Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 134 Laatste
Acties:
  • 594.266 views

Onderwerpen

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Damn, gisteren lekker avondje klussen aan de remmen gepland, maar ik miste net een onderdeeltje. Ik heb de schijven verwisseld voor mijn oude die wel recht zijn, blokken van voor naar achter (die waren nog best ok) en voor nieuwe erop. Daarna wilde ik achter ff bleeden, want er zat haast geen druk meer in de leiding. Helaas gebruikt Formula blijkbaar M4 boutjes en Magura en Giant M5 :( .

Wat me verder opviel is dat Formula voor het bleeden een heel andere methode aangeeft, namelijk een spuit met olie bovenin de remhendel en dan olie erin spuiten met de aftapplug bij de caliper dicht. Dan zou de lucht vanzelf in je spuit terecht moeten komen. Klopt dat wel of heb ik het verkeerd gelezen?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Herrick schreef op woensdag 02 november 2011 @ 07:29:
Waar ik mij overigens wel oprecht aan stoorde was aan mensen die sneller gingen dan anderen en dan niet het fatsoen hadden om netjes te wachten op punten waar je eigenlijk niet kon inhalen (singletracks) en dan nog mopperen ook. Als je meedoet aan zo'n veldtocht dan moet je gewoon rekening houden met anderen of anders niet meedoen.
Tsja, 1 van de meest irritante dingen aan een toertocht zijn mensen die niet doorfietsen, of niet doorhebben dat je er langs wil (ook niet na een vriendelijke schreeuw). Die haal ik ook wel eens lomp in, behalve als het vrouwen of kinderen zijn. Ik heb ook wel eens iemand achter me, maar dat heb ik meteen door en laat deze als het kan voorbij (of ik ga even iets harder fietsen als mijn longen dat nog houden). Dus iemand die langzaam fietst en je niet voorbij laat vind ik asociaal, of ze rijden met zo'n hoge hartslag dat ze alleen maar gebonk in hun oren horen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
of ze hebben niet de ervaring om te zien dat ze op dat punt iets naar rechts kunnen.

Nog leuker: mensen die harder willen rijden, maar daarvoor geen alternatief pad willen nemen. Ooit bij Aquabest iemand achter me gehad die achter me bleef zitten, ondanks dat daar op 20 plekken een alternatief pad ligt :X En ik ging echt langzaam, i.v.m. mijn collega.

• ritsjert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:48
zonoskar schreef op woensdag 02 november 2011 @ 12:51:
[...]

Tsja, 1 van de meest irritante dingen aan een toertocht zijn mensen die niet doorfietsen, of niet doorhebben dat je er langs wil (ook niet na een vriendelijke schreeuw). Die haal ik ook wel eens lomp in, behalve als het vrouwen of kinderen zijn. Ik heb ook wel eens iemand achter me, maar dat heb ik meteen door en laat deze als het kan voorbij (of ik ga even iets harder fietsen als mijn longen dat nog houden). Dus iemand die langzaam fietst en je niet voorbij laat vind ik asociaal, of ze rijden met zo'n hoge hartslag dat ze alleen maar gebonk in hun oren horen.
De langzaam rijdende persoon voor je moet voor jou aan de kant? ;w
Jij wil der langs toch? Als je een leeg parcours wilt, moet je op andere tijden gaan fietsen!

Sorry hoor, maar houd gewoon rekening met iedereen. Of je nou wat harder of langzamer fietst.
link
Other Mountain Bikers They Meet
Pass with care. Announce yourself. The rider heading uphill, even though they are going slower, always has the right of way (though they often yield it to a fast downhiller.) The group with children has right of way. Next, the larger group has right of way. Last, the group with the most rigid frames has right of way! (You might have to stop and count to achieve this level of etiquette!)

Binnenkort de MTB ook maar weer eens onder het stof vandaan halen. Laatste keer slecht bevallen in het zanderige gebied van de Loonse en Drunense duinen.

• hendriku
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-10 14:19
ritsjert schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:29:
[...]
Binnenkort de MTB ook maar weer eens onder het stof vandaan halen. Laatste keer slecht bevallen in het zanderige gebied van de Loonse en Drunense duinen.
Laatst geweest nadat het wat geregend had. Dan zijn ook de zanderige stukken prima te doen

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Jij wil der langs toch? Als je een leeg parcours wilt, moet je op andere tijden gaan fietsen!
Hij moet niet aan de kant. Ik zou het aardig vinden als ie aan de kant gaat, doe ik toch ook? Als ie (het zijn altijd mannen!) niet aan de kant gaat (en dat hoeft niet ala minuut, ik snap ook als het gewoon niet kan) moet ie niet klagen als ik ergens voorbij ga waar hij vindt dat het niet kan. Soms zit je kilometers achter iemand omdat er geen ruimte is om te passeren. Dat is voor de snellere ook geen lol. Je vind het toch ook niet meer dan normaal als je op een fietspad een stel langzaamrijdende (schooljeugd, bejaarden, etc.) fietsers wil inhalen dat ze plaats maken?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• ritsjert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:48
zonoskar schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:40:
[...]

Hij moet niet aan de kant. Ik zou het aardig vinden als ie aan de kant gaat, doe ik toch ook? Als ie (het zijn altijd mannen!) niet aan de kant gaat (en dat hoeft niet ala minuut, ik snap ook als het gewoon niet kan) moet ie niet klagen als ik ergens voorbij ga waar hij vindt dat het niet kan. Soms zit je kilometers achter iemand omdat er geen ruimte is om te passeren. Dat is voor de snellere ook geen lol. Je vind het toch ook niet meer dan normaal als je op een fietspad een stel langzaamrijdende (schooljeugd, bejaarden, etc.) fietsers wil inhalen dat ze plaats maken?
Natuurlijk is het leuker als hij aan de kant gaat, maar asociaal is het natuurlijk niet.
Als je niet kan inhalen, kan je niet inhalen (in de auto etc ook zo).
Uiteraard erger ik me ook als ik er niet langs kan.
hendriku schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:31:
[...]

Laatst geweest nadat het wat geregend had. Dan zijn ook de zanderige stukken prima te doen
d:)b Als je er door kan fietsen vind ik het wel een leuke route, nadeel alleen dat het bijna 2 uur rijden van huis is. Dus moet het dichter bij huis zoeken en dan houden we het bij Spaarnwoude / Amerongen / Lage Vuursche.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:34
Herrick schreef op woensdag 02 november 2011 @ 07:29:
[...]

Dat voor of na de grote massa vertrekken vind ik overigens wel goede tips, waarbij voor de massa beter is anders haal je de massa alsnog in en zit je met hetzelfde probleem.
Plus dat het terrein er dan meestal beter bij ligt. Offroad ok, maar door de kapotgereden tracks van 200 anderen rijden, dat hoeft voor mij ook niet :)
[...]
Ik heb afgelopen 6 week een fiets-fit clinic gevolgd[...]
Wat houdt dat juist in? :)
Waar ik mij overigens wel oprecht aan stoorde was aan mensen die sneller gingen dan anderen en dan niet het fatsoen hadden om netjes te wachten op punten waar je eigenlijk niet kon inhalen (singletracks) en dan nog mopperen ook. Als je meedoet aan zo'n veldtocht dan moet je gewoon rekening houden met anderen of anders niet meedoen.
Dat heb je inderdaad wel vaak, hoewel ik het gevoel heb dat het de laatste tijd wat beter is.
Niks van aantrekken en gewoon op je eigen ritme doorrijden. Als ze willen racen, moeten ze maar de route eens rijden de dag na de toertocht of zo. :)

[edit]
laatste pagina met discussie gemist blijkbaar :-P

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
frankknopers schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 17:38:
[...]

