Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.285 views

Onderwerpen

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:57
Als die optie bestaat heb ik hem nog niet kunnen vinden. Wat je uiteraard wel kan doen is 1,5 rondje rijden :)

I'm a photographer, not a terrorist

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:30
citruspers schreef op maandag 25 juni 2012 @ 12:30:
En als de boel zo is versleten is er ook een redelijke kans dat je de ketting mee moet vervangen, en dat betekent misschien weer dat je de voorste tandwielen ook moet vervangen. Dus ik ben bang dat je niet met 2 wieltjes klaar bent.
Wieltjes op zich vallen wel mee, ketting is nog prima en voorste tandwielen ook. Is enkel het lager wat gewoon gaar is, bij het losdraaien van het wieltje kwamen de onderdelen een voor een uit elkaar gevallen.

Heb nieuwe wieltjes besteld en zover ik het in kan schatten is het daarmee verholpen :)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:25

TommyGun

Stik er maar in!

shenr schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 18:38:
Grappig dat er een MTB topic is op tweakers, lees wel regelmatig op mountainbike.nl, maar eigenlijk nooit gedacht dat er op tweakers ook een topic zou zijn.

@TommyGun: Heb je deze topic al doorgelezen http://www.mountainbike.n...viewtopic.php?f=3&t=29213
Dit heeft mij vorig jaar veel geholpen met het uitzoeken van een fiets. Ik heb toen ook voor rond de 500 E een 2e hands fiets op de kop getikt waar ik tot nu toe erg tevreden mee ben. Richtlijnen die ik je kan geven zijn dat ik een niet al te oude fiets zou proberen te zoeken. Je hebt veel mensen die het mtben proberen, een paar keer fietsen en dan de fiets stof laten happen in de schuur. Dat zijn de fietsen die je wilt, of de fietsen van een echte enthousiasteling die goed met zijn fiets om gaat en alles goed onderhoud. Een goede vork is erg belangrijk, dit is het duurste onderdeel van een fiets en de fiets in de link die jij gaf is de vork 'maar' en Dart 2. Leuk voor in het begin, maar al snel zal je iets beters willen. Rockshox Tora minimaal, als het kan een Recon zou ik zoeken, zie link hierboven voor gradaties in vorken. Verdere afmontage zou ik alles minimaal SLX proberen te zoeken. Verder is de maat ook ERG belangrijk en dan bedoel ik niet wielmaat, daar is 26" wel de standaard, maar frame maat. Met 1.75 denk ik dat je rond de 18" moet kijken, maar dit verschilt nogal eens per fiets, die 21" die jij laat zien is echt te groot voor jou. Linkje http://www.wielersportinfo.nl/mtbfietsafstelling.htm om framemaat te bepalen. Merk maakt niet zoveel uit, de meesten bieden zelfde soort frames, voorbeelden: Trek, Scott, Specialized, Cannondale, Cube, Canyon, Sensa, Santos, Focus, Bulls, B1/BOne, etc.

Hopelijk heb je hier wat aan, succes nog met het vinden van een fiets en hopelijk veel plezier.
Bedankt voor de informatie! Ik ga het eens rustig doornemen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 15:09
GH45T schreef op maandag 25 juni 2012 @ 13:49:
[...]

Wieltjes op zich vallen wel mee, ketting is nog prima en voorste tandwielen ook. Is enkel het lager wat gewoon gaar is, bij het losdraaien van het wieltje kwamen de onderdelen een voor een uit elkaar gevallen.

Heb nieuwe wieltjes besteld en zover ik het in kan schatten is het daarmee verholpen :)
Je weet dat het bij shimano XT de bedoeling is dat het bovenste wieltje iets heen een weer kan bewegen? Ik kan me niet voorstellen dat het na 1000km al stuk is, ik denk dat ik al wel 5.000 km erop heb zitten (geen flauw idee eigenlijk, na 2000km was het batterijtje van mijn fietscomputer leeg :+) en ik heb die wieltjes nog niet hoeven te vervangen. Ook heb ik al 4x mijn cassette+ketting vervangen (omdat het voor geen meter meer schakelde), en uit voorzorg een voorblad (midden) meebesteld. Ik kon het verschil niet zien tussen het oude en het nieuwe op wat zwarte zooi na, dus de oude zit er weer op :)

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Damn, achterpad krom. En me maar afvragen waarom ik het schakelen niet helemaal goed kreeg. Jammer dat zo'n stukje alu + 2 schroefjes even € 20 moet kosten.

Verwijderd

Net terug, werkt prima om met Strava ergens op de route in te haken en de hele ronde vanaf je eigen startpunt te rijden. Nu wil ik mijn tijd uploaden en selecteer ik het start- en eindpunt op strava.com . Vervolgens krijg ik de melding dat er al een segment bestaat en deze melding:

Verify Similar Segments
We found some existing segments that look very similar to the one you are creating. Please verify that you aren't creating a duplicate segment.
1. Create My Segment
2. Use MTB route Waalre

Ik wil mijn tijd toevoegen de bestaande MTB Route Waalre. Ik klik dus op '2' en doe Next. Vervolgens opent de route Waalre met leaderbords etc. maar zie ik nergens hoe ik nu mijn tijd toe kan voegen. Ook wordt de tijd niet automatisch toegevoegd lijkt het, want ik zie vervolgens dat mijn route geen segments heeft, terwijl een andere zojuist geuploade nieuw route direct een segment laat zien.

Doe ik iets fout? Moet ik 'create my segment' doen? Volgens mij komt er dan een identiek segment op dezelfde route aangezien ik ook een naam moet opgeven en dat zou zonde zijn.

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
[off-topic]Gewoon naar het startpunt rijden van MTB route Waalre OF zelf een nieuw segment maken waarbij je zelf een start/eindpunt bepaald. In jou geval dus bovenaan de route.
Verder info hier: https://strava.zendesk.co...8-segment-matching-issues

Strava is leuk bedacht maar onnauwkeurig gezien gps gebruik. Daarnaast wisselen de omstandigheden wel eens... Regen, wind en temperatuur kunnen een groot verschil maken. Daarnaast rijden er ook veel amateur en profs met strava dus sommige segments zijn gewoon onmogelijk. En nu weer over mountainbikespul spul praten :) [/strava]

[ Voor 4% gewijzigd door willy1986 op 25-06-2012 19:54 ]

Verwijderd

Die link heb ik ook gezien, maar daar staat dus niet wat je moet doen wanneer Strava je segment wel matched met een bestaande route en hoe je jezelf dan daaraan toevoegt.

Het hoort inderdaad niet geheel in dit topic, ik zal een los topic aanmaken :)

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Stoere fiets! Daar ga je vast veel plezier van hebben. Ik heb vanavond ook nog een rondje hier gemaakt langs Bloemendaal (klimmen), door de duinen heen en langs Zandvoort. Practige zonsondergang en weer lekker genoten van de omgeving. http://app.strava.com/rides/11725407

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/fietsen/mountainbike.jpg
Fiets

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/fietsen/fietsroute-25-juni.jpg
Route

[ Voor 9% gewijzigd door frankknopers op 26-06-2012 00:10 ]

Goud is geen geld

• MBV
Ik heb het mooi voor elkaar. Volgend weekend ga ik op vakantie naar Zugspitze, rijd ik vanavond mijn frame stuk. Mijn zadelpen was kennelijk te kort, want mijn frame is vlak boven de bovenbuis doormidden gegaan :(

Hoe kom ik in minder dan 1 week (ik moet de onderdelen overbouwen) aan een nieuw frame? Huren kost iets van 150 euro per week, dus 300 euro budget is er sowieso. Ik heb nu een Bulls Copperhead 3 disc uit 2008, 19" = M als maat. Daar zit een 100mm Reba SL vork in. Upgrade naar een XC-fully zie ik ook wel zitten, maar dat mag niet meer dan 700 euro kosten.

1 ding scheelt: bij Zugspitze kan/wil je toch niet fietsen, als ik naar de weerberichten kijk :') Als het zo blijft zal ik week 2 een stuk verder rijden naar een bike-hotel in Oostenrijk.

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 01-07-2012 22:58 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:41
MBV schreef op zondag 01 juli 2012 @ 22:54:
Hoe kom ik in minder dan 1 week (ik moet de onderdelen overbouwen) aan een nieuw frame? Huren kost iets van 150 euro per week, dus 300 euro budget is er sowieso. I
Op het forum van Mountainbike.nl en op Marktplaats.
Mogelijk ook op het forum van mountainbike.be

• MBV
Marktplaats staat meestal wel erg veel rommel tussen, en zeker bij een fully moet je toch wel weten of hij z'n onderhoud heeft gehad. Het mountainbike.nl-forum had ik al gezocht, maar daar staat niks bij wat ook in de buurt zit.

