Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.309 views

Onderwerpen

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:37

Nox

Noxiuz

Gewoon met 40km/h doorheen peddelen! :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Zo goed ben ik nog niet ;) Volgende week een clinic waarmee ik hopelijk ga leren dat ik niet moet afremmen :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-11 09:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Daar was ik toch omheen gereden.. :P Modderen is leuk, maar als het niet hoeft dan hoeft het niet. (ook ivm overmatige prut in/op de draaiende delen)
Ik heb vanavond mijn Deore voor- en SLX achterderailleur vervangen door een nieuwe en een zgan XT van Marktplaats. Gewoon, om iets te tweaken op zo'n regenachtige avond :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

NoxiuZ schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 19:20:
[...]

[flauw]Doe er voor 5 euro een nieuwe biba in[/]

Net te horen gekregen van de ontwerpers dat er 60(!!!) hoogtemeters in het nieuwe MTB-Parcour in Schoorl zit. Dat gaat _zwaar_ worden. Voor het stoempen maar even een nieuwe ketting er om leggen :P
No offence, maar 60hm is toch best wel weinig? Tenzij het op 5km is ofzo. In Limburg is het vrij normaal om 200-300hm op 25km te hebben in een Crosscountry-route.

Dan nog een technisch vraagje: mijn remmen lopen continu aan en ik zie dat één vd twee zuigers nauwelijks nog beweegt. Ik heb eerder gelezen dat je dat die remcylinder met kopervet moet insmeren, maar als ik die cylinder eruit haal, dan loopt toch alle remvloeistof eruit? Ik moet daarna bijvullen en ontluchten waarschijnlijk?

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Northwave Celsius GTX schoenen besteld... 149 euro maar bij Mantel: http://www.mantel-bikeparts.nl/schoenen-winter. De Artic variant voor 169 (gevoerde binnenkant, voor temperaturen tot -35)

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Demoniac schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 21:08:
Daar was ik toch omheen gereden.. :P Modderen is leuk, maar als het niet hoeft dan hoeft het niet. (ook ivm overmatige prut in/op de draaiende delen)
Ik moet eerlijk toevoegen dat modderen leuk is, maar dat ik dit echt compleet verkeerde inschatte ;)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Demo

Demo

leejoow schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 19:54:
[...]

Ik moet eerlijk toevoegen dat modderen leuk is, maar dat ik dit echt compleet verkeerde inschatte ;)
Ik heb afgelopen weekend meegeholpen met klein onderhoud aan de mtb-route Lage Vuursche (lees: met een grondboor gaten gemaakt in plassen zodat ze beter leeg zouden lopen) en daar zaten af en toe plassen tussen waar je tot boven de enkels in kon verdwijnen :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 15:09
Ik heb afgelopen weekend bij Bergschenhoek gereden, en onderaan elke heuvel lag een plas van 30cm modder :+

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:34

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ik weet niet of dit de juiste plaats is om mijn vraag te stellen, maar ik kon niet een ander relevant topic vinden. Ik heb jaren met veel plezier gemountainbiked in de omgeving van m'n oude woonplaats. Echter studeer (en werk) ik nu in Delft en m'n MTB staat al aardig wat jaartjes stof te happen in de schuur van m'n ouders. Zonde eigenlijk en nu wil m'n zwager de fiets wel overkopen, maar ik heb geen idee wat ik er voor kan vragen. Daarom vraag ik jullie hulp :)

Het betreft deze MTB (klikbaar), sinds 2008 eigenlijk niet meer gebruikt (shame on me):
Giant ATX860

Wat je ziet (jaartal en aanschafprijzen geschat):
  • Giant ATX860 frame (2001)
  • Manitou Mars Super voorvork met lock-out op de vork zelf. Wel tijdens fietsen bereikbaar. (2004, €600)
  • Shimano 16 spaaks velgen (2006, €425)
  • SRAM XO derailleur en shifter (2006, €350)
  • Magura Julie schijremmen (2006)
  • RaceFace crank, Shimano XT voor, ketting etc. zijn er als laatste vervangen (2008)
Fiets is verder in goede conditie, geen grote schades of iets dergelijks. Als iemand enige indicatie heeft ben ik al blij :)

• MBV
Je hebt zelf Julie schijfremmen erop gezet? Dat was het eerste wat ik van mijn fiets af haalde :X

• willy1986
  • Niet online
In mijn ogen is het ongeveer 400-500 euro waard. Frame en voorvork zijn verouderd. Misschien in onderdelen verkopen overwegen? Aanschafprijzen zijn irrelevant. Overjarige producten worden vaak voor de helft van de prijs verkocht.

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

@MBV laten doen. Maar ik vind ze best fijn. Wat is er mis mee volgens jou?

@willy1986 ik weet dat aanschafprijs niet belangrijk is, maar een voorvork van €600 heeft denk ik wel meer restwaarde dan eentje van €100. Obviously krijg ik er bij lange na niet meer voor dan wat ik er voor betaald heb. En als het te weinig is hou ik hem gewoon :)

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Afgelopen zomer mijn Specialized Rockhopper verkocht. Helaas mis ik hem nu aardig. Sinds vanmorgen op zoek naar een vervanger. Tweedehands is nog niet echt aantrekkelijk. 80-90% van de nieuwprijs vragen voor een gebruikte MTB van 2 jaar oud vind ik teveel. Zelfs prijzen van 60-70% voor 6 jaar oude fietsen kom ik tegen. Ik denk dat het een nieuwe gaat worden. :)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Oyster schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:50:
Afgelopen zomer mijn Specialized Rockhopper verkocht. Helaas mis ik hem nu aardig. Sinds vanmorgen op zoek naar een vervanger. Tweedehands is nog niet echt aantrekkelijk. 80-90% van de nieuwprijs vragen voor een gebruikte MTB van 2 jaar oud vind ik teveel. Zelfs prijzen van 60-70% voor 6 jaar oude fietsen kom ik tegen. Ik denk dat het een nieuwe gaat worden. :)
Neem eens een kijkje bij Canyon, heb er zelf ook een fiets van en het is echt topspul voor een waanzinnige prijs. Komt zeer goed uit alle testen en heeft ook een topteam in o.a de Tour de France

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

brilsmurfffje schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:56:
[...]

