Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.287 views

Onderwerpen

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 15:09
Remco Tr schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 14:53:

Er wordt 550 gevraagd voor die fiets. Dat ligt dus ver boven mn budget.
Vraagprijs op marktplaats te hoog? En je wilt het ding dat erbij hoort wel hebben? Gewoon een mailtje sturen ;)

Maar over die giant in grijs/oranje: die knopjes zien eruit als de budget-reeks van suntour, en die slijt bij stadsgebruik in 3 jaar behoorlijk weg. Dan kan je beter een fiets met Alivio hebben en wél een fatsoenlijke vork.

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 10:34
Fedde schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 00:35:
Iemand hier die ervaring heeft met Go Pro camera op stuur van MTB monteren? Ik vraag me af in hoeverre dit een optie is (ook met veel bewegen van stuur in achterhoofd natuurlijk). Iemand überhaupt Go Pro ervaring? Zit de nieuwe GP2 Outdoor te overwegen..
Ik heb in vorige maand een week aan het Gardameer gezeten met mijn mountainbike en GoPro en ik heb hem op mijn helm gezet. Tijdens het mountainbiken zou ik hem met de standaard montagestukken sowieso niet op de fiets zelf plaatsen omdat deze nog wel eens durven breken. Tijdens het mountainbiken en dan vooral het dalen gaan er toch wel flink wat schokken door en je zou hem wel eens kunnen verliezen. Ook wordt je beeld zo door elkaar geschut dat het niet aangenaam kijken is.

Ook heb ik geprobeerd om tijdens het omhoog rijden hem op mijn stuur te plaatsen en om de x-aantal seconden een foto te nemen en het is nog steeds brak. Je stuur draait te veel om een goede time-lapse video te kunnen maken.

Twee weken later heb ik mijn koersbandjes erop gelegd omdat ik dan met mensen op de baan was die enkel koersfietsen bij hadden en dan heb ik hem wel overal op mijn fiets geplaatst en dat gaat wel goed.

En wat betreft die GoPro, zeker doen! Komen ook heel mooie foto's uit.

(ik heb echter meer dan 300 GB aan filmdata en met mijn 1.6GHz laptopje met 2 gig ram is dat niet echt een tof vooruitzicht dus ik ben nog niet met de verwerking begonnen :( )

[ Voor 9% gewijzigd door Jegapia op 02-08-2012 23:14 ]

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:11
MBV schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 19:56:
[...]

Vraagprijs op marktplaats te hoog? En je wilt het ding dat erbij hoort wel hebben? Gewoon een mailtje sturen ;)

Maar over die giant in grijs/oranje: die knopjes zien eruit als de budget-reeks van suntour, en die slijt bij stadsgebruik in 3 jaar behoorlijk weg. Dan kan je beter een fiets met Alivio hebben en wél een fatsoenlijke vork.
Welk ding wat erbij hoort? Dat fietsie bedoel je ;) maar is die vraagprijs van 550 wel riëeel?

• MBV
Voor welke fiets?

• Remco Tr
Die nummer 3 ;)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:30
Vanochtend in Belfeld geweest fietsen. Hoewel ik redelijk in de buurt woon slechts een keer eerder geweest. Leuke paadjes gevonden, maar het lijkt er op dat de mtb route er niet meer is, of vergis ik mij?

Afgelopen week ook mijn remblokjes achter vervangen, aan een kant waren ze helemaal op. Maakte vorige week zondag echt een lawaai (ijzer op ijzer). Toen ik daarmee bezig was viel me ook op dat het cranckstel wel erg zwaar draaide. Ik vond ook dat de fiets een stuk zwaarder trapte, oorzaak dus gevonden. Trapaslager zat aan één kant echt compleet vast. Met wat WD40 en remmenreiniger het geheel weer draaiend gekregen. Toen schoongemaakt en nieuw vet in het lager gedaan. Vandaag direct merkbaar beter!

Ben nu langzamerhand wat meer aan het kijken naar een ander setje wielen. Van de standaard wielen ben ik niet echt onder de indruk, ze zijn redelijk zwaar en niet erg stijf. Deze zaten standaard op mijn Xtrail Save 5.0 en voldoen wel als je niet al te veel van je fiets vraagt maar ik wil toch meer :)

Fiets zit inmiddels rond de 1300KM en bevalt op zich goed. Alleen merk je na verloop van tijd dus toch dat je hier en daar gaat verlangen naar beter materiaal. Niet erg want het is allemaal zo universeel als maar iets dus upgraden gaat makkelijk!

[ Voor 10% gewijzigd door GH45T op 05-08-2012 13:59 ]

• MBV
Ik vind het vrij fors, want je zal om echt mee te gaan mountainbiken toch een nieuwe voorvork erin moeten zetten. Voor 550 kan je een nieuwe XTrail kopen die beter is :) Of natuurlijk 2e hands op mountainbike.nl zoeken.

• Remco Tr
Deze lijkt me stukken beter!

http://link.marktplaats.nl/583500909

• CBA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 11:06

CBA

een vat, een vat, een vat !

Ik heb al een aantal fora doorgelezen maar bij deze mijn eerste post.
2 jaar geleden kocht ik de Giant Talon 3 omdat er iets aan mijn conditie moest gebeuren na het stoppen met basketbal :)

Het eerste jaar door omstandigheden zelden kunnen fietsen.
Dit jaar toch al enkele mooie tochtjes gemaakt weliswaar zelden met offroad tot nog toe, eerste de conditie wat opbouwen.

Mijn fiets: Giant Talon 3 (De XL versie, ik ben namelijk 2meter groot).

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10440000/MTB/Talon%203%202010.jpg

Momenteel ben ik content van m'n fiets, al is de bandenkeuze momenteel niet zo goed voor de ritjes die ik al maakte.

Ik heb echter 2 kleine problemen.

1. Mijn schijfrem vooraan piept licht.
Als je aan het wiel draait wanneer je je voorwiel in de lucht houdt, hoor je niks, maar rij je met je fiets traag over de grond dan merk je een piepend geluidje.
Kan ik dit op de één of andere manier een beetje bijstellen ?

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10440000/MTB/Schijfrem%20Voor.jpg

2. de versnelling aan het stuur rechts voor om kleiner te schakelen is te stroef, ik moet hier namelijk met mijn duim vrij hard op drukken, is dit ergens af te stellen ?
Na m'n zondagse rit heb ik meer pijn in mijn rechtse duim dan in de benen ;)

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10440000/MTB/Versnelling%20Rechts%20Voor.jpg

Diablo 3 Profiel - WoW Warrior

• MBV
Over je schijfrem: kijk eens 1 pagina terug. Of 2, of 3, of 4, komt elke week weer langs. Of kijk in het sleuteltopic van het mountainbike.nl forum.

Hard drukken op je shifter: is het een nieuwe fiets? Je zou in elk geval moeten kijken of er nergens knikken in de versnellingskabel zitten, en dan vooral tegen de shifter aan en bij je achterderailleur. Gaat de versnellingskabel vlak boven je derailleur ook al zwaar?

• KoffieNT
  • Laatst online: 06-11 16:48

KoffieNT

banaan

Een vriend van me wil een MTB kopen, een beginnermodel. Niet te veel eisen, gewoon lekker fietsen. Het budget is eigenlijk 400 euro, maar ik zat op Bike2build te kijken en kwam deze tegen:

Cube 2012 Aim

Voor zover ik kan beoordelen, best een leuke fiets gezien het budget.

Ik heb ook even ge-marktplaatst, maar een 2e-handse MTB brengt toch altijd wel wat risicos met zich mee en ik kan me voorstellen dat hij daar geen uren die fiets wil gaan uittesten. Dit waren 2 fietsen die me dan toch wel interessant leken:

Giant Terrago
Trek 6000

Die jongen is best groot en moet minimaal een 52cm-frame zegt hij zelf.

Wil eigenlijk even weten wat jullie van die Cube vinden, of dat jullie zelf nog tips hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door KoffieNT op 12-08-2012 22:52 ]

:D

• MBV
Wil hij ermee fietsen of mountainbiken? Voor dat laatste lijkt die Cube me geen geschikte fiets:
- Voorvork: Suntour XCM Lockout 100mm. Suntour heeft 2 soorten vorken: die waarmee je niet fijn kan MTB'en omdat je alle kanten op stuitert, en de andere soort die snel kapot gaat. Het een sluit het ander niet uit
- 24 versnellingen, dus moeilijker te upgraden naar betere versnellingen
- 13,5 kg, dat is een volle kilo zwaarder dan een goede MTB
- wielen zijn waarschijnlijk niet veel soeps

Zelfde argumenten gelden voor de 2 marktplaats-fietsen. De voorvork is het belangrijkste voor mountainbiken.Kijk liever bij fietssportief.nl wat je voor dat geld kan krijgen, waarschijnlijk heb je dan in elk geval Deore en een redelijke voorvork.

