Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.302 views

Onderwerpen

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 15:09
jules schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:29:
[...]

De ene lbs kon alleen nog maar deore/lx 9 speed leveren en via zijn webshop wellicht wel nog XT voor een redelijke prijs. De andere lbs verkocht alleen maar volgens adviesprijs: ~€100,- :w

Zojuist op Bike2build gekeken, kom ik uit op rond de ~€80,-. Is het prettig bestellen in .de? Weinig ervaring mee iig.
Heb je gezien dat bike-components voor minder de complete set met ketting heeft? Of ook losse cassette en een SLX of KMC ketting als je dat liever hebt?
Ervaring met bestellen bij zowel bike-components.de als bike-discount.de zijn alleen nog maar positief geweest. Ik ga je binnenkort vertellen hoe ze met garantie omgaan, maar de voorwaarden die op de site staan suggereren dat er geen enkele nederlandse winkel aan kan tippen.
Je moet alleen een dagje extra wachten voordat het pakket binnen is. Oh ja, nog een nadeel: er is altijd nog iets wat je ook moet hebben, dus een nieuwe cassette kost dan ineens toch 200 euro O-)

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Bikemotionbeurs dit weekend: http://www.bikemotionbenelux.nl

ketting +cassette aanbieding: http://www.fietssportiefo...-ketting-en-cassette.html

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Zaterdag aanwezig op Bike Motion! Nog Tweakers die gaan?

Onder andere ook de ploegvoorstelling van ons nieuwe triatlonteam, op de stand van Froggyline (hoofdsponser, Italiaanse fietskledij)

Voorlopig twee rustweekjes (einde seizoen), en vanaf volgende week bouwen we weer rustig op naar volgend seizoen!

Klik: .joeri. !

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31
Heeft een van jullie nog een 8 speed derailleur liggen voor een zacht prijsje? Ben laatst gevallen met m'n oude mtb en de boel is kaput nu, maar dan is het best lastig om voor weinig geld die derailleur te vervangen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:15
MrAngry schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:56:
Heeft een van jullie nog een 8 speed derailleur liggen voor een zacht prijsje? Ben laatst gevallen met m'n oude mtb en de boel is kaput nu, maar dan is het best lastig om voor weinig geld die derailleur te vervangen.
Je kunt ook gewoon een 9speed derailleur plaatsen.
Heb thuis genoeg liggen, mail me even als je interesse hebt.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:37

Nox

Noxiuz

Krijg je dan geen ruzie met je shifters, cassette e.d.?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31
En kettingbreedte?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• MBV
8 speed is 9 speed zonder 9e tandblad. Je moet bij een 9-speed derailleur alleen de uiterste waardes bijstellen, zoals altijd al gedaan moet worden.

• Nox

Nox

Noxiuz

Moet nog een nieuwe ketting halen, maar die ketting die ik besteld heb is 9 en 8 speed dus daar zit kennelijk weer weinig verschil in.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:51

Dentheman

Zie signature

Zijn er nog mensen naar Texel geweest afgelopen zaterdag?

Ik wel en vond het parkoers heel erg meevallen na alle nattigheid van de afgelopen dagen :)

Zie ondertitel

• Nox

Nox

Noxiuz

Duinen hé, dat watert goed door. Als je in de klei gaat baggeren (Geestmerambacht anyone) gaat het je zwaar tegenvallen.

In de duinen hebben we de afgelopen zaterdagen veel regen gehad en het meeste was goed te doen op een paar vijfers na, maar die houd je altijd wel.

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-11 13:43
Even een technische vraag tussendoor:

Mijn Specialized mtb van ondertussen alweer aardig wat jaartjes oud heeft wat moeite om de ketting op het grootste tandwiel te krijgen voor.
Er zit een klik systeem op. Dit werkte goed maar nu moet ik toch een flink aantal keren tegen de handle duwen voordat je voelt dat het systeem pakt en de derailleur de ketting op het voorste grote tandwiel zet.

Hoe kan ik erachter komen waar dit aan ligt? Kabel misschien wat strakker zetten, of is het klik systeem gewoon versleten, of de derailleur stellen?
Zelf uitzoeken staat nog op het programma maar misschien kan ik me met de juiste tip wat tijd besparen.

• MBV
Misschien is je kooi verdraaid/verschoven? Kabel strakker zetten zou ik mee beginnen, zeker als hij ook moeite heeft klein naar midden.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Als die kabels er al een paar jaar op liggen kabels vervangen en meteen opnieuw afstellen. Dan loopt alles opeens stukken soepeler.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-11 13:43
Dan ga ik eerst even kijken of ik het weer in orde krijg met schakelen.
Als ik de kooi goed zet en het werkt dan weer, dan kan ik daarna kabels vervangen, dan weet ik dat dat de oorzaak was.
Na nieuwe remmen was dat het volgende op de lijst.

Alvast bedankt voor de tips.

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Controleer ook eens of de limieten van de voorderri nog goed ingesteld staan? (Het vijsje met H eens vast- of losdraaien.)

Kan ook zijn dat je eens tegen de voorderri gebotst bent, en dat hij scheef is gedraaid. Dus even chekken of hij nog evenwijdig met de tandbladen staat.

Anders inderdaad nieuwe kabels steken.

Klik: .joeri. !

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
MrAngry schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:56:
Ik heb nog een 8 speed liggen, twee zelfs. Twee kapotte frames maar onderdelen zijn nog allemaal in orde, sommigen zelfs nog geen 3 x gebruikt geweest.
MBV schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:51:
8 speed is 9 speed zonder 9e tandblad. Je moet bij een 9-speed derailleur alleen de uiterste waardes bijstellen, zoals altijd al gedaan moet worden.
Ik denk dat ik maar een ring gebruik en m'n 8 speed shizzle erop zet. Gebruik ik dat spul tenminste ook eens op :)
Geupdate! Ik stond er trouwens even van te kijken hoe je die fiets zo allene op z'n twee wielen gefotografeerd had. Het duurde even voordat ik het door had, maar heb inmiddels gezien wat je trucje is. :P

[ Voor 44% gewijzigd door jules op 17-10-2012 10:12 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
...

