Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.292 views

Onderwerpen

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-11 16:48

KoffieNT

banaan

Zou iemand nog even kunnen kijken welke ik nodig heb voor de vervanging van mijn plastic ring op mijn voorvork?

https://www.bike-componen...t/c483_Bits---Pieces.html

Ik zie een hoop dingen die lijken op het onderdeel wat ik moet hebben, maar ik weet niet wat de verschillen zijn.

Nog een vraag: Van de ketting op mijn oude mtb mis ik 2 ringetjes die tussen de ketting zitten. Deze ben ik verloren met het schoonmaken van de ketting. Iemand een idee hoe ze heten en/of waar ik ze kan vinden? Op de duitse site hebben ze wel de linkjes, maar niet die ringetjes die daar tussen moeten.

:D

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Die fork crown weet ik niet.

Over je ketting: die in de webshop zijn geen gewone linkjes, maar verbindingsschakels, zonder ringetjes dus. Bij die bovenste krijg je denk ik alleen de breekpennetjes en niet dat stukje ketting wat erbij staat. Losse schakels of stukjes ketting is volgens mij niet los te koop.
Als je in de buurt van Utrecht woont, hebt ik misschien nog wel een kort stukje ketting over voor je, anders misschien een andere tweaker? Bij inkorten van een nieuwe ketting heb je altijd wel wat over als het goed is.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:15
De fork crown is afhankelijk van je lagers/balhoofd.
Je kunt dus niet zomaar zeggen welke jij nodig hebt.
Bepalend is oa de hoek van de binnenkant van je lagers, bijv. 36 of 45graden.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 15:09
Ringetjes tussen je ketting, bedoel je het 'rollertje' dat contact maakt met de tandwielen? Met een ringetje verwacht ik iets van 1mm dik, en die zit niet in een MTB-ketting. Ik zou zeggen: koop een nieuwe ketting, kost 10-20 euro (bij de LBS een Deore ketting, in Duitsland een XT voor hetzelfde geld). Haal daar 2 schakeltjes vanaf, en je hebt direct je vervangende ketting voor als je huidige versleten is.
Als je de 10 euro niet kan missen, PM me maar, ik heb nog een stukje SRAM-971 liggen.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Gisteravond met de club een voorbereidingsrit gedaan voor de 24uurs van over 2 weken. Blijft toch geweldig om in het pikkedonker door het bod te racen. Lampies aan en gaan. :)

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

@TheLemon en MBV: Ik bedoel inderdaad die rollertjes. Ik zal dan een nieuwe ketting kopen :), bedankt iig.

Het ringetje ga ik nog effe uitzoeken.

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Tot dusver de poging om weer te gaan mtb'en, 3 keer lek gereden in de Serra da Estrella in Portugal. Tripje eindigde met een pickup truck offroad terug rijden. Hadden maar spullen bij voor 2 banden te vervangen. Rij normaal nooit lek, nu dus 3 keer binnen 800 meter allemaal stootlek met 4 bar in de bandjes. Scherpe stenen daar.

High Powered Madness

• Roet
  • Laatst online: 17:09
4 bar, dat is nogal wat. Ik rijd tegenwoordig met 1.8! Vanwaar zoveel bar? Hoe meer spanning, hoe sneller stootlek dacht ik zo?

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:41
dalus schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:37:
allemaal stootlek met 4 bar in de bandjes. Scherpe stenen daar.
Veel bar = veel lek.
En weinig comfort.
Perfect op de straat, minder in een stenenwoestijn.

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ik rij ook met 4 bar. Ik vind het juist comfortabeler, een 'hard ride'. Met slappe (slappere) banden merk ik dat de fiets wat meeveert en dat vind ik helemaal niet fijn in bochten. Ik heb in het verleden heel wat lekken, gehad maar nu al een tijdje niet meer! (wedden dat ik morgen lek rij omdat ik dat nu zeg :D)

Zal idd ook schelen dat ik 99% op de weg rijd.

• MBV
Houden jullie er rekening mee dat je velgen waarschijnlijk maar 3 bar aankunnen? Met 4 bar heb je trouwens vaak veel minder grip, veel meer rolweerstand (op andere oppervlakken dan glad asfalt natuurlijk ;), enzovoort. Schwalbe heeft daar onderzoek naar gedaan, scheelt fors.
Maar met 4 bar zal je minder stootlek rijden. Stootlek is immers dat iets van buitenaf door je band heen je velg raakt, bij 4 bar is dat zo goed als onmogelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 29-08-2012 18:22 ]

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Reden eerst met minder druk totdat de banden werden gefixed. Scherpe stenen en lage druk is helaas ook stootlek voelde de stenen de velg raken, band was aan twee doorboort met 1.8bar en met ~3.5bar/4bar zelfde resultaat gewoon simpelweg te scherpe stenen in een afdaling.

Zelf rij ik het liefst ook gewoon op lagere druk om de genoemde voordelen. Zal eens kijken of ik wat pics kan maken van de ondergrond, alleen maar scherpe hoeken op de stenen. Kennelijk is dan ook bij hoge band druk stootlek mogelijk neer komen precies op een scherpe punt. Waren ook gaten van 5 tot 8mm

High Powered Madness

• Jegapia
  • Laatst online: 10-08 10:34
MBV schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 18:20:
Houden jullie er rekening mee dat je velgen waarschijnlijk maar 3 bar aankunnen? Met 4 bar heb je trouwens vaak veel minder grip, veel meer rolweerstand (op andere oppervlakken dan glad asfalt natuurlijk ;), enzovoort. Schwalbe heeft daar onderzoek naar gedaan, scheelt fors.
Maar met 4 bar zal je minder stootlek rijden. Stootlek is immers dat iets van buitenaf door je band heen je velg raakt, bij 4 bar is dat zo goed als onmogelijk.
Hoe weet je hoeveel bar je velgen aankunnen? Ik fiets namelijk met een tweedehandsfiets en ik zou geen flauw idee hebben hoeveel die velgen kunnen hebben.

Ik leg er namelijk zowel mijn mountainbike banden als mijn koersbandjes (1.3") op en die laatste zet ik gewoon op 6 bar en in al die jaren nog nooit problemen gehad.

(De velgen zijn racelites tubeless ready van Bontrager (zitten op een Trek 8900 van enkele jaren oud), als dit voor de sommigen iets zou zeggen)

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

4 bar in mountainbike banden is alleen hier maar goed voor:

Offroad stuitert het zoveel dat je amper grip hebt op hobbelige paden, laat staan grotere stenen..

