Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.274 views

Onderwerpen

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 15:09
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 13:06:
Ik zal ook eens kijken naar die 29'ers. Komen best dicht in de buurt van die XR:x serie van Gazelle, maar met over het algemeen bredere banden.
Doh! Het zijn mountainbikes, geschikt om met 50km/u van een gravelpad af te denderen (gek he, in een MTB-topic? ;)). Dat gaat je nooit lukken met 23mm racebandjes. Die smalle bandjes zijn leuk als je op het asfalt rijdt, en zodra je het bos of de bergen in gaat kan je er brede op leggen. Als je van plan bent om op het asfalt te blijven rijden moet je inderdaad zeker bij de XR-serie (of concurrentie) blijven, dat is lichter en wendbaarder dan een 29er mountainbike.
Verder heb ik ook nog wat artikeltjes gelezen over verschillende soorten fietsen, en toch neig ik flink naar die Gazelle hoor :$
Wat wil je er dan mee doen in de alpen? Om even je originele post te herhalen:
Ik houd van lekker doorfietsen op het asfalt, maar ik houd net zo veel van een avontuurlijk stukje bospad. Ik snap dat je nooit een fiets kunt vinden die voor beide dingen goede eigenschappen heeft. Er zal dus een compromis komen.
Een avontuurlijk stukje bospad in oostenrijk is dodelijk voor zo'n XR-serie. Ook in nederland wordt het erg lastig om een bospaadje te fietsen met semislicks als die Conti travelcontact: bij het eerste plasje glijd je weg. Dan moet je er toch echt iets anders op leggen, zoals dit.

Ik wens je veel succes met je keuze.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-11 08:56

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Waarom koop je niet een goede MTB van €1000 waar goede MTB-banden onderzitten en leg je er semi-slicks onder als je asfalt gaat rijden? Zo heb ik ook heel lang gedaan totdat ik een racefiets kocht voor naast mn MTB.

Op een 26" velg passen zowel brede als smalle banden, niet zo moeilijk over doen hoor ;)

Daarnaast moet je gewoon voor een Duits merk als Ghost, Gudereit, Focus, Cube of Stevens gaan. Prijs/kwaliteit is 100 keer beter dan bij elke Nederlandse fiets. Frame van die Gazelle ziet eruit als speelgoed imho.

[ Voor 43% gewijzigd door Tjebakka op 17-04-2012 14:49 ]

If it aint fixed, it's broken.

• MBV
Die Gazelle XR is (voor dat genre) helemaal geen slechte fiets, met volgens mij ook wel een goede prijs-kwaliteit verhouding. De grote merken moeten dat genre nog promoten, omdat jij nog niet weet dat je zo'n fiets 'nodig' hebt :P Het is geen MTB, meer een cyclo-cross frame, dus vandaar dat het frame (en ook de vork) er anders uit ziet.

Voor MTB's heb je gelijk dat de duitse merken beter zijn qua prijs-kwaliteit, ik heb niet voor niets een Bulls.

Over slicks onder een MTB: dat was ongeveer mijn voorstel met en 29" fiets. Nog een optie: je kan 28" wielen met schijven onder een 'gewone' MTB met schijven leggen, dan kan je in minder dan een minuut wisselen en heb je direct een grotere wielomtrek.

Verwijderd

Aller eerst moet ik zeggen dat jullie de keus niet makkelijk maken zo! Maar ben blij dat jullie niet bij mijn voorstel blijven :).

Sorry als ik soms wat onwetend overkom hoor, ik heb altijd veel gefietst, maar heb dit jaar pas besloten om een goede nieuwe fiets te kopen. En meer dan informatie die ik hier krijg, op internet lees en 1 keer in de winkel heb gekregen heb ik niet. Dus merken voorvorken zegt mij werkelijk niks. (Ik ben zeker blij om dit soort kennis van jullie te krijgen!!)
MBV schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:26:
[...]

Wat wil je er dan mee doen in de alpen? Om even je originele post te herhalen

[...]

Een avontuurlijk stukje bospad in oostenrijk is dodelijk voor zo'n XR-serie. Ook in nederland wordt het erg lastig om een bospaadje te fietsen met semislicks als die Conti travelcontact: bij het eerste plasje glijd je weg. Dan moet je er toch echt iets anders op leggen, zoals dit.
Dat is nog een beetje het onzekere. Zelf ben ik altijd met mijn ouders op de geasfalteerde wegen gebleven, heuveltje op, heuveltje af. Maar een vriend met wie ik op vakantie ga heeft een echte MTB gekocht (Ben even vergeten welke). Dus waarschijnlijk zal hij natuurlijk voorkeur hebben voor bospaden en liever geen asfalt.
Dus als ik puur naar hem kijk zou ik zeggen, we gaan bospaden berijden.

Als zoals jullie zeggen, een XR van Gazelle inderdaad niet geschikt is om bospaden te berijden, dan zal ik meer moeten gaan kijken naar MTB's.
Tjebakka schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:44:
Waarom koop je niet een goede MTB van €1000 waar goede MTB-banden onderzitten en leg je er semi-slicks onder als je asfalt gaat rijden? Zo heb ik ook heel lang gedaan totdat ik een racefiets kocht voor naast mn MTB.
MBV schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:23:
Over slicks onder een MTB: dat was ongeveer mijn voorstel met en 29" fiets. Nog een optie: je kan 28" wielen met schijven onder een 'gewone' MTB met schijven leggen, dan kan je in minder dan een minuut wisselen en heb je direct een grotere wielomtrek.
Sorry MBV, ik had dit niet helemaal begrepen in je eerdere post.
Tjebakka schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:44:
Daarnaast moet je gewoon voor een Duits merk als Ghost, Gudereit, Focus, Cube of Stevens gaan. Prijs/kwaliteit is 100 keer beter dan bij elke Nederlandse fiets. Frame van die Gazelle ziet eruit als speelgoed imho.
Stel dan inderdaad, ik wil een volwaardige MTB hardtail voor rond de 800-900€ kan ik dan iets degelijks krijgen waar ik jaren plezier van kan hebben met gemiddeld gebruik en goed onderhoud. Of moet ik dan toch mijn spaarvarken stukslaan en hopen dat ik daar nog wat extra geld kan vinden?

En hoe maak ik de keus tussen de merken die jullie gaven. Puur kijken op de fabriekswebsites, prijzen zoeken en dan proberen een goede prijs/kwaliteits verhouding tevinden voor het beschikbare geld?

Zijn er ergens toevallig ergens tips te vinden om een keus te verbeteren? Zoals schijf/velg remmen, 24/27/meer versnellingen, voorvork (veerweg, merk, formaat), framemaat hangt van mijn lichaam af en kan ik in de winkel neem ik aan wel laten opmeten, en de afmontae... is Shimano Deore nog acceptabel of moet je toch een prijs en kwailiteitsniveau hoger naar Shimano LX/XT/XTR?

• Tjebakka

Tjebakka

Van een goed frame heb je nog jarenlang plezier. Kies daarom een goed frame (alle Duitse merken bieden je dit wel denk ik).

Ga voor velgremmen, let op de groep (Deore is prima, je kan later altijd nog naar LX/SLX upgraden, maar als je LX kan betalen: doen), en kies als voorvork een RockShox Tora (voor die prijsklasse volgens mij nog wel te krijgen). Aantal versnellingen zou ik niet heel erg op letten. Heb er zelf 27 maar gebruik ze lang niet allemaal.