Ik had altijd in mijn hoofd zitten dat frames nieuw erg duur zijn, maar bij fietssportief hebben ze een frame voor 55 euro! En dat zijn dezelfde frames als Focus gebruikt.

bike-discount.de: alle betaalbare cube-frames ausverkauft of niet in mijn maat. Jammer, zo'n AMS 100mm lijkt me wel leuk.
bike-components.de: alleen belachelijk duur of effen gespoten huismerk
rose.nl: geen frames
12gobiking.nl, rock machine superlite, 125 euro: http://www.12gobiking.nl/...nami_7005_superlite_frame
fietssportief.nl, 55 euro: http://www.fietssportiefo...rail-frame-maat-50cm.html

2e hands:
rocky mountain vertex 19": http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=89708

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:41
MBV schreef op zondag 01 juli 2012 @ 23:53:
Marktplaats staat meestal wel erg veel rommel tussen, en zeker bij een fully moet je toch wel weten of hij z'n onderhoud heeft gehad. Het mountainbike.nl-forum had ik al gezocht, maar daar staat niks bij wat ook in de buurt zit.
Maar voor een hardtail kun je wel terecht op MP. Toch? Je zet je vork toch over.

• MBV
Ik heb wel gezocht, maar er staan weinig hardtail-frames op marktplaats. Ik neig toch sterk naar dat goedkope frame van fietssportief, als ze die op tijd kunnen leveren.

Verwijderd

Na een tijd nadenken over een GPS fietscomputer of een telefoon hiervoor gebruiken heb ik toch voor een GPS fietscomputer gekozen vanwege de volgende voordelen:
1. GPS schijnt accurater te zijn dan die van een telefoon (nu wijkt mijn Nexus 1.3 km/u gemiddeld af met 3 kilometertellers, die wel gelijk lopen)
2. GPS fietscomputer vervangt Hartslagmeter, Telefoon en Kilometerteller = 1 device is handiger

Nu ben ik gaan kijken welke fietscomputer voldoet voor mijn eisen:
1. GPS voor route recording (navigatie niet nodig)
2. Hartslagmeter
3. Mogelijkheid te connecten met Strava
4. Automatisch pauze bij onderbreking route
5. Budget max 250 (liefst minder)

Opties
Edge 200
Valt af omdat er geen hartslagmeting mogelijk is. Voor zover ik zie ook niet mogelijk om een losse band te gebruiken.

Edge 500
+ reputatie
+ auto pauze
+ courses (challenge je eigen tijden)
+ ANT+
+ Native Strava support
+ hoogtemeter (geen eis)
- prijs (229)

Bryton Rider 20H
+ ANT+
+ prijs (139)
- display oogt enigszins rommelig vergeleken bij de Edge
- hoogtemeter (geen eis)
- geen auto pauze?*
- handmatig Strave uploaden

* De handleiding van de Rider 20 zegt het volgende over start - pause - stop:
1. Druk in het hoofdscherm even op LAP om het menu te openen.
2. Druk even op p/q om START te selecteren.
3. Druk even op LAP om een activiteit te starten.
4. Om een activiteit te onderbreken, drukt u langer op LAP. Druk op een toets om de activiteit te hervatten.
5. Om de huidige activiteit te beëindigen drukt u even op p/q om STOP te selecteren en drukt even op LAP.

Dit impliceert een handmatige pauze, wat in de praktijk niet lekker werkt. Al staat hier weer dat er wel auto pauze op zit.

Bryton Rider 40T
Deze is net zo duur als de Edge 500, waar ik dan de voorkeur aan geef.

Wat ik lastig helder krijg is wat de 2 leveranciers precies bieden als je kijkt naar online statistieken, route info, gezondheidsinfo etc. Verschil tussen de 20T en Egde 500 is 90€, een aardig bedrag als je dezelfde functionaliteit krijgt, maar als achteraf blijkt dat Garmin 10x zoveel info online geeft over je routes is dat ook wat waard.

Concreet lijkt de Garmin iets completer maar voldoet de Rider (op auto pauze na) ook prima. Het verschil is bijna 100€ dus ik twijfel of de iets completere Edge 500 die 100€ waard is. Zijn er mensen die voor dezelfde keuze gestaan hebben of een specifiek argument hebben waarom voor een van beide te kiezen? Qua prestaties en kwaliteit lees ik over beide positief, ik ga er dus van uit dat dit in orde is.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 15:15:
Edge 500
+ reputatie
+ auto pauze
+ ANT+
+ Native Strava support
+ hoogtemeter (geen eis)
- prijs (229)
- Dat ding bliept de hele tijd als je stil gaat staan/weer vertrekt. Vooral in de Ardennen met loopstukken is dat vreselijk irritant! Verder kan ik je niet helpen, ik heb een Garmin Dakota 20 gekocht. Het voordeel van Garmin is de Garmin connect website waar je je routes kan delen. Het nadeel is dat de software ruk is. Ik gebruik misschien 20% van de functionaliteit door de waardeloze interface.
MBV schreef op maandag 02 juli 2012 @ 09:45:
Ik heb wel gezocht, maar er staan weinig hardtail-frames op marktplaats. Ik neig toch sterk naar dat goedkope frame van fietssportief, als ze die op tijd kunnen leveren.
Er stond nog een hele mooi Specialized op MP. In jouw maat.

http://link.marktplaats.nl/574453946

[ Voor 47% gewijzigd door zonoskar op 03-07-2012 16:48 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• MBV
Helaas, niet geschikt voor schijven, niet voor nieuwe cranksets, en in Groningen. In Groningen staat op mountainbike.nl ook een mooi frame dat wel geschikt is, maar ik heb besloten dat ik liever voor 60 euro een tijdelijk hardtail-frame koop, om later meer geld uit te geven aan een beter fully-frame. Daarnaast is Boxmeer retour op een avondje nog net te doen, maar Rotterdam-Groningen vind ik wat te gek worden. En bij Fietssportief hadden ze nog wat liggen :)

Verwijderd

Ik wil een helm kopen voor het fietsen op me mtb maar zit er echt veel verschiel tussen een race helm en een mtb helm???

• citruspers
Grootste verschil wat ik heb kunnen ontdekken is dat MTB helmen een viziertje hebben tegen zon/modder, wat ze ook een iets aggressiever uiterlijk geeft.

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:50
Hallo mensen ik ben complete noob in mountainbiken maar afgelopen vakantie flink gecrost op huur mountainbike in Ardennen.

En dat vond ik toch echt wel een kick mijn vraag is.

http://www.izibike.nl/product/2585/Cube-LTD_Pro_2011&p=3 is dit beetje goeie beginners fiets? Cube is toch vrij goed materiaal en goeie prijs kwaliteit verhouding?

• MBV
Lijkt een prima fiets voor 800 euro. Manitou Minute is een wat minder bekende voorvork, die zou ik even nazoeken qua reviews, maar volgens mij was er niets mis mee. Qua afmontage is alleen de crankset nogal jammer: goedkoopste van Shimano. Als je de fiets vergelijkt met andere fietsen: een SLX crankset kost zo 150 euro. Let erop dat je de goeie maat bestelt, cube schijnt wat klein te vallen.

En voor een beginnersbike zou ik ook even bij www.fietssportief.nl kijken, de frames die ze hebben zijn kwalitatief vergelijkbaar met Cube :)

[edit]
Service van de zaak:
http://www.mtbr.com/cat/s...o/prd_454483_6762crx.aspx
http://www.mtbr.com/cat/s...o/prd_480222_6771crx.aspx
http://forums.mtbr.com/sh...ou-minute-pro-792835.html
http://forums.mtbr.com/be...ou-minute-pro-792718.html

[ Voor 26% gewijzigd door MBV op 07-07-2012 12:35 ]

Verwijderd

Net terug uit Nijmegen/Groesbeek. De rode route gereden. Heerlijke route om te rijden met een aantal leuke klims die prima op het middenblad te rijden zijn. Slechts 1 klim niet in 1x gehaald en dat was de zandheuvel des doods. Vraag me af of mensen daar werkelijk boven komen zonder af te stappen.

Enige minpunt vind ik wel de wegbewijzering. We hebben 41 km gereden om de route van 24km af te maken :9

Vorige week twijfelde ik nog over een GPS fietscomputer of toch mijn Galaxy Nexus mee blijven nemen. Nu toch gekozen voor de Nexus mee te blijven nemen maar nadat deze vandaag spontaan begon te rebooten en vreemde strepen gaf (beetje nat geworden) wil ik het risico toch niet meer nemen.

