Als mensen geinteresseerd zijn in een simpele uitleg, uiteindelijk moet je zelf bekend worden met hardware en jou hardware.
Basis van het overclocken voor AMD
|
HTT
| |
In "Mhz" van 200 tot ... ( Je 'magische' basis snelheid, vooral met locked Multiplier veel in gebruik )
| |
---|
|
RAM
| |
HTT / Timings / Divider, communiceert met de geheugencontroller in de CPU ( niet alleen eindsnelheid is belangerijk, maar ook dus je divider over het algemeen en icm met timings die de controller aan kan )
| |
---|
|
North Bridge
| |
HTT / NB Multiplier, communicatie-eenheid
| |
---|
|
HT-Link
| |
HTT / HT of SB Multiplier, communicatie-eenheid ( zat vroeger geintegreerd in de NB, HT Mulitplier moet altijd gelijk of lager dan NB Multiplier zijn )
| |
---|
|
CPU
| |
HTT / CPU Multiplier ( Hier zit ook je L3 NB VID Voltage in )
| |
---|
De HTT heeft dus betrekking op alle onderdelen.
Elk onderdeel heeft dus een maximale snelheid, maar ook een maximaal voltage dat het aan kan. Er gelden wel wat uitgangspunten op onderdelen om ze niet snel kapot te maken. Je gaat dus niet meteen hoge voltages toepassen bijvoorbeeld, kijk goed naar de standaard waarden van RAM, de SPD settings = VRAM / timings / snelheden. Te veel kan schadelijk zijn, te weinig kan onstabiliteit geven.
Wat je dus wilt weten, hoe snel elk onderdeel kan lopen en met welke voltages, maar ook welke andere settings hier invloed op hebben.
Om het één te testen, zal je zeker moeten weten dat de andere onderdelen niet onstabiel zijn, je zult dus vaak die andere onderdelen in snelheid en timings en dergelijke moeten verlagen.
Door hier op
GoT rond te neuzen kom je ervaringen tegen en kun je ervaringen delen. Voor mij geld bijv, ik weet dat 'mijn' corsair latten niet echt hoog komen tegenover crucial latten met goeie chippies, nooit of niet vaak heb ik gevonden dat deze op bijv 1300Mhz draaien. Door te googlen kun je al veel van deze ervaringen tegenkomen betreft je onderdelen.
Verder gelden er nog regels bij OC-en dat bij elk merk ook weer verschilt, zo heb je dus 1T/2T settings voor geheugen, ganged of un-ganged, CnC bij AMD, Turbo bij Intel, Spreadspectrum, C1E, etc. Daar kun je over googlen. Spread Spectrum kun bij OC bijv al uitzetten. Veel kun je opzoeken, enkele dingen moet je met jou specifieke kombinatie juist zelf gaan testen, want die kombinatie(s) hebben anderen niet.
Voorbeeld, als ik het geheugen wil testen, dan klok ik de CPU niet te hoog de NB en HT MP's ook niet te hoog, zodat die niet kunnen tegenwerken. Weet ik later dmv andere testen bijvoorbeeld dat de NB toch nog één stap hoger kan, dan kan ik opnieuw memory gaan testen met die hogere settings, etc.
Nu moet je dus voor jezelf gaan uitzoeken welke methode(s) je het fijnste vind om mee te te beginnen.
Sommige mensen testen meteen hun RAM en maximale HTT eerst.
Vergeet niet goed de nieuwe bios release aanpassingen bij te houden, want dan kunnen vaak snellere en andere settings mogelijk zijn.
Vaak moet de bios en de bij haar behorende modules nog wat volwassener worden.
Ook nog belangerijk, het ene OC-ed onderdeel heeft weer invloed op de overklok van het andere onderdeel en dus ook op de uiteindelijke stabiliteit. Bijvoorbeeld maximale multipliers en maximale HTT, maar ook HTT en icm met laagst mogelijke timings van het geheugen.
Niks is gegarandeerd, behalve fabriekswaarden, nouja meestal dan. Het gaat erom een balans te zien vinden tussen deze onderdelen om zo de meeste performance te krijgen, geluk speelt ook een rol, 'klokt' het een beetje samen of niet (compatibiliteit), het ene latje is het andere niet, en geen CPU is hetzelfde.
Je beste vrienden bij OC-en:
-Gebruikerservaringen,
GoT en andere fora en hardware sites
-Diagnostic tools, om het één en ander mee uit te lezen, zoals CPU-z, speedfan, HWMonitor, etc, gebruik meerdere progs om afwijkingen te constateren. Vergelijk met andere mensen.
-OC tools, om mee te klokken, waardes aanpassen, pak een voor jouw fijne tool, deel en lees ervaringen erover, bijv Moederbord tool, AOD, ATT, Rivatuner, K10stat, dat prog waar Firefox het over heeft, etc
-Benchmark en stabiliteits programma's, Prime95, OCCT, Memtest86(+), Wprime, Pifast, Superpi, Futuremark, Furmark, etc. Vergelijk scores met andere mensen met dezelfde setup(s).
Vergeet vooral niet plezier in het overklokken te hebben, een stabiel resultaat geeft bevrediging en de wereld wordt er echt niet slechter van als iets niet geweldig klokt, te veel coffee helpt zeker niet, geduld helpt wel degelijk.
De hoogste OC wil niet zeggen de beste prestaties, elk proggramma reageert weer anders op OC prestaties. Wat wil je en wat kun je bereiken moet jij jezelf afvragen.
Veel plezier ...
edit:
enkele aanpassingen, spelling
[
Voor 3% gewijzigd door
Anoniem: 126513 op 16-06-2009 06:18
]