Mijn Ghost was €899, volledig Deore XT en prima Mavic wielen. Was alleen bezuinigd op de voorvork (een Suntour XCM crapgeval), maar die heb ik 3 maanden na aanschaf vervangen door een RockShox Recon (na goed zoeken €200 voor betaald).

Ergo: kies voor een goede basis en bedenk dat je altijd nog betere spullen kan (laten) monteren.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-11 16:03
Ik ben tot nu toe erg tevreden met mijn Specialized Crosstrail Sport Disc. Verende voorvork, stekig frame en MTB handlebar, hydraulische schijfremmen, en wielen die deels slick, deels knobby zijn.

Het ding heeft tot nu toe mijn drops (tot 60CM) overleefd, en doet het ook best aardig op de weg :)

Dus als je nog steeds een hybride wil, maar wel eentje die wat offroad is, zou ik daar eens naar kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door citruspers op 17-04-2012 17:35 ]

I'm a photographer, not a terrorist

• MBV
Tjebakka schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 16:44:
Van een goed frame heb je nog jarenlang plezier. Kies daarom een goed frame (alle Duitse merken bieden je dit wel denk ik).

Ga voor velgremmen, let op de groep (Deore is prima, je kan later altijd nog naar LX/SLX upgraden, maar als je LX kan betalen: doen), en kies als voorvork een RockShox Tora (voor die prijsklasse volgens mij nog wel te krijgen). Aantal versnellingen zou ik niet heel erg op letten. Heb er zelf 27 maar gebruik ze lang niet allemaal.
[snip]
Ergo: kies voor een goede basis en bedenk dat je altijd nog betere spullen kan (laten) monteren.
Waarom velgremmen? http://www.12gotrading.nl...bulls_copperhead_3_2011_0 899 euro, goede schijfremmen, XT afgemonteerd, Reba voorvork, en ook een best goed frame.

Voordeel van schijfremmen is dat je makkelijk een 28" set erin kan zetten voor op de weg, en dat achteraf upgraden van velgremmen naar schijfremmen waarschijnlijk 150-200 euro kost :)
Behalve het frame zijn er 4 dure onderdelen: wielen, voorvork, remset en crankset. Derailleurs, ketting, shifters etc kost allemaal vrij weinig.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 16:03:
Dus merken voorvorken zegt mij werkelijk niks. (Ik ben zeker blij om dit soort kennis van jullie te krijgen!!)
Daar hebben we het nog helemaal niet over gehad, toch? ;) In Nederland verkopen ze vooral RockShox als goed merk, ook al zijn er wel andere goede merken. Voor minder dan 1500 euro kom je die niet snel tegen.
Als zoals jullie zeggen, een XR van Gazelle inderdaad niet geschikt is om bospaden te berijden, dan zal ik meer moeten gaan kijken naar MTB's.
Bospaden in Nederland zijn, met de goede banden, prima te begaan met zo'n XR van Gazelle.
Sorry MBV, ik had dit niet helemaal begrepen in je eerdere post.
Het stond er ook niet letterlijk in.
Stel dan inderdaad, ik wil een volwaardige MTB hardtail voor rond de 800-900€ kan ik dan iets degelijks krijgen waar ik jaren plezier van kan hebben met gemiddeld gebruik en goed onderhoud. Of moet ik dan toch mijn spaarvarken stukslaan en hopen dat ik daar nog wat extra geld kan vinden?
Zie mijn linkje als voorbeeld. Voor 800-900 euro kan je best een goede fiets vinden van een 'B-merk' (minder bekend duits merk met goede kwaliteit en standaard frames).
En hoe maak ik de keus tussen de merken die jullie gaven. Puur kijken op de fabriekswebsites, prijzen zoeken en dan proberen een goede prijs/kwaliteits verhouding tevinden voor het beschikbare geld?
Die duitse merken gebruiken allemaal een standaardframe met standaardonderdelen. De belangrijkste verschillen zitten in de geometrie. Ik zou kijken of je op (vaak duitse) sites reviews kan vinden.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:44
Die Bulls is inderdaad een aantrekkelijke optie, ik heb het 2009 model en bevalt prima. Je betaalt bij de grote merken voor fietsen in jouw prijsklasse relatief veel voor de naam.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Tjebakka

Tjebakka

MBV schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 18:15:
[...]

Waarom velgremmen? http://www.12gotrading.nl...bulls_copperhead_3_2011_0 899 euro, goede schijfremmen, XT afgemonteerd, Reba voorvork, en ook een best goed frame.

Voordeel van schijfremmen is dat je makkelijk een 28" set erin kan zetten voor op de weg, en dat achteraf upgraden van velgremmen naar schijfremmen waarschijnlijk 150-200 euro kost :)
Behalve het frame zijn er 4 dure onderdelen: wielen, voorvork, remset en crankset. Derailleurs, ketting, shifters etc kost allemaal vrij weinig.

[...]

Daar hebben we het nog helemaal niet over gehad, toch? ;) In Nederland verkopen ze vooral RockShox als goed merk, ook al zijn er wel andere goede merken. Voor minder dan 1500 euro kom je die niet snel tegen.

[...]

Bospaden in Nederland zijn, met de goede banden, prima te begaan met zo'n XR van Gazelle.

[...]

Het stond er ook niet letterlijk in.

[...]

Zie mijn linkje als voorbeeld. Voor 800-900 euro kan je best een goede fiets vinden van een 'B-merk' (minder bekend duits merk met goede kwaliteit en standaard frames).

[...]

Die duitse merken gebruiken allemaal een standaardframe met standaardonderdelen. De belangrijkste verschillen zitten in de geometrie. Ik zou kijken of je op (vaak duitse) sites reviews kan vinden.
Dacht dat in die prijsklasse de schijfremmen vaak wat minder zijn. Maar ook voor z'n ervaring; velgremmen kosten minder (aan geld in) onderhouden. Maar wow, die copperhead zou ik zo kopen als ik het geld had :9

• MBV
Inderdaad iets minder, maar altijd nog beter dan velgremmen :P Zorg dat het in elk geval hydraulisch is, en geen Giant MPH! :X Velgremmen zijn effectief niet zo veel goedkoper in gebruik: remblokjes kosten ongeveer net zoveel als een setje schijfremblokjes, die een stuk langer meegaan (normaal gesproken). remblokjes moet je regelmatig afstellen, waar schijfremmen na 1x stellen goed blijven. En je moet eens in de X jaar nieuwe velgen kopen. Oh ja, het kost ook 1 extra handeling met een lekke band ;) Daar tegenover staat dat je 1x per jaar de remvloeistof moet verversen en ontluchten, wat nogal een gepiel kan zijn. Kosten aan materiaal: 1x ontluchtingsset, en een flesje dot-fluid van de garagehandel dat jaren mee kan.
[disclaimer] Dit is de vergelijking tussen schijfremmen en velgremmen, geen garagehandleiding![/]

[ Voor 26% gewijzigd door MBV op 18-04-2012 09:51 ]

• Tjebakka

Tjebakka

MBV schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:14:
Inderdaad iets minder, maar altijd nog beter dan velgremmen :P Zorg dat het in elk geval hydraulisch is, en geen Giant MPH! :X Velgremmen zijn effectief niet zo veel goedkoper in gebruik: remblokjes kosten ongeveer net zoveel als een setje schijfremblokjes, die een stuk langer meegaan (normaal gesproken). remblokjes moet je regelmatig afstellen, waar schijfremmen na 1x stellen goed blijven. En je moet eens in de X jaar nieuwe velgen kopen. Oh ja, het kost ook 1 extra handeling met een lekke band ;) Daar tegenover staat dat je 1x per jaar de remvloeistof moet verversen en ontluchten, wat nogal een gepiel kan zijn. Kosten aan materiaal: 1x ontluchtingsset, en een flesje dot-fluid van de garagehandel dat jaren mee kan.
Eehh, er zijn twee verschillende olie he ;) Mineral en dot, dat moet je niet gaan mixen ;)

• MBV
Tjebakka schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:28:
[...]