Goud is geen geld

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:05

Nox

Noxiuz

Ik vind tussen de 2 en 2,5 wel erg fijn. Met 1.6-8 heb ik soms kans dat de band dubbel klapt waardoor je kans hebt op een snake-bite.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• pjlgt
  • Niet online
Om en nabij 1.6 voor en 1.8 achter om het gehobbel tegen te gaan. Lekker veel grip met de RaceKings. Lekke banden heb ik nooit (even afkloppen)

Zit er nu wel over te denken om tubeless te gaan rijden. Toch maar eens zo'n setje kopen om te proberen. Is het niets, dan druk ik er gewoon weer latex Michelins in.

• MBV
Goh, ik rijd nog altijd met ongeveer 1 bar... Maar maximaal 2 bar lijkt nog op MTB-druk. 4 bar niet meer.
Jegapia schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:48:
[...]

(De velgen zijn racelites tubeless ready van Bontrager (zitten op een Trek 8900 van enkele jaren oud), als dit voor de sommigen iets zou zeggen)
1e hit op google voor 'bontrager racelite specs':
http://media.bontrager.co...trager_Tire_Pressures.pdf

PSI naar bar mag je zelf omrekenen.

[ Voor 84% gewijzigd door MBV op 30-08-2012 14:25 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-11 09:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Whoo, gisteren mijn Cube Attention opgehaald en de eerste kilometers gemaakt. Heerlijk, vanavond maar weer een rondje doen.. Komend weekend moet mijn vriendin toevallig in Arnhem zijn, dus dan kan ik daar meteen het bos in! :D

edit:
Omdat we hier toch een stel geeks bij elkaar zijn..

Wat is jullie favoriete rit-registratie-app? Ik heb op dit moment MapMyRide, Endomondo en Strava op mijn telefoon staan, maar kan nog niet echt duidelijk voor- of nadelen zien tussen de verschillende apps. Ik denk dat het vooral de community eromheen/de mogelijkheden van de website zijn..

[ Voor 50% gewijzigd door Demo op 15-11-2012 09:30 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• TheLemon

TheLemon

MBV schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:21:
Goh, ik rijd nog altijd met ongeveer 1 bar...
Da's wel weinig, op wat voor banden rij je precies? Die hebben ook een min tyre pressure en ik kan me niet voorstellen dat dat 1 bar is. Of weeg je 45kg?
Zelf vind ik vooral voor een spanning van minder dan 1.8 echt te slap, dan vouwt de wang dubbel in bochten en stuurt het erg zwaar. Achter slap is lekker voor tractie op steile klimmen, maar voor laat ik de vork liever zijn werk doen en mag die band ietsje harder van mij.

• Jegapia
  • Laatst online: 10-08 10:34
MBV schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:21:
Goh, ik rijd nog altijd met ongeveer 1 bar... Maar maximaal 2 bar lijkt nog op MTB-druk. 4 bar niet meer.

[...]

1e hit op google voor 'bontrager racelite specs':
http://media.bontrager.co...trager_Tire_Pressures.pdf

PSI naar bar mag je zelf omrekenen.
Die pdf gaat toch over de banden? Dat is ook een simpele, staat er overal op maar dat velgen maar tot 3 bar gaan (in de meeste gevallen) had ik nog niet van gehoord.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• MBV
Hmm, even niet goed genoeg opgelet :) Ik heb op mountainbike.nl wel eens een wiel te koop zien staan met een gescheurde velg, met de opmerking erbij dat dat kwam door te hoge druk.

Even dan een ander wiel als voorbeeld: Shimano XTR 400kPa = 4 bar max.
http://techdocs.shimano.c...74395181679&bmUID=i_vcyiX
Linkje met de tekst "SI-4B60C " aanklikken
TheLemon schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 17:35:
[...]

Da's wel weinig, op wat voor banden rij je precies? Die hebben ook een min tyre pressure en ik kan me niet voorstellen dat dat 1 bar is. Of weeg je 45kg?
Ik weeg 65kg, en rijd op NN/RR 2.25. Als ik die oppomp naar de minimale druk heb ik geen grip in mul zand etc. Ja, ze wringen wat in de bochten, maar dat vind ik minder erg dan eruit vliegen.
Toen ik aankwam bij Verbier (via mtb-clinic) had ik ze op 1.2 bar o.i.d., de gids voelde er eens aan en zei direct dat hij nog zachter moest. Niet gedaan, geen zin in banden plakken ergens bovenop een berg vanwege snakebite (wat ik de week ervoor nog had gehad bij ongeveer 1 bar).

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 31-08-2012 09:31 ]

Verwijderd

als ik niet met me mtb off the road ga dan heb ik de banden op 4.5 bar

• MBV
Op asfalt merk ik geen verschil tussen 3 bar en harder. Het maakt dan meer uit om er wat gladders onder te leggen (Marathon XR) dan ze nog harder op te pompen :) Als je niet off-road gaat, waarom zou je dan uberhaupt noppen onder je fiets doen?

[ Voor 20% gewijzigd door MBV op 01-09-2012 16:34 ]

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 15:25:
als ik niet met me mtb off the road ga dan heb ik de banden op 4.5 bar
Oef.. Misschien toch een idee om te leren rijden met lagere druk.
Ik geef toe. Ik reed ook altijd met hoge bande spanning. Maar nu ik eenmaal een jaartje met lage bandenspanning rijd. Wil ik niet meer harder als 2.5 Bar.

Fietst misschien even zwaarder. Maar train je wel weer je beentjes ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Marsjee op 01-09-2012 21:41 ]

Verwijderd

Marsjee schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 21:40:
[...]

Oef.. Misschien toch een idee om te leren rijden met lagere druk.
Ik geef toe. Ik reed ook altijd met hoge bande spanning. Maar nu ik eenmaal een jaartje met lage bandenspanning rijd. Wil ik niet meer harder als 2.5 Bar.

ja dat zal ik proberen als ik off the road ga dan fiets ik wel op 2.5 bar :p

• MBV
Marsjee schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 21:40:
[...]

Je fiets lichter, tenminste, als je niet op asfalt rijdt. Je banden vangen de vervorming van kiezels, boomwortels, en andere hobbels op waardoor je makkelijker over het terrein rolt. Als je je banden op 4 bar hebt moet bij elke hobbel je hele fiets worden opgetild, of de grond worden ingedrukt. Dat kost allebei meer energie dan een beetje vervorming van je band.