1 vraag voor de mtb-ers met een Bryton / Edge: de instapmodellen van deze merken (edge 200 en rider 20) zijn qua specs voor mij voldoende (houd mijn huidige hartslagmeter) maar wijken in 1 opzicht af van de duurdere modellen (edge 500 en rider 40) en dat is de GPS-meting. De goedkope modellen meten om de x seconden (ik denk 5) en de duurdere modellen hebben een feature om iedere 1 seconde te meten. Dit verhoogt de nauwkeurigheid natuurlijk enorm en, om mezelf voor een miskoop te behoeden, nu vraag ik me af hoe jullie ervaringen met deze metingen zijn.

Hebben jullie de Edge 200/rider 20 in gebruik en hoe nauwkeurig zijn de routemetingen?
Hebben jullie de Edge 500/rider 40/50 in gebruik en hebben jullie gekozen voor 1s interval meting?

Ik lees over de Edge 200 dat de GPS niet 100% nauwkeurig is, maar ik lees ook dat juist Garmin Connect de afwijkingen veroorzaakt (mogelijk vanwege Bing) en dat het inladen van de Garmin bestanden op andere websites (Strava etc.) een veel gedetailleerder beeld geeft.

Reviews waarderen bovenstaande computers allemaal positief, maar ik lees nergens iets over de werkelijke nauwkeurigheid. Ik kan me voorstellen dat dit voor wielrennen minder van belang is ivm veel rechte wegen, maar op een mtb-track kan het nogal een vertekend beeld geven.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2012 19:33 ]

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:30
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 17:12:
Net terug uit Nijmegen/Groesbeek. De rode route gereden. Heerlijke route om te rijden met een aantal leuke klims die prima op het middenblad te rijden zijn. Slechts 1 klim niet in 1x gehaald en dat was de zandheuvel des doods. Vraag me af of mensen daar werkelijk boven komen zonder af te stappen.
Bedoel je met die zandheuvel deze badboy?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6ykMB.jpg

Ik haal 'm wel, maar alleen sinds ik 29er rij. Gewoon op een klein verzet icm middenblad en rammen. :)
Hebben jullie de Edge 500/rider 40/50 in gebruik en hebben jullie gekozen voor 1s interval meting?
Ik heb een Rider 50, maar heb nog nergens een instelling gezien waarmee je de GPS updatefrequentie kunt instellen.Apparaat staat allicht standaard gewoon op z'n snelst, geen idee. Vind het overigens verder een prima dingetje, met name de hoogtemeter is natuurlijk leuk als je wat langere tochten maakt.

Vandaag overigens de route van Sint-Oederode (Noord Brabant) gereden. Het was fantastisch weer om te fietsen, maar de laatste dagen was er aardig wat water gevallen. Veel plassen dus en dat icm de vele kombochten maakte dat het flink sturen was. Door de plassen dus he-le-maal onder de blubber en een fiets die piepte en kraakte. Waardige rit gemaakt dus. :D

[ Voor 13% gewijzigd door DJTimo op 08-07-2012 23:00 ]

• pjlgt
  • Niet online
Gisteren de Unive-MTB Assen zomertoertocht gereden. Route van 60Km rondom Assen. Heerlijk weertje, toffe route & prima verzorging. _/-\o_ Aan het einde nog een lekkere verkoelende bui. In totaal net geen 70Km. Zelfs nog op plekken geweest die ik niet eens kende en heb de afgelopen jaren toch al aardig wat doelloos rondgecrosst.

Bij thuiskomst, in de regen de fiets en mezelf maar even met de tuinslang afgespoeld. Scheelt weer blubber van de achterdeur tot aan de douche :P

Verwijderd

DJTimo schreef op zondag 08 juli 2012 @ 22:54:
[...]

Bedoel je met die zandheuvel deze badboy?

[afbeelding]
[...]
Ik heb een Rider 50, maar heb nog nergens een instelling gezien waarmee je de GPS updatefrequentie kunt instellen.Apparaat staat allicht standaard gewoon op z'n snelst, geen idee. Vind het overigens verder een prima dingetje, met name de hoogtemeter is natuurlijk leuk als je wat langere tochten maakt.
Nee ik bedoel een andere. Je rijdt over een vrij lang pad en ziet links van je een heuvel. Aan het eind van het pad ga je links, waar je net langs zo'n autoblokkade balk kunt, en begin je aan een eenvoudige klim. Als je daar boven komt dan mag je 50m rechtdoor om de betreffende klim te maken (vrij steil en los zand). Kom je daar (lopend) boven dan ga je direct links weer naar beneden.

De Rider 40 (en 50 wellicht ook) hebben in het menu een GPS Status menu. Daar kun je van standaard naar high power of iets dergelijks, waardoor je 1s interval hebt. Batterij is dan wel snel leeg natuurlijk. De 40 staat standaard niet op zijn snelst, misschien is het in jouw geval toch het kijken waard. Bij de Rider 50 zie ik die optie niet in de manual, dus die zal wel standaard met 1s loggen denk ik.

Hoe is jouw ervaring met het correct loggen van de GPS-coördinaten? Ik hoor vaak dat een scherpe bocht niet juist gelogd wordt. De routes die ik fiets hebben veel singletrack bochten achter elkaar. Als de GPS daar compleet de weg kwijt is dan heb ik er niet veel aan. Zou het eigenlijk een aantal ritten moeten kunnen proberen of een voorbeeld zien van een route die ik zelf goed ken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2012 12:31 ]

• citruspers
GPS is simpelweg niet zo accuraat, dus een scherpe bocht (waarin je ook nog eens snelheid verliest) kan rare "spikes geven". Ideaal gezien gebruik je een GPS device met een digitaal kompas zoals de meeste telefoons hebben, maar ik weet niet of de telefoon logging apps daar ook gebruik van maken.

Als we het daar toch over hebben, ik ben (in ieder geval tijdelijk) van Strava naar Endomondo overgestapt aangezien Strava voor mij nogal inaccuraat is soms.

• MBV
Telefoon apps gebruiken de GPS positie van je telefoon, en die kan de sensors gebruiken. Werkt vooral als je hem voor je houdt zoals tijdens rondlopen, en niet zoals in je rugzak ;)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die scherpe bochten is alleen een probleem als daar veel zijsporen zitten waar je evt in zou kunnen. Anders volg je gewoon het pad toch? Maar voor de opname van je snelheid en vooral de afgelegde afstand is het een groter probleem. Doordat de GPS de bochten 'afsnijdt' heb je vaak minder ver gefietst dan je echt gedaan hebt. Daarvoor kun je beter een gewone fietscomputer nemen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• DJTimo
De beste oplossing is een combinatie van GPS en wielsensor. Dit kan met Rider 50 en diverse andere computers. Persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit als er een kleine afwijking in de gereden km's zit, dus ik gebruik de GPS functie standalone. Toch had een fietsmaatje van mij op de route van Sint-Oederode enkele honderden meters meer gereden op zijn Garmin GPS icm wielsensor dan ik op GPS alléén. Lijkt me enkel een probleem als je fanatiek met trainigsschema's bezig bent. :)

• Amdwarrior
http://www.izibike.nl/product/2585/Cube-LTD_Pro_2011&p=2
Deze ga ik dus waarschijnlijk kopen maar wat raden jullie kwa maat aan? 18 of 20? Het is de bedoeling van Mountainbike toch dat kleiner beter is toch ? ik ben ongeveer 1.80.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

citruspers schreef op maandag 09 juli 2012 @ 12:43:
Als we het daar toch over hebben, ik ben (in ieder geval tijdelijk) van Strava naar Endomondo overgestapt aangezien Strava voor mij nogal inaccuraat is soms.
Grappig, ik ben net andersom geswitched ;)
Qua recorden dan, want ik houd ze allebei bij (gpx-jes).

Het is echt een hardware ding, ik zie niet zo veel in software qua verschillen in accuracy.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Goed, ik heb even een tijdje op Marktplaats rondgehangen en een aantal fietsen gevonden die me wel aardig lijken. Daarbij heb ik wel wat vragen en/of opmerkingen maar ik weet niet wat reëel is. Ik ben specifiek op zoek gegaan naar een goede afmontage maar verdwaal daarbij een beetje tussen alle merken en types. Echt eisen heb ik niet, afgezien van weinig slijtage / redelijk tot goede merkonderdelen / niet veel ouder dan 5 jaar en dat het een hard-tail moet zijn.