Ziet er vrij kansloos uit op die video. Ik zou mezelf helemaal opvreten als ze voor mijn neus met een slakkengang van de motieweg afrollen. Daar moet juist het gas erbij, richting de 70 km/u !!

Het meest irritante aan mountainbiken in een grote groep is dat je je moet aanpassen aan de zwakste schakel, anders ben je niet sociaal bezig. Dan liever in groepsverband wielrennen, dan kun je nog mooi slipstreamen en kun je ook echt profiteren van elkaar.

Edit: ik houdt juist wel van smalle paden en technische stukken, zolang je maar lekker het tempo erin kunt houden. Dus niet teveel hele scherpe bochten, maar wortels, kuilen en mul zand is no problemo.
Daarom vind ik het ook altIjd veel relaxte om alleen te gaan. Niemand om op te wachten. Niemand die op jou hoeft te wachten. Hard, zacht rijden net waar je zin in hebt.

Nu wel lid van een vereniging, maar dat is meer voor de gezelligheid voor en na het fietsen.

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
http://www.fiets-fit.nl/FietsFit/WatisFietsFit.aspx

Vorig jaar ook een paar keer meegedaan. Je krijgt gewoon alle basics en wat extra's aangeleerd. Uiteraard veel oefeningen en tochten rijden. Aanrader voor de beginnende mountainbikers.

@mtb'ers in de regio Utrecht: zaterdag is er een toertocht in Soest

[ Voor 23% gewijzigd door willy1986 op 02-11-2011 22:43 ]

Verwijderd

Mountainbikefans! Ik hoop dat jullie advies kunnen geven aan een aankomend mountainbiker ;) Ik ben zelf fervent wegwielrenfan, maar volg dit topic al een tijdje en mijn enthousiasme is definitief gewekt! De eentonigheid van de weg mag best eens plaatsmaken voor mooie ritten door bosrijke omgeving... Zeker nu de temperaturen dalen lijkt het me een stuk leuker om bv. door het bos te rijden dan op asfalt (met koude wind pal in je gezicht).

Ik heb uiteraard wat research gedaan, maar voor een nieuwe fiets met degelijk materiaal moet je toch minstens 600 euro neerleggen... Omdat ik weet dat het mountainbiken vooral een weekendactiviteit zal worden wil ik me beperken tot een uitgave van zo'n 300-400. Met dit budget in gedachten ben ik de volgende fiets tegengekomen:
http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=20&t=84968

Nu heb ik zelf nog niet zoveel kennis als jullie op dit gebied. Ik zie dat dit een goed frame met degelijke afmontage is; behalve wat krasjes ziet de fiets er verder goed uit. De enige eventuele problemen zie ik in het ontluchten van de rem, en het feit dat de fiets uit 2003 komt.
Mijn vraag is dan ook: denken jullie dat de prijs (300, 350 met betere velgen) gerechtvaardigd is? En denken jullie dat de bovenstaande fiets nog even mee zal gaan of dat de leeftijd parten gaat spelen?!
Alvast bedankt!

• willy1986
  • Niet online
Doen!
Rem ontluchten is een geduldig maar makkelijk klusje. Op youtube zijn er genoeg how to's te vinden.
Goede deal in mijn ogen.

Gisteren toertocht van Tempo Soest gereden. Was een leuke toer van 45 km door bossen rondom Lage Vuursche, In totaal 80 km (retour Utrecht als warming up en coolings down)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:36
Doen. En dan wel met die crossrides, dan heb je gelijk een setje echte wielen.

en dan nog wel een setje spd-schoenen aanschaffen. Door je racerij denk ik dat je de rest wel al hebt.

[ Voor 40% gewijzigd door maartend op 06-11-2011 17:55 ]

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Ik heb vorige week een Bulls Copperhead 3 gekocht :) Nu alleen nog kleding aanschaffen. Ik heb nog helemaal niets. Wat heeft een beginner nodig aan kleding? Hebben jullie tips (of linkjes)?

• Fire69
  • Laatst online: 00:34
Voor deze periode draag ik een termisch onderhemdje, truitje met korte mouwen, jasje met lange mouwen.
En afhankelijk van de temperatuur een korte of lange fietsbroek. :)
Overschoenen zijn nu ook wel handig. Goretex-achtige voor tegen de kou, als je ook van plan bent om in de modder te ploeteren, neem je er beter in neofreen, anders krijg je natte voeten :)

Natuurlijk ook fietsschoenen, kousen, handschoenen en een helm! :P

[ Voor 8% gewijzigd door Fire69 op 06-11-2011 18:47 ]

• maartend
Frank Martin schreef op zondag 06 november 2011 @ 18:37:
Ik heb vorige week een Bulls Copperhead 3 gekocht :) Nu alleen nog kleding aanschaffen. Ik heb nog helemaal niets. Wat heeft een beginner nodig aan kleding? Hebben jullie tips (of linkjes)?
Linkje?
cyclewear.eu

Prettig goedkoop

• Frank Martin
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Thanks. Is er nou nog verschil tussen kleding voor racefietsen en voor mountainbiken? :P

• maartend
Frank Martin schreef op zondag 06 november 2011 @ 19:16:
Thanks. Is er nou nog verschil tussen kleding voor racefietsen en voor mountainbiken? :P
De kleur en de print.
Ik vind ATB kleidng minder schreeuwerig.
Oftewel , ik denk het niet echt.
Wel de handschoenen, de helm en de schoenen. Daar zit echt wezenlijk verschil.
En voor op de ATB kun jke ook een soort baggy trousers dragen. Doe ik, zitten erg lekker en je loopt er niet zo voor paal mee.

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-11 16:05

seninha

god's right foot

Even een vraag wat boek betreft.
Wil graag een lange broek aanschaffen nu het wat frisser wordt.Heb alleen geen idee wat ik moet hebben.

Ik heb even bij cyclewear.eu gekeken en daar zie ik een paar staan bv deze:
http://cyclewear.eu/lange-broek-super-roubaix-p-807.html

Vraag me alleen af of deze warm genoeg is om ook te gebruiken als het wat kouder wordt?
Heb namelijk geen zin om na een rit met bevroren benen thuis te komen.

iRacing Profile Flickr

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:10
seninha schreef op donderdag 10 november 2011 @ 09:02:
Wil graag een lange broek aanschaffen nu het wat frisser wordt.Heb alleen geen idee wat ik moet hebben.

Vraag me alleen af of deze warm genoeg is om ook te gebruiken als het wat kouder wordt?
Ik weet natuurlijk niet of je een echte koukleum bent, maar ik fiets ook gewoon (net zoals de meesten?) in zo'n lange broek. Je benen worden vanzelf warm als het goed is, dat is in de winter niet zo'n probleem. Een probleem zijn je voeten en handen. Daar heb je goede bescherming nodig.

• Dutch Lion
  • Laatst online: 08-11 14:57
seninha schreef op donderdag 10 november 2011 @ 09:02:

Ik heb ook zo'n soort broek alleen dan met bretels (vind ik fijner). Trek ik gewoon aan over mn korte broek met zeem. Wat rooot ook zegt: je benen worden heel snel warm.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

• willy1986
  • Niet online
Niet kopen... ding kroop bij mij snel omhoog omdat ie geen lusjes bij de voeten heeft. En ik zat niet eens op de fiets. Heb na enkele broeken besteld en retour te hebben moeten sturen nu de Collant super roubaix maat L.
(binnenbeen lengte 91 cm)
http://cyclewear.eu/collant-super-roubaix-p-814.html

Warm genoeg en gekeken naar de prijs (30 euro); prima. Maar volgende broek moet echt langere pijpen hebben. Maat XL is wel langer maar ook dikker bij de heupen... en die heb ik niet. Bretels ook kruislings dragen; anders vallen ze van mijn schouders. Juiste broek vinden was wel een gedoe maar hij voldoet nu wel. Het wordt de tweede winter dat ik hem gebruik. Voeten, handen en hoofd bedekking is belangrijker om warm te blijven.
Helm dichtplakken met doorzichtig tape is ideaal bij koude wind. :)

[ Voor 15% gewijzigd door willy1986 op 10-11-2011 15:46 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik ben zelf lang en heb de focus broek van Ultima, ik heb zelfs een maat M (binnenbeen lengte 97cm) Hij zit als gegoten :)

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-11 16:05

seninha

god's right foot

willy1986 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 15:43:
[...]