Neem eens een kijkje bij Canyon, heb er zelf ook een fiets van en het is echt topspul voor een waanzinnige prijs. Komt zeer goed uit alle testen en heeft ook een topteam in o.a de Tour de France
Bedankt voor de tip. Ik heb het merk online ook aleens voorbij zien komen als aanrader. Momenteel heb ik Focus, Bulls, Xtrail en Canyon op mijn lijstje staan.

Deze is erg interessant, helaas hebben ze mijn maat niet meer.
http://www.fietssportief....mited-mtb-100-full-xt/818

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Oyster schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:57:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb het merk online ook aleens voorbij zien komen als aanrader. Momenteel heb ik Focus, Bulls, Xtrail en Canyon op mijn lijstje staan.

Deze is erg interessant, helaas hebben ze mijn maat niet meer.
http://www.fietssportief....mited-mtb-100-full-xt/818
De frames van X-trail waren volgensmij niet van enorm hoge kwaliteit. De frames van Canyon zijn dit wel:
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes/bike.html?b=3008

En als het goedkoper moet kan je ook nog eens kijken bij de outlet:
http://www.canyon.com/_nl...+AL&size=&state=&sort=new

Fietsen van Rose zijn ook er goed, te koop bij www.rose.de

• MBV
SayWhatAgain! schreef op maandag 05 november 2012 @ 20:28:
@MBV laten doen. Maar ik vind ze best fijn. Wat is er mis mee volgens jou?
Lastig te ontluchten (procedure is simpel, maar er blijft makkelijk lucht in zitten), snel oververhit, veel remkracht nodig om voldoende vertraging te krijgen in de alpen. Misschien is het belangrijkste probleem wel dat er inmiddels veel betere remmen zijn :)
brilsmurfffje schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:03:
[...]

De frames van X-trail waren volgensmij niet van enorm hoge kwaliteit. De frames van Canyon zijn dit wel:
http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes/bike.html?b=3008
Het zijn de focus-frames met een eigen stickertje. Niks mis mee imho, maar topkwaliteit is het niet. Momenteel heb ik zelf ook zo'n frame, ze waren de enigen die een 'goed genoeg' frame op voorraad hadden voor minder dan 400 euro. Ik dacht niet dat het goedkoopste Trek-frame zoveel beter is dat dat voor mij het verschil tussen 50 euro en 400 euro rechtvaardigt ;)

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

MBV schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 09:13:
[...]

Lastig te ontluchten (procedure is simpel, maar er blijft makkelijk lucht in zitten), snel oververhit, veel remkracht nodig om voldoende vertraging te krijgen in de alpen. Misschien is het belangrijkste probleem wel dat er inmiddels veel betere remmen zijn :)
Ah, ja. Onderhoud liet ik altijd doen en tijdens gebruik bevielen ze wel, maar ik fiets dan ook niet in de alpen. De Drentse heide is niet zo steil :p En tsja, het is inmiddels oude "meuk", maar imho nog steeds een leuke fiets. Ik twijfel ook sterk of ik hem wel kwijt wil.

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-11 22:35

ppFreddy

gewoon Frederik

Gisteren lomp gedaan met mijn ketting. Had ze af de fiets genomen om grondig te reinigen en ontvetten (sram 971, dus met powerlink) Bij het terug opleggen van de ketting kwam ik er echter achter dat ik op een of andere manier een rolletje ben kwijt gespeeld van een van de schakels waar de powerlink in pakt... Kan ik zonder problemen gewoon de ketting een schakel inkorten zodat ik die powerlink dan aan de volgende schakel kan hangen? Of moet de ketting altijd dezelfde lengte behouden?

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:15
ppFreddy schreef op woensdag 07 november 2012 @ 22:01:
Gisteren lomp gedaan met mijn ketting. Had ze af de fiets genomen om grondig te reinigen en ontvetten (sram 971, dus met powerlink) Bij het terug opleggen van de ketting kwam ik er echter achter dat ik op een of andere manier een rolletje ben kwijt gespeeld van een van de schakels waar de powerlink in pakt... Kan ik zonder problemen gewoon de ketting een schakel inkorten zodat ik die powerlink dan aan de volgende schakel kan hangen? Of moet de ketting altijd dezelfde lengte behouden?
Meestal kun je er wel 1 schakel afhalen.
Controleer even goed of de ketting lang genoeg is voor de stand groot-groot.

• MBV
Of koop alvast een ketting voor de volgende keer dat hij versleten is, haal een rolletje eruit, en je ketting is nog lang zat voor de vervanging. Of nog slimmer: als je ketting nog weinig versleten is, leg dan alvast de nieuwe ketting erop, en ga ze om de 300km wisselen zodat je 2x zo lang doet met je cassette :)

Mijn ketting is nu waarschijnlijk echt op z'n einde: met de modder van afgelopen weekend sloeg hij elke keer vast dat ik op m'n granny reed en veel kracht moest zetten. Erg lastig als je iemand bij je hebt die het middenblad niet volhoudt i.v.m. blessure.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Is dat niet gewoon chainsuck?

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• MBV
ja, en een ketting die te ver versleten is kan daar de oorzaak van zijn, toch?

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:02
Ivm een ongeluk vorige week kan ik niet MTB'en maar mijn maatjes gaan weer naar Malmedy. Mijn laatste keer was het daar nog -5 (leuk zo'n bevroren bidon) maar zeker een aanrader om in de winter lekker te vertoeven.

Afbeeldingslocatie: http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/425464_317369201637830_2029374939_n.jpg

Super leuk pad met af en toe lekker smal houten balkje waar je over heen mag fietsen :9~ Veel hoogte verschil en toch wel beetje opletten dat je er rechts niet in klettert :+

• Demo

Demo

MBV schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:37:
ja, en een ketting die te ver versleten is kan daar de oorzaak van zijn, toch?
De beste manier om er last van te krijgen, schijnt juist een nieuwe ketting op flink gebruikte bladen te zijn: klik

• Streskip
Waarom zou je uberhaupt op flink gebruikte bladen een nieuwe ketting zetten? In noodzaak onderweg ofzo maar...

• MBV
Omdat niet iedereen eraan denkt om z'n kettingbladen voor te vervangen bij een nieuwe ketting, omdat het vaak niet nodig is?

