Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.314 views

Onderwerpen

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Aapenootjes schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 13:00:
...
- over garantie zegt hij: "Ja, alle fietsen zijn met volledig fabrieksgarantie, net als in elke andere winkel." Betekent dat dan dat ik geen garantie via de winkel krijg maar de fiets naar Scott moet opsturen? Geen zin in uiteraard...
Ik zou daar juist niet rouwig om zijn. Garantie via een winkel loopt meestal veel trager en met veel meer gezeik (de winkel heeft er geen zin in, kost hun moeite).
Fabrikanten zelf zijn naar mijn ervaring heel coulant naar eindgebruikers, dat is mijn ervaring met allerlei zaken hoor, niet persé met fietsen.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 15:09
Malt007 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:06:
Ik overweg een scott scale 20 op te halen vanavond. Heb er verder weinig verstand van maar hij ziet er mooi uit en de prijs is aantrekkelijk. Iemand nog tips waar op te letten?
Nieuw? Tja, als je het geld ervoor over hebt zal je zo te zien geen buil eraan vallen. Misschien moet je in de overweging meenemen dat het een race-MTB is, dus niet echt comfortabel (bijvoorbeeld door de SID-vork*) en vooral voor relatief vlakke tracks gemaakt. Als je naar MTB Verbier gaat moet je dan je fiets een beetje verbouwen, bijvoorbeeld een ander stuur voor meer controle.

*) SID had toch meer demping dan een Reba? Voordeel is dat je meer kan voelen wat er onder je wielen gebeurt, nadeel is dat het wat meer rammelt.
maartend schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:21:
Klopt. Maar hij wil er op vooruit gaan, niet gelijkwaardig blijven.
Nou, hij heeft nu alivio etc afmontage, en een waardeloze voorvork. Die fiets van fietssportief heeft een goede vork en deore afmontage: duurzaam genoeg, en genoeg rijkwaliteiten. Lijkt me dus wel een behoorlijke vooruitgang. Ik zou zelf ook even doorsparen, vandaar de knipoog erachter. Het is de enige MTB van 500 euro waar ik op zou willen rijden, de andere merken hebben vaak bouwmarkt-kwaliteit voor dat geld.
Aapenootjes schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 12:24:
Argh, twijfel twijfel.
Ik ben bij Math Salden langs geweest, de fiets die daar voor mij het meest interessant is, is de Haibike Big Curve SL 2012 voor ongeveer 750 euro. Voor de prijs is hij redelijk afgemonteerd denk ik, zorgpuntjes zijn naar mijn gevoel toch de vork (Rock Shox XC32 coil spring) en de remmen (tektro draco).
http://www.salden.nl/defa...id=53&fs=11846&catid=3492
Ik weet niet hoe dat bij de XC32 zit, maar vroeger was bij de vergelijkbare vork (Tora) de coil spring versie beter: die sprak beter aan dan de luchtgeveerde variant. Hij was alleen wat zwaarder.
Daarnaast denk ik toch ook nog over de Canyon Yellowstone AL5.9, kost me al met al 829 euro. Deze heeft een Rock Shox Recon silver vork en Avid Elixer 1 remmen. Lijkt me iets beter, nadeel is dat ik deze alleen via het internet kan bestellen.
http://www.canyon.com/_nl...e.html?b=3005#tab-reiter2
Lijkt me een groot voordeel ten opzichte van zo'n site als zermath.com. Aan z'n assortiment te zien heeft hij geen verstand van MTB's, dus kan hij je niet helpen met afstellen, reparaties of dat soort dingen. En bij garantie heb je waarschijnlijk gezeur. Duitse webshops hebben nog iets betere garantievoorwaarden dan Nederlandse (bike-components heeft bijv. een kapot fietslampje laten repareren, en daarbij ook mijn verzendkosten vergoed), en voor de wet heb jij een koopcontract met degene van wie jij de factuur krijgt. Als je dus gedoe hebt met een fiets van Canyon die je bij hun zelf hebt gekocht, is direct duidelijk wie moet betalen.
Trouwens, ik heb gevraagd bij Math Salden voor een proefrit, daar doen ze niet aan. Dat is met Canyon ook niet mogelijk en bij die laatste verkoper heb ik daar ook zo mijn twijfels over.
Dat is heel vervelend, maar heel veel fietsenmakers doen daar niet aan. Terwijl je dan toch een indruk kan krijgen of de fiets past, ook als je alleen maar over asfalt mag rijden.

Nu ik het er toch over heb: weet iemand of er binnenkort ergens testdagen zijn? Ik wil wel eens proefrijden op een 29" en een lichte 26" fully (Cube AMS? Speciale-Z Epic?). Niet dat ik binnenkort het geld ervoor over heb, maar omdat ik nieuwschierig ben.

[ Voor 64% gewijzigd door MBV op 23-11-2012 17:35 ]

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 17:07
Ik zit te twijfelem tussen de 2 volgende 2e hands fietsen. Ik ben een beginner en weet niet heel goed waar ik op moet letten ondanks dat ik me aardig heb ingelezen. Ik wil graag een beetje in het bos gaan rijden en wellicht ook eens richting de ardennen. Het liefst heb ik een fiets waar ik lang mee vooruit kan, dus een frame waarbij het de moeite waard is om de overige spullen aan up te graden ooit. Verder vraag ik me af of jullie kunnen zien uit welk jaar de fietsen zijn en of ik nog op bepaalde dingrn moet letten voor ik een deal maak. Hoe kan je bijvoorbeeld controleren op haarscheurtjes bij een carbon frame? (Verkorte links naar de mp advertenties kon ik niet vinden op de vernieuwde site)

http://vernieuwd.marktpla...abe740c1b&previousPage=lr

http://vernieuwd.marktpla...6db858f31&previousPage=lr

• TheLemon

TheLemon

Aan deze beide fietsen valt nog weinig te upgraden hoor. Dit zijn absoluut geen beginnersfietsen. Niet dat daar iets mis mee is, die prijzen zijn iig scherp lijkt mij. Met name die Scott lijkt mij onwaarschijnlijk goedkoop, maar misschien kunnen anderen hier meer over zeggen.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:42
De cude is al weg. Dus daar hoeven we niet meer naar te kijken.

De Scott ziet er toch wel als een echte racebak uit. Kan dus erg direct sturen en knetterhard aanvoelen, ook al is het carbon.
Materiaal ziet top, XTR, FF Air enzovoorts. Prijs lijkt me waanzinnig.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Die Scott is gejat (als dat echt de prijs moet zijn). Nieuwprijs van dat ding is €3000, een bijna gloednieuwe fiets verkoop je niet voor een kwart van de nieuwwaarde. Realistischer is €1000 meer; het is namelijk wel het model van 2010.

[ Voor 27% gewijzigd door Cocytus op 25-11-2012 00:04 ]

• maartend
Cocytus schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 23:58:
Die Scott is gejat (als dat echt de prijs moet zijn). Nieuwprijs van dat ding is €3000, een bijna gloednieuwe fiets verkoop je niet voor een kwart van de nieuwwaarde. Realistischer is €1000 meer; het is namelijk wel het model van 2010.
Niet te snel.
hele dure bikes gaan best wel vaak belachelijk goedkoop weg (vergeleken met de neiuwprijs dan) heeft er mee te maken dat men ze anders absoluut niet kwijtraakt. Als je marktgewijs de prijs wilt vangen voor een fiets die een jaar of 3 oud is, dan heb je met een kleine verhoging vergelijkbara materiaal, maar dan nieuw.
Stel dat hij hem voor 1750 wegdoet. Ik weet vrij zeker dat ik (het zal net wat minder goed zijn) een vergelijkbare fiets van dit jaar voor een 2000 euro zal kunnen scoren. En dan blijf je dus zitten met die mooie, hele dure fiets van een paar jaar oud.

Verwijderd

Gisterenochtend 1 rondje B'hoek gedraaid.. zwaar was het wel, die blubber fietst niet makkelijk.
Plan was 2 of 3 rondes maar dat is het dus niet geworden.

Die scott is prima ding, als het je budget is: halen die handel. Gestolen.. ik weet het niet, gebruiker is al lang op MP actief.. stuur een mailtje en vraag naar reden verkoop, aankoopdatum, bon enz..
En laat het hier even weten.. ben wel nieuwsgierig natuurlijk.

