Waarvoor moet hij op korte termijn dienen? Zowel langere, vlakke tochten in zand (ik rij bv. in Senegal volgend jaar) als pittigere MTB-tochten in bv. Transylvanië (95% off road, veel hoogtemeters, ...) en alles wat daartussen ligt. De fiets zal dus vaak op het vliegtuig mee moeten (en niet altijd in een stevige beschermkoffer, maar vaak gewoon in een kartonnen doos).

Ik heb 2 grote twijfelpunten:
- fully vs hardtail
- alu vs carbon

Ik heb tot nu toe altijd met hardtails gereden. Bevalt me wel, is wat meer "werken" op de fiets, maar op zich heb ik daar weinig problemen mee. Ik heb hier wel eens een testritje gedaan met een fully, maar een korte tour op vlakke wegen in het bos is natuurlijk niet echt representatief te noemen. Ik vraag me gewoon af vanaf wanneer een fully eigenlijk een "must" wordt?

En dan alu vs. carbon. Gewicht boeit me niet zo. Ik heb eerder schrik dat carbon kwetsbaarder is dan alu, vnl als het op transport in het vliegtuig aankomt. Als ik soms zie hoe er met bagage omgegaan wordt. Of is dit slechts een waanidee van mijn kant is kan carbon net zo goed als alu tegen een stootje?

Graag eens jullie mening hierover!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
Matthis schreef op woensdag 25 december 2013 @ 21:06:
Hoi mede-MTB-tweakers,

graag eens jullie mening over de aanschaf van een nieuwe MTB. Ik raak er zelf niet uit (en àlle opties kopen is budget-gezien geen optie ;-) )

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe MTB. Waarvoor moet hij op korte termijn dienen? Zowel langere, vlakke tochten in zand (ik rij bv. in Senegal volgend jaar) als pittigere MTB-tochten in bv. Transylvanië (95% off road, veel hoogtemeters, ...) en alles wat daartussen ligt. De fiets zal dus vaak op het vliegtuig mee moeten (en niet altijd in een stevige beschermkoffer, maar vaak gewoon in een kartonnen doos).

Ik heb 2 grote twijfelpunten:
- fully vs hardtail
- alu vs carbon

Ik heb tot nu toe altijd met hardtails gereden. Bevalt me wel, is wat meer "werken" op de fiets, maar op zich heb ik daar weinig problemen mee. Ik heb hier wel eens een testritje gedaan met een fully, maar een korte tour op vlakke wegen in het bos is natuurlijk niet echt representatief te noemen. Ik vraag me gewoon af vanaf wanneer een fully eigenlijk een "must" wordt?

En dan alu vs. carbon. Gewicht boeit me niet zo. Ik heb eerder schrik dat carbon kwetsbaarder is dan alu, vnl als het op transport in het vliegtuig aankomt. Als ik soms zie hoe er met bagage omgegaan wordt. Of is dit slechts een waanidee van mijn kant is kan carbon net zo goed als alu tegen een stootje?

Ik zat eerst te denken, Fully, Alu.
Maar dan zie ik waar je overal zit en dan vraag ik me af ; Fully, staal. Waarom, is lassbaar. Alu krijg je niet voor elkaar om dat te doen in de gebioeden waar jij dus gaat komen.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Wat is je budget dan?

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Ongeveer EUR 3500 denk ik, ben nu wat aan het kijken naar de Epics of Stuntjumpers. Ik neig zelf ook meer naar een fully, dat zou een logischer aanvulling zijn op wat ik nu staan heb (oude 26" stalen hardtail, 29" alu crosshybrid)

Wat staal betreft, daar zou ik deze maal willen van wegblijven. Ik heb een stalen 26"-er als woon-werkMTB, dat ding is weliswaar onverwoestbaar, maar nogal lomp m.i.

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-11 22:35

ppFreddy

gewoon Frederik

TheLemon schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 21:31:
Over remmen gesproken, ik heb een splinternieuwe set Avid Elixir 5 over, mocht iemand interesse hebben -> pb of zoek ff op MP.
Iemand die weet of de upgrade van Juicy 3 naar Elixir 5 het geld waard is? Anders heb ik misschien wel interesse :)

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• MBV
Matthis schreef op woensdag 25 december 2013 @ 23:42:
Ongeveer EUR 3500 denk ik, ben nu wat aan het kijken naar de Epics of Stuntjumpers. Ik neig zelf ook meer naar een fully, dat zou een logischer aanvulling zijn op wat ik nu staan heb (oude 26" stalen hardtail, 29" alu crosshybrid)

Wat staal betreft, daar zou ik deze maal willen van wegblijven. Ik heb een stalen 26"-er als woon-werkMTB, dat ding is weliswaar onverwoestbaar, maar nogal lomp m.i.
Ik zou zeggen: ga een keer naar de bergen op vakantie, en huur daar een goede fully van het soort dat je zou willen kopen. Neem je eigen fiets eventueel mee voor vergelijking :) Er zijn trouwens nogal veel soorten fully, een Specialized Epic 29" rijdt heel anders dan een Scott Genius 27.5" of een Kona Stinky 26" ;) Bij mijn weten zijn de verschillen tussen 2 verschillende hardtails met dezelfde bandenmaat veel kleiner dan tussen 2 fullys.

