Hij zegt geen druk meer te hebben. Jij blijkbaar wel, enkel wat ijs ertussen.citruspers schreef op zondag 20 januari 2013 @ 21:55:
Ik heb vanavond precies hetzelfde gehad met mijn hydraulische remmen, moest echt kei en keihard knijpen voordat ze (vrij langzaam) wat begonnen te doen. Denk eerlijk gezegd dat de schijven gewoon een ijslaagje kregen door de sneeuw en bagger die onder andere mijn voorwiel er op mikte.
Kan er niet wat zijn gekrompen met de kou, waardoor er een klein lek ontstaat dat er anders niet is? Ach, het is maar hydraulische olie. Gewoon ontluchten, je ziet vanzelf waar het lekt, toch? Grootste voordeel t.o.v. DOT-fluid is dat het je verf niet opvreetmaartend schreef op zondag 20 januari 2013 @ 20:25:
[...]
Lekke pakking ergens. Olie is er uit.
Vulschroefje dat los zit. Olie is er uit.
Iig ; olie is er uit.
Makkelijk op te lossen? Anders rij ik morgen of overmorgen even langs de LBS. Olie in een auto doen gaat makkelijk, dit is zo'n klein iel systeempje.maartend schreef op zondag 20 januari 2013 @ 20:25:
[...]
Lekke pakking ergens. Olie is er uit.
Vulschroefje dat los zit. Olie is er uit.
Iig ; olie is er uit.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
LBS. Klotewerk om het zelf perfect te doen. Maar je moet wel een LBS hebben die dat ook goed kan.NoxiuZ schreef op maandag 21 januari 2013 @ 00:02:
[...]
Makkelijk op te lossen? Anders rij ik morgen of overmorgen even langs de LBS. Olie in een auto doen gaat makkelijk, dit is zo'n klein iel systeempje.
google bleeding mugara + type en dan krijg je vaak een prima workaround op youtube. Bleedkit van ebay bij Epic Solutions. Kost je 17 euro. Goed instructies opvolgen en dan moet het lukken.
Precies. Dan moet het lukken.willy1986 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 08:00:
google bleeding mugara + type en dan krijg je vaak een prima workaround op youtube. Bleedkit van ebay bij Epic Solutions. Kost je 17 euro. Goed instructies opvolgen en dan moet het lukken.
Ik geef gewoon mijn olie aan de LBS en die mag het dien voor me. Betaal ik wel 25 euro voor, maar dan moet het ook perfect zijn.
En daar gaat het dus wel eens mis. Ik doe het liever zelf, dan weet ik wat ik verprutst heb. En het is makkelijk als je op vakantie erachter komt dat je remmen ontlucht moeten worden (en je je ontluchtingssetje niet bent vergeten, zoals ik de laatste keer
)
Vertel mij wat. Gelukkig kwam mijn dochter een week later ook naar de camping. tond ik daar in de pyreneeën met een achterrem met te veel lucht. Best wel eng als je hard naar beneden gaat. Maar ook een aderenalinerush.MBV schreef op maandag 21 januari 2013 @ 09:55:
(en je je ontluchtingssetje niet bent vergeten, zoals ik de laatste keer)
Kan iemand me uitleggen hoe tubeless werkt, of een linkje naar een duidelijke uitleg. Heb een wielset gekocht met tubeless banden maar 1 van de 2 loopt leeg. Heb nu geen idee wat te doen :-)
Hmmz olie + uren is dus snel 40 euro. Voor iets wat normaal niet mag gebeuren? Fiets is 2,5 jaar oud en er wordt amper op gereden. Om de week een ochtendje ongeveer. Lekker dan 
Ik breng hem wel weg voor een beurtje naar de LBS. Mag hij gelijk even alles nasmeren, van het voorjaar toch een tocht van 50km. Moet hij alles gelijk maar even nakijken.
Ik breng hem wel weg voor een beurtje naar de LBS. Mag hij gelijk even alles nasmeren, van het voorjaar toch een tocht van 50km. Moet hij alles gelijk maar even nakijken.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Olie verversen is gewoon onderhoud van je fiets, waarvoor 40 euro echt veel te veel is. Ik geloof dat ik er 25 euro voor heb betaald, inclusief meekijken zodat ik het daarna zelf kon doen. Betere investering
Wat hij zegt. 25 euro. En voor de zekerheid eigen bleed meenemen.
Ik heb zojuist 16 KM op de mountainbike doorgebracht, zoveel mogelijk van de (doorgaande) wegen weggebleven ivm. pekelzooi, ben ik gewoon 1,5 uur bezig geweest, ik denk niet dat ik ooit zo'n laag gemiddelde heb gehad, het was overigens wel machtig mooi, bandjes zo zacht mogelijk en trappen maar.
Het enige wat af-en-toe vervelend was, dat waren de sporen in de bevroren modder onder de sneeuw, 2 keer onderuitgegaan hierdoor .... En ik moet nieuwe overschoenen hebben,want deze zijn nu ook écht op.
Het enige wat af-en-toe vervelend was, dat waren de sporen in de bevroren modder onder de sneeuw, 2 keer onderuitgegaan hierdoor .... En ik moet nieuwe overschoenen hebben,want deze zijn nu ook écht op.
Zie ondertitel
Moet je in sneeuw niet juist met wat hogere bandenspanning rijden? Dan is het zelfreinigend vermogen van je noppenprofiel iets beter volgens mij.
In (niet te diepe) sneeuw rijden is wel erg tof idd trouwens! Hier ook een leuk sfeerfilmpje: YouTube: Spike Tires - SCHWALBE (wordt cooler naar het einde)
In (niet te diepe) sneeuw rijden is wel erg tof idd trouwens! Hier ook een leuk sfeerfilmpje: YouTube: Spike Tires - SCHWALBE (wordt cooler naar het einde)
Bij geen (of onvoldoende) druk in je remsysteem kunnen ook je remblokken versleten zijn. Check dat even voordat je gaat bleeden.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat zou best kunnen dat je banden dan het sneeuw beter lossen, maar ik had beduidend meer tractie met zachte banden (lees: Ik ging minder (bijna) onderuitTheLemon schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 11:57:
Moet je in sneeuw niet juist met wat hogere bandenspanning rijden? Dan is het zelfreinigend vermogen van je noppenprofiel iets beter volgens mij.
Zie ondertitel
Ik zou verwachten dat het lossend vermogen van je profiel beter is bij zachte banden. Je band vervormt dan meer, waardoor de sneeuw eruit valt bij het loskomen van de grond.
Ik reed een stuk beter met iets van 15 PSI in mijn banden dan met 20 of hoger. Meer oppervlakte, en meer grip! Zijn wel modderbanden (specialized the captain 2.0 29").
Heb je UST of doe-het-zelf tubeless? Ik heb laatst een setje van Joe's No Flats gebruikt, dat was een hoop gekloot.. Je legt dan een rubberen ring met ventiel in de velg om die luchtdicht te krijgen, daar leg je een normale vouwband in en dan probeer je die op te pompen. Dat lukte mij dus voor geen meter, tot ik de ventielkernen er uit had en ze oppompte met de compressorMalt007 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 10:40:
Kan iemand me uitleggen hoe tubeless werkt, of een linkje naar een duidelijke uitleg. Heb een wielset gekocht met tubeless banden maar 1 van de 2 loopt leeg. Heb nu geen idee wat te doen :-)
Als je UST hebt, zouden velg en band gelijk al luchtdicht moeten zijn. Loopt het ding langzaam leeg, of krijg je er überhaupt geen druk op? In het eerste geval kan je net als vroeger het lek zoeken met een bak water, in het tweede geval doen wat ik deed: de compressor er op, liefst met de ventielkern er uit.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
vandaag de Finish line ceramic wax opgebracht, ben benieuwd hoe dit bevalt. Hiervoor een smeermiddel van Innotech gebruikt (gele fles), wat in de zomer (droog) goed voldoet.