Ik heb 2 jaar terug, tegelijk met een nieuwe cassette en ketting, een nieuw middenblad gekocht. Na 3 of 4 kettingen leek me dat wel eens tijd worden. Ik heb dus mijn voorblad schoongemaakt, op de nieuwe gelegd, en afgezien van wat zwarte randjes op onbereikbare plekjes kon ik geen verschil zien. Dat nieuwe middenblad ligt dus in de berging te wachten op noodzaak :)

• Streskip
Die zou ik lekker in je rugzak stoppen. Maar er niet aan denken als je je ketting vervangt gaat er bij mij niet in :+ Je bent er tenslotte mee bezig... O-)

edit;
Of moet ik eigenlijk zeggen, maak er een routine van. 1 dingetje vervangen, loop 'm helemaal even na. Paar minuutjes werk, gelijk alles even goed doorsmeren en hij gaat weer als de brandweer :)

[ Voor 39% gewijzigd door Streskip op 08-11-2012 15:27 ]

• Demo

Demo

Kettingen slijten sneller dan tandwielen en kunnen breken. Mocht ik na 800 km mijn ketting doormidden trappen, dan zit ik er niet echt op te wachten om meteen ook een setje bladen en een cassette te vervangen.
Met twee (of zelfs drie) kettingen fietsen is een investering die je er uiteindelijk wel uit haalt. Daarnaast, als je je kettingen frituurt of er andere vage rituelen voor hebt, dan duurt het ook langer voor je weer hoeft te viezerikken :P

• Streskip
Ik vind twee wel de max.. Voor het geld zou ik er zelf niet naar kijken, rij dan liever op safe. Maar ligt er natuurlijk ook aan hoe je fietst. Op straat kom ik bijna niet dus het is vaak wel raggen.

Maar kettingen frituren enzo 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Streskip op 08-11-2012 15:46 ]

• Demo

Demo

Ligt er aan hoe ver je tandwielen zijn tegen de tijd dat die twee kettingen versleten zijn.. En als je met drie begint, heb je er nog twee over als er onverhoopt eentje breekt :+
En betreft het frituren, je hebt ook kettingvet wat je moet verhitten en er dan je ketting in laten pruttelen.. Schijnt toch de beste manier te zijn om het vet helemaal in je rolletjes te krijgen. En afgewerkt frituurvet kost niks, dus waarom duur kettingvet kopen? :P

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-11 15:13
Als je ketting breekt vervang je die schakel gewoon zo'n powerlink. - 't is nogal van de zotte om dan ineens alles te gaan vervangen.

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Zondag gaan we met de vrienden de toertocht in Ottenburg rijden. Gaan er nog Tweakers die kant op?

Klik: .joeri. !

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

chime schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 08:58:
Als je ketting breekt vervang je die schakel gewoon zo'n powerlink. - 't is nogal van de zotte om dan ineens alles te gaan vervangen.
Maar zo'n powerlink vervangt maar een halve schakel (buitenste) wat doe je dan als een binnenste halve schakel breekt? (sorry, ben nogal noob :9)

Verwijderd

Die breken nooit.

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

lompe mensen geraken wel de rolletjes ervan kwijt :p 8)7

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-11 21:27

Falcon10

Hit it i would !

Hello,

Door toedoen van paar vrienden eigenlijk ook beetje de mountainbike microbe gekregen, en zou eigenlijk een iets deftiger MTB willen aanschaffen.
Ik had de startpost al eens gelezen, en oa terecht gekomen op de site van bikediscount.
Vroeger al eens een paar keer op een Scott gereden, en was toen best te vinden aan het plezier op die fiets, dus had al wat rondgekeken voor een Scott.
Uiteindelijk vind ik deze best wel iets hebben :

http://www.bikediscount.c...1&mi=0&hasv=1&webi=0&pr=0

Wat is jullie mening erover ? Is dat ietswat interessant als beginners MTB ? Is niet het lichtste type MTB, maar ben nu ook niet van plan om direct 2000-3000 euro ertegenaan te smijten, misschien dat het me niet echt bevalt op de duur.

-| Hit it i would ! |-

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:42
Falcon10 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 10:17:
Hello,

Door toedoen van paar vrienden eigenlijk ook beetje de mountainbike microbe gekregen, en zou eigenlijk een iets deftiger MTB willen aanschaffen.
Ik had de startpost al eens gelezen, en oa terecht gekomen op de site van bikediscount.
Vroeger al eens een paar keer op een Scott gereden, en was toen best te vinden aan het plezier op die fiets, dus had al wat rondgekeken voor een Scott.

Wat is jullie mening erover ? Is dat ietswat interessant als beginners MTB ? Is niet het lichtste type MTB, maar ben nu ook niet van plan om direct 2000-3000 euro ertegenaan te smijten, misschien dat het me niet echt bevalt op de duur.
Ik hoop dat je een XL moet hebben. Rest is uitverkocht.

Mooi fietsje voor die prijs.

• Kleissen88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-11 08:25
Mooi fietsje maar alleen nog in de maar XL te krijgen. Maar bekijk deze ook eens : http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes/bike.html?b=3025

Specificaties :
Frame Canyon Nerve AL
Demper Fox Float CTD Evolution LV
Voorvork RockShox Reba RL 120
Balhoofdstel Acros AiX-03
Achter derailleur Shimano XT RD-M781
Voor derailleur Shimano SLX E-Type
Shifters Shimano SLX SL-M670
Remgrepen Avid Elixir 1
Remmen Avid Elixir 1
Naven Mavic Crossride Disc
Cassette Shimano Deore 11-36 10-speed
Velgen Mavic Crossride Disc
Banden Schwalbe Nobby Nic 2,25"
Crankstel Shimano Deore FC-M 522
Tandwielen 42/32/24
Trapas Shimano BB-ES 25
Falcon10 schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 10:17:
Hello,

[ Voor 18% gewijzigd door Kleissen88 op 10-11-2012 12:06 ]

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-qLpdzu4oW2I/UJ9PO29dGXI/AAAAAAAAHlI/wDFw7uhEJ3c/s663/2012-11-10

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-YVNgBociycw/UJ9PO3w-xGI/AAAAAAAAHlI/RS6xpWSAj5E/s663/2012-11-10

Iemand bekent met de Pace RC36 Evo Pro Class vork?
Heb er nu een hier thuis staan om te passen. Mag hem voor 75 euro overnemen. Ding is echt super super licht (veel carbon). Maar wel een oldie. Volgens mij een jaartje of 10 oud als niet ouder (edit: 1998). Travel 90 mm. Geen lockout.

reviews op mtbr zijn lovend (toentertijd...): http://www.mtbr.com/cat/o...ii/prd_351654_120crx.aspx

hier te vinden: http://www.goatsurfer.com/pace_forks.html

[ Voor 25% gewijzigd door Jazzper op 11-11-2012 08:15 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• MBV
Dat is dan wel een erg groot risico. Vorken zijn de laatste 10 jaar echt wel wat beter geworden, en er zal vast een goede reden zijn dat Fox geen Carbon gebruikt. Voor de prijs hoeven ze het niet te laten ;)

Los daarvan: wat weet je van het onderhoud van de vork? Kan je dat zelf doen, of ken je een fietsenmaker die dat kan? En ik zie wel erg veel reviews op mtbr dat het stuk gaat...