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 26-12-2013 11:58 ]

• NielsTn
Matthis schreef op woensdag 25 december 2013 @ 21:06:
....En dan alu vs. carbon. Gewicht boeit me niet zo. Ik heb eerder schrik dat carbon kwetsbaarder is dan alu, vnl als het op transport in het vliegtuig aankomt. Als ik soms zie hoe er met bagage omgegaan wordt. Of is dit slechts een waanidee van mijn kant is kan carbon net zo goed als alu tegen een stootje?

Ik heb in september dit jaar de Duchenne Heroes gereden: 7 dagen , 100km per dag offroad/mountainbike tracks. Van modder tot klei, van grint, split tot schotter in de ardennen.
En de Epic (Full carbon) heeft geen krimp gelaten, geen scheur in carbon van de steenslag. Dus mijn vertrouwen in carbon is gegroeid. Tuurlijk kan ook daar een scheur in komen, maar dat zal net zo groot zijn als (dunwandig) alu frame wat een flinke valpartij op zich krijgt.

Na duchenne uiteindelijk mijn Epic Expert 29er (2014) ontvangen, en geniet er nog zeer veel van :) Enige alu is daar de achterbrug van, frame zelf is van carbon (en de BRAIN op voor-en achtervering: heeeeeerlijk!).

• Roet
  • Laatst online: 21:21
Matthis schreef op woensdag 25 december 2013 @ 23:42:

Als je vooral lange, wat vlakkere afstanden rijdt, zou ik ook kijken naar een Canyon Lux CF. Is een carbon fully die voor €3500 zeer deftig is afgemonteerd en veel vertrouwen geeft door zijn wat langere achterbrug. Ik zou sowieso voor een fully kiezen. Heb zelf een 29er carbon hardtail, maar ik mis toch het comfort. Heb zelf onder andere de Bikefreak testdag gedaan en heb daar wat fullys getest, zaten goede tussen!

Mocht je wat minder waarde hechten aan licht gewicht / snelste over de streep, kan je ook kijken naar de Canyon Nerve, ook een goede fiets. De Specialized is wel erg racy vind ik, daar moet je echt van houden. Wel een heerlijke fiets qua geometrie vind ik. Ook Rocky Mountain heeft leuk spul (Element) voor die prijs. Lekker wendbaar zijn die fietsen!

Zoek ook even op het MTB forum, topics als deze zijn wel nuttig voor je denk ik:
http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=3&t=107604

[ Voor 8% gewijzigd door Roet op 27-12-2013 11:41 ]

• NielsTn
gisteren de statistieken van het mountainbiken opgezocht in Garmin Connect.
Eind van het jaar nadert snel. Statistieken-tijd voor activiteit mountainbiken

Teller: 120 Activiteiten
Afstand: 2.367,00 km
Tijd: 126:37:25 u:m:s
Hoogte winst: 29.818 m
Gem. snelheid: 18,7 km/u
Gem. HS: 143 bpm
Gem. fietscadans: 75 rpm
Calorieën: 82.740 C (en dus blijven spinning en woon-werkverkeer fietsen nog hier buiten beschouwing) Misschien komt er nog wel een rit of 2-3 bij, maar goed... ben trots er op op naar 2014

Hoeveel hebben jullie ongeveer op de klok gezet met mountainbiken dit jaar?

Intussen zowel voor-als achterrem vervangen door Hope X2 met Tech3 rem-handels.
Initieel is de lengte bekabeling te klein voor op mijn epic 29er, maar aangezien ik het 700mm brede stuur vaak genoeg heb vastgezet tussen bomen op singletracks, is dat ingekort.
Met de matchmakers en wat schuiven past het nu precies (tenzij ik echt >90 graden (haaks) het stuur omgooi, maar hoe vaak gebeurt je dat.....)

Inremmen voorrem is goed gebeurd, hapt als een speer. Achterrem is vanmiddag gebeurt, en zal nog wat extra rem-acties verdienen. In elk geval komt daar ook de kracht in (mede ook door opnieuw ontluchten van de remvloeistof).

[ Voor 34% gewijzigd door NielsTn op 28-12-2013 19:00 . Reden: aanvulling Hope X2 remmen toegevoegd. ]

• Marsjee
  • Laatst online: 22-06 12:44
Dat zijn flink wat kilometers :)

Geen idee hoeveel ik heb, heb geen Garmin o.i.d en die komt er ook niet op want dan
ligt er die wss binnen een dagje af :P

• MBV
Hoe dat zo? Ik heb mensen met een hardtail behoorlijk lompe dingen zien doen waarbij de Garmin gewoon bleef zitten. Je maakt het ding vast aan je stuurpen, en verder kan er niet echt iets mee gebeuren (tenzij je vergeet het rubber tussen de weg en je fiets te houden, maar probeer maar eens je fiets op je stuurpen te laten vallen). Ik ben wel van plan om er snel een te kopen, maar ik vraag me nog een beetje af wat ik ermee wil doen.