Voor door de stad heen rijden voldoet het trouwens wel prima.

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Hij wil geloof ik wel gaan mountainbiken, maar dan wel wat lichter werk denk ik.

Die site kende ik niet :). Daar heb ik nu deze gevonden: Arinos Bumper 2011

Ook een Suntour-vork, maar wel Deore/XT-spul. Ik krijg alleen niet gevonden wat ie weegt. Voor dat geld ben ik niet zo voor schijfremmen, maar toch ziet hij er wel erg leuk uit verder.

Verwijderd

Persoonlijk zou ik ook die fiets niet nemen. Los van de Suntour vork is de afmontage nou niet bepaald Deore. Ik denk dat je voor dit budget genoegen moet nemen met een kwalitatief mindere nieuwe fiets of een goede tweedehandse fiets moet kunnen kopen. Toen ik begon kocht ik een Trek 4900 compleet Deore afgemonteerd + Rock Shox voorvork voor minder dan het budget van jouw vriend.

Als je vriend slechts af en toe wil mountainbiken zou je met zo'n Bumper 2011 wellicht nog uitkomen. Ik verwacht echter naarmate je meer kilometers gaat maken je meer profijt hebt van een goede fiets en dan is het zonde om na een half jaar te bedenken dat je een miskoop gedaan hebt.

Is het budget overigens inclusief accessoires? Budgetspullen Broek, shirt, helm, km-teller, bidon+houder, handschoenen ben je al snel 80 euro kwijt.

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:18
Wat XeNeRgY zegt. Voor die 400 euro koop je mijns inziens prut wat je na een paar serieuze ritjes bij elkaar kan vegen, of tegen hetzelfde budget kan gaan onderhouden danwel vervangen.
Mountainbiken is (als je het op reguliere basis uitvoert) per definitie geen goedkope sport. De aanschaf is redelijk prijzig, maar blijft ook niet bij eenmalige kosten...

• MBV
Pak voor 100 euro meer liever deze: http://www.fietssportief....ainbike-2012-save-6-0/955

Deore afmontage, Tora voorvork, prima frame (ik heb hetzelfde frame zo ongeveer, is een focus-frame met eigen sticker), volgens mij is dat een veel betere prijs/kwaliteit verhouding. En zo te zien zijn de remmen ook goed.

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 13-08-2012 12:55 ]

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Die ziet er inderdaad erg mooi uit qua onderdelen. Ik zal het hem eens voorleggen. Thanks! :D

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:30
Heb zelf de Xtrail save 5.0 uit 2011 en dat is gewoon een fijne fiets voor het geld wat hij gekost heeft. Natuurlijk zijn er betere fietsen te krijgen maar die zijn ook direct een stuk duurder. De Rock Shox Tora voorvork houdt het bij mij nog prima, ook het hele schakelwerk gaat allemaal goed. Heb wel een vastzitten trapaslager gehad en een setje remblokjes moeten vervangen maar de fiets heeft nu rond de 1350 KM gelopen dus dan is dat ook niet zo vreemd.

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09
dnhelle schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:51:
Wat XeNeRgY zegt. Voor die 400 euro koop je mijns inziens prut wat je na een paar serieuze ritjes bij elkaar kan vegen, of tegen hetzelfde budget kan gaan onderhouden danwel vervangen.
100% mee eens, die bikes die hij opnoemt zie ik weleens langs de kant van het parcours staan, van die bouwmarkt-bikes met dan een of meerdere van de voglende gebreken: gebroken remkabels, taco velg, kapotte achtervering of een derailleur die afgebroken is. Mijn advies is niet doen en accepteren dat áls je deze sport wilt beoefenen je gewoon een redelijk bedrag ervoor moet uittrekken.
Mountainbiken is (als je het op reguliere basis uitvoert) per definitie geen goedkope sport. De aanschaf is redelijk prijzig, maar blijft ook niet bij eenmalige kosten...
Ik moet zeggen dat dat me erg meegevallen is. Ik had een Cube LTD Pro gekocht 2e hands voor €650. Heb er in totaal in 5 jaar aardig wat kilometers op gezet en heb maar één keer het grootste deel van mijn aandrijflijn hoeven te vervangen.

Als beginner wil je juist een fiets waarbij je in het begin weinig onderhoud aan hoeft te verrichten omdat je kennis nog niet toereikend is om bepaalde problemen zelf op te lossen. Daarom is inderdaad mijn advies ook om gewoon wat meer te investeren in een fiets zoals die Mud die hierboven is genoemd.

Verwijderd

Ik zit tot nu toe op 1900km met mijn nieuw gekochte Bulls Copperhead 3. Tot nu toe 2x remblokken moeten vervangen en 1 servicebeurt gehad. Over 100km weer een servicebeurt, misschien dat het dan duurder wordt. Tot nu toe ziet de aandrijflijn er in elk geval goed uit. Dus als het mee valt ben ik in 1.5 jaar tijd voor onderhoud zo'n 100 euro kwijt geweest.

Accesoires is dan weer een ander verhaal :9

• MBV
Ik heb werkelijk geen flauw idee hoeveel km mijn fiets heeft gereden. Elke keer is dat vervloekte batterijtje weer leeg :( Mijn huidige frame kan ik het vrij simpel van nakijken, die is nog maar een paar maanden oud, maar al het andere (exclusief ketting/cassette) komt uit 2008 :+

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

@Roet: 650 euro is stiekem flink wat geld, zeker als je het er 'voor erbij' doet. Mijn eerste fiets was een Gazelle Impulse (met mechanische voorschijfrem), die is er binnen 2 maanden af gegaan en daar heb ik toen V-brakes opzitten. V-brakes zoals die heb ik niet meer gehad, perfect spul. Shimano iets.

De fiets die ik nu heb heeft ook gewoon V-brakes, al zou ik wel weer schijfremmen willen, puur voor de looks, wel hydraulisch deze keer :p. Jammere is dat ik dan ook andere wielen moet en de prijs toch al snel richting de 400 gaat. Misschien een leuke upgrade voor over een tijdje.

Ik ben mijn frame nu trouwens aan het spuiten. Hij was glanszwart en hangt nu aan de lijn, met matzwart:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/21e9to4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2lc908g.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/1z3t408.jpg

Ik had ook fluor groen gekocht. Erg leuke kleur, maar ik vond het een riskant gokje en dan moest ik ook meteen andere onderdelen gaan spuiten en daar had ik geen zin in.

• dnhelle
Sorry jongens, als we de businesscase gaan bekijken voor mtb blijft het toch wel iets duurder dan alleen een servicebeurtje zoals XeNeRgY aangeeft. Niet persoonlijk bedoeld, maar 1900km in 1,5 jaar is mijns inziens al bijvoorbeeld 2x een voorvorkrevisie te weinig. Bij serieus gebruik heb je zeker een wat hoger slijtageniveau dan recreatief fietsen, maar dan nog blijven er altijd terugkerende kosten.

Dat zijn dus niet alleen onderhoudsbeurten, maar ook remblokken, binnenbanden, buitenbanden. Daarnaast ook niet fietsgerelateerd: Kleding, handschoenen, helm, etcetera. Wil je dan nog een keer onderweg fatsoenlijk erbij zitten, is een helm, (water-)rugzak, tools voor onderweg ook al kostbaar. Ben je een jaartje verder, kom je erachter dat je houding op je fiets met een ander stuur/zadel beter is. Weer kosten...
Een fiets van 650 euro vind ik dan bijvoorbeeld een ondergrens om alle andere retournerende kosten in een realistisch daglicht te plaatsen.

@KoffieNT: ziet er goed uit. Hoe ben je aan de slag gegaan? Heb je bv. ook trapas / balhoofd gedemonteerd?

Verwijderd

Hmm nu ben ik toch wel erg benieuwd wat ik, qua onderhoud (dat geld kost) niet gedaan heb in die 1900km? Zoals gezegd: fiets nieuw gekocht, na 750km servicebeurt en hier remblokken vervangen. Sinds servicebeurt dus zo'n 1200km gefietst, waarbij in tussentijd remblokken vervangen. Verder tot heden niks stuk gegaan of te horen gekregen bij de servicebeurt dat er iets vervangen moet worden. En wat is serieus gebruik vs recreatief fietsen? Ik fiets gemiddeld 80km per week.

Aangezien je dit in twijfel trekt en ik weinig verstand van mijn fiets heb, ben ik benieuwd of er bepaalde onderdelen vervangen hadden moeten worden/iets wat in 1900km altijd een keer voorkomt (zoals remblokken).

Accessoires reken ik niet mee, dat staat imo los van onderhoud.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2012 15:05 ]

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

@dnhelle: Lang verhaal :P : het demonteren ging heel snel, maar ik heb niet de tool om de crank van de fiets te halen, dus dat heb ik opgelost zoals je op de foto ziet. Het balhoofd (als ik weet wat je daarmee bedoelt/noob af en toe) is er van de ene kant uit, van de andere kant zit ie er nog in. Die heb ik bij het spuiten netjes afgedekt zodat er geen verf in kan komen.