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik zie geen houder voor je remmen? (niet dat je er straks achter komt... :P)

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• MBV
Wat zijn die geschroefde beugeltjes onder 'rc36' dan? Remmen zitten bij deze vork aan de achterkant, volgens de MTBR reviews. Kijk maar eens waar die vork op ligt op de eerste foto.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Wat MBV zegt. Nokken aan de achterkant. Eigenlijk veel logischer, want dan drukt het wiel tegen de vork aan ipv van de vork af.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 15:18
Oef...
Daarmee gaan rijden is een doodzonde, in die staat van onderhoud hoort ie óf tegen de muur, óf onder een cultbike die met soortgelijke onderdelen is opgebouwd.

• maartend
dnhelle schreef op zondag 11 november 2012 @ 21:20:
Oef...
Daarmee gaan rijden is een doodzonde, in die staat van onderhoud hoort ie óf tegen de muur, óf onder een cultbike die met soortgelijke onderdelen is opgebouwd.
Een Klein TopGun bijvoorbeeld.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik kan hem nog wel in mijn '96 Gary Fisher Aquila douwen :)
Is zelfde frame als de duurdere HooKooEKoo en de brochure vermeldt dat je een suspension fork mag toevoegen omdat het frame dat qua geometrie aankan. Helaas te klein frame...

Hij komt volgens mij ook uit een Klein, maar pin me er niet op vast.

• maartend
Jazzper schreef op zondag 11 november 2012 @ 21:38:

Hij komt volgens mij ook uit een Klein, maar pin me er niet op vast.
Zal me nix verwonderen Kwaliteit/cult zoekt elkaar op.

• MBV
dnhelle schreef op zondag 11 november 2012 @ 21:20:
Oef...
Voor aan de muur interesseert de staat van onderhoud me minder dan om mee te rijden :+

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Toch wel weer gebleken dat het regelmatig opnieuw aanbrengen van wat montagepasta een hoop irritante geluiden weg neemt. Gekraak in bottom bracket bleek uiteindelijk van de pedalen te komen. Pas nadat ik en de bottom bracket en de pedalen had verwijderd, schoongemaakt en voorzien had van een ruime hoeveelheid pasta is het gekraak eindelijk verdwenen. Fiets toch net even wat lekkerder.

• dnhelle
MBV schreef op zondag 11 november 2012 @ 22:47:
[...]

Voor aan de muur interesseert de staat van onderhoud me minder dan om mee te rijden :+
Ja? Ik schroef toch liever cult-onderdelen in uitmuntende staat van onderhoud tegen de muur dan een afgeragd, bekrast en door de strijd gehavend onderdeel. My 2 eurocents.

• MBV
Ik zie dat als uiterlijk, niet als de staat van onderhoud. Bij onderhoud denk ik aan regelmatig olie verversen, goede demping, en dat zal me een rotzorg zijn als het aan de muur hangt. Los daarvan hang ik liever een foto van heftige MTB-actie aan de muur de MTB zelf.

• willy1986
  • Niet online
Weekendje ardennen gehad en natuurlijk gefietst! Route 3 gereden van Houffalize: "35 km - Moeilijk en technisch". Maar zooo gaaf! Winterschoenen bevielen goed. Helaas wat regen dus alsnog natte sokken door water wat via broek mijn schoenen in liep. Iemand nog tips? waterdichter scheen-hoezen?

• Nox

Nox

Noxiuz

Broek over overschoenen. Ziet er misschien raar/niet uit maar werkt wel :P

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 18:35
Sinds begin dit jaar doe ik eindelijk regelmatig aan sport; sportklimmen. 2 a 3 keer per week in een klimhal en soms buiten. Maar ondanks dat ik dat erg leuk vind zou een sport waar ik ook enigszins een betere conditie van krijg ook welkom zijn. Daarom denk ik er aan om naast het klimmen te gaan mountainbiken. Volgens mij komt die combinatie vaker voor :)
Het idee om te mountainbiken is niet geheel uit de lucht gegrepen, ik heb altijd een stevige rijstijl gehad op normale fietsen maar gewoon on-road fietsen is niet uiterst spannend uiteraard. Verder heb ik wel een affiniteit met techniek en ken ik wel een aantal mensen die ook mountainbiken.

Nu heb ik als voornaamste uiteraard een mountainbike nodig en wat bijbehorende start spullen. Mij lijken, zoals velen, de 29er's erg aantrekkelijk, onder andere omdat ik zelf geen kleintje ben (1.95m, 90kg) en de overige bekende voordelen. Als budget zat ik te denken rond de 800 euro voor de fiets. Daaronder heb ik toch het gevoel dat er nog net iets teveel gekort word op sommige onderdelen. Daarboven word toch een tikje te duur, klimmen is immers ook geen goedkope sport.

Afgelopen zaterdag ben ik enkele lokale fietswinkels langs gegaan en er waren grofweg 2 opties qua fietsen. 2 Zaken konden de Giant Talon 29er 2 leveren (qua prijs rond de €849), een andere zaak verkoopt Cannondale en had onder andere de Cannondale Trail SL 29er 4 voor €799 euro staan in maat L. De verkoper gaf toe dat hij ook wel goedkopere 29er's van Trek kan leveren maar dit alleen op verzoek doet omdat hij de kwaliteit van de goedkopere modellen van te laag niveau vind.
In ieder geval gaf de zaak met de Cannondale het beste gevoel, daar hielden ze zich duidelijk meer bezig met mountainbikes dan bij de andere 2 zaken. Ik heb even op de fiets gezeten, op het eerste gezicht leek de framemaat goed, het zadel moest vrij hoog maar zat nog een cm onder zijn max. Volgens de verkoper kon een XL maat waarschijnlijk ook wel maar heeft dat allebei zo zijn voor en nadelen, Voor technisch werk zou de L beter zijn waarschijnlijk, voor langere stukken zou de XL mogelijk comfortabeler zijn.