Benieuwd of flink borstelen met heet water en afwasmiddel de ketting en tandwielen voldoende ontvet heeft. Na een week drogen zal er geen vocht meer inzitten, denk ik.
Benieuwd of flink borstelen met heet water en afwasmiddel de ketting en tandwielen voldoende ontvet heeft. Na een week drogen zal er geen vocht meer inzitten, denk ik.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik maak hem zelden zo schoon. Doek erlangs en daarna met een teflonspray even inspuiten. Cassette maak ik altijd schoon mbv het freewheel. Doek ertussen en naar links en rechts bewegen. Op die manier pak je tussen alle tandwielen heel veel vuil weg. Soms laat ik het van tevoren even inweken met remmenreiniger, maak je je cassette weer blingbling
De LBS (de dure en grote waar ik mijn fiets niet in 'onderhoud' heb maar wel onderdelen koop) zegt ook dat het eigenlijk geen moer uit maakt voor de levensduur van je ketting, zolang hij maar van binnen goed gesmeerd is.
Spul spuit ik als allerlaatste ook op mijn remmen nadat ik een keer olie op mijn schijven spoot. Alleen nu is mijn fiets bij de LBS en ik had hem in november voor het laatst halfschoon weggezet en afgelopen weekend ook niet meer schoon gemaakt. Als ik hem morgen op tijd terug heb dan moet hij zaterdag maar weer grondig schoon gemaakt worden. Maar het is _koud_ buiten dus ik zie er wel flink tegenop.
Spul spuit ik als allerlaatste ook op mijn remmen nadat ik een keer olie op mijn schijven spoot. Alleen nu is mijn fiets bij de LBS en ik had hem in november voor het laatst halfschoon weggezet en afgelopen weekend ook niet meer schoon gemaakt. Als ik hem morgen op tijd terug heb dan moet hij zaterdag maar weer grondig schoon gemaakt worden. Maar het is _koud_ buiten dus ik zie er wel flink tegenop.
[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 25-01-2013 02:07 ]
De afgelopen weken met de sneeuw, extra veel het bos in geweest (Drunen, Dorst, 50 km per week).
Ik blijf het iets speciaals vinden, op je MTB in de sneeuw. De kou, de stilte, echt heerlijk om te fietsen.
Tijdens een discussie met MTB'ende collega's hadden we een impasse bereikt. Het merendeel vindt het onverantwoord. Ik pas mijn rijgedrag aan aan de omstandigheden (ik ga dus niet voor een nieuw wereld record), heb een telefoon bij, en heb met vrouw lief de afspraak dat ik op tijdstip X even inbel (einde rondje zeg maar). Het was hier en daar wel eens wat glad, maar geen gevaarlijke dingen meegemakt.
Eeerlijk gezegd heb ik in regenachtige blubber omstandigheden vaker spannende momenten gehad.
Wat vinden jullie?
Ik blijf het iets speciaals vinden, op je MTB in de sneeuw. De kou, de stilte, echt heerlijk om te fietsen.
Tijdens een discussie met MTB'ende collega's hadden we een impasse bereikt. Het merendeel vindt het onverantwoord. Ik pas mijn rijgedrag aan aan de omstandigheden (ik ga dus niet voor een nieuw wereld record), heb een telefoon bij, en heb met vrouw lief de afspraak dat ik op tijdstip X even inbel (einde rondje zeg maar). Het was hier en daar wel eens wat glad, maar geen gevaarlijke dingen meegemakt.
Eeerlijk gezegd heb ik in regenachtige blubber omstandigheden vaker spannende momenten gehad.
Wat vinden jullie?
I have no special talent. I am only passionately curious.
Crosspostje uit de HK...
Problemen:
Achterrem had geen druk (hydraulische schijfremmen)
Zadelpen zakte steeds bij ruige trainingen (van fabriek af zat er enorm veel vet in, dat glijdt lekker)
Nummer 2 was natuurlijk niet echt belangrijk, ik zei al 'Misschien weet je er iets op'. Oplossing: snelspanner nóg strakker zetten. Ik had hem zelf al vrij strak gezet maar nog wel zo dat ik hem kon buiten. Doet die klojo, zet hij hem zo strak dat ik hem niet meer los krijg. Zonder te breken... die is dus kapot.
Achterrem: leek goed op druk, maar in de praktijk ging het remmen voor geen meter. Na de training remde hij al wat beter maar is de druk alweer voor +/- 25-50% minder.
Nu is die snelspanner niet echt een ramp ofzo. Desnoods draai ik de imbus vast. Maar het getuigt niet van kwaliteit. En die achterrem moet hij maar even goed doen zodat hij weer net zo goed remt als voor. Strak, aggressief en hard. Als ik de rem inknijp en door kan fietsen met wat moeite is het niet goed natuurlijk.
FFFFUUUUNoxiuZ schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 15:45:
Monteur van de LBS ziek![]()
![]()
Als ik maar morgen uiterlijk mijn fiets kan ophalen anders zaterdag geen mtb training
Problemen:
Zadelpen zakte steeds bij ruige trainingen (van fabriek af zat er enorm veel vet in, dat glijdt lekker)
Nummer 2 was natuurlijk niet echt belangrijk, ik zei al 'Misschien weet je er iets op'. Oplossing: snelspanner nóg strakker zetten. Ik had hem zelf al vrij strak gezet maar nog wel zo dat ik hem kon buiten. Doet die klojo, zet hij hem zo strak dat ik hem niet meer los krijg. Zonder te breken... die is dus kapot.
Achterrem: leek goed op druk, maar in de praktijk ging het remmen voor geen meter. Na de training remde hij al wat beter maar is de druk alweer voor +/- 25-50% minder.
Nu is die snelspanner niet echt een ramp ofzo. Desnoods draai ik de imbus vast. Maar het getuigt niet van kwaliteit. En die achterrem moet hij maar even goed doen zodat hij weer net zo goed remt als voor. Strak, aggressief en hard. Als ik de rem inknijp en door kan fietsen met wat moeite is het niet goed natuurlijk.
Waarom zou het onverantwoord zijn? Ik vind het in de sneeuw beter fietsen dan wanneer het erg mul zand of blubber van een week regen is. Daarnaast blijft m'n fiets mooi schoon en ziet het er allemaal prachtig uit.ricardo246 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 17:09:
Tijdens een discussie met MTB'ende collega's hadden we een impasse bereikt. Het merendeel vindt het onverantwoord.
Wat vinden jullie?
Sommige wegen die echt in ijsbanen zijn veranderd zijn link. Maar die ben ik in het bos nog nooit tegengekomen en zolang de sneeuw wit is heb ik voldoende grip. Wel kost het wat meer moeite als je de weg niet goed kent om vantevoren bochten en dergelijke precies in te schatten. Of om überhaupt uit te vogelen waar het pad loopt als er geen sporen zijn van mensen die je voor waren. Alles is zo wit namelijk...
De meeste argumenten van mijn collega's:Dipsausje schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 18:37:
[...]
Waarom zou het onverantwoord zijn? Ik vind het in de sneeuw beter fietsen dan wanneer het erg mul zand of blubber van een week regen is. Daarnaast blijft m'n fiets mooi schoon en ziet het er allemaal prachtig uit.
Sommige wegen die echt in ijsbanen zijn veranderd zijn link. Maar die ben ik in het bos nog nooit tegengekomen en zolang de sneeuw wit is heb ik voldoende grip. Wel kost het wat meer moeite als je de weg niet goed kent om vantevoren bochten en dergelijke precies in te schatten. Of om überhaupt uit te vogelen waar het pad loopt als er geen sporen zijn van mensen die je voor waren. Alles is zo wit namelijk...
Glad, je ziet niet wat er onder de sneeuw ligt, minder rem vermogen, schakel en rem systemen die vast vriezen, minder reactie vermogen door de kou.....etc etc
Ik denk dat meer mensen er zo overdenken, aangezien het de afgelopen 2 weken erg rustig was op de routes die ik fietste. Tevens fiets ik deze dagen altijd met zonnebril, zodat ik wat meer contrast/ detail zie in de sneeuw paden, en fiets ik geen onbekende routes.