@NielsTn: dat is mij toch best vaak gebeurd, meestal nadat ik onvrijwillig was afgestapt. Beetje lullig als je in de middle of f*cking nowhere valt en niet meer verder kan rijden omdat je remkabel is gebroken. Suggestie:
http://www.bike-component...fuer-Scheibenbremsen.html

Ik heb 2e hands een set Avid Elixr 7SL gekocht. Helaas blijkt dat de adapters die ik ervoor wilde gebruiken (Hayes voor, Shimano achter) alleen links-rechts verschuiven toestaan, en Avid adapters ook verdaaiing, dus de remblokken die erop zitten zijn onbruikbaar. Kan ik met nieuwe remblokken straffeloos die Avid remmen op mijn bestaande adapters gebruiken, of gaat dat problemen opleveren? Het is voor een fiets die ik aan een vriend ga verkopen, dus ik wil niet dat hij er rotzooi van krijgt ;)

• Marsjee
Naja...Het blijft misschien wel zitten... maar ik zie zo een ding niet op een freeride/downhill fiets zitten hoor :P
Niet dat ik serieus doe downhillen, maar.. You get the point

Maw: Dat ding hoort niet thuis op mijn stuntfietsje ^^

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Wat een heerlijk weer vandaag en wat lag er veel modder in het bos :7. Ik zat van top tot teen onder (familie herkende me op het eerste gezicht niet eens :P), maar een heerlijk rondje gedaan! Gisteren de fiets een grote beurt gegeven en ook de formula RX remmen nieuwe blokken en olie gegeven, maar wat blijven dat %^&*E$ remmen om lekker afgesteld te krijgen. De blokken zitten zo dicht op de schijf dat het vrijwel onmogelijk is om 100% aanloopvrij te monteren, laat staan dat ze dat blijven als je eenmaal in het bos bent. Ze remmen in ieder geval wel erg goed en het hele bos kan na wat plassen ook meegenieten van mijn remkunsten :+

• MBV
Marsjee schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:52:
Naja...Het blijft misschien wel zitten... maar ik zie zo een ding niet op een freeride/downhill fiets zitten hoor :P
Niet dat ik serieus doe downhillen, maar.. You get the point

Maw: Dat ding hoort niet thuis op mijn stuntfietsje ^^
Juist wel op een freeride fiets: flinke veerweg om de klappen op te vangen, en altijd handig om te kijken waar je nu weer bent uitgekomen :P

Om mijn eigen vraag te beantwoorden: Avid elixr kan je alleen monteren op een 'normale' adapter als je de 4 ringen plus schroefje hebt die het draaien mogelijk maken, en die zaten er natuurlijk niet bij ;w Niet dat dat had geholpen, want degene van wie ik ze had gekocht had postmount bevestigingen op zijn frame, en ik IS. Denk je een mooie deal te hebben, blijkt het toch weer duurder dan verwacht.

• TheLemon

TheLemon

Ik had gisteren in de ontzettende blubber een paar keer last van chainsuck en complete lockup en dat precies wanneer ik een helling van 30% + aan het beklimmen was op de granny wheel, niet tijdens schakelen. Eerder nog niet zo'n last van gehad. Ik had juist een nieuwe ketting gemonteerd. Waar kan het aan liggen en wat kan ik eraan doen? Dit is echt verrot want als je al niet ter plaatse omdondert, kun je in ieder geval je klim verder oplopen ipv fietsen.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:41
Chainsuck op het kleine blad hoor je niet zo heel veel, aangezien deze weinig wordt gebruikt.
Vaak is bij chainsuck iets versleten, echter je ketting kan het niet zijn.
Hoe ziet je granny eruit? Braampjes erop?
Als het kettingblad van aluminium is, helpt het weleens om deze te vervangen door een stalen variant.

• NielsTn
MBV schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:42:
....
@NielsTn: dat is mij toch best vaak gebeurd, meestal nadat ik onvrijwillig was afgestapt. Beetje lullig als je in de middle of f*cking nowhere valt en niet meer verder kan rijden omdat je remkabel is gebroken. Suggestie:
http://www.bike-component...fuer-Scheibenbremsen.html
...
Door het inkorten van het stuur, is eea opgeschoven (en ook matchmakers nu er op), hiermee is de kabellengte van de achterrem toereikend (ook bij inveren van 't achterwiel).
Remt in begin overigens niet/nauwelijks, maar na flink versnellen-vertragen (hangend boven het achterwiel voor druk) komt ook daar bite in en stopt ie heerlijk straf! :)
ofwel: best christmas present ever ;)

Ik heb een extra lange (ca 2 meter) staalflex kabel nu binnen, maar de diameter is groter dan de 5 mm die door het frame van de Epic kan....

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 30-12-2013 09:46 ]

• MBV
TheLemon schreef op maandag 30 december 2013 @ 00:35:
Ik had gisteren in de ontzettende blubber een paar keer last van chainsuck en complete lockup en dat precies wanneer ik een helling van 30% + aan het beklimmen was op de granny wheel, niet tijdens schakelen. Eerder nog niet zo'n last van gehad. Ik had juist een nieuwe ketting gemonteerd. Waar kan het aan liggen en wat kan ik eraan doen? Dit is echt verrot want als je al niet ter plaatse omdondert, kun je in ieder geval je klim verder oplopen ipv fietsen.
Dat had ik ook, na het vervangen van mijn granny nergens meer last van gehad. Ik had niet verwacht dat mijn granny het eerste zou verslijten, maar ergens is het logisch: je zet er vaak veel kracht op terwijl maar weinig tandjes contact maken met de ketting.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-11 13:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Voor wie er komende maand nog remblokken nodig heeft: 5% korting bij Discobrakes met de code P767. Geen idee of het een algemene code is of maar één keer bruikbaar, ik ga hem sowieso niet nodig hebben.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• MBV
5% op 20 euro, daar doe ik het voor :+ Bedankt voor de tip, met gratis shipping en voor de helft van de gangbare prijzen (ook van bike-components) is discobrakes altijd wel interessant.