Eerst heb ik met m'n nagels de merk-tekens proberen te verwijderen. Dat ging wel, maar na een kwartier had ik last van mn vingers en op dat tempo ging het zeker nog 5 uur duren. Toen overgestapt op een nagelvijltje, ging iets sneller, maar viel uiteindelijk toch ook tegen. Toen een dremel gepakt om de merktekens te verwijderen. Dat ging aardig snel, maar daar hou je uiteraard een hoop putjes van over. Toen met de hand geschuurd. Een uur gezeten toen ik het zat was. De schuurmachine er bij gepakt en binnen een minuut of 10 was het oppervlak glad.

Fiets schoongemaakt met terpentine, daarna met water. Droog gemaakt, opgehangen aan een dikke stroomkabel en met Motip matzwart (Heatresistant black) licht over het frame gespoten. Over een tijdje nog een ronde en dan eventueel nog een en dan zal het wel goed zijn.

Helaas zag ik hier en daar nog wel een putje. Ik hoop dat die weg zijn bij de 2e/3e laag.

[ Voor 8% gewijzigd door KoffieNT op 13-08-2012 15:09 ]

• MBV
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:04:
Hmm nu ben ik toch wel erg benieuwd wat ik, qua onderhoud (dat geld kost) niet gedaan heb in die 1900km? Zoals gezegd: fiets nieuw gekocht, na 750km servicebeurt en hier remblokken vervangen. Sinds servicebeurt dus zo'n 1200km gefietst, waarbij in tussentijd remblokken vervangen. Verder tot heden niks stuk gegaan of te horen gekregen bij de servicebeurt dat er iets vervangen moet worden. En wat is serieus gebruik vs recreatief fietsen? Ik fiets gemiddeld 80km per week.

Aangezien je dit in twijfel trekt en ik weinig verstand van mijn fiets heb, ben ik benieuwd of er bepaalde onderdelen vervangen hadden moeten worden/iets wat in 1900km altijd een keer voorkomt (zoals remblokken).

Accessoires reken ik niet mee, dat staat imo los van onderhoud.
Servicebeurt van je voorvork kost al gauw 100 euro per keer. Die van mij moet ook nodig weer weg :X Je vergeet je onderhoudsmiddelen (kettingsmeer/ontvetter), daar gaat stiekem wel veel geld in zitten. Verder zou ik ook niet weten wat je mee moet nemen als slijtagemateriaal.
Ik heb in 4 jaar tijd ook mijn cassette+ketting 2x of 3x vervangen (omdat ik te laks ben met kettingen smeren en te laat met een 2e ketting in gebruik nemen), servicebeurt van mijn voorvork, lager van mijn achterwiel, setje banden, en een aantal binnenbanden vervangen (snakebite). Maar ja, zo veel heb ik niet gefietst.

• dnhelle
MBV schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:15:
[...]

Servicebeurt van je voorvork kost al gauw 100 euro per keer. Die van mij moet ook nodig weer weg :X Je vergeet je onderhoudsmiddelen (kettingsmeer/ontvetter), daar gaat stiekem wel veel geld in zitten. Verder zou ik ook niet weten wat je mee moet nemen als slijtagemateriaal.
Ik heb in 4 jaar tijd ook mijn cassette+ketting 2x of 3x vervangen (omdat ik te laks ben met kettingen smeren en te laat met een 2e ketting in gebruik nemen), servicebeurt van mijn voorvork, lager van mijn achterwiel, setje banden, en een aantal binnenbanden vervangen (snakebite). Maar ja, zo veel heb ik niet gefietst.
@XeNeRgY wat MBV zegt. Het is geen persoonlijke aanval, ik weet niet wat of hoe je rijdt, maar een vering- of wielonderhoudsbeurt heeft zijn eigen interval. Staat ook vaak in de manual van het betreffende onderdeel. Qua kosten moet je inderdaad denken aan de zaken die MBV zegt, maar als je slijtagemateriaal zegt, blijft het ook wel bij biba/buba, ketting/cassette, rem/schakelkabels & remblokken.

• MBV
Oh ja, schakelkabels heb ik ook vervangen, maar dat was alleen maar omdat het spul op mijn nieuwe frame moest passen.
Over vorken: officieel is de interval 50 uur voor de meeste Rockshox vorken. Oftewel 1 week MTB vakantie...

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-11 09:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Na lang wikken en wegen wil ik een mountainbike gaan kopen. Heb vorig jaar in La Roche en Ardenne gefietst, of eigenlijk meer heuvels op gewandeld en af gefietst :+ met mijn oerhollandse polderbenen. Afgezien van het totaal ontbreken van klimbenen beviel het ontzettend. Nu fiets ik zo af en toe een rondje op mijn ijzeren stadsfiets, maar ik wil toch eens wat sportiever aan de gang. 's Avonds eens een rondje om de deur doen om de spieren in beweging te houden en dan in het weekend het bos in.
Ik denk dat tweedehands 'goed spul' een betere investering is dan nieuwe budgetmeuk, dus heb wat op Marktplaats zitten kijken. Ik kwam daar onder andere deze tegen:
Merida TFS Shark kwam de specificaties van dit ding tegen in berichten uit 2007, dus 2/3 van de nieuwprijs lijkt me dan een hoop geld ook al is er weinig op gereden?
Cube LTD3 Volgens mij ook al wat ouder? Biedingen zijn ook flink onder de vraagprijs.
Cube LTD Pro 2011 Mooi en jong, maar daar is de prijs ook naar...

Ik heb dus 0,0 kaas hiervan gegeten, gaan er bij bovenstaande advertenties bij jullie alarmbellen rinkelen of zou één van die fietsen een goede investering zijn? (en mocht ik zo'n ding na een jaar toch weer de deur uit doen omdat ik er bijna niet op zit, hoe hard schrijft het dan af)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

dnhelle schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:22:
[...]

@XeNeRgY wat MBV zegt. Het is geen persoonlijke aanval, ik weet niet wat of hoe je rijdt, maar een vering- of wielonderhoudsbeurt heeft zijn eigen interval. Staat ook vaak in de manual van het betreffende onderdeel. Qua kosten moet je inderdaad denken aan de zaken die MBV zegt, maar als je slijtagemateriaal zegt, blijft het ook wel bij biba/buba, ketting/cassette, rem/schakelkabels & remblokken.
Was ook niet zo opgevat hoor, alleen ik schrok een beetje van jouw visie, zeker omdat mijn LBS nog nooit iets heeft gezegd over de zaken die jullie noemen. Ik als leek dacht dus: geen nieuws is goed nieuws en vertrouwde er op dat na een goedkope servicebeurt ik weer prima het hele seizoen kon fietsen. Vind het dan weinig serivice als je het zo bekijkt. Heb bij mijn fiets helaas geen manuals gekregen. Slecht excuus want is ook op internet te vinden, dat weet ik, maar ik heb er eigenlijk gewoon niet over nagedacht.

Ga denk ik alle manuals eens af om te kijken wat er na 2000km sowieso gecontroleerd/vervangen moet worden want wilde het sowieso al liever zelf gaan proberen dan bij de LBS.

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

KoffieNT schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:54:
Ik ben mijn frame nu trouwens aan het spuiten. Hij was glanszwart en hangt nu aan de lijn, met matzwart:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik had ook fluor groen gekocht. Erg leuke kleur, maar ik vond het een riskant gokje en dan moest ik ook meteen andere onderdelen gaan spuiten en daar had ik geen zin in.
Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2nrk5xs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/28m1dl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/24y4oat.jpg

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe voorvork en na wat zoekwerk kom ik uit op de volgende 2:

Marzocchi Bomber Freeride FR2
Rockshox Reba Race 100

Ik krijg het verschil tussen de 2 niet gevonden.

Voor de veer die ik nu heb (eigenlijk tijdelijk, maar toch al heel lang), had ik een RockShox Tora 318. Ik wil ongeveer hetzelfde, of beter. Maar wel voor maximaal 300 euro. Eigenlijk vind ik de 2 die ik hierboven post wel een mooie prijs. Mijn gutfeeling zegt dat ik voor de Reba moet gaan, maar verder weet ik niet waarom die beter/slechter zou moeten zijn. Iemand?
Of heeft iemand nog een hele andere vork in gedachte die wel eens interessant is?

Jammer dat er niet veel vorken meer zijn met optie voor V-brakes. Als ik een nieuwe vork koop ben ik bijna verplicht over te gaan op Disc. Dat vind ik niet zo erg, maar dat is wel effe een flinke aankoop zo ineens (Voorvork, wielset, discs etc).

edit: Ik zit nu ook even te marktplaatsen en daar zie ik een leuke Recon (125e) en Sid (175) voorbij komen, daar moet ik maar eens over nadenken want dat scheelt nogal in prijs. Die Recon heeft V-brakes, dus die vind ik op dit moment het interessantst.