Ik ben het met je eens dat het vooruit kijken belangrijker word onder deze omstandigheden, je hebt minder kans om te reageren als je een fout maakt. Maar dat is een kwestie van de juiste mentale instelling, oftewel, niet harder dan jezelf aankunt.....
I have no special talent. I am only passionately curious.
De koude, daar kan je je op kleden. De rest is inderdaad een beetje aanpassen aan de omstandigheden. En in het bos valt dat echt goed mee zoals je zegt.
Ik ben de voorbij weken regelmatig 3uurtjes gaan rijden, en ik vind het echt fun! De racefiets staat sinds de sneeuw wel verstandig aan de kant
Vandaag wel lekgereden, er zat een doorn door de band. "je ziet niet wat er onder de sneeuw ligt"
Maar vanaf ik mijn nieuwe wieltjes heb: tubeless al the way!
Ik ben de voorbij weken regelmatig 3uurtjes gaan rijden, en ik vind het echt fun! De racefiets staat sinds de sneeuw wel verstandig aan de kant
Vandaag wel lekgereden, er zat een doorn door de band. "je ziet niet wat er onder de sneeuw ligt"
Maar vanaf ik mijn nieuwe wieltjes heb: tubeless al the way!
Verwijderd
Wat mij tegen heeft gehouden is het niet kunnen zien waar je aan het rijden bent door de sneeuw, dat is dan als er nog niemand gereden heeft natuurlijk, als die fout is gereden ga je ook de mist in.
Woon werk ook met de auto gedaan.. maandag gelukkig de fiets weer op.
Woon werk ook met de auto gedaan.. maandag gelukkig de fiets weer op.
Dat vet voorkomt wel dat je zadelpen gaat kraken. (google: anti seize) Vervang die zadelpenklem voor een eentje met inbusschroef. http://www.bike-component.../c468_Clamps-Bolting.html Die klemmen met een beugel zijn vaak gewoon bagger...Vaak zit er op de hendeltje van die klemmen geen vet en daardoor gaat het vast en losmaken moeilijk...NoxiuZ schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 17:35:
Achterrem kan je zelf ontluchten. Kost je evenveel tijd als je fiets brengen en halen bij LBS
Gisteren ook gefietst in de sneeuw. Goed voor de rijtechniek. En van koude geen last. shirt + vest + windjack was ruim voldoende. Winterschoenen en craft lange broek met windstopper. En daarbij nog handschoenen en een helmaclava. Met een temperatuur van -4 toch gewoon lekker warm. Die winterschoenen had ik veel eerder moeten kopen.
[ Voor 27% gewijzigd door willy1986 op 27-01-2013 12:24 ]
Ik hoor echt van iedereen die winterschoenen heeft gekocht, dat het helemaal top is. Misschien ook eens overwegen, want ik doe er best lang mee. Mijn huidige SIDI schoenen gaan alweer 7 jaar mee zonder een centje pijn.
Ik durf de stelling wel aan dat je in de sneeuw (niet ijs) gemiddeld minder blessures zal oplopen dan in normale Nederlandse omstandigheden (modder enzo). Je bent doorgaans lekker ingepakt tegen de kou, dat beschermt al goed. Daarnaast dempt de sneeuw je val ontzettend goed en is je snelheid lager door de hogere rolweerstand.
Mijn motto met die sneeuw is gewoon: Gang is alles! En als je gaat dan ga je zacht 
Drie keer onderuit gegaan. Twee keer omdat voorgangers treuzelden en ik er niet langs kon. Een keer omdat ik enorm hard tegenstuurde in de bocht. Wel een paar keer voetje aan de grond. Staat je trainer (Nederlands kampioen mag ik even trots vermelden
) te kijken en advies te geven over niet tegensturen, doe je het uiteraard wel.
Maar dat relaxte is moeilijk jezelf aan te leren. Lekker glijden achter is wel leuk, maar _zwaar_. Dat stoempen vergt enorm veel kracht. Vorig weekend had ik lange broek, overschoenen over de zomerschoenen, underarmor shirt en een winterjack aan. Dat was 'fris' op de terugweg en bij het stil staan. Op de heenrit nog koude klauwen gehad want de wind ging er dwars doorheen. Nu met shimano hadnschoenen te hete klauwen (lijk net een wijf). Ik had ook een langemouwenshirt eronder gedaan, dat was net te veel want ik had het veel te warm
En ik doe een simpele strakke muts op. Eentje die strak om je hoofd heen zit en zeker niet te dik. Werkt prima 
@ hierboven;
Dat ontluchten kan ik misschien prima zelf, maar ik heb de LBS er inclusief een onderhoudsbeurtje (beetje olie, voorvork op druk etc.) 35 euro voor betaald incl nieuwe vloeistof. Moet het goed gebeuren ook. Alleen de pool die zo handig was werkt er niet meer
Die kon goed sleutelen en had er ook verstand van. Ik vrees dat die nieuwe kerel niet eens de remmen getest heeft.
Drie keer onderuit gegaan. Twee keer omdat voorgangers treuzelden en ik er niet langs kon. Een keer omdat ik enorm hard tegenstuurde in de bocht. Wel een paar keer voetje aan de grond. Staat je trainer (Nederlands kampioen mag ik even trots vermelden
Maar dat relaxte is moeilijk jezelf aan te leren. Lekker glijden achter is wel leuk, maar _zwaar_. Dat stoempen vergt enorm veel kracht. Vorig weekend had ik lange broek, overschoenen over de zomerschoenen, underarmor shirt en een winterjack aan. Dat was 'fris' op de terugweg en bij het stil staan. Op de heenrit nog koude klauwen gehad want de wind ging er dwars doorheen. Nu met shimano hadnschoenen te hete klauwen (lijk net een wijf). Ik had ook een langemouwenshirt eronder gedaan, dat was net te veel want ik had het veel te warm
@ hierboven;
Dat ontluchten kan ik misschien prima zelf, maar ik heb de LBS er inclusief een onderhoudsbeurtje (beetje olie, voorvork op druk etc.) 35 euro voor betaald incl nieuwe vloeistof. Moet het goed gebeuren ook. Alleen de pool die zo handig was werkt er niet meer
Snap je nu waarom ik zei dat je het zelf moet doen?NoxiuZ schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 17:35:
Crosspostje uit de HK...
[...]
FFFFUUUU
Problemen:
[knip]
Issue! Ik krijg steeds meer het gevoel uitgekeken te zijn op mn Flux. Niet omdat het geen fijne fiets is, absoluut niet. Hiervoor heb ik een aantal hardtails gehad en ik merk dat ik toch wel weer gecharmeerd ben in een HT'tje. 26 of 29, dat maakt niet uit. Ben daarin niet zo mainstream.
Waarom niet? De afmontage van mn bike is nog meer dan prima, en hij rijdt op zich nog top, vooral voor een fully uit 2008.
Ik ga me dit voorjaar eens beraden wat te doen. Mocht iemand in de tussentijd geinteresseerd zijn in een mooie Turner (frame-only-deal ook mogelijk) dan contact me maar.
Ik ga nog ff peinzen.
Waarom niet? De afmontage van mn bike is nog meer dan prima, en hij rijdt op zich nog top, vooral voor een fully uit 2008.
Ik ga me dit voorjaar eens beraden wat te doen. Mocht iemand in de tussentijd geinteresseerd zijn in een mooie Turner (frame-only-deal ook mogelijk) dan contact me maar.
Ik ga nog ff peinzen.
