Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.268 views

Onderwerpen

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Erg fraaie bike! Mag ik vragen wat je er voor betaald hebt?

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

kazuka schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:55:
Erg fraaie bike! Mag ik vragen wat je er voor betaald hebt?
Kaal €1625 bij Morsink Tweewielers in Goor. Met twee bidonhouders, bidons, SPD-pedalen en KM-teller kwam het totaal op €1700. Dat is incl. één gratis servicebeurt na 6 maanden. Viel me op zich wel mee, want ik zag overal op internet die adviesprijs van €1799 staan...

Goud is geen geld

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:44
Mooie fiets. Ik zou alleen je remhendels naar binnen verschuiven. Op dit moment kun je niet echt 'one-finger-brake' doen. (link)

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:23
Nette bike trouwens Frank, goed bezig! Vooral het witte stuur vind ik wel iets stijlvols hebben.
Komt ook goed uit de reviews dat ding. Ga je veel plezier mee hebben!

Ik heb inmiddels ook wat beslissingen gemaakt. Forgive me, for I have sinned.

Dit jaar alweer 1250km gemaakt, voor mijn doen weer op het niveau van een jaar geleden.
De Cube LTD Pro die ik had was even voor onderhoud bij de fietsenmaker, en hoorde dat ze nog een Cube Reaction 29er GTC SL in bestelling hadden.

Na enig twijfelen heb ik deze afgelopen week maar gekocht, omdat de On One Lurcher voor de zoveelste keer in de 1,5 jaar dat hij eigenlijk al uit zou moeten komen, is uitgesteld. De On One Lurcher zag ik eigenlijk als mijn toekomstige 'dagelijkse' fiets. Echter met al dat uitstellen en nog steeds grote onduidelijkheid wanneer het frame in mijn maat leverbaar zou worden, heb ik voor de Cube gekozen. Ook omdat ik zo wat goodwill heb bij de fietsenmaker, iets wat hij wel verdiend vind ik. De 29er fully staat onveranderd nog steeds op de planning, alleen nu heb ik daar minder haast mee omdat de 29er al een deel van het comfort biedt wat ik nodig heb. Waarschijnlijk komt die eind volgend jaar pas.

Weekend geleden ook in Houfallize geweest en daar wat routes gereden, erg goed voor de training moet ik zeggen. Deze zomer de Alpen in, waarschijnlijk via Vasasport. Gaan er eigenlijk nog meer mensen zoiets doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Roet op 05-03-2012 19:47 ]

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

dnhelle schreef op maandag 05 maart 2012 @ 18:48:
Mooie fiets. Ik zou alleen je remhendels naar binnen verschuiven. Op dit moment kun je niet echt 'one-finger-brake' doen. (link)
Klopt, ik vind dat de remhendels nog een beetje te hoog zitten, ik heb ooit gelezen dat ze in lijn moeten zitten met je armen. Volgens mij kan ik dat zelf wel fixen binnenkort.

Goud is geen geld

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:44
frankknopers schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:50:
[...]

Klopt, ik vind dat de remhendels nog een beetje te hoog zitten, ik heb ooit gelezen dat ze in lijn moeten zitten met je armen. Volgens mij kan ik dat zelf wel fixen binnenkort.
Absoluut, zowel qua hoogte als qua breedte. Ik zou de shifters & remhendels wisselen van positie...
Waarschijnlijk zal je remkracht ipv. m-m-m-mega doseerbaar zijn ;)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb momenteel een stokoude (jaar of 15) Giant MTB die mij op meerdere punten tegenvalt, maar met name op het gebied van comfort.

Ik heb ooit eens op deze gereden op Vlieland:

Afbeeldingslocatie: http://robbijl.tweakdsl.nl/P7130348k.jpg

welke mij uitermate beviel, met name door (meen ik) het meeverende frame. Ik begrijp dat ik hiervoor inboet op "performance" maar het gaat me met name om comfort, en ik wil zo nu en dan een rit in de bossen maken. Hoofddoel is echter normaal fietsen met het gezin, maar aan een herenfiets wil ik echt niet beginnen.

Ik zie echter door de bomen het bos niet meer, wat ik dan zou moeten nemen. Mijn budget is an sich ruim, maar ik wil gezien mijn beperkte eisen (?) niet meer dan 500 Euro uitgeven. Verder ben ik 1.88 lang (maat L is dat in de fietswereld?) en zouden schijfremmen leuk zijn maar niet meer dan een gimmick.

Het liefste een Giant overigens.. vraag me niet waarom ;)

Waar dien ik een beetje naar te zoeken? Hoef alleen maar een duw in de goede richting, deze post is niet bedoeld als boodschappenlijstje.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:36
Exorcist schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:51:
Ik heb momenteel een stokoude (jaar of 15) Giant MTB die mij op meerdere punten tegenvalt, maar met name op het gebied van comfort.

Ik heb ooit eens op deze gereden op Vlieland:

[afbeelding]

welke mij uitermate beviel, met name door (meen ik) het meeverende frame. Ik begrijp dat ik hiervoor inboet op "performance" maar het gaat me met name om comfort, en ik wil zo nu en dan een rit in de bossen maken. Hoofddoel is echter normaal fietsen met het gezin, maar aan een herenfiets wil ik echt niet beginnen.

Ik zie echter door de bomen het bos niet meer, wat ik dan zou moeten nemen. Mijn budget is an sich ruim, maar ik wil gezien mijn beperkte eisen (?) niet meer dan 500 Euro uitgeven. Verder ben ik 1.88 lang (maat L is dat in de fietswereld?) en zouden schijfremmen leuk zijn maar niet meer dan een gimmick.

Waar dien ik een beetje naar te zoeken? Hoef alleen maar een duw in de goede richting, deze post is niet bedoeld als boodschappenlijstje.
Ik zal het even kort zeggen. Voor dat geld heb je nix dat je vraagt. Behalve dan prutspul.
Je wilt een fully met schijfremmen voor max 500 euro. Dat zijn geen beperkte eisen. Nieuw of 2de hands?
Ga je voor nieuw, trek dan ong. 2000 uit of veel meer, ga je voor 2de hands, dan kun je tussen de 750-1000 leuk spul vinden.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Schijfremmen zijn leuk hé, niets meer niets minder. Tweedehands is eveneens prima. Ik zie bijv. Giant Boulders her en der (komt overeen kwa suspension?) voor 300/400 Euro.

Prutspul is het wellicht voor jou, let wel dat ik alleen echt eisen/wensen heb kwa comfort en dat het niet slechter kan dan mijn huidige Giant ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Exorcist op 08-03-2012 12:20 ]

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-11 08:56

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik denk dat je na een flinke rit door de bossen al gauw zo'n fiets kan wegflikkeren. Investeer liever in een hard tail mountainbike van 2 jaar oud met een Rock Shocks Tora voorvork, een goed zadel en een goede zeem. Je trapt jezelf helemaal dood op een fully van zulke kwaliteit.

Comfort is niet alleen hoe een fiets veert, maar ook je houding, hoe de fiets fietst en hoe de fiets met jou erop fietst.

In ieder geval. Als je een MTB zoekt om met je gezin te fietsen ben je in het verkeerde topic beland.

[ Voor 11% gewijzigd door Tjebakka op 08-03-2012 12:46 ]

If it aint fixed, it's broken.

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:23
frankknopers schreef op maandag 05 maart 2012 @ 12:58:
Ik heb op 29 februari een nieuwe mountainbike gekocht, de Bulls Copperhead 29 Plus.
Fijne fiets. Ik heb dezelfde, maar dan een jaar ouder. Jij hebt in ieder geval de nieuwe versie (met o.a. 20mm meer veerweg) voor de prijs van het oude model. Netjes!