Nog een noobvraag: Zijn er verschillen in maten, of 1 size fits all (frames)?

[ Voor 12% gewijzigd door KoffieNT op 14-08-2012 10:28 ]

• MBV
Marzocchi maakt goeie vorken, maar degene die jij hebt gevonden is voor een heel ander inzetbereik (freeride) dan de Reba (XC). Rockshox heeft ook wel freeride vorken, maar dat is een andere reeks. 130mm veerweg moet ook bij je fiets passen. Dus voor je gaat vragen welke het beste is, zal je moeten zeggen wat je ermee wilt doen, en in welk frame het moet. In Nederland zal je waarschijnlijk meer hebben aan een lichte vork, in het bike-park van Morzine meer aan een vork die wat zwaarder is, en daardoor minder doorbuigt en soepeler aanspreekt.

In principe passen alle vorken in alle frames, tenzij je een tapered vork hebt (zal niet lukken voor 300 euro ;)). Over de recon: ik heb van een kennis begrepen dat hij de upgrade van recon naar reba overal merkte, dat de reba meer controle gaf.

Vergeet niet naar de Duitse sites (o.a. www.bike-components.de en www.bike-discount.de) te kijken, die zijn ook vaak voordelig met vorken :)

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 14-08-2012 11:06 ]

• dnhelle
Je vergeet 1 belangrijk ding MBV: stuurbuislengte ;)
Bij nieuw aan te schaffen vorken nog niet zo interessant (lang genoeg), maar bij tweedehands vorken vaak al afgezaagd en dus niet passend voor je frame/balhoofd.

Check ook voor de zekerheid wat voor je as je naaf heeft? Als je gewoon een snelspanner hebt, dan zul je moeten kijken naar een 9mm drop-out vork. Andere mogelijkheden zijn 15 of 20mm steekas. (Rockshox Maxle b.v.).

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ik gebruik mijn fiets vooral in de stad, laten we zeggen, wheelies en stoepjes butsen. Ik ga zelden naar het bos, maar als ik dat doe dan val ik nog steeds niet echt onder de echte mountainmountainbikers. Gewoon een potje stevig fietsen.
De Tora 318 die ik had beviel heel erg goed, dus ik zoek iets wat daar op lijkt. Ik krijg niet gevonden hoe lang de veerweg was, 100, of 130mm. Ik wil iig minimaal wat ik had.

@dnhelle:
De stuurbuislengte zal ik in de gaten houden bij het 2e hands kopen. Sowieso wil ik mijn fiets meenemen en hem ter plekke even monteren, kan ik hem meteen testen :).
Ik heb inderdaad een snelspanner.

Ben nu toch tot de conclusie gekomen dat ik mijn V-brakes nog een tijdje houd, omdat de overstap op nieuwe velgen/discs nu te prijzig is. Met die criteria valt Reba helaas af. Ik vond iig deze op de duitse site die MBV aangeeft :) :

Rock Shox Recon Silver TK Solo Air Federgabel Modell 2012
Magura Menja DLO2 Federgabel Modell 2012
Manitou R7 Pro Absolute+ Canti/Disc Federgabel

Gezien mijn budget vind ik alsnog de Recon het aantrekkelijkst.

• MBV
dnhelle schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:27:
Je vergeet 1 belangrijk ding MBV: stuurbuislengte ;)
Hij had het over nieuwe vorken...
KoffieNT schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:41:
Ik gebruik mijn fiets vooral in de stad, laten we zeggen, wheelies en stoepjes butsen. Ik ga zelden naar het bos, maar als ik dat doe dan val ik nog steeds niet echt onder de echte mountainmountainbikers. Gewoon een potje stevig fietsen.
De Tora 318 die ik had beviel heel erg goed, dus ik zoek iets wat daar op lijkt. Ik krijg niet gevonden hoe lang de veerweg was, 100, of 130mm. Ik wil iig minimaal wat ik had.
Ik kan me niet voorstellen dat dat 130mm was, ook al wordt hij wel verkocht. In Nederland zie je dat alleen op dirt-bikes en full-suspension fietsen. Gewoon voor een 100mm XC-vork gaan dus.
Gezien mijn budget vind ik alsnog de Recon het aantrekkelijkst.
Dat is een erg veilige keuze: iets beter dan de Tora, zelfde merk, zelfde inzetbereik. Soms zijn er aanbiekdingen van Marzocchi of Manitou voor pak-em-beet 150 euro, die zijn even goed als of zelfs beter dan een Recon (even zoeken op MTBR.com). In Nederland wordt helaas 'alleen maar'(99% van de nieuwe fietsen boven de 500 euro) Rockshox verkocht.

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 14-08-2012 11:50 ]

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Perfect, dan wordt dat hem :D. Tnx voor de hulp!

Ik ben nu aan het overwegen hem op de duitse site te bestellen voor 225euro inc shipping, of toch 2e hands voor 125 euro.
Ik heb de adverteerder even gemaild over de staat van de vork, de ouderdom en of hij aanpassingen heeft gemaakt/of hij dus in mijn fietske kan. Dat wacht ik nog even af.

edit: Ik vond net deze op ebay.

@onder: Alright doe ik :)

[ Voor 23% gewijzigd door KoffieNT op 14-08-2012 12:25 ]

• dnhelle
Oja.. Kijk even of je baseplate kan worden omgezet van je huidige vork naar je nieuwe vork. Is met een tooltje bij de lokale fietsenmaker zo gepiept!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-10 13:38
KoffieNT schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:53:
Perfect, dan wordt dat hem :D. Tnx voor de hulp!

Ik ben nu aan het overwegen hem op de duitse site te bestellen voor 225euro inc shipping, of toch 2e hands voor 125 euro.
Ik heb de adverteerder even gemaild over de staat van de vork, de ouderdom en of hij aanpassingen heeft gemaakt/of hij dus in mijn fietske kan. Dat wacht ik nog even af.

Maakt het je nog uit of hij lucht geveerd is? De Tora was dat hoogstwaarschijnlijk niet, want anders kan je deze recon wel nemen:
http://www.bike-component...012---Auslaufmodell-.html
Kost je niet veel en heeft v-brake aansluiting en is sowieso wat beter dan de Tora. Lockout is wel op de vork zelf, maar lijkt me niet heel erg.

• McGryphon
  • Laatst online: 03-11 11:37

McGryphon

Veul vrouwkes!

MBV schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:49:
[...]

Dat is een erg veilige keuze: iets beter dan de Tora, zelfde merk, zelfde inzetbereik. Soms zijn er aanbiekdingen van Marzocchi of Manitou voor pak-em-beet 150 euro, die zijn even goed als of zelfs beter dan een Recon (even zoeken op MTBR.com). In Nederland wordt helaas 'alleen maar'(99% van de nieuwe fietsen boven de 500 euro) Rockshox verkocht.
Ook Fox kom je nog regelmatig tegen in het hogere segment hoor. Verder heb je inderdaad wel gelijk; voor XC is dat niet zo heel vreemd overigens mijns inziens. DT Swiss is nichemarket en wordt vaak voor meer geld qua veereigenschappen minder beoordeeld, Manitou opereert niet meer in het topsegment en is al jaren niet heel groot meer. Magura heeft nog niet echt groot weten door te breken met de Menja en Durin, en Suntour zit niet in het hogere segment. Heb je Marzocchi bijvoorbeeld nog, die kom je vooral bij DJ/4X/DH/FR tegen.

[ Voor 6% gewijzigd door McGryphon op 14-08-2012 13:05 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• MBV
KoffieNT schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:53:

Vraag bij 2e hands altijd wanneer de laatste servicebeurt is geweest. Dat zijn namelijk kostbare geintjes als er op de verkeerde plek zand zit. In mijn geval 180 euro.
shenr schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:02:
[...]

Maakt het je nog uit of hij lucht geveerd is? De Tora was dat hoogstwaarschijnlijk niet, want anders kan je deze recon wel nemen:
http://www.bike-component...012---Auslaufmodell-.html
Kost je niet veel en heeft v-brake aansluiting en is sowieso wat beter dan de Tora. Lockout is wel op de vork zelf, maar lijkt me niet heel erg.
Luchtgeveerd is lichter, en kan je makkelijk op je gewicht afstellen. Coil spreekt wat soepeler aan. Ik zou daar op letten, niet op een paar tientjes.
McGryphon schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:03:
[...]