[ Voor 98% gewijzigd door jules op 17-10-2012 10:11 ]

• MBV
Ik neem aan dat hij maar bij 1 foto is vergeten de stok weg te soepen, of zie jij een slimmer trucje?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Welke foto staat die stok dan? Ik dacht dat ik ze overal weggeshopt had :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• MBV
deze:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/g0InyhHLTOimQZ7V02PyTzK2/full.jpg
Ik was overal naar de schaduw aan het kijken, en op de strand-foto's werkt dat het makkelijkste, vandaar dat het opviel :) Verder goed gedaan, zelfs in de schaduw is er niks van terug te vinden (door mij).

spoiler:
Ja, hij staat nu in mijn t.net album, sterkte met die aanpassen :+

[ Voor 77% gewijzigd door MBV op 17-10-2012 23:42 ]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
In de eerste foto's zag en zie ik niks, geen photoshop fouten. Maar na 3-4 foto's ofzo zie ik wel typische wegshop kenmerken of een enkele plek waar een klein beetje van de stok nog is te zien. Maar goed, 't is wel miereneuken tot onder de komma ;)

Verwijderd

/me meld zich ook maar even in dit topic.

Ik heb een Trek 6300 uit 2012.
Doe er voornamelijk woon-werk en tour ritten mee maar wil er ook wel eens bos mee gaan opzoeken nu ik flink wat gewicht heb ingeleverd. :)

• MBV
jules schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 11:29:
In de eerste foto's zag en zie ik niks, geen photoshop fouten. Maar na 3-4 foto's ofzo zie ik wel typische wegshop kenmerken of een enkele plek waar een klein beetje van de stok nog is te zien. Maar goed, 't is wel miereneuken tot onder de komma ;)
Dan ben je beter dan ik, ik wist dat ik op iets van een stok of standaard moest letten, en kon niks vinden tot die ene foto :X

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Iemand een tip voor een goede montagestandaard welke ik kan gebruiken tijdens het schoonmaken van mijn fiets? Ik wil iets hebben dat ik buiten kan zetten en het liefst niet op mijn knieën hoef te gaan zitten tijdens het schoonmaken. Misschien dat het dan nog eens goed gaat komen met het schoonhouden ;)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• MBV
Ik heb deze:
https://www.bike-componen...er-Cyclestand-T3000-.html
Werkt prima, maar voor schoonmaken onhandig omdat je onderbuis grotendeels bedekt is.

Dit soort kan je geen buil aan vallen:
https://www.bike-componen...er-Hobby-Mechaniker-.html
Een tray voor je rotzooi is daarbij wel erg handig.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Zoiets heb ik nu :) Maar ik zoek juist een goede standaard waarmee mijn fiets op werkhoogte komt. Zoiets als die Park Tools die MBV hierboven aanhaalde :)

Verwijderd

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met wat serieuzere fietsverlichting in betaalbare vorm?

Ik rijd nogal eens in het donker, vooral dit deel van het jaar, soms zelfs op volledig onverlichte delen, en wil eigenlijk wel een lamp die daadwerkelijk alles verlicht zodat ik voor goed zicht niet afhankelijk ben van straatverlichting en ook zonder verlichting het tempo er in kan/durf te houden. Eventueel als supplement op mijn normale verlichting die er eigenlijk alleenmaar voor is dat anderen me zien.

Zie dat er wel opties zijn maar voel er weer niet zo veel voor om daar 100, 120, 140 euro of zelfs meer voor te gaan betalen, dan steek ik liever geld in iets van een houder waar ik mijn Maglight 4D van drie tientjes in kan klikken. :P

Verwijderd

leejoow schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 14:51:
Zoiets heb ik nu :) Maar ik zoek juist een goede standaard waarmee mijn fiets op werkhoogte komt. Zoiets als die Park Tools die MBV hierboven aanhaalde :)
Kijk wel eens onderhoudsfilmpjes op Youtube en daar zie ik meer dan eens die Parktool achtige constructie voorbij komen dus denk dat je daar dan gewoon voor zou moeten gaan.
Mind you, dat ding kost 105 euro.
Ik weet vrij zeker dat je met wat handigheid voor de helft zelf wat in elkaar bouwt, meer dan wat buizen en een klem is het ook niet. :P Uiteraard voor de klem wel iets gebruiken wat je frame niet beschadigd.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:58

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 22:20:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met wat serieuzere fietsverlichting in betaalbare vorm?

Ik rijd nogal eens in het donker, vooral dit deel van het jaar, soms zelfs op volledig onverlichte delen, en wil eigenlijk wel een lamp die daadwerkelijk alles verlicht zodat ik voor goed zicht niet afhankelijk ben van straatverlichting en ook zonder verlichting het tempo er in kan/durf te houden. Eventueel als supplement op mijn normale verlichting die er eigenlijk alleenmaar voor is dat anderen me zien.

Zie dat er wel opties zijn maar voel er weer niet zo veel voor om daar 100, 120, 140 euro of zelfs meer voor te gaan betalen, dan steek ik liever geld in iets van een houder waar ik mijn Maglight 4D van drie tientjes in kan klikken. :P
Zelf geen ervaring maar zoiets: http://dx.com/p/t6-assaul...ry-pack-set-82508?item=19 moet wel een behoorlijke bak licht geven en kost <40 euro.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:42
Cheezus schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 00:17:
[...]

Zelf geen ervaring maar zoiets: http://dx.com/p/t6-assaul...ry-pack-set-82508?item=19 moet wel een behoorlijke bak licht geven en kost <40 euro.
Je tegenligger zal er niet blij van worden.

Verwijderd

Cheezus schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 00:17:
[...]

YouTube: BIKE LIGHT CREE XML T6 1200 lumens 3-Mode..Extremely Bright Light .

Ding maakt geen grappen i.i.g. :P
Dank voor de tip.
maartend schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 01:00:
[...]

Je tegenligger zal er niet blij van worden.
Als hij niet te ver naar boven staat lijkt me dat niet echt een probleem. Autoverlichting kan immers ook prima en die lichtbundel is nog weer net even wat breder. Lichtvlek werpen moet toch ergens wegkomen.
Zie dat hij ook standen heeft dus als het licht niet nodig is kan hij ook uit of zacht.
In het pikdonker is alle verlichting kut om in te kijken, maar in een greppel rijden is ook kut, dus jah, dilemma's... ik kom over het algemeen niet zo veel volk tegen op onverlichte paden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2012 01:40 ]

• willy1986
  • Niet online
Vorig jaar reed ik ook met die T6 lampjes + 2 wide angle lenzen van ebay. Die lensen zorgen voor een brede bundel ipv een stip. Accu's gaan +2 uur mee op volle sterkte. Heeft 3 standen: halve kracht, volle kracht en knipperstand op volle kracht. Veel mensen keuren ze af om allerlei redenen. Ik vind ze prima en betaalbaar.

