Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
X-King: 3 plies / total 84 tpi
X-King Racesport: 3 plies / total 180 tpi / Black Chili Compound
Maar geen idee wat het betekent
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Lijkt dus op het aantal draadjes versteviging per lengte, maar eigenlijk weet je dan nog niks.*TPI refers to the tyre casing's thread per inch count. The more threads per inch the better. A tyre with a higher TPI will be more supple. Most production bikes come with tyres around 30 TPI. Better bikes with 60 TPI tyres. High-end £1,000+ bikes usually have 120 TPI tyres. Pro racing tyres can be 300-500 TPI.
En over black chili, even googlen levert deze fanboys op: http://singletrackworld.com/forum/topic/black-chili-compound
En nog twee binnenbandjes. 2.3 maar die kunnen vast ook wel in een 2.4.
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Voor dat geld toch wel een prettige fiets.WeaZuL schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 08:44:
Ik ben op zoek naar een ATB en kwam deze fiets tegen van de decathlon type rockrider 8.2 uit 2010 met o.a. Fork reba race, SRAM X9, truvativ stylo, Mavic XM317 en avid juicy 5. Mijn vraag is dit wat voor een beginner?
Oh en let op dat je er nog een setje pedalen bij nodig hebt. Tenzij je meteen met SPD (klikpedalen) wil gaan fietsen, maar ik durf dat als beginnend mountainbiker nog niet aan
[ Voor 24% gewijzigd door Demo op 18-09-2012 09:22 ]
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Nu snap ik trouwens waarom heel Frankrijk op Rockrider fietsen rijdt, terwijl ik er nog nooit van gehoord had. Het is blijkbaar huismerk van Decathlon, net als die Quechua outdoor spullen.
Aha, ik wist dat wel van Rockrider en decahtlon.TheLemon schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 09:39:
Niet mee eens. SPD (of vergelijkbaar) heeft echt wel behoorlijke voordelen op de MTB, ook als beginner.
Nu snap ik trouwens waarom heel Frankrijk op Rockrider fietsen rijdt, terwijl ik er nog nooit van gehoord had. Het is blijkbaar huismerk van Decathlon, net als die Quechua outdoor spullen.
Vroeger raadde ik altijd Giant aan voor beginners, veel bang voor bucks. Nu is Rockrider wel erg prettig als beginnersfiets voor dat geld.
Zeker ja, ik zou voor die specs eerder 600 euro als prijs verwachten.maartend schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 08:56:
[...]
Voor dat geld toch wel een prettige fiets.
Dat was dus ook mijn onderbuikgevoel. Heb nu het idee dat het een versleten afdanker is, gezien de prijs tov. specs. Goed kijken dus naar slijtage (aandrijving, remblokken) en vragen naar onderhoudshistorie voorvork. Ziet dit allemaal goed uit: mooie deal!MBV schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 09:59:
[...]
Zeker ja, ik zou voor die specs eerder 600 euro als prijs verwachten.
Ik heb eerder met SPD gefietst en er zitten voor en nadelen aan als beginner, voordeel is dat je in de opwaartse trapbeweging ook kracht kan uitoefenen, scheelt erg veel bij het klimmen merkte ik (ook qua balans). Anderzijds nadeel is dat wanneer je stopt (stil gaat staan) je vergeet uit te klikken of wanneer het (te) technisch wordt (en stilvalt) je met je neus in het zand ligtTheLemon schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 09:39:
Niet mee eens. SPD (of vergelijkbaar) heeft echt wel behoorlijke voordelen op de MTB, ook als beginner.
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Zelfs als je een nieuwe vork moet kopen vind ik het nog een redelijke deal!
@Weazul: het grootste voordeel vind ik dat je voeten altijd op je pedalen blijven, zeker als het wat hobbelig wordt geeft het mij meer vertrouwen. En uitklikken leer je snel genoeg, maar ik raad aan om je eerste MTB-rondje met SPD op zandgrond te doen
[ Voor 25% gewijzigd door MBV op 18-09-2012 14:31 ]
Ik heb daar ook enkele setjes remblokken gehaald en de eerste set heeft al 2000 km geremd... en nog niet op... (en ik rij wel eens lage vuursche=bagger) Nieuwe ketting/cassette kan je goedkoop kopen in duitsland en die fietsgereedschapkoffer scoor je nog even snel bij de lidl. Kan je al het onderhoud zelf doen.
Onderhoudshistorie van voorvork heb ik zelf niet. Na 3600 km heeft mijn Fox voorvork nog geen servicebeurt gehad omdat hij gewoon prima werkt! Volgens Fox moet hij elke 30 uur schone ringen en dempers en na elke 100 uur nieuwe olie. Daar ben ik wel ruim overheen...
Slijtage zit toch wel op die fiets. Belangrijker is de zithouding en rijeigenschappen. Dus even fanatiek een rondje rijden, sturen, remmen, schakelen en sprinten.
[ Voor 11% gewijzigd door willy1986 op 18-09-2012 21:46 ]
Je hebt helemaal gelijk, met de kanttekening dat je ook voor 900 euro je best moet doen om een fiets met die componenten te kopen. Mijn reactie was op 'versleten afdankertje', wat grote kosten suggereert. Mits de vork OK is lijkt mij die fiets wel de moeite waard.dnhelle schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:34:
Klopt voor wat betreft de vork. Maar als je het rekensommetje dan afmaakt naar aandrijving, bracket, verslijtonderdelen etc, dan kun je beter in één keer die 550 euro aan een andere fiets uitgeven. Mits deze niet goed is uiteraard! Als bij bezichtiging blijkt dat het allemaal goed is, is het een leuke deal.