• TheLemon

TheLemon

MBV schreef op maandag 30 december 2013 @ 09:47:
[...]

Dat had ik ook, na het vervangen van mijn granny nergens meer last van gehad. Ik had niet verwacht dat mijn granny het eerste zou verslijten, maar ergens is het logisch: je zet er vaak veel kracht op terwijl maar weinig tandjes contact maken met de ketting.
Hier wat foto's van mijn schoongemaakte granny (aluminium idd), kun je hieraan zien of hij versleten is? Ik zie wel wat diagonale krassen, die misschien door die chainsuck ontstaan zijn? Zou het zin hebben om de tandjes een beetje glad te vijlen op de scherpste randen, om de braampjes te verwijderen?

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-pmp39-I2Vfc/UsRKZv2OSOI/AAAAAAAADAA/hg6diZQF0Hc/w779-h584-no/01-01-14+-+1
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-z-wR6xGTYCg/UsRKdJDVG2I/AAAAAAAADAg/sXpSGTvWGas/w779-h584-no/01-01-14+-+1
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-i9QVwOsmGy8/UsRKgsamAcI/AAAAAAAADA4/l9_ApVcjluo/w779-h584-no/01-01-14+-+1

• MBV
9-speed: http://www.bike-component...blatt-FC-M770-9-fach.html
10-speed: http://www.bike-component...t-FC-M770-10-10-fach.html
Afbeeldingslocatie: http://static.bike-components.de/cache/Shimano-XT-Kettenblatt-FC-M770-10-10-fach-schwarz-89e351f729320351ae12b0101c57b62c.jpeg

Wat denk je zelf? Die van mij leek ook niet bijzonder ver heen, zelfs niet toen ik ze op elkaar legde, maar het probleem was wel verholpen met een nieuw blad van 10 euro. Ik denk zelf wel dat je blad een probleem is, want de linkerkant laat zien dat vlak voorbij het kommetje de lak verder weg is. Dat is het stuk waar je ketting kan blijven hangen en chainsuck kan veroorzaken.

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 01-01-2014 18:44 ]

• TheLemon

TheLemon

Ik vond hem er nog keurig uitzien, maar als ze idd maar een tientje kosten, koop ik wel een nieuwe. Dit verhelderende artikel sluit ook exact aan op mijn ervaring. (Nieuwe ketting, steile klim, modder: ideale combinatie)

Ik zie nu dat een SLX 9-speed binnenblad van staal is en dus slijtvaster en die kost slechts €5,50. Betere optie lijkt me.

[ Voor 19% gewijzigd door TheLemon op 01-01-2014 20:52 ]

• Marsjee
De tandjes zijn het probleem niet wss, maar de inkeping bij elke tand dat is groter/wijder geworden.

[ Voor 36% gewijzigd door Marsjee op 01-01-2014 21:25 ]

• MBV
Inderdaad: de afstand tussen de onderkant van de inkeping en de ring van het blad is zo ongeveer gehalveerd. De tanden steken dus verder uit, en houden de nieuwe kortere ketting te lang vast.

• NielsTn
Gisteren al ingeschreven voor 110km MTB genot in Limburgs Mooiste 2014 :)
zijn er nog meer hier die dan mee koersen door het bos?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

LM en genot in 1 zin. Hmmm... Groen en geel ergeren zou een betere omschrijving zijn dan genot :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• NielsTn
zonoskar schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 21:36:
LM en genot in 1 zin. Hmmm... Groen en geel ergeren zou een betere omschrijving zijn dan genot :)
vertel... hoezo dat 'ergeren'?

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Omdat 't echt boskoersen is. Veel te massaal evenement, met dito drukte in de bossen.

• NielsTn
dat boskoersen is ook bij reguliere mtb routes zoals nijmegen/groesbeek...

• Roet
Er moeten gewoon lagere limieten komen voor dit soort dingen. Jaren geleden was het nog leuk, een wielren of mountainbike toertocht. Nu lijkt het alsof steeds meer mensen er aan mee doen en is daarmee ook het niveau gedaald. Geen probleem, maar het is natuurlijk jammer als je van Den Haag naar Limburg reist, om vervolgens de langste klim niet te halen omdat er vlak voor je wat mensen afstappen. Echt ergeren doe ik me daar niet aan, maar het haalt wel de lol uit het mountainbiken voor mij.

Ik vind dat de regelmaat wat omhoog mag, maar de omvang omlaag. Wat je namelijk ook ziet is dat hoe groter de groep wordt, hoe lomper sommige mensen zich gaan gedragen. Ik ben in ieder geval blij met mijn Garmin, rijd ik de tocht wel in mijn eigen tijd. Zeker in het geval van LM/Amstel Gold, raad ik dat wel aan.