Wat de lokale fietswinkels betreft neig ik dus naar de Cannondale Trail 29er SL 4 a 799 euro.

Echter is de wereld uiteraard groter dan alleen Heerlen. Een jongen waar ik mee was klimmen gisteren vertelde mij onderweg dat hij net een Cube Acid 29 had besteld bij een fietswinkel in Maastricht. Cube zie ik hier ook vaker langskomen en lijkt mij ook prima. De Acid 29 is wel aan de prijzig kant, wat budget betreft past de Attention 29 wat beter. Dit zouden dus ook mogelijkheden kunnen zijn.

Verder las ik hier het een en andere over Canyon fietsen dus ben ik ook eens een kijkje op hun site gaan nemen. Canyon bied voor mijn budget de Yellowstone AL 29 5.9 voor 800 euro, inclusief verzenden ongeveer 860 euro. Deze fiets lijkt voor de prijs goede onderdelen te gebruiken, bij de Cannondale heb ik zo mijn twijfels over de voorvork bijvoorbeeld. Nadeel bij Canyon is natuurlijk dat als er iets mis is ik niet gewoon naar de winkel kan waar ik hem gekocht heb.

Wat denken jullie van de verschillende opties en hebben jullie wellicht nog goede alternatieven?

• Demo

Demo

Proefzitten is denk ik het belangrijkst. Ik ben zelf 1,83 en heb een 20" Cube Attention 26, wat volgens mij L genoemd zou worden. Volgens de maattabellen heb je met jouw lengte zeker een XL nodig, maar als een L lekkerder zit moet je dat vooral doen. De Attention is qua afmontage een prima instapper.

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Canyon en Cube zijn prijs/kwaliteit zeer goed. Maar als je al op de Cannondale hebt testgereden, en dat beviel je, dan lijkt me die momenteel op plaats een te staan. Canyon kan je niet testrijden, dus dat is 'gokken'...

Iemand ervaring/kennis over de DT Swiss XMM 100-29 SS voorvork? Hoe verhoudt die zich tegenover een Fox f32 of Rockshox SID (alledrie 29r versies)? Nogal fragiele afstelling vd luchtdruk als ik zo rondlees. En nog wat kleine details...

Klik: .joeri. !

• Aapenootjes
Ik heb op de Cannondale gezeten maar ben helaas niet aan een testrit toegekomen. Kwam er trouwens zojuist achter dat die winkel van de Cannondale eerst Canyon servicecenter was.
De afmontage van de Canyon is wel een flink stuk beter heb ik het idee.

Verder ben ik een beginner, ik betwijfel of ik bij een testrit echt kan vaststellen hoe goed een fiets daadwerkelijk is en bij mij past. Gewoon omdat ik de ervaring mis en dat nog niet zal aanvoelen.

• MBV
Dat valt wel mee, en zelfs in de stad kan je wel dingen aanvoelen. Hoe reageert hij op een stoeprandje dat je een beetje schuin op rijdt? Hoe veel pompneiging heeft de vork?

Blindstaren op specs is niet altijd goed, al is dat wel de makkelijkste oplossing :) * MBV is guilty.

[edit]
Deze komt vaak terug op mtbr:
Weaknesses: the fork has got to go, no adjustable rebound damping and the rebound is way to fast for the fork, even with preload backed all the way off the fork clangs back after a big hit or falling off a drop, even doing a wheelie gives a clunk from the fork toping out, not very confidence inspiring
Suntour vorken staan niet bekend om hun betrouwbaarheid. De betere suntour vorken schijnen wel lekker te rijden, maar vaak kapot te gaan, en dit suggereert dat deze vork geen uitzondering is. En er zijn eigenlijk maar 3 onderdelen die bepalen hoe een fiets rijdt: frame, wielen en vork. De rest helpt alleen met schakelen, duurzaamheid, en zwaar of licht zijn. Dus IMHO moet de vork gewoon goed zijn.
Ook in het opzicht van de rest van de afmontage met duurzaamheid etc: voor 800 euro afmontage met Acera? :/

[ Voor 64% gewijzigd door MBV op 13-11-2012 11:52 ]

• Aapenootjes
Precies, dat was mij dus ook opgevallen en daarom krijg ik het idee dat ik bij die fiets toch vooral betaal voor de naam. Bij de Cube Acid en de Canyon Yellowstone 5.9 lijken de vorken en de afmontage in ieder geval op orde te zijn voor die prijs. Met de Cube Attention vraag ik me ook af of het niet beter is iets meer te investeren voor de betere vork van de Acid.

Ik ga eens navragen bij welke winkel in Maastricht die klimmaat van me zijn Cube Acid had besteld, ik gok deze: http://www.cyclingevers.nl. Misschien dat ik daar binnenkort maar eens langs ga, ik loop toch stage in Maastricht. En ik ga eens navragen wanneer hij verwacht zijn fiets binnen te krijgen, waarschijnlijk moet ik toch de zelfde maat hebben dus dan zou ik ook zo even kunnen testen.

• MBV
In Limburg zit toch zo'n gigantische fietsenwinkel, waar ze uit het halve land naartoe rijden omdat hij zo goedkoop is?

• Aapenootjes
Itek toevalig? Heb daar mijn normale fiets gekocht, is zacht gezegd bagger kwaliteit.

• TheLemon

TheLemon

Ik vermoed dat hij Math Salden bedoelt.

• MBV
Die ja, ik kon even niet op de naam komen :) Geen idee of ze nog een kaaiman-route hebben, maar de fietsen hebben daar vaak een interessantere prijs dan ze mee mogen adverteren. Ik zou bijvoorbeeld eens kijken wat deze kost:
http://www.salden.nl/defa...id=53&fs=14816&catid=2971

Adviesprijs 1300 euro, maar een beste kans dat hij 1000 euro kost in de winkel. Ik zou ook eens kijken naar reviews, want bij 29" zit er nogal verschil tussen frames en wielen etc.

[ Voor 45% gewijzigd door MBV op 13-11-2012 16:52 ]

• Aapenootjes
Ah, dat is wel een goede tip :) Ik kende die zaak niet in ieder geval.

Het lijkt er op dat die kaaiman korting nog bestaat maar niet beschikbaar is bij de Trek fietsen, wel bij de Haibike en Ridley fietsen. Het word voor mij wel lastig om daar de komende maand een keertje langs te gaan.