Cube ACID
http://link.marktplaats.nl/576466324

Matts TFS XC 100
http://link.marktplaats.nl/558994583

Cannondale F900 Caad4
http://link.marktplaats.nl/572779709

Cube Analog Comp
http://link.marktplaats.nl/575716272

Ik vind zowel de ACID als Analog Comp een leuke fiets, het enige dat ik jammer vind bij deze Analog Comp is dat 'ie geen schijfremmen heeft. Nu lees ik veel uiteenlopende verhalen over remmen, dus misschien moet ik me niet teveel laten lijden maar dat viel me in ieder geval op.

Van de Matts krijg ik niet echt hoogte qua afmontage. Is deze nog 'gewoon' af-fabriek?

De Cannondale tot slot vind ik ook een leuke fiets maar qua ouderdom lijkt me dit niet de meest handige keus.

Tips welkom, dank!

EDIT: Op Fok! neigen de meeste richting de Cube ACID... misschien moet dat 't maar worden dan!

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 10-07-2012 16:46 ]

• MBV
Ik zou eigenlijk niet weten wat er mis is met die Merida t.o.v. de Cube.

Remmen zijn in Nederland misschien iets minder belangrijk, maar in Oostenrijk/Zwitserland was ik blij dat ik van mijn oude schijfremmen af was, omdat ze teveel kracht kostten etc. V-brakes zijn nog 'erger'.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Heb de ACID gekocht. Zal morgen foto's plaatsen :)

[ Voor 10% gewijzigd door TommyGun op 11-07-2012 22:40 ]

Verwijderd

Wat een pauperweer al heel de week...ik wil fietsen!!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:39
Kan iemand wat vertellen over het merk Ghost? Is het een discounter zoals Bulls, maken ze goede frames?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:13
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 22:41:
Wat een pauperweer al heel de week...ik wil fietsen!!
Beetje regen is toch geen probleem voor een mountainbiker ...

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Pics; https://www.dropbox.com/s...2g/RxGhdhum-R/Cube%20Acid

Jammer van het weer inderdaad... vanavond komt er ook al niks van :'(. Hopelijk vrijdag!

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 12-07-2012 08:54 ]

• MrAngry
Wat boeit het weer nou? Ik laat juist m'n mtb uit dit weekend omdat het te nat is voor de racefiets. Het is warm zat dus dan is er niks mooiers dan zeiknat en zwart van de modder thuiskomen.

Verwijderd

Op zich niets, alleen heb ik heel weinig tijd deze week en had een rondje (1 uur) nog wel gelukt, maar met dit weer moet ik mijn fiets uitgebreid schoonmaken en dat kost best veel tijd als je naar een tankstation moet omdat je op een appartement woont en geen tuin(slang) hebt.

• DJTimo
Ben er ook niet zo vies van om door de blubber te raggen. Hoef het niet elke week te doen, maar het is na 5 minuten echt geen issue meer. Net als zwemmen in de zee. Je moet er ff doorheen, daarna is het heer-lijk!

Het schoonmaken vind ik ook niet het ergste, maar vorig weekend heb ik er wel in een dag een setje remblokken doorheen gejaagd. Dat is dan wel weer minder. :)

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:00

ricardo246

Life's what you make it!

DJTimo schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:40:
Ben er ook niet zo vies van om door de blubber te raggen. Hoef het niet elke week te doen, maar het is na 5 minuten echt geen issue meer. Net als zwemmen in de zee. Je moet er ff doorheen, daarna is het heer-lijk!

Het schoonmaken vind ik ook niet het ergste, maar vorig weekend heb ik er wel in een dag een setje remblokken doorheen gejaagd. Dat is dan wel weer minder. :)
Eens, door de blubber raggen vind ik toch echt het lekkerst. Temperatuur is dan vaak ook wat lager (niet scorching hot bedoel ik). Heerlijk om helemaal zwart/bruin van de blubber, moe en voldaan, van de fiets af te stappen.

Vaak spuit ik de fiets op een andere dag af en vet / olie dan pas de onderdelen. Als je hem eerst afspuit en dan wegzet (zonder olie / vet), zie je vaak roest hier en daar vormen (vooral op de ketting).

Eind mei, begin juni naar schotland geweest (Elgin, Monster trails) en daar een week getrapt door de blubber (en kou), zonder die fiets ook maar 1 keer schoon te maken. Ja het maakt iets meer lawaai, zal vast niet goed zijn, maar hee, het is een mountainbike, geen barbie popje :+

Vraagje aan de topic members, welke kleding hebben jullie?
Ik draag vaak wat "lossere kleding" en wordt altijd een beetje raar aangekeken door de anderen (die vaak met volledig wielren outfit op de fiets zitten). Op de een of andere manier vindt ik dat niet echt met MTB'en matchen (is een gevoel, meer niet)....... :X

Fiets: Sensa Sella, model 2010, Volledig XT afgemonteerd, Rock shox dart2 voorvork, Rocket ron / Racing ralph banden combo (26").
De link is niet mijn fiets, maar het frame klopt wel qua kleur enzo

Nog een vraag: Ik heb tijdens wat onderhoud aan de voorvork, de pre-load knop naar zijn galamiezen gedraaid (don't ask 8)7 ). Ik vindt via google niet de juiste spare part. Ik heb ook op de service manual van Rock shox gekeken, maar geen oplossing. Hoe heet zo'n onderdeel en waar kan ik die bestellen?
Het is alleen het knopje waar de + en de - op staan die je er in kan steken vast klikken en ronddraaien. Het is van kunstof.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Verwijderd

Qua kleding draag ik ook een wielrenoutfit. Zelfs een shirtje van Saxo Bank :9 Vind het wel prettig dat het allemaal vrij strak zit. Laatst nog een wat losser shirt gekocht en ook dat zit prima. Heb dus geen voorkeur, het enige dat ik fijn vind is als er op de rug een zak zit met een rits, zodat mijn telefoon er niet uit kan vallen. Shirtje was 10 euro bij de Decathlon, prima om een paar van deze te hebben en vind het zonde om veel meer te betalen als het qua kwaliteit toch niet zo veel uit maakt.

Heb wel een vrij dure fietsbroek van Nalini omdat mijn Decathlon broek na een aantal weken stuk was. Deze rijd ik nu ruim een jaar mee en heeft nog geen schrammetje. Moet nog wel nieuwe handschoenen kopen bedenk ik me net, na het uitkloppen van mijn schoenen (waar dus nog een handschoen in zat) viel de handschoen van het balkon op het dak van een winkel 8)7

Bedenk me nu ineens wel: zijn dure handschoenen zo veel fijner dan handschoenen van 10-15 euro? Je hebt bijvoorbeeld handschoenen van Specialized die wat duurder zijn. Gaan deze gewoon langer mee of zitten er features op die niet op goedkope handschoenen zitten?

• MBV
ricardo246 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 17:18:
[...]

Nog een vraag: Ik heb tijdens wat onderhoud aan de voorvork, de pre-load knop naar zijn galamiezen gedraaid (don't ask 8)7 ). Ik vindt via google niet de juiste spare part. Ik heb ook op de service manual van Rock shox gekeken, maar geen oplossing. Hoe heet zo'n onderdeel en waar kan ik die bestellen?
Het is alleen het knopje waar de + en de - op staan die je er in kan steken vast klikken en ronddraaien. Het is van kunstof.
Ik kan je hierbij niet echt helpen, behalve de captain obvious tip: ga naar een echte fietsenmaker. Ik ben trouwens ooit in Frankrijk het dopje van de rechter-vorkpoot van mijn Reba-vork kwijtgeraakt (daaronder zit de instelling voor je lockout). Gevolg: eerstvolgende servicebeurt kostte 150 euro :X Ik zou je dus aanraden dat dopje snel te vervangen.
Ik heb nu wel een heel fancy instelwieltje voor mijn lockout, dus dat is weer een voordeel. Niet dat ik hem ooit gebruik, lockout moet lockout zijn :P

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:00

ricardo246

Life's what you make it!

MBV schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 19:50:
[...]

Ik kan je hierbij niet echt helpen, behalve de captain obvious tip: ga naar een echte fietsenmaker. Ik ben trouwens ooit in Frankrijk het dopje van de rechter-vorkpoot van mijn Reba-vork kwijtgeraakt (daaronder zit de instelling voor je lockout). Gevolg: eerstvolgende servicebeurt kostte 150 euro :X Ik zou je dus aanraden dat dopje snel te vervangen.
Ik heb nu wel een heel fancy instelwieltje voor mijn lockout, dus dat is weer een voordeel. Niet dat ik hem ooit gebruik, lockout moet lockout zijn :P
Thanks for the tip, echter als echte (kuch) tweaker, is me dat de eer te na ;) . De LBS is mijn laatste optie.
Ik heb de preload knop er weer op zitten , meer als afdichting, tegen stof en drek.
Alleen hij is halverwege afgebroken, ik kan er dus niet meer aan draaien met effect. Ik heb de vork getest, en de preload instelling is goed. Lijkt me redelijk safe om daar me door te fietsen, toch?