Wat zou het ongeveer moeten kosten? En je foto's uit de startpost zijn stuk
Pfoeh.. Lastig te zeggen. Ik zie prijzen frame-only voorbij komen varierend van 350 (idioot) tot 700 euro.MBV schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 14:26:
Wat zou het ongeveer moeten kosten? En je foto's uit de startpost zijn stuk
Let wel: die van mij heeft 1,5jr geleden nieuwe bushings en volledige nieuwe poedercoat (Jet-black) gekregen incl. decals, tijdige checkups van demper, dus zou ik zelf op 600/550 euro gaan zitten. Ligt er uiteraard ook aan in hoeverre iemand een build-kit wilt hebben. Ik sta er best voor open om incl. BB (shimano XTR, 4 mnd oud) King headset, zadelpenklem, seatpost etc. te verkopen.
Afhankelijk v.d. vervolgkeuze zal ook een overname van de Fox van jaar oud worden overwogen. Let wel: die is pas net ingereden... Geinteresseerden mogen me altijd PM/DM'en. Recente foto's en details verstrek ik graag.
Edit: volledige verkoop? Kan over worden gesproken. Wederom: DM me maar.
[ Voor 4% gewijzigd door dnhelle op 30-01-2013 14:50 ]
Haha, LOL. Mijn Titus staat ook te koop wegens 29er. Erg lastig om deze tijd van je high-end spul af te komen. Of je moet echt flink de boot in willen gaan, ik had een bod van 1200 euro voor mijn Titus. Beetje weinig voor een fiets die in 2007 bike of the year was en ca 7000 euro gekost heeft
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Nou ja, ik ben eigenlijk niet in de markt voor een high-end fiets. Iets met een portemonnee, huur, dat soort dingen
Alhoewel die titus voor 1200 euro natuurlijk wel erg leuk is, ik wil het geld nu niet missen.
Eerst eens mijn low-end hardtail wat vaker gebruiken.
Eerst eens mijn low-end hardtail wat vaker gebruiken.
26" fans kunnen nu inderdaad mooie deals doen! Wat ik tegenwoordig zoal op 2dehandssites zie verschijnen, en tegen welke prijzen... Koopjes!
Helaas 26'ers...
Helaas 26'ers...
Verwijderd
Ach, die prijzen. 50% in eerste jaar eraf (more or less) en daarna 10% per jaar.
Kom dan toch wel op 2500 uit. Of die richtlijn is ook niets waard..
Kom dan toch wel op 2500 uit. Of die richtlijn is ook niets waard..
Je vergeet de -25% 'niet 29er-penalty'
. 26ers zijn niet bepaald hot, plus het feit dat een redelijke mountainbike volgens mij steeds goedkoper wordt. Ik heb nu een 29er met carbon frame, XT en SID voor minder dan 2000 nieuw, joeri heeft er zelf eentje voor ongeveer 1600 gekocht. En een nieuwe alu 26 fully is ook niet meer zo duur. Zie bijvoorbeeld http://www.izibike.nl/product/3147/Cube-AMS_110_Pro_2012.
Nu kun je wel zeggen dat Titus en Turner wat anders zijn dan Cube, maar voor het gross van het publiek maakt dat bar weinig uit. Sterker nog, Cube is bekend en meer vertrouwd dan de andere merken die ik net noem.
Mijn 26er staat weg te roesten en gebruik ik nog maar af en toe voor een blubber rondje, want de LBS wilde hem niet eens aannemen omdat hij ze niet meer kwijt raakte.. Diezelfde LBS voorspelde ook dat binnen een jaar of 5, 650b de 26er markt compleet kannibaliseert en dat de 26er dan zo goed als ophoudt met bestaan.
De aanschaf van mijn carbon fully is nog een jaartje uitgesteld, de carbon 29 HT bevalt erg goed! Rijd nu tubeless met een wat lagere bandenspanning achter, werkt top. De 29er fully komt wel, het geld ligt al klaar alleen wil ik hem wel 'verdienen' door dit jaar eerst eens wat meer alpen/ardennen ervaring op te doen
.
Nu kun je wel zeggen dat Titus en Turner wat anders zijn dan Cube, maar voor het gross van het publiek maakt dat bar weinig uit. Sterker nog, Cube is bekend en meer vertrouwd dan de andere merken die ik net noem.
Mijn 26er staat weg te roesten en gebruik ik nog maar af en toe voor een blubber rondje, want de LBS wilde hem niet eens aannemen omdat hij ze niet meer kwijt raakte.. Diezelfde LBS voorspelde ook dat binnen een jaar of 5, 650b de 26er markt compleet kannibaliseert en dat de 26er dan zo goed als ophoudt met bestaan.
De aanschaf van mijn carbon fully is nog een jaartje uitgesteld, de carbon 29 HT bevalt erg goed! Rijd nu tubeless met een wat lagere bandenspanning achter, werkt top. De 29er fully komt wel, het geld ligt al klaar alleen wil ik hem wel 'verdienen' door dit jaar eerst eens wat meer alpen/ardennen ervaring op te doen
[ Voor 6% gewijzigd door Roet op 30-01-2013 18:36 ]
Ok, 1875,- dus. Deal!
25% van de nieuwprijs hè! €750 dus. Deal
Ik denk dat als je rond de 1200-1500 euro uitkomt, je best een goede deal hebt.
Voor 1100 (en dat is de vraagprijs..) heb je ook een mooie Scott Spark uit 2012:
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
Mogelijk iets minder afgemonteerd, maar toch. Het is echt wel ernstig hoe de 26-prijzen zijn gedaald de afgelopen paar jaar.
nou ja, fiets met 120mm veerweg en dropper post is ook leuk toch?
Ergens snap ik het wel. Maar ik heb het echt nooit gedaan en ik ga er vanuit dat de fietsmeneer het beter kan dan ik.MBV schreef op maandag 28 januari 2013 @ 12:03:
[...]
Snap je nu waarom ik zei dat je het zelf moet doen?
Die vloeistof ben ik sowieso kwijt, en remmen vind ik wel belangrijk. Ik ga hem schoonmaken, remschijven ook even schoonmaken en dan ga ik morgenochtend eerst naar die kerel en dan wil ik hem diezelfde middag nog ophalen ook. Hij geeft mij maar even een vaste zadelklem mee en anders ziet hij mij... nooit meer... terug
Jij kan er net zo lang over doen als nodig is om het werkend te krijgen, de fietsmeneer heeft er een kwartiertje voor.
En ik heb nooit een probleem gehad met quick-releases van een zadel, behalve dat je ze na lange tijd wel moet vervangen omdat je zadelpen anders gaat glijden. Kosten: 2 tientjes, en het vergroot het inzetbereik van je fiets drastisch
En ik heb nooit een probleem gehad met quick-releases van een zadel, behalve dat je ze na lange tijd wel moet vervangen omdat je zadelpen anders gaat glijden. Kosten: 2 tientjes, en het vergroot het inzetbereik van je fiets drastisch
[ Voor 50% gewijzigd door MBV op 31-01-2013 17:31 ]
Van mjn XT V-brakes zijn de pinnetjes stuk, 1 is afgebroken en de andere staat op het punt om af te breken. Heeft iemand een idee of het mechanisme waar de pinnetjes aan zitten ergens los te krijgen zijn? Of zal ik een nieuw setje remmen moeten gaan kopen?

:D
Verwacht het niet.
Maar je kunt mbv het typenr eens kijken of je een dergelijk pdf'je kunt vinden:
http://techdocs.shimano.c...v1_m56577569830609085.pdf
Hierop staat exact welke onderdelen Shimano los levert.
Bij deze Deore LX remmen dus niet.
Anders zul je een ander setje 2dehands remmen moeten vinden, waarvan je de juiste onderdelen af kunt halen.
Maar je kunt mbv het typenr eens kijken of je een dergelijk pdf'je kunt vinden:
http://techdocs.shimano.c...v1_m56577569830609085.pdf
Hierop staat exact welke onderdelen Shimano los levert.
Bij deze Deore LX remmen dus niet.
Anders zul je een ander setje 2dehands remmen moeten vinden, waarvan je de juiste onderdelen af kunt halen.
