Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.317 views

Onderwerpen

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 17:07
Overdrijven is ook een vak zeg. Je doet alsof ik mijn leven op het spel heb gezet. Laat me raden, jij doet op je stadfiets vast ook geen helm op en ondanks dat ik de statistieken niet ken lijkt me dat een stuk gevaarlijker dan met <10 km/h in het bos. Daarnaast heb ik een behoorlijke goede valtechniek na 15 jaar judo ;-)

Dit betekend natuurlijk niet dat ik jullie adviezen niet ter harte neem.

[ Voor 10% gewijzigd door Malt007 op 04-12-2012 15:22 ]

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-11 18:05
Het is mijn ervaring dat de bossen doorgaans niet vol liggen met judo-matjes, Malt :+

Om trouwens de vraag even te beantwoorden, ja, het is inderdaad een XECCON S12 (besteld via MTB-LED.com, nederlandse webwinkel) van 52 euro.

Review komt binnenkort :)

I'm a photographer, not a terrorist

Verwijderd

Overdrijven is geen vak.. ik las terug en toen ik zag dat je wel al schoenen gekocht had maar nog geen helm dacht ik hetzelfde en wilde het ook neerpennen maar dat hoeft niet meer (en toch gedaan).
Jij gaat heel langzaam zeg je zelf.. en als er nou een topper achterop je wiel knalt omdat hij je in een bocht te laat in de gaten heeft? Tis wellicht een slecht voorbeeld maar ga voordat je weer op je fiets stapt een helm kopen! Op de route in Dorst zijn er de afgelopen weken ook 2 afgevoerd met de ambulance.
En welke? Wat iedereen zegt, kies een budget en pas bij een zaak met keuze de modellen die daar ongeveer binnen vallen en koop die helm die lekker zit. Spiegel is hier niet van belang. Neem gelijk ook een ondermuts mee.

Voor het eerst met klikpedalen en dan zonder helm de route op.. ben blij dat er niets is gebeurd hoor.. en dat meen ik echt!

Die valtechniek gaat je echt niet helpen, ik ben ook eens gecrasht en er is geen houden aan.. die fiets zit ook nog aan je voeten vast als je pech hebt. Vallen met judo doe je op een mat en vallen met de mtb doe je niet of met een helm /vadermode :)
We hebben het beste met je voor.. je merkt het.

Verwijderd

dat lampje heb ik ook gekocht.. review: veel licht, kan tegen regen, blijft goed zitten, keurige accu die het een paar uur vol kan houden in nette neopreen tas die je aan je bovenbuis kunt hangen. Opladen duurt wel een paar uur.
Voor het geld een absolute aanrader !!

• Malt007
Valtechniek moet je zeker niet onderschatten! Ik ben honderden zoniet duizenden keren gevallen en dat gebeurd echt niet alleen op momenten dat je het verwacht of andere ideale omstandigheden, in principe wel altijd op een matje ;). Maar ok, verder niet van toepassing.
Ik ga echt wel die helm kopen maar om te doen of het zo gevaarlijk is..., op kantoor kan ik ook uitglijden, of iemand anders kan uitglijden op de trap en tegen mij aanvallen. Snap ook wel dat het kromme vergelijkingen zijn maar op mijn ene momentje na is er echt niks gevaarlijks gebeurd in totaal 5 uur fietsen.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 15:09
Op kantoor heb je geen modder op de vloer liggen, geen rotsen die net boven de modder uitsteken, en geen bomen om je op te vangen. Idem dito in de stad: je hebt domweg minder onzichtbare gevaren. En met in de stad fietsen heb je al jaren ervaring, met in de bossen fietsen 0.
Valtechniek is zeker belangrijk, maar helpt vooral tegen een gebroken pols (afweren met gestrekte arm). Juist als je een koprol maakt over een flink formaat rots zal je je helm nodig hebben! En als je met 30km/u een boom gaat knuffelen maakt je valtechniek helemaal weinig uit.

Vraag het maar aan een organisatie als Labyrinth: de enige sport waarbij in vrijwel elke vakantiegroep wel een ongeluk gebeurt is mountainbiken. Fietsen in de stad kan elke Nederlander, fietsen in de bossen (en zeker in de bergen) is heel andere koek.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-11 09:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

TheLemon schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:06:
Als je Soest gaat doen: grootste deel is relatief saai, alleen stuk bij 'De Bergjes' is wel echt leuk met singletrack en hoogteverschil. Pas op want hij is 2-richtingverkeer, het is geen lus. Als je wat meer tijd hebt, knoop Lage Vuursche er dan aan vast, die is veel technischer.
Op LV is een helm wel heel erg aan te raden, niet in de laatste plaats door de takken die je daar weg moet koppen ;)
willy1986 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:18:
[...]

Pff :N
http://www.rtvutrecht.nl/...os-bij-lage-vuursche.html
Laat het een waarschuwing zijn voor alle helmloze mtbers...
Die was onwel geworden, al is de kans aanwezig dat hij is overleden door hoofdletsel nadat hij van de fiets gevallen is. Hoe dan ook, erg tragisch voor deze fietser..
Malt007 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:58:
Valtechniek moet je zeker niet onderschatten! Ik ben honderden zoniet duizenden keren gevallen en dat gebeurd echt niet alleen op momenten dat je het verwacht of andere ideale omstandigheden, in principe wel altijd op een matje ;). Maar ok, verder niet van toepassing.
Ik ga echt wel die helm kopen maar om te doen of het zo gevaarlijk is..., op kantoor kan ik ook uitglijden, of iemand anders kan uitglijden op de trap en tegen mij aanvallen. Snap ook wel dat het kromme vergelijkingen zijn maar op mijn ene momentje na is er echt niks gevaarlijks gebeurd in totaal 5 uur fietsen.
Al weet je te remmen voor die ene gevaarlijke situatie, sta je stil en krijg je je SPD-pedaal niet op tijd los. Kan je zo met je hoofd op een steen stuiteren.. Natuurlijk kan er op kantoor ook iets gebeuren, maar de frequentie waarmee dat gebeurt is heel wat lager dan bij mountainbikers. En op kantoor zijn er over het algemeen collega's in de buurt terwijl jij als ik het goed begrijp alleen fietst.. (mocht je Lage Vuursche een keer met een andere beginnende mtb'er willen fietsen, dan stuur maar een DM :))

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Waar je valt maakt me niet uit.. als je maar een helm op hebt :)

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 15:13
Inderdaad, gewoon een helm dragen ... al is het maar voor de tak die je net over het hoofd had gezien.

En trage snelheid maakt eigenlijk weinig uit ... kameraad van mij heeft ook es zijn ribben gekneusd door op zijn stuur te vallen.

Je kan wel valtechniek hebben - wat je inderdaad voor veel kwetsuren zal behoeden.
Maar vergeet niet dat je ondergrond nu absoluut niet vlak is, 1 verkeerde tak/steen en je valtechniek houdt op.
Er zit ook nog een fiets mee in de vergelijking - als dat kreng samen met je mee wilt rollen (lekker gezellig) dan maakt dat het schadeloos vallen er niet gemakkelijker op.