Ben zelf erg tevreden met de rij-eigenschappen, maar ik heb er wel een aantal kleine aanpssingen aangebracht. Zo heb ik de banden voor/achter omgewisselt. Met de racing ralph achterop kwam ik steile hellingen met losse steentjes gewoon niet omhoog. Heb dus de nobby nic nu achterop liggen en die geeft briljante tractie. Probleem is nu alleen dat ik niet volle bak cq plat door (semi)natte bochten durf, omdat ook in dat geval de racing ralph me te weinig grip biedt, ook met <2 bar. Leg ik binnenkort een andere band om dus. 8)

Tevens heb ik de het stuur 3cm ingekort en er ergogrips op gezet. Ook dit is weer een persoonlijk tintje, ik hou niet van die brede sturen in verband met de grote hefboom.
frankknopers schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:50:
[...]

Yep, zit inderdaad veel natuurlijker als de hendels in het verlengde van je arm zitten. Kost je op den duur je polsen.
dnhelle schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 20:46:
[...]

Absoluut, zowel qua hoogte als qua breedte. Ik zou de shifters & remhendels wisselen van positie...
Waarschijnlijk zal je remkracht ipv. m-m-m-mega doseerbaar zijn ;)
Toen ik de ergogrips ging monteren en ik toch de hele handel los had zitten, heb ik hier ook naar gekeken. Het kwam op de een of andere manier alleen niet echt lekker uit op het stuur en dat was niet vanwege de 3cm die ik minder te besteden had. :P Ik meen dat de vorklock ook niet helemaal ergonomisch kan worden herplaatst, want die zit half onder/tussen de rem en schakelinrichting verweven. Maarja, geen biggie, want ik heb niet eens grote handen, maar ik kan echt prima overal bij komen.
Exorcist schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:51:
Waarom? :+
Niet om je te plagen, maar waarom zou je je horizon beperken tot 1 merk? Ik beweer niet dat Giant een slechte keus is, maar het loont altijd om iets breder te kijken. :)
Ben het verder eens met het schijfremmenverhaal, dat is zwaar overkill voor jouw doel.

• maartend
En de fully is ook veel te veel overdone voor je.
Doe zoals eerder aangegeven, kopen een goede 2de hands hardtail. Voor die 500 heb je dan echt goed materiaal.
je kunt dan een Trek, Cannondale, Gary Fisher, Bulls, whatever kopen. Giant gaf vroeger veel bang voor bucks, nu zijn ze linx en rechts ingehaald. (behalve dan de wereldkampioen DownHill, die haalt zelf iedereen in op zijn Giant)

Verwijderd

Ik heb een klein vraagje ik heb met mijn bulls king cobra disc van een heling gefietst en toen heel hard geremd de schijven werden heel heet en er kwam een beetje rook uit mijn schijfremmen kan ik mijn remmen voor dood verklaren of kan ik er nog meedoor rijden

• maartend
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:30:
Ik heb een klein vraagje ik heb met mijn bulls king cobra disc van een heling gefietst en toen heel hard geremd de schijven werden heel heet en er kwam een beetje rook uit mijn schijfremmen kan ik mijn remmen voor dood verklaren of kan ik er nog meedoor rijden
Kijk even naar de remschoenen of hoe die dingen dan ook heten, loop je schijven even na of er geen bramen op zitten (op het remgedeelte) maar het is iets dat echt wel kan gebeuren. Hard remmen, beetje vocht erbij, hup rook.

Verwijderd

hee bedankt maartend voor je reactie maar ik vraag me af wat je bedoeld met bramen

• maartend
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:38:
hee bedankt maartend voor je reactie maar ik vraag me af wat je bedoeld met bramen
Die vruchten >:)
Nee, dat zijn kleine metaalsplinters die nog vast zitten. Ik hoop dat ik het zo goed beschrijf.

Verwijderd

haha gaan die splinters er van zelf af als veel rijd want ik fiets er elke dag mee naar me werk

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2012 21:44 ]

• maartend
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:44:
haha gaan die splinters er van zelf af als veel rijd want ik fiets er elke dag mee naar me werk
Kunnen je remblokken beschadigen

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 15:09
En nieuwe remschijven kosten zo ongeveer niks, even de braampjes met een vijl o.i.d. weghalen nog minder. Rook van remmen is niet echt normaal, maar kan ook geen kwaad. Zolang er nog zooi op de remblokjes zit (dus dat je niet metaal-op-metaal remt), en je remmen goed werken, is er niks aan de hand.

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:27

The_Scarabial

MTB for life!

^zolang het nog remt :P

Verwijderd

het remt wel naar minder goed dan eerst

• maartend
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 18:53:
het remt wel naar minder goed dan eerst
remblokken nakijken.

• NoepZor
  • Laatst online: 22:44
Iemand ervaring met de Magura type 6 remblokken? Je kunt ze in performance- en in enduranceuitvoering krijgen. De blokken die ik nu heb zijn van het performancetype en zijn origineel gemonteerd. Nu zijn ze echter op en twijfel sterk of ik voor de endurance of performance ga, in Nederland heb je geen hele lange afdalingen of iets in dien aard. Echter weeg ik wel 94 kilo, dus een beetje remkracht kan aan de andere kant geen kwaad volgens mij.

De wijzen komen uit het Oosten!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Gewoon de goedkoopste van http://discobrakes.com/
Die eerste remblokjesset die ik daar gekocht heb, bevalt mij erg goed (en is nog lang niet op na 900 km gebruik)

• NoepZor
Wat voor type compound heb je, gewoon die medium? Ik heb met de huidige blokken ruim 2000 km gefietst, maar achter is het bijna metaal op metaal :p prijzen vallen mee, 21 euro voor 4 setjes. voor originele betaal je 17 euro per setje, dus voor en achter vervangen kost dan al 34 euro.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Is het na 10.000 kilometer de moeite waard om de remblokjes of schijven te vervangen? Ik heb op mijn oude mountainbike van die Shimano schijfremmen zitten, daarvan zijn de schijven nooit vervangen en de blokjes na 1.000 kilometer al.. De remmen werken voldoende, maar voelen een beetje sponzig aan vergeleken met de Formula RX 2012 van mijn nieuwe Copperhead 29 Plus mountainbike. Ook remmen ze niet zo krachtig als die van mijn nieuwe MTB.

[ Voor 7% gewijzigd door frankknopers op 16-03-2012 01:07 ]

Goud is geen geld

• willy1986
  • Niet online
ik heb Avid Elixir 4 Pairs Semi-Metallic Compound nu in mijn mtb zitten.

@frankknopers: in denk dat je de remmen moet ontluchten. Bleedkit kan je kopen bij http://www.epicbleedsolutions.com/ (daar voor 5 pond te koop)
Ze hebben ook een ebay account. http://myworld.ebay.nl/epicbleedsolutions/
En bij het plaatsen van nieuwe remblokken ook je remschijf schoonmaken met een doekje + remmenreiniger.

shimano bleedkit: http://www.ebay.nl/itm/Ep...27c40e4679#ht_1660wt_1139

[ Voor 10% gewijzigd door willy1986 op 16-03-2012 09:07 ]

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

10.000 km!! Mijn (goedkope Giant-) remblokken waren na 1000km al op! Bij schijven lijkt het mij dat zolang ze nog niet krom zijn en enigzins dik (niet dat je 1mm dikke groeven ziet lopen in het remvlak), ze nog prima zijn. Ze zijn massief staal, dus er slijt geen laag vanaf ofzo.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Gisteren voor het eerst mee geweest met een avondrit van de club. Man of 15 de lampjes aan en gaan. In 1 woord: Ge-wel-dig!