Meer info: http://www.mountainbike.n...c1b897b3fcb41069#p1471223

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kijk ook eens op http://mtb-led.com/ volgens mij zijn dat dezelfde lampjes.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• MBV
Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 22:20:
Rijd je vaak op de weg, met tegenliggende fietsers, auto's enzovoort? Ga dan alsjeblieft NOOIT zo'n verbouwde zaklamp op je stuur zetten! Denk maar na hoe fijn het is om in de lichtbundel van grootlicht te kijken. Daarnaast geven ze een verkeerd lichtbeeld: 3/4 van het licht gaat de verkeerde kant op, met als gevolg dat je alsnog niks op de weg ziet.

Deze serie geeft schijnbaar heel veel licht op de weg, zonder tegenliggers te verblinden:
40 lux, 60 euro: https://www.bike-componen...mit-StVZO-Zulassung-.html
80 lux, 90 euro: https://www.bike-componen...mit-StVZO-Zulassung-.html

Ik heb zelf de B+M Ixon IQ, die minder licht geeft, en al voldoende om met 40km/u over een onverlichtte dijk te rijden. Deze site heeft een uitvoerige vergelijking: http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/

Voor mountainbike-gebruik moet je zo'n lamp combineren met een helm-lamp, zoals altijd al moet. Volgens MTBR.com is de 80-lux variant daar best goed geschikt voor.
It’s about the beam pattern when it comes to this light. The ability to control the light output is what the SafeRide is all about. The light is directed low and wide to the ground and not to the eyes of oncoming drivers. In the end, this light seems brighter than it is since more of the light is directed to the ground. And because of the beam pattern that is cut off at the top, it is a safer light. It truly is the ideal commuter light.
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 01:30:

Als hij niet te ver naar boven staat lijkt me dat niet echt een probleem. Autoverlichting kan immers ook prima en die lichtbundel is nog weer net even wat breder.
Breed is geen probleem, zolang het licht maar niet boven de 'horizon' uitkomt. Zet je auto maar eens op dimlicht voor een muur: je ziet een scherpe lijn net iets onder de hoogte van je koplamp zelf, daarboven komt veel minder licht. Zet je grootlicht aan, en die lijn is er niet: ook buiten de felle bundel komt veel licht terecht. Datzelfde probleem hebben felle leds met een gewone lens: ideaal voor MTB'en, maar veel te verblindend (ook als ze omlaag staan) voor op de openbare weg.

Helaas is dat in Nederland niet expliciet verboden.

[ Voor 24% gewijzigd door MBV op 22-10-2012 10:45 ]

• maartend
MBV schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:41:
[...]

Maar wel perfect als zo'n dwarse autotegenligger zijn groot licht niet wil doven. Even zo'n lampje aan en moet je eens opletten hoe snel ze zijn.

Verwijderd

willy1986 schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 10:16:
Vorig jaar reed ik ook met die T6 lampjes + 2 wide angle lenzen van ebay. Die lensen zorgen voor een brede bundel ipv een stip. Accu's gaan +2 uur mee op volle sterkte. Heeft 3 standen: halve kracht, volle kracht en knipperstand op volle kracht. Veel mensen keuren ze af om allerlei redenen. Ik vind ze prima en betaalbaar.

Knipperstanden moeten ze verbieden. :P Dank voor de tip!
MBV schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:41:
[...]

Rijd je vaak op de weg, met tegenliggende fietsers, auto's enzovoort? Ga dan alsjeblieft NOOIT zo'n verbouwde zaklamp op je stuur zetten! Denk maar na hoe fijn het is om in de lichtbundel van grootlicht te kijken. Daarnaast geven ze een verkeerd lichtbeeld: 3/4 van het licht gaat de verkeerde kant op, met als gevolg dat je alsnog niks op de weg ziet.

Deze serie geeft schijnbaar heel veel licht op de weg, zonder tegenliggers te verblinden:
40 lux, 60 euro: https://www.bike-componen...mit-StVZO-Zulassung-.html
80 lux, 90 euro: https://www.bike-componen...mit-StVZO-Zulassung-.html

Ik heb zelf de B+M Ixon IQ, die minder licht geeft, en al voldoende om met 40km/u over een onverlichtte dijk te rijden. Deze site heeft een uitvoerige vergelijking: http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/

Voor mountainbike-gebruik moet je zo'n lamp combineren met een helm-lamp, zoals altijd al moet. Volgens MTBR.com is de 80-lux variant daar best goed geschikt voor.
Ik was van plan om het eventueel in combinatie met mijn standaard "je ziet zelf geen reet maar anderen jou wel" stuur gemonteerde fietsverlichting te gebruiken. Standaard zijnde goedkope led units die ik bij mijn fiets kocht om in het donker te mogen rijden.
Daar waar ik veel mensen tegenkomenstaat ook gewoon straatverlichting en heeft zo'n schijnwerper geen toegevoegde waarde en kan hij gewoon uit.
Helm draag ik niet (start ik nu een flamewar? :P ), dus daar een lamp op wordt lastig.
Zal dat lampje eens bekijken, 40kmu haal ik toch niet dus als je dat voldoende acht voor een onverlichte dijk zou het mij ook moeten dienen. :)
Dank voor de tips!
Breed is geen probleem, zolang het licht maar niet boven de 'horizon' uitkomt. Zet je auto maar eens op dimlicht voor een muur: je ziet een scherpe lijn net iets onder de hoogte van je koplamp zelf, daarboven komt veel minder licht. Zet je grootlicht aan, en die lijn is er niet: ook buiten de felle bundel komt veel licht terecht. Datzelfde probleem hebben felle leds met een gewone lens: ideaal voor MTB'en, maar veel te verblindend (ook als ze omlaag staan) voor op de openbare weg.

Fair point. Ik rijd wel voornamelijk op de openbare weg dus andere verblinden is niet een doel dat ik nastreef uiteraard. :) Al is het misschien wel leuk om zoiets op je stuur te hebben voor die idioten die wel met grootlicht langsblaffen in de auto. :X Vuur met vuur enzo.
zonoskar schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 13:42:
Kijk ook eens op http://mtb-led.com/ volgens mij zijn dat dezelfde lampjes.
Dank!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
willy1986 schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 10:16:

Gelijk maar even voor een paar euro zo'n lensje van Ebay geplukt. Wel handig voor in de woon-werk/MTB lamp :)

• MBV
Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 11:07:
[...]