• MBV
Kennelijk mochten ze van trek ook niet met een wazig onzin-verhaal een te lage prijs neerzetten. Je kan ze natuurlijk ook bellen over die fietsen, het verbod is alleen voor adverteren op het internet.

edit:
Voor een indicatie van de prijzen kan je hier ook kijken:
http://www.bikestudio.nl/fietsen/mtb/trek-29er/

[ Voor 23% gewijzigd door MBV op 13-11-2012 20:14 ]

• Aapenootjes
Ik had nagevraagd wat de Haibike big curve SL 29" 2013 zou kosten met die korting, bleek de mail in mijn spam box te zijn beland :') Normaal kost die fiets 1199 euro, bij hun 959 euro.

Voor die Trek kan ik wel eens bellen, ook een mooie fiets.
edit: Ik zie je eigen edit net pas, 1100 euro is toch wel flink meer dan ik uit wou geven. Maar misschien is de Trek Cobia dan ook wel weer een interessante optie voor mij. Geen gebrek aan keuze in ieder geval.

Heb gelukkig nog even om te beslissen :)

[ Voor 22% gewijzigd door Aapenootjes op 13-11-2012 21:35 ]

• MBV
Bike studio hanteert natuurlijk andere prijzen dan Salden, dus je kan er gerust een mailtje aan wagen.

Weet iemand waar die Rockshox XC32 in de 'lijn' valt? Is dat de nieuwe Tora?

Ik dacht er net aan dat Bike&trekking z'n testen online heeft staan:
http://www.bikeandtrekking.nl/p/69/g62/test%3A-mountainbikes
Zie o.a. "Test 29er 2012" :)

Het geeft misschien een indruk wat verschillende geometrie voor effect heeft op de fiets, ook als de tests voor een hogere prijsklasse zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door MBV op 14-11-2012 09:54 ]

• Aapenootjes
Dat van die Rockshox vroeg ik mij ook af inderdaad. Ik zie hem vaker langskomen zoals op die Haibike Big Curve of de Cube Acid (al staat er bij de Acid nog Solo Air erbij, ik kan daar zo snel niets over terug vinden op de site van SRAM).

Straks zal ik eens naar die testen kijken :)

• dnhelle
XC-serie valt onder de Recon / Sektor vorken. In orde van volgorde:
SID
Reba
Recon
XC

• MBV
Dus wat vroeger de Tora was: beetje zwaarder (600 gram meer dan een Reba op de 29"), iets minder soepel aansprekend, maar wel duurzaam. En er zijn weer verschillende varianten van: coil spring en solo air, wat natuurlijk compleet verschillend gedrag oplevert.

Verwijderd

ik heb schoenen met SM-SH51 plaatjes, maar heb nog geen pedalen, ik ben opzoek naar pedalen waar ik ook met gewone schoenen op kan fietsen, ik heb deze pedalen gevonden http://www.fietssportiefo...mano-pd-m424-pedalen.html zijn volgends mij best wel goed ik lees alleen dat het plastic snel kapot gaat dat is dus een nadeel, weet iemand goede spd pedalen??

mijn plaatjes zijn competibel met,

PD-M959
PD-M770
PD-M780
PD-M980
PD-M970
PD-M646
PD-M545
PD-M540
PD-M536
PD-M520
PD-M515
PD-M505
PD-M424
PD-M324
PD-M323
PD-A520
PD-A515

• willy1986
  • Niet online

• TheLemon

TheLemon

Godver, de zuigers van mijn Formula Oro K18 remmen bewegen nog nauwelijks waardoor de remmen continu aanlopen. Ik had ergens gelezen dat je ze dan moet insmeren met kopervet, dat was ik vanmiddag dus van plan, maar dat ging aardig mis. Ik dacht dat ik die zuigers makkelijk uit de caliper kon trekken, maar dat gaat helemaal niet. Ik dacht daarna pas dat het handiger zou zijn om de remmen weer helemaal te bleeden zodat ik ze er gewoon met de remhendel in een volledig ontlucht systeem uit zou kunnen drukken.

Maar goed, ik krijg nu het zaakje helemaal niet meer lucht (en olie-) dicht, blijkbaar heb ik wat o-ringen gesloopt hier en daar. Ook zie ik belletjes langs de zuiger ontsnappen, dat schiet niet op dus. Ik heb al even gezocht en ik denk dat ik een seal-kit en misschien ook een piston-kit nodig heb.

Hebben jullie nog tips om te voorkomen dat ik weer iets sloop wanneer ik de nieuwe zuigers en o-ringen ga monteren? En hoe ik de huidige zuigers er toch uit krijg, zonder dat ik een goed gevulde remleiding heb?

• MBV
Zuigers moet je insmeren met dot-fluid of minerale olie (wat dus in de rest van je remsysteem zit), bij mijn weten gaan je o-ringen bij alle andere materialen kapot! Kopervet kan je wel tussen je zuigers en brake pads doen tegen het piepen.

De simpelste manier om je zuigers eruit te krijgen is met perslucht. De enige keer dat ik een nieuwe piston nodig had kon ik de oude er makkelijk uit krijgen zonder hulpmiddelen. Misschien staan er trucjes op youtube? Je zou met een stanleymesje kunnen proberen de zuiger eruit te krijgen als je hem toch weggooit.
Hier staat ook dat je een compressor moet gebruiken:
http://www.biketoyz.se/download/Formula/Oro_tech_sheet.pdf
Misschien dat de LBS of een garage je even wilt helpen zodra je je caliper al in 2en heb?

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 16-11-2012 10:35 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Schijfremmen en onderhoud, blijft een rotklus. Blij dat de mijne nu eindelijk een beetje fatsoenlijk zijn. Alleen laatst met extreme modder was het een partij waardeloos :P

Succes ermee. Ik weet wel dat je je zuigers eruit krijgt door je remhendel in te knijpen maar dat lijkt me voor jou niet de bedoeling. Overigens kan je dat eigenlijk beter nooit doen :P

Het is me een keer gebeurt, toen met een schroevendraaier alles terug geduwt maar heb gelezen dat het dus echt een no-go is. Iemand een idee waarom? Lijkt me niet dat er lucht in komt?

[ Voor 20% gewijzigd door Nox op 16-11-2012 20:50 ]

• TheLemon

TheLemon

Het probeem is dat me dat dus niet meer lukt. Om ze met de remhendel eruit te drukken moet je geen lucht of kleine lekkage in je systeem hebben. Als ik druk, ontsnapt de olie langs de vastzittende zuiger, dat zuigt :P
Klopt het trouwens dat je die vulschroefjes (bij de hendel en bij de caliper) heel losjes moet vastdraaien? Ik draai waarchijnlijk de afdichtringetjes stuk door te strak aan te schroeven.