Zeker bij het alleen fietsen is dat belangrijk - als er iets gebeurd ben je snel gescheten.
Stom vallen - bewusteloos geraken - in de zomer kan dat gewoon pijnlijk zijn ... momenteel als het tegen het vriespunt aan begint te komen kan dat genoeg zijn om nooit meer wakker te worden.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Om dan ook nog maar even mee te doen: HELM OP!

Afgelopen weekend reed ik met een tocht mee en reed per ongeluk tegen iets op wat verscholen lag onder wat bladeren. Mijn voorwiel stond in een keer stil en ben met mijn gehele fiets over de as van mijn voorwiel gedraaid (vol over de kop). Voordat ik door had wat er gebeurde lag ik al op de grond met de fiets nog aan mij vast. Mijn helm is gebarsten, ik wil niet weten wat er anders gebeurd was. Ik denk niet dat goede valtechniek hier echt bij geholpen had ;)

[ Voor 17% gewijzigd door leejoow op 05-12-2012 11:23 ]

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 18:35
Ik had gelukkig al een helm voordat ik de mountainbike aanschafte, kon ik er tenminste direct veilig op wegrijden :)

Afgelopen weekend ben ik er 2x op uit geweest. Eerst vrijdag een deel van route 2 van deze route tot het donker begon te worden. Ondanks mijn behoorlijk felle lamp (400lm) leek het me toch beter om op dat moment naar huis te gaan, ik woon er toch on de buurt en bovendien begonnen mijn tenen te bevriezen. In het begin ben ik wel 1 keer over de kop geslagen bij een steil stukje omlaag, er stond ook aangegeven dat dat een tricky stukje was maar ik wou het toch proberen :P

Vervolgens heb ik zaterdag 2 paar sokken aangetrokken en de rest van dat rondje gefietst. Dat ging best lekker al moet ik wel nog veel oefenen met de steile beklimmingen. Op het einde had ik wel wat moeite met een afdaling aan de achterkant van Snowworld. Daar kun je kiezen uit een soort halfpipe en een rechte afdaling. Voor de halfpipe moet je echter met behoorlijk wat vaart krappe en schuine bochten maken om bomen heen wat mij nog niet echt lukte en ik ook eigenlijk nog niet op snelheid durfde. Halverwege die afdaling heb ik toen toch voor het andere pad omlaag gekozen, hier stond ook bij dat het een lastig pad was maar daar kwam ik gelukkig met iets meer controle omlaag.

De volgende keer ga ik denk ik route 4 fietsen, die is waarschijnlijk wel wat makkelijker. Ik las achteraf dat route 2 eigenlijk niet voor beginners is. Oops :+
(En ik koop me voordat ik weer ga fietsen een fatsoenlijk fiets broekje met zeem. Auwie :'))

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Lussen 1 en 3 zijn minder lastig, maar vooral lus 1 is echt heel leuk, aanrader! Lus 4 ken ik nog niet.
Lus 2 vind ik ook nog steeds spannend hoor (nu ben ik het predikaat 'beginner' ook nog niet helemaal ontstegen...), er zitten inderdaad 2 á 3 afdalingen in waar ik bij slechte omstandigheden ook wel eens ben afgestapt. Bijvoorbeeld hier: https://maps.google.nl/ma...hnear=Kisselsbos&t=m&z=16

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

leejoow schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:22:
Om dan ook nog maar even mee te doen: HELM OP!

Afgelopen weekend reed ik met een tocht mee en reed per ongeluk tegen iets op wat verscholen lag onder wat bladeren. Mijn voorwiel stond in een keer stil en ben met mijn gehele fiets over de as van mijn voorwiel gedraaid (vol over de kop). Voordat ik door had wat er gebeurde lag ik al op de grond met de fiets nog aan mij vast. Mijn helm is gebarsten, ik wil niet weten wat er anders gebeurd was. Ik denk niet dat goede valtechniek hier echt bij geholpen had ;)
Klinkt precies als mijn ongeluk twee jaar terug. Echter niets gebroken, behalve mijn ego, maar wel een hersenschudding.

• MBV
Ook geen scheurtjes in je helm? Ik heb alleen koprolletjes gemaakt in de alpen. Stapvoets over een boomwortel, gat erachter, en toen stond mijn voorwiel ineens stil. Datzelfde ook met een rots. Je valt dan niet vol op je hoofd (eerst op je handen), dus mijn helm heeft er toen niks aan overgehouden. Mijn ego ging het toen prima mee, de rest van de groep was niet in de buurt :+

• Aapenootjes
TheLemon schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:42:
Lussen 1 en 3 zijn minder lastig, maar vooral lus 1 is echt heel leuk, aanrader! Lus 4 ken ik nog niet.
Lus 2 vind ik ook nog steeds spannend hoor (nu ben ik het predikaat 'beginner' ook nog niet helemaal ontstegen...), er zitten inderdaad 2 á 3 afdalingen in waar ik bij slechte omstandigheden ook wel eens ben afgestapt. Bijvoorbeeld hier: https://maps.google.nl/ma...hnear=Kisselsbos&t=m&z=16
Lus 1 ga ik ook zeker binnenkort een keer fietsen :) Lus 3 is wat verder weg en kan ik waarschijnlijk het beste met lus 1 en eventueel delen van lus 2 combineren, daar zal ik wat meer tijd voor uit moeten trekken maar dat komt ook wel een keer binnenkort, misschien met een paar vrienden.
Voor mij is het voordeel van lus 2 en 4 dat ik er vlak in de buurt woon (woon zowat bij het centrum van Heerlen). Overigens ben ik precies in dat bos van jou link over de kop gevlogen :')

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Mijn ego was compleet aan gort... Zeker toen een van de dames vroeg of het heel veel pijn deed of dat ze eerst een foto voor op Facebook mocht maken :P

Gelukkig niets anders dan verrekes veel spierpijn aan overgehoduen.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Demo

Demo

Gisteravond mijn wielen eens ontdaan van binnen- en buitenband en op de weegschaal gezet, omdat ik benieuwd was of daar wat gewicht te besparen is. De velgen die Cube gebruikt (Alexrims ZX24) zouden 'ontzettend zwaar' zijn en met 950+1150g zijn de wielen niet bepaald lichtgewichten, maar wielen tot 150 euro per set zijn allemaal boven de 1900g. Wel zijn de naven dan van (veel) betere kwaliteit, dit setje heeft bijvoorbeeld SLX-naven tov de Alivio's die er nu in zitten. Zou dat de kosten van het upgraden waard zijn?