Niet kopen... ding kroop bij mij snel omhoog omdat ie geen lusjes bij de voeten heeft. En ik zat niet eens op de fiets. Heb na enkele broeken besteld en retour te hebben moeten sturen nu de Collant super roubaix maat L.
(binnenbeen lengte 91 cm)
http://cyclewear.eu/collant-super-roubaix-p-814.html

Warm genoeg en gekeken naar de prijs (30 euro); prima. Maar volgende broek moet echt langere pijpen hebben. Maat XL is wel langer maar ook dikker bij de heupen... en die heb ik niet. Bretels ook kruislings dragen; anders vallen ze van mijn schouders. Juiste broek vinden was wel een gedoe maar hij voldoet nu wel. Het wordt de tweede winter dat ik hem gebruik. Voeten, handen en hoofd bedekking is belangrijker om warm te blijven.
Bedankt voor je tip.Vraag me alleen af wat je bedoelt dat je volgende keer langere pijpen moet hebben :|
Broek die jij aanwijst heeft die toch?

iRacing Profile Flickr

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:44
willy1986 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 15:43:
[...]

Hmm, dichtplakken vind ik rigoreus.
Ik rijd zomer & winter met een Buff over mijn hoofd. Houdt de snijdende kou danwel de hitte tegen, en tevens het grote voordeel dat er geen zweet in je ogen loopt. Like!

• Dutch Lion
  • Laatst online: 08-11 14:57
Ik heb gewoon zo'n helmmuts werkt ook heerlijk tegen de kou en zit ook gelijk over je oren. Koud hoofd krijg ik niet zo snel. M'n voeten daarentegen :S

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:23
Ik heb ook altijd een buff op mijn hoofd. Tegen zweet voornamelijk, maar des winters ook lekker tegen de koud op het (voor)hoofd. Scheelt daarnaast ook dat je de helmafdruk niet in mijn schedel ziet staan, ben helemaal kaal namelijk. :P

De voeten bescherm ik tegen de kou middels overschoenen. Die zijn volledig wind -en regendicht.

• pjlgt
  • Niet online
Zelfde als hierboven. Alleen als het echt koud is ipv een Buff een helmmuts. Toch net even wat warmer :)

Maar nu even tijdelijk helemaal geen MTB meer. Oude (in onderdelen) verkocht en nu overstappen naar 29er. Niner EMD9 frame is onderweg. Aantal onderdelen komen van de oude fiets en sommige dingen moeten nog aangeschaft worden. Altijd leuk iets nieuws bouwen 8)

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 17:52

T-Rhidon

Move IT ;)

Vraagje aan jullie, ik heb mountainbike schoenen en gebruik ook overschoenen die wind en regendicht (denk afstotend) zijn. Maar nu heb ik nog steeds koude poten er in maar als als ik weg fiets en ze worden alleen maar kouder. Gebruiken jullie dan ook nog speciale sokken? Of schoenen niet te straks aantrekken of andere goede tips? Een van mijn mede mountainbikers had het er over om je voeten in te vetten. Maar ik wil eerst even alternatieve methodes horen.

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

• willy1986
  • Niet online
T-Rhidon schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:54:
Vraagje aan jullie, ik heb mountainbike schoenen en gebruik ook overschoenen die wind en regendicht (denk afstotend) zijn. Maar nu heb ik nog steeds koude poten er in maar als als ik weg fiets en ze worden alleen maar kouder. Gebruiken jullie dan ook nog speciale sokken? Of schoenen niet te straks aantrekken of andere goede tips? Een van mijn mede mountainbikers had het er over om je voeten in te vetten. Maar ik wil eerst even alternatieve methodes horen.
Zitten je schoenen niet te strak dan? (slechte doorbloeding) Eventueel ski sokken aantrekken mocht je schoenen ruim genoeg zitten. Anders dikke neophreen overschoenen overwegen en een stuk aluminium folie onder je zooltjes in je spd schoenen doen. (tegen kou van onderaf)

• DJTimo
Ik draag met erg koude dagen een icebreaker sok met inderdaad een neophreen overschoen. Invetten van lichaamsdelen is gay. De tip van de aluminium folie in de zool is wel een aardige. :)

• pjlgt
  • Niet online
Alleen iets dikkere langere sokken en de schoenen niet te strak. De overschoenen zitten al redelijk strak om de schoenen dus dan zit het voor mijn gevoel weer precies goed.

• janster
  • Laatst online: 26-06 08:48
Op Marktplaats http://verkopers.marktplaats.nl/490074 zijn goedkope remblokken te koop voor de mountainbike ik zelf merk het verschil niet met de orginele shimano's met mijn XT schijfremmen. Flinke remkracht ook op het niet vlakke :*)

• Dentheman
  • Laatst online: 16:46

Dentheman

Zie signature

Nog mensen hier die zondag de toertocht op texel gaan doen? Ik ben wel benieuwd, is een aantal jaar geleden dat ik 'm voor het laatst gereden heb.........

Zie ondertitel

• Dentheman
  • Laatst online: 16:46

Dentheman

Zie signature

Vanochtend naar Texel geweest:
Het was behoorlijk druk, daar stond ik van te kijken, vooral omdat het zo mistig was. Opzich wel een mooi rondje, weinig hoogteverschil, stukje strand, veel bos/duinen, maar ook zoals altijd op Texel heel veel asfalt, dat is wel jammer voor een mountainbike tocht. Het strand was absurd slecht en bijna niet te rijden, maar dat is wel lekker uitdagend zegmaar ..

http://runkeeper.com/user/261967326/activity/60504676
Hier staat de route als het goed is (als de privacyinstellingen e.d. goed staan... )

Ik had ook nog een fietser gezien die een camera'tje onder zijn zadel naar achteren gericht had, eens zien of dat filmpje binnenkort op internet verschijnt......

Afbeeldingslocatie: http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/316270_2627578899461_1554973626_32742199_2015380844_n.jpg
Mijn fiets was redelijk smerig, vooral de ketting/tandwielen waren erg smerig na het strand, dit merkte je duidelijk...

Zie ondertitel

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Iemand nog tips voor een Hardtail (frame) met een rechtere houding dan m'n huidige 21.5inch trek 6500 (2006)? Ik wil wat anders en gelijk van m'n rugklachten af, een kortere stuurpen & rug/buikspieren trainen heb ik al geprobeerd dus ik wil gewoon rechter op zitten.

Ik ben 1,95m en ga sowieso denk al naar een frame maatje kleiner. (wat bij Trek gek genoeg gelijk 19.5 inch is)

Budget <1000 euro

Wat ik zelf als weet is sowieso de cube LTD modellen laten staan (deze zitten nog 'sportiever'/voorover)

[ Voor 27% gewijzigd door GoldenSample op 20-11-2011 13:37 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:14
GoldenSample schreef op zondag 20 november 2011 @ 13:35:
Iemand nog tips voor een Hardtail (frame) met een rechtere houding dan m'n huidige 21.5inch trek 6500 (2006)? Ik wil wat anders en gelijk van m'n rugklachten af, een kortere stuurpen & rug/buikspieren trainen heb ik al geprobeerd dus ik wil gewoon rechter op zitten.

