Ik heb op 29 februari een nieuwe mountainbike gekocht, de Bulls Copperhead 29 Plus. Deze vervangt mijn Copperhead 2 met 26'' wielen en Rock Shox Tora vork uit juni 2010. Op die fiets heb ik in iets meer dan anderhalf jaar tijd bijna 12.000 kilometer afgelegd, dus ik vond het wel weer eens tijd voor wat anders..
Plaatjes: Bulls Copperhead 29 Plus
Specs:
- Shimano Deore XT set met 3x10 versnellingen
- Formula 2012 RX 180 mm remschijven voor en achter
- Rock Shox Reba RL vork
- Aluminium triple-butted frame
- 29'' Schwalbe Nobby Nic front en Racing Ralph achter
Ik heb er nu 120 kilometers mee gefietst, zowel lange stukken op asfalt alsook technische stukken in het bos met steile hellingen en smalle paadjes. Conclusie: een beest van een fiets, echt fantastisch goed! Rijdt zeer soepel en comfortabel op de weg, het lijkt wel een toerfiets met die grote banden. De snelheid is ook wat hoger, zowel het gemiddelde op asfalt als offroad, door de grotere wielen verlies je veel minder snelheid over hobbelige zandpaden en heb je meer stabiliteit bij afdalingen. Klimmen gaat verbazingwekkend goed, zo lang je maar een tandje extra terugschakelt t.o.v. een 26'' mountainbike. Ik had er minder van verwacht bij bepaalde klimmetjes die ik op de oude 26'' mountainbike net kon halen.
Versnellen vanaf stilstand gaat ook uitstekend, de extra massa in de wielen verneem ik nauwelijks. De topsnelheid is echter niet hoger dan van mijn oude 26'' fiets, maar dat kan ook met de gearing te maken hebben. De Copperhead 29 Plus is over het algemeen vrij licht afgesteld in de versnellingen en biedt je weinig speelruimte boven de 50 km/u. In krappe bochten is de 29er iets minder direct dan een 26er, maar op alle vlakken is deze fiets echt koning.

Past precies bij mijn rijstijl en is echt een 100% aanrader!
De Formula 2012 RX schijfremmen zien er niet alleen goed uit, maar hebben ook serieus veel kracht. Ik moet er nog even aan wennen, deze vereisen een zeer subtiele bediening t.o.v. de aardig ingesleten discs van de vorige mountainbike.
De eerste twee ritten op deze fiets met de Garmin:
-
Holterberg (60% asfalt ongeveer)
-
Vlakke weg (95% asfalt ongeveer)
[
Voor 4% gewijzigd door
frankknopers op 05-03-2012 13:03
]