Ik kan helaas het grafiekje niet meer vinden waarin dezelfde band op verschillend terrein is getest op rolweerstand bij verschillende druk.

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 02-09-2012 14:21 ]

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Ik weet dat het lichter rolt op niet-asfalt. Maar dat neemt niet weg dat 4.5 te hard is. Ook voor asfalt.
Vandaar dat ik zei, gewoon minder druk. Is even wennen op asfalt, maar wel positief voor je training :D

[ Voor 49% gewijzigd door Marsjee op 02-09-2012 17:24 ]

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:18
Maat van me heeft vandaag 60km op 1,2 bar gereden. Schwalbe nobby nic, 2,35, latex, 29".
Moest gelijk aan deze thread denken, dus zelf ook geprobeerd op zn bike: ging prima.
Mijn banden op 2,2 leken daarna wel steenhard...

• Roet
Wordt het niet eens tijd dat jij die Flux inruilt voor een 29er eigenlijk, dnhelle? Je rijdt al een behoorlijke tijd op de Flux, waar overigens niets mis mee is hoor begrijp me niet verkeerd.

• MBV
@dnhelle: waarom laat je dan niet gewoon wat lucht uit je eigen banden lopen? :P Ik heb mijn banden voor mijn doen nogal hard gelaten vandaag, +/- 2 bar voor en 1,5 bar achter (volgens m'n vorkpomp, bij lage druk slecht af te lezen). Ik vond het niks, maar ik ga het nog een keer overdoen zodra ik mijn remmen heb ontlucht. Die doen het niet zoals het hoort (waarschijnlijk lucht achter de pistons) wat ook niet helpt voor het vertrouwen.
Volgende week denk ik dat ik bij Bergschenhoek 2 rondjes ga rijden, 1 rondje op 2 bar, 1 rondje op bijna-lekke-band druk.

Vandaag kwam ik trouwens een rijtuig met 4 paarden op de MTB-route daar tegen, da's best even schrikken voor allebei de partijen. Meneer dacht dat het een fietspad was, en dat hij daar dus wel mocht rijden. Later kon ik hem op het bordje wijzen waar stond dat zelfs ruiters niet mochten...
Even later zag ik ze die middelste bult op rijden vanaf de kant van de skiberg, best imposant om 4 van die paarden een +- 30% helling te zien nemen.

• dnhelle
@Roet valt over te denken, maarja, de pecunia's he ;-) Interesse? Al is een flux niet echt iets wat snel 'uit' is.
@ mbv ik rijd 2.1 inch op 26 zonder latex. Met mijn gewicht is sub 2 bar plakken geblazen...

• Demo

Demo

Dit weekend voor het eerst het bos in geweest.. zaterdag 33 km gefietst tussen Arnhem/Oosterbeek/Schaarsbergen, heerlijk! Een deel van de route daar gevolgd, maar toen ik die kwijt was, maar gewoon wat paadjes gevolgd. Gisteravond ook nog even 10 km gedaan bij Zeist, was wel leuk maar totaal geen hoogteverschil.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Roet
dnhelle schreef op zondag 02 september 2012 @ 23:19:
@Roet valt over te denken, maarja, de pecunia's he ;-) Interesse? Al is een flux niet echt iets wat snel 'uit' is.
@ mbv ik rijd 2.1 inch op 26 zonder latex. Met mijn gewicht is sub 2 bar plakken geblazen...
Ik heb nu een 29er hardtail en ik zit zelf te wachten op de Titus 29er carbon rockstar/racer-x. Woon weer een jaartje thuis dus dat scheelt in de pecunia's gelukkig. Ik hoop op een goede head-angle zodat deze lekker speels blijft. Dat merk ik bij mijn huidige hardtail ook, heb eigenlijk qua stuurgedrag niet het gevoel dat ik er op achteruit ben gegaan. Een 26 hoef ik niet meer ;). Heb de oude 26er nog overigens, voor als het echt slecht weer is.

Toen ik mijn 26er voor de eerste keer in 5 jaar naar de LBS bracht om een checkup te laten doen zodat ik hem met een goed gevoel kon verkopen danwel inruilen, zei de LBS al dat hij hem niet wilde vanwege de wielmaat, die raakt hij nagenoeg niet meer kwijt.

@Demoniac:
Probeer ook eens de route van Lage Vuursche/Soest. Die is best lang en ook wel vermakelijk vind ik. Wel goed om te horen dat je je hebt vermaakt!

[ Voor 10% gewijzigd door Roet op 03-09-2012 09:02 ]

• dnhelle
Dat scheelt inderdaad een hoop, Roet. Mooie vervanger hoor, die Titus.
Kijk ook eens naar Pyga Industries, de 'successor' van Morewood Cycles.

Ik ben er altijd van overtuigd dat je met 'kopers-ogen' naar je eigen fiets moet kijken. Het enige wat er dan aan schort, is een recente wielset (deze is inmiddels weer 7 jaar oud) een recente crank (ook alweer 5jr oud) en een redelijk out-dated veerweg-systeem, al kan ie nog altijd met de meest recente systemen mee.

Mocht ik er dus op een gegeven moment over denken om een smak geld ertegenaan te gooien, zal het de vraag zijn of het een inruiler met beperkte bijleg gaat worden tov. een 29-HT met ca. 120mm upfront, of toch een upgrade met goede wielen, drivetrain (2x10) en dropper-post.

• Roet
Ik wil wel een carbon 29er fully, heb een carbon fetish :$. Voornamelijk iets tussen de oren en vanwege de vorm. Een Jet RDO kan mij bijvoorbeeld een stuk meer bekoren dan een Sultan, hoe goed de Sultan ook technisch in elkaar zit.

Ik heb overigens geen haast, vandaar dat ik nog steeds wacht op de Titus, want de 29 hardtail met lage bandenspanning biedt al een hoop meer comfort. De Titus vind ik een mooie vorm hebben en qua prijs ook wel aardig aantrekkelijk, als ik zo kijk naar de prijzen van de huidige fietsen die ze hebben. Ik kan ook wel simpel een AMS100 kopen maar dat is toch zo standaard, dat is mijn hardtail al ;).

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Carbon 29er fully met 100mm veerweg: Rocky Mountain Element 999 RSL (of de 970 is misschien wel een betere deal)! Echt een fijnere fiets ga je niet vinden (IMHO). Of die Titus daarbij in de buurt komt is nog maar af te wachten.