Ik ben 1,95m en ga sowieso denk al naar een frame maatje kleiner. (wat bij Trek gek genoeg gelijk 19.5 inch is)

Budget <1000 euro

Wat ik zelf als weet is sowieso de cube LTD modellen laten staan (deze zitten nog 'sportiever'/voorover)
Bij de betere fietszaken kun je (geen eigen ervaring) de ideale mate voor de fiets laten op- en aanmeten. Ik neem aan dat je dan ook kan aangeven dat je een wat minder sportieve zit wil.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Die 'ideale' heb ik destijds al laten aanmeten maar dat is dus te sportief.
Destijds gign ik dus voor die trek en 20.5 inch had ideaal geweest maar die maakt trek dus niet :P
Nu zou ik dus alsnog naar een fietsenzaak kunnen om me te laten adviseren maar dat heeft ook weer z'n prijs (ik ben niet zo ruim in het budget en wil dus wel echt een goede deal).

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenSample op 20-11-2011 14:12 ]

• MBV
  • Laatst online: 15:09
waarom zet je er niet gewoon een andere stuurpen en eventueel een riser-bar op?

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
In de veronderstelling dat ik actief zou deelnemen in het topic en de OP zou bijhouden is mij dat het eerste jaar gelukt. Nu ben ik echter veel minder op GoT en krijg ik af en toe nog wel eens een verzoek tot aanpassing. Wie wil deze nobele taak mede op zich nemen? Reacties graag via DM aangezien ik nauwelijks meer mee lees.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
[...]

Sorry hoor, maar houd gewoon rekening met iedereen. Of je nou wat harder of langzamer fietst.

link
Other Mountain Bikers They Meet
Pass with care. Announce yourself. The rider heading uphill, even though they are going slower, always has the right of way (though they often yield it to a fast downhiller.) The group with children has right of way. Next, the larger group has right of way. Last, the group with the most rigid frames has right of way! (You might have to stop and count to achieve this level of etiquette!)
Helemaal mee eens met bovenstaande. De basis is gelegd in de etiquette in het verkeer in landen met veel bergen.
Ga maar na, het kost nauwelijks energie om naar beneden te gaan, maar veel meer energie om naar boven te gaan. Sommige stukken moet je zelfs lopen als je bent stilgevallen. Dan is je uitdaging toch weg!?

Ik mis echter het hoofstukje dieren, maar die mogen wat mij betreft, ondanks verschil in leeftijd en volwassenheid, toch ook behandeld worden als kinderen: geef ze de ruimte. Ze maken immers onverwachte bewegingen.
T-Rhidon schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:54:
Ik zweet me meestal kapot tijdens het fietsen. Zelfs in dit jaargetijde (6 graden) heb ik meer dan genoeg aan een trui met zomerse windstopper of t-shirt + longsleeve en zomerse windstopper. Doordat de rest van mijn lichaam goed op temperatuur is, blijven mijn onbedekte handen ook prima op temperatuur. Sterker nog, dit is voor mijn lichaam een mooie plek om wat warmte kwijt te raken.
Verder is het wellicht ook interessant om te kijken naar de rest van je kleding, met name je broek. Is deze warm genoeg? Als je je onderbenen bloot laat, dan is het in mijn optiek nogal logisch dat je voeten ook koud blijven. Je lichaam stopt of verminderd de doorbloeding als een lichaamsdeel koud is, dit om te voorkomen dat er te veel ichaamswarmte verloren gaat.
Wat ik niet met zekerheid durf te zeggen, fiets je veel? Wellicht is je algehele doorbloeding minder dan bij een ander persoon. Ik ben geen extreme sporter of beweger in mijn ogen, maar mijn doorbloeding schijnt wel goed te zijn. Pas als het vriest ga ik vaak pas nadenken of ik handschoenen nodig heb of niet. En bij 1-2 graden onder nul is het veelal nog luxe. Zodra ik ga zweten kan het wel omslaan, omdat natte handschoenen wel sneller warmte verliezen en de kou doorlaten. Handschoenen dragen werkt bij mij dus averechts!

[ Voor 39% gewijzigd door jules op 14-12-2011 12:39 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Roet
  • Laatst online: 20:23
Dat is bij iedereen anders denk ik. Ik heb bijvoorbeeld bij temperaturen onder de 20C het liefst al beenstukken aan, en onder de 10 heb ik nu een lange broek met windstopper en een winterjersey met windstopper. En uiteraard handschoenen.

Wat hij kan proberen is om wat aluminiumfolie onder zijn zool te leggen, zoals hier al eerder is geadviseerd. De kou komt waarschijnlijk van onderen. Ik draag Craft wintersokken, die bevallen me erg goed omdat die bij de zool een ander, dikker materiaal hebben waardoor de warmte van onder wordt beperkt. Dat scheelde bij mij enorm. Maar iedereen is anders dus het beste is volgens mij gewoon wat van dit soort tips proberen en kijken wat goed werkt voor jou. Er is geen perfecte oplossing die voor iedereen werkt.

• pjlgt
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://lp1.pinkbike.org/p4pb7500607/p4pb7500607.jpg

Hier ook meer ff showen. 8) Hopelijk morgen beetje normaal weer, dan het eerste rondje doen. Voorspellingen zijn wat minder, maar zolang het niet regent op het moment van vertrek dan hoor je me niet klagen.

• willy1986
  • Niet online
Nice! Een 29er en star! :)

Rij je met gripshift 2x 9 ? Of zijn het 2x10 gemodificeerde gripshifters?

• pjlgt
  • Niet online
2x9. XT crank met 36/22 en een 11-34 cassette. Gebruik wel gewoon een 2x10 voor derailleur. Werkt prima. Staat nog wel een volledige switch naar 2x10 in de planning, maar die gripshifters komen pas begin volgend jaar van Sram, dus nog even geduid hebben.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

En niet die lelijke dikke Niner starre vork! Plus punten!

• dnhelle
Mooie Niner! Alleen jammer dat het wel een negen in een dozijn-fiets aan 't worden is, je ziet 'm echt heel veel..

• pjlgt
  • Niet online
Ach ja, zolang er niet nog iemand anders in de groep/vereniging op fietst dan vind ik het al prima ;)

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Hier in België heb ik 'm nog nooit gespot... Dus.. ;)

Vandaag ook een leuk tochtje gedaan, 3u 73km. Toch heel wat modder :)

Klik: .joeri. !

• TheLemon

TheLemon

Afgelopen weekend was ik weer eens in Landgraaf met de MTB. Ik heb routes 1&2 weer gereden sinds lang en voor het eerst de nieuwe afdaling van de Wilhelmina berg gedaan daar. Wat is die extreem vet! Ze hebben daar een soort quarterpipe/kombochten aangelegd die gedeeltelijk ook weer omhoog slingeren tegen de berg op, waardoor je echt het gevoel van een achtbaan krijgt.
Helaas nog wel een paar schuivertjes gemaakt, maar mijn techniek is nog niet enorm goed. Daarnaast was het ERG blubberig en die Limburgse klei is erg glad, dus dat hielp ook niet mee. Ik heb ook het idee dat ik op die routes best een fully met wat betere vork ook zou kunnen gebruiken, maar goed, eerst maar eens zelf beter worden.

Met de nieuwe lus 4 (die ik nog niet gecheckt heb) hebben ze meer dan 70km aan routes liggen rondom Snowworld/Megaland, het is best de moeite om daar een keer te overnachten en alles te rijden in 2 dagen voor als je een leuk MTB weekend (relatief) in de buurt wilt doen.

edit:
Net ff de Garmin logs bekeken en ik zie dat er een stukkie afdaling van bijna -50% in zit! Klimmen tot zo'n 30-35% is ook niet mis natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door TheLemon op 27-12-2011 22:14 ]

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-11 12:31
Hoi MTB liefhebbers,

Ook mijn MTB maar even laten zien 3 jaar geleden gekocht op internet, de vorige eigenaar had de fiets bij presto in de harlemmerstraat gekocht, en wordt veel gebruikt voor woon-werk verkeer.
Het is een oud model Gary Fisher, maar afgemonteerd door vorige eigenaar met shimana Xt deore tevens zijn de voorvork en achtervork ook niet standaard.
Voorvork is van VOTEC en de achtervork van het mijn onbekende merk sportradtechnik.

