HTC Touch HD "Blackstone" Topic - Deel 2 | ||||||||||||||||||||||||
Welkom en Regels | ||||||||||||||||||||||||
Welkom in het HTC Touch HD Topic - Deel 2 ! De HTC Touch HD is HTC's meest recente high-end toestel in de Touch-serie. In dit topic vind je het laatste nieuws over de HD, tips en truucs, veel gebruikte software en veel voorkomende problemen en vragen. Wat je in dit topic uitdrukkelijk niet tegen zult komen, zijn levertijden! Levertijden zijn iets voor in het HTC Touch HD Levertijden en Abonnementen Topic. | ||||||||||||||||||||||||
Geschiedenis | ||||||||||||||||||||||||
HTC Touch HD Topic Deel I | ||||||||||||||||||||||||
Sinds de introductie van de HTC Touch Diamond vliegen Windows Mobile toestellen weer als broodjes over de toonbank. HTC heeft sinds de Diamond een vernieuwende grafische schil om delen van Windows Mobile 6.1 Professional gelegd, die het besturen van het toestel erg veraangenaamt. Deze TouchFlo3D interface biedt de mogelijkheid om gemakkelijk vanuit één hand en met de duim het toestel te bedienen. Alle zaken die de gebruiker direct en gemakkelijk bij de hand wil hebben, is onmiddelijk en snel te bereiken vanuit TouchFlo3D. Waar de HTC Touch Diamond en Pro een 2,8" VGA scherm hadden, beschikt de HTC Touch HD nu over een WVGA scherm van maar liefst 3,8". Daardoor is het toestel natuurlijk wel in formaat toegenomen; de HD is vrijwel even groot als de smartphone van Apple. Een vergelijking met dit toestel is gauw gemaakt, verderop in het topic is daar meer informatie over. | ||||||||||||||||||||||||
Zoals je al kon lezen, beschikt de HTC Touch HD over onder andere een 3,8" groot WVGA scherm. Voor de rest is het toestel hardwarematig goed te vergelijken met de Diamond en de Pro. De HD mist echter vrijwel alle fysieke knoppen en kent enkel nog een Volume (+/-) knop en de Power-knop. De rest van de belangrijkste specificaties vind je hieronder:
* HTC's ExtUSB aansluiting is volledig compatible met Mini-USB kabels en aansluitingen. De HTC Touch HD beschikt helaas niet over een TV-Out functie. HTC heeft bewust voor andere hardware gekozen en er is dus géén mogelijkheid om dit via software alsnog toe te voegen. Daarnaast is het momenteel niet mogelijk om geluid via de USB-uitgang te versturen, maar enkel via de standaard 3,5mm aansluiting. | ||||||||||||||||||||||||
De gebruikte Chipset heeft ondersteuning voor hardwarematige versnelling (QTV) van video's in allerlei compressiesoorten. Echter wordt dit standaard niet gebruikt in elke mediaspeler, waaronder de meegeleverde Windows Media Player. De mensen van CorePlayer zijn op dit moment druk bezig om voor QTV volledige ondersteuning te bieden. De huidige 1.2.5 versie biedt slechts beperkte hardwarematige versnelling. Echter is er door enkele gebruikers van de HD opgemerkt dat goed gecodeerde x264 filmpjes in de standaard mediaspeler perfect afspelen, op goede kwaliteit! Doe je dit vanuit de Album-applicatie, dan krijg je er een mooie duim-vriendelijke User Interface bij. Slechts één specifiek formaat is goed te bekijken, dus het omzetten van je videomateriaal is wel vereist. Gebruik makend van een Transcodeer of Codeer programma op je PC, gebruik je de volgende instellingen:
Conversie-software voor het omzetten van je filmpjes naar een bruikbaar formaat zijn onder andere SUPER en XviD4PSP. Beiden niet altijd even gemakkelijk en stabiel in gebruik, maar ze doen hun werk. | ||||||||||||||||||||||||
Bij de introductie van een nieuwe telefoon wil iedereen natuurlijk weten of deze telefoon een geschikte kandidaat is als opvolger van je huidige telefoon. Maar sommige mensen twijfelen tussen bepaalde modellen om verschillende redenen. Zo is er: Geld, Formaat, Scherm, Bellen, Typen, Foto's, Video's, Beide Maken, Hardware Tobo, Merk, Geheugen, Snelheid, Accu, GPS, Enzovoort. Belangrijke telefoons om te overwegen bij het zoeken van een Touchscreen PocketPC Telefoon zijn:
| ||||||||||||||||||||||||