Er zit alleen 1 groot nadeel aan: dat wit blijft nooit zo lang wit
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Nee hoor, is gewoon bagger die er aan zit. Als 'ie na 3 weken al begon te verkleuren was ik gaan klagen... Volgens mij komt het doordat de matte lak op het frame wat ruw is, waardoor het niet zo goed te poetsen is. De glanzend witte poten van mijn voorvork krijg ik veel beter schoon..joeri. schreef op woensdag 19 september 2012 @ 14:29:
Inderdaad, budgetmerken als Cube hebben daar nog wel snel last van. De lak die licht begint te verkleuren onder invloed van de zon.
En loslaat, zoals op mijn Cube van een paar maanden. Gelukkig roest carbon niet.joeri. schreef op woensdag 19 september 2012 @ 14:29:
Inderdaad, budgetmerken als Cube hebben daar nog wel snel last van. De lak die licht begint te verkleuren onder invloed van de zon.
Eerst had ik goedkopen Avid schijfremmen. Deze werden ook gebruikt samen met de blauwe BBB (zachte) blokken. Hierdoor ging heel m'n fiets trillen als ik remde.
Heb deze remmen laten vervangen door XT's om verschillende redenen.
Paar weken geleden ben ik een weekje gaan fietsen in de bergen en had hiervoor de bronzen BBB's (Sintered) erin gestoken. Deze hebben uitstekend hun werk gedaan, enkel bij zachtjes remmen piepte deze wat. Maar dat is normaal dacht ik voor sintered remmen.
Nu had ik weer de blauwe BBB's gekocht voor deze XT's. Ik ga deze inremmen (aantal meters remmen, laten afkoelen en opnieuw, zo goed aantal keer).
Merk ik weer op dat heel m'n fiets hard gaat trillen. Ik dacht eerst dat ik de schijven naar de bom had gedaan in de bergen, ondanks gloednieuwe remschijven.
Dus ik doe terug die sintered remmen er in en het trillen is gedaan! Normaal gezien zijn de sintered toch harder voor de schijven? Of heb ik gewoon pech dat mijn frame zo reageerd op deze remmen?
Iemand ervaringen?
Ik heb dit gezeik ook gehad, die herrie komt van olie/wd40 op je schijven. Dan remmen ze slecht en janken ze enorm en trilt het vaak ook.
Gebruik gewoon de originele blokken, ik heb mijne ook een keer om zeep geholpen met olie, na een paar weken remden ze zo slecht dat ik blij was dat de originele blokken er waren. Deze werken nu nog erg goed en moeten onder droge omstandigheden erg lang mee gaan, alleen met blubber (dat blijft op je schijven zitten) slijten ze veel harder.
En met wat kopervet achter je blokken kan je het janken deels oplossen maar ik heb het idee dat je blokken gewoon naar de filestijnen zijn. Sintered of niet, kijk wat goed remt zonder te veel janken.
In de bochten heb ik achter wel eens last van gejank, vooral vlakke bochten waarbij ik tijdens de bocht ook nog rem maar verder bijna nooit. En ik heb geen fancy XT remmen (Magura standaard schijfremmen, geen idee welk type eigenlijk
[ Voor 4% gewijzigd door Demo op 21-09-2012 07:07 ]
YeppaDemoniac schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 07:07:
Even een hele gekke vraag, maar zo'n fietsbroek met zeem, daar ga je toch met je blote kont in?
Je moet er alleen geen poepies in laten want die geur blijft een beetje hangen.Demoniac schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 07:07:
Even een hele gekke vraag, maar zo'n fietsbroek met zeem, daar ga je toch met je blote kont in? Het lijkt me dat je met een boxershort eronder last gaat krijgen van de naadjes en dat het gaat opkruipen..
Fijn is dat: ik heb afgesproken om morgenochtend om 9 uur met een groep van een man of 10 te gaan MTB'en in de buurt van Apeldoorn. Ik had mijn remmen al een hele poos geleden moeten ontluchten, dus vanmiddag mee begonnen. Blijkt m'n ontluchtingsset lek, de DOT-fluid spoot tegen m'n frame aan
Ontluchten, lagers smeren etc zijn echt van die klusjes die ik vaker moet doen. Niet omdat het voor m'n fiets nodig is, maar om er handig in te worden
Iemand nog fietsonderdelen nodig? http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=94864
Moet je eens op rubber laten vallen en dan per ongeluk niet met veel water afspoelen.dnhelle schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 22:27:
Wat ik me nu afvraag, bijt die dot-olie nu ook zo uit als de geruchten gaan?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Lol dat had ik in het begin ookDemoniac schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 07:07:
Even een hele gekke vraag, maar zo'n fietsbroek met zeem, daar ga je toch met je blote kont in? Het lijkt me dat je met een boxershort eronder last gaat krijgen van de naadjes en dat het gaat opkruipen..
Een keer gedaan en toen kwam ik er wel achter dat zonder toch wel heel veel beter is
Even crosspostje, maar het nieuwe rubber was dan toch gisteren nog net op tijd binnen gekomen. Op fietssportiefonderdelen.nl duurde het verzenden wat lang (maandag 14:30 besteld, donderdag 18:00 verzonden) en geen track 'n trace. En echt bereikbaar zijn ze niet want mijn mailtje hebben ze niet beantwoord en de telefoon is na 6 keer bellen ook niet opgenomen (met inachtneming dat ik onder de juiste tijden heb gebeld).