• MBV
Daar zitten geen afdichtringen bij mijn remmen, en is al helemaal niet de oorzaak van lekkende olie langs je zuiger natuurlijk. Ik zou eerder bang zijn voor de fragiele schroefjes. En omdat er toch geen kracht op komt te staan, heeft het geen enkel nut om ze heel strak vast te zetten: het hoeft alleen maar niet los te draaien.

Bij inbussleutels draai ik dat soort dingen vast met 1 vinger halverwege het lange stuk: als het gevoelig wordt zit hij zeker vast genoeg :) Je zou ook een momentsleutel kunnen kopen.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

TheLemon schreef op donderdag 15 november 2012 @ 21:35:
Hebben jullie nog tips om te voorkomen dat ik weer iets sloop.
Ga naar de LBS als je het niet weet :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• MBV
zonoskar schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 21:54:
[...]

Ga naar de een goede MTB-specifieke LBS als je het niet weet :)
FTFY :Y) Ik heb wel wat fietsenmakers bezig gezien waar ik mijn fiets liever niet bij achter zou laten :X En schijfremmen zijn nou typisch van die dingen waar een gazelle-stadsfiets-fietsenmaker echt niks vanaf weet.

Over het specifieke probleem van de sticky pistons: heb je al ergens geprobeerd ze eruit te krijgen met perslucht?

[ Voor 27% gewijzigd door MBV op 17-11-2012 22:00 ]

• TheLemon

TheLemon

Die afdichtringetjes zijn inderdaad niet de oorzaak van lekkage langs de zuigers, maar ze moeten er wel echt zitten, want er komt uiteraard wel wat druk vanuit de leidingen op te staan wanneer je je remhendel stevig inknijpt. Het zijn torx 10 boutjes, dus mijn logisch verstand heeft me inmiddels verteld dat ze nooit heel strak mogen. Ik geloof dat ik ook ergens gelezen heb dat het 1.5Nm mag zijn, ik heb een momentsleutel dus ik ga dat nog wel checken.

Inmiddels heb ik mijn achterrem wel weer aardig voor elkaar. Ik heb het systeem bijgevuld terwijl het wiel eruit was, zodat de blokken nagenoeg tegen elkaar kwamen. Was een beetje wrikken en wiebelen om het wiel er weer in te krijgen en in het begin liep hij iets aan, maar inmiddels is dat weer prima.

Vóór heb ik tijdelijk weer de originele Giant MPH rem gemonteerd (wie wat bewaart die heeft wat), die deed het nog aardig. Alleen wat piept dat ding gruwelijk en wat een slechte remkracht zeg! Echt een enorm verschil met de Formula. Ik ga zsm een piston kit bestellen en die voorrem weer in orde maken.

• MBV
ehm, volgens mij wordt er door die schroefjes juist lucht/vloeistof aangezogen zodra je je rem inknijpt, probeer het maar de volgende keer met ontluchten. Ik kan me vergissen, maar volgens mij werkte dat zo de laatste keer dat ik aan het knoeien was met ontluchten.

• TheLemon

TheLemon

Ik denk dat we het niet over dezelfde schroefjes hebben. Op deze site noemen ze het 'bleed ports' en zoals ze zelf aangeven:
Tip: If the brakes still feel spongy after you have properly bled them, you may have damaged a bleed-port O-ring and are introducing air or losing fluid through the port. Replace the O-ring seals. Be sure to go for a short shake-down ride to test your brakes before you commit to a serious ride.
Deze zitten zowel op de hendels als op de calipers. In de caliper bij mijn remmen zitten ze verwerkt in de slang-aansluitbout.

• MBV
Dat zijn dezelfde schroefjes als waar ik het over heb, en die kunnen inderdaad lucht in je systeem laten. Maar dat is juist op het moment dat je je remhendel loslaat, niet wanneer je ze inknijpt :)

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
Vraagje.. misschien kunnen jullie me wat tips geven..

Mijn vorige MTB is pas gestolen. Ik was op zoek naar een snelle en tijdelijke vervanger en heb diezelfde week nog een trek 4400 voor een prikkie kunnen kopen, met de bedoeling om toch wat te kunnen fietsen en ook op zoek te gaan naar een nieuwe mtb.

Nou valt die fiets me eigenlijk niet echt tegen. Hij is nog in perfecte staat en belangrijker hij zit eigenlijk precies goed voor mijn gevoel. Ik kwam alleen totaal niet vooruit maar dat heb ik opgelost met een setje nieuwe banden.

Ik zit er nu over te denken om de fiets wat te upgraden. Ik wil vooral wat gewicht kwijt. Dit zijn de specs van de fiets:

- Trek 4400, model 2007, Frameset: Alpha SL Aluminum
- Voorvering: RST Gila T7 w/preload, lockout, 80mm
- Wielen: Alloy front, Shimano RM60 rear hub; Bontrager Camino rims
- Banden: Bontrager Jones ACX, 26x2.1", 27 tpi
- Versnellingshendel: Shimano Alivio, 8 speed
- Voorderailleur: Shimano Acera
- Achterderailleur: Shimano Deore
- Crankstel: Shimano M341 42/32/22
- Cassette: SRAM PG830 11-32, 8 speed
- Zadel: Bontrager Race Basic Lux
- Zadelbuis: Bontrager Sport
- Sturen: Bontrager Crowbar Sport, 25mm rise
- Stuurpen: Bontrager Sport, 10 degree
- Balhoofd: Aheadset Slimstak w/semi-cartridge bearings, sealed
- Remsysteem: Tektro V w/alloy levers

Ik heb de fiets voor 250 gekocht en ik wil er opzich nog wel eens 250 euro's insteken.

Wat raden jullie mij aan te vervangen, waar ga ik het meeste plezier aan beleven als ik dat ga vervangen en door welk product zou ik het moeten vervangen.

Alvast bedankt voor de evt. tips.

edit\\ Ik rijd voornamelijk routes in de Brabantse bossen, vrij vlak dus. En ga regelmatig eens tourtochtje rijden op de veluwe of Zuid-Limburg.

