HTC Touch HD "Blackstone" Topic - Deel 6 | ||||||||||||||||||||||||
Welkom en Regels | ||||||||||||||||||||||||
Welkom in het HTC Touch HD Topic - Deel 6 ! De HTC Touch HD is HTC's meest recente high-end toestel in de Touch-serie. In dit topic vind je het laatste nieuws over de HD, tips en truucs, veel gebruikte software en veel voorkomende problemen en vragen. Wat je in dit topic uitdrukkelijk niet tegen zult komen, zijn levertijden! Levertijden zijn iets voor in het: HTC Touch HD Levertijden en Abonnementen Topic. Gebruik de zoekfunctie van T.net rechtsbovenin! Wat ik uitdrukkelijk wil vermelden is dat Ontzettend Veel van jouw Vragen, al lang en breed beantwoord zijn, zowel in dit topic, als in het voorgaande! | ||||||||||||||||||||||||
Geschiedenis | ||||||||||||||||||||||||
HTC Touch HD Topic Deel 1 HTC Touch HD Topic Deel 2 HTC Touch HD Topic Deel 3 HTC Touch HD Topic Deel 4 HTC Touch HD Topic Deel 5 | ||||||||||||||||||||||||
HTC Touch HD WinMo 6.5 & Nieuwe Toestellen ROM Updates en Hot-Fixes Specificaties Video Ondersteuning Vergelijkingen Links Reviews Software F.A.Q. | ||||||||||||||||||||||||
Sinds de introductie van de HTC Touch Diamond vliegen Windows Mobile toestellen weer als broodjes over de toonbank. HTC heeft sinds de Diamond een vernieuwende grafische schil om delen van Windows Mobile 6.1 Professional gelegd, die het besturen van het toestel erg veraangenaamt. Deze TouchFlo3D interface biedt de mogelijkheid om gemakkelijk vanuit één hand en met de duim het toestel te bedienen. Alle zaken die de gebruiker direct en gemakkelijk bij de hand wil hebben, is onmiddelijk en snel te bereiken vanuit TouchFlo3D. Waar de HTC Touch Diamond en Pro een 2,8" VGA scherm hadden, beschikt de HTC Touch HD nu over een WVGA scherm van maar liefst 3,8". Daardoor is het toestel natuurlijk wel in formaat toegenomen; de HD is vrijwel even groot als de smartphone van Apple. Een vergelijking met dit toestel is gauw gemaakt, verderop in het topic is daar meer informatie over. | ||||||||||||||||||||||||
Windows Mobile 6.5 en Nieuwe Toestellen | ||||||||||||||||||||||||
In 2009 zal de nieuwe Windows Mobile 6.5 versie verschijnen voor enkele nieuwe toestellen, zoals de Diamond2 en de Pro2. WinMo 6.5 brengt een aantal verbeteringen met zich mee. Zo zal er een nieuw Today-scherm komen, een nieuw schuifmechanisme voor het (un)locken van het scherm, een nieuwe Programma-lanceerder in de vorm van een honinggraat, nieuwe context-menu's et cetera. Windows Mobile 6.5 zal hoogst waarschijnlijk niet officieel uitgebracht worden voor de HTC Touch HD. Via minder legale methoden is WinMo 6.5 wel te installeren. In Barcelona heeft HTC zijn nieuwste toestellen gepresenteerd, te weten de HTC Touch Diamond2 en de HTC Touch Pro2. Hardwarematig verschillen beide toestellen nauwelijks van hun voorlopers en de HD, maar in de software is het nodige veranderd. Deze toestellen beschikken over de nieuwste versie van TouchFlo3D en krijgen een gratis upgrade naar Windows Mobile 6.5. Als je niet bang bent om zelf aan je HD te knutselen, dan kun je de nieuwe TouchFlo3D ook op je HD installeren via een custom rom. Voor besprekingen van de Custom Roms kun je in de tweede post terecht, en meer vergelijkingen kun je hier vinden. | ||||||||||||||||||||||||
ROM Updates en Hot-Fixes | ||||||||||||||||||||||||
Op 7 april 2009 heeft HTC de eerste officiële Rom Update uitgegeven die het toestel naar versie 1.56 brengt. De update is via de site van HTC te downloaden. Huidige Retail Rom Versies in Nederland:
Voor een compleet wereldwijd overzicht kun je hier terecht. Naast het flashen van je ROM, kun je ook het Radio-gedeelte upgraden naar nieuwere versies, waarbij bijvoorbeeld het bereik verbetert, alsmede het accugebruik, of Bluetooth, WLAN en GPS. Een compleet overzicht van Radio-versies, vind je hier. Tot nu toe zijn er vier Hot-Fixes vrijgegeven die enkele kleine probleempjes oplossen: Ruis op het viewfinder-beeld in Camera-modus. Hangend toestel bij snelle invoer op het touchscreen. Knipperen van de bovenste grijze balk. Moelijk middels schuiven de telefoon op te nemen. Deze hotfixes hoef je alleen te installeren als je last hebt van deze problemen. Ze zijn ook meegenomen in de eerste officiële Rom Update. Custom Roms mogen besproken worden in dit Topic, voor meer informatie, zie post twee. | ||||||||||||||||||||||||
Zoals je al kon lezen, beschikt de HTC Touch HD over onder andere een 3,8" groot WVGA scherm. Voor de rest is het toestel hardwarematig goed te vergelijken met de Diamond(2) en de Pro(2). De HD mist echter vrijwel alle fysieke knoppen en kent enkel nog een Volume (+/-) knop en de Power-knop. De rest van de belangrijkste specificaties vind je hieronder:
* HTC's ExtUSB aansluiting is volledig compatible met Mini-USB kabels en aansluitingen. De HTC Touch HD beschikt helaas niet over een TV-Out functie. HTC heeft bewust voor andere hardware gekozen en er is dus géén mogelijkheid om dit via software alsnog toe te voegen. Daarnaast is het momenteel niet mogelijk om geluid via de USB-uitgang te versturen, maar enkel via de standaard 3,5mm aansluiting. | ||||||||||||||||||||||||
De gebruikte Chipset heeft ondersteuning voor hardwarematige versnelling (QTV) van video's in allerlei compressiesoorten. Echter wordt dit standaard niet gebruikt in elke mediaspeler, waaronder de meegeleverde Windows Media Player. De mensen van CorePlayer zijn op dit moment druk bezig om voor QTV volledige ondersteuning te bieden. De huidige 1.3.0 versie biedt slechts beperkte hardwarematige versnelling. Echter is er door enkele gebruikers van de HD opgemerkt dat goed gecodeerde x264 filmpjes in de standaard mediaspeler perfect afspelen, op goede kwaliteit! Doe je dit vanuit de Album-applicatie, dan krijg je er een mooie duim-vriendelijke User Interface bij. Slechts één specifiek formaat is goed te bekijken, dus het omzetten van je videomateriaal is wel vereist. Gebruik makend van een Transcodeer of Codeer programma op je PC, gebruik je de volgende instellingen:
Naast de door gebruikers ontworpen Mp4ForHD en de Blackstone Video Encoder, is er nog meer conversie-software voor het omzetten van je filmpjes naar een bruikbaar formaat. Dit zijn onder andere SUPER, XviD4PSP en Total Video Converter. Het is zelfs mogelijk om met behulp van Badaboom je nVidia grafische kaart dit omrekenwerk te laten doen. | ||||||||||||||||||||||||
Bij de introductie van een nieuwe telefoon wil iedereen natuurlijk weten of deze telefoon een geschikte kandidaat is als opvolger van je huidige telefoon. Maar sommige mensen twijfelen tussen bepaalde modellen om verschillende redenen. Zo is er: Geld, Formaat, Scherm, Bellen, Typen, Foto's, Video's, Beide Maken, Hardware Tobo, Merk, Geheugen, Snelheid, Accu, GPS, Enzovoort. Belangrijke telefoons om te overwegen bij het zoeken van een Touchscreen PocketPC Telefoon zijn:
| ||||||||||||||||||||||||
Makkelijke manier om drie telefoons te schrappen: Heb ik een Fysiek Hardware Keyboard écht nódig Als je deze vraag niet direct met 'Ja' hebt beantwoord, er serieus over twijfelt of er nog nooit over nagedacht hebt, dan kun je de TP, TP2 en de X1 schrappen. De Touch Pro2 is ongeveer de HD met een toetsenbord eraan toegevoegd.
Als je formaat en gewicht belangrijk vindt; de iPhone en de HD zijn nou eenmaal groter dan de Diamond die écht een superkleine smartphone is. Echter lever je in op accuduur, grootte van scherm en uitbreidbaar geheugen. Als je niet zo veel waarde hecht aan al het fancy TF3D gebeuren en genoegen neemt met wat minder, of minder geld te besteden hebt, dan kom je bij de Touch 3G die binnenkort leverbaar zal zijn. Zoek je een goed fototoestel? Dan moet je eigenlijk geen cameratelefoon willen hebben. Maar als het echt moet, dan kun je beter voor de Omnia gaan of ergens anders dan bij HTC kijken. LG en Samsung bieden bijvoorbeeld meer diversiteit en kwaliteit in cameratelefoons. Eigenlijk een ander marktsegment, maar veel mee vergeleken; de iPhone. Wil je geen geklooi met software, niet kunnen kopiëren/plakken, géén aanpassingen hoeven en kunnen maken, een gebruiksvriendelijk toestel met korte accuduur en ben je nogal van de Lifestyle-Hype, dan ga je voor de mobiel van Apple. De nieuwe BlackBerry Storm is evenals de iPhone eigenlijk een ander marktsegment. De BB Storm draait niet op Windows Mobile en dus zul je eerst moeten kiezen tussen het BlackBerry, Apple, Android of Microsoft besturingssysteem. De BlackBerry heeft het nieuwe druk-touchscreen dat je geweldig kunt vinden, of doodvermoeiend. Hoe dan ook, het is echt een ander platform en je zult je er goed in moeten verdiepen om te bekijken of het wat voor je is. Ook nieuw is Android, het besturingssysteem van Google, dat toegespitst is op het gebruik van online diensten van Google, zoals GMail en Maps. Android staat momenteel nog in de kinderschoenen, maar heeft veel potentieel als besturingssysteem voor smartphones. Kiezen voor Android doe je als je veel gebruik wenst te maken van de diensten van Google en niet bang bent voor een nieuw platform. Android laat je liggen als je veel gebruik maakt van Exchange en de software voor WinMo belangrijk vindt. Wil je alles? Conquer the World? Wil je het grootste scherm, een nog groter scherm, je buurmeid imponeren met hoe groot die van jou wel niet is? Een superscherp beeld en een hardstikke mooi scherm? Een standaard groot, maar altijd uit te breiden geheugen, een Windows Mobile toestel die wél aanpassingen behoeft en waar je vrijelijk alle software op kunt installeren, super makkelijk surfen op het internet, video's en foto's makkelijk kunnen bekijken, radio luisteren, misschien in de toekomst zelfs Android kunnen draaien, én een 3,5mm audio-uitgang? Dan zit je bij de HTC Touch HD helemaal goed! Hamvraag: Is het de iPhone-killer Wat zou het nou leuk zijn als hier heel simpel "Ja" of "Nee" stond! Maar het is "Nee," dat antwoord ga ik je niet geven. ![]() Om precies te zijn, de iPhone en de HTC Touch HD zijn (helaas) nog steeds voor verschillende markten. Beiden proberen zich te onderscheiden van andere telefoons, maar de iPhone onderscheidt zich van alle telefoons, de HD slechts ten opzichte van andere Windows Mobile toestellen. Apple heeft prachtige software afgeleverd die nagenoeg vlekkeloos en soepel werkt, maar heeft daar tegenover multi-tasking en thuisgebakken programma's laten vallen. HTC probeert de soepelheid en eenvoud als een schil om WinMo te leggen en is daar voor allerdaagse zaken in geslaagd. Tot zover presteren ze nagenoeg gelijk. Echter, met WinMo kun je nou eenmaal veel meer. Ik zal het geen "Open" platform noemen, maar je kunt in ieder geval alles naar eigen smaak inrichten en eigen software gebruiken. Dat breng echter instabiliteit en enige traagheid met zich mee, dingen waar je voor kiest als je gaat spelen met Windows Mobile. Dus wil je een gesloten stabiel en soepel platform? > Apple Een "open" platform met méér mogelijkheden en eigen inbreng? > WinMo | ||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||
Voor Windows Mobile is erg veel software beschikbaar. Dat betekent dat er voor allerlei zaken applicaties bestaan die precies doen wat jij ervan had verwacht. Dat heeft echter ook zo zijn risico's, aangezien sommige software diep ingrijpt op het besturingssysteem en je toestel eventueel zelfs onbruikbaar zou kunnen maken. Bij het installeren van software, krijg je daarvoor meestal ook een waarschuwing, en bij deze ben je dan nogmaal gewaarschuwd! Hoewel vrijwel alle software oorspronkelijk gemaakt is voor (kleine) schermen met een QVGA (320x240) resolutie, zijn de afgelopen jaren veel toestellen met VGA-schermen uitgekomen en daar is de software aan aangepast. WVGA (800x480) schermen zijn de nieuwe standaard voor high-end toestellen, maar sommige oude software draait er misschien niet op. De compatibiliteit van veel software wordt bijgehouden op deze wiki. Er is ook een tool uitgekomen waarmee je je WVGA scherm tijdelijk om kunt toveren naar een VGA-scherm. Onderaan worden 160x480 pixels op zwart gezet, waardoor je niet langer met gerekt beeld zit in bepaalde applicaties. Klik hier voor het bijbehorende topic. Aanbevolen software:
Linke Tweaks voor je HD! Cache-optimalisatie - Gebruik Adv. Conf. Tool (hierboven) - Voorzichtig! Meer Camera-modi: Ga met een Registereditor naar HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ HTC \ Camera \ En verander in de sleutels P10, P6, P8 en P9, de waarde van "Enabled" van 0 > 1. Hiermee activeer je respectievelijk de GPS-Foto Modus, Burst-Modus, Sport-Modus en de Video-Share Modus. Meer geheugen voor de Camera -> Betere video's Met deze tweak zou merkbaar een verbetering van de beeldkwaliteit van de videocamera optreden: HKEY_CURRENT_USER\Software\HTC\Taskmanager\Lite - "DesiredMemory" = dword: 8192 Volumeknoppen standaard het Systeemvolume laten aanpassen: Ga met een Registereditor naar HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ HTC \ VolumeOverlay \ Verander "DefaultPage" van 1 > 0. AdBlocker van Opera gebruiken -> Sneller Browsen! Mouki_9 geeft in deze post uitleg. Custom achtergrond in elk tabblad van TouchFlo3D. Middels dit programmaatje kun je de achtergrond van elk tabblad laten wijzigen. Wifi-snelheid drie keer versnellen: Kijk in deze newspost voor alle details. Geluid via AD2P Bluetooth verbeteren: Vin87 rapporteerde dat de volgende instellingen een merkbaar zuiverder geluid via Bluetooth opleveren. Gebruik Advanced Configuration Tool en verander onder het kopje Bluetooth de volgende instellingen: Bitpool: Very High - Maximum Supported bitpool: 80 - Minimum Supported bitpool: 65 - Sample rate: 48000 Hz Op deze uit het Duits vertaalde pagina, vind je nog een overzicht van tweaks. | ||||||||||||||||||||||||
Vaak gevraagde Problemen Mijn Muziek verschijnt niet in de TF3D Media Speler De Muziek-tab laat de huidige afspeellijst zien en laat je binnen die afspeellijst van nummers veranderen. Als je je apparaat opnieuw opstart, verschijnt de muziek vaak vanzelf. Maak en open dus via de Bibliotheek de afspeellijst die je wilt afspelen en je kunt je Muziek-Tab goed gebruiken! Mijn Muziek stottert om de haverklap $!@ Dit is een vervelend probleem wat bij een select aantal gebruikers voorkomt. HTC heeft een Hot-Fix voor de Diamond uitgebracht die het probleem verhelpt. De vernieuwde bestanden zijn ook bruikbaar op de HD. Kijk in deze post voor de .cab of .zip, en zie Creda's post voor bijbehorende informatie. Mijn aankomende afspraken verversen middernacht niet goed Dit is een door HTC erkend probleem en er wordt aan gewerkt. Dit is in de nieuwe Rom-versie opgelost. Mijn afspraken zijn een uur versprongen; de zomertijd doet het niet Op sommige HD's is de automatische in- en uitschakeling van de zomertijd niet goed ingesteld. Om je HD automatisch over te laten gaan op zomertijd, moet je in Advanced Configuration Tool in het allerlaatste kopje Miscellaneous, de laatste twee items op Enabled zetten. Laat het programma meteen een Soft-Reset uitvoeren. Hierna staat je tijd goed en kloppen alle afspraken weer. Ik wil het Nederlandse Woordenboek (T9) op mijn Engelse HD Dat is vrij eenvoudig te doen. Als ik de telefoon opneem, trilt het toestel door of hoort de andere kant mij niet Soms als je gebeld wordt, blijft het toestel een seconde of twee doortrillen na het opnemen via het schuiven. Als je opneemt met de fysieke knop, trilt het toestel niet door, maar hoort de andere kant je een paar seconden nog niet. Deze Hot-Fix helpt misschien. Als ik bel, gaat het toestel uit, terwijl ik nog nummers wil intikken!! Dit kun je voorkomen met zowel ACT als HD-Tweak, maar het hoeft helemaal geen probleem te zijn. Druk gewoon het toestel weer even aan met de Powerknop, of één van de knoppen onderin. Als het toestel aan blijft, kun je met je oor gaan drukken op knoppen op het scherm en dat wil je ook niet. Ik kan niet op MSN, Live of YouTube Internet doet 't niet helemaal goed Hoe zet ik de proxy van Vodafone uit Proxy-instellingen: Start > Settings > Connections > Connections > (Vodafone GPRS) - Set up my proxy server > "This network uses a proxy server to connect to the Internet" Uitvinken! Start > Instellingen > Verbindingen > Verbindingen > (Vodafone GPRS) - Mijn proxyserver instellen > "Dit netwerk gebruikt een proxyserver om verbinding te maken met internet." Uitvinken! Als Live Messenger het nog steeds niet doet, kijk dan even hier voor een oplossing. Sommige Mobiele Sites worden door de HD niet ondersteund Sommige sites gebruiken helaas een simpele herkenning via de gerapporteerde User Agent van je mobiel. Als je deze verandert naar een wél ondersteunde mobiel, werkt het allemaal meteen. Om dit te doen in Opera: Tik in de adresbalk: opera:config Ga naar het kopje: User Prefs Ga naar de regel: Custom User Agent En verander dat in: HTC_P3700 Opera/9.50 Scroll helemaal door naar beneden en klik op Opslaan ! Navigeer nu weer naar de mobiele website die je toestel niet zou ondersteunen en zie het verschil. De originele waarde van dit veld is: HTC Touch HD T8282 Opera/9.50 (Windows NT 5.1; U; en) Vodafone Live!, hoe kom ik daar of waarom werkt het niet Ten eerste zul je de originele Proxy-instellingen weer in moeten voeren: Proxy-adres: 192.168.251.150 - Poort: 8799. Let er op dat je de poort goed instelt voor HTTP. Daarna kun je met Internet Explorer naar live.vodafone.com gaan en gebruik maken van de Application Manager, LiveTV (Ned1), en andere 'diensten' die niet gratis zijn. In Opera 9.5 herkent Live vaak je toestel niet, al dan niet door de veranderde Custom User Agent van de vorige vraag. Als ik op 't Kruisje druk, blijft 't programma draaien Dat is de standaardinstelling. Klik rechtsbovenin op het TaskManager icoontje en vervolgens op die enorme sleutel. Ga naar het tabblad "Knop" en verander de instelling naar de eerste mogelijkheid om altijd een programma meteen af te sluiten. Okee, gedaan, alleen Album blijft nog steeds draaien als ik op zijn kruisje druk Dat klopt, gebruik de Advanced Configuration Tool om dat ook te veranderen. Volgens mij knippert die bovenste grijze balk Inderdaad, onder bepaalde omstandigheden kan het zijn dat je de bovenste grijze balk licht ziet knipperen. Voor dit probleem is een Hot-Fix beschikbaar. In Landscape Modus zijn soms de Komma en de Punt verwisseld (, & .) Bekend probleem bij de Nederlandse versie met het originele toetsenbord. De foto's bij "Mensen / People" zijn van slechte kwaliteit Binnen die tab kun je dat veranderen. Mijn GPS ligt enorm achter t.o.v. mijn werkelijke positie Oplossing. TomTom herkent de ingebouwde GPS niet Antwoord. Hij doet 't helemaal niet meer! PANIEK! Géén paniek! Probeer in eerste instantie via de powerknop lang ingedrukt te houden het toestel uit- of aan te zetten. Haal anders de batterijklep los en druk het rode Soft-Reset knopje in, of verwijder de accu. Heb je écht ontieglijk vaak geprobeerd met soft-resets om je apparaat aan de praat te krijgen en wil het nog steeds niet? Hoe voer ik een Hard-Reset uit Probeer eerst de dingen die bij de vorige vraag staan beschreven! Denk erom, je toestel wordt terug gezet naar de fabrieksinstellingen! Alles wat niet op je opslagkaart staat zal verdwijnen, dus inclusief al je dierbare contacten, foto's media en berichten! Druk beide Volumeknoppen aan de zijkant tegelijkertijd in en houd ze ingedrukt. Druk kort de Power-knop in, totdat de belangrijke waarschuwing wordt weergegeven. Laat alle knoppen los en volg de weergegeven instructies. Vaak gevraagde Tips & Tweaks Ik wil de afspraken van meerdere dagen alvast in mijn Home-Tab zien! Sorry.. Dat doet TF3D nog steeds niet. Je kunt wel bijv. S2U2 die afspraken laten weergeven. Ik wil in Opera niet eerst moeten inzoomen om op een link te kunnen klikken! Tik in de adresbalk van Opera opera:config in, en kijk onder het kopje Adaptive Zoom. Zet het Minimum Overview Zoom getal op 70 of hoger, bijvoorbeeld 85. Scroll een stukje naar beneden en klik op Opslaan. Voortaan kun je ook zonder inzoomen op links klikken. Kan ik ook de koers van de Euro e.d. bij de Aandelen laten zien Jazeker, via Yahoo kun je de juiste Noteringen vinden, maar hier zijn wat tips:
Gebruik het programma Gyrator 2 om de G-sensor altijd actief te houden, zodat in elk programma het scherm kantelt. Je kunt in dit programma ook 'Events' maken die voor specifiek gedrag zorgen in de door jou gekozen programma's. Smooth_Operator heeft dat hier haarfijn uitgelegd. Een andere oplossing is de Opneemknop aanwijzen als kantelknop bij het lang indrukken ervan. Hiervoor moet je eerst met Advanced Config de kantelmogelijkheid in het configuratiescherm terughalen. Vervolgens kun je bij de Instellingen -> Knoppen de knop instellen op < Scherm Draaien >, (staat bovenaan het lijstje). Die SMS-gesprekken (Threaded SMS) zinnen me niet, kan dat niet uit Ja, dat kan met bovenstaande Tweak-Tools, maar let op, je SMS-geluid zou wel eens weg kunnen vallen! Al dat zwart Jazeker! Voorbeeld met uitleg en links. Mooie skin is bijvoorbeeld dit Blauw. Daarnaast kun je voor een andere User Interface kiezen dan TF3D. Bijvoorbeeld WAD2 is geheel naar eigen smaak te bereiden. Dgen heeft een prachtige nieuwe concept interface ontwikkeld en legt ook uit hoe dit te installeren is. Ik ga op vakantie en neem mee, mijn Touch HD! En je wil geen datakosten maken, begrijpelijk. Om de netwerkverbindingen uit te zetten kun je gebruik maken van MoDaCo's NoData of middels HD-Tweak je netverkverbindingen (tijdelijk) uitschakelen. Een andere mogelijkheid is het wijzigen van het adres van je provider, van bijvoorbeeld live.vodafone.nl naar niet.nergensnergens.nl. Hoe check ik of mijn GPS werkt De HTC GPS Tool is gratis. Welke navigatiesoftware kan ik gebruiken Google Maps (voorgeïnstalleerd) TomTom 7 (nog niet officieel los verkrijgbaar) Nav 'N Go - iGo 8 (8.3 versie werkt met aanpassingen erg goed) Navigon Mobile Navigator 7 (schijnt te werken) Route 66 (onbekende ondersteuning) Sygic McGuider Dat klinkt niet best Inderdaad, maar met deze software kun je alle software in ieder geval op VGA-resolutie gebruiken, zonder uitrekking. Wel jammer van je enorme scherm om niet alles te gebruiken, maar totdat de softwaremakers goede skins hebben voor 800x480 pixels, zul je het daar mee moeten doen. En welke software is nou het best Google Maps heeft (nog) geen Nederlands gesproken navigatie, dus valt af. TomTom is over-bekend en kent uitgebreide mogelijkheden en er zijn veel stemmen beschikbaar. iGo 8 ziet er wat mooier uit en heeft goede rijbaanbegeleiding. Er zijn ook versies met Text-To-Speech ondersteuning en uitgebreide multimedia. Route66 is weer wat minder mooi, maar wordt soms meegeleverd met je toestel en zou in staat moeten zijn TMC-informatie te downloaden. Over de nieuwe Navigon Mobile Navigator 7 zijn goede verhalen te vinden en het nieuwe "Reality View" is een mooie toevoeging. Sinds kort heeft Navigon ook een Try&Buy versie van MN7. Sygic McGuider is nog een alternatief en is vergelijkbaar met TomTom. Bekijk de sites van de verschillende software-makers goed en kijk op YouTube naar welke software het meest aan je verwachtingen voldoet. Persoonlijk vind ik zowel Navigon MN7 als iGo 8.3 een erg goede keus. iGo 8.3 gaat na een paar minuten op zwart Micheldenhaag heeft een hele mooie oplossing gevonden! Heel veel vragen Zijn ook al beantwoord in de Diamond en Pro - topics. De ervaringen daar zijn niet om vergeten te worden, dus kijk ook vooral hier (gebruik je browser's zoekfunctie!) en hier naar veelgevraagde vragen. Méér Tips & Tweaks Op déze vertaalde pagina! |
Op- of aanmerkingen, Hints, Tweaks, Tips en Zpelvauten, ze zijn Allemaal Welkom!
Eerste deel gemaakt door peugeot206gt! Grote dank daarvoor!
Grote dank aan iedereen die ietwat anders heeft bijgedragen in dit topic!