Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:47
Anoniem: 126513 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 00:02:
[...]

Wist je dat er bijna oneindig veel combinaties zijn voor OC settings! ;)

Ik ben op het moment eens wat met KI0 stat aan het experimenteren, en ik krijg hier zeer mooie resultaten mee, vooral voor idle verbruik.
Ben nu bijv. 269x 4 = 1143Mhz @ 0.85V aan het testen

Het laagste wat ik getest heb is 269Mhz x 1 @ 0.58V, lager lijkt de spanning niet te gaan.
269Mhz x 2 doet het met 0.67V

Ik wil jullie nog eens wijzen op deze super goeie how to van dikki dik, hij schrijft daar 3 keer zoveel info als het in eerste instantie lijkt:

http://gathering.tweakers...find/poster/104535/topics

K10Stat dus. Is wel even wat werk en uitzoeken, maar je kan er veel kanten mee op, zeker met het toevoegen van extra Pstates.

*/Dre heeft nog steeds niet alle geheugen configuraties getest... :|
toon volledige bericht
Het is mij nog nooit gelukt onder de 4x te komen met PhenomMsrTweaker (optie is niet beschikbaar). Daar doe ik 200MHz x 4 @ 0.775v (voltage optie kan ook niet lager).

Heb wel een tijdje K10Stat geprobeerd maar daar werkte de snelheid regeling niet goed zodra cool and quiet uit stond. Het reageerde met omhoog clocken veelste traag, zelfs met een lage treshold was het niet te doen. Met PhenomMsrTweaker heb ik daar geen last van.

Reden dat ik een geen CnQ gebruik is, dat ik voor een hogere CPU-NB een hogere CPU-NB voltage nodig heb en dat kan je niet instellen met CnQ aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seb1990
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-05 16:54
Hey,

Ik heb me vandaag ook maar eens gewaagd aan het overklokken van mijn X4 940. Gewoon simpel begonnen door de MP te verhogen. Uiteindelijk kwam ik op 3.5 ghz met 1.3625 volt. Dit draaide een half uurtje prime95 goed, dus ik wilde de 3.6 ghz proberen. Ik had uit voorzorg maar alvast 1.3750 volt op cpu gezet, omdat ik namelijk verwachtte dat hij het nooit op 1.3625 zou doen (waar ik al heel verbaasd over was).
Nouja na een tijdje prime95 kwam er een bsod (wat ik wel verwachtte), maar hij wilt nu ook niet op 1.4 volt stabiel lopen op 3.6 ghz. Voordat ik maar het voltage blijf verhogen, vroeg ik mij af of het misschien ook gewoon aan iets anders kan liggen? Geheugen ofzo?

Ik heb verder een msi DKA790GX platinum moederbord en redelijk simpel PQI 400mhz geheugen.

Edit: Ook gebruik ik windows 7 64-bit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geheugen wordt immers niet veranderd als je de multiplier verhoogd, dus het lijkt mij gewoon aan het voltage van de CPU te liggen.
Want bij 3,6GHz zit vaak ook het omslag punt. Dus voor elke MHz meer moet het voltage ook 10 stappen omhoog zeg maar. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seb1990
Hmm oké. Dan wordt het dus gewoon rustig voltage verhogen tot hij wel stabiel loopt. Nouja ik ga het wel proberen. Ik ga sowieso niet hoger dan 1.5 volt, jammer dan.

Thx iig voor de reactie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 14:40

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
hij loopt NIET stabiel
en ga hem zo valideren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
mn pc geeft momenteel blue screens

ik denk dat hij het niet wil trekken....

k stop tevens nu ook met de overklok!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seb1990
Nog even een vraagje ;) Bij amd overdrive staan 2 cpu voltage sliders. Eentje van CPU VID en de andere CPU VDDC. Wat is het verschil hiervan? Als ik de cpu vid omhoog doe, gaat de andere na een tijdje automatisch mee. Voordat ik allemaal dingen ga vernaggelen wil ik het toch eerst maar even vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Seb1990 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 15:26:
Hey,

Ik heb me vandaag ook maar eens gewaagd aan het overklokken van mijn X4 940. Gewoon simpel begonnen door de MP te verhogen. Uiteindelijk kwam ik op 3.5 ghz met 1.3625 volt. Dit draaide een half uurtje prime95 goed, dus ik wilde de 3.6 ghz proberen. Ik had uit voorzorg maar alvast 1.3750 volt op cpu gezet, omdat ik namelijk verwachtte dat hij het nooit op 1.3625 zou doen (waar ik al heel verbaasd over was).
Nouja na een tijdje prime95 kwam er een bsod (wat ik wel verwachtte), maar hij wilt nu ook niet op 1.4 volt stabiel lopen op 3.6 ghz. Voordat ik maar het voltage blijf verhogen, vroeg ik mij af of het misschien ook gewoon aan iets anders kan liggen? Geheugen ofzo?

Ik heb verder een msi DKA790GX platinum moederbord en redelijk simpel PQI 400mhz geheugen.

Edit: Ook gebruik ik windows 7 64-bit ;)
Probeer eens de CPU-NB voltage te verhogen. Dat geeft extra stabiliteit. Ik heb hem nu op 1.3375v staan ipv 1.1750v
Seb1990 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 17:21:
Nog even een vraagje ;) Bij amd overdrive staan 2 cpu voltage sliders. Eentje van CPU VID en de andere CPU VDDC. Wat is het verschil hiervan? Als ik de cpu vid omhoog doe, gaat de andere na een tijdje automatisch mee. Voordat ik allemaal dingen ga vernaggelen wil ik het toch eerst maar even vragen ;)
Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seb1990
Oké ga ik proberen!

Ik merk wel dat cpu-z zegt dat de v-core dan 1.336 is. Dat is dus nu ook mijn cpu vddc waarde. Kan er ik vanuit gaan dat dus de v-core nu vddc is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 305055

Nou, dat is een slechte redenering om te maken omdat er nogal wat voltages in dat bereik liggen. Oke niet zo heel veel, maar denk aan CPU-NB, NB of SB. De beste manier is om vddc te googlen, dan vind je snel wat dit betekent ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seb1990
Als ik de v-core verander in de bios, veranderd de VDDC waarde in overdrive. Ik heb ff ook wat zitten rond lezen en volgens mij heeft het meer nut om de vddc waarde omhoog te doen. Ik loop nu met een spanning van 1.392 al een tijdje prima95 op 3.6 ghz goed. De temps zijn dan tot nu toe 52 max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Seb1990 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 17:37:
Als ik de v-core verander in de bios, veranderd de VDDC waarde in overdrive. Ik heb ff ook wat zitten rond lezen en volgens mij heeft het meer nut om de vddc waarde omhoog te doen. Ik loop nu met een spanning van 1.392 al een tijdje prima95 op 3.6 ghz goed. De temps zijn dan tot nu toe 52 max.
Draai eens OCCT >:) Die stressed hem net iets zwaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja een beetje te zwaar, en ook geheugen. Dat kan ik niet aanraden. Ik heb namelijk instabiel geheugen dus bij OCCT crasht mijn pc op welke frequentie mijn processor ook loopt. Dus dan kan je niets zeggen over de stabiliteit van je processor. Je bent dan beter af met Prime95 of Orthos, waarmee je met small FFT's enkel je CPU kan belasten en je dus zeker kan weten of het je processor is die instabiliteit veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Anoniem: 305055 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 00:56:
Ja een beetje te zwaar, en ook geheugen. Dat kan ik niet aanraden. Ik heb namelijk instabiel geheugen dus bij OCCT crasht mijn pc op welke frequentie mijn processor ook loopt. Dus dan kan je niets zeggen over de stabiliteit van je processor. Je bent dan beter af met Prime95 of Orthos, waarmee je met small FFT's enkel je CPU kan belasten en je dus zeker kan weten of het je processor is die instabiliteit veroorzaakt.
Dus je hebt liever een systeem dat "stabiel" lijkt. OCCT is de beste manier om uit te vinden of het systeem zal crashen bij een zwaarde load.

5 uur tot week met Prime95 kan je geen stabiliteit garantie geven, OCCT in een uur wel. Met het programma kwam ik achter dat ik 2 keer een kapotte module in een 2x2GB set van OCZ had (Nieuwe setje na RMA was binnen 4 dagen defect op stock speeds. OCCT vond toen ook op elke cpu snelheid fouten).

Enigste optie is de modules vervangen of het geheugen op lagere snelheid laten draaien. Mocht je dat niet doen verwacht ik dat je binnenkort allemaal corrupte bestanden tegen zal komen.

Als je small FFT's wilt gebruiken kan je in OCCT de small data set selecteren ;) Als je met de HT overclock bezig bent geweest kan je beter de medium of de large data set gebruiken zodat het geheugen dan ook goed word getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Je kan idd beter eerst je geheugen stabiel zien te krijgen. Dat kan best veel werk zijn maar levert wel resultaten om een basis te hebben.