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Tweedehands, 26 inch, carbon,..
Fiets is niet gestolen want anders was ie wel te koop gezet met een nieuw account zonder tel nr.

Ik zou wel even vragen naar de factuur en mogelijkheden mbt framegarantie bespreken.

• maartend
Maar even.
Vinden jullie die scott goed als beginnersfiets? Is wel een echte racebike.

• Cocytus
  • Niet online
maartend schreef op zondag 25 november 2012 @ 08:52:
[...]

Niet te snel.
hele dure bikes gaan best wel vaak belachelijk goedkoop weg (vergeleken met de neiuwprijs dan) heeft er mee te maken dat men ze anders absoluut niet kwijtraakt. Als je marktgewijs de prijs wilt vangen voor een fiets die een jaar of 3 oud is, dan heb je met een kleine verhoging vergelijkbara materiaal, maar dan nieuw.
Stel dat hij hem voor 1750 wegdoet. Ik weet vrij zeker dat ik (het zal net wat minder goed zijn) een vergelijkbare fiets van dit jaar voor een 2000 euro zal kunnen scoren. En dan blijf je dus zitten met die mooie, hele dure fiets van een paar jaar oud.
Een ouder exemplaar van dezelfde fiets doet op Ebay al meer dan wat deze jongen vraagt. Alleen frame + voorvork leveren los al meer dan €750 op. Goed, €1750 is wellicht aan de hoge kant maar dit is echt te.
maartend schreef op zondag 25 november 2012 @ 11:03:
Maar even.
Vinden jullie die scott goed als beginnersfiets? Is wel een echte racebike.
Waarom niet? Het zal wellicht 'sportiever' zitten, dat wil zeggen dat je minder rechtop zit. Maar er is imho geen reden waarom een beginner niet op zo'n fiets zou kunnen rijden; het is niet alsof het een aparte techniek vereist.

[ Voor 16% gewijzigd door Cocytus op 25-11-2012 12:19 ]

• maartend
Cocytus schreef op zondag 25 november 2012 @ 12:14:
[
Waarom niet? Het zal wellicht 'sportiever' zitten, dat wil zeggen dat je minder rechtop zit. Maar er is imho geen reden waarom een beginner niet op zo'n fiets zou kunnen rijden; het is niet alsof het een aparte techniek vereist.
Dat niet. Maar hij zal nou niet de meest comfortabele zit hebben. En mogelijk erg direct sturen.
En ik vermoed dat deze toch wel een behoorlijk gestrekte zit heeft.
Maar het is en blijft een waanzinnige prijs voor een mooie hardtail.

Weet iemand hoe het zit met garantie op het frame? Overdraagbaar? Dat is natuurlijk wel heel erg belangrijk.

[ Voor 22% gewijzigd door maartend op 25-11-2012 12:42 ]

• Cocytus
  • Niet online
Het is maar net wat je gewend bent; als je van een racefiets komt zal het allemaal wel meevallen. Ik denk dat de verschillen ook minder groot zijn dan vaak wordt aangenomen.

• maartend
Cocytus schreef op zondag 25 november 2012 @ 12:42:
Het is maar net wat je gewend bent; als je van een racefiets komt zal het allemaal wel meevallen. Ik denk dat de verschillen ook minder groot zijn dan vaak wordt aangenomen.
eerste stuk ben ik met je eens, ben zelf na MTB nu ook op een reetfiets gestapt. Zonder problemen.
tweede stuk ben ik oneens. Verschil kan echt beregroot zijn. Vooral daarmee de belasting op pols, onderarm en rug.

• MBV
Zet er een ander stuur op, en je hebt een mooie beginnersfiets. Kans is wel dat je een keer heel hard moet fietsen om hem te houden :+ Staat hij niet op het mountainbikeforum als gestolen? Je kan natuurlijk mazzel hebben dat iemand niet weet wat de fiets waard is, of pech dat het frame is gescheurd.

Wat is het nut van die tie-wrap op z'n crankset?

Nog een keer mijn vraag: weet iemand of er binnenkort ergens testdagen zijn? Ik wil wel eens proefrijden op een 29" en een lichte 26" fully (Cube AMS? Speciale-Z Epic?). Niet dat ik binnenkort het geld ervoor over heb, maar omdat ik nieuwschierig ben.

[ Voor 26% gewijzigd door MBV op 25-11-2012 15:08 ]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

MBV schreef op zondag 25 november 2012 @ 15:08:
Wat is het nut van die tie-wrap op z'n crankset?
Waarschijnlijk voor de magneet van een cadansmeter.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:05
MBV schreef op zondag 25 november 2012 @ 15:08:
Nog een keer mijn vraag: weet iemand of er binnenkort ergens testdagen zijn? Ik wil wel eens proefrijden op een 29" en een lichte 26" fully (Cube AMS? Speciale-Z Epic?). Niet dat ik binnenkort het geld ervoor over heb, maar omdat ik nieuwschierig ben.
Informeer even bij je LBS. Mijn Specialized dealer laat je geloof ik zo een testrit doen met de duurdere bikes, als je hem dan koopt betaal je niks, als je hem niet koopt betaal je de onderhoudskosten (want je levert de fiets natuurlijk niet meer prachtig schoon af) :+

I'm a photographer, not a terrorist

Verwijderd

De scott is niet meer te koop, daar hoef je dus niet meer over na te denken.

Verwijderd

Specialized heeft wel erg mooie bouw wat frame betreft (mening). Mijn volgende over een jaartje of 2 zou wel eens een spez kunnen worden, ik ga dan denk ik ook voor een fully.
Een wat groots opgezette testdag zou ik ook wel kunnen waarderen, ik heb geen vergelijkingsmateriaal nu, heb wel een rondje op de fiets van een vriend gereden maar dat zegt ook niet zoveel.. en ik fiets vanaf april dit jaar pas :)

• MBV
citruspers schreef op zondag 25 november 2012 @ 17:52:
[...]

Informeer even bij je LBS. Mijn Specialized dealer laat je geloof ik zo een testrit doen met de duurdere bikes, als je hem dan koopt betaal je niks, als je hem niet koopt betaal je de onderhoudskosten (want je levert de fiets natuurlijk niet meer prachtig schoon af) :+
Nadeel is dat er weinig LBS'en zijn in Rotterdam die fatsoenlijke MTB's hebben tegen een normale prijs (5 jaar oude giant voor de adviesprijs wel 8)7 ). En dat zo'n LBS normaal maar 1 merk verkoopt natuurlijk, lastig vergelijken. Oh ja, vergeten te zeggen: als ik een andere fiets koop wordt dat vrijwel zeker een 2e hands :)
Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:33:
De scott is niet meer te koop, daar hoef je dus niet meer over na te denken.
Ga je hem houden, of verkoop je hem door voor het dubbele? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 25-11-2012 21:08 ]

• Malt007
Ik hou hem gewoon :P Vandaag de hele ochtend op lopen knallen in het bos dus het frame zal wel niet gescheurd zijn. Denk dat het een erg goede koop gezien jullie reacties.

• maartend
Malt007 schreef op zondag 25 november 2012 @ 21:22:
Ik hou hem gewoon :P Vandaag de hele ochtend op lopen knallen in het bos dus het frame zal wel niet gescheurd zijn. Denk dat het een erg goede koop gezien jullie reacties.
Gratz, jij hebt hem dus.
Wastie echt 750? Waarom ging hij weg?

• Malt007
Hij was echt 750. Heb alleen de vrouw vd eigenaar gesproken, die mompelde iets over een te dure hobby en dat er weer een nieuwe fiets kwam.
Er zit overigens wel een beschadiging op de achterbrug, weet niet of het ernstig is. Heb er geen facturen of garantiepapieren bij gekregen. Verder als nieuw volgens mij.

Verwijderd

Ik heb hem dus niet gekocht zoals je ziet, ook niet voor in de markt!
Veel plezier ermee en laat hem even nakijken bij een shop.. geen bon was voor mij een no go geweest trouwens.

• Roet
  • Laatst online: 12-11 17:09
Malt007 schreef op zondag 25 november 2012 @ 21:42:
Hij was echt 750. Heb alleen de vrouw vd eigenaar gesproken, die mompelde iets over een te dure hobby en dat er weer een nieuwe fiets kwam.
Er zit overigens wel een beschadiging op de achterbrug, weet niet of het ernstig is. Heb er geen facturen of garantiepapieren bij gekregen. Verder als nieuw volgens mij.
Wat is het framenummer? Scott STM 11D20L100803275?