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 03-09-2012 10:03 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
@Demoniac: route van Lage Vuursche is veel leuker. Route van Zeist is inderdaad saai. Er liggen veel leukere paden vlakbij (Austerlitz/Maarn/Den Treek) Ik weet niet of je een gps hebt? Anders een keertje meefietsen. http://www.endomondo.com/workouts/87953869

[ Voor 3% gewijzigd door willy1986 op 03-09-2012 10:30 ]

• MBV
dnhelle schreef op zondag 02 september 2012 @ 23:19:
Pak dan 2.2-inch breed, en doe er een sapje in?

• Roet
zonoskar schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:52:
Carbon 29er fully met 100mm veerweg: Rocky Mountain Element 999 RSL (of de 970 is misschien wel een betere deal)! Echt een fijnere fiets ga je niet vinden (IMHO). Of die Titus daarbij in de buurt komt is nog maar af te wachten.
Klopt, ik betwijfel zelf ook of de Titus wel zo top gaat worden als bijvoorbeeld een Jet RDO of een RM 999. Dat hij zo lang in ontwikkeling is en al meer dan een jaar is uitgesteld, vind ik niet bepaald een goed teken. De ontwikkelomgeving bij Titus/Planet-X/On One komt een beetje amateuristisch/ongestructureerd over op mij de laatste tijd.

De Jet RDO en RM 999 zijn erg gaaf. Ik wacht de eerste ervaringen met de Titus af en afhankelijk daarvan beslis ik. Als hij niet tegenvalt wordt het de Titus, anders vrees ik toch dat het een Jet RDO wordt. Dat veersysteem heeft zich ook bewezen en de LBS levert deze fietsen ook. Dat maakt het voor mij ook een stuk praktischer ten opzichte van de RM. Heb wel gezien dat jij er erg blij mee bent en volgens mij niet geheel onterecht! Zag ook laast wat reviews ervan verschijnen en er waren weinig negatieve geluiden.

• Demo

Demo

willy1986 schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:30:
@Demoniac: route van Lage Vuursche is veel leuker. Route van Zeist is inderdaad saai. Er liggen veel leukere paden vlakbij (Austerlitz/Maarn/Den Treek) Ik weet niet of je een gps hebt? Anders een keertje meefietsen. http://www.endomondo.com/workouts/87953869
Ik had op MTBRoutes al gelezen dat 'ie niet zo spannend was, maar ik kwam rond 19:00 vanaf Arnhem naar Utrecht en wilde nog eventjes een paar kilometer trappen voor het donker werd. Woensdag heb ik vrij om mijn vriendin weer op te halen bij Arnhem, vanwege spullen kan de fiets dan niet mee dus ik denk dat ik dan 's ochtends naar Lage Vuursche rijd.. :) Man, wat is dat fietsen verslavend!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-10 21:41

Krentenbol

Prutz0r

Goedendag allen. Ik zit sinds een paar weken op kamers in Elst (tussen Arnhem en Nijmegen) en kom oorspronkelijk een stuk westelijker vandaan. Afijn, ik heb een oude Giant mountainbike meegekregen en nu ik toch in een mooie omgeving zit, leek het mij leuk om te beginnen met fietsen. Die fiets heeft nog wat werk nodig (alle spaken zijn verroest en de kabel naar de achterversnellingen is gebroken), maar rijden doet hij wel. Even met WD-40 aan de slag en die kabel vervangen en ik ben al zo ver als mijn budget toelaat :+ Nu heb ik een paar vraagjes:

-Wat zijn hier leuke routes?
-Gebruiken jullie een helm? Is dit aan te raden? Mij lijkt van wel
-Mijn voorblad heeft soms nogal moeite van van zijn 2 naar zijn 1 te gaan en andersom. Hoe kan ik dit fiksen? Ben wel handig, maar heb geen verstand van derailleurfietsen.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• MBV
Routes: Zat, kijk op mtbroutes.nl. En ga anders een keer mee met mtbclinic.nl, die geven daar MTB-les :)
Helm: altijd zodra ik het bos in ga. Ik raad het je aan, zeker zonder ervaring.
Voorblad: hoogte en verdraaing van de kooi (dat ding waar de ketting doorheen gaat) moet goed zijn, maar gezien de rest van je fiets gok ik dat het hopeloos is. Wees gerust: in het bos heb je bijna alleen je middenblad nodig :)

• Demo

Demo

Ik was erg blij met mijn helm, heb in die paar kilometers die ik door het bos gemaakt heb, al behoorlijk wat takken gekopt :P

• MBV
Dat ook ja! maar zonder helm had je ze niet geraakt :P

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:05
Fietsbril is ook heel belangrijk vind ik, zeker op de wat begroeidere trails.Ik heb genoeg krassen van takken op m'n armen en kreeg een tijd terug een tak in mn keel die een redelijk wondje achter liet, als die in mijn oog was gekomen was ik denk ik niet erg blij geweest....

I'm a photographer, not a terrorist

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-10 21:41

Krentenbol

Prutz0r

Ik ben net even gearloos naar de Rijkerwoerdse plassen gegaan en heb 2 rondjes gedaan. Is me prima bevallen moet ik zeggen. Ik heb nog niet alle stukjes off-road meegepakt omdat ik te laat zag dat het kon, maar heb wel 't tweede rondje even opgenomen :) http://www.endomondo.com/workouts/88451818 Nu even kijken wanneer ik weer tijd heb om nog een paar rondjes te doen :Y)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• ConZito
  • Laatst online: 11:40
Heb vandaag via via een nieuw frame direct uit de fabriek in m'n bezit gekregen. Hardstikke leuk allemaal, maar m'n oude fiets is zeker een jaartje of 8 oud dus alles is weer nieuw voor me.

Ik zal morgen nog even wat foto's plaatsen om het allemaal te verduidelijken. Hoe dan ook, als ik het goed begrijp moet een Hollowtech II van Shimano met bijbehorende bottem bracket (68mm) passen in alle nieuwe frames. Bracket breedte is 68mm, schroefdraad zit erin, is iets van 33mm. Verder zitten er cups in het frame van 44mm voor het balhoofd (die moeten er dus uit als ik het goed begrijp), dus ik kan dus een semi-integrated (press-fit) balhoofd gebruiken. De vork die ik ga gebruiken is een normale 1 1/8" Rond Magura.