Eehh, er zijn twee verschillende olie he ;) Mineral en dot, dat moet je niet gaan mixen ;)
En ook MPH kan je gewoon bij de garage kopen ;) Ik weet het, voor mijn hayes had ik magura, en die hadden minerale olie nodig. Ik bedoelde het ook niet als uitleg hoe je het moet doen, maar als vergelijking tussen velgremmen en schijfremmen.

• Tjebakka

Tjebakka

http://fietsen-brommers.m...0-giant-xtc-alliance.html

Deze fiets is van een studiegenoot van me. Heeft net een beurt gehad. Is zoiets niets voor jou Schoofie?

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Magura velgremmen zijn ook wel een aanrader hoor. Die zitten al een jaar of 10-12 op mijn woon-werk fiets en afgezien van een keer een gebroken leiding door een ongelukje heb ik er nooit onderhoud aan hoeven plegen. Wel blokken vervangen uiteraard, maar die zijn erg dik en bovendien kun je de remklauw stellen, zodat je veel langer met blokken kunt doen dan met schijfrem-pads. Echt oerdegelijk spul.

Nadeel is wel dat ze veel minder goed remmen bij regen dan schijfremmen. Als je vaak in slecht weer of modder fietst heb ik liever schijven.

Voordeel van minerale olie is trouwens wel dat ze veel minder ontlucht hoeven te worden doordat het niet hygroscopisch is. Dot-vloeistof kan veel heter worden, dus dat is interessant bij lange afdalingen in berggebied.

• MBV
Maar ja, die zijn nauwelijks goedkoper dan schijfremmen, en zitten zelden nog op nieuwe fietsen.

@Tjebakka: ziet eruit als een goede fiets. Op Mountainbike.nl staan ook veel 2e hands fietsen. Ik begreeep van Schoofie dat hij vooral op zoek is naar een nieuwe fiets, als je je nog niet in de fietstechniek hebt verdiept is dat geen gek idee.

Verwijderd

Even een korte conclusie voor mezelf,
  • Schijfremmen, omdat je dan minder last hebt van modder en water. Tevens slijt het iets minder. En het is handiger als ik besluit nog een complete wielset te kopen met banden voor op het asfalt. Voor de juiste olie kan ik tegen de tijd van kopen nog naar kijken, maar wel goed dat jullie het even aanstrepen :-)
  • Voorvork, van RockShox.
  • Afmontage, Shimano Deore voldoet, maar als er geld is Shimano LX.
  • Versnellingen aantal niet heel belangrijk.
Die link van marktplaats kan ik even niet bekijken. Mijn werk (stage) blokeert dat soort websites. Zal thuis eens moeten kijken.
MBV schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:50:
Ik begreeep van Schoofie dat hij vooral op zoek is naar een nieuwe fiets, als je je nog niet in de fietstechniek hebt verdiept is dat geen gek idee.
Klopt. Iets meer zekerheid van nieuwe betrouwbare onderdelen, en het is vooral in het begin makkelijk om voor lastigere reparaties langs de werkplaats te gaan. Als er toevallig een goede, niet al te oude fiets te vinden is, dan is het toch nog een optie hoor. Scheelt toch veelal veel geld, wta ikw eer kan besteden aan eventuele upgrades.
MBV schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 18:15:
Ziet er netjes uit voor die prijs ja. Al is dit geen 29er toch? Is die Reba voorvork ook degelijk genoeg (omdat jullie het hadden over RcokShox)?

• TheLemon

TheLemon

Reba is een type Rock Shox.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-11 17:53

Nox

Noxiuz

TheLemon schreef op woensdag 18 april 2012 @ 12:04:
Magura velgremmen zijn ook wel een aanrader hoor. Die zitten al een jaar of 10-12 op mijn woon-werk fiets en afgezien van een keer een gebroken leiding door een ongelukje heb ik er nooit onderhoud aan hoeven plegen. Wel blokken vervangen uiteraard, maar die zijn erg dik en bovendien kun je de remklauw stellen, zodat je veel langer met blokken kunt doen dan met schijfrem-pads. Echt oerdegelijk spul.

Nadeel is wel dat ze veel minder goed remmen bij regen dan schijfremmen. Als je vaak in slecht weer of modder fietst heb ik liever schijven.

Voordeel van minerale olie is trouwens wel dat ze veel minder ontlucht hoeven te worden doordat het niet hygroscopisch is. Dot-vloeistof kan veel heter worden, dus dat is interessant bij lange afdalingen in berggebied.
Nadeel van schijven met modder is dat het erg hard slijt ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• MBV
NoxiuZ schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:51:
[...]

Nadeel van schijven met modder is dat het erg hard slijt ;)
Wel eens met velgremmen in de modder gereden? Ik heb met een huurfiets ook wel eens een setje remblokjes in 1 dag weggereden, is me met mijn schijfremmen nooit gelukt.
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 14:28:
Even een korte conclusie voor mezelf,

[list]
Afmontage, Shimano Deore voldoet, maar als er geld is Shimano SLX.
SLX is ongeveer even goed als XT, meer op MTB gebruik gericht.
Klopt. Iets meer zekerheid van nieuwe betrouwbare onderdelen, en het is vooral in het begin makkelijk om voor lastigere reparaties langs de werkplaats te gaan. Als er toevallig een goede, niet al te oude fiets te vinden is, dan is het toch nog een optie hoor. Scheelt toch veelal veel geld, wta ikw eer kan besteden aan eventuele upgrades.
Die fiets van marktplaats heeft bijvoorbeeld een veel duurdere voorvork. Grootste risico van marktplaats is dat je geen idee hebt wat voor kwaliteit je krijgt, en hoever het versleten is. Ik durfde het destijds wel aan, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.
Ziet er netjes uit voor die prijs ja. Al is dit geen 29er toch? Is die Reba voorvork ook degelijk genoeg (omdat jullie het hadden over RcokShox)?
Nee, geen 29er, die kosten zo'n 300 euro meer voor dezelfde kwaliteit. Je kan er wel een 28" wielset voor schijfremmen in zetten voor rijden op asfalt. En zoals al gezegd maakt RockShox meerdere goede vorken, ruwweg 4 types voor 'nederlands' gebruik: Sid, Reba, Recon en Tora.

• rallygek
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-11-2024
Waarom niet voor 29er gaan?? iedereen doet het, profs, wedstrijdrijders en ook gewone MTB gebruikers stappen over naar 29er.... en dat doen ze niet voor niks. Dus als je een nieuwe fiets koopt doe dan gelijk goed. en zijn genoeg 29ers die voor rond de 1000euro aangeschaft kunnen worden.
http://www.google.nl/#q=2...f.osb&fp=9fbb1eef8d1bc7ca

gewoon voor schijfremmen gaan, die doen het veel beter in alle omstandigheden. maar als ze niet goed ingeremd zijn of is het weer zo slecht met veel bagger kunnen ze in een wedstrijdje van 1,5 uur totaal versleten raken.

trek, focus, ridley, en nog veel goede merken hebben een leuke fiets ook in lage prijs.