Ook Fox kom je nog regelmatig tegen in het hogere segment hoor. Verder heb je inderdaad wel gelijk; voor XC is dat niet zo heel vreemd overigens mijns inziens. DT Swiss is nichemarket en wordt vaak voor meer geld qua veereigenschappen minder beoordeeld, Manitou opereert niet meer in het topsegment en is al jaren niet heel groot meer. Magura heeft nog niet echt groot weten door te breken met de Menja en Durin, en Suntour zit niet in het hogere segment. Heb je Marzocchi bijvoorbeeld nog, die kom je vooral bij DJ/4X/DH/FR tegen.
Fox zit inderdaad op fietsen vanaf zo'n 1500 euro, die was ik vergeten te vermelden. Over Magura/Marzocchi: ik kom van hun ook in het XC-segment erg goede reviews tegen op o.a. MTBR, terwijl die hier niet/nauwelijks worden verkocht.

• dnhelle
McGryphon schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:03:
[...]

Gelukkig maar!
Ik kan me nog een pre-SRAM periode van Rockshox herinneren waar ze de slag echt dreigden te verliezen. Ik denk dat de verschillende marktwerkingen een aantal merken wel goed heeft gedaan...

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Die 2e handse Recon waar ik het over had is nog nieuw, volgens de aanbieder.
Kan ik zo zien of deze luchtgeveerd of coilgeveerd is? Wat zeggen jullie? Deze 2e hands doen, of de Recon uit Duitsland/ebay bestellen?

@shenr; bedankt voor de tip, maar zoals MBV aangeeft gaat het me in dit geval niet om een paar tientjes. Als het dan echt beter is, ga ik liever voor de duurdere. Dat de lockout op de vork zit maakt me btw niet uit :). Hoeft er van mij zelfs helemaal niet op te zitten, ik gebruik het nooit.

[ Voor 22% gewijzigd door KoffieNT op 14-08-2012 15:24 ]

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Let bij een tweedehandse ook even op of de vorkbuis lang genoeg is. Te lang boeit niet, want korter maken kan altijd nog. Langer maken niet

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Hij zei dat ie hem niet heeft aangepast, maar sowieso wil ik hem ophalen als ik hem koop en meteen monteren/testen :).

damn, zie ik net dat ie in Zuidlaren woont en ik woon bij Eindhoven -__-', dat is net effe te ver. (250km)

@onder: Dat heb ik hem nu gevraagd per mail, dus dat hoor ik nog. Ik heb hem ook even gevraagd of ie de maat van de stuurpen kan geven, zodat ik kan controleren of hij in mijn fiets kan.

Als het bevalt neem ik hem denk ik over :).

[ Voor 65% gewijzigd door KoffieNT op 14-08-2012 19:19 ]

• MBV
Het is een coil spring, te zien aan de preload-knop op de linker vorkpoot. Gok ik. Rockshox heeft recent de site omgegooid, nu kan je niet eens zien welke recon coil en welke air is 8)7

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Hij is luchtgeveerd zegt hij. Ik heb hem een bod gedaan :)

edit: Herinner me net dat mijn oude Tora 318 ook luchtgeveerd was.

edit: Zojuist de vork gekocht :D.

[ Voor 49% gewijzigd door KoffieNT op 15-08-2012 15:12 ]

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Even een schaamteloos verzoek: is er misschien een GoT-er uit Utrecht (of vlakbij) die een 26" (semi-)slick voor mij te leen heeft, mag oud zijn. Ik zou hem een paar weken nodig hebben, omdat mijn racefiets in reparatie is en ik dus met de MTB op het asfalt wil rijden zonder het geluid (en de rolweerstand) van een tank te hebben.

Evt. reactie kan het best per DM.

• MBV
Een setje Schwalbe marathons kost 2x 20 euro (en mag je een paar weken lenen als je ze in Rotterdam Alexanderpolder ophaalt ;)), lijkt mij niet overdreven veel. Ook staan er vaak banden te koop op mountainbike.nl.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:23
Net na door omstandigheden 2 jaar niet gefietst te hebben samen met een vriend de fiets maar weer eens gepakt om lekker door het bos te rijden. Toch een 40Km meegepakt. Was in ieder geval weer erg leuk, hopelijk komende tijd wel meer mogelijkheden om weer te gaan fietsen. Ben alleen bang voor de spierpijn morgen. :P

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 22:45
Ik zou graag wat advies willen voor een nieuwe mountainbike, KoffieNT had een aantal posts terug al het een en ander gevraagd (dat was voor mij).

Ik wil dus gaan mountainbiken dit zal grotendeels op de weg zijn en in het bos (ik verwacht er geen trucs mee uit te gaan halen, springen enz.)

Omdat ik zelf 3 tot 5 dagen in de week een andere sport beoefen zal dit voor erbij zijn, dus dat is ook de reden om hier niet al te veel geld aan uit te willen geven.

na wat winkels bezocht te hebben en rond gekeken is mijn keuze op deze fiets gevallen:

http://www.fietssportief....ainbike-2012-save-6-0/955

Deze is volledig Deore afgemonteerd (wat volgens mij het minimum gangbare is). en vroeg me af wat jullie mening hiervoor was. En heb er ook een stuk op gefietst en voelde allemaal goed aan, mijn vraag is dus eigenlijk of dit op langer termijn met goed onderhoud ook goed blijft (geen aldi spul is ;-))

• Demo

Demo

Om dan ook maar een aankoopadvies te vragen: is dit wat? Ik wil recreatief gaan mountainbiken, om mijn conditie weer wat op peil te krijgen. Zo'n 29er lijkt me wel wat en er zit allemaal Shimano-spul op. Of anders deze, als dit waar voor z'n geld is zou ik naar de winkel gaan en de 26" en 29er naast elkaar willen 'voelen'. Maar als het bij voorbaat al niks is dan is het zonde van de rit heen en weer.

Oh en een praktische vraag: krijg je een mountainbike vervoerd in een compacte auto zonder fietsendrager?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Demoniac schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:15:
Oh en een praktische vraag: krijg je een mountainbike vervoerd in een compacte auto zonder fietsendrager?
Beide wielen uit het frame halen en de achterbank neer klappen. Bij de meeste auto's past het dan wel.

Over je vraag over de 2 fietsen: geen idee :) Ken het merk niet, maar de afmontage is vergelijkbaar, zelfde remmen, afmontage en naven. De vork lijkt erg op elkaar. Maar volgens de specs is de 29er iets lichter.

\edit: Als je niet veel geld wil uitgeven is MTB misschien niet de juiste sport voor je of kun je beter nog een paar maanden langer sparen. Er is best wel wat degelijks te krijgen voor 600 euro, maar het echte werk begint eigenlijk pas rond de 1000 euro. Dan krijg je een goede vork met de gebruikelijke instel mogelijkheden, naven en versnellingen die bestand zijn tegen modder, een paar kilo lichtere fiets zodat je niet meteen tegenzin krijgt om te gaan fietsen, banden waar je wat aan hebt, remmen die het blijven doen, etc. En dan is er nog het onderhoud zoals al eerder aangegeven. Eigenlijk moet je elk jaar even bij de fietsenzaak langs. Je kan het overslaan, maar reken dan op dat je je fiets in 3-4 jaar zult afschrijven. Maar een nieuwe ketting en cassette en remblokken zul je toch nog steeds moeten kopen. Je hoeft niet zoals vele enthousiastelingen 4K-8K uit te geven, maar 600 is echt de onderkant. Bovendien ben je met de fiets eigenlijk niet klaar. Je moet minimaal een helm en een fietsbroek erbij kopen (zeg 50-90 euro extra) en het liefst ook nog klikpedalen en bijpassende schoenen (ook 70-100 euro).

[ Voor 51% gewijzigd door zonoskar op 15-08-2012 23:01 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

In een Aygo lukt het niet, dus ik heb gewoon een trekhaak met drager gekocht. Veel makkelijker en je houdt de auto netjes :)

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 22:45
zonoskar schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:45:
[...]

Beide wielen uit het frame halen en de achterbank neer klappen. Bij de meeste auto's past het dan wel.

Over je vraag over de 2 fietsen: geen idee :) Ken het merk niet, maar de afmontage is vergelijkbaar, zelfde remmen, afmontage en naven. De vork lijkt erg op elkaar. Maar volgens de specs is de 29er iets lichter.
De frames van Xtrail zijn van Focus alleen andere sticker (in de winkel vertelden ze dat precies de zelfde frames ook voor Focus fietsen gebruikt werken).

Dus zelfde als Asus -> Asrock.

