Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.276 views

Onderwerpen

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

TheLemon schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:04:
Ik zou erg bang zijn voor 'het weer' buiten. De luchtvochtigheid is buiten veel hoger dan binnen en daarmee de kans op roesten dus ook.
Dit is toch de beste manier om de fiets te stallen, in de gang :) Licht, droog en elke keer als ik er langs loop is er een beetje wind.

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/fietsen-in-gangpad.jpg

PS: Mijn vierde fiets staat buiten. >:)

Goud is geen geld

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 15:09
Roet schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 11:35:
[...]

Kijk en dat is het hem dus; Je hebt hem niet nodig, je kan alleen iets minder hard over bepaalde stukken. Wat je nodig vindt, ligt dus heel erg aan je eisen en wensen. Dat is wat ik wilde aangeven.
Die nutcase is op veel plekken zo steil, met zulke grote rotsblokken op 'onhandige' plekken, dat je met een hardtail echt blij mag zijn als je het overleeft zonder kleerscheuren. Maar meestal is het gewoon makkelijker, dat klopt.
Ik sluit zeker niet uit dat ik straks met mijn 29er fully ook gewoon lange tochten maak in Nederland hoor.
Simpelweg omdat ik dat comfortabel vind rijden en ik een materialist ben die net als Zonoskar, kan genieten van mooie mountainbikes. Ik heb er dus meer plezier mee, wat exact mijn doel is bij deze hobby.
Volgens mij worden de meeste MTB-tochten in Nederland wel erg saai met een 29er fully. Met een hardtail moet je nog wel eens aan het werk, maar met een fully kan ik me dat wat minder voorstellen.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hardtails heb ik in 1999 afgezworen toen ik een Rocky Mountain Element kocht. Een fully rijdt gewoon veel fijner en sneller, zeker als het bochtig en hobbelig wordt. Als ik nu af en toe op mijn rigid Kona 29er door de bossen rij snap ik waarom. Het komt echt voor geen meter vooruit. En dan mis ik niet zo zeer de voor vering, maar met name achter.

Dus ik rij, ook in Nederland, gewoon op een fully. En ja, deze 29er fully is bijna valsspelen. Dus daarom neem ik ook af en toe de Kona mee het bos in maar daar heb ik meestal spijt van. Als ik naar de Alpen ga, neem ik een 150mm machine mee met een dropper post, dus ik snap de meerwaarde van een laag zadel wel hoor. Alleen op de Element heb ik het niet nodig. Alles in de Ardennen is goed te rijden zonder je zadel omlaag te zetten (het is af en toe behelpen, dat wel), en voor de Alpen heb ik een andere fiets. Misschien als de systemen een beetje uitgekristaliseerd zijn dat er wel eentje op de Element komt, het is ten slotte maar 250gram extra en het is dood gewicht, dus dat merk je bijna niet. Die Rockshox is redelijk goed en misschien geeft de Fox wat concurrentie. De nieuwe Crank Brothers is het iig niet echt super blijkt uit tests. Als ik een dropper post op mijn fiets zet moet ie het wel betrouwbaar doen natuurlijk.

/edit: voor mij is dit ook een hobby. Snel gaan is een leuke bijkomstigheid. Maar wat vooral fun is op een fully: als die hartails rijdertjes weer een aan het hannessen zijn om ergens omheen te rijden omdat het te modderig/technisch/steil is, er met de fully gewoon langs af knallen :)

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 15-05-2012 13:00 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• MBV
In nederland ben ik nog maar 2x ergens omheen gereden: bij Bergschenhoek hebben ze vrij hoge jumps aan het begin van de route, leek me niet handig om die met een hardtail te doen nadat ik al meer dan een half jaar niet meer op een MTB heb gezeten ;) Verder ben ik heel benieuwd waar jij dan op doelt, klinkt als leuke fietsplekken :Y)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik bedoel niet meteen alle hardtail rijders en zeker niet @MBV. Als je ziet waar sommigen staan te hannessen dan krab je je wel ff achter de oren :) Vaak is het ook gewoon een kwestie van de fiets niet vuil willen maken. Dat interesseert me al helemaal niet.

Bijvoorbeeld tijdens de tocht in Sart Tilman. Op een gegeven moment komen we vanuit een afdaling op een klein stroompje met een bruggetje, met daarna een best steil klimmetje over een paar stenen. Dus 90% wou over het bruggetje om vervolgens omhoog te moeten lopen. Ik rij dan gewoon door het water en haal die klim. Overigens de gast die al de hele tijd voor me reed in de afdaling op z'n 150mm Canyon freeride achtige fiets haalde dat klimmetje ook niet :) (maar reed wel door het watertje).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• P-aul
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-07 16:45
Ik ben op zoek naar een online winkel (niet te duur uiteraard :) ) waar ik wat mountainbike spullen kan kopen. Ben nog op zoek naar een helm, schoenen, (zonnen)bril, eventueel broek en trui. Iemand een idee? Op google zijn sites genoeg te vinden maar ben benieuwd of er mensen zijn die een goeie winkel weten waar ze ervaring mee hebben.

Raden jullie trouwens schoenen aan waarmee je je vast kunt zetten aan je trappers?

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-11 16:03
Bikester heeft redelijk goedkope helmen. Heb er zelf een XLC MTB volcano vandaan, maar die is niet meer leverbaar.

http://www.bikester.nl/mtb-helmen.html

I'm a photographer, not a terrorist

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:36
P-aul schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 18:59:
Ik ben op zoek naar een online winkel (niet te duur uiteraard :) ) waar ik wat mountainbike spullen kan kopen. Ben nog op zoek naar een helm, schoenen, (zonnen)bril, eventueel broek en trui. Iemand een idee? Op google zijn sites genoeg te vinden maar ben benieuwd of er mensen zijn die een goeie winkel weten waar ze ervaring mee hebben.

Raden jullie trouwens schoenen aan waarmee je je vast kunt zetten aan je trappers?
Cyclewear.nl
En ja, wij zitten bijna aalemaal vast (SPD-Egg)

• MBV
zonoskar schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 14:20:
Ik bedoel niet meteen alle hardtail rijders en zeker niet @MBV. Als je ziet waar sommigen staan te hannessen dan krab je je wel ff achter de oren :) Vaak is het ook gewoon een kwestie van de fiets niet vuil willen maken. Dat interesseert me al helemaal niet.
Je moet me niet direct overschatten, vaak is het meer lef dan kunnen :P
Bijvoorbeeld tijdens de tocht in Sart Tilman. Op een gegeven moment komen we vanuit een afdaling op een klein stroompje met een bruggetje, met daarna een best steil klimmetje over een paar stenen. Dus 90% wou over het bruggetje om vervolgens omhoog te moeten lopen. Ik rij dan gewoon door het water en haal die klim. Overigens de gast die al de hele tijd voor me reed in de afdaling op z'n 150mm Canyon freeride achtige fiets haalde dat klimmetje ook niet :) (maar reed wel door het watertje).
Ik was bij Zugspitze de enige die de gids bijhield (naar beneden, conditie was/is slecht), de Duitsers met €3000 fietsen met meer dan 150mm veerweg kwamen na 5 minuten pas.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
MBV schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 20:42:
[...]

Je moet me niet direct overschatten, vaak is het meer lef dan kunnen :P
Hehe, dat is het hem vaak juist :)

Vanochtend nog een leuke stunt gemaakt op mijn fiets, hing een tak over de weg, ik dacht dat ik daar wel overheen/ tegenaan kon fietsen. Ging ook goed totdat die bij mijn trappers zat zo ongeveer. Toen schoof ik opeens met fiets en al een halve meter aan de kant. Niet gevallen en voelde best grappig aan. Was samen met iemand uit de vriendengroep aan het fietsen en die lag in een deuk van het lachen.

De afgelopen weken eigenlijk telkens 3 keer in de week 30+ km aan het fietsen. Denk ongeveer 10% verharde wegen om van bos naar bos te rijden (woon tegen een bos aan), 60% bospaadjes en 30% technisch wat moeilijker, dus berg op, berg af, smalle paadjes, tussen bomen door en dat soort gein.