Plan is om een vrijwel ongebruikte 6 jaar oude Shimano XT groep er weer op te zetten, met als kanttekening dat er dus wel een nieuw bracket en crankset moet komen, die heb ik namelijk niet.

Vergeet ik nu nog iets? Moet ik nog ergens rekening mee houden voor ik op bestellen klik?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als er schroefdraad in je frame zit past elk bracket (mits de goede breedte) met bijbehorende crank. Dat is dus eenvoudig. Het balhoofd is wat complexer, daar zijn inmiddels 12 verschillende varianten van. Lekker makkelijk. Ik refereer altijd aan dit document van Hope. Met een 44mm buis heb je waarschijnlijk een ZS44 headset nodig.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Hoe heet het ronde buisje wat ik op deze foto aangegeven heb?

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/zsmtsp.jpg

Die van mij is er namelijk uit gevallen en ikwitnie wat ik moet bestellen :).

Deze week een hele aankoop gedaan bij bike-components.de. Een vorkpomp, handvaten, binnenbanden, een stuurpen (voor andere fiets), 2 tandwielen omdat die van mij ondertussen aan vervanging toe zijn. Daarnaast ook een complete XT-casette en ketting gekocht voor het geval ik het niet voor elkaar krijg met de losse tandwielen. En als het wel lukt, is het ook goed. Heb ik een extra liggen.

Voor wie het verhaal van de vorkring nog weet. Ik heb nu op de gok een ijzeren ring gekocht voor 3,50 en hoop dat ie past. Zo niet, stuur ik de winkel wel een mailtje welke ik moet hebben of ik ga alsnog even naar de fietsenmaker.

• ConZito
  • Laatst online: 11:40
zonoskar schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 08:44:
Als er schroefdraad in je frame zit past elk bracket (mits de goede breedte) met bijbehorende crank. Dat is dus eenvoudig. Het balhoofd is wat complexer, daar zijn inmiddels 12 verschillende varianten van. Lekker makkelijk. Ik refereer altijd aan dit document van Hope. Met een 44mm buis heb je waarschijnlijk een ZS44 headset nodig.
Zo te zien noemen ze dat bij "Hope" dan weer een integral oplossing. Maar dat is wel het geen ik zoek. Trapas wilde ik sowieso nieuw hebben dat is nog een 10 jaar oude Deore LX met Deore LX cranks. Die hebben hun beste tijd wel gehad.

Nu de andere vraag, zit ik safe met een BBB headset of moet ik naar de duurdere merken gaan loeren. Ik ga absoluut geen centimeter spannende ondergrond zien en er eigenlijk alleen keihard mee door Rotterdam scheuren :)

[ Voor 12% gewijzigd door ConZito op 04-09-2012 11:18 ]

• Demo

Demo

Ik wil wat accessoires/reservemeuk gaan bestellen bij Bike-Components.de
• Bar-ends
• Binnenbanden (Conti MTB 26x1,75-2,5 zijn de goedkoopste, is dat erg af te raden?)
• Bandenplakkers en -lichters
• Opbergtasje om de hele zooi in te stoppen
• Kettingslagbeschermer
Mis ik hier nog iets essentieels? EHBO, een helm, een pomp en een bidon heb ik al.

@KoffieNT, is het niet gewoon een soort splitpennetje, of een inbusboutje? In het gekste geval zou je het met een klein boutje en (zelfborgend) moertje op z'n plek kunnen houden. Ziet er alleen niet charmant uit dan.

[ Voor 23% gewijzigd door Demo op 04-09-2012 11:46 ]

• Vos
  • Laatst online: 11:42

Vos

AFCA

• Bescherm stickers voor daar waar de kabels tegen het frame komen.
  • Fiets computertje?
  • Smeermiddel? Schoonmaakmiddel? Etc.

[ Voor 39% gewijzigd door Vos op 04-09-2012 11:52 ]

• Roet
Handschoentjes? Ik vertrek nooit zonder in ieder geval.

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
missing link (shimano ketting) of een powerlink (sram ketting)

En ipv een kettingslagbeschermer kan je ook een oude binnenband om je achtervork wikkelen en vastzetten met tyrips

• Demo

Demo

Vos schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 11:50:
  • Bescherm stickers voor daar waar de kabels tegen het frame komen.
  • Fiets computertje?
  • Smeermiddel? Schoonmaakmiddel? Etc.
Fietscomputer erbij gezet, Sigma 1009 voor 13 euro lijkt me veel waar voor z'n geld. Smeermiddel is een goeie, een busje remmenreiniger en een fles autoshampoo heb ik nog wel liggen. Kabels hebben van die gummetjes er omheen, dus die kunnen weinig schade aanrichten.
Roet schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:38:
Handschoentjes? Ik vertrek nooit zonder in ieder geval.
Heb ik aan zitten denken, maar wat is daar het voordeel van? Ik heb geen problemen gehad met grip of pijnlijke handen tijdens het fietsen..

Missing link had ik inderdaad ook nog bedacht, eventueel een derailleurhanger maar die hebben ze niet voor Cube. En voor 3,50 vind ik een protector toch wat charmanter dan een stuk binnenband met tie-wraps. (tie-wraps zijn op zich ook wel een prima idee voor in de standaarduitrusting)

• MBV
Hij bedoelt waar de buitenkabel tegen je frame schuurt. Na een weekje stuiteren zie je die schaafplekken ook terug, bijvoorbeeld naast je balhoofd.

• dnhelle
Demoniac schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 15:14:

[...]
Heb ik aan zitten denken, maar wat is daar het voordeel van? Ik heb geen problemen gehad met grip of pijnlijke handen tijdens het fietsen..
Bij een valpartij zijn het prettige schadevangers..

• pjlgt
  • Niet online
Demoniac schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 15:14:
[...]
Fietscomputer erbij gezet, Sigma 1009 voor 13 euro lijkt me veel waar voor z'n geld. Smeermiddel is een goeie, een busje remmenreiniger en een fles autoshampoo heb ik nog wel liggen. Kabels hebben van die gummetjes er omheen, dus die kunnen weinig schade aanrichten.

[...]