Heel dom gezegd, kun je daar niet als het even dik als M3 is, draad intappen en een stukje draadeind indraaien en vastzetten met locktite?
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Nope, is zwaar verend. Krijg je niet voor elkaar.Joopieboy schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 21:47:
Heel dom gezegd, kun je daar niet als het even dik als M3 is, draad intappen en een stukje draadeind indraaien en vastzetten met locktite?
Maar mogelijk iemand een stukje liggen? Zo'n ringetje dus. Of anders een heel goedkoop setje kopen en ze daar uit halen.
Thanks wezep. Heb de mijne even opgezocht: http://techdocs.shimano.c...v1_m56577569830625611.pdf
Maar het onderdeeltje wat ik dan moet hebben is niet los verkrijgbaar.
Ijzerdraadjes oid lijken me ook niet zo'n goed idee. Ik neem aan dat het dan toch (misschien na een tijdje) los gaat zitten.
Ik heb ondertussen geboden op een XT V-brake die ik gisteravond nog tegenkwam op MP, hoop dat ie akkoord gaat
.
Maar het onderdeeltje wat ik dan moet hebben is niet los verkrijgbaar.
Ijzerdraadjes oid lijken me ook niet zo'n goed idee. Ik neem aan dat het dan toch (misschien na een tijdje) los gaat zitten.
Ik heb ondertussen geboden op een XT V-brake die ik gisteravond nog tegenkwam op MP, hoop dat ie akkoord gaat
:D
Oke.
Normaal geef ik hier antwoord, nu heb ik zlef een vraag.
Vriend van me krijgt van zijn vrouw een ATB om het eens uit te proberen. Ik heb dus een 2de-hands aangeraden, budget is nl. 300 (enkel fiets, rest van materiaal omt van vrienden). En gezien de hype van de 29'ers kun je een leuke 26 kopen voor 300. Wel hardtail natuurlijk.
Hij is 1,82 meter lang en weegt rond de 100 kilo.
Wat voor maat ongeveer? (is gelukkig met die sloped frames niet meer zo heel belangrijk). Ik dacht een 18-19 incher. En ja, is afhankelijk van zijn binnenbeen maat , maar die kan ik zo niet meten.
Maar moet ik ivm zijn gewicht van 100 kilo nog ergens op letten ivm frame? Moet je dan een verstevigd frame hebben?
Normaal geef ik hier antwoord, nu heb ik zlef een vraag.
Vriend van me krijgt van zijn vrouw een ATB om het eens uit te proberen. Ik heb dus een 2de-hands aangeraden, budget is nl. 300 (enkel fiets, rest van materiaal omt van vrienden). En gezien de hype van de 29'ers kun je een leuke 26 kopen voor 300. Wel hardtail natuurlijk.
Hij is 1,82 meter lang en weegt rond de 100 kilo.
Wat voor maat ongeveer? (is gelukkig met die sloped frames niet meer zo heel belangrijk). Ik dacht een 18-19 incher. En ja, is afhankelijk van zijn binnenbeen maat , maar die kan ik zo niet meten.
Maar moet ik ivm zijn gewicht van 100 kilo nog ergens op letten ivm frame? Moet je dan een verstevigd frame hebben?
[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 03-02-2013 19:55 ]
De meeste aluminium frames hebben geen probleem met 100kg.
Je kunt beter letten op een paar stevige wielen.
Shoot, ja. Natuurlijk. domdomdomdomwezep schreef op maandag 04 februari 2013 @ 07:36:
De meeste aluminium frames hebben geen probleem met 100kg.
Afgelopen woensdag mij nieuwe fiets opgehaald, een Specialized Marathon Carbon 29'er.
De fiets is standaard al voorzien met relatief goede onderdelen. Fiets is dan ook bijna helemaal origineel. Alleen het crankstel (S-works met C-bear lagers voor Sram 2200), zadelpen (Carbon voor aluminium) en binnenbanden (Michelin latex voor Cheng shin) heb ik veranderd. Hij weegt nu 10,1 kg. Met wat lichter banden weegt hij net iets minder dan 10 kg.
Wat foto's

De fiets is standaard al voorzien met relatief goede onderdelen. Fiets is dan ook bijna helemaal origineel. Alleen het crankstel (S-works met C-bear lagers voor Sram 2200), zadelpen (Carbon voor aluminium) en binnenbanden (Michelin latex voor Cheng shin) heb ik veranderd. Hij weegt nu 10,1 kg. Met wat lichter banden weegt hij net iets minder dan 10 kg.
Wat foto's

Vette fiets, dat carbonfiber crankstel maakt het qua looks wel heel erg af icm die wielen.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Nice one, Faxe. Deze gaat ook mee naar de Alpen? Ik kan me nog vaag herinneren dat je toendertijd ergens de Zillertal bike-challenge hebt gedaan?
Oeh, lekker ding die Speci
Begint al aardig op een verzameling te lijken met al die fietsen van je
Gisteren RaceKing aan de voorkant vervangen door een X-King en ineens de binnenband lek
Geplakt, band er weer om (met de hand), oppompen en weer lek. Grrrrr.... Toen dus nog een keer plakken en vanmorgen was ie gelukkig nog hard. Zo blijf je bezig.
Gisteren RaceKing aan de voorkant vervangen door een X-King en ineens de binnenband lek
[ Voor 55% gewijzigd door pjlgt op 08-02-2013 10:51 ]
Met 4 MTB's begint het inderdaad een beetje uit de hand te lopen. Heb gelukkig ruimte genoeg om ze een mooi plekje te geven. Heb ook nog even gekeken naar de S works uitvoering maar die is echt belachelijk duur. Fiets gaat zeker gebruikt worden in de Alpen. Zillertal bike challenge heb ik nog nie aan meegedaan. Wel al paar keer meegedaan aan de Ironbike en Montafon marathon. Laatst genoemde marathon doe ik liever niet op deze fiets als het parcours weer hetzelfde is als afgelopen jaar.
Ben er nog niet uit welke marathons ik dit jaar wil gaan doen in de Alpen. Lijstje waar ik waarschijnlijk uit ga kiezen is Montafon Marathon, Ironbike, Salzkammergut Trophy (Extreme Strecke) en Alpentour Trophy.
Ben er nog niet uit welke marathons ik dit jaar wil gaan doen in de Alpen. Lijstje waar ik waarschijnlijk uit ga kiezen is Montafon Marathon, Ironbike, Salzkammergut Trophy (Extreme Strecke) en Alpentour Trophy.
Mooie fiets Faxe.
Maar 4500 euro voor een dergelijke fiets?
En dan weegt die nog goed 10kg?
Maar 4500 euro voor een dergelijke fiets?
En dan weegt die nog goed 10kg?
Gisteren voor 250 een Dale F6 voor een vriend van me op de kop getikt. Hij wil beginnen biken en als eerste fiest niet teveel uitgeven. Nu heeft hij iig een goed frame dat qua componenten upgradable is.
Met deze banden weegt hij 10,1 kg. Met X-kings racesport iets minder dan 9,9 kg. Als ik met latex ga rijden in plaats van latex binnenbanden is er ook nog wel een kleine 100 gram te winnen.
Knappe bike!
Doel? Vooral marathons?
De Ironbike rijd ik deze zomer ook mee! In combinatie met nog een weekje biken omgeving Galtur!
Doel? Vooral marathons?
De Ironbike rijd ik deze zomer ook mee! In combinatie met nog een weekje biken omgeving Galtur!
Heb hem vooral gekocht voor wedstrijden waar ik aan mee doe. Accent ligt dan op marathons. Heb je al eens eerder meegedaan aan de Ironbike? Ga je mee doen aan de langste afstand?
Nope, nog niet meegedaan. Wel al regelmatig een week gaan biken in die omgeving, en dat beviel me ten zeerste! 
Afstand weet ik nog niet, de 60 of 80km. Staat bij mij in functie van andere races.