En SPD pedalen bevallen nog super, ben er nu in ongeveer 200KM 2 keer mee gevallen maar dat zal wel bij het leerproces horen :P

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:44
Net 36km gebiked op een redelijk rustig tempo (met een groep heren rond de 50 jaar, voorzien van buikje). In de buurt van markelo en rijssen wat technische paadjes gepakt, tussendoor wat vlakkere zandwegen en asfalt, kon op het einde met wat tegenwind de wielrenmeet van gisteren wel wat voelen in de benen :) toch wel een redelijk voldaan gevoel.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Kan iemand me vertellen of mijn remblokken versleten zijn van mijn Formula RX schijfremmen? Ik heb er nu 600km mee gereden en mijn originele set was na 600km op. De huidige blokken zijn van BBB en zijn 600km oud. De vraag is of de verdikking die je op de foto's ziet nu het blokje is, en dus nog ruim niet op is, of dat dit bij de clip hoort waar normaal de blok op zit.

Mijn rem loopt continu aan, al meerdere malen proberen af te stellen, dus ik verwacht dat er nog voldoende 'blok' op de rem zit, anders had ik helemaal niet kunnen fietsen.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/47487061/rem2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/47487061/rem.jpg

• maartend
Remmen moeten gewoon nog in orde zijn.

Verwijderd

Is die verdikking op de foto dan nog het blokje?

• Hasjes
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-09 22:13
Is er een bestbuy topic voor een fietscomputers? Zo niet, kan iemand mij hier adviseren. Ik ben op zoek naar een fietscomputer die minimaal de volgende functies heeft:

-snelheid
-gem. snelheid
-afstand
-hartslag

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Remblokken zien er zo nog als nieuw uit. Zaterdag en vandaag naar Tecklenburg en omgeving geweest om lekker te fietsen. In 2 dagen in totaal 172 km gefietst met 3.000 hoogtemeters. Over twee week naar WIllingen voor de volgende marathon :9

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 17:53
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:29:
Mijn rem loopt continu aan, al meerdere malen proberen af te stellen
Dat had ik laatst ook en dat bleek toen iets heel anders te zijn. Na een dagje intensief MTB'en met de voorvering aan, liep mijn voorrem aan op het moment dat ik afremde. Zo erg dat de rem echt gewoon dichtgeknepen was en ik tot een stilstand kwam en niet meer verder kwam.

Toen ik naar de fietsenmaker ging en de remmen liet nakijken gaf ie aan dat alles in orde was. Ik zei
"maar als ik fiets buiten en ik rem dan ga ik op mijn bek, probeer het anders zelf eens". Dit was nadat ik het bij hem buiten nogmaals geprobeerd had met het zelfde resultaat. Wat bleek, de remleiding was dusdanig beschadigd/geknikt dat door de voorwaartse druk op de voorvering de remleiding zelf dichtgeknepen werd door de knik. Ja dan ga je op je bek. Just saying, dat zijn van die voordehandliggende dingen dat je er eigenlijk niet vanuit gaat dat het gebeurd. Je blokjes zien er gewoon nog goed uit imho.

discogs

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
@Xenergy, rempads zijn prima. Loopt je remschijf continu aan of gaat het met een bepaald ritme. Misschien een klein slagje in je remschijf? Die kan je rechtbuigen met een baco.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb gisteren de ketting van mijn mountainbike in de wasbenzine laten weken en goed schoongeborsteld. Vervolgens heb ik de ketting goed afgespoeld met warm water en goed gedroogd. Daarna op de fiets gelegd en ingevet met teflonspray.. Sindsdien hoor ik een ratel uit de ketting (komt niet van cassette of derailleur afstelling), maar ik kan er nog wel normaal mee fietsen. Is de ketting aan vervanging toe of heb ik de ketting er verkeerd op gelegd? Ik heb de ketting alweer losgemaakt en andersom erop gelegd, maar nog steeds ratel.. Hoe harder ik fiets hoe meer het ratelt.

Het gaat op een Shimano 9-speed die er inmiddels al een kleine 4000 kilometer op zit. Voordat ik hem heb schoongemaakt in de wasbenzine ratelde de ketting nog niet zo.. Hoe kan dat?

Goud is geen geld

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11 14:13

K-Jay

Klaas Jan

Die ratelende ketting komt waarschijnlijk omdat je hem net niet helemaal goed door de kooi van de achterderailleur hebt gelegd. Optisch lijkt het goed, maar maar je moet hem net voor (of achter, weet ik niet meer) een klein nokje laten lopen. Been there, done that.

Overigens, over het ketting weken en sprayen valt genoeg te discussieren, korte samenvatting: door te weken haal je de smering in de schakels weg en door naderhand te sprayen wordt de ketting wel plakkerig maar niet gesmeerd. Het is dan beter om met een wax aan de slag te gaan.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• MBV
K-Jay schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 08:09:
Die ratelende ketting komt waarschijnlijk omdat je hem net niet helemaal goed door de kooi van de achterderailleur hebt gelegd. Optisch lijkt het goed, maar maar je moet hem net voor (of achter, weet ik niet meer) een klein nokje laten lopen. Been there, done that.
Ik heb 2 Shimano XT derries, en bij de een moet hij ervoor, bij de ander erachter 8)7 Allebei zien eruit alsof ze in de 2008-lijn (X-vormige kooi) passen...
Overigens, over het ketting weken en sprayen valt genoeg te discussieren, korte samenvatting: door te weken haal je de smering in de schakels weg en door naderhand te sprayen wordt de ketting wel plakkerig maar niet gesmeerd. Het is dan beter om met een wax aan de slag te gaan.
En in elk geval iets dat langer blijft zitten dan teflon te pakken.
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:29:
Kan iemand me vertellen of mijn remblokken versleten zijn van mijn Formula RX schijfremmen? Ik heb er nu 600km mee gereden en mijn originele set was na 600km op. De huidige blokken zijn van BBB en zijn 600km oud. De vraag is of de verdikking die je op de foto's ziet nu het blokje is, en dus nog ruim niet op is, of dat dit bij de clip hoort waar normaal de blok op zit.

Mijn rem loopt continu aan, al meerdere malen proberen af te stellen, dus ik verwacht dat er nog voldoende 'blok' op de rem zit, anders had ik helemaal niet kunnen fietsen.

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat metalen plaatje wat het grootste is is de 'bevestiging', de rest is de rem-prut. Ze zien er dus als nieuw uit.

Als hij steeds blijft aanlopen zou je eens moeten kijken of je je remmen beter kan ontluchten, als er een luchtbel achter je piston zit gaat hij aanlopen.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

K-Jay schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 08:09:

Dat klinkt als een zeer plausibele verklaring. Ik ga er z.s.m. naar kijken, in elk geval bedankt! (een half uur googlen gaf me namelijk geen nuttig inzicht)

Goud is geen geld

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Goede morgen,
Ik zoek een (goedkoper) alternatief voor een softplate.
Ik heb een Garmin E-Trex 30 met Ram-mount met EZ-strap, maar dit blijft niet goed zitten bij flinke kuilen/boomwortels. Een softplate zal wel blijven zitten, maar ik vind 70 euro een beetje overdreven voor zo'n simpel iets. Zijn er goedkopere alternatieven?

Verwijderd

willy1986 schreef op maandag 28 mei 2012 @ 22:04:
@Xenergy, rempads zijn prima. Loopt je remschijf continu aan of gaat het met een bepaald ritme. Misschien een klein slagje in je remschijf? Die kan je rechtbuigen met een baco.
De schijf loopt deels aan. tijdens het fietsen hoor je per rotatie van het wiel eventjes een 'snijdend' geluid. Daarnaast, als de fiets stil staat en ik beweeg het stuur naar links of rechts, hoor je het remmende 'toeter' geluid.

Ik heb uitgezocht wat ik zou kunnen doen, bijvoorbeeld ontluchten, opnieuw of een slag in de schijf rechtbuigen maar ik ben (los van het feit dat er voldoende video tutorials op internet staan) bang dat ik het niet op kan lossen omdat ik er zeer weinig verstand van heb.

Zelfde geldt voor de lockout van mijn Reba SL. Die was in het begin zeer soepel. Als ik op het knopje drukte schoot de hendel op de lockout meteen naar de andere stand. Nu gaat dat zeer langzaam en heb ik het gevoel dat het geen verschil meer maakt tussen rijden met en zonder lockout. Al kan dat ook aan mijn gewicht (70kg) liggen. Misschien ben ik niet zwaar genoeg om diep te veren :+

Dit zijn van die punten die ik zelf op wil lossen maar waarvan ik het gevoel heb dat dit niet gaat lukken terwijl ik de fiets naar de LBS brengen niet prettig vind omdat ik dan een aantal dagen niet kan fietsen.

• willy1986
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:40:
[...]

De schijf loopt deels aan. tijdens het fietsen hoor je per rotatie van het wiel eventjes een 'snijdend' geluid. Daarnaast, als de fiets stil staat en ik beweeg het stuur naar links of rechts, hoor je het remmende 'toeter' geluid.