Helm draag ik niet (start ik nu een flamewar? :P ), dus daar een lamp op wordt lastig.
Op de openbare weg moet je het lekker zelf weten. Op MTB-routes hoop ik dat je echt dood bent, en niet levenslang verlamd o.i.d., als je een boom kopt. Vorige week nog met iemand in de alpen gereden die viel, en nu een nieuwe helm moet hebben. Een van de 'spijlen' van haar MTB-helm was compleet doorgescheurd, dus ik ben bang dat er zonder helm een heli had moeten komen.
Verwacht trouwens van geen enkele lamp dat je zonder helm-lamp een MTB-route op snelheid kunt rijden, je stuurlamp wijst altijd de verkeerde kant op.
Al is het misschien wel leuk om zoiets op je stuur te hebben voor die idioten die wel met grootlicht langsblaffen in de auto. :X Vuur met vuur enzo.
Vergeet niet dat automobilisten rechts van het midden een fietser altijd in de lichtbundel zullen hebben, daar doe je niks tegen. En zo'n Ixon IQ of Philips ding kan je prima tijdelijk iets hoger afstellen >:)
pjlgt schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 11:13:
[...]

Gelijk maar even voor een paar euro zo'n lensje van Ebay geplukt. Wel handig voor in de woon-werk/MTB lamp :)
:/

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
:? 2 fietsen, 1 lamp. Zie het probleem niet?!

• MBV
Die lensjes geven een mooi rond lichtbeeld, en schijnen dus evenveel licht in de ogen van je tegenligger als op de grond. Dat vind ik onwenselijk, en was voor mij de reden om een paar tientjes extra uit te geven aan een fatsoenlijke stvzo-goedgekeurde koplamp. Die lampen zijn ideaal voor op een MTB-parcours, maar niet in het verkeer.

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 22-10-2012 14:37 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:12
Hmm ik fiets dus met 2 zaklampen, eentje op mijn stuur en eentje op mijn helm. Totaal rond de 1500 lumen.

Op de openbare weg gaat de lamp op mijn helm uit en die op mijn stuur zet ik dan op de lage stand, rond de 250 lumen schat ik dan nog. Staat ook omlaag gericht en heb er nog nooit klachten over gekregen of mensen die seinden. Tevens zelf ook getest, fiets geparkeerd voor auto en zelf in de auto gaan zitten en verblind totaal niet.

Dat er specifieke lampen bestaan wil niet zeggen dat al het andere direct rotzooi is. Ik zie vaak genoeg mensen rondfietsen met verlichting welke daarvoor ontworpen is en toch alles verblind. Hoe de lampen worden gebruikt / staan opgesteld is veel belangrijker dan het type lamp.

Verwijderd

Voor woon werk verkeer moet ik iets beters aanschaffen, kocht een setje bij halfords, toch nog bijna 30 euro. Koplampje is redelijk maar zeker niet meer dan dat, kom aantal stukken tegen zonder verlichting en dan helpt dat lampje ook niet echt.
60 euro klinkt als een prima investering.

Knipperen is verschrikkelijk, daar moet iedereen eens lekker mee stoppen.. zeker aan de achterkant. Ik wacht gewoon een paar minuten zodat het geknipper voor me weg is!

• MBV
Dan moet je een betere koplamp kopen, heb je er geen last meer van :P Serieuzer: knipperende achterlichten, als ze snel genoeg knipperen, lijken me veiliger omdat ze eerder opvallen bij auto's. En de irritatie valt compleet in het niets t.o.v. een SUV inhalen op de snelweg, en vervolgens nog 10 minuten een grootlicht in je buitenspiegels zien :(

Verwijderd

Knipperen zie ik bij regen als automobilist minder goed dan gewoon brandend licht. En als je je buitenspiegels wat versteld zie je dat niet meer en 10 minuten? Waarom haal je in dan?
Serieuzer: ik heb een aardige lamp maar wil iets beters.
:)

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Vandaag een barnfound gedaan!! :P Nauwja, eigenlijk gewon m'n fiets na een jaar of drie weer eens tevoorschijn gehaald. Wat een kl*tewerk om die versnellingen goed te stellen zeg :S Iemand daar een goede howto voor? gaat om 'gewone' Shimano 21-speed versnellingen...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• willy1986
  • Niet online

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Whaha, ok die had ik zelf nog wel kunnen vinden, bedankt!

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-11 09:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

MBV schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:52:
Dan moet je een betere koplamp kopen, heb je er geen last meer van :P Serieuzer: knipperende achterlichten, als ze snel genoeg knipperen, lijken me veiliger omdat ze eerder opvallen bij auto's. En de irritatie valt compleet in het niets t.o.v. een SUV inhalen op de snelweg, en vervolgens nog 10 minuten een grootlicht in je buitenspiegels zien :(
Het valt meer op, maar ik kan de afstand tot de fietser voor geen meter inschatten door dat geknipper, waardoor je uiteindelijk nog weinig aan je opvallendheid hebt...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Schwalbe kojaks zijn glad.. onderuit gegaan onder weg naar huis (natte bladeren in een bocht)..
Toch maar de cx comp erop denk ik..

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:24

Marc H

- - Is wakker - -

Ik heb er nog geen problemen mee gehad (/me klopt even af.... ), met mijn kojaks op bladeren. Ik moet wel zeggen dat ik iets voorzichtig een bocht in ga, en niet als een maniak de bocht in duik als ik bladeren zie liggen.

Ik heb de kojaks nu sinds een maandje erop zitten, en voor asfalt werk bevallen ze erg goed, ook in de regen vallen ze mij nog erg mee. Ik heb vroeger (10 jaar geleden) eens andere slicks, Specialized Fat Boys, gehad, en die waren bloedlink in de regen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• MBV
Ik heb met mijn Marathon XR banden het natte asfalt al eens van veel te dichtbij gezien. Kennelijk wat stug rubber in het midden, waardoor je veel sneller wegglijdt dan de schwalbes van mijn stadsfiets.

Lekker hoor, schaafwonden over je hele rechter-zijkant en dan nog een half uur naar huis moeten fietsen :')

Verwijderd

Heb ik weer geluk.. was mijn linkerkant :) Arm voelt erg zwaar aan, schaafplekken zijn vervelend maar het kan erger.
Voorheen ook nog geen last gehad op nat wegdek, heb ze nu een week of 5 onder de fiets.. maar in een bocht, niet echt hard gereden, met natte bladeren (en wellicht nog wat modder) ging het mis.. ik overleef het wel. Vandaag en morgen met de auto naar de zaak.. zaterdag maar weer eens naar Oostvoorne.

• Demo

Demo

Ik heb Super Moto's voor op straat, voel me toch wat veiliger met een beetje profiel.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-11 22:35

ppFreddy

gewoon Frederik

Nu het over banden gaat, wat hebben jullie op liggen voor in het terrein? De Bontrager Jones XR waarmee mijn fiets geleverd werd waren zo goed als glad, dus tijd voor nieuwe. Heb me laten adviseren bij de fietshandel en thuisgekomen met een Schwalbe Nobby Nic voor vooraan en een Racing Ralph voor achteraan. Beide in maatje 26x2.25. Heb ze gisteren gemonteerd (eigenlijk niet zo moeilijk als zelfs ik als noob het kan :-P) Ben benieuwd, het zal alvast een hele verbetering zijn na die kale banden die eraf kwamen. Reed eergisteren een modderige helling op en dat achterwiel schoof alle kanten op :-P

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:01
Over het algemeen kom je in Nederland goed uit de voeten met een Nobby Nic/Racing Ralph combinatie. Een van mijn fietsen heb ik ook gewoon 2x een Ralph zitten, de andere 2x een X-king (wat een vergelijkbare band is). Modder is alleen altijd een lastige of je moet er een band met een echt grof profiel op hebben liggen.

• willy1986
  • Niet online
@ppfreddy; hoeveel kilometer heb je met die banden gereden? Voornamelijk asfalt?

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik heb ook 2x Racing Ralph en dat gaat prima, alleen in Limburg als het flink geregend heeft heb ik te weinig tractie merk ik. Combi van helling en modder is lastig. Ook vorige week in Duitsland (Hunsruck-middelgebergte) had ik vrij weinig grip. Het is daar vrij steil en er liggen veel rotsjes/stenen.

Ik denk dat ik een setje Nobby Nics of misschien nog iets dikker, zoals Dirty Dan's erbij ga kopen. Dan kan ik gewoon switchen voor die keren dat het nodig is. Zo'n vouwbandje heb je binnen 5min gewisseld.

Of heeft iemand nog andere aanraders voor in modder/losse ondergrond? Ik weet bijv. niet hoe Conti zich verhoudt tot Schwalbe.

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

willy1986 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:34:
@ppfreddy; hoeveel kilometer heb je met die banden gereden? Voornamelijk asfalt?
Iets tussen de 2200 en 2500 (fietscomputer heeft een tijdje zonder batterij gestaan) en inderdaad veel teveel asfalt :-( (pakweg 70%) maar dat is aan het veranderen sinds ik enkele weken geleden voor het eerst een vtt meegereden heb.
Morgen hoop ik de "kreken vtt" in m'n eigen dorp mee te rijden :-) ik moet dringend werken aan mijn techniek op het terrein, en dat kan eigenlijk alleen maar echt goed door met een groep samen het terrein in te duiken merk ik.

• willy1986
  • Niet online
Rijd je dan wel met voldoende druk in de banden? Ik Heb rond de 4000 km gereden en hij is nog lang niet glad... 1,8 bar doe ik er in.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Rocket Ron is echt stukken fijner dan een NN (overkill) en Racing Ralph (loopt vol).

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:02
willy1986 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:30:
Rijd je dan wel met voldoende druk in de banden? Ik Heb rond de 4000 km gereden en hij is nog lang niet glad... 1,8 bar doe ik er in.
Dan ga je niet hard genoeg >:)

• TheLemon

TheLemon

Coldcat schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:32:
Rocket Ron is echt stukken fijner dan een NN (overkill) en Racing Ralph (loopt vol).
In welk terrein is dat dan? Want op hellingen met 20-30% en gladde wortels, blaadjes e.d., heb je dan wel voldoende tractie achter? Rocket Ron ziet er behoorlijk snel uit, ik zoek juist een alternatief voor Racing Ralph met veel meer grip, zodat ik twee 'uitersten' heb om uit te kiezen.

• MBV
RR/NN schijnt relatief slecht te werken op wortels. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, NN/RaRa bevalt goed genoeg om niet echt te experimenteren. Ik heb geen flauw idee hoeveel km ik ermee heb gereden (batterij ging altijd op voor ik de km-stand had overgenomen), maar ik doe er nu al 2 jaar mee en ze zijn nog lang niet op.

Verwijderd

Op de mtb ligt gewoon NN voor en RaRa achter, dat is af fabriek zo bij mijn bulls. Als ze minder worden neem ik voor ook RaRa en neem ik gelijk de bredere versie 2.4 meen ik, kan ook 2.35 zijn.

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik heb een tijdje terug raceking/x-king erop gelegd, wel de supersonic rk achter en de x-king racesport voor. Dit zijn de wat dunnere banden met black chili compount. Voor 2.4 en achter 2.2.

Voorheen had ik racekings voor/achter maar ik merk dat vooral met modder ik voor een stuk stabieler ben. De XK is erg nopperig voor in de modder maar ik merk weinig van de extra rolweerstand. Achter met de racekings is het inderdaad een stuk minder gripvast maar ik heb weinig klagen, wat hij uitbreekt is niet heel veel en eigenlijk wel fijn. Het zorgt een beetje voor een extra kick, dat uitbreken en toch weer grip pakken.

Ik merk ten opzichte van mijn vorige racekings (draadband) dat de black chili wel wat meer grip heeft, dezelfde helling slipte ik voorheen nog wel eens weg maar met het nieuwe rubber ging ik zo de heuvel op. Of het zand was iets zachter van de regen, dat kan ook.

Al met al een prima combo, wil je de twee uitersten dan wil je racekings voor en achter en x-kings voor en achter, dan kan je kiezen. Nog een stapje erger is de mountain king, beetje zelfde profiel als de x-king maar wat grover. De x-king is alsnog redelijk snel maar door de breedte (een klein uitgevallen 2.4) is het net een tractorband. Ik vind ze in ieder geval ideaal als allround.

Ga je echter in heel veel blubber rijden zou ik mud kings nemen, dan ben je net een tank.

• MBV
Oh ja, als je Schwalbe in de bergen of in Limburg gaat rijden, zorg dan dat je de snakeskin-variant bestelt. Die heeft wat stevigere wangen, wat erg fijn is op scherp gesteente.

• Nox

Nox

Noxiuz

Voor conti's zijn dat dan weer de protection varianten. Ik moet het niet wagen om met mijn supersonic's Limburgse stenen op te zoeken...

• Dentheman
  • Laatst online: 13:51

Dentheman

Zie signature

Vanmorgen was Den Oever als tweede tocht (voor mij) van het jaar aan de beurt,
32 Kilometer afgelegd in 1:47, ging wel lekker, het was redelijk modderig en daardoor ook behoorlijk glijden geblazen hier en daar, gelukkig geen valpartijen gezien :)

http://runkeeper.com/user...choten/activity/127772756

Het zou overigens 40 Kilometer moeten zijn, maar ze hebben wellicht de 30 & 40 KM bordjes omgedraaid :+ Overigens veel mensen die verkeerd reden in de eerste 10 kilometer ...

Zie ondertitel

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13
Ik had een Gazelle Impulse uit 2005. Opzich geen hoogvlieger, maar vorige week vond iemand het toch nodig om 'm uit mijn schuur mee te nemen.

Nu heb ik voor een prikkie een Trek 4400 uit 2007 van iemand overgenomen. Met de gedachte even tijdelijk een vervanger te hebben zodat ik toch nog wat kan sporten. Deze fiets is misschien 10x uit de schuur geweest en heeft voor de rest alleen maar stilgestaan. Ziet er als nieuw uit.

Echter heeft niet alleen de fiets stilgestaan. Ik heb in vergelijking met mijn oude gazelle het idee dat ik zelf ook stilsta. Moet echt zo hard trappen om mijn fietsmaatje bij te houden waar ik 'm op de gazelle makkelijk mee kon. Reed ook gemiddeld 4 / 5 km/u langzamer.

Is dit gewoon een bagger fiets en was mijn gazelle impulse helemaal niet zo slecht als dat ik altijd dacht of zou er iets gesmeerd moeten worden omdat hij 4 jaar binnen heeft gestaan? Erg jammer want opzich vind ik het wel een mooi fietsje.

Wat betreft ergonomie heb ik het idee dat ik wel beter op de fiets zit. Krijg ook niet zo snel zadelpijn...

*remmen lopen niet aan
*wielen lopen ook gewoon goed heb ik het idee

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:15
@Rudolf, misschien andere banden dee een hogere rolweerstand hebben?

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:05
Rudolf schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:26:

Is dit gewoon een bagger fiets en was mijn gazelle impulse helemaal niet zo slecht als dat ik altijd dacht of zou er iets gesmeerd moeten worden omdat hij 4 jaar binnen heeft gestaan?
Probeer eens de hele drivetrain te smeren, en misschien nog je bottom bracket en je wielnaven? Per ongesmeerd onderdeel verlies je misschien een paar watt power, maar er zijn een hoop van die onderdelen en het gaat zeker aantikken!

En de banden (en dan vooral de bandenspanning) hebben ook erg veel invloed. Als je maatje op 40PSI rijd en jij op 24 ga jij langzamer natuurlijk.

I'm a photographer, not a terrorist

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

Dilemma! I need you guys.
Afgelopen jaar met name hardgelopen en een beetje wielrennen. Nu de winter valt misschien de mtb weer eens uit het vet halen. Nu heb ik een luxeprobleem en jullie mogen kiezen. Luxe is relatief begrip want het is met name instapmeuk...

Ik had altijd een grappige Gary Fisher Aquila uit 1996 maar met upgrades. Een raar fietsje met als grootste probleem de te kleine maat (ik dacht iets van 17,5 inch ofzo, met mijn 1.88m) waardoor ik op langere stukken vlak ik helemaal kapot ging (duh!). Ook de vork, een Suntour XCC, is crappy en zwaar.
Afbeeldingslocatie: http://leunk.com/bikes/images/stories/bikes/garyfisher.jpg
Specs hier: http://leunk.com/bikes/mountainbikes/96-gary-fisher-aquila

Ondertussen had ik een groter frame gekocht. Een Giant Boulder Alu lite ook uit 1996. Opgetuigd als halve city bike met crappy parts en verroeste onderdelen. Voor 25 euro ;).
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-HrBqIvTrnPc/UI6bZ-Y2t3I/AAAAAAAAHkw/sXZ5MTJ1Gsg/s720/2012-10-29.jpg
Niet gelijk wegrennen; het ging me om het frame. Eenmaal het losse frame bleek dit onwijs licht te zijn en de maat, 19.5 inch beviel me ook wel. Dit ben ik op gaan bouwen (alleen het frame zonder vork is nog origineel!) en deze is nagenoeg klaar (ik krijg de v-brakes niet lekker erop (verkeerde bouten gok ik). Rare mix aan onderdelen en wel geinige vork: een Rond Magura 2 Stroke S. Ik vind hem er lang niet gek uit zien (lekker agressieve stand).
Afbeeldingslocatie: http://leunk.com/bikes/images/stories/bikes/giantboulder.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.leunk.com/bikes/images/stories/bikes/giantboulderalulite96.jpg

Full specs hier: http://leunk.com/bikes/mo...96-giant-boulder-alu-lite

Nou; simpel; maak die Giant Boulder alu lite af en verkoop de Gary Fisher, toch?

Ja, maar nu kwam mijn pa dat ik zijn oude MTB mag hebben. In 2001 nieuw gekocht, jaren mee gefietst (maar niet heel frequent). De Trek 4500 is een redelijk instapmodel, maar oogt wel stuk moderner dan de andere twee (overigens ide Boulder alu lite natuurlijk ook een instapper). Afgemonteerd met een mix van Bontrager, Deore en Alivio. Grootste nadeel: Mijn pa heeft een keer een crash gehad waardoor de voorvork (een RockShox Jett) vervangen is voor een volledig onbekend, als crap te boek staande en zware vork van het merk Insync (maakt ook de vorken voor ik meen Koga onder white label). Voorwiel is ook vervangen door een noname naaf met een andere velg dan achter.

Zo kreeg ik hem:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-3Kr3YwYJGSE/UI6VzaJsFjI/AAAAAAAAHkU/6V9Q94vEvLM/s720/trek4500_1_old.jpg
Na het verwijderen van spatbord, zadeltasje, slot (moest ik eraf zagen), computertje, koeienhorens (bar-ends) en als ergste de reflectoren ziet het er al enigszins ok uit:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-pDATMzXIZlA/UI6VzQa5uII/AAAAAAAAHkU/5IArBTq0HTk/s800/trek4500_2_new.jpg
Ik ben geen fan van die riser (misschien dat ik de stem omdraai ook).
full specs: http://leunk.com/bikes/mountainbikes/01-trek-4500

Wat is het probleem nou?
Die GF gaat de verkoop in (misschien harvest ik nog de wielen eraf en nog wat parts).
Maar welke fiets is de way to go? Of moet ik van beiden de beste bike bouwen? Ik snap dat het voor eigenaren van een Isaac of andere big money fietsen lood om oud ijzer is, maar dat maakt me niet uit. Ik heb de Kempen (Mol) paar jaar terug nog gedaan met een Gazelle uit 1988 (rigid uiteraard) en daar reed ik nog velen zoek mee (lekker licht en als je techniek maar goed is).

Your votes please!
(en dank voor het lezen/kijken hehe)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Demo

Demo

Ik zou van de beste onderdelen van beide één fiets maken en de ander (al dan niet in onderdelen) proberen te verkopen of bewaren voor reserveonderdelen.

• maartend
GF volledig opbouwen met alle goede componenten die je hebt.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja behalve dan dat de GF veel te klein is helaas. Met 1.88 (heb zo'n mijn binnenbeenlengte niet paraat) zou ik 20 inch ook nog wel redden.
Trek 4500: 19"
Giant Boulder alu lite: 19.5"
GF Aquila: 17,5"

dus..

edit: je ziet aan de zadelpen en de fugly stuurpen al hoe ik loop te compenseren. Op smalle paadjes heerlijk smijt en gooi werk (al staande op de pedalen), maar op vlaktes langer dan 300 meter niet te harden.

[ Voor 33% gewijzigd door Jazzper op 29-10-2012 16:47 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• maartend
Jazzper schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:43:
ja behalve dan dat de GF veel te klein is helaas. Met 1.88 (heb zo'n mijn binnenbeenlengte niet paraat) zou ik 20 inch ook nog wel redden.
Trek 4500: 19"
Giant Boulder alu lite: 19.5"
GF Aquila: 17,5"

dus..
Shoot, niet goed gelezen.

GF demonteren en heel netjes het frame oppoetsen. En dat dan te koop aanbieden.

Jeez en dan? Tjaa, qua frame zou ik voor de trek gaan, maar is deze groot genoeg.

Je moet eigenlijk gewoon kijken welk frame het beste past en daar dan alle goede meuk opzetten
Laat het niet afhangen van wat mooi is, want dan moet je de GF houden.

• Demo

Demo

Wat is er zo mooi aan dat GF frame? Ik weet dat hij één van de grondleggers van het mountainbiken is, maar is dat frame daardoor mooier? Ik zie bij alledrie de frames eigenlijk alleen maar rechte, ronde buizen. Niks mis mee, maar als je het over mooie frames hebt, dan denk ik toch aan carbonfiber met allerlei wazige bochten en lijnen in de buizen..

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dat! (van die grondlegger en een stalenframe is gewoon mooier dan een dik alu ding. Fully's uitgesloten) En een mooi stalen frame uit 1996 kan best nog wat waard zijn. Ik vind beide andere fietsen niet echt tot de verbeelding spreken. Maar als die Trek uit 2001 is kan het zijn dat er schijfrem nokken op zitten. En dat zou het frame een stuk beter inzetbaar maken dan de Giant. Verder zou ik kijken welke fiets het beste 'zit'. Dus even kijken welke fiets qua geometrie het beste bij je past. Ik gok de Trek, die heeft een iets modernere geometrie mag ik aannemen. Ik denk dat de vork in de Giant een beetje te hoog staat (die is ws voor 60mm vorken gemaakt, niet 80 of 100mm), waardoor je stuurhoek helemaal anders is dan met de starre vork. En de Trek is daar beter op voorbereid.

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 29-10-2012 17:33 ]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Er zitten inderdaad schrijfremnokken op de Trek 4500. Volgens mij is dat Alpha alu frame ook gewoon hetzelfde als de 6500 serie. De Rond Magura vork heeft nogal een travel dus dat zou beter kunnen kloppen ja. Er was trouwens ook een beruchte recall-actie met die vorken, maar dat gold gelukkig alleen voor die met een gelijmde kroon (die van mij heeft 2 imbusboutjes per kant).

En op zich ben ik altijd meer gecharmeerd van klassieke frame. Ik ben niet zo'n fan van oversized toestanden. Dat valt bij alle frames in dit geval gelukkig mee. Ook qua sloping is het prima te doen (bah normaliter). Waar ik echter nu naar op zoek ben is een fiets die rijdt. Klussen is leuk (heb er genoeg fietsen voor), maar wil nu gewoon een functionele fiets!

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

willy1986 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:30:
Ik ben eigenlijk onlangs tot de conclusie gekomen dat ik er altijd teveel druk op stak (3 bar) wat eigenlijk nooit echt lekker fietste. Nu heb ik op de schwalbes 2 bar zitten en reed echt prachtig tijdens de vtt afgelopen weekend. Terrein lag redelijk modderig en de nn/rara combi deed het geweldig. Gaf echt heel veel zekerheid. En dat grof profiel van de nn vooraan werkt ook goed om uit een spoor te geraken. Die band beet zich vast op alles wat 'ie te verwerken kreeg.

• citruspers
43 PSI voor op een trail is inderdaad veel, daar heb ik in het begin ook even op gereden toen ik me nog netjes aan de voorschriften van de fabrikant hield :+

Inmiddels zweef ik lekker op 24 tot 28 PSI door de bossen, alleen voor langere stukken asfalt wil ik nog wel eens op 60 PSI rondkarren (scheelt een hele hoop in de rolweerstand), maar dit gaat waarschijnlijk weer naar beneden naarmate het gladder wordt op het wegdek.

• MBV
Maakt het echt zoveel uit om een brede band voorbij de 2 bar op te pompen? (met een laag gewicht als ik heb, 65kg zelf + 10kg fiets). Als ik lange stukken asfalt heb leg ik er wel banden op zonder noppen (Marathon XR), die noppen blijven teveel herrie maken en slijten.

• citruspers
Ik heb de Kenda Karma L3r Pro (29"x1.9) en het maakt echt wel verschil of ik op 40 of 60 PSI rijd heb ik het idee :)

• MBV
1.9 is behoorlijk smaller dan 2.2, lijkt me. Ach, van 1,3 naar 2 bar is 10x pompen zonder kracht te zetten, 3 bar moet je moeite voor doen. Voor een niet al te lang stuk over het asfalt houd ik het lekker bij 2 bar ;)

• maartend
Zit mijn dochter naar Seinfeld te kijken, werp ik een blik op het scherm, zie ik daar toch achterin het beeld een originele Klein hangen. En dan bedoel ik van toen Klein nog Klein was en geen Trek. Volgens mij was het het model van voor de TopGun (model dat ik had)

• dnhelle
  • Laatst online: 15:18
ppFreddy schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 21:23:
[...]

Ik ben eigenlijk onlangs tot de conclusie gekomen dat ik er altijd teveel druk op stak (3 bar) wat eigenlijk nooit echt lekker fietste. Nu heb ik op de schwalbes 2 bar zitten en reed echt prachtig tijdens de vtt afgelopen weekend. Terrein lag redelijk modderig en de nn/rara combi deed het geweldig. Gaf echt heel veel zekerheid. En dat grof profiel van de nn vooraan werkt ook goed om uit een spoor te geraken. Die band beet zich vast op alles wat 'ie te verwerken kreeg.
NN/RoRo is helemaal een leuke combi: speels aan de achterzijde, grip aan voorzijde. Precies zoals ik hem wil, al rijd ik zelf op 2 bar. (84kg).

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Potjansodie! Ik ben in luck..
In navolging van dit postje: Jazzper in "Het grote mountainbike topic (deel 13)"

Ik wilde liefst de Trek maar die Giant was groter (ik heb vandaag wat berekeningen gedaan en 20 a 21" is goed voor mij (1.88m / 91.5cm bbl). Die Trek zou 19" zijn en de Giant 19.5". Dus ik dacht al aan lange zadel- en stuurpennen. Tot ik iemand vandaag over mtb-lengtes hoorde praten en ik er achter kwam dat de lengte in C-T wordt gemeten ipv C-C. Dus nogmaals gemeten en als het niet waar is: De Giant is 19 a 19.5" en de Trek is 21". Beter!

Dus ik ga de Rond Magura 2-Stroke S vork overzetten op de Trek en nog een andere voorbouw (die van de Giant). Verder de wielen swappen omdat in de Giant 3x9 zit (in de Trek nu nog 3x8). Promax v-brakes en remhandels worden dan Deore v-brakes en shifters. Klaar!

• TheLemon

TheLemon

Ik zou alleen het swappen van wielen niet laten afhangen van de cassette die er nu op zit, maar op de kwaliteit van met name de naven. Een cassette is zo gewisseld toch?

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

goed punt. Maar kun je 8 en 9 speed cassettes uitwisselen of is dat andere body? Die 9 speed body is namelijk CODA naven... Qua 8 speed heb ik mooiere naven.

• TheLemon

TheLemon

Voor zover ik weet is 8-9-10 speed (van Shimano/Sram) uitwisselbaar, met uitzondering van speciale 10-speed bodies, maar dat gaat hier niet op. Ik dacht dat jouw guru Sheldon Brown hier wel een artikeltje over heeft trouwens.
Ik heb zelf op mijn Tacx-wiel 10-speed (Shimano 105) en 8-speed (Sram MTB) cassettes gebruikt en dat ging prima.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

interesting. Maar dan verplaatsen we het probleem. Wat je liever?
- Shimano Deore naven met crappy Vuelta velgen
- CODA naven met goede Mavic velgen

heb ook nog LX/Hope naven met Mavic velgen (winning!) maar dat is 7spd body

• maartend
Jazzper schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:56:
interesting. Maar dan verplaatsen we het probleem. Wat je liever?
- Shimano Deore naven met crappy Vuelta velgen
- CODA naven met goede Mavic velgen

heb ook nog LX/Hope naven met Mavic velgen (winning!) maar dat is 7spd body
Dus de body overplaatsen.
Of je haalt zelf de beste naven van de slechste wielen, zet deze over op de best wielen en laat ze door de lbs spannen.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hoe krijg je trouwens opgedroogde latex resten uit je binnenband? Ik heb een setje gekregen van iemand, maar ik rij zelf met binnenbanden, dus die rotzooi moet eruit.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Mooie puzzel:
Velgen:
- Mavic 230 TIB
- Mavic X221
- Vuelta High Profile

Naven voor:
- Hope
- CODA
- nameless
- EDCO competition

Naven achter:
- EDCO competition (90s)
- Shimano Deore (2001)
- Shimano Deore LX Parrallax (1995)
- Shimano Deore Parrallax XT M737 (1995)
- CODA

Hope voor, XT achter? Of is een Deore uit 2001 alsnog beter dan een XT uit mid jaren 90?
Velgen to be decided.

• maartend
Jazzper schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:13:
- CODA

Hope voor, XT achter? Of is een Deore uit 2001 alsnog beter dan een XT uit mid jaren 90?
Velgen to be decided.
Ik durf dan wel het risico te nemen met de deore. Is echt geen slecht spul.

• Nox

Nox

Noxiuz

zonoskar schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:08:
Hoe krijg je trouwens opgedroogde latex resten uit je binnenband? Ik heb een setje gekregen van iemand, maar ik rij zelf met binnenbanden, dus die rotzooi moet eruit.
[flauw]Doe er voor 5 euro een nieuwe biba in[/]

Net te horen gekregen van de ontwerpers dat er 60(!!!) hoogtemeters in het nieuwe MTB-Parcour in Schoorl zit. Dat gaat _zwaar_ worden. Voor het stoempen maar even een nieuwe ketting er om leggen :P

• MBV
Ik heb eens een stuk van een zware MTB-track met 60hm gereden, dat was geen kattepis.
spoiler:
De overige 100km ging het omlaag :Y) Portes du Soleil: Morzine, Les Gets, Avoriaz, van kabelbaan naar stoeltjeslift.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Vandaag stukje van de ronde Veldhoven-Vessem gereden. Door de regen en omdat het al wat donker begon te worden met een zonnenbril ben ik wat eerder afgehaakt (heb bril op sterkte, kan niet zonder bril rijden ;) )

Onderweg een plasje verkeerd ingeschat:

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/23j0hhv.jpg

Ik stond in één keer compleet, helemaal, stil >:)

En nog even de Endomondo track:

http://www.endomondo.com/workouts/hMck4R5FGME

Pagina: 1 ... 41 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.