Nu is ook het moment om een goeie fiets te gaan kopen op MP, omdat veel mensen willen overstap maken naar 29er en dat werkt zelfde als met hardware.... dus hebben.
en als je iemand zal kunnen vinden die je erbij beetje helpt en weet wat goed is en misschien betrouwbare winkels zijn die 2de hands bikes verkopen voor een leuke prijs.
Succes!

T(h)om@s

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Waarom niet 29? Nou omdat dat niet voor iedereen is wat ze zoeken in een MTB. Ik heb het geprobeerd hoor 29", maar ik mis de gretigheid die ik bij een 26" wel ervaar. Ik vind 29" in principe heerlijk fietsen, maar met 26" heb ik ook op de weg al lol, met 29 is dat gevoel voor mij een beetje kwijt. En dat vind ik jammer, want ik ga (wat de profs wel doen) niet voor de hoogste snelheid, maar voor het meeste plezier.

Begrijp me niet verkeerd, veel mensen hebben wel heel veel plezier met hun 29", ik mis zelf de speelsheid een beetje en "omdat iedereen het doet" vind ik een ongelofelijk slecht argument...

Wat dat betreft ben ik persoonlijk wel benieuwd naar 650b (27,5") schijnt een aantal van de voordelen van 29" te combineren met het gevoel van een 26". Nadeel: past niet in alle frames, past in de meeste Rock Shox vorken niet, Fox schijnt wel goed te gaan.

Mijn 1-jaar oude Xtrail gaat binnenkort ook op marktplaats, ik heb dus 29" geprobeerd maar ga weer voor 26", wel in een andere prijsklasse dan de Xtrail. Met een Reba-vork dus de bovengenoemde 650b kan ik voorlopig niet testen. Misschien ooit als de portemonnee een Fox Terralogic toestaat, die wil ik ook heel graag nog eens proberen (prijs is meer dan 3x hoger dan reba, vraag me af of het het waard is).

• NoepZor
Ik heb de ketting van mijn mountainbike vervangen, maar nu trapt ie door op een viertal kransjes. De cassette heeft naar schatting ongeveer 2500km gelopen, dus die moet ik dan ook vervangen (dacht eerst alleen ketting proberen). Momenteel heb ik een 11-34T cassette, maar ik gebruik de grote kransjes nauwelijks, daarom zat ik naar een kleinere cassette te kijken. Ik heb 2 opties nu, een 12-27T ultegra 9 speed race cassette of een 11-28T SLX mtb cassette. Mijn fiets komt uit 2009 en is XT afgemonteerd (Bulls Copperhead 3). De race cassette kost ongeveer 50 euro en de slx cassette ongeveer 40 euro, welke van de twee is een verstandigere keuze? Ik fiets voornamelijk in omgeving Twente (markelo, holterberg)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:36
NoepZor schreef op zondag 22 april 2012 @ 14:49:
Ik heb de ketting van mijn mountainbike vervangen, maar nu trapt ie door op een viertal kransjes. De cassette heeft naar schatting ongeveer 2500km gelopen, dus die moet ik dan ook vervangen (dacht eerst alleen ketting proberen). Momenteel heb ik een 11-34T cassette, maar ik gebruik de grote kransjes nauwelijks, daarom zat ik naar een kleinere cassette te kijken. Ik heb 2 opties nu, een 12-27T ultegra 9 speed race cassette of een 11-28T SLX mtb cassette. Mijn fiets komt uit 2009 en is XT afgemonteerd (Bulls Copperhead 3). De race cassette kost ongeveer 50 euro en de slx cassette ongeveer 40 euro, welke van de twee is een verstandigere keuze? Ik fiets voornamelijk in omgeving Twente (markelo, holterberg)
XT cassette. Niet op besparen. Is wel voor een redelijk leuke prijs via internet te vinden.
Alhoewel dat ook wat afhangt van welke ketting je hebt gepakt.

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 22-04-2012 15:00 ]

• MBV
XT hebben ze volgens mij geen 11-27 van. Tussen die 2 zou ik de SLX pakken, net even iets meer bereik, en gemaakt voor MTB-gebruik. Ultegra zou XT-kwaliteit moeten zijn. Ik heb op mijn MTB geen behoefte aan kransjes die dichter op elkaar zitten. Op mijn 'stadsfiets' vind ik het wel lekker, maar in het terrein vind ik de grote sprongen van mijn XT 11-34 cassette juist wel prettig: je hoeft niet zo vaak een versnelling over te slaan.

Vergeet trouwens niet om een 11-34 te kopen voor je de alpen in gaat, je hebt hem 100% zeker nodig, en hier zijn ze goedkoper :P

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 22-04-2012 15:35 ]

• NoepZor
Dat laatste staat niet op de planning ;) maar ik ga voor de slx dan

• maartend
NoepZor schreef op zondag 22 april 2012 @ 16:11:
En dan raad ik je dus XT aan. Veel minder slijtage, veel nauwkeurige schakelen. Zeker onder zware belasting merkbaar. Heb zelf ooit een drivetrain SLX in een rit van een kilometer of 30-40 helemaal aan gort gereden.

• NoepZor
Dacht dat slx kwalitatief wel goed was, alleen wat zwaarder dan xt. Xt is er alleen als 11-32t en 11-34t

• maartend
NoepZor schreef op zondag 22 april 2012 @ 17:29:
Dacht dat slx kwalitatief wel goed was, alleen wat zwaarder dan xt. Xt is er alleen als 11-32t en 11-34t
Gaat tenslotte om MTB-materiaal.
SLX is startmateriaal. Bedoeld om te upgraden als het versleten is.

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Ik ken mensen die al jaren op SLX fietsen. Voldoet prima zelfs als je vaker dan wekelijks gaat fietsen. Schakelen gaat wel net wat minder lekker. XT is gewoon een stuk duurder voor een beetje extra.

High Powered Madness

• maartend
dalus schreef op zondag 22 april 2012 @ 17:35:
Ik ken mensen die al jaren op SLX fietsen. Voldoet prima zelfs als je vaker dan wekelijks gaat fietsen. Schakelen gaat wel net wat minder lekker. XT is gewoon een stuk duurder voor een beetje extra.
Oke, dan zijn we het oneens met elkaar. Op sommige onderdelen ben ik van mening dat het minstens XT moet zijn (hoewel ik zelf X0 heb)

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik zou gewoon SLX nemen.

http://www.bikeandtrekking.nl/images/47/661.pdf

Duitse webshops hebben vaak leuke aanbiedingen. :)

• maartend
XT, 55 euro. Hoe mooi wil je het hebben?

Klik

• NoepZor
Ik ga bij futurumshop bestellen, iets duurder dan de duitse shops maar ze versturen het zonder bijkomende kosten. XT cassette kost 52 euro en een SLX cassette kost 41 euro. Als er geen levensgroot verschil tussen zit ga ik voor de SLX omdat deze de 11-28 biedt. Dan heb ik wat kleinere stapjes qua versnellingen, 32 of 34T is wel erg overdreven in NL.

• maartend
NoepZor schreef op zondag 22 april 2012 @ 18:52:
Ik ga bij futurumshop bestellen, iets duurder dan de duitse shops maar ze versturen het zonder bijkomende kosten. XT cassette kost 52 euro en een SLX cassette kost 41 euro. Als er geen levensgroot verschil tussen zit ga ik voor de SLX omdat deze de 11-28 biedt. Dan heb ik wat kleinere stapjes qua versnellingen, 32 of 34T is wel erg overdreven in NL.
Alsa het enkel voor hier is zit je met dat bereik idd wel goed. En het verschil zal hem ook wel zitten in hoe je hem gebruikt. Ik ging vrij ruw met mijn materiaal om.