I have no special talent. I am only passionately curious.

• MBV
Je kan zelf die onderdelen niet bestellen, dus het is echt geen schande om dat aan de LBS te vragen. Toen ik een setje onderdelen voor mijn schijfremmen nodig had heb ik de eerste poging spul uit Duitsland laten komen dat 2x zoveel kostte als de onderdeeltjes die bij de fietsenmaker op voorraad lagen ;)

Verwijderd

Aan het eind van de zomervakantie ga ik met twee vrienden naar de Ardennen om hier te mountainbiken. We zijn alle drie sportief, maar zijn geen ervaren mtb'ers. Ik ben bijvoorbeeld wielrenner.

Hebben jullie tips voor een camping en routes die wij kunnen fietsen?

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:42

Vos

AFCA

MTB en Adrennen is voor mij Houffalize.

Campings zijn er wel, weet niet hoe veeleisend je bent :)

MTB routes Belgie vind je o.a. op: http://mtbroutes.be/provincie.aspx?id=7

Is Limburg niet een betere optie als je beginnend bent?

[ Voor 39% gewijzigd door Vos op 16-07-2012 12:36 ]

Verwijderd

Vos schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:35:
MTB en Adrennen is voor mij Houffalize.

Campings zijn er wel, weet niet hoe veeleisend je bent :)

MTB routes Belgie vind je o.a. op: http://mtbroutes.be/provincie.aspx?id=7

Is Limburg niet een betere optie als je beginnend bent?
Bedankt voor je post, een mooi beginpunt om te zoeken.
Qua campings zijn wij niet veeleisend.
Hoe beginnend wij zijn weet ik trouwens ook niet, we hebben alle drie wel wat gefietst in de bossen van Appelscha.
Misschien is Limburg ook een goede optie. Ik wil graag in uitgestrekte bossen fietsen en eens een gave afdaling doen op de mtb.

• GH45T
Gisteren tijdens het mountainbiken een beetje onhandig geweest. Eerst een blokkerend voorwiel bij een afdaling in het gele zand, waarschijnlijk te ver weggezakt in het mulle zand en daar vloog ik over mijn fiets heen. Alleen wat schrammen op mijn hand dus kon er wel om lachen.

Vervolgens met mijn voet een boomstronk geraakt. Nu wil het helaas zo dat je voeten met de SPD pedalen echt vast zitten dus ik stond in één keer zo goed als stil en een behoorlijke klap op mijn kleine teen. De teen is nu helemaal dik en heeft alle kleuren van de regenboog. Zover ik kan zien is hij niet gebroken maar zeker weten doe ik dat niet. Verwacht (zwaar) gekneusd.

Maar goed, toch maar gewoon verder gefietst, was toch al op weg naar huis toen het laatste gebeurde. Deze week maar even rustig aan doen :)

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:08

Galois

1811 - 1832

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:47:
[...]

Bedankt voor je post, een mooi beginpunt om te zoeken.
Qua campings zijn wij niet veeleisend.
Hoe beginnend wij zijn weet ik trouwens ook niet, we hebben alle drie wel wat gefietst in de bossen van Appelscha.
Misschien is Limburg ook een goede optie. Ik wil graag in uitgestrekte bossen fietsen en eens een gave afdaling doen op de mtb.
Je hebt twee campings in Houffa. De routes gaan er langs. Eenvoudige campings, maar zeker prima.
Houffa is zeker een aanrader. Je hebt 6 routes die verschillen in lengte en moeilijkheidsgraad.

Zuid Limburg is vergelijkbaar, alleen een tandje lager. Kortere klimmetjes, maar ook erg mooi.
Op mtbroutes.nl staan de vaste routes wel beschreven. En als je een gps hebt, dan kun je ook routes van Limburgs mooiste oid doen (niet aan te raden in het weekend, druk en sommige stukken tegen bestaande route in).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40

Enige minpunt vind ik wel de wegbewijzering. We hebben 41 km gereden om de route van 24km af te maken :9
...
Ik heb afgelopen week contact opgenomen met Staatsbosbeheer en de boswachter, met verzoek de rode route te controleren. Tot nu toe 2x geprobeerd te rijden, maar halverwege de route verloren...
Ze gaan er serieus mee aan de slag :D
PS: ik rij op een Rose Count Solo 2, blauw-witte kleurstelling :)
Afbeeldingslocatie: http://www.renewable-energy-now.org/ATB/CountSolo.JPG

componenten o.a.:
  • Magura MT2/MT4 remmen (remschijven 160/180mm)
  • RockShox Recon Gold RL Solo 100mm
  • Racing Ralph banden
  • derailleur voor + achter Shimano XT
  • schakelaars/flippers Shimano SLX
  • Shimano SPD 540 pedalen
  • crankstel FSA
  • DT Swiss X1900 velgen (DT Swiss naven/quick release)

[ Voor 22% gewijzigd door NielsTn op 18-07-2012 20:36 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

Ongetwijfeld een zeer domme vraag, maar just to be sure: als ik de TS630NG koop voor mijn Formula RX disc brake, dan moet ik toch 2x dit kopen (voor en achter) he?

• pjlgt
  • Niet online
Ja, 2 setjes :)

Verwijderd

thx :)

Ben nog op zoek naar een fietsendrager voor mijn MTB. Ik heb geen trekhaak en een leaseauto. Dit betekent dat ik een drager nodig heb die niet op de trekhaak hoeft en bij voorkeur universeel is, zodat ik deze naar de volgende leaseauto mee kan nemen. Nu kwam ik na wat zoeken toevallig op deze fietsdrager uit. Vooral vanwege de prijs erg interessant, maar meteen het gevoel dat dit misschien niet goed gaat werken. Iemand ervaring met een dergelijk systeem?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:20
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 22:36:

Ben nog op zoek naar een fietsendrager voor mijn MTB. Ik heb geen trekhaak en een leaseauto. Dit betekent dat ik een drager nodig heb die niet op de trekhaak hoeft en bij voorkeur universeel is, zodat ik deze naar de volgende leaseauto mee kan nemen. Nu kwam ik na wat zoeken toevallig op deze fietsdrager uit. Vooral vanwege de prijs erg interessant, maar meteen het gevoel dat dit misschien niet goed gaat werken. Iemand ervaring met een dergelijk systeem?
Wat ik wel eens gehoord heb is dat de bevestiging van die dragers te wensen overlaat. Met name de haakjes die je tussen de achterklep en de rest van de carrosserie klemt schijnt de lak te beschadigen. Daarnaast ook meerdere mensen gehoord die de drager extra hebben moeten 'isoleren' met verwarmingsbuizen isolatie om beschadigingen te voorkomen.

Even een andere vraag, als je schijfremmen piepen bij het aanremmen. Hoe los ik dat op.. iemand daar een handige tip voor? invetten bijvoorbeeld :P

discogs

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Mijn schijfrem vóór maakt wat geluid. Het is echt een soort van gerinkel (ijzer op ijzer) dat je hoort; voornamelijk tijdens overhellen en als je door een kuil klapt of zo. Alle inbusbouten zitten vast dus ik snap het niet, maar hij remt verder goed. Enig idee hoe of wat?

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik ben sinds kort ook op de MTB te vinden, woon tegen de duinen aan en er ligt hier een prachtig parcour. Is wel wennen, ben nu voornamelijk mijn conditie aan het trainen.

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-10 13:38
loewie1984 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 08:50:
[...]
Even een andere vraag, als je schijfremmen piepen bij het aanremmen. Hoe los ik dat op.. iemand daar een handige tip voor? invetten bijvoorbeeld :P
Haha, juist ontvetten is de oplossing dacht ik :) Remmenreiniger of schoonmaakalcohol gebruiken, geen garantie dat het weg gaat, want kan ook aan andere zaken liggen. Bijvoorbeeld remmen van Avid blijken standaard last te hebben hiervan. Succes

• pjlgt
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 22:36:

Wiel(en) eruit en in de auto geen optie?

• MBV
pjlgt schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 10:16:
[...]

Wiel(en) eruit en in de auto geen optie?
Dat kost vrij veel tijd, en je beschadigt je interieur/achterbumper erg makkelijk. En bij mij (DS3) houd ik maar 5cm over, met een hardtail-frame...
loewie1984 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 08:50:
[...]