Verwijderd

We hebben een hele set aan Xtrails hier in de vriendengroep en geen enkel probleem. Ja een keer wat afstellen, keer een gebroken ketting, maar dat kan je op elke fiets gebeuren. Service is dikke prima, ze doen hier nooit moeilijk over problemen of wat afstelwerk, zelfs na een jaar niet. :)

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-10 13:38
X-trails zijn prima mtb's en vallen in de categorie veel waar voor je geld. Op mountainbike forum worden deze fietsen vaak aangeraden aan mensen met een budget en de winkel heeft veel vakkennis en een goede service. Dit is niet mijn eigen ervaring, maar wat ik altijd lees op het mountainbike forum. @willyfreak, zeker geen aldi spul dus en het klopt dat het in principe focus frames zijn. Als je het goed blijft onderhouden zal je er jaren plezier van hebben. Maar wees gewaarschuwd, als je eenmaal het mtb virus te pakken hebt ga je vanzelf meer geld uitgeven aan verbeteringen aan je fiets ;)

• MBV
willyfreak schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:46:

na wat winkels bezocht te hebben en rond gekeken is mijn keuze op deze fiets gevallen:

http://www.fietssportief....ainbike-2012-save-6-0/955

Deze is volledig Deore afgemonteerd (wat volgens mij het minimum gangbare is). en vroeg me af wat jullie mening hiervoor was. En heb er ook een stuk op gefietst en voelde allemaal goed aan, mijn vraag is dus eigenlijk of dit op langer termijn met goed onderhoud ook goed blijft (geen aldi spul is ;-))
Geen aldi-spul, het is de beste MTB die je nieuw voor 600 euro kan kopen (Op de save XT na, maar da's maar een heel klein verschil). Deore is niet het enige criterium: de vork, remmen en wielen zijn belangrijker (vork voor controle, remmen voor vertrouwen en controle, als wielen slap of zwaar zijn is dat funest). Vork en remmen zit bij deze wel goed, wielen zijn gewoon 'goedkope' wielen.
zonoskar schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:45:
[...]

Nou, met een 29er zou ik daar niet vanuit gaan. In een DS3 of 207 past een gewone 19" MTB net: met het stuur tussen de voorstoel en de achterbank (uiteraard plat) heb je aan de achterkant een 5-10cm over. Een 29er zal zo'n 1,5" langere achtervork hebben, dus dat wordt erg krap.

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ik heb mijn oude Gazelle Impulse nu ook overgespoten:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/316s1ly.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/v3obok.jpg
Best goed gelukt, al wordt hij wel heel snel vies. Op deze fiets zit nu mijn oude RST Gila-crappy vork. Als ik mijn nieuwe krijg voor op mijn zwarte fiets (hopelijk morgen), dan gaat de vork die op daar op zit, op deze :).
Deze heeft dan alleen nog nieuwe handvaten nodig en een nieuw (uhh, hoe heet het), dat ding tussen de vorkpen en het stuur. Want die er nu op zit loopt schuin omhoog en dat is gruwelijk lelijk :p.

[ Voor 3% gewijzigd door KoffieNT op 17-08-2012 18:11 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:41
KoffieNT schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:10:
Ik heb mijn oude Gazelle Impulse nu ook overgespoten:
[afbeelding]
[afbeelding]
Best goed gelukt, al wordt hij wel heel snel vies. Op deze fiets zit nu mijn oude RST Gila-crappy vork. Als ik mijn nieuwe krijg voor op mijn zwarte fiets (hopelijk morgen), dan gaat de vork die op daar op zit, op deze :).
Deze heeft dan alleen nog nieuwe handvaten nodig en een nieuw (uhh, hoe heet het), dat ding tussen de vorkpen en het stuur. Want die er nu op zit loopt schuin omhoog en dat is gruwelijk lelijk :p.
Rijdt dat lekker met je zadel zo? Moet ik anders ook eens proberen.

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Haha viel me op de foto op dat ie zo staat. Eerlijk gezegd bij het fietsen zonet viel het me niet op. Vrij dik lomp zadel, maar fietst echt heel fijn.

Deze fiets fietst bijna fijner dan mijn betere/duurdere zwarte fiets die ik heb, voor stadsgebruik dan. De remmen en het schakelwerk is bijna perfect. Maar, de fiets is relatief zwaar, de vork is waardeloos, geen handvaten en een lelijk 'dat ding wat ik daarstraks omschreef', maar goed :p.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

Dat zadel inderdaad...
En ga je nog iets doen met decals ofzo? Ik heb ook nog een rattle-can overspuitbeurtje voor een oude racefiets in petto. Al helemaal gestript van onderdelen. Ik houd de oude lak en schuur hem alleen op.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Na een testweekendje met een Stumpjumper Comp 29r, wordt mijn volgende bike ook eentje op grote wielen!

Qua onderdelen ben ik zelf wat aan het samenstellen gegaan, een kader (carbon) krijg ik binnenkort nog.

zo goed als beslist:

achterderri: Sram X0
casette: sram 1030 10sp 11-36
voorderri: X9 2sp
shifters: X9 2x10
cranckset: X9 42/28 175mm

twijfelpuntjes zijn nog:

- wielset: C29SSMax of Easton 29 XC of alternatieven? Tubeless is vereiste. Die 29r Crossmax is eigenlijk wat te duur, maar zo geil! En met de Easton koerswielen heb ik wel ervaring, nog niet op de MTB... (Wat met DT Swiss M1800?)
- voorvork: Reba 29 RLT 100 VS Fox 32 F 29 RLC FIT
Ben zelf wel fan van Fox, maar die reba's zijn ook niet slecht uiteraard... Maar welke is beter...? (op mijn 26'r staat nu een Fox F90).
- Remmen: Shimano XT / Magura / Formula / ...
Rijd nu met Avid Elixir CR. Avid's zijn nogal sponsachtig. Maar de modellen van Shimano/Magura/Formula/... ken ik niet zo goed.

Inzetgebied:
vooral XC race, chrono's en toertochten. Mijn massa: 66kg, materiaal zal dat dus wel aankunnen :)

Klik: .joeri. !

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

KoffieNT schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:32:
een lelijk 'dat ding wat ik daarstraks omschreef', maar goed :p.
Stuurpen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• dnhelle
.joeri. schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:41:
Na een testweekendje met een Stumpjumper Comp 29r, wordt mijn volgende bike ook eentje op grote wielen!

Qua onderdelen ben ik zelf wat aan het samenstellen gegaan, een kader (carbon) krijg ik binnenkort nog.

zo goed als beslist:

achterderri: Sram X0
casette: sram 1030 10sp 11-36
voorderri: X9 2sp
shifters: X9 2x10
cranckset: X9 42/28 175mm

twijfelpuntjes zijn nog:

- wielset: C29SSMax of Easton 29 XC of alternatieven? Tubeless is vereiste. Die 29r Crossmax is eigenlijk wat te duur, maar zo geil! En met de Easton koerswielen heb ik wel ervaring, nog niet op de MTB... (Wat met DT Swiss M1800?)
- voorvork: Reba 29 RLT 100 VS Fox 32 F 29 RLC FIT
Ben zelf wel fan van Fox, maar die reba's zijn ook niet slecht uiteraard... Maar welke is beter...? (op mijn 26'r staat nu een Fox F90).
- Remmen: Shimano XT / Magura / Formula / ...
Rijd nu met Avid Elixir CR. Avid's zijn nogal sponsachtig. Maar de modellen van Shimano/Magura/Formula/... ken ik niet zo goed.

Inzetgebied:
vooral XC race, chrono's en toertochten. Mijn massa: 66kg, materiaal zal dat dus wel aankunnen :)
Wat een klasbak! Gezien je gewicht en inzet gebied, heb je ook al eens gedacht over een SID 29'er? Qua remmerij, shimano is kwalitatief goed, Magura is inzetbaar vanaf MT8, formula geen kennis van. Ook al eens gekeken naar een setje Hope tech? En voor wat betreft wielen, een setje hope pro naven op een mooie notubes crest of olympic velg maakt t wel af :-)

• MBV
Of Hayes Stroker Trail, ben ik zelf nog altijd erg tevreden mee. Ook met 180mm heb ik ze nog nooit te heet gekregen, en je moet het erg bont maken (40% asfalt helling*) voor je echt kracht moet gaan zetten op de hendel.

*) http://goo.gl/maps/kVz0c, het weggetje van rechts naar beneden gaat. De eerste keer dat ik mijn remblokken kon ruiken, en dat ik op asfalt dacht dat ik niet meer op tijd kon stoppen ondanks dat ik niet harder dan 20km/u reed: ik durfde niet harder in mijn remmen te knijpen om niet over mijn stuur te gaan.

• Roet
  • Laatst online: 17:09
Ik heb de SID 29 en ik moet zeggen dat hij me erg goed bevalt. Vooral het feit dat ik nooit het idee heb dat ik snelheid verlies omdat de vork onnodig aan het pompen is, vind ik erg prettig. Ik ga binnenkort de remote lockout demonteren want die gebruik ik simpelweg nooit. Ik ben persoonlijk erg te spreken over de vork, ik vind dat hij anders is dan een fox, maar niet merkbaar slechter of beter. Ben zelf overigens ook een fan van fox dus ik zou alsnog een fox pakken denk ik :P.

Ik zou als ik jou was meer aandacht besteden aan de wielen, en de gesuggereerde hope pro/Crest wielen pakken. Gezien je gewicht kan dat prima! Wielen zijn echt van groot belang bij een 29er heb ik gemerkt en dat wordt ook overal wel bevestigd.