• NoepZor
Ok, ik heb nog geen plannen voor een mtb vakantie en als ik al met de fiets weg zou gaan zou ik waarschijnlijk met de racer gaan naar bekende cols.

• maartend
NoepZor schreef op zondag 22 april 2012 @ 20:19:
Ok, ik heb nog geen plannen voor een mtb vakantie en als ik al met de fiets weg zou gaan zou ik waarschijnlijk met de racer gaan naar bekende cols.
De bekende cols kun je ook per MTB beklimmen, onverhard. Je weet niet wat je mist :)

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

NoepZor schreef op zondag 22 april 2012 @ 16:11:
Die SLX cassette heb ik ook, werkt uitstekend en is meer dan toereikend voor mountainbiken in NL. Zeker als je een triple voor hebt. In mijn geval is dan 22-34-44 en dat werkt echt prima.

Goud is geen geld

• NoepZor
Zat die standaard op je fiets of heb je de originele laten vervangen voor de 11 - 28T?

• willy1986
  • Niet online
check. Goede deal :)

[ Voor 189% gewijzigd door willy1986 op 22-04-2012 22:30 ]

• NoepZor
Futurumshop stuurt voor 40,95 op, dus dat is voor nu goedkoper. Heb verder niets nodig momenteel

• MBV
maartend schreef op zondag 22 april 2012 @ 20:59:
[...]

De bekende cols kun je ook per MTB beklimmen, onverhard. Je weet niet wat je mist :)
Helemaal eens. En als je het klimmen een dagje niet ziet zitten pak je een kabelbaantje en ga je gewoon 3x onverhard naar beneden i.p.v. 1x :Y)

• NoepZor
Ik ga dit jaar met wat vrienden naar kreta, dus die fiets gaat toch voorlopig niet mee op vakantie ;)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-11 11:09
maartend schreef op zondag 22 april 2012 @ 17:30:
[...]

Hmm heb een Deore cassette en daar keek ik juist zo tegenaan. Leuk om de fiets betaalbaar te houden en alvast vooruit te kunnen. Als deze versleten is komt er wel een Deore XT cassette op. Deore XT derailleurs zitten al op mijn fiets :)

SLX is volgens mij helemaal zo verkeerd niet. Als ik al merk wat mijn Deore spullen kunnen hebben dan zal dat met SLX ook wel goed zitten.

Mijn vorige MTB was grotendeels Acera en dat is dus echt regelrechte troep. Cassette en crankstel een keer vervangen, derailleurs kon ik blijven afstellen. Iemand uit mijn vriendengroep heeft ook een mountainbike met Acera er op. Wat een ellende als je een beetje door de bossen wil crossen...

• MBV
NoepZor schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:10:
Ik ga dit jaar met wat vrienden naar kreta, dus die fiets gaat toch voorlopig niet mee op vakantie ;)
Waarom niet? Zolang je in het voor- of najaar gaat kan je daar onzettend mooi MTB'en (volgens Bike&Trekking).
http://www.mountainbike-m...us-gps-daten.285287.2.htm
http://www.martinbike.com/bikestation.php
Dat kriebelt al, ik heb alleen even geen geld ervoor over :(

• maartend
NoepZor schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:10:
Ik zou het weten op Kreta.
Fiets mee.

• NoepZor
Het wordt geen doevakantie ;) afijn, de 11-28T cassette is besteld :)

• TheLemon

TheLemon

maartend schreef op zondag 22 april 2012 @ 17:30:
[...]

Over smaak valt niet te twisten, maar SLX startmateriaal noemen is gewoon onwaar. SLX valt precies in het midden van het Shimano-gamma, zoals 105 bij de racegroepen. SLX is prima voor 'enthousiasts', uiteraard is XT een trapje beter, maar daar betaal je ook voor.

• maartend
TheLemon schreef op maandag 23 april 2012 @ 21:10:
[...]

Over smaak valt niet te twisten, maar SLX startmateriaal noemen is gewoon onwaar. SLX valt precies in het midden van het Shimano-gamma, zoals 105 bij de racegroepen. SLX is prima voor 'enthousiasts', uiteraard is XT een trapje beter, maar daar betaal je ook voor.
Er zijn onderdelen die ik rustig als SLX zou nemen ; voorder, remmen, cranx. Maar voor ketting/tandwielen en achter der en meer van dat spul ga ik toch echt voor minimaal XT. Moet je eens een dagje modderfietsen en dan XT vergelijken met SLX.
Maar ik ben dan ook gierend verwend op dat gebied, dat wel.

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 23-04-2012 21:38 ]

• willy1986
  • Niet online
Rijd zelf een SLX cassette en ik vind het prima! :) Heb ook XT gereden maar op den duur moet dat ook vervangen worden

Vandaag dit shirt besteld:
Afbeeldingslocatie: http://www.trls.nl/wp-content/uploads/2012/03/geen-gezeik-mountainbike-01-400x400.jpg
http://www.trls.nl/shop/geen-gezeik-mountainbike-t-shirt/

En weekendje Houffalize en een 10 daagse vakantie aan de cote d'azur (Frejus/ St Raphael) geboekt...Neem uiteraard mijn eigen fiets mee. ;)

• NoepZor
maartend schreef op maandag 23 april 2012 @ 21:37:
[...]

Er zijn onderdelen die ik rustig als SLX zou nemen ; voorder, remmen, cranx. Maar voor ketting/tandwielen en achter der en meer van dat spul ga ik toch echt voor minimaal XT. Moet je eens een dagje modderfietsen en dan XT vergelijken met SLX.
Maar ik ben dan ook gierend verwend op dat gebied, dat wel.
Mijn ketting is XTR (ooit eens gekocht lag nog thuis) en mijn cassette wordt SLX, gemiddeld is dit XT :+ Volgens mij is mijn huidige cassette een gewone Deore, dus ik ga er sowieso op vooruit.

Ander probleem: Ik heb een lager in mijn achterwiel vol zooi gehad en die liep niet soepel meer. Ik had het al helemaal los gehaald en alle kogeltjes uit beide lagers gehaald etc. Vervolgens boel naar de LBS gebracht en die heeft de lagerconussen en kogeltjes vervangen plus de boel weer in elkaar gezet. Nu heb ik echter het probleem dat mijn schijfrem aanloopt langs de klauw. Kan het zijn dat het lager anders is afgesteld en kan ik dat eenvoudig zelf veranderen of moet ik er mee terug naar de LBS?

• maartend
NoepZor schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 08:13:
[...]
Ander probleem: Ik heb een lager in mijn achterwiel vol zooi gehad en die liep niet soepel meer. Ik had het al helemaal los gehaald en alle kogeltjes uit beide lagers gehaald etc. Vervolgens boel naar de LBS gebracht en die heeft de lagerconussen en kogeltjes vervangen plus de boel weer in elkaar gezet. Nu heb ik echter het probleem dat mijn schijfrem aanloopt langs de klauw. Kan het zijn dat het lager anders is afgesteld en kan ik dat eenvoudig zelf veranderen of moet ik er mee terug naar de LBS?
Ik zou sowiezo teruggaan naar de LBS. Daar gedaan, daar herstellen zonder kosten.
Maar het klinkt wel vreemd. Je schijf zit vast op je je wiel. Dus die afstands kan niet veranderen. Wat wel kan is dat er een ringetje meer of minder of anders over je as is geschoven. Bekijk dat eens.