Waar ik wel heel veel (roterend) gewicht kan besparen, is het rubber. De Smart Sam draadbanden die er nu om liggen wegen maar liefst 750g per stuk en de binnenbanden bijna 200g dus dat is nogal een no-brainer: met Nobby Nic en Racing Ralph vouwbanden icm latex zou ik meer dan 500 gram kunnen besparen, voor de helft van wat zo'n wielset kost.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• MBV
Een upgrade voor betere naven zou ik geen 150 euro waard vinden. Spaar dan door voor een lichter setje van 200 euro, of koop een 2e hands setje dat lichter is. Ik heb het zelf nog niet het geld waard gevonden, maar gezien de recente discussie over budget-fietsen ben ik gewoon een krent :P

• Malt007
Er staan volgens mij genoeg setjes velgen te koop op diverse mtb fora. Aangezien er 24 staat in de typenaam van je huidige velgen zal je vast geen 29" zoeken, dus waarschijnlijk kan je ze nog voor een klein prijsje vinden ook.
Daarnaast is gewichtsbesparing op de draaiende delen het belangrijkste, het schijnt dat je dit veruit het beste merkt op de velgen + banden. Dus gewoon doen.

• Demo

Demo

MBV schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 13:25:
Een upgrade voor betere naven zou ik geen 150 euro waard vinden. Spaar dan door voor een lichter setje van 200 euro, of koop een 2e hands setje dat lichter is. Ik heb het zelf nog niet het geld waard gevonden, maar gezien de recente discussie over budget-fietsen ben ik gewoon een krent :P
Die set met SLX-naven kost 90, maar het budget zou nog wat verder te rekken zijn :)
Malt007 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 13:33:
Er staan volgens mij genoeg setjes velgen te koop op diverse mtb fora. Aangezien er 24 staat in de typenaam van je huidige velgen zal je vast geen 29" zoeken, dus waarschijnlijk kan je ze nog voor een klein prijsje vinden ook.
Daarnaast is gewichtsbesparing op de draaiende delen het belangrijkste, het schijnt dat je dit veruit het beste merkt op de velgen + banden. Dus gewoon doen.
Ik zoek inderdaad geen 29er wielen, maar ook geen 24 :P Ik gok dat dat de breedte van de velg is. En ik wil inderdaad wat roterende massa besparen, maar als ik met 70 euro een halve kilo kwijt raak, dan is 100 euro voor 200 gram wel veel minder waar voor m'n geld :P

• Malt007
Ik ben ook maar nieuw in het mtb wereldje :-) Heb even gekeken, maar bijv een DT swiss velg weeg <500 gram. Dit zal wel ex spaken en naaf zijn lijkt me. Maar ondanks dat denk ik dat je misschien wel een halve kg of meer kan besparen met een setje 2e hands. Dan nog lichtere bandjes en wie weet merk je wat :-)

• MBV
Demoniac schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 13:56:
[...]
Ik zoek inderdaad geen 29er wielen, maar ook geen 24 :P Ik gok dat dat de breedte van de velg is. En ik wil inderdaad wat roterende massa besparen, maar als ik met 70 euro een halve kilo kwijt raak, dan is 100 euro voor 200 gram wel veel minder waar voor m'n geld :P
Absoluut, begin direct met nieuwe banden kopen. Maar nieuwe velgen kunnen meer voordelen hebben: lichter lopend freewheel, lichter lopende lagers, meer stijfheid, etc.

• TheLemon

TheLemon

Zo, mijn instapper Giant Terrago kan de verkoop in, want ik heb een prachtig full suspensio marathon/XC beest gekocht van een collega, een Scott Spark 20 (2010):

Afbeeldingslocatie: http://image.tradevv.com/2010/08/23/hendypra09_1464484_600/scott-spark-20-2010.jpg

- Full carbon frame, zadelpen en stuur
- XT 3x9 afgemonteerd met Avid Elixir 5 remmen
- Fox 32 120mm vork
- Scott/DT Swiss Nude TC demper
- DT Swiss XR20 wielen
- Slechts 10.6KG volgens spec

Ik heb er vantevoren een proefrit op gemaakt en wat rijdt dat heerlijk, hier ga ik een hoop plezier van hebben. Een vork die echt werkt, 110mm full suspension en toch een stuk lichter dan mijn hardtail.
Op deze fiets zit het Scott Twinloc systeem, dat is een hendeltje op het stuur waarmee je de vork en achterdemper tegelijk kunt instellen op drie standen: full(downhill), traction(xc/normaal) en lock. In die laatste stand is het effectief een hardtail met matige fork travel.

• MBV
Ik denk dat je daar veel plezier van gaat hebben :) Nu nog een cursusje MTB-clinic boeken zodat je hem ook goed kan gebruiken ;) (of gewoon voor de lol natuurlijk)

• Demo

Demo

Clinic heb ik twee weken terug gedaan, is zeker aan te raden. Zaten voor mij als absolute n00b toch best een paar eye-openers bij..

• TheLemon

TheLemon

Ja die clinic komt er misschien nog wel eens van, maar tijd is voor mij vrij lastig te vinden. Heb je nog tips voor goede clinics voor redelijk gevorderden? Ik bike op zich al wel drie jaar, dus een beginnerscursus lijkt me tijd- en geldverspilling eigenlijk.

• MBV
Wat ik heb begrepen hoef je daar bij mtb-clinic niet bang voor te zijn. Bij de 1-daagse clinics en weekendclinics wordt er gesplitst op niveau, ook gevorderden kunnen er wat van leren. De instructeurs ligt het niet aan, daar zitten NK-winnaars bij :) Bart heeft mij vorig jaar ook nog wat tips gegeven, ondanks dat ik al een paar keer een weekje in de alpen heb gereden.
Er zijn vast meer goede clinics te vinden, maar daar heb ik geen ervaring mee.

• Malt007
Afgelopen weekend een mooie cannondale helm gekocht, zit zelfs lekker en een mooi afdakje voor de regen van zondag. Nu maar hopen dat ik hem nooit nodig heb!
Op de terugweg vanaf mijn standaardroute ook een wasstraat gevonden met van die boxen. Voor 50 cent mijn fiets mooi schoon gespoten.

• MBV
Let op dat je met een hogedrukspuit niet te dicht bij lagers etc komt. Zeker bij je freewheel goed opletten!

• Malt007
Wat is mijn freewheel? :P

Nogal wat termen te leren zeg als je begint aan mtb :)

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Mwa niet afspuiten is slechter dan wel afspuiten :)

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Malt007 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 16:22:

Freewheel is het gedeelte van de achteras waar je tandwielen opzitten.
Afbeeldingslocatie: http://steveukmtb.files.wordpress.com/2008/03/4hub.jpg
Coldcat schreef op donderdag 20 december 2012 @ 16:29:
Mwa niet afspuiten is slechter dan wel afspuiten :)
Want? "Mwa afspuiten is slechter dan niet afspuiten" kan ik ook zeggen. Ik hang mijn fiets vaak genoeg vies op. Misschien even af borstelen en ketting smeren. Ik was in het begin ook fanatiek met schoonmaken. Zonde van je tijd, immers word hij de volgende rit weer net zo vies en besteed ik liever mijn tijd op de fiets dan naast de fiets. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door willy1986 op 20-12-2012 16:55 ]

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Als je door de Zuid Hollandse blubber gaat fietsen moet je wel. Na een ritje zit de boel dan zo vast dat je anders niet meer normaal je drivetrain kan ronddraaien. Komt ok zoveel meuk bij je bracket te zitten dat je er niet vrolijk van wordt. Schoonspuiten is dan ook niet goed, maar met niets doen zit het een dag later muurvast.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40
iemand tips hoe ik de SLX shifter(s) aan mn stuur kan smeren? Heb al teflo/ptfe spray geprobeerd, maar de flipper flipt niet terug....
welk vet kan ik evt benutten? anti-seize pasta lijkt me not done.... er zat bij de andere flipper een creme/wit achtig vet op/bij

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:15
NielsTn schreef op donderdag 20 december 2012 @ 18:11:
iemand tips hoe ik de SLX shifter(s) aan mn stuur kan smeren? Heb al teflo/ptfe spray geprobeerd, maar de flipper flipt niet terug....
welk vet kan ik evt benutten? anti-seize pasta lijkt me not done.... er zat bij de andere flipper een creme/wit achtig vet op/bij
WD40 gebruiken.
Waarschijnlijk is het vet te dik/vies geworden.
Je weet zeker dat het niet aan de kabel/derailleur ligt?