Wat ik wel eens gehoord heb is dat de bevestiging van die dragers te wensen overlaat. Met name de haakjes die je tussen de achterklep en de rest van de carrosserie klemt schijnt de lak te beschadigen. Daarnaast ook meerdere mensen gehoord die de drager extra hebben moeten 'isoleren' met verwarmingsbuizen isolatie om beschadigingen te voorkomen.
Ik heb een paar collega's gehad die ook zo'n systeem hadden, maar dan de goedkope variant. Als je de Thule-drager hebt met de officiële montagekit voor jouw auto, dan zou het geen enkel probleem mogen zijn. Thule heeft zo'n lijst van auto's die compatible zijn.

Ik heb nu een dakdrager (ook thule), maar in een appartementencomplex met eigen garage is dat verdraaid onhandig, en het maakt een hoop herrie. Ik zou eigenlijk eens moeten informeren of de C3 aanpassingskit ook werkt op een DS3.

Verwijderd

EDIT:

Het lijkt nu toch te zijn gelukt. Schijf zit wel klem tussen de blokken. Na zo'n 50x remmen wordt het al beter en loopt het slechts een klein beetje aan. Ik ga er van uit dat dit met het inremmen verdwijnt?

Zou iemand mij kunnen helpen? Ik probeer mijn remblokken van mijn Formula RX zelf te vervangen en dat lukt in het voorwiel prima, maar achter krijg ik het niet voor elkaar. Het probleem is vrij simpel: de remschijf past niet meer tussen de blokjes.

Ik heb de blokjes vervangen via exact dezelfde manier als het voorwiel, wat binnen een minuut gelukt was. Wat ik bij het achterwiel merk ten opzichte van het voorwiel is dat de nieuwe blokken minder goed op de juiste plek geduwd konden worden. Uiteindelijk is dit gelukt maar nu is de ruimte tussen de blokken veel te smal om de schijf tussen te krijgen. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/47487061/IMG_20120725_105502.jpg

Wat ik geprobeerd heb op basis van wat ik op internet gevonden heb:
- Blokjes nu 4 maal opnieuw geplaatst.
- Blokjes andersom geplaatst
- Schroevendraaier om opening te creeren
- Wasknijper om opening te creeren
- Karton om opening te creeren

Wat me opvalt is dat het lijkt alsof het binnenste gedeelte van de remklauw (rond gedeelte, de zuiger??) aan de linkerkant uit steekt, zeker vergeleken met het voorwiel, althans dat is mijn gevoel. Deze heb ik ook geprobeerd terug te duwen met een wasknijper maar dat lukt niet. Het ziet er ook uit alsof het massief is en dus niet kan bewegen. Of gaat het om het binnenste gedeelte? Verder bewegen de blokken een beetje als ik aan het zilveren ding zit. Ik las op internet dat bij Avid remmen er echt een klik moet zijn als de blokken goed zitten, dit heb ik bij mij in elk geval niet gehoord.

Setup: Formula RX rem, BBB Remblokken (Rood)
Iemand nog ideeen of een goed oog dat ziet wat er verkeerd zit?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2012 11:36 ]

• MBV
Dat ronde deel is inderdaad de zuiger. Inremmen zal het probleem niet oplossen, zo hard slijten remblokjes niet.
Je moet de zuigers helemaal terug duwen. Dat werkt het makkelijkste met een paar steeksleutels in verschillende maten, liefst met je oude remblokjes ertussen (zodat je niks waardevols beschadigd). Als dat niet goed lukt zit er waarschijnlijk rotzooi op de zuigers of lucht in de kamer erachter. Lucht is vrij simpel te merken: als er lucht achter zit, kan je de zuiger wel wegduwen, maar komt hij even snel weer terug.
Rotzooi is vrij simpel: de zuigers weer eruit pompen (een of 2 keer in de rem knijpen zodat ze weer een stukje naar het midden toe zitten), remvloeistof (Formula = DOT4?) alleen op de zuiger laten druppelen, en de zuigers terug duwen. Dat smeert de zuigers.
Ontluchten kan ook helpen: het nippeltje bij de zuigers losdraaien, slangetje o.i.d. om remvloeistof op te vangen eraan vast maken, en dan de zuigers terug duwen. Waarschijnlijk komt er veel lucht mee. Daarna de gewone ontluchtingsprocedure voor jouw remmen volgen.

Nooit DOT-fluid en hydraulische vloeistof door elkaar gebruiken, check welke soort je nodig hebt voor jouw remmen! Welk merk DOT-fluid je pakt is bij mijn weten niet belangrijk, ik heb zo'n flesje van 2 liter bij de autohandel gekocht.

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 25-07-2012 13:12 ]

Verwijderd

Zal het straks eens proberen. Het vreemde is dat als ik de ene zuiger helemaal terug duw dat de andere zuiger dan weer naar buiten komt. Zal het wel gesloopt hebben. Ik dacht laat ik eens zelf wat proberen ipv altijd naar der LBS :+

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2012 14:12 ]

• MBV
Dat is niet raar: de zuigers staan met elkaar in verbinding. Met een steeksleutel moet je ze allebei tegelijk terugduwen, waardoor de vloeistof teruggaat naar het reservoir bij je handvat.

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:18
Inderdaad MBV. Ipv. steeksleutel kun je ook een grotere platte schroevendraaier ertussen steken en proberen te draaien. Dit zorgt voor het evenwijdig terugzetten van je zuigers.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:01:
EDIT:

Het lijkt nu toch te zijn gelukt. Schijf zit wel klem tussen de blokken. Na zo'n 50x remmen wordt het al beter en loopt het slechts een klein beetje aan. Ik ga er van uit dat dit met het inremmen verdwijnt?

Zou iemand mij kunnen helpen? Ik probeer mijn remblokken van mijn Formula RX zelf te vervangen en dat lukt in het voorwiel prima, maar achter krijg ik het niet voor elkaar. Het probleem is vrij simpel: de remschijf past niet meer tussen de blokjes.

Ik heb de blokjes vervangen via exact dezelfde manier als het voorwiel, wat binnen een minuut gelukt was. Wat ik bij het achterwiel merk ten opzichte van het voorwiel is dat de nieuwe blokken minder goed op de juiste plek geduwd konden worden. Uiteindelijk is dit gelukt maar nu is de ruimte tussen de blokken veel te smal om de schijf tussen te krijgen. Zie foto.

[afbeelding]

Wat ik geprobeerd heb op basis van wat ik op internet gevonden heb:
- Blokjes nu 4 maal opnieuw geplaatst.
- Blokjes andersom geplaatst
- Schroevendraaier om opening te creeren
- Wasknijper om opening te creeren
- Karton om opening te creeren

Wat me opvalt is dat het lijkt alsof het binnenste gedeelte van de remklauw (rond gedeelte, de zuiger??) aan de linkerkant uit steekt, zeker vergeleken met het voorwiel, althans dat is mijn gevoel. Deze heb ik ook geprobeerd terug te duwen met een wasknijper maar dat lukt niet. Het ziet er ook uit alsof het massief is en dus niet kan bewegen. Of gaat het om het binnenste gedeelte? Verder bewegen de blokken een beetje als ik aan het zilveren ding zit. Ik las op internet dat bij Avid remmen er echt een klik moet zijn als de blokken goed zitten, dit heb ik bij mij in elk geval niet gehoord.

Setup: Formula RX rem, BBB Remblokken (Rood)
Iemand nog ideeen of een goed oog dat ziet wat er verkeerd zit?
Ik denk dat je dan toch de remleidingen moet (laten) ontluchten, ik had hetzelfde met de oude mountainbike. Veel te lang doorgereden met de remblokken.. Je moet dan steeds harder knijpen en dan komt er schijnbaar lucht tussen. Dat was althans de uitleg van een fietsenmaker bij mij in de buurt.

Goud is geen geld

Verwijderd

Ga het nog eens proberen. Daarstraks merkte ik dat de ene zuiger vrij gemakkelijk naar binnen ging en dat de andere amper te bewegen is. Na wat proberen was er net voldoende ruimte om mijn wiel terug te plaatsen. Dat kon toen wel ronddraaien maar stond zeer snel weer stil. Toen heb ik met de remhendel een keer of 50 geremd en merkte ik dat ik de remhendel steeds wat verder in kon drukken en mijn wiel langer ronddraaide voordat het tot stilstand kwam/afgeremd werd. Nu lijkt het of de blokken slechts zeer licht tegen de schijf aanlopen maar dat moet ik uitproberen tijdens het fietsen.