Missing link had ik inderdaad ook nog bedacht, eventueel een derailleurhanger maar die hebben ze niet voor Cube. En voor 3,50 vind ik een protector toch wat charmanter dan een stuk binnenband met tie-wraps. (tie-wraps zijn op zich ook wel een prima idee voor in de standaarduitrusting)
Grote kans dat het eerste wat je tegen de grond drukt bij een val je handen zijn, dus handschoenen zijn wel een must wat mij betreft. Ook wel praktisch bij brandnetels en andere nare prikdingen

• pjlgt
  • Niet online
Morgen van start met team MTB Assen bij de 24uurs race in Assen. Vandaag al even rondgekeken in het 'dorp' en op de route. Ziet er allemaal top uit. Tas ingepakt, fiets geprepareerd. Morgen wat brood en dergelijke in de tas en we kunnen los.

Hier nog meer deelnemers?

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-11 23:27

The_Scarabial

MTB for life!

Zouden eerst gaan, maar op laatste moment voor Grand Raid Godefroy gekozen. Concept van rondjes rijden toch niet echt mijn ding.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:41
The_Scarabial schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:32:
Zouden eerst gaan, maar op laatste moment voor Grand Raid Godefroy gekozen. Concept van rondjes rijden toch niet echt mijn ding.
Persoonlijk vind ik GRG zwaar overrated. Alhoewl ik hem de laatste jaren niet meer heb gereden.

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-11 08:33
Zojuist mijn mtb opgehaald, een Cube LTD Pro 29er. Het 2013 model.

Afbeeldingslocatie: http://www.ritchie.nl/images/cube2013.jpg

Rij normaal gesproken op een racefiets, dus was wel even wennen. Maar hier ga ik de herfst en de winter wel mee doorkomen denk ik.

- NAC Breda -

• pjlgt
  • Niet online
24 uurs was tof, tot het moment dat het racen voornamelijk op het toilet plaats vond. Combi van verkeerde/teveel sport &hersteldrank vermoed ik. Toen maar besloten om naar huis te gaan.Was wel erg leuk knalrondje uitgezet met weinig spannende dingen. Wel erg gezellig. Top evenement.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Veel 24 uurs races lijken op de wc te worden beslist lijkt het wel. Over 2 weken kun je weer aan de bak op de Gulberg te Nuenen. Daar hebben ze wel een leuk uitdagend rondje, met elke ronde ca 60 hoogtemeters.

• Demo

Demo

Afgelopen woensdag heb ik onder toeziend oog van willy1986 de route van Lage Vuursche gefietst. Dat beviel erg goed, dus ben 'm vanochtend opnieuw gaan doen - dit keer alleen. Waar het zand woensdag nog enigszins vochtig was, was het vandaag gort- en gortdroog, dus bijna niet door te komen. Voordeel was wel dat de meeste plassen in het bos inmiddels ook opgedroogd waren :) Tussendoor ook nog even goed op mijn plaat gegaan met een goede schaafwond op mijn onderarm en een enorme deuk in mijn ego tot gevolg. Maar ik zal 'm blijven rijden tot ik een keer zonder (onvrijwillig) afstappen rond ben geweest!
De aangeraden handschoenen waren al besteld, maar worden waarschijnlijk morgen afgeleverd :P Evenals bidons met een dopje op het dopje, want ik ben dat zand tijdens het drinken nu al beu :P

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

maartend schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 22:07:
[...]

Persoonlijk vind ik GRG zwaar overrated. Alhoewl ik hem de laatste jaren niet meer heb gereden.
Vond hem ook altijd erg tegenvallen. Heb hem gisteren weer gereden (deze keer de 70km) en vond hem eigenlijk best leuk. De 70 km is wat braaf qua techniek maar zeker in de tweede helft zitten er toch wel leuke singletracks. Het weer deed natuurlijk ook leuk mee.

• MBV
@Demoniac: een camelbak werkt makkelijker ;) En de truc is om het zand eraf te lebberen met wat water uit de fles, uitspugen, en dan pas te drinken. Maar echt fijn wordt dat nooit nee :P

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 10-09-2012 10:13 ]

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Heb samen met een collega ook meegedaan aan 24 uurs race. Zijn zesde en laatste geworden in de sportklasse. Met zijn tweeen natuurlijk ook behoorlijk kansloos tegen teams die uit 6 man bestaan. Heb uiteindelijk 38 rondjes gefietst.

• HawVer
  • Laatst online: 08-11 21:12
Ritchie schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 11:16:
Zojuist mijn mtb opgehaald, een Cube LTD Pro 29er. Het 2013 model.

[afbeelding]

Rij normaal gesproken op een racefiets, dus was wel even wennen. Maar hier ga ik de herfst en de winter wel mee doorkomen denk ik.
Nice! Mooi hoor. Heb je ook 26" gereden? Zoja, wat zijn je ervaringen met 29? Ik heb zelf ook een cube. Mijn fietsenmaker spuugt erop, maar ik vind het heerlijk fietsen. :)

http://hawvie.deviantart.com/

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Vandaag wat onderdelen binnengekregen. Nu viel bij het terugmonteren van de vork het 'lager-ding' uit het frame. Uiteraard alle balletjes er uit. Nu heb ik er nog 6 van de 20 over, de rest is spoorloos in het gras verdwenen. Iemand een idee hoe het heet? Dan bestel ik meteen een nieuwe bij B2B. Ze hebben deze bij B-c.de, is dat m?

Ik had bij Bike-components.de deze ring besteld om de plastic ring te vervangen. Hij past wel om mijn vork, maar op het laatste stukje is de vorkpen net even wat breder waardoor hij dus niet past. Weten jullie welke ik nu wel moet hebben? Ik kan er zo een kopen zoals die van plastic, dus met een opening, maar het liefst koop ik een perfect passend ringetje. Ik kan ook de ijzeren ring die ik nu heb ook aan 1 kant openknippen, dan heb ik in principe ook zo'n soort ring, maar of dat een goed idee is..

• Demo

Demo

KoffieNT schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:30:
Hij past wel om mijn vork, maar op het laatste stukje is de vorkpen net even wat breder waardoor hij dus niet past. Weten jullie welke ik nu wel moet hebben? Ik kan er zo een kopen zoals die van plastic, dus met een opening, maar het liefst koop ik een perfect passend ringetje. Ik kan ook de ijzeren ring die ik nu heb ook aan 1 kant openknippen, dan heb ik in principe ook zo'n soort ring, maar of dat een goed idee is..
Zie onderstaande, die ring is één van de onderdelen van je balhoofd en dus zal je moeten weten welk merk/type balhoofd het is om de juiste ring te vinden.
wezep schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:33:
De fork crown is afhankelijk van je lagers/balhoofd.
Je kunt dus niet zomaar zeggen welke jij nodig hebt.
Bepalend is oa de hoek van de binnenkant van je lagers, bijv. 36 of 45graden.
Is het niet makkelijker om voor 15 euro een nieuw balhoofd te kopen bij BC? Heb je alle ringetjes en balletjes nieuw en in de juiste maat.