• MBV
Dan zou hij wel terugveren, maar niet schakelen. Ik gok dat er ergens zand zit waar dat niet hoort, dus WD40 zou kunnen helpen.
Malt007 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 16:22:

Zie het plaatje hierboven. Je moet zorgen dat je nooit rechtstreeks bij het lager tussen je wielas en je cassette spuit, dat is meestal de slechtste afdichting van je hele fiets. Ook bij sommige trapaslagers moet je opletten.
Als ik met een hogedrukspuit bezig ga, zorg ik er altijd voor dat ik flink afstand houd, of dat ik bij die lagers het water precies haaks erop zet, zodat het niet naar binnen gaat. Maar ik gebruik liever een tuinslang.

Voor je fiets is modder in principe niet erg, zolang je de draaiende delen maar moddervij en ingevet (waar dat hoort) houd. In de praktijk is het soms ook wel handig als er geen klonten modder van je fiets afvallen wanneer je hem opbergt, ik denk dat de huismeester van mijn flat niet blij is als ik een dik modderspoor achterlaat op weg naar de berging :+

• NielsTn
wezep schreef op donderdag 20 december 2012 @ 22:17:
[...]

WD40 gebruiken.
Waarschijnlijk is het vet te dik/vies geworden.
Je weet zeker dat het niet aan de kabel/derailleur ligt?
intussen het wit vet eruit gespoeld met reiniger en goed laten opdrogen. Kwam verder geen smurrie uit.
Daarna met PTFE spray de interne delen ingevet en laten drogen. Afgemonteerd en nu schakelt ie weer als nieuw ! :)
dus komende dagen lekker toeren in Rijk v Nijmegen, wederom Rood-groen-rood en dan naar huis (moet toch wat trainen voor DH2013) :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
In 2000 heb ik zelf een fiets opgebouwd, helemaal naar mijn zin.
Een alu frame, afgemonteerd met XTR, Chris King balhoofd en naven, Mavic ceramisch velgen, Rock Shox SID vork, Time pedalen en teflon kabels. Hoewel ik bijna alles XTR had afgemonteerd waren de ketting en cassette van Ultegra (race). Het idee was erachter dat ik toen liever meer tussenschakels had, dan een heel licht verzet die ik bij de fiets ervoor toch al niet gebruikte.

Echter op wat proefrondjes na, heb ik nooit op deze bike gefietst. Ik fietste 4x in de week, maar geen wedstrijden aangezien ik 25% minder conditie heb dan een gemiddeld iemand door een aangeboren hartafwijking. Toen de fiets klaar was kreeg ik een tijdje later te horen dat ik niet meer mocht fietsen.
Fiets heb ik aan m'n broer gegeven... een fiets heb ik slechts nog een enkele keer aangeraakt: stadsfiets.

Nu, jaren later, heb ik twee grote jachthonden waar ik iedere dag een flinke ronde door het bos loop.
Mijn conditie houd ik door veel te wandelen op peil, maar is matig. Daarom wil ik weer gaan fietsen, maar op een "toeristisch" niveau, samen met m'n vriendin en de honden.

Het idee is om twee hardtail MTB's te kopen voor haar en mij om zo af en toe een grotere ronde te kunnen maken dan met een wandeling mogelijk is en op die manier mijn conditie en zelfvertrouwen op te bouwen.
Uitgangspunten zijn niet té racy, prijs/kwaliteit, man/vrouw en niet meer zelf bouwen.

Echter er is veel veranderd: schijfremmen kwamen net in, maar door toen hoge gewicht V-brakes gekozen. Nu zijn er ook twee formaat wielen...? Zijn er zaken waar ik op moet letten, hebben jullie tips?
Ik was al aan het rondkijken bij merken als Cube, Cannondale en Scott...

• MBV
Volgens mij zijn er in de afgelopen 3 pagina's al 4 mensen geweest die dezelfde vraag stelden, en ook de 29-er discussie is al vaak langsgekomen. Zat daar geen nuttige informatie bij? Op mountainbike.nl niets te vinden? Bike&Trekking heeft recent weer een uitgebreide test gedaan met 'voordelige' 29ers, waar ze ook de voor- en nadelen opsommen van 29ers in het algemeen:
http://www.bikeandtrekkin...r-29-%28test-29er-2012%29

Ook van 26" fietsen staan er wel testen op hun site. Daarbij zijn de verschillen wel veel minder groot dan onder de 29" fietsen.

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 23-12-2012 19:26 ]

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik was er dus al achter dat er twee maten wielen (26/29) zijn en heb ook de voor-/ nadelen gelezen. Zoals je hebt kunnen lezen ben ik niet geheel een leek en draai in losse onderdelen zo compleet een fiets in elkaar! Als ik hier de deur uit loop sta ik in de MTB routes, beboste heuvels.

Ik ben alleen niet meer zo bekend met de huidige fietsmerken. Zijn Giant en Trek nog steeds de merken met lager segment crank, BB en naven om vervolgens een duurder/beter a.derailleur te monteren en het frame kekke kleurtjes te geven?

Ik wil gewoon geen 13 in een dozijn fiets, maar een goed en eventueel iets aparts qua merk, maar zag dat Bulls interessante exemplaren verkoopt. Met name de Copperhead 3...

[ Voor 6% gewijzigd door Mini Poeper op 23-12-2012 23:21 ]

• MBV
Ik heb een Copperhead 3 uit 2008 gehad en dat is prima bevallen. Je moet alleen niet de zadelpen te hoog zetten |:( Vervolgens heb ik alle onderdelen behalve de balhoofdset op een ander frame overgezet, veel meer dan een cranktool en inbussleutel heb ik daar niet voor nodig gehad. Zo moeilijk is dat dus niet :P

Ik denk dat je eerst moet kiezen tussen 26" en 29", en dat de verschillende merken die 29ers verkopen in die test mooi vertegenwoordigd zijn. En Bulls komt daar als een van de winnaars uit, met een sterke kanttekening over de geometrie (stabiel, goed klimmen, minder gooi- en smijtfiets). Voor 26ers kan je je geen buil vallen aan de Copperhead 3, mooie prijs-kwaliteit verhouding en een normale geometrie zoals die vaker voorkomt in dat segment.