Na veelvuldig gebruik wordt het nu tijd voor een grote onderhoudsbeurt.
De sterwielen, nadat de achtervelg geknapt was, vervangen door spaakwielen overgezet van mijn oude gazelle ;) .
De voorvork is lek/leeg en de ketting, tandwielen, trappers en remmen zijn alle toe aan vernieuwing.

Nu is natuurlijk mijn vraag daar ik dit alles niet zelf kan doen is het de moeite waard om deze naar een fietszaak te brengen en volledig te "restaureren" .
Wil in het nieuwejaar op zoek naar fietsclub/fietsmaatje voor in Amsterdam en omstreken en dus ook wat meer voor de sport gebruiken.

groet

Vincent

Afbeeldingslocatie: http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/403078_10150420460346685_702156684_8631351_517022771_n.jpg

• maartend
VinnyAMS schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:51:

Nu is natuurlijk mijn vraag daar ik dit alles niet zelf kan doen is het de moeite waard om deze naar een fietszaak te brengen en volledig te "restaureren" .

groet

[afbeelding]
- andere aanschaffen. Voor de prijs van het opknappen heb je een hele mooie, leuke, lichte en betere MTB
- groeten is niet nodig hier

• willy1986
  • Niet online
+1 voor maartend

Dat model is bijna vintage ;-) Ik zou ook een nieuwe mtb kopen.

• maartend
Oja, bewaar wel dat frame. Hang het aan de muur of geef het weg aan een mtb-verzamelaar.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-11 08:56

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Of maak er een SS-project van :D

If it aint fixed, it's broken.

• maartend
Vet. full-susser als SS.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Stuur die vork maar naar mij :)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ben nu m'n trek uit 2006 model 6500 uit elkaar aan het halen en aan het opbouwen op het frame van m'n pa (zelfde fiets maar dan 19.5 inch), m'n pa heeft een andere fiets en gaat mijne (het grote frame 21.5 inch) als strandfiets gebruiken.

Dit helpt hopelijk bij m'n rugklachten/onderkant van bovenbeen klachten gezien dit frame korter (had als ik op zijn fiets reed minder klachten) is en mijn vork ook nog eens iets langer is -> stuur nog iets hoger dan toen m'n pa's eigen vork er onder zat. Voor m'n Pa maakt het formaat niet uit, het enige nadeel is dat m'n pa's frame meer beschadigingen heeft en veel meer gebruikt is.

Nu vraag ik me af hé:
Het frame heeft een paar plekken waar de lak weg is, voornamelijk het bovenste stuk achtervork aan de zijkanten, hier heeft een spatbord gezeten (komt nu niets meer op). Is het voor de duurzaamheid aan te raden dit te schuren blanke lak er over? Naar mijn mening is dit niet nodig gezien het aluminium is waardoor het inprincipe niet doorroest. Ik gebruik dat ding overigens ook op 't strand.

Verder moet ik ook nieuwe rem en derailleur kabels, kan ik deze ook gewoon met een huis tuin en keuken kniptang knippen of is z'n kabel kniptang echt belangrijk? Op het eind doe ik uiteraard van die soort hulsjes, hoe 'sla' je die dicht overigens?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-11 11:09
aluminium roest inderdaad niet verder als er eenmaal een roestlaagje op zit. ik zou het denk ik zo laten. afgelopen week toevallig mijn normale fiets met stalen frame onder handen genomen en daarbij wel opgeschuurd en in blanke lak gezet.

ook een remkabel vervangen, ik heb die hulsjes vastgeknepen met het stukje om kabelschoentjes dicht te knijpen van mijn leatherman charge tti. is ongeveer hetzelfde formaat, hulsjes zitten nu vast en alles past nog prima en loopt soepel.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@GH45T: als je de kabelhoedjes moet vast knijpen heb je de verkeerde maat (5mm ipv 4mm). Waarom haal je niet gewoon nieuwe bij de LBS, die dingen kosten niet de wereld.

@GoldenSample: Alu roest niet verder, maar als je in een zout rijke omgeving fietst dan zou ik er toch wat lak op spuiten anders corrodeert het alsnog en zal langzaam alle lak er af vallen. Nog maar niet te spreken over de schade aan het alu. Derailleur kabels knip ik ook altijd met een normal tang, het kost wel meer kracht maar het gaat net zo goed. Naderhand wel zorgen dat de kabels weer rond worden, je knijpt het uiteinde nl nogal plat met een normale tang.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mja daar twijfel ik dus over of de rest van de lak er ook daadwerkelijk afvalt gezien lak eigenlijk als enige de boel afsluit en dat bij het laagje aluminium corrosie het zelfde is.
Denk dat ik het voorlopig zo laat maar het in de gaten houd. Bij eerdere beschadigingen had ik niet echt het idee dat dit erger/groter werd.

• GH45T
  • Laatst online: 11-11 11:09
zonoskar schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 14:58:
@GH45T: als je de kabelhoedjes moet vast knijpen heb je de verkeerde maat (5mm ipv 4mm). Waarom haal je niet gewoon nieuwe bij de LBS, die dingen kosten niet de wereld.
Had ik juist hier bij de LBS gehaald. Hoedjes pastten ook goed en vielen er niet zomaar af, maar ik vond het toch beter om ze nog even extra vast te zetten.

• willy1986
  • Niet online
@goldersample: licht schuren en blanke lak erover ivm zout water.

Wat zijn jullie km standen van 2011? In december heb ik 418 km gereden op de mtb. Totaal heb ik nu 2200 km op de Paragon gefietst. Ik ben afgestapt van de vaste routes in de omgeving Utrecht vanwege de slechte staat ervan en ik rij nu voornamelijk in het bosgebied van Austerlitz waar de paden een stuk droger zijn. En de single tracks op het landgoed Bornia zijn erg leuk om te rijden.

• TheLemon

TheLemon

Goede tip, dank je. Austerlitz is vrij toegankelijk, maar mag je bij Bornia ook fietsen officiëel?

Andere vraag: heeft er iemand ervaring met het servicen van Rock Shox vorken? Waar kun je een nieuw setje O-ringen kopen en zijn er goedkopere alternatieven voor die 'speciale' Rock Shox olie en smeervet?

• willy1986
  • Niet online
Aanstaande zaterdag is er een toertocht in Soest. Vorige toertochten bevielen mij ook goed. Misschien ook iets voor jou TheLemon?

• .joeri.
Hier 11.077,5km gedaan in 2011 (waarvan 156,5km gezwommen, 1638km gelopen en 9293km werkelijk op de fiets gezeten).

Morgen weer een stukje MTB'en, met een paar fietsmaten naar Kortenberg.

• KhaZ
  • Laatst online: 23:58
willy1986 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:22:
Aanstaande zaterdag is er een toertocht in Soest. Vorige toertochten bevielen mij ook goed. Misschien ook iets voor jou TheLemon?
Ik denk erover om morgen te gaan (al jaren niet meer gefietst), beginpunt is een paar honderd meter bij m'n appartementje vandaan!

Fiets is in orde, ik vind de weersverwachting alleen erg tegenvallen..

Denk wel dat ik er ben.