Ik doe ook Les Cimes de Waimes (65km) mee, La reid (BK marathon) en Raid des Hautes Faignes (90km).
Verblijf je daar ook een week die periode? Ik ga er heen met een groepje vrienden/bikers, dus wordt zeker plezant.
Afstand weet ik nog niet, de 60 of 80km. Staat bij mij in functie van andere races.
Ik doe ook Les Cimes de Waimes (65km) mee, La reid (BK marathon) en Raid des Hautes Faignes (90km).
Verblijf je daar ook een week die periode? Ik ga er heen met een groepje vrienden/bikers, dus wordt zeker plezant.
Als ik ga, dan ben ik waarschijnlijk maandag voor de wedstrijd al in Ischgl. Als je van klimmen en afzien houdt zou ik de 80 km doen.
Momenteel opzoek naar een nieuwe mountainbike, omdat mijn oude giant me 3 keer met pech heeft laten staan en totaal versleten is. Mijn budget bedraagt maximaal 600 euro, waar ik graag een 29er van zou kopen.
Gister bij een fietsenwinkel geweest waar ik de bulls sharptail 29er op het oog had, deze was echter niet in mijn maat op voorraad waardoor ik hem nog maar niet meteen heb gekocht. Daardoor heb ik nog even tijd om rond te kijken. En ben ik de sensa sella tnt special 2013. En ben ik weer begonnen met twijfelen.
Misschien dat jullie misschien nog een geschikte fiets weten voor maximaal 600 euro. Ik heb het liefst een nieuwe fiets.
Gister bij een fietsenwinkel geweest waar ik de bulls sharptail 29er op het oog had, deze was echter niet in mijn maat op voorraad waardoor ik hem nog maar niet meteen heb gekocht. Daardoor heb ik nog even tijd om rond te kijken. En ben ik de sensa sella tnt special 2013. En ben ik weer begonnen met twijfelen.
Misschien dat jullie misschien nog een geschikte fiets weten voor maximaal 600 euro. Ik heb het liefst een nieuwe fiets.
[ Voor 3% gewijzigd door Fastclaimer op 21-02-2013 11:46 ]
Wat wil je ermee doen? En hoe lang? De versnellingen zijn een mix tussen alivio en altus, dat moet je direct upgraden om te zorgen dat het MTB-gebruik overleeft. Voor de suntour voorvork geldt ook dat hij niet geschikt is om heftig mee te gaan MTB'en, na 3 jaar stadsfiets-gebruik is hij al versleten. En 15kg is ook belachelijk zwaar voor een MTB.
Wel jammer dat Bulls niks heeft tussen de sharptail en de copperhead: die laatste is 2x zo duur (adviesprijs).
Zit hier niks leuks tussen?
http://www.fietssportief.nl/nl/producten/xtrail-mtb-29ers/45
Wel jammer dat Bulls niks heeft tussen de sharptail en de copperhead: die laatste is 2x zo duur (adviesprijs).
Zit hier niks leuks tussen?
http://www.fietssportief.nl/nl/producten/xtrail-mtb-29ers/45
[ Voor 56% gewijzigd door MBV op 21-02-2013 15:43 . Reden: 29" sharptail heeft andere specs dan ik eerst zag ]
Wat MBV zegt, de Bulls is niet afgemonteerd om serieus het bos mee in te gaan. De Sensa heeft iig een Deore crankset en remmen en SLX/XT derailleurs. Hij zit boven je budget, maar als je het bos in wil, is hij de meerprijs zeker waard.
Ik heb niet zo'n mooie fiets als de meesten hier sinds mijn racefiets bij het grof vuil staat, maar om toch nu en dan eens een rondje te kunnen racen heb ik iets 2e handsigs gekocht om zowel normaal te kunnen fietsen als door het bos te gaan. Schoonmaken weerhield mijzelf er vaak van door de modder te rijden, maar nu me dat bij dit ding allemaal niet zo kan schelen is mijn leven een stukje relaxter.
Maar een oude en roestige mountainbike is ook een mountainbike, toch? Dan hoop ik dat ik deze vraag in dit topic kan stellen zonder al te hard uitgelachen te worden.
Dus, ik ging even een rondje biken, springt de versnellingskabel opeens uit de derailleur en zit ik vast in de lichtste versnelling. Vroeger kon ik op de racefiets alles makkelijk zien, kabel ergens insteken, vastschroeven, klaar. Maar dit ding snap ik niet. Het is een Elysée Sachs 7 waarvan de buitenkabel onlosmaakbaar machinaal aan het klikmechaniek lijkt te zijn vastgemaakt.

Hoe maak ik dat ding nu open? Ik wil gewoon die versnellingskabel, die gewoon nog goed lijkt, weer vastzetten in dat ding. Of anders een nieuwe binnenkabel kopen, dat* kan toch niet zo duur zijn? Een remkabel bestaat uit meer kabels en die kost ook €5 ofzo.
De versnellingskabel bestaat uit een enkele kabel, niet zo'n gewoven kabel als een remkabel. Misschien omdat ik altijd oude fietsen had, maar dat heb ik ook nog nooit gezien.
*) Een willekeurige fietsenboer wil me zo'n heel ding inclusief buitenkabel verkopen voor €40 'ofzo', dan moet ie 'm bestellen. Jaja..
Maar een oude en roestige mountainbike is ook een mountainbike, toch? Dan hoop ik dat ik deze vraag in dit topic kan stellen zonder al te hard uitgelachen te worden.
Dus, ik ging even een rondje biken, springt de versnellingskabel opeens uit de derailleur en zit ik vast in de lichtste versnelling. Vroeger kon ik op de racefiets alles makkelijk zien, kabel ergens insteken, vastschroeven, klaar. Maar dit ding snap ik niet. Het is een Elysée Sachs 7 waarvan de buitenkabel onlosmaakbaar machinaal aan het klikmechaniek lijkt te zijn vastgemaakt.

Hoe maak ik dat ding nu open? Ik wil gewoon die versnellingskabel, die gewoon nog goed lijkt, weer vastzetten in dat ding. Of anders een nieuwe binnenkabel kopen, dat* kan toch niet zo duur zijn? Een remkabel bestaat uit meer kabels en die kost ook €5 ofzo.
De versnellingskabel bestaat uit een enkele kabel, niet zo'n gewoven kabel als een remkabel. Misschien omdat ik altijd oude fietsen had, maar dat heb ik ook nog nooit gezien.
*) Een willekeurige fietsenboer wil me zo'n heel ding inclusief buitenkabel verkopen voor €40 'ofzo', dan moet ie 'm bestellen. Jaja..
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Geen idee hoe je schakelmechanisme werkt maar ik heb wel een tip voor het schoonmaken voortaan. Gewoon even naar zo'n box om je auto te wassen. 1 euro is genoeg voor een kleine 5 minuten met de hoge druk spuit. Alles is weer als nieuw daarna. Bij thuiskomt alleen even de bewegende delen inspuiten met vet.
Dat is zo te zien geen mountainbike, maar een stadsfiets met naaf-versnelling. Zie ook de smalle wielen, spatbord met achterlicht, etc. En naafversnellingen werken 'een beetje' anders dan gewone derailleurversnellingen.
Maar als je dat ding open wilt maken, waarom begin je dan niet bij dat glimmende schroefje op de linker foto
Maar als je dat ding open wilt maken, waarom begin je dan niet bij dat glimmende schroefje op de linker foto
Verwijderd
Ik heb ook een tip: gebruik NOOIT een hogedrukreiniger als je je MTB wil schoonmaken. Gewoon met een emmer en zachte borstel. Door de hoge druk spuit je vet weg waar je het wilt hebben, je komt niet op die plekken zonder demontage, vanaf buiten wat inspuiten met vet is gewoon niet goed genoeg.