Voor vrouwen hebben ze aparte frames, omdat die vaak een kortere bovenbuis willen hebben. Dat is geen noodzaak, maar als je nieuwe fietsen gaat kopen zou ik daar toch aandacht aan besteden :)

• NielsTn
vandaag de eerste lagers van bottom bracket open gehaald. Kwam tot verbazing eigenlijk te zien dat er wat 'prut' in zat, maar geen fikse lik vet. Gelukkig maar even goed gereinigd/ontvet, en laten drogen. Nu weer rijkelijk voorzien van de benodigde lube. Moet je zoiets eigenlijk elk jaar doen, of juist voor en na het winterseizoen? de bike heb ik vanaf juni 2012, ca 800-900km mee gereden.

2e lagers in bottom bracket waren idem droog en prut rondom. morgen maar verder monteren.

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 29-12-2012 21:32 ]

Verwijderd

Ik rijd een 26" Copperhead 3 uit 2009 en dat is inderdaad een zeer fijne fiets.

• TheLemon

TheLemon

NielsTn schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 21:32:
vandaag de eerste lagers van bottom bracket open gehaald. Kwam tot verbazing eigenlijk te zien dat er wat 'prut' in zat, maar geen fikse lik vet. Gelukkig maar even goed gereinigd/ontvet, en laten drogen. Nu weer rijkelijk voorzien van de benodigde lube. Moet je zoiets eigenlijk elk jaar doen, of juist voor en na het winterseizoen? de bike heb ik vanaf juni 2012, ca 800-900km mee gereden.

2e lagers in bottom bracket waren idem droog en prut rondom. morgen maar verder monteren.
Wat bedoel je met eerste en tweede lagers? Als het goed is zitten er twee lagers in: links een en rechts een. Goed afgedichte lagers hoef je eigenlijk zelf nooit te reinigen of invetten gedurende hun leven (duizenden km's hopelijk), maar als je merkt dat er snel rommel in komt, kun je ze zelf blijven invetten of op zoek gaan naar beter afgedichte lagers.
Overigens moet er geen 'lube' (lubricant oftewel wat dunner smeermiddel) in, maar dik lagervet hè.

• NielsTn
ik heb eerst de linkse lager gedaan, de tweede is bijna gereed. En ja d'r zit DIK vet in nu :) Ik merkte gewoon wat malend/knarsend geluid/gevoel als je ze met de hand draaide.
En er zat een plens water tussen de twee lagers zelf in (waarschijnlijk van wassen/regen). Gelijk maar afgetapt :)
Geen idee hoe kwalitatief het bracket is: betreft hier een FSA behorende bij de Mega Exodrive crankstel.

• MBV
Ik heb XT BB-lagers in mijn MTB, en die zijn nu echt compleet versleten. Zodra ik me niet meer ziek voel gaat daar dus een nieuw setje XTR lagers in. Zo duur is dat spul niet. Wel jammer dat je bij Shimano helemaal niks eraan kan doen: ik zie bij mijn XT lagers de kogeltjes niet eens zitten.

Geen idee hoeveel kilometer dat spul alweer meegaat, maar ik heb ze al sinds 2008. Ik heb daarbij maar iets van 10x in echt rotweer gereden, verder altijd het mooie weer afgewacht O-)

[ Voor 24% gewijzigd door MBV op 31-12-2012 14:37 ]

• TheLemon

TheLemon

Afgelopen dagen heb ik die Scott Spark eens even flink aan de tand gevoeld in Landgraaf. Lus 1, 2 en 4 gereden aldaar. Lus 4 (Heerlen) was voor het eerst, maar ook voor het laatst. Echt saai vergeleken bij de oudere lussen en bovendien zo slecht bewegwijzerd, dat ik zelfs met een Garmin Edge 800 erbij nog een paar keer verkeerd reed.

Het was ontzettend vreselijk enorm modderig, ik was wel wat gewend daar, maar nu echt niet normaal meer. ondanks Nobby Nic aan de voorkant nog steeds ontzettend glibberen en zoeken naar een spoor. Ik ga achter ook een NN leggen ipv de Rocket Ron die er nu ligt, want ik heb echt tractie tekort in die modder, daardoor ook een keer onderuit gegaan door overstuur in een snelle bocht. In midden NL leg ik dan die RR er gewoon weer om.

Maar verder ondanks de omstandigheden echt een verbetering met die fiets, ik durfde alle afdalingen met een zeker gevoel aan, waar ik voorheen nog wel eens wat angst had.

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:06
Zijn er hier mensen die zich hebben of gaan inschrijven voor de mountainbike kustmarathon in Zeeland? http://www.marathonzeeland.nl/ Heb mezelf ingeschreven. Nu moet ik gaan oefenen voor zo'n afstand (en een fatsoenlijke mountainbike scoren)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MBV schreef op maandag 31 december 2012 @ 14:36:
Ik heb XT BB-lagers in mijn MTB, en die zijn nu echt compleet versleten. Zodra ik me niet meer ziek voel gaat daar dus een nieuw setje XTR lagers in. Zo duur is dat spul niet. Wel jammer dat je bij Shimano helemaal niks eraan kan doen: ik zie bij mijn XT lagers de kogeltjes niet eens zitten.

Geen idee hoeveel kilometer dat spul alweer meegaat, maar ik heb ze al sinds 2008. Ik heb daarbij maar iets van 10x in echt rotweer gereden, verder altijd het mooie weer afgewacht O-)
Kun je beter ceramic lagers van C-Bear kopen. Die kosten 99 euro en kunnen niet vastroesten waardoor je ze altijd weer gangbaar kunt maken (en ze lopen dan ook weer soepel). IMHO een betere investering dan XTR lagers.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• MBV
Serieus? Ik heb erover gedacht om andere lagers te kopen die je beter kunt onderhouden, maar als je voor 23 euro een setje nieuwe XTR lagers hebt met betere afdichting dan mijn XT lagers, dan kan ik dus 4 keer nieuwe XTR lagers kopen voor de prijs van 1 setje C-Bear. Met mijn huidige slijtagetempo heb ik dus een terugverdientijd van 16 jaar. Doe dan maar die goedkope XTR lagers, want voor die tijd heb ik toch echt een nieuwe fiets, of gaan ook die dingen van C-Bear kapot...alhoewel ik niet weet of je je BB lagers en/of crankset kapot kunt rijden zonder je frame aan gort te helpen ;)

http://www.bike-component...ech-II-fuer-FC-M970-.html

[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 01-01-2013 14:17 ]

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-11 20:28
C-Bear lagers gaan 3 tot 4 keer langer mee, maar je fietst hiermee ook 4% harder!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31
Het Fantoom schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 14:28:
maar je fietst hiermee ook 4% harder!
lol, bron?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• MrAngry
Ja hahahah, wat denk je precies dat ik bedoel met bron?