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Over aanlopende schijfremmen: zit het wiel netjes recht en staat de quick-release goed? Als je wiel niet helemaal recht staat of de quick-release niet goed dan is het eerste wat je merkt dat de schijfrem aanloopt namelijk.

Als die beide goed zijn dan zou ik inderdaad naar de lbs gaan en er daar naar laten kijken, maar als probleem zit in hoe je wiel in je frame hangt is het zo makkelijk zelf op te lossen...

• NoepZor
Ik heb dat gisteren uitvoerig geinspecteerd en volgens mij valt ie er juist in. Ik heb het wiel er wel meerdere malen opnieuw in geplaatst. Ik heb voorheen bij vervoer in de auto ook wel de wielen er uit gehaald en nooit geen probleem gehad na terugplaatsen. Ik kan op internet ook niets vinden of het afstellen van de naaf qua uitlijning, alleen hoe strak de conussen staan afgesteld tegen de kogels.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Remklauw al los gehaald en opnieuw vast gezet?

Schroeven van klauw beetje loshalen, rem inknijpen zodat de klauw zich zet ten opzichte van de schijf. Dan met de rem ingeknepen de schroeven weer vastdraaien

http://www.bikeradar.com/...isc-brake-calipers-32591/

• NoepZor
Die heb ik inderdaad losgehaald maar deze kan niet verder naar buiten toe (kant waar de schijf langs loopt). Het lijkt er inderdaad op dat er ergens een ringetje anders zit zoals maartend aangeeft. Ik ga er maar mee langs de LBS voor ik het verpruts. Ik neem aan dat er gewoon garantie op de reparatie zit.

• maartend
NoepZor schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:30:
Die heb ik inderdaad losgehaald maar deze kan niet verder naar buiten toe (kant waar de schijf langs loopt). Het lijkt er inderdaad op dat er ergens een ringetje anders zit zoals maartend aangeeft. Ik ga er maar mee langs de LBS voor ik het verpruts. Ik neem aan dat er gewoon garantie op de reparatie zit.
Als het van heel recent is moet dat wel zo zijn. Heeft hij het wiel er in gezet?

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Afgelopen weekend de eerste MTB marathon van dit jaar gefietst. De Kellerwald Marathon. Goed voor 120 km en 3.100 hoogtemeters. Op een parcours wat er perfect bij lag was ik vorig jaar 6 uur en 23 minuten onderweg. Dit jaar dankzij de slechte omstandigheden een uur langer onderweg geweest. Had na een kilometer of 10 al door dat het niet mijn omstandigheden waren door de gladde afdalingen. Heb het daarom lekker rustig aan gedaan en in "toertocht-modus" de 3 rondjes gefiets. Uiteindelijk nog 44ste geworden van de 113 deelnemers die van start zijn gegaan. Aantal uitvallers was door de omstandigheden erg hoog. Geloof dat er maar 50 deelnemers de finish hebben gehaald.

Komend weekend staat de SKS Marathon (Sundern/Hagen) op het programma. Dit is mijn favoriete wedstrijd. Hopelijk droogt het parcours nog een beetje op. Het zal in ieder geval warmer zijn als afgelopen weekend. Met rond de 3 graden bij de start was het namelijk niet al te warm :P

• NoepZor
maartend schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:44:
[...]

Als het van heel recent is moet dat wel zo zijn. Heeft hij het wiel er in gezet?
Nee dit heb ik zelf geplaatst. Reparatie is van iets meer dan een week geleden.

• MBV
maartend schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:44:
[...]

Als het voor de reparatie niet was, en erna wel, dan zou ik in elk geval proberen het gratis te laten fixen. Misschien de remschijf verkeerdom of zoiets?

Het kan ook een sticky piston zijn. Ik zou ze even helemaal terugduwen en dan een paar keer inknijpen, om dat even uit te sluiten :)

• NoepZor
Misschien de remschijf verkeerdom of zoiets?
Deze heb ik zelf teruggezet, ik controleer deze in ieder geval even :)

• NoepZor
Remschijf kan maar op 1 manier. Hoe soepel moet de naaf zijn als het wiel buiten de fiets is?

• maartend
NoepZor schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:00:
[...]

Nee dit heb ik zelf geplaatst. Reparatie is van iets meer dan een week geleden.
Kans bestaat dus dat er een tussenringetje verkeerd zit. Je hebt zelf alles goed terug geplaatst?

• NoepZor
Lbs heeft dit gedaan, ik breng de fiets wel langs. Ik had het achterwiel er los heen gebracht, lbs heeft de naaf weer gefixed en in elkaar gezet. Ik heb zelf de cassette en de remschijf terug geplaatst en het wiel weer in de fiets gezet.

• MBV
NoepZor schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 20:57:
Remschijf kan maar op 1 manier. Hoe soepel moet de naaf zijn als het wiel buiten de fiets is?
Voor het geval je hem ooit zelf opnieuw gaat afstellen: je moet een klein beetje speling hebben in je naaf buiten het wiel, zodat met de quickrelease strak je geen speling hebt (en geen wrijving).

• NoepZor
Ik had dat inderdaad gelezen, je moet de as goed vasthouden om hem te draaien en ik merk geen speling, kan het zijn dat de boel ook te strak in elkaar is gezet? Afijn, klusje voor de LBS :)

Mijn cassette komt vandaag ook binnen, dat is wel weer positief :) ben benieuwd of 11-28T me gaat bevallen, ik denk het wel.

• maartend
NoepZor schreef op woensdag 25 april 2012 @ 08:37:
Ik had dat inderdaad gelezen, je moet de as goed vasthouden om hem te draaien en ik merk geen speling, kan het zijn dat de boel ook te strak in elkaar is gezet? Afijn, klusje voor de LBS :)
Oke, klinkt als te vast.

• MBV
As goed vasthouden? Je moet de as eens vastpakken, je wiel laten draaien, en wachten tot hij stil staat. Vergelijk dat eens met je voorwiel, als hij iets sneller stilstaat is hij te vast. En als hij ook maar iets te vast zit kan je binnen no-time weer nieuwe conussen kopen :P Even als referentie: volgens mij moet je sowieso met je pink de as rond kunnen draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 25-04-2012 09:50 ]

• NoepZor
Ik zal het eens vergelijken met het voorwiel, vond het niet heel erg soepel aanvoelen in ieder geval. Ook omdat er geen speling op zit. Kan ook zijn dat dit op 2 lagers net een mm scheelt en dat dit ervoor zorgt dat mijn schijf aanloopt?

• MBV
Nee, die verschillen lijken mij verwaarloosbaar klein. Het kan wel zijn dat een conus verder op de as is gedraaid dan voorheen, en je daardoor verschillen krijgt. Maar dat mag de fietsenmaker uitzoeken, toch?

• NoepZor
Hehe inderdaad, ik breng de complete fiets er wel langs, kunnen ze het mooi goed fixen. Met voorvorkreparatie was het in de eerste instantie ook al niet echt gefixed, ze hebben het toen wel onder garantie weer gefixed door de vork naar Rock Shox te sturen. Volgens mij raffelen ze teveel af daar door drukte heb ik het idee.

