Aller eerst moet ik zeggen dat jullie de keus niet makkelijk maken zo! Maar ben blij dat jullie
niet bij mijn voorstel blijven

.
Sorry als ik soms wat onwetend overkom hoor, ik heb altijd veel gefietst, maar heb dit jaar pas besloten om een goede nieuwe fiets te kopen. En meer dan informatie die ik hier krijg, op internet lees en 1 keer in de winkel heb gekregen heb ik niet. Dus merken voorvorken zegt mij werkelijk niks. (Ik ben zeker blij om dit soort kennis van jullie te krijgen!!)
MBV schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:26:
[...]
Wat wil je er dan mee doen in de alpen? Om even je originele post te herhalen
[...]
Een avontuurlijk stukje bospad in oostenrijk is dodelijk voor zo'n XR-serie. Ook in nederland wordt het erg lastig om een bospaadje te fietsen met semislicks als die Conti travelcontact: bij het eerste plasje glijd je weg. Dan moet je er toch echt iets anders op leggen, zoals
dit.
Dat is nog een beetje het onzekere. Zelf ben ik altijd met mijn ouders op de geasfalteerde wegen gebleven, heuveltje op, heuveltje af. Maar een vriend met wie ik op vakantie ga heeft een echte MTB gekocht (Ben even vergeten welke). Dus waarschijnlijk zal hij natuurlijk voorkeur hebben voor bospaden en liever geen asfalt.
Dus als ik puur naar hem kijk zou ik zeggen, we gaan bospaden berijden.
Als zoals jullie zeggen, een XR van Gazelle inderdaad niet geschikt is om bospaden te berijden, dan zal ik meer moeten gaan kijken naar MTB's.
Tjebakka schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:44:
Waarom koop je niet een goede MTB van €1000 waar goede MTB-banden onderzitten en leg je er semi-slicks onder als je asfalt gaat rijden? Zo heb ik ook heel lang gedaan totdat ik een racefiets kocht voor naast mn MTB.
MBV schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:23:
Over slicks onder een MTB: dat was ongeveer mijn voorstel met en 29" fiets. Nog een optie: je kan 28" wielen met schijven onder een 'gewone' MTB met schijven leggen, dan kan je in minder dan een minuut wisselen en heb je direct een grotere wielomtrek.
Sorry MBV, ik had dit niet helemaal begrepen in je eerdere post.
Tjebakka schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:44:
Daarnaast moet je gewoon voor een Duits merk als Ghost, Gudereit, Focus, Cube of Stevens gaan. Prijs/kwaliteit is 100 keer beter dan bij elke Nederlandse fiets. Frame van die Gazelle ziet eruit als speelgoed imho.
Stel dan inderdaad, ik wil een volwaardige MTB hardtail voor rond de 800-900€ kan ik dan iets degelijks krijgen waar ik jaren plezier van kan hebben met gemiddeld gebruik en goed onderhoud. Of moet ik dan toch mijn spaarvarken stukslaan en hopen dat ik daar nog wat extra geld kan vinden?
En hoe maak ik de keus tussen de merken die jullie gaven. Puur kijken op de fabriekswebsites, prijzen zoeken en dan proberen een goede prijs/kwaliteits verhouding tevinden voor het beschikbare geld?
Zijn er ergens toevallig ergens tips te vinden om een keus te verbeteren? Zoals schijf/velg remmen, 24/27/meer versnellingen, voorvork (veerweg, merk, formaat), framemaat hangt van mijn lichaam af en kan ik in de winkel neem ik aan wel laten opmeten, en de afmontae... is Shimano Deore nog acceptabel of moet je toch een prijs en kwailiteitsniveau hoger naar Shimano LX/XT/XTR?