[ Voor 69% gewijzigd door MrAngry op 01-01-2013 14:36 ]

• MBV
Het Fantoom schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 14:28:
C-Bear lagers gaan 3 tot 4 keer langer mee, maar je fietst hiermee ook 4% harder!
Yeah right! Ik geloof dat het rendement van de hele aandrijflijn tussen pedaal en achterwiel 80-90% is, dus volgens C-Bear zit 25-50% daarvan in de simpelste lagers van de hele lijn? _O-
Hebben ze daar ook een homeopathisch smeermiddel bij voor je ketting, met een 30C verdund klavertje-vier extract? :+

[edit]

Even kijken:
Bij 40km/u besparen de lagers 3W aan energie. O ja? In welke versnelling, en waarom niet bij 20km/u? Die 3W wil ik nog wel geloven, bij een hoge trapfrequentie. Maar dan kom ik bij de volgende claim: 4% sneller. Bij 40km/u kost, volgens bike calculator, op een MTB bijna 500W (afhankelijk van temperatuur, gewicht etc). 5W besparing levert een geweldige toename van 0,1km/u op. Zelfs bij 15km/u levert een toename van 3W maar 0,45km/u extra snelheid op, wat neerkomt op 3%. Probleem is dat je trapfrequentie bij die lage belasting van 60W zoveel lager zal zijn dat de winst die je bij de trapaslagers kan halen veel lager is.

Laatste is 'uw fiets voelt 340gr lichter'. Neem een helling van 10%, mijn fiets van 12kg, en mijn gewicht van 65kg. Een hele kilo lichter levert nauwelijks iets op: bij 250W en 12kg fiets krijg je 9.8km/u, bij 11kg fiets 10.0km/u.
http://bikecalculator.com/what.html

Slijtage wil ik wel geloven, maar significante weerstand in je trapas heb ik veel moeite mee. Het gros van de weerstand is toch luchtweerstand, rolweerstand en hoogteverschil.

[ Voor 52% gewijzigd door MBV op 01-01-2013 15:22 ]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ok, als je 16 jaar nodig hebt om ze terug te verdienen is een C-Bear misschien niet de juiste voor jou. Bij een normaal Shimano bracket (XT, XTR maakt niet uit) heb ik elk half jaar een nieuwe nodig. De C-Bear zit er alweer 2 jaar in. 1 keer open gemaakt om te smeren en dat moet nu weer een keer na al deze bagger. Dus voor mij is het wel voordelig. Die 4% snelheidswinst kan me gestolen worden, dat merk je toch niet.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-11 20:28
zonoskar schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 15:34:
Die 4% snelheidswinst kan me gestolen worden, dat merk je toch niet.
26 gemiddeld ipv 25 met dezelfde inspanning vind ik toch een fors verschil op de mountainbike.
Met een kilo lichtere fiets haal je dat verschil niet, super upgrade dus voor die 100 euro.
MrAngry schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 14:36:
Ja hahahah, wat denk je precies dat ik bedoel met bron?
Ik neem aan dat C-Bear geen onzin verkoopt want het staat er letterlijk. Of toch wel? Dan zou ik die langere levensduur ook niet meer geloven.

Verwijderd

Ik heb een beetje het "wij van wc eend" gevoel.
Echt onderbouwen lijkt me moeilijk in dit soort gevallen. Maar het is een vrije keuze :)

• MrAngry
Onderbouwen zou echt extreem makkelijk zijn (fiets op de rollerbank, wattage meten bij bepaalde snelheid, lager vervangen en weer meten) het feit dat ze dat niet doen geeft aan dat het gewoon slap marketing gelul is.

Verwijderd

dan weet je nog niet of de winst in % gelijk is bij iets andere omstandigheden als ondergrond, stijgingspercentage, verschillende gewichten rijder enz.. maar "iets" kan wel onderzocht worden.

• MBV
Het Fantoom schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:01:
[...]

26 gemiddeld ipv 25 met dezelfde inspanning vind ik toch een fors verschil op de mountainbike.
Met een kilo lichtere fiets haal je dat verschil niet, super upgrade dus voor die 100 euro.

[...]

Ik neem aan dat C-Bear geen onzin verkoopt want het staat er letterlijk. Of toch wel? Dan zou ik die langere levensduur ook niet meer geloven.
even teruglezen, ik heb vrij uitgebreid uitgelegd waarom ik denk dat het geen barst uitmaakt. Als het ergens uitmaakt is bij het een stijle = helling op rijden, wanneer je volle kracht stampt en dan nog maar 10km/u rijdt. Behalve de levensduur (wat bij meer mensen bij xt nogal problematisch is) lijkt het hele verhaal mij bullshit, tenzij iemand kan uitleggen waar die 4% minder totale wrijving vandaan komt, en hoe je daar op snelheid wat aan hebt.

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 15:18
Maar wat me wel opvalt is dat we doorsnee gemiddeld te groen zijn om een nieuwe XT/XTR BB te kopen en juist onze huidige lagers uit elkaar gaan draaien (pun intended..) en de gemiddelde semi-serieuze biker een Chris King of C-Bear erin draait. Raar...

• MBV
Ik snap 'te groen' niet :? Misschien ben ik te krenterig, of misschien gebruik ik mijn fiets niet intensief genoeg of vermijd ik rotweer te fanatiek.

• dnhelle
  • Laatst online: 12-11 15:18
Ik doel ook niet op jouw gebruik-situatie. Ik wijs juist op de groenigheid die wordt gehanteerd en de moeite die wordt genomen om een gebruiksonderdeel zoals een BB nog opnieuw te gaan vetten.

Voor 20 euro'tjes heb je een nieuwe, en draai je er met een tool van een tientje zo er in.

• MBV
Oh, dat is voor mij erg simpel. Normaal heb ik het reserveonderdeel niet paraat, en met een beetje vet werkt het vaak weer een poosje :Y)

Verwijderd

Of het met groen te maken heeft durf ik nog wel tegen te spreken, ik denk dat men op een punt komt dat het meer mag kosten. Ik snap bijv. zelf ook niet waarom ik achterspatbord van 24 euro heb terwijl een tjiepie ding van 7 euro ook het opspattende regenwater tegen kan houden.
Hij zit er alleen op bij woon werk verkeer.
Waarom zou je een shirt van castelli kopen van 90 euro terwijl een shirtje van de scapino van hetzelfde materiaal (more or less) is gemaakt en daar ben je 15 euro voor kwijt en daar kun je best een zomer mee fietsen.
Zadelklem is ook wel een aardig onderdeel.. moet je een hele dure nemen omdat die 3 gram minder weegt?
En heb je die hele stijve zool van die sidi schoen nu wel echt nodig of is dat een verhaal tegen je vriendin of vrouw (insert knipoog).

Ik denk er nog eens even over na :)

En ik val niemand aan op zijn keuze, leven en laten leven is mijn motto!

• risc16
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:18
Paar dagen gelede een mountain bike gekocht. het gaat hier om een stratos alurace 1000. alles werkt prima alleen de voor vering werkt niet naar behoren gaat wel naar beneden maar heel stroef. de voor voor is een zoom bravo 386. nu heb ik op verschillende plekken al gelezen dat dit een niet al te beste voor vork is maar aangezien ik weer wil kijken of het mountainbiken gaat me met enkel/knie was me budget niet al te groot om dit te testen. ik hoop dat mensen me idee kunnen geven hoe ik deze voorvork weer een nieuw leven in kan blazen zodat die op zijn minst nog een halfjaar tot jaartje mee gaat

• Dentheman
  • Laatst online: 12-11 13:51

Dentheman

Zie signature

Zondag weer Noord-Holland's langste, van Alkmaar naar Den Helder.