Memtest86+ minstens 1 - 2 uur, zo kun je testen doen met verschillende dividers, hou de timings los. Als je een goede divider hebt gevonden kun je timings en snelheden gaan testen.
Ik adviseer toch voor zekere settings een uurtje of 8 - 12 memtest, ik neem bijv nog steeds de settings met de langste memtest duur tot nu toe. Het kost je minstens één dagje tijd.
Vergeet niet van geheugenbanken te wisselen en de bios resetknop / resetjumper na een tijdje blind te vinden. Daarna altijd even 'defaults' laden tenzij dat problemen geeft.
Memtest86+ werkt ook voor NB OC.

OCCT:
Large Data Set @ HIGH priority moet al snel fouten geven bij instabiel geheugen en/of Northbridge snelheden. Ik test deze meestal wat langer dan de Small Data Set.
Small Data Set @ HIGH priority voor je CPU te testen inderdaad. 2 uur moet redelijk stabiel zijn. Ik test meestal 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja maar die memtest daarvoor moet je branden en lezen met cd, of niet? of kun je ook met emulatie software runnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, want die emulatie software draait in een windows omgeving met een volle kernel, en memtest86+ is in een DOS omgeving met gok ik een heel klein kerneltje. Hierdoor heeft het programma de meeste capaciteit van het geheugen beschikbaar.

Je kunt een A-drive aansluiten (het makkelijkste), een CD branden (nooit zelf gedaan, lijkt me ook gemakkelijk), en als het goed is ook van de meeste soorten USB sticks booten, mits bootable geformateerd in FAT. Niet alle sticks zijn compatible. Dan neem je dus de FAT versie.

Om een USB stick bootable te maken, kun je geloof ik HP Drive Key Boot Utility gebruiken. Nooit geprobeerd, er zijn diverse mogelijkheden en genoeg HowTo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Anoniem: 126513 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 12:34:
Nee, want die emulatie software draait in een windows omgeving met een volle kernel, en memtest86+ is in een DOS omgeving met gok ik een heel klein kerneltje. Hierdoor heeft het programma de meeste capaciteit van het geheugen beschikbaar.

Je kunt een A-drive aansluiten (het makkelijkste), een CD branden (nooit zelf gedaan, lijkt me ook gemakkelijk), en als het goed is ook van de meeste soorten USB sticks booten, mits bootable geformateerd in FAT. Niet alle sticks zijn compatible. Dan neem je dus de FAT versie.

Om een USB stick bootable te maken, kun je geloof ik HP Drive Key Boot Utility gebruiken. Nooit geprobeerd, er zijn diverse mogelijkheden en genoeg HowTo's.
Of je gebruik ultimate bootcd waarop memtest86(+) en andere leuke tools opzit of de iso van memtest86(+) zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja maar gozers ik heb geen optisch drive in mijn pc moet ik dan aansluiten met IDE :<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 14:27
De nieuwe 955 van TWKR komt der aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Psstt het stond al 2 dagen geleden op tweakers en techpowerup ;)

@marcustweaker
Misschien is het verstandig om 1 te kopen/aan te sluiten? Altijd handig voor het installeren van Windows. Overigens werkt een sata brander ook wel prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyllanw
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-06 07:58
Hallo tweakers,

na een aantal maanden mezelf te hebben ingelezen over overklokken, heb ik nu zelf een pc gebouwt en getweakt. Na vele uren 'klooien' ben ik nu tot dit resultaat gekomen:

[System Specs]:
CPU: 955 BE
Stepping: 2...
CPU Cooler: Boxed
Moederbord + Bios: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Bios versie F3K
Geheugen: OZC3RPR13332G x2
Voeding: CoolerMaster 520W

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,3V
CPU NB Voltage: 1,1V
HTT Voltage:?
SB Voltage:?
Memory Voltage: 1,5V
CPU Multiplier: 16x
NB Multiplier: 9x
HTT Speed: 228
HTT Multiplier:?
Memory Divider: ?
Advanced Clock Calibration Setting: ?

[OC Results]:
CPU Speed: 3648.1 MHz
NB Speed: 2052 MHZ
HTT Speed: ?
Memory Speed + Timings: DDR3 912 MHz @ 6-6-6-14
Max Load Temp: ?
Idle Temps: 48C
Stability Tests: nog geen

Kunnen jullie me vertellen of dit een goed overklok is en wat ik nog kan veranderen. Ik heb de bussnelheid veranderd, de multiplier aangepast en het geheugen op 912 MHz gezet om de SDRAM:FSB verhouding op 1:2 te krijgen en de latencies te kunnen verlagen. De voltages heb ik vooralsnog op standaard gelaten. Waar valt voor dit systeem nog winst te behalen?

Alvast bedank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Dyllanw schreef op zondag 14 juni 2009 @ 20:09:
Hallo tweakers,

na een aantal maanden mezelf te hebben ingelezen over overklokken, heb ik nu zelf een pc gebouwt en getweakt. Na vele uren 'klooien' ben ik nu tot dit resultaat gekomen:

[System Specs]:

[OC Settings]:

[OC Results]:

Kunnen jullie me vertellen of dit een goed overklok is en wat ik nog kan veranderen. Ik heb de bussnelheid veranderd, de multiplier aangepast en het geheugen op 912 MHz gezet om de SDRAM:FSB verhouding op 1:2 te krijgen en de latencies te kunnen verlagen. De voltages heb ik vooralsnog op standaard gelaten. Waar valt voor dit systeem nog winst te behalen?

Alvast bedank!
toon volledige bericht
Als de voltage kloppen dan is er toch iets goed mis met je koeler of de voltages zijn toch hoger dan gemeld. Staat Cool en quiet aan? Heb je de voltages uitgelezen uit de bios of de gebruikte waardes? Lees eens met Speedfan of Amd Overdrive de voltages uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbers92
  • Laatst online: 26-03 14:02
Dyllanw schreef op zondag 14 juni 2009 @ 20:09:
Hallo tweakers,

[System Specs]:

[OC Settings]:

[OC Results]:

Alvast bedank!
toon volledige bericht
kun je beter eerst kijken of hij nu wel stabiel is lijkt me... aangezien je zegt dat je dat nog niet hebt gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyllanw
THE_FIREFOX schreef op zondag 14 juni 2009 @ 20:16:
[...]

Als de voltage kloppen dan is er toch iets goed mis met je koeler of de voltages zijn toch hoger dan gemeld. Staat Cool en quiet aan? Heb je de voltages uitgelezen uit de bios of de gebruikte waardes? Lees eens met Speedfan of Amd Overdrive de voltages uit.
Ik heb de voltages nu met Speedfan bekeken. Het CPU Core voltage is 1,3 en het DIMM voltage is 1,62. Wat is er dan mis met de koeler? Cool en Quiet staat uit.
Lubbers92 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 20:21:
[...]

kun je beter eerst kijken of hij nu wel stabiel is lijkt me... aangezien je zegt dat je dat nog niet hebt gedaan
Ik heb nu anderhalf laten stressen door Everest en geen enkel probleem. Temperatuur loopt niet verder op dan 56 graden. Verder heb ik deze instellingen nu drie weken en ook met dagelijks gebruik ben ik nog geen vastlopers of BSOD's tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Kan iemand hier mij kort uit leggen wat het verschil is tussen de voltages NB VID en NB Core?

Dit ten behoeve van het zoeken van een oplossing voor OCZ3P13334GK niet stabiel te krijgen op 1333MHz .

Ik vermoed dat het verschil is dat NB VID voor de IO is en NB Core voor de L3 cache oid, maar ik blijk dit nergens terug te kunnen vinden. Als je zoekt op Wikipedia vind je geen artikel over dit onderwerp en het staat niet in het Phenom artikel. Ook kom ik geen eenduidig antwoord tegen als ik bijvoorbeeld zoek op "Phenom NB VID Core Voltage" kom ik geen antwoorden tegen, wel veel posts van mensen die een soortgelijke vraag stellen.

Ben intussen aan het kijken hoe ver mijn cores komen op stock voltage. Hoewel ik eigenlijk ook nog mijn geheugenproblemen op moet lossen heb ik de boel voorlopig wel stabiel (al is het onderclockt).

[edit]

Na nog wat zoeken heb ik het vermoeden dat NB VID het voltage is voor de NB in de CPU en de NB Core het voltage is voor de 790 chipset.

[ Voor 7% gewijzigd door kalizec op 14-06-2009 22:55 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Dyllanw schreef op zondag 14 juni 2009 @ 21:28:
[...]

Ik heb de voltages nu met Speedfan bekeken. Het CPU Core voltage is 1,3 en het DIMM voltage is 1,62. Wat is er dan mis met de koeler? Cool en Quiet staat uit.
48 graden is best wel warm voor idle. Dacht eerst dat het door een veel hogere voltage kwam maar CnQ staat uit. Waarom gebruik je geen PhenomMsrTweaker of K10State. Dan kan je met de MP overclocken en hem lekker koel houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is trouwens,
Memtest86
en
Memtest86+

En het draait ook niet in een DOS omgeving, gewoon puur memory laten zweten...

Staan beide ook op de UBCD zoals Firefox al zegt.

In het "[OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten" staat trouwens ook nog wat info over OC-en. K8 en K10 komen veel overeen ( Locks zijn niet echt issues meer tegenwoordig, L3 en gescheiden HT(SB) / NB-links met Phenoms ).
Zoek eens enkele goede Ph2 OC how to's, ik heb toendertijd in een Ph1 how to gesnuffeld. Xtremesystems bijvoorbeeld.