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17
Vorig jaar (oh, 2 jaar geleden alweer ;) ) vroeg ik in dit topic welke fiets voor mij als beginner geschikt was. Een fiets kopen is er toen niet van gekomen, maar nu wil ik er toch echt een ;)

Het budget is omhoog gegaan en ik ben ondertussen gaan kijken bij een aantal fietsenzaken, en ik zou jullie mening graag horen :)

Bij zaak 1 werd een Trek 4500 voorgesteld als ideale beginnersbike, bij zaak 2 een Cube Analog Disc. De Cube heeft een iets hogere adviesprijs, maar dat wordt gecompenseerd door 10% korting te besteden aan accessoires (oftewel een helm). Volgens mij kan ik met beide fietsen als beginner wel vooruit?

Zelf kwam ik nog de Cube Analog 29 tegen, is een 29er iets voor een beginner?

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ik zou persoonlijk een iets beter afgemonteerde fiets nemen dan die Trek 4500, zodat toch ook je voorderailleur minimaal Deore is, hoeveel wil je er aan uitgeven?

Verder bedenk ook goed in wat voor houding je op je fiets zit. Ik zelf heb snel last van m'n rug dus had als ik nu een fiets had gekocht een wat rechter zittend model gepakt. Geloof dat bij Cube de LTD (weet ik niet zeker hoor!) modellen wat sportiever (meer voorovergebogen) zitten dan de niet LTD modellen

Verder kan ik je de tip geven: kijk snel rond voor overjarige modellen, scheelt veel geld en ook daar kun je (vaak wat minder) op onderhandelen.

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 09-01-2012 16:14 ]

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17
GoldenSample schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:13:
Ik zou persoonlijk een iets beter afgemonteerde fiets nemen dan die Trek 4500, zodat toch ook je voorderailleur minimaal Deore is, hoeveel wil je er aan uitgeven?
Ik vind € 650,- al een aardig bedrag, inclusief € 100 aan kleding kom ik dan aan € 750 en dat wilde ik liever niet heel veel hoger laten oplopen :)
Verder bedenk ook goed in wat voor houding je op je fiets zit. Ik zelf heb snel last van m'n rug dus had als ik nu een fiets had gekocht een wat rechter zittend model gepakt. Geloof dat bij Cube de LTD (weet ik niet zeker hoor!) modellen wat sportiever (meer voorovergebogen) zitten dan de niet LTD modellen
Zaak 2 (van de Cube) zou me compleet opmeten om de fiets goed af te stellen.
Verder kan ik je de tip geven: kijk snel rond voor overjarige modellen, scheelt veel geld en ook daar kun je (vaak wat minder) op onderhandelen.
Goede inderdaad :) Ik had al even snel op internet gespeurd maar kon zo snel niks vinden, maar zeker de moeite waard om eens verder in te duiken.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:02
Gisteren 80 (koude) km's op de race, nu training op de MTB, zal ook wel weer koud zijn ;)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• willy1986
  • Niet online
Volgend weekend weer veel korting bij Rijwielpaleis Bilthoven op alle overjarige modellen race en mtb, kleding en helmen etc.

http://www.rijwielpaleis.nl/2012-prijsafdaling.asp

Vorig jaar heb ik een racefiets gekocht voor een mooie prijs :9

• Tjebakka

Tjebakka

Dik 40 gefietst op de MTB. Was de eerste keer voor mij dit jaar maar ging echt geweldig! Meegegaan op trainingsrondje van de Zuidlaarder wielervereniging de Dobberieders. Die hebben net een nieuw parcours aangelegd, mooi stukje.

Kreeg alleen op het laatst last van chainsuck, dus straks maar eens even kijken of mijn tandwielen niet versleten zijn. Morgen een flink stuk op de racefiets hoop ik :)

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb vanmiddag ook een mooi rondje gemaakt over en langs de Holterberg. Opvallend weinig mountainbikers, minder dan ik had verwacht met dat prachtige weer. Wel redelijk wat wielrenners gezien, ook daarvoor was het top weer door de lage windsnelheid.

Uiteindelijk 60 km's op de teller gezet met voor Nederlandse begrippen redelijk wat hoogtemeters (305m). De paden waren drassiger dan ik had verwacht op sommige stukken, de vorige keer dat ik op de Holterberg was had het gevroren en kon ik met de wielen het ijs openbreken (=cool!). Nu lekker door de blubber geploegd, waar de klikpedalen goed van pas komen. Met een beetje goede balans op je fiets kun je jezelf nog vanuit stilstand vlot trekken.

Ik ben nog wel een keer hard onderuit gegaan, maar gelukkig zeer zacht gevallen. Was een bospaadje dat officieel geen fietspad was, had iemand houten planken midden in de blubber gelegd. Die zag ik niet met een snelheid van 25 km/u, dus over dwars over de plank weggegleden en daar lig je dan. Gelukkig gleed ik mooi door, dus ik kwam achter de plassen terecht i.p.v erin.

Verder één keertje bijna verrast door wat gladde wortels, maar nog op tijd kunnen herstellen. De plaatjes en stats:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/fietsen/mountainbiken-vies3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/fietsen/mountainbiken-vies.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/fietsen/mountainbiken-28-01-2012.jpg

Goud is geen geld

• willy1986
  • Niet online
Fiets jij met je hakken naar binnen gericht? Gezien de slijtage aan je crank. Even aandacht besteden aan je traptechniek/voethouding en je schoenplaatjes/pedalen controleren.

• Tjebakka

Tjebakka

willy1986 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 17:58:
Fiets jij met je hakken naar binnen gericht? Gezien de slijtage aan je crank. Even aandacht besteden aan je traptechniek/voethouding en je schoenplaatjes/pedalen controleren.
Is dat niet gewoon een decal? :P Knap als jij slijtage op die foto kunt zien ;)

• willy1986
  • Niet online
Bakkert schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 18:31:
[...]

Is dat niet gewoon een decal? :P Knap als jij slijtage op die foto kunt zien ;)
scherp. Dan heeft de linkervoet wel een gekke plek op de overschoen.

• Tjebakka

Tjebakka

willy1986 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 18:56:
[...]

scherp. Dan heeft de linkervoet wel een gekke plek op de overschoen.
Voor hoeveel gaan we wedden dan? :+

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Ik zit er aan te denken een Camelbak te kopen. De enige harde eis is dat er een losse waterzak van 3L in moet zitten. Ik zie genoeg kleinere tassen, leuk voor een middagje, maar ik probeer te bedenken of een grotere tas misschien een goed idee is. Eentje waar naast water, ook nog wat kleine spullen, zoals een broek/sneakers/shirt in kan, zodat ik een avondje naar familie kan, of om de tas ook als gewone rugzak met waterzak dienst kan doen voor wandelingen tijdens vakanties.

Opties zijn bijvoorbeeld de
* Camelbak Charge 450 met 12,5L capaciteit en een gewicht van slechts 450g (bron)
* Camelbak M.U.L.E. met 12,5L capaciteit en een gewicht an 670gram (bron)
* 2011 of 2012 Camelbak H.A.W.G. Beide versies hebben volgens de officiële specs een gegeven inhoud van 23L, maar omgerekend van cubic inches heeft de 2012 slechts 20L inhoud (alhoewel dat voor mij weinig uit zal maken). Gewicht: 770g (bron)
* Camelbak The Capo met 14L capaciteit en een gewicht van 750g (bron)

Budget ~€75.

Zijn er hier mensen met ervaring met deze tassen? Wat raden jullie aan?

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mei schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 21:31:
Ik zit er aan te denken een Camelbak te kopen. De enige harde eis is dat er een losse waterzak van 3L in moet zitten. Ik zie genoeg kleinere tassen, leuk voor een middagje, maar ik probeer te bedenken of een grotere tas misschien een goed idee is. Eentje waar naast water, ook nog wat kleine spullen, zoals een broek/sneakers/shirt in kan, zodat ik een avondje naar familie kan, of om de tas ook als gewone rugzak met waterzak dienst kan doen voor wandelingen tijdens vakanties.