Jammer dat de wind ongunstig is (noord-oost), maar ik ga 'm zeker rijden, blijft een mooie en afwisselende rit.

Zie ondertitel

• MrAngry
risc16 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 00:04:
Paar dagen gelede een mountain bike gekocht. het gaat hier om een stratos alurace 1000. alles werkt prima alleen de voor vering werkt niet naar behoren gaat wel naar beneden maar heel stroef. de voor voor is een zoom bravo 386. nu heb ik op verschillende plekken al gelezen dat dit een niet al te beste voor vork is maar aangezien ik weer wil kijken of het mountainbiken gaat me met enkel/knie was me budget niet al te groot om dit te testen. ik hoop dat mensen me idee kunnen geven hoe ik deze voorvork weer een nieuw leven in kan blazen zodat die op zijn minst nog een halfjaar tot jaartje mee gaat
Tenzij hij niet meer omhoog (hehe) komt, of je fiets wegtrekt naar een kant als je de voorrem gebruikt heb je niet echt een probleem denk ik, je kan prima testen of het mtb'en nog iets voor je is met een slechte voorvork. Er nieuw leven in blazen gaat echt niet gebeuren bij die rommel, dan kan je beter op marktplaats voor een paar tientjes een 2dehands suntour of rockshox kopen.

• MBV
Nofi, maar ik denk dat je beter een nieuwe fiets dan een nieuwe vork kunt kopen. Als je nu 50-100 euro uitgeeft aan een nieuwe vork kom je er volgende week achter dat je je versnellingen of een wiel moet vervangen omdat dat ook niet geschikt is voor MTB'en. Voor zo'n 300 euro moet je toch wel een fiets kunnen vinden die geschikt is voor de bossen?

Ik heb wel eens puur voor de lol een Suntour vork uit elkaar gehaald, nieuwe vork had ik al liggen, maar ik wilde zien of er nog wat aan te redden was. Alle bewegende delen schoongemaakt en ingevet en hij veerde weer. De speling voor-achter was er natuurlijk niet mee weg ;) Reken op een dagje schroeven, als je dat minder waard is dan 50 euro (of als je een keer een vork van binnen wilt zien) kan je het overwegen.

[ Voor 21% gewijzigd door MBV op 03-01-2013 10:29 ]

• MrAngry
Je hoeft alleen geen 50-100 uit te geven. Voor 25-35 euro heb je een 2dehands vork die iig wel wat doet, er staat nergens dat het goed moet zijn.

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Net als risc16 een weekje geleden mezelf een kerstcadeautje gekocht. Op een avondje naar Salden gereden, en de Giant XTC Composite 29r 1 meegenomen!

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/e7crgz.jpg
Mijn eisen waren: carbon kader, 29'r, Fox-vork.
Dat heb ik in deze bike gevonden, inclusief positieve reviews.

Nog te upgraden:
Remmen: Avid Elixir 1=> Shimano XT
Groep: Sram X.7=> Sram X.O, 2x10, GripShift
Wielen: Giant Alu=> Zefiro 29'r Carbon
Banden=> Tubeless

Eventueel nog andere zadelpen, en de stuurpen omdraaien. Dan is ie raceklaar voor <€2000!
Ben benieuwd!

Oogt alleszins zeer mooi, en er is op details gelet!
Een metalen plaatje dat beschadiging door chainsuck verhindert, een assymetrische achterbrug zodat de Cranckbreedte wat vermindert,... Kan niet wachten om hem te berijden }:O

Klik: .joeri. !

• Malt007
Mooi hoor maar ik ben heel benieuwd waarom je de stuurpen zou omdraaien.

• wezep
Malt007 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:57:
Mooi hoor maar ik ben heel benieuwd waarom je de stuurpen zou omdraaien.
Misschien om nog dieper te gaan zitten?

Ben trouwens wel benieuwd hoe de uiteindelijk de fiets afmonteert voor minder dan 2000 euro.
De fiets kost alleen al dik 1500 euro, toch?

[ Voor 23% gewijzigd door wezep op 04-01-2013 21:46 ]

• .joeri.
Ik heb bij salden €1539 achtergelaten. Wielsetje is sponsoring, en dan nog een kleine €500 aan X.0 onderdelen :)

• Roet
  • Laatst online: 12-11 17:09
Kan je iets meer info geven over de wielen? Is Zefiro gewoon net zoiets als DengFu / FarSports? Of ik ben gewoon slecht in googlen, maar ik kan er weinig over vinden. Ben benieuwd naar je ervaringen van de wielen.

• .joeri.
Zefiro zijn handgemaakte Italiaanse wielsetjes.
Nadeel is de wat langere wachttijd dan. Maar hij kan wel alles aanpassen naar je wensen (steekas, quick release, #spaken, ...).
Linkje
Rijervaringen heb ik nog niet, ik ga mijn setje tegen maart hebben ongeveer.

• Aapenootjes
Ik heb vandaag een paar shimano MTB schoenen gekocht in de uitverkoop, nu nog een stel pedalen :)

Ik twijfel alleen nog of ik gewoon voor een paar pedalen als de PD-M520/PD-M540 ga of voor een paar pedalen als de PD-M424/PD-M647.

Die laatste hebben als voordeel dat ik ze eventueel ook niet ingeklikt kan gebruiken, dat lijkt me op zich wel handig als beginner voor sommige technische stukken. Over de PD-M424 lees ik alleen dat het niet zo'n goed pedaal is.

Iemand nog tips? :)

• wezep
Datzelfde geldt voor de M520, tenzij je alleen met droog weer fietst.
De lagers zijn niet zo geweldig.
Zou gaan voor de M540.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:47

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb de M540 en die bevallen prima. Tip: schroef de plaatjes in je schoenen goed vast. Ik kwam er gisteren achter dat de schroeven van mijn plaatjes losgetrild waren. Dat stapt lastig af :P

De islam kan uw vrijheid schaden

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Aapenootjes schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:38:
Ik heb vandaag een paar shimano MTB schoenen gekocht in de uitverkoop, nu nog een stel pedalen :)

Ik twijfel alleen nog of ik gewoon voor een paar pedalen als de PD-M520/PD-M540 ga of voor een paar pedalen als de PD-M424/PD-M647.

Die laatste hebben als voordeel dat ik ze eventueel ook niet ingeklikt kan gebruiken, dat lijkt me op zich wel handig als beginner voor sommige technische stukken. Over de PD-M424 lees ik alleen dat het niet zo'n goed pedaal is.

Ik zou de tussenmodellen die je ook zonder klikken kan gebruiken links laten liggen. Ze klikken zo gemakkelijk los in geval van "nood" dat je er echt geen last van hebt. Op de technische stukken wil je dan weer juist wel ingeklikt blijven omdat je dan meer controle hebt.