• NielsTn
zo... t' zit er op: 70km en ruim 855 hoogtemeters. 't was wel koud ondanks goed aankleden, en de hongerklop brak me op. Hier nog meer MTB-ers wat gereden?

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:47

ricardo246

Life's what you make it!

Vandaag gefietst bij de loonse en drunense duinen (de 3 linden). Top weer en top rondje.
Na een versnapering bleek bij de auto mijn fiets niet meer aanwezig. Gejat dus.... -O-
Het is gebeurd tussen 13:30 en 14:30.
Het gaat om een blauwe Sensa Sella uit 2011, volledig XT afgemonteerd.
Fiets lijkt op deze: http://i.marktplaats.com/...zxUAAOxy4dNSqx~r/$_85.JPG. Iemand toevallig iets gezien? Fiets stond achterop een zilvergrijze Lexus.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Roet
@NielsTn Ja gisteren en 1 en 2 januari.

Balen van de fiets. Daarom laat ik hem nooit alleen. Heb je wel een fietsendrager met slot? Dat werkt wel fijn vind ik, is het toch meer geklooi voor ze en valt ook meer op. Anders lijkt het gewoon de normale gang van zaken natuurlijk.

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Roet schreef op zondag 05 januari 2014 @ 21:14:
@NielsTn Ja gisteren en 1 en 2 januari.

Balen van de fiets. Daarom laat ik hem nooit alleen. Heb je wel een fietsendrager met slot? Dat werkt wel fijn vind ik, is het toch meer geklooi voor ze en valt ook meer op. Anders lijkt het gewoon de normale gang van zaken natuurlijk.
Ik heb zo een drager die op de achterkant vd auto wordt gemonteerd.
Funny thing is, vandaag voor het eerst een slot om de drager en fiets gedaan.
Eerste keer in drie jaar tijd, en juist dan nemen ze hem mee.
Dan nog kun je de drager demonteren, alleen met fiets eraan, dus dat valt op.
Degene die hem meegenomen heeft, had dus een knap schaartje bij, want de drager zat nog netjes op de auto. Morgen hoor ik de uitslag vd verzekering, ik had hem niet apart verzekerd..... Zucht

• TheLemon

TheLemon

Pff wat een klootzakken, juist als bikers onder elkaar daar in Drunen verwacht je toch wat meer respect.
NielsTn schreef op zondag 05 januari 2014 @ 19:14:
zo... t' zit er op: 70km en ruim 855 hoogtemeters. 't was wel koud ondanks goed aankleden, en de hongerklop brak me op. Hier nog meer MTB-ers wat gereden?
Gisterten twee rondjes Lage Vuursche gedaan, wat een zwembad. Op zich niet glad die modder, dus geen glijpartijen, maar wel traag en erg nat geworden.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 15:13
TheLemon schreef op zondag 05 januari 2014 @ 22:21:
Pff wat een klootzakken, juist als bikers onder elkaar daar in Drunen verwacht je toch wat meer respect.
[...]

Gisterten twee rondjes Lage Vuursche gedaan, wat een zwembad. Op zich niet glad die modder, dus geen glijpartijen, maar wel traag en erg nat geworden.
Denk je nu echt dat een biker dat gedaan heeft. Waarschijnlijk gewoon iemand die weet dat er daar veel bikers komen in het weekend en even een rondje is komen doen ...

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

chime schreef op zondag 05 januari 2014 @ 22:28:
[...]

Denk je nu echt dat een biker dat gedaan heeft. Waarschijnlijk gewoon iemand die weet dat er daar veel bikers komen in het weekend en even een rondje is komen doen ...
Ik denk ook geen biker, anders had ie wel een beter model gescoord.......

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ricardo246 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 22:45:
[...]

Dat is het zeker niet , je moet eens kijken hoevaak op VTT er een fiets gejat word.
Bij terugkomst duikt iedereen het cafe van de start/aankomst in. En om helemaal niet op te vallen trekt een of andere malloot gewoon een fietspak aan. geen haan die er naar kraait als hij een fiets uit het rekt pakt dan... echt te triest.

www.degroot-it.nl

• chime
ricardo246 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 22:45:
[...]

XT afgemonteerd ...
Meer is er echt niet nodig hoor, gewoon stelen voor de onderdelen.

Zit je met een drugsgebruiker bvb. die pakt het gewoon mee en verkoopt een fiets van 2000 euro gewoon door voor 50.
Dan heb je nog kans dat je je fiets terugvind via een marktplaats ofzo.

• Marsjee
TheLemon schreef op zondag 05 januari 2014 @ 22:21:
[...]

Pfff, vorige week postbank route gedaan.. Ook echt veelste nat allemaal, hou ik niet zo van hoor :P
mag ik nog wel op een mountainbike zitten, maar de lol is er voor mij dan al een beetje af. ;(

• chime
Marsjee schreef op maandag 06 januari 2014 @ 18:16:
[...]

Pfff, vorige week postbank route gedaan.. Ook echt veelste nat allemaal, hou ik niet zo van hoor :P
mag ik nog wel op een mountainbike zitten, maar de lol is er voor mij dan al een beetje af. ;(
Dat is wel, af en toe es wat modder of nat kan nog wel.

Nu - in vergelijking met vorig jaar, 2012 eigenlijk :P, kunnen we niet klagen, toen was het van oktober tot december elk weekend modder ploeteren, toch bij mij.