De vraag is dus of ik dit geluid ook had gehoord als ik het door de LBS had laten doen of dat ik iets toch niet perfect gedaan heb. Heb er in elk geval wel van geleerd :)

Edit nav Frank:
Mijn blok was echt helemaal op. Dit is gebeurd tijdens een tocht van 3.5 uur in Nijmegen in de stromende regen. Na deze tocht heb ik ze vervangen. Wat jij beschrijft is dus precies wat er gebeurd is. Ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik fiets en anders laat ik het bij de LBS ontluchten.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2012 16:47 ]

• MBV
Dat zou ik niet doen: ontluchten is wel vaker nodig, en kan je vrij simpel zelf leren. Ontluchtingssetje kost vaak maar 2 tientjes. Je weet toch ook wel hoe je je derailleur bijstelt?

Als 1 van de zuigers moeilijker naar binnen gaat zal het inderdaad vuil of lucht zijn. Dat er lucht naar binnen komt hoort niet, maar als je zuiger z'n uiterste positie heeft gekregen is de kans wel aanwezig.

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 25-07-2012 17:53 ]

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Vanochtend voor het eerst van m'n leven de Loonse en Drunense duinen route gefietst. Dat was af en toe best afzien, met 28 graden en stukken mul zand. Maar echt heerlijk gefietst, volgens mij ben ik 3 liter vocht verloren ofzo :P

• Amdwarrior
Misschien domme vraag maar mijn hydraulische schijfremmen voorste dan maakt piepend storend geluid alleen vanuit lage snelheid dan. Hoe kan ik die het best schoonmaken? Moet je die smeren met ketting olie? Teflon mag absoluut niet toch ??

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:22
Amdwarrior schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 19:00:
Misschien domme vraag maar mijn hydraulische schijfremmen voorste dan maakt piepend storend geluid alleen vanuit lage snelheid dan. Hoe kan ik die het best schoonmaken? Moet je die smeren met ketting olie? Teflon mag absoluut niet toch ??
Die moet je juist net NIET insmeren, eerder ontvetten. En als je dat ooit gaat doen, gebruik dan wasbenzine en geen terpentine.

Haal even het voorwiel eruit en vervolgens de blokjes uit de remklauw. Als je deze licht opschuurt dan wel schoonmaakt en goed terug plaatst, is er een goede kans dat het is opgelost. Let er ook op dat je het wiel goed terugzet en de snelspanner goed vastmaakt, want een lichte speling daar kan het ook veroorzaken.

• Amdwarrior
Oww ook bedankt. Nog een vraagje ben beetje een noob (nog wel) maar ik kreeg wiel niet goed tussen remmen heb ik wat los gedraait een toen liep er een klein beetje blauw goedje uit??? Maar nu ineens doen de remmen het niet meer? Betekent dat ik gewoon nieuw remvloeistof erin moet door middel van ontluchten ?

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Amdwarrior schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 19:00:
Als je 'm goed genoeg smeert piept ie vast niet meer, remmen zal echter ook lastig worden... ;)

• dnhelle
Roet schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 19:35:
[...]

Die moet je juist net NIET insmeren, eerder ontvetten. En als je dat ooit gaat doen, gebruik dan wasbenzine en geen terpentine.

Haal even het voorwiel eruit en vervolgens de blokjes uit de remklauw. Als je deze licht opschuurt dan wel schoonmaakt en goed terug plaatst, is er een goede kans dat het is opgelost. Let er ook op dat je het wiel goed terugzet en de snelspanner goed vastmaakt, want een lichte speling daar kan het ook veroorzaken.
Was-benzine: Benzine is een mengsel van koolwaterstoffen dat wordt gebruikt als brandstof voor benzinemotoren en als oplos- en schoonmaakmiddel. Het bestaat uit lichtere destillatiefracties van aardolie met een lage viscositeit en betrekkelijk laag kooktraject.

Dus: Als je je remmen schoon wilt maken, dan pak maar gewoon remmenreiniger van de lokale Heuts of Halfords en spray die erop...

Piepend bij lage snelheden is eerder een scheef contact tussen schijf en remblok, waardoor ie piept en daarna pas volledig aanpakt. Oplossing: Remklauw met inbus iets losdraaien, wiel ronddraaien en vastremmen, remhendel vasthouden en terwijl je deze vasthoudt, draai je de inbus weer aan. Et voila, de piep is weg. 8)

• MBV
Amdwarrior schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 19:51:
Oww ook bedankt. Nog een vraagje ben beetje een noob (nog wel) maar ik kreeg wiel niet goed tussen remmen heb ik wat los gedraait een toen liep er een klein beetje blauw goedje uit??? Maar nu ineens doen de remmen het niet meer? Betekent dat ik gewoon nieuw remvloeistof erin moet door middel van ontluchten ?
Eerst alles goed schoonmaken (met water o.i.d.) waar de remvloeistof bij is geweest, het werkt namelijk erg goed als verfverwijderaar. En ja, als er vloeistof uit is gelopen is er 99% zeker ook lucht in gekomen, dus moeten je remmen ontlucht worden. Stel dat de vloeistof eruit kan komen zonder lucht erin, dan zou het vanzelf worden aangevuld vanuit het reservoir bij je remhendel.

Maar wat heb je dan losgedraaid zodat er een blauw goedje uitliep? 8)7 Zolang je niet aan het ontluchten bent moet je niets aan je hydraulische remmen veranderen, behalve misschien de afstelling van je remhendel...
dnhelle schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 09:15:
[...]

Was-benzine: Benzine is een mengsel van koolwaterstoffen dat wordt gebruikt als brandstof voor benzinemotoren en als oplos- en schoonmaakmiddel. Het bestaat uit lichtere destillatiefracties van aardolie met een lage viscositeit en betrekkelijk laag kooktraject.
En hoe dacht je dat ze remmenreiniger maken? Uit specifieke destillatiefracties van aardolie, maar dan net iets andere dan voor wasbenzine of terpetine ;)
Piepend bij lage snelheden is eerder een scheef contact tussen schijf en remblok, waardoor ie piept en daarna pas volledig aanpakt. Oplossing: Remklauw met inbus iets losdraaien, wiel ronddraaien en vastremmen, remhendel vasthouden en terwijl je deze vasthoudt, draai je de inbus weer aan. Et voila, de piep is weg. 8)
Vergeet dan niet om de 2 schroefjes om-en-om vast te draaien, anders verbuigt je remschijf vanwege het draaimoment op de ene bout waar je begint. Mocht dit niet genoeg zijn, dan kan je nog 2 dingen doen: zuigers allebei helemaal terugduwen voor je hiermee begint, zodat de remschijf netjes in het midden komt, en de remblokjes opschuren zodat er meer contactoppervlak is.

[ Voor 38% gewijzigd door MBV op 26-07-2012 09:23 ]

• dnhelle
MBV schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 09:20:
[...]

En hoe dacht je dat ze remmenreiniger maken? Uit specifieke destillatiefracties van aardolie, maar dan net iets andere dan voor wasbenzine of terpetine ;)
No shit, sherlock ;)
Uit ervaring weet ik echter dat wasbenzine ab-so-luut niet werkt, dus daarom mijn reactie. Remmenreiniger does the job.

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Over Formula RX gesproken. Mijn Formula RX achterrem is lek. Fiets is 2 maanden oud en heeft er nog geen 250km opzitten.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-QQ3IZfgyCwI/UBF5m8hDT1I/AAAAAAAAGCc/bWK3aM6ruzo/s653/IMG_5547.JPG

Het lekt langs deze aansluiting en inmiddels is al mijn remdruk weg. Hoort dit boutje niet veel verder ingedraaid te zijn (is bij de voorrem ook niet zo overigens, die lekt niet)

Verwijderd

Ik ben morgen thuis, dan zal ik naar mijn RX kijken voor je. Mijn remblokken werken nu overigens perfect, niet hoeven ontluchten.

Verwijderd

Leuk topic! :)
Ik heb sinds een maand of 1,5 een Vitus Blitz 2.
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2qdzkgi.jpg
Heb deze gewonnen bij een Facebookactie van Chainreaction Cycles. *O*
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67801
Ben er super tevreden mee.

• MrAngry
Grappig, das zo te zien precies hetzelfde frame als het Duitse (budget) merk Ghost gebruikt. Maar goed verhaal, wat moest je doen om te winnen?

Verwijderd

Naam en e-mailadres invullen, meer niet. :P

• MBV
Baldertt schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 19:19:
Over Formula RX gesproken. Mijn Formula RX achterrem is lek. Fiets is 2 maanden oud en heeft er nog geen 250km opzitten.