Maargoed, het rubber is er, foto's:

Duits handgemaakt rubber

En dit is dus achter, RaceKing Supersonic. Ik reed met mijn normale draadbanden raceking al zelden lek dus prima snel bandje achter. Voor merk ik weinig extra weerstand, maar het is best wel een tractorband. Die 2.4 past achter ook want hij is niet veel breder dan de 2.2 RaceKing. En zoals je verder leest is het een mooie dag geweest om te testen hoe ze het in modder en mul zand doen. De RaceKing achter had wel wat moeite met grip in het mulle zand, hij had regelmatig moeite om het doortrappen ook om te zetten in vaart. De X-king heb ik lekker laten zoeken in het zand, dat ging erg fijn. Dus gewoon volle bak erin, lekker ontspannen en gaan. Hij zoekt maar breekt niet uit. Vaart heb je wel nodig want hij kan zich best wel ingraven als je niet doortrapt
Dan het modder in; er lag in de duinen redelijk wat modder. Van grote poelen tot dunne vette laagjes modder op de singletracks. Een keer dacht ik dat ik vol op mijn plaat ging toen ik hard door de bocht ging met een mooie laag vette modder maar dat viel enorm mee. Ik brak voor uit en ging een paar centimeter naar buiten en had gelijk weer grip. Het was even schrikken maar uiteindelijk erg fijn! Achter brak nog wel wat meer uit maar daar kreeg ik ook weer grip. Alleen als die bocht veel meer modder had gehad dan was het niet goed gekomen, maar dan ging ik er niet zo doorheen denk ik. Verraderlijk stukje was het ook. Al met al superblij met deze banden, ik kan de combi zeker aanraden voor het snelle werk, alleen als je altijd grip wilt kan je beter zwaarder geschut nemen
Nog even schoon gemaakt, cassette is met velgenreiniger (tja ik probeer ook maar wat) echt best wel netjes geworden! Eerst met de tuinslang het ergste eraf, en omdat alles nogal vettig was geworden en ik te lui was heb ik nooit meer gedaan. Maar nu even met een oude handdoek na het wegspuiten alles droog gemaakt. Handdoek er tussen, en van groot naar klein dan heen en weer gaan. Het is net een rateltje, erg handig. Daarna de velgenreiniger erop gespoten en proces herhaald. Met dit als resultaat, en hij was echt goor... trust me

En vanmorgen nadat ik gister de fiets helemaal schoon had gemaakt zag mijn shirt er zo uit:

En de voorkant...

Geen foto's van de fiets want hij is met de karcher schoon gespoten. Thuis nog gelijk even de delen met de pakkingen nagelopen want dat wil je niet met een karcher doen, als je het doet moet je dus wel oppassen
Iemand die handig is mag de modder wegshoppen want alles is weer schoon
En ik hoef hier niet te zeggen dat spatborden voor mieten zijn denk ik

Maar er zaten echt dikke modderpoelen bij
[ Voor 18% gewijzigd door Nox op 22-09-2012 16:39 ]
Oh en even ranten op UPS, ik had afgelopen woensdag SPD-schoenen en pedalen besteld, die zijn volgens de tracking vrijdagnacht in Utrecht op het distributiecentrum aangekomen en hebben de hele dag op 'vrijdag voor het eind van de dag afgeleverd' gestaan. Toen ik vrijdag om 6 uur nog steeds niks ontvangen had, weer gekeken, staat er ineens 'maandag voor het eind van de dag'
Verwijderd
Voor dit soort geklooi neem ik liever een dag dat ik er goed de tijd voor heb, dan dat ik het bekaf na een rit ga doenzonoskar schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 11:06:
@MBV: Zo zie maar weer dat je van die klusjes nooit net voor een belangrijke rit moet doen, maar meteen erna.
Weet je dat je officieel niet eens gewone ontvetter mag gebruiken op je cassette? En dan gebruik jij velgenreinigerNoxiuZ schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 13:14:
[...]
Lol dat had ik in het begin ook
Een keer gedaan en toen kwam ik er wel achter dat zonder toch wel heel veel beter isJe moet alleen niet aan de racekak zitten want die remsporen worden er goed in gedrukt. (ik spreek niet uit ervaring dus het kan wat afwijken
)
Even crosspostje, maar het nieuwe rubber was dan toch gisteren nog net op tijd binnen gekomen. Op fietssportiefonderdelen.nl duurde het verzenden wat lang (maandag 14:30 besteld, donderdag 18:00 verzonden) en geen track 'n trace. En echt bereikbaar zijn ze niet want mijn mailtje hebben ze niet beantwoord en de telefoon is na 6 keer bellen ook niet opgenomen (met inachtneming dat ik onder de juiste tijden heb gebeld).
Maargoed, het rubber is er, foto's:
[afbeelding]
Duits handgemaakt rubberNote, ander type band dan de bovengenoemde voorband. Maar ik heb niet zoveel tijd als neobadmuts dus geen 30 foto's. Voor de X-King RaceSport Black chili (zonder hand made in germany logo
Daarover nog een mailtje gestuurd naar Continental met de vraag hoe dat zo kan komen
)
[afbeelding]
Nog even schoon gemaakt, cassette is met velgenreiniger (tja ik probeer ook maar wat) echt best wel netjes geworden!
Ik zou je echt aanraden om velgenreiniger voor je autovelgen te gebruiken, en verder nergens voor. Het is nogal agressieve rotzooi.