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Hoe kom ik er achter welk type het is?

Heb je misschien een link voor me? Want dan doe ik dat inderdaad liever :), ik zie alleen door de bomen het bos niet.

edit: Zoiets als dit?

[ Voor 41% gewijzigd door KoffieNT op 10-09-2012 16:41 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dit icm....
Ik kan ook de ijzeren ring die ik nu heb ook aan 1 kant openknippen, dan heb ik in principe ook zo'n soort ring, maar of dat een goed idee is..
....dit is geen goed idee. Maar het klopt dat die ring die je gekocht hebt niet past, dat hoort zo. De passing is namelijk heel precies. Je hebt een speciaal stuk gereedschap om die ring op de vork te slaan. Ik doe dat wel eens met een ringsleutel 32, maar dat is behelpen.

Die kogeltjes kun je ook bij de fietsenmaker los krijgen. Neem er 1 mee en koop meteen 20 nieuwe. Het bestaande kooitje (lager ding) vul je dan weer met de nieuwe kogels.

/edit: verder wat Demoniac zegt :)

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ah, dan ga ik morgen langs de fietsenmakert.

Vervelend dat ik niet weet hoe alle kleine onderdeeltjes heten, anders kon ik een stuk meer zelf.

edit: Toevallig was er net nog een fietsenmaker open. Die heeft het ringetje en de kogeltjes voor me besteld en het zou eind deze week in orde moeten komen :).

[ Voor 36% gewijzigd door KoffieNT op 10-09-2012 19:25 ]

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ik heb gisteren bij de Lidl een toolkitkoffertje gekocht. Het kost 30 euro en er zitten een hoop leuke dingen in. Heb met de set gisteren mn tandwielen uit de casette vervangen en er met de ponstool een nieuwe ketting op gelegd.

linkje

Aangezien ik die tools echt niet elke week nodig heb, vond ik het het een goeie aankoop :).

[ Voor 11% gewijzigd door KoffieNT op 11-09-2012 10:48 ]

• TheLemon

TheLemon

Zeker goede koop! Ik heb dat koffertje al een jaar of 2-3 en gebruik het regelmatig. Alles werkt ook nog.

Verwijderd

ik heb voor het eerst nieuwe remmen op mijn MTB gezet maar nu moet ik ze in rijden wat is de beste manier.

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-10 13:38
Als het shimano schijfremmen zijn:
http://bike.shimano.com/p...)%20Brake%20Burn%20In.pdf

Als het avid remmen zijn:
http://www.sram.com/service/avid/68,432

• dnhelle
Even voorstellen... Hoi! :w

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2945090/1.jpg

• Demo

Demo

Zojuist een setje velgen met Schwalbe Super Moto's erop opgehaald. Nu nog een (race) cassette erbij, voor de verharde tochtjes.

Verwijderd

Mijn fietsAfbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4DAO4ZRB.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4KEBEAA8.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3WB8LJRC.jpg

• Demo

Demo

Meh, voor eerder genoemd setje wielen wil ik dus een racecassette kopen - ik gebruik m'n kleinste voorblad al nauwelijks in het bos, dus op de weg heb ik echt niet groter dan 25t nodig. Echter zie ik bij Bike-Components dat met de MTB-cassettes een 'lock ring' wordt meegeleverd, maar bij de racecassettes staat die niet genoemd. Heeft iemand enig idee waarom dit bij de ene soort wel is en bij de andere niet?
Daarnaast heb ik velglint nodig, maar dat blijkt ook in allerlei breedtes verkrijgbaar. Wat is de gebruikte maat voor velgen van rond de 25 mm breed?

• TheLemon

TheLemon

Die lockring zit er heus wel bij. En als dat toch niet zo is, gebruik je gewoon degene die je al hebt, die past sowieso op je body.

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
En velglint: Breedte maakt niet zo veel uit. Zorg er wel voor dat de minimale breedte breder is dan de spaakgaten.

Klik: .joeri. !

Verwijderd

Bulls.. ik heb er 2 (hybride en 29+) dat groen voor 2013 is niet mijn smaak maar de fietsen bevallen me uitstekend! Veel plezier ermee :)

Verwijderd

Thx gaaf die 29ers post ook een foto en de fiets fietst heeeeeeeeerlijk!!!

• Roet
Gave foto dnhelle!

Er mist iets! Waar, wat en wanneer?

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

maartend schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 22:07:
[...]

Nou vond het parcours echt top! Beter als 6 uur achtereen rondjes rijden. :P

• dnhelle
@Roet: Thanks! MH2D, zaterdag 8 sept, 56km, sint geertruid.

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik heb nu twee maal race king 26x2.2 en ik heb het gepresteerd om ze allebei binnen één seconde compleet aan gort te rijden inclusief leeg. Ik kan nu mijn band vingeren :+

Het worden dus twee nieuwe banden maar vaak als ik op Schoorl in het losse ondergrond wil klimmen kom ik graag uit het zadel. Dat vind ik fijner klimmen dan blijven zitten, ik kan dan wat meer kracht zetten en het langer volhouden. Ook rij ik regelmatig op losse ondergronden zoals mul zand waar mijn fiets begint te zwabberen af en toe (ja, training is ook nog nodig). Ik merk alleen dat achter ik wat grip te kort kom, zeker qua tractie want ik slip vaak weg tijdens het klimmen.

Verder fiets ik veel op droge aangereden singletracks, ik doe weinig aan blubberpartijen, dan lig ik liever nog in bed ;)

Een paar anderen hebben op hetzelfde stuk lekgereden, zelfde probleem en nu zitten we er aan te denken om collectief een paar setjes banden in te kopen. Zij rijden al met Racing Ralph voor en achter, zal ik dan tijdens de staande klimmetjes achter wat meer grip hebben dan met Racekings? Of kan ik achter beter voor een nobby nic gaan bijvoorbeeld? Voor heb ik niet veel problemen met grip.