Ik heb vernomen dat rijwielpaleis Bilthoven misschien nog een oude voorraad goed afgemonteerde 26inch mtbs heeft staan. Bel ze eens.Fastclaimer schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:45:
Momenteel opzoek naar een nieuwe mountainbike, omdat mijn oude giant me 3 keer met pech heeft laten staan en totaal versleten is. Mijn budget bedraagt maximaal 600 euro, waar ik graag een 29er van zou kopen.
Een 29er voor 600 euro die het goed blijft doen in het bos vind je niet voor 600e.
[ Voor 4% gewijzigd door willy1986 op 23-02-2013 12:08 ]
Doe het altijd en heb er nog nooit problemen mee gehad. Al snap ik dat het niet verstandig is om vanaf een paar cm te gaan spuiten. Maar het scheelt me zoveel tijd en moeite dat ik nooit meer anders doe.Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 10:05:
Ik heb ook een tip: gebruik NOOIT een hogedrukreiniger als je je MTB wil schoonmaken. Gewoon met een emmer en zachte borstel. Door de hoge druk spuit je vet weg waar je het wilt hebben, je komt niet op die plekken zonder demontage, vanaf buiten wat inspuiten met vet is gewoon niet goed genoeg.
Verwijderd
Als je ruim genoeg afstand hebt gaat het allemaal goed natuurlijk maar vaak zie je dat dat toch niet gebeurd.
Het is goed om hele bakken modder en klei van je frame, wielen en vork enzo te spuiten. Maar ga niet je derailleur schoonspuiten of je trapas ofzo. Ikzelf doe altijd de tuinslang erop
Ik zou echt niet weten waarom je dat veel tijd en moeite zou besparen ... zie gewoon dat er warm water op je tuinslang staat.Malt007 schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 16:47:
[...]
Doe het altijd en heb er nog nooit problemen mee gehad. Al snap ik dat het niet verstandig is om vanaf een paar cm te gaan spuiten. Maar het scheelt me zoveel tijd en moeite dat ik nooit meer anders doe.
Of ik nu met hogedruk bezig ben of een tuinslang - die hogedruk gaat echt niet veel sneller hoor.
Tja, ieder zijn ding. Mijn ervaring is dat ik op terugweg ff langs zo'n wasbox rij en dan kan ik voor een euro 1 of 2 minuten spuiten en is hij compleet schoon. De keren dat ik met een tuinslang aan het kloten was duurde het veel langer en had ik er een borstel bij nodig. Daarnaast hou ik mijn tuin op deze manier ook schoon.
Thuis nog even goed droogpoetsen en de draaiende delen inspuiten en de fiets is elke keer weer als nieuw.
Thuis nog even goed droogpoetsen en de draaiende delen inspuiten en de fiets is elke keer weer als nieuw.
Een fietsenmaker hier in de buurt die gespecialiseerd is in mountainbikes raadde mij juist aan om gewoon zo'n wasbox te gebruiken met hogedrukspuit. Hij gaf als rede dat je daarmee wel weer korter op de fiets aan het spuiten bent wat opzich ook weer goed zou zijn.
Ik vraag me af of dat geen grote kul is overigens
Maar ik zit toch wel redelijk vast aan zo'n box, enige andere optie voor mij is om met de vieze fiets over mijn kamer naar het balkon te gaan en hem daar met een emmertje water schoon te maken...
Ik vraag me af of dat geen grote kul is overigens
Tja, als je kort op je fiets spuit, wat gebeurt er dan? Niks meer, niks minder. Mijne droogt altijd uit zichzelf op in het zonnetje of in een verwarmde schuur 
En waar je met een hogedruk niet kan komen moet je toch een borstel voor gebruiken (ik pak soms zelfs een oude tandenborstel, alleen bij uitzondering
)
Zeer handig als je je derailleurs schoon moet maken. Eerst het ergste eraf spuiten, dan een emmer sop en daarna spuit erover om sop weg te spuiten. Soms ff met een doekje het ergste eraf halen.
Voor ketting is het simpel, spuit erop, doek erlangs, inspuiten met smeermiddel en gaan. Als allerlaatste ff een remmenreiniger over de schijven en klaar. Als je dat niet doet en je morst per ongeluk trekt die smerende olie in je blokken, wil je niet.
En voor je cassette is remmenreiniger ook ideaal, vooral als het wat aangekoekt is. Inspuiten, half minuutje wachten en het vuil druipt er al vanaf
Daarna wel weer ff een beetje smeer geven als je ook je lagers hebt meegepakt per ongeluk. Het mag misschien niet maar werkt verdomd goed.
En waar je met een hogedruk niet kan komen moet je toch een borstel voor gebruiken (ik pak soms zelfs een oude tandenborstel, alleen bij uitzondering
Zeer handig als je je derailleurs schoon moet maken. Eerst het ergste eraf spuiten, dan een emmer sop en daarna spuit erover om sop weg te spuiten. Soms ff met een doekje het ergste eraf halen.
Voor ketting is het simpel, spuit erop, doek erlangs, inspuiten met smeermiddel en gaan. Als allerlaatste ff een remmenreiniger over de schijven en klaar. Als je dat niet doet en je morst per ongeluk trekt die smerende olie in je blokken, wil je niet.
En voor je cassette is remmenreiniger ook ideaal, vooral als het wat aangekoekt is. Inspuiten, half minuutje wachten en het vuil druipt er al vanaf
Daarna wel weer ff een beetje smeer geven als je ook je lagers hebt meegepakt per ongeluk. Het mag misschien niet maar werkt verdomd goed.
Hoe raakt dat aangekoekt dan? Na elke rit maak je je cassette toch schoon?
Je kan beter WD40 gebruiken om je cassette schoon te maken, niet echt ontvettend, en het beschermt tegen roest.
Als het hoost van de lucht wacht ik soms wel een of twee dagen. Vorige keer was er weinig modder enzo dus helemaal niet schoongemaakt. Morgen even nalopen en dan ga ik weer. 's Middags is het beter weer dus dan krijgt de fiets weer een beurt
Daar heb ik echt nooit aan gedacht!Malt007 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 22:09:
Gewoon even naar zo'n box om je auto te wassen. 1 euro is genoeg voor een kleine 5 minuten met de hoge druk spuit. Alles is weer als nieuw daarna. Bij thuiskomt alleen even de bewegende delen inspuiten met vet.
Dat ding is rond van binnen, volgens mij is die er machinaal opgezet. Of iemand heeft 'm helemaal kapot gedraaid, maar dat denk ik niet.MBV schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 23:01:
Ik dacht eerder iets met dat ijzeren boogje op de rechterfoto, maar met gewik en gepruts krijg ik niets voor elkaar.
Anyway, inmiddels heb ik me door twee fietsenmakers laten vertellen dat je die kabels die erin gaan niet los kan kopen omdat dat hele geval, van dat element in mijn hand totaan de schakelaar op het stuur, als een heel setje verkocht wordt. Heeft iets weg van printers; inkt is op, dus moet je de hele spuitmond en alles ook vervangen.
Daarnaast is het niet meer te krijgen want deze Elysee sachs is blijkbaar 'een jaar of 40' oud.
Ik wil geloof ik een nieuwe kopen, maar dan liever een pseudo-racefiets dan een 'stadsfiets' of echte mountainbike omdat dunne banden sneller zijn en ik fiets vaker snel en afstand dan bos, maar ik wil geen racefiets meer, dat fietst niet lekker als je een stuk gaat fietsen met anderen.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Crossfiets dan. Want als je maar geen fitnessfiets of hybride koopt. Dan komt de bike-police (ik) je halen.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ik heb een fitnessfiets, maar een goed excuus ervoor: ik zocht een stadsfiets met de zithouding van een MTB, omdat ik van een gewone stadsfiets last van mijn knieen krijg. Er zitten dus ook spatborden en een bagagedrager aan vast, en het bevalt prima.MrAngry schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 20:07:
Crossfiets dan. Want als je maar geen fitnessfiets of hybride koopt. Dan komt de bike-police (ik) je halen.