Nog weer wat nieuwe paden ontdekt en op bekende plekken geweest, die er toch ineens heel anders uitzagen. Volgende keer alleen een bril op, want zand in je ogen is 's avonds al net zo irritant als overdag. :P

Is voor herhaling vatbaar. Aanrader!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-11 11:09
Inderdaad, ik ga vaak 's avonds nog een stukje mountainbiken. Mag op de meeste wel niet maar nog nooit problemen mee gekregen. Ik fiets dan wel vaak alleen, heel af en toe samen met iemand uit de vriendengroep.

Gebruik zelf 2 goede zaklampen, totaal rond de 1500 lumen waardoor je redelijk goed kunt zien. Kuilen en diepte blijven echter altijd lastiger maar dat voegt ook een extra dimensie toe natuurlijk!

Als over dik een week de klok weer wordt verzet zal het in het donker fietsen snel minder worden, schemering is ook leuk :D

Wat betreft remmen, ik fiets met Shimano BRM 445, zitten nog de originele blokjes op maar die gaan volgens mij best lang mee. Geen idee hoeveel de fiets in totaal heeft gelopen nu, had eerst geen kilometerteller. Ik zie er nog geen slijtage aan terwijl ik ze soms toch best stevig gebruik. Ook hier in noord Limburg zitten best wat heuveltjes en dergelijke en dat gaat allemaal prima.

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-10 19:00

Booster

Superuser

Gezien dit het mountainbike-topic is en er niet specifiek over sport of casual gebruik wordt gesproken, toch deze vraag eens hier stellen:

Ik heb in het verleden ongeveer 7 jaar op een Gaint MTB gefietst. Aanschaf was 900 gulden geloof ik. Gebruik was woon-school, woon-werk, maar wel door weer en wind. Minimaal 10 km per school/werkdag (laten we zeggen 2000 per jaar), en minimaal 1 jaar lang 25 km per school/werkdag. Duizenden kilometers asfalt dus.

Het sportieve aspect van de fiets heeft me altijd aangesproken, ondanks dat ik er niet de bossen mee in ging. Gewoon fijn om je even lekker uit te leven en een sprintje te trekken. Actieve houding, zeker niet altijd mee aan het racen. Vaak ook gewoon relaxt.

Deze fiets heb ik uiteindelijk weggedaan omdat hij doorsloeg bij het trappen en mijn fietsenmaker me daar veel geld in liet stoppen zonder dat het opgelost werd: het bleef een probleem. Ik ging in het algemeen ook steeds minder fietsen omdat mijn nieuwe baan iedere dag 2 uur fietsen weg was. Dat trok ik niet.
Sindsdien rij ik al jaren op een oude en vrij brakke unisex fiets (geen MTB), enkel de noodzakelijke ritjes. Naar de stad, boodschappen, ouders (10 km retour), vrienden (minder dan 5 km retour), dat soort dingen.

Eind van de zomer vorig jaar heb ik voor het eerst als ontspanning weer eens een stukje recreatief gefietst, wel op asfalt. Op mijn huidige fiets trok ik dat moeilijk. Voor simpele ritjes met wat bagage goed te doen, maar dat is het dan wel. Dus ben ik weer eens gaan nadenken over een MTB voor wat recreatief fietsen of voor langere afstanden. Werken doe ik tegenwoordig thuis, dus het hoeft niet voor woon-werk :)

Mijn gebruik is dus wel enigszinds ongewoon voor een MTB denk ik. Relatief weinig kilometers, bijna alleen asfalt. Verder ben ik volgensmij niet veeleisend (correct me if I'm wrong), alhoewel mijn budget aan de krappe kant is:

- Geen vering nodig, niet voor, niet achter. Héél eventueel verend zadel, maar dat is pure luxe. Mijn vorige had ook geen vering.
- Bar ends
- Spatbordje achter zou fijn zijn :+
- Hoeft zeker niet nieuw, gezien het budget liever gebruikt
- Onderhoudsarm is prettig maar geen noodzaak
Verder heb ik er eigenlijk weinig verstand van.

Budget: als het onder de 250 euro kan blijven ben ik blij.

Eerste vraag: is dit haalbaar met deze wensen?
Tweede vraag: is er iets specieks aan te raden bij dit gebruik? Een merk, type, etc.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• willy1986
  • Niet online
Haalbaar, maar dan wordt het dus wel een tweede hands fiets. Aangezien je alleen op asfalt rijd zou ik een sport hybride nemen. Dus geen noppenbanden maar gewoon (semi) slicks. Of een racefiets overwegen?

Zoiets: http://link.marktplaats.nl/541508773

Verwijderd

weet iemand of je met deze vering (SuntourXCM-V3 MLO, 100mm, lockout) goed kan mountenbike want ik ga op een mounten bike club en ik vraag me af of deze vering wel goed genoeg is voor mountenbike de vering is gemonteerd op mijn bulls king cobra disc 2011

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Geen probleem. Er zijn zat mensen die zonder vering prima naar beneden komen.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Booster

Booster

Superuser

willy1986 schreef op zondag 18 maart 2012 @ 11:48:
Haalbaar, maar dan wordt het dus wel een tweede hands fiets.
Daar heb ik niets op tegen.
Aangezien je alleen op asfalt rijd zou ik een sport hybride nemen. Dus geen noppenbanden maar gewoon (semi) slicks. Of een racefiets overwegen?

Zoiets: http://link.marktplaats.nl/541508773
Mh, deze link/dit advertentienummer doet het niet. Maar ik zal eens kijken hoe sporthybride eruit ziet.

Noppen of slicks: ik vind het wel prettig als ik er een keer mee door de regen kan in de herst met blaadjes op het asfalt bv. Ik denk dat ik me daar op slicks niet op zou wagen, maar wellicht overdrijf ik dan. Het hoeft ook niet persee 'het snelste' te zijn op asfalt :) Het gaat me niet persee om het leveren van topprestaties.

Een racefiets heb ik wel eens op gezeten, maar somehow vond ik dat helemaal niet fijn. Zithouding en balans voelde niet prettig en het leek me allemaal ook erg fragiel.

• willy1986
  • Niet online
zoiets: http://www.12gotrading.nl...te_vork/focus_arriba_2011 ?

Je kan natuurlijk ook een recht stuur monteren op een racefiets. Dan zit je minder diep.

• Booster

Booster

Superuser

Ziet er op het eerste gezicht goed uit, alhoewel ik weinig idee heb van de opties of kwaliteit van de losse onderdelen die worden genoemd. De prijs valt me mee voor een nieuwe, of is dit ook tweede hands? Waar kan ik op letten als ik op de tweede hands markt wat ga zoeken?

Dit zijn wel bandjes met heel weinig profiel. Gaat in regen of iets slechtere omstandigheden niet goed komen denk ik, of valt dat mee?

Maakt het een bijzonder verschil of ik een 'occasion' koop bij FM of tweede hands bij een particulier? Zoals gezegd ben ik zeker niet goed op te hoogte van techniek rondom fietsen.