[afbeelding]

Het lekt langs deze aansluiting en inmiddels is al mijn remdruk weg. Hoort dit boutje niet veel verder ingedraaid te zijn (is bij de voorrem ook niet zo overigens, die lekt niet)
Ik zou beginnen met het boutje aandraaien en ontluchten. Als dat het probleem niet oplost kan hij altijd nog terug voor garantie, toch?
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 19:33:
Ik ben morgen thuis, dan zal ik naar mijn RX kijken voor je. Mijn remblokken werken nu overigens perfect, niet hoeven ontluchten.
Ik zou even in de gaten houden of je de rem verder in moet knijpen als hij warm wordt. Anders sta je dadelijk ineens onderaan een downhill zonder remdruk ;)

[ Voor 22% gewijzigd door MBV op 27-07-2012 09:14 ]

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
MBV schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 09:13:
[...]

Ik zou beginnen met het boutje aandraaien en ontluchten. Als dat het probleem niet oplost kan hij altijd nog terug voor garantie, toch?
Vanmorgen bij de lokale fietsenboer geweest en die raadde me na een snelle blik aan om terug te gaan naar de verkoper, Rose dus. Omdat ik vandaag toch al vrij had genomen (om te gaan fietsen) heb ik de fiets in de auto gegooid en ben ik naar Rose gereden. Binnen 2 uur was ik er weer weg met een nieuwe rem-hendel want hij was dus toch echt stuk. Meteen ff uitgeprobeerd op de Posbank en alles werkt weer zoals het hoort!

Als je Rose belt is alles moeilijk en duurt het lang, maar als je daar eenmaal bent zijn ze bereid je te helpen. Het heeft me 50 euro aan benzine gekost, maar ik kan iig weer lekker fietsen!

Verwijderd

Ik weet niet of het hier mag of in V&A (verwacht daar weinig replies vanwege een niet-elektronische vraag) maar is er wellicht iemand in regio Eindhoven die zelf servicebeurten uit voert aan zijn mountainbike? Zou namelijk graag meer over mijn fiets willen leren en het iemand zien uitvoeren alvorens ik het zelf probeer. Daarom zoek ik iemand die samen met mij (en een vriend) een servicebeurt kan uitvoeren voor onze mountainbikes zodat we het de volgende keer zelf kunnen. Vergoeding kunnen we via DM bespreken :)

• MBV
Misschien is het verstandiger om een sleutelcursus van mtbclinic.nl te volgen, daar heb ik toen ook wel wat van geleerd :) Of zoek een vriendelijke fietsenmaker die je wil laten zien wat hij doet, www.bikesenservices.nl heeft mij wel het een en ander geleerd.

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:11
Heren,

Ik heb licht verstand van MTB. Ik heb er geen maar wil er 1 hebben voornamelijk voor weg en van het padje af. Ik ga er niet mee van stenen springen en andere gekken dingen mee doen.

Ik heb even op marktplaats gekeken en niet echt veel kunnen vinden in de buurt. Kunnen jullie zien waarop deze is afgemonteerd? De adverteerder is op vakantie. http://link.marktplaats.nl/577503079

En wat zou zo een mtb waard moeten/kunnen zijn?

Of is de Trek 3500/3700 een betere keus (nieuw)

Budget 200 voor 2dehands of 350 voor hagel nieuw.

Bedankt voor de tips

Verwijderd

Waarom een verschil in budget tussen 2e hands en nieuw? Voor mijn gevoel kun je beter voor die 350 euro een goede tweedehandse fiets kopen. Je komt dan toch in het iets hogere segment en hebt kwalitatief en onderdelentechnisch een betere fiets dan een nieuwe of een tweedehandse fiets voor 200 euro.

• Remco Tr
Vind het meer waard om voor nieuwe fiets meer te betalen voor een 2de hands. Maar wat jij zegt je komt wel in beter segment. Hoe is die link van MP?

• shenr
Ik vind het die 200€ echt niet waard, best wel oude fiets, er wordt niets gezegd over afmontage. Vork ziet er ook niet al te best uit. Ketting lijkt een beetje roestig, dus denk ook niet dat het al te best is onderhouden. Wat is je lengte? Want aan de opgegeven framehoogte (als die uberhaupt klopt) te zien is deze voor mensen van 2 meter.

Ik zou me eerst eens verdiepen in de beschikbare informatie, voordat je zomaar 200€ over de balk gooit. En 350€ haal je met een beetje geluk een hele goede 2e hands voor, dus ik zou het toch overwegen. Nieuw heb je niks voor dat budget.

Neem deze topic eens door: http://www.mountainbike.n...viewtopic.php?f=3&t=29213

[ Voor 32% gewijzigd door shenr op 01-08-2012 11:55 ]

• Remco Tr
Ik ben 1.85 en met alles probeer ik me goed in te lezen voor dat ik iets koop. Vind het zonde om er veel geld tegen aan te gooien a 600€ maar wil wel iets wat goed is.

• shenr
Als je 1.85 bent moet je denken aan een framemaat van 19" (18 zou ook nog kunnen), wat ongeveer op 48 cm neerkomt. Dit kan nog per merk verschillen, dus je zal nog steeds moeten testen of het goed zit, maar 19" is wel een goede richtlijn.

[ Voor 7% gewijzigd door shenr op 01-08-2012 15:32 ]

• Remco Tr
Deze staat ook nog op mp. Deore afgemonteerd. http://link.marktplaats.nl/580714477 of deze http://link.marktplaats.nl/582330263 of deze http://link.marktplaats.nl/582351006

[ Voor 36% gewijzigd door Remco Tr op 01-08-2012 20:17 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Haha, die laatste link. Wel vermelden wat het stuur en de stuurpen zijn en dat de wielen 2100g wegen ( zwaar dus) maar wat voor vork er in zit is niet belangrijk.

• Remco Tr
zonoskar schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 00:24:
Haha, die laatste link. Wel vermelden wat het stuur en de stuurpen zijn en dat de wielen 2100g wegen ( zwaar dus) maar wat voor vork er in zit is niet belangrijk.
Zal die wel vergeten zijn of niet weten. Mail hem even. Wat voor zou dit waard zijn met de info die bekent is?

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-11 19:33
Iemand hier die ervaring heeft met Go Pro camera op stuur van MTB monteren? Ik vraag me af in hoeverre dit een optie is (ook met veel bewegen van stuur in achterhoofd natuurlijk). Iemand überhaupt Go Pro ervaring? Zit de nieuwe GP2 Outdoor te overwegen..

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Remco Tr schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 00:32:
Zal die wel vergeten zijn of niet weten.
Hij zal het wel niet weten. En dat is eigenlijk wel tekenend voor een hele groep MTBers. Die vinden het belangrijker wat voor derailleur ze hebben dan het merk of het type vork. Wat voegt een stuurpen nou echt toe aan de performance van de fiets? Bijna niks. Wat voegt een vork toe? Soms heel veel (bij een goede), soms ben je beter af met een starre vork.
Fedde schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 00:35:
Iemand hier die ervaring heeft met Go Pro camera op stuur van MTB monteren?
Kijk eens in Het grote GoPro topic. Mijn ervaring met de stuurbevestiging is dat het ruk kijkt. De fijnste positie vind ik het borstharnas. Maar het beste is toch wel steeds een andere camerapositie.

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 02-08-2012 10:40 ]

• Remco Tr
[quote]zonoskar schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:39:
[...]

Hij zal het wel niet weten. En dat is eigenlijk wel tekenend voor een hele groep MTBers. Die vinden het belangrijker wat voor derailleur ze hebben dan het merk of het type vork. Wat voegt een stuurpen nou echt toe aan de performance van de fiets? Bijna niks. Wat voegt een vork toe? Soms heel veel (bij een goede), soms ben je beter af met een starre vork.

Er wordt 550 gevraagd voor die fiets. Dat ligt dus ver boven mn budget.

• GH45T
zonoskar schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:39:
[...]

So true.. Maar van de andere kant is het bij mij ook ooit zo begonnen...

In het begin moest een mountainbike vooral mooi en stoer uitzien.

Daarna gaat er een keer iets kapot, bij mij dus casette, freewheel, crank en dat soort dingen en ga je uitzoeken wat daar nu beter aan is. Dit moet dus per se op de volgende fiets komen.

Pas als dat allemaal goed gaat en je gaat meer en meer fietsen dan ga je je afvragen of de handling van een fiets wat beter kan. Dit kwam bij mij allemaal pas veel later.

Wel merkte ik veel verschil tussen mijn vorige fiets en mij fiets welke ik nu gebruik in de handling. Je gaat je dan toch afvragen hoe dat eigenlijk kan en je komt er achter dat er meer belangrijke zaken zijn behalve de derailleur.
Pagina: 1 ... 37 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.