Ik had er in het begin ook wat schrik van maar ik zou nu niet anders meer willen.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• Demo

Demo

Aapenootjes schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:38:

PD-M324, die zijn van staal en ook dubbelzijdig te gebruiken :) Al heb ik ze vooral omdat ik zomers ook met m'n sneakers aan ergens naartoe wil kunnen fietsen op de MTB, in het bos gebruik ik ze eigenlijk altijd ingeklikt.
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:40:
Waarom zou je een shirt van castelli kopen van 90 euro terwijl een shirtje van de scapino van hetzelfde materiaal (more or less) is gemaakt en daar ben je 15 euro voor kwijt en daar kun je best een zomer mee fietsen.
Omdat ik met mijn cheapo broek een houten reet heb na een uur rijden, terwijl ik met mijn (in de aanbieding net zo dure) Sugoi-broek na een uur denk, goh dat hou ik nog wel een uurtje vol ;)

• Aapenootjes
Heb op de reacties hier toch maar de PD-M540's besteld, ze komen hopelijk morgen aan. Ik hoop alleen dat ik ze zelf kan monteren, eens kijken of ik nog ergens 8mm inbussleutel kan vinden :P

• Malt007
Hoeveel gewicht bespaar je ongeveer met tubeless bandjes? De banden zelf zijn iets zwaarder maar het scheelt een binnenband. Daarnaast nog wat latex wat natuurlijk ook nog wat weegt. Is de besparing van de binnenband dan dermate groot dat het de moeite waard is?

• wezep
Malt007 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:51:
Hoeveel gewicht bespaar je ongeveer met tubeless bandjes? De banden zelf zijn iets zwaarder maar het scheelt een binnenband. Daarnaast nog wat latex wat natuurlijk ook nog wat weegt. Is de besparing van de binnenband dan dermate groot dat het de moeite waard is?
Dit ligt vaak aan het type binnen- en buitenband dat je gebruikt.
Icm latex zou je ook een tubeless ready band kunnen gebruiken.
Deze zijn vaak een stuk lichter dat de echte tubeless (UST) banden.

Als je nu al gebruikt maakt van een lichte binnenband (ongeveer 100gr), dan zul je met een echte tubeless band weinig gewicht winnen. Denk zelf dat je eerder zwaarder uit bent.

Maar de grootste winst met tubeless is dat je met een lagere bandenspanning kunt fietsen en geen stootlek meer kunt krijgen als een binnenband gemonteerd is.

• racoon
  • Laatst online: 11-11 09:36

racoon

mooowwww

misschien voor iemand van hier?

V&A aangeboden: Garmin Edge 705 HR

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• MrAngry
Lol hardslagband. 250 ekkies is wel een beetje duur voor zo'n oud apparaat trouwens..

• racoon

racoon

mooowwww

MrAngry schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:23:
Lol hardslagband. 250 ekkies is wel een beetje duur voor zo'n oud apparaat trouwens..
Nieuw niet meer te koop en http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr die is niet compleet en bijna even duur.

• wezep
Voor iets meer heb je een Edge 800...

• racoon

racoon

mooowwww

wezep schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:53:
[...]

Voor iets meer heb je een Edge 800...
Iets meer €100,- vind ik nogal wat maar jullie mogen een goed serieus bod doen hoor

• PWM
  • Niet online

PWM

Laten we de V&A en marktplaats discussies hier achterwege aub?

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-11 15:17

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Iemand al ervaringen met de winterbanden van Schwalbe?
Lijkt me wel leuk om het ijs op te gaan met zo'n setje. :) (mits er geschaatst wordt natuurlijk)
Kan je zo ook ergens huren oid?

Whatever.

• MBV
Ik vind ze te duur voor een keertje lol, maar ik heb er wel reacties op gezien dat je met 40km/u door de stad kan knallen als iedereen voorzichtig over het ijs schuifelt. Tot je je voet aan de grond zet bij een stoplicht, want je cleats hebben wat weinig grip op ijs :+

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-11 15:17

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Idd, wel jammer dat ze niets goedkoper zijn. De goedkoopste is iets van 35 euro. Die heeft maar 100 spikes, denk dat dat net niet genoeg is.

Whatever.

• NielsTn
afgelopen week mijn ATB op mij laten afstellen met bike-fitting. Wow, het fiets al zo veel.... anders/lekkerder! Tijd om zondag de bossen in te gaan!
zijn er nog meer bikers die eens zo'n bike-fit hebben ondergaan (dus zadelpen/positie, stuurpen/positie, cleats positioneren etc. middels computerondersteunde technieken)?

grootste aanpassing.. mijn zadelpen is na afstellen ca 7 cm hoger gekomen..... Nooit verwacht, dacht dat ik het wel redelijk had afgesteld... :X
de stuurpen is omgekeerd geplaatst (dus de -6 graden werd nu +6 graden)....

verdorie, heb nu een totaal andere fiets :9

[ Voor 29% gewijzigd door NielsTn op 19-01-2013 00:36 ]

Verwijderd

Bikefit wil ik ook nog wel een keer doen.. tips voor omgeving Rotterdam welkom!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 08:27:
Bikefit wil ik ook nog wel een keer doen.. tips voor omgeving Rotterdam welkom!
tip: probeer het juist nu in deze maanden te doen. Straks als het fiets-seizoen (wielrenners/ATB etc) aanbreekt, kan het bij dergelijke specialisten ERG druk zijn.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:37

Nox

Noxiuz

Ik ging gister na een paar maanden weer fietsen maar kreeg halverwege last van mijn achterrem. Ik had bijna/geen druk meer. Dus maar op de voorrem verder gefietst maar fijn is anders. Iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb er zelf niet aan zitten sleutelen. Ik heb hem redelijk schoon weg gezet die paar maanden terug. Het was dan wel een baggerrit, maar dat ik de ochtend met goede druk weg ga en na de warming-up geen druk meer heb weet ik niet.

Zijn hydraulische schijfremmen van magura. Type weet ik zo 1-2-3 niet.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:42
NoxiuZ schreef op zondag 20 januari 2013 @ 20:12:
Ik ging gister na een paar maanden weer fietsen maar kreeg halverwege last van mijn achterrem. Ik had bijna/geen druk meer. Dus maar op de voorrem verder gefietst maar fijn is anders. Iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb er zelf niet aan zitten sleutelen. Ik heb hem redelijk schoon weg gezet die paar maanden terug. Het was dan wel een baggerrit, maar dat ik de ochtend met goede druk weg ga en na de warming-up geen druk meer heb weet ik niet.

Zijn hydraulische schijfremmen van magura. Type weet ik zo 1-2-3 niet.
Lekke pakking ergens. Olie is er uit.
Vulschroefje dat los zit. Olie is er uit.

Iig ; olie is er uit.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-11 18:05
Ik heb vanavond precies hetzelfde gehad met mijn hydraulische remmen, moest echt kei en keihard knijpen voordat ze (vrij langzaam) wat begonnen te doen. Denk eerlijk gezegd dat de schijven gewoon een ijslaagje kregen door de sneeuw en bagger die onder andere mijn voorwiel er op mikte.

I'm a photographer, not a terrorist

Pagina: 1 ... 44 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.