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Nieuwe Giant talon2 27.5 binnen en een paar ritten gemaakt. 1e paar ritten was op rustige stukken en niet alle versnellingen gebruikt. Kwam in het weekend in een paar modderplassen te zitten en wilde naar het kleinste voorste blad, maar dit lukt niet meer. De versnelling wil wel met een klik naar het middelste blad maar daarna is er geen klik meer. De ketting loopt nu ook tegen de kooi aan van de voor derailleur (zowel op middelste blad als bovenste blad).

Is het normaal dat dit na eerste gebruik nog een keer afgesteld moet worden?

• Roet
Heb je hem bij 12Go gehaald toevallig?

Sowieso moet je na de eerste rit(ten) even je versnelling- en remkabels (indien van toepassing) controleren, de kabels rekken in eerste instantie altijd iets uit. Als je nieuwe klikschoenen hebt, controleer dan ook meteen even de plaatjes daarvan, die komen ook losser na de eerste rit(ten). En kijk of alles wel goed gesmeerd is, niet iedere fiets is compleet goed gesmeerd af fabriek.

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Update:
Mijn fiets had ik niet goed verzekerd :( les voor de volgende keer.

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe fiets (geen 2e hands).
Eisen:
- Budget €1400
- Volledig XT afgemonteerd
- Betere voorvork dan de vorige (rock shock dart 2)
- 27,5 inch (ik heb alle 3 de maten geprobeerd, en voor mijn gebruik vind ik 27,5 het beste)
- Lichter dan mijn vorige fiets (13.4 Kg !)
- Ik heb de eis van fully laten varen (vanwege budget) dus het wordt een hardtail.
- Merk: dat maakt me niet zoveel uit (geen voorkeur).
- looks: I don't care (dit houdt niet in dat ik op een fluoriserende roze MTB wil gaan fietsen :+ ).

Wat doe ik ermee?
Zo min mogelijk op de verharde weg fietsen, dus 90% in de bossen, ardennen, schotland, hoe meer drek hoe beter :9 . Ik ben niet iemand die de snelste tijd belangrijk vindt.

Wat heb ik zelf gevonden wat mij aanstaat (let op, op de sites staan advies prijzen):

Sensa
http://www.sensabikes.com...?cPath=16&products_id=798
Nette fiets, laag gewicht.

Canyon.
Geen 27,5 hardtails en de fully's zijn te duur.

Bulls.
http://www.bulls.de/nl/bikes/show/six50-2/
Zwaarder dan de Sensa.

Cube.
http://www.cube.eu/nl/bikes/mtb-hardtail/ltd/ltd-pro-275/
Niet helemaal XT en iets zwaarder.

Specialized.
Out of Budget (en een hele lastige website).

Ridley.
http://www.ridley-bikes.c...inbike/ignite-a-10-1421am
Men zegt een beter frame dan de sensa, maar een iets mindere afwerking. Ik heb er op gefietst, maar ik vond deze niet beter "voelen".

Merida.
http://2014.merida-bikes....Seven+Xt-edition-724.html
Kan mijn vinger er niet op leggen, maar om 1 of andere reden, niet mijn fiets.

Focus.
http://www.focus-bikes.co.../black-forest-27r-10.html
Aan de wat zwaardere kant

Ik vind de Sensa er voor mij uitspringen. Zeker qua gewicht en afwerking.
Mijn vraag aan jullie: zie ik iets over het hoofd, is mijn keus een verstandige, en welke fietsen zou ik ook alsnog kunnen overwegen?

• Riqy
Al eens gekeken naar Cannondale? Die hebben ook prima fietsen voor die prijsklasse ;)

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Riqy schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 19:12:
Al eens gekeken naar Cannondale? Die hebben ook prima fietsen voor die prijsklasse ;)
Bedankt, maar ik kan geen 27,5 inch hardtail vinden op hun site.... -O-

• Riqy
Wat is de reden dat je specifiek voor een 27,5 inch wilt gaan?

My iRacing

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Riqy schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 19:44:
Wat is de reden dat je specifiek voor een 27,5 inch wilt gaan?
Mijn laatste 26 rij ik al 3 jaar en vind ik iets te nerveus, ik heb meerdere keren een 29 geprobeerd, maar vond ik niet wendbaar genoeg, te lomp, en na een test rit op een 27,5 was ik om.
Ik ga niet voor snelheid, en ben echt een bos / berg / technisch uitdagend parcour freak.
Voor mij is de 27,5 "the best of both worlds".

@djve & the lemon
bedankt, zal ik morgen uitvoerig bekijken.