[ Voor 8% gewijzigd door Booster op 19-03-2012 18:57 ]

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:45

Marc H

- - Is wakker - -

Kijk eens naar Schwalbe Smart Sam:

Afbeeldingslocatie: http://www.schwalbe.de/cache/bilder/produktBilder/product_225.gif

Fijn doorlopend profiel op het loopoppervlak, En toch redelijk wat grip in het terrein

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• TheLemon

TheLemon

Voor regen op asfalt schijn je met (bijna-)slicks nog steeds het beste af te zijn. Aquaplaning op een fiets is onmogelijk. De Marathon banden van Schwalbe zijn er goed voor asfalt.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Zijn hier nog mountainbikers uit Haarlem of omgeving? Het lijkt me wel leuk om in gezelschap de omgeving te verkennen. Ik woon hier net en ben nog niet zo bekend hier. :P

Goud is geen geld

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:45

Marc H

- - Is wakker - -

TheLemon schreef op maandag 19 maart 2012 @ 22:25:
Voor regen op asfalt schijn je met (bijna-)slicks nog steeds het beste af te zijn. Aquaplaning op een fiets is onmogelijk. De Marathon banden van Schwalbe zijn er goed voor asfalt.
Vroeger heb ik eens een mtb gebruikt als stadsfiets/woon-werk, en die stond op pure slics, zoals de Specialized Fatboy Bij droog weer fantastisch, maar bij regen en bladeren was het goed opletten bij het nemen van bochten. Bochten die ik bij droog weer met 35+ kon doen, werden bij regen al link rond de 20 km per uur. Tramrails werden helemaal "leuk" ;)

Nee, een pure slick zou ik niet aanraden.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• GH45T
Marc H schreef op maandag 19 maart 2012 @ 19:39:
Kijk eens naar Schwalbe Smart Sam:

[afbeelding]

Fijn doorlopend profiel op het loopoppervlak, En toch redelijk wat grip in het terrein
Heb zelf Smart Sam's op mijn mountainbike en bevallen eigenlijk prima. Tractie voldoet goed bij klimmen en in het bos. Op de verharde weg rijdt het redelijk rustig. Alleen het echte mulle losse zand is niet zo geweldig bij deze banden.

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:02
Mochten er nog bikers zijn in zuid limburg die regelmatig gaan fietsen, stuur even een pbtje :)

Smart sams zijn wel aardig, ik vond ze redelijk stug. Ik rijd nu een jaar lang op Ro Ro, voldoende grip, plakken lekker op wortels en tot nu toe geen problemen mee gehad. Ervoor combinaties met veel banden geprobeerd. Binnenkort de x kings eens aan de tand voelen :)

• synx6
Vandaag een heerlijk stuk gefietst door de voerstreek. X king 2.4 is ondertussen ook binnen. Breed bandje :) Voor de mensen die op een fully fietsen, let goed op de balans tussen je vork en achtervering. Kwam vandaag een fietser tegen met een keiharde voorkant en ontzettend zachte achterkant. Even gepraat, een en ander opnieuw afgesteld en toen ging het een stuk beter op de wat moeilijkere passages. Fiets was net nieuw, volgens de winkel was dat de perfecte afstelling...

• MBV
Er is geen perfecte afstelling, die hangt af van het terrein, je persoonlijke voorkeur etc. Bij een korte veerweg zal je in ruig terrein misschien iets meer druk willen hebben om doorslaan te voorkomen, terwijl dat bij Eindhoven minder comfort geeft. Hetzelfde geldt voor bandenspanning: in Nederland is minder dan 1 bar genoeg, terwijl ik in de alpen wel 1,5 bar nodig heb om m'n banden (en velgen :X een betonnen richel na een bruggetje in Morzine zie je nog steeds in m'n velg...) heel te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 31-03-2012 17:19 ]

• synx6
MBV schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 17:18:
Er is geen perfecte afstelling, die hangt af van het terrein, je persoonlijke voorkeur etc. Bij een korte veerweg zal je in ruig terrein misschien iets meer druk willen hebben om doorslaan te voorkomen, terwijl dat bij Eindhoven minder comfort geeft. Hetzelfde geldt voor bandenspanning: in Nederland is minder dan 1 bar genoeg, terwijl ik in de alpen wel 1,5 bar nodig heb om m'n banden (en velgen :X een betonnen richel na een bruggetje in Morzine zie je nog steeds in m'n velg...) heel te houden.
Minder dan 1 bar? Hoeveel weeg je, 40kg? Een neutrale afstelling is altijd een prima begin punt.

Welke banden gebruik je met 1 bar? Tubeless? Lijkt me sterk dat jij hard de bochten doorkomt :)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Op een 29er kun je, met wat gevoel, best met 0.9 bar rijden met 2.4" banden

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

zonoskar schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 21:39:
Op een 29er kun je, met wat gevoel, best met 0.9 bar rijden met 2.4" banden
Dat moet het wel heel erg ruig terrein zijn i.c.m. lage snelheden. Ik kan me niet voorstellen dat dat lekker fietst door de bochten en met afdalingen. Ik heb er liever minimaal 2,5 bar in, dan rijd je ook minder vaak lek. Alhoewel, mijn oudere 26'' mountainbike heeft in één maand tijd drie keer een lekke band gehad, gewoon op het asfalt nog wel...

Goud is geen geld

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:03
Ik zit sinds kort ook bij het clubje, mits jullie mijn hybrid die toch wel erg naar MTB neigt accepteren:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WuzzU.jpg

Ik heb 'm sinds woensdag, mijn oude fiets was gestolen en ik vond het een goed excuus om naar een wat sportievere fiets te gaan. Ik wilde al lang een mountainbike, maar aangezien ik me maar 1 fiets kan veroorloven moest het een fiets zijn die ook op asfalt goed werkt. Vandaar mijn keuze voor een Specialized Sport Disc fiets.

Tot nu toe 80KM mee gereden, bijna elke dag 20KM grotendeels door het bos. Erg tevreden mee! :)

I'm a photographer, not a terrorist

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Mooi ding hoor! Een echte allrounder dus met een goede voorvork en schijfremmen. Die standaard is ook wel handig, maar niet echt elegant natuurlijk. Datzelfde geldt voor het spatbord, die zou ik er lekker af halen als het gewoon droog weer is en het bos ook mooi droog erbij ligt zoals nu. Staat wat sportiever!

Voor de snelheid heb ik zelf genoeg aan een goede MTB alleen. Zeker met de grote 29'' wielen van mijn nieuwe fiets voelt het net als een toerfiets aan op het asfalt qua comfort en stabiliteit.. En met 26 tot 28 kn/u gemiddeld over dat stuk mag ik ook niet klagen.

[ Voor 6% gewijzigd door frankknopers op 02-04-2012 01:09 ]

Goud is geen geld

• citruspers
De standaard mag dan wel niet echt elegant zijn, maar ik moet mijn fiets ook nog neer kunnen zetten natuurlijk. Ik heb er wel op gelet dat hij bij een sprong ofzo niet uitklapt :)

De spatborden heb ik inderdaad rekening mee gehouden, die kunnen er makkelijk af maar tot nu toe vind ik ze wel tof eigenlijk...geeft mijn fiets een beetje een dirtbike gevoel.

De snelheid kan ik me wel voorstellen met grote wielen maar kom je dan nog wel met een beetje vaart weg als je moet stoppen?

Over de wielen gesproken, ik heb er 26" onder zitten met een redelijk slick middengedeelte en knobblies aan de zijkant. MTBers hebben natuurlijk meer grip op los zand maar op de weg rol ik soepeler langs :)

• Tjebakka

Tjebakka

Ik denk dan dat we jouw fiets onder toerfiets moeten scharen. Wat mij betreft is dit topic voor mountainbikes ook echt voor het werk off road en niet voor woon-werk of af en toe en ritje over asfalt bedoeld. En no offense maar ik vind spatborden en standaarden not done op een mountainbike.