De route van Vlierden was trouwens zo'n beetje de saaiste hier in de omgeving maar is nu aangepast met allemaal single-track die ze over de heuveltjes hebben gecreëerd. Flink stuk constant heuveltje op en af met lekkere bochten erin.
Geen dankMBV schreef op zondag 23 september 2012 @ 23:46:
Maar I got the point, thank you captain obvious.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Wat op mijn cassette zou er beschadigd moeten raken? Het is geen bijzondere alu-legering maar gewoon staal. Ik heb echt geen flauw idee wat er mis mee is...? Zoals je ziet had ik er geen band op dus kan het niet het rubber aantasten. Misschien dat het de smerende werking teniet doet van de lagers in de naaf? Die heb ik naderhand opnieuw gesmeerd voor de zekerheid.MBV schreef op zondag 23 september 2012 @ 23:46:
[...]
Voor dit soort geklooi neem ik liever een dag dat ik er goed de tijd voor heb, dan dat ik het bekaf na een rit ga doenMaar I got the point, thank you captain obvious.
[...]
Weet je dat je officieel niet eens gewone ontvetter mag gebruiken op je cassette? En dan gebruik jij velgenreinigerIk gebruik muck-off ontvetter, dat zou overal veilig voor moeten zijn, en daarvoor deed ik het meestal met WD40. Cassette inspuiten met WD40, doekje erlangs, en schoon genoeg.
Ik zou je echt aanraden om velgenreiniger voor je autovelgen te gebruiken, en verder nergens voor. Het is nogal agressieve rotzooi.
EDIT:
Remmenreiniger, van hetzelfde laken een pak (loeie aggressief spul) kan je er wel voor gebruiken:
http://www.mountainbike.n...cassette+reinigen#p956261
[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 24-09-2012 18:47 ]
Verwijderd
Was mijn broeken na iedere rit, als ik naar de zaak fiets (enkele rit 27km) doe ik hem wel 2x aan die dag natuurlijk. En ik blijf het frisser vinden voor mijn broek om een onderbroek aan te doen.. net als in al mijn broeken trouwens.NoxiuZ schreef op zondag 23 september 2012 @ 23:08:
Het is de bedoeling dat je je fietsbroek weer was na het ritje héDan kan je wel blijven doorgaan met een onderbroek in je onderbroek om je onderbroek fris te houden
Overigens is het bordje weer terecht op Schoorl. Het beschrijft precies hoe ik vorig jaar op mijn bek ben gegaan na de afdaling in de remkuilen.
Yo dawg, I heard you like underwear..NoxiuZ schreef op zondag 23 september 2012 @ 23:08:
Het is de bedoeling dat je je fietsbroek weer was na het ritje héDan kan je wel blijven doorgaan met een onderbroek in je onderbroek om je onderbroek fris te houden
Shimano PD-M324 combipedalen en Five Ten Hellcat SPD schoenen zijn vandaag eindelijk afgeleverd
[ Voor 16% gewijzigd door Demo op 24-09-2012 19:34 . Reden: Productlinkjes toegevoegd ]
Juist wel met dit weer, altijd een uitdaging of je over een plas kan springen of er toch middenin zult landen.[b]Demoniac schreef op maandag 24 september 2012 @ 19:29: Al even droog geoefend, maar met dit weer haal ik het niet in m'n hoofd om te gaan fietsen! Maar zodra het weer het toelaat, ga ik omvallen met SPD leren fietsen.
Alleen het moment dat je volgas een plas door fiets die wat dieper blijkt te zijn waardoor je zeiknatte voeten krijgt vind ik altijd wat minder.
Ik zie het al voor me, Demo fietst lekker door de bagger, komt hij stil te staan want slipt hij achter door. Wil hij afstappen > error > VOL!!!!! met zijn bakkes in die bak modder.
Vragen de mensen thuis waarom zijn linkerhelft zwart is en de rest maagdelijk wit
Ik ben eigenlijk benieuwd wie er hier voornamelijk witte kleding heeft. Met mooi weer is het allemaal leuk en aardig, maar met dit weer is het een ramp! Voor de wasmachine dan. Wie houdt er eigenlijk rekening met modder als hij/zij een kloffie koopt? Ik kwam van de zomer toen er geen trainingen waren tijdens het shoppen een heel mooie witte broek en dito shirt met zwarte accenten tegen. Degenen die mijn fiets kennen weten dat dit erg goed matcht
Misschien binnenkort het kloffie van MTB-Noordwest kopen. Zwart met groen en niet saai.
Ik zal trouwens gelijk de foto's van mijn fiets in de TS zetten
En bedankt hè, nu kan ik mijn ontbijt van m'n laptop schrapen..NoxiuZ schreef op maandag 24 september 2012 @ 22:11:
Hahahahaha
Ik zie het al voor me, Demo fietst lekker door de bagger, komt hij stil te staan want slipt hij achter door. Wil hij afstappen > error > VOL!!!!! met zijn bakkes in die bak modder.
Vragen de mensen thuis waarom zijn linkerhelft zwart is en de rest maagdelijk wit![]()
![]()
![]()
Mag ik vragen waar je die schoenen gekocht hebt? Op internet of in een winkel? Ik wil schoenen liever eerst passen voor ik ze koop.Demoniac schreef op maandag 24 september 2012 @ 19:29:
[...]
Yo dawg, I heard you like underwear..
Shimano PD-M324 combipedalen en Five Ten Hellcat SPD schoenen zijn vandaag eindelijk afgeleverdAl even droog geoefend, maar met dit weer haal ik het niet in m'n hoofd om te gaan fietsen! Maar zodra het weer het toelaat, ga ik omvallen met SPD leren fietsen.