[ Voor 6% gewijzigd door ricardo246 op 08-01-2014 21:17 ]

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Rose heeft ook een 27,5 inch hardtrail dacht ik

• TheLemon

TheLemon

Al bij Canyon op de internationale site gekeken? Daar zag ik bijv ook een 27.5 fully staan die er in (nog) niet op staat.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dan zou ik toch liever voor een Scott gaan: http://www.12gobiking.nl/...cale/scott_scale_750_2014 Niet de lichtste (11.6Kg), maar solide en een fatsoenlijk merk. SLX doet niet onder voor XT, alleen qua gewicht loopt het wat achter.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

zonoskar schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 21:47:
Dan zou ik toch liever voor een Scott gaan: http://www.12gobiking.nl/...cale/scott_scale_750_2014 Niet de lichtste (11.6Kg), maar solide en een fatsoenlijk merk. SLX doet niet onder voor XT, alleen qua gewicht loopt het wat achter.
Duurder (dan budget en via internet, dus niet onderhandelbaar), zwaarder, minder afgemonteerd.
Kun je mij vertellen waarom dit een betere fiets dan bijvoorbeeld de sensa? Ik mis wat onderbouwing.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Een fiets heeft een goede basis (= frame en wielen) nodig. Scott doet zelf research en development aan hun fietsen. Dat waardeer ik, daarom rij ik op een Rocky Mountain en niet op een Cube. Maar anderen kijken alleen naar de derailleur. Dat snap ik ook. De Sensa heeft bijvoorbeeld een balhoofdhoek van 71 graden, iets wat de standaard geometrie is voor een 26" fiets. Scott heeft een 69 graden balhoofdhoek, resultaat van hun research want dit rijdt waarschijnlijk met grote wielen beter. Ook is die Sensa fricking kort, 598mm voor een 19"? Bottomline is dat je geen fiets kunt kopen op het type derailleur! Je moet er op passen, en de geometrie moet je liggen. Sensa lijkt de standaard 26" geometrie toe te passen (met nul research van hun zelf dus) met wat grotere wielen. Dat kan goed sturen, maar ik betwijfel dat. Een proefrit moet dit uitwijzen.

Opgegeven gewichten moet je overigens altijd met een flinke korrel zout nemen. De Sensa heeft wel een betere voorvork dan de Scott, ook al heeft de Scott een Fox, al zijn de 2014 CTD vorken beter dan 2013.

• TheLemon

TheLemon

Bij 12go kun je zeker wel onderhandelen. Ik heb daar een racefiets gekocht van het modeljaar dat net afgelopen was, met rond de 20% korting. Is ook geen internetwinkel pur sang, ze hebben een megagrote winkel en goede uitstekende service. Alleen even opletten op de kwaliteit van de assemblage.

[ Voor 3% gewijzigd door TheLemon op 09-01-2014 00:49 ]

• Roet
Ik ben met Zonoskar, maar ik moet wel zeggen dat de Cube Reaction GTC 27.5 waarschijnlijk prima zal rijden en in je budget past. Ik vind een steilere balhoofdhoek juist weer fijn namelijk, omdat het stuurgevoel mij dan beter ligt. Maar dat is dus ook precies wat Zonoskar zegt, de geometrie moet je liggen.

Je vergelijkt een lijst fietsen op onderdelen, maar de ene is meer gericht op comfort/lange afstanden en de andere meer voor snelheid/race. Als je niet om snelheid geeft, zou ik bijvoorbeeld geen Cube Reaction GTC kopen, deze is alles behalve comfortabel, het is een kneiterstijf frame, waarbij ik mezelf nu een flexstay ga aanschaffen om hem op langere afstanden nog comfortabel te kunnen rijden.

Ik zou zelf ook kijken naar de chainstay lengte, dat is ook, zeker met de nieuwe grotere wielmaten, van belang voor de wendbaarheid van de fiets. Misschien is het lastig voor je om fietsen te testen, maar voor mij was het wel een eye opener betreft wat voor verschil er zit in de fietsen, zelfs tussen hardtails.

• MBV
kijk ook eens naar reviews, dat geeft vaak een indruk van wat voor soort fiets het is. Bike&Trekking zet alle oude reviews altijd gratis op het internet: http://www.bikeandtrekking.nl/p/69/g62/test%3A-mountainbikes :)
Ze hebben hier helaas nog niet veel 650B tussen staan.

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Bedankt voor de reacties.
Ik zal mijn tactiek aanpassen en de geometry meenemen in de selectie. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet :-).
Het wordt zowieso dus proefrijden.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je een fijn fietsende bike had/hebt/getest hebt, kun je die geometrie als uitgangspunt nemen.

• K-Jay
  • Laatst online: 13-11 23:24

K-Jay

Klaas Jan

Heb je ook KTM mtb's bekeken? Ik zat net even te surfen en kwam een hele hoop 650b KTM bikes tegen: http://www.ktmfietsshop.n...27-5-quot-hardtail-heren/

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Ik heb een scott bekeken en de geometry ook (http://www.scott-sports.c...005009/bike-scale-750-xl/), maar ik vind de verschillen marginaal.

Ter vergelijk, dit is die van de Sensa: http://www.sensabikes.com...f_geo/livigno_sfb_geo.pdf.

Ik probeer met beiden een proefrit te regelen, om te voelen wat deze verschillen betekenen.

• MBV
Misschien komen die overeen, maar de verschillen tussen 2 650B en ook 29er fietsen zijn meestal groter dan tussen 2 26" hardtails. Die balhoofdhoek A is erg belangrijk, maakt het verschil tussen een nerveuze en een relaxte fiets. 2 graden lijkt niet veel, maar dat is wel ongeveer 10% stijler! (19 versus 21 graden afwijking van 90 graden, geen idee of je dat echt als 10% moet zien, met trigoniometrie moet je eigenlijk de naloop uitrekenen als je het in percentages wilt zien). Chainstay length en BB drop zijn ook best belangrijk voor de gewichtsverdeling op je fiets, en die staan niet eens gespecificeerd bij de Sensa. De scott heeft een langere wielbasis, dus dat geeft wel weg dat de chainstay waarschijnlijk langer is: de virtuele bovenbuis is even lang, balhoofdhoek is stijler, dus die lengte moet ergens vandaan komen.
Kortom, de verschillen lijken klein, maar kunnen best groot zijn.