Makkelijke manier om twee telefoons te schrappen: Heb ik een Fysiek Hardware Keyboard écht nódig Als je deze vraag niet direct met 'Ja' hebt beantwoord, er serieus over twijfelt of er nog nooit over nagedacht hebt, dan kun je de TP en de X1 schrappen.Als je formaat en gewicht belangrijk vindt; de iPhone en de HD zijn nou eenmaal groter dan de Diamond die écht een superkleine smartphone is. Echter lever je in op accuduur, grootte van scherm en uitbreidbaar geheugen. Als je niet zo veel waarde hecht aan al het fancy TF3D gebeuren en genoegen neemt met wat minder, of minder geld te besteden hebt, dan kom je bij de Touch 3G die binnenkort leverbaar zal zijn. Zoek je een goed fototoestel? Dan moet je eigenlijk geen cameratelefoon willen hebben. Maar als het echt moet, dan kun je beter voor de Omnia gaan of ergens anders dan bij HTC kijken. LG en Samsung bieden bijvoorbeeld meer diversiteit en kwaliteit in cameratelefoons. Eigenlijk een ander marktsegment, maar veel mee vergeleken; de iPhone. Wil je geen geklooi met software, niet kunnen kopiëren/plakken, géén aanpassingen hoeven en kunnen maken, een gebruiksvriendelijk toestel met korte accuduur en ben je nogal van de Lifestyle-Hype, dan ga je voor de mobiel van Apple. De nieuwe BlackBerry Storm is evenals de iPhone eigenlijk een ander marktsegment. De BB Storm draait niet op Windows Mobile en dus zul je eerst moeten kiezen tussen het BlackBerry, Apple of Microsoft besturingssysteem. De BlackBerry heeft het nieuwe druk-touchscreen dat je geweldig kunt vinden, of doodvermoeiend. Hoe dan ook, het is echt een ander platform en je zult je er goed in moeten verdiepen om te bekijken of het wat voor je is. Wil je alles? Conquer the World? Wil je het grootste scherm, een nog groter scherm, je buurmeid imponeren met hoe groot die van jou wel niet is? Een superscherp beeld en een hardstikke mooi scherm? Een standaard groot, maar altijd uit te breiden geheugen, een Windows Mobile toestel die wél aanpassingen behoeft en waar je vrijelijk alle software op kunt installeren, super makkelijk surfen op het internet, video's en foto's makkelijk kunnen bekijken, radio luisteren, een mogelijkheid om in de toekomst Android te draaien, én een 3,5mm audio-uitgang? Dan zit je bij de HTC Touch HD helemaal goed! Hamvraag: Is het de iPhone-killer Wat zou het nou leuk zijn als hier heel simpel "Ja" of "Nee" stond! Maar het is "Nee," dat antwoord ga ik je niet geven. ![]() Om precies te zijn, de iPhone en de HTC Touch HD zijn (helaas) nog steeds voor verschillende markten. Beiden proberen zich te onderscheiden van andere telefoons, maar de iPhone onderscheidt zich van alle telefoons, de HD slechts ten opzichte van andere Windows Mobile toestellen. Apple heeft prachtige software afgeleverd die nagenoeg vlekkeloos en soepel werkt, maar heeft daar tegenover multi-tasking en thuisgebakken programma's laten vallen. HTC probeert de soepelheid en eenvoud als een schil om WinMo te leggen en is daar voor allerdaagse zaken in geslaagd. Tot zover presteren ze nagenoeg gelijk. Echter, met WinMo kun je nou eenmaal veel meer. Ik zal het geen "Open" platform noemen, maar je kunt in ieder geval alles naar eigen smaak inrichten en eigen software gebruiken. Dat breng echter instabiliteit en enige traagheid met zich mee, dingen waar je voor kiest als je gaat spelen met Windows Mobile. Dus wil je een gesloten stabiel en soepel platform? > Apple Een "open" platform met méér mogelijkheden en eigen inbreng? > WinMo | ||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||
Tweakers.net (Binnenkort!) Mobiletechaddicts Phonearena Slashgear Tracy and Matt Pocket-Lint | ||||||||||||||||||||||||
Voor Windows Mobile is erg veel software beschikbaar. Dat betekent dat er voor allerlei zaken applicaties bestaan die precies doen wat jij ervan had verwacht. Dat heeft echter ook zo zijn risico's, aangezien sommige software diep ingrijpt op het besturingssysteem en je toestel eventueel zelfs onbruikbaar zou kunnen maken. Bij het installeren van software, krijg je daarvoor meestal ook een waarschuwing, en bij deze ben je dan nogmaal gewaarschuwd! Vrijwel alle software is oorspronkelijk gemaakt voor (kleine) schermen met een QVGA (320x240) resolutie. De afgelopen jaren zijn er steeds meer toestellen met VGA-resolutie schermen uitgekomen en daar is de software vaak al aan aangepast. WVGA (800x480) schermen zijn echter vrij nieuw en uniek en sommige software is nog niet compatibel met deze enorme resolutie. Een geluk voor ons als HD-Bezitters is dat de HD niet het enige populaire toestel met deze resolutie is, maar dat de zeer gewilde Sony Ericsson Xperia X1 ook een WVGA scherm gebruikt. Kortom, veel software wordt nu aangepast om de volledige resolutie te kunnen gebruiken en veel software is al aangepast of had sowieso al geen problemen. Het kan echter nog steeds voorkomen dat sommige software niet draait, of er heel lelijk uitziet. De compatibiliteit van veel software wordt bijgehouden op deze wiki. Nieuw! Er is een tool uitgekomen waarmee je je WVGA scherm tijdelijk om kunt toveren naar een VGA-scherm! Onderaan worden 160x480 pixels op zwart gezet, waardoor je een VGA-scherm overhoudt, waar vrijwel alle software mee overweg moet kunnen en je niet langer met gerekt beeld zit in bepaalde applicaties. Klik hier voor het bijbehorende topic. Belangrijke (must-have of i.i.g. must-bekijk) software:
Linke Tweaks voor je HD! Cache-optimalisatie - Gebruik Adv. Conf. Tool (hierboven) - Voorzichtig! Meer Camera-modi: Ga met een Registereditor naar HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ HTC \ Camera \ En verander in de sleutels P10, P6, P8 en P9, de waarde van "Enabled" van 0 > 1. Hiermee activeer je respectievelijk de GPS-Foto Modus, Burst-Modus, Sport-Modus en de Video-Share Modus. Volumeknoppen standaard het Systeemvolume laten aanpassen: The above file is changed following values in the registry (who prefer to manually makes it): Ga met een Registereditor naar HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ HTC \ VolumeOverlay \ Verander "DefaultPage" van 1 > 0. Op deze uit het Duits vertaalde pagina, vind je nog een overzicht van tweaks. | ||||||||||||||||||||||||
Vaak gevraagde Problemen Mijn Muziek verschijnt niet in de TF3D Media Speler De Muziek-tab laat de huidige afspeellijst zien en laat je binnen die afspeellijst van nummers veranderen. Als je je apparaat opnieuw opstart, verschijnt de muziek vaak vanzelf. Maak en open dus via de Bibliotheek de afspeellijst die je wilt afspelen en je kunt je Muziek-Tab goed gebruiken! Mijn aankomende afspraken verversen middernacht niet goed Dit is een door HTC erkend probleem en er wordt aan gewerkt. Waarschijnlijk komt hier binnenkort wederom een Hot-Fix vooruit, of anders in een aankomende nieuwe ROM-versie. Ik kan niet op MSN, Live of YouTube Internet doet 't niet helemaal goed Hoe zet ik de proxy van Vodafone uit Proxy-instellingen: Start > Settings > Connections > Connections > (Vodafone GPRS) - Set up my proxy server > "This network uses a proxy server to connect to the Internet" Uitvinken! Start > Instellingen > Verbindingen > Verbindingen > (Vodafone GPRS) - Mijn proxyserver instellen > "Dit netwerk gebruikt een proxyserver om verbinding te maken met internet." Uitvinken! Als Live Messenger het nog steeds niet doet, kijk dan even hier voor een oplossing. Als ik op 't Kruisje druk, blijft 't programma draaien Dat is de standaardinstelling. Klik rechtsbovenin op het TaskManager icoontje en vervolgens op die enorme sleutel. Ga naar het tabblad "Knop" en verander de instelling naar de eerste mogelijkheid om altijd een programma meteen af te sluiten. Okee, gedaan, alleen Album blijft nog steeds draaien als ik op zijn kruisje druk Dat klopt, gebruik de Advanced Configuration Tool om dat ook te veranderen. Volgens mij knippert die bovenste grijze balk Inderdaad, onder bepaalde omstandigheden kan het zijn dat je de bovenste grijze balk licht ziet knipperen. Kijk hier voor een oplossing. De foto's bij "Mensen / People" zijn van slechte kwaliteit Binnen die tab kun je dat veranderen. Mijn GPS ligt enorm achter t.o.v. mijn werkelijke positie Oplossing. TomTom herkent de ingebouwde GPS niet Antwoord. Hij doet 't helemaal niet meer! PANIEK! Géén paniek! Probeer in eerste instantie via de powerknop lang ingedrukt te houden het toestel uit- of aan te zetten. Haal anders de batterijklep los en druk het rode Soft-Reset knopje in, of verwijder de accu. Heb je écht ontieglijk vaak geprobeerd met soft-resets om je apparaat aan de praat te krijgen en wil het nog steeds niet? Hoe voer ik een Hard-Reset uit Probeer eerst de dingen die bij de vorige vraag staan beschreven! Denk erom, je toestel wordt terug gezet naar de fabrieksinstellingen! Alles wat niet op je opslagkaart staat zal verdwijnen, dus inclusief al je dierbare contacten, foto's media en berichten! Druk beide Volumeknoppen aan de zijkant tegelijkertijd in en houd ze ingedrukt. Druk kort de Power-knop in, totdat de belangrijke waarschuwing wordt weergegeven. Laat alle knoppen los en volg de weergegeven instructies. Vaak gevraagde Tips & Tweaks Ik wil de afspraken van meerdere dagen alvast in mijn Home-Tab zien! Sorry.. Dat doet TF3D nog steeds niet. Je kunt wel bijv. S2U2 die afspraken laten weergeven. Kan ik ook de koers van de Euro e.d. bij de Aandelen laten zien Jazeker, via Yahoo kun je de juiste Noteringen vinden, maar hier zijn wat tips:
Gebruik het programma Gyrator 2 om de G-sensor altijd actief te houden, zodat in elk programma het scherm kan kantelen. Je kunt in dit programma ook 'Events' maken die voor specifiek gedrag zorgen in de door jou gekozen programma's. Smooth_Operator heeft dat hier haarfijn uitgelegd. Al dat zwart Jazeker! Voorbeeld met uitleg en links. Hoe check ik of mijn GPS werkt De HTC GPS Tool is gratis. Welke navigatiesoftware kan ik gebruiken Google Maps (voorgeïnstalleerd) TomTom 7 (nog niet officieel los verkrijgbaar) Nav 'N Go - iGo 8 (nog geen officiële ondersteuning) Navigon Mobile Navigator 7 (twijfelachtige ondersteuning) Route 66 (onbekende ondersteuning) Dat klinkt niet best Inderdaad, maar met deze software kun je alle software in ieder geval op VGA-resolutie gebruiken, zonder uitrekking. Wel jammer van je enorme scherm om niet alles te gebruiken, maar totdat de softwaremakers goede skins hebben voor 800x480 pixels, zul je het daar mee moeten doen. Door gebruikers worden echter soms wel werkende WVGA-skins gemaakt, onder andere voor iGo 8. En welke software is nou het best Google Maps heeft geen gesproken navigatie, dus valt af. TomTom is over-bekend en kent uitgebreide mogelijkheden en er zijn veel stemmen beschikbaar. iGo 8 ziet er wat mooier uit en heeft goede rijbaanbegeleiding. Er zijn ook versies met Text-To-Speech ondersteuning en uitgebreide multimedia. Route66 is weer wat minder mooi, maar wordt soms meegeleverd met je toestel. Over de nieuwe Navigon Mobile Navigator 7 zijn goede verhalen te vinden en het nieuwe "Reality View" is een mooie toevoeging. Of alle PDA's al worden ondersteund, is nog enigszins onduidelijk. Bekijk de sites van de verschillende software goed en kijk op YouTube naar welke software het meest aan je verwachtingen voldoet. Persoonlijk vind ik Navigon MN7 één van de beste. Heel veel vragen Zijn ook al beantwoord in de Diamond en Pro - topics. De ervaringen daar zijn niet om vergeten te worden, dus kijk ook vooral hier (gebruik je browser's zoekfunctie!) en hier naar veelgevraagde vragen. Méér Tips & Tweaks Op déze vertaalde pagina! |
Topicstart is nog in aanbouw, maar op- of aanmerkingen mogen altijd worden gemaakt
Eerste deel gemaakt door peugeot206gt! Grote dank daarvoor!
Grote dank aan iedereen die ietwat anders heeft bijgedragen in dit topic!
[ Voor 99% gewijzigd door IceEyz op 12-12-2008 17:19 ]