Nieuw? Tja, als je het geld ervoor over hebt zal je zo te zien geen buil eraan vallen. Misschien moet je in de overweging meenemen dat het een race-MTB is, dus niet echt comfortabel (bijvoorbeeld door de SID-vork*) en vooral voor relatief vlakke tracks gemaakt. Als je naar MTB Verbier gaat moet je dan je fiets een beetje verbouwen, bijvoorbeeld een ander stuur voor meer controle.
*) SID had toch meer demping dan een Reba? Voordeel is dat je meer kan voelen wat er onder je wielen gebeurt, nadeel is dat het wat meer rammelt.
Nou, hij heeft nu alivio etc afmontage, en een waardeloze voorvork. Die fiets van fietssportief heeft een goede vork en deore afmontage: duurzaam genoeg, en genoeg rijkwaliteiten. Lijkt me dus wel een behoorlijke vooruitgang. Ik zou zelf ook even doorsparen, vandaar de knipoog erachter. Het is de enige MTB van 500 euro waar ik op zou willen rijden, de andere merken hebben vaak bouwmarkt-kwaliteit voor dat geld.
Ik weet niet hoe dat bij de XC32 zit, maar vroeger was bij de vergelijkbare vork (Tora) de coil spring versie beter: die sprak beter aan dan de luchtgeveerde variant. Hij was alleen wat zwaarder.
Daarnaast denk ik toch ook nog over de Canyon Yellowstone AL5.9, kost me al met al 829 euro. Deze heeft een Rock Shox Recon silver vork en Avid Elixer 1 remmen. Lijkt me iets beter, nadeel is dat ik deze alleen via het internet kan bestellen.
http://www.canyon.com/_nl...e.html?b=3005#tab-reiter2
Lijkt me een groot voordeel ten opzichte van zo'n site als zermath.com. Aan z'n assortiment te zien heeft hij geen verstand van MTB's, dus kan hij je niet helpen met afstellen, reparaties of dat soort dingen. En bij garantie heb je waarschijnlijk gezeur. Duitse webshops hebben nog iets betere garantievoorwaarden dan Nederlandse (bike-components heeft bijv. een kapot fietslampje laten repareren, en daarbij ook mijn verzendkosten vergoed), en voor de wet heb jij een koopcontract met degene van wie jij de factuur krijgt. Als je dus gedoe hebt met een fiets van Canyon die je bij hun zelf hebt gekocht, is direct duidelijk wie moet betalen.
Trouwens, ik heb gevraagd bij Math Salden voor een proefrit, daar doen ze niet aan. Dat is met Canyon ook niet mogelijk en bij die laatste verkoper heb ik daar ook zo mijn twijfels over.
Dat is heel vervelend, maar heel veel fietsenmakers doen daar niet aan. Terwijl je dan toch een indruk kan krijgen of de fiets past, ook als je alleen maar over asfalt mag rijden.
Nu ik het er toch over heb: weet iemand of er binnenkort ergens testdagen zijn? Ik wil wel eens proefrijden op een 29" en een lichte 26" fully (Cube AMS? Speciale-Z Epic?). Niet dat ik binnenkort het geld ervoor over heb, maar omdat ik nieuwschierig ben.
[
Voor 64% gewijzigd door
MBV op 23-11-2012 17:35
]