• dnhelle
  • Nu online
Zo! Tijd voor nieuws :) De Turner Flux heeft na 4 jaar trouwe dienst samen met de Fox voorvork het huis verlaten. Time for change!

Ik kies echter ervoor om op 26" te blijven rijden. Begin januari de knoop doorgehakt en ik zal jullie hier op de hoogte houden. Het zal een stalen hardtail frame worden. Echter, met dit frame houd ik veel opties over: Singlespeed, 650b, rohloff... you name it!
Overige specs zie hieronder:

Frame Staal :-)
Vork Fox F120 RLC 2013 (15mm QR, non-CTD, wel kashima gold, en wel FIT met enduro seals, I like)
Wielen Hope pro 3 / Stans ZTR Crest
Banden Tubeless Schwalbe Nobby Nic (F) en Rocket Ron (R)
Remmen Hope Tech X2
Stuur / Stuurpen Crankbrothers Cobalt met 70mm Hope stem.
Balhoofd Hope (Nu wordt het wel saai he?)
Cranks RaceFace Deus dual setup (Middleburn 22 & 34 Hope singlebash (Hope again :/ )
Pedalen Shimano XT trail
Zadelpen Gravity Dropper / RaceFace (afhankelijk van inzet)
Zadel Mn oude vertrouwde Selle italia met spleet.
Drivetrain Sram X0 9speed triggers, X0 rear en dual front derailleur.

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Dat Rohloff of Pinion lijken me echt een fantastisch systemen om mee te rijden. Het is alleen zo prijzig qua aanschaf :(

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Crest velgen op een hardtail met 120mm vork en dropperpost die dus duidelijk niet de standaard race-hardtail gaat zijn maar een soort long travel hardtail voor het ruigere werk. Hmm. Zou niet mijn keuze zijn, minimaal Arch, maar misschien wel Flows.

Echter Pinion gaat niet werken denk ik, daar moet het frame geschikt voor zijn.

• dnhelle
  • Nu online
Pinion werkt inderdaad niet met het frame.
Sterk gezien Dennis, de velgen zijn op het moment nog de enige 'zwakke' schakel.
Al heb ik 3 tegenargumenten:
- Het frame is 650b en daar wil ik op den duur ook naar toe (vork kan 't ook).
- Mijn rijstijl is (nog) niet zo ruig dat mijn crest-velgen een krimp hebben gegeven.
- Last but not least: deze wielen zaten al in mijn flux en worden meegenomen :)

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat wordt weer een mooi fietsje! :P Vanwaar de keuze voor die combo van banden eig als ik zo mag vragen?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• dnhelle
  • Nu online
Nobby Nic ivm tractie voor, rocket ron ivm licht lopend bandje aan de achterzijde.
Beide met latex tubeless gemaakt. Rij ze op max 2 bar met 85kg lichaams/bepakkingsgewicht.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

2 bar dat is niet heel veel moet ik zeggen. Maar die Rocket Ron heb je dan genoeg 'bite', collega heeft ze eraf gegooit omdat als hij op de pedalen ging staan bij een klimmetje dat ze vrij snel doorsloegen.

Ik ga zelf proberen met een setje Conti SpeedKings of toch weer de vertrouwde MountainKing, maar dit maar 2.4 breed.

Moet nog steeds kijken voor een ander vorkje trouwens. :X :+

Conditie begint weer wat te worden trouwens, heerlijk. :)

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Grip is vaak een kwestie van druk in de bandjes verlagen en minder van de noppen op de band.
Al heeft een Nobby Nic natuurlijk wel meer grip dan een Furious Fred...

Het voorbije jaar winter en zomer op Racing Ralphes gereden. 2,1 @ 1,5bar (ongeveer). Weinig gripproblemen. Al heb ik in één wedstrijd wel op het randje gereden. Dus dit jaar toch RoRo voor en RaRa achter!

Klik: .joeri. !

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

2 bar in een 29" band is veel (ik rij met 1.6-1.8), in een 26" band net genoeg ;)

• TheLemon

TheLemon

Ik rij nu ook meestal met RaRa achter en RoRo voor. Heerlijk snelle combi is dat. Alleen in Limburg op de klimmetjes van 25% in de blub mis ik tractie achter (tractie vóór bestaat trouwens niet, wel zijwaartse grip en remgrip, tractie gaat om aandrijving). Voor die paar keer per jaar leg ik er voor en achter Nobby Nic onder. Hoewel ik dat wel redelijke overkill vind.
Wat zit er qua grip net onder NN eigenlijk, is dat Rocket Ron?
@Joopieboy: Conti heeft als tussenvariant trouwens nog de X-King hè.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Och verrek ja, dat is ook nog een optie dan. :) De Mountain King is vaak nog wel vrij grof voor hier in Nederland. :)

Pagina: 1 ... 60 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.