• .joeri.
Aan de Hope onderdelen had ik inderdaad nog niet gedacht! thanks voor de tip.
De RS SID is uiteraard ook nog een optie. De Reba zou ik eventueel nemen moest de prijs toch wat te hoog uitvallen... :) De testfiets was ook uitgerust met een reba, en ik was er niet ontevreden van.
Roet schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 10:08:
Ik zou als ik jou was meer aandacht besteden aan de wielen, en de gesuggereerde hope pro/Crest wielen pakken. Gezien je gewicht kan dat prima! Wielen zijn echt van groot belang bij een 29er heb ik gemerkt en dat wordt ook overal wel bevestigd.
De test bike stond op een Specialized Roval setje. En daar merkte ik inderdaad wel het minder stijve karakter van de (29r) wielen.
Dus: Hope hubs + notubes velgen zijn wel een kanshebber!

De bike zelf wordt trouwens matzwart. Alle onderdelen zwart, en een paar rode details (zoals op de x0 achterderri).

Er zou trouwens een Pricewatch moeten bestaan voor fietsonderdelen! :P

• dnhelle
Laat bij een flexibel gevoel in de wielen maar de olympics links liggen. Die zijn wat flexer en smaller dan de crests. Wat betreft de sid / reba discussie: een reba is net wat meer multivers inzetbaar dan een SID, dat wel. Maar mij lijkt de combi van jouw gewicht icm. De inzetgebieden die je noemt een SID al voldoende. Een reba kan dan wat van de agiliteit aan de voorzijde wegnemen.
Testrijden dus, en natuurlijk de prijs afwegen :-)

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Jazzper schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 19:21:
Dat zadel inderdaad...
En ga je nog iets doen met decals ofzo? Ik heb ook nog een rattle-can overspuitbeurtje voor een oude racefiets in petto. Al helemaal gestript van onderdelen. Ik houd de oude lak en schuur hem alleen op.
Geen decals, ik vind het wel leuk zo :D.
Dat is hem toch ja :).

• dnhelle
Even spammen.. Aangezien ik dit weekend maar even rust heb genomen met onze regionale hittegolf, heb ik nog even de schuur opgeruimd en ik heb hier nog liggen:
1x setje Crankbrothers Candy pedalen, gebruikt, maar functionerend. Perfect voor de beginnende tweaker die eens wilt experimenteren. MP.nl prijs: 20 euri. Tweakerprijs: 15 euri ex. verzend. Sold!
4x Velozine damesfietsbroek met Speedzeem, maat S. Prijs ex verzend: 25 euri. (Smalle heren past deze broek ook hoor!)
DM of mail me even als je geinteresseerd bent :)

[ Voor 4% gewijzigd door dnhelle op 20-08-2012 18:13 ]

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Demoniac schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:15:
Ik prop mijn 29er altijd in mijn peugeot 106, past precies :)
Wel ff het voorwiel eruit halen.

• MBV
Niet het achterwiel? WTF, is een peugeot 106 30cm langer dan een peugeot 207?

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 21-08-2012 15:58 ]

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:55

Wokschotel

Op 6 wielen

In het kader van 'domme-vragen-bestaan-niet' en aansluitend op de vraag over het loshalen van het voorwiel. Als je het voorwiel loshaalt zit er aan de ene kant van het wiel een draaidop (soort draaimoer) met schroefdraad en aan de andere kant een soort beugel die je kunt draaien en omlaag drukken om daarmee de boel vast te zetten. Niet lachen om deze omschrijving, jullie weten wat ik bedoel. Mijn vraag: hoe ga je hier nu mee om? Die draaidop aan de ene kant zo vast mogelijk draaien en dan die beugel omlaag? Of de beugel ronddraaien gelijktijdig met de draaidop en dan vastzetten? Vragen, vragen...

De islam kan uw vrijheid schaden

• .joeri.
De draaidop licht vastdraaien, en dan de hendel omplooien.
De hendel moet goed vast zitten, maar niet té vast...
Als je het wiel er net hebt ingestoken hef de fiets dan eens op, en klop op het voorwiel, ofzo.. zodat je zeker bent dat ie goed vasthangt! :)

@MBV:
Een voorwiel eruit halen lijkt me gemakkelijker + je creëert meer ruimte omdat je stuur dan niet meer loodrecht op de kader hoeft te staan?

• MBV
Ik bedoel dat ik ze allebei eruit moet halen om het een beetje makkelijk te laten passen. Met alleen het voorwiel past het misschien net, met het stuur plat tegen de voorstoelen aan.

[ Voor 34% gewijzigd door MBV op 21-08-2012 17:45 ]

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

zie edit: opgelost

Ik heb vandaag mijn nieuwe voorvork gekregen. Hij was te lang, dus moest er een stukje af. Na dat gedaan te hebben moest ik 'het ding wat in de lege buis moet, met die schroefdraad om het dopje erop te krijgen' er nog in. Even bij de fietsenmaker gaan halen en voor 5 euro had ik, dacht ik, alle onderdelen.

Hij zit nu in elkaar, maar ik heb wat speling en ik merk dat hij (volgens mij aan de onderkant) wat stroef draait. Mis ik een onderdeel of moet ik iets vervangen?

Links naar foto's (op groot formaat):
http://i49.tinypic.com/5lq4hy.jpg
http://i47.tinypic.com/b8raft.jpg
http://i46.tinypic.com/302mart.jpg
http://i48.tinypic.com/ok4k1y.jpg

Aan de onderkant van het frame zit een draaischarniertje (ja ik probeer het zo goed mogelijk te omschrijven :p) en aan de bovenkant bestaat dit uit 2 delen die ik uit het frame kan halen:
http://i46.tinypic.com/30xfnf5.jpg
http://i49.tinypic.com/2uo1f03.jpg

Volgens mij zijn de draairingen die boven en onder bij de gaten in het frame zitten, te klein, of moet ik ergens anders kijken?

edit: Opgelost! Met een rubber ringetje wat op mijn andere fiets zat. Toen ik die er aan de onderkant bij deed, helemaal geen speling meer en hij stuurt ook nog ontzettend soepel.

Nog een vraag: De vering lijkt wat weinig lucht te hebben. Ik heb geen speciaal pompje. Bij de fietsenmaker laten doen of kan ik zelf iets fabriceren en hem oppompen?

Een fototje van de fiets nu:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/9bdjbk.jpg

Nog even nadenken of ik de vork in een andere kleur spuit.

[ Voor 20% gewijzigd door KoffieNT op 21-08-2012 20:59 ]

• Demo

Demo

De knoop is door de kerk gehakt. (ofzo :+) Die Xtrail-fietsen zijn wel extreem veel waar voor hun geld, maar een retourtje Venray kost me met de huidige brandstofprijzen al gauw 25 euro en dan moet ik ook nog eens tijd zien te maken om er heen te rijden. Daarnaast vind ik het een fijn idee om in geval van schade of onderhoud de dealer om de hoek te hebben.
Vanavond ben ik na het werk naar de plaatselijke fietsenmaker gegaan, maat op laten nemen en hij had precies nog één Cube Attention in de juiste maat staan. Lijkt me voor een eerste bike geen rommel (de fietsenmaker noemde het 'bovengemiddeld voor een instapper' en raadde een Acid alleen aan als ik heel fanatiek aan de gang zou willen) ik heb 'm gezegd er nog een nachtje over te willen slapen maar ik bel morgenochtend maar meteen om te zeggen dat 'ie het ding voor me apart moet houden.. :D

• Baldertt
MBV schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:58:
Niet het achterwiel? WTF, is een peugeot 106 30cm langer dan een peugeot 207?
Nee achterwiel kan je laten zitten. Gewoon de vork over de ingeklapte achterbank heentillen en op de handrem laten rusten :)
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-V0aOk3MxROY/UDPnQfVBXUI/AAAAAAAAGHI/TzUi95FRSGM/s720/IMAG0286.jpg

• .joeri.
KoffieNT schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:51:

Nog een vraag: De vering lijkt wat weinig lucht te hebben. Ik heb geen speciaal pompje. Bij de fietsenmaker laten doen of kan ik zelf iets fabriceren en hem oppompen?

Een fototje van de fiets nu:
[afbeelding]

Nog even nadenken of ik de vork in een andere kleur spuit.
Dat kan je wel zelf met een normale pomp. Maar pas op, die zijn veel onnauwkeuriger en dus blaas je al snel te veel lucht in de vering. (2x pompen kan al te veel zijn)
Druk in het oog houden, rustig pompen dan lukt dat wel!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Alright, morgen proberen. Thanks :)

• MBV
Baldertt schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 21:58:
[...]

Nee achterwiel kan je laten zitten. Gewoon de vork over de ingeklapte achterbank heentillen en op de handrem laten rusten :)
[afbeelding]
Gelukkig hoef ik nooit naar rechts te kijken, dat scheelt 8)7 Geeft dat geen krassen op je interieur?
Doe jezelf een lol, en koop een vorkpomp voor 15 euro. Als noodoplossing kan je er wat lucht inpompen met een kleine fietspomp, maar dat is zo onnauwkeurig als het maar kan zijn.