Ohja, ik fiets ook veel verhard naar het parcours toe of af en toe 's avonds in de duinen op de klinkerpaden. Lekbescherming boeit me niet heel veel, tegen een brok ingegraven staal kan je met geen enkele band op en op grint en scherpe stenen rijd ik toch niet :)

TL;DR:
Biedt een Racing Ralph 2.25 meer tractie achter dan de RaceKing 2.2? :+

Oh, en degenen die in Castricum fietsen in de duinen, het paadje langs het hek bij het kerkhof: no go.

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 15-09-2012 13:48 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je te weinig grip hebt op je achterwiel in een klim, dan klim je niet goed. Dat ligt echt niet aan de band. In zo'n klim moet je gewoon blijven zitten, dan gaat het beter.

• Nox

Nox

Noxiuz

Ok jammer dan. Iemand ervaring met Rocket Ron en lekrijden? Zit te twijfelen tussen die en RR. Of een combo.

En maakt het nog uit of ik 2,25 of 2,1 pak?

• dnhelle
Rocket ron = alleen achter. Als voorband te weinig grip. Voor de rest sluit ik me bij zonoskar aan, lekrijden ligt volgens mij aan je rijstijl en niet bij het materiaal...

Oja, kijk ook even of je de double defense of 3-star compound koopt.

Verwijderd

Klimmen en zitten is ook niet mijn favo combo hoor. Op Bergschenhoek ga ik lever staan dan zitten maar het gaat niet altijd. Achter racing ralph en die slipt ook, hopelijk morgen iets minder nu het wat nattig is geweest.
Ik probeer niet te hard te trappen en gewicht op het achterwiel te houden.

• Nox

Nox

Noxiuz

dnhelle schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 22:03:
lekrijden ligt volgens mij aan je rijstijl en niet bij het materiaal...
Met welke rijstijl wil jij voorkomen dat je over een spijkermat geen lek rijdt? Ik heb een keer lek gehad, snakebite met anderhalve bar op een stuk afgebrokkeld asfalt. Verder nooit, en met geen enkele band kan je vol over een stuk scherp metaal rijden. Waarom denk je dat ik in een seconde twee banden compleet aan gort gereden heb?

Ter info:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/24834079/2012-09-15%2017.55.16.jpg

Overigens zit ik nu ook nog te twijfelen tussen race-king, x-king en mountain-king. Ik kan voor 16,50 bij fietssportief die banden testen, normale el cheapo uitvoering. Maar daar fietste ik nu ook mee. Voor wat meer grip en achter een lage rolweerstand. Maar volgens de ene biker is band a voor meer grip en de ander zegt b en de fabrikant zegt c. :? Het wordt er niet duidelijker op :+

EDIT:

Ik denk dat ik eruit ben, ik blijf maar gewoon achter bij hetzelfde voor het gemak. En voor voor wat extra grip in de bochten de smal uitvallende X-King 2.4.

Links de Race-king.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4071/4626768171_34aca4172a.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 16-09-2012 01:50 ]

• TheLemon

TheLemon

Bij Conti is het vrij logisch, de naam zegt het al. De Mountain King is voor in de bergen, de Speed King is voor het mildere terrein waar je vooral snelheid wilt en de X-king zit er tussenin. In NL zal je vaak met Speed King wegkomen en evt. X-king als je graag de slechtst begaanbare tracks opzoekt.

• dnhelle
NoxiuZ schreef op zondag 16 september 2012 @ 00:36:
[...]

Met welke rijstijl wil jij voorkomen dat je over een spijkermat geen lek rijdt? Ik heb een keer lek gehad, snakebite met anderhalve bar op een stuk afgebrokkeld asfalt. Verder nooit, en met geen enkele band kan je vol over een stuk scherp metaal rijden. Waarom denk je dat ik in een seconde twee banden compleet aan gort gereden heb?
Wow! Ease up man. In je post rep je met geen woord over de oorzaak. Ik kan op basis van je letters en zinsnedes toch geen aannames doen over spijkermatten?

• Nox

Nox

Noxiuz

dnhelle schreef op zondag 16 september 2012 @ 09:46:
[...]

Wow! Ease up man. In je post rep je met geen woord over de oorzaak. Ik kan op basis van je letters en zinsnedes toch geen aannames doen over spijkermatten?
Sorry! Ik dacht dat ik het brok staal meegenomen had.

Mea culpa, mea maxima culpa _/-\o_

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

haha de alloude banden discussie. Doe gewoon wat je zelf denkt dat het beste is, werkt het beste. Er zijn met banden gewoon teveel variabelen mogelijk en dus nooit kan zeggen welke band het beste is.

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

NoxiuZ schreef op zondag 16 september 2012 @ 00:36:
[...]

Ter info:

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb nog wel een tip.

Ik heb een band met precies hetzelfde probleem als wat jij hebt. Wat ik gedaan heb, is een stuk uit oude band (een Furious Fred of Sammy Slick) geknipt. Een stukje van een cm of 5-10 en dit stuk heb ik gewoon tussen binnen- en buitenband gelegd. Ik voel wel dat er een kleine opening op de band zit, maar verder geen bult of iets anders raars en dat met een druk van +/- 4 bar. Ik heb dit vandaag pas gedaan en ben nog niet met de fiets waar die band op zit gaan fietsen, maar ik heb het idee dat het wel goed te doen is zo :). Een tijd geleden heb ik het proberen op te lossen met een stukje binnenband, maar dan krijg je, door de druk van de echte binnenband, gewoon een bult.

Wat je dus wel hebt en ook wel kunt zien op de foto, is een dikteverschil, op de plek van het gat is de band wat platter. Erg vervelend toen ik deze band kapot reed want die was pas een paar weken oud.
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/rhlvrp.jpg

Ditzelfde 'truukje' heb ik een week of 2 geleden gedaan bij een Sammy Slick die aan de bovenkant aan het verslijten is. Ik had nog geen tijd/geld om een nieuwe te bestellen, dus ik heb het zo maar opgelost en tot nu toe werkt het prima.

Aan de binnenkant van de buitenband zit hier dus ook nog een stukje buitenband. Bij deze heb ik geen dikteverschil:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2yzc5dy.jpg

Ik heb bij beide stukjes band de noppen e.d. er af geknipt zodat je een zo vlak mogelijk stuk hebt.

Het is natuurlijk niet zo'n goede oplossing als een nieuwe band kopen, maar je hebt nou eenmaal een budget en wil toch fietsen :p. Tweakers he

Pagina: 1 ... 39 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.