Was een jaar geleden namelijk gejat, had ik op het mountainbikeforum gelezen.

Verwijderd

Dat zou wel heel zuur zijn..

• Malt007
Zal morgen even kijken voor t frame nummer.

• MBV
Malt007 schreef op zondag 25 november 2012 @ 21:42:
Nog los van de mogelijkheid dat hij gejat is vind ik dat een heel slechte combinatie voor een carbon frame. Nou ja, ook zonder frame is de bak onderdelen wel 750 euro waard.

• Malt007
Roet schreef op zondag 25 november 2012 @ 22:21:
[...]

Wat is het framenummer? Scott STM 11D20L100803275?

Was een jaar geleden namelijk gejat, had ik op het mountainbikeforum gelezen.
Heb even gegoogled maar de gestolen scott is er 1 met een compleet andere kleurstelling. Lijkt me ook niet handig als je je gestolen spullen vanuit huis verkoopt en adverteerd met een telefoonnummer. Kreeg ook totaal geen verkeerde indruk van de verkoper, dus dat vertrouw ik wel.

• MBV
Een 06-nummer zegt helemaal niets, je koopt voor 10 euro een prepaid-toestel. En vanuit huis: dat hoeft geen vast adres te zijn. Dit is echt een gevalletje: 'if it's too good to be true, it most probably is.'

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik wilde vanmorgen even vragen of er ook een factuur bij zat, maar het nummer was niet beschikbaar. :)

• Malt007
MBV schreef op zondag 25 november 2012 @ 22:46:
Een 06-nummer zegt helemaal niets, je koopt voor 10 euro een prepaid-toestel. En vanuit huis: dat hoeft geen vast adres te zijn. Dit is echt een gevalletje: 'if it's too good to be true, it most probably is.'
Voorlopig hou ik het gewoon op to good to be true. De kans lijkt me nihil dat hij gestolen is, gezien de gang van zaken rond de verkoop en ik heb er al een dag op lopen knallen zonder problemen.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-11 09:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

zonoskar schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 13:26:
[...]

Spaar nog een jaar en koop een fatsoenlijke fiets.
Lekker genuanceerd en onderbouwd :X Voor een budget van tegen de 1000 euro is er een prima beginnersfiets te krijgen. Met mijn Cube Attention van 700 euro kom ik prima de routes van Lage Vuursche of Drunense Duinen door en als er iets niet lukt, ligt dat aan de beperkingen van de berijder en niet het materiaal.

[ Voor 24% gewijzigd door Demo op 26-11-2012 10:36 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hij vroeg om meningen te spuien :) Dan hoef ik niks te onderbouwen toch?

Een fiets van tegen de 1000 euro is heel wat anders dan 700 euro. En voor 700 euro koop je inderdaad wel een aardige beginnersfiets zoals je zelf al aangeeft. Maar....

Als je inderdaad 1000 euro kunt uitgeven in plaats van 700, wat krijg je dan allemaal voor je geld. IMHO krijg je dan heel wat meer rijplezier. Je krijgt er meestal een betere schakelgroep voor, vaak een lichter frame waar meer ontwikkelingen in zitten (soms betere geometrie), vaak een lucht geveerde voorvork die fijner is om af te stellen. Soms krijg je lichtere wielen, en dat merk je pas echt. Maar wat (IMHO) echt de meerwaarde is van een duurdere fiets: Als er iets stuk is of versleten raakt heb je minder de neiging om vervanging uit te stellen omdat je toch maar een budget fietsje hebt. Dit betekent wel dat je meer geld in je hobby stopt, maar je fietst dan ook rond met een fiets die fijn fietst. Voorbeelden kom ik regelmatig tegen op toertochten. Mensen die niet fatsoenlijk kunnen schakelen omdat hun derailleur versleten is, kettingen die piepen of helemaal zwart zijn van de olie. Voorvorken die niet meer veren omdat die compleet versleten is maar vervanging niet gerechtvaardigd is. Een vork kost nu eenmaal 200-300 euro voor een basis model en als je fiets al 2 jaar oud is en maar 700 gekost heeft, wie gaat er dan nog 300 euro investeren in dat ding? Heel veel mensen niet dus en die blijven dan vaak rondfietsen op een fiets die het maar half doet. Ik vind dat jammer en laat aan mij zien dat je geen 'hart' hebt voor de mountainbike sport, maar het gewoon ziet als fitness in het bos of een tijdelijke sport totdat het wielerseizoen op de weg weer begint. Van mij mag je, maar mijn advies blijft om gewoon wat meer geld in je fiets te stoppen. Je hoeft geen 6K euro in je fiets te stoppen zoals ik doe (en er daar dan 3 van te hebben), maar koop aub niet de meest budget fiets die er is :) Ik zou zeggen dat 1500 euro de ondergrens is wat ik een goede fiets zou noemen. Daarvoor heb je bijvoorbeeld een Specialized Carve Expert met een Reba voorvork.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• MBV
Nou ja, voor 1000 euro heb je ook een XT-afgemonteerde fiets met reba voorvork en goed aluminium frame, wat niet meer dan 12kg totaal weegt. Durf ik ook best een goede fiets te noemen, staat vaak alleen een minder bekend duits merkje op i.p.v. een grote Amerikaanse naam.

En vraag je maar eens af of die mensen die rondrijden zonder verende voorvork wegens slecht onderhoud dat bij een Specialized Carve wel goed hadden onderhouden en vervangen bij problemen... Ik heb de niet-werkende voorvork van mijn 'stadsfiets' ook vervangen ondanks dat ik die fiets voor maar 300 euro heb gekocht.

• Demo

Demo

Het is ook net wat je met je fiets wil natuurlijk.. ik heb niet de ambitie om wedstrijden te rijden, dan is volgens mij alles boven de 1500 euro weggegooid geld. Een Recon ipv mijn huidige RockShox XC zou leuk zijn, maar ik vraag me af of ik het verschil tussen een Recon en een Reba zou merken, laat staan een SID. En 'de meest budget fiets die er is', is vooral het segment tot 600 euro, fietsen die volledig met Alivio zijn afgemonteerd (en dan OMG JA KIJK EEN XT ACHTERDERRIE!!!111) wat je gewoon aan gort trapt.
Duurdere fietsen zullen gemiddeld beter onderhouden worden, maar als mijn tandwielen en kettingen versleten zijn, dan worden die vervangen. Voor een vork van 100 euro is een revisie (laten doen) wellicht weggegooid geld, maar tegen die tijd kan er altijd nog een Recon of Reba in..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:37

Nox

Noxiuz

Ik heb een fiets van 800 euro en qua onderdelen is er zeker weinig op aan te merken. Recon vork (met 10 jaar garantie :P) volledig SLX afgemonteerd en Magura schijfremmen. Dat laatste is misschien niet zo goed als een setje XT remmen maar het remt goed, maakt alleen veel herrie als ik een uurtje blubber doe. Maar dat doen ze volgens mij allemaal...

Enige wat dan weer 'goedkoop' zou kunnen zijn is het frame. Maar is gewoon een alu frame met een voor mij goede geometrie. Alleen de banden waren wel erg cheap, raceking draadbandjes maar die heb ik nu vervangen. Maar dan is de winkel waar ik hem kocht ook echt een enorme dozenschuiver. Enorm klein winkeltje met een monteur en een verkoper en de helft van zijn vracht staat meestal buiten onder een hoes.

Prima fiets voor de prijs, alleen de LBS is wat anders. Ga ik naar een LBS verderop dan heb je geen Haibike meer maar kom je bij Cube e.d. merken die voor 1100-1200 euro dezelfde afmontage hebben. Misschien een XT achterderrie erbij en shimanoremmen maar that's it. De combi van volledig SLX en Recon vork ben ik nergens tegengekomen voor die prijs.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 18:35
Dank voor jullie meningen. Ik begrijp de gedachtegang van Zonoskar wel maar ben uiteindelijk toch voor de Haibike gegaan. Ergens had ik daar het beste goevel bij.

Nadat ik hem heb aangeschaft ben ik er direct mee naar huis gefietst, ongeveer 23km, ondanks de regen. Ik had totaal geen geschikte kleding aan, ik kwam net van mijn stage, dus ik kwam doorweekt aan thuis en eigenlijk voelde het heerlijk :P Ik moet zeggen, tot nu toe bevalt hij me prima, al heb ik hem nog niet echt aan de tand kunnen voelen op een echte mountainbike trial maar dat gaat helemaal goed komen.