Ik denk, om er in te komen dat het wel een goed idee is om met je bios te spelen voor OC-en, om er zodoende bekend mee te raken. Waar je goed op moet letten zijn je temperaturen en je ingestelde Voltages, voor de rest kun je alles wel proberen, als het niet werkt na enkele keren resetten is het ergste een harware biosreset.

@Kalizec, Het kan goed zijn dat idd je bios memory module nog niet voldoende stabiel is icm met die OCZ latten, wachten op een betere bios met dus nieuwere memory module, of nog verder zoeken. :)
Ik heb ook een aantal maanden tot bios 1.50 op 533Mhz div gedraait. 666Mhz was no go, erg moeilijk doen enzo, nu draait het wel op 666Mhz, maar! nog niet uitgebreid getest, de meeste NB fouten kreeg ik met OCCT Large en idd ook Prime95 Blend. OCCT gaf in dat laatste onderdeel gewoon veel sneller fouten, Mem en NB moesten omlaag, daarmee gedwongen HT-link ook.
Ik zou gewoon de stabielste divider pakken op dit moment, de snelst mogelijke natuurlijk, dus wrs 1066Mhz, dit was ook nog een issue in het begin met de AM3 borden en geheugen, als je wel zult weten.
Dan kun je iig testen hoe hoog je andere onderdelen komen buiten de NB en het RAM.

Oh ja, ik merk er niet veel van hoor, 700Mhz DRR2 of 900Mhz DDR2 met de zelfde timings. Northbridge snelheid uiteraard wel..

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 126513 op 15-06-2009 05:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Anoniem: 126513 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 05:09:
@Kalizec, Het kan goed zijn dat idd je bios memory module nog niet voldoende stabiel is icm met die OCZ latten, wachten op een betere bios met dus nieuwere memory module, of nog verder zoeken. :)
Ik heb ook een aantal maanden tot bios 1.50 op 533Mhz div gedraait. 666Mhz was no go, erg moeilijk doen enzo, nu draait het wel op 666Mhz, maar! nog niet uitgebreid getest, de meeste NB fouten kreeg ik met OCCT Large en idd ook Prime95 Blend. OCCT gaf in dat laatste onderdeel gewoon veel sneller fouten, Mem en NB moesten omlaag, daarmee gedwongen HT-link ook.
Momenteel kan ik de boel nog terug sturen vanwege Koop op Afstand. Kans is dik aanwezig dat ik dat ergens de komende paar dagen doe.
Ik zou gewoon de stabielste divider pakken op dit moment, de snelst mogelijke natuurlijk, dus wrs 1066Mhz, dit was ook nog een issue in het begin met de AM3 borden en geheugen, als je wel zult weten.

Dan kun je iig testen hoe hoog je andere onderdelen komen buiten de NB en het RAM.
Dat ben ik gisteren ook even gaan doen. Kwam in ieder geval al tot 3600MHz zonder voltage verhogingen en dan was de boel stabiel genoeg voor een uurtje OCCT. Met 3700MHz en zonder voltage verhogingen liep de boel vast na 20 minuten OCCT, dus ik verwacht dat ik inderdaad met het voltage moet gaan spelen. Hoever de NB gaat zonder voltageverhogingen weet ik nog niet.
[/quote]
Oh ja, ik merk er niet veel van hoor, 700Mhz DRR2 of 900Mhz DDR2 met de zelfde timings. Northbridge snelheid uiteraard wel..
Mee eens, maar het 'voelt' niet lekker. Ook omdat er maar 1 setje instellingen is die stabiel te krijgen zijn op 1066. Zodra ik de timings tracht te tunen op 1066 loopt de boel even goed vast.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AMD heeft toegezegd dat het in de bios modules zou worden aangepast, maar dat is dus blijkbaar nog niet gebeurd. Wachten tot dat wel gebeurd of idd andere latten halen die wel op de QVL lijst staan, dat geeft nog steeds geen garantie.

Je kan eens een foto posten van de memory settings in je bios, mss dat iemand er iets over kan zeggen.
Ik weet niet wat je wel en niet kan instellen, ik meen wel gelezen te hebben dat je alle timings handmatig moet instellen bij deze UD4P als je maar een paar wilt instellen, dus die worden niet op auto gezet, dat kan best veel werk zijn in het begin. Je zult het meeste wel getest hebben ondertussen.

Ik gok nog steeds op een onvolledige bios, deze corsair latten gaven in memtest geen kick tenzij ik bepaalde timings echt te ver onder SPD zette. In windows, OCCT, Prime, was het totaal niet stabiel, maar wel 9 uur memtest. Enigste wat stabiel bleek was, een lagere divider, ook al zei memtest dat er is niks aan de hand was op 900Mhz, en een lagere NB/HT, hoger was ook niet onstabiel in memtest.
Freezes en blue screens zeggen het tegenover gestelde. Je kunt nooit op één test rekene vrees ik.

Wie heeft wel snel geheugen werkend op dit moment op dat moederbord en welk geheugen is dit, met welke soort OC, HTT en/of Multiplier, welke bios. Als je nu wilt klokken moet je dat dus hebben.
Ik zou niet zo blind staren op het geheugen, stabiel laten lopen op redelijke divider en gaan klokken, je klokt toch via multi en niet via HTT, dus dan blijft je geheugen op dezelfde snelheid lopen.

Nu met kleine stapjes Vcore verhogen, stabiliteit testen en verder klokken, stabiliteit weer testen, en verder klokken of Vcore verhogen. het liefste één instelling tegelijk veranderen, zelfde geld voor timings.
Je kunt ook andersom proberen, met de hoogste snelheid, dus tot die niet meer boot of juist wel boot, het is maar hoe je het bekijkt.

Wil uiteindelijk de Vcore verhoging bijna niet meer werken voor meer OC en stabiliteit dan kun je nog NB en HT voltages een klein beetje verhogen.
Hou temperaturen altijd in het oog.

Ik ben pas net klaar met alles testen, en heb nog niet alles getest, inmiddels is er al weer een nieuwe bios uit, enfin, een tweaker zit nooit zonder, en flipt af en toe wel eens rustig uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als mensen geinteresseerd zijn in een simpele uitleg, uiteindelijk moet je zelf bekend worden met hardware en jou hardware.

Basis van het overclocken voor AMD

HTT

In "Mhz" van 200 tot ... ( Je 'magische' basis snelheid, vooral met locked Multiplier veel in gebruik )

RAM

HTT / Timings / Divider, communiceert met de geheugencontroller in de CPU ( niet alleen eindsnelheid is belangerijk, maar ook dus je divider over het algemeen en icm met timings die de controller aan kan )

North Bridge

HTT / NB Multiplier, communicatie-eenheid

HT-Link

HTT / HT of SB Multiplier, communicatie-eenheid ( zat vroeger geintegreerd in de NB, HT Mulitplier moet altijd gelijk of lager dan NB Multiplier zijn )

CPU

HTT / CPU Multiplier ( Hier zit ook je L3 NB VID Voltage in )

De HTT heeft dus betrekking op alle onderdelen.
Elk onderdeel heeft dus een maximale snelheid, maar ook een maximaal voltage dat het aan kan. Er gelden wel wat uitgangspunten op onderdelen om ze niet snel kapot te maken. Je gaat dus niet meteen hoge voltages toepassen bijvoorbeeld, kijk goed naar de standaard waarden van RAM, de SPD settings = VRAM / timings / snelheden. Te veel kan schadelijk zijn, te weinig kan onstabiliteit geven.
Wat je dus wilt weten, hoe snel elk onderdeel kan lopen en met welke voltages, maar ook welke andere settings hier invloed op hebben.
Om het één te testen, zal je zeker moeten weten dat de andere onderdelen niet onstabiel zijn, je zult dus vaak die andere onderdelen in snelheid en timings en dergelijke moeten verlagen.
Door hier op GoT rond te neuzen kom je ervaringen tegen en kun je ervaringen delen. Voor mij geld bijv, ik weet dat 'mijn' corsair latten niet echt hoog komen tegenover crucial latten met goeie chippies, nooit of niet vaak heb ik gevonden dat deze op bijv 1300Mhz draaien. Door te googlen kun je al veel van deze ervaringen tegenkomen betreft je onderdelen.
Verder gelden er nog regels bij OC-en dat bij elk merk ook weer verschilt, zo heb je dus 1T/2T settings voor geheugen, ganged of un-ganged, CnC bij AMD, Turbo bij Intel, Spreadspectrum, C1E, etc. Daar kun je over googlen. Spread Spectrum kun bij OC bijv al uitzetten. Veel kun je opzoeken, enkele dingen moet je met jou specifieke kombinatie juist zelf gaan testen, want die kombinatie(s) hebben anderen niet.