Zaterdag pleur ik de mtb achterin de auto en ga ik naar Schoorl om daar weer eens door de duinen te jakkeren. Lijkt me best lekker na al dat geracefiets van de afgelopen tijd :)

• MBV
synx6 schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 19:05:
[...]

Minder dan 1 bar? Hoeveel weeg je, 40kg? Een neutrale afstelling is altijd een prima begin punt.

Welke banden gebruik je met 1 bar? Tubeless? Lijkt me sterk dat jij hard de bochten doorkomt :)
Ik weeg 65kg. Ik had het ook niet over dat dat het lekkerste rijdt, maar dat ik dan nog geen lek rijdt. En in mul zand (drunense duinen in augustus) wil het nog wel eens helpen.

2.5 bar is veel te hard. Je banden kunnen dan niet de kleine trillingen van het oppervlak opvangen, waardoor je een veel hogere rolweerstand hebt. snakebite zal je niet krijgen, maar bij mijn gewicht krijg ik dat al niet bij 1,5 bar. En bochtgevoel is ook prima bij 1,5 bar.

• TheLemon

TheLemon

Let jij wel eens op de minimale bandenspanning die op de band zelf is aangegeven? Lager dan 1,8 of 2 bar heb ik er nog nooit op zien staan. Dat doen ze vast niet voor niets. Als ik minder dan 1,5bar in de voorband doe, stuurt het echt voor geen meter meer. De hele fiets rolt dan over de wangen van de banden, echt vreselijk is dat.

• Roet
Ik denk dat het heel erg verschilt per type band en bandbreedte. De ene band kan je met een lagere spanning rijden dan de andere. Ik moet echt wel op 2 tot 2,5 rijden, anders dan zwabbert de band en rijdt het inderdaad voor geen meter, zoals TheLemon zegt. Ik rijd nu met een tubeless racing ralph (29") achter en weeg nu 61kg. Ik kan hem met 2 bar nog wel fijn berijden, daaronder gaat hij voelbaar/hinderlijk zwabberen in de bochten.

• citruspers
Tjebakka schreef op maandag 02 april 2012 @ 07:46:
Ik denk dan dat we jouw fiets onder toerfiets moeten scharen. Wat mij betreft is dit topic voor mountainbikes ook echt voor het werk off road en niet voor woon-werk of af en toe en ritje over asfalt bedoeld. En no offense maar ik vind spatborden en standaarden not done op een mountainbike.
En ik denk dat je ergens iets verkeerd hebt begrepen of ik het niet goed heb uitgelegd, ik fiets veel door het bos met mijn fiets, maar ik heb geen pure mountainbike kunnen kopen omdat hij OOK geschikt moet zijn voor woonwerkverkeer en dergelijke. Die twee kunnen best samengaan natuurlijk. Vandaag staat een echte MTB trail op de planning, als je benieuwd bent en hier niet alleen zit om mijn fiets af te kraken wil ik daar best mijn ervaringen over delen.

Verder..ja, er zitten spatborden en een standaard op. Dat had ik ook liever niet gehad, maar ik heb maar het budget om 1 fiets te kopen. Ik had ook liever een losse mountainbike gehad en daarnaast een woonwerkfiets, en ik had ook liever gehad dat mijn oude fiets niet was gestolen.

Maar zo is het helaas niet, dus mijn fiets heeft spatborden en een standaard, deal with it :)

• Tjebakka

Tjebakka

citruspers schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:52:
[...]

En ik denk dat je ergens iets verkeerd hebt begrepen of ik het niet goed heb uitgelegd, ik fiets veel door het bos met mijn fiets, maar ik heb geen pure mountainbike kunnen kopen omdat hij OOK geschikt moet zijn voor woonwerkverkeer en dergelijke. Die twee kunnen best samengaan natuurlijk. Vandaag staat een echte MTB trail op de planning, als je benieuwd bent en hier niet alleen zit om mijn fiets af te kraken wil ik daar best mijn ervaringen over delen.

Verder..ja, er zitten spatborden en een standaard op. Dat had ik ook liever niet gehad, maar ik heb maar het budget om 1 fiets te kopen. Ik had ook liever een losse mountainbike gehad en daarnaast een woonwerkfiets, en ik had ook liever gehad dat mijn oude fiets niet was gestolen.

Maar zo is het helaas niet, dus mijn fiets heeft spatborden en een standaard, deal with it :)
Ik kraak nergens je fiets af. Alleen de zaken die er niet op thuishoren. En nogmaals nofi.

Maar ik zie in dit topic best vaak voorbijkomen dat mensen een mtb hebben waarmee ze alleen over asfalt gaan jakkeren. Het is nog altijd het topic over mountainbiken ;) Vandaar m'n opmerking over toerfiets.

• citruspers
Okay, ergens kan ik die frustratie wel begrijpen, daar komt dan soms nog een soort jaloezie bij kijken natuurlijk (heb ik heel erg met camera's).

Maargoed, ik heb mijn fiets dus uitgezocht als "praktische mountainbike die ook op asfalt kan", niet andersom ;)

[ Voor 3% gewijzigd door citruspers op 02-04-2012 12:23 ]

• NoepZor
Weet iemand waar ik een lagersetje kan kopen voor de 775 (XT) achternaaf? In 1 lager is namelijk vuil beland en de lagerschaal is ingevreten en zit vol met putjes.

• MBV
Kan je de lagerschaal (cup) er dan uit halen? De cone en kogeltjes zijn vrij simpel. Ik zou gewoon een MTB-zaak opbellen of ze dat kunnen bestellen en opsturen.
bike-components heeft in elk geval alleen kogeltjes.

• NoepZor
Kan ook zijn dat het de lagerconus is, in ieder geval een bepaald dingetje is ingesleten door de kogeltjes. Ik heb de kogeltjes eruit gehaald en dan ingevreten ding zat om de as. Anders breng ik het wiel + onderdelen wel langs de fietsenmaker als dat makkelijker is :) kunnen ze direct de zooi weer in elkaar zetten.

• willy1986
  • Niet online
Dat is de conus (http://www.bikeboosting.nl/index.php?tcc)
Zelf vervangen als je de juiste sleutels en vet hebt. Succes!

• citruspers
citruspers schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:23:

Maargoed, ik heb mijn fiets dus uitgezocht als "praktische mountainbike die ook op asfalt kan", niet andersom ;)
En om meteen maar even anekdotaal bewijs bij te voegen, hier mijn ritje van vandaag: :)

http://app.strava.com/rides/6090019

• GH45T
Tjebakka schreef op maandag 02 april 2012 @ 07:46:

Zaterdag pleur ik de mtb achterin de auto en ga ik naar Schoorl om daar weer eens door de duinen te jakkeren. Lijkt me best lekker na al dat geracefiets van de afgelopen tijd :)
Dat begrijp ik nou nooit precies. Waarom zijn spatborden not done? Als ik met spatborden wil fietsen dan klik ik ze er op. Krijg hier vaker reacties over dat het niet kan op een mountainbike maar waarom?

Uiteraard, het overgrote deel fiets ik ook gewoon zonder en toch gewoon door het bos en de modder. Echter woon ik in een gebied waar redelijk veel klei grond voorkomt en als het een beetje regent is werkelijk alles modder. Nu hoort vies worden bij de sport, uiteraard. Maar het kan ook zo erg zijn dat het de sport belemmert. En op die momenten kies ik er echt wel voor om mijn spatbordjes er op te klikken.

Merk het op die momenten ook altijd als ik samen met iemand anders fiets, anderen rijden dan heel voorzichtig of zijn op een bepaald moment zo vies dat je net zo goed kunt stoppen. Ik fiets vrolijk door en lekker door alle rotzooi heen.

Praktische nadelen hebben spatborden in mijn ogen ook niet echt.

Voor de duidelijkheid, ik pleit er niet voor dat iedereen spatborden op zijn mountainbike gaat zetten, maar in sommige situaties heeft het zeker meer voordelen dan nadelen :)

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

GH45T schreef op maandag 02 april 2012 @ 17:17:
[...]

Dat begrijp ik nou nooit precies. Waarom zijn spatborden not done? Als ik met spatborden wil fietsen dan klik ik ze er op. Krijg hier vaker reacties over dat het niet kan op een mountainbike maar waarom?

Uiteraard, het overgrote deel fiets ik ook gewoon zonder en toch gewoon door het bos en de modder. Echter woon ik in een gebied waar redelijk veel klei grond voorkomt en als het een beetje regent is werkelijk alles modder. Nu hoort vies worden bij de sport, uiteraard. Maar het kan ook zo erg zijn dat het de sport belemmert. En op die momenten kies ik er echt wel voor om mijn spatbordjes er op te klikken.

Merk het op die momenten ook altijd als ik samen met iemand anders fiets, anderen rijden dan heel voorzichtig of zijn op een bepaald moment zo vies dat je net zo goed kunt stoppen. Ik fiets vrolijk door en lekker door alle rotzooi heen.

Voor de duidelijkheid, ik pleit er niet voor dat iedereen spatborden op zijn mountainbike gaat zetten, maar in sommige situaties heeft het zeker meer voordelen dan nadelen :)
Spatborden zijn reuze handig als je nog een beetje schoon wilt blijven, agreed! Maar het ziet er gewoon minder sportief uit. Ik houd wel van minimalistisch en dan komt het frame toch veel meer tot zijn recht zonder dat spatbord voor en achter. Kwestie van smaak, ik heb de eerste maanden ook mijn het spatbord permanent op mijn MTB gereden. Toen ik er nog eens goed naar keek hoe het stond zonder spatbord dacht ik wel: wat een verbetering, nu 'klopt' het.. :P Ik kan het moeilijk uitleggen, maar ik denk dat velen het wel zullen begrijpen wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: http://img825.imageshack.us/img825/3042/mountainbike.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/655/mountainbike2rd.jpg

Mijn fiets, die zou ook veel mooier staan zonder die zak achter het zadel.. Toch handig he als daar je portemonnee en telefoon in kan (hypocriet) :+

[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 02-04-2012 17:33 ]

Goud is geen geld

• GH45T
Helemaal mee eens, het ziet er ook niet uit. Ik pleit er niet voor dat iedereen spatborden moet gebruiken maar het gaat mij om de hetze welke er altijd tegen wordt gevoerd.

Standaard idem. Heb ik niet op mijn mountainbike maar als iemand dat wel graag wil, waarom niet. Uiteindelijk gaag het er om wat je op je fiets doet en niet welke fiets met welke hulpmiddelen je gebruikt.

• MBV
Zo'n standaard kan levensgevaarlijk zijn, als je een keer te hard landt en je standaard schiet eruit, dan kan je heel hard op je gezicht gaan. En het kan rammelen ;)

• maartend
GH45T schreef op maandag 02 april 2012 @ 17:37:
Standaard idem. Heb ik niet op mijn mountainbike maar als iemand dat wel graag wil, waarom niet. Uiteindelijk gaag het er om wat je op je fiets doet en niet welke fiets met welke hulpmiddelen je gebruikt.
Standaard is gevaarlijk. Kun je achter blijven haken op verkeerde momenten. Wil je echt niet.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:14
GH45T schreef op maandag 02 april 2012 @ 17:17:
[...]

Persoonlijk vind ik het er minder mooi uit zien, maar not done is het wat mij betreft zeker niet. Laat iedereen gewoon op zijn/haar manier de sport beoefenen. Ik heb er afgelopen winter belachelijk vies uitgezien, maar dat is wat mij betreft ook gelijk de charme van de sport. Als de beste/leukste route de route is waardoor je wel onder de blubber komt te zitten dan twijfel ik geen moment en ga ik voor de blubber. :9

• NoepZor
Mijn ervaring met andere mensen met spatborden is dat diemet zo goed vies worden als het nat is, spat er gewoon langs. Op andere momenten gewoon uitkijken waar je rijdt

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het grootste probleem van spatborden is niet het spatbord (want die zijn verrekte handig), maar de mensen die het er op laten zitten als ze een foto maken van hun fiets. Het is een kleine moeite om het spatbord er af te halen, dus doe dat dan ook voor de foto. Een MTB is gewoon het mooist als er geen meuk aan hangt. En dan bedoel ik ook zadeltasjes en bidons. Eventuele bevestigingen die aan het frame blijven zitten vallen meestal niet zo op, dus die kun je laten zitten.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• citruspers
Speciaal voor Zonoskar maar even de spatborden van mijn fiets gehaald en een foto gemaakt. Ik zie eigenlijk niet zo'n verbetering in het uiterlijk van mijn fiets, doe ik misschien iets verkeerd?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/h7ja2.jpg

• NoepZor
willy1986 schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:53:
Dat is de conus (http://www.bikeboosting.nl/index.php?tcc)
Zelf vervangen als je de juiste sleutels en vet hebt. Succes!
Kun je die conus los verkrijgen? Zo ja, waar kun je dit kopen?

• MBV
Ja, aan 1 kant vrij simpel (dat heb je al gedaan, anders had je de kogeltjes niet kunnen zien) en de andere kant wat moeilijker. Als dat echt niet kan (ik weet het niet zeker) zou je zelfs een nieuwe as kunnen kopen. Je koopt dat soort dingen bij de betere MTB-speciaalzaak. Ik zou zo gauw niet weten waar die zitten in Arnhem of Hengelo, maar dat weet je zelf vast beter. Webshops hebben dat soort onderdelen vaak niet omdat ze die bij Shimano&co speciaal moeten bestellen.

• Roet
citruspers schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:02:
Speciaal voor Zonoskar maar even de spatborden van mijn fiets gehaald en een foto gemaakt. Ik zie eigenlijk niet zo'n verbetering in het uiterlijk van mijn fiets, doe ik misschien iets verkeerd?

[afbeelding]
Volgens mij ben je je achterlicht vergeten eraf te halen.

• MBV
Kijk je nou zomaar over die kabelbende voor z'n stuur heen? En zie ik daar niet een zadeltas zitten die groter is dan mijn rugzak? :+

• Tjebakka

Tjebakka

[afbeelding]
Kan zo niet oordelen, zitten twee spatborden voor je fiets.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Roet schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:41:
[...]

Volgens mij ben je je achterlicht vergeten eraf te halen.
En zadeltasje. Ik zei nog: ook het zadeltasje! :)

Zoiets: mijn nieuwe Rocky Mountain Element 970. Er moeten wel nog andere wielen in, maar die laten een beetje op zich wachten.
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/Bikes/RME29/_MG_9917-Edit.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/Bikes/RME29/_MG_9959-Edit.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door zonoskar op 03-04-2012 17:04 ]

• TheLemon

TheLemon

[afbeelding]
Briljant! Kun je die fiets nog ff weghalen? Die verstoort het beeld van die spatborden een beetje.

• willy1986
  • Niet online
Vette fiets Zonoskar! Wat is het voordeel van dat spatbordje (?) bij je voorvorkkroon?

Wat betreft spatborden, standaards en lampjes; moet iedereen lekker zelf weten. :) Zolang zij het voordeel ervan in zien is het prima toch.

• MBV
Da's voor de rebound, toch? :+ Het schijnt goed te helpen tegen opspattende modder in je gezicht.
Wel jammer dat ik niet eens de schaduw kan zien van datgene wat de fiets rechtop laat staan... en de eerste foto is een halve stop te donker

• citruspers
Mooi spul zonoskar! Wat voor wielen ga je er onder zetten?

Ik heb vandaag een leuk bos-stukje geprobeerd nadat mijn versnellingen goed zijn afgesteld. Heuvels met los zand zijn best uitdagend!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EONg8.jpg

Mijn spatborden heb ik speciaal voor de foto even opgeborgen in mijn zadeltasje.

(Ik begrijp dat spatborden met dit weer geen zin hebben maar ik kon het niet laten. M'n laatste grapje er over.) :)

• NoepZor
:P hehe, vond je spatbord al verdacht hoog gemonteerd, tot ik de tekst las :)
MBV schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:33:
Ja, aan 1 kant vrij simpel (dat heb je al gedaan, anders had je de kogeltjes niet kunnen zien) en de andere kant wat moeilijker. Als dat echt niet kan (ik weet het niet zeker) zou je zelfs een nieuwe as kunnen kopen. Je koopt dat soort dingen bij de betere MTB-speciaalzaak. Ik zou zo gauw niet weten waar die zitten in Arnhem of Hengelo, maar dat weet je zelf vast beter. Webshops hebben dat soort onderdelen vaak niet omdat ze die bij Shimano&co speciaal moeten bestellen.
Ik zal eens informeren bij de lokale fietsenwinkel, hopelijk kan die er wat mee (woon in Goor trouwens, vlak bij Hengelo ;) waar dat Arnhem vandaan komt is me een raadsel ;) ) Anders weet ik op 15km nog wel een uitgebreide MTB/racewinkel (Goossens in Borculo)

• MBV
Hmm, even verkeerd gekeken op de kaart. Eerst gezien 'in de buurt van Zutphen', en dan is Arnhem niet zo ver weg ;) In Arnhem zijn dat soort zaken zeker weten, maar welke je moet hebben weet ik niet. Hengelo ken ik totaal niet.

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
MBV schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 18:19:
Wel jammer dat ik niet eens de schaduw kan zien van datgene wat de fiets rechtop laat staan... en de eerste foto is een halve stop te donker
Ik denk een flinke haring dwars door de velg heen... >:)

Ow en citruspers: handig zo'n zadeltasje!
Ik heb zelf geen: spatborden, zadeltas, rugzak, bel, lampen, reserveband of pomp bij me. Slechts een telefoon en rijbewijs in m'n shirt, en een bidon op m'n frame. Als ik een lekke band krijg hoop ik dat het dicht bij een LBS in de buurt is. Een reserveband en pomp wil ik eigenlijk ooit nog meenemen, maar ik stel het kopen van iets handigs daarvoor alsmaar uit..

Vandaag m'n wekelijkse rondje (+/- 60km) eens zo gedaan dat ik ook over de terugweg meer bos meepak in plaats van 14km over de weg te gaan. Leuk maar vooral het mulle zand aan het eind voelde toch wel zwaar, kijkend naar de data van m'n garmin valt dat kwa snelheid eigenlijk nog wel mee. Ik heb wel het idee dat ik nog wat meer moet oefenen nadat ik van nov t/m feb nauwelijks gesport heb.

Halverwege waren ze aan de weg aan het werk, ik dacht de rand op te gaan (onafgewerkte wegrand naar het bos), maar dat bleek wat hoger dan gedacht en die stenen lagen ook nog los. Ging dus niet helemaal als verwacht, maar ik heb de schade aan de weg weer netjes gerepareerd... O-)

Verder net ook nog een bib short besteld, bleek tot mijn verbazing het goedkoopste bij Amazon.de, ik wist eigenlijk niet eens dat ze daar fietsspullen verkochten.

[ Voor 14% gewijzigd door Dipsausje op 06-04-2012 22:35 ]

• Tjebakka

Tjebakka

Ik ga zo de duinen in! Vorige keer (Kerst 2010) was het besneeuwd en alles.

51KM in 2 uur gedaan. Sjezus wat zwaar. De duinen zijn toch een stuk zwaarder dan de bossen in Drenthe. Mul zand, geen enkel vlak stuk en dus veel op en neer. Al die interval niet meer gewend. Ook nog een stuk over het strand gegaan. Zelfs met wind mee ontzettend zwaar. Maar ja, wat wil je met een Nobby-Nic voor en een Racing Ralph achter. Dat vreet zich steeds een eind weg.

[ Voor 71% gewijzigd door Tjebakka op 07-04-2012 16:00 ]

• Tjebakka

Tjebakka

Gister ook nog gemountainbiked, 53km. Eerst van Schoorl naar Egmond Aan Zee door de duinen en vanaf Egmond aan Zee tot Schoorl aan Zee (Hargerzeeweg) over het strand. Dat was nog minder dan zaterdag. De laatste kilometers vanaf Bergen aan Zee waren ontzettend zwaar :P Lichtste verzet en met 7/8 km/u vooruit geploeterd.

[ Voor 8% gewijzigd door Tjebakka op 10-04-2012 09:03 ]

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Dipsausje schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 22:31:
Vandaag m'n wekelijkse rondje (+/- 60km) eens zo gedaan dat ik ook over de terugweg meer bos meepak in plaats van 14km over de weg te gaan. Leuk maar vooral het mulle zand aan het eind voelde toch wel zwaar, kijkend naar de data van m'n garmin valt dat kwa snelheid eigenlijk nog wel mee. Ik heb wel het idee dat ik nog wat meer moet oefenen nadat ik van nov t/m feb nauwelijks gesport heb.
Wat voor een Garmin heb je en hoe stel je die splits in?

edit: Een Garmin Forerunner 405 zie ik. Nu nog de vraag op deel 2. Weet iemand of dat ook met de Etrex serie van Garmin kan?

[ Voor 9% gewijzigd door Baldertt op 10-04-2012 10:44 ]

• citruspers
Lekker Tjebakka!

Voor mul zand heb ik de oplossing gevonden: stortregen! Gisteren lekker 30.5 KM gemaakt, en een prachtige nieuwe trail ontdekt. Achteraf zat alles (ondanks de spatborden) uiteraard flink onder de modder:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HBl0V.jpg

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Baldertt schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:43:
[...]

Wat voor een Garmin heb je en hoe stel je die splits in?

edit: Een Garmin Forerunner 405 zie ik. Nu nog de vraag op deel 2. Weet iemand of dat ook met de Etrex serie van Garmin kan?
Bij de Forerunner kun je dat instellen, laps worden dan tijdens het rijden bijgehouden. Ik dacht dat je het ook naderhand op Garmin Connect kon aanpassen maar kan het daar niet vinden. Misschien dat het in de Garmin desktop software wel kan?

Verwijderd

Beste lezers,

Voor aankomende zomer ben ik van plan om met 2 vrienden op vakantie te gaan in Oostenrijk. Hiervoor wil ik een fiets gaan aanschaffen. Graag zou ik van jullie wat advies willen vragen om tot een goede keus te komen (als dit daar het goede topic voor is).

Ik houd van lekker doorfietsen op het asfalt, maar ik houd net zo veel van een avontuurlijk stukje bospad. Ik snap dat je nooit een fiets kunt vinden die voor beide dingen goede eigenschappen heeft. Er zal dus een compromis komen.

Ik had zelf gekeken naar zogeten cyclocross of hybride fietsen. Simpel gezegd een frame van een mountainbike, maar met ietwat dunnere banden. (als ik dat zo mag zeggen)

Mijn oog valt een beetje op de Gazelle XR:x serie. (mede omdat mijn zus een XR:3 bezit, en hier buitengewoon tevreden over is).

Maar nu komt mijn vraag voor jullie: Stel, ik wil een Gazelle XR:x fiets. Hoe maak ik dan de keus tussen de XR:0/1/2/3/4?

Mijn budget ligt rond de €1000, het liefst zou ik hiermee ook direct klaar zijn met assecoires (helm, fietscomputer, kleding, schoenen). Er blijft dan schat ik zo rond de €900,- over voor de fiets. Maar is het het waard om dan direct de XR:3 te kopen, puur omdat dat zo dicht mogelijk bij de grens zit?

Alvast enorm bedankt voor de informatie.

En als jullie meer informatie nodig hebben over gebruik, dan ben ik graag bereid om die te beantwoorden. Ik woon overigens in Arnhem, dus op een kwartier fietsen van de Veluwe.

Groet,
Erik

Even een paar linkjes naar de fietsen:
XR:0 (€549) http://www.gazelle.nl/Collectie/Sport/Cross-Road/XR-0
XR:1 (€649) http://www.gazelle.nl/Collectie/Sport/Cross-Road/XR-1
XR:2 (€749) http://www.gazelle.nl/Collectie/Sport/Cross-Road/XR-2
XR:3 (€849) http://www.gazelle.nl/Collectie/Sport/Cross-Road/XR-3
XR:4 (€1049) http://www.gazelle.nl/Collectie/Sport/Cross-Road/XR-4

• MBV
Voor nederland is zo'n soort fiets prima, maar o.a. de velgen zullen de wandelpaadjes in Oostenrijk niet overleven. Je zou kunnen kijken naar 29-ers, maar dan ben je wel een paar honderd euro extra kwijt.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:57
Ik had vroeger een sporthybride van Gazelle. Elke keer als ik van het asfalt afging dan was het een lekke banden festijn. Wat je kan doen is voor een goede hardtail met lockout op de vork gaan. Als je dan terug in Nederland bent dan gooi je er wat 1.5 (semi)slicks onder en zet je de vering uit. Dan heb je een redelijk snelle wegfiets en als je je mtb banden weer onder gooit een prima mtb.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Verwijderd

Eerst natuurlijk alvast bedankt voor de twee reacties.
MBV schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:02:
Je zou kunnen kijken naar 29-ers, maar dan ben je wel een paar honderd euro extra kwijt.
Wat bedoel je precies met 29ers? Als ik het zo lees een MTB met grote wielen (29")? Klinkt inderdaad wel handig omdat dit erg gunstig zal zijn voor de rolweerstand op het asfalt (minder hysterese e.d.), maar hoe rijdt zo'n fiets op een bospaadje? Zorgt dat niet voor een minder wendbare fiets?
MrAngry schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:07:
Ik had vroeger een sporthybride van Gazelle. Elke keer als ik van het asfalt afging dan was het een lekke banden festijn. Wat je kan doen is voor een goede hardtail met lockout op de vork gaan. Als je dan terug in Nederland bent dan gooi je er wat 1.5 (semi)slicks onder en zet je de vering uit. Dan heb je een redelijk snelle wegfiets en als je je mtb banden weer onder gooit een prima mtb.
Wat bedoel je precies met hardtail, is dat dat je achterwiel niet verend is opgehangen? Lockout op de voorvork had ik inderdaad ook een keer eerder gehoord.
Met die 1.5 bedoel je 1.5cm brede banden neem ik aan (of in elk geval de breedte van een band, in welke meeteenheid het ook mag zijn)?

• MBV
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 08:39:
Eerst natuurlijk alvast bedankt voor de twee reacties.

[...]

Wat bedoel je precies met 29ers? Als ik het zo lees een MTB met grote wielen (29")? Klinkt inderdaad wel handig omdat dit erg gunstig zal zijn voor de rolweerstand op het asfalt (minder hysterese e.d.), maar hoe rijdt zo'n fiets op een bospaadje? Zorgt dat niet voor een minder wendbare fiets?
De wielomtrek is hetzelfde als van 28" wielen (28" = wieldoorsnee inclusief gewone band), maar dan geschikt voor dikke banden (2x een halve inch extra). Met dunne bandjes heb je bijna een fitnessfiets als de XR-serie, maar ze zijn wel geschikt voor de bergen.
Minder wendbaar klopt wel: de wielen zijn iets zwaarder. Je krijgt er wel een veel rustigere fiets voor terug, die makkelijker over hobbels heen gaat. Lees de MTB-blaadjes er maar op na: bijna alleen maar lovende verhalen. Bike&Trekking heeft volgens mij dit kwartaal weer een test van 29ers.
Wat bedoel je precies met hardtail, is dat dat je achterwiel niet verend is opgehangen? Lockout op de voorvork had ik inderdaad ook een keer eerder gehoord.
Met die 1.5 bedoel je 1.5cm brede banden neem ik aan (of in elk geval de breedte van een band, in welke meeteenheid het ook mag zijn)?
1,5 inch, denk ik. Hardtail is een fiets zonder achtervering, fully is full suspension ;)

• MrAngry
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 08:39:

Ja
Ja

• MBV
De smalste bandjes die ik zo snel op bike-components.de zie zijn toch echt 23mm breed... :P

• MrAngry
Mja, ik reageerde op de denkbeeldige eenheid. Ik kan best elaboreren, maar google enzo. Ik zie nu trouwens dat ik zelf 1.75 conti travelcontact heb liggen, geen 1.5.

Verwijderd

Ach, maakt niet uit. Dat 1.5 of 1.75 een smalle band voor op het asfalt is was wel duidelijk :-)

Tegen de tijd dat ik de fiets gekozen heb kan ik in de winkel wel kijken welke banden ik er op kan leggen.

Als ik een plaatje zie van die van van jou @MrAngry, dan is dat wel mooi. Glad in het middden, profiel aan de randen.

Ik zal ook eens kijken naar die 29'ers. Komen best dicht in de buurt van die XR:x serie van Gazelle, maar met over het algemeen bredere banden.

Verder heb ik ook nog wat artikeltjes gelezen over verschillende soorten fietsen, en toch neig ik flink naar die Gazelle hoor :$

Bedankt alvast!

• MrAngry
Let effe op dat ik die banden dus adviseer om een hardtail snel(ler) te maken op asfalt. Als je met die travelcontacts een oostenrijks mtb pad op gaat dan kom je enorm in de problemen.

Die gazelle is een heel mooi fietsje, maar geen goede keuze als je wilt gaan mtb'en. De voorvork (van de 849 versie) is kwalitatief matig. De veerweg is daarnaast tekort voor het betere mtb werk. Voor het wegwerk en de snelheid wil je juist weer geen verende vork en zeker geen matige, dus of geen vork of een vork met lockout. Zo zie je dat die hybrides ipv het beste van twee werelden juist voor allebei net niks bieden.

Ik zou voor een fiets met vaste vork gaan voor op de weg. Een CX of als je zo graag een hybride wilt een veel sportievere, met beide opties hoef je niet bang te zijn voor een klein nederlands bospaadje. In oostenrijk huur je dan gewoon lekker een goede mtb.

Pagina: 1 ... 34 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.