Heb een paar jaar geleden mijn Cannondale schoenen weggegooid omdat mijn fiets gejat was. Sinds 2 weken ben ik weer eigenaar van een mooie MTB (Cube LTD Race 29 model 2013)
Ben al effe aan het zoeken naar een paar mooie skate/fiets schoenen en die FiveTens zijn erg mooi. Fietsen zonder SPD's vind ik toch een stuk minder...
Weet iemand misschien nog meer merken die dat soort schoenen maken?
[ Voor 3% gewijzigd door Paling1 op 25-09-2012 09:04 ]
Mocht je er ook liever een wat ruimere broek bij hebben, zou je deze kunnen overwegen. Al is het eigenlijk niet meer dan een onderbroek-met-zeem met een zwembroek er overheen, die met twee bandjes nogal los aan elkaar zitten. Dus wat dat betreft kan je net zo goed een korte broek over een fietsbroek heen dragen.
[ Voor 5% gewijzigd door Demo op 25-09-2012 09:22 ]
En? Nog geprobeerd?Demoniac schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 07:10:
[...]
En bedankt hè, nu kan ik mijn ontbijt van m'n laptop schrapen..
Wat is de reden dat 'ze' bij downhillen nooit SPD of andere clip-on systemen gebruiken?
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Ik gok dat ze daar de vrijheid willen hebben om een beentje uit te steken. En daar trappen ze niet veel, SPD is natuurlijk fijner om te trappen en efficiënter te zijn. Als je alleen maar jezelf van een berg af gooit ga je vanzelf wel hard. En als je crasht is het fijn als je géén fiets tussen je benen hebt bungelenMBV schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:18:
Ik heb zaterdag een rondje bergschenhoek zonder SPD-pedalen gereden, maar dat is me erg slecht bevallen. Bij een van de sprongen bijna heel hard op m'n gezicht gegaan, omdat ik bijna mijn pedalen miste bij de landing.
Wat is de reden dat 'ze' bij downhillen nooit SPD of andere clip-on systemen gebruiken?
Ik raad je aan eerst een schappelijke huurfiets te proberen een paar keer en trek fietskleding aan, anders vind je het geheid niks.leejoow schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:27:
Nadat ik deze zomer bevangen ben door mijn racefiets, nu ook maar eens gaan kijken of ik een mountainbike wat vindKomende zondag ritje met wat vrienden gepland
Als het even kan met SPD rijden, als dat er niet is moet je je indenken dat het nog beter wordt
[ Voor 25% gewijzigd door Nox op 02-10-2012 01:24 ]
Waar mijn oog op rust op dit moment is een Cube Acid (2012 model). Kan ik met een mooie korting aan komen en schijnt een goede fiets te zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door leejoow op 02-10-2012 10:24 ]
Even wat anders: ik ben, zoals vaak met nieuwe hobby's, op het moment helemaal into biken. Heb veel gelezen over de werking van fietsonderdelen etc en wil ook met goed materiaal voor de dag komen. Maar daar gaat me toch een geld in zitten! Een helm kost zo 75 euro, fietspomp 25, schoenen hadden wat goedkoper gekund, maar daar ben je toch ook 80 kwijt voor fatsoenlijk spul, dan nog drie tientjes voor een set pedalen. Een broek met zeem en een fietsshirt daar leg je ook zo 100 euro voor neer.. Je bent zo 300 euro verder.
Gisteren bij de Duitsers wat onderdeeltjes en meuk besteld, ook weer 150 euro. En om nou te zeggen dat ik gek gedaan heb.. een extra ketting, spatbordjes, tasje, schoonmaak- en smeermiddeltje, binnenbanden.. allemaal spul wat je eigenlijk gewoon nodig hebt. Mijn vriendin begint er steeds twijfelachtiger bij te kijken..
[ Voor 70% gewijzigd door Demo op 02-10-2012 10:47 ]
Mijn advies is niet te duur kopen, maar ook niet te goedkoop. Had eerst kleding van cylcewear, maar dit voelde toch niet helemaal goed op wat langere tripjes. Dus daarna wat spullen van fox gekocht, niet veel duurder dan bij cyclewear ( was wel in de aanbieding, broek 30, shirt 30, handschoenen 15) en dat zit toch echt een heel stuk beter zeg. Wat ik heb geleerd is niet te overhaast, maar wel merk spullen kopen. Had een fietspomp bij de lidl gehaald, was ook in not time kapot. Toen bij crc de airwave gehaald en echt een superpomp. Onlangs de buitenbanden vervangen, waren versleten. Verwacht voor volgend seizoen iig een nieuwe ketting en als het een beetje tegen zit ook wat bladen. Heb nu dat mn voorrem niet helemaal goed is, als het goed is wat bramen wegvijlen, maar als het tegen zit nieuwe pads. Tsjah en zo blijft het door gaan
Edit: O ja, ben ook flink gevallen vorige maand, dus nieuwe helm (vertrouwde die oude toch niet, had productiedatum uit 2004, ook cyclewear), en binnenkort ook het shirtje vervangen.
[ Voor 6% gewijzigd door shenr op 02-10-2012 11:27 ]
Beentje uitsteken kan ik me slecht voorstellen, dat doe ik met SPD ook al erg snel. Zo snel dat ik soms denk 'waarom heb ik nou ook alweer uitgeklikt?' Dat van dat vallen kan ik me dan wel weer voorstellen, zonder fiets vang je jezelf een stuk beter op. Nadeel is dat je vervolgens je fiets in je nek krijgtNoxiuZ schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 01:23:
[...]