Dus ik ben benieuwd hoe goed het recherchewerk van de bike-police is: als je me vind kunnen we (met mijn MTB) een rondje Bergschenhoek doen
Vind je de aanschaf van een fitnessfiets erger dan een stadsfiets met naaf-versnellingen voor MTB uitschelden?
@hierboven: wat is daar hybride aan? Hij is zelfs gespecialiseerd!
[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 02-03-2013 12:00 ]
Het is officieel nog net een hybride omdat de frame-marges net iets kleiner zijn (kunnen max. 2.2" wielen in), hij standaard geleverd werd met dunnere wielen, het frame dropouts heeft voor bijvoorbeeld een baggagerek en de zithouding net iets rechter op is dan een echte MTB (wat ik overigens nog wel ga veranderen met een nieuw koppelstukje).
Maar voor de zekerheid moeten we het maar aan de fietspolitie vragen
Maar voor de zekerheid moeten we het maar aan de fietspolitie vragen
Dat is geen hybride meer.
Dit is een hybride. The horror. Het grootste probleem met al die fietsen vind ik vaak dat ze het beste van twee werelden beloven, maar het resultaat zeer middelmatig is.
Dit is een hybride. The horror. Het grootste probleem met al die fietsen vind ik vaak dat ze het beste van twee werelden beloven, maar het resultaat zeer middelmatig is.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Zo, na al een paar keer in dit topic gepost te hebben in 2010 en begin 2012 was het dan zover, ik heb 2 weken geleden een mountainbike gekocht
Gisteravond opgehaald bij de fietsenzaak (Fietsland in Eersel, aanrader tot dusver
) en daar ook een helm en een fatsoenlijke broek gekocht. Vandaag bij de Decathlon nog een lange broek, een shirtje en een windjack gekocht en ik kon rijden 
Ik wilde eigenlijk morgenvroeg gaan, maar ik kon niet wachten en heb net de 'maiden voyage' gemaakt
Het is te merken dat ik weinig fiets (veel verder dan de kroeg op een bedenkelijk tempo kwam ik niet met de fiets de afgelopen jaren...) want ik ben bekaf na 1,5 uur (waarvan 3 kwartier bospad) maar het smaakt wel naar meer!
De fiets (na het eerste rondje):

Het is een Cube Acid 29
Ik wilde eigenlijk morgenvroeg gaan, maar ik kon niet wachten en heb net de 'maiden voyage' gemaakt
De fiets (na het eerste rondje):

Het is een Cube Acid 29
@hierboven: volgende keer wel vies maken! 
- standaard bandenlevering trek ik me niks van aan
- Bulls copperhead 3 disc uit 2008 heeft ook dropouts voor bagagedrager achter
- zithouding wisselt, zeker bij 29ers, wel vaker een beetje
Een hybride is zo'n stadsfiets met 21 versnellingen, en een bagagedrager die maar 2kg kan hebben.
Voorbeelden:
Stadsfiets: http://www.12gobiking.nl/p/batavus_san_remo_2013
hybride: http://www.12gobiking.nl/...s_cross_swing_street_2013
fitness: http://www.12gobiking.nl/...ess/trek_bikes_75_fx_2012
Iets serieuzer, wat is het? Crosstrail?
- maximale bandenmaat 2.2" komt heel vaak voor, zeker met 29erscitruspers schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 12:50:
Het is officieel nog net een hybride omdat de frame-marges net iets kleiner zijn (kunnen max. 2.2" wielen in), hij standaard geleverd werd met dunnere wielen, het frame dropouts heeft voor bijvoorbeeld een baggagerek en de zithouding net iets rechter op is dan een echte MTB (wat ik overigens nog wel ga veranderen met een nieuw koppelstukje).
- standaard bandenlevering trek ik me niks van aan
- Bulls copperhead 3 disc uit 2008 heeft ook dropouts voor bagagedrager achter
- zithouding wisselt, zeker bij 29ers, wel vaker een beetje
Een hybride is zo'n stadsfiets met 21 versnellingen, en een bagagedrager die maar 2kg kan hebben.
Voorbeelden:
Stadsfiets: http://www.12gobiking.nl/p/batavus_san_remo_2013
hybride: http://www.12gobiking.nl/...s_cross_swing_street_2013
fitness: http://www.12gobiking.nl/...ess/trek_bikes_75_fx_2012
Ik zie een ringslot. Dude, WTFMaar voor de zekerheid moeten we het maar aan de fietspolitie vragen
Als mijn budget €400 is moet ik zeker snel wegwezen.
Heb eigenlijk geen zin om andermans ellende te kopen dus het moet wel nieuw zijn.
Heb eigenlijk geen zin om andermans ellende te kopen dus het moet wel nieuw zijn.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Voor dat bedrag koop je nieuw alleen maar ellende. En tweedehands kun je dan een leuke hard-tail op de kopt tikken. Laatst heb ik als 3de fiets een Cannondale voor 250 gekocht. Een F6. 2 jaar oud. Moet je nieuw eens proberen.Sando schreef op zondag 03 maart 2013 @ 03:39:
Crosstrail inderdaad, Spesh noemt het zelf een hybrid.MBV schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 21:13:
Ik zie een ringslot. Dude, WTF
Ringslot? Ja, we hebben niet allemaal de luxe om een fiets voor fun en een fiets voor transport te hebben, dus deze heeft een ringslot.Ketting ofzo zou beter zijn maar mezelf kennende vergeet ik die elke keer mee te nemen, en het slot moet er ook op van de verzekering geloof ik.
Niet ideaal, wel functioneel.
Niet zo serieus
Jij begon over de bike-politie, en een ringslot lijkt me een ergere overtreding dan al het andere dat jij opnoemde 
Op marktplaats moet je goed weten wat je zoekt, niet iedereen heeft daar een reëel beeld wat een fiets nog waard is.
Voorbeeld: http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=99974
Verder is het daar nogal stil qua complete fietsen, mensen wachten zeker op het voorjaar.
voor 400 euro kan je op http://forum.mountainbike.nl/ een mooie 26" hardtail kopen, zeker als je wat geduld hebt (er staan niet zo veel complete fietsen op). De oude fietsen van enthousiastelingen die nu met bosjes overstappen op 29" MTB's. Vaak met liefde verzorgd, goed onderhouden, en niks mis mee behalve dat ze uit de mode zijn.Sando schreef op zondag 03 maart 2013 @ 03:39:
Op marktplaats moet je goed weten wat je zoekt, niet iedereen heeft daar een reëel beeld wat een fiets nog waard is.
Voorbeeld: http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=99974
Verder is het daar nogal stil qua complete fietsen, mensen wachten zeker op het voorjaar.
[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 03-03-2013 12:42 ]
Sorry, 3 uur slaap en vroeg opMBV schreef op zondag 03 maart 2013 @ 12:41:
Niet zo serieusJij begon over de bike-politie, en een ringslot lijkt me een ergere overtreding dan al het andere dat jij opnoemde
Andersom op MP ook. Ik heb een Cube LTD uit 2006 op MP gegooid omdat ik geen bergruimte meer heb in ons nieuwe appartement. Wel een gemeenschappelijke stalling maar ideaal is anders. Maar daar wordt je ook dood gegooid met biedingen van 150-200 euro voor een redelijke fiets.MBV schreef op zondag 03 maart 2013 @ 12:41:
Niet zo serieusJij begon over de bike-politie, en een ringslot lijkt me een ergere overtreding dan al het andere dat jij opnoemde
[...]
voor 400 euro kan je op http://forum.mountainbike.nl/ een mooie 26" hardtail kopen, zeker als je wat geduld hebt (er staan niet zo veel complete fietsen op). De oude fietsen van enthousiastelingen die nu met bosjes overstappen op 29" MTB's. Vaak met liefde verzorgd, goed onderhouden, en niks mis mee behalve dat ze uit de mode zijn.
Op marktplaats moet je goed weten wat je zoekt, niet iedereen heeft daar een reëel beeld wat een fiets nog waard is
Dit topic is gesloten.
![]()