• maartend
NoepZor schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:22:
Hehe inderdaad, ik breng de complete fiets er wel langs, kunnen ze het mooi goed fixen. Met voorvorkreparatie was het in de eerste instantie ook al niet echt gefixed, ze hebben het toen wel onder garantie weer gefixed door de vork naar Rock Shox te sturen. Volgens mij raffelen ze teveel af daar door drukte heb ik het idee.
Andere LBS zoeken.

• NoepZor
Als iemand nog tips heeft voor omgeving Twente, hou ik mij aanbevolen :)

Verwijderd

NoepZor schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:33:
Als iemand nog tips heeft voor omgeving Twente, hou ik mij aanbevolen :)
door het springendal.... het hulsbeek... tankenberg...

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
heeft iemand tips mbt mtb-stalling in de tuin?

Ik ben van plan een dezer dagen mijn mtb te bestellen, maar mijn huis is te klein om deze binnen te stallen. Vlakbij mijn huis bestaat er de mogelijkheid om een plek in een stalling te huren, maar mijn voorkeur heeft om de fiets gewoon in de tuin te stallen. Ik heb ruimte om de fiets verticaal te kunnen ophangen en hier een hoes oid overheen hangen. Heeft iemand ervaring met zoiets?
Er is op zich ook ruimte om een compacte fietsbox neer te zetten, maar dit neemt uiteraard meer ruimte in beslag. Een verticale fietsbox zou eigenlijk ideaal zijn! Bestaat dit? En hoe stallen jullie je mtb?

• willy1986
  • Niet online
Mijn mtb en racefietsen hangen aan deze beugel in mijn studentenkamer (14m2) http://www.halfords.nl/sh...len/fietsonderhoud/100202

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/7030121/2012-05-01%2014.03.40.jpg

Ik zou nooit mijn fiets in de tuin stallen. De kans op diefstal is dan veel groter. Een slot biedt ook geen 100% zekerheid. Ik heb ook de beschikking over een "afgesloten" fietsenstalling maar daar staat alleen mijn stadsfiets in.

Heb je een trapgat? Hang je fiets hieraan op: http://www.halfords.nl/sh...len/fietsonderhoud/100199
Eventueel bovenstaande beugel en wielen demonteren en los aan de beugel hangen. Scheelt ook wat ruimte.

[ Voor 59% gewijzigd door willy1986 op 01-05-2012 14:54 ]

• MBV
Of nog simpeler: gewoon zo'n haak waar je je voorwiel in hangt. Scheelt een hele berg ruimte.

• NoepZor
Mijn naaf is inmiddels hersteld, hij draait een stuk soepeler en als ik het goed begreep waren ze wat vergeten of dat ze wat verkeerd hebben geplaatst. Het "dopje" wat aan de schijfkant uitsteekt steekt nu een stuk verder uit, lijkt een breder exemplaar (of er zit wat achter). Het wiel viel nu meteen goed in de achtervork en de schijfrem was perfect af te stellen en loopt niet meer aan. Gaat om het ding helemaal links net voor de snelspanner:

Afbeeldingslocatie: http://ep1.pinkbike.org/p4pb3230404/p4pb3230404.jpg

• MBV
Zo te zien is het zwarte dat je ziet een ringetje: http://techdocs.shimano.c...v1_m56577569830646670.pdf
Wel lomp om zoiets te vergeten...

• Baldertt
willy1986 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:09:
Mijn mtb en racefietsen hangen aan deze beugel in mijn studentenkamer (14m2) http://www.halfords.nl/sh...len/fietsonderhoud/100202

[afbeelding]

Ik zou nooit mijn fiets in de tuin stallen. De kans op diefstal is dan veel groter. Een slot biedt ook geen 100% zekerheid. Ik heb ook de beschikking over een "afgesloten" fietsenstalling maar daar staat alleen mijn stadsfiets in.

Heb je een trapgat? Hang je fiets hieraan op: http://www.halfords.nl/sh...len/fietsonderhoud/100199
Eventueel bovenstaande beugel en wielen demonteren en los aan de beugel hangen. Scheelt ook wat ruimte.
Als je in onze tuin wilt komen moet je door ons huis heen (of door een huis van een van de buren of er overheen), dus kans op diefstal is heel erg klein.
Ik heb een wenteltrap en in de slaapkamer een laag plafond. Een fiets in de woonkamer daar zit mijn vriendin niet op te wachten (ik ook niet overigens). Anders zou zo'n beugel om de fiets verticaal op te hangen zeker mijn voorkeur hebben gehad, maar helaas is binnen stallen echt geen optie..
ben druk aan het zoeken naar verticale stallingsmogelijkheden in de tuin, maar nog niks gevonden

• willy1986
  • Niet online
http://www.doobybrain.com...single-bike-storage-hook/
http://www.garagepower.co...browse=product&p=E3IQnATL

En de volgende site heeft alle "bike hook" mogelijkheden op een rijtje:
http://www.squidoo.com/bike-hook

Die "simple bike hook" zijn overigens te koop bij de lokale bouwmarkten.
Of google eens op "ikea bike shelf / rack / stand"

[ Voor 7% gewijzigd door willy1986 op 01-05-2012 22:15 ]

• TheLemon

TheLemon

Ik zou erg bang zijn voor 'het weer' buiten. De luchtvochtigheid is buiten veel hoger dan binnen en daarmee de kans op roesten dus ook.

• MBV
Dan moet je een betere MTB kopen ;) Zelfs mijn 'stadsfiets' (cyclocrosshybridedinges) heeft na 1,5 jaar buiten staan (onder een afdak) alleen roest aan de spaaknippels, mijn MTB die buiten in de schuur aan zo'n 'vertical bike hook' hing heeft nergens last van. Ik zou als ik jou was buiten zo'n vertical bike hook kopen, en een mooie oplossing verzinnen zodat de regen er niet bij kan. Afdakje van een halve meter breder dan je fiets bijv.

[ Voor 25% gewijzigd door MBV op 02-05-2012 09:40 ]

• Roet
  • Laatst online: 05:18
http://www.jonksierbestra...100x190x58-buitenkast.jpg

Zoiets zou ik doen. Compact en waterdicht. Eventueel een vochtvreter erin zetten, hoewel ik niet weet of dat wel gaat werken? Er zijn op marktplaats zat tuinkasten te vinden overigens, zoals deze.

[ Voor 66% gewijzigd door Roet op 02-05-2012 10:23 ]

• NoepZor
Vraag me af of het in zo'n tuinkast zoveel vochtiger is dan in een gemiddelde garage of schuur, die staan ook niet echt bekend om goede isolatie ;) Een fiets (of twee) zou(den) er vertikaal wel in moeten passen.

• TheLemon

TheLemon

MBV schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:37:
Dan moet je een betere MTB kopen ;) Zelfs mijn 'stadsfiets' (cyclocrosshybridedinges) heeft na 1,5 jaar buiten staan (onder een afdak) alleen roest aan de spaaknippels, mijn MTB die buiten in de schuur aan zo'n 'vertical bike hook' hing heeft nergens last van. Ik zou als ik jou was buiten zo'n vertical bike hook kopen, en een mooie oplossing verzinnen zodat de regen er niet bij kan. Afdakje van een halve meter breder dan je fiets bijv.
Voor de fiets zelf zou ik niet bang zijn, maar wel voor de ketting, binnenkabels en andere ijzeren/stalen onderdeeltjes die je niet altijd ziet zitten. Overigens vind ik roestige spaaknippels wel behoorlijk onacceptabel en onveilig. 1.5 jaar is ook niet echt lang, ik hoop langer met een MTB te doen. Daarnaast zeg je 'in de schuur', daar hangen mijn fietsen ook. Is enkelsteens, maar wel geventileerd, waardoor e.e.a. toch veel sneller droogt dan gewoon buiten onder een zeiltje of afdakje.