[ Voor 5% gewijzigd door Rudolf op 21-11-2012 09:05 ]

• maartend
Rudolf schreef op woensdag 21 november 2012 @ 08:38:
Vraagje.. misschien kunnen jullie me wat tips geven..
wat wil je er mee doen en waar?

• Rudolf
maartend schreef op woensdag 21 november 2012 @ 08:42:
[...]

wat wil je er mee doen en waar?
Dat is een goeie. Ik rijd voornamelijk routes in de Brabantse bossen, vrij vlak dus. En ga regelmatig eens tourtochtje rijden op de veluwe of Zuid-Limburg.

Als er mensen zijn die vinden dat deze fiets het niet waard is om te upgraden dan hoor ik dat ook graag. Dan ga ik gewoon verder met mijn originele plan en ga ik sparen voor een nieuwe.

[ Voor 27% gewijzigd door Rudolf op 21-11-2012 09:04 ]

• maartend
Oke.

Frame Trek. Nix mis mee.
Maar verder zitten er veel budget spullen op en zul je met 250 niet klaar zijn.
Je draait Alivio, spul kun je behoorlijk aan gort trappen als je het stevig mishandeld.

Spullen voor vervanging op termijn;
Voorvork
Drivetrain
Wielen
Remmen.

Is nogal een kostenplaatje voor een bike van 5 jaar oud. Je kunt je terecht afvragen of je voor dat geld geen hedendaagse bike kunt kopen.
Maar je zult het niet halen met 250.

• MBV
Ik zou beginnen met de weegschaal op te zoeken: dat geeft een indicatie hoeveel je kan winnen qua gewicht. Als ik naar je specs-lijstje kijk zou ik beginnen met de vork en wielen.

De vraag is natuurlijk wat je wilt, een goeie nieuwe fiets kost je minstens 500 euro in 1x, deze fiets kan je langzaam aan upgraden. Zie ook het MTB-forum voor 2e hands koopjes :)

• maartend
MBV schreef op woensdag 21 november 2012 @ 09:44:
De vraag is natuurlijk wat je wilt, een goeie nieuwe fiets kost je minstens 500 euro in 1x
Dan heb je het wel over 2nd-hand.
En prettige wielen en een goede vork voor 250? Zal een lastige zoektocht worden. Waarbij ik moet zeggen dat ik niet echt voor 2nd-hand vork ben. Je weet niet wat er mee is gebeurd, is vaak al op maat gezaagd, je weet niet of hij lekt.

• Rudolf
Afgaande op jullie reacties denk ik toch dat ik ga voor mijn originele plan en door ga sparen voor een nieuwe fiets en deze tot die tijd zo laat. Ik vind het zonde om er meer geld in te steken dan dat de fiets gekocht heeft. Wat is zo'n beetje het uitverkoop seizoen voor mountainbikes?

• maartend
Kijk dan eens voor Cube en kijk eens bij Rose-versand.

• maartend
Klopt. Maar hij wil er op vooruit gaan, niet gelijkwaardig blijven.

• Aapenootjes
Argh, twijfel twijfel.
Ik ben bij Math Salden langs geweest, de fiets die daar voor mij het meest interessant is, is de Haibike Big Curve SL 2012 voor ongeveer 750 euro. Voor de prijs is hij redelijk afgemonteerd denk ik, zorgpuntjes zijn naar mijn gevoel toch de vork (Rock Shox XC32 coil spring) en de remmen (tektro draco).
http://www.salden.nl/defa...id=53&fs=11846&catid=3492

Daarnaast denk ik toch ook nog over de Canyon Yellowstone AL5.9, kost me al met al 829 euro. Deze heeft een Rock Shox Recon silver vork en Avid Elixer 1 remmen. Lijkt me iets beter, nadeel is dat ik deze alleen via het internet kan bestellen.
http://www.canyon.com/_nl...e.html?b=3005#tab-reiter2

Dan heb ik nog een of ander fietshandeltje gevonden die een Scott Aspect 910 29er 2013 verkoopt voor ongeveer 710 euro. Als ik het zo bekijk is die redelijk gelijkwaardig afgemonteerd met de Haibike, alleen wel met de solo air variant van de rock shox XC32 en shimano remmen. Nadeel is de handelaar, komt een beetje wazig over.
http://www.scott-sports.c...751006/bike-aspect-910-s/

Ze hadden bij Math Salden ook de Trek X-Caliber 2012 voor 1104 euro geloof ik. Mooie fiets maar helaas buiten mijn budget.

Wilt iemand zijn mening spuien? :P

Trouwens, ik heb gevraagd bij Math Salden voor een proefrit, daar doen ze niet aan. Dat is met Canyon ook niet mogelijk en bij die laatste verkoper heb ik daar ook zo mijn twijfels over.

[ Voor 6% gewijzigd door Aapenootjes op 23-11-2012 12:25 ]

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:05
Ik heb zelf Tektro Draco's op mijn fiets en eerlijk gezegd werken die prima. Het zijn mijn eerste schijfremmen maar ze hebben behoorlijk wat stopping power, doorgaans meer stopkracht dan mijn banden grip hebben. Herrie maken ze alleen als ze zeik en -zeiknat zijn en ook als ze flink opgewarmd zijn remmen ze nog goed (gesintelde pads).

I'm a photographer, not a terrorist

• maartend
Wat maakt de handelaar wazig? Vertrouw je hem niet?

• Aapenootjes
Het gaat om http://www.zermath.com/.
Dingen waar ik mijn twijfels bij heb:
- over garantie zegt hij: "Ja, alle fietsen zijn met volledig fabrieksgarantie, net als in elke andere winkel." Betekent dat dan dat ik geen garantie via de winkel krijg maar de fiets naar Scott moet opsturen? Geen zin in uiteraard,
- er staat wel een telefoonnummer (06) op de website maar ze geven ook aan dat er toch waarschijnlijk niet word opgenomen ivm drukte.
- Als je op streetview kijkt naar het adres zie je een gewoon woonhuis.

Van de andere kant, bij garantie bij bijv. de canyon zal ik die ook op moeten sturen. En daarnaast is het maar de vraag of garantie echt zo'n issue is. Zover ik weet geld dat meestal vooral om het frame en dat gaat niet snel stuk als het goed is.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Spaar nog een jaar en koop een fatsoenlijke fiets.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 17:07
Ik overweg een scott scale 20 op te halen vanavond. Heb er verder weinig verstand van maar hij ziet er mooi uit en de prijs is aantrekkelijk. Iemand nog tips waar op te letten?
Pagina: 1 ... 42 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.