Ik heb uitgezocht wat ik zou kunnen doen, bijvoorbeeld ontluchten, opnieuw of een slag in de schijf rechtbuigen maar ik ben (los van het feit dat er voldoende video tutorials op internet staan) bang dat ik het niet op kan lossen omdat ik er zeer weinig verstand van heb.

Zelfde geldt voor de lockout van mijn Reba SL. Die was in het begin zeer soepel. Als ik op het knopje drukte schoot de hendel op de lockout meteen naar de andere stand. Nu gaat dat zeer langzaam en heb ik het gevoel dat het geen verschil meer maakt tussen rijden met en zonder lockout. Al kan dat ook aan mijn gewicht (70kg) liggen. Misschien ben ik niet zwaar genoeg om diep te veren :+

Dit zijn van die punten die ik zelf op wil lossen maar waarvan ik het gevoel heb dat dit niet gaat lukken terwijl ik de fiets naar de LBS brengen niet prettig vind omdat ik dan een aantal dagen niet kan fietsen.
Op deze foto zie je de rechter rempad verder naar binnen staan dan de andere.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/47487061/rem.jpg
Stop tussen die pads een platte schroevendraaier en maak voorzichtig een draai beweging. De pad kan je op deze manier terug duwen. Het kan zijn dat je wat kracht moet zetten.

Wat betreft die lockout; waarschijnelijk wat vuil? Even dopje losmaken met inbus en schoonvegen.

• MBV
Als hij alleen niet terug zou komen zou ik je gelijk geven. Maar als hij ook slecht werkt, zou ik je aanraden die vork te laten servicen. En ik weet dat de meeste fietsenmakers dat zelf niet eens doen... mag ik zelf ook wel weer eens doen, 3 jaar geleden voor het laatst :X

Verwijderd

willy1986 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:47:
Op deze foto zie je de rechter rempad verder naar binnen staan dan de andere.
[afbeelding]
Stop tussen die pads een platte schroevendraaier en maak voorzichtig een draai beweging. De pad kan je op deze manier terug duwen. Het kan zijn dat je wat kracht moet zetten.

Wat betreft die lockout; waarschijnelijk wat vuil? Even dopje losmaken met inbus en schoonvegen.
Ik ben waarschijnlijk een ongelooflijke a-technische n00b maar ik vraag me af hoe jij ziet dat die rempad rechts meer naar binnen staat?
MBV schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:56:
Als hij alleen niet terug zou komen zou ik je gelijk geven. Maar als hij ook slecht werkt, zou ik je aanraden die vork te laten servicen. En ik weet dat de meeste fietsenmakers dat zelf niet eens doen... mag ik zelf ook wel weer eens doen, 3 jaar geleden voor het laatst :X
Op zich rijd ik altijd met lockout aan (in begin altijd uit, waardoor het verschil opmerken nu lastig is) maar als ik met lockout aan (gelocked) rijd en ik leun voorover om staand vaart te maken dan gaat mijn voorvork zeker 5 centimeter naar beneden per rotatie. Nu weet ik niet of gelocked betekent dat je 0,0 vering hebt of dat het wel een klein beetje (5cm?) veert. Indien 1 dan is mijn lockout stuk, indien 2 dan werkt het naar behoren, maar met lockout uit is de vering eveneens 5 cm (wellicht dat ik te weinig weeg om dieper te veren).

Mijn fiets is 1200km oud en wat ik begrepen heb zou je voorvork bij deze stand nog niet geserviced hoeven worden.

Sorry voor de beginnersvragen. Ik wil graag meer zelf aan mijn fiets doen maar vind het best lastig omdat ik bang ben iets stuk te maken als ik iets los draai.

• Roet
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:05:
[...]

Op zich rijd ik altijd met lockout aan (in begin altijd uit, waardoor het verschil opmerken nu lastig is) maar als ik met lockout aan (gelocked) rijd en ik leun voorover om staand vaart te maken dan gaat mijn voorvork zeker 5 centimeter naar beneden per rotatie. Nu weet ik niet of gelocked betekent dat je 0,0 vering hebt of dat het wel een klein beetje (5cm?) veert. Indien 1 dan is mijn lockout stuk, indien 2 dan werkt het naar behoren, maar met lockout uit is de vering eveneens 5 cm (wellicht dat ik te weinig weeg om dieper te veren).

Mijn fiets is 1200km oud en wat ik begrepen heb zou je voorvork bij deze stand nog niet geserviced hoeven worden.

Sorry voor de beginnersvragen. Ik wil graag meer zelf aan mijn fiets doen maar vind het best lastig omdat ik bang ben iets stuk te maken als ik iets los draai.
Lockout is alleen voor klimmen en tijdens het starten van een race. Op de weg of op de track moet je vork open staan anders gaat de lockout stuk, hoewel sommige vorken tegenwoordig een blowoff daarvoor hebben om dat weer te voorkomen. Zoals het klinkt heeft je lockout al wel wat te lijden gehad.

Daarnaast is het normaal dat je met lockout nog circa 10% van je veerweg hebt. Dat je te weinig weegt om dieper te veren klopt niet, je kan je vork afstellen op je gewicht. Misschien dat dat nog niet correct is gedaan?

• MBV
Reba SL heeft zo'n blowoff: Motion Control. Als je rustig je (correct afgestelde) vork indrukt (als je naast je fiets staat volop je stuur leunen) kan het kloppen dat je zonder lockout iets van 5cm inveert. Met lockout hoort dat dan iets van 1cm te zijn. Gewoon teruggaan, ook op je vork zit garantie.

Ik gebruik mijn lockout nooit: als je je kracht op een nuttige manier zet pompt je vork nauwelijks.

Je remmen zou ik beginnen met je pistons terug te drukken zoals willy aanraad. Kijk nog eens goed naar dat plaatje: http://dl.dropbox.com/u/47487061/rem.jpg
links zit het oranje metalen plaatje tegen de calliper (de zwarte 'houder', buitenste deel van je rem) aan, rechts zit daar een zwart ding tussen (je piston). Zoek anders gewoon op wikipedia etc hoe hydraulische remmen werken, als het goed is snap je het dan vanzelf.

[ Voor 47% gewijzigd door MBV op 31-05-2012 13:24 ]

• Roet
  • Nu online
Een goede vork heeft inderdaad eigenlijk geen lockout nodig. Rijd nu op een SID en gebruik hem ook nooit. Als je veel met je vork pompt dan is je balans niet goed of je loopt heel veel op de pedalen, wat ook niet echt de bedoeling is vind ik persoonlijk.

Verwijderd

Bedankt voor de info! Uit jullie verhaal maak ik op dat mijn lockout waarschijnlijk stuk is, aangezien het niks uit maakt of deze aan of uit staat, ik veer altijd evenveel door en zeer zeker meer dan 1cm zoals hierboven genoemd wordt.

Ook ga ik zelf proberen mijn rem af te stellen met een schroevendraaier. Als dat niet lukt breng ik de fiets naar de LBS, daar moet hij dan toch naartoe voor de voorvork. Die zullen ze wel opsturen neem ik aan....

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:23
Lockout vind ik anders toch wel fijn om af en toe te gebruiken. Ik sta ook liever zo min mogelijk, maar bij een lange klim is het soms toch even prettig om een tikkie op te schakelen en te gaan staan, om de beenspieren anders te belasten. Ik lock de vork dan omdat het gewicht meer naar voren komt. Het correct op druk brengen van de vork blijft natuurlijk wel belangrijk. Ik check de druk toch zeker 1x per 3 maanden ofzo. :)

• Faxe
In een van mijn MTB's zit een Fox terralogic vork. Ideaal systeem vind ik. Als ik van boven kracht uitoefen op de vork veert hij niet in. Bijvoorbeeld als ik in een klim op de pedalen ga staan. Wordt er van onder kracht uitgeoefend op de vork, bijvoorbeeld als ik over een wortel rijdt dan veert hij netjes in :)

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Lockout ligt toch ook wel aan de vork. Ik had voorheen een RockShox Tora (coil), reed ik heel vaak op de lockout omdat je de kracht die je zet zo de vering in voelt gaan. Nu heb ik een Reba, lockout heb ik tot nu toe alleen gebruikt als ik echt even ga staan stampen, omdat je dan ook behoorlijk op je stuur duwt.

Overigens is de Reba ook nog eens soepeler in het daadwerkelijk wegwerken van hobbels. Het dual-air systeem is duidelijk veel beter dan het coil systeem om te reageren op de juiste krachten zonder dat je trapkracht erin gaat zitten. Ik kan me voorstellen dat een Fox Terralogic of RS met brain daar nog beter in slaagt, maar ik vond het verschil tussen de Tora en Reba al gigantisch, gebruik de lockout bijna nooit meer.

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:44
Niemand hier de Limburgs Mooiste gereden?
Was een leuke route, goed georganiseerd en vooral goed weer.
Zelf 92km tegen 18km/u gemiddeld gereden (effectieve rijdtijd) op 1108 hoogtemeters.

• Faxe
Niet meegedaan aan Limburgs Mooiste.

Wel onder werkelijk ideale omstandigheden vandaag meegedaan aan de Bergrace in Arnhem. Het was 7 graden, wat toch een meevaller is voor deze tijd van het jaar. Daarbij zorgde een stevige regenbui voor de nodige afkoeling. Helemaal top dus :|

Van de bijna 140 deelnemers die van start gingen bij de 150 minuten zijn er uiteindelijk 100 gefinished. Daarnaast een hoop mensen die niet eens gestart zijn. Ben zelf 86ste geworden. In de prut rijden is niks voor mij. Had achteraf bekeken ook de verkeerde fiets. Had eigenlijk mijn Idworx Mountainrohler mee moeten nemen. Dan had ik in ieder geval gedurende de hele wedstrijd remmen gehad. Mijn remblokken waren achter nu al na een uurtje helemaal verdwenen. Vind vooral de trap vervelend zonder achterrem.

[ Voor 3% gewijzigd door Faxe op 03-06-2012 20:33 ]

• Gideon
  • Laatst online: 22:44
dnhelle schreef op zondag 03 juni 2012 @ 13:30:
Niemand hier de Limburgs Mooiste gereden?
Was een leuke route, goed georganiseerd en vooral goed weer.
Zelf 92km tegen 18km/u gemiddeld gereden (effectieve rijdtijd) op 1108 hoogtemeters.
Jaja, hier 69,3 km op de teller en 1043 hoogtemeters volgens Endomondo. Het weer was super en het bier bij de finish lekker, dus al met al een geslaagd dagje :)

Verwijderd

Ik heb een fiets computer gekocht voor me mtb maar het probleem is dat er maximaal 2mm tussen de sensor en de magneet mag zitten maar dat kan niet want ze zitten te ver van elkaar

• citruspers
Stokje tussen de sensor en je vork en daar tie-wrapjes omheen?

• MBV
De fietscomputer hoger of lager zetten helpt niet? In dat geval fietscomputer terugbrengen en eentje kopen die wel geschikt is voor MTB. Stokje gaat krassen op je vork opleveren, of valt eruit bij de eerste de beste sprong.

Verwijderd

maar zou ik niet een anderen magneet kunnen kopen

• MBV
Dat zou kunnen, maar scheelt hooguit 3 mm. Wat voor merk heb je nu, met wat voor bevestiging?

• MBV
Terugbrengen en een 'echte' bij de fietsenmaker voor 15 euro is geen optie? Wat voor sensor zit erbij, zo'n platte voor tussen 2 spaken?

Verwijderd

nee zo een magneet Afbeeldingslocatie: http://www.google.nl/imgres?start=47&um=1&hl=nl&sa=N&biw=1920&bih=985&tbm=isch&tbnid=lTie4SyBLoUI3M:&imgrefurl=http://www.decathlon.nl/NL/universele-magneet-172054742/&docid=pwrW8EWM1-vinM&itg=1&imgurl=http://www.decathlon.nl/products-pictures/250/gd-asset_50162112.jpg&w=250&h=250&ei=-NHQT7CRIYqa0QWB6oDKCw&zoom=1&iact=hc&vpx=1542&vpy=549&dur=916&hovh=200&hovw=200&tx=100&ty=114&sig=110775441961045811547&page=2&tbnh=150&tbnw=149&ndsp=59&ved=1t:429,r:47,s:47,i:42

en zo een sensor Afbeeldingslocatie: http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl&biw=1920&bih=985&tbm=isch&tbnid=aujB_Y-tp2iC0M:&imgrefurl=http://www.koopkeus.nl/a/lijst_product/idx/9999999/mot/Fietscomputer_sigma_906/lijst_product.htm&docid=F0Sbiki6MWT0EM&imgurl=http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/2904753100428/T/340x340/C/FFFFFF/url/sigma-sport-reservehouders-.jpg&w=340&h=340&ei=ltLQT5KLIoTK0QWk0czJCw&zoom=1&iact=hc&vpx=1652&vpy=44&dur=1024&hovh=225&hovw=225&tx=174&ty=154&sig=110775441961045811547&page=1&tbnh=143&tbnw=143&start=0&ndsp=49&ved=1t:429,r:48,s:0,i:170

http://www.google.nl/imgr...ved=1t:429,r:48,s:0,i:170

http://www.google.nl/imgr...ved=1t:429,r:34,s:47,i:15

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2012 18:14 ]

• citruspers
Dan had je geen Crevit, maar een Sigma fietscomputer moeten kopen ;)

De magneet kan je misschien nog wel vervangen maar de sensor kan vreemde resultaten geven

• maartend
citruspers schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 22:03:
Dan had je geen Crevit, maar een Sigma fietscomputer moeten kopen ;)

De magneet kan je misschien nog wel vervangen maar de sensor kan vreemde resultaten geven
Ik vraag me af op wat voor fiets het zit.

• MBV
Als de magneet al zo'n ding is dat je op de spaken schroeft, dan gaat het erg lastig worden om een 'dikkere' magneet te pakken. Wat voor magneet het is maakt niet uit, zolang hij maar sterk genoeg is om het contactje in de sensor te laten bewegen. Ik zeg: loop naar de fietsenmaker/halfords en koop een sigma van 2 tientjes. Dat werkt wel.

[ Voor 15% gewijzigd door MBV op 08-06-2012 09:35 ]

• dnhelle
Of draai je magneet op de spaak een kwartslag schuin. Kost niks, werkt wel.

• willy1986
  • Niet online
Of schuif de magneet en senser verder richting je naaf. DIt heeft geen invloed op je snelheid oid.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-11 11:29
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 16:02:
Ik heb een fiets computer gekocht voor me mtb maar het probleem is dat er maximaal 2mm tussen de sensor en de magneet mag zitten maar dat kan niet want ze zitten te ver van elkaar
Ik heb dat opgelost door onder mijn sensor met een rubberen bandje wat extra rondjes rond mijn buis te draaien.

Daarna alles goed bevestigen met tie-wraps.
Op zich niet slecht, want de tie-wraps bijgeleverd bij mijn cateye waren toch niet zo super hoor - die van den aldi waren toch al iets beter :+

Edit:
Mijn rubberen bandje was recyclage van een knielap band.
Maar 't moet ook wel lukken met zo'n spul dat men wel es rond handvaten draait.
Of met een stuk van een oude binnenband.

[ Voor 13% gewijzigd door chime op 08-06-2012 12:29 ]

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-11 16:48

KoffieNT

banaan

Ik heb een probleempje waarvan ik niet weet hoe ik het op moet lossen. Mn (1e 4) tandwieletjes van de casette zitten los.

Filmpje:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=L8xy2KshIss]

Iemand een goed idee? Ik heb geen speciale tools e.d.

:D

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-11 22:36

TommyGun

Stik er maar in!

Ik rij nu een jaartje op een verouderde Decathlon fiets (zou het type niet eens weten, heb vrij weinig verstand van die dingen) maar ik wil (nu ik ga leasen en niet al m'n geld op gaat aan een te dure privé-auto) toch eens gaan kijken voor een fatsoenlijkere mountainbike.

Wat is wijsheid? Ik fiets regelmatig in Best (leuke tracks aldaar, maar ook geregeld bospaden of asfalt) maar moet toch vaak onderdoen voor de andere mensen die daar ook fietsen. Qua skills zou ik dus zeggen dat ik er nog lang niet ben, maar wellicht dat een betere fiets daar aan kan bijdragen.

Iemand suggesties? Budget is zo'n 500 euro (waarvan ik een deel wil uitgeven aan beschermmateriaal), maar ik weet niet wat reëel is. 2e hands wellicht?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• maartend
TommyGun schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:02:
Ik rij nu een jaartje op een verouderde Decathlon fiets (zou het type niet eens weten, heb vrij weinig verstand van die dingen) maar ik wil (nu ik ga leasen en niet al m'n geld op gaat aan een te dure privé-auto) toch eens gaan kijken voor een fatsoenlijkere mountainbike.

Wat is wijsheid? Ik fiets regelmatig in Best (leuke tracks aldaar, maar ook geregeld bospaden of asfalt) maar moet toch vaak onderdoen voor de andere mensen die daar ook fietsen. Qua skills zou ik dus zeggen dat ik er nog lang niet ben, maar wellicht dat een betere fiets daar aan kan bijdragen.

Iemand suggesties? Budget is zo'n 500 euro (waarvan ik een deel wil uitgeven aan beschermmateriaal), maar ik weet niet wat reëel is. 2e hands wellicht?
Dat geld? Absoluut 2de hands. Kijk eens op mountainbike.nl forum en soms kom je iets leux tegen op marktplaats.
Doe geen Fully, heb je zo te horen niet nodig. gewoon een hardtail.
Wel de bekende merken en geen RST vork.
En mocht je iets zien, show het hier en dan krijg je advies erin.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:15
KoffieNT schreef op zondag 10 juni 2012 @ 15:48:
Ik heb een probleempje waarvan ik niet weet hoe ik het op moet lossen. Mn (1e 4) tandwieletjes van de casette zitten los.

Filmpje:
[video]

Iemand een goed idee? Ik heb geen speciale tools e.d.
Volgens mij zit de lockring een beetje los.
Zou die eerst even checken.

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ik heb het een uurtje geleden ook even op Mountainbike.nl gezet.

De lockring is de buitenste ring waar 'lock <' op staat? (duh, maar ik vraag het toch even)
Ik geloof dat dat ook het probleem is, ik heb alleen geen tool om die vast te draaien.
Ik krijg op het andere forum ook het advies even langs de fietsenmaker te gaan zodat ie het vast kan draaien, dat zal ik morgen meteen doen.

• willy1986
  • Niet online
Draai je lockring even los en kijk dan even naar de body. Kleine kransjes mogen eigenlijk niet kunnen draaien tov de grotere kransjes.

Bij de lidl fietstoolkoffer halen en dan kan je zelf lekker sleutelen. http://www.lidl.nl/cps/rd...nl/hs.xsl/index_30765.htm
Kost geen drol gezien prijzen van losse tools.

Ik ben net terug van weekendje Compogne (5 km van Houffalize) Daar twee routes gereden met tien man. Prima aangegeven en leuke variaties. En één onmogelijk klim helaas moeten lopen door losse leisteen en steigingpercentage.

We zaten in dit huisje: http://nl.ardennes-etape....902c1bf512110c8d2d121c247
Aanrader, vooral gezien de prijs/ligging. Kwam er vandaag pas achter dat er twee (!!) routes vanuit het dorpje Compogne op te pakken zijn. (groene en blauwe bordjes, ik kan de routes niet vinden op internet) Eigenaar van het huisje vertelde mij nog dat Wikipedia: Catharine Pendrel ook eens gebruik heeft gemaakt van het huisje.

[ Voor 12% gewijzigd door willy1986 op 11-06-2012 08:10 ]

• citruspers
willy1986 schreef op zondag 10 juni 2012 @ 23:47:
Bij de lidl fietstoolkoffer halen en dan kan je zelf lekker sleutelen. http://www.lidl.nl/cps/rd...nl/hs.xsl/index_30765.htm
Kost geen drol gezien prijzen van losse tools.
Die heb ik ook gehaald laatst. Het is geen spectaculaire CrV set, maar de tools die er in zitten zijn redelijk stevig en er valt best mee te sleutelen :)

• dnhelle
Lockring kan het niet zijn, die houdt sec alleen de zijdelingse beweging (afloop) in de gaten.
De ronddraaiende beweging wordt tegengegaan door de ribbels in de cassette & cassettebody. Deze speling zou er niet mogen zijn.

Voor 15 euro heb je een BBB cassette afnemerset. Effe scoren en kun je zelf de cassette afnemen. De body zelf onderhouden is echter meer LBS-werk ;)

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ik heb de fiets gisteren bij de fietsenmaker gebracht omdat ik een klein slag uit het wiel wilde laten halen. Meteen mijn probleem met de casette vermeld en het zou in orde komen zei hij. Hij zou het laten weten mocht het ernstiger zijn dan alleen even vastdraaien.

Goeie tip van een setje kopen :), dat zal ik binnenkort doen. Ik heb in het verleden ditzelfde probleem wel eens meer gehad.

• MBV
Kan je direct met de spaaksleutel zelf dat slagje eruit halen :P

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

maartend schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:29:
[...]

Dat geld? Absoluut 2de hands. Kijk eens op mountainbike.nl forum en soms kom je iets leux tegen op marktplaats.
Doe geen Fully, heb je zo te horen niet nodig. gewoon een hardtail.
Wel de bekende merken en geen RST vork.
En mocht je iets zien, show het hier en dan krijg je advies erin.
http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=91657 zoiets?

Wat ik al zei, qua merken heb ik er totaal geen verstand van. Replica staat bij mij voor 'net-niet', maar misschien kan iemand me daar meer over vertellen?

Maar voor dergelijke trappers (als ik het goed begrijp) moet je bijpassende schoenen hebben. Nu heb ik sowieso geen ervaring met dat SPD-mechanisme dus ik weet niet wat wijsheid is. Van de andere kant; 'gewone' trappers zijn niet zo duur lijkt me om los aan te schaffen, maar op bovengenoemde forum zegt iedereen; het is even wennen, maar vervolgens veel fijner.

Tot slot; 26", is dat groot genoeg? Of is 29" verstandiger? Al is dat qua prijsklasse redelijk boven mijn budget en op de 2ehandsmarkt lastig te vinden.

Bedankt alvast.

[ Voor 35% gewijzigd door TommyGun op 13-06-2012 14:15 ]

• maartend
TommyGun schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 14:01:
[...]

http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=91657 zoiets?

Wat ik al zei, qua merken heb ik er totaal geen verstand van. Replica staat bij mij voor 'net-niet', maar misschien kan iemand me daar meer over vertellen?

Maar voor dergelijke trappers (als ik het goed begrijp) moet je bijpassende schoenen hebben. Nu heb ik sowieso geen ervaring met dat SPD-mechanisme dus ik weet niet wat wijsheid is. Van de andere kant; 'gewone' trappers zijn niet zo duur lijkt me om los aan te schaffen, maar op bovengenoemde forum zegt iedereen; het is even wennen, maar vervolgens veel fijner.

Tot slot; 26", is dat groot genoeg? Of is 29" verstandiger? Al is dat qua prijsklasse redelijk boven mijn budget en op de 2ehandsmarkt lastig te vinden.

Bedankt alvast.
Replica wordt mee bedoeld dat het een kopie is van een wedstrijdfiets, meestal een waar ze mee in de wereldbekers of de kampieonschappen hebben gereden. Veelal hetzelfde frame.

• citruspers
Goed bezig Tommy, antwoorden vragen voor de 2 praktisch meest gediscussierde onderwerpen: SPD pedalen en 29" wielen :+

26" is zeker wel groot genoeg, ik zou zeggen dat zo'n 70% van de mountainbikes daar op rijd maar de laatste tijd wordt 29" wel steeds populairder. Ik rij nu zelf op 29" banden en vind het erg prettig, maar ik ben dan ook 1.90. Als je bijvoorbeeld 1,70 bent zal een 29" fiets misschien snel log aanvoelen.

SPD heb ik geen ervaring mee, maar je voeten blijven erdoor op de pedalen zitten wat zowel een voor en nadeel kan zijn als je over een singletrack stuitert :)

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Iemand die meedoet (of al meegedaan heeft) aan de RedBull Elements?
Ik zou met drie andere mensen starten dit jaar (15/09/2012). Lijkt me echt een prachtige race.

YouTube: Row, Run, Glide, and Bike Relay Race - Red Bull Elements

@TommyGun:
Je hebt ook pedalen met beide systemen: ene kant is spd, andere kant is een gewone pedaal. Zodat je met zowel een gewone schoen als met klikpedalen kan rijden.

Spd is wel een fameus voordeel hoor. Je kan er onder andere ook de pedalen mee naar boven 'trekken', zodat je heel wat efficiënter trapt. Ook om de fiets onder controle te houden en om je voeten op de pedalen te houden in afdalingen is dat wel handig(er).

26"-29" is een keuze dat je moet maken... Bij de profs zie je beiden op verschillende parcours.

Klik: .joeri. !

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Bedankt voor de antwoorden!

26": ik ben 'maar' 1.75 dus qua lengte zal ik dan wel goed zitten.

SPD: ik denk dat 'zelf ervaren' hier het meest nuttige is. Misschien maar beide aanschaffen om te 'voelen'.

Nu moet ik alleen nog een knoop doorhakken, of nog even wachten op eventuele andere leuke aanbiedingen.

[ Voor 12% gewijzigd door TommyGun op 13-06-2012 15:30 ]

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-11 11:29
Bwa, eigenlijk ben je met spd snel genoeg weg.

Op mijn 2e hands fiets staan van die combinatiepedalen ... en als je snel terug wilt inklikken en die normale kant steekt naar boven ben je wel gescheten.

Stel ze gewoon op hun lichtste af.
Gewoon even oefenen in snel uitklikken - kheb dat gedaan door in mijn garage, telkens beide voeten op de pedalen te zetten en dan snel uit te klikken naar de kant waar je gaat overhellen.

Ik ken er ook een paar die ze wat te strak hebben afgesteld en ... tja ... die zie je dan ook wel af en toe es omvallen.

• MBV
Ik kom juist moeilijker uit mijn pedalen als ze te los staan.

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 16:34
Aangezien deze tweaker echt iets aan zijn conditie moet gaan doen, wil ik (zeer) binnenkort een mountainbike gaan aanschaffen.

In het begin zullen het ongetwijfeld korte ritjes worden, aangezien mijn huidige conditie niet veel meer toelaat 8)
Maar daar gaat aan gewerkt worden dus en ik koop liever meteen een redelijk goede fiets waar ik nog wat jaren mee vooruit kan, zonder meteen de hoofdprijs te betalen. Ik wil het in ieder geval onder de 1000 euro houden.

Na wat lezen en zoeken heb ik de volgende twee fietsen gevonden, die volgens mij wel een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben:
Bulls Copperhead 3 2011
Bulls Copperhead 3 XT 5th Anniversary 2012

Waarbij ik me dan afvraag of de laatste voor die 150 euro meer ook echt meer biedt (behalve dat het zo te zien een nieuwer model is)? Zijn er misschien nog andere (betere) opties voor dat geld?

Ik heb wat zitten lezen over het bepalen van de framemaat, maar ik durf het eigenlijk (nog) niet aan om de fiets online te bestellen. Of maak ik me teveel zorgen daarover en kun je de framemaat toch wel bepalen door gewoon je binnenbeenlengte te meten?
Of toch maar even bij de winkel langsgaan (iemand ervaringen met bovenstaande shop wat klantvriendelijkheid betreft misschien?)

Veel vragen, ik hoop op een paar antwoorden :)
Andere tips voor een beginner zijn uiteraard altijd welkom.

• MBV
Dan ga je toch gewoon bij 12gotrading langs? Ze zitten in de buurt bij Gouda. Ik zou de 5th Anniversary zeker overwegen: een betere crankset (XT crankset kost iets van 150 euro) en een andere wielset (Shimano XT/Mavic XM-319 i.p.v. Alex DP-17). Als de wielset beter is, is dat iets wat je echt merkt in stijfheid en acceleratie.

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 16:34
MBV schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:17:
Dan ga je toch gewoon bij 12gotrading langs? Ze zitten in de buurt bij Gouda.
Dat was ik eigenlijk ook van plan.
Ik zou de 5th Anniversary zeker overwegen: een betere crankset (XT crankset kost iets van 150 euro) en een andere wielset (Shimano XT/Mavic XM-319 i.p.v. Alex DP-17). Als de wielset beter is, is dat iets wat je echt merkt in stijfheid en acceleratie.
Thanks, dat was precies de info die ik zocht, dan ga ik voor het 5th Anniversary 2012 model.

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-10 13:38
Grappig dat er een MTB topic is op tweakers, lees wel regelmatig op mountainbike.nl, maar eigenlijk nooit gedacht dat er op tweakers ook een topic zou zijn.

@TommyGun: Heb je deze topic al doorgelezen http://www.mountainbike.n...viewtopic.php?f=3&t=29213
Dit heeft mij vorig jaar veel geholpen met het uitzoeken van een fiets. Ik heb toen ook voor rond de 500 E een 2e hands fiets op de kop getikt waar ik tot nu toe erg tevreden mee ben. Richtlijnen die ik je kan geven zijn dat ik een niet al te oude fiets zou proberen te zoeken. Je hebt veel mensen die het mtben proberen, een paar keer fietsen en dan de fiets stof laten happen in de schuur. Dat zijn de fietsen die je wilt, of de fietsen van een echte enthousiasteling die goed met zijn fiets om gaat en alles goed onderhoud. Een goede vork is erg belangrijk, dit is het duurste onderdeel van een fiets en de fiets in de link die jij gaf is de vork 'maar' en Dart 2. Leuk voor in het begin, maar al snel zal je iets beters willen. Rockshox Tora minimaal, als het kan een Recon zou ik zoeken, zie link hierboven voor gradaties in vorken. Verdere afmontage zou ik alles minimaal SLX proberen te zoeken. Verder is de maat ook ERG belangrijk en dan bedoel ik niet wielmaat, daar is 26" wel de standaard, maar frame maat. Met 1.75 denk ik dat je rond de 18" moet kijken, maar dit verschilt nogal eens per fiets, die 21" die jij laat zien is echt te groot voor jou. Linkje http://www.wielersportinfo.nl/mtbfietsafstelling.htm om framemaat te bepalen. Merk maakt niet zoveel uit, de meesten bieden zelfde soort frames, voorbeelden: Trek, Scott, Specialized, Cannondale, Cube, Canyon, Sensa, Santos, Focus, Bulls, B1/BOne, etc.

Hopelijk heb je hier wat aan, succes nog met het vinden van een fiets en hopelijk veel plezier.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:49

Vos

AFCA

Morgen na een tijd niet op de MTB gezeten te hebben voor een weekend naar de Harz in Duitsland. Schijnen mooie routes te liggen, ben benieuwd :). Ervaringen hier met de Harz?

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Hier heb je een aantal routes in Harz: http://www.bikespot.nl/8/harz/

Toevallig dat je erover begint, want ik heb er een weekje geleden nog iets over gelezen. Ik weet alleen niet meer waar of wat, alleszins MTB gerelateerd... Ik denk in een tijdschrift, ik zal straks thuis eens kijken.

Klik: .joeri. !

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:49

Vos

AFCA

Weer terug..super mooi gebied de Harz en super gehad! Qua beklimmingen vond ik het iets tegenvallen, maar we zijn maar in een beperkt gebied geweest natuurlijk. In onze omgeving ook bijna geen single-tracks gezien. Hebben gedeeltelijk routes gefietst en gedeeltelijk via GPS. Wel een nadeel omdat het het doorfietsen wat belemmerde. Daarbij nog wat pech...en bijna een aanrijding met everzwijnen :p. Al met al kleine 100 km gefietst. Wel tevreden mee aangezien ik al > een jaar niet meer in de heuvels gezeten heb. Volgende keer iets meer onderzoek doen van tevoren naar de routes.

Ons verblijf
Beetje oud, maar supergroot! En voorzien van al het nodige. Kun je met 18 man in, wij zaten er met 8 man in en hadden 7 losse slaapkamers. Kosten waren meen ik € 22,- p.n.p.p. (minimaal 8 personen).

vrijdag : http://app.strava.com/rides/10924627 (mist deel van route)
zaterdag: http://app.strava.com/rides/11057326
zondag: http://app.strava.com/rides/11057310

Twee dagen minder weer en laatste dag mooi weer.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/205271_10151851465125497_1676033014_n.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Vos op 18-06-2012 11:41 ]

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik overweeg deze zomer een mountainbike vakantie en ik zag dat er genoeg wordt aangeboden via http://www.mtbclinic-reizen.nl/. Hier bieden ze verschillende vakanties aan, zoals de Franse Cévennen, avontuurlijke trektocht over de Alpen naar de Côte d’Azur, Neukirchen in Oostenrijk, het Zwitserse Verbier en Mont Blanc. Het ziet er allemaal even mooi uit, maar op een of andere manier heb ik toch het beste gevoel bij Verbier en Neukirchen.

Heeft iemand van jullie ervaring met dit soort fietsvakanties? Ik wil me aansluiten bij een groep. Ik heb nog geen buitenlandse ervaring met mountainbiken, dus qua techniek valt er nog wel wat te verbeteren. Wel weet ik van mezelf dat ik een goede conditie heb en dat ik goed kan klimmen. Wat voor soort omgeving is dat aan te raden? Ik houd vooral van snelle afdalingen, maar ook een mooie omgeving met bijzondere vergezichten lijkt me erg cool. Ik heb een 29''er hardtail mountainbike.

[ Voor 13% gewijzigd door frankknopers op 21-06-2012 14:28 ]

Goud is geen geld

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Had je je niet geschoren, of is dat allemaal modder? :+
frankknopers schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:23:
omdat ik zelf geen fanatieke mountainbikers ken
Nouhou :'(

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Mei schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:27:
[...]

Had je je niet geschoren, of is dat allemaal modder? :+

[...]

Nouhou :'(
Heb ik jou zomaar niet fanatiek genoemd, dat is niet aardig.... :X Wil je mee? :P

[ Voor 13% gewijzigd door frankknopers op 21-06-2012 14:28 ]

Goud is geen geld

• MBV
frankknopers schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:23:
Ik overweeg deze zomer een mountainbike vakantie en ik zag dat er genoeg wordt aangeboden via http://www.mtbclinic-reizen.nl/. Hier bieden ze verschillende vakanties aan, zoals de Franse Cévennen, avontuurlijke trektocht over de Alpen naar de Côte d’Azur, Neukirchen in Oostenrijk, het Zwitserse Verbier en Mont Blanc. Het ziet er allemaal even mooi uit, maar op een of andere manier heb ik toch het beste gevoel bij Verbier en Neukirchen.

Heeft iemand van jullie ervaring met dit soort fietsvakanties? Ik wil me aansluiten bij een groep. Ik heb nog geen buitenlandse ervaring met mountainbiken, dus qua techniek valt er nog wel wat te verbeteren. Wel weet ik van mezelf dat ik een goede conditie heb en dat ik goed kan klimmen. Wat voor soort omgeving is dat aan te raden? Ik houd vooral van snelle afdalingen, maar ook een mooie omgeving met bijzondere vergezichten lijkt me erg cool. Ik heb een 29''er hardtail mountainbike.
Ik ken alleen de vakantie van Verbier, en die heb ik 2x gedaan. Zegt dat genoeg? :+ In 2008 was dat de enige die ze aanboden, en dat is goed bevallen. De gidsen passen het niveau aan aan de groep, en splitsen die ook op als het nodig is Met mijn 'topconditie' ben ik een paar keer met de meiden mee geweest :X. MTB clinic biedt ook clinics aan in Nederland om te oefenen en je niveau te beoordelen, maar daar ben je misschien wat laat mee.
Wat doe je normaal in Nederland? Heb je de conditie om 1 uur lang in een stevig tempo door te fietsen, ook als het 30 graden is? Heb je het lef om een steile rotsige helling af te rijden? En de zelfkennis om dat niet te doen als je het niet kan? Qua techniek zou ik zeggen dat zolang je niet bang bent, en luistert naar de gidsen, dat je je niet zo snel zorgen hoeft te maken.
Ga eens bij Vaals or in de Ardennen een rondje rijden. Als je Vaals makkelijk vindt, kan je de meeste routes wel meerijden.
Oh ja, eten enz. is altijd prima geregeld in Verbier. En ze zitten al redelijk vol, zeiden ze op Facebook.
frankknopers schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:27:
[...]

Heb ik jou zomaar niet fanatiek genoemd, dat is niet aardig.... :X Wil je mee? :P
Ik ga wel mee, als je die 800 euro betaalt :+

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 21-06-2012 14:42 ]

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

MBV schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:40:
[...]

Ik ken alleen de vakantie van Verbier, en die heb ik 2x gedaan. Zegt dat genoeg? :+ In 2008 was dat de enige die ze aanboden, en dat is goed bevallen. De gidsen passen het niveau aan aan de groep, en splitsen die ook op als het nodig is Met mijn 'topconditie' ben ik een paar keer met de meiden mee geweest :X. MTB clinic biedt ook clinics aan in Nederland om te oefenen en je niveau te beoordelen, maar daar ben je misschien wat laat mee.
Wat doe je normaal in Nederland? Heb je de conditie om 1 uur lang in een stevig tempo door te fietsen, ook als het 30 graden is? Heb je het lef om een steile rotsige helling af te rijden? En de zelfkennis om dat niet te doen als je het niet kan? Qua techniek zou ik zeggen dat zolang je niet bang bent, en luistert naar de gidsen, dat je je niet zo snel zorgen hoeft te maken.
Ga eens bij Vaals or in de Ardennen een rondje rijden. Als je Vaals makkelijk vindt, kan je de meeste routes wel meerijden.
Oh ja, eten enz. is altijd prima geregeld in Verbier. En ze zitten al redelijk vol, zeiden ze op Facebook.

[...]

Ik ga wel mee, als je die 800 euro betaalt :+
Klinkt als een prima vakantie.. Maar ik moet nog wel wat meer lezen hierover, het is enigszins impulsief maar ik denk dat ik een dergelijke vakantie heel leuk ga vinden.

Goud is geen geld

• Roet
  • Nu online
Denk ik ook, wil zelf ook gaan dit jaar maar je moet nu wel de knoop doorhakken omdat het aardig vol begint te zitten. Op het mountainbike.nl forum zijn ook wat reviews te vinden, onder andere van een admin geloof ik. Beviel allemaal goed hoor, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

• MBV
Inderdaad, ook op het mtb-forum staat mtb-clinic wel hoog aangeschreven. Ik vind het wel een hoop geld, met dank aan de lage euro en hoge frank. Eric (eigenaar van mtbverbier, en een van de vaste gidsen) zat vorig jaar al te klagen dat hij geld verloor op elke europeaan, en eigenlijk alleen wat verdiende aan de engelsen. Dat zal dit jaar niet veel beter zijn.

Eric zal het trouwens vast niet vervelend vinden als je Karst van MTB-Clinic overslaat:
http://www.mtbverbier.com...erbier-mountainbike-week/
;)

[ Voor 20% gewijzigd door MBV op 21-06-2012 23:51 ]

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-10 19:00

Booster

Superuser

Ik weet niet hoe recent de shops uit de startpost zijn, maar zijn er op het moment nog specifieke (web)shops die eruit springen vanwege goede prijs/service-verhouding?

Na wat zoeken ligt mijn interesse ligt momenteel vooral bij oudere modellen (2011 of eerder) Trek hardtails, goedkopere modellen. Denk aan de 3500, 4300 met V-brakes bv. Met name vanwege budget. Omdat ik een beginner ben vraag ik me af of ik er verstandig aan doe om tweedehands te kopen. Goedkoper, maar ook kans op problemen waar ik toch mee naar de fm moet.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

frankknopers schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:49:
[...]

Klinkt als een prima vakantie.. Maar ik moet nog wel wat meer lezen hierover, het is enigszins impulsief maar ik denk dat ik een dergelijke vakantie heel leuk ga vinden.
Verbier is erg leuk. Ben er ook eens met mtb-clinic, lees mtb-verbier geweest met mijn club en team. Eén van de gidsen daar is een trainingsmaatje van me en hij kan het je zo technisch en zwaar maken als je zelf wil. Het is een ultieme ervaring om aan het trailen in de Alpen te proeven. En het kan heel afwisselend zijn. Tot lang in de Alpenstand simpel bergop fietsen en lang traverse over bergkammen singletracken tot freeride omlaag en met het liftje omhoog. Maar in de basis rij je gewoon een toer in een groep die bij je niveau past. Techniek wordt snel veel aan geschaafd en pik je ook vrij snel op.

• MBV
Een van de gidsen daar zat ook vrij hoog in het NK, en volgens mij diegene die er dit jaar bij is gekomen ook. Tel daarbij op dat Eric elk paadje in de drie dalen rondom Verbier kent... Ik heb het (niet geverifieerde) verhaal gehoord dat een van die gidsen z'n ketting was verloren tijdens het downhillen. Toch zette hij in het bike-park een tijd neer zonder ketting die de rest van de downhill-groep niet bij kon benen. Ze zijn toen de hele rustdag bezig geweest om die tijd te verbeteren, maar het is ze niet gelukt :+

[ Voor 47% gewijzigd door MBV op 23-06-2012 12:28 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-11 17:53

Nox

Noxiuz

Ketting verliezen... moet je wel sterk voor zijn :P

* Nox is net terug van Schoorl

Parcour lag er weer heerlijk snel bij. Afgezien van de klimmen dan. Die heb ik op het laatst maar even gelopen. Ik haat klimmen :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

he hoe verlies je een ketting

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Steentje ertussen bijvoorbeeld. Laatst ook nagenoeg nieuwe ketting gebroken tijdens een klim.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@MBV: Zo heb ik een vriend van me ook eens gepakt, hij vond dat ie altijd heel hard de berg af reed. Dus heb ik een keer door het magneetje heel snel langs de sensor te halen een max snelheid van 75 Km/h op mijn tellertje getoverd. Hij had 'maar' 56 Km/h. Hij is toen ook een hele tijd bezig geweest om die snelheid te verbeteren. En wij maar lachen :)

Verwijderd

Momenteel rijd ik met een BBB-kilometerteller (standaard functies), een Galaxy Nexus (tracking) en een losse hartslagmeter. Wat ik enigszins mis (weet niet of ik het echt ga gebruiken maar het lijkt me wel leuk) is een GPS-mogelijkheid om routes in te laden en ik zou graag meer informatie op 1 scherm zien dan bij mijn kilometerteller. Eigenlijk is de info die ik op mijn Android phone zie hetgeen ik graag tijdens het rijden wil zien.