• Baldertt
Hmm mijn mtb kost teveel om na 1.5 jaar een nieuwe te moeten kopen. Misschien toch maar een plek in de stalling huren..

Bedankt voor de tips, jammer dat er niks dedicated is.

• Roet
Waarom vind je de tuinkast geen optie? Maakt me verder weinig uit, ben gewoon veel te nieuwsgierig :P.

Die dedicated oplossingen zijn er overigens wel, maar die zijn duur vind ik.

• Baldertt
Roet schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:38:
Waarom vind je de tuinkast geen optie? Maakt me verder weinig uit, ben gewoon veel te nieuwsgierig :P.

Die dedicated oplossingen zijn er overigens wel, maar die zijn duur vind ik.
Vanwege de comments hierboven over een vochtige omgeving.

Ik heb (alleen) ruimte om de fiets dwars op de buitenmuur te hangen, dus als ik een tuinkast vind waarbij de deur aan de korte kant zit dan zou dat eventueel nog wel een optie zijn.

600 euro voor een fietsbox vind ik idd ook te duur :)

• Roet
Baldertt schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 16:45:
[...]

Vanwege de comments hierboven over een vochtige omgeving.

Ik heb (alleen) ruimte om de fiets dwars op de buitenmuur te hangen, dus als ik een tuinkast vind waarbij de deur aan de korte kant zit dan zou dat eventueel nog wel een optie zijn.

600 euro voor een fietsbox vind ik idd ook te duur :)
Ik weet niet hoe handig je bent, maar is zelf maken dan geen optie? Ik heb ook al wat kippenhokken, zandbakken en zelfs een tuinhuis zelf gemaakt, werken met hout is best goed te doen. Je kan hem dan compleet op maat maken. Zeker als je de bouwmarkt de maten doorgeeft en voor je laat zagen.

Overigens heeft een tuinkast volgens mij niet meer/minder last van vochtigheid dan de gemiddelde garage/tuinhuis, een fiets daarin zetten is goed te doen.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-11 11:09
Vanmiddag na het werk een setje Shimano PD-M520 pedalen en Gaerne G.Cosmo schoenen bij Moosehead gehaald. De pedalen vanavond even gemonteerd en daarna kort geoefend. Had nog nooit met SPD pedalen gereden dus was erg benieuwd.

Toen ik het een beetje onder de knie had meteen maar een ritje gemaakt en dat kwam uiteindelijk op 40KM uit. Grotendeels door de bossen, veel technische stukjes, ik heb me prima vermaakt :).

Vind de pedalen nu al een verademing. Enkele keren bijna gevallen maar ging telkens net goed. Controle over de fiets is veel beter. Tevens gaat bergop ook een stuk beter, de extra kracht is zeker merkbaar. Moet hier op het moment wel nog bij "nadenken" en bewust ook bij de opgaande beweging kracht zetten.

Had ik dit maar eerder gedaan!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mijn nieuwe bike is binnen en helemaal af. Moest nogal lang wachten op bepaalde onderdelen. Dit ding rijdt echt fantastisch, zo moeiteloos gaat het allemaal.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/Bikes/_MG_0157-Edit-2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/Bikes/_MG_0178-Edit-3.jpg

Beetje crea-bea met het foto machien :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Roet
Ik vond de El Rey ook al erg mooi, dat was vooral een ruge fiets. Deze ziet er wat meer stijlvol uit, en heb zo al je ervaringen gelezen, klinkt erg goed! Geniet ervan, gepaste jaloezie van mijn kant!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:44
Looking good!

• MBV
Stomme vraag misschien, maar hoever kan het zadel nog omlaag? Gezien je stuurpen zal je niet echt ruig terrein in gaan, maar het lijkt me wel een nadeel van een fully-frame als je je zadel niet omlaag kan zetten.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Waarom is dat een nadeel? Ik heb op mijn 26er fully nog nooit mijn zadel verzet en die heeft ook wel wat ruig terrein gezien. Geen 50% downhill hellingen met rotsen en wortels, maar de gemiddelde Ardennen tocht lukte toch aardig en daar zal de Rocky ook aan moeten geloven. Overigens lijkt het stuur laag, maar dat valt heel erg mee.

Hoever het zadel omlaag kan weet ik niet. Het zal best nog 10cm ofzo zijn. En als dat heel erg nodig is, heb ik nog wel een dropperpost liggen die er in past (kabel nokjes zijn al aanwezig, zie bovenste foto).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• MBV
Ook met minder dan 50% downhill gaat mijn zadel omlaag ;) Ik denk aan Verbier, Zugspitze, Merano, dat soort plekken. Voor Nederland heb je toch geen fully nodig :P

• Roet
MBV schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 09:02:
Voor Nederland heb je toch geen fully nodig :P
Voor de alpen ook niet :P.Toch ga ik er ook eentje kopen. Heb een 29er hardtail nu, en krijg toch in lange ritten van meer dan 3 uur, last van mijn rug.. Dus opzich is hij voor trainingen ideaal, alleen voor de langere ritten is het gewoon minder fijn. Het is ook niet dat ik een nieuwe mountainbike nodig had hoor, maar het is een hobby he ;)

• willy1986
  • Niet online
@Roet; die 29er heb je nog niet geshowd in dit topic... Welk type/merk heb je gekocht?

Komt er nog een GoT mountainbike meet? (aanstaande zaterdag is er een GoT wielren meet)

• MBV
@Roet: Dan zal ik jou eens uitdagen om achter erik aan te rijden met je hardtail op een route waar hij dat niet aanraadt, de nutcase lijkt me een goeie om te beginnen :P Aan de andere kant: ik had met een andere instructeur, Bart, even geruild in het bikepark, en op zijn 160mm fully kon ik hem amper bijhouden, terwijl hij op mijn hardtail reed :+

• Roet
willy1986 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 10:47:
@Roet; die 29er heb je nog niet geshowd in dit topic... Welk type/merk heb je gekocht?
Het is de Cube Reaction 29 GTC SL geworden, eigenlijk een weinig bijzondere fiets op de korte wielbasis na. Carbon, XT afgemonteerd, SID vork. Rijdt heerlijk, zéér wendbaar. Voor mij nooit meer 26er in ieder geval.
MBV schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 11:23:
@Roet: Dan zal ik jou eens uitdagen om achter erik aan te rijden met je hardtail op een route waar hij dat niet aanraadt, de nutcase lijkt me een goeie om te beginnen :P Aan de andere kant: ik had met een andere instructeur, Bart, even geruild in het bikepark, en op zijn 160mm fully kon ik hem amper bijhouden, terwijl hij op mijn hardtail reed :+
Kijk en dat is het hem dus; Je hebt hem niet nodig, je kan alleen iets minder hard over bepaalde stukken. Wat je nodig vindt, ligt dus heel erg aan je eisen en wensen. Dat is wat ik wilde aangeven.

Ik sluit zeker niet uit dat ik straks met mijn 29er fully ook gewoon lange tochten maak in Nederland hoor.
Simpelweg omdat ik dat comfortabel vind rijden en ik een materialist ben die net als Zonoskar, kan genieten van mooie mountainbikes. Ik heb er dus meer plezier mee, wat exact mijn doel is bij deze hobby.
Pagina: 1 ... 35 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.