Ik gok dat ze daar de vrijheid willen hebben om een beentje uit te steken. En daar trappen ze niet veel, SPD is natuurlijk fijner om te trappen en efficiënter te zijn. Als je alleen maar jezelf van een berg af gooit ga je vanzelf wel hard. En als je crasht is het fijn als je géén fiets tussen je benen hebt bungelen
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Ik kom af en toe in Zuid Limburg. De route rond Snowworld in Landgraaf is ook echt vreselijk met heel gladde klei. Geloof me, dan ben je in Lage Vuursche echt niet zo slecht af.
Route van haaksbergen is op het moment te gek voor woorden
Ik zag laatst iemand die schoenen had waar de plaatjes helemaal in zitten en die je ook gewoon tijdens het fitnessen aan kan. Want voor de spinning begint wil ik vaak nog even wat krachttraining doen. Gewoon een trainingsbroek er overheen trekken anders staat het zo raar en gaan met die banaan.
[ Voor 5% gewijzigd door citruspers op 05-10-2012 16:46 ]
Overigens vanmorgen op de training viel het qua regen niet mee. Wat niet viel, dat lag in de vijfers.
Stukken gehad van echt 20-30 meter achter elkaar waterballet. Na twee keer proberen te ontwijken was het: fuck it, vies word ik toch wel.
Schoenen zijn waterdicht gemaakt aan de onderkant, dus die eeuh.. liepen niet 'leeg'. Letterlijk hoog water in mijn schoenen
Het was wel leuk om overeind te blijven in die plassen. Gang is alles alleen de vettige stukken aan de randen, die waren pas tricky. Glibberen en glijden alom met Racekings
Endomondo: http://www.endomondo.com/workouts/rbvkN42nu64
Mijn Five Ten Hellcats zien er prima uit, net als de meeste skate/BMX sneakers. Alleen zijn de zolen zo afgrijselijk stijf dat het voor geen meter loopt
Goed idee, ben vandaag toch de Vuursche in geweest en ben daarna maar naar m'n ouders gereden om de tuinslang te lenenKhaZ schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 12:22:
Ik hou tegenwoordig het volgende aan: als het geregend heeft, 3 dagen later pas gaan rijden op de Lage Vuursche anders is het allemaal over plassen heen proberen te springen, zit totaal geen tempo in..
Die zocht ik dus! Maar die zijn dus niet met verzonken plaatjes. Bestaan die eigenlijk wel? Heeft iemand anders ervaring met MTB-schoenen in de wasmachine gooien? We hebben hier de mother of all wasmachines staan (Miele van 1500 euroDemoniac schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 23:24:
[...]
Mijn Five Ten Hellcats zien er prima uit, net als de meeste skate/BMX sneakers. Alleen zijn de zolen zo afgrijselijk stijf dat het voor geen meter looptEn bij mij tikken de cleats dan ook op de vloer, alsof er een cowboy voorbij komt
Haha nee[...]
Goed idee, ben vandaag toch de Vuursche in geweest en ben daarna maar naar m'n ouders gereden om de tuinslang te lenenEr zat inderdaad totaal geen gang in, maar ik zat met een grijns van oor tot oor op de fiets en daar ging het uiteindelijk om
Als de modder eenmaal tot in je oren zit, maakt het toch niet meer uit.
Dat kan ik beamen ja, voor nergens problemen met crosskings en achter glijden met racekings. Vind het overigens niet waard om achter nog een crossking te monteren, ik vind dat glijden wel wat hebben. Goede training.TheLemon schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 23:21:
Vandaag weer eens sinds een lange tijd in Landgraaf gereden, dit keer naar Brunssum en Schinveld (lussen 1 en 3). Wat blijven dat toch fantastische routes, met name het zuidelijkste stuk (Brunssummerheide) is ercht leuk. Alleen is het met al die modder op mijn Racing Ralph's wel echt glibberen en glijden. Iets dieper profiel op het loopvlak zou waarschijnlijk stukken beter werken.
404leejoow schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 14:01:
Vandaag eerste tocht gereden op de MTB. Wat een verschil met een racefiets zegGelijk maar toegezegd een fiets te kopen
Endomondo: http://www.endomondo.com/workouts/rbvkN42nu64
Jawel hoor, alleen steken de plaatjes net wel/niet iets boven de zool uit, soms hoor ik ze niet tikken maar meestal wel. Ik trek m'n schoenen meestal thuis aan en rijd er dan mee naar de plek des onheils, dat gaat prima.NoxiuZ schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 23:40:
[...]
Die zocht ik dus! Maar die zijn dus niet met verzonken plaatjes. Bestaan die eigenlijk wel?
Blij dat ik een eigen appartement hebHaha neeAlleen het schoonmaken is kut. Ik kwam thuis en dan moet je dus in je blote tampeloeres het huis rondrennen naar de douche omdat je je fietsbroek niet aan wilt houden in huis. En van de kou wordt hij echt niet toonbaarder voor je huisgenoten
Klopt het trouwens dat remblokken afgrijselijk gaan piepen en knarsen als ze nat zijn? Als ik gister remde, klonk het als een oude trein
Mijn schoenen spuit ik meestal gewoon buiten af onder de hoge drukspuit. Nadat ik mijn fiets heb ontdaan van de ergste plakken modder ga ik er zelf nog even half onder staan.
Die schoenen zijn nu iets van 4 jaar oud en echt nog nooit in de wasmachine geweest.