Opties zijn bijvoorbeeld de
* Camelbak Charge 450 met 12,5L capaciteit en een gewicht van slechts 450g (bron)
* Camelbak M.U.L.E. met 12,5L capaciteit en een gewicht an 670gram (bron)
* 2011 of 2012 Camelbak H.A.W.G. Beide versies hebben volgens de officiële specs een gegeven inhoud van 23L, maar omgerekend van cubic inches heeft de 2012 slechts 20L inhoud (alhoewel dat voor mij weinig uit zal maken). Gewicht: 770g (bron)
* Camelbak The Capo met 14L capaciteit en een gewicht van 750g (bron)

Budget ~€75.

Zijn er hier mensen met ervaring met deze tassen? Wat raden jullie aan?
Ik heb een tijdje zo'n camelbak gehad, was een van hun militaire versies.
Ervaring qua waterzak: zorg iig dat je er eentje hebt met de grote opening om te vullen. Dan kun je hem via datzelfde gat ook makkelijk schoon maken.
Wat het "tas" gedeelte betreft kan ik je niet echt helpen, dat is meer persoonlijke voorkeur voor grootte/vorm. maar camelbak maakt degelijk spul.
(Ohja, en de eerste paar keer smaakt het water naar plastic :P)

• Mei

Mei

De rugzakken die ik in mijn vorige post genoemd heb, hebben allemaal een 3L Antidote-waterzak. Dat is Camelbaks nieuwste, grootste waterzak. Hij is het dunst, grootste opening, blah blah blah. :+

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:44
Net ff lekker rustig rondje gereden van ongeveer 30km, op de nuchtere maag :) Met een stel veteranen meegeweest, die gaan helemaal stuk terwijl ik relatief makkelijk meekom :) was alleen een beetje koud aan de tenen zonder overschoenen. Nu eerst maar eens ontdooien :D

De wijzen komen uit het Oosten!

• Roet
Mei schreef op zondag 29 januari 2012 @ 00:19:
De rugzakken die ik in mijn vorige post genoemd heb, hebben allemaal een 3L Antidote-waterzak. Dat is Camelbaks nieuwste, grootste waterzak. Hij is het dunst, grootste opening, blah blah blah. :+
Ik heb zelf 2 Camelbaks, eentje zonder Antidote (FairFax) en eentje met Antidote (Charge 450).

Eerst wilde ik mezelf een M.U.L.E LightWeight aanschaffen maar die was lastig te krijgen. Toen de Charge 450 uitkwam wist ik eigenlijk meteen dat dit hem moest zijn. Hij bevalt me zeer goed, heb hem gisteren nog 3 uur op mijn rug gehad. Het enige wat hij naar mijn mening mist, is een geïntegreerde raincover. Die heb ik nu los bij me. Voordeel is wel dat ik de raincover in de zomer niet mee hoef te nemen natuurlijk.

Het grote verschil tussen de M.U.L.E en de Charge is het rugpaneel. Bij de Charge is het van soepel materiaal dat aardig dicht tegen je rug aan zit, de padding is niet heel dik zoals die bij de M.U.L.E. Daar zijn het grote, iets stuggere pads die de tas echt van je rug af houden en zorgen ervoor dat de tas wat meer zijn vorm behoudt tijdens het rijden. Het is maar net wat je aanstaat in dat opzicht: Een lichter gewicht en een tas die zicht vormt terwijl je fietst, of een tas met een rugpad die wat meer ventileert en wat stugger is. Stugger moet je trouwens niet negatief zien, het is gewoon anders.

Wat ik wel heb gemerkt is dat de Antidote precies de 3 grootste minpunten van het oude reservoir wegneemt:
  • De grote schroefdop gaat een stuk makkelijker vast/los;
  • De slang kan je losklikken van het reservoir;
  • Het reservoir heeft een naad in het midden die ervoor zorgt dat de zak niet rond wordt maar plat blijft en zo het gewicht over je rug verdeelt.
Ik zou beide tassen even passen en een keertje voorover bukken/je rug draaien en kijken welke tas je het fijnste daarop vindt reageren. Qua opslag/indeling zijn de Charge en de M.U.L.E namelijk vrijwel identiek. De H.A.W.G heb ik geen ervaring mee, maar lijkt op een grotere M.U.L.E. De Capo lijkt me niet echt een handige tas om eerlijk te zijn, veel features die downhill specifiek zijn.

• Mei

Mei

We hebben hier in de buurt volgens mij geen winkels zitten die Camelbaks verkopen, of althans deze modellen. Bever heeft de MULE wel in het assortiment, maar niet in de winkel in mijn woonplaats, plus dat die €40 duurder zijn dan als ik de tas online bij een Duitse webshop bestel :/

Wat zou je ongeveer in een Charge/MULE mee kunnen nemen? Zouden daar een paar All Stars, een spijkerbroek en een shirt bij in passen?

• Roet
Mei schreef op zondag 29 januari 2012 @ 12:12:
We hebben hier in de buurt volgens mij geen winkels zitten die Camelbaks verkopen, of althans deze modellen. Bever heeft de MULE wel in het assortiment, maar niet in de winkel in mijn woonplaats, plus dat die €40 duurder zijn dan als ik de tas online bij een Duitse webshop bestel :/

Wat zou je ongeveer in een Charge/MULE mee kunnen nemen? Zouden daar een paar All Stars, een spijkerbroek en een shirt bij in passen?
Ja ik heb de mijne blind bij Futurumshop gekocht, daar zijn ze ook af en toe in de aanbieding en zijn ze sowieso altijd scherp geprijsd. Ik ga sowieso alleen naar grote winkels (12GO Biking, Hopmans) om dat soort spullen in het echt te bekijken en/of kopen. Kijken in de winkel en online kopen doe ik eigenlijk niet aan, dat vind ik niet zo netjes.

De tas hangt in ieder geval in Waddinxveen, waar hij €85 kost.

Ik kan eventueel ook wel foto's voor je maken met een paar schoenen + broek en shirt erin? Dan kan je zien hoe dat past. Echt veel ruimte is er namelijk niet over en misschien wil je dat wel? Misschien beter om dat dan verder over DM te doen.

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Gents,
Ik zit er aan te denken een 29er te kopen, maar mijn frame-maat (19+) zit precies tussen de beschikbare maten in (18.5 en 20). Moet ik dan de iets te grote kopen of de iets te kleine? Iemand een mening hierover?

• maartend
Baldertt schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 19:46:
Gents,
Ik zit er aan te denken een 29er te kopen, maar mijn frame-maat (19+) zit precies tussen de beschikbare maten in (18.5 en 20). Moet ik dan de iets te grote kopen of de iets te kleine? Iemand een mening hierover?
Iets te klein. Kun je dan opvangen met zadel- en stuurpen. Of hij zou maar net een heel klein stukje te groot oeten zijn, dan die. Maar in eerste instantie voor iets te klein.
Denk ik.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Baldertt schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 19:46:
Gents,
Je moet eigenlijk kijken naar de 'virtueel horizontale' bovenbuis lengte. Een frame maat zegt niet zo veel. Zoek even op (of meet het) wat je bovenbuis is en vergelijk dat met de specs van het nieuwe frame.

• NoepZor
Vanochtend stond er een toertocht over de Holterberg gepland, maar deze is afgelast :p ik had voor de afgelasting ook al mijn twijfels of ik zou gaan of niet. Echter als je kijkt dat de gemiddelde temperatuur in Twente momenteel nog op zo'n -13 graden ligt is dat geen pretje om te fietsen. Daarnaast is alles vermoedelijk hard bevroren of er ligt sneeuw/ijs. Niet de meest veilige omstandigheden.