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ik kreeg het vanmorgen niet voor elkaar met mijn eigen fietspomp, pastte wel op het ventiel, maar het ging niet goed. Gelukkig wilden ze bij de fietsenmaker even helpen :). Hij fietst nu echt als nieuw :D.

15 euro, kun je me een link geven? Dan ga ik er idd een halen, die kostte in de winkel 38 euro :/ (edit: En op bike2build ook zie ik).

@onder: Ah! Ik vergeet elke keer op die site te kijken. Dankjewel, zal die wsch eens bestellen :D.

[ Voor 28% gewijzigd door KoffieNT op 22-08-2012 23:22 ]

• MBV
https://www.bike-componen...ension-Fork---Shocks.html
18 euro + 6 euro verzendkosten

Even 3 euro ernaast, sorry ;) Ik heb die van mij gratis gekregen bij de fietsenmaker...

• Demo

Demo

MBV schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:18:
https://www.bike-componen...ension-Fork---Shocks.html
18 euro + 6 euro verzendkosten

Even 3 euro ernaast, sorry ;) Ik heb die van mij gratis gekregen bij de fietsenmaker...
4 euro, hij kost 18,95 ;) Is toch een kwart duurder dan jij zei :P

Mijn Cube Attention is gereserveerd, begin volgende week kan ik 'm ophalen! :D

• Baldertt
MBV schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:25:
[...]
Gelukkig hoef ik nooit naar rechts te kijken, dat scheelt 8)7 Geeft dat geen krassen op je interieur?
Eventuele krassen vallen echt niet meer op bij deze auto :) Ik heb inmiddels wel dakdragers gekocht (van thule dus semi universeel) en ben hard op zoek naar een nieuwe auto. Maar een 29er past dus zeker wel in een peug 106!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

zie edit: opgelost
edit: Opgelost! Met een rubber ringetje wat op mijn andere fiets zat. Toen ik die er aan de onderkant bij deed, helemaal geen speling meer en hij stuurt ook nog ontzettend soepel.
In de foto's (bv deze http://i47.tinypic.com/b8raft.jpg) zie ik niet dat je de crownrace op je vork gedaan hebt. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de vork in eerste instantie niet soepel draaide. Dat rubber ringetje van je andere fiets geeft nu misschien wat soelaas, maar als dat echt alleen maar een rubber ringetje is dan wordt dat snel genoeg plat geperst en loopt alles kapot. Een crownrace is een ring, vaak ook met een rubberen afdichting erop, die je op je vorkkroon perst en daar rust dus het onderste lager van je balhoofd op (jouw 'draaischarniertje').

Zo moet het ongeveer uitzien:

Afbeeldingslocatie: http://mountain.bike198.com/wp-content/uploads/2009/02/crown-race.jpg

En als het goed aangeperst zit is er geen ruimte meer tussen de ring en de kroon van de vork. Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://i606.photobucket.com/albums/tt146/Cantil3v3r/crownrace3.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 23-08-2012 11:16 ]

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ik zei het verkeerd. Hij is van plastic, niet rubber. Tot nu toe (een uur of 3-4 mee gefietst) werkt ie prima. Ik zal wsch nog een beter ringetje kopen als ik toch eens naar de fietsenmaker ga.

Bedankt iig.

• maartend
KoffieNT schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:53:
Ik zei het verkeerd. Hij is van plastic, niet rubber. Tot nu toe (een uur of 3-4 mee gefietst) werkt ie prima. Ik zal wsch nog een beter ringetje kopen als ik toch eens naar de fietsenmaker ga.

Bedankt iig.
Ik maak me toch ook zorgen.
Ik vraag me echt af wat je waar precies hebt geplaatst.

Maak eens fotoos?

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Bij deze foto's (dat groene is verf):

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/wojg0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/jr8xsk.jpg
Hij heeft ook een jaar of 4-5 op mijn Gazelle Impulse gezeten.
Voor nu werkt het prima en voelt het niet alsof het niet de bedoeling is, maar ik zal nog een beter passende kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door KoffieNT op 23-08-2012 12:19 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ok, het is van plastic en het is een echte crownrace (of baseplate). Maar normaal zit dit bij je balhoofdsetje. Degene die bij die van jou hoort zit waarschijnlijk nog op je vorige vork. Dus je hoeft niet naar de fietsenmaker te gaan (behalve misschien om dat ding van je vorige vork te halen).

• maartend
KoffieNT schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:13:
Bij deze foto's (dat groene is verf):

[afbeelding]

[afbeelding]
Hij heeft ook een jaar of 4-5 op mijn Gazelle Impulse gezeten.
Voor nu werkt het prima en voelt het niet alsof het niet de bedoeling is, maar ik zal nog een beter passende kopen.
Vervang hem door een van metaal. Plastic slijt veel en veel harder.

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Dat gat erin lijkt me ook niet echt de bedoeling? Je lager moet toch gewoon netjes rond kunnen lopen, dat lijkt me vrij lastig met zo'n onderbreking erin.
Als je alleen die vork ff naar een FM meeneemt, tikt hij er zo een nieuwe van metaal op voor je. Zou maar een paar euro moeten kosten.

• dnhelle
Sowieso, de kans dat het gat in de ring mooi een doorgang biedt aan opspattend modder om je lager te verprutsen is groot.

Mag ik trouwens mijn persoonlijke mening delen dat mij opvalt dat er heel veel in deze thread wordt gesproken over besparingen, terwijl de effecten op lange termijn nog niet eens worden afgewogen?

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

@zonoskar: Ik heb overal gekeken maar daar zit ie niet bij.
@dnhelle en de rest: Dat klopt, gelukkig fiets ik bijna alleen maar op straten en kom ik weinig op zand/modder/e.d. maar ik zal zsm een metalen kopen die er netjes omheen past :).

Over je andere opmerking; Het kan ook zijn dat sommige mensen simpelweg een budget hebben he. Zomaar effe 200 euro uitgeven aan iets wat veel beter is dan die van 50 euro zit er niet altijd in.

edit: Ik ben op bike-components.de aan het kijken voor een ringetje, maar ik weet niet welke ik moet hebben en mijn Duits is daarnaast net zo goed als mijn Chinees.

Zou iemand me even kunnen vertellen welke ik moet hebben? https://www.bike-componen...t/c483_Bits---Pieces.html

Koop ik meteen de vorkpomp, nieuwe handvaten, handschoenen en misschien nog wat andere spulletjes die ik nodig heb.

[ Voor 36% gewijzigd door KoffieNT op 23-08-2012 15:35 ]

• dnhelle
KoffieNT schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:50:

Over je andere opmerking; Het kan ook zijn dat sommige mensen simpelweg een budget hebben he. Zomaar effe 200 euro uitgeven aan iets wat veel beter is dan die van 50 euro zit er niet altijd in.
Correct, daar is ook niets mis mee.
Maar mijns inziens kun je dan beter focussen op één bike dan twee... Op de lange duur spaart het jou geld uit wat je kan besteden aan één goede en multi-inzetbare fiets.

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Oh wacht, gaat dit over mijn 2 fietsen?
In dat geval; mijn zwarte is mijn main-bike, daar fiets ik het meeste op en de onderdelen daarvan mogen ook best wat kosten, ondanks dat ik vast zit aan een (relatief klein) budget. Die groene daarentegen is mijn oude mtb, voor drbij. Daar wil ik zo weinig mogelijk aan uitgeven. Ik koop nu nieuwe handvaten voor mijn zwarte en die daar nu op zitten komen op de groene, zulke dingetjes.

• dnhelle
Ik neem jou (helaas..) inderdaad hierbij als voorbeeld, al was het niet richting jou als persoon bedoeld.
Het valt me meer in algemene zin op ;-)

• MBV
Heb je het dan ook over de XTrail adviezen? Ik ben benieuwd waar jij op let voor duurzaamheid etc? IMHO is het daarvoor belangrijker dat je je fiets goed onderhoudt (o.a. ketting vaak smeren, wisselen om de cassette te sparen, service van vork en lagers*) dan welk materiaal je hebt :)

*) het rijtje waar ik slordig in ben dus :P

• dnhelle
Nee, meer de algehele tendens. Kijk, materialen kun je tegen iedere prijs aanschaffen zonder dat je duurkoop doet. Of het op de langere duur ook duurkoop is, blijkt pas na onderhoud. Het 'stoort' mij alleen dat er op de korte termijn wordt beoordeeld of iets een paar euri's goedkoper kan, terwijl je voor die paar euri's meer op de langere termijn meer profijt hebt van je aanschaf. Vooral in een slijtage-sport als mtb.

Achja, waar maak ik me ook druk om...
Pagina: 1 ... 38 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.