Verkeerde link
Deze zou het beter moeten doen: http://www.endomondo.com/workouts/uEz3HtYPdGg
Iemand trouwens tips om moddervlekken uit een wit shirt te krijgen? Was misschien niet de meest slimme actie, maar nu is mijn mooie Radioshack shirt zwart geworden
Ach, V-brake blokjes heb ik ook wel in 1 dag zien verdwijnen. Het verschilt ook heel veel per type rem hoe erg het is, en hoe je ze hebt ingeremd maakt ook uit. Ik heb weinig klagen met mijn Hayes Stroker Trail.DJTimo schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 08:28:
Remblokken kunnen aardig herrie maken wanneer er natte tjak tussen de blokjes komt ja. Je zult soms ook iets aan remkracht inleveren (tijdens het rijden) en de levensduur wordt er niet beter van, maar het is inherent aan door de blubbber raggen.
Doe ik ook. Ik moet wel zeggen dat ze er ooit mooier uit hebben gezienMijn schoenen spuit ik meestal gewoon buiten af onder de hoge drukspuit. Nadat ik mijn fiets heb ontdaan van de ergste plakken modder ga ik er zelf nog even half onder staan.
Die schoenen zijn nu iets van 4 jaar oud en echt nog nooit in de wasmachine geweest.
[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 08-10-2012 09:45 ]
ZTR-Crest velgen met American Classic-naven, vooraan een Mountain King 2.2 en achteraan een X-king 2.2.
Zeer veel grip in de modder, relatief lage rolweerstand op asfalt.
Velgen wegen om en bij de 700gr minder dan mijn vorige velgen en dat is ook vrij hard merkbaar
Heb hier geen ervaring mee. Maak mijn MTB schoenen als ze echt vies zijn schoon met de hogedruk reiniger.NoxiuZ schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 23:40:Heeft iemand anders ervaring met MTB-schoenen in de wasmachine gooien?
[ Voor 12% gewijzigd door Faxe op 08-10-2012 14:31 ]
Direct erna wassen. Ik heb mijn jack in de week gezet, 40c en beetje biotex. Half uur max! Te lang en het trekt het er weer in.leejoow schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 08:36:
[...]
Verkeerde link![]()
Deze zou het beter moeten doen: http://www.endomondo.com/workouts/uEz3HtYPdGg
Iemand trouwens tips om moddervlekken uit een wit shirt te krijgen? Was misschien niet de meest slimme actie, maar nu is mijn mooie Radioshack shirt zwart geworden
Wassen en daarna is hij niet zwart maar wit is anders. Het is een mtb shirt... heb je ooit een schilderspak gezien dat netjes wit was?
Maar ik wou hem nog op de racefiets aandoen *pruillip*NoxiuZ schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 17:59:
[...]
Het is een mtb shirt... heb je ooit een schilderspak gezien dat netjes wit was?
Verwijderd
Om modder kwijt te raken zet ik vaak de douche of tuinslang op m'n shirt, met voldoende druk. Is zo gepiept, zand/modder uit je zeem ben je veel langer mee bezig.leejoow schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 08:36:
Ik was een weekje in Italië aan het Comomeer en ik kon de kriebels om te gaan fietsen niet onderdrukken. Ik had echter niets meegenomen aan fietsspullen, dus het was een beetje improviseren. Heb gelukkig een mountainbike kunnen lenen van iemand hier uit het dorp en ben daarmee op pad geweest. Later die week heb ik nog een keer tijd vrij gemaakt en toen heb ik van de beheerder op het vakantiepark een mountainbike kunnen lenen (fietsverhuur was overal dicht omdat het al buiten het vakantieseizoen was). Helaas dus niet met de klikschoenen en goede fietskleding, maar gelukkig wel gewapend met een mobiele telefoon voor de Strava log en de foto's..
Heb afgelopen dinsdag een klim gedaan van het dorpje Gera Lario naar San Bartolomeo en daarna nog een klim naar een bergtop iets verderop die ongeveer even hoog was.
San Bartolomeo (1170 meter hoog)
Berg iets verderop (1260 meter hoog)

Klik hier voor Strava stats.
Zaterdag was het weer prachtig weer en ik had eerder die week al mijn zinnen gezet op een klim van de buitencategorie, van Domaso bij het meer (200 meter) naar de Monte Pighee/Tabiadello (klein bergdorpje op bijna 1100 meter). Dit is een klim van ongeveer 9,6 kilometer met een gemiddeld hellingspercentage van 8,5% en ik had me als doel gesteld om daar als snelste boven te zijn. En dat is gelukt met een tijd van 48:48
Het is wel even afzien en tijdens het klimmen denk je soms wel eens: waar ben ik mee bezig.... Maar als je dan boven bent en je dat prachtige uitzicht krijgt is de beloning en voldoening nog vele malen groter. Op deze klim kwam ik tijdens het afdalen nog meer mountainbikers tegen. Het mooie van deze klimmetjes is dat ze naar kleine bergdorpjes of uitzichtpunten gaan waar bijna geen mens komt. Je kunt dus heerlijk in alle rust omhoog fietsen zonder dat er om de haverklap auto's langs moeten. Echt een aanrader voor wie graag klimt

Klik hier voor de Strava uitdraai..
Goud is geen geld
Klopt, iedereen had er last van. Als het nat is gaan ze bij mij een beetje ratelen, alsof er een braampje tussen zit. En als ik rem doe ik het op modder goed hard dan maken ze niet zoveel herrie en blokkeer ik liever mijn wiel dan een half blokje weg te slijten.Demoniac schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 07:17:
[...]
Jawel hoor, alleen steken de plaatjes net wel/niet iets boven de zool uit, soms hoor ik ze niet tikken maar meestal wel. Ik trek m'n schoenen meestal thuis aan en rijd er dan mee naar de plek des onheils, dat gaat prima.
[...]
Blij dat ik een eigen appartement hebOp de drempel alles behalve mijn broek uitgedaan, de meeste opgedroogde prut van m'n benen geklopt en toen achter de voordeur de broek op de deurmat gegooid
Klopt het trouwens dat remblokken afgrijselijk gaan piepen en knarsen als ze nat zijn? Als ik gister remde, klonk het als een oude treinNa het afspoelen van de fiets en een uurtje drogen was het gelukkig weer over.
Tijdens modder kan het echt hárd gaan met die schijfremmen. Je moet alleen wat harder knijpen voor dezelfde remkracht.
Ik doe wel vaker schoenen in de wasmachine. Heeft er zo'n apart programma voor. Werkt echt enorm goed. Van Limmerkermis naar 2 dagen oud in een uurtje. En als je weet hoe het bij ons op de kermis er aan toe gaat...Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 19:48:
Schoenen in de wasmachine.. hoe kom je er opMoest er wel om lachen.. tis modder, dus onder de kraan, afwasborstel (nieuwe, apart houden) er overheen schrobben en ze zijn schoon.
@ Hierboven;
Mazzelpik. Beetje stof afvegen en klaar!
Achterkant heb ik ook een Race King om liggen, maar achter wat glijden en doen is prima.
Ook het idee dat m'n trapaslagers op zijn. Kraken als een gek, dus daar gooi ik na 5 jaar ook maar een nieuw setje in.
http://www.bikemap.net/ro...oom=14&maptype=ts_terrain
http://hawvie.deviantart.com/
X-King 2.4 voor, Raceking 2.2 achter. Ideale combi voor het hele jaar door imho. Laatst uitgebreid getest in modderige omstandigheden. Voor grip, achter beetje glijden. 2.4 is niet zo heel breed, net een paar millimeter breder dan je 2.2 achterpjlgt schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:27:
Gisteren rondje getrapt en in de dikke blub komt de Race King aan de voorkant toch net even wat grip tekort. Wat is wijsheid, Mountain King of X-King aanschaffen?
Achterkant heb ik ook een Race King om liggen, maar achter wat glijden en doen is prima.
Ook het idee dat m'n trapaslagers op zijn. Kraken als een gek, dus daar gooi ik na 5 jaar ook maar een nieuw setje in.
Mountain kings zou ik nemen als je de banden alleen voor de herfst en winter gebruikt, maar dan zou ik achter die er ook op leggen. Wil je allround ga je voor de licht rollende X-king met toch extra grip.
Misschien nog wel een beter alternatief voor je, Skoe-zie?
Op het moment ben ik op zoek naar een 9 speed XT Shimano ketting en tandwielen achter. Iemand nog tips waar ik deze voor een mooie prijs op de kop kan tikken?
https://www.bike-componen...fach-Verschleissset-.html : 66 euro + 6 euro verzendkosten
http://www.12gobiking.nl/onderdelen/cassettes : vlak bij den haag, maar de prijs kan ik je niet vertellen i.v.m. kapotte site.
Ik heb pas een roestvrije KMC 9-speed ketting gekocht om uit te proberen. Ben benieuwd of dat een beetje werkt, zal wel schelen met de pekel straks.
Kan je gelijk mijn Titus (staat te koop) even weghalen en mijn nieuwe Rocky erbij zettenjules schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 10:47:
Vanwege ziek zijn was ik niet zo veel op GoT het afgelopen jaar. Zojuist de SP weer eens geupdated.
De ene lbs kon alleen nog maar deore/lx 9 speed leveren en via zijn webshop wellicht wel nog XT voor een redelijke prijs. De andere lbs verkocht alleen maar volgens adviesprijs: ~€100,-MBV schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:02:
bike-components.de, bike-discount.de, 12gobiking.nl als je het zelf wilt ophalen.
https://www.bike-componen...fach-Verschleissset-.html : 66 euro + 6 euro verzendkosten
http://www.12gobiking.nl/onderdelen/cassettes : vlak bij den haag, maar de prijs kan ik je niet vertellen i.v.m. kapotte site.
Zojuist op Bike2build gekeken, kom ik uit op rond de ~€80,-. Is het prettig bestellen in .de? Weinig ervaring mee iig.
Heb je nog wat details van die Rocky?zonoskar schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:25:
[...]
Kan je gelijk mijn Titus (staat te koop) even weghalen en mijn nieuwe Rocky erbij zetten
Die pech had ik ook een keer toen ik mijn eerste "goeie" MTB een half jaar had. Maar komt het consequent voor bij Ultegra kettingen?TheLemon schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:06:
Ik heb wel een tip voor je: XT/Ultegra (zelfde) kettingen niet kopen. Ik heb er laatst één gebroken zonder gekke dingen te doen en je leest veel meer verhalen over gebroken (Ultegra)/XT kettingen. Je kan beter een SLX/105 ketting pakken of een goede KMC ketting. Sowieso heeft KMC als voordeel dat er een missing link bij zit, ipv die wegwerp pinnetjes van Shimano.
Ik heb pas een roestvrije KMC 9-speed ketting gekocht om uit te proberen. Ben benieuwd of dat een beetje werkt, zal wel schelen met de pekel straks.
http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=14&t=88349 Genoeg details?jules schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:29:
Heb je nog wat details van die Rocky?
Dit topic is gesloten.
![]()