• DJTimo
Als je de banden er een beetje op aanpast en de sneeuw is relatief vers en niet tè veel verijst is het nog best cool om door de sneeuw te rijden. Ik heb het vorig jaar een keer gedaan bij Drunen, was toen -3 ofzo. Kijk, je hoeft inderdaad niet te proberen om je ronderecord te verbeteren, maar het is wel een hele leuke manier van mountainbiken. Moet ik wel zeggen dat -13 erg koud is ja en zeer goede kleding vereist. Dikke laag icebreaker onder je fietskleding en dan moet het lukken. :D

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

DJTimo schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 10:31:
Als je de banden er een beetje op aanpast en de sneeuw is relatief vers en niet tè veel verijst is het nog best cool om door de sneeuw te rijden. Ik heb het vorig jaar een keer gedaan bij Drunen, was toen -3 ofzo. Kijk, je hoeft inderdaad niet te proberen om je ronderecord te verbeteren, maar het is wel een hele leuke manier van mountainbiken. Moet ik wel zeggen dat -13 erg koud is ja en zeer goede kleding vereist. Dikke laag icebreaker onder je fietskleding en dan moet het lukken. :D
Het probleem is dat hier vrij weinig sneeuw ligt en dat door de vorst de ondergrond één grote rotspartij wordt. De geulen van bandensporen zijn knetterhard en geven niks mee, waardoor de kans veel groter is dat je ondersteboven kukelt. Wat wel weer heel erg leuk is met dit weer is het ijs kapotrijden, maar misschien is het daar nu al te dik voor.

Goud is geen geld

• NoepZor
Plus dat als je een toertocht organiseert het niet verantwoord is om met zoveel mensen tegelijk over zo'n parcours te rijden. Alleen of met een paar man zou wel kunnen, maar het is mij te koud :) rond het vriespunt is niet zo erg, maar -15 is toch letterlijk een graadje erger.

• DJTimo
Check, een toertocht is al snel te druk met deze omstandigheden.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Echt prachtig weer, ik heb zojuist nog ruim een uur gefietst hier in de omgeving. Beetje door het bos en over de motorcrossbaan, echt genieten met dit weer. Ik had schoenen met overschoenen aan, dikke handschoenen, twee thermo shirts met mouw en een winddicht winterjack. Muts in plaats van helm en gaan met die banaan. Door de driekwartsbroek had ik eerst wel koude knieën, daarna kreeg ik koude vingers. Nu zit ik weer thuis en zijn alleen mijn voeten nog koud, grappig. :P

Goud is geen geld

• Roet
Net bij de fietsenmaker geweest om mijn huidige Cube LTD aan te bieden ter reparatie. Vrees toch dat de nieuwe fiets een 29er Reaction gaat worden. Prijs/kwaliteit-technisch gezien is het gewoon een topfiets. Heb best wat meer geld over voor wat exotischer, maar dat word me denk ik toch te gek helaas. Het is crisis he, dat wordt mijn excuus om toch Cube te kopen vrees ik :P.

• Tjebakka

Tjebakka

Morgen weer mountainbiken. Weer is lekker, dus ik denk dat het een goede 50 kilometer gaat worden door het Drentsche landschap. Moet alleen nog even kijken naar de tanden op m'n middenblad en de vijl hanteren. Laatste keer last van chainsuck. Nieuw blad kopen doe ik na het seizoen wel.

EDIT: Na 20 meter meteen weer een vastlopende ketting. Blijkbaar toch iets niet goed. Ik ga douchen en ontbijten en de fiets maar naar de LBS. ;(

[ Voor 20% gewijzigd door Tjebakka op 18-02-2012 09:29 ]

• .joeri.
Vandaag ook weer een MTB ritje gedaan. Kracht, snelheid, uithouding en techniek zitten goed. Nu stilaan wat interval trainen, en dan komen er weer enkele leuke wedstrijdjes aan!

Vandaag een drie uurtjes gereden in het Bloso domein van Hofstade, mooi parcourtje, werd tot over een aantal jaar geleden Wereldbeker & Belgisch kampioenschap cyclocross gereden.

• dnhelle
Tjebakka schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:05:
Morgen weer mountainbiken. Weer is lekker, dus ik denk dat het een goede 50 kilometer gaat worden door het Drentsche landschap. Moet alleen nog even kijken naar de tanden op m'n middenblad en de vijl hanteren. Laatste keer last van chainsuck. Nieuw blad kopen doe ik na het seizoen wel.

EDIT: Na 20 meter meteen weer een vastlopende ketting. Blijkbaar toch iets niet goed. Ik ga douchen en ontbijten en de fiets maar naar de LBS. ;(
Of gewoon zelf fixen?

Vandaag ook de kop er vanaf gereden. Eindelijk weer eens droog, maar wel lekker 30km tech-trails gereden.
Ook omdat de conditie nog ruk was :P

• HawVer
  • Laatst online: 08-11 21:12
Afgelopen zaterdag twee keer rondje Zwolle gereden. Is een rondje met wat leuke stijgingen en dalingen. Single track, ondergrond was wat moddering verder goed onderhouden. Route is 3 km en dus een leuk rondje om een keer op een avond te doen.

http://hawvie.deviantart.com/

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb op 29 februari een nieuwe mountainbike gekocht, de Bulls Copperhead 29 Plus. Deze vervangt mijn Copperhead 2 met 26'' wielen en Rock Shox Tora vork uit juni 2010. Op die fiets heb ik in iets meer dan anderhalf jaar tijd bijna 12.000 kilometer afgelegd, dus ik vond het wel weer eens tijd voor wat anders..

Plaatjes: Bulls Copperhead 29 Plus

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/copperhead29plus/img_0885.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/copperhead29plus/img_0876.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/copperhead29plus/img_0877.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/copperhead29plus/img_0890.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/copperhead29plus/img_0892.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/copperhead29plus/img_0897.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/copperhead29plus/img_0899.jpg

Specs:
- Shimano Deore XT set met 3x10 versnellingen
- Formula 2012 RX 180 mm remschijven voor en achter
- Rock Shox Reba RL vork
- Aluminium triple-butted frame
- 29'' Schwalbe Nobby Nic front en Racing Ralph achter

Ik heb er nu 120 kilometers mee gefietst, zowel lange stukken op asfalt alsook technische stukken in het bos met steile hellingen en smalle paadjes. Conclusie: een beest van een fiets, echt fantastisch goed! Rijdt zeer soepel en comfortabel op de weg, het lijkt wel een toerfiets met die grote banden. De snelheid is ook wat hoger, zowel het gemiddelde op asfalt als offroad, door de grotere wielen verlies je veel minder snelheid over hobbelige zandpaden en heb je meer stabiliteit bij afdalingen. Klimmen gaat verbazingwekkend goed, zo lang je maar een tandje extra terugschakelt t.o.v. een 26'' mountainbike. Ik had er minder van verwacht bij bepaalde klimmetjes die ik op de oude 26'' mountainbike net kon halen.

Versnellen vanaf stilstand gaat ook uitstekend, de extra massa in de wielen verneem ik nauwelijks. De topsnelheid is echter niet hoger dan van mijn oude 26'' fiets, maar dat kan ook met de gearing te maken hebben. De Copperhead 29 Plus is over het algemeen vrij licht afgesteld in de versnellingen en biedt je weinig speelruimte boven de 50 km/u. In krappe bochten is de 29er iets minder direct dan een 26er, maar op alle vlakken is deze fiets echt koning. 8) Past precies bij mijn rijstijl en is echt een 100% aanrader!

De Formula 2012 RX schijfremmen zien er niet alleen goed uit, maar hebben ook serieus veel kracht. Ik moet er nog even aan wennen, deze vereisen een zeer subtiele bediening t.o.v. de aardig ingesleten discs van de vorige mountainbike.

De eerste twee ritten op deze fiets met de Garmin:
- Holterberg (60% asfalt ongeveer)
- Vlakke weg (95% asfalt ongeveer)

[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 05-03-2012 13:03 ]

Goud is geen geld

Pagina: 1 ... 33 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.