Ik wil echter niet mijn Nexus op mijn stuur maken aangezien ik niet het gevoel heb dat dit lang goed gaat en het toestel te duur is voor deze doeleinden. Nu mag mijn vriendin haar abo verlengen en neemt ze geen nieuw toestel. Dit betekent dat ik een toestel uit kan kiezen wat ik zou kunnen gebruiken om deze functies te displayen tijdens het rijden. Dit toestel wordt een budget Android toestel (losse aankoopprijs €250 of lager) en moet aan de volgende eisen voldoen:
- Stevig
- (liefst) waterdicht
- scherm maximaal 3.5 inch (wil geen iPad op het stuur :) )
- goede GPS fix
- voldoende batterij om 2.5 uur screen on time te halen
- mogelijkheid tot pairen met hartslagmeter (bluetooth?)

Een goed voorbeeld is de Galaxy Xcover, maar:
- Gaat dit werken of voldoen de stuurhouders voor mobiele telefoons niet?
- Is er een Android app waarin je GPS routes kunt laden die goed werkt? Bijvoorbeeld Trekbuddy?
- Hoe beoordelen jullie de correctheid van informatie die via je telefoon wordt gegeven? Ik merk dat mijn Nexus vaak een kilometer onder de gemiddelde snelheid van mijn kilometerteller zit, terwijl mijn kilometerteller weer overeen komt met de snelheid die vrienden geregistreerd hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2012 09:45 ]

• Roet
  • Nu online
Eentje die er nog meer voor gemaakt is, is de Sony XPeria Active. Die ondersteunt ook ANT+ voor communicatie met snelheid-, cadans- en hartslagmeter.

Echter zou ik aanraden om een telefoon te kiezen met een hoge marktwaarde, die te verkopen en dan een Bryton kopen of een Garmin Edge. Een echte km-teller is gewoon af. Zeker met dingen als Strava of Garmin Connect heb je dan een leuke oplossing. Ik vind zo'n grote telefoon (zelfs zo'n XPeria Active) niet zo mooi staan en ook de bediening tijdens het fietsen laat vaak te wensen over. Het scherm is capacitief, dus als het regent dan houdt de bediening zelfs op. Bij de Bryton en de Garmin Edge is daar meer over nagedacht. Ook is in de regel de GPS een stuk accurater bij deze devices.

[ Voor 74% gewijzigd door Roet op 24-06-2012 10:00 ]

Verwijderd

Dat ANT+ is inderdaad een goede toevoeging! Wat je daarnaast beschrijft ben ik inderdaad bang voor. Als ik op deze manier ga meten moet het wel accuraat zijn, anders heb ik er niks aan. Ik vind het nu vooral onhandig om 3 verschillende devices te gebruiken en zoek dus naar een simpele oplossing. Oplossing van Garmin kan ook en is sowieso handiger in gebruik maar vind het wel iets hebben om het met een telefoon te doen, mits dit goed werkt natuurlijk.

• MBV
Ketting breken tijdens een downhill-run van 15 minuten, die vind je nooit meer terug.
zonoskar schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 19:33:
@MBV: Zo heb ik een vriend van me ook eens gepakt, hij vond dat ie altijd heel hard de berg af reed. Dus heb ik een keer door het magneetje heel snel langs de sensor te halen een max snelheid van 75 Km/h op mijn tellertje getoverd. Hij had 'maar' 56 Km/h. Hij is toen ook een hele tijd bezig geweest om die snelheid te verbeteren. En wij maar lachen :)
Het verschil is dat die groep hem tijdens de meting niet bij kon houden, en dat niet kon uitstaan.

• GH45T
  • Nu online
Vanochtend na het mountainbiken was mijn fiets wel zo smerig dat ik hem eens grondig schoon heb gemaakt. Kwam er ook achter dat de derailleurwieltjes niet zo goed meer waren dus die heb ik vandaag nieuw besteld. Toch redelijk snel, mijn mountainbike heeft nu ongeveer 1000KM gereden en het is een Shimano Deore XT derailleur, altijd netjes schoon gemaakt zonder daarbij te veel geweld te gebruiken.

Verder vandaag ook een Garmin Etrex 30 met bikemount en Duitsland light kaart (woon 10KM van de grens af). Het is een Etrex geworden omdat ik ook vaker hikes loop of zo ergens ver van de bewoonde wereld ben te vinden. Wil ook wel eens kijken met geocachen dus ben erg benieuwd!

• willy1986
  • Niet online
Dat is snel... Ik rij nog steeds met de eerst set en hebben nu 3155 km gereden. (sram x.9)
En dat ziet er dus zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/7030121/2012-06-24%2023.50.14.jpg
Demonteer de wieltjes eens en veeg je lagers even af met een doekje. Dat doet wonderen. ;)

Mijn wieltjes en ketting moeten eigenlijk ook eens worden vervangen gezien de staat. Maar zolang mijn mtb nog prima schakelt en trapt vind ik het wel best.

[ Voor 42% gewijzigd door willy1986 op 24-06-2012 23:57 ]

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik denk dat ik de knoop ga doorhakken en de vakantie ga boeken. Lijkt me echt tof om in de bergen te rijden en klimmen is wel mijn sterkste punt. Techniek kan stukken beter, maar dat zal ik daar wel leren. Ook de hele sfeer eromheen spreekt me wel aan, mooi verblijf, zwembad erbij, goed eten enz. 8) Bedankt voor jullie feedback.

[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 24-06-2012 23:53 ]

Goud is geen geld

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Die wieltjes zijn echt meer dan versleten! Werpsterren zijn het.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• GH45T
  • Nu online
willy1986 schreef op zondag 24 juni 2012 @ 23:49:
Dat is snel... Ik rij nog steeds met de eerst set en hebben nu 3155 km gereden. (sram x.9)
En dat ziet er dus zo uit:

[afbeelding]
Demonteer de wieltjes eens en veeg je lagers even af met een doekje. Dat doet wonderen. ;)

Mijn wieltjes en ketting moeten eigenlijk ook eens worden vervangen gezien de staat. Maar zolang mijn mtb nog prima schakelt en trapt vind ik het wel best.
Dat is het hem juist, vond dat ze niet lekker liepen dus wieltjes er eens uit gehaald en een van de lagers viel helemaal uit elkaar. Ander wieltje lijkt nog redelijk goed na schoonmaken maar vervangen gaat toch per 2...

• citruspers
En als de boel zo is versleten is er ook een redelijke kans dat je de ketting mee moet vervangen, en dat betekent misschien weer dat je de voorste tandwielen ook moet vervangen. Dus ik ben bang dat je niet met 2 wieltjes klaar bent.

Verwijderd

Voor de mensen die Strava gebruiken: is het mogelijk om een ronde (segment) te rijden en dan via strava.com dit segment te uploaden zodat jouw tijd in de ranglijst komt, ook al is het start en eindpunt van het segment anders?

Duidelijkere uitleg. Er is een ronde (dus echt een rondje op de kaart) in Waalre die vaak gereden wordt. Ik rijd deze ook altijd en wil dus competen. Echter start de route (segment) op het onderste punt en eindigt ook op het onderste punt. Zelf kom ik altijd aan op het bovenste punt en rijd dus van boven helemaal rond totdat ik weer boven ben. Ik rijd dus dezelfde route (is MTB route) maar mijn begin- en eindpunt zijn anders. Kan ik via strava.com de start en end nu zelf zo wijzigen dat het identiek is aan het origineel (dus zuid beginnen) of werkt dit niet?

Ga het straks sowieso proberen, maar als nu blijk dat je op hetzelfde punt moet starten dan rijd ik liever eerst daar naartoe :)
Pagina: 1 ... 36 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.