Als de sport mij inderdaad zo goed bevalt als ik hoop/denk dan zal ik heus nog wel wat geld blijven investeren in de fiets zelf. Voorlopig denk ik dat dat weinig nut heeft, de grootste limiet ben ik nog zelf. Het lijkt mij verstandig dat ik eerst eens kijk naar spullen voor het onderhoud, kleding, schoeisel en dergelijke.
Wat zijn volgens jullie eigenlijk absolute must have toebehoren?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Precies wat ik bedoel dus. Jullie kijken alleen naar de prijs, niet naar de emotie er achter. Mountainbiken is voor jullie blijkbaar niet meer dan de fitnessclub vermijden. Een Haibike, daar wil ik niet eens op gezien worden evenmin als een Cube, een Intersense, Radon of andere cheapo fietsenmerken waar totaal geen emotie achter zit, alleen centen neuken.

@Demoniac: Ga je echt op een vork van 100 euro op onderhoud besparen om later misschien een Reba te kopen (die kosten los al gauw 400 euro)?

@MBV: Mijn punt is dat zo'n goedkope Suntour helemaal uit zichzelf vast gaat zitten, hoef je niet eens slecht onderhoud voor te plegen. Daarna koop je echt niet voor 300 euro een Rockshox voor in je fiets van 700 euro, want dat is zonde van het geld. Dat kun je beter bij een nieuwe fiets leggen. Aftermarket prijzen van onderdelen zijn namelijk veel hoger dan OEM. Daarom is een nieuwe fiets met Fox vork veel interessanter dan een bestaande fiets ombouwen met Fox vork. Zo'n Fox vork kost 800-1200 euro. Maar je koopt al complete fietsen met Fox vork voor rond de 1100 euro.

Ik koop liever een goed, mooi frame en hang daar spullen aan die lang mee gaan. Mijn vorige fiets heb ik in 2007 gekocht en die rijdt nu nog als nieuw. Het enige wat ik daar aan heb hoeven doen is derailleurwieltjes vervangen en een ander bracket kopen. Wel elk jaar onderhoud plegen natuurlijk. Die fiets gaat makkelijk nog 5 jaar mee zonder veel problemen. Het is waarschijnlijk wel goedkoper om in die tijd 2 of 3 fietsen te kopen van 700 euro, maar daar geef ik dan minder om.

Maar iedereen moet doen wat ie zelf goed vind. Ik spreek echter veel te vaak mensen die op een fiets van 700 euro begonnen zijn en later naar een duurdere overgestapt zijn en dan zeggen dat ze dat veel eerder hadden moeten doen. Dus die fiets van 700 euro is eigenlijk te lang een blok aan je been. Mij lijkt dan dat je beter wat hoger kan inzetten :)

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 26-11-2012 14:30 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• maartend
Ik kan het eigenlijk alleen maar met zonoskar eens zijn. Misschien wat bot, maar ja. Maaar dat zal idd het verschil zijn tussen lovers en starters.
Ik kan me nl. ook wel voorstellen dat je niet acuut 1500 wilt gaan uitgeven.
Maar daarom raad ik iedereen aan een goede 2de hands te kopen. Heb je goed materiaal voor een leuke prijs.
En geloof me, voor 700 heb je leuk 2de hands spul.

Aan de andere kant, ik heb ooit eens een hilarisch artikel gelezen in de MBR (engels mtb blad) waar ze de west highland way gingen doen met bikes. Ook met een budgetbike van 200 pond (prijs, niet het gewicht). Na 1 dag was het al remmen door je schoenen tussen de vorkpoten te plaatsen, er is daar het 1 gear concept uitgevonden en meer van dat spul.

• MBV
zonoskar schreef op maandag 26 november 2012 @ 14:28:
Precies wat ik bedoel dus. Jullie kijken alleen naar de prijs, niet naar de emotie er achter. Mountainbiken is voor jullie blijkbaar niet meer dan de fitnessclub vermijden.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8062/8201190864_1ab26e978b_z.jpg
IMG_0537.jpg
Seriously? Waar ben jij allemaal geweest op je MTB? Heel veel mensen met zo'n belachelijk dure fiets komen nooit buiten NL.
@MBV: Mijn punt is dat zo'n goedkope Suntour helemaal uit zichzelf vast gaat zitten, hoef je niet eens slecht onderhoud voor te plegen.
Als je voor 700 euro een fiets met Suntour koopt ben je ook niet goed wijs :X Op mijn stadsfiets zit trouwens wel suntour, maar die ziet ook 99% van de tijd het asfalt.
maartend schreef op maandag 26 november 2012 @ 14:37:Aan de andere kant, ik heb ooit eens een hilarisch artikel gelezen in de MBR (engels mtb blad) waar ze de west highland way gingen doen met bikes. Ook met een budgetbike van 200 pond (prijs, niet het gewicht). Na 1 dag was het al remmen door je schoenen tussen de vorkpoten te plaatsen, er is daar het 1 gear concept uitgevonden en meer van dat spul.
8)7 Misschien als ik ergens bovenop de berg sta en mijn schijfrem breekt af, maar dan ook alleen maar om in het dichtsbijzijnde dorp een taxi naar huis te bestellen.

[ Voor 25% gewijzigd door MBV op 26-11-2012 14:41 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heb jij een fiets van 700 euro?

• TheLemon

TheLemon

Ik ben het grotendeels eens met wat zonoskar zegt, maar snap ook de andere geluiden. Ik zit ook een beetje op zo'n punt: ik heb nog mijn eerste fiets van iets onder de €1000,- waar hier en daar door Giant flink op sommige onderdelen is bezuinigd (logisch voor zo'n prijs). Bijv. hele cheape wielen en een relatief cheape Rockshox Tora solo air vork.

De vork veert niet lekker meer, heeft een heel schokkerige veerweg en in de wielen zitten continu slagen en speling op de lagers. Heb al eens een wiel compleet opnieuw gespaakt (met de bestaande spaken etc.), maar het blijft terugkomen.
Die vork laten servicen kost me waarschijnlijk €100,- en een setje degelijke wielen kosten me minstens €250,-.

Ik zie MTB-en echt niet als een alternatief voor de sportschool, ik geniet er al een paar jaar van, maar door tijdgebrek en een andere hobby (racefiets :P ) wilde ik niet direct een emmer leeggooien voor een kwaliteitsbike. Ik kan het hier prima op leren.
Inmiddels door ervaring weet ik ook beter wat voor mij de ideale fiets zou zijn en ik denk dat er binnen twee jaar wel eens een mooie nieuwe (of 2e handse) fiets gaat komen. De mijne verkoop ik dan voor een prikkie aan een andere beginner. Nu investeren in dat ding is gewoon zonde. Uiteraard onderhou ik hem verder netjes en vervang ik de normale slijtage-onderdelen wel tijdig.

• MBV
Nou, heel dichtbij in elk geval. Fietssportief frame (== focus) waar ik alle onderdelen van mijn bulls copperhead 3 disc uit 2008 op heb overgezet. Enige upgrades: hayes stroker trail remmen, XT cassette + ketting, en NN/RR banden met snakeskin. Fietssportief verkoopt een vergelijkbare configuratie voor 800 euro geloof ik.
TheLemon schreef op maandag 26 november 2012 @ 15:16:
Bijv. hele cheape wielen en een relatief cheape Rockshox Tora solo air vork.
Nou ja, met een Tora is op zich niks mis dacht ik? Beetje zwaar, maar verder?
De vork veert niet lekker meer, heeft een heel schokkerige veerweg en in de wielen zitten continu slagen en speling op de lagers. Heb al eens een wiel compleet opnieuw gespaakt (met de bestaande spaken etc.), maar het blijft terugkomen.Die vork laten servicen kost me waarschijnlijk €100,- en een setje degelijke wielen kosten me minstens €250,-.
[knip] Nu investeren in dat ding is gewoon zonde.
Tja, dan heeft zonoskar toch wel een punt: je rijdt rond zonder effectieve voorvering. Als je een servicebeurt er niet voor over hebt kan je overwegen om zelf de seals en olie te vervangen: langer rondrijden op een fiets die niet lekker rijdt is nog meer zonde dan investeren erin.
En een setje wielen is toch ook niet zo duur? Voor 150 euro heb je wel een setje wielen dat recht blijft, maar iets zwaarder is dan wat je voor 250 euro kan krijgen.

• TheLemon

TheLemon

Ik had idd al gezocht naar een service kit om het zelf te doen, maar die zijn ook best duur en ik kon de juiste niet 1-2-3 vinden. Maar ook voor die wielen, al zou ik die hele fiets naar een iets hoger plan tillen, dan nog blijft het een fiets die meer ervaren en kritische MTB-ers toch niet gaan kopen van me. En beginners zien de meerwaarde van die investeringen niet, dus verdien ik ze niet terug.

De fiets doet het op zich wel, ik heb geen grote acute problemen nu en ik wil toch binnen (relatief) korte tijd gaan kijken naar een fully en/of misschien 29-er, daar ben ik nog niet uit. Moet ook nog eens gaan proefrijden.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:38

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Allemaal leuk hoor, die "emotie" erachter, maar daar heb ik helemaal geen geld voor.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Malt007
Wat houdt een 29'er in?

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Grotere wielen, standaard mountainbike heeft 26" wielen.

• Malt007
Wat is het voordeel van 29"? Ik zie het redelijk veel maar heb me er nog niet in verdiept (misschien heb ik zelf wel een 29"...)

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

http://www.bike198.com/26-vs-29-mountain-bike-debate/

Omdat ik te lui ben om het zelf uit te typen. :P

• Demo

Demo

zonoskar schreef op maandag 26 november 2012 @ 14:28:
Precies wat ik bedoel dus. Jullie kijken alleen naar de prijs, niet naar de emotie er achter. Mountainbiken is voor jullie blijkbaar niet meer dan de fitnessclub vermijden. Een Haibike, daar wil ik niet eens op gezien worden evenmin als een Cube, een Intersense, Radon of andere cheapo fietsenmerken waar totaal geen emotie achter zit, alleen centen neuken.
Dat mag, de één doet dat met kleding, de ander met auto's en jij met fietsen. Maar die emotie maakt jouw fiets niet superieur aan een 13-in-een-dozijn Kubus.
@Demoniac: Ga je echt op een vork van 100 euro op onderhoud besparen om later misschien een Reba te kopen (die kosten los al gauw 400 euro)?
Volgens de internets kost een voorvork-revisie 50 tot 75 euro. Op een voorvork van 100 euro vind ik dat nogal buiten proportie. Maar tot een revisie onvermijdelijk is, zal ik mijn goedkope vorkje met liefde verzorgen ;)
Maar iedereen moet doen wat ie zelf goed vind. Ik spreek echter veel te vaak mensen die op een fiets van 700 euro begonnen zijn en later naar een duurdere overgestapt zijn en dan zeggen dat ze dat veel eerder hadden moeten doen. Dus die fiets van 700 euro is eigenlijk te lang een blok aan je been. Mij lijkt dan dat je beter wat hoger kan inzetten :)
Goed punt, achteraf was een fiets van 1200 euro voor mij ook een prima investering geweest. Maar ik heb niet het budget om dat even stuk te slaan op een hobby waarvan ik nog geen idee heb of ik het überhaupt leuk ga vinden.
maartend schreef op maandag 26 november 2012 @ 14:37:
Maar daarom raad ik iedereen aan een goede 2de hands te kopen. Heb je goed materiaal voor een leuke prijs.
En geloof me, voor 700 heb je leuk 2de hands spul.
Zeker, maar ik had 0,0 verstand van zaken en dan kan je ook een enorme kat in de zak kopen voor 700 euro - een leuke voorvork waar meteen 100 euro bij mag voor een revisie, remmen die ontlucht moeten en versleten blokken hebben, om maar wat te noemen. Dat heeft mij er van weerhouden om een tweedehands te kopen.

• Malt007
Had zelf ook kunnen googlen... :P

• Malt007
Zoals verwacht bleek het niet om het gestolen framenummer te gaan. Ook krijg ik de originele aankoopfactuur mog thuis opgestuurd, helemaal top dus. Lijkt er dus op dat ik een koopje heb gedaan, tenzij ik binnenkort door het frame zak... Maar begreep hier dat ik zelfs dan de onderdelen nog goed kan verkopen.

• Malt007
Ik heb wat advies nodig inzake pedalen en kleding. Ik wil graag een broekje met een zo dik mogelijke zeem erin. Want dat zadel is echt hard :-) Iemand tips welk merk goed is, niet te duur en waar ik die het beste kan bestellen?

Daarnaast heb ik twijjfels of ik spd schoentjes moet kopen of dat ik gewone pedalen moet bestellen. Gewone pedalen zijn een stuk goedkoper en ook weer een stuk lichter dan de spd pedalen. 250gr. vs 500gr. ongeveer. Daarnaast lijkt het me niks om vast te zitten, kon ook al niet wennen aan skies :-)
Maar als ik dan de fora bekijk dan adviseerd iedereen toch weer een kliksysteem. Dus dan zou ik schoentjes moet bestellen, maar daar zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Iemand daar wat tips over?

• TheLemon

TheLemon

Zo'n dikke fiets met gewone pedalen, dat kan écht niet. Dan gaan de wenkbrauwen echt omhoog bij alle mede MTB-ers. Ik kan me niet voorstellen dat 'klikloze' pedalen per definitie lichter zijn, hangt er vanaf welke je met elkaar vergelijkt.

Doe jezelf een plezier en koop echte MTB-schoenen, die hebben het plaatje meestal verzonken, zodat je ook gewoon op platformpedalen kan staan. Je kan evt. nog inzet-plaatjes kopen die je in de spd pedalen klikt, waardoor je gewone platformpedalen krijgt, voor als je gaat downhillen bijv. (los van of je zou dat willen met dat type fiets).

Zonder klikpedalen heb je veel minder controle en doe je de goede handling van die prachtige vork en de andere mooie onderdelen behoorlijk teniet.

edit:

En dat zadel is gewoon wennen. Een extreem dikke zeem levert alleen maar een zweetreet op en zweet gaat schuren, waar je uiteindelijk nog minder vrolijk van wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door TheLemon op 27-11-2012 12:15 ]

• MBV
Ga naar een goede grote fietsenwinkel (waar woon je?) en pas daar wat schoenen totdat je een schoen vind die binnen jouw budget goed zit. Klikpedalen geven je (na wat gewenning en 2-3 keer vallen) meer vertrouwen. En kooipedalen die lichter zijn, zijn vaak minder solide: SPD pedalen gaan allemaal erg lang mee, maar goedkope kooipedalen kan je na een paar maanden weggooien.

@TheLemon: ik zie wel vaker dure fietsen met klikloze pedalen, maar die hebben dan vaak meer dan 15cm veerweg :P

• Malt007
Ik woon in Amersfoort en weet inderdaad geen echte mtb speciaalzaken in de buurt, alleen wat lokale fietsenmakers die ook wat mtb's verkopen.

Ok, dus klikschoentjes schoentjes zoeken. Zaterdag mijn uitrusting in orde maken en dan zondag weer los. Ik twijfel tussen de route in Amerongen of de Soesterduinen weer in, dat beviel afgelopen zondag erg goed.

• Demo

Demo

Ik was in eerste instantie ook bang voor SPD, maar ben 2 maanden later erg blij dat ik het gedaan heb. Op de momenten dat ik nu 'los' rijd (dubbelzijdige pedalen) schiet ik constant van de pedalen af. Zelf ben ik laatst in Bilthoven bij het Rijwielpaleis geweest, ik had niet veel meer nodig dan een setje grips en wat andere rommel, maar de verkoopster had alle tijd voor advies en wat gezellig geouwehoer :) En als je dan toch in de buurt bent, kan je ook de route van Lage Vuursche varen fietsen.
Zadel is inderdaad erg wennen, maar een broek met een goede zeem is een wereld van verschil. En het zadel in de juiste positie natuurlijk.

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 15:18
Demoniac schreef op maandag 26 november 2012 @ 16:00:
[...]
Dat mag, de één doet dat met kleding, de ander met auto's en jij met fietsen. Maar die emotie maakt jouw fiets niet superieur aan een 13-in-een-dozijn Kubus.
Ah, daar gaan we de fout in.
Zonoskar geeft niet aan dat zijn fiets 'emotie' is, juist vanwege de emotie voor de sport koopt ie een kwaliteitsfiets die langer meegaat en betere kwaliteit biedt. Een 13-in-een-dozijn-cube geeft niet vanwege het gemis aan emotie dezelfde kwaliteit voor de euro's als zijn bike(s). Zoiets moet je doorleven in je bike-carriere.
En op de vraag of Zonoskar wel buiten NL komt, ojazeker, kan ik je uit betrouwbare bron vermelden. (Zie handtekening website).

[ Voor 8% gewijzigd door dnhelle op 27-11-2012 13:53 ]

• willy1986
  • Niet online
Malt007 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:55:
Ik woon in Amersfoort en weet inderdaad geen echte mtb speciaalzaken in de buurt, alleen wat lokale fietsenmakers die ook wat mtb's verkopen.

Ok, dus klikschoentjes schoentjes zoeken. Zaterdag mijn uitrusting in orde maken en dan zondag weer los. Ik twijfel tussen de route in Amerongen of de Soesterduinen weer in, dat beviel afgelopen zondag erg goed.
http://www.bikeshop.nl/ Prima fietsenzaak hoor.. :)
Soesterduinen mag je niet rijden...laatst weer gesprekje gehad met een boswachter...

• Malt007
willy1986 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:49:
[...]

http://www.bikeshop.nl/ Prima fietsenzaak hoor.. :)
Soesterduinen mag je niet rijden...laatst weer gesprekje gehad met een boswachter...
Oh echt, ik zag behoorlijk wat fietsers daar afgelopen zondag. Ook een aantal heerlijke smalle mtb paadjes op die heuvels rond de duinen. Duidelijk alleen voor mtb'ers. Ach zo'n boa krijgt me toch niet te pakken >:)

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Doe het nou maar niet, je verneukt het voor iedereen.

Uiteindelijk ben je voor officiële routes ook weer afhankelijk van dezelfde organisaties waar je nu illegaal rond rijd.

• MBV
With ^^

In Nederland zijn er tenminste leuke routes uitgezet. In Duitsland (en Oostenrijk) zoeken ze een 5 meter breed grindpad, en noemen het een MTB-route :O }:| Oh ja, zwarte routes zijn best moeilijk: dat zijn 5 meter brede grindpaden die met 30% omhoog gaan :z Zo werkt dat tenminste in Zugspitz Arena, voor de leuke routes moet je met Georg mee of GPS routes zoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 27-11-2012 17:39 ]

• citruspers
Malt007 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:47:

Maar als ik dan de fora bekijk dan adviseerd iedereen toch weer een kliksysteem.
Nou, iedereen, iedereen....op een mountainbikeforum waar ik zit is het ongeveer een kwart tot 1/3e wat pleit voor goede flats. Als het je maar niks lijkt om ingeklikt te zitten en je ski's ook maar niks vond lijkt mij de keus vrij duidelijk? Daarnaast kost een goede OEM flats je 30 a 40 euro, voor een setje SPD ben je een stuk meer kwijt.

Ik heb zelf deze gekocht (zwarte versie) en ben er erg tevreden mee: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=85577

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Mwoah, voor 18 euro heb je al een setje SPD, Egg Beaters vanaf 35 euro.

Het hoeft allemaal niet direct zo duur.

• citruspers
Maar voor SPD heb je speciale schoenen en plaatjes nodig, met flats werken zelfs mijn gladde sneakers nog behoorlijk.

Verwijderd

Je kan wel willen kiezen voor een dure fiets maar niet iedereen heeft 18K liggen voor 3 fietsen van 6k stuk.. of 6 voor 1 fiets.

Ik heb vrij snel spd pedalen gekozen, kies de XT versie, rond 70 euro maar wel prima dingen die bij je fiets passen. Ik dacht dat ik niet zou voelen dat ik vast zat en daardoor zou vergeten uit te klikken.. je voelt bij iedere trap dat je vastzit dus dat vergeet je niet.. natuurlijk wel 2 keer omgevallen, niet hard.. maar het staat wel lullig :) Gewoon doen zolang je aan downhillen doet.
Schoenen moet je gewoon gaan passen en voelen, weet niet of je dichtbij Rose in Duitsland woont? Die heeft veel liggen en zo heb je veel keus.
Je hele outfit is belangrijk, zorg gewoon voor een complete set fietskleding. Vergeet niet een ondershirtje.. het is wat kouder intussen.
Broek moet je ook gewoon passen, ik draag alleen maar bibtights, dus met bretels, blijft goed zitten.

Belangrijk: HELM!! bescherm je hoofd en draag in elk geval offroad altijd een helm. handschoenen zijn ook een aanrader want als je kom je vaak als eerste met je handen op de grond.

Al met al ben je nog wel wat geld kwijt, je komt met gemak aan 300 euro en dan heb je niet gek gedaan. Voor bovenkleding kun je ook naar scapino ofzo die hebben prima onder en bovenshirtjes, daar kan je weer een jasje overheen doen.

Succes :) En blij dat je bike eerlijk is!

• citruspers
Ik mis nog een brilletje in je post Patrick! Kan een goedkoop vuurwerkbrilletje zijn of een echte fietsbril, zolang het maar scherpe takken uit je ogen houd. :)

Verwijderd

Klopt, vergeten.. lekker doorzichtig ding, regelmatig in de aanbieding bij de liddl voor een 10 euro ofzo.

• citruspers
Yes, ik heb ook zo'n lidl 3 glazen setje met demper en vasthoud-band maar die beslaat bij 10 graden of minder. Een open model (en transparant) is voor de wintermaanden een stuk handiger imho :)

• racoon
  • Laatst online: 11-11 09:36

racoon

mooowwww

Weet er iemand behalve op het mountainbike forum en marktplaats nog een goede site om mijn specialized fsr xc expert te verkopen.

Ik gebruik hem nooit en vind het zonde om hem in de schuur te laten staan.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 19:53:
Je kan wel willen kiezen voor een dure fiets maar niet iedereen heeft 18K liggen voor 3 fietsen van 6k stuk.. of 6 voor 1 fiets.
Sparen is een concept wat duidelijk niet meer hip is...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:12
Uh een fiets kopen van 6k valt bij mij niet echt onder de term sparen..

Begrijp je punt overigens wel, maar ook ik heb me vorig jaar een nieuwe fiets gekocht van 750 euro meen ik. Fietst erg fijn en heb er in de tussentijd ongeveer 1500KM op gemaakt. Geen wereldafstanden maar daar heb ik gewoon vaak de tijd niet voor. Als ik 1 keer in de week lekker kan gaan fietsen ben ik al blij.

Er is ook een discussie de andere kant op. Mensen welke op internet rondzwerven en uren lang uit zitten zoeken wat de perfecte fiets is en hoe er 10 gram gespaard kan worden. Vervolgens gebruiken ze de fiets niet vaak en zijn ze allerminst atletisch gebouwd. Waarschijnlijk had het meer zin gehad om de tijd van het uitzoeken op de fiets te gaan zitten en te trainen/ oefenen. Overigens beweer ik hier niet mee dat jij of wie dan ook in dit topic zo is ;)

Ik bewonder het als iemand een echte topfiets heeft en die ook goed gebruikt. Dat ik zelf zo'n fiets niet heb wil niet direct zeggen dat de sport je minder boeit. Ik weet nu ook dat het geen gigantische ramp is als ik mijn fiets in de kreukels rijd, dan valt die tegen redelijke kosten te repareren en anders kost een nieuwe ook geen godsvermogen. Ik zou wat dat betreft haast bang zijn om met een fiets van 6k rond te gaan fietsen.

• MBV
racoon schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:36:
Weet er iemand behalve op het mountainbike forum en marktplaats nog een goede site om mijn specialized fsr xc expert te verkopen.

Dirtypages? Niet vertellen dat hij ook op mountainbike.nl staat ;) Anders zou je ebay nog kunnen proberen.

• maartend
racoon schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:36:

Afhankelijk waar je woont Duitse of Belgische MTB fora

• Demo

Demo

zonoskar schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:52:
[...]

Sparen is een concept wat duidelijk niet meer hip is...
Jawel hoor, ik spaar me suf. Maar materiaal kopen wat bij je niveau past is ook een lastig concept ;) Ik had best iets met een mooi carbonfiber frame willen kopen, prachtig materiaal, maar totaal overbodig voor iemand die al moeite heeft met het vinden van de juiste versnelling :P Laatst nog iemand gezien, fiets van 1200 euro, dure Castelli-kleding, Camelbak, maar niet in staat om tegen een heuvel op te fietsen. En wat GH45T ook al zegt, met een dure fiets zou ik bang zijn om te vallen en iets te slopen. Laat anderen die blij zijn met hun goedkope fiets, gewoon blij zijn met hun goedkope fiets.

• TheLemon

TheLemon

Een kennis verkoopt waarschijnlijk zijn Scott Spark. Zou dat wat voor mij zijn? Ik fiets (uiteraard) voornamelijk op de bekende tracks in midden Nederland. Een paar keer per jaar naar Zuid-Limburg en één of twee keer op vakantie in Duitsland of België (evt.Frankrijk) gaat de MTB ook mee. Dus geen echt bergenwerk, maar voornamelijk op het vlakke en af en toe in de heuvels.

Gewicht boeit me niet heel erg, pure snelheid ook niet zo. Voor hogere snelheid (bergop) heb ik de racefiets. Op de MTB wil ik voornamelijk zo soepel mogelijk de singletracks over en lekker rap afdalen. Mijn conditie is redelijk in orde, waardoor ik op makkelijkere stukken mijn fietsmaten altijd wel bijhou op snelheid. Ik kom met name tekort in technische stukken en ik dacht dat een fully met bescheiden veerweg wel goed uit de voeten zou moeten kunnen. Als ik dan nog eens in de bergen kom, ben ik ook niet reddeloos verloren.

Is die Spark dan een goede keus en zijn er goede alternatieven of zou ik überhaupt niet naar een fully moeten kijken? Ik denk dat ik sowieso wel een proefritje zou mogen maken, maar ik ben benieuwd wat jullie theoretische advies zou zijn.

• MBV
Ik denk dat je geld beter besteed is met een weekendje mtb-clinic dan met een nieuwe fiets. Met een simpele hardtail kom ik bijna overal, en ga ik harder naar beneden dan sommige mensen met minder ervaring op een Liteville 301.
Andere kant van het verhaal is dat een familielid die nog nooit op een MTB had gezeten een echte downhill-bak huurde in Oostenrijk, en daarmee heel veel lol heeft gehad. Met een Kona Stinky is een pad over rotsblokken van 20cm hoog bijna net zo moeilijk als een grindpad op een hardtail ;)

[ Voor 39% gewijzigd door MBV op 29-11-2012 21:43 ]

Verwijderd

Tuurlijk kun je sparen, dat we allemaal maar dat wil niet zeggen dat je zomaar 6k voor een fiets bij elkaar hebt :) Val je niet aan maar het is gewoon niet voor iedereen hetzelfde. Er zijn mensen zat die blij zijn als ze 100 euro per maand overhouden en dan bouw je niet snel wat op.
Vanaf april ben ik zo'n 4500 euro kwijt aan de fietsen en alles wat erbij komt kijken, navigatie, kleding, schoenen, verlichting, tas, onderhoud. is een berg geld maar heb ook een berg plezier :)

• TheLemon

TheLemon

MBV schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:40:
Ik denk dat je geld beter besteed is met een weekendje mtb-clinic dan met een nieuwe fiets. Met een simpele hardtail kom ik bijna overal, en ga ik harder naar beneden dan sommige mensen met minder ervaring op een Liteville 301.
Andere kant van het verhaal is dat een familielid die nog nooit op een MTB had gezeten een echte downhill-bak huurde in Oostenrijk, en daarmee heel veel lol heeft gehad. Met een Kona Stinky is een pad over rotsblokken van 20cm hoog bijna net zo moeilijk als een grindpad op een hardtail ;)
O dat geloof ik ook zeker, maar dat zit er niet echt in qua tijd. Maar juist in de discussie over goedkope fietsen las ik dat een aantal meer ervaren MTB-ers juist adviseren om niet voor te goedkoop (=duurkoop) spul te gaan als je MTB-en een beetje serieus wilt nemen. Ik zit al een tijdje te overwegen om mijn eerste MTB (die ik nu ruim drie jaar heb) eens te vervangen en daarom dacht ik dat een goede fiets, zoals een Scott, dan 2e hands een goede aankoop zou kunnen zijn. Dan betaal ik ook niet de hoofdprijs.

Ik geloof ook zeker dat je met een hardtail overal kunt fietsen, maar ik den kdat een fully mij iets meer plezier zal opleveren. Als ik dan lees dat bijv. zo'n Spark voor XC-werk toch nog vrij snel en licht is, lijkt me dat zo'n mooi compromis.

Anyway, nog meningen over deze fiets?

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Ik ben van een fully naar een hardtail gegaan, moet zeggen dat ik me "sneller" voel op mijn hardtail. Maar dat kan goed ook tussen de oren zitten :P

Ook vandaag een 203mm Schrijf gemonteerd voor. Niet omdat ik het nodig heb, want de 160mm die erop zat remde ook goed genoeg. Maar zo een 203mm schrijf ziet er gewoon veel mooier uit op zo een groot 26 inch wiel <3 En hij was ook bijna gratis dus die kon ik niet laten liggen _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Marsjee op 30-11-2012 15:38 ]

• MBV
@Marsjee: dat zit vrijwel zeker tussen je oren. Zo'n MTB-blaadje heeft het eens getest, en in Nederland ben je met een goede techniek en uithoudingsvermogen een fractie sneller met een fully. Doordat het minder hobbelt voelt dat alleen niet zo. Vergelijk maar eens een kart met een gewone auto.

@TheLemon: Te goedkoop = duurkoop gaat dan denk ik over de afmontage, kwaliteit frame vork en wielen. Maar het kan zeker geen kwaad om een lichte fully te hebben. Ik heb geen ervaring met die specifieke fiets, maar het lijkt wel het soort MTB wat in Nederland goed tot z'n recht komt.

Maar ik ben vrij serieus over dat weekendje MTB-clinic: dat soort dingen is leerzaam, een hoop lol, en het kost niet veel :) Ik heb zelf niet zo'n clinic gedaan, ik ben gewoon direct naar Verbier gegaan :P

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40
ZIjn er hier nog enthousiaste bikers die mee rijden met Duchenne Heroes 2013?? Ben benieuwd! Ik rij met een kameraad in teamverband mee :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Er is volgend jaar ook een Duchenne Heroes editie in Italie. Dat lijkt me leuker als in Nederland. Ben alleen te lui om achter dat geld aan te gaan. Ga liever fietsen in plaats van me bezig te houden met sponsoring. Vind het dan ook vooral knap dat anderen dit wel op kunnen brengen.

Ben zelf op het ogenblik aan het dubben over een nieuwe fiets. Heb een Idworx Mountainrohler in de garage staan waar ik de afgelopen 1,5 jaar bijna niet op heb gefietst. Zo deze dan willen inruilen/verkopen en er een zo licht mogelijke 29'er (rekening houden met mijn eigen gewicht) voor in de plaats willen kopen.

• TheLemon

TheLemon

Ik heb inmiddels meer details over de Scott Spark, dit is hem: http://www.bikepedia.com/...20&Type=bike#.UKqKY4W8tR0

Ziet er wel uit als een erg goede fiets, full suspension met goede afmontage en wielen, en dat krap 11kg.
Ik heb alleen mijn twijfels over een carbon frame, aangezien ik nog wel eens val en mijn fiets dan vrolijk langs me heen stuitert. Is zo'n carbon frame daar wel net zo goed tegen bestand als een alu frame? Als hij bijvoorbeeld precies tegen een steen of rots klapt op de zijkant van een buis. Ik ben daar een beetje huiverig voor.
Zie ik spoken of zou een alu fiets idd een veiliger keus zijn?

• MBV
Ik vind het ook nog altijd een beetje eng, maar de extreem lichte aluminium frames (topsegment dus) van tegenwoordig schijnen minder goed tegen stuiteren te kunnen dan carbon.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@TheLemon: Hoe vaak is je dat in de laatste tijd gebeurd? Ik heb wel eens dat mijn fiets me inhaalt, maar op een steen is ie nog nooit gevallen met het frame. Komt ook omdat het stuur/pedalen vaak in de weg zitten. Bovendien is alu daar eigenlijk ook niet tegen bestand. Ja, je hebt alleen een deuk, maar die kan net zo goed ervoor zorgen dat je frame onrijdbaar wordt. Bij carbon kun je dat nog makkelijk (of moeilijk) laten repareren.

Een Spark is gewoon een goede fiets, kan zich zeker meten met bijv een Specialized Epic of 1 van de USA exoten.

• citruspers
Whoei, helmlamp pakketje is vandaag bezorgd :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/J9D8m.jpg

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Is dat de S12? Kan je eens een (korte) review doen? :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Malt007
Iemand nog adviezen inzake helmen? Ben nu 2x gaan rijden en de scott bevalt heel goed, al hij is zeer oncomfortabel. Vorige week al klikschoentjes gehaald en nu is het tijd voor een helm en een bril. Heb al een beetje rond gekeken maar weet niet goed waarop te letten.

• Roet
Voor de helm:
Qua helm moet je gewoon passen, echt advies is daar niet in te geven denk ik. Giro, MET, Specialized etc. zijn allemaal wel goed vind ik.

Voor het oncomfortabel gedeelte:
Ik adviseer er een Sella XC (of soortgelijk) op te schroeven. Ik heb een soortgelijk zadel als jij op mijn racefiets en zelfs daar vinden de meeste mensen het niet comfortabel. Eentje die een keer een rondje deed om de fiets te testen, kwam staand terug omdat zijn zaakje werd gemolesteerd naar zijn gevoel. Ga niet een broek zoeken met dikkere zeem, dat is een probleem proberen op te lossen met een pleister. Het zadel aanpassen van een stijve carbon-unit (die je voor aardig wat kan verkopen), naar eentje met goede demping, haalt veel meer uit.

Ik zou het zadel denk ik ook zeer oncomfortabel vinden op mijn mountainbike.

• Malt007
Mijn zitbotjes zijn echt de hele week gemolesteerd haha. Hoopte dat het wel zou wennen. Is het onverstandig om een zachter zadel te nemen? Lijkt me niet voor niks dat de meeste zadels zo hard zijn. Daarnaast is het belangrijk om de goede maat te nemen natuurlijk. Alleen hoe meet je de afstand tussen die botjes? Lijkt me niet prettig als een fietsenwinkel dat gaat doen ;-)
Stel dat de maat 15cm is (geen idee of dat iets reeels is), moet ik dan juist een breder of een smaller zadel hebben?

Qua comfort bedoelde ik niet alleen het zadel trouwens. Hij stuiterde behoorlijk als ik plankgas van een heuvel afreed. De voorvork stond niet gelokt dus daar ligt het niet aan.

• Roet
Op het moment dat je met een carbon race hardtail een afdaling doet moet je niet de illusie hebben dat je dan (comfortabel) kan blijven zitten, om die reden zou ik ook geen zachter zadel kopen want dat gaat toch niet helpen. Met een hardtail zul je dan vrijwel altijd uit het zadel moeten. Dat is tenminste wat ik doe, ook om te voorkomen dat je voorover valt bijvoorbeeld. Bij een afdaling is het aangeraden uit het zadel te komen en dan het gewicht van je romp tot achter het zadel te brengen. Je kan dan de klappen opvangen met je benen en zo daal je rustiger af.

• MBV
Je voorvork moet je ook afstellen op je gewicht etc, en de rebound moet je voor het comfort zo licht mogelijk zetten (naar de haas, weg van de schildpad). Hoe hard zijn je banden? Kan je ze met je duim een stukje indrukken? (dat is alleen aan te raden als je weinig weegt en brede banden hebt, 2.2 inch!)
Je kan overwegen een clinic ergens te doen, daar zullen ze je ook kunnen helpen bij het afstellen van je fiets, net zoals technieken om je fiets goed te gebruiken.

Welke helm maakt vrij weinig uit, als je er maar 1 hebt. Pas er 10, en koop degene die je het lekkerste vindt zitten voor een prijs die je acceptabel vindt.

@Roet: dat is iets te algemeen, zeker voor de flauwe hellinkjes die wij in Nederland 'afdaling' noemen. Als je met je romp achter je zadel gaat zitten heb je te weinig gewicht op je voorvork, en zal je dus eerder voor wegglijden.

[ Voor 50% gewijzigd door MBV op 04-12-2012 10:31 ]

• Malt007
Ik ging automatisch uit mijn zadel, trilde zo hard dat ik amper scherp kon zien :-) Voorvork stond op maximale vering maar die moet eigenlijk nog wel even afgesteld worden. Bandjes staan op ongeveer 2 bar volgens mij. Niet te hard en niet te zacht.

Op jullie aanraden toch voor de klikschoentjes gegaan trouwens, deze zijn gelukkig erg goed bevallen (geen 1x omgevallen) en dat is maar goed ook want terugbrengen gaat niet meer ;-) Zat zondag van top tot teen onder de modder. Geweldige rit door de bossen van Austerlitz gedaan.

Komende zondag staat de Soest route op de planning en de week erop Amerongen. Ik ga gelijk helemaal los dus haha. Zit ondertussen ook alweer een kleine 1000 euro in deze nieuwe hobby dus ik moet wel anders wordt mijn vrouw boos ;-)

• MBV
Begrijp ik goed dat je zonder ervaring op een mountainbike bent gaan zitten en wat willekeurige routes bent gaan doen die je nog niet kende, zonder een helm op?

• TheLemon

TheLemon

Als je Soest gaat doen: grootste deel is relatief saai, alleen stuk bij 'De Bergjes' is wel echt leuk met singletrack en hoogteverschil. Pas op want hij is 2-richtingverkeer, het is geen lus. Als je wat meer tijd hebt, knoop Lage Vuursche er dan aan vast, die is veel technischer.

• Malt007
MBV schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 13:56:
Begrijp ik goed dat je zonder ervaring op een mountainbike bent gaan zitten en wat willekeurige routes bent gaan doen die je nog niet kende, zonder een helm op?
Yep, wellicht iets onverantwoord, maar mijn conditite is dermate slecht dat er weinig op snelheid gebeurd is. Daarnaast ook erg modderig dus dat haalt de snelheid er ook flink uit. Heb maar 1 angstig momentje gehad op snelheid waar het fout had kunnen gaan. Dat was bij Austerlitz bergafwaarts richting het pannekoekenhuis aan de N234, op het pad dat evenwijdig loopt aan het asfalt. Denk 300-500m op een behoorlijk tempo naar beneden. Daar was het ook zo stuiterig en op een gegeven moment ging ik wel erg hard (tegen de 30km/h) en toen kon ik op het laatste moment het stuurtje omhoog trekken voor een wortel, anders was het een mooie salto geworden.

Zaterdag ga ik maar een helm halen en wellicht een bril. Zijn er nog ergens mooie aanbiedingen of andere tips? Had wel een perfect broekje met zeem gekocht voor 17.50 bij de perry sport, 1e meevallertje in deze dure hobby.

• willy1986
  • Niet online
Malt007 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:12:
[...]

Yep, wellicht iets onverantwoord, maar mijn conditite is dermate slecht dat er weinig op snelheid gebeurd is. Daarnaast ook erg modderig dus dat haalt de snelheid er ook flink uit. Heb maar 1 angstig momentje gehad op snelheid waar het fout had kunnen gaan.
Pff :N
http://www.rtvutrecht.nl/...os-bij-lage-vuursche.html
Laat het een waarschuwing zijn voor alle helmloze mtbers...

• MBV
Malt007 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:12:
[...]

Yep, wellicht iets onverantwoord, maar mijn conditite is dermate slecht dat er weinig op snelheid gebeurd is.
Juist op lage snelheid glij je eerder uit over een losse steen o.i.d. Met 30km/u heb je snel genoeg weer grip (je voorwiel is over het gat of de steen heen voordat de zwaartekracht je omlaag heeft getrokken), met lage snelheid blijf je makkelijk in een kuil hangen, of glijd je uit over een steen.
Daar was het ook zo stuiterig en op een gegeven moment ging ik wel erg hard (tegen de 30km/h) en toen kon ik op het laatste moment het stuurtje omhoog trekken voor een wortel, anders was het een mooie salto geworden.
En wat denk je dat zoiets doet met je hoofd 8)7 Je koopt dus wel een fiets van 800 euro, maar niet direct een helm van 3 tientjes? Juist de eerste meters op een nieuwe fiets zijn gevaarlijk :F

[ Voor 19% gewijzigd door MBV op 04-12-2012 14:40 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.