Voorbeeld, als ik het geheugen wil testen, dan klok ik de CPU niet te hoog de NB en HT MP's ook niet te hoog, zodat die niet kunnen tegenwerken. Weet ik later dmv andere testen bijvoorbeeld dat de NB toch nog één stap hoger kan, dan kan ik opnieuw memory gaan testen met die hogere settings, etc.
Nu moet je dus voor jezelf gaan uitzoeken welke methode(s) je het fijnste vind om mee te te beginnen.
Sommige mensen testen meteen hun RAM en maximale HTT eerst.
Vergeet niet goed de nieuwe bios release aanpassingen bij te houden, want dan kunnen vaak snellere en andere settings mogelijk zijn.
Vaak moet de bios en de bij haar behorende modules nog wat volwassener worden.

Ook nog belangerijk, het ene OC-ed onderdeel heeft weer invloed op de overklok van het andere onderdeel en dus ook op de uiteindelijke stabiliteit. Bijvoorbeeld maximale multipliers en maximale HTT, maar ook HTT en icm met laagst mogelijke timings van het geheugen.
Niks is gegarandeerd, behalve fabriekswaarden, nouja meestal dan. Het gaat erom een balans te zien vinden tussen deze onderdelen om zo de meeste performance te krijgen, geluk speelt ook een rol, 'klokt' het een beetje samen of niet (compatibiliteit), het ene latje is het andere niet, en geen CPU is hetzelfde.

Je beste vrienden bij OC-en:

-Gebruikerservaringen, GoT en andere fora en hardware sites

-Diagnostic tools, om het één en ander mee uit te lezen, zoals CPU-z, speedfan, HWMonitor, etc, gebruik meerdere progs om afwijkingen te constateren. Vergelijk met andere mensen.

-OC tools, om mee te klokken, waardes aanpassen, pak een voor jouw fijne tool, deel en lees ervaringen erover, bijv Moederbord tool, AOD, ATT, Rivatuner, K10stat, dat prog waar Firefox het over heeft, etc

-Benchmark en stabiliteits programma's, Prime95, OCCT, Memtest86(+), Wprime, Pifast, Superpi, Futuremark, Furmark, etc. Vergelijk scores met andere mensen met dezelfde setup(s).

Vergeet vooral niet plezier in het overklokken te hebben, een stabiel resultaat geeft bevrediging en de wereld wordt er echt niet slechter van als iets niet geweldig klokt, te veel coffee helpt zeker niet, geduld helpt wel degelijk.
De hoogste OC wil niet zeggen de beste prestaties, elk proggramma reageert weer anders op OC prestaties. Wat wil je en wat kun je bereiken moet jij jezelf afvragen.

Veel plezier ... :)

edit:

enkele aanpassingen, spelling

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 126513 op 16-06-2009 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyllanw
Nog even een kort vraagje:

ik heb nu mijn geheugen op 912 MHz draaien om zo de verhouding SDRAM:FSB op 2:1 te krijgen. De processor loopt nu op 228Mhz.Gecombineerd met een multiplier van 16 kom ik hierdoor op een acceptabele 3,6 GHz voor mijn 955.

Loopt verder prima, maar ik vraag me af of het niet zonde is om het geheugen zo terug te klokken. Dus: kan ik beter de verhouding van 2:1 laten schieten, het geheugen op maximaal laten draaien en de processor terug zetten naar 200x18?

Zo nee, als ik het geheugen uit zou gaan breiden, kan ik niet net zo goed uitbreiden met 1066 geheugen omdat ik toch ga terug klokken? (Wel hetzelfde OCZ Reaper geheugen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Een Phenom heeft geen FSB. Verder zit er tussen de CPU-cores en het geheugen ook nog de CPU NB met daarin onder andere de level 3 cache.

Tot slot heeft de Phenom, voor zover ik weet, geen latency-voordeel bij exact gelijk draaiende geheugen / level 3 cache. De schakel-logica die het mogelijk maakt om asynchroon te draaien wordt namelijk niet omzeilt als de boel toch sychroon draait.

Kortom, het heeft geen zin om te trachten die klokken gelijk te krijgen.

Mocht je er aan twijfelen, meten is weten.

PS. Uit de meeste benchmarks blijkt dat geheugensnelheden van 1333 met zo laag mogelijk latencies de grootste voordelen opleveren voor normale applicaties. (Tenzij je natuurlijk applicaties draait die altijd gelimiteerd worden door geheugenbandbreedte)

[ Voor 20% gewijzigd door kalizec op 15-06-2009 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyllanw
Ik twijfel overal aan inmiddels :p

Maar, met andere woorden: probeer het geheugen op zo laag mogelijk latency te laten lopen (Reaper zou op CL6 moeten kunnen lopen met 1333MHz), de verhouding met de MHz van de processor is niet zo van belang. Het hele technische gedeelte van je uitleg snap ik (nog) helemaal niets van, maar ik ga morgen wel weer eens klooien.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind dat geheugen helemaal niet zo'n grote invloed heeft op enig prestaties. Ik had laats voor de lol mijn geheugen op 400 mhz (DDR) gezet met 2-2-2-6 latencies en in de meeste benchmarks merkte ik er maar bagger weinig van. Als ik zeg dat het 10% langzamer was, dan is het veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh, en voordat jullie vragen: normaal loopt mijn geheugen op 1066 met 5-5-5-15 latencies.
Sorry voor dubbelpost maar ik ben gebanned..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja idd Kalizec, ik heb eens zitten lezen. Wat ik probeerde aan te geven is wat je per onderdeel kunt instellen, buiten voltages , en wat ze met elkaar te maken hebben.

FSB is inderdaad een oude techniek, AMD gebruikt hiervoor HyperTransport, en Intel nu voor Core i7 Quickpath. Ik heb het even aangepast.
Bij AMD communiceert de processor dus voornamelijk via de HT bus, zowel tussen het geheugen en de CPU als tussen de CPU en NB/SB.
Nu weet ik niet of alles via HT-link gaat maar of er ook nog andere bussen zijn zoals de IDE bus en PCI(e) bussen die weer direct met de basis HTT op de cpu communiceren, aangezien die juist gelocked moeten worden bij OC-en. Toch is de HTT (kan er weinig over vinden) de basis frequentie van de CPU en ook van de bussen, danwel gedivide en/of gelocked.
HTT is dan toch een soort van FSB alleen in de vorm van HT met multi, sneller dan de traditioniele FSB, die geloof ik ook maar één richting tegenlijk uit kon communiceren? HT is bi-directionaal en double date rate.
Quickpath weet ik niet, aardig snel iig.

Over die NB Core Vid, ik lees dat sommige mensen door het verhogen van de NB CPU VID het CPU voltage kunnen laten zakken.

Dyllan, weten is weten zoals kalizec al zegt, doe eens testen waarbij je de CPU rond de zelfde snelheid houdt, NB en HT ook, en ga dan eens met verschillende timings en snelheden van het RAM benchmarken.
Simpele memory write, read, copy tests etc uit Everest kan al duidelijk zijn. Het gaat hem juist om de verhoudingen tussen clocks en prestaties.

Sidenote, de hoogste 3DM06 scores en Wprime scores heb ik op gehaald op laag geklokt RAM (soepele timings) en een hoog geklokte CPU, de CPU scheelt altijd het meeste naar mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In dit diagram wordt het wel duidelijk hoe de CPU communiceert:

Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/5669/790gxblockdiag.jpg

Nog een leuk plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/4192/790gxacc.jpg

Het OC artikel van THG, niet zo erg revolutionair, maar mss dat men er wat aan heeft:
Optimizing Your Phenom II Overclock For Efficiency

En een THG how to, ik ga hem eens lezen:
How To: Overclocking Your AMD Processor

Enkele uitgangspunten, wat ik ook van anderen lees:
- Spread Spectrum uit, ACC uit, alle voltages auto behalve CPU (die ga je als eerste verhogen)
-RAM één divder lager zetten, dus normaal loop ik op 1066Mhz in mijn geval ga ik zelfs terug naar 666Mhz, theoretisch zou het geheugen van mij 800Mhz moeten aan kunnen.

Kan iemand mij vertellen of het halve multiplier verhaal ook op gaat voor phenom betreft geheugen snelheid zoals bij K8, volgens mij niet namelijk.

Anders kan ik de volgende berekening maken:
HTT loopt op 269Mhz (normaal dus 200)
Dat geeft met RAM verhouding 1:2 het volgende, normaal dus 200Mhz, Double Date Rate maakt daar theoretisch 400Mhz van, CPU:RAM verhouding van 1:2, maakt daar dus 800Mhz van.

Simpel gezegd kan ik het dus x 4 doen nu, want 200:800 is een factor 4. Dus 269Mhz x 4 = 1076Mhz, dit is maar 10Mhz boven SPD van corsair, dan kan ik nog aan timings gaan zitten.
Minder is dat dit niet stabiel loopt, de memory controller kan deze HTT en RAM verhouding niet aan. Dus dat ligt niet alleen aan het geheugen, maar ook aan de controller.
Ik heb dus geen andere keus dan nog een divider, eerst zelfs 2 lager te gaan zitten. Die divider is 1:1.66.
200:333Mhz. DDR verhaal, is dat dus 666Mhz. Dan hoef ik alleen 269Mhz, mijn HTT, maal 1,66 te doen en dan krijg ik de SDRAM speeds, 269Mhz x 1,66 = 446Mhz, enkle data rate, maak daar Double Data RAM van dan krijg ik 446Mhz x 2 = +/- 900Mhz, CPU-z geeft 448Mhz aan.

DDR3 = DDR2, met het dubbele aan data per blokgolf geloof ik, wat meer bandbreedte opleverd, dus ook meer snelheid.

Nu ga ik eens 1T timings testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-02 13:26

JediUberknaft

May Da Force B With You !

ik ben nu ook beetje begonnen met overklokken. Ben nog erg voorzichtig. Ik heb eventjes paar screenshots gemaakt van CPU-Z om wat instellingen te laten zien en resultaten. Ik weet dat ik absoluut nog verder kan klokken, maar zou toch iets meer willen weten over paar dingetjes.

Eerst even mijn systeem:

GIGABYTE GA-MA790FXT-UD5P met F3K bios
AMD PHENOM II X3 720 BLACK EDITION AM3
KINGSTON HYPERX KHX12800D3K2 4X2GB
Sapphire HD 4870 X2 2GB
SCYTHE MUGEN 2-SCMG-2000
Corsair CMPSU-850TX

screenshots:

1

2

3

4

Ik heb nergens aangezeten in mijn bios behalve de CPU Clock, CPU-voltage en de Memory clock. (die laatste herrinerde ik me net weer dat ik die ook had aangepast)
Dingen waar ik nog niet helemaal uit kom wat ik ongeveer zou moeten doen zijn onder andere mijn memory timings en de memory clock. Ik zie dat ik die clock ook had aangepast. Die staat nu op x8.00 >> 1600. (heb 1600MHZ gegeugen) die stond op x666>>1333. De timings staan op auto, en die zijn dan 9-11-11-29.

Ik heb best snel DDR3 geheugen volgens mij, en zou denk ik strakkere timings kunnen draaien, maar lees hier en op meerdere plekken dat het best goed zou kunnen dat ik die clock bijvoorbeeld lager moet zetten (naar x666>>1333). Ik kom er niet helemaal uit moet ik zeggen. Het geheugen zou op 9-9-9-27 timings moeten kunnen draaien.

Wat zou in ieder geval aangepast moeten worden ? Wat heb ik goed / fout gedaan ? Alles loopt stabiel, en temps (hardware monitor) van CPU gaan van 30 Idle naar max 37 stressed ).

Graag a little help. Ik vind het tof om te doen, maar doe het heel voorzichtig ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246336

Je hebt met dat geheugen een goeie denk ik :

http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3551&p=5

is al een ouder bericht maar jouw geheugen heeft een zgn Black Edition memory profile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
je voltage is wel hoog bij de OC van 3.1 GHz, kan het echt niet lager? wat je geheugen betreft, probeer het eens op 1333 MHz te laten draaien en kijk dan wat voor latencies die geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Vraagje het geheugen staat toch het best in de eerste 2balken hé? (binnen een weekje nieuwe pc bestellen):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Niet online
PRaGA88 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 18:37:
Vraagje het geheugen staat toch het best in de eerste 2balken hé? (binnen een weekje nieuwe pc bestellen):)
Je moet kijken naar de kleur van de 'balken' als je 2 dimms hebt moet je ze in de 'balken' met dezelfde kleur stoppen voor dual channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Defeater schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 18:16:
je voltage is wel hoog bij de OC van 3.1 GHz, kan het echt niet lager? wat je geheugen betreft, probeer het eens op 1333 MHz te laten draaien en kijk dan wat voor latencies die geeft.
Ik heb nu het geheugen op 1333 gezet en krijg dan exact de timings van het geheugen die ik eerder aangaf 9-9-9-24. Verder heb ik nu de voltage iets omlaag gegooid. Zit nu op 1,36. Even kijken hoe stabiel alles blijft. Als dat stabiel loopt, kan ik dus neem ik aan langzaam steeds iets verder klokken, en mocht het instabiel worden iets meer "juice" geven (zoals vele overklokkers het hier zo mooi zeggen), oftewel iets meer voltage ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Niet online
raar, en probeer het geheugen nu eens net onder 1333 MHz te draaien, dan schakelt hij misschien op de lagere timings over. 'Juice' hoeft niet per se, voltage is ook goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Daar is niets raars aan. Kwestie van de juiste timings met het handje opgeven. SPD's bevatten failsafe-timings. En dat zijn niet persé ook de 'juiste' timings voor je geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Timings van mijn geheugen reepjes zouden 9-9-9-27 zijn, dat is wat ik lees op de reepjes en op internet. En in de bios geeft ie nu ( op 1333 ) 9-9-9-24 auto aan timings. Dus wat is dan beter ?? Anders kan ik uiteraard handmatig nog op 9-9-9-27 zetten.

Ik vindt dit stukje een beetje lastig te begrijpen namelijk. Als het gewoon op deze manier goed zou zijn, kan ik voorzichtig verder kijken of ik kan verder klokken. Maar als ik beter eerst toch nog het geheugen anders moet instellen hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
De door jou genoemde timings zijn bedoeld voor op 1600MHz. Je geheugen loopt nu op 1333MHz, hetgeen niet erg is, maar waarschijnlijk betekent dat je lagere timings in kunt stellen.

Voor die vier timings 9-9-9-24 geldt dat lager altijd sneller is en dat het eerste getal meer uit maakt dan het tweede, welke meer uit maakt dan het derde, welke meer uitmaakt dan het vierde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

ok bedankt, ik ga deze dagen nog wel kijken wat ik verder met de timings zou kunnen. Hou het vanavond voor gezien. Gewoon lekker op mijn gemakkie allemaal proberen. Tot nu toe loopt het allemaal stabiel met mooie temps, dus er is zeker wel nog veel meer uit te halen denk ik zo. Morgen weer een dag, en anders overmorgen wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:33
Defeater schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 18:39:
[...]

Je moet kijken naar de kleur van de 'balken' als je 2 dimms hebt moet je ze in de 'balken' met dezelfde kleur stoppen voor dual channel
Niet altijd, bij MSI moederborden moet je ze gewoon in de eerste 2 drukken en niet naar de kleur kijken. Is bij mijn 2 moederborden zo, beide socket AM2.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
De enige failsafe oplossing is in de handleiding van je moederbord kijken. Staat meestal in het eerste hoofdstuk een tabelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad dit varieert per moederbord, handleiding geeft duidelijkheid.

CL - tRCD - tRP - tRAS

Wiki Memory timings

Jedi, Je kna gaan testen welke timings je nu bij elke divider kunt gebruiken. dus op 1333Mhz bijvoorbeeld beginnen. ik zou lekker op 1600Mhz beginnen, kan sneller uitpakken. Kans is dat je niet lager kan gaan.
Hoe ga je testen, naar mijn mening is er maar één test, dat is memtest86(+), liefste minimaal 2 passes.
Zoek eens op wat die latency timings betekenen, staat vaak ook in je bios beschreven. Kijk hoe de verhoudingen liggen bij andere DDR3 latten op bijv stock 1333Mhz en latten die bijv stock op1600Mhz lopen. en ook de voltages die daarvoor gebruikt worden.

De eerste drie timings kun je bijv. eens tegenlijk verlagen, 9-9-9, naar bijv 8-8-8.
- Geen fouten, dan bijv, tRAS van 27 naar 24, om waar wat te noemen,
- Of van 8-8-8 naar 7-7-7 gaan.
- Wel fouten, verhoog dan eerst CL, bijv, 9-8-8-27.
De eerste drie zijn het belangerijkste, het losser houden van bijv deze timings en/of tRAS, kan aan de andere kant voor meer CPU OC potentieel zorgen. Scheelt het meeste bij hoge HTT.
Let op dat de bios volgorde vaak niet overeen komt met de volgorde aangeven in de SPD's. Let dus goed op de namen van latencies timings.

Een voorbeeld van de eerste en de laatste regel uit een tabbelletje wat ik gemaakt heb om timings te testen.
Daarbij hou ik alle andere factoren, CPU snelheid, NB snelheid, HT snelheid, RAM snelheid, alle voltages, etc het zelfde. Ga niet iets aanpassen en het daarna vergeten, onthoud het, desnoods noteer je alles wat je aanpast, want het kan je hele testuitslagen in de soep draaien.

Mhz

CL

tRCD

tRP

tRAS

etc...

etc...

etc...

etc...

etc...

passes | errors

885

5

4

4

18

3

23

6

3

3

3 | 0

889

4

4

4

12

3

15

6

3

3

3,5 | 0

Uit een schrift, gaat lekker snel, zoals je ziet heb ik niet eens alle namen opgeschreven, ik heb de volgorde van mijn bios aangehouden.

Met de eerste rij kan ik dus nog met RAM Mhz spelen, maar om timings te testen is dat niet erg handig, je wilt weten welke latencies op welke snelheid.
Ik ben dus steeds lager gegaan met verschillend timings, CL op 5 begonnen, etc.
Ben je klaar met latencies testen, dan kun je RAM MHz dmv divider of dmv HTT gaan aanpassen en opnieuw latencies testen. Je kunt ook latencies vast houden en dan snelheden proberen, maar de eerste methode is veel accurater.

Ik heb trouwens ook vaak naar de aangegeven timings in AOD gekeken (wat stelt de IMC in wanneer auto in bios), Daarom bijv, tRAS op 13 ipv 12, helemaal heb ik dit nog niet getest, kans is dat het geen ruk uitmaakt betreft HTT maar de kans is er wel. Dat weet ik pas zeker na goed testen.
In het DDR1/2/3 topic valt veel info te lezen en kun je leren van andermans methoden.

Vergeet ook niet te genieten, speel lekker een game op stabiele settings, ga geen belangerijke dingen doen wanneer nog niet stabiel getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Anoniem: 126513 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 09:01:

Jedi, Vergeet ook niet te genieten, speel lekker een game op stabiele settings, ga geen belangerijke dingen doen wanneer nog niet stabiel getest.
Echt super bedankt !! Ik ga hier lekker mee aan de slag ! En dont worry, ik geniet volop van mijn pc (veel 3D maxen en gamen).

Verder is het gewoon leuk om te overklokken en je dieper in je pc hardware te verdiepen. zolang je het maar voorzichtig doet en niet te graag alleen maar snel snel snel wil.

Nogmaals heel erg bedankt, hier kan ik echt wat mee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo ik heb ik het hier ook geleerd van ervaren klokkers. Uitendelijk werkt het allemaal veel ingewikkelder dan wij beseffen, dan moet je het al studeren en er mee werken. Overal zitten bijvoorbeeld latencies. Door alleen al memory latencies aan te passen worden er in de ICM ook meteen latencies aangepast. Een CPU heeft ook niet simpelweg één multiplier maar bestaat uit meerdere vermenigvuldigings factoren. Daarom lopen alle kloks ook op decimalen achter de komma ipv 14 x 200MHz = 2800MHz precies, eigenlijk is het nooit precies 2800Mhz. En bij OC kan daar ergens iets fout gaan.

Ieder mobo heeft ook haar eigen kuren en wensen, vooral bij OC-en, USB poorten, SATA, keuze DIMM slots, allemaal dingen om te proberen.

Gewoon stabiele OC nemen, en van daaruit kun je verder gaan, en inderdaad de CPU met stapjes omhoog, kunnen grote (100MHz/200MHz) stappen zijn, of kleine (<50MHz) stappen, het is maar wat je wilt, draait het niet stabiel, voltage beetje omhoog met stapjes van 0.01V of 0.02V. Tot je het genoeg vind. Meestal te hoge temps.

Als je een keer een dagje niet gamed of 3DMax'd. Kun je lekker met memtest aan de slag. 's nachts kun je memtest, prime95 of OCCT laten stressen bijvoorbeeld.

We doen het inderdaad omdat het gewoon leuk is, het gaat ook niet om wie het hoogste komt, het is veel leuker om elkaar te helpen bij obstakels tijdens het OC-en of met elkaar uit te zoeken welk geheugen of mobo geweldig is. Ik kan me nog herinneren dat men met veel mensen een grote order G-skill latten uit Taiwan of China bestelden omdat die geweldig overklokten toendertijd en niet in de EU te krijgen waren.

Leer je mobo kennen, en de rest van de componenten en het wordt steeds leuker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Hoi, ik ben nu via memtest86 aan het testen, maar ik begrijp alleen niet dat ik daar de volgende dingen zie staan:
- chipset: AMD K8, Settings RAM: 535MHz, CAS 2,5-4-3-1. DDR1 ...

Ik draai versie 3.5. Je kan aan het begin kiezen uit 3 opties:

1 single core
2 multi core
3 previous version

Aangezien optie 2 niks deed, heb ik voor optie 3 gekozen. Die begint gelijk met draaien.

Als ik bij configuration kijk, en dan mijn memory info check, ziet hij inderdaad wel gewoon 4x 2048MB reepjes op 1600MHz. Dus gewoon laten lopen ? Ik zit nu op iets van 20 % met de eerste pass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Ik had van memtest de laatste versie van januari 2009. Dus dacht dat dat wel goed zat. Nu heb ik zojuist via memtest.org, Memtest86+, versie 2.11 (dec 08) gedownload, en hij geeft precies hetzelfde aan. Ik begrijp het niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

ok, is dus eigenlijk verder niet van belang, en gewoon laten lopen om de settings van mijn ram te testen ? De nieuwe chipsets zijn er gewoon nog niet in verwerkt. Hij ziet namelijk ook wel de juiste MHz van de processor. Als hij gewoon 2 passes zonder errors doorstaat weet ik dat deze settings goed zijn en ik verder kan gaan uitproberen.

Ga ik lekker chillen in de zon nu en om de zoveel tijd even kijken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 10:01
Anoniem: 305055 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 20:14:
Nee hij draait 333 ik had al verdubbeld ;p
Ik heb er twee reepjes uitgehaald nu heeft hij 0 errors gegeven ik heb al 42,5% van het geheugen gecheckt. Die andere reepjes waren dan defect. Dus AMD heeft me toch niet in de steek gelaten!
Binnenkort mad overclock resultaten!

Edit:
Oja, mijn processor is weer genezen!
Bekijk!
[afbeelding]
wat zeggen jullie nu he? ik een slechte en roekeloze klokker?
Gewoon de reepjes even los van elkaar testen. Het kan best zijn dat de combinatie van de twee een probleem geeft. Controleer ook je memory voltage en timings. Ik gebruik zelf altijd Memtest 86+ (dos tooltje). Als je inderdaad maar 1 error in je geheugen hebt kan dit al bsods opleveren dus dit wil je echt niet.

En over je cpu ik zou dit keer maar rustig aan doen met het core voltage. 1.6 is echt te veel voor lucht cooling.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zijn volgens mij twee versies van memtest86, een singlecore file en een mulitcore SMP file, idd van februari januari.
Memtest86+ heb ik volgens mij de laatste keer ook gebruikt.
Dit moet volgens de makers een verbeterde versie zijn van de orginele memtest86.
Geeft vaak incorrecte waardes aan, vanwege geen uitgebreide support, als het maar al het geheugen test.

V2.11
New Features
Added support for Intel Core i5 (Lynnfield) CPU
Added support for Intel P55 Southbridge
Added support for Intel PM45/GM45/GM47 Mobile chipset
Added support for Intel GL40/GS45 Mobile chipset
Ook niet super verouderd dacht ik zo, toch The_Mask?
Latjes apart testen is idd ook een goede optie om verder te kunnen komen en/of omgewisseld testen.

Even wat anders, een voorbeeldje van waar ik naar op zoek ben en wat juist niet.
Je kunt dat Cool & Quiet beest dus aanpassen aan jouw PC (mis)gebruik/gedrag. Ik gebruik 3 profielen:

- P2 Een op volle kracht CnQ uitgeschakeld, scheuren, knallen, vliegen, ontploffen, en flink energie zuipen.
- P1 Een normal, startup profiel, waar ik de rest op doe, en ook een single threaded game als WolfET speel, waar ik niet persee de hoogste snelheid nodig heb.
- P3 Een idle en ook gedeeltelijk werkprofiel, maar iets trager dan het normal profiel, maar wel iets zuiniger, en vooral gedwongen zuiniger, idle moet de Vcore vlak zijn.

Wat je niet wil hebben idle, is een zaagtand/sinus of hartbeat-achtig verloop. Af en toe mag de CPU wel eens omhoog. Windows heeft ook zo haar eigen leefwijze. Bij single 100% load op één core of Multi threaded 2 of meer cores, moet de CPU in mijn geval op 2.7GHz blijven lopen, zonder één drop.

Niet goed:

Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/9629/k10vcorebehaviourpatter.png
Ideaal, ook met foobar2000 draaiende prima, een lekker ligt licht progie:

Afbeeldingslocatie: http://img196.imageshack.us/img196/9629/k10vcorebehaviourpatter.png
de .bmp maakt de foto erg slecht, sorry voor de slechte kwaliteit, maar je ziet net twee pieken in Vcore verhoging, buiten die twee pieken loopt de CPU op 0,59V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 08:36
Ik heb inmiddels bios 1402 voor de Asus M4A78T-E erop gezet en nu is de vierde core van mijn X3 720 unlocked! Net 10x de intel burntest gedaan op zwaarste setting en was stabiel! Vanacht prime95 laten draaien.
Afbeeldingslocatie: http://valid.canardpc.com/cache/banner/589171.png

Hier een link naar het artikel er over op het Asus forum: http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20090605030406456&board_id=1&model=M4A78T-E&page=1&SLanguage=en-us

[ Voor 4% gewijzigd door KarlMarX op 19-06-2009 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 15:33

MeNTaL_TO

The future is not set

Is het inmiddels al duidelijk of de 790X chipset met 750sb ook unlockbare 4de cores geeft? (ik heb dus de gigabyte mobo gekocht dacht dat ik toch niet ging unlocken, maar het begint toch een beetje te jeuken).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 17:03:
Is het inmiddels al duidelijk of de 790X chipset met 750sb ook unlockbare 4de cores geeft? (ik heb dus de gigabyte mobo gekocht dacht dat ik toch niet ging unlocken, maar het begint toch een beetje te jeuken).
zal je naar de biosversie moeten kijken zijn speciale (beta) unlock biosjes te krijgen via gigabyte.
soms doet hij het dan nog niet meteen als je ACC op auto of tweak every or single cores zet.
paar keer opstarten dan werkt het of niet :P
tip vind ik wel zet het cpuvoltage meteen even iets hoger dit maakt de kans dat de cpu het doet op stock settings een heel stuk groter (cores die meer voltage nodig hebben worden afgekeurd namelijk).

Bij mijn moederbord de Foxconn A7Da-s vind ik het nogal irritant dat ik met de P06 (unlock) bios last heb van cold boots (zowel unlocked als zonder). Iemand een weg hieromheen? met P08 doet het unlocken het namelijk niet bij mij.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 15:33

MeNTaL_TO

The future is not set

Powrskin schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 17:38:
[...]

zal je naar de biosversie moeten kijken zijn speciale (beta) unlock biosjes te krijgen via gigabyte.
soms doet hij het dan nog niet meteen als je ACC op auto of tweak every or single cores zet.
paar keer opstarten dan werkt het of niet :P
tip vind ik wel zet het cpuvoltage meteen even iets hoger dit maakt de kans dat de cpu het doet op stock settings een heel stuk groter (cores die meer voltage nodig hebben worden afgekeurd namelijk).

Bij mijn moederbord de Foxconn A7Da-s vind ik het nogal irritant dat ik met de P06 (unlock) bios last heb van cold boots (zowel unlocked als zonder). Iemand een weg hieromheen? met P08 doet het unlocken het namelijk niet bij mij.
Bios F4G erin gezet, als ik de Bios op Hybrid zet ziet ie meteen een X4 20, helaas crashed Vista bij het laden. zowel op auto als all cores, straks nog even proberen per single core, geef me alleen weinig succeskans.
Iemand enig idee hoe je uit kan lezen of je cpu wel uit de goede serie is. Enige wat ik kan vinden is stepping RB-C2, geen datum of serie (geen zin om de koeler eraf te halen).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Nou die van mij draait perfect met 4 cores! Nu al 4 uur prime95 stabiel.

Alleen kan coretemp en Everest geen core temps meer uitlezen? Die zijn nu allemaal nul. Dus nu ben ik aangewezen op de temp sensor van asus die ook zogenaamd een cpu temp aangeeft (sensor die in de socket verwerkt zit?)

Maar goed, ik klaag niet met zoveel geluk!
Blijft wel raar waarom Asus juist nu opeens het wel weer mogelijk maakt, ik dacht dat ze het eruit hadden gehaald omdat het niet mocht van AMD.

Afbeeldingslocatie: http://valid.canardpc.com/cache/banner/589640.png

[ Voor 11% gewijzigd door KarlMarX op 20-06-2009 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 21:12:
[...]

Iemand enig idee hoe je uit kan lezen of je cpu wel uit de goede serie is. (geen zin om de koeler eraf te halen).
Koeler er af halen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Tot nu toe loopt pc stabiel op 3.3 GHz. Alles getest met Prime95 (ca 3 uur gedaan en geen errors), Memtest86+ (per nieuwe setting van geheugen 2 passes laten doen, geen errors).
Benchmark gedaan met Prime Bechmark (9125 punten) en benchmark gedaan met 3Dmark (ca 18000 punten). Hierna nog flink zitten gamen ( Crysis ) en mijn temps gechecked met CPUID HWMonitor.

Ben tot dusver best wel tevreden met mijn overklok.

Ik heb even wat screenshots gemaakt. Mochten er nog mensen zijn die dingen zien die echt niet goed zijn, of waar ik nog beter op kan letten dan hoor ik het graag.

screens:

klik 1

klik 2

klik 3

Temps blijven allemaal vind ik goed op. Idle rond de 28 graden en stressed maximaal 38. Dat is best netjes toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 13:04
Oh hallo allemaal,
Om te beginnen heb ik een Phenom x4 9650, maar omdat er daar geen overkloktopic voor is en jullie er hier ook best wel verstand van hebben, post ik het maar hier. :P

De stock snelheid is 2.3ghz, die ik ik nu op 2.9ghz heb lopen, alleen totaal niet stabiel. hieronder een printscreen, wellicht kan iemand mij vertellen wat er fout loopt?

Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w56/Driftkikkerland/rest/overklokscrntweakers.jpg

zoals je kan zien is het voltage 1.31volt, maar ik heb dit in de bios toch echt ingesteld op 1.35. Het getal wat cpuz en speedfan geven matched trouwens nooit met wat ik in de bios opgeef.
Voor de duidelijkheid heb ik van het volgende schema zo veel mogelijk ingevuld.

[System Specs]:
CPU: Phenom 9650 @ 2.3ghz
Stepping:?
CPU Cooler: Artic Cooling freezer Xtreme
Moederbord + Bios: Asus m3n72-d
Geheugen: 2x2gb 800mhz OCZ
Voeding: sweex (jaweethet) 650watt

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.31volt, maar weet dus niet of dat klopt.
CPU NB Voltage: auto
Memory Voltage:
CPU Multiplier: 11,5, kan niet hoger.
NB Multiplier: ?
HTT Speed: 253,3
HTT Multiplier:8, kan tot 9, maar dan krijg ik bsod
Memory Divider:?
Advanced Clock Calibration Setting:?

[OC Results]:
CPU Speed: 2913mhz
NB Speed: 2026mhz
HTT Speed:?
Memory Speed + Timings:?
Max Load Temp:op ongeveer 52 graden kwam er een bsod.
Idle Temps:45graden(wat best wel hoog is)
Stability Tests: een paar minuten orthoss, toen kwam een bsod.

Wat doe ik fout?Ik zou het heel fijn vinden als jullie mij een beetje op weg willen helpen. Ik heb zelf al van alles geprobeerd, maar begin er nu een beetje moe van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driftkikker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Driftkikker schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 20:11:
zoals je kan zien is het voltage 1.31volt, maar ik heb dit in de bios toch echt ingesteld op 1.35. Het getal wat cpuz en speedfan geven matched trouwens nooit met wat ik in de bios opgeef.
Dat is Vdroop/Vdrop, voltage blijft bij de meeste mobo's niet gelijk is normaal. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driftkikker
-The_Mask- schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 20:43:
[...]

Dat is Vdroop/Vdrop, voltage blijft bij de meeste mobo's niet gelijk is normaal. ;)
Dus het heeft geen zin om het voltage te verhogen? Gewoon op auto laten staan dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06 01:17
Vandaag m'n nieuwe pc gebouwd en geprobeerd de disabled cores van m'n AMD X2 550 te unlocken. Ik was verbaast.
Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/2847/unlocked.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cabo schreef op zondag 21 juni 2009 @ 04:01:
Vandaag m'n nieuwe pc gebouwd en geprobeerd de disabled cores van m'n AMD X2 550 te unlocken. Ik was verbaast.
[afbeelding]
Was het ook stabiel?
Die van mij wou maar 1 keer starten en voor de rest nooit meer. :'(

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 22:36
ik heb de gigabyte u4dp .
echter na overklok staan de instellingen na herstart weer origineel.
ben er nog niet zo in thuis,maar m.i moeten de instellingen blijven staan naar
herstart!

processor is phenom 2 x 3 720 2800mhz.

andere specs zal ik later invullen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
-The_Mask- schreef op zondag 21 juni 2009 @ 04:41:
[...]

Was het ook stabiel?
Die van mij wou maar 1 keer starten en voor de rest nooit meer. :'(
Zoals ik zie wel. Ook een strestest gedaan in prime95 en everest voor maar 15 minuten ofzo. Ik ben niet echt bekent met overclock tools e.d., maar dit is leuk :) ('t unlocken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Stress testen voor 15 minuten is geen garantie voor stabiliteit. Als een systeem daar doorheen komt is ie wellicht desktop-stabiel (kan rustig een hele dag niets doen en op de desktop staan), maar een uurtje gaming is nog niet gegarandeerd succesvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

iemand nog reactie op mij ? ... :'( ..... lol ..

Ben gewoon benieuwd of het beetje goed is wat ik voor elkaar heb gekregen (zie paar post verder terug). Loopt nog steeds stabiel en heb veel gegamed en muziek gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
kalizec schreef op zondag 21 juni 2009 @ 12:49:
Stress testen voor 15 minuten is geen garantie voor stabiliteit. Als een systeem daar doorheen komt is ie wellicht desktop-stabiel (kan rustig een hele dag niets doen en op de desktop staan), maar een uurtje gaming is nog niet gegarandeerd succesvol.
Goed dat m'n videokaart er nog niet is (HD4770) want ik game zo ie zo uren achter elkaar. Wat raad je mij aan? Om Prime95 een paar uur te draaien op standaard prime95 instellingen? En als er niks gebeurt, is 't goed? En als ik bv een BSOD krijg dan is 't niet stabiel? (draai windows xp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste tweakers,

Ik heb ook een 720 X3. Ik heb het Asus M3a79-T bord. Kan ik ook op mijn bord die 1402 bios laden? Ik weet dat die bios niet voor mijn bord is, maar zou dit kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Ik zou Prime95@Blend (Blend is een van de keuzes die afwijken van standaard) voor zeker een uur of vijf aaneengesloten (dus bijvoorbeeld 's nachts).

Verder zou ik OCCT draaien voor een uur of twee en tevens kijken hoe de temperatuur en de voltages zich over die tijd houden (dat laat ie mooi zien als ie klaar is). Temperaturen moeten natuurlijk onder de maximum temperatuur voor 24/7/365 gebruik liggen en de voltages mogen maximaal 5% afwijken van de doelwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Cabo schreef op zondag 21 juni 2009 @ 13:07:
[...]
Goed dat m'n videokaart er nog niet is (HD4770) want ik game zo ie zo uren achter elkaar. Wat raad je mij aan? Om Prime95 een paar uur te draaien op standaard prime95 instellingen? En als er niks gebeurt, is 't goed? En als ik bv een BSOD krijg dan is 't niet stabiel? (draai windows xp)
Ik zou ook Intel Burn Test gebruiken. Dit schijnt veel betrouwbaarder te zijn dan prime95 en kan veel sneller instabiliteit opsporen. Met standaard stresslevel en 10 runs, weet je in 10 minuten of je systeem stabiel is. Dit komt omdat dat progje je systeem pas echt super zwaar belast (een erg technisch verhaal, waar geïnteresseerden met Google genoeg over kunnen vinden).

@Marcus, nee je kan niet zomaar een ander bios voor een totaal ander moederbord flashen. Ten eerste zal het sowieso niet te flashen zijn en als het flashen al zou lukken, dan zou erna je bord onbruikbaar zijn. Jouw moederbord is totaal verschillend met de mijne (DDR2 en andere chipsets, andere onboard meuk etc).

[ Voor 16% gewijzigd door KarlMarX op 21-06-2009 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

KarlMarX schreef op zondag 21 juni 2009 @ 13:37:
[...]

Ik zou ook Intel Burn Test gebruiken. Dit schijnt veel betrouwbaarder te zijn dan prime95 en kan veel sneller instabiliteit opsporen. Met standaard stresslevel en 10 runs, weet je in 10 minuten of je systeem stabiel is. Dit komt omdat dat progje je systeem pas echt super zwaar belast (een erg technisch verhaal, waar geïnteresseerden met Google genoeg over kunnen vinden).

@Marcus, nee je kan niet zomaar een ander bios voor een totaal ander moederbord flashen. Ten eerste zal het sowieso niet te flashen zijn en als het flashen al zou lukken, dan zou erna je bord onbruikbaar zijn. Jouw moederbord is totaal verschillend met de mijne (DDR2 en andere chipsets, andere onboard meuk etc).
Ik gebruik het progje ook ,hij kan makkelijk 10 runs doen met intel burn test maar hij houd het niet eens een uur uit met prime ;)
Dus die vlieger gaat niet altijd op..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Kortom, een mix dus van:
  • Prime95@Blend
  • OCCT
  • IntelBurnTest
Nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
OCCT bestaat zeker uit Linpack (waar IntelBurnTest ook uit bestaat), echter heb ik geen idee wat de andere test is die ie uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezze
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Hallo Tweakers, mijn eerste post hier :)
Dit is mijn eerste OC, voor ik deze pc heb gebouwd in april gebruikte ik altijd een laptop die veel te heet werd (Core Duo T2400, idle 49C load 80C+) dus overclocken was geen optie. Ik ben echt blij met deze CPU, ontzettend koel - dus lagere RPM fan, dus stiller - en erg snel. Met mijn OC probeerde ik wat extra "bang for the buck" te behalen.

[System Specs]:
CPU: Phenom II X3 720 BE
Stepping: Onbekend
CPU Cooler: Xigmatek S1283 Red Scorpion
Moederbord + Bios: Gigabyte MA790XT-UD4P
Geheugen: 4GB OCZ Platinum DDR3-1600 ( @ 1333MHz)
Voeding: Cooler Master Silent Pro M700

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,376V
CPU NB Voltage: Default
HTT Voltage: Default
SB Voltage: Default
Memory Voltage: 1,600V
CPU Multiplier: 17,0X
NB Multiplier: 10X
HTT Speed: 200MHz
HTT Multiplier: 10X
Memory Divider: 3:10
Advanced Clock Calibration Setting: Geen

[OC Results]:
CPU Speed: 3407MHz
NB Speed: 2000MHz
HTT Speed: 2000MHz
Memory Speed + Timings: 1333MHz, 9-9-9-24
Max Load Temp: 38,0C
Idle Temps: 25C
Stability Tests: OCCT 30 min (36,5C), IntelBurnTest 15 Runs (38,0C), uren renderen met Maya en dagen gamen

Deze settings gebruik ik 24/7, met 1,4V had ik 3600MHz gehaald, toen werd de CPU onder IntelBurnTest max 42C dus ik neem aan dat er nog veel winst te behalen valt. Ook de memory timings kunnen verbeterd worden geloof ik, maar is het ook echt nuttig voor dagelijks gebruik. OCZ geeft het volgende aan, 7-7-7-20 DDR3-1600 1,9V. Ik draai het geheugen overigens op een veel lager voltage, is dit wel verstandig?

[ Voor 0% gewijzigd door dezze op 21-06-2009 17:24 . Reden: TypVaudtje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
als je rond de 50°c max zit dan zit je heel goed. Wie heeft hier al eigenlijk wc op een 720??? En hoeveel geclockt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Als ik niet vergist raad OCZ zelfs aan om de voltage zo laag mogelijk te zetten voor een langere levensduur. Bij mij OCZ DDR2 set kon ik PC8500@1,95v doen ipv de aanbevolen PC8500@2,2v.

Als ik jouw was zou ik de geheugen timings strakker zetten omdat ze nu erg ruim staan. 6-6-6-18 lijkt mij prima haalbaar met een 0,15v~0,2v verhoging boven op je huidige voltage. Je zit dan na de aanpassing van de timings/voltage nog onder de maximale voltage wat OCZ aanraad. Heb je al de 4de core proberen te unlocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezze
  • Niet online
Bedankt voor de tip Firefox! Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n expert op memory timings. In de bios staan een hele zooi instellingen voor het geheugen, welke settings moet ik nu precies veranderen?

Ik heb de 4de core niet geprobeerd te unlocken. ACC staat namelijk standaard niet in de bios van mijn mobo. Om deze optie te krijgen moet ik de bios updaten (ik gebruik de bios versie die al ingebakken zat). Nu weet ik dat het updaten van een bios niet ontzettend ingewikkeld is, maar ik ben hartstikke tevreden zoals het nu is :)

[ Voor 18% gewijzigd door dezze op 21-06-2009 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
Een paar p terug stond dat 7-7-7-21 heel goed was en normaal gezien zelfs zonder volt verhoging kon worden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
PRaGA88 schreef op zondag 21 juni 2009 @ 17:41:
Een paar p terug stond dat 7-7-7-21 heel goed was en normaal gezien zelfs zonder volt verhoging kon worden gezet.
Ik heb over een verhoging boven op zijn huidige OC voltage. Niet boven op de voltage wat de fabrikant aanraad.

@dezze
Soms wijken de namen iets af.

CAS Lantency (CL) = 6
RAS to CAS Delay (tRCD) = 6
RAS Precharge (tRP) = 6
Cycle Time (tRAS) = 18
Bank Cycle Time (tRC) = 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezze
  • Niet online
Ik heb de timings aangepast en de voltage verhoogd naar 1,7. 20 minuten IntelBurnTest is natuurlijk veel te kort om conclusies te trekken maar tot nu toe ziet het er goed uit.

Thanks! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Draai eens OCCT met een grote data set. Dan kan je snel zien of je onsysteem stabiel is. IntelBurnTest test voornamelijk alleen de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezze
  • Niet online
Ik heb 30 minuten OCCT gedraaid zonder fouten. Dit lijken me prima settings tot nog toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
kalizec schreef op zondag 21 juni 2009 @ 16:23:
  • Kortom, een mix dus van:
  • Prime95@Blend
  • OCCT
  • IntelBurnTest
Nog meer?
Intelburntest: eerst 5 runs daarna 10 runs gedaan op standaard, niets opgemerkt.
Prime95@blend: getest voor 3 uur op 4 threads, niets opgemerkt.
OCCT: Ooit

Idle is m'n temp ongeveer 40 - 45 graden. Bij 't testen schiet de temp naar 50 en stabiliseert dan bij 63 graden. Vind het wel stabiel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
Mijn vierde core is dus wel heel erg stabiel, zelfs op 3200Mhz (hoger nog niet geprobeerd, omdat ik de core temps niet kan uitlezen).
Maar het unlocken heeft wel een raar bijeffect: de sleepfunctie werkt niet meer goed. Hij gaat prima in sleep, maar er uit komen ho maar. Met het toetsenbord (wat ik normaal gebruik) lukt al helemaal niet en als ik de aan/uit knop gebruik dan boot ie helemaal opnieuw op.

Dit is wel vervelend, want ik gebruik bijna alleen de sleep functie. Om nou iedere keer voor een uurtje de pc helemaal uit te zetten